huabreéMse
Weekmarkt Sommelsdijk
terug op z'n oude stek; de Voorstraat
Mobil
Dankdag en
de wetenschap
MEAO Oude Tonge
moet fusiegesprek
vervolgen
Fa. Boon
stopt op Flakkee
Kledinginzameling
Goedereede
Sieraden op Potermarkt
ONS PROGRAMMA
VOOR DE WINTERAVOND
Ramoco b.v.
Concert Mannenkoor vervalt
mm
Herdenkingsconcert
60 jaar 'Deo Cantemus'
Toegang Ned. Herv. Kerk
te Sommelsdijk
Foutparkeerder?
Alles voor
de bruidegom
3266 D ^stBBLlOTA/,
VRIJDAG 3 NOVEMBER 1995
No. 6449
POSTBUS 8 - 3240 AA MIDDELHARNIS
Redaktie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk. Tel. (0187) 482629.
Hoofdredakteur: A. J. Grinwis, tel. (0187) 483392. FAX (0187) 485736
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
KWARTAALABONNEMENT 14,25 JAARABONNEMENT 55,-
Advertentieprijs 40 cent per mm; bij kontrakt speciaal tarief.
Giro 167930 - Bank: Rabo Middelhamis, rek.no. 34.20.01.108
Volgende week is het dankdag.
Voor velen is dat niet meer dan een kon-
statering. Voor anderen is het een over
gebleven relict uit langvervlogen tijden.
Biddag en dankdag houden was vroeger
misschien wel noodzakelijk, maar nu?
De mens heeft de natuur toch aardig in
de hand? Vroeger, toen we niet wisten
van cultuurtechnieken, toen er nog geen
kunstmest was, ja toen had het wellicht
nog zin om God aan te roepen en te dan
ken, maar nu?
Dat is niet veranderd toen we er bid- en
dankdag voor gewas en arbeid van ge
maakt hebben. Waar zouden we mee
geholpen moeten worden? Wie gelooft
er nog dat er een God is Die ons in de
hand heeft? De theologie heeft ons toch
zelf gezegd dat God het voortbrengsel
van eigen gedachten en handelen is, in
het hier en nu? Waarom zouden we dan?
Het moderne levensgevoel verzet zich
tegen een afhankelijkheidsrelatie. Laat
staan dat het een schepper en onderhou
der boven zich weet. Wij leven in het
hier en nu. Wat zouden we dan?
De wetenschap is onze moderne god.
Die zal ons op welk terrein dan ook, wel
verder brengen. Maar dan is het wel
werk van onze handen. Zegen en vloek
zijn vervlogen begrippen.
Zo redeneert de mens. En laten we wel
zijn: ook de kerkganger moet diep na
denken om die afhankelijkheidsrelatie te
beleven. Ook hij is kind van zijn tijd.
Een tijd van ongekende mogelijkheden.
Wie wat dieper graaft naar die mogelijk
heden, komt ongetwijfeld ook terecht bij
het onderzoek naar de dragers van erfe
lijke eigenschappen. Wereldwijd is men
druk doende ook onze erfelijke aanleg in
kaart te brengen. We weten dat in de cel
kern dragers liggen van de genen. Die
genen geven de cellen weer door hoe te
ontwikkelen en welke stoffen te maken.
Zo wordt uit de bevruchte eicel een men
senkind opgebouwd, helemaal volgens
genenplan. En hoe meer we daarover we
ten, hoe meer er over te voorspellen valt.
We weten dat een aantal erfelijke aan
doeningen reeds voor de geboorte van
het kind, in een vroeg stadium te achter
halen zijn. Naarmate de kennis van het
genoom (alle genen bij elkaar) groter
wordt, zullen ook meer afwijkingen
bekend raken, maar is het ook mogelijk
ze te voorkomen. Of we halen na een
diagnose de vruchten met defekten weg.
Wat en wie is de mens?
Wat deze ontwikkelingen betreft staan
we nog aan het begin en dat is al spekta-
kulair. Opmerkelijk is het woordgebruik.
De termen zijn dikwijls aan de techniek
ontleend. Er ontwikkelt zich een ding,
maak- en breekbaar. Wè beschikken er
over als een ding. Aan de vrucht in een
vroeg stadium ontzeggen we het predi
kaat menselijk leven. Daarna is het leven
manipuleerbaar.
