EIÜVI1DEI1-l1IEmi/S Reformatieherdenking te Middelhamis op donderdag 26 oktober 1995 Overdenking uit de Heilige Schrift Eïl hypotheek op maat... 2e Blad VRIJDAG 20 OKTOBER 1995 No. 6445 Het regionale comité Goeree-Over- flakkee van de Stichting 'In de Rechte Straat' belegt D.V. donder dag 26 oktober de jaarlyks terug kerende herdenkingssamenkomst van de Reformatie. Evenals vorige jaren zaJ de herdenkings dienst gehouden worden in het kerkge bouw van de Hervormde gemeente aan de Ring te Middelhamis. Aanvang 19.30 uur. Het comité is dankbaar dat ook dit jaar de plaatselijke predikanten bereid waren hun medewerking te verlenen. De opening zal worden verzorgd door ds. G. Mulder, predikant van de Her vormde Gemeente te Sommelsdijk. Aan sluitend zal hij spreken over het thema 'Geopende ogen'. Ds. A. Baars, predikant van de Chr. Ger. Kerk te Middelhamis zal spreken over het thema 'Geschoeide voeten', terwijl hij tevens de sluiting zal verzorgen. Muzikale medewerking wordt verleend door het Chr. Gemengde zangkoor 'Advendo' uit Nieuwe Tonge onder lei ding van Peter Wildeman. Het koor zal op het orgel begeleid worden door Mi chel de Wit. Voor de ouderen en zieken die niet in het kerkgebouw aanwezig kunnen zijn is de samenkomst te beluisteren over de kerk telefoons van de Chr. Ger. Kerk en de Hervormde Gemeenten in Middelhamis en Sommelsdijk. Kollekte voorl.R.S. Natuurlijk zal de kollekte in de herden kingssamenkomst bestemd zijn voor de noodzakelijke voortgang van het werk van de Stichting 'In de Rechte Straat' in binnen- en buitenland. Het comité wil deze kollekte zeer drin gend aanbevelen. Het werk heeft zich de laatste jaren zeer uitgebreid. We denken daarbij in het bijzonder aan de opening van twee nieuwe evangelisatieposten, nl. in het Limburgse Runde en in het Bel gische Tongeren. Momenteel zijn er be sprekingen gaande om ook in een Bra bantse plaats evangelisatiewerk op te starten. Het levensonderhoud van de evangelisten vergt uiteraard vaste kosten. Om deze toenemende kosten te dekken zijn er ook toenemende ontvangsten no dig. Vandaar de dringende oproep om deze Evangelie-verkondiging met gebed en financiële middelen te ondersteunen. Het zou erg jammer zijn het werk te moe ten inkrimpen omdat de vereiste geld middelen ontbreken. Sinds evangelist van Dooijeweert de lei ding van ds. H. J. Hegger heeft overge nomen zijn er in binnen- en buitenland weer verschillende nieuwe mogelijkhe den ontstaan. Helpt u mee om onze Rooms-katholieke medemens te benaderen met het Evan gelie van Gods vrije genade in Jezus Christus? U kunt uw steun ook verlenen door een bijdrage te storten of over te schrijven op bankrekening 34.20.58.533 t.n.v. 'In de Rechte Straat' bij de Ra bobank te Middelhamis. Giro van de bank 346124. Projekten van I.R.S. Omdat het goed is te weten waarvoor men zijn geld geeft noemen wij hieron der een aantal projekten waarvoor uw steun dringend nodig is. Evangelisatie Bunde/Meersen in Zuid-Limburg. Onder verantwoordelijkheid van de Hervormde Gemeente, wijk ds. J. C. de Groot, mag evangelist C. van den Boogaart daar werken sinds 1994. Jaarlijkse kosten 40.000,-. Evangelisatie Tongeren in België. In deze plaats werkt evangelist Van- huysse. Vanhuijsse was jarenlang pas toor in een van de voorsteden van Antwerpen en geniet op Goeree-Over- flakkee bekendheid door zijn vele spreekbeurten. In een te klein gebouw komen daar op zondag ongeveer 50 mensen samen onder de prediking. In de week is er een bijbelwinkel open, vinden er bijbelstudies plaats en wordt er huis-aan-huis geëvangeliseerd. Jaarlijkse kosten 54.600,-. Ondersteuning aan buitenlandse ex- priesters. In de loop der jaren zijn diverse pries ters uitgetreden en later predikant ge worden in buitenlandse gemeenten. Zij ontvangen steun voor hun levens onderhoud. Rodriguez di Lorenzo