Examen perikelen MobilD Oud-Middelharnisse in Rotterdam 60 jaar getrouwd Ouddorps strand wordt elke dag schoongemaakt Soms wel 15 ton per dag Rally Formula Garage Knöps B.V. Dodelijk verongelukt in loofklapper 'Extra lampnl$f& in Merkkleding Ramoco b.v. Vakantiebelevenissen... (II) Schurvelingen tocht in Ouddorp Win midweek Port Zelande VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1995 No. 6425 POSTBUS 8 - 3240 AA MIDDELHARNIS Redaktie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk. Tel. (01870) 82629. Hoofdredakteur: A. J. Grinwis, tel. (01870) 8 33 92. FAX (01870) 85736 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond KWARTAALABONNEMENT 14,25 JAARABONNEMENT 55- Advertentieprijs 40 cent per mm; bij kontrakt speciaal tarief. Giro 167930- Bank: Rabo Middeihamis, rek.no. 34.20.01.108 In de politiek is een interessante, maar ook fundamentele discussie aangezwen geld. Er zijn Kamervragen gesteld over de examens biologie. Waarom wordt de evolutieleer niet centraal schriftelijk geëxamineerd?, zo luiden de vragen. Zo'n alles dominerende theorie behoort centraal in onze kennis te staan, die druk je niet weg in het hoekje van de school onderzoeken, zo lijkt men te betogen. Dat het een onderwerp voor de schoolon derzoeken is, komt omdat er nog altijd - gelukkig - scholen zijn die de evolutie leer niet als maatgevend doceren. Zij hebben een ander uitgangspunt: God heeft de hemel en de aarde geschapen. Wat wij aan ontwikkelingen in de natuur zien, is te vangen onder de naam micro evolutie (kleine ontwikkeling), maar zal nooit leiden tot soortveranderingen zoals de theorie van de macro-evolutie die leert. Trouwens, zo wordt op die scholen betoogd: ook de tijdschalen die de evolu tieleer hanteert, zijn discutabel. Er zijn alternatieven voor. Wij willen de evolu tieleer dus wel doceren, maar dan in het kritische kader van: is het echte natuur wetenschap, of filosofie? Is de gehan teerde methode juist? Welke alternatie ven zijn er? Waar overschreidt deze theorie de grenzen van de biologie of geologie? Je kunt er dus zeer serieus mee bezig zijn, al 'geloof' je er niet in. Nee, zeggen de Kamervragenstellers, zo'n belangrijke theorie hoort in het centraal schriftelijk thuis. Uit hun voorbeelden blijkt dat zij het verschil tussen micro- en macro-evo lutie niet zo goed onderkennen. Verder vinden ze het kennelijk niet erg dat die belangrijke theorie, meer dan op het schoolonderzoek een onderwerp met standaardantwoorden wordt, netjes vol gens het boekje te leren. We zijn over het algemeen gezagsge trouw, zeker als het gaat om het gezag van de wetenschap. Rationeel als we zijn, hebben we een heilig ontzag voor wat de cijfers zeggen. Zo hebben we ons de laatste anderhalve eeuw neergelegd bij het feit dat de wetenschap ons precies wist te vertellen hoe de aarde en het leven is ontstaan. Bij ons geen verzet tegen de evolutieleer, bij ons geen comités tot verwijdering van die weten schap uit de schoolboeken. De wetenschap vertelt ons... Dat die wetenschap meestal door het filter van de popularisator tot ons komt, houdt ons nauwelijks bezig. Dat iemand die popu lair over zijn vak wil schrijven een boei ender betoog kan opbouwen door te stel len dat iets gebeurd is, dan dat hij alle mitsen en maren opsomt, laat zich raden. En zo lijkt alsof de moderne wetenschap het pleit gewonnen heeft en het nu wel vaststaat dat de Bijbel op dit gebied op zijn hoogst als een dichteriijk boek mag worden gezien. Want dat is gebeurd. Door de struktuur van de Nederlandse maatschappij in zui len, bleef de evolutieleer als leidend principe eigenlijk lang onderhuids aan wezig. Erg genoeg is het mede door de wijze waarop de Vrije Universiteit een synthese tussen geloof en wetenschap verwoordde, een algemeen geaccepteer de maatschappijvisie geworden. Want, als we het over de evoluüe als principe voor de verklaring van het ont staan van de aarde en het leven hebben, moeten we ver over de grenzen van de biologie kijken. De evolutietheorie is geen puur biologische theorie. Zelfs geen puur