GEZOND WEL
UW SHELL-LEVERANCIER VOOR
De geloofwaardigheid van de Bijbel
H
H
Rood staan is bedrog
van eigen portemonnee u
H
N
N
H
N
H
H
H
N
N
H
H
N
H
H
H
H
H
H
H
H
N
H
N
H
H
N
N
M
M
N
H
N
H
H
H
N
N
N
H
H
N
H
H
H
H
N
H
N
N
H
N
N
H
N
H
Meisjes BI
Intermezzo wint!
Projekt 'Toeristenoverlast'
scoort bij Ouddorpse bevolking
- GASOLIE
- DIESELOLIE
- PETROLEUM
- SMEERMIDDELEN
Poteravond in Oude Tonge
Schakel Klub Stellendam
Warnaar - Looman - van den Ban b.v.
oliehandel
Boekbespreking:
(2)
Doorbraak
Redmiddelen
AJbctalen kost rente
Kasboek is goede oplossing
Discussie
Abonneert U op
Eilanden-Nieuws
Volleybalslijtageslag van
anderhalf uur.
Start
Cursus Geestelijke vorming
Bloembollen voor
'Woord en Daad'
Biz. 2
EILANDEN-NIEUWS
DINSDAG 17 OKTOBER 1995
In het boek "De geloofwaardigheid
van de Bijbel" zoekt dr. B.
Loonstra naar een manier om de
afstand te overbruggen tussen de
Bijbel en de Bijbellezer van deze
tijd. Hoewel hij uitgaat van de
gedachte dat de Bijbel Gods
Woord is, is de vraag te stellen of
dit uitgangspunt in zijn uiteindelij
ke oplossing voldoende tot zijn
recht komt.
Bij het lezen van Loonstra's boek
bekruipt me de vraag, in hoeverre de
door hem geventileerde vragen en opvat
tingen ook elders in de gereformeerde
gezindte leven. In zekere zin heeft
Loonstra met dit boek een grens door
broken. Binnen de gereformeerde
gezindte bestaat toch immers een zekere
consensus over de aard en de reikwijdte
van het Schriftgezag. In navolging van
Reformatie en Nadere Reformatie belijdt
men in brede kring dat de Bijbel Gods
Woord is, en als zodanig in al haar
onderdelen historisch betrouwbaar en
normatief. Twijfel aan de historiciteit
van de Bijbel konimt nicht in Frage: de
Bijbel is betrouwbaar, daar kan niets of
niemand iets aan afdoen..
Vanuit deze grondhouding wordt door
gaans dan ook de moderne kritische
Bijbelwetenschap benaderd: omdat deze
wetenschap van verkeerde vooronder
stellingen uitgaat en niet wil weten van
het goddelijk gezag van de Schrift, zijn
haar resultaten of vermeende resultaten
niet geldig wanneer ze aan dit gezag
afbreuk doen. Voor sommigen is hier
mee genoeg gezegd; zij menen dan ook
dat we niet behoeven in te gaan op de
kritische vragen die de wetenschap stelt.
Duidelijk komt deze houding naar voren
in de recensie \an Loonstra's boek die
ds. Tj. de Jong schreef voor het blad
Standvastig: "Een verstandelijke benade
ring en uitlegging, die wil begrijpen,
komt nimmer tot een recht bukken onder
het Woord."
Een andere houdinsz, maar wel \anuit
hetzelfde belijden, vinden we bij hen die
de confrontatie durven aangaan met de
moderne wetenschap. Vanuit het gege
ven dat de Bijbel niet tegenstrijdig kan
zijn met zichzelf of met buitenbijbclsc
gegevens, wordt gezocht naar oplossin
gen die een antwoord geven op vragen
die de wetenschap aanreikt. Antwoorden
die laten staan dat de Bijbel onfeilbaar is,
maar .die tevens wetenschappelijk bevre
digend zijn. De kritische bijbelweten
schap wordt hier dus voluit serieus geno
men, hoezeer ze ook vanuit andere voor
onderstellingen werkt. Een voorbeeld
hiervan is het werk van de vrijgemaakte
dr. J. van Bruggen, die in zijn bijbel-
conmientaren tegenstellingen binnen de
Bijbel tracht te harmoniseren.
