EIÜVI1DEI1-l1IEmi/S
Reformatieherdenking te Middelhamis
op donderdag 26 oktober 1995
Overdenking
uit de
Heilige Schrift
Eïl
hypotheek
op maat...
2e Blad
VRIJDAG 20 OKTOBER 1995
No. 6445
Het regionale comité Goeree-Over-
flakkee van de Stichting 'In de
Rechte Straat' belegt D.V. donder
dag 26 oktober de jaarlyks terug
kerende herdenkingssamenkomst
van de Reformatie.
Evenals vorige jaren zaJ de herdenkings
dienst gehouden worden in het kerkge
bouw van de Hervormde gemeente aan
de Ring te Middelhamis. Aanvang 19.30
uur.
Het comité is dankbaar dat ook dit jaar
de plaatselijke predikanten bereid waren
hun medewerking te verlenen.
De opening zal worden verzorgd door
ds. G. Mulder, predikant van de Her
vormde Gemeente te Sommelsdijk. Aan
sluitend zal hij spreken over het thema
'Geopende ogen'.
Ds. A. Baars, predikant van de Chr. Ger.
Kerk te Middelhamis zal spreken over
het thema 'Geschoeide voeten', terwijl
hij tevens de sluiting zal verzorgen.
Muzikale medewerking wordt verleend
door het Chr. Gemengde zangkoor
'Advendo' uit Nieuwe Tonge onder lei
ding van Peter Wildeman. Het koor zal
op het orgel begeleid worden door Mi
chel de Wit.
Voor de ouderen en zieken die niet in het
kerkgebouw aanwezig kunnen zijn is de
samenkomst te beluisteren over de kerk
telefoons van de Chr. Ger. Kerk en de
Hervormde Gemeenten in Middelhamis
en Sommelsdijk.
Kollekte voorl.R.S.
Natuurlijk zal de kollekte in de herden
kingssamenkomst bestemd zijn voor de
noodzakelijke voortgang van het werk
van de Stichting 'In de Rechte Straat' in
binnen- en buitenland.
Het comité wil deze kollekte zeer drin
gend aanbevelen. Het werk heeft zich de
laatste jaren zeer uitgebreid. We denken
daarbij in het bijzonder aan de opening
van twee nieuwe evangelisatieposten, nl.
in het Limburgse Runde en in het Bel
gische Tongeren. Momenteel zijn er be
sprekingen gaande om ook in een Bra
bantse plaats evangelisatiewerk op te
starten. Het levensonderhoud van de
evangelisten vergt uiteraard vaste kosten.
Om deze toenemende kosten te dekken
zijn er ook toenemende ontvangsten no
dig. Vandaar de dringende oproep om
deze Evangelie-verkondiging met gebed
en financiële middelen te ondersteunen.
Het zou erg jammer zijn het werk te moe
ten inkrimpen omdat de vereiste geld
middelen ontbreken.
Sinds evangelist van Dooijeweert de lei
ding van ds. H. J. Hegger heeft overge
nomen zijn er in binnen- en buitenland
weer verschillende nieuwe mogelijkhe
den ontstaan.
Helpt u mee om onze Rooms-katholieke
medemens te benaderen met het Evan
gelie van Gods vrije genade in Jezus
Christus?
U kunt uw steun ook verlenen door
een bijdrage te storten of over te
schrijven op bankrekening 34.20.58.533
t.n.v. 'In de Rechte Straat' bij de Ra
bobank te Middelhamis. Giro van de
bank 346124.
Projekten van I.R.S.
Omdat het goed is te weten waarvoor
men zijn geld geeft noemen wij hieron
der een aantal projekten waarvoor uw
steun dringend nodig is.
Evangelisatie Bunde/Meersen in
Zuid-Limburg.
Onder verantwoordelijkheid van de
Hervormde Gemeente, wijk ds. J. C.
de Groot, mag evangelist C. van den
Boogaart daar werken sinds 1994.
Jaarlijkse kosten 40.000,-.
Evangelisatie Tongeren in België.
