GEZOND WEL UW SHELL-LEVERANCIER VOOR De geloofwaardigheid van de Bijbel H H Rood staan is bedrog van eigen portemonnee u H N N H N H H H N N H H N H H H H H H H H N H N H H N N M M N H N H H H N N N H H N H H H H N H N N H N N H N H Meisjes BI Intermezzo wint! Projekt 'Toeristenoverlast' scoort bij Ouddorpse bevolking - GASOLIE - DIESELOLIE - PETROLEUM - SMEERMIDDELEN Poteravond in Oude Tonge Schakel Klub Stellendam Warnaar - Looman - van den Ban b.v. oliehandel Boekbespreking: (2) Doorbraak Redmiddelen AJbctalen kost rente Kasboek is goede oplossing Discussie Abonneert U op Eilanden-Nieuws Volleybalslijtageslag van anderhalf uur. Start Cursus Geestelijke vorming Bloembollen voor 'Woord en Daad' Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS DINSDAG 17 OKTOBER 1995 In het boek "De geloofwaardigheid van de Bijbel" zoekt dr. B. Loonstra naar een manier om de afstand te overbruggen tussen de Bijbel en de Bijbellezer van deze tijd. Hoewel hij uitgaat van de gedachte dat de Bijbel Gods Woord is, is de vraag te stellen of dit uitgangspunt in zijn uiteindelij ke oplossing voldoende tot zijn recht komt. Bij het lezen van Loonstra's boek bekruipt me de vraag, in hoeverre de door hem geventileerde vragen en opvat tingen ook elders in de gereformeerde gezindte leven. In zekere zin heeft Loonstra met dit boek een grens door broken. Binnen de gereformeerde gezindte bestaat toch immers een zekere consensus over de aard en de reikwijdte van het Schriftgezag. In navolging van Reformatie en Nadere Reformatie belijdt men in brede kring dat de Bijbel Gods Woord is, en als zodanig in al haar onderdelen historisch betrouwbaar en normatief. Twijfel aan de historiciteit van de Bijbel konimt nicht in Frage: de Bijbel is betrouwbaar, daar kan niets of niemand iets aan afdoen.. Vanuit deze grondhouding wordt door gaans dan ook de moderne kritische Bijbelwetenschap benaderd: omdat deze wetenschap van verkeerde vooronder stellingen uitgaat en niet wil weten van het goddelijk gezag van de Schrift, zijn haar resultaten of vermeende resultaten niet geldig wanneer ze aan dit gezag afbreuk doen. Voor sommigen is hier mee genoeg gezegd; zij menen dan ook dat we niet behoeven in te gaan op de kritische vragen die de wetenschap stelt. Duidelijk komt deze houding naar voren in de recensie \an Loonstra's boek die ds. Tj. de Jong schreef voor het blad Standvastig: "Een verstandelijke benade ring en uitlegging, die wil begrijpen, komt nimmer tot een recht bukken onder het Woord." Een andere houdinsz, maar wel \anuit hetzelfde belijden, vinden we bij hen die de confrontatie durven aangaan met de moderne wetenschap. Vanuit het gege ven dat de Bijbel niet tegenstrijdig kan zijn met zichzelf of met buitenbijbclsc gegevens, wordt gezocht naar oplossin gen die een antwoord geven op vragen die de wetenschap aanreikt. Antwoorden die laten staan dat de Bijbel onfeilbaar is, maar .die tevens wetenschappelijk bevre digend zijn. De kritische bijbelweten schap wordt hier dus voluit serieus geno men, hoezeer ze ook vanuit andere voor onderstellingen werkt. Een voorbeeld hiervan is het werk van de vrijgemaakte dr. J. van Bruggen, die in zijn bijbel- conmientaren tegenstellingen binnen de Bijbel tracht te harmoniseren. Loonstra nu is één van de weinigen die binnen de gereformeerde gezindte (want daartoe,mogen we de