Overdenking
PREDIKBEURTEN
Oude Tonges bakker en slager
in prachtige nieuwe winkels
Echtpaar Brinkman uit Stellendam 60 jaar getrouwd
uit de
Heilige Schrift
Een krachtig gebed
Dierenopvang Goeree-Overflakkee
Tel. (0187)651887
Wetti. J. Klepper slo^
de eerste paal voor
bouwplan in Stellendam-Zuid
Opbrengst kollekte 'Geef 's voor diabetes'
OPHALEN OUD PAPIER
Biz. 2
EILANDEN-NIEUWS
VRUDAG 24 NOVEMBER 1995
„Een krachtig gebed des
rechtvaardigen vermag veel".
(Jac. 5:16. slot)
De verwachting, die wij van het gebed
hebben, is meestal niet groot. Menigmaal
wordt verzucht, dat geen uitkomst wordt
verkregen, waarom is gevraagd. Het
helpt niet, zo wordt geklaagd. Het gevolg
is vaak, dat het bidden wordt nagelaten.
Als een vorm komt er nog wel gebed in
het leven voor, maar de behoefte aan
gebed wordt nauwelijks meer gevonden.
Weliswaar niet uitgesproken, maar toch
wel in het diepst van onze gedachten
wordt de Heere beschuldigd niet naar
onze gebeden te willen horen en op het
gebed geen uitkomst te willen geven.
Dat het eigen schuld is, komt niet in ons
op en daar willen wij niet aan. Wanneer
echter geen verhoring op het gebed
wordt verkregen, mag wel een nauwkeu
rig onderzoek worden gedaan naar de
oorzaak. Wat wordt gebeden? Hoe wordt
gebeden? Wordt de begeerde zaak van
de Heere afgedwongen of wordt de
Heere vrij gelaten? Is het gebed slechts
een bijkomstigheid, omdat het veel meer
van andere middelen wordt verwacht?
Dient het gebed soms om achteraf goed
keuring te ontvangen op wat wij al lang
besloten hebben? Ach, wat is er in zulke
gevallen dan van ons gebed te verwach
ten? Niets immers. Want al die uitwendi
ge gebeden schieten te kort en zijn vol
ongeloof. Er is geen verwachting van
een wonderdoend God in te vinden en
geen gestalte op te merken van: Uw wil
geschiede.
Aan zulke mensen wil de apostel Jaco
bus voorhouden, dat het gebed wel veel
vermag. Het is namelijk niet tot weinig
in staat, maar tot veel. Het is niet te ver
waarlozen en het is niet te verachten.
Ook dat laatste komt voor. Menigeen
beweert, dat bidden geen zin heeft, om
dat het geen verandering brengt in de
loop der dingen. Alles geschiedt immers
naar de bepaalde raad en voorkennis
Gods. Daar doet het gebed eens mensen
niet aan toe en niet van af. Die mening
wordt echter ook bestreden door de apos
tel in het woord van de tekst. Want het
gebed is ook opgenomen en besloten in
de raad Gods. Ten tijde van de profeet
Elia is er een honger en droogte in het
land van Israël gedurende drie jaren en
zes maanden; en na die tijd is er weer
regen gevallen, zodat de aarde haar
vrucht weer heeft voortgebracht. Maar
de Heere heeft dat gedaan op het gebed
van Elia. Het is niet buiten het gebed van
deze man Gods omgegaan. Deze tekst
maakt duidelijk, dat het gebed een plaats
heeft in de raad Gods en in het leven des
geloofs.
Twee gebeden, die veel hebben uitge
richt, worden door de apostel Jacobus
genoemd. In beide gevallen is het Elia
geweest, die zulk een gebed heeft gebe
den. Maar de voorbeelden uit de Heilige
Schrift zijn met vele uit te breiden. Om
er enkele te noemen: op het gebed van
Jozua stond de zon stil te Gibeon en de
maan in het dal van Ajalon; op het gebed
van Hizkia heeft deze koning zijn ge
zondheid weer verkregen; en op de gebe
den van de profeten zijn doden levend
geworden. Luther placht volgens een be
kend Zeeuws oudvader te zeggen, dat er
een soort van almachtigheid in het bid
den was. Op het noodgeschrei van Israël
heeft de Heere grote wonderen gedaan.