In deze plaats werkt evangelist Van-
huysse. Vanhuijsse was jarenlang pas
toor in een van de voorsteden van
Antwerpen en geniet op Goeree-Over-
flakkee bekendheid door zijn vele
spreekbeurten. In een te klein gebouw
komen daar op zondag ongeveer 50
mensen samen onder de prediking. In
de week is er een bijbelwinkel open,
vinden er bijbelstudies plaats en wordt
er huis-aan-huis geëvangeliseerd.
Jaarlijkse kosten 54.600,-.
Ondersteuning aan buitenlandse ex-
priesters.
In de loop der jaren zijn diverse pries
ters uitgetreden en later predikant ge
worden in buitenlandse gemeenten.
Zij ontvangen steun voor hun levens
onderhoud.
Rodriguez di Lorenzo in Italië in
Ponferrada. Velilla in Malaga, maar
die als predikant in Guatamala zal
gaan werken. Gómez die bijna afge
studeerd is op de theologische facul
teit van Aux de Provence Parraga, die
werkt onder de Spaanse zigeuners.
Pakasa die thans nog studeert aan de
Theologische Universiteit in Apel-
doom om daarna in Zaïre te werken.
Jaarlijkse kosten 100.000,-.
Ondersteuning evangelisatie in Spanje
en enkele andere Rooms-Katholieke
landen.
Jaarlijkse kosten 43.400,-.
Uitgave en verspreiding van 'En la
Calle Recta', de Spaanse variant van
het Nederlandstalige maandblad 'In de
Rechte Straat'.
Dit Spaanstalige tijdschrift verschijnt
iedere twee maanden in vele Spaans
sprekende landen in Latijns Amerika
in een oplage van 20.000 exemplaren
en is geheel gratis. De inhoud bestaat
uit bijbelstudies en getuigenissen ter
onderwijzing van christenen die nau
welijks over christelijke lektuur be
schikken.
Jaarlijkse kosten 123.400,-.
Verder zijn er verschillende kleinere pro
jekten terwijl er nog altijd hulpgeroep
komt vanuit .allerlei landen zoals Portu-
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen ais eieren.
flakkee verhuizingen b.v.
gal, hartje Afrika, Cuba, Mexico, Frank
rijk, Oostenrijk enz. De totale kosten van
alle projekten bedragen meer dan
800.000,-per jaar.
Werving abonnees
maandblad IRS
Graag werven wij abonnees voor het
mooie en leerzame maandblad 'In de
Rechte Straat'. Voor het geringe bedrag
van 22,75 komt u in het bezit van een
jaarabonnement. Daarin wordt u regel
matig op de hoogte gehouden van de
onderhanden projekten en leest u vaak
ontroerende getuigenissen van ex Rooms
katholieken die tot het geloof in Jezus
Christus zijn gekomen.
Tenslotte
Hartelijk hoopt het regionale comité van
I.R.S. dat velen uit geheel Goeree-Over-
flakkee de herdenkingssamenkomst in
Middelhamis willen bezoeken. We we
ten dat velen er grote waarde aan hechten
om zich, in ieder geval rond de Hervor
mingsdag, gezamenlijk onder Gods
Woord te zetten. De grote kerkelijke ver
deeldheid in Nederland dienen wij - ze
ker in het licht van de grote kerkverla
ting - als zeer schrijnend te ervaren. Im
mers steeds meer wordt de bijbelse en re
formatorische prediking van binnen en
van buiten bedreigd en ondermijnd.
Laten we daarom ook op een avond als
deze mogen bidden om een geestelijke
opwekking onder ons volk. De Heere is
ook anno 1995 de Machtige om door de
Heilige Geest zondaren te trekken uit de
duistemis van zonde en ongeloof en te
brengen tot de zaligmakende kennis van
Jezus Christus.
Het regionale comité G &0
van 'In de Rechte Straat'
kritisch selekteren
Makelaar Tamboer
Tel. (0187)48 3477
HEitHMLOE eittttSONTiTEKINC
Ik krijg telkens weer last van blaasont-
steking. Ook de restjes medicijnen van
vorige keren helpen niet. Weet u wat
beters?
