EIIAIIDEII-IIIEIJWS Overdenking TAALPRAATJE uit de Heilige Schrift HET ,KIJKVENSTER Sinterklaasje, kom maar binnen met je knecht... Oliebollenaktie 'Advendo' een huis verkopen... Makelaar Tamboer onm loumn nouHwo Een genadige geloofswetenschap Plattelandsvrouwen Goeree/Ouddorp 2e Blad VRIJDAG 10 NOVEMBER 1995 No. 6451 Blik op kerk ^^P en samenleving Ij - Een nieuw volksgericht - Selectieve verontwaardiging Vroeger beschikten we over een probaat middel om iemand af te straffen: het volksgericht. Werden bijvoorbeeld een man en een vrouw getrappeerd op over spel, dan werden ze op een gegeven mo ment uit hun huis gehaald en op een wagen gezet en vervolgens het dorp rondgereden, onder gejuich en gejoel van de menigte. Uiteraard ging daar een pre ventieve werking van uit. Wie kwaad in de zin had bedacht zich van tevoren wel enige malen uit vrees dat hij publiekelijk rekenschap moest af leggen. Natuurlijk waren dat Middel-eeuwse methoden, die overigens lang stand gehouden hebben. Voor zover mijn her innering reikt had het laatste volksge richt plaats, enkele tientallen jaren gele den in Staphorst. Maar nu is het volksgericht terug! De parlementaire enquêtecommissie ver hoort de betrokkenen in het openbaar en zet vervolgens de schuldigen aan de schandpaal, ten aanschouwe van heel t.v.-kijkend Nederland. En - farizeïs- tisch als we zijn - steken we allen onze beschuldigende vingers uit en slaken we kreten over zoveel ongerechtigheid. De nationale verontwaardiging steeg ten top toen bekend werd dat met procureur- generaal Van Randwijk een afvloeiings regeling was getroffen. Nou ja, minister Sorgdrager is ook wel wat royaal ge weest. De hoge ambtenaar die tenslotte de laan uit moet omdat hij onvoldoende heeft gefunktioneerd, krijgt zeven jaar salaris uitbetaald en nog een gouden handdruk van een half miljoen. Ietsje minder was ook nog aardig geweest. En als Winnie niet bijna smekend had ge vraagd om een motie van vertrouwen, dan had het haar misschien wel de minis teriële kop gekost. Ik hoop dat niemand het me kwalijk neemt, maar op mij komt het allemaal een beetje hypocriet over. We leven in een land waar niet op enkele miljoenen gekeken wordt als het gaat om subsidie aan kunst van twijfelachtig allooi. Waar jarenlang ontwikkelingssamenwerking een bodemloze put was. Waar vooral niet mocht worden getornd aan de socia le uitkeringen, terwijl op grote schaal steunfraude werd gepleegd. Waar - naar ik me hebt laten vertellen - medewer kers aan radio en t.v. weggepromoveerd werden met enorme bedragen als 'gou den handdruk'. Over dat alles werd nimmer een kik ge geven. Maar nu het een hoge ambtenaar betreft, die weliswaar heeft gefaald, maar toch een respektabele staat van dienst achter de rug heeft, nu staat heel Neder land, van Rodeschool tot Sas van Gent, op z'n achterste benen. Over selektieve verontwaardiging gesproken. Waarnemer Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. In Zwitserland zag ik het edelwijsje bloeien. Dat mochten we niet plukken. Het is hier wel te koop. Mag het wel geïmporteerd worden? Antwoord: De Edelweiss (niet edelwijs je, want weiss is Duits voor wit) is in vele landen een beschermde wilde plant en mag daar niet geplukt worden. Dit om te voorkómen dat deze zeldzame Leonto- podium, die voor een aantal bergbeklim mers een statussymbool werd, er hele maal wordt uitgeroeid. Er is echter wel een sterkere, veredelde soort bij de bloe menwinkels en tuincentra te koop. Niet alleen in Zwitserland, maar ook in ons land, want juist die sterke Edelweiss is hier in Aalsmeer gekweekt en wordt nu in grote hoeveelheden naar bergstreken in het buitenland geëxporteerd, zodat dit Nederlandse plantje daar aan de toeristen kan worden verkocht (en trots mee naar huis wordt genomen!). Als u onze Edelweiss in uw rotstuintje zet, zorg dan voor een zonnig plekje en kalkrijke ondergrond met wat gruis van natuur steen. Het bloeit hier in