Chr. Gcref. Kerken toch rekenen) openlijk fundamenteel kri tische vragen stelt bij de schriftbeschou wing die ik hierboven schetste. Oplossingen zoals Van Bruggen die zoekt, bevredigen hem niet: ze zijn te geforceerd. Hij is bereid om afstand te doen van de letterlijk-histori.schc manier van lezen, omdat de problemen die deze oproept, te groot zouden zijn. Hoe we uiteindelijk over Loonstra's visie denken, hangt onder meer af van de waarde die wc toekennen aan hamionisa- tiepogingen als die van Van Bruggen. Van verschillende zijden is Loonstra ver weten dat hij deze pogingen wel erg gemakkelijk terzijde schuift, en dat hij wel erg snel de resultaten \an de kriti sche bijbelwetenschap overneemt. Moet deze wetenschap zelf niet kritisch wor den bekeken, omdat ze van andere voor onderstellingen uitgaat en de Bijbel bij voorbaat niet als Gods Woord ziet? Weliswaar kunnen we niet alle vragen die deze wetenschap sieli, beantwoorden. Er zijn problemen, zoals Loonstra terecht signaleert. Maar wellicht weten we op deze vragen het antwoord (nog) niet omdat ons verstand beperkt is. Een ander vraag die wellicht veel lezers bezighoudt, is: waar loopt dit op uit? Lotmstra komt na een helder en uefun- Gczontlhciil en Welzijn op de Ziiidliollondse eilcinden ii Gezondheid en Welzijn op de Zuidhollandse eilcinden il Rood staan komt tegenwoordig in vele gezinnen wel eens voor. Veel banken maken reclame voor zichzelf, door aan te geven hoe veel men wel rood mag staan. Da's lekker makkelijk, vinden deze instellingen, voor als men eens krap bij kas zit. Kn mocht men daaraan nog niet voldoende hebben, een doorlopend krediet is zo geregeld. Slecht ter been"? (ieen nood, er zijn banken die het geld thuis bezorgen. Daarnaast zijn er uiteraard nog de lleurige cata logussen van de postorderbedrijven. Kven wat leuke kleren uit zoeken, bonnetje invullen en een paar dagen later komt een la chende postbode de felbegeerde waar thuis bezorgen, \erder ken nen we nog de diverse credit-cards, die veel 'comfort' kumien bieden. Kortom, de verleiding is groot. Rood staan wordt wel heel erg makkelijk gemaakt. Toegegeven, het wordt voor veel mensen steeds moeilijker om de enidjes elke maand weer aan elkaar te knopen. In een groot deel van de huishoudens met een laag inkomen blijven de inkomsten vaak strukturecl achter bij de uitgaven. Er is sprake van voortdurende en vergaande bezuinigingen van allerlei uitkeringen. De huurprijzen stijgen terwijl de huursubsidie omlaag gaat. Een lening, of een andere vorm van snelle geldverschaffing lijkt dan de oplossing. Deze munt heeft helaas een keerzijde: alles moet worden atlie- taald, vaak met een hoge rente. Dit valt dikwijls tegen. Soms wordt dan nog een krediet genomen dat op zijn beurt ook weer moet worden afbetaald. De betaling van de huur dan maar uitstellen? Voor men het weet zit men diep in de schulden en ploffen al snel de eerste aanmaningen op de deurmat. De heren van de bankzijn ineens niet meer zo aardig als ze leken, de huisbaas gaat moeilijk doen en de telefoon dreigt te worden afgesloten. Dergelijke situaties kunnen voorkomen worden door iici maken \an een begroting van inkomsten en uitgaven. Op die manier krijgt men namelijk een aardig overzicht van hoe men met geld omgaat. In zo'n begroting wordt uitgegaan van een aantal vaste gegevens zoals het inkomen (salaris, vakan