Loonstra nu is één van de weinigen die
binnen de gereformeerde gezindte (want
daartoe,mogen we de Chr. Gcref. Kerken
toch rekenen) openlijk fundamenteel kri
tische vragen stelt bij de schriftbeschou
wing die ik hierboven schetste.
Oplossingen zoals Van Bruggen die
zoekt, bevredigen hem niet: ze zijn te
geforceerd. Hij is bereid om afstand te
doen van de letterlijk-histori.schc manier
van lezen, omdat de problemen die deze
oproept, te groot zouden zijn.
Hoe we uiteindelijk over Loonstra's
visie denken, hangt onder meer af van de
waarde die wc toekennen aan hamionisa-
tiepogingen als die van Van Bruggen.
Van verschillende zijden is Loonstra ver
weten dat hij deze pogingen wel erg
gemakkelijk terzijde schuift, en dat hij
wel erg snel de resultaten \an de kriti
sche bijbelwetenschap overneemt. Moet
deze wetenschap zelf niet kritisch wor
den bekeken, omdat ze van andere voor
onderstellingen uitgaat en de Bijbel bij
voorbaat niet als Gods Woord ziet?
Weliswaar kunnen we niet alle vragen
die deze wetenschap sieli, beantwoorden.
Er zijn problemen, zoals Loonstra terecht
signaleert. Maar wellicht weten we op
deze vragen het antwoord (nog) niet
omdat ons verstand beperkt is.
Een ander vraag die wellicht veel lezers
bezighoudt, is: waar loopt dit op uit?
Lotmstra komt na een helder en uefun-
Gczontlhciil en Welzijn op de Ziiidliollondse eilcinden
ii Gezondheid en Welzijn op de Zuidhollandse eilcinden il
Rood staan komt tegenwoordig in vele gezinnen wel eens voor.
Veel banken maken reclame voor zichzelf, door aan te geven hoe
veel men wel rood mag staan. Da's lekker makkelijk, vinden deze
instellingen, voor als men eens krap bij kas zit. Kn mocht men
daaraan nog niet voldoende hebben, een doorlopend krediet is zo
geregeld. Slecht ter been"? (ieen nood, er zijn banken die het geld
thuis bezorgen. Daarnaast zijn er uiteraard nog de lleurige cata
logussen van de postorderbedrijven. Kven wat leuke kleren uit
zoeken, bonnetje invullen en een paar dagen later komt een la
chende postbode de felbegeerde waar thuis bezorgen, \erder ken
nen we nog de diverse credit-cards, die veel 'comfort' kumien
bieden. Kortom, de verleiding is groot. Rood staan wordt wel heel
erg makkelijk gemaakt.
Toegegeven, het wordt voor veel mensen steeds moeilijker om de enidjes
elke maand weer aan elkaar te knopen. In een groot deel van de huishoudens
met een laag inkomen blijven de inkomsten vaak strukturecl achter bij de
uitgaven. Er is sprake van voortdurende en vergaande bezuinigingen van
allerlei uitkeringen. De huurprijzen stijgen terwijl de huursubsidie omlaag
gaat. Een lening, of een andere vorm van snelle geldverschaffing lijkt dan de
oplossing. Deze munt heeft helaas een keerzijde: alles moet worden atlie-
taald, vaak met een hoge rente. Dit valt dikwijls tegen. Soms wordt dan nog
een krediet genomen dat op zijn beurt ook weer moet worden afbetaald. De
betaling van de huur dan maar uitstellen? Voor men het weet zit men diep in
de schulden en ploffen al snel de eerste aanmaningen op de deurmat. De
heren van de bankzijn ineens niet meer zo aardig als ze leken, de huisbaas
gaat moeilijk doen en de telefoon dreigt te worden afgesloten.
