Kinderen betalen de rekening
Wie schrijft er mee
van en over Flakkee
De geloofwaardigheid van de Bijbel
MEDISCHE DIENSTEN
Vereniging Reumapatiënten
H.V. 'de Krammer'
Schaakvereniging
De Zwarte Pion
JEUGD-INSTUIF
ONGEDIERTE?
Plattelandsvrouwen
Midden Flakkee
Boekbespreking:
(1)
On ge rijm dh ede n
Natuurwetenschap
Overdrachtelijk
Moeder-kindrelatie
Scholieren
van gescheiden ouders
Kon/likten in het stiefgezin
Het Nederlandse gezinsleven
Leesregels
OPHALEN OUD PAPIER
van vrijdag 13 oktober 1995
l/m zondag 15 oktober 1995
(a;ziNsvKRzoR(;iN(;
Biz. 2
EILANDEN-NIEUWS
VRIJDAG 13 OKTOBER 1995
Alweer enige tijd geleden ver
scheen het boek "De geloofwaar
digheid van de Bijbel". De schrij
ver, de Christelijke Gereformeerde
predikant dr. B. Loonstra, gaat in
dit boek in op een aantal vragen
die kunnen opkomen wanneer we
als lezers van deze tijd de Bijbel
trachten te verstaan. Kritische vra
gen die vanuit de wetenschap
gesteld worden, maar ook kwesties
die door onze cultuur aan de orde
worden gesteld.
Loonstra heeft het zich in dit boek niet
gemakkeUjk gemaakt. Hij gaat uit van de
grondovertuiging dat de Bijbel Gods
Woord is, en dat ze daarom geloofwaar
dig is. Hij onderkent echter, dat in onze
tijd deze geloofwaardigheid om allerlei
redenen op de tocht komt te staan. De
moderne Bijbelwetenschap wijst er tel
kens op dat bepaalde Bijbelse gegevens
niet historisch waar kunnen zijn, de
Bijbel zelf lijkt op bepaalde punten met
zichzelf in strijd. Bijbelse normen lijken
in onze tijd niet meer toepasbaar... De
vragen zijn bekend, en Loonstra wenst
ze niet onder de tafel te schuiven. Hij
gaat de confrontatie aan en door die con
frontatie heen komt hij stap voor stap tot
een manier van bijbellezen waarin hij
zowel de geloofwaardigheid van de
Bijbel als de denkwereld van onze tijd
tot hun recht wil laten komen.
Loonstra's betoog is helder opgezet. Hij
zet in met het uitgangspunt, dat de Bijbel
Gods Woord is, en daarom geloofwaar
dig. Aan deze principiële geloofwaardig
heid valt niet te tornen. Naast piincipiclc
geloofivaardigheiii is er, aldus Loonstra,
echter ook de praktische geloofwaardig
heid: het gezag van de Bijbel bewijst
zich in de praktijk. Als er dan echter
bezwaren tegen de geloofwaardigheid
van de Bijbel worden ingebracht, waar
door de praktische geloofwaardigheid in
het gedrang lijkt te komen, moet hierop
wel serieus worden ingegaan. Loonstra is
niet bang voor een dergelijke confronta
tie: als we de geloofwaardigheid van de
Bijbel als geloofsartikel vooropstellen, is
het onmogelijk dat deze grondovertui
ging door kritische argumenten wordt
ondermijnd. Wèl kan het zo zijn dat we
deze grondovertuiging moeten bijstellen,
omdat de geloofwaardigheid van de
Bijbel van een ander karakter kan zijn
dan we dachten. Concreet betekent dal,
dat "geloofwaardigheid" niet per se hoeft
te betekenen dat we alles in de Bijbel let
terlijk moeten opvatten.
In het tweede hoofdstuk bespreekt
Loonstra een aantal vragen die de prakti
sche geloofwaardigheid van de Bijbel lij
ken aan te tasten. Allereerst een aantal
ongerijmdheden binnen de Bijbel zelf:
Telde het volk Israël tijdens de uittocht
werkelijk 2 a 3 miljoen mensen?
Waarom verschilt het geslachtsregister
van Jezus in Mattheus met dat in Lucas?