tiegeld, kinderbijslag, alimentatie, enz.) en de vaste lasten (huur, energie, verzekeringen, belastingen, telefoon, enz.). Een simpele aftelsom leert dan meteen hoeveel geld er beschikbaar is voor huishoudelijke uitgaven als voe ding, persoonlijke verzorging, verjaardagen, vervoer, enz.). Het maken van een dergelijk overzicht kost vaak - zeker in het begin - enige tijd en moeite. Een goed hulpmiddel hierbij is een kasboekje waarin alle uitgaven nauwkeurig genoteerd worden. Na verloop van tijd heeft men zo een duidelijk overzicht waar het geld blijft en welke bestedingsruimte men heeft. Ook kan men aan de hand van het overzicht vaststellen of bepaalde uitgaven echt noodzakelijk of verantwoord zijn. Tevens kan men nagaan of men in aanmerking komt voor zaken als kwijt schelding, woonkostentocslag, bijzondere bijstand (indien men,een bij standsuitkering heeft) of. in voorkomende gevallen, bijtlragen in,ziekte-, verpleeg- of studiekosten. Natuurlijk kunnen er omstandigheden zijn waardoor men, ondanks dat men de financiën overzichtelijk heeft gemaakt, toch in het rood komt te staan. Beter dan de toevlucht nemen tot allerlei leningen of kredieten is het tijdig inroepen van professionele hulp. Medewerkers van een instelling voor maatschappelijk werk of de Sociale Dienst zijn graag behulpzaam om te voorkomen dat mensen (verder) in de (financiële) problemen komen. Ook bij het opstellen van een begroting kun nen zij hulp bieden. Indien men in een vroegtijdig stadium aanklopt bij een hulpverlenende instantie is er vaak nog veel aan de problemen te doen. Ook nu geldt dus weer: voorkomen is beter dan genezen. Robert van Ilcijst, maatscluippelijk werker St. Voorne Putten Rozenburg deerd betoog tot het formuleren van een aantal leesregels, zoals ik eerder ver meldde. Betekenen deze leesregels nu een nieuw gezichtspunt dat de geloof waardigheid van de Bijbel ten volle handhaaft, ook al is er het één en ander veranderd in de manier van lezen? Of begeven we ons hiermee op een hellend vlak, waarbij stap voor stap het gezag van de Bijbel wordt prijsgegeven? Vormen Loonstra's leesregels een bruik bare handreiking, of zijn het middelen om te redden wat er te redden valt nadat de fatale stap eigenlijk al gedaan is? Het probleem met de leesregels is, dat ze niet erg principieel geformuleerd zijn: "Probeer bijbelse denkbeelden die in hun overgeleverde vorm niet de onze meer kunnen zijn nia.\imaa\ in onze eigen denkvormen over te zetten "Voorstellingen die niet vervangen kun nen worden zonder dar aan de betuigde heihwcrkelijkheid afbreuk worden gedaan, mogen niet vervangen worden." Met name de gecursiveerde gedeelten kunnen aanleiding geven tot een veel heid aan interpretaties en een navenante spraakverwarring. Weinig subtiel gezegd, komt het erop neer, dat we ons zoveel mogelijk door de Bijbel moeten laten onderwijzen. Waar ligt echter de grens van het "zoveel mogelijk"? Heeft de Bijbel bijvoorbeeld nog gezag als het gaat om de positie van de vrouw? Het laatste onderwerp wordt door Loonstra diverse malen genoemd als een pijnpunt. In onze cultuur is de positie van de vrouw nu eenmaal heel anders dan in de tijd van het Nieuwe Testament, of we dat nu willen of niet. Dit vraagstuk valt dan ook onder de eerste Icesrcgel: de bijbelse gegevens passen niet meer in onze manier van denken, maar we moeten