EIIAI1DEI1-I1IEUW5
Twee verkeersdrempels in
Korteweegje Dirksland
Studiedag christelijke school
in veranderende tijd
Bijbeltekst als
visitekaartje
50-jarig jubileum clir. gem. zangver.
'Soli Deo Gloria' te Stellendam
Kon. Mij voor
Tuinbouw en Plantkunde
Part. initiatief gemeenschapshuis Herkingen?
2e Blad
DINSDAG 28 NOVEMBER 1995
No. 6456
Het heeft Dirkslands gemeenteraad donderdagavond heel wat tijd gekost
het eens te worden over de aanleg van twee verkeersdrempels in het
Korteweegje die er voor moeten zorgen dat het passerend verkeer terwil-
le van de veiligheid van de omwonenden wat gas terug neemt.
Het ging de raad niet zozeer om de knik
kers, ze kosten samen honderdduizend
gulden waarin 20.000,-- wordt gesubsi
dieerd, maar het ging de raad duidelijk
om het spel. Verkeersdrempels zijn uiter
mate hinderlijk en eigenlijk zijn ze uit de
tijd, zo werd geoordeeld.
Mevr. Tuinstra (VVD) opende daarover
de discussie: "er zit een rammeltje in het
voorstel, een zelfde rammeltje als de
auto's laten horen die over die drempels
mogen denderen", met welke uitdruk
king ze kennelijk bedoelde dat het erop
verkeersdrempels soms hardhandig toe
gaat. Daarom voorzag ze nu al dat de
bewoners van de percelen 9 en 53 straks
over de overlast zullen klagen en schade
zullen claimen. Sinds 1 november mag
langs het Korteweegje, aan beide zijden
zelfs, worden geparkeerd, maar dat heeft,
zo constateert het college al op 14 nov.
niet tot snelheidsvermindering geleid,
"een te snelle conclusie", vond mevr.
Tuinstra.
Ook dhr. J. H. Kalle (SGP) ontpopte zich
als fervent drempelbevechter. Er wordt
daar tamelijk hard gereden, gaf hij toe,
zodat er op de invalsweg van het dorp
"best wat" moet gebeuren, maar ver
keersdrempels lijken dhr. Kalle uit den
boze, een asverschuiving lijkt hem heel
wat beter en daarvoor pleitte hij dan ook.
Géén versmalling, want we zitten hier in'
het modernste landbouwgebied van
West-Europa. Het landbouwverkeer
heeft overal de beschikking over paralel-
wegen. Behalve dat in Dirksland, mop
perde dhr. Kalle. Een versmalling en
drempels achtte hij volstrekt ongewenst.
"Welke andere mogelijkheid zou er zijn
het verkeer af te remmen" vroeg dhr.
Robijn zich af en hij vroeg de raad om
een consequent beleid, óf een goede
oplossing te bieden óf niks te doen en de
bewoners dat ook dan te laten weten.
Drempels veroorzaken voornamelijk tril
lingen en geluidsoverlast, werd ook door
dhr. Leeflang (RPF) overwogen en ook
hij voelde daarom niks voor drempelaan
leg in het Korteweegje.
•Perplex
Wethouder Eshuis verklaarde perplex te
staan over de nu gehoorde kritiek nadat
in de commissiebesprekingen zoveel
eenstemmigheid had geleken, aanleg van
de drempels leek geaccepteerd. Het wor
den geen korte drempels maar wegverho
gingen over een lengte van 28,5 meter,
in combinatie met een asverlegging. Dhr.
Eshuis begreep, en het leek dat ook de
commissie dat moet hebben begrepen,
dat meerdere veiligheid niet te realiseren
is zonder klachten van anderen, maar hij
deed een "ernstig beroep" op de raad in
dezen de juiste ^weging te maken. "Het
is een illusie dat u het hierin ieder naar
de zin kan maken", aldus de wethouder.