Wat doen we met tegenstellingen tussen
Koningen en Kronieken? Bestaande
oplossingen en harmoniseringen bevredi
gen Loonstra niet.
Een andere categorie problemen ontstaat
wanneer de Bijbelse gegevens gecon
fronteerd worden met informatie van
buiten de Bijbel. Een bekend probleem
bijvoorbeeld is, dat volgens veel archeo
logen de stad Jericho lang vóór de
intocht van de Israëlieten verwoest werd.
Ten derde zijn er zaken die in de Bijbel
vanzelf spreken, maar die in onze cultuur
heel anders liggen. Illustratief in dit
opzicht is de voortdurende discussie over
de positie van de vrouw. In hoeveiTc gel
den de normen die de Bijbel hanteert,
nog in onze tijd? Loonstra wijst verder
op de manier waarop in het Nieuwe
Testament teksten uit het Oude
Testament worden geciteerd. Deze
Oudtestamentische teksten worden soms
op een andere manier gebruikt, dan wij
dat zouden doen.
In hoofdstuk 3 en 4 wordt bekeken, hoe
men in het verleden met deze en dergelij
ke vragen is omgegaan. Uitvoerige aan
dacht wordt gewijd aan Calvijn en zijn
visie op de Schrift. Verder besteedt
Loonstra aandacht aan een strijd uit de
17e eeuw: toen in die eeuw een aantal
wetenschappers ontdekte dat de aarde
om de zon draait en niet andersom, werd
dit door sommige theologen, onder wie
Voetius, bestreden. Voetius wilde deze
ontdekking niet aanvaarden, omdat hij de
Bijbelse uitspraak dat de zon om de
aarde draait letterlijk wenste te nemen. In
onze tijd echter wordt bijna algemeen
aanvaard dat de natuurwetenschap wel
degelijk gelijk had, en dat we het
Bijbelse spreken hierin niet als een
wetenschappelijke uitspraak moeten
zien. Dit hoewel, aldus Loonstra, de
Bijbelschrijvcrs zelf hun uitspraken
ongetwijfeld letterlijk namen. Loonstra
wijst er in zijn boek herhaaldelijk op, dat
hiermee een wissel is verzet: op tenmin
ste één punt laten wij de manier waarop
we de Bijbel lezen, beïnvloeden door
wat de wetenschap zegt. Hieraan knoopt
hij de vraag vast: waarom ook niet op
andere punten.'
Anderen hebben gekozen voor een over-
drachtelijk verstaan van de Bijbel.
Daaraan is het vierde hoofdstuk gewijd.
Opvallend is het brede scala aan opvat
tingen dat binnen dit hoofdstuk een
plaats vindt: de kerkvader Origenes, de
gerefomieerden uit de 16e en 17e eeuw,
de 18e eeuw se lutheraan Hamann, maar
ook de stroming uit deze eeuw die als
"Formgeschichte" wordt aangeduid.
Deze laatste school, een belangrijke stro
ming binnen de kritische bijbelwelen-
schap, heeft aandacht gevraagd voor het
vóórkomen van literaire vomien en gen
res in de Bijbel. Zo bevat de Bijbel vol
gens deze school elementen van mythen
en sagen. Als dit waar is. kunnen we
echter niet alles uit de Bijbel meer letter
lijk-historisch opvatten. Een sage heeft
immers helemaal de bedoeling niet, om
precies de geschiedenis te beschrijven.
Ze kan wel historische elementen bevat
ten, maar deze zijn geen hoofdzaak.
In hoofdstuk 5 bespreekt Loonstra het
Hebreeuwse tegenover het Griekse waar-
heids- en werkelijkheidsbegrip. De
Israëliet had een heel andere kijk op de
werkelijkheid dan de moderne wester-
Img. Hij bekeek de werkelijkheid om
hem heen veel minder analyserend en
afstandelijk dan wij. Veel minder dan
voor ons telde voor hem het "wezen"
van de dingen; belangrijker was welke
Flchtscheiding is een veel voorko
mend verschijnsel geworden: van
de nu gesloten huwelijken wordt
bijna een op de drie weer ontbon
den. Over de weerslag van schei
ding op het kind lopen de menin
gen uiteen. Uit recent onderzoek is
gebleken dat vooral de gevolgen op
de lange termijn tot nu toe ernstig
zijn onderschaL Zo wordt er nau
welijks stilgestaan bij de mogelijk
permanente gevolgen voor de ont
wikkeling van het karakter en de
persoonlijkheid van het kind.
