huabreéMse Weekmarkt Sommelsdijk terug op z'n oude stek; de Voorstraat Mobil Dankdag en de wetenschap MEAO Oude Tonge moet fusiegesprek vervolgen Fa. Boon stopt op Flakkee Kledinginzameling Goedereede Sieraden op Potermarkt ONS PROGRAMMA VOOR DE WINTERAVOND Ramoco b.v. Concert Mannenkoor vervalt mm Herdenkingsconcert 60 jaar 'Deo Cantemus' Toegang Ned. Herv. Kerk te Sommelsdijk Foutparkeerder? Alles voor de bruidegom 3266 D ^stBBLlOTA/, VRIJDAG 3 NOVEMBER 1995 No. 6449 POSTBUS 8 - 3240 AA MIDDELHARNIS Redaktie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk. Tel. (0187) 482629. Hoofdredakteur: A. J. Grinwis, tel. (0187) 483392. FAX (0187) 485736 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond KWARTAALABONNEMENT 14,25 JAARABONNEMENT 55,- Advertentieprijs 40 cent per mm; bij kontrakt speciaal tarief. Giro 167930 - Bank: Rabo Middelhamis, rek.no. 34.20.01.108 Volgende week is het dankdag. Voor velen is dat niet meer dan een kon- statering. Voor anderen is het een over gebleven relict uit langvervlogen tijden. Biddag en dankdag houden was vroeger misschien wel noodzakelijk, maar nu? De mens heeft de natuur toch aardig in de hand? Vroeger, toen we niet wisten van cultuurtechnieken, toen er nog geen kunstmest was, ja toen had het wellicht nog zin om God aan te roepen en te dan ken, maar nu? Dat is niet veranderd toen we er bid- en dankdag voor gewas en arbeid van ge maakt hebben. Waar zouden we mee geholpen moeten worden? Wie gelooft er nog dat er een God is Die ons in de hand heeft? De theologie heeft ons toch zelf gezegd dat God het voortbrengsel van eigen gedachten en handelen is, in het hier en nu? Waarom zouden we dan? Het moderne levensgevoel verzet zich tegen een afhankelijkheidsrelatie. Laat staan dat het een schepper en onderhou der boven zich weet. Wij leven in het hier en nu. Wat zouden we dan? De wetenschap is onze moderne god. Die zal ons op welk terrein dan ook, wel verder brengen. Maar dan is het wel werk van onze handen. Zegen en vloek zijn vervlogen begrippen. Zo redeneert de mens. En laten we wel zijn: ook de kerkganger moet diep na denken om die afhankelijkheidsrelatie te beleven. Ook hij is kind van zijn tijd. Een tijd van ongekende mogelijkheden. Wie wat dieper graaft naar die mogelijk heden, komt ongetwijfeld ook terecht bij het onderzoek naar de dragers van erfe lijke eigenschappen. Wereldwijd is men druk doende ook onze erfelijke aanleg in kaart te brengen. We weten dat in de cel kern dragers liggen van de genen. Die genen geven de cellen weer door hoe te ontwikkelen en welke stoffen te maken. Zo wordt uit de bevruchte eicel een men senkind opgebouwd, helemaal volgens genenplan. En hoe meer we daarover we ten, hoe meer er over te voorspellen valt. We weten dat een aantal erfelijke aan doeningen reeds voor de geboorte van het kind, in een vroeg stadium te achter halen zijn. Naarmate de kennis van het genoom (alle genen bij elkaar) groter wordt, zullen ook meer afwijkingen bekend raken, maar is het ook mogelijk ze te voorkomen. Of we halen na een diagnose de vruchten met defekten weg. Wat en wie is de mens? Wat deze ontwikkelingen betreft staan we nog aan het begin en dat is al spekta- kulair. Opmerkelijk is het woordgebruik. De termen zijn dikwijls aan de techniek ontleend. Er ontwikkelt zich een ding, maak- en breekbaar. Wè beschikken er over als een ding. Aan de vrucht in een vroeg stadium ontzeggen we het predi kaat menselijk