Het "ernstig beroep" zoals door weth.
Eshuis gedaan bleef niet onbeantwoord.
De P.v.d.A.-fractie gaf hem het voordeel
van de twijfel en daarin volgde ook de
VVD-fractie waaruit mevr. Tuinstra aan
vankelijk stevige oppositie had gevoerd.
Alleen de heren Kalle en Leeflang ble
ven zich verzetten, zij stemden tegen.
Anders parkeren
Dét werd duidelijk dat de bewoners
Inders zouden moeten parkeren. Nu par
keren ze hun auto's kort langs hun
woningen en daardoor op het voetgan
gerspad, maar ze zouden gewoon rechts
op de rijbaan moeten parkeren. Dat zou
het verkeer nopen snelheid terug te
nemen.
Voorbereidingsbe sluit
Heel wat is er, in commissieverband, te
doen geweest over de vraag of vestiging
van een winkelbedrijf, een groenten- en
fruitzaak in dit geval, toe te staan in het
v.m. postkantoor aan de Burg. Zaaijer-
laan. Het ligt nét buiten het bestem
mingsplan Dirksland-Dorpsgebied waar
in vestiging van detailhandel is toege
staan.
De raad werd voorgesteld de vestiging
via het nemen van een voorbereidingsbe-
sluit toch mogelijk te maken. De a.s.
ondernemer dhr. P. Struik acht de loca
tie, aan parkeerterrein de Kattewacht,
prima geschikt en wat de raad betreft
kreeg hij zijn zin, al was het voor de raad
wel de vraag welke consequenties het
besluit heeft wanneer meerdere verzoe
ken zouden volgen. Dat lijkt overigens
niet het geval te zullen zijn, temeer
omdat er geen ruimtes beschikbaar zijn.
Gemeenschapshuis Herkingen
Voor de bouw van 6 woningen én een
nieuw gemeenschapshuis onder aan de
Kaaidijk te Herkingen is door B.B.B,
ontwikkeling een plan gemaakt. De raad
werd voorgesteld voor het betreffende
perceel een voorbereidingsbesluit te
nemen zodat de bouw t.z.t. ook planolo
gisch mogelijk wordt.
Dhr. van Prooijen was blij met de voor
tekenen die er op duiden dat er "zeer
waarschijnlijk" wat betaalbaars kan wor
den gerealiseerd, een ontwikkeling die
een zegen voor de bevolking kan zijn,
alhoewel het plan nog niet verder dan de
onderhandelingsfase is, zo liet weth.
Eshuis weten.
Dhr. Kalle liet weten, overigens zonder
details en zonder grote stelligheid, dat
"een aantal mensen op Herkingen" de
mogelijkheid zien een voorziening te
stichten waarvoor dat voor de gemeente
niet meer zo "dringend noodzakelijk"
lijkt. Het particulier plan ziet er, volgens
dhr. Kalle, wel "een tikkeltje anders" uit
dan het college dat bedoelt.
Het wordt afgewacht en natuurlijk wil
weth. van Houwelingen daarover graag
kontakt. De gemeente heeft voor een
gemeenschapsvoorziening 7,5 ton uitge
trokken, maar als het particulier initiatief
er voor zorgt zal de gemeente niet in
concurrentie gaan en het geld graag in de
knip houden.
Ook over "de Schakel" in Dirksland gaat
een gerucht. Ouderen die er gebruik van
maken hebben dhr. Robijn al gevraagd
of het waar is dat het wordt afgebroken,
maar daar is nog geen sprake van. De
gemeente heeft, zo verklaarde weth. van
Houwelingen, geen plannen. Wel is de
gemeente door een Stichting een idee
gepresenteerd, een idee dat door de
gemeente niet op voorhand is afgewezen.
Als dat ooit werkelijkheid wordt zal "de
Schakel" inderdaad z'n functie verliezen,
maar voorshands is daar geen sprake
van.