Antwoord: De bacteriën die het slijm
vlies in uw blaas aantasten, moeten eerst
grondig worden uitgeroeid. Daarom
moet u altijd de gehele kuur volledig af
maken en mag u beslist geen medicijnen
overhouden! Bovendien is dan voor een
evt. volgende ontsteking een ander ge
neesmiddel nodig. Laat de huisarts dus
uw urine onderzoeken, vraag een nieuwe
kuur en maak die medicijnen tot de laat
ste drappel op, ook al verdwijnt de pijn
vele dagen eerder. Slik óók dagelijks ex
tra vitaminen C in de vorm van speciale
tabletten die langzaam en bij gedeelten
oplossen, zodat de werkzame stof gelei
delijk gebruikt kan worden om deze ont
steking te blijven bestrijden.
viaimmE kêhhuen
Is het branden van kaarsen in huis
schadelijk voor de gezondheid? Dit om
dat brandende kaarsen toch een walm
afgeven.
Antwoord: Er is groot verschil in kwali
teit. Er bestaan inderdaad kaarsen die
altijd walmen, maar als u een goed merk
kaarsen koopt, hebt u daar geen last meer
van. De walm bevat enkele ongezonde
bestanddelen zoals roet en daarom moet
u niet te veel van dgl. slechte produkten
in huis halen en die zéker niet te lang in
kamers met weinig ventilatie laten bran
den.
Tweeërlei beginsel (2)
En zij zagen hem van verre; en eer
hij tot hen naderde, sloegen zij tegen
hem een listige raad, om hem te
doden(Genesis 37:18)
Is er geestelijk leven, werkelijk en waar,
is er de tegenstand, het verzet, de vijand
schap en de wrevel. Er is een tegenstel
ling die onverzoenlijk is. Dat genadele
ven valt niet zo precies te beschrijven,
maar het werkt. In de harten van ouderen
en jongeren. Zodat onze ziel schreit,
bidt, vraagt, naar licht en waarheid, naar
de Heere Jezus Christus, van Wie Jozef
een type was. Daar dan begeert het vlees
tegen de Geest.
Daar komt heel de wereld tegen in. Daar
gaat de stem van het vlees tegen in. Daar
gaan ook uw omstandigheden tegen in.
En als u niet oppast worden al die vlese
lijke krachten die u omringen, u te mach
tig. Dan kunt u lang de schijn ophouden,
maar die bedriegt. U kunt u zich diep
geestelijk voordoen en toch zo vleselijk
zijn als het maar kan. U kunt gaan en
staan waar u maar wilt, maar u bent dan
van God af. Totdat de Heere in Zijn ont
ferming u neerwerpt in verootmoediging
•en vcrbrokenheid. Hij toch dat leven uit
de kerker verhoogt.
Als het mogelijk was geweest Jozef uit
te roeien, wat zou er van Israël geworden
zijn? Ja, dan waren de beloften van zijn
toekomst weg. Dan was de hoop van het
Woord en de belofte van de genade ver
geten.
Wat is dat dan toch, dat verschijnsel van
die 'meester-dromer' in het huis van Ja
cob. Jacob zelf kan het niet verklaren en
ook Jozef kan het niet uitleggen. Jacob
kan geen redding en Jozef geen uitkomst
geven. Jacob als hij op zijn uiterste ligt,
zegt: die God, Die mij in Bethel versche
nen is en mij geleid heeft op de weg. Hij
is de troost en de kracht van zijn leven
geweest. Bij Hem is raad en uitkomst.
Het is de raadslag des Heeren, die door
dringt door de leugen, de nevels, de di
plomatie met het Goddelijk licht. Vanuit
God, vanuit Christus vallen lichtstralen.