Wonderlijke reddingen en uitkomsten
zijn op het gebed van Gods kinderen ge
schied. Op het middel van het gebed van
Gods kinderen geschied. Op het middel
van het gebed mag daarom beslist wel
worden gewezen. De apostel beveelt het
sterk aan.
Maar, zo luidt een volgend bezwaar van
het menselijk verstand, wij zijn geen
rechtvaardigen. Dit gold van Elia en wij
zijn geen profeten. De apostel haast zich,
om dit bezwaar weg te nemen. Hij ver
meldt, dat Elia een mens was van gelijke
bewegingen als wij. Een mens als ieder
een van nature is. Een Adamskind, die
met ons van dezelfde lap gescheurd is. Ja
maar, zo zegt u, hij wordt toch een recht
vaardige genoemd. Inderdaad, maar wat
houdt dat in? Dat betekent niet, dat hij
een uitzonderlijk mens is, als geen ander.
In absolute zin is er van de mensenkin
deren niemand rechtvaardig te noemen.
Voorwaar, er is geen mens rechtvaardig
op aarde, die goed doet en niet zondigt.
Toch spreekt het Woord des Heeren
steeds van rechtvaardigen. En daarmee
wordt niet bedoeld, dat zulken van zich
zelf goed zouden doen en zonder zonden
zouden zijn. Neen, daarmee wordt ge
zegd, dat zij in de rechte verhouding
tegenover God staan. Zij zijn eerlijk ge
maakt voor God. Zij hebben zich als zon
daren voor God leren kennen. Met hun
ongerechtigheden kunnen zij voor God
niet bestaan. En met hun eigen gerech
tigheden kunnen zij evenmin voor God
bestaan. Zulken hebben hun toevlucht
moeten en mogen nemen tot de gerech
tigheid, die verworven is door de Offer
ande van de Heere Jezus Christus aan het
kruis van Golgotha. En van die (Borg)
gerechtigheid moeten zij het hebben en
door die aangebrachte en geschonken
gerechtigheid alleen kunnen zij voor
God bestaan.
Als zij bidden, doen zij het niet pleitend
op hun gerechtigheden, want die zijn
wegwerpelijk voor God; maar doen zij
dat pleitend op de gerechtigheid van
Jezus Christus. Zij hebben een pleitgrond
gekregen in het werk van de Rechtvaar
dige, Wiens werk alleen voor God aan
genaam en behagelijk is. Als hun ge
beden veel vermogen is dat wel op hun
gebed, maar om d.w.z. op grond van het
gebed van deze Rechtvaardige, Jezus
Christus.
Maar, want nog houden de tegenwerpin
gen van het menselijk hart niet op, tot
een krachtig gebed kan ik niet komen.
Die gave heb ik niet. Dat is misschien
voor anderen weggelegd, maar niet voor
mij. Ach, versta dat woord krachtig toch
niet verkeerd. Het wil niet zeggen in
eigen kracht. Het wil eveneens niet zeg
gen, dat zo'n gebed onmiddellijk verho
ring ontvangt. Weet u wat onder krachtig
moet worden verstaan? Dit, dat het uit de
diepte komt. Hoe dieper het weg komt,
hoe hoger het reikt. En wat uit de diepten
van ellende komt, dat wordt door de
Heere gehoord. Een krachtig gebed is
ootmoedig. Het weet van vernedering
voor Gods aangezicht. Vervolgens dit,
dat het uit het hart komt. Het is een uit
storten van het hart voor Gods aange
zicht, zoals Hanna dat heeft gedaan in de
tabernakel te Silo. Haar nood, droefheid
en benauwdheid heeft zij de Heere ge
klaagd en bekend gemaakt. Een krachtig
gebed is welgemeend en getuigt van op
rechtheid tegenover de Heere. En ten
slotte dit, dat het afziet van eigen kracht
en een beroep doet op de mogendheden
des Heeren. Zo'n gebed is een aanhou
dend gebed. Het smeekt zolang totdat
God genadig zij. Elia heeft in het aange
haalde gebed om regen niet eenmaal zich
voor God neergebogen, maar wel zeven
maal. En toen pas was er aan de lucht
iets te zien, een kleine wolk als een mans
hand. Hij heeft in het gebed aangehou
den. En dat is een krachtig gebed.