in Italië in Ponferrada. Velilla in Malaga, maar die als predikant in Guatamala zal gaan werken. Gómez die bijna afge studeerd is op de theologische facul teit van Aux de Provence Parraga, die werkt onder de Spaanse zigeuners. Pakasa die thans nog studeert aan de Theologische Universiteit in Apel- doom om daarna in Zaïre te werken. Jaarlijkse kosten 100.000,-. Ondersteuning evangelisatie in Spanje en enkele andere Rooms-Katholieke landen. Jaarlijkse kosten 43.400,-. Uitgave en verspreiding van 'En la Calle Recta', de Spaanse variant van het Nederlandstalige maandblad 'In de Rechte Straat'. Dit Spaanstalige tijdschrift verschijnt iedere twee maanden in vele Spaans sprekende landen in Latijns Amerika in een oplage van 20.000 exemplaren en is geheel gratis. De inhoud bestaat uit bijbelstudies en getuigenissen ter onderwijzing van christenen die nau welijks over christelijke lektuur be schikken. Jaarlijkse kosten 123.400,-. Verder zijn er verschillende kleinere pro jekten terwijl er nog altijd hulpgeroep komt vanuit .allerlei landen zoals Portu- Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen ais eieren. flakkee verhuizingen b.v. gal, hartje Afrika, Cuba, Mexico, Frank rijk, Oostenrijk enz. De totale kosten van alle projekten bedragen meer dan 800.000,-per jaar. Werving abonnees maandblad IRS Graag werven wij abonnees voor het mooie en leerzame maandblad 'In de Rechte Straat'. Voor het geringe bedrag van 22,75 komt u in het bezit van een jaarabonnement. Daarin wordt u regel matig op de hoogte gehouden van de onderhanden projekten en leest u vaak ontroerende getuigenissen van ex Rooms katholieken die tot het geloof in Jezus Christus zijn gekomen. Tenslotte Hartelijk hoopt het regionale comité van I.R.S. dat velen uit geheel Goeree-Over- flakkee de herdenkingssamenkomst in Middelhamis willen bezoeken. We we ten dat velen er grote waarde aan hechten om zich, in ieder geval rond de Hervor mingsdag, gezamenlijk onder Gods Woord te zetten. De grote kerkelijke ver deeldheid in Nederland dienen wij - ze ker in het licht van de grote kerkverla ting - als zeer schrijnend te ervaren. Im mers steeds meer wordt de bijbelse en re formatorische prediking van binnen en van buiten bedreigd en ondermijnd. Laten we daarom ook op een avond als deze mogen bidden om een geestelijke opwekking onder ons volk. De Heere is ook anno 1995 de Machtige om door de Heilige Geest zondaren te trekken uit de duistemis van zonde en ongeloof en te brengen tot de zaligmakende kennis van Jezus Christus. Het regionale comité G &0 van 'In de Rechte Straat' kritisch selekteren Makelaar Tamboer Tel. (0187)48 3477 HEitHMLOE eittttSONTiTEKINC Ik krijg telkens weer last van blaasont- steking. Ook de restjes medicijnen van vorige keren helpen niet. Weet u wat beters? Antwoord: De bacteriën die het slijm vlies in uw blaas aantasten, moeten eerst grondig worden uitgeroeid. Daarom moet u altijd de gehele kuur volledig af maken en mag u beslist geen medicijnen overhouden! Bovendien is dan voor een evt. volgende ontsteking een ander ge neesmiddel nodig. Laat de huisarts dus uw urine onderzoeken, vraag een nieuwe kuur en maak die medicijnen tot de laat ste drappel op, ook al verdwijnt de pijn vele dagen eerder. Slik óók dagelijks ex tra vitaminen C in de vorm van speciale tabletten die langzaam en bij gedeelten oplossen, zodat de werkzame stof gelei delijk gebruikt kan worden om deze ont steking te blijven bestrijden. viaimmE kêhhuen Is het branden van kaarsen in huis schadelijk voor de gezondheid? Dit om dat brandende kaarsen toch een walm afgeven. Antwoord: Er is groot verschil in kwali teit. Er bestaan inderdaad kaarsen die altijd walmen, maar als u een goed merk kaarsen koopt, hebt u daar geen last meer van. De walm bevat enkele ongezonde bestanddelen zoals roet en daarom