Gezinstherapeut Elsc-Marie van den
Eerenbeemt deed voor Libelle een onder
zoek naar de gevolgen van echtschei
ding, waarbij ze grootouders, ouders en
kinderen ondervroeg.
Echtscheiding is een ingrijpende ge
beurtenis die blijft tellen, ook al is het
nog zo lang geleden gebeurd. Het heeft
invloed op hoe je in het leven staat en op
je relaties met anderen, met name die
met je eigen kind".
Aangezien de meeste kinderen na de
scheiding bij hun moeder wonen, zou
men verwachten dat de band tussen moe
der en kind sterker wordt. Toch blijkt dat
een op de drie goede moeder-kindrelaties
er na tien jaar na de scheiding fors op
achteruit is gegaan. Uit een in 1993 ver
richt onderzoek door Rie Bosman, als
sociologe verbonden aan de Rijksuniver
siteit Groningen, blijkt dat doorgaans het
gezag van de moeder afneemt, wat risi
co's heeft voor bijvoorbeeld de school
loopbaan van het kind.
Uit een onderzoek dit jaar van hoogle
raar Onderwijskunde Jaap Dronkers
blijkt dat vooral onder de scht)lieren van
wie de ouders de konflikten na hun
scheiding voortzetten, het gemiddelde
welzijn aanmerkelijk lager lag: ze
gebruikten vaker drugs, hadden een lager
psychisch welzijn, leden meer onder
faalangst en dachten vaker van suïcide.
Ook zijn er verschillen in schoolpresta
ties ontdekt. Volgens eerder onderzoek
van Dronkers is de score van de CITO-
toets die leerlingen aan het eind van de
basisschool maken beduidend slechter
wanneer het kinderen uit een-ouderge
zinnen betreft.
Deze groep kinderen krijgt ook vaker
een lager schooladvies. In het voortgezet
onderwijs komt agressief gedrag en spij
belen onder deze jongeren frequenter
voor.
Na verloop van tijd hertrouwt ruim 55
procent van de gescheiden mannen en 50
procent van de vrouwen. ,,De nieuwe
partner denkt al gauw dat het kroost als
'eigen kinderen' zal worden", stelt Or
thopedagoog Sanja van der Veer. ,,Dat
veroorzaakt botsingen". Kinderen kun
nen in een loyaliteitskontlikt raken, om
dat ze het gevoel hebben dat ze hun
eigen vader of moeder, de ex-partner, af
vallen als ze van de stiefouder gaan hou
den.
De afgelopen 25 jaar heeft Nederland
een grootschalig experiment met het
gezinsleven uitgevoerd. De resultaten
worden langzaam duidelijk.
'Het Beste' van oktober 1995, van
Uitgeversmij The Reader's Digest, (on
der meer verkrijgbaar in de boekhandel)
besteedt in een informatief artikel uitge
breid aandacht aan de weerslag van een
scheiding op het kind. Aan de hand van
recent onderzoek worden de laatste in
zichten en opvattingen belicht.
functie en welk effect de dingen hadden,
en op welke manier ze tot hem in relatie
stonden. Zo gaat het, wanneer het in de
Bijbel over lichaamsdelen gaat, niet in
de eerste plaats om hun letterlijke, mate
riële betekenis, maar om de functie die
deze lichaamsdelen hebben, een functie
die boven het biologische uitstijgt: de
hand is een teken van kracht, de nieren
vormen de zetel van iemands meest per
soonlijke gevoelens, etcetera. Vanuit
deze denkwereld is het heel begrijpelijk
dat ook over God in mensvormige zin
wordt gesproken. Tot zover zullen velen
in Loonstra's beschouwing kunnen mee
gaan. Hij gaat echter verder: ook zaken
die vaak als letterlijk worden opgevat,
ziet hij als metaforen: dat God de mens
schiep uit het stof der aarde, is een voor
stelling die wil uitdrukken dat de mens
als stof is. Genesis 1 en 2 zijn niet twee
weergaven van verschillende historische
gebeurtenissen, maar verhalen die over
eenkomen in functie, en die eigenlijk
draaien om dezelfde diepere waarheden.