Wat hier in enkel trekken is geschilderd,
is genoeg om te vragen: mag dat alle
maal? Dat is de vraag naar de normen
voor de bio- en medische ethiek. Wat is
verantwoord handelen in deze? Waaraan
ontlenen we de normen daarvoor? Mag
alles wat kan? Kan een christen daaraan
meewerken, of mag hij de resultaten van
zulk onderzoek gebruiken? Gesteld dat
hij er zich van kan vrijhouden?
De vraag werd beperkt tot *mag een
christen'? Uiteindelijk geldt hij echter
voor iedereen. En weer moet dan ge
vraagd worden: waaraan ontlenen we
onze normen?
Op vrijdag 10 november a.s. zal de stich
ting Nederlandse Moederzorg, die als
doel heeft in nood verkerende moeders te
ondersteunen, kledinginzamelingen hou
den in de gemeente Goedereede.
Binnenkort ontvangt u een folder van de
Nederlandse Moederzorg in uw brieven
bus, waarin vermeld staat dat u op vrij
dag 10 november a.s. kleding, schoenen,
huishoudtextiel en eventuele dekens kunt
aanbieden.
Tussen de verschillende kramen op de
Potermarkt te Middelhamis zullen ook
zelfontworpen sieraden van Saartje in 't
Veld te zien zijn.
Het eiland Goeree-Overflakkee waar
deze 29-jarige boerendochter vaak ver
blijft is een bron van inspiratie voor haar
werk.
Wie iets wil zien van de armbanden en
kettingen uit de kollektie 'Indian
Summer' kan terecht op het Diekhuus-
plein te Middelhamis op zaterdag 4
november tussen 10.00 en 16.00 uur.
voortüleiéketheidï
p«itAMC<3^ 7900 SUROPiSE iUCTRO «AHZAHiN
Op een publieksdag van het Utrechtse
Centrum voor Bio-ethiek en gezond
heidsrecht werd daarover vorige week
zaterdag uitvoerig gesproken. Een op
merking is waard om in dit kader dik te
onderstrepen. „Op het moment dat we
door middel van de wetenschap de na
tuur en ons eigen bestaan fundamenteel
kunnen veranderen en zelfs geheel ver
nietigen, is de christelijke godsdienst als
bron voor een algemeen aanvaarde
ethiek weggevallen. Van wetenschappers
wordt een morele reflektie gevraagd,
maar in een steeds vager wordend mo
reel kader".
Het is dezelfde redenering waaronder
biddag en dankdag moesten lijden. Als
we onze zaakjes goed in de hand hebben,
waarom zouden we? De wetenschap kan
veel en streeft naar alles kunnen. Dan
heb je toch geen bijbelse normen en
waarden nodig voor je handelen? Dan
moeten de wetenschappers zelf maar
naHenk.r.' g lt de ethische konsekwen-
ties van hun werk. Maar, ach arme, dat is
voor hen dubbel moeilijk, want het nor
men en waardenpatroon van de samenle
ving waarin wij leven wordt steeds
vager.
Dat lijkt op een redenering die in de
vorige eeuw wel werd gehanteerd. On
weer werd door natuurvolken en door het
christendom als de stem van goden of
God gehoord. Nu wij weten dat het eUc-
trische ontladingen zijn, kan dat niet
meer volgehouden worden. En zo werd
het godsbegrip stap voor stap ontdaan
van het bovennatuurlijke. Geen wonder
dat de eindkonklusie was: God is dood.
En daarmee: weg bijbelse normen en
waarden.
We gaan dankdag houden. Kan dat dan
nog? Jazeker. Is het nu echt zo dat onze
kennis van het menselijk lichaam de
vraag overbodig maakt; Wie is de mens
dat Gij zijner gedenkt? Is die kennis zo
clean en abstract dat we niet meer ver
wonderd kunnen zijn over Zijn Schep
pingswerk?
Het is fout als we ons de Schepper van
hemel en aarde voorstellen in menselijke
kaders. Als we Zijn werk in onze formu
les proppen en dan zeggen dat we het
hebben begrepen.
Juist de mens die God, God kan laten,
kan in zekere vrijheid Zijn schepping
doorvorsen. Dan leidt elke stap tot een
beter begrijpen en tegelijkertijd wordt
het wonder van Zijn Almacht groter.