moet u niet te veel van dgl. slechte produkten in huis halen en die zéker niet te lang in kamers met weinig ventilatie laten bran den. Tweeërlei beginsel (2) En zij zagen hem van verre; en eer hij tot hen naderde, sloegen zij tegen hem een listige raad, om hem te doden(Genesis 37:18) Is er geestelijk leven, werkelijk en waar, is er de tegenstand, het verzet, de vijand schap en de wrevel. Er is een tegenstel ling die onverzoenlijk is. Dat genadele ven valt niet zo precies te beschrijven, maar het werkt. In de harten van ouderen en jongeren. Zodat onze ziel schreit, bidt, vraagt, naar licht en waarheid, naar de Heere Jezus Christus, van Wie Jozef een type was. Daar dan begeert het vlees tegen de Geest. Daar komt heel de wereld tegen in. Daar gaat de stem van het vlees tegen in. Daar gaan ook uw omstandigheden tegen in. En als u niet oppast worden al die vlese lijke krachten die u omringen, u te mach tig. Dan kunt u lang de schijn ophouden, maar die bedriegt. U kunt u zich diep geestelijk voordoen en toch zo vleselijk zijn als het maar kan. U kunt gaan en staan waar u maar wilt, maar u bent dan van God af. Totdat de Heere in Zijn ont ferming u neerwerpt in verootmoediging •en vcrbrokenheid. Hij toch dat leven uit de kerker verhoogt. Als het mogelijk was geweest Jozef uit te roeien, wat zou er van Israël geworden zijn? Ja, dan waren de beloften van zijn toekomst weg. Dan was de hoop van het Woord en de belofte van de genade ver geten. Wat is dat dan toch, dat verschijnsel van die 'meester-dromer' in het huis van Ja cob. Jacob zelf kan het niet verklaren en ook Jozef kan het niet uitleggen. Jacob kan geen redding en Jozef geen uitkomst geven. Jacob als hij op zijn uiterste ligt, zegt: die God, Die mij in Bethel versche nen is en mij geleid heeft op de weg. Hij is de troost en de kracht van zijn leven geweest. Bij Hem is raad en uitkomst. Het is de raadslag des Heeren, die door dringt door de leugen, de nevels, de di plomatie met het Goddelijk licht. Vanuit God, vanuit Christus vallen lichtstralen. Dat licht valt ook over Jozef. Het is de glans van de openbaring. Moet Jozef dan troost bieden? Nee. Daar is in de Bijbel niet één mens aangewezen behalve de Heere Jezus Christus, Die de troost is en de hoop. Er is maar één Naam onder de hemel gegeven, waardoor wij kunnen, waardoor wij moeten zalig worden. Daar om vervloekt de mens, die vlees en bloed tot zijn arm stelt. Niet Jacob, niet Jozef, maar Christus. Jozef kende genade. Dat bleek wel in Egypte. Hij bleef staande en deed geen zaken in het huis van Potifar, waar hij de gelegenheid had. Zou ik zo groot kwaad doen en zondigen tegen God? Dat is pas beginselvastheid, die gepaard gaat met de stille en tere vreze Gods. En als we vandaag ergens om verlegen zijn is het hierom. Ik hoop stilletjes dat een jongen of meisje (hoe oud was Jozef?) dit leest en raakt en meeneemt. Jozef is de Heere trouw gebleven. Dat betekende voor hem de gevangenis. De genade van God was met hem en bleef met hem en zo heeft de Heere hem ver hoord en verhoogd. Dat heeft Jozef niet zelf gedaan. Jozef bleef trouw aan de Goddelijke openbaring en aan de Goddelijke waarheid. Daarin was hij dan offer Ën kruisdrager voor zijn volk, maar ook lichtdrager en redder. Dat ging van smaad tot nood en van nood tot smaad. Deze zoon van Jacob, een heilige, dus afgezonderde in Israël. Dat we dan ver staan, dat tegen vlees en bloed in, in dat Israël door de genade de Geest des Heeren werkt. Dat het Gods ontfermen is. Dat Gods raad zal bestaan. Dat de Heere doorgaat. Hij houdt de Zijnen staande, de afgezon derden. Zij die zich vastklampen aan de waarheid die zuiver is en knielen aan de voeten van Jezus Christus als Koning. Zij die zich dompelen in het zoenbloed en smachten naar de wateren van Gods Geest. Dat is het leven door Gods