Kinderen betalen de rekening Wie schrijft er mee van en over Flakkee De geloofwaardigheid van de Bijbel MEDISCHE DIENSTEN Vereniging Reumapatiënten H.V. 'de Krammer' Schaakvereniging De Zwarte Pion JEUGD-INSTUIF ONGEDIERTE? Plattelandsvrouwen Midden Flakkee Boekbespreking: (1) On ge rijm dh ede n Natuurwetenschap Overdrachtelijk Moeder-kindrelatie Scholieren van gescheiden ouders Kon/likten in het stiefgezin Het Nederlandse gezinsleven Leesregels OPHALEN OUD PAPIER van vrijdag 13 oktober 1995 l/m zondag 15 oktober 1995 (a;ziNsvKRzoR(;iN(; Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRIJDAG 13 OKTOBER 1995 Alweer enige tijd geleden ver scheen het boek "De geloofwaar digheid van de Bijbel". De schrij ver, de Christelijke Gereformeerde predikant dr. B. Loonstra, gaat in dit boek in op een aantal vragen die kunnen opkomen wanneer we als lezers van deze tijd de Bijbel trachten te verstaan. Kritische vra gen die vanuit de wetenschap gesteld worden, maar ook kwesties die door onze cultuur aan de orde worden gesteld. Loonstra heeft het zich in dit boek niet gemakkeUjk gemaakt. Hij gaat uit van de grondovertuiging dat de Bijbel Gods Woord is, en dat ze daarom geloofwaar dig is. Hij onderkent echter, dat in onze tijd deze geloofwaardigheid om allerlei redenen op de tocht komt te staan. De moderne Bijbelwetenschap wijst er tel kens op dat bepaalde Bijbelse gegevens niet historisch waar kunnen zijn, de Bijbel zelf lijkt op bepaalde punten met zichzelf in strijd. Bijbelse normen lijken in onze tijd niet meer toepasbaar... De vragen zijn bekend, en Loonstra wenst ze niet onder de tafel te schuiven. Hij gaat de confrontatie aan en door die con frontatie heen komt hij stap voor stap tot een manier van bijbellezen waarin hij zowel de geloofwaardigheid van de Bijbel als de denkwereld van onze tijd tot hun recht wil laten komen. Loonstra's betoog is helder opgezet. Hij zet in met het uitgangspunt, dat de Bijbel Gods Woord is, en daarom geloofwaar dig. Aan deze principiële geloofwaardig heid valt niet te tornen. Naast piincipiclc geloofivaardigheiii is er, aldus Loonstra, echter ook de praktische geloofwaardig heid: het gezag van de Bijbel bewijst zich in de praktijk. Als er dan echter bezwaren tegen de geloofwaardigheid van de Bijbel worden ingebracht, waar door de praktische geloofwaardigheid in het gedrang lijkt te komen, moet hierop wel serieus worden ingegaan. Loonstra is niet bang voor een dergelijke confronta tie: als we de geloofwaardigheid van de Bijbel als geloofsartikel vooropstellen, is het onmogelijk dat deze grondovertui ging door kritische argumenten wordt ondermijnd. Wèl kan het zo zijn dat we deze grondovertuiging moeten bijstellen, omdat de geloofwaardigheid van de Bijbel van een ander karakter kan zijn dan we dachten. Concreet betekent dal, dat "geloofwaardigheid" niet per se hoeft te betekenen dat we alles in de Bijbel let terlijk moeten opvatten. In het tweede hoofdstuk bespreekt Loonstra een aantal vragen die de prakti sche geloofwaardigheid van de Bijbel lij ken aan te tasten. Allereerst een aantal ongerijmdheden binnen de Bijbel zelf: Telde het volk Israël tijdens de uittocht werkelijk 2 a 3 miljoen mensen? Waarom verschilt het geslachtsregister van