leven. Daarna is het leven manipuleerbaar. Wat hier in enkel trekken is geschilderd, is genoeg om te vragen: mag dat alle maal? Dat is de vraag naar de normen voor de bio- en medische ethiek. Wat is verantwoord handelen in deze? Waaraan ontlenen we de normen daarvoor? Mag alles wat kan? Kan een christen daaraan meewerken, of mag hij de resultaten van zulk onderzoek gebruiken? Gesteld dat hij er zich van kan vrijhouden? De vraag werd beperkt tot *mag een christen'? Uiteindelijk geldt hij echter voor iedereen. En weer moet dan ge vraagd worden: waaraan ontlenen we onze normen? Op vrijdag 10 november a.s. zal de stich ting Nederlandse Moederzorg, die als doel heeft in nood verkerende moeders te ondersteunen, kledinginzamelingen hou den in de gemeente Goedereede. Binnenkort ontvangt u een folder van de Nederlandse Moederzorg in uw brieven bus, waarin vermeld staat dat u op vrij dag 10 november a.s. kleding, schoenen, huishoudtextiel en eventuele dekens kunt aanbieden. Tussen de verschillende kramen op de Potermarkt te Middelhamis zullen ook zelfontworpen sieraden van Saartje in 't Veld te zien zijn. Het eiland Goeree-Overflakkee waar deze 29-jarige boerendochter vaak ver blijft is een bron van inspiratie voor haar werk. Wie iets wil zien van de armbanden en kettingen uit de kollektie 'Indian Summer' kan terecht op het Diekhuus- plein te Middelhamis op zaterdag 4 november tussen 10.00 en 16.00 uur. voortüleiéketheidï p«itAMC<3^ 7900 SUROPiSE iUCTRO «AHZAHiN Op een publieksdag van het Utrechtse Centrum voor Bio-ethiek en gezond heidsrecht werd daarover vorige week zaterdag uitvoerig gesproken. Een op merking is waard om in dit kader dik te onderstrepen. „Op het moment dat we door middel van de wetenschap de na tuur en ons eigen bestaan fundamenteel kunnen veranderen en zelfs geheel ver nietigen, is de christelijke godsdienst als bron voor een algemeen aanvaarde ethiek weggevallen. Van wetenschappers wordt een morele reflektie gevraagd, maar in een steeds vager wordend mo reel kader". Het is dezelfde redenering waaronder biddag en dankdag moesten lijden. Als we onze zaakjes goed in de hand hebben, waarom zouden we? De wetenschap kan veel en streeft naar alles kunnen. Dan heb je toch geen bijbelse normen en waarden nodig voor je handelen? Dan moeten de wetenschappers zelf maar naHenk.r.' g lt de ethische konsekwen- ties van hun werk. Maar, ach arme, dat is voor hen dubbel moeilijk, want het nor men en waardenpatroon van de samenle ving waarin wij leven wordt steeds vager. Dat lijkt op een redenering die in de vorige eeuw wel werd gehanteerd. On weer werd door natuurvolken en door het christendom als de stem van goden of God gehoord. Nu wij weten dat het eUc- trische ontladingen zijn, kan dat niet meer volgehouden worden. En zo werd het godsbegrip stap voor stap ontdaan van het bovennatuurlijke. Geen wonder dat de eindkonklusie was: God is dood. En daarmee: weg bijbelse normen en waarden. We gaan dankdag houden. Kan dat dan nog? Jazeker. Is het nu echt zo dat onze kennis van het menselijk lichaam de vraag overbodig maakt; Wie is de mens dat Gij zijner gedenkt? Is die kennis zo clean en abstract dat we niet meer ver wonderd kunnen zijn over Zijn Schep pingswerk? Het is fout als we ons de Schepper van hemel en aarde voorstellen in menselijke kaders. Als we Zijn werk in onze formu les proppen en dan zeggen dat we het hebben begrepen. Juist de mens die God, God kan