juni/juli, maar gezien ons klimaat eerder grijs dan zil verwit, zoals die welke u in de bergen vond. OC DRIE RRmS Ik vaag me af, waarom de mensen 'Horen, zien en zwijgen' zeggen bij inge sloten afbeeldingen van drie aapjes, want horen en zien doe je niet met de handen óp de oren en de ogen! Waar komt dit beeld vandaan? Antwoord: De oorspronkelijke beelden groep met drie aapjes bevindt zich in een shinto-tempel te Nikko op het Japanse eiland Honsjoe. Eén heeft de voorpootjes voor de ogen, de tweede houdt ze op de oren en de derde voor de open bek. Zij beelden een oude Japanse levenswijsheid uit, namelijk: zie geen kwaad (in de bete kenis: zoek geen boze bedoeling ergens achter), hoor geen kwaad (d.w.z. luister niet naar roddelpraat) en spreek zélf geen kwaad. Die aardige groep aapjes is her haaldelijk gekopieerd en ook nagebootst door minder goede kunstenaars die het origineel nooit zelf aanschouwden, maar iets dergelijks maakten. Toen er van die uitbeeldingen in West-Europa in de han del kwamen, werd er door onwetende verkopers gesproken over Guido Gezelle's dichtregels 'Horen, zien en zwijgen doet vrede en rust krijgen', maar die dichter bedoelde feitelijk: let scherp op wat er te zien en te koop is, geef geen Woont u in Dirksland en wilt u bezoek aan huis van de goede Sint en twee van zijn knechten.dat kan! Op 4 december de gehele avond en op 5 December na 21.00 uur. Heeft u interesse, bel dan voor meer informatie naar mevrouw R. Berger, tel. 502187. OOLTGENSPLAAT Op woensdag 15 november a.s. zal de gemengde zangvereniging 'Advendo' wederom een oliebollenaktie organiseren ten behoeve van het kledingfonds. Deze heerlijke oer-hollandse versnape ringen zullen huis-aan-huis te koop wor den aangeboden, maar zijn ook 's mor gens al verkrijgbaar naast het postkan toor in de Pieter Biggestraat te Ooltgens- plaat. met optimaal resultaat Tel. (0187) 483477 Verzorgende beroepen Goeree-Overflakkee Op D.V. donderdag 30 november 1995 wordt een avond belegd voor werkers in de verzorgende beroepen in het vereni gingsgebouw van de Geref. Gem. te Dirksland. De heer G. van de Brenk hoopt dan te spreken over 'Werken in de gezondheidszorg/stress? Aanvang 19.30 uur. Iedereen is hartelijk welkom. ruchtbaarheid aan eigen vindingen en bevindingen, dan komje verder in het leven dan door er van alles uit te flappen wat je hebt opgemerkt en uitgedacht. Itf.O. Hoe verklaart u het, dat je in Frankrijk N.O. van ons Noord-Oost ziet staan en dat ze dan Noord-West blijken te bedoe len? Antwoord: Ter voorkoming van dgl. misverstanden is het wel noodzakelijk een aantal lessen in het Frans te nemen, nu u met dat scheepvaartbedrijf uit Marseille in zee gaat. Het Franse woord Nord voor ons noord geeft weliswaar geen problemen, maar ons oost wordt in die taal vertaald met Est, en ons west is daar Ouest. Noord-Oost wordt dan afge kort tot N.E., maar ons Noord-West is in het Frans Nord-Ouest, dus op het kom pas N.O. Hoe kan ik de vies geworden traptouwen schoonmaken die al eeuwen voor hou vast langs de trappen in ons oude huis bungelen? Antwoord: Zulke traptouwen bevatten veel vet, huidschilfers en vuil van de ontelbare handen die er langs gleden. U kunt ze het beste met de hand wassen in een warm sop van vloeibare zeep. Het touw kan dan krimpen, maar dat kan geen bezwaar zijn omdat het door de jaren heen is uitgerekt. Soms zijn walnoten moeilijk te pellen. Weet u daar raad op? Antwoord: Zulke noten kunt u beter éérst een paar dagen in koud water leg gen. Ze zijn dan gemakkelijker te pellen en smaken weer vers. „Want wij weten dat zo ons aardse huis dezes tabernakels gebroken wordt wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de heme len". (2Korinthe5:l) „Naakt ben ik uit mijner moeders buik gekomen en naakt zal ik daarhenen we derkeren", zo heeft Job gesproken toen hem alles in zijn leven was ontnomen. Naakt zijn we in de wereld gekomen en naakt moeten we er ook weer uit. Ja