Jezus in Mattheus met dat in Lucas? Wat doen we met tegenstellingen tussen Koningen en Kronieken? Bestaande oplossingen en harmoniseringen bevredi gen Loonstra niet. Een andere categorie problemen ontstaat wanneer de Bijbelse gegevens gecon fronteerd worden met informatie van buiten de Bijbel. Een bekend probleem bijvoorbeeld is, dat volgens veel archeo logen de stad Jericho lang vóór de intocht van de Israëlieten verwoest werd. Ten derde zijn er zaken die in de Bijbel vanzelf spreken, maar die in onze cultuur heel anders liggen. Illustratief in dit opzicht is de voortdurende discussie over de positie van de vrouw. In hoeveiTc gel den de normen die de Bijbel hanteert, nog in onze tijd? Loonstra wijst verder op de manier waarop in het Nieuwe Testament teksten uit het Oude Testament worden geciteerd. Deze Oudtestamentische teksten worden soms op een andere manier gebruikt, dan wij dat zouden doen. In hoofdstuk 3 en 4 wordt bekeken, hoe men in het verleden met deze en dergelij ke vragen is omgegaan. Uitvoerige aan dacht wordt gewijd aan Calvijn en zijn visie op de Schrift. Verder besteedt Loonstra aandacht aan een strijd uit de 17e eeuw: toen in die eeuw een aantal wetenschappers ontdekte dat de aarde om de zon draait en niet andersom, werd dit door sommige theologen, onder wie Voetius, bestreden. Voetius wilde deze ontdekking niet aanvaarden, omdat hij de Bijbelse uitspraak dat de zon om de aarde draait letterlijk wenste te nemen. In onze tijd echter wordt bijna algemeen aanvaard dat de natuurwetenschap wel degelijk gelijk had, en dat we het Bijbelse spreken hierin niet als een wetenschappelijke uitspraak moeten zien. Dit hoewel, aldus Loonstra, de Bijbelschrijvcrs zelf hun uitspraken ongetwijfeld letterlijk namen. Loonstra wijst er in zijn boek herhaaldelijk op, dat hiermee een wissel is verzet: op tenmin ste één punt laten wij de manier waarop we de Bijbel lezen, beïnvloeden door wat de wetenschap zegt. Hieraan knoopt hij de vraag vast: waarom ook niet op andere punten.' Anderen hebben gekozen voor een over- drachtelijk verstaan van de Bijbel. Daaraan is het vierde hoofdstuk gewijd. Opvallend is het brede scala aan opvat tingen dat binnen dit hoofdstuk een plaats vindt: de kerkvader Origenes, de gerefomieerden uit de 16e en 17e eeuw, de 18e eeuw se lutheraan Hamann, maar ook de stroming uit deze eeuw die als "Formgeschichte" wordt aangeduid. Deze laatste school, een belangrijke stro ming binnen de kritische bijbelwelen- schap, heeft aandacht gevraagd voor het vóórkomen van literaire vomien en gen res in de Bijbel. Zo bevat de Bijbel vol gens deze school elementen van mythen en sagen. Als dit waar is. kunnen we echter niet alles uit de Bijbel meer letter lijk-historisch opvatten. Een sage heeft immers helemaal de bedoeling niet, om precies de geschiedenis te beschrijven. Ze kan wel historische elementen bevat ten, maar deze zijn geen hoofdzaak. In hoofdstuk 5 bespreekt Loonstra het Hebreeuwse tegenover het Griekse waar- heids- en werkelijkheidsbegrip. De Israëliet had een heel andere kijk op de werkelijkheid dan de moderne wester- Img. Hij bekeek de werkelijkheid om hem heen veel minder analyserend en afstandelijk dan wij. Veel minder dan voor ons telde voor hem