Dergelijke situaties kunnen voorkomen worden door iici maken \an een
begroting van inkomsten en uitgaven. Op die manier krijgt men namelijk
een aardig overzicht van hoe men met geld omgaat. In zo'n begroting wordt
uitgegaan van een aantal vaste gegevens zoals het inkomen (salaris, vakan
tiegeld, kinderbijslag, alimentatie, enz.) en de vaste lasten (huur, energie,
verzekeringen, belastingen, telefoon, enz.). Een simpele aftelsom leert dan
meteen hoeveel geld er beschikbaar is voor huishoudelijke uitgaven als voe
ding, persoonlijke verzorging, verjaardagen, vervoer, enz.).
Het maken van een dergelijk overzicht kost vaak - zeker in het begin -
enige tijd en moeite. Een goed hulpmiddel hierbij is een kasboekje waarin
alle uitgaven nauwkeurig genoteerd worden.
Na verloop van tijd heeft men zo een duidelijk overzicht waar het geld blijft
en welke bestedingsruimte men heeft. Ook kan men aan de hand van het
overzicht vaststellen of bepaalde uitgaven echt noodzakelijk of verantwoord
zijn.
Tevens kan men nagaan of men in aanmerking komt voor zaken als kwijt
schelding, woonkostentocslag, bijzondere bijstand (indien men,een bij
standsuitkering heeft) of. in voorkomende gevallen, bijtlragen in,ziekte-,
verpleeg- of studiekosten.
Natuurlijk kunnen er omstandigheden zijn waardoor men, ondanks dat men
de financiën overzichtelijk heeft gemaakt, toch in het rood komt te staan.
Beter dan de toevlucht nemen tot allerlei leningen of kredieten is het tijdig
inroepen van professionele hulp.
Medewerkers van een instelling voor maatschappelijk werk of de Sociale
Dienst zijn graag behulpzaam om te voorkomen dat mensen (verder) in de
(financiële) problemen komen. Ook bij het opstellen van een begroting kun
nen zij hulp bieden. Indien men in een vroegtijdig stadium aanklopt bij een
hulpverlenende instantie is er vaak nog veel aan de problemen te doen. Ook
nu geldt dus weer: voorkomen is beter dan genezen.
Robert van Ilcijst, maatscluippelijk werker
St. Voorne Putten Rozenburg
deerd betoog tot het formuleren van een
aantal leesregels, zoals ik eerder ver
meldde. Betekenen deze leesregels nu
een nieuw gezichtspunt dat de geloof
waardigheid van de Bijbel ten volle
handhaaft, ook al is er het één en ander
veranderd in de manier van lezen? Of
begeven we ons hiermee op een hellend
vlak, waarbij stap voor stap het gezag
van de Bijbel wordt prijsgegeven?
Vormen Loonstra's leesregels een bruik
bare handreiking, of zijn het middelen
om te redden wat er te redden valt nadat
de fatale stap eigenlijk al gedaan is?
Het probleem met de leesregels is, dat ze
niet erg principieel geformuleerd zijn:
"Probeer bijbelse denkbeelden die in
hun overgeleverde vorm niet de onze
meer kunnen zijn nia.\imaa\ in onze
eigen denkvormen over te zetten
"Voorstellingen die niet vervangen kun
nen worden zonder dar aan de betuigde
heihwcrkelijkheid afbreuk worden
gedaan, mogen niet vervangen worden."
Met name de gecursiveerde gedeelten
kunnen aanleiding geven tot een veel
heid aan interpretaties en een navenante
spraakverwarring. Weinig subtiel
gezegd, komt het erop neer, dat we ons
zoveel mogelijk door de Bijbel moeten
laten onderwijzen. Waar ligt echter de
grens van het "zoveel mogelijk"? Heeft
de Bijbel bijvoorbeeld nog gezag als het
gaat om de positie van de vrouw? Het
laatste onderwerp wordt door Loonstra
diverse malen genoemd als een pijnpunt.
In onze cultuur is de positie van de
vrouw nu eenmaal heel anders dan in de
tijd van het Nieuwe Testament, of we dat
nu willen of niet. Dit vraagstuk valt dan
ook onder de eerste Icesrcgel: de bijbelse
gegevens passen niet meer in onze
manier van denken, maar we moeten ons
best doen om er nog zoveel mogelijk aan
te hebben. Loonstra werkt dit laatste heel
aardig uit aan de hand van de termen
"gezag" en "veraniwoordelijkheiil",
maar tie vraag is in hoeverre de Bijbel nu
nog houvast biedt. Houvast beslaat
immers uit meer dan richtlijnen en zin
volle gedachten!