erger nog, we moeten er weer uit als naakte zondaren, als kinderen des tooms, tenzij... ja tenzij er een wonder ge beurt... tenzij wij van nieuws geboren worden door het werk van Gods Geest. En uit genade ook mogen weten van die mantel der gerechtigheid, die Christus heeft voor ons geweven aan het vloek- hout der schande en waarmee we onze zonden en schuld bedekt mogen weten voor het aangezicht van God in de weg van het geloof. Door het geloof recht vaardig voor God. En zie op grond daarvan mag en zal er ook een thuiskomen zijn bij de Heere, waarvan de apostel Paulus door het ge loof heerlijk mag getuigen in onze tekst. „Want wij weten". Twee dingen weet Paulus door genade. Ten eerste dat zijn lichaam gebroken wordt, dat hij moet sterven. Ja en dat is genade als een mens dat weet en er ook bij leven mag, evenals Paulus. Hij heeft immers gezegd: „De sterf alle dagen". Maar ten tweede mag hij ook weten, dat hij dan een gebouw bij God heeft, eeu wig in de hemelen en dat met allen die een even dierbaar geloof deelachtig zijn geworden. We moeten sterven of zoals onze tekst het zegt: „ons aardse huis dezes tabernakels wordt gebroken". Dat wil zeggen dat ons lichaam gebroken wordt. Wij hebben het niet te breken! Wij mogen het zelf niet in onze handen nemen om het te breken! Nee het wordt gebroken. Het is ons gezet (door God) éénmaal te sterven en daarna het oordeel (Hebr. 9). Maar het is ook een voortdurend gebro ken worden. Het doopformulier zegt het zo: „het leven hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood". Dat is de ernst van alle dag! Ons lichaam wordt hier ook een 'huis' genoemd en dat gebeurt vanwege de schoonheid, zoals de Heere het kunstig geschapen heeft, maar tevens is het een 'aards' huis d.w.z. vergankelijk, broos en teer, ja aan de dood onderworpen als straf op de zonde en dat door eigen schuld. Het woord 'tabernakel' herinnert ons aan de tabernakel in de woestijn. Zo is onze levensgang. Verstaat u dat? Een tent in de woestijn. Dat hebben wij ervan ge maakt! En wat is een tent? Met een flinke storm mist het alle vastheid, het heeft geen fun dament. Wat is dan een mens in zich zelf? Ach, zoals Psalm 103 het zegt: „Gelijk het gras is ons kortstondig leven, gelijk een bloem die in het veld verheven wel sierlijk pronkt maar kracht'loos is en teer" en waar tenslotte van geldt: „Men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer". Wat een gedachte! Maar luister, want nu mag Paulus door genade verder zien met het oog van het geloof en wordt hij getroost bij het zien van de rijkdom van de goddelijke genade en zegt vervolgens: „wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen". Van dat Godsghebouw geldt dat het een vast fundament heeft, want dat funda ment is Christus! En Hij heeft dat ge bouw, die erfenis, verworven door Zijn verzoenend lijden en sterven. Hij is er ook de Weg naar toe en Hij is ook de Deur waardoor een ellendig en arm volk inzichzelf, hongerend en dor stig naar de gerechtigheid, binnen geleid zal worden. O, een schoon gebouw is het, dat de Heere bereid heeft in Christus en waar Gods Geest plaats voor komt te bereiden in het hart van zondaren en zondaressen. In dat Godshuis met zijn vele woningen zal alles vol zijn van de liefde. Daar mag hier wel eens iets van beleefd worderï, hoewel er dan nog wel eens op zien is tegen de dood. Het is immers ook de laatste vijand, maar o, hoe kan de Heere stervensgenade schenken zodat een ziel zich gedragen mag weten door de doodsjordaan om voor eeuwig te mo gen rusten in dat eeuwige Godsgebouw. Dan is de dood een afsterven van de zon den en een doorgang tot het eeuwige le ven, om daar dan eeuwig te mogen zin gen ter ere Gods. „Ik zal eeuwig zingen van Gods goedertierenheen". En dat alles is maar geen inbeelding. Hoor maar wat de apostel getuigt. Hij zegt niet: Wij wensen of denken, maar: „Wij weten". En dat kan en mag hij getuigen vanuit de kennis van Christus