het "wezen" van de dingen; belangrijker was welke Flchtscheiding is een veel voorko mend verschijnsel geworden: van de nu gesloten huwelijken wordt bijna een op de drie weer ontbon den. Over de weerslag van schei ding op het kind lopen de menin gen uiteen. Uit recent onderzoek is gebleken dat vooral de gevolgen op de lange termijn tot nu toe ernstig zijn onderschaL Zo wordt er nau welijks stilgestaan bij de mogelijk permanente gevolgen voor de ont wikkeling van het karakter en de persoonlijkheid van het kind. Gezinstherapeut Elsc-Marie van den Eerenbeemt deed voor Libelle een onder zoek naar de gevolgen van echtschei ding, waarbij ze grootouders, ouders en kinderen ondervroeg. Echtscheiding is een ingrijpende ge beurtenis die blijft tellen, ook al is het nog zo lang geleden gebeurd. Het heeft invloed op hoe je in het leven staat en op je relaties met anderen, met name die met je eigen kind". Aangezien de meeste kinderen na de scheiding bij hun moeder wonen, zou men verwachten dat de band tussen moe der en kind sterker wordt. Toch blijkt dat een op de drie goede moeder-kindrelaties er na tien jaar na de scheiding fors op achteruit is gegaan. Uit een in 1993 ver richt onderzoek door Rie Bosman, als sociologe verbonden aan de Rijksuniver siteit Groningen, blijkt dat doorgaans het gezag van de moeder afneemt, wat risi co's heeft voor bijvoorbeeld de school loopbaan van het kind. Uit een onderzoek dit jaar van hoogle raar Onderwijskunde Jaap Dronkers blijkt dat vooral onder de scht)lieren van wie de ouders de konflikten na hun scheiding voortzetten, het gemiddelde welzijn aanmerkelijk lager lag: ze gebruikten vaker drugs, hadden een lager psychisch welzijn, leden meer onder faalangst en dachten vaker van suïcide. Ook zijn er verschillen in schoolpresta ties ontdekt. Volgens eerder onderzoek van Dronkers is de score van de CITO- toets die leerlingen aan het eind van de basisschool maken beduidend slechter wanneer het kinderen uit een-ouderge zinnen betreft. Deze groep kinderen krijgt ook vaker een lager schooladvies. In het voortgezet onderwijs komt agressief gedrag en spij belen onder deze jongeren frequenter voor. Na verloop van tijd hertrouwt ruim 55 procent van de gescheiden mannen en 50 procent van de vrouwen. ,,De nieuwe partner denkt al gauw dat het kroost als 'eigen kinderen' zal worden", stelt Or thopedagoog Sanja van der Veer. ,,Dat veroorzaakt botsingen". Kinderen kun nen in een loyaliteitskontlikt raken, om dat ze het gevoel hebben dat ze hun eigen vader of moeder, de ex-partner, af vallen als ze van de stiefouder gaan hou den. De afgelopen 25 jaar heeft Nederland een grootschalig experiment met het gezinsleven uitgevoerd. De resultaten worden langzaam duidelijk. 'Het Beste' van oktober 1995, van Uitgeversmij The Reader's Digest, (on der meer verkrijgbaar in de boekhandel) besteedt in een informatief artikel uitge breid aandacht aan de weerslag van een scheiding op het kind. Aan de hand van recent onderzoek worden de laatste in zichten en opvattingen belicht. functie en welk effect de dingen hadden, en op welke manier ze tot hem in relatie stonden. Zo gaat het, wanneer het in de Bijbel over lichaamsdelen gaat, niet in de eerste plaats om hun letterlijke, mate