Dat licht valt ook over Jozef. Het is de
glans van de openbaring. Moet Jozef dan
troost bieden? Nee. Daar is in de Bijbel
niet één mens aangewezen behalve de
Heere Jezus Christus, Die de troost is en
de hoop. Er is maar één Naam onder de
hemel gegeven, waardoor wij kunnen,
waardoor wij moeten zalig worden. Daar
om vervloekt de mens, die vlees en bloed
tot zijn arm stelt. Niet Jacob, niet Jozef,
maar Christus.
Jozef kende genade. Dat bleek wel in
Egypte. Hij bleef staande en deed geen
zaken in het huis van Potifar, waar hij de
gelegenheid had. Zou ik zo groot kwaad
doen en zondigen tegen God? Dat is pas
beginselvastheid, die gepaard gaat met
de stille en tere vreze Gods. En als we
vandaag ergens om verlegen zijn is het
hierom. Ik hoop stilletjes dat een jongen
of meisje (hoe oud was Jozef?) dit leest
en raakt en meeneemt.
Jozef is de Heere trouw gebleven. Dat
betekende voor hem de gevangenis. De
genade van God was met hem en bleef
met hem en zo heeft de Heere hem ver
hoord en verhoogd. Dat heeft Jozef niet
zelf gedaan. Jozef bleef trouw aan de
Goddelijke openbaring en aan de
Goddelijke waarheid. Daarin was hij dan
offer Ën kruisdrager voor zijn volk, maar
ook lichtdrager en redder. Dat ging van
smaad tot nood en van nood tot smaad.
Deze zoon van Jacob, een heilige, dus
afgezonderde in Israël. Dat we dan ver
staan, dat tegen vlees en bloed in, in dat
Israël door de genade de Geest des
Heeren werkt. Dat het Gods ontfermen
is. Dat Gods raad zal bestaan. Dat de
Heere doorgaat.
Hij houdt de Zijnen staande, de afgezon
derden. Zij die zich vastklampen aan de
waarheid die zuiver is en knielen aan de
voeten van Jezus Christus als Koning.
Zij die zich dompelen in het zoenbloed
en smachten naar de wateren van Gods
Geest.
Dat is het leven door Gods ontferming,
door Gods genade, door Zijn Heilige
Geest, om Jezus' wil. Dat is dat sterven
de leven om Gode toegewijd te zijn door
het geloof. Er kome van, wat er van
komt. Daar is kruisdragen mee verbon
den. Het teken van het kruis kunnen
Gods kinderen niet missen. Daar is het
lijden en strijden mee verbonden. Maar
hier is dan ook het geloof, de lijdzaam
heid der heiligen.
Tweeërlei beginsel werkt in deze wereld.
Even onverzoenlijk als toen. Het is nog
steeds voor of tegen. Er is een samen
spannen tegen de hemel, tegen de Chris
tus, tegen de levende God. Dat zal te
schande worden. God komt om gericht te
houden en op te vorderen Zijn waarheid
en het echte éne geloof in de Zoon van
God. Dat is de ene kant. Er is ook een
andere kant.
Dan als de Heere ons te machtig is ge
worden. Wij bij de Heere en Zijn Chris
tus schuilen. Onze ziel vlucht aan de
voeten van het kruis. Dat Gods Woord
voor ons de waarheid is, wij ons leven
zoeken in het werk van de Heilige Geest.
Om zo van kracht tot kracht voort te
gaan. Mag Zijn Naam maar eer ontvan
gen. Dat is toch het echte leven van
Gods heiligen wat Hem is gewijd en
metterdaad heilig leeft! Aanbidding voor
de Heere.
KtK
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer
die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied
kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA
Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld.
De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen
enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek
worden gepubliceerd.
oonLOGipaLEii
Wij bezichtigden het Haagse Vredespa
leis. Is het waar, dat bij elke belangrijke
stap (aankoop grond, eerste paal, ope
ning) een oorlog is uitgebroken? En
welke waren dat dan?
Antwoord: In grote trekken klopt dat
verhaal wel. Tijdens de eerste Haagse
Vredesconferentie in 1899 besloten de
belangrijkste mogendheden tot instelling
van een Permanent Hof van Arbitrage,
dus internationale rechtspraak bij een ge
schil. Prompt brak de Boerenoorlog uit.
