EIIAIIDEII-IIIEUWS (t DoopsqEziNdEN vieren fOO^STE qEboORTEJMR MeNNO SiMONS J M MENNO SIMONS r Kerstgezinsdienst Uitwaaien op Neeltje Jans van Fraassen: Prettige Kerstdagen en een goede reis voor 1996 a. 5e Blad VRIJDAG 22 DECEMBER 1995 No. 6463 (1496 1996) De doopsgezinden vieren in 1996 het 500-ste geboortejaar van hun leidsman, de Nederlandse hervor mer Menno Simons. Naar hem heten de doopsgezinden wereld wijd mennonieten. Er zyn nu onge veer een miljoen doopsgezinden, waarvan de meesten in Noord- Amerika en Afrika wonen. In Ne derland telt de 'doopsgezinde broe derschap' ongeveer vijftienduizend leden. Dit zijn alleen volwassenen, want de geloofsgemeenschap kent geen kinderdoop. Hoewel de hoofdkenmerken hetzelfde zijn, bestaan er tussen de diverse doops gezinde broederschappen in de wereld onderlinge verschillen. Zo zijn sommige broederschappen rechtzinnig en van de wereld afgekeerd en andere meer vrijzin nig en in de wereld staand. Deze verschillen zijn voor een belangrijk deel te verklaren uit de eigen geschiede nis. Nadat de beweging in 1525 in Zwit serland is ontstaan, ontwikkelden zich spoedig twee hoofdgroepen: de Zwitsers en Zuid-Duitsers én de Nederlanders en Noord-Duitsers. In ruil voor godsdienst vrijheid en vrijstelling van militaire dienst en belasting worden Nederlandse en Noord-Duitse doopsgezinden gelokt naar ontgiimingsgebieden in Pruisen en na 1780 Wit-Rusland. Russische Revo lutie en Tweede Wereldoorlog brengen velen later naar Zuid- en Noord-Ameri- ka. Vervolgingen in Zwitserland en Zuid-Duitsland doen ook veel van de daar wonende doopsgezinden uitwijken naar Amerika. Afrika en Azië komen in aanraking met het doperdom door hulp-, verzoenings- en zendingswerk van Noordamerikaanse organisaties. A.D.S. In Nederland bestaan lange tijd verschil lende doopsgezinde groepen, maar sinds 1811 vormen zij als 'Algemene Doops gezinde Sociëteit' (ADS) één broeder schap. Bij de ADS zijn momenteel 135 gemeenten aangesloten. De meesten zijn te vinden in Friesland en Noord-Holland. Er zijn kleine gemeenten als Middelstum en Poppingawier met een ledental onder de twintig, maar ook enkele grote als Haarlem en Amsterdam met ongeveer duizend leden. De snelst groeiende gemeente is Oud- dorp. Tweemaal per jaar komen verte genwoordigers van alle gemeenten bij elkaar in een 'broederschapsvergade ring'. Deze vergadering vormt het hoog ste orgaan van de Sociëteit. Samen bepa len de leden, de gemeenten, het 'geeste lijk en materieel beleid' van de Sociëteit en achten zich er ook aan gebonden. Oecumene Doopsgezinden doen van harte mee in de oecumene. Zij zijn mede-oprichters van de Wereldraad van Kerken en zijn plaat selijk en landelijk vertegenwoordigd in de Raad van Kerken. Verder nemen ze deel in onder andere IKV, IKON, SOH en Kerken in Aktie. Van samengaan met andere kerkgenootschappen is echter geen sprake. Deelname aan het 'Samen op Weg'-proces werd resoluut afgewe zen en ook voor een verdergaande sa menwerking met de Remonstrantse broe derschap, waarmee op plaatselijk niveau wel banden bestaan, voelen zij niet. Ver sterking en profilering van de eigen iden titeit hebben de voorkeur en bezinning op Menno Simons' gedachtengoed past daarbij. De doopsgezinden zijn van me ning dat Menno Simons' ideeën ook nu nog zeer aktueel zijn en voor de kerk en samenleving van de 21e-eeuw veel waar de hebben. Navolging De doopsgezinden kiezen voor navol ging van Christus en daarmee voor wer ken aan een rechtvaardige en vreedzame samenleving. Door de doop, die volgt op de zelf geschreven belijdenis, kiezen de doopsgezinden bewust voor het volgen van deze weg. Zij ervaren hun geloof als levensvemieuwend: de doop markeert de wedergeboorte. Werken aan een recht vaardige samenleving betekent bijvoor beeld het helpen van asielzoekers. Zo verlenen de doopsgezinde gemeenten Surhuisterveen, Drachten en Rottevalle tweeënenhalf jaar kerkasiel aan een met uitzetting bedreigde Syrisch-orthodoxe familie en vangt de doopsgezinde ge meente Middelburg Koerdische vrouwen Het oudst bekende portret van Menno Simons is ca. 1607 gegraveerd door Christoffel van Sichem. r-4. jiWy.