Bovendien wordt de juiste interpretatie
van de Bijbel nu meer dan voorheen
atliankelijk van tie persoonlijkheid van
de theoloog. Hel normeren en toetsen
van opvattingen aan de Schrift wordt zo
wel moeilijk. Zo valt voor Loonstra de
feitelijkheid van de maagdelijke geboor
te van Christus en Zijn lichamelijke
opstanding onder leesregel Ti: deze feiten
moeten we onverkort als historisch hand
haven. Wat is er echter nog voor princi
piële tegenwerping mogelijk wanneer
iemand deze verhalen als tijdgebonden
wil zien, en ze interpreteert als metafo
ren? Het komt me voor. dat Loonstra
deze problematiek tmvoldoende onder
kent.
Er zijn ook problemen van andere aard.
Welke uitwerking kan een visie als die
van Loonstra hebhen buiten de kring van
theologen en andere "kenners"? Meer
verwarring dan siichiing, vrees ik. "Moet
de theoloog nu voortaan het kerkvolk
\erlellen wat men nog mag geloven?" zo
reageerde men hier en daar op de discus
sie rond dit boek.
Het lijkt me echter niet terecht om
Loonstra's studie louter te be- en veroor
delen naar haar mogelijke ge\i)lgen -
hoewel die gevolgen ingrijpend zijn!
Loonstra stelt klemmende vragen aan de
orde, vragen die niet iedereen graag naar
buiten brengt, maar die voor velen recel
zijn. Zijn eerlijkheid hierin is te waarde
ren, en zijn betoog is alleszins integer.
Het is, naar hij betuigt, niet zijn bedoe
ling om tegen vertrouwde voorstellingen
te schoppen, en hij gaat er nog steeds
van uit dat de Bijbel als Gods Woord
gezag heeft. Daarom hoort kritiek op dit
boek (en die is in de afgelopen maantlen
van verschillende kanten geuit) ook niet
in te zetten bij de leesregels, maar bij de
vragen die Loonstra stelt en bij de wijze
waarop hij andere oplossingen verwerpt.
Dit bock zou dan ook aanleiding kunnen
geven tot een fundamentele discussie,
waarin de kaarten eerlijk op tafel worden
gelegd en de vele beslaande vragen in
openheid worden behandeld.
Tenslotte: voor wie is het boek "De
geloofwaardigheid van de Bijbel" nu
eigenlijk bedoeld? Zoals waarschijnlijk
wel duidelijk geworden is, is het boek
niet bepaald gemakkelijk. Volgens het
voorwoord wil de schrijver dat het boek
ook leesbaar is voor niet-theologisch
geschoolden; het is echter de vraag of
lezers zonder voorkennis de schrijver
kunnen volgen in bijvoorbeeld zijn uit
eenzetting over het waarheidsbegrip in
het Oude Testament.
Het boek is, zo lijkt me, met name
gericht op hen die in aanraking komen
met de moderne Bijbelwetenschap, of
die anderszins op moeilijke vragen stui
ten. Het biedt veel informatie - ook his
torische infomiatie - en de inhoud geeft
veel te denken.
Ik zou dit bock echter niet willen aanbe
velen als inleiding in de problematiek
van het Schriftgezag voor hen voor wie
deze problematiek geen rol speelt. Hoc
dan ook: kritische lezing is geboden!
N.a.v.: Dr.B.Loonstra, De geloofwaar
digheid van de Bijbel,
l'itgeverij Boekeneentrum,
Zoeternieer. 228 pag.
Prijs ƒ35,-.
Paulus-Jan Kieviet
De Plaatselijke Commissie te Oude
Tonge organiseert op donderdag 26 ok
tober 1995 a.s. een POTERAVOND.
Er is geen broodmaaltijd mogelijk.
De kosten dragen 7,50 per persoon.
Aanvang 17.00 uur, de zaal is open
vanaf 16.30 uur.