Enzovoorts.
Loonstra concludeert nu (hoofdstuk 6)
dat we, om de Bijbel recht te doen, niet
anders kunnen dan haar op de een of
andere manier overdrachtelijk te inter
preteren. Hij stelt dat hij hiermee eigen
lijk niets nieuws doet, maar in feite ver
der gaat op de weg die al in de 17e eeuw
is ingeslagen: toen is immers al aanvaard
dat "op grond van buitenbijbelse argu
menten (nl. gegevens uit de astronomie,
PJK) uitspraken in de Bijbel niet-letter-
lijk mogen worden opgevat" (p. 176).
Het probleem is nu: hoever mogen we op
deze weg doorgaan? Waar ligt de grens
van de overdrachtelijke uitleg?
Loonstra gaat te rade bij eerdere ant
woorden op deze vraag maar deze kun
nen hem geen van alle bevredigen. Ze
geven namelijk geen duidelijk antwoord
op de vraag "hoe is het nu écht
geweest?" Want om die laatste vraag wil
Loonstra niet heen: ook al is voor de
Israëliet de feitelijkheid van bepaalde
voorstellingen minder belangrijk, voor
ons. westerse mensen, is het wel degelijk
van belang wat nu werkelijk historisch
en nomiatief is.
In het laatste hoofdstuk komt Loonstra
dan lot een eigen formulering van het
karakter van de Bijbelse t)penbaring en
haar gezag. Uitgangspunten zijn:
- God openbaart Zich in de Bijbel op
een manier die voor de mens bevatte
lijk is, in metaforen. Een metafoor is
dus niet zomaar een "beeld", maar
behoort tot hel meest wezenlijke van
Gods openbaring;
- Dat God spreekt op een manier die
aan hel denkvennogen van de mens is
aangepast, houdt ook in dal de Bijbel
elementen bevat die lijdgebonden zijn.
Uiteindelijk komt Loonstra tol drie
"leesregels":
I'robeer bijbelse denkbeelden die in
hun overgeleverde vorm de onze niet
meer zijn maximaal in onze eigen
denkvormen over te zetten, om daar
mee te verwoorden wat ze voor ons
betekenen.
2. Probeer bijbelse voorstellingen die de
beperktheid van onze eigen werkelijk-
heidsbeleving in het licht stelten ma
ximaal in onze belevingswereld te
integreren.
Voorstellingen die niet vervangen
kunnen worden zonder dat aan de
betuigde hcilswerkelijkheid afbreuk
wordt gedaan, mogen niet vervangen
worden.
Tol zover de weergave van Loonstra's
betoog. Een knap betoog, maar tevens
een beloog dal veel vragen oproept.
N.a.v.: Dr.B.Loonstra, De geloofwaar
digheid van de Bijbel.
Uitgeverij Boekencentrum,
Zoetermeer. 228 pag.
Prijs ƒ35,-.
(slof volgt)
Paulus-Jan Kieviet
STLI.LHNDAM
'Jeugd-Sluif-in-Stellendam' presenteert
zaterdag 14 oktober de film 'Shout for
Joy', surfing op Hawaii. Toegang 7,50.
2 gratis consumpties, vanaf 19.30 uur is
'De Rank' open, start 20.00 uur. Na
afloop 'happy hour' in 'De Schuur'.
Iedereen vanaf 15 jaar is van harte wel
kom.
De Vereniging van Reumapaticnten
heeft haar maandelijkse bijeenkomst op
23 oktober a.s.
Op deze avond komt de Fa. Feller, or
thopedische schoentechnieker, ons ver-
lellen en laten zien, wal de mogelijkhe
den zijn voor ons en aantonen dat de
aangepaste schoen niet lelijk en zwaar
hoeft te zijn. Maar ook dat de 'gewone'
schoen aangepast kan worden.
Iedereen die belangstelling heeft is op
deze avond van harte welkom. We be
ginnen om 19.30 uur, in het paviljoen
van hel ziekenhuis te Dirksland.
MIDDELHARNIS
Morgen, zaterdag 14 oktober wordt door
de Commissie Oud papier van de Ncd.