riële betekenis, maar om de functie die deze lichaamsdelen hebben, een functie die boven het biologische uitstijgt: de hand is een teken van kracht, de nieren vormen de zetel van iemands meest per soonlijke gevoelens, etcetera. Vanuit deze denkwereld is het heel begrijpelijk dat ook over God in mensvormige zin wordt gesproken. Tot zover zullen velen in Loonstra's beschouwing kunnen mee gaan. Hij gaat echter verder: ook zaken die vaak als letterlijk worden opgevat, ziet hij als metaforen: dat God de mens schiep uit het stof der aarde, is een voor stelling die wil uitdrukken dat de mens als stof is. Genesis 1 en 2 zijn niet twee weergaven van verschillende historische gebeurtenissen, maar verhalen die over eenkomen in functie, en die eigenlijk draaien om dezelfde diepere waarheden. Enzovoorts. Loonstra concludeert nu (hoofdstuk 6) dat we, om de Bijbel recht te doen, niet anders kunnen dan haar op de een of andere manier overdrachtelijk te inter preteren. Hij stelt dat hij hiermee eigen lijk niets nieuws doet, maar in feite ver der gaat op de weg die al in de 17e eeuw is ingeslagen: toen is immers al aanvaard dat "op grond van buitenbijbelse argu menten (nl. gegevens uit de astronomie, PJK) uitspraken in de Bijbel niet-letter- lijk mogen worden opgevat" (p. 176). Het probleem is nu: hoever mogen we op deze weg doorgaan? Waar ligt de grens van de overdrachtelijke uitleg? Loonstra gaat te rade bij eerdere ant woorden op deze vraag maar deze kun nen hem geen van alle bevredigen. Ze geven namelijk geen duidelijk antwoord op de vraag "hoe is het nu écht geweest?" Want om die laatste vraag wil Loonstra niet heen: ook al is voor de Israëliet de feitelijkheid van bepaalde voorstellingen minder belangrijk, voor ons. westerse mensen, is het wel degelijk van belang wat nu werkelijk historisch en nomiatief is. In het laatste hoofdstuk komt Loonstra dan lot een eigen formulering van het karakter van de Bijbelse t)penbaring en haar gezag. Uitgangspunten zijn: - God openbaart Zich in de Bijbel op een manier die voor de mens bevatte lijk is, in metaforen. Een metafoor is dus niet zomaar een "beeld", maar behoort tot hel meest wezenlijke van Gods openbaring; - Dat God spreekt op een manier die aan hel denkvennogen van de mens is aangepast, houdt ook in dal de Bijbel elementen bevat die lijdgebonden zijn. Uiteindelijk komt Loonstra tol drie "leesregels": I'robeer bijbelse denkbeelden die in hun overgeleverde vorm de onze niet meer zijn maximaal in onze eigen denkvormen over te zetten, om daar mee te verwoorden wat ze voor ons betekenen. 2. Probeer bijbelse voorstellingen die de beperktheid van onze eigen werkelijk- heidsbeleving in het licht stelten ma ximaal in onze belevingswereld te integreren. Voorstellingen die niet vervangen kunnen worden zonder dat aan de betuigde hcilswerkelijkheid afbreuk wordt gedaan, mogen niet vervangen worden. Tol zover de weergave van Loonstra's betoog. Een knap betoog, maar tevens een beloog dal veel vragen oproept. N.a.v.: Dr.B.Loonstra, De geloofwaar digheid van de Bijbel. Uitgeverij Boekencentrum, Zoetermeer. 228 pag. Prijs ƒ35,-. (slof volgt) Paulus-Jan Kieviet STLI.LHNDAM 'Jeugd-Sluif-in-Stellendam' presenteert zaterdag 14 oktober de film 'Shout for Joy', surfing op Hawaii. Toegang 7,50. 