en door de Heilige Geest (vs. 5). Hij heeft het leven aangebracht en de onverderfelijkheid. Zo zal dat Godsgebouw naar Zijn ge maakt bestek in eeuwigheid verrijzen. Daar zal de ziel verlost van het lichaam der zonde de genieting krijgen van Gods ongestoorde gemeenschap en het aardse lichaam afgebroken tot in de groeve der vertering zal ter heerlijkmaking worden opgewekt, opgebouwd om met de ziel verenigd in volkomenheid de God aller genade te dienen. O welk een vooruitzicht! En wie Hem need'rig valt te voet zal van Hem zijn of haar wegen leren. Hij zal leiden 't zacht gemoed In het effen recht des Heeren. Wie Hem need'rig valt te voet. Zal van Hem zijn wegen leren. (Psalm 25:4) Ouddorp R. Veldman SCHADUW Op Oudejaarsavond wordt het lid van Rhijnvis Feith 'uren, dagen, maanden, jaren, vliegen als een schaduw heen' op talrijke plaatsen uit volle borst gezongen. Rhijnvis Feith was een Nederlands let terkundige, geboren in 1753 te Zwolle en overleden in dezelfde plaats op zijn land goed Boschwijk in 1824. Hij was enige tijd burgemeester van Zwolle en verte genwoordiger van de sentimentele rich ting in onze letterkunde. Hij schreef veel leerdichten en lyrische poëzie. Hoewel het lied suggereert dat een scha duw snel wegvliegt, is dat lang niet altijd het geval, getuige de zegswijze het ach tervolgt hem als zijn schaduw'. De bete kenis daarvan is: er is geen ontkomen aan. Vandaar de uitdrukking 'tegen zijn eigen schaduw vechten'. Tegen een inge beelde of denkbeeldige tegenstander strijden. In dat verband is het verhaal van de man, die na het genot van een fikse borrel dacht dat iemand hem hinderlijk volgde, zich omdraaide om zijn eigen schaduw te lijf te gaan en onschadelijk te maken, niet van humor ontbloot. Iemands schaduw leidde zelfs tot de titel van een zeer bekende song 'Me and my shadow'. Een andere bekende zegswijze luidt 'niet in iemands schaduw kunnen staan'. Zo wel in figuurlijke als letterlijke betekenis gebezigd. Meestal in vergelijkingen waarin sprake is van prestaties op geeste lijk of sportief niveau. Hij is geen schijn of schaduw van zijn voorganger. Diezelfde gedachte speelt mee in de uit drukking 'iemand in de schaduw stellen'. Dat betekent iemand sterk overtreffen. Vergelijk in de rechtspraak: er is geen schijn of schaduw van bewijs. Dat leidt dan meestal tot vrijspraak, omdat er geen enkele aanduiding is die veroordeling zou rechtvaardigen. Uit de Bijbel is de spreuk afkomstig 'de schaduw, het dal des doods'. Psalm 23 vers 4: „Al ging ik ook in een dal der schaduwen des doods, ik zou geen kwaad vrezen". In enkele gevallen, thans verouderd, noemde men de weerspiegeling van een voorwerp in het water ook de schaduw. In de Deugden Spreuken van Baardt stond 'Esopus' Hond, die op een smalle vlonder stond, en had een vlezig been, waarvan de schaduw in 't water scheen'. Petrus Baardt, geboren te Franeker in 1590, beschreef in de Friese taal het boe renleven. Van de samenstellingen noemen we in de eerste plaats schaduwzijde, meestal in figuurlijke betekenis gebruikt. Elke ver andering, al houdt die verbetering in, heeft ook een schaduwzijde. Verder schaduwrijk, vooral gezegd van grote loofbomen, zoals beuken. Bilderdijk: 'de adem van de herfst ontblaert de schaduw rijke boomen'. Het werkwoord schaduwen komt voor in de politiek en bij de politie: iemand laten schaduwen. Al de gedragingen van een verdacht persoon, een spion, zorgvuldig nagaan. Een modem woord dat sinds de laatste decennia in zwang kwam is schaduwka binet, waarin op alle ministersposten een 'vervanger' wordt gekozen. Een duide lijk bewijs dat de taal niet dood is maar leeft. Datzelfde geldt voor ogenschaduw, veel gebruikt als opmaak bij de vrouwen, al bestaat dat woord alweer wat langer. Tenslotte schaduwbeeld. Een aardig kin derspel was, vooral vroeger, aan de hand van bewegingen, overgebracht op een De Nederlandse Bond van Platte landsvrouwen Goeree/Ouddorp houdt