Herv. kerk weer oud papier opgehaald.
Gevraagd wordt hel rond half negen ge
bundeld builen te willen zetten.
WEEKEND-DIENSTEN ARTSEN
Middelharnis - Sommelsdijk:
van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter G. J. Dog-
icrom, lel. 482144.
Dirksland - Herkingen - Melissant:
van vrijdagavond 17.00 uur tot maandag
morgen 8.00 uur dokter S. Broek, tel.
601262.
Ouddorp:
dien.sl via telefoon 68 13 12.
Stellendam - Goedereede:
van vrijdagavond 17.00 uur lot maandag
morgen 8.00 uur dokter P. R. de Vries -
E. Houwink, lel. 493253.
Nieuwe Tonge - Oude Tonge:
van vrijdagavond 17.00 uur lol maandag
morgen 8.00 uur dokter G. M. de Jager,
tel. 651301.
Stad aan 't Haringvliet -
Den Bommel - Ooltgensplaat:
van vrijdagavond 18.00 uur lot maandag
morgen 8.(X) uur dokter C. van Vliet, lel.
611306.
TANDARTSEN
Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts
ten Voorde, Oost Achterweg 17, Som-
meLsdijk, tel. 486393 (van 1 l.(X) tol 11.30
uur).
Klassiek homeopuut
M. L. C. MASTKNBROKK
Mlddtlharnis. Tel. 48 64 59.
(zalcrdagoclitcnd van I l.(M) tot 11.30 uur)
APOTHKKKN
Apotheek Mcnhecrse
Voorstraat 16, M'liarnis,) 48 36 66
Werkdagen van 8.30 tot 12.30 uur en van
l3.(K)lol 18.00 uur.
Zaterdaü van 10.30 tot 11.30 uur
en van 17.30 tot 18.00 uur.
Zon- en feestdagen van 1 1.00 tot 1 1.30 uur
en van 17..30iol 18.00 uur.
Buiten de/e lijden: 48 36 66.
Apotheek St. .Joris
,St. ,)oris Doelstraat 34-36, .Sommelsdijk,
Tel. 487277
Geopend op werkdagen van 8.30 tol 12.30
uuren van 13.r)0tol 18.(X)uur.
Inkontincntic-lijn Medithcek: 487277.
Voor avond- en wcckendiensten:
/ie Apotheek Mcnheersc.
APOTHKKK DIRKSLAND
N'oorstraat 25, Dirksland
Openingstijden van ma. I'm \r.:
08.30-12.30 uur.
12.30-13.00 uur gesloten) 13.00-18.(X) uur.
Openingslijden van za. hm zo.:
/a. 09.(X)-12.00 uur - 17.00-17.30 uur
7.0. I 1.30-12.00 uur 17.00-17.30 uur
Voor spoedreccpien huilen deze uren
wordt u vriendelijk verzocht te bellen mei
601580
APOTHKKK'OlDDORl"
Boompjes 3-5, lel. 68 37 89
Wcrkdasicn van 8.30 tot 18.00 uur.
Zaterdag van 12.00 tol 13.(X)uur
en van 16.30 lot I7.a)uur
Zondag van 12.00 tol 12.30 uur
en van 17.30 tol 18.00 uur.
Buiten deze uren vla 68 37 89.
DIKRKNARTSKN
De weekenddienst wordt opgegeven via de
antwix)rdapparaien bij: P. R. J. M. Schilder,
Oude Tonge. 64 24 4!L. Tjcbbcs,
Middelharnis, 48 29 66; W. J. Vink,
Sommelsdijk, 48 28 97.
KRIISWKRK
ZLIDHOI.LANDSK KILANÜKN
Voor wijkverpleegkundiüe hulpvrauen
en inrorniatie (06) ()99 22 99
Danelljks van 13.00-14.00 uur
Spreekuur afdeling Ouder- en Kindzorif
(voor ouders van jonge kinderen)
48 23 00 vüor gemeente Oosttlakkce
en Middelharnis.
49 12 96 voor gemeente Dirksland
en Goedereede.
Spreekuur afdeling Thuiszorg
Ivoor ouderen, zieken en gehandicaplen)
49 12 67 voor gemeente Goedereede.
64 12 89 voor gemeente Oosttlakkce.