In 1904 werd met geld van de Ameri
kaanse miljonair Camegie een stichting
opgericht, om genoemd hof in een nieuw
gebouw in Den Haag te vestigen. Dat
jaar verklaarde Japan de oorlog aan Rus
land. Na lange onderhandelingen kon
grond voor het 'Vredespaleis' worden
aangekocht. Ongeveer gelijktijdig land
den er Amerikaanse mariniers op Cuba.
In 1907 is de eerset paal geslagen en dat
jaar bezetten Franse troepen Casablanca
als begin van de strijd in Marokko. In
1912 werd het hoogste punt van het
bouwwerk bereikt en prompt brak de
Eerste Balkanoorlog uit. Toen het gehele
paleis gereed stond, volgde in 1913 de
Tweede Balkanoorlog. En na de officiële
opening van het zg. Vredespaleis op 28
augustus 1913 en inwijding van het In-
temationale Hof van Arbitrage stond de
(eerste) Wereldoorlog voor de deur.
unsiEi vtEfto nniEL
Drie jaar geleden bestelde ik het boek
'Bijzondere Bijbelverhalen' van prof.
Smalhout, dat destijds werd aangeboden.
Inmiddels heb ik het bij verscheidene
boekhandels geprobeerd te kopen, maar
overal kreeg ik te horen dat het nog uit
moest komen. Weet u soms waar ik dat
boek kan kopen?
Antwoord: Wij hebben eens geïnfor
meerd bij die uitgeverij hoe ver het er
mee stond. Of het al bij de boekbinderij
was, of binnenkort ter perse zou gaan.
Maar het eerlijke antwoord luidde, dat
het boek destijds wel is aangeboden,
maar dat het niet gedrukt zal worden. Er
kwamen toen te weinig inschrijvingen en
reakties binnen. Dat gebeurt wel meer,
zo werd ons verteld. Met het oog op de
hoge kosten tast men eerst de belangstel
ling voor een uitgave af en vallen de af
zetmogelijkheden tegen, dan begint de
uitgever er niet eens aan. 'Marktverken
ning' heet dat met een duur woord. Maar
de boekhandelaren hebben géén bericht
ontvangen dat dit werk waarschijnlijk
nooit in dmk zal verschijnen.
OmnOEft EMEHl
Mijn vriend is tijdelijk in een verpleeg
huis opgenomen en nu werd ik gewaar
schuwd, dat wij toch als samenwonenden
te boek moesten blijven staan. Anders
zou ik na zijn evt. mogelijk overlijden als
alleenstaande voor hoge successierech
ten komen staan. Wat moet ik daar nu
mee aan?
Antwoord: De fiscus is gauw geneigd
iemand voor de hoogste successierechten
aan te slaan indien de feitelijke samen
woning werd beëindigd en de partner
lange tijd in een tehuis of inrichting leef
de. Verstuur daarom geen adreswijzigin
gen en laat alle post en zijn krant bij u
thuis bezorgen. Zorg er voor dat uit alle
doktersverklaringen en afspraken met het
verpleeghuis blijkt, dat het om een tijde
lijke opname gaat. Vul op alle formulie
ren uw gezamenlijke adres in. Houd eigen
dommen en kleding van uw partner in
huis en blijf hopen op zijn genezing en
temgkeer in uw beider woning. Mogelijk
kan hij af en toe wel een tijdje thuis zijn!
lIEUr SOPPEN
Na het schilderen van een houten bal
konhek, zei de schilder dat wij het gere
geld moesten afsoppen. Wat kan hij
daarmee bedoeld hebben?
Antwoord: Maandelijks afsoppen van
het verfwerk buiten voorkomt aantasting
van de verf, en daarna van het hout, door
de luchtvervuiling en de zure regen.
Neem dus leidingwater in plaats van re
genwater voor dat sopje.
mTEÜIGE KOElKIliT
Wat kan ik beginnen tegen plasjes water
op de koelkast?