V)c Poteravond is bestemd voor alle 55-
pkisscrs uit Oude Tonge.
In verband met de organisatie, kunt u
zich opgeven tot en met 20 oktober a.s.
bij het Infocentrum, tel. 641344 tijdens
kantooruren.
Wanneer er behoefte is aan vervoer, dit
dan ook gaarne doorgeven, tevens de
vraag, geeft u ook door dat u suikerpa
tiënte bent.
Geeft u zich wel op en denict dat u er
toch nog wel bij kunt, daar kunt u zich in
vergissen.
Na de potermaaltijd zijn er dia's, perso
nen die dit graag mee willen maken zijn
van harte welkom, deze beginnen om
19.30 uur.
Kom mee eten of anders kijken, wie
weet waar dat toe leidt, het wordt vast
iiezellis;.
Zaterdag a.s. zal er weer klub zijn in de
Schuur, om 19.30 uur, maar de Schuur is
om 19.(X)uural open.
Het is de bedoeling om in het tweede
gedeelte van de avond een stoelendans
met verkleding te doen.
Het belooft een gezellige avond te wor
den. We zouden het leuk vinden om ook
wat nieuwe jongeren te zien.
Tot ziens in de Schuur.
In een zeer intensieve wedstrijd
van ruim anderhalf uur werden de
BI-meisjes van volleybalvereniging
Intermezzo flink uitgeput. De Top-
kla.sse is dan ook geen gemakkelij
ke poule, maar de voUeybalsters
kunnen tevreden terug kijken, de
twee punten waren aan het eind
voor Intermezzo.
Capellc aan den IJssel is een volleybal-
plaats bij uitstek, iedereen kent ondertus
sen de vereniging ALCOM/Capclle wel.
Maar er is nog een vereniging genaamd
SchovcKomca, en in diverse klasses dtx;n
ze niet onder vixir de meer bekende ver
eniging. In de Topklasse-poule waarin
meisjes BI speelt zijn ze zelfs vertegen
woordigd dixir twee teams.
Aldus wist Intermezzo dat ze een
geduchte tegenstandster had, maar het
team van coach/trainster Lcnie Dom-
sclaar bleef er vrij nuchter onder. In de
eerste set werd de toon gezet voor het
vervolg van de wedstrijd. Volop strijd
aan beide kanten van het net maar vooral
Intermezzo had de langste adem. De
tweede set ging verloren, de basis voor
dit verlies werd gelegd in een slechte ser
vice. Bij een I-I tussenstand rook Scho-
vocomva I haar kansen, een gclijkop-
gaande set resulteerde in een 10-9 tus
senstand voor de thuisploeg. Met veel
inzet werd de set echter in Flakkecs
vcxirdeel beslecht: 12-15.
Pamela Domsclaar maakte in de vierde
set duidelijk dat Intermezzo voor de
winst ging, door in een ijzersterke servi
ce een 9-1 voorsprong op te bouwen.
„Ik heb deze zomer beter geslapen
dat de afgelopen tien Jaar. Bij ons
in de straat zijn minder vernielin
gen gepleegd en de straatlantaarns
hebben dit Jaar de hele zomer
gebrand. Ik zou voor de politie
graag een applaus willen omdat ik
vind dat ze het afgelopen zomer
goed gedaan hebben." Met deze
woorden sprak één van de bewo
ners op de burgeravond in Oud-
dorp zijn waardering uit over het
optreden van de politie. Op deze
avond werd het projekt 'Toeristen-
overlast' geëvalueerd en de plan
nen voor volgend jaar besproken.
In het voorjaar ontstond in de basiseen
heid Goeree-Overflakkee het plan om de
overlast die vakantiebezoekers veroorza
ken op de zogenaamde 'campingroutes',
in de gemeente Ouddorp te reduceren.
Voorafgaande aan het projekt werden
bewoners geënquêteerd om inzicht te
verkrijgen in de mate van overlast. Op
een voorlichtingsavond werden de bewo
ners van de werkwijze op de hoogte
gebracht en bestond de mogelijkheid de
overlast nog eens toe te lichten.