48 59 CX) voor gemeente Middelharnis.
60 \5 CX) voor gemeente Dirksland.
Stichting
MAATSCHAPPKI.uk VVKRK
Telefoon 48 51 66
Buiten kantooruren telefonische hulpdienst,
telefoon (0181) 62 59 52.
Stichting KRAAMCKNTRUM
'Haringvliet'. Tel. (0181) 31 00 00
Aanvraag hulp voor heel
Goerec-OvcrHakkee: 64 10 44
Stichtinj; Bejaardenwerk
'MIDDKLHARMS'. Tel. 48 33 66
St. Welzijnswerk voor Ouderen
'OOSTFI.AKKEK'. Tel. 64 13 44
OPVANC; van SLACHTOFFERS
BI.I .MISDRI.IVKN
en vf:rkki:r.son(;kvallkn
Postbus 273, Middelharnis,) 48 35 55
NED. M.S. STICHTINC;
afd. {Joeree-Overflakkce
K. M. Schippers-Berghuis, 49 \H \5
VKRTROl V\ENSTErJ;F00N
NED. PATIËNTEN VERENIGINC;
683149/482411.
ALARMERINC;
Brandweer, Politie, .Xmhulance
06-11
alcoiiolprobeemf:n
Voor hulp en int. tel. (0181) 66 38 85
VER. reumapatienti;n
(ioeree-Overnakkee e.o.
Havenweg 8. Ouddorp, tel. 68 19 27
L0T(;EN0TEN-K0M AK tgroep
voor vrouwen met borstkanker
elke 2e maandag van de maand van 15.00-
16.00 uur in Groene Kruisgebouw Dirksland,
Oranjelaan 59, tel. 60 15 00
Vrouwen kunnen hellcnllangskomen.
NED. LEVERPATIËNTEN VER.
R eg io-kon lakt per soon
H. Snauw-v. d. Krol, 63 18 21
PATIËNTEN OMBUDSMAN
ZIEKENHUIS
tlhr. A. Wagncr. Postbus 20, 3247 ZG D'land
werk(;roep v.b.o.k.
OP goeree-overflakkee
Ongewenst zwanger? Bel voor hulp aan
moederen kind 65 21 53.
Hoa juule wel 's muuzen in huus gehad, of aor ongedierte? Nee? Dan hei je
wat gemist, de measle maansen hoa d'r wel 's last van, van muuzen of soms
wel rotten, of houtwurm of bokiorkevers, 't kan oak wat aores weze dat h't
weungenot verstoort, soms roake die een puupe of draege een bril, begnep je
mien? Mar lacte w'i bie muuzen houwe.
Wiele hadde d'r vroeger oak last van, noe kwam dat, omdat m'n ouwers
allied wal taarve of meel boven hadde stae, meel hiete geweun blom, daer
komt de uutdrukking vandaen 'een gezicht as blompap', dan had je een wit
gezicht!
Buuten had vaoder een klampje stroa voor de koeien in de vaarkens, in zo
doende had je oak een mispii, dat was een hoap stroa mit koeie- in vaarkens-
stront deur mekaore, oak h't kippemis wier d'r bie gegoaid, jae, dal kon toen
allemaele nog oor, 't was een riekc lied voor die dicngen. Geen hormonevleis,
geen eiers uut een legbatterij, melk in butter van je eige, geen staepel mil
allerlei muljeu voorschriften, de maansen hielpe d'r eige in veul diengen.
Toen ze de BTW uutgevonde h ao, doch ik wel us, dat betekend 'betere tiejen
wachle', mar nee, da's niet uulgekomme, 't is t'r wel schoaner op geworre
oor, dat wel, vuuftien grindlegcls achter de deure in vuuflien an de voorkante,
mar gean luuntje voren, nee, 't ruukt niet lekker naer blommen, mar naer olie
in bezine, toch? In soms wel us een omgebouwde karre (carrevan) in d'n
tuun, die hao ze noadig ombie een boer te gaen kamperen, lussen de kippen in
naest een weie. Da's verlange naer vroeger za'k mar dienke.
Mar noe die muuzen. 't Was in de jaeren vuuflig, dat wiele d'r knap last van
hadde. Op een nacht zei een van m'n broers. „We hao muuzen onder 't bed!"