- n-^jj.p^r^^i i-LJictMC'-i- ^it-^ Ai.^ -■^'-(t- <^'-^''\^0 Hoewel Menno Simons enkele tientallen theologische geschriften op zijn naam heeft staan, die herhaaldelijk zijn herdrukt, is er slechts één origineel handschrift van hem bekend: de troostbrief aan enkele weduwen, gedateerd 18 mei (na 1554). Deze luidt, vrij vertaald: „Gaat moedig door het leven, vreest God zeer, kruisigt uw vlees met al zijn slechte lusten. Weerstaat de vijand met al zijn verleidingen, houdt u onder alle omstandigheden vroom, brengt niemand door onvoorzichtigheid in verlegenheid. Neemt met vlijt uw arbeid waar, uw huis en kinderen, vermijdt voortdurend elke vorm van nieuwsgierigheid, nutteloos geklets, pronkerij en ledigheid. Het onderschrift luidt: „M{enno) Siimons) iuwen broeder, de iu (end) lijef heeft, 18 maejje". op. Doopsgezinden bieden ook 'jonge onbegeleide asielzoekers' de gelegenheid om in de zomer enkele weken samen met Nederlandse jongeren op vakantiekamp te gaan. Niet alleen in eigen land wordt geprobeerd een bijdrage te leveren aan een betere wereld. In voormalig-Joego- slavië wordt samen met Duitse doops gezinden hulp- en verzoeningswerk ge daan. Door een helpende hand uit te ste ken naar oorlogsslachtoffers wordt een eerste stap 'gezet op de langeweg naar verzoening. Gewetensbezwaren Het werken aan verzoening en afwijzen van geweld, komt ook maar voren in de doopsgezinde houding ten opzichte van het leger. Veel doopsgezinden weigeren in militaire dienst te gaan en helpen anderen bij het doen van een beroep op de Wet Gewetensbezwaren Militaire Dienst. Nu de dienstplicht (bijna) is af geschaft, rest het streven om ook de ge wetensbezwaren tegen het betalen van defensiebelasting wettelijk geregeld te krijgen. Het doopsgezinde verzoenings werk wordt in het algemeen uitgevoerd door de 'Doopsgezinde Vredesgroep' (DVG), terwijl het hulpwerk voor een belangrijk deel op rekening komt van de 'Stichting voor Bijzondere Noden' (BN). Omdat hulp- en verzoeningswerk vaak hand in hand gaan werken beide organi saties overigens nauw met elkaar samen. OUDDORP In de Gereformeerde Kerk van Ouddorp wordt op de Eerste Kerstdag een kerst gezinsdienst georganiseerd. Deze dienst, waaraan ook verschillende kinderen zul len meewerken, begint om 17.00 uur. Met elkaar zullen we fijne kerstliederen zingen en ds. J. Koster zal stil staan bij het thema 'Gods geschenk' aan de hand van het kerstevangelie. U begrijpt: Jong en oud wordt van harte uitgenodigd voor deze dienst! Een ieder is hartelijk welkom in een sfeervolle kerkl De laatste excursie van het jaar: Je hoofd even leeg laten waaien, alvo rens het weer te vullen met goede voor nemens voor 1996, dat kan: tijdens de excursie door de natuur op Neeltje Jans op woensdag 27 december om 14.00 uur. De gidsen vragen een vergoeding van ƒ7,50 per persoon. Leden van Vereni ging Natuurmonumenten en donateurs van Het Zeeuws Landschap betalen ƒ5,- en kinderen t/m 12 jaar 2,50. Vogels kijken Zand, wind en water bepalen de natuur op het eiland halverwege de Oosterschel- dedam. In de jonge duinen groeien alleen nog pionierplantjes. In de winter veran deren de vormen van de duinen. Hier waait of spoelt een stuk weg, daar hoopt het zand zich weer op. Bij hoog water spoelt het zeewater door de Noordzee- slufter en door de duinvallei aan de Oos- terscheldezijde naar het duinmeer, steile randjes en golfpatronen achterlatend in het zand. Bij hoog water rusten grote aantallen op het vogeleiland in de Oosterschelde, pre cies voor de vogelobservatiehut! Daar gaat woensdag in ieder geval een excür- siegroep naartoe. Het zal koud zijn en winderig, maarr... Neeltje Jans in de winter heeft zeker zijn bekoring! Vertrekpunt Neeltje Jans vindt u op de Oosterschel- de-kering tussen Burgh Haamstede en Noord Beveland. Neem afslag Delta Expo en ga onderaan de afslag rechtsaf (richting Oosterschelde). Op de T-split- sing links. Aan uw rechterhand staat aan de rand van een hoger gelegen deel het bord van Vereniging Natuurmonumenten en Stichting Het Zeeuws Landschap. Zij verzorgen samen de natuur