2 gratis consumpties, vanaf 19.30 uur is 'De Rank' open, start 20.00 uur. Na afloop 'happy hour' in 'De Schuur'. Iedereen vanaf 15 jaar is van harte wel kom. De Vereniging van Reumapaticnten heeft haar maandelijkse bijeenkomst op 23 oktober a.s. Op deze avond komt de Fa. Feller, or thopedische schoentechnieker, ons ver- lellen en laten zien, wal de mogelijkhe den zijn voor ons en aantonen dat de aangepaste schoen niet lelijk en zwaar hoeft te zijn. Maar ook dat de 'gewone' schoen aangepast kan worden. Iedereen die belangstelling heeft is op deze avond van harte welkom. We be ginnen om 19.30 uur, in het paviljoen van hel ziekenhuis te Dirksland. MIDDELHARNIS Morgen, zaterdag 14 oktober wordt door de Commissie Oud papier van de Ncd. Herv. kerk weer oud papier opgehaald. Gevraagd wordt hel rond half negen ge bundeld builen te willen zetten. WEEKEND-DIENSTEN ARTSEN Middelharnis - Sommelsdijk: van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur dokter G. J. Dog- icrom, lel. 482144. Dirksland - Herkingen - Melissant: van vrijdagavond 17.00 uur tot maandag morgen 8.00 uur dokter S. Broek, tel. 601262. Ouddorp: dien.sl via telefoon 68 13 12. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 17.00 uur lot maandag morgen 8.00 uur dokter P. R. de Vries - E. Houwink, lel. 493253. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur lol maandag morgen 8.00 uur dokter G. M. de Jager, tel. 651301. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooltgensplaat: van vrijdagavond 18.00 uur lot maandag morgen 8.(X) uur dokter C. van Vliet, lel. 611306. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts ten Voorde, Oost Achterweg 17, Som- meLsdijk, tel. 486393 (van 1 l.(X) tol 11.30 uur). Klassiek homeopuut M. L. C. MASTKNBROKK Mlddtlharnis. Tel. 48 64 59. (zalcrdagoclitcnd van I l.(M) tot 11.30 uur) APOTHKKKN Apotheek Mcnhecrse Voorstraat 16, M'liarnis,) 48 36 66 Werkdagen van 8.30 tot 12.30 uur en van l3.(K)lol 18.00 uur. Zaterdaü van 10.30 tot 11.30 uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Zon- en feestdagen van 1 1.00 tot 1 1.30 uur en van 17..30iol 18.00 uur. Buiten de/e lijden: 48 36 66. Apotheek St. .Joris ,St. ,)oris Doelstraat 34-36, .Sommelsdijk, Tel. 487277 Geopend op werkdagen van 8.30 tol 12.30 uuren van 13.r)0tol 18.(X)uur. Inkontincntic-lijn Medithcek: 487277. Voor avond- en wcckendiensten: /ie Apotheek Mcnheersc. APOTHKKK DIRKSLAND N'oorstraat 25, Dirksland Openingstijden van ma. I'm \r.: 08.30-12.30 uur. 12.30-13.00 uur gesloten) 13.00-18.(X) uur. Openingslijden van za. hm zo.: /a. 09.(X)-12.00 uur - 17.00-17.30 uur 7.0. I 1.30-12.00 uur 17.00-17.30 uur Voor spoedreccpien huilen deze uren wordt u vriendelijk verzocht te bellen mei 601580 APOTHKKK'OlDDORl" Boompjes 3-5, lel. 68 37 89 Wcrkdasicn van 8.30 tot 18.00 uur. Zaterdag van 12.00 tol 13.(X)uur en van 16.30 lot I7.a)uur Zondag van 12.00 tol 12.30 uur en van 17.30 tol 18.00 uur. Buiten deze uren vla 68 37 89. DIKRKNARTSKN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwix)rdapparaien bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge. 64 24 4!L. Tjcbbcs, Middelharnis, 48 29 66; W. J. Vink, Sommelsdijk, 48 28 97. KRIISWKRK ZLIDHOI.LANDSK KILANÜKN Voor wijkverpleegkundiüe hulpvrauen en inrorniatie (06) ()99 22 99 Danelljks van 13.00-14.00 uur Spreekuur afdeling Ouder- en Kindzorif (voor ouders van jonge kinderen) 48 23 00 vüor gemeente Oosttlakkce en Middelharnis. 