Overdenking PREDIKBEURTEN Oude Tonges bakker en slager in prachtige nieuwe winkels Echtpaar Brinkman uit Stellendam 60 jaar getrouwd uit de Heilige Schrift Een krachtig gebed Dierenopvang Goeree-Overflakkee Tel. (0187)651887 Wetti. J. Klepper slo^ de eerste paal voor bouwplan in Stellendam-Zuid Opbrengst kollekte 'Geef 's voor diabetes' OPHALEN OUD PAPIER Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRUDAG 24 NOVEMBER 1995 „Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel". (Jac. 5:16. slot) De verwachting, die wij van het gebed hebben, is meestal niet groot. Menigmaal wordt verzucht, dat geen uitkomst wordt verkregen, waarom is gevraagd. Het helpt niet, zo wordt geklaagd. Het gevolg is vaak, dat het bidden wordt nagelaten. Als een vorm komt er nog wel gebed in het leven voor, maar de behoefte aan gebed wordt nauwelijks meer gevonden. Weliswaar niet uitgesproken, maar toch wel in het diepst van onze gedachten wordt de Heere beschuldigd niet naar onze gebeden te willen horen en op het gebed geen uitkomst te willen geven. Dat het eigen schuld is, komt niet in ons op en daar willen wij niet aan. Wanneer echter geen verhoring op het gebed wordt verkregen, mag wel een nauwkeu rig onderzoek worden gedaan naar de oorzaak. Wat wordt gebeden? Hoe wordt gebeden? Wordt de begeerde zaak van de Heere afgedwongen of wordt de Heere vrij gelaten? Is het gebed slechts een bijkomstigheid, omdat het veel meer van andere middelen wordt verwacht? Dient het gebed soms om achteraf goed keuring te ontvangen op wat wij al lang besloten hebben? Ach, wat is er in zulke gevallen dan van ons gebed te verwach ten? Niets immers. Want al die uitwendi ge gebeden schieten te kort en zijn vol ongeloof. Er is geen verwachting van een wonderdoend God in te vinden en geen gestalte op te merken van: Uw wil geschiede. Aan zulke mensen wil de apostel Jaco bus voorhouden, dat het gebed wel veel vermag. Het is namelijk niet tot weinig in staat, maar tot veel. Het is niet te ver waarlozen en het is niet te verachten. Ook dat laatste komt voor. Menigeen beweert, dat bidden geen zin heeft, om dat het geen verandering brengt in de loop der dingen. Alles geschiedt immers naar de bepaalde raad en voorkennis Gods. Daar doet het gebed eens mensen niet aan toe en niet van af. Die mening wordt echter ook bestreden door de apos tel in het woord van de tekst. Want het gebed is ook opgenomen en besloten in de raad Gods. Ten tijde van de profeet Elia is er een honger en droogte in het land van Israël gedurende drie jaren en zes maanden; en na die tijd is er weer regen gevallen, zodat de aarde haar vrucht weer heeft voortgebracht. Maar de Heere heeft dat gedaan op het gebed van Elia. Het is niet buiten het gebed van deze man Gods omgegaan. Deze tekst maakt duidelijk, dat het gebed een plaats heeft in de raad Gods en in het leven des geloofs. Twee gebeden, die veel hebben uitge richt, worden door de apostel Jacobus genoemd. In beide gevallen is het Elia geweest, die zulk een gebed heeft gebe den. Maar de voorbeelden uit de Heilige Schrift zijn met vele uit te breiden. Om er enkele te noemen: op het gebed van Jozua stond de zon stil te Gibeon en de maan in het dal van Ajalon; op het gebed van Hizkia heeft deze koning zijn ge zondheid weer verkregen; en op de gebe den van de profeten zijn doden levend geworden. Luther placht volgens een be kend Zeeuws oudvader te zeggen, dat er een soort van almachtigheid in het bid den was. Op het noodgeschrei van Israël heeft de Heere grote wonderen gedaan. Wonderlijke reddingen en uitkomsten zijn op het gebed van Gods kinderen ge schied. Op het middel van het gebed van Gods kinderen geschied. Op het middel van het gebed mag daarom beslist wel worden