EiüviiDEri-iiiEmi/s i^^t Wie schrijft er mee van en over Flakkee? Rolstoelgebruikers en bejaarden maakten een stoomtramrit RAI: verbetering autoverkopen IVIógge Adrie! L-*. 3e Blad VRIJDAG 14 JULI 1995 No. 6417 Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, Middelharnis, met in de- linkerbo venhoek "Vragen-rubriek" ver meld. De vragen worden door des kundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzen ding compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. icmiiuca uioroen: Ik ben bezig een boek te schrijven. Hoe vind ik een uitgever die het in de handel wil brengen zodat iedereen het kan kopen? Antwoord: De moeilijkheid is niet het schrijven van een boek, maar juist het vinden van een uitgever die bereid is het risico te nemen om veel geld te investeren in het laten zetten, drukken evt. illustreren, doen inbin den en bij de boekhandelaren aanbie den van een partij boeken, waarvan tevoren niet te voorspellen valt, of het grote publiek er wel enige inte resse voor zal tonen. Daarom moet een beginneling veel moeite doen en alsmaar copieën van zijn werk toe sturen naar uitgeverijen, of op andere wijze trachten er belangstellmg voor te wekken. De sphrijver moet dan al over een origineel en interessant werk beschiklcen. Als er nog maar weinig of niets op papier staat, heeft een beginner helemaal geen kans. De uitgevers ontvangen elke week sta pels slecht leesbare en onbruikbare geschriften, soms wemelend van de taal- en stijlfouten. Kent u toevallig iemand van naam, of met erkende vakbekwaamheid, die uw manuscript wil beoordelen en het dan bij een erkende uitgever wil aanbevelen, dan is er al veel gewonnen. Wilt u zicht- zendingen rondsturen, zorg dan voor feilloos typewerk en voor fotoco- pieën van een goed onderhouden copiëerapparaat, dat geen gevlekte of slecht leesbare bladen aflevert. Vermeld uw naam en adres enige malen op en in de bundels, zodat er geen verwisseling kan plaatsvinden met andermans werk, en sluit bij uw brief een grote enveloppe in met uw- eigen adres erop en ook voldoende postzegels voor retourzending. Anders krijgt u zo'n copie niet meer terug. Adressen van uitgeverijen kunt u bij een boekhandelaar opvragen of in een bibliotheek uit een adresboek overnemen. Mocht u gunstige reac ties ontvangen en wifeen uitgever het eens met uw geesteskind probe ren, onderteken dan niet klakkeloos een contract. Laat het concept eerst lezen aan iemand die thuis is in dgl. zaken, want als er een (eerste) boekje op proef wordt uitgebracht, moet u de rechten voor een evt. Feuilletonbewerking, toneel-, t.v.- of filmproduktie voor uzelf reserveren. Dit voor het geval u werkelijk succes zou boeken. Maar in dat geval klopt u maar tijdig bij ons aan voor verdere adviezen. SPMÜ901 VlISiELBN Bank en postkantoor rekenen een tarief voor 't tellen van gespaarde guldens, riksen of vergulde vijfjes. Hoe wissel ik kosteloos? Antwoord: Laat die geldmakers er buiten. Ga met gedeelten naar de kassa's van de supermarkt. Daar heb ben ze dagelijks tekort aan kleingeld en geven ze graag biljetten van hon derd voor uw zilvergeld en die gou den vijfjes! 't Zit t'r weer op óór, 't is weer achter 't rikje, 'k hao weer heal wat gezieje ofgeloape zaeterdag hier in 't durp. D'r was weer zo'n triatlon, je weet wel, waer ze d'r eige uut te naed loape, nadat ze earst gefietst boa in gezwomme in de Greveliengen. 't Was waarm weer oor, zei mar gerust heat. 