Dan wordt duidelijk dat we de normen
en waarden die Hij gaf hard nodig heb
ben om als een goed rentmeester deze
aarde te bebouwen. Hoe meer we weten,
hoe harder we ze nodig hebben. Om af te
grenzen, om voor te lichten, om te stu
ren. Dat leidt nu juist niet tot krampach
tigheid. Dan kan er gewerkt worden met
de wetenschap dat „elke dag genoeg
heeft aan zijn eigen kwaad".
De mens waant zich koning, maar is een
slaaf. De Bijbel leert ons, slaaf van de
zonde. Hij gaat eigen wegen, hij zal zijn
eigen evolutie wel bepalen. Daarbij
horen eigen normen en waarden, maar
die worden steeds vager. Dat komt om
dat zij geen gemeenschappelijk funda
ment hebben. Dan wordt de mens zijn
eigen maatstaf. Dan gaat het individu de
wacht aanzeggen.
Geen bid- en dankdag meer? Er is nog
nooit zoveel reden geweest. We weten
teveel om het allemaal zelf af te maken.
RENAULT-dealer
Het bestuur van de MEAO te
Oude Tonge dat kortelings eenzij
dig de, uit april 1993 daterende,
fusiebesprekingen met het Rotter
damse Albeda Collega stopzette
dient het fusiegesprek weer te her
vatten, zo heeft de rechter bedon
gen.
De onderwijsbonden, docenten en overig
personeel hebben die voortgang met een
kort geding afgedwongen. Fusie met een
grotere scholengemeenschap biedt de
Oude Tongse MEAO de enige gelegen
heid te kunnen voortbestaan, maar toen
de fusie beklonken leek heeft het
MEAO-bestuur afgehaakt, kennelijk om
zich tot een andere fusiekandidaat te
richten.
De docenten vrezen dat daarvan een aan
zienlijke vertraging het gevolg zal zijn
die door onderwijsminister Ritzen moge
lijk niet zal worden gedoogd. De Minis
ter had het MEAO-bestuur opdracht ge
geven met het Albeda Collega in fusie-
overleg te treden.
De fusie had al per augustus 1994 gestal
te moeten krijgen, maar toen dat niet
haalbaar bleek verleende de Minister uit
stel tot augustus 1995.
Toen het bestuur op 30 juni, de laatste
schooldag, de plotselinge ommezwaai
bekend maakte bracht dat het personeel
in vertwijfeling.
De docenten hadden goede verwachting
van het overleg gehad. Fusie met het
Inter-confessionele Albeda College zou,
gezien de struktuur van de bevolking ook
op de instemming van de ouders kuimen
rekenen, zo verwachtten zij.
Het voortbestaan van de school leek met
zo'n fusiestap verzekerd.
Het Albeda College heeft in de intentie
verklaring toegezegd mee te zullen wer
ken aan hét realiseren van de sinds jaren
gewenste M.T.O. Ook was al volledige
overeenstemming bereikt - met Bonden
en medezeggenschapsraad - over de per
sonele gevolgen van een fusie. Eind sep
tember heeft Minister Ritzen bericht de
bekostiging van een zelfstandig opere
rende MEAO te zullen beëindigen; als
enige uitweg bedong hij fusering met het
Albeda College voor 1 oktober 1995.
Zeer tot tevredenheid van de docenten
zal het fusiegesprek met het Albeda Col
lege nu worden voortgezet en wellicht
worden afgerond.
Pres. mr. J. Mendlik verlangt dat dat met
de grootst mogelijke voortvarendheid
gebeurt.
Vuilophaler fa. Boon uit Middelburg, die
ca. vijftien jaar alle vuil op Goeree-Over
flakkee heeft opgehaald zal per 1 januari
1996 van Goeree-Overflakkee verdwij
nen. Het Zeeuwse bedrijf bleek bij de ge
houden inschrijving - krachtens de Euro
pese regelgeving moest dat een openbare
Europese aanbesteding zijn - ca. acht
duizend gulden hoger te hebben inge
schreven dan B.F.I. afvalverwerkings
technieken uit Delft, aan welk bedrijf de
vuilophaal voor de volgende twee jaar is
gegund voor de somma van 1.019.404,80
excl. BTW.
De fa. Boon blijft wel het bedrijfsafval
op Goeree-Overflakkee ophalen.