gewezen. De apostel beveelt het sterk aan. Maar, zo luidt een volgend bezwaar van het menselijk verstand, wij zijn geen rechtvaardigen. Dit gold van Elia en wij zijn geen profeten. De apostel haast zich, om dit bezwaar weg te nemen. Hij ver meldt, dat Elia een mens was van gelijke bewegingen als wij. Een mens als ieder een van nature is. Een Adamskind, die met ons van dezelfde lap gescheurd is. Ja maar, zo zegt u, hij wordt toch een recht vaardige genoemd. Inderdaad, maar wat houdt dat in? Dat betekent niet, dat hij een uitzonderlijk mens is, als geen ander. In absolute zin is er van de mensenkin deren niemand rechtvaardig te noemen. Voorwaar, er is geen mens rechtvaardig op aarde, die goed doet en niet zondigt. Toch spreekt het Woord des Heeren steeds van rechtvaardigen. En daarmee wordt niet bedoeld, dat zulken van zich zelf goed zouden doen en zonder zonden zouden zijn. Neen, daarmee wordt ge zegd, dat zij in de rechte verhouding tegenover God staan. Zij zijn eerlijk ge maakt voor God. Zij hebben zich als zon daren voor God leren kennen. Met hun ongerechtigheden kunnen zij voor God niet bestaan. En met hun eigen gerech tigheden kunnen zij evenmin voor God bestaan. Zulken hebben hun toevlucht moeten en mogen nemen tot de gerech tigheid, die verworven is door de Offer ande van de Heere Jezus Christus aan het kruis van Golgotha. En van die (Borg) gerechtigheid moeten zij het hebben en door die aangebrachte en geschonken gerechtigheid alleen kunnen zij voor God bestaan. Als zij bidden, doen zij het niet pleitend op hun gerechtigheden, want die zijn wegwerpelijk voor God; maar doen zij dat pleitend op de gerechtigheid van Jezus Christus. Zij hebben een pleitgrond gekregen in het werk van de Rechtvaar dige, Wiens werk alleen voor God aan genaam en behagelijk is. Als hun ge beden veel vermogen is dat wel op hun gebed, maar om d.w.z. op grond van het gebed van deze Rechtvaardige, Jezus Christus. Maar, want nog houden de tegenwerpin gen van het menselijk hart niet op, tot een krachtig gebed kan ik niet komen. Die gave heb ik niet. Dat is misschien voor anderen weggelegd, maar niet voor mij. Ach, versta dat woord krachtig toch niet verkeerd. Het wil niet zeggen in eigen kracht. Het wil eveneens niet zeg gen, dat zo'n gebed onmiddellijk verho ring ontvangt. Weet u wat onder krachtig moet worden verstaan? Dit, dat het uit de diepte komt. Hoe dieper het weg komt, hoe hoger het reikt. En wat uit de diepten van ellende komt, dat wordt door de Heere gehoord. Een krachtig gebed is ootmoedig. Het weet van vernedering voor Gods aangezicht. Vervolgens dit, dat het uit het hart komt. Het is een uit storten van het hart voor Gods aange zicht, zoals Hanna dat heeft gedaan in de tabernakel te Silo. Haar nood, droefheid en benauwdheid heeft zij de Heere ge klaagd en bekend gemaakt. Een krachtig gebed is welgemeend en getuigt van op rechtheid tegenover de Heere. En ten slotte dit, dat het afziet van eigen kracht en een beroep doet op de mogendheden des Heeren. Zo'n gebed is een aanhou dend gebed. Het smeekt zolang totdat God genadig zij. Elia heeft in het aange haalde gebed om regen niet eenmaal zich voor God neergebogen, maar wel zeven maal. En toen pas was er aan de lucht iets te zien, een kleine wolk als een mans hand. Hij heeft in het gebed aangehou den. En dat is een krachtig gebed. Luisterend naar het woord van de apostel Jacobus en naar het getuigenis van de Heilige Schrift moeten de bezwaren en tegenwerpingen verdwijnen. U en ik moeten niet iets zijn of iets hebben, om te bidden tot God. Neen, wij dienen juist niets te zijn en niets te hebben, om de Heere aan te lopen in het gebed. Is er geen verwachting van onszelf, dan mag het van de Heere worden verwacht, Die in