ons best doen om er nog zoveel mogelijk aan te hebben. Loonstra werkt dit laatste heel aardig uit aan de hand van de termen "gezag" en "veraniwoordelijkheiil", maar tie vraag is in hoeverre de Bijbel nu nog houvast biedt. Houvast beslaat immers uit meer dan richtlijnen en zin volle gedachten! Bovendien wordt de juiste interpretatie van de Bijbel nu meer dan voorheen atliankelijk van tie persoonlijkheid van de theoloog. Hel normeren en toetsen van opvattingen aan de Schrift wordt zo wel moeilijk. Zo valt voor Loonstra de feitelijkheid van de maagdelijke geboor te van Christus en Zijn lichamelijke opstanding onder leesregel Ti: deze feiten moeten we onverkort als historisch hand haven. Wat is er echter nog voor princi piële tegenwerping mogelijk wanneer iemand deze verhalen als tijdgebonden wil zien, en ze interpreteert als metafo ren? Het komt me voor. dat Loonstra deze problematiek tmvoldoende onder kent. Er zijn ook problemen van andere aard. Welke uitwerking kan een visie als die van Loonstra hebhen buiten de kring van theologen en andere "kenners"? Meer verwarring dan siichiing, vrees ik. "Moet de theoloog nu voortaan het kerkvolk \erlellen wat men nog mag geloven?" zo reageerde men hier en daar op de discus sie rond dit boek. Het lijkt me echter niet terecht om Loonstra's studie louter te be- en veroor delen naar haar mogelijke ge\i)lgen - hoewel die gevolgen ingrijpend zijn! Loonstra stelt klemmende vragen aan de orde, vragen die niet iedereen graag naar buiten brengt, maar die voor velen recel zijn. Zijn eerlijkheid hierin is te waarde ren, en zijn betoog is alleszins integer. Het is, naar hij betuigt, niet zijn bedoe ling om tegen vertrouwde voorstellingen te schoppen, en hij gaat er nog steeds van uit dat de Bijbel als Gods Woord gezag heeft. Daarom hoort kritiek op dit boek (en die is in de afgelopen maantlen van verschillende kanten geuit) ook niet in te zetten bij de leesregels, maar bij de vragen die Loonstra stelt en bij de wijze waarop hij andere oplossingen verwerpt. Dit bock zou dan ook aanleiding kunnen geven tot een fundamentele discussie, waarin de kaarten eerlijk op tafel worden gelegd en de vele beslaande vragen in openheid worden behandeld. Tenslotte: voor wie is het boek "De geloofwaardigheid van de Bijbel" nu eigenlijk bedoeld? Zoals waarschijnlijk wel duidelijk geworden is, is het boek niet bepaald gemakkelijk. Volgens het voorwoord wil de schrijver dat het boek ook leesbaar is voor niet-theologisch geschoolden; het is echter de vraag of lezers zonder voorkennis de schrijver kunnen volgen in bijvoorbeeld zijn uit eenzetting over het waarheidsbegrip in het Oude Testament. Het boek is, zo lijkt me, met name gericht op hen die in aanraking komen met de moderne Bijbelwetenschap, of die anderszins op moeilijke vragen stui ten. Het biedt veel informatie - ook his torische infomiatie - en de inhoud geeft veel te denken. Ik zou dit bock echter niet willen aanbe velen als inleiding in de problematiek van het Schriftgezag voor hen voor wie deze problematiek geen rol speelt. Hoc dan ook: kritische lezing is geboden! N.a.v.: Dr.B.Loonstra, De geloofwaar digheid van de Bijbel, l'itgeverij Boekeneentrum, Zoeternieer. 