Voor slachtojfers
Een gift van 7500,- (één gulden per
inwoner) wordt beschikbaar gesteld ten
behoeve van de slachtoffers van de ork
aan die op de Antillen grote schade heeft
aangericht.
Op 21 november j.l. hield de Chris
telijke Scholengemeenschap Prins
Maurits een studiedag voor docen
ten en bestuursleden.
De voorzitter van het schoolbe
stuur, de heer De Krey, opende de
vergadering met het lezen van
enkele verzen van Psalm 78, daar
na ging hij voor in gebed.
In zijn openingswoord ging hij in op 'de
christelijke school in een veranderende
wereld'.
Er ontstaat een totaal ander besef van
normen en waarden, waardoor aan de
volgende generaties normen worden
overgedragen, die steeds verder van de
Bijbel af komen te staan. De vraag: wat
vindt de mens ervan, gaat steeds meer
opgeld doen.
Naast de Bijbel ontstaan er ook andere
inspiratiebroimen. Hoe geef je als chris
telijke school gestalte aan je identiteit in
de praktijk van elke dag? Spreker onder
streepte het belang van het benoemen
van docenten, die voluit achter de uit
gangspunten van de school staan. Zij
bepalen voor een groot deel het gezicht
van de school.
Hoe is de omgang met elkaar binnen de
school? Hoe wordt er les gegeven, welke
methoden worden gebruikt? Wat is de
betrokkenheid van de ouders bij de
school? Verwachten zij alleen goede
resultaten?
Ook de positie van het bestuur is moei
lijk. Er is een steeds groter tijdsbeslag.
Het wordt steeds moeilijker om bestuur
ders te krijgen, die behalve over tijd ook
over kennis en inzicht beschikken. Wij
zullen ons als christelijke school hoe lan
ger hoe meer moeten profileren.
Wat is een christelijke school? Toon mij
uw geloof uit uw werken, zegt Jakobus.
De christelijke school
Vervolgens hield drs. G. van Leijenhorst,
oud-staatssecretaris van onderwijs en
oud-senator, een lezing over 'De christe
lijke school'.
Hij wees op de vrijheid van onderwijs,
verankerd in de grondwet. De overheid
mag geen invloed uitoefenen op de
levensbeschouwing van de school.
Overheid houdt alleen toezicht op de
kwaliteit van het onderwijs.
Wat betreft de inrichting van het onder
wijs heeft de school geen absolute vrij
heid. De minister kan invloed uitoefe
nen. Het onderwijs moet dienen tot
maatschappijvemieuwing.
Spreker wees ook op een delegatie van
bevoegdheden naar gemeenten en pro
vincie. Gemeenten mogen niet heersen
over bijzonder onderwijs. Hij wees ook
op het ontstaan van samenwerkingsscho
len. Van de identiteit komt dan nauwe
lijks iets meer terecht. Er is een tendens
naar grotere scholen. Kleine scholen zijn
moeilijk meer overeind te houden. Pleeg
geen fusie zonder noodzaak.
Er is ook een streven om alle lerarenop
leidingen samen te voegen. Dat is voor
onze identiteit geen goede zaak. Basis
onderwijs en voortgezet onderwijs moe
ten meer invloed kunnen uitoefenen op
pabo's. De overheid trekt zich niet echt
terug als het gaat om de regelgeving.
Stichting Het Bijbelwoord uit Drieber
gen vindt evangeliseren met bijbeltek
sten zo gek nog niet. Daarom heeft ze
een setje van 24 verschillende tekstkaart
jes ter grootte van een visitekaartje
samengesteld. De teksten spreken van
belofte, hulp, schuldvergeving, waar
schuwing en verzoening en kunnen mak
kelijk in een jaszak of tas worden meege
dragen. Het is de bedoeling dat ze wille
keurig aan onbekenden worden wegge
geven. Bijvoorbeeld bij het inkopen doen
aan de man of vrouw achter de toonbank,
aan een medepassagier in bus, trein of
vliegtuig, aan de kelner die bedient.