Met de Officier van Justitie werden
afspraken gemaakt over een lik op stuk
beleid. De gemeente, de horeca-ondeme-
mers en de camping-eigenaren werden
ingeschakeld om gezamenlijk de overlast
te reduceren.
Op 29 juni ging het projekt van start,
ledere dag waren twee politiemensen
zichtbaar aanwezig op de campingroutes.
Ze spraken daar de jeugd aan op hun
overlast veroorzakend gedrag, onderhiel
den nauwe kontakten met de bevolking
en waren veelvuldig te zien in de buurt
van de horecabedrijven. De campingon-
dememers hanteerden een systeem van
gele en rode kaarten waarbij waarschu
wingen werden uitgedeeld aan gasten die
zich niet aan de geldende regels hielden.
De horeca schakelde een beveiligingsbe
drijf in om de omgeving van het uit
gaanscentrum rustig te houden.
Al snel werd duidelijk dat de maatrege
len hun vruchten afwierpen. Bewoners
ervaarden de maatregelen als positief en
de jongeren gedroegen zich vaak voor
beeldig.
Bas van Dam, hoofd basiseenheid Goe
ree-Overflakkee, was zeer goed te spre
ken over het resultaat. Hoewel in de sa
menwerking met gemeente, horeca en
campingeigenaren nog ruimte zit voor
verbeteringen stemde het verhoogde vei
ligheidsgevoel onder de burgers hem
zeer tevreden. Hij sprak dan ook zijn
dank uit aan alle collega's van de basis
eenheid en alle collega's die afgelopen
zomer de basiseenheid hebben geassi
steerd.
Mede dankzij hun inzet kan gesproken
worden van een geslaagd projekt dat vol
gend jaar zeker een vervolg krijgt.
(Uir: De Korpskrant)
Deze voorsprong werd niet meer uit han
den gegeven. Al met al een leuke wed
strijd met perspektieven voor de toe
komst. Het meisjes BI-team kende de
volgende samenstelling: Alexandra
Meijer, Sandra Kooyman, Judith Slagter,
Marloes Groeneveld, Pamela Domselaar,
Linda Hoek en Sanne Kraaijeveld.
Marise van Hassent ontbrak bij deze
wedstrijd.
Dames 3 van Intermezzo behaalde een 3-
0 winst tegen het Barendrechtse Spirit 4.
Aanstaande zaterdag speelt Intermezzo
thuis in De Staver te Sommelsdijk. Het
programma van deze speeldag:
12.15 uur: Dames 1 - Rijnmond 3
Dames 3 - Ervea 9
Jongens B1 - Rijnmond 1
M.OOuur: Hercn2-Vollido4
Jongens Cl - Kangoeroes I
Meisjes Al - De Kriekel 2
Meisjes B2 - Vollido 1
16.00 uur: Heren 1 - Berkcl 1
Dames 2 - Alcazar/Er. 2
Meisjes BI - Schovocomca 2
Meisjes Cl - Blijdorp'95 1
Op D.V. maandag 23 oktober hoopt Dr.
R. Fernhout uit Alphen a/d Rijn een le
zing te houden over het onderwerp 'Is
lam, een gevaar?'. Aanvang 19.45 uur.
Plaats: Hervormd Verenigingsgebouw
"De Hoeksteen', Ring te Middelharnis.
Wc hopen op een volle zaal. D.V. tot
ziens op 23 oktober. De Stuurgroep
OUDDORP
Zaterdag 21 oktober a.s. wordt de jaar
lijkse bloembollenmarkt ten bate van
Woord en Daad weer gehouden. Er zijn
weer diverse soorten bloembollen. Ook
worden er weer verse oliebollen gebak
ken. Er is ook een stand van Woord en
Daad met kerstkaarten aanwezig. Dit
alles bij de bloemenkassen van familie
M. Grinwis, Dijkstelweg 28 te Ouddorp.
WB
Johan Kom
Korteweegje 40
3244 AL Nieuwe Tonge
Telefoon: 0187-651536
Jaap Kievit
St. Ellsabethstraat 15
3249 BC Herkingen
Telefoon: 0187-669648
W.L.B. b.v.
Staalstraat 2
2984 AJ Ridderkerk
Telefoon: 0180-420855