Hie stompte z'n bedgenool wakker in zei. „ze zilte an de oare kante, bie heu-
lie, d'r onder". Heulie, wane twea aore broers, ze slicpc mil z'n vieren op een
kaemer. Ze kroope vanonder de tlenelle laekens om de aore jonges wakker te
maeken, mar die hadde d'r geen zin in om d'r uut te kommen. „Rustig laele
loape", bromde d'r ean in bleef lage, de aore slienge in d'r ondergoed te over-
laagen wal ze zouwe doewe. „Laete we ze vange" zei d'r can, in kroop ver-
zichlig over 't zeil, mit een zaklanlacrn scheen hie onder 't bed. „Kiek! Kiek
dan, daer, achter die poat, daer zit 'n!" 't Was zukken waark oor! „As ik noe
h't bed een douvvtje geve, ken 'k 'm zo doad douwe". Noe was dal een bed
uut één stik, gevuld mil kepok, op 't hoadaande zo'n bedpeule in daerop de
kossen, in dat alles lag op plankjes die op latten rustten an de ziekanie.
Voordat ie gieng schuuve mos hie earsl nog even kieke, verzichtig schoof ie
de pispot opzieje, in scheen weer onder 't bed, in jao oor hie zat 'r nog, in
geliek gaf ie het ledekant een zetje, het gevolg was, dat 't heale zaekje los
schoot, in mit een doffe dreun mieterde alles uut mekaore, de pispot pruttelde
nog wal nae, h't verglaes sprong d'r of in beneje vloog 'r een deure op in vao
der riep verschrikt. „Wat binne juule an 't doewen?" „We hao muuzen!" ricpe
ze terug. „Maeke die dan zovcul leven?" vroeg vaoder.
Al mit al, 't was een heale konslernaosie oor, tjonge nog an loc. Nee, moeder
wist dal beter oor. Zo as 'k al zei, meastal stieng d'r wel wat blom boven, dat
was noe oak 't geval, hoe 't noe gekomme is, wee 'k niet, mar d'r zat een
muus in de mccltonne, in die kon d'r niet uut. „Hoc noe?" vroeg vaoder.
„Daer weet 'k wel wat op", zei moeder, „'k Zal even de katte haele". Wiele
hadde ean of twea katten voor de muuzen te vangen, die hieuwc ze een beetje
schraol, nic nes noe, noe binne de measte te vet, ze kriege veuls te veul vre
ten, is 't niet bie d'r eige ihuus, dan wel bie een aore! Mar onze eige katte zag
ze niet, dus brocht ze de katte van de buren mee, een moaie zwarte kaeier.
„As joc noe even die katte vasthoudt, dan houw ik m'n schone over de tonne,
dan mot joe 'n deur 'n harretjc d'r in laete zakken", zei moeder, die nog nae-
hijgde van d'n trap, ze was naemelijk gocwd an de wichte, vandaer. Vaoder
liet de kacter in de mccltonne zakke, in jae, je begriep wel, 't aarme beest was
doosbenauwd, hie vlcK)g deur de ronle as een gek. Toen 't even stille was zei
vaoder, „noe zal ie 'm wel hao, dienk je oak niet, 'k zal 's verzichtig kieke!".
De kaeter, die un sprankje licht zag, vloog d'r uut in rende van hol naer haar,
healemaele over z'n toeren in wit van 't meel. „Griep 'm bie z'n lurven",
snauwde moeder, mar jae de katte liet z'n eige niet vange, dat begriep je wel.
„Hier zit d'r nog in", riep vaoder, toen ie, naedal het aargsle stof wal gezakt
was, in de tonne keek. ,,Dc muus zit nog in de tonne óór!"