haar volgende afdelingsbij eenkomst op woensdag 15 novem ber in het verenigingsgebouw 'Oost dam' te Goedereede. Niet zoals aangekondigd iets over huid verzorging, maar een onderwerp wat zeker voor velen zeer interessant kan zijn. De heer H. Vissering, apotheker in Ouddorp, zal ons iets vertellen en aan de hand van dia's iets laten zien wat er zoal in de apotheek gebeurt. Een soort kijkje achter de schermen. Waarom moeten assistentes een oplei ding hebben? Wat komt erbij kijken voordat een recept wordt afgeleverd? Verder zelf proberen een zetpil te gieten, een capsule te vullen of een crème in een tube te krijgen. Kortom, genoeg om een bijzonder leuke avond te krijgen. De avond begint om 20.00 uur en belangstellenden zijn van harte welkom. wit doek, een uitgebeeld ambacht te raden. Het kreeg de naam 'stomme am- bachtje spelen'. Ook de schrijver Havank (het pseudo niem voor Hans van Kallen) maakte tot de hoofdpersoon in zijn vele detective- boeken 'de schaduw'. En Lucky Luke kon sneller schieten dan zijn schaduw. We besluiten met een uitspraak van Euripides. 'Wat is een oude man anders dan een stem en een schaduw?' Als toe gift een Chinees spreekwoord: 'Men meet de torens naar hun schaduw en de groten naar hun benijders'. „Ja, ik ken het van de school. Het is o zo mooi. Niet verzoend met de zonde en voor de werkelijkheid niet opzij gegaan, zo bewees Guido Gezelle zichzelf en de wereld te kennen". Dan is het een tijdje stil. „Hoe staat uw man nu als geestelijke tegenover de bezetter, mevrouw?" vraagt Lien. „Hoe komt u daarbij, om dat zo ineens te vragen?" „Het is voor mij zo een zwaar probleem, en omdat ik begrepen heb dat uw man predikant was, daar om wilde ik u dit eens vragen". Jlij is erg tegen het tieren en schelden en het ver wensen. De Heere moet ons van de bezetter ver lossen, door Zijn genade, belijdt hij. Het joodse: de vijand zult gij haten, heeft Jezus omgezet in: Bidt voor degene die u geweld aan doen en die u vervolgen. Als er een Duitse soldaat hier gewond aan de kant van de weg ligt te smach ten naar water, mag u niet en ik niet, mag niemand hem voorbij gaan en zeggen: lig jij daar maar! Daarom, tegenover het principe van de haat, stelt de christen de liefde". „Maar als ik zie hoe zij in Rotterdam tekeer ge gaan zijn en zoals u weet in Amsterdam, dan wil mij begrip er niet aan. Haten en nog eens haten, kan ik ze". „Maar wat bedoelt dan het woord des Heeren dat een andere moraal stelt, dan de moraal van ons boze hart. Gods Woord zegt ons zo duidelijk: „Maar ik zeg u: hebt uwe vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken". Ik weet niet of u christelijk bent opgevoed; dit wil niet zeggen, dat uw hart vernieuwd is, maar dan kunt u toch weten dat de Heere Christus ons zo te leven beveelt. De tijdelijke dingen worden dan ge zien in eeuwigheidslicht. Blijven we een ogenblik bij die gewonde Duitse soldaat. U zult hem voorbijlopen, hem met afschuw aan zien, ik ook, als ilc de stem van mijn hart volg. Maar zie, Gods Geest heeft in die vreemde soldaat genade verheerlijkt, hoe dan te denken over uw handeling?" Ja", zegt Lien, „dat wordt moeilijk, mevrouw". „Neen, toch niet. Jezus heeft het eenvoudig voor gesteld. Willen we Zijn geboden bewaren of de stem van ons eigen boze hart volgen? Het gaat er maar om, wat is Gods eis. Niet wat naar mijn ge voel het beste is, mar hoe is de wet van het koninkrijk Gods. En vragen met Paulus: Heere, wat wilt gij dat ik doen zal? Vandaag zijn zij de beste vaderlanders, die het hardst kunnen schelden op de Duitsers, maar als ze zelf in de perikelen zit ten verraden ze spoedig al hun geheimen. Opdat gij, zo zegt Christus, moogt zijn kinderen uw Vaders, Die in de hemelen is; Want hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden en Hij re geert over rechtvaardigen en onrechtvaardigen". „Het is waar, mevrouw. De Leer van Christus is een andere, dan die van ons. Zijn liefde gaat over