Luisterend naar het woord van de apostel
Jacobus en naar het getuigenis van de
Heilige Schrift moeten de bezwaren en
tegenwerpingen verdwijnen. U en ik
moeten niet iets zijn of iets hebben, om
te bidden tot God. Neen, wij dienen juist
niets te zijn en niets te hebben, om de
Heere aan te lopen in het gebed. Is er
geen verwachting van onszelf, dan mag
het van de Heere worden verwacht, Die
in Christus' Naam en om Christus' wil
verhoring schenkt.
Niet naar onze wil of wens, maar boven
bidden en denken. Niet wat aangenaam
is voor het vlees, maar wat Hij nuttig
acht voor de ziel. Zo te bidden door de
Geest der genade en der gebeden doet
ondervinden de waarheid van het tekst
woord: een krachtig gebed des recht
vaardigen vermag veel.
Want de Heere stelt er Zijn eer in won
deren te doen op het gebed. Zo wordt
Zijn raad volvoerd tot verheerlijking van
Zijn Naam.
Zondag 26 november 1995
OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk:
9.30 uur ds. J. G. van Loon en 18.30
uur ds. R. Veldman. Eben-Haëzer:
9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur
ds. J. G. van Loon. Woensdag 29 no
vember, Dorpskerk: 19.30 uur ds. R.
Veldman - Ger. Gem. 9.30 en 18.30
uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur
ds. J. C. van Westenbrugge en 18.30
uur kand. G. M. Franke - Doopsge
zinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J.
Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. A. Schaap en 18.30 uur
ds. L. W. Ch. Ruijgrok.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00
uur ds. C. Gielen, Polsbroek en 18.00
uur ds. L. D. Burger - Ger. Kerk
10.00 uur (H.A.) en 17.00 uur ds. J.
Koster.
MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 9.30 en 17.00 uur dhr. A. v. d.
Schee, Spijkenisse - Ger. Gem. in
Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. M. J. Paul, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds. J. het
Lam. Vrydag 1 december: 13.45 uur
ds. J. het Lam, kerkelijke huwelijks
bevestiging van Paul Koppelman en
Truus Nugteren; 15.45 uur ds. J. het
Lam, kerkelijke huwelijksbevestiging
van Klaas de Berg en Jolanda Adriaanse
- Ger. Gem. 10.00 uur (H.D.) en
18.00 uur ds. C. Hogchem, Borssele.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. J. V. d. Herik, Moordrecht en
18.00 uur ds. A. Schaap - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur student G. J. N.
Moens, Houten.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. J. C. den Toom, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
nabetrachting Heilig Avondmaal -
Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J.
Willemsen, bediening Heilig Avond
maal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur
ds. A. J. Utenweerde - Herv. 'Exo
dus' Gem. 10.00 uur ds. H. Out.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. W. Westland, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avondmaal -
Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds.
A. Baars - Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur
ds. J. F. Wagener en 17.00 uur ds. H.
Out - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30
en 16.45 uur ds. J. B. de Rijke -
Christengemeente Vrienden van de
Bijbel Diekhuus, Ben. Zandpad 10.00
uur br. A. Wisse.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30
uur ds. A. Belder, bediening Heilige
Doop en 18.00 uur ds. B. Haverkamp
- Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en
15.00 uur student G. J. N. Moens,
Houten.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. het Lam en 18.00 uur kand. P.
D. Spies, Middelburg - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Evangelie Gemeente (De Komeet)
Melkweg 75 10.00 uur J. C. van Bo
ven.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger,
voorbereiding Heilig Avondmaal en
18.00 uur ds. H. Zethof, Kockengen -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Kerk 10.00 uur drs. M.
van Krimpen en 18.00 uur dhr. K.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00
uur ds. A. Vos en 18.00 uur ds. T. W.
van Bennekom, Hilversum - Ger.
Kerk 10.00 en 18.00 uur drs. A. C.
Feij (H.A. en dankz.).
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok, bediening
Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. C.
J. van der Plas, Zwijndrecht, dank
zegging Heilig Avondmaal - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur dhr. K. Baas en
18.00 uur drs. J. F. Ezinga, Yerseke.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00
uur ds. A. Heij, Krimpen a/d IJssel,
bediening Heilig Avondmaal.
ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem.
10.00 uur dhr. B. Oosteriee, Middel-
hamis.
SINT MAARTENSDUK - Herv. Gem.
9.30 en 14.30 uur ds. A. den Hartog -
Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst -
Oud Ger. Gem. 3x leesdienst.