natuurwetenschappelijke. Wie deze theorie uitwerkt, stuit op de vragen naar de oorsprong van de mens. Dat is vanaf het begin onderkend. De veronderstellingen over het ontstaan van de aarde en van de soorten hield en houdt niet op bij de mens. Integendeel, de evolutie veronderstelt de mens als schakel in dat proces. Dus geen schep pende God, dus geen beelddrager, geen rentmeesterschap. De mens is uit de aarde aards, en heeft het vermogen ont wikkeld (nee, niet gekregen) om zijn eigen soortontwikkeling te sturen. Wie stuurt, weet wat links en rechts is. Met andere woorden hij weet, of zoekt de weg. Nog anders gezegd: je hebt geleerd te sturen. Het christendom heeft de normen daarvoor altijd ontleend aan de Bijbel. Wat nu veranderd is, is dat de mens als schakel in het evolutieproces dat normenpatroon vervangen heeft voor eigen norm en waarden. Die worden ont wikkeld op grond van wat we noemen het maatschappelijk draagvlak, of wat wij mensenrechten noemen of het niet- discriminatiebeginsel. Normen die naar hun aard tijdgebonden en situatiegebon den zijn. Zij kunnen lang standhouden, maar ook snel weer veranderen. En evo lutionaire termen: het recht van de sterk ste norm zegeviert. Joegoslavië laat zien hoe dat óók op het slagveld kan zijn. Een tweede aspect van het evolutionaire wereldbeeld is dat de mens God als Schepper en Onderhouder heeft afge zworen. In feite past alleen nog maar een eigen gemaakte god. Religie is een tus senstap in een ontwikkelingsproces van bindende krachten naar individualisme met de bereidheid zich aan 'logische' regels te binden. Religie is een fase van gemeenschappelijke zekerheid vinden, in onzekere tijden. Duidelijk zal zijn dat een hiernamaals niet past in dit concept. De evolutionist ziet de mens uit de aarde aards. Stof dat tot stof wederkeert. Logisch dat dan steeds makkelijker gedacht kan worden over het begin en het einde van het leven. Dat dat ondergebracht wordt bij de categorie: zelf over beslissen. Natuuriijk valt of staat onze maatschap pij niet met het al dan niet centraal exa mineren van de evolutiegedachte. In een commentaar van NRG Handelsblad werd wel gesteld dat deze paarse regering nu een prachtig onderwerp heeft om te tonen dat ze onder het juk van het CDA uit is. Geen der partijen hoeft nu een compromis te sluiten. Waarmee eens temeer bevestigd wordt dat het gaat om het verder uitroeien van de invloed van het christendom op het publieke leven. Het wordt tijd dat de kerken eens wakker worden. Het wordt tijd dat de gevaren van dit soort ontwikkelingen worden onderkend. Dat loopt uit op (opgedrongen) keuzes. Ook zonder dat ze vervolgd worden, kunnen christenen in een isolement terechtkomen. De vraag gaat nijpen of zij zich daarvoor over hebben. RENAULT-dealer Middelharnis Telefoon (01870) 8 22 22 De in Ouderkerk aan den IJssel geboren Cornelis Zuiddam was nog maar 19 toen hij, begin derti ger jaren, al z'n eigen schip bezat. Geboren schipper was 'ie, gewend de ogen altijd goed de kost te geven en zo deed Iiij toen hij in 1931 in de Rotterdamse Hoogstraat passa gierde. Daar laveerde de in Mid delharnis geboren Elisabeth Esse- bagger tussen al het voetvolk door, maar de jonge schipper kreeg haar scherp op het netvlies. Ooit had 'ie haar eerder gezien, wist 'ie, ergens op een plek waar hij z'n 'Risico' had afgemeerd. Schippersdochter was ze, jongste uit het gezin van schipper Hannes Essebagger die, evenals z'n vader, in Middelharnis beurtschipper was geweest maar, toen ze 8 was, voor de vrije vaart had gekozen. Elisabeth zat in de derde klas van de openbare school in Menheerse toen ze haar geboorteplaats verliet en ruilde voor het leven van een schipperskind op de 'Nova Cura', de 'nieuwe zorg'. We zeiden 't al, schipper Zuiddam had een scherpe blik: „een aardig vrouwtje voor op m'n schip", heeft hij bij de ont moeting gedacht, maar 't zou pas na een verkeringstijd van 4 jaar zijn dat de schippersdochter haar intrek nam op de 'Risico' van haar echtgenoot, want 't is wat geworden tussen die twee en 't is nóg wat, want 18 augustus zijn ze 