,,Wat". zei moeder. ,,Gae deur, dan doew 'k 't zelf wel, die rolkatte is z'n vre
ten nic waerd!" reageerde ze of, ze liep naer de tonne in greep de muus mit
d'r bloate hand vast. De zwarte, mar noe grieze kaeter is op de can of andere
menier oak naer buuten kenne vluchle, want even later hoarde ik de buur
vrouw mit verhevc stemme uutroepe. „Bel, bel, Gerril, kom noe 's, 't gae nie
goed mit de katte, z'n oagen zilte dicht in hie's verschote!" (verkleurd!), 't
Aarme beast had de schrik van z'n leven gehad, dienk je oak niet. In 't meel,
oak, daer binne dienk 'k geweun koekjes van gebakke, daer proefde je niks
van, in zeker as je niks wist! (wordt vervolgd)
J. Wolfert
De uitslag van de zoetwaterviswcdsirijd
van hengclaarsvereniging Krammer op
30 september luidt:
1. P. van Heest601 cm.
2. P. Belder574 cm.
3. T. V. d. Poel546 cm.
4. J. Volwerk491 cm.
5. R. de Jong417 cm.
6. R. Zuctenhorst379 cm.
7. T. Elschot346 cm.
8. A. Both322 cm.
9. C. V. d. Welle260 cm.
10. A. Bruinsma206 cm.
11S. W. Mol146 cm.
12. E. Mol67 cm.
De volgende wedstrijd van de henge
laarsvereniging Krammer is een zoutwa-
terviswedstrijd, deze wordt gehouden op
14 oktober. Wij vissen van 12.30 lol
15.30 uur. Inschrijving kan geschieden
bij Onder de Wiek in Stellendam van
11.00 lot 11.30 uur.
Nadere informatie over de wedstrijden
C. v. d. Welle, Berkenlaan 4, 3257 XA
Ooltgensplaat. tel. (0187) 63 21 18.
Voor lidmaat.schappen
S. W. Mol, Vink I, 3245 TV Sommels
dijk, tel. (0187) 4861 68.
Landelijk dienstencentrum VBOK
te Amerslbort, tel. (033) 463 82 12; (06) 0730
HULP EN INFORMATIE
BI.I BORSTVOEDING
La Ixchc Ixague, 492498
Borstvoeding Natuurlijk. 65 23 94
Ook verhuur kolven.
RE(;iO: NTN THUISZORG
voor thuiszorg en kraamzorg, 24 uur per dag
bereikbaar, (010)41302.30.
Voor klachten omirenl de behandeling in de
Gezondheidszorg en Maatschappelijke
diensiverleninq:
INFORMATIE- EN KLACHTENBUREAU
GEZONDHEIDSZOR(; (IKCJ)
p/a Dicnsicncenirum, Doetinchcmseslraat 27,
3241 AA Middelharnis. Tel. 48 33 66.
2e en 4c maandagmiddag van de maand
van 13.30-16.00 uur;
telefonisch en op afspraak spreekuur.
De afdeling Midden Flakkee van de Ne
derlandse Bond van Plattelandsvrouwen
houdt woensdag 18 oktober om kwart
voor 8 's avonds in 'het Diekhuus' haar
volgende bijeenkomst.
Deze avond zal gesproken worden door
mevr. J. v. d. Woude over natuur en mi
lieu waarin aandacht voor het milieube
wust consumeren.
MIDDELHARNIS
Ook het derde team van De Zwarte Pion
wist de eerste ronde van de RSB-compe-
titie goed door te komen. Het tweede
team van Ashlapada uit Hoogvliet werd
in een uilwedstrijd met 3-5 verslagen.
Alleen Lesuis verloor; Markwat,
Kaneshir en Bom wonnen hun parlij en
H. K. Smit, Struik, Neleman en Stolk
maakten remise. Vooral voor Bom en
Struik is dit een goed resultaat, omdat
hel hun eerste RSB treffen was.
Uitslagen huishoudelijke
competitie (9 oktober 1995)
Groep 1:
M. L. van der Waal - I. Lagendijk .V2 - Vi
A. L. Mourik - T. C. van Prooijen .V2 - Vi
M. Verolme - M. H. R. v. d. Waal .Vi - V2
Groep 2:
H. Taaie - G. de Jagerl - O
J. Boeter-Ad Visser- O
J. L. Minnaar - Ant. VisserO - I
Groep 3:
A. A. Kaneshir - A. DouwO - 1
J. Noordijk-H. K. Smit-{)
M. Bom - F. Meiaard1 - 0
L. Struik - L. Stolk"'"[o - 1
K. W. Wijnands - B. Loosjcs.....A - O
C. Groenendijk - R. WoliersO - 1