'k Hao nog even weze kieke hier taanden an de weg, want daer was h't einde, nou dan zieje wat óór, dikke maansen mit korte witte beentjes, van weege die korte broek, aores zou je ze niet zieje, of heale dunne maansen, zo bruun as koffie in die liepe te wachten tot ze voorbie kwamme. 'k Mot earlijk zage, 't is een heale prestaosie óór om zoiets te organiseren in te doewen, dat kon je oak duudelijk zieje an de maansen van de organisasie die keeke heal gewichtig, zo mit een gezicht van: „Noe hao wiele voor 't zaagen". 'k Kwam mit m'n fiets bie zo'n hek, jae!, want d'r warre heal wat wegen ofgezet, dat hao ze eerst netjes weze vraege an al die maansen die daer weune, dienk 'k? Of dat ze d'r auto healemaele buuten durp wouwe zette, da's makkelijk as je even weg mot, dan hoef je 't niet te vraegen of dat je asjeblieft uut je eige geraasje mag, dat schil weer, toch? De boeren hadde oak een verplichte vrieje dag, want jae, je kan mit je sproeikarre niet tussen die fietsers gae rieje, da's veul te gevaerlijk. Nou Adrie, de Dirkslanders binne buutengeweun blieje óór mit de eer, ze kwamme dan oak 'massaal' kieke bie de finish, 'k hao d'r gèloaf ik twintig geteld, de rest warre d'r van aore plek ken. Nou Adrie 'k had wel een beetje meeliejen mit de maansen die bie de luudsprekers weune óór, 't warre mit recht LUUD-spreekers, wat een kebaol, tjonge nog an toe, ze dienke zeker dat de maansen doaf binne! 'n Dutje nae 't eten konne ze wel vergete óór, 't was net of ur een ouwe karre mit vierkante wielen voorbie kwam, bonke, bonke, paf in dan koekoek eanen deun, mar dat krieg je d'r gratis bie omdat de maansen zo 'meewaarke' dienk 'k mar zo! Mar zo as ik al zei: 'k kwam mit m'n fiets bie zo'n hek (net of je in een weije zit, d'ouwe weije!) 'k vroeg netjes:„'k Zou der langs wille?"... „Waar moet je naar toe?" „Dat gae joe toch niks an?" zei ik, in dan kieke ze naer je of je een kleuter bint. „'k Zou d'r noe toch echt langs wille óór!" vroeg 'k krege lig. „Je zal toch motte wachte!" 'k Hao even gewacht, je kon toch niks aores. In dan hoar je nog us wat oak, nou jae 'k had liever niks gehoard, dat begriep je wel, d'n eanen haelde d'n aoren in, de achterankommers keke verbete tegen de konte van de voorste an. Eindelijk mocht 'k d'r deur, mar halverwege bin 'k mar omgedraoid, de man had geliek óór, levensgevaerlijk, ze rieje je bienae doad, earlijk waer, ze hao zo'n verbete blik in der oagen. 'k Kwam weer bie dat hek netuurlijk, daer hao 'k netjes gevroge of ik asjeblieft naer m'n eige huus mocht. Wat m'n daer opviel warre de 'opgewekte in blieje gezichten' van maansen in de auto's die moste wachte, noe hadde die 'lekker' weer daervoor, zo'n kleine 30 graeje, de kinders achterin hadden 't oak buutengeweun naer hun zin. Toen 'k eindelijk weer thuus was hao 'k d'r us over zitte dienke. 't Is toch wel een prestaosie, zeker mit dat heete weer om zo'n aande te fietsen in te loapen. De meute maansen zitte mit zukke'n weer as één schutteldoek in d'r stoel! ;Ze praete ofkeurend over die gasten die daer loape te zwoegen, zelf hao ze te veul in te vet gegeete, d'n asbak mit peuken, 'n leeg kratje in de biekeuken, veul te weinig beweging in zonder dat ze 't beseffe hao z'n lootje genoome op hart in vaetziekten in om van het opgestoke vièngertje nog mar te zwiegen. Joe geloaft toch oak wel Adrie dat die loapers veul oefene, nie roake of drienke? Ze zurge goed voor d'r lief, dienk je oak niet? In jae, al dat ongemak, och, 't mot mar 'n kear. Wat ik wel aarg vindt, binne de verdwaas de blikken, net of d'r niks aores is in 't leven, daer hao'k moeite mee in zeker het taelgebruuk. Mar om noe alles of te