Christus' Naam en om Christus' wil verhoring schenkt. Niet naar onze wil of wens, maar boven bidden en denken. Niet wat aangenaam is voor het vlees, maar wat Hij nuttig acht voor de ziel. Zo te bidden door de Geest der genade en der gebeden doet ondervinden de waarheid van het tekst woord: een krachtig gebed des recht vaardigen vermag veel. Want de Heere stelt er Zijn eer in won deren te doen op het gebed. Zo wordt Zijn raad volvoerd tot verheerlijking van Zijn Naam. Zondag 26 november 1995 OUDDORP - Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. G. van Loon en 18.30 uur ds. R. Veldman. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. R. Veldman en 18.30 uur ds. J. G. van Loon. Woensdag 29 no vember, Dorpskerk: 19.30 uur ds. R. Veldman - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. C. van Westenbrugge en 18.30 uur kand. G. M. Franke - Doopsge zinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. A. Schaap en 18.30 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Gielen, Polsbroek en 18.00 uur ds. L. D. Burger - Ger. Kerk 10.00 uur (H.A.) en 17.00 uur ds. J. Koster. MELISSANT - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur dhr. A. v. d. Schee, Spijkenisse - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Paul, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. het Lam. Vrydag 1 december: 13.45 uur ds. J. het Lam, kerkelijke huwelijks bevestiging van Paul Koppelman en Truus Nugteren; 15.45 uur ds. J. het Lam, kerkelijke huwelijksbevestiging van Klaas de Berg en Jolanda Adriaanse - Ger. Gem. 10.00 uur (H.D.) en 18.00 uur ds. C. Hogchem, Borssele. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. J. V. d. Herik, Moordrecht en 18.00 uur ds. A. Schaap - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student G. J. N. Moens, Houten. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. C. den Toom, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting Heilig Avondmaal - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen, bediening Heilig Avond maal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. J. Utenweerde - Herv. 'Exo dus' Gem. 10.00 uur ds. H. Out. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. Westland, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. Baars - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. F. Wagener en 17.00 uur ds. H. Out - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 16.45 uur ds. J. B. de Rijke - Christengemeente Vrienden van de Bijbel Diekhuus, Ben. Zandpad 10.00 uur br. A. Wisse. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Belder, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. B. Haverkamp - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student G. J. N. Moens, Houten. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. het Lam en 18.00 uur kand. P. D. Spies, Middelburg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente (De Komeet) Melkweg 75 10.00 uur J. C. van Bo ven. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. H. Zethof, Kockengen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 10.00 uur drs. M. van Krimpen en 18.00 uur dhr. K. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Vos en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom, Hilversum - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur drs. A. C. Feij (H.A. en dankz.). OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok, bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. C. J. van der Plas, Zwijndrecht, dank zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur dhr. K. Baas en 18.00 uur drs. J. F. Ezinga, Yerseke. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Heij, Krimpen a/d IJssel, bediening Heilig Avondmaal. ZIERIKZEE - Evang. Lutherse Gem. 10.00 uur dhr. B. Oosteriee, Middel- hamis. SINT MAARTENSDUK - Herv. Gem. 9.30 en 14.30 uur ds. A. den Hartog - Ger. Gem. in Ned. 3x leesdienst - Oud Ger. Gem. 3x leesdienst. Na een intensieve voorbereiding met de gemeente Goedereede is binnen een halfjaar na onderteke ning van de realisatie-overeen komst door Boogaerdt Schmidt B.V. begonnen met de bouw van het plan Stellendam-Zuid. De thans in aanbouw genomen fase om vat 15 woningen, waarvan 10 in de sociale koop en 5 in de vrije sektor, al 13 woningen zijn verkocht. Het fraaie woonplan omvat totaal 138 woningen en heeft een carré-vormige stedebouwkundige struktuur. Er worden komende 7 8 jaar uitsluitend grondgebonden (laagbouw-)woningen gerealiseerd. De wegen, voetpaden, par- keerstroken en groenvoorzieningen zijn royaal van afmeting. De architectuur van de laagbouwwonin- gen is van het Bureau voor architectuur en ruimtelijke ordening D. Vroeginde- weij B.V. te Middelhamis, waarbij is ge kozen voor een samensmelting tussen traditionele en eigentijdse gevelbeelden. De woningen hebben goed doordachte plattegronden. Van ieder type woning is een separate brochure beschikbaar. Alle woningen die door Boogaerdt Schmidt worden gebouwd, vallen onder de garantie van de Stichting Garantie In stituut Woningbouw. In goed overleg met de gemeente is de ver koop in eigen hand gehouden. Het is ver heugend dat de woningfinancieringen zoveel mogelijk via plaatselijke organi saties zijn geregeld. Wethouder J. Klepper heeft namens het gemeentebestuur en ten overstaan van genodigden en kopers op 21 november 1995 om 15.30 uur de eenste paal van het projekt van Boogaerdt Schmidt B.V. geslagen. DIRKSLAND - De kollekte 'Geef 's voor diabetes' die van 12 toten met 18 novem ber in Dirksland is gehouden, heeft 2.402,50 opgebracht. Het campagne-thema was diabetes en hart- en vaatziekten. Dit is een mogelijk bijkomende komplikaties van het hebben van diabetes. Met de opbrengst financiert het Diabetes Fonds Nederland wetenschappelijk onderzoek rond diabetes mellitus (ook wel bekend als suikerziekte) en komplikaties. Toen burg. Van Pelt van Oostflakkee het burgemees tersambt aanvaardde nam hij zich stellig voor geen 'lintjesknipper' te worden en slechts in 'bijzondere situaties' de schaar te hanteren. Dinsdagmiddag was het zover en dhr. Van Pelt knipte uitermate welge moed, twéé linten zelfs, ter opening van twee nieuwe winkels. Slager Cees Bouter en bakker Cees Soeteman hebben hun zaak uit de Oude Tongse Nieuwstraat naar de Dabbestraat ver plaatst. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk maar de nieuwe plaats van vestiging, waar ook Albert Heyn gevestigd is, biedt vele voordelen boven hun oude stek Daar komen klanten uit de hele Oostflakkeese regio, daar zijn kopers en daar is parkeergelegenheid en daar kon, zo begrepen de beide ondernemers, een up to date winkel worden ingericht. Zo deden ze, broederlijk naast elkaar, de bakker en de slager. in nieuwe winkelpanden, gebouwd op grond waar voorheen een oude schuur stond, prachtig in het centrum van Oude Tonge gelegen, voor beiden een prima stek, gereed zijn ze voor de toekomst die Oude Tonge zelfs een recreatiedorp lijkt te zullen brengen. Burgemeester Van Pelt waardeerde de ondernemersgeest van beiden zeer, ze hebben getoond oog en oor te hebben voor de ontwikkelingen die zich aandienen, de kansen die er zijn en voor wat de klant nu al vraagt. De werkelijke opening van de winkels liet dhr. Van Pelt graag aan de direkt betrokkenen over, wel verrichtte hij, zoals dat de gemeente betaamt, het voorbereidende werk door de voor de panden gespannen linten door te knippen. De winkels zijn tip-top; aan de omgeving wordt nog de laatste hand gelegd, o.a. aan parkeergelegenheid achter. Achterlangs kan ook worden bevoorraad. Ook die mogelijkheid werd in de Nieuwstraat en de Kerkstraat gemist. VERMIST te Stellendam: Poes 2Vi jaar. Europese korthaar, driekleur, witte poot jes. Boven de ogen een rode vlek. Linker voorpoot rode vlek. Vermist sinds 19-11. VERMIST te Sommelsdijk: Een jong, grijs gecyperd katje, 8 weken, vrij schuw. 