Antwoord: Met veel vochtige lucht in
de keuken is condens daar moeilijk te
voorkómen. Ventileer méér met afzuig
kap of ventilator en open (blijvende)
luchtroosters. En leg een handdoek over
uw koelkast, dan zet zich daar wat min
der damp af en wordt het condenserende
vocht uit de lucht opgezogen.
HOOFDSTUK 1
Lien van Olmen zet de tas met
boodschappen in de keuken op
tafel. Ze hangt haar mantel aan de
kapstok en gaat naar binnen.
Vader en moeder zitten wat te schemeren
in de huiskamer. Ze hebben samen
gesproken over de steeds weerkerende vraag, hoe
komen we de winter door?
Het wrede spook van de honger komt al nader en
nader. Het dreigt zijn klauwen al verder uit te
slaan, en leven en gezondheid staan op het spel.
Somber is het leven geworden. De geriefelijkhe-
den van het dagelijkse leven verschrompelen al
meer en meer.
De altijd opgewekte Lien begint buien te krijgen
van opstand en ontevredenheid.
Er is geen smaak meer in het eten, nu ook de laat
ste restanten van boter en vet zijn opgeraakt.
En hoe lang is het alweer geleden dat Jan van oom
Bart uit Overijssel er geweest is met zijn koffer
onbetaalbare levensmiddelen.
Zonder te groeten valt Lien in een stoel bij de
schoorsteen.
„Het brood lijkt nu het best op gebakken modder",
zegt ze. „Het is drie centimeter hoog en meest
korst, om je tanden op af te breken".
Buiten op de straten is het akelig verlaten. De
mensen lopen elkaar als gemaskerden voorbij.
De een heeft de ander niets nieuws te vertellen.
Allen hebben hun eigen bijzondere zorgen.
Zo is het gesteld in Rotterdam, de stad, zo uiter
mate zwaar geslagen door het geweld van de
wreedaardigste aller oorlogen. Tekenend zijn de
straten en wijken geslagen, als gestort in de vuur-
brand om te vergaan. Welk een ongerechtigheden
liggen er begraven onder het puin en zijn mede
afgesloten van de wereld die voortgaat de Gods
des Hemels en der aarde uit te dagen met opgesto
ken vuist.
Daar is niets dat zinloos gebeurt. Tussen alles is er
rede en verband.
Lien van Olmen, de zestienjarige, heeft iets door
leefd van de smart uit de slagen verkregen. Zij
vond haar vriendin in 1940 onder het puin van het
herenhuis. Sindsdien heeft ze de Duitse soldaat ge
minacht met alle kracht van haar geest.
Zij heeft vroeg geleerd op haar tanden te bijten,
maar veel schoons uit haar jeugd ging onherroepe
lijk verloren door de nachtmerrie die over Neder
land kwam en ook over de stad Rotterdam.
Samen met Corry, haar vriendinnetje, speelde ze
op de mandoline. Maar alles is lang voorbij, voor
bij!
Corry zal nooit weer temgkeren. Het meisje met
de blonde lokken en die lachende ogen, die zo in
tens verdiept kon zijn in haar spel.
O, als Lien er aan terugdenkt, vooral op een avond
als deze, zo afmattend en vol donkere dreiging.
Maar zij zal sterk zijn. Vader en moeder rekenen
op haar. En met het oog op het eten, dat nu zeer
hopeloos begint te worden, zal ze nu de knoop
maar doorhakken.
Ze zal gaan. Gelderland door, Overijssel in. Oom
Bart woont in Rijssen. En misschien kan ze onder
weg ook nog terecht.
Maar ze is onbekend met de mensen. Waar moet
ze overal slapen, voor ze op de bestemde plaats zal
zijn aangekomen?
„Vader", zegt ze, „ik haal het paard van stal en ga
op eten uit. Het gaat niet langer!"
Er klinkt nog humor in haar woorden, als ze
spreekt van de oude fiets zonder banden, als van
een paard dat haar brengen zal in verre oorden.