49 12 96 voor gemeente Dirksland en Goedereede. Spreekuur afdeling Thuiszorg Ivoor ouderen, zieken en gehandicaplen) 49 12 67 voor gemeente Goedereede. 64 12 89 voor gemeente Oosttlakkce. 48 59 CX) voor gemeente Middelharnis. 60 \5 CX) voor gemeente Dirksland. Stichting MAATSCHAPPKI.uk VVKRK Telefoon 48 51 66 Buiten kantooruren telefonische hulpdienst, telefoon (0181) 62 59 52. Stichting KRAAMCKNTRUM 'Haringvliet'. Tel. (0181) 31 00 00 Aanvraag hulp voor heel Goerec-OvcrHakkee: 64 10 44 Stichtinj; Bejaardenwerk 'MIDDKLHARMS'. Tel. 48 33 66 St. Welzijnswerk voor Ouderen 'OOSTFI.AKKEK'. Tel. 64 13 44 OPVANC; van SLACHTOFFERS BI.I .MISDRI.IVKN en vf:rkki:r.son(;kvallkn Postbus 273, Middelharnis,) 48 35 55 NED. M.S. STICHTINC; afd. {Joeree-Overflakkce K. M. Schippers-Berghuis, 49 \H \5 VKRTROl V\ENSTErJ;F00N NED. PATIËNTEN VERENIGINC; 683149/482411. ALARMERINC; Brandweer, Politie, .Xmhulance 06-11 alcoiiolprobeemf:n Voor hulp en int. tel. (0181) 66 38 85 VER. reumapatienti;n (ioeree-Overnakkee e.o. Havenweg 8. Ouddorp, tel. 68 19 27 L0T(;EN0TEN-K0M AK tgroep voor vrouwen met borstkanker elke 2e maandag van de maand van 15.00- 16.00 uur in Groene Kruisgebouw Dirksland, Oranjelaan 59, tel. 60 15 00 Vrouwen kunnen hellcnllangskomen. NED. LEVERPATIËNTEN VER. R eg io-kon lakt per soon H. Snauw-v. d. Krol, 63 18 21 PATIËNTEN OMBUDSMAN ZIEKENHUIS tlhr. A. Wagncr. Postbus 20, 3247 ZG D'land werk(;roep v.b.o.k. OP goeree-overflakkee Ongewenst zwanger? Bel voor hulp aan moederen kind 65 21 53. Hoa juule wel 's muuzen in huus gehad, of aor ongedierte? Nee? Dan hei je wat gemist, de measle maansen hoa d'r wel 's last van, van muuzen of soms wel rotten, of houtwurm of bokiorkevers, 't kan oak wat aores weze dat h't weungenot verstoort, soms roake die een puupe of draege een bril, begnep je mien? Mar lacte w'i bie muuzen houwe. Wiele hadde d'r vroeger oak last van, noe kwam dat, omdat m'n ouwers allied wal taarve of meel boven hadde stae, meel hiete geweun blom, daer komt de uutdrukking vandaen 'een gezicht as blompap', dan had je een wit gezicht! Buuten had vaoder een klampje stroa voor de koeien in de vaarkens, in zo doende had je oak een mispii, dat was een hoap stroa mit koeie- in vaarkens- stront deur mekaore, oak h't kippemis wier d'r bie gegoaid, jae, dal kon toen allemaele nog oor, 't was een riekc lied voor die dicngen. Geen hormonevleis, geen eiers uut een legbatterij, melk in butter van je eige, geen staepel mil allerlei muljeu voorschriften, de maansen hielpe d'r eige in veul diengen. Toen ze de BTW uutgevonde h ao, doch ik wel us, dat betekend 'betere tiejen wachle', mar nee, da's niet uulgekomme, 't is t'r wel schoaner op geworre oor, dat wel, vuuftien grindlegcls achter de deure in vuuflien an de voorkante, mar gean luuntje voren, nee, 't ruukt niet lekker naer blommen, mar naer olie in bezine, toch? In soms wel us een omgebouwde karre (carrevan) in d'n tuun, die hao ze noadig ombie een boer te gaen kamperen, lussen de kippen in naest een weie. Da's verlange naer vroeger za'k mar dienke. Mar noe die muuzen. 