ontferming, door Gods genade, door Zijn Heilige Geest, om Jezus' wil. Dat is dat sterven de leven om Gode toegewijd te zijn door het geloof. Er kome van, wat er van komt. Daar is kruisdragen mee verbon den. Het teken van het kruis kunnen Gods kinderen niet missen. Daar is het lijden en strijden mee verbonden. Maar hier is dan ook het geloof, de lijdzaam heid der heiligen. Tweeërlei beginsel werkt in deze wereld. Even onverzoenlijk als toen. Het is nog steeds voor of tegen. Er is een samen spannen tegen de hemel, tegen de Chris tus, tegen de levende God. Dat zal te schande worden. God komt om gericht te houden en op te vorderen Zijn waarheid en het echte éne geloof in de Zoon van God. Dat is de ene kant. Er is ook een andere kant. Dan als de Heere ons te machtig is ge worden. Wij bij de Heere en Zijn Chris tus schuilen. Onze ziel vlucht aan de voeten van het kruis. Dat Gods Woord voor ons de waarheid is, wij ons leven zoeken in het werk van de Heilige Geest. Om zo van kracht tot kracht voort te gaan. Mag Zijn Naam maar eer ontvan gen. Dat is toch het echte leven van Gods heiligen wat Hem is gewijd en metterdaad heilig leeft! Aanbidding voor de Heere. KtK Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragen-rubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. oonLOGipaLEii Wij bezichtigden het Haagse Vredespa leis. Is het waar, dat bij elke belangrijke stap (aankoop grond, eerste paal, ope ning) een oorlog is uitgebroken? En welke waren dat dan? Antwoord: In grote trekken klopt dat verhaal wel. Tijdens de eerste Haagse Vredesconferentie in 1899 besloten de belangrijkste mogendheden tot instelling van een Permanent Hof van Arbitrage, dus internationale rechtspraak bij een ge schil. Prompt brak de Boerenoorlog uit. In 1904 werd met geld van de Ameri kaanse miljonair Camegie een stichting opgericht, om genoemd hof in een nieuw gebouw in Den Haag te vestigen. Dat jaar verklaarde Japan de oorlog aan Rus land. Na lange onderhandelingen kon grond voor het 'Vredespaleis' worden aangekocht. Ongeveer gelijktijdig land den er Amerikaanse mariniers op Cuba. In 1907 is de eerset paal geslagen en dat jaar bezetten Franse troepen Casablanca als begin van de strijd in Marokko. In 1912 werd het hoogste punt van het bouwwerk bereikt en prompt brak de Eerste Balkanoorlog uit. Toen het gehele paleis gereed stond, volgde in 1913 de Tweede Balkanoorlog. En na de officiële opening van het zg. Vredespaleis op 28 augustus 1913 en inwijding van het In- temationale Hof van Arbitrage stond de (eerste) Wereldoorlog voor de deur. unsiEi vtEfto nniEL Drie jaar geleden bestelde ik het boek 'Bijzondere Bijbelverhalen' van prof. Smalhout, dat destijds werd aangeboden. Inmiddels heb ik het bij verscheidene boekhandels geprobeerd te kopen, maar overal kreeg ik te horen dat het nog uit moest komen. Weet u soms waar ik dat boek kan kopen? Antwoord: Wij hebben eens geïnfor meerd bij die uitgeverij hoe ver het er mee stond. Of het al bij de boekbinderij was, of binnenkort ter perse zou gaan. Maar het eerlijke antwoord luidde, dat het boek destijds wel is aangeboden, maar dat het niet gedrukt zal worden. Er kwamen toen te weinig inschrijvingen en reakties binnen. Dat gebeurt wel meer, zo werd ons verteld. Met het oog op de hoge kosten tast men eerst de belangstel ling voor een uitgave af en vallen de af zetmogelijkheden tegen, dan begint de uitgever er niet eens aan. 