Een aantal op Flakkee woonachtige me
dewerkers van de fa. Boon is door B.F.I.
een baan aangeboden.
Na een halfjaar is de Sommelsdijkse vt^eekmarkt
terug waar hij - volgens mevr. weth. Van Eek - hele
maal en van origine thuishoort, op de - heringerichte
- Voorstraat. Maandenlang was die afgesloten en was
de markt naar de Koninginnelaan verplaatst, maar
woensdagmorgen werd de terugkeer op de Voorstraat
bUj gevierd.
Het was mevr. Van Eek, als wethouder en als oud-Sommels-
dijkse, een eer en genoegen de markt te heropenen. Het bete
kent ook dat het daar uitgevoerde deel van de dorpsvernieu
wing z'n voltooiing heeft bereikt, al kon dat nog niet worden
gezegd van de entree via de St. Joris Doelstraat waar de straat
makers nog druk bezig waren en de marktbezoekers wat om
zichtig hun weg moesten gaan.
't Was niettemin feest in Sommelsdijk, (behalve de uitbaters
van lunchroom St. Joris, die maakten op een bill-bord duide
lijk nog géén feest te vieren). Voorstraat, St. Joris Doelstraat
en Dubbele Ring, ze hadden de driekleur uitgehangen want de
meeste bewoners hadden de gezelligheid van de markt danig
gemist.
Niet alleen de gezelligheid had ontbroken, ook de bezoekers
(„van Ouddorp tot Ooltgensplaat", wist mevr. Van Eek) waren
uit Sommelsdijk weggebleven en dat heeft het Streekmuseum
en hebben de middenstanders nog pijnlijker ervaren: „maar we
rekenen erop dat de loop weer terugkomt!" zo richtte mevr.
Van Eek zich tot de verzamelde marktbezoekers en markt-
kooplui.
Heel betrokken propageerde ze het marktbezoek in het 'gezel
lige' Sommelsdijk, het dorp waar de markt thuishoort en waar
uit ze niet verdwijnen mag al worden wel eens andere marktlo-
katies genoemd, die door het gemeentebestuur overigens nooit
serieus worden overwogen.
De afwezigheid van de markt heeft 6 maanden geduurd, „he
laas langer dan we voorzien hadden, maar als je wat ouds gaat
verbouwen valt het altijd tegen", had mevr. Van Eek ook nu
ervaren. Op de scheiding Voorstraat-Marktveld had markt-
meester Jan van Nimwegen een rood-wit geblokt lint gespan
nen wat door mevr. Van Eek werd doorgeknipt.
„Als 't niet gaet biet ik het wel deur", bood Leen Peeman aan
want hij was er ook bij natuurlijk, de oude dorpsomroeper van
Middelhamis. Ook de meeste raadsleden waren aanwezig,
want 't had wat te betekenen, de markt terug en een aanzienlijk
deel van de dorpsvernieuwing gereed.
Over 't laatste gedeelte werd op de hoek van de straat nog druk
gefilosofeerd. Nee, geen kerkgracht, dat was intussen duide
lijk, pijnlijk duidelijk voor degeen die de gracht graag had
teruggezien. Inplaats van de gracht lijkt er nu, ter afscheiding,
een stenen muurtje met zgn. ezelsrug te worden gebouwd, 118
m. lang en 0.50 mtr. hoog.
't Was woensdag niet meer zo'n mooi zonbeschenen oktober
dag, maar 't was grauw en regen dreigde. Mevr. Verhoef had
het als Voorstraatbewoner reuze naar de zin. „Dienkt 't zunne-
tje d'r mar bie", zei haar een dorpsgenoot waimeer ze weer een
foto maakte maar mevr. Verhoeff had het zonnetje in 't hart
zei ze.
Bloemen werden aangeboden aan de ambtenaren die zich
intensief met de dorpsvernieuwing bezig houden. Ook waren
er bloemen voor de marktmeester, voor mevr. Van Eek en
voor de standhouders die de markt al meer dan 25 jaar bezoe
ken, t.w. dhr. Ketelaars, Overdevest, van Veen, Monster, Koe
dam, de Jong en Mol.