't Was in de jaeren vuuflig, dat wiele d'r knap last van hadde. Op een nacht zei een van m'n broers. „We hao muuzen onder 't bed!" Hie stompte z'n bedgenool wakker in zei. „ze zilte an de oare kante, bie heu- lie, d'r onder". Heulie, wane twea aore broers, ze slicpc mil z'n vieren op een kaemer. Ze kroope vanonder de tlenelle laekens om de aore jonges wakker te maeken, mar die hadde d'r geen zin in om d'r uut te kommen. „Rustig laele loape", bromde d'r ean in bleef lage, de aore slienge in d'r ondergoed te over- laagen wal ze zouwe doewe. „Laete we ze vange" zei d'r can, in kroop ver- zichlig over 't zeil, mit een zaklanlacrn scheen hie onder 't bed. „Kiek! Kiek dan, daer, achter die poat, daer zit 'n!" 't Was zukken waark oor! „As ik noe h't bed een douvvtje geve, ken 'k 'm zo doad douwe". Noe was dal een bed uut één stik, gevuld mil kepok, op 't hoadaande zo'n bedpeule in daerop de kossen, in dat alles lag op plankjes die op latten rustten an de ziekanie. Voordat ie gieng schuuve mos hie earsl nog even kieke, verzichtig schoof ie de pispot opzieje, in scheen weer onder 't bed, in jao oor hie zat 'r nog, in geliek gaf ie het ledekant een zetje, het gevolg was, dat 't heale zaekje los schoot, in mit een doffe dreun mieterde alles uut mekaore, de pispot pruttelde nog wal nae, h't verglaes sprong d'r of in beneje vloog 'r een deure op in vao der riep verschrikt. „Wat binne juule an 't doewen?" „We hao muuzen!" ricpe ze terug. „Maeke die dan zovcul leven?" vroeg vaoder. Al mit al, 't was een heale konslernaosie oor, tjonge nog an loc. Nee, moeder wist dal beter oor. Zo as 'k al zei, meastal stieng d'r wel wat blom boven, dat was noe oak 't geval, hoe 't noe gekomme is, wee 'k niet, mar d'r zat een muus in de mccltonne, in die kon d'r niet uut. „Hoc noe?" vroeg vaoder. „Daer weet 'k wel wat op", zei moeder, „'k Zal even de katte haele". Wiele hadde ean of twea katten voor de muuzen te vangen, die hieuwc ze een beetje schraol, nic nes noe, noe binne de measte te vet, ze kriege veuls te veul vre ten, is 't niet bie d'r eige ihuus, dan wel bie een aore! Mar onze eige katte zag ze niet, dus brocht ze de katte van de buren mee, een moaie zwarte kaeier. „As joc noe even die katte vasthoudt, dan houw ik m'n schone over de tonne, dan mot joe 'n deur 'n harretjc d'r in laete zakken", zei moeder, die nog nae- hijgde van d'n trap, ze was naemelijk gocwd an de wichte, vandaer. Vaoder liet de kacter in de mccltonne zakke, in jae, je begriep wel, 't aarme beest was doosbenauwd, hie vlcK)g deur de ronle as een gek. Toen 't even stille was zei vaoder, „noe zal ie 'm wel hao, dienk je oak niet, 'k zal 's verzichtig kieke!". De kaeter, die un sprankje licht zag, vloog d'r uut in rende van hol naer haar, healemaele over z'n toeren in wit van 't meel. „Griep 'm bie z'n lurven", snauwde moeder, mar jae de katte liet z'n eige niet vange, dat begriep je wel. „Hier zit d'r nog in", riep vaoder, toen ie, naedal het aargsle stof wal gezakt was, in de tonne keek. ,,Dc muus zit nog in de tonne óór!" ,,Wat". zei moeder. ,,Gae deur, dan doew 'k 't zelf wel, die rolkatte is z'n vre ten nic waerd!" reageerde ze of, ze