Kortom: bij allerlei toevallige ontmoetin
gen, al biddend dat de Heilige Geest het
juiste woord in de hand geeft en ermee
verder werkt. Dit alles vanuit de overtui
ging dat Gods Woord niet ledig zal
wederkeren.
Stichting Het Bijbelwoord stelt de setjes
met bijbelteksten gratis ter beschikking.
Op de achterzijde kunnen desgewenst
naam en adres van de eigen gemeente
worden gestempeld.
Van Leijenhorst wees er ook op dat een
school geen bedrijf is. Niet alles moet
worden opgehangen aan het manage
ment. Bestuurders moeten wel professio
nals zijn, maar zeker ook betrokken. Wat
bepaalt dat een christelijke school een
echt christelijke school is? Naast doel
stelling en grondslag noemde hij het kli
maat binnen de school. Je samen betrok
ken weten.
Het benoemingsbeleid is cruciaal. De
docenten brengen immers de bijbelse
normen en waarden over.
Oog voor jongeren
Hierna hield de heer Belo, directeur van
de HGJB, een lezing met als titel 'Oog
voor jongeren'.
Waarom oog voor jongeren? Jongeren
hebben het moeilijk. De commercie heeft
veel oog voor hen. Leraren moeten oog
voor hen hebben. U bent toch geen les
boer. U moet ze begeleiden, stimuleren
tot volwassenheid. Hen aanspreken op
hun niveau. Oog hebben voor knelpunten
bijvoorbeeld in de gezinssituatie. Samen
met hen op weg zijn. Hen voorleven wat
het betekent om chiisten te zijn.
De Goede Herder heeft oog voor Zijn
schapen. Jezus, de schare ziende, werd
met innerlijke ontferming bewogen,
omdat het schapen waren zonder herder.
Ze zijn aan uw zorgen en leiding toever
trouwd. Oog voor jongren hebben is niet
observerend bezig zijn. Vluchtig naar ze
kijken. Het is zien met je hart met liefde
en ontferming.
Wat zijn ze vaak net als schapen ver
moeid en verstrooid. Zijn wij herder, die
hun situatie kent.
Jongeren: wegens verbouwing gesloten.
Fase van grote veranderingen in hun
leven, zowel lichamelijk als psychisch.
Er ontstaat onzekerheid. Ze gaan experi
menteren. Jongeren zijn ook doe-het-zel-
vers. Ze hebben een eigen levensstijl en
maken ook hoe langer hoe meer een
eigen levenskeus. Ze nemen geen kant-
en-klaar bouwpakket af. Ze kijken wat
bruikbaar is, wat echt is. Waar heb je wat
aan.
De opvattingen thuis worden fors
getoetst. Kan het de toets der kritiek
doorstaan? Uit onderzoeken is gebleken,
dat het voorbeeld gedrag van de ouders
indrukwekkend scoort.
Op school zijn de leraren belangrijke
indicatoren. Zij beïnvloeden dè leerling
positief en/of negatief.
In hun vrije tijd hebben jongeren volop
aandacht voor radio, t.v., sport en
muziek. Ze schermen zich af. Ze gaan
onder in de groep. Je moet erbij horen in
kleding en haardracht b.v. In de groep
sta je sterk.
Ze verdienen geld in bijbaantjes en zijn
Muzikaal intermezzo;
Van Pretorius:
Van W. A. Mozart:
Zaterdag 2 december 1995 wordt dit gevierd met een jubileumconcert in
de Ned. Herv. Kerk te Stellendam. Aanvang 20.00 uur.
Het programma luidt als volgt:
Van Buxtehude: Cantate voor driestemmig koor met twee violen en Continuo:
vers 1 Wachet auf;
vers 2 Zion hort die Wachter singen;
vers 3 Gloria sei dir gesungen.