4 witte voetjes. GEVONDEN te Ouddorp: Jong katertje. Zwart wit, draagt een wit vlooienbandje. GEVONDEN te Nieuwe Tonge: Spierwitte kat. Eén geel oog, én licht oog. HERKINGEN Op zaterdagmorgen 25 novemberwordt het oud papier weer opgehaald voor de Hervormde Kerkvoogdij van Herkingen. Het ophalen begint om 9 uur. Wilt u het gebundeld aan de kant van de straat zetten en er geen karton tussen stoppen? De vorige keer werd er 4230 kg. opgehaald. Bij voorbaat dank voor uw medewerking! Ze zijn beiden in Stellendam geboren, samen zijn ze in dat toen heel bescheiden vissersdorpje opge groeid en samen zijn ze er getrouwd, Bram Brinkman (87) en Jacom^ntje van Soest (81). Ze woonden er tot SVi jaar geleden, toen verhuisden ze naar zorgcentrum 'de Vliedberg' in Ouddorp, waar woensdag de 60-jarige Echtvereniging werd herdacht. Burgemeester en mevr. Sinke zijn daar te gast geweest, in de verjaardagskamer waar het diamanten echtpaar zich, omringd door kinderen en kleinkinderen alle belangstel ling graag liet welgevallen. Eerst had dhr. Brinkman nog wat gemopperd over de aanwezigheid van een camera, maar kijk'es hoe keurig ze samen hebben geposeerd. Al vroeg die dag had hij trouwens naar 'de kaptein', een van z'n schoondochters wier gezag hij accepteert, gebeld dat 'de Vliedberg' ter ere van het bruidspaar de vlag had uit gestoken. In het gezin Brinkman werden 5 kinderen geboren, 3 zoons en 2 dochters. De gezondheid van moeder Brink man liet wel'es te wensen over, maar vader Brinkman gaf geen krimp, hij is altijd een harde werker geweest. Hij was eerst visser op de SL 42, het 'jachtje' van z'n vader Piet Brinkman, maar na '43 verkoos Bram weer het land- werk. Je kon hem overal tegen komen waar te sjouwen viel, op het Deltawerk in aanbouw, in de Noord-Oostpol der en dikwijls verleende hij hand en spandiensten in het vis- en gamalenbedrijf wanneer dat handen tekort kwam. De ramp van 1 febrauari 1953 zijn ze goed doorgekomen. Het gezin woonde in Elve waar het het achtergedeelte van een huis bewoonde. Via het zolderraam zijn ze met een roeiboot afgevoerd uit die situatie die hachelijk was geworden toen de zolder waarop ze zich bevonden steeds wankeler werd. In 'de Vliedberg', rondom vader en moeder Brinkman, heeft het gezin een mooie dag gehad. Veel waren de ge lukwensen en de tafel werd door bloemen en fruitmanden gesierd en met de burgemeester heeft dhr. Brinkman kun nen praten over mossels en over vis. Daar, in de veilige beschutting van 'de Vliedberg' heeft dhr. Brinkman z'n omgeving niet meer op stang gejaagd, zoals'ie één keer heeft gedaan, toen op een donkere avond rondom z'n huis in het Spui knallen klonken en soldaten met beschminkte gezichten achter z'n struiken zaten. „Bukken Mina, de Russen..." heeft Bram toen uitgeroepen en de kinderen moeten 't hun vader toch nóg'es vragen in hoeverre hij dat toen echt gedacht heeft. K^htftot 11, "DU in de fumtCzit, mijn ogen op en bid; Qe[ij(y_een (^mcfit ziet op de hand zijns heren, om nooddruft te begeren, en 't oog der maagd is op haar vrouw geslagen, om hulp afgunst te magen; zo siaan uHj 't oog op onzen 9{urtot 9üj oo^onsgenadig zij. ('Psaim 123:1, berijmd) Ouddorp J. G. van Loon Een kwartiertje voor de opening, links slagerij Bouter, rechts bakkerij Soeteman.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 2