60 jaar getrouwd. In huize 'Avondrust' aan het rustige Rotterdamse Nudenoord, genieten ze van de oude dag, zij 85 en hij bijna 85, bei den nog goed gezond en vitaal, al gebruikt dhr. Zuiddam een kruk bij het lopen. In 1949 is 't geweest dat in de Rotterdamse haven z'n lijf werd geman geld tussen de luikenkap van z'n eigen schip en de romp van een zeeschip, 't Zou haast z'n leven hebben gekost, maar hij is er boven opgekomen, zoals ze samen wel meer overleefden. Hun schip werd in de oorlog in Rotterdam gebom bardeerd, kreeg een voltreffer in de machinekamer, maar gelukig waren geen van beiden aan boord; driehonderd meter verder werd de motor teruggevonden, zo hevig was de klap geweest. Of die keer dat ze uit de haven van Medemblik voe ren en ze buiten in moeilijkheden kwa men terwilj er geen weg terug was. Ze overdenken hun leven in dankbaar heid. Uit het huwelijk werden vijf kinde ren geboren van wie er twee schipper zijn geworden en nog varen, „'k Zou best nog 'es een reisje mee willen maken', zegt de 85-jarige diamanten bruid, maar ze is dan ook altijd een Flakkeese 'haai-baai' geweest, zo wordt ze door haar man geprezen. Nee, ze hebben 't niet gedacht dat ze samen zo gezond en zo oud zouden mogen worden. Wanneer u hen geluk wilt wensen; hun adres: fam. C. Zuiddam, Nudenoord 218, Huize Avondrust, 3079 ZM Rotterdam. De strand^choonmakers, klaar voor de aktie. 't Mag zo zijn dat het strand bij uitstek de plaats is waar zaken worden afgelegd, voor kleding geldt dat vooral, niét echter voor slechte gewoontes. Die worden zorgvuldig in stand gehouden en blijven eigen aan velen van hen die zich zo zorgeloos zon nebaden... Gelukkig maar dat de gemeentebestuurders van Goederee- de die dagelijks duizenden op hun stranden weten, met een aantal smeerpoetsen rekening houden. Elke dag, zaterdags zelfs tweemaal omdat het zondags wordt nagelaten, wordt het strand door vier jongemannen, scholieren nog, schoon gemaakt en dat geeft het viertal handen vol werk. 's Morgens om half zeven wordt begonnen bij de Kwade Hoek en 't is al middag eer de ploeg en de begeleidende traktor met aanhanger het eindpunt Brouwersdam heeft bereikt. En passant zijn dan honderdtwintig papierbakken geleegd en is er zwerfvuil opgeraapt, bekertjes, sappakken, flessen en blikjes, fruitschillen, papieren en plastic zakken, doorge zakte strandstoelen en kapotgewaaide parasols enz. enz., soms 35 ton in twee dagen. 'Een gigantische berg afval' noemen de verzamelaars. Tot dusver hebben ze er nog niks waardevols in gevonden; geen horloges of portemonnees, alleen maar rommel dat werd achtergelaten of door de zee op het strand werd gespoeld. En toch... dankzij de zorg van het gemeentebestuur vinden de strandgasten elke dag weer een schoon strand, dankzij de inzet van mensen en materieel. De verzamelaars schat ten dat ze elk dagelijks zo'n zeventien kilometer afleggen, best vermoeiend maar anderzijds vinden ze ook plezier in hun werk. En maken ze 's ochtends vroeg wel 'es iemand wakker die aan 't nachtelijk strand in slaap gevallen was. De wonderen zijn echt de wereld nog niet uit! Deze dinsdag 8 augus tus vertelde ik u, dat ons geliefde gebloemde strandtentje zomaar floep! van 't ene op 't andere mo ment verdwenen was bij de blok- kendam op 't strand bij de Brou wersdam. Bij een barbecue, die plaats vond precies om 't hoekje. Wie schetst mijn verbazing toen ik van morgen (9 augustus) opgebeld werd door een mevrouw uit Dirksland, die spontaan zei: „Mevrouw Schippers, wij hebben uw tentje, we dachten dat het zomaar achtergelaten was en we zagen niemand meer (nee, de familie zat om de hoek!) en we dachten, 't is nog een goed tentje, dus we nemen 't maar mee. Toen ik uw stukje las, schaamde ik me diep. Nu, wat was ik blij! „Ik vind 't ontzet tend lief, dat u me belt", zei ik. „U had 't ook stil kunnen houden." Er sprak toch een oprecht brokje eerlijk heid uit deze reaktie, dat doet een mens goed. „Ik wist precies hoe u zich gevoeld moet hebben", aldus de Dirkslandse mevrouw, „want mijn zoon zette vorige week ook daar op