op het eiland en ook de excursies. Uw auto kunt u Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. UET 'QimEiPLttam' Kunt u mij iets vertellen over het voor oorlogse 'rijwielbelastingplaatje' Be trof dat belastinggeld voor het gebruik van de fiets? Wanneer is die belasting van kracht geweest en gold ze ook in de oorlogsjaren? Hoe duur was zo'n plaat je? Antwoord: De Rijwielbelasting is door de toenmalige regering ingevoerd op 1 augustus 1924. Voor 3,- moest voor elke fiets die op de openbare weg ver scheen, een messing 'rijwielmerk' met het jaartal worden gekocht. Het was een uitvinding van dr. H. Colijn, die als mi nister van financiën uit de opbrengst 'een omvangrijk rijwielpadennet' wilde be kostigen. Het was de meest onsympa thieke manier van geldinning, want voor de arbeiders en hun grote kinderen die naar hun werk moesten fietsen, wogen deze extra kosten veel zwaarder dan voor de rijken, waarvan een aantal de tram of bus, of met méér personen een eigen auto kon gebruiken. De prijs werd toen weliswaar teruggebracht tot 2,50, maar op vele manieren werd geprobeerd deze belasting iets te verlagen, o.a. door het plaatje op de jas te dragen, i.p.v. het vast te maken aan het fietsframe, zodat ver scheidene gezinsleden beurtelings een zelfde fiets konden gebruiken. Wie het niet zichtbaar meevoerde riskeerde ech ter flinke boetes bij een wegcontrole. Werklozen konden in de crisisjaren wel een gratis rijwielmerk verkrijgen, maar dan werd er wel een flink gat in geponst en kon iedereen zien wat er aan de hand was... In 1941 is de gehate belasting af geschaft door Rijkscommissaris Seys- Inquart, die heeft getracht zich bij de vele fietsende Nederlanders populair te maken. Maar die doorzagen de truc en er volgden nog zo verschrikkelijk veel Duitse verordeningen, dat geen mens re den had om de bezetters dankbaar te zijn. (tegen een kleine vergoeding) parkeren op de parkeerplaats van de dependance van Delta Expo. De excursie start bij het bord. Pieter Petersz Bekjen, schuitevoerder, preekt in een roeiboot buiten de stad op de Amstel. Hij werd op 26 februari 1569 in Amsterdam verbrand. (Gravure Jan Luyken). 10 kantoren, vast ook één in of nabij uw woonplaats De grootste Reisburo-organisatie in Zuid-West Nederland dankzij tevreden cliënten Ellen, Gwendoline, Marlon, Arna en Arja Zandpad 62, Middelharnis Vrouwen Doopsgezinden willen een samenwer king waarin eerlijk delen, een gezond milieu en soberheid in persoonlijke le vensstijl centraal staan en geen enkele plaats is voor nationalisme, racisme en discriminatie. Dat vrouwen en mannen binnen de doopsgezinde broederschap gelijke rechten en mogelijkheden heb ben, ongeacht hun geaardheid, is dus lo gisch. De doopsgezinden waren in 1911 in Ne derland de eersten die een vrouwelijke predikant hadden in de persoon van Annie Mankes-Zemike. Thans is veertig procent van het aantal doopsgezinde pre dikanten en pastoraal werkers vrouw en in menige kerkeraad zijn de 'zusters' in de meerderheid. Vaak is de plaatselijke zusterkring de kurk waar de gemeente op drijft. Landelijk zijn de zusterkringen verenigd in de 'Landelijke Federatie van Doopsgezinde Zusters' (LFDZ). Jongeren Naast bloeiende zusterkringen kennen de doopsgezinden een goed lopend jonge renwerk, met de 'Doopsgezinde Jeugd Centrale' (DJC) en de 'Algemene Kamp- commissie voor doopsgezinde kampen' (AKC). De laatste organiseert jaarlijks met tachtig vrijwilligers twaalf verschil lende vakantiekampen, waaraan zo'n driehonderd jongeren deelnemen. Een deel van de kampen wordt gehouden in doperse accomodaties in Giethoorn (Samen Eén) en Nijhuizum (Menno's Pleats). Naast deze kampeerhuizen zijn er 'brpederschapshuizen' te vinden op Texel, in Schoort, Steenwijk en Elspeet. 