laten, kan in zekere vrijheid Zijn schepping doorvorsen. Dan leidt elke stap tot een beter begrijpen en tegelijkertijd wordt het wonder van Zijn Almacht groter. Dan wordt duidelijk dat we de normen en waarden die Hij gaf hard nodig heb ben om als een goed rentmeester deze aarde te bebouwen. Hoe meer we weten, hoe harder we ze nodig hebben. Om af te grenzen, om voor te lichten, om te stu ren. Dat leidt nu juist niet tot krampach tigheid. Dan kan er gewerkt worden met de wetenschap dat „elke dag genoeg heeft aan zijn eigen kwaad". De mens waant zich koning, maar is een slaaf. De Bijbel leert ons, slaaf van de zonde. Hij gaat eigen wegen, hij zal zijn eigen evolutie wel bepalen. Daarbij horen eigen normen en waarden, maar die worden steeds vager. Dat komt om dat zij geen gemeenschappelijk funda ment hebben. Dan wordt de mens zijn eigen maatstaf. Dan gaat het individu de wacht aanzeggen. Geen bid- en dankdag meer? Er is nog nooit zoveel reden geweest. We weten teveel om het allemaal zelf af te maken. RENAULT-dealer Het bestuur van de MEAO te Oude Tonge dat kortelings eenzij dig de, uit april 1993 daterende, fusiebesprekingen met het Rotter damse Albeda Collega stopzette dient het fusiegesprek weer te her vatten, zo heeft de rechter bedon gen. De onderwijsbonden, docenten en overig personeel hebben die voortgang met een kort geding afgedwongen. Fusie met een grotere scholengemeenschap biedt de Oude Tongse MEAO de enige gelegen heid te kunnen voortbestaan, maar toen de fusie beklonken leek heeft het MEAO-bestuur afgehaakt, kennelijk om zich tot een andere fusiekandidaat te richten. De docenten vrezen dat daarvan een aan zienlijke vertraging het gevolg zal zijn die door onderwijsminister Ritzen moge lijk niet zal worden gedoogd. De Minis ter had het MEAO-bestuur opdracht ge geven met het Albeda Collega in fusie- overleg te treden. De fusie had al per augustus 1994 gestal te moeten krijgen, maar toen dat niet haalbaar bleek verleende de Minister uit stel tot augustus 1995. Toen het bestuur op 30 juni, de laatste schooldag, de plotselinge ommezwaai bekend maakte bracht dat het personeel in vertwijfeling. De docenten hadden goede verwachting van het overleg gehad. Fusie met het Inter-confessionele Albeda College zou, gezien de struktuur van de bevolking ook op de instemming van de ouders kuimen rekenen, zo verwachtten zij. Het voortbestaan van de school leek met zo'n fusiestap verzekerd. Het Albeda College heeft in de intentie verklaring toegezegd mee te zullen wer ken aan hét realiseren van de sinds jaren gewenste M.T.O. Ook was al volledige overeenstemming bereikt - met Bonden en medezeggenschapsraad - over de per sonele gevolgen van een fusie. Eind sep tember heeft Minister Ritzen bericht de bekostiging van een zelfstandig opere rende MEAO te zullen beëindigen; als enige uitweg bedong hij fusering met het Albeda College voor 1 oktober 1995. Zeer tot tevredenheid van de docenten zal het fusiegesprek met het Albeda Col lege nu worden voortgezet en wellicht worden afgerond. Pres. mr. J. Mendlik verlangt dat dat met de grootst mogelijke voortvarendheid gebeurt. Vuilophaler fa. Boon uit Middelburg, die ca. vijftien jaar alle vuil op Goeree-Over flakkee heeft opgehaald zal per 1 januari 1996 van Goeree-Overflakkee verdwij nen. Het Zeeuwse bedrijf bleek bij de ge houden inschrijving - krachtens de Euro pese regelgeving moest dat een openbare Europese aanbesteding zijn - ca. acht duizend gulden hoger te hebben inge schreven dan B.F.I. afvalverwerkings technieken uit Delft, aan welk bedrijf de vuilophaal voor de volgende twee jaar is gegund voor de somma van 1.019.404,80 excl. BTW. De fa. Boon blijft wel het bedrijfsafval op Goeree-Overflakkee ophalen. Een aantal op Flakkee woonachtige me dewerkers van de fa. Boon is door B.F.I. een baan aangeboden. Na een halfjaar is de Sommelsdijkse vt^eekmarkt terug waar hij - volgens mevr. weth. Van Eek - hele maal en van origine thuishoort, op de - heringerichte - Voorstraat. Maandenlang was die afgesloten en was de markt naar de Koninginnelaan verplaatst, maar woensdagmorgen werd de terugkeer op de Voorstraat bUj gevierd. Het was mevr. Van Eek, als wethouder en als oud-Sommels- dijkse, een eer en genoegen de markt te heropenen. Het bete kent ook dat het daar uitgevoerde deel van de dorpsvernieu wing z'n voltooiing heeft bereikt, al kon dat nog niet worden gezegd van de entree via de St. Joris Doelstraat waar de straat makers nog druk bezig waren en de marktbezoekers wat om zichtig hun weg moesten gaan. 't Was niettemin feest in Sommelsdijk, (behalve de uitbaters van lunchroom St. Joris, die maakten op een bill-bord duide lijk nog géén feest te vieren). Voorstraat, St. Joris Doelstraat en Dubbele Ring, ze hadden de driekleur uitgehangen want de meeste bewoners hadden de gezelligheid van de markt danig gemist. Niet alleen de gezelligheid had ontbroken, ook de bezoekers („van Ouddorp tot Ooltgensplaat", wist mevr. Van Eek) waren uit Sommelsdijk weggebleven en dat heeft het Streekmuseum en hebben de middenstanders nog pijnlijker ervaren: „maar we rekenen erop dat de loop weer terugkomt!" zo richtte mevr. Van Eek zich tot de verzamelde marktbezoekers en markt- kooplui. Heel betrokken propageerde ze het marktbezoek in het 'gezel lige' Sommelsdijk, het dorp waar de markt thuishoort en waar uit ze niet verdwijnen mag al worden wel eens andere marktlo- katies genoemd, die door het gemeentebestuur overigens nooit serieus worden overwogen. De afwezigheid van de markt heeft 6 maanden geduurd, „he laas langer dan we voorzien hadden, maar als je wat ouds gaat verbouwen valt het altijd tegen", had mevr. Van Eek ook nu ervaren. Op de scheiding Voorstraat-Marktveld had markt- meester Jan van Nimwegen een rood-wit geblokt lint gespan nen wat door mevr. Van Eek werd doorgeknipt. „Als 't niet gaet biet ik het wel deur", bood Leen Peeman aan want hij was er ook bij natuurlijk, de oude dorpsomroeper van Middelhamis. Ook de meeste raadsleden waren aanwezig, want 't had wat te betekenen, de markt terug en een aanzienlijk deel van de dorpsvernieuwing gereed. Over 't laatste gedeelte werd op de hoek van de straat nog druk gefilosofeerd. Nee, geen kerkgracht, dat was intussen duide lijk, pijnlijk duidelijk voor degeen die de gracht graag had teruggezien. Inplaats van de gracht lijkt er nu, ter afscheiding, een stenen muurtje met zgn. ezelsrug te worden gebouwd, 118 m. lang en 0.50 mtr. hoog. 