228 pag. Prijs ƒ35,-. Paulus-Jan Kieviet De Plaatselijke Commissie te Oude Tonge organiseert op donderdag 26 ok tober 1995 a.s. een POTERAVOND. Er is geen broodmaaltijd mogelijk. De kosten dragen 7,50 per persoon. Aanvang 17.00 uur, de zaal is open vanaf 16.30 uur. V)c Poteravond is bestemd voor alle 55- pkisscrs uit Oude Tonge. In verband met de organisatie, kunt u zich opgeven tot en met 20 oktober a.s. bij het Infocentrum, tel. 641344 tijdens kantooruren. Wanneer er behoefte is aan vervoer, dit dan ook gaarne doorgeven, tevens de vraag, geeft u ook door dat u suikerpa tiënte bent. Geeft u zich wel op en denict dat u er toch nog wel bij kunt, daar kunt u zich in vergissen. Na de potermaaltijd zijn er dia's, perso nen die dit graag mee willen maken zijn van harte welkom, deze beginnen om 19.30 uur. Kom mee eten of anders kijken, wie weet waar dat toe leidt, het wordt vast iiezellis;. Zaterdag a.s. zal er weer klub zijn in de Schuur, om 19.30 uur, maar de Schuur is om 19.(X)uural open. Het is de bedoeling om in het tweede gedeelte van de avond een stoelendans met verkleding te doen. Het belooft een gezellige avond te wor den. We zouden het leuk vinden om ook wat nieuwe jongeren te zien. Tot ziens in de Schuur. In een zeer intensieve wedstrijd van ruim anderhalf uur werden de BI-meisjes van volleybalvereniging Intermezzo flink uitgeput. De Top- kla.sse is dan ook geen gemakkelij ke poule, maar de voUeybalsters kunnen tevreden terug kijken, de twee punten waren aan het eind voor Intermezzo. Capellc aan den IJssel is een volleybal- plaats bij uitstek, iedereen kent ondertus sen de vereniging ALCOM/Capclle wel. Maar er is nog een vereniging genaamd SchovcKomca, en in diverse klasses dtx;n ze niet onder vixir de meer bekende ver eniging. In de Topklasse-poule waarin meisjes BI speelt zijn ze zelfs vertegen woordigd dixir twee teams. Aldus wist Intermezzo dat ze een geduchte tegenstandster had, maar het team van coach/trainster Lcnie Dom- sclaar bleef er vrij nuchter onder. In de eerste set werd de toon gezet voor het vervolg van de wedstrijd. Volop strijd aan beide kanten van het net maar vooral Intermezzo had de langste adem. De tweede set ging verloren, de basis voor dit verlies werd gelegd in een slechte ser vice. Bij een I-I tussenstand rook Scho- vocomva I haar kansen, een gclijkop- gaande set resulteerde in een 10-9 tus senstand voor de thuisploeg. Met veel inzet werd de set echter in Flakkecs vcxirdeel beslecht: 12-15. Pamela Domsclaar maakte in de vierde set duidelijk dat Intermezzo voor de winst ging, door in een ijzersterke servi ce een 9-1 voorsprong op te bouwen. „Ik heb deze zomer beter geslapen dat de afgelopen tien Jaar. Bij ons in de straat zijn minder vernielin gen gepleegd en de straatlantaarns hebben dit Jaar de hele zomer gebrand. Ik zou voor de politie graag een applaus willen omdat ik vind dat ze het afgelopen zomer goed gedaan hebben." Met deze woorden sprak één van de bewo ners op de burgeravond in Oud- dorp zijn waardering uit over het optreden van de politie. Op deze avond werd het projekt 'Toeristen- overlast' geëvalueerd en de plan nen voor volgend jaar besproken. In het voorjaar ontstond in de basiseen heid Goeree-Overflakkee het plan om de overlast die vakantiebezoekers veroorza ken op de zogenaamde 'campingroutes', in de gemeente Ouddorp te reduceren. Voorafgaande aan het projekt werden bewoners geënquêteerd om inzicht te verkrijgen in de mate van overlast. Op een voorlichtingsavond werden