J. S. Bach, delen uit de kunst der Fuge.
O Culi omnium
Videns Dominus
Ave Verum.
Het koor wordt begeleid door vier strijker en clavecimbel. De algehele leiding is in
handen van de dirigent Marco Kalkman.
Marco Kalkman genoot zijn opleiding aan het Rotterdams Conservatorium. Hij stu
deerde koordirektie bij Barend Schuurman en solozang bij Sylvia Schlüters. Naast
dirigent van 'Soli Deo Gloria' is hij ook nog dirigent van drie andere koren. Verder
heeft hij de muzikale leiding van een klein opera-gezelschap dat zich voornamelijk
richt op kinderen. Hij zong ook mee in opera's als 'Die Zauberflöte', 'Nabuco' en
nog vele andere.
Het koor heeft in de loop der jaren veel concoursen bezocht en behaalde veel eerste
prijzen. Onder leiding van Marco Kalkman is er hard gestudeerd op dit programma.
Wij hopen u een mooie muziek- en zangavond aan te bieden. Iedereen is van harte
welkom bij dit jubileumconcert. De toegang is vrij.
Ter bestrijding van de onkosten zal er een deurkollekte worden gehouden.
daarom minder afhankelijk. Ze hebben
een zelfingerichte kamer. Ze zijn op zoek
naar antwoorden, naar de zingeving van
het leven. Niet alles wordt zomaar over
genomen. Ze laten zich weinig meer
voorschrijven op gezag van de ouders.
Onafhankelijkheid is normaal. Door de
secularisatie vallen waardenkoepels weg.
Ook de kerk en de kerkgang komt ter
discussie.
Ze winkelen wat. Er treedt steeds meer
individualisatie op. Halen - hebben -
houden. Hebt u als docent oog voor jon
geren, dat wil zeggen een goede relatie
met hen? Investeert u daarin?
Een goede relatie is niet vanzelfspre
kend. Vaak is er een tegenovergestelde
situatie. Je krijgt gezag en waardering als
je het waard bent. U moet als docent
betrouwbaar zijn, eerlijk zijn, niet mani
puleren, een echt mens, volwassen met
een christelijke uitstraling.
Op een grote school wordt dat steeds
moeilijker. Leerlingen zijn geen leerma
chines dus een goed huiswerkbeleid is
noodzakelijk. Leren is meer dan preste
ren. Overdracht van diepere waarden.
Leven uit de kracht van de Heilige
Geest.
Het is ook verantwoordelijkheid dragen.
Er van uitgaan dat alle mensen voor God
gelijkwaardig zijn. Ze de goede weg wij
zen: de weg naar het nieuwe Jeruzalem.
Na de lezingen was er gelegenheid tot
discussie.
's Middags was er nog een lezing van de
heer De Kool, medewerker van het CPS,
met als onderwerp: 'Taakbeleid in het
onderwijs'.
H. R. de Kreij, voorzitter
afdeling Goeree-Overflakkee
Maak kennis met de KMTP en wordt
abonnee op de Groei en Bloei, een zeer
leesbaar blad met informatie over (toe
passingen van) planten, bomen, groen
ten, tuin-evenementen, noviteiten, enzo
voort. U wordt daarmee ook lid van een
groep tuinliefhebbers die eilandelijk
allerlei groene evenementen organiseren.
Ook ontvangt u driemaandelijks de
Kleur Fleur, waarin aankondigingen
en verslagen (uw eigen artikelen!) van
evenementen zijn opgenomen; ons club
blad.
De evenementenkalender vanaf decem
ber:
za 2 dec: Marijkeweg 33,9.00 uur
snoeidemonstratie loofbomen/struiken
di 31 dec:
sluitingsdatum fotowedstrijd; thema:
planten in potten en kuipen
di 9 jan.: plantenkas Voogd, 19.30 uur
lezing: Groenten, bekend en onbekend
Oogsten en bewaren, zaai-instrukties,
bemesting, wat wel of juist niet
gedaan moet worden,
di 6 febr.: plantenkas Voogd, 19.30 uur
fruithout, lezing en demonstratie
di 20 febr.: plantenkas Voogd, 19.30 uur
lezing over kleinfruit; historie, heden
en vervolg.