't Was woensdag niet meer zo'n mooi zonbeschenen oktober dag, maar 't was grauw en regen dreigde. Mevr. Verhoef had het als Voorstraatbewoner reuze naar de zin. „Dienkt 't zunne- tje d'r mar bie", zei haar een dorpsgenoot waimeer ze weer een foto maakte maar mevr. Verhoeff had het zonnetje in 't hart zei ze. Bloemen werden aangeboden aan de ambtenaren die zich intensief met de dorpsvernieuwing bezig houden. Ook waren er bloemen voor de marktmeester, voor mevr. Van Eek en voor de standhouders die de markt al meer dan 25 jaar bezoe ken, t.w. dhr. Ketelaars, Overdevest, van Veen, Monster, Koe dam, de Jong en Mol. Goeie markt Dhr. van Beuningen, voorz. van de afd. Rotterdam van de Centr. Vereniging Ambulante handel wist waarover hij sprak toen hij een gelukwens uitsprak. Hij kent zowel de markt van Sommelsdijk als die te Rotterdam. Hij prefereert de eerste, „hier zijn het serieuze kopers, daar in Rotterdam zijn het over wegend mensen die aan je handel komen voelen", heeft dhr. Van Beuningen ervaren. Het concert dat morgenavond, zaterdag 4 november, te Ridderkerk zou worden gegeven door het Dirkslands- en het Rid- derkerks Mannenkoor is wegens omstan digheden afgelast. De scriba van de kerkeraad in Ridder kerk is plotseling overleden. Het ca. 350 leden tellend Chr. gem. koor 'Deo Cantemus' uit Rotterdam o.l.v. dirigent Cor de Haan, geeft op D.V. za terdagavond 11 november 1995 een her denkingsconcert in de Credokerk aan de Slinge 150 te Rotterdam-Zuidwijk in het kader van haar 60-jarig bestaan. Ook wordt dan onze speciale jubileum CD ter verkoop aangeboden. De avond begint om 19.30 uur. Aan dit speciale concert wordt tevens meegewerkt door: Reinata Heemskerk, alt; Martin Mans, orgel en ds. J. van Doom, Herv. predikant te Strijen. De toegang is gratis. De werkzaamheden in het kader van de dorpsvernieuwing Sommelsdijk, zijn in middels zover gevorderd dat de Enkele Ring aan de beurt is. Als gevolg hiervan zal de bereikbaarheid van de Kerk via de Enkele Ring enkele weken zeer moeilijk zijn. Kerkgangers worden dan ook geadviseerd voor deze enkele weken of zoveel korter of later als nodig is, gebruik te maken van de poortingang aan het Marktveld. II We vonden 't zo'n aardig berichtje, in de krant van dinsdag, dat burg. Sinke van Goedereede zes jochies elk een gulden zou hebben gegeven toen ze hem in Ouddorp op een par- keerfout wezen. Heel sympathiek en erg kind-vrien delijk vonden we dat, maar eerlijk gezegd is 't niet echt gebeurd. Dhr. Sinke las een hem geheel onbe kend verhaal dat waarschijnlijk uit 6 kleine Ouddorpse duimpjes was ge zogen. EWGELSMAWe^anpKiEL DAEWOO VIDEORECORDER TYPE DVF 400 met afstandsbediening scart aansluiting eenvoudige programmering NORAAAAL 449.- VINGERLING 3 MIDDELHARNIS voor Goeree-Overflakkee Verkoop Service (0187) 611662 Verkoop na 17.00 uur. C. Breen, (0187) 682496 Mevr. Van Eek i knipt het lint door. VOOR BEELD EN GELUID FOTO - VneO - STUnO - nB>ORrAQE FOTOQfMflE OUDOOH^-WtatMb^SS-TaMóon (0187)681612/Fêx6a3734 e~Prlntahop-Hoaatoom172-UMbvtfi1l1}4e2400 -WnlMHtMlibêtt 8-TtMoon (0187) 436641 MOBIL STATION "DE RONDE BOOM" HET TANKSTATION VOOR U WIJ bieden u: - een moderne shop met een groot assortiment artikelen. - de "Mobil Card" het electronisohe spaarpuntensysteem. - klantvriendelijk en servicegericht personeel. .*|?|itj, - dagelijkse o.p0^it|wien van 06.00 t/rj ^'■'- -' zoiKl^M'^IHi^^m 22.00 uur. Informeer naar Qi^^««^^;^^rkbeheersysteem voor het tan)pE)^»^.^fiiordeel hiervan is dat u een perfecte «C^ivatMleKCelijke kilometerregistratie bij kunt J KOlVl EENS LANGS BIJ ONS tö»ij" Do Ronde Boom" lièlieen. JSm'MoibJ is nétertfan-t^l U VINDT ONS. iW 9%lÉlil113 te Middelhamis ■22 Fax 0187 - 48 56 56 dames- en herenkleding/hoeden St. Annaland, Voorstraat 15 tel. (0166) 652490. Woensdagmiddag gesloten. J

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 1