Na een intensieve voorbereiding
met de gemeente Goedereede is
binnen een halfjaar na onderteke
ning van de realisatie-overeen
komst door Boogaerdt Schmidt
B.V. begonnen met de bouw van
het plan Stellendam-Zuid.
De thans in aanbouw genomen fase om
vat 15 woningen, waarvan 10 in de
sociale koop en 5 in de vrije sektor, al 13
woningen zijn verkocht.
Het fraaie woonplan omvat totaal 138
woningen en heeft een carré-vormige
stedebouwkundige struktuur.
Er worden komende 7 8 jaar uitsluitend
grondgebonden (laagbouw-)woningen
gerealiseerd. De wegen, voetpaden, par-
keerstroken en groenvoorzieningen zijn
royaal van afmeting.
De architectuur van de laagbouwwonin-
gen is van het Bureau voor architectuur
en ruimtelijke ordening D. Vroeginde-
weij B.V. te Middelhamis, waarbij is ge
kozen voor een samensmelting tussen
traditionele en eigentijdse gevelbeelden.
De woningen hebben goed doordachte
plattegronden. Van ieder type woning is
een separate brochure beschikbaar.
Alle woningen die door Boogaerdt
Schmidt worden gebouwd, vallen onder
de garantie van de Stichting Garantie In
stituut Woningbouw.
In goed overleg met de gemeente is de ver
koop in eigen hand gehouden. Het is ver
heugend dat de woningfinancieringen
zoveel mogelijk via plaatselijke organi
saties zijn geregeld.
Wethouder J. Klepper heeft namens het
gemeentebestuur en ten overstaan van
genodigden en kopers op 21 november
1995 om 15.30 uur de eenste paal van het
projekt van Boogaerdt Schmidt B.V.
geslagen.
DIRKSLAND - De kollekte 'Geef 's voor diabetes' die van 12 toten met 18 novem
ber in Dirksland is gehouden, heeft 2.402,50 opgebracht. Het campagne-thema was
diabetes en hart- en vaatziekten. Dit is een mogelijk bijkomende komplikaties van het
hebben van diabetes. Met de opbrengst financiert het Diabetes Fonds Nederland
wetenschappelijk onderzoek rond diabetes mellitus (ook wel bekend als suikerziekte)
en komplikaties.
Toen burg. Van Pelt van Oostflakkee het burgemees
tersambt aanvaardde nam hij zich stellig voor geen
'lintjesknipper' te worden en slechts in 'bijzondere
situaties' de schaar te hanteren. Dinsdagmiddag was
het zover en dhr. Van Pelt knipte uitermate welge
moed, twéé linten zelfs, ter opening van twee nieuwe
winkels.
Slager Cees Bouter en bakker Cees Soeteman hebben hun zaak
uit de Oude Tongse Nieuwstraat naar de Dabbestraat ver
plaatst.
Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk maar de nieuwe
plaats van vestiging, waar ook Albert Heyn gevestigd is, biedt
vele voordelen boven hun oude stek
Daar komen klanten uit de hele Oostflakkeese regio, daar zijn
kopers en daar is parkeergelegenheid en daar kon, zo begrepen
de beide ondernemers, een up to date winkel worden ingericht.
Zo deden ze, broederlijk naast elkaar, de bakker en de slager.
in nieuwe winkelpanden, gebouwd op grond waar voorheen
een oude schuur stond, prachtig in het centrum van Oude
Tonge gelegen, voor beiden een prima stek, gereed zijn ze
voor de toekomst die Oude Tonge zelfs een recreatiedorp lijkt
te zullen brengen.
Burgemeester Van Pelt waardeerde de ondernemersgeest van
beiden zeer, ze hebben getoond oog en oor te hebben voor de
ontwikkelingen die zich aandienen, de kansen die er zijn en
voor wat de klant nu al vraagt.
De werkelijke opening van de winkels liet dhr. Van Pelt graag
aan de direkt betrokkenen over, wel verrichtte hij, zoals dat de
gemeente betaamt, het voorbereidende werk door de voor de
panden gespannen linten door te knippen.
De winkels zijn tip-top; aan de omgeving wordt nog de laatste
hand gelegd, o.a. aan parkeergelegenheid achter. Achterlangs
kan ook worden bevoorraad. Ook die mogelijkheid werd in de
Nieuwstraat en de Kerkstraat gemist.