'Fredeshiem' bij Steenwijk en 'Menno- rode' bij Elspeet, adverteren gezamenlijk met de tekst 'ongedwongen gastvrijheid in een unieke omgeving'. Vele doops gezinden en niet-doopsgezinden weten hun weg te vinden naar deze 'perfekte lokaties'. Open Hoewel de doopsgezinden veel landelij ke organisaties hebben, is de plaatselijke gemeente toch de plek waar het in de eerste plaats gebeurt. Zondags is er de kerkdienst en door-de-weeks zijn er akti- viteiten als koren, jeugdclubs, bijbelkrin gen en gespreksgroepen. In de gemeen ten weet men zich geborgen en toch vrij. Belangrijke kenmerken voor een ge loofsgemeenschap, die ondanks de 500e verjaardag van haar leidsman nog bij de tijd is en volledig openstaat voor een ieder die zich ertoe aangetrokken voelt. Gitnmun opknuppcn Daar we op de begraafplaats last hebben van uitwerpselen van de vogels op de marmeren stenen, wil ik wel eens weten hoe je die vieze plekken van een graf steen kunt verwijderen. Antwoord: Marmer is een enigszins po reuze kristallijne kalksteen en veel soor ten zijn erg gevoelig voor weersinvloe den. Omdat vooral op liggende grafste nen wel eens vogelpoep vastkoekt en rot tende bladeren achterblijven, ontstaan er soms lelijke plekken in het marmer. Die kunt u op een mooie voorjaarsdag eerst met een zachte borstel en een afwasmid- del proberen te verwijderen en, als dat niet helpt, met een sterke oplossing van citroenzuur behandelen. Dat is bij een drogist verkrijgbaar. Zijn de vlekken erg ingebeten, dan moet u de oplossing wat sterker maken of langer laten inwerken. Behandel het gehele oppervlak daarmee, anders ontstaan er oneffenheden in. De oorspronkelijke kleur van het marmer komt nu over de gehele linie terug. Dan flink afspoelen. Wilt u de steen polijsten, probeer dan bij een steenhouwerij een stukje 'schotse steen' te kopen. Met de platte zijde van die zachte groene polijst steen en heel veel water erop kunt u het marmer 'zoeten' en het oppervlak mooi glad maken. Gebruik geen amarylsteen of dgl. want als daar een zg. doomtje inzit, kan dat lelijke krassen veroorza ken. Né het drogen, niet eerder, kunt u de steen ter bescherming tegen vocht- opname inwrijven met een laagje blanke bijenwas. Laat deze zo mogelijk 24 uur intrekken. Daarna uitwrijven met een fla nellen doek. Vin EQFT OPtt'S GÜttF? Jaren geleden zijn mijn grootouders overleden. Hun zoon en dochter betalen nu nog steeds de grafrechten. Mijn vader is nu 84 jaar en mijn tante 77. Moeten hun kinderen straks die betaling van zulke oude grafrechten overnemen? Toen de ouders van mijn man overleden, heb ben wij de grafrechten afgekocht. Dan krijg je ook geen problemen met de kleinkinderen die er eventueel voor op draaien. Antwoord: Inderdaad is het zoals u vreest: uw kleinkinderen erven ook de verplichtingen van de kinderen, enz. Zijn er géén kinderen, dan zullen er één of meer endere erfgenamen zijn die deze verplichtingen erven, ieder voor zijn deel. Gesteld dat uw vader drie kinderen had en uw tante twee, dan moeten de eerstgenoemde drie uiteindelijk ieder een zesde en laatstgenoemde twee ieder een kwart voldoen. Niemand kan er één der erfgenamen dwingen alles te betalen. Al met al een regeling waardoor men ruzie kan krijgen, als men het nog niet heeft. Het beste zou zijn als uw vader en uw tante de bedoelde grafrechten alsnog zouden afkopen. Men zal daar wellicht wel toe bereid zijn, want het is voor de andere partij ook niet leuk steeds kleine re bedragen van telkens meer erfgena men te moeten gaan innen. Vooral niet als die onwillig worden. Mocht dat niet lukken, dan zou na het overlijden van één van beide ouders één der kinderen de verplichting kunnen overnemen tegen verrekening van de contante waarde bij de verdeling van de erfenis. Wat die con tante waarde is, kan men t.z.t. door de notaris laten vaststellen, of anders aan een verzekeringsagent opvragen. De terechtstelling door verbranding van boekverkoper Joriaen Simonsz, Clement Sirksz en Mary Jonker op 26 april 1557 op de Grote Markt te Haarlem. Uit verontwaardiging over deze executie stortten de omstanders zich gretig op de ketterse boekenvoorraad van Joriaen, die ook verbrand zou worden, zonder dat de heren der wet het konden verhinderen (Gravure Jan Luyken). .S IMO N S. WT FRIE.lLANI "T^il^- <S^^I-t^i' fc.v5'«««-»f#'-/' /wl- rif» y.-'frt»"' "rr Tfcvi 9 MIDDELHARNIS 10 STEENBERGEN 7 VLIS3INGEI 5 TERNEUZEN «^«7|/-"

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 17