Eind febr.: nadere aankondiging volgt
snoeidemonstratie fruitbomen.
Verdere informatie: C. Appel, 681105.
-12-
Als Lien wil helpen zegt ze: „Laat maar,
ik ben zo klaar".
De jonge boer gaat naar de deel. Er staan
drie koeien in de stal, een vaars en een
pinkje.
Overal zijn de raampjes verduisterd.
Als hij in de stal onder de jonge Grietje
zit, hoort hij het manvolk in het bergje
lachen. Daar zal er een bij zijn die
kwinkslagen verkoopt, denkt hij. Lien van Olmen
zit met de kleine Helmus op de vloer. De kleine
vent heeft het grootste plezier en schatert het uit.
„Hoe groot is onze kleine man? Hoe groot is hij?"
Het kind steekt de hand in de lucht, zover het
halen kan.
Buiten stralen de zoeklichten langs de donkere
hemel. En zoeken en speuren naar het vijandelijke
vliegtuig.
Heel in de verte klinkt het dof gerommel van ka
nongebulder. Sinds de verschrikkelijke september
dagen van 1944 spant het om Arnhem.
De grootste helden aller tijden zijn daar gevallen.
Zij gaven hun en voor de zaak der vrijheid. Hun
bloed heeft de grond gedrenkt en de wateren van
de Rijn gekleurd. Ze hebben gestreden en niet
gefaald. Ze waren de wegbereiders naar de over
winning. Maar zij gingen onder en lieten het leven.
Dat is de ernst van de strijd voor waarheid en
recht.
Meedogenloos en hard! Hoe zijn de helden geval
len...!
Klaas Frieling staat buiten.
Hij heeft de koeien gemolken en de handen gewas
sen.
Wat een rode gloed, ginds aan de hemel boven
Arnhem.
Het is het vuur uit de kanonnen. Het verderf moet
er met vuur worden uitgebrand. En de huizen val
len in elkaar door het geweld der granaten. De
schamele inhoud verbrandt door de hitte.
En de soldaten aan beide zijden, waartussen de
ellende ligt, roken hun eeuwige sigaret, die hun
zenuwen kalmeert.
De jonge boerin schuifelt over de deel.
Klaas is naar buiten. Hij heeft de lantaarn omlaag
gedraaid. Ah, daar ziet ze hem staan. Ze loopt naar
hem toe.
Hij staart naar de horizon, die rood is van vuur en
rookdamp.
„Klaas", zegt ze en grijpt zijn arm vast, „wat een
rode gloed daarginds".
„Ja", zegt de jonge boer, „ik keek daar ook zo
naar".
„Wat zou dat zijn?"
„Oorlog, nog steeds! Wat een geluk dat wij nog
onze huiselijke haard mogen hebben en dat ik nog
thuis kan blijven, Drien!"
„Ja Klaas. Wat hebben we nog veel goeds. Wat
waarderen we het weinig".
Klaas zwijgt.
Ja, de mens is ondankbaar. Wat is hij dwaas en
vermetel. Terwijl de Heere God zoveel weldaden
en goedertierenheden dagelijks betoont.
Hier kan Klaas niet anders dan zwijgen.
Een zwijgende mond en een sprekend hart.
Dan waait er opeens een koude wind om de hoek
van het huis.
„Kom Drien, we gaan naar binnen".
De kerels in het hooibergje slapen.
Klaas hoort ze niet meer.
De eerste regendruppels vallen. Koud en flets.
Hij sluit de achterdeur.
De lantaarn blaast hij uit.