liep naer de tonne in greep de muus mit d'r bloate hand vast. De zwarte, mar noe grieze kaeter is op de can of andere menier oak naer buuten kenne vluchle, want even later hoarde ik de buur vrouw mit verhevc stemme uutroepe. „Bel, bel, Gerril, kom noe 's, 't gae nie goed mit de katte, z'n oagen zilte dicht in hie's verschote!" (verkleurd!), 't Aarme beast had de schrik van z'n leven gehad, dienk je oak niet. In 't meel, oak, daer binne dienk 'k geweun koekjes van gebakke, daer proefde je niks van, in zeker as je niks wist! (wordt vervolgd) J. Wolfert De uitslag van de zoetwaterviswcdsirijd van hengclaarsvereniging Krammer op 30 september luidt: 1. P. van Heest601 cm. 2. P. Belder574 cm. 3. T. V. d. Poel546 cm. 4. J. Volwerk491 cm. 5. R. de Jong417 cm. 6. R. Zuctenhorst379 cm. 7. T. Elschot346 cm. 8. A. Both322 cm. 9. C. V. d. Welle260 cm. 10. A. Bruinsma206 cm. 11S. W. Mol146 cm. 12. E. Mol67 cm. De volgende wedstrijd van de henge laarsvereniging Krammer is een zoutwa- terviswedstrijd, deze wordt gehouden op 14 oktober. Wij vissen van 12.30 lol 15.30 uur. Inschrijving kan geschieden bij Onder de Wiek in Stellendam van 11.00 lot 11.30 uur. Nadere informatie over de wedstrijden C. v. d. Welle, Berkenlaan 4, 3257 XA Ooltgensplaat. tel. (0187) 63 21 18. Voor lidmaat.schappen S. W. Mol, Vink I, 3245 TV Sommels dijk, tel. (0187) 4861 68. Landelijk dienstencentrum VBOK te Amerslbort, tel. (033) 463 82 12; (06) 0730 HULP EN INFORMATIE BI.I BORSTVOEDING La Ixchc Ixague, 492498 Borstvoeding Natuurlijk. 65 23 94 Ook verhuur kolven. RE(;iO: NTN THUISZORG voor thuiszorg en kraamzorg, 24 uur per dag bereikbaar, (010)41302.30. Voor klachten omirenl de behandeling in de Gezondheidszorg en Maatschappelijke diensiverleninq: INFORMATIE- EN KLACHTENBUREAU GEZONDHEIDSZOR(; (IKCJ) p/a Dicnsicncenirum, Doetinchcmseslraat 27, 3241 AA Middelharnis. Tel. 48 33 66. 2e en 4c maandagmiddag van de maand van 13.30-16.00 uur; telefonisch en op afspraak spreekuur. De afdeling Midden Flakkee van de Ne derlandse Bond van Plattelandsvrouwen houdt woensdag 18 oktober om kwart voor 8 's avonds in 'het Diekhuus' haar volgende bijeenkomst. Deze avond zal gesproken worden door mevr. J. v. d. Woude over natuur en mi lieu waarin aandacht voor het milieube wust consumeren. MIDDELHARNIS Ook het derde team van De Zwarte Pion wist de eerste ronde van de RSB-compe- titie goed door te komen. Het tweede team van Ashlapada uit Hoogvliet werd in een uilwedstrijd met 3-5 verslagen. Alleen Lesuis verloor; Markwat, Kaneshir en Bom wonnen hun parlij en H. K. Smit, Struik, Neleman en Stolk maakten remise. Vooral voor Bom en Struik is dit een goed resultaat, omdat hel hun eerste RSB treffen was. Uitslagen huishoudelijke competitie (9 oktober 1995) Groep 1: M. L. van der Waal - I. Lagendijk .V2 - Vi A. L. Mourik - T. C. van Prooijen .V2 - Vi M. Verolme - M. H. R. v. d. Waal .Vi - V2 Groep 2: H. Taaie - G. de Jagerl - O J. Boeter-Ad Visser- O J. L. Minnaar - Ant. VisserO - I Groep 3: A. A. Kaneshir - A. DouwO - 1 J. Noordijk-H. K. Smit-{) M. Bom - F. Meiaard1 - 0 L. Struik - L. Stolk"'"[o - 1 K. W. Wijnands - B. Loosjcs.....A - O C. Groenendijk - R. WoliersO - 1

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 10