dat strand ons Amerikaanse legertentje op, bovenop 't duin. Hij ging zwemmen met zijn vriendje en keerde terug naar de duintop. U begrijpt 't al: 't tentje was weg... Je gelooft 't eerst niet.en dan voel je je zo bedrogen hè?" Wat zou 't leuk zijn als ook de zoon van deze mevrouw zijn geliefde tentje weer terug zou krijgen, 't Moet toch geen pret tig gevoel zijn te bivakkeren in een ten tje, dat helemaal niet van jou is... wetend dat deze jongen dat heel erg mist. Wat ben ik blij met 't grenzeloze ver trouwen van kleinzoon Jasper: „Oma Didi, misschien zetten ze het daar wel weer neer!" Nu hebben we het werkelijk terug en nog wel op Jaspers verjaardag, een leuker kado kun je toch niet verzinnen? Dieke Schippers-Vaarzen Morel iHA Op woensdagavond 16 augustus a.s. wordt vanuit de Gereformeerde Kerk te Ouddorp een tweede natuurwandeling van dit zomerseizoen gemaakt. Onder leiding van deskundige gidsen bezoekt men de allemooiste plekjes van het fraaie landschap, gelegen tussen schurvelingen en verscholen tussen braambossen en ander struweel. De deelnemers krijgen op een professio nele manier tekst en uitleg over de aan wezige flora en fauna. Men wordt naar plaatsen gebracht die men anders niet mag betreden. Redenen waarom deze wandeltochten de afgelo pen jaren sterk in populariteit zijn toege nomen. Geadviseerd wordt om goed schoeisel te dragen en kleding aan te passen aan de weersomstandigheden. Met een verrekij ker zijn soms meer dingen goed te bekij ken. Kinderen mogen mee onder begelei ding van ouderen. Het vertrek is om 19.00 uur vanaf de kerk (ingang Dorpstienden) en duurt ongeveer 2 uur. Bij terugkomst staat er in de kerk een geurige kop koffie klaar of een glaasje frisdrank en is er gelegen heid om nog wat na te praten. De deelname is gratis. Bij de uitgang van de kerk staat een bus; een kleine bijdrage ter bestrijding van de kosten wordt zeer op prijs gesteld. Iedereen wordt van harte uitgenodigd deel te nemen! Drukwerk nodig? Drukkerij Gebr. de Waal SOMMELSDIJK kan het U leveren! De 55-jarige (gehuwde) J. W. van Gammeren uit Strijen, werknemen van aardappelhandel L. P. Kruythoff uit die plaats, is dinsdagmiddag gruwelijk om het leven gekomen toen hij met z'n bovenlichaam in het roterende gedeelte terecht kwam van de loofklapper waar mee hij werkte op een aardappelperceel te Dirksland. De arbeidsinspektie pro beert duidelijkheid te krijgen in de toe dracht van het ongeluk; het slachtoffer lijkt vanaf z'n rijdende tractor een han deling aan de loofklapper te hebben wil len verrichten die fataal is afgelopen; hij kwam tussen de roterende messen terecht waarbij niemand meer in kon grijpen. Het ongeluk werd pas ontdekt toen het gerij aan het eind van het perceel in de sloot reed en daar tot stilstand kwam. Het bleek voor de gealarmeerde brand weer niet mogelijk ter plekke het ver minkte stoffelijk overschot te bergen, waarom de apparatuur naar de brand weerkazerne werd overgebracht alwaar de berging plaatsvond. OUDDORP Haal, voordat u uw vakantie in Ouddorp e.o. staart, eerst een souvenirsticker van de Kop van Goeree bij VVV-Ouddorp en plak deze op uw auto, caravan of kam peerwagen! Wekelijks gaat één van de VVV-medewerksters op pad met foto toestel. Mogelijk wordt uw auto met kenteken, mits de Kop van Goeree-sti- cker duidelijk zichtbaar is, door haar gefotografeerd. Onder één van de gefoto grafeerde kentekens wordt een midweek op het recreatiepark Gran Dorado Port Zelande verloot! Belangstellenden kunnen deze wedstrijd sticker tegen 2,- verkrijgen bij VVV Ouddorp. De aktie loopt nog t/m septem ber 1995. VVV Ouddorp, Bosweg 2, 3253 XA Ouddorp; geopend ma t/m za van 8.30- 17.00 uur. voor Goeree-Overflakkee Verkoop Service (01871) 1662 Verkoop na 17.00 uur: C. Breen, (01878) 2496 VOOR BEELD EN GELUID FOTO - VIDEO - STUDIO - REPORTAGE - FOTOGRAFIE OUDDORP- Weststraal 35- Telefoon (01878) 1612/Fax 3734 RENESSE - Phnlshop - Hogezoom 172 - Teleloon (01116) 2400 SOMMELSDIJK -Weslkrakeelslraal B - Telefoon (01B70) 66841

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 1