Vader van Olmen zwijgt. En ook moeder spreekt
geen woord. Beiden zijn ze doordrongen van de
ijzeren noodzakelijkheid, dat er wat gebeuren
moet; maar Lien laten gaan? Dat is teveel gevergd!
„Vader, je hebt één en andermaal, buren je geld en
spullen meegegeven, en wat is ervan terecht ge
komen?" zegt ze als ze het zwijgen verstaat,
„'t Is waar m'n kind", zegt Van Olmen somber,
„'t Is waar, je hebt gelijk".
„Het is verhongeren of er op uitgaan, één van de
twee. De beloof u, dat ik wel wat meebreng. En ter
wijl ik weg ben, hoef ik hier jullie brood niet op te
eten".
Het is te duister dat vader en moeder elkaar in de
ogen kunnen zien, maar ze spreken met elkaar
zonder woorden en zonder elkaar blikken toe te
werpen.
Dan zegt vader Van Olmen: „Wat dunk je moeder,
zou Lien 't eens proberen?"
„Och vader", zegt moeder die heeft zitten schrei
en, „als ze met God gaat, komt ze eenmaal als
Ruth met zes maten gerst weer thuis".
Dat woord geeft de doorslag. En Lien is blij dat
moeder zo spreekt. Wanneer nu zal vader ook toe
geven.
„Maar wanneer wil je dan gaan. Lien?" vraagt
vader Van Olmen
„Morgenvroeg direkt", zegt Lien kordaat. „Nu niet
gewacht. Hier is het niets dan armoe lijden. De be
zwaren van te gaan zijn vele, maar die van thuis
blijven meer".
„De oorlog is nog niet ten einde", zegt vader en er
ligt een droeve klank in zijn stem. „De nood is nu
zeer hoog. Ik zeg er niet van. Maar als ik eens ging
en jij bleef eens bij moeder?"
„Nooit", zegt Lien fier. „Het zou wat anders zijn
als u niet pas van de droge pleuris ietwat genezen
was. Voor u zou het spotten met uw gezondheid
zijn. Trouwens, het weer is kil en nat. Daar is geen
denken aan, vader!"
De donkere schaduwen zijn in de vensters geklom
men. Voetganger schuifelen voorbij de ramen.
Opeens klinkt de bel door de gang.
Ringeling, ringeling!
Wat zal dat zijn op de late avond!
Lien staat op.
„Wacht maar moeder, blijft u maar zitten".
Ze opent de deur.
Daar staat een kind van een jaar of acht. Het haar
ruw om het hoofd. Met blote voeten.
Lien weet het al.
Een boterham! Het water loopt haar door de tan
den als ze denkt aan de titel: boterham!
„En ventje, wat is er?"
„Juffrouw", zegt het jochie schor, „een dun sneet
je brood? Een halfie maar!
„Waar woon je?"
„In de Kipsü-aat".
„Hoe beetje?"
„Kareltje van Parlevliet".
„Wacht dan".
Lien loopt naar de tafel waar ze de tas heeft neer
gezet. Een gure wind slaat er naar binnen.
De jongen schuifelt de gang in.
Grijpt in de zakken van een regenjas die aan de
kapstok hangt. Een zakdoek duwt hij snel achter
z'n jasje.
Ah, daar heeft hij de portemonnee te pakken.
Snel keert hij temg, rent de stoep af en verdwijnt
in het half duister.
Als Lien met een sneetje brood bij de deur komt,
is het jongetje verdwenen.
„Och wat ben ik ook een sufferd", verwijt ze zich
zelf. „De jongen neemt me in de maling, terwijl ik
weten kon, dat dit elke avond overal gebeurt".
'S»>fB{KB'IDE Middelhamis Heilevoetsluis Zierilaee Oud-Beijerland
VBRHUIZBtS Tel.(0187)482188 Tel.(0181)320016 Tel.(0111)413163 Tel.(0186)613624
NVM
MAKELAAR.
(wordt vervolgd)