'Marktverken ning' heet dat met een duur woord. Maar de boekhandelaren hebben géén bericht ontvangen dat dit werk waarschijnlijk nooit in dmk zal verschijnen. OmnOEft EMEHl Mijn vriend is tijdelijk in een verpleeg huis opgenomen en nu werd ik gewaar schuwd, dat wij toch als samenwonenden te boek moesten blijven staan. Anders zou ik na zijn evt. mogelijk overlijden als alleenstaande voor hoge successierech ten komen staan. Wat moet ik daar nu mee aan? Antwoord: De fiscus is gauw geneigd iemand voor de hoogste successierechten aan te slaan indien de feitelijke samen woning werd beëindigd en de partner lange tijd in een tehuis of inrichting leef de. Verstuur daarom geen adreswijzigin gen en laat alle post en zijn krant bij u thuis bezorgen. Zorg er voor dat uit alle doktersverklaringen en afspraken met het verpleeghuis blijkt, dat het om een tijde lijke opname gaat. Vul op alle formulie ren uw gezamenlijke adres in. Houd eigen dommen en kleding van uw partner in huis en blijf hopen op zijn genezing en temgkeer in uw beider woning. Mogelijk kan hij af en toe wel een tijdje thuis zijn! lIEUr SOPPEN Na het schilderen van een houten bal konhek, zei de schilder dat wij het gere geld moesten afsoppen. Wat kan hij daarmee bedoeld hebben? Antwoord: Maandelijks afsoppen van het verfwerk buiten voorkomt aantasting van de verf, en daarna van het hout, door de luchtvervuiling en de zure regen. Neem dus leidingwater in plaats van re genwater voor dat sopje. mTEÜIGE KOElKIliT Wat kan ik beginnen tegen plasjes water op de koelkast? Antwoord: Met veel vochtige lucht in de keuken is condens daar moeilijk te voorkómen. Ventileer méér met afzuig kap of ventilator en open (blijvende) luchtroosters. En leg een handdoek over uw koelkast, dan zet zich daar wat min der damp af en wordt het condenserende vocht uit de lucht opgezogen. HOOFDSTUK 1 Lien van Olmen zet de tas met boodschappen in de keuken op tafel. Ze hangt haar mantel aan de kapstok en gaat naar binnen. Vader en moeder zitten wat te schemeren in de huiskamer. Ze hebben samen gesproken over de steeds weerkerende vraag, hoe komen we de winter door? Het wrede spook van de honger komt al nader en nader. Het dreigt zijn klauwen al verder uit te slaan, en leven en gezondheid staan op het spel. Somber is het leven geworden. De geriefelijkhe- den van het dagelijkse leven verschrompelen al meer en meer. De altijd opgewekte Lien begint buien te krijgen van opstand en ontevredenheid. Er is geen smaak meer in het eten, nu ook de laat ste restanten van boter en vet zijn opgeraakt. En hoe lang is het alweer geleden dat Jan van oom Bart uit Overijssel er geweest is met zijn koffer onbetaalbare levensmiddelen. Zonder te groeten valt Lien in een stoel bij de schoorsteen. „Het brood lijkt nu het best op gebakken modder", zegt ze. „Het is drie centimeter hoog en meest korst, om je tanden op af te breken". Buiten op de straten is het akelig verlaten. De mensen lopen elkaar als gemaskerden voorbij. De een heeft de ander niets nieuws te vertellen. Allen hebben hun eigen bijzondere zorgen. Zo is het gesteld in Rotterdam, de stad, zo uiter mate zwaar geslagen door het geweld van de wreedaardigste aller oorlogen. Tekenend zijn de straten en wijken geslagen, als gestort in de vuur- brand om te vergaan. Welk een ongerechtigheden liggen er begraven onder het puin en zijn mede afgesloten van de wereld die voortgaat de Gods des Hemels en der aarde uit te dagen met opgesto ken vuist. Daar is niets dat zinloos gebeurt. Tussen alles is er rede en verband. Lien van Olmen, de zestienjarige, heeft iets door leefd van de smart uit de slagen verkregen. Zij vond haar vriendin in 1940 onder het puin van het herenhuis. Sindsdien heeft ze de Duitse soldaat ge minacht met alle kracht van haar geest. Zij heeft vroeg geleerd op haar tanden te bijten, maar veel schoons uit haar jeugd ging onherroepe lijk verloren door de nachtmerrie die over Neder land kwam en ook over de stad Rotterdam. Samen met Corry, haar vriendinnetje, speelde ze op de mandoline. Maar alles is lang voorbij, voor bij! Corry zal nooit weer temgkeren. Het meisje met de blonde lokken en die lachende ogen, die zo in tens verdiept kon zijn in haar spel. O, als Lien er aan