VERMIST te Stellendam: Poes 2Vi jaar. Europese korthaar, driekleur, witte poot
jes. Boven de ogen een rode vlek. Linker voorpoot rode vlek. Vermist sinds 19-11.
VERMIST te Sommelsdijk: Een jong, grijs gecyperd katje, 8 weken, vrij
schuw. 4 witte voetjes.
GEVONDEN te Ouddorp: Jong katertje. Zwart wit, draagt een wit vlooienbandje.
GEVONDEN te Nieuwe Tonge: Spierwitte kat. Eén geel oog, én licht oog.
HERKINGEN
Op zaterdagmorgen 25 novemberwordt
het oud papier weer opgehaald voor de
Hervormde Kerkvoogdij van Herkingen.
Het ophalen begint om 9 uur.
Wilt u het gebundeld aan de kant van de
straat zetten en er geen karton tussen
stoppen? De vorige keer werd er 4230
kg. opgehaald. Bij voorbaat dank voor
uw medewerking!
Ze zijn beiden in Stellendam geboren, samen zijn
ze in dat toen heel bescheiden vissersdorpje opge
groeid en samen zijn ze er getrouwd, Bram
Brinkman (87) en Jacom^ntje van Soest (81). Ze
woonden er tot SVi jaar geleden, toen verhuisden
ze naar zorgcentrum 'de Vliedberg' in Ouddorp,
waar woensdag de 60-jarige Echtvereniging werd
herdacht.
Burgemeester en mevr. Sinke zijn daar te gast geweest, in
de verjaardagskamer waar het diamanten echtpaar zich,
omringd door kinderen en kleinkinderen alle belangstel
ling graag liet welgevallen. Eerst had dhr. Brinkman nog
wat gemopperd over de aanwezigheid van een camera,
maar kijk'es hoe keurig ze samen hebben geposeerd. Al
vroeg die dag had hij trouwens naar 'de kaptein', een van
z'n schoondochters wier gezag hij accepteert, gebeld dat
'de Vliedberg' ter ere van het bruidspaar de vlag had uit
gestoken.
In het gezin Brinkman werden 5 kinderen geboren, 3
zoons en 2 dochters. De gezondheid van moeder Brink
man liet wel'es te wensen over, maar vader Brinkman gaf
geen krimp, hij is altijd een harde werker geweest. Hij
was eerst visser op de SL 42, het 'jachtje' van z'n vader
Piet Brinkman, maar na '43 verkoos Bram weer het land-
werk. Je kon hem overal tegen komen waar te sjouwen
viel, op het Deltawerk in aanbouw, in de Noord-Oostpol
der en dikwijls verleende hij hand en spandiensten in het
vis- en gamalenbedrijf wanneer dat handen tekort kwam.
De ramp van 1 febrauari 1953 zijn ze goed doorgekomen.
Het gezin woonde in Elve waar het het achtergedeelte van
een huis bewoonde. Via het zolderraam zijn ze met een
roeiboot afgevoerd uit die situatie die hachelijk was
geworden toen de zolder waarop ze zich bevonden steeds
wankeler werd.
In 'de Vliedberg', rondom vader en moeder Brinkman,
heeft het gezin een mooie dag gehad. Veel waren de ge
lukwensen en de tafel werd door bloemen en fruitmanden
gesierd en met de burgemeester heeft dhr. Brinkman kun
nen praten over mossels en over vis. Daar, in de veilige
beschutting van 'de Vliedberg' heeft dhr. Brinkman z'n
omgeving niet meer op stang gejaagd, zoals'ie één keer
heeft gedaan, toen op een donkere avond rondom z'n huis
in het Spui knallen klonken en soldaten met beschminkte
gezichten achter z'n struiken zaten. „Bukken Mina, de
Russen..." heeft Bram toen uitgeroepen en de kinderen
moeten 't hun vader toch nóg'es vragen in hoeverre hij
dat toen echt gedacht heeft.
K^htftot 11, "DU in de fumtCzit,
mijn ogen op en bid;
Qe[ij(y_een (^mcfit ziet op de hand zijns heren,
om nooddruft te begeren,
en 't oog der maagd is op haar vrouw geslagen,
om hulp afgunst te magen;
zo siaan uHj 't oog op onzen 9{urtot 9üj
oo^onsgenadig zij. ('Psaim 123:1, berijmd)
Ouddorp
J. G. van Loon
Een kwartiertje voor de opening, links
slagerij Bouter, rechts bakkerij Soeteman.