vijanden. Zijn liefde is goddelijk. Maar onze liefde zoekt uitsluitend zichzelf. Nu zie ik het ook heel duidelijk. En het Woord heeft gelijk. Wij volgen van nature onze eigen wegen en hebben geen christelijke naastenliefde. En toch blijven er vra gen te over". „Dat zal zo blijven''. „Ik denk aan het lied van Debora: Gezegend zij boven de vrouwen Jaël, de huisvrouw van Heber, de Keniet; gezegend zij ze boven de vrouwen in de tent. Water eiste hij, melk gaf zij; in een heren schaal bracht zij boter. Haar hand sloeg zij aan de nagel en haar rechter hand aan de hamer der arbeidslieden; en zij klopte Sisera; en streek zijn hoofd af, als zij zijn slaap had doornageld en doorgedrongen. Tussen haar voeten kromde hij zich, viel heen, lag daar neer; tussen haar voeten kromde hij zich; hij viel; alwaar hij zich kromde, daar lag hij geheel geschonden". Verbaasd hoort mevrouw Lien het stuk uit Richteren 5 opzeggen. „Hoe ken je dat zo?" „Ik heb eens het hele hoofdstuk, het lied van Debora, van buiten geleerd. Ik vond het zulk m proza. Er komen lyrische momenten in voor". „Inderdaad, het is een dichterlijke ontboezeming van verheven aard. Trouwens het is ook door Gods Geest ingegeven. De lof van de Allerhoogste wordt er in bezongen; maar nu de strekking ervan voor onze tijd?" „Ik heb teveel gezien, mevrouw. Als ik de oude mannetjes bij ons tegen de muur zie vallen van de honger en ellende en ik hoor de kinderen bij mijn buurman 's avonds huilen en de moeders radeloos hun mannen raadplegen, dan zou ik willen dat samen heel ons volk op eenmaal al die Duitsers met de moed van Jaël bekampten. Want toch was er moed voor nodig zo te handelen, zoals zij ge daan heeft. Ja, ik zou willen helpen, mevrouw, als het ooit zo ver kwam". Lien heeft haar hart uitgesproken. Haar gezicht gloeit van opwinding. „Ik wil best weten dat mijn vingers wel eens gejeukt hebben!" „Is 't toch waar, juffrouw?" „Het is niet anders! Of het Gods wil zo is? Dat weet ik niet! Misschien niet". „De Heere Jezus heeft dit niet gewild. Toen Hij op aarde was, was Palestina bezet gebied, maar nooit heeft hij in deze richting gesproken. Zelfs sprak hij: Geef de Keizer wat van de Keizer is! Dat wil zeggen: Gehoorzaam hem in de plicht die hij u op legt". „De Heere Jezus had een geestelijk en geen poli tiek werk te volbrengen, mevrouw". „Maar de aangehaalde woorden zeggen voor het wereldlijke ook genoeg zou ik zeggen". „Och ja, mevrouw, u gaat dagelijks met uw man om, die predikant is. En een dominee heeft een overgegeven leven aan God. Hij denkt geestelijk, ook over zijn vijanden. Hij beziet de mensen allen gelijk, als mensen die Jezus moeten kennen, als de Zaligmaker van hun ziel". De vreemde domineese glimlacht over de aardige typering van het meisje. „Dus u gelooft toch ook dat het beter is, lief te hebben dan te haten. „De liefde is uit God en de haat is uit ons", zegt Lien. „Zo, meent u dat?" „Ja, al zal de hele wereld bloeden en ondergaan. Dit is en blijft altijd het werk van mensen. Als mijn vinger bloedt, komt het, dat ik mij erin gesne den heb. Ik geloof als de mensen stuk voor stuk het gebod om God lief te hebben boven alles en de naaste als zichzelf, beleefden, er geen oorlog en geen doodslag wezen zou. Het één sluit toch het ander uit. Als vader en moeder elkaar hartelijk be minnen, zal alles in het gezin daarvan getuigen, mar heeft hij konnekties buitenshuis dan zal de ban erop liggen en de vrede er niet zijn. U vindt mij misschien wat wijs, maar zo zie ik het". „Juffrouw, ik ben het roerend met u eens, in de grondslag denken wij gelijk. U hebt ook in de moeitevolle dagen levenswijsheid opgedaan. Men sen leren kennen, de reakties beschouwd en vóór alles kent u de zin der Schrift. En daar gaat het om. Want als wij de dingen gaan beschouwen, geredeneerd uit ons verstand, dan komen we tot heel andere konklusies. (wordt vervolgd) NVM MKfBJJR

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 5