terugdenkt, vooral op een avond als deze, zo afmattend en vol donkere dreiging. Maar zij zal sterk zijn. Vader en moeder rekenen op haar. En met het oog op het eten, dat nu zeer hopeloos begint te worden, zal ze nu de knoop maar doorhakken. Ze zal gaan. Gelderland door, Overijssel in. Oom Bart woont in Rijssen. En misschien kan ze onder weg ook nog terecht. Maar ze is onbekend met de mensen. Waar moet ze overal slapen, voor ze op de bestemde plaats zal zijn aangekomen? „Vader", zegt ze, „ik haal het paard van stal en ga op eten uit. Het gaat niet langer!" Er klinkt nog humor in haar woorden, als ze spreekt van de oude fiets zonder banden, als van een paard dat haar brengen zal in verre oorden. Vader van Olmen zwijgt. En ook moeder spreekt geen woord. Beiden zijn ze doordrongen van de ijzeren noodzakelijkheid, dat er wat gebeuren moet; maar Lien laten gaan? Dat is teveel gevergd! „Vader, je hebt één en andermaal, buren je geld en spullen meegegeven, en wat is ervan terecht ge komen?" zegt ze als ze het zwijgen verstaat, „'t Is waar m'n kind", zegt Van Olmen somber, „'t Is waar, je hebt gelijk". „Het is verhongeren of er op uitgaan, één van de twee. De beloof u, dat ik wel wat meebreng. En ter wijl ik weg ben, hoef ik hier jullie brood niet op te eten". Het is te duister dat vader en moeder elkaar in de ogen kunnen zien, maar ze spreken met elkaar zonder woorden en zonder elkaar blikken toe te werpen. Dan zegt vader Van Olmen: „Wat dunk je moeder, zou Lien 't eens proberen?" „Och vader", zegt moeder die heeft zitten schrei en, „als ze met God gaat, komt ze eenmaal als Ruth met zes maten gerst weer thuis". Dat woord geeft de doorslag. En Lien is blij dat moeder zo spreekt. Wanneer nu zal vader ook toe geven. „Maar wanneer wil je dan gaan. Lien?" vraagt vader Van Olmen „Morgenvroeg direkt", zegt Lien kordaat. „Nu niet gewacht. Hier is het niets dan armoe lijden. De be zwaren van te gaan zijn vele, maar die van thuis blijven meer". „De oorlog is nog niet ten einde", zegt vader en er ligt een droeve klank in zijn stem. „De nood is nu zeer hoog. Ik zeg er niet van. Maar als ik eens ging en jij bleef eens bij moeder?" „Nooit", zegt Lien fier. „Het zou wat anders zijn als u niet pas van de droge pleuris ietwat genezen was. Voor u zou het spotten met uw gezondheid zijn. Trouwens, het weer is kil en nat. Daar is geen denken aan, vader!" De donkere schaduwen zijn in de vensters geklom men. Voetganger schuifelen voorbij de ramen. Opeens klinkt de bel door de gang. Ringeling, ringeling! Wat zal dat zijn op de late avond! Lien staat op. „Wacht maar moeder, blijft u maar zitten". Ze opent de deur. Daar staat een kind van een jaar of acht. Het haar ruw om het hoofd. Met blote voeten. Lien weet het al. Een boterham! Het water loopt haar door de tan den als ze denkt aan de titel: boterham! „En ventje, wat is er?" „Juffrouw", zegt het jochie schor, „een dun sneet je brood? Een halfie maar! „Waar woon je?" „In de Kipsü-aat". „Hoe beetje?" „Kareltje van Parlevliet". „Wacht dan". Lien loopt naar de tafel waar ze de tas heeft neer gezet. Een gure wind slaat er naar binnen. De jongen schuifelt de gang in. Grijpt in de zakken van een regenjas die aan de kapstok hangt. Een zakdoek duwt hij snel achter z'n jasje. Ah, daar heeft hij de portemonnee te pakken. Snel keert hij temg, rent de stoep af en verdwijnt in het half duister. Als Lien met een sneetje brood bij de deur komt, is het jongetje verdwenen. „Och wat ben ik ook een sufferd", verwijt ze zich zelf. „De jongen neemt me in de maling, terwijl ik weten kon, dat dit elke avond overal gebeurt". 'S»>fB{KB'IDE Middelhamis Heilevoetsluis Zierilaee Oud-Beijerland VBRHUIZBtS Tel.(0187)482188 Tel.(0181)320016 Tel.(0111)413163 Tel.(0186)613624 NVM MAKELAAR. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 5