de bewo ners van de werkwijze op de hoogte gebracht en bestond de mogelijkheid de overlast nog eens toe te lichten. Met de Officier van Justitie werden afspraken gemaakt over een lik op stuk beleid. De gemeente, de horeca-ondeme- mers en de camping-eigenaren werden ingeschakeld om gezamenlijk de overlast te reduceren. Op 29 juni ging het projekt van start, ledere dag waren twee politiemensen zichtbaar aanwezig op de campingroutes. Ze spraken daar de jeugd aan op hun overlast veroorzakend gedrag, onderhiel den nauwe kontakten met de bevolking en waren veelvuldig te zien in de buurt van de horecabedrijven. De campingon- dememers hanteerden een systeem van gele en rode kaarten waarbij waarschu wingen werden uitgedeeld aan gasten die zich niet aan de geldende regels hielden. De horeca schakelde een beveiligingsbe drijf in om de omgeving van het uit gaanscentrum rustig te houden. Al snel werd duidelijk dat de maatrege len hun vruchten afwierpen. Bewoners ervaarden de maatregelen als positief en de jongeren gedroegen zich vaak voor beeldig. Bas van Dam, hoofd basiseenheid Goe ree-Overflakkee, was zeer goed te spre ken over het resultaat. Hoewel in de sa menwerking met gemeente, horeca en campingeigenaren nog ruimte zit voor verbeteringen stemde het verhoogde vei ligheidsgevoel onder de burgers hem zeer tevreden. Hij sprak dan ook zijn dank uit aan alle collega's van de basis eenheid en alle collega's die afgelopen zomer de basiseenheid hebben geassi steerd. Mede dankzij hun inzet kan gesproken worden van een geslaagd projekt dat vol gend jaar zeker een vervolg krijgt. (Uir: De Korpskrant) Deze voorsprong werd niet meer uit han den gegeven. Al met al een leuke wed strijd met perspektieven voor de toe komst. Het meisjes BI-team kende de volgende samenstelling: Alexandra Meijer, Sandra Kooyman, Judith Slagter, Marloes Groeneveld, Pamela Domselaar, Linda Hoek en Sanne Kraaijeveld. Marise van Hassent ontbrak bij deze wedstrijd. Dames 3 van Intermezzo behaalde een 3- 0 winst tegen het Barendrechtse Spirit 4. Aanstaande zaterdag speelt Intermezzo thuis in De Staver te Sommelsdijk. Het programma van deze speeldag: 12.15 uur: Dames 1 - Rijnmond 3 Dames 3 - Ervea 9 Jongens B1 - Rijnmond 1 M.OOuur: Hercn2-Vollido4 Jongens Cl - Kangoeroes I Meisjes Al - De Kriekel 2 Meisjes B2 - Vollido 1 16.00 uur: Heren 1 - Berkcl 1 Dames 2 - Alcazar/Er. 2 Meisjes BI - Schovocomca 2 Meisjes Cl - Blijdorp'95 1 Op D.V. maandag 23 oktober hoopt Dr. R. Fernhout uit Alphen a/d Rijn een le zing te houden over het onderwerp 'Is lam, een gevaar?'. Aanvang 19.45 uur. Plaats: Hervormd Verenigingsgebouw "De Hoeksteen', Ring te Middelharnis. Wc hopen op een volle zaal. D.V. tot ziens op 23 oktober. De Stuurgroep OUDDORP Zaterdag 21 oktober a.s. wordt de jaar lijkse bloembollenmarkt ten bate van Woord en Daad weer gehouden. Er zijn weer diverse soorten bloembollen. Ook worden er weer verse oliebollen gebak ken. Er is ook een stand van Woord en Daad met kerstkaarten aanwezig. Dit alles bij de bloemenkassen van familie M. Grinwis, Dijkstelweg 28 te Ouddorp. WB Johan Kom Korteweegje 40 3244 AL Nieuwe Tonge Telefoon: 0187-651536 Jaap Kievit St. Ellsabethstraat 15 3249 BC Herkingen Telefoon: 0187-669648 W.L.B. b.v. Staalstraat 2 2984 AJ Ridderkerk Telefoon: 0180-420855

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 6