Goeie markt
Dhr. van Beuningen, voorz. van de afd. Rotterdam van de
Centr. Vereniging Ambulante handel wist waarover hij sprak
toen hij een gelukwens uitsprak. Hij kent zowel de markt van
Sommelsdijk als die te Rotterdam. Hij prefereert de eerste,
„hier zijn het serieuze kopers, daar in Rotterdam zijn het over
wegend mensen die aan je handel komen voelen", heeft dhr.
Van Beuningen ervaren.
Het concert dat morgenavond, zaterdag 4
november, te Ridderkerk zou worden
gegeven door het Dirkslands- en het Rid-
derkerks Mannenkoor is wegens omstan
digheden afgelast.
De scriba van de kerkeraad in Ridder
kerk is plotseling overleden.
Het ca. 350 leden tellend Chr. gem. koor
'Deo Cantemus' uit Rotterdam o.l.v.
dirigent Cor de Haan, geeft op D.V. za
terdagavond 11 november 1995 een her
denkingsconcert in de Credokerk aan de
Slinge 150 te Rotterdam-Zuidwijk in het
kader van haar 60-jarig bestaan.
Ook wordt dan onze speciale jubileum
CD ter verkoop aangeboden.
De avond begint om 19.30 uur.
Aan dit speciale concert wordt tevens
meegewerkt door: Reinata Heemskerk,
alt; Martin Mans, orgel en ds. J. van
Doom, Herv. predikant te Strijen.
De toegang is gratis.
De werkzaamheden in het kader van de
dorpsvernieuwing Sommelsdijk, zijn in
middels zover gevorderd dat de Enkele
Ring aan de beurt is.
Als gevolg hiervan zal de bereikbaarheid
van de Kerk via de Enkele Ring enkele
weken zeer moeilijk zijn.
Kerkgangers worden dan ook geadviseerd
voor deze enkele weken of zoveel korter
of later als nodig is, gebruik te maken van
de poortingang aan het Marktveld.
II
We vonden 't zo'n aardig berichtje,
in de krant van dinsdag, dat burg.
Sinke van Goedereede zes jochies
elk een gulden zou hebben gegeven
toen ze hem in Ouddorp op een par-
keerfout wezen.
Heel sympathiek en erg kind-vrien
delijk vonden we dat, maar eerlijk
gezegd is 't niet echt gebeurd.
Dhr. Sinke las een hem geheel onbe
kend verhaal dat waarschijnlijk uit 6
kleine Ouddorpse duimpjes was ge
zogen.
EWGELSMAWe^anpKiEL
DAEWOO VIDEORECORDER TYPE DVF 400
met afstandsbediening scart aansluiting eenvoudige programmering
NORAAAAL 449.-
VINGERLING 3 MIDDELHARNIS
voor Goeree-Overflakkee
Verkoop Service (0187) 611662
Verkoop na 17.00 uur. C. Breen, (0187) 682496
Mevr. Van Eek i
knipt het lint door.
VOOR BEELD EN GELUID
FOTO - VneO - STUnO - nB>ORrAQE FOTOQfMflE
OUDOOH^-WtatMb^SS-TaMóon (0187)681612/Fêx6a3734
e~Prlntahop-Hoaatoom172-UMbvtfi1l1}4e2400
-WnlMHtMlibêtt 8-TtMoon (0187) 436641
MOBIL STATION "DE RONDE BOOM"
HET TANKSTATION VOOR U
WIJ bieden u: - een moderne shop met een groot
assortiment artikelen.
- de "Mobil Card" het electronisohe
spaarpuntensysteem.
- klantvriendelijk en servicegericht
personeel. .*|?|itj,
- dagelijkse o.p0^it|wien van
06.00 t/rj ^'■'- -'
zoiKl^M'^IHi^^m 22.00 uur.
Informeer naar Qi^^««^^;^^rkbeheersysteem
voor het tan)pE)^»^.^fiiordeel hiervan is dat u een
perfecte «C^ivatMleKCelijke kilometerregistratie
bij kunt J
KOlVl EENS LANGS BIJ ONS
tö»ij" Do Ronde Boom"
lièlieen.
JSm'MoibJ
is nétertfan-t^l
U VINDT ONS.
iW
9%lÉlil113 te Middelhamis
■22 Fax 0187 - 48 56 56
dames- en herenkleding/hoeden
St. Annaland, Voorstraat 15
tel. (0166) 652490. Woensdagmiddag gesloten.
J