„Zo, nu hoop ik dat ik hier blijven kan", zegt de
jonge boer en schikt zich bij de kachel.
„En vertel eens", vervolgt hij tot Lien, „heb je nog
broers of zusters?"
„Nee, ik heb geen broers en ik heb ook geen zus
ters. De ben alleen".
„Zo, dat is weinig. Wat doet je vader voor z'n
brood?"
„Mijn vader is op het kantoor van Van Hasselt aan
de Koestraat. Daar is een fabriek aan verbonden.
Hij is daar al dertig jaar. Hij heeft een zwak gestel.
Toch wilde hij nog op weg om eten te halen".
„O juist en toen zei jij, dat knap ik voor je op".
„Precies".
„En waar kerk je? De geloof dat ik niet mistast als
ik denk datje ook naar een kerk gaat".
„U tast niet mis. Ik heb altijd met mijn ouders naar
de Gereformeerde gemeenten onder 't Kruis ge
gaan. Daar staat de oude dominee Jonas. Een hel
der maimetje, dat ooit meer dan 3 punten in zijn
preek uitwerkt of soms helemaal geen punten.
Dominee Jonas kan zo preken dat een jongen van
12 jaar hem volgen kan. Hij doet nooit moeite om
voornaam of geleerd te preken. Altijd eenvoudig
en toch fris. De bewonder dat oude ventje".
„Zeg dat dan wel! Dus de jeugd gaat niet aan het
dommelen?"
„O nee".
Dan... Wat is dat?
Zware voetstappen gaan er om het huis.
Het zijn de laarzen van Duitse soldaten.
Toch zijn er Nederlanders bij. Er klinken bekende
woorden. Dan vinden ze de zijdeur.
„Open", roept er een.
Het is de Nederlander.
„O Klaas, zou jij je niet schuil houden", fluistert
de jonge vrouw. „Als het soms om de mannen te
doen is".
„Nee, ik zal gaan kijken", zegt Klaas Frieling zon
der vrees.
Hij loopt het geutje door en opent de deur.
„Wat is er van je orders", vraagt hij.
„Er zijn hier onderduikers. We komen een onder
zoek instellen. Bent u hier het hoofd van het
gezin?" „Krek geraden. Onderduikers heb ik niet.
Als ik geen vrouw en kind had, zou ik het niet
weten wat ik deed. Maar nu heb ik ze niet".
„We zullen het onderzoeken".
Vier jongelui stappen binnen. Direkt verspreiden
ze zich door het huis.
Klaas blijft in het voorhuis. Hij heeft al eens
gehoord van diefstal op grote schaal. Wat hij heeft
zal hij moeten beschermen.
Voor het portret van de Koningin blijft èen jonge
N.S.B.'er staan. Zijn uniform zit slordig om het
lijf.
Met zijn geweerkolf haakt hij het portret van de
wand.
Vinnig kijkt hij ernaar. Hij beklaagt de mensen die
deze vrouw als hun vorstin begeren. De nieuwe
orde sluit het Koningshuis uit.
Hij scheurt het papier van de lijst en haalt het
mooie portret eruit, rolt het op en steekt het zo par
does in de kachel.
Klaas staat te koken, maar zegt niets.
„Wat een helden", denkt hij. Als die iets beters
moeten rengen, dan we gehad hebben, dan zullen
we er niet op vooruit gaan".
Er wordt niets gevonden.
Met veel gerucht gaan ze weer naar buiten.
Klaas sluit de deur. Doet de grendel er op.
Nou laat ik hem dicht, neemt hij zich voor.
„Het is nog weer meegevallen! De stond te trillen
op m'n benen. Klaas", zegt de boerin.
„Ja, allicht! Wat een mensen zijn me dat!"
Lien van Olmen zit heel bedaard met de kleine
jongen op haar schoot.
„Word je al slaperig?" vraagt de boerin haar.
(wordt vervolgd)