kraeken? nee, want ik dienke mar zo, wiele hao oak wel us één garreltje in 't wiel, toch? In mit dat beate weer binne onze oaren oak vet van de butter die smelt op ons hoad, of niet soms? In as je je tingels achter je eige vestje steekt möje oak nog naer d'n dokter... Dus 'k schodde m'n hoad mar us, in dienke bie m'n eige: „Verbeter de wae- reld in begin bie je eige!" Kwa Adrie 'k gae de krante mar 's leeze, de groete van ongs, de groete an je vrouwe, je weet weer 's wat over Flakkee. J. Wolfert, Dirksland f/FT f/FH/ll m Waar huist de koepel waarin je ruim- tevaartreizen beleeft? Antwoord: Dat is 't Omniversum, President Kennedylaan 5, 2517 JK Den Haag, tel. 070-310.66.65, in vakanties open 11-21 uur, te bereiken met tramlijnen 7 en 8. iCHILOBRS FUN Hebt u het adres van de fanclub van Annie Schilder? Antwoord: Het secretariaat van die fanclub huist aan de Verlengde Vaart N.Z. 101, 7887 EJ Erica. Sluit een aan uzelf geadresseerde enveloppe in met extra postzegels er op, als u documentatiemateriaal en een foto aanvraagt! Vroeger heb ik eens een recept voor spritskoekjes gekregen van onze bak ker, maar dat is spoorloos verdwenen nu ik jaren lang niet meer gebakken heb. Toch wil ik het weer eens probe ren. Kunt u mij aan dat recept hel pen? Antwoord: Het zal niet precies het zelfde zijn, maar dit is wel voor sprits die u zelf gemakkelijk in ver scheidene vormen en figuren kunt bakken. Zorg tevoren voor een spuit zak met grove mondopening en liefst een kartelrand, leg alles wat u nodig hebt klaar en laat de over intussen matig voorverwarmen. Kneed dan een soepel deeg van 350 gram boter, 350 g suiker en 500 g bloem. Meng daar gelijk een theelepel kaneelpoe- der of het merg uit een half vanille stokje doorheen. Doe dit boterdeeg meteen zonder het rust te gunnen, in de gereedliggende spuitzak en spuit het dan in de diverse vormen op een ingevet bakblik. U kunt langwerpige koekjes maken, maar ook rondjes en ovaaitjes, vierkantjes of nog andere figuren. Schuif het bakblik in de oven en bak uw spritjes in ongeveer 20 minuten lichtbruin. Daarna kun nen ze op het bakblik liggend afkoe len. maan op oi mac Hoe komt 't dat peulvruchten vaak zo zwaar op de maag liggen? En wat kun je daar het beste tegen doen? Antwoord: Van een goede, stevige maaltijd wordt wel eens iets te veel genoten, maar dat "volle" gevoel kan door een kop thee na het eten reeds worden weggespoeld. De zaadhuid van peulvruchten bevat vezelstoffen, dus die bieden stevige voeding. Ze zorgen ook voor prima stofwisseling, en daarom moeten wij er - ook s zomers - toch geregeld van blijven eten. Week ze wel goed: 100 gr. gedroogde peulvruchten komen over een met ca 400 gr. gekookte. Neem dus vier keer zoveel water om ze 10 a 12 uur te laten weken, zodat ze vol ledig zwellen en niet gedeeltelijk. inOEfI BRaiOiBOEKET Mijn vrouw wil haar bruidsboeket laten namaken, maar dan van zijden bloemen. Nu zijn de meeste wel in zijde te koop, maar niet de blauwe druifjes. Weet u soms waar die ver krijgbaar zijn, of waar we die speci aal voor ons kunnen laten maken? Antwoord: Wij geven u een aantal adressen van leveranciers die zich in de kunstbloemen hebben gespeciali seerd en waarvan er velen ook zijden exemplaren-leveren. De bedoelde blauwe druifjes zijn blijkbaar te klein voor het gros van de bloemenhande laren, maar misschien weten deze groothandelaren er wel raad op. Wij noemen u in alfabetische volgorde: Botania international, Auvergnestraat 13-15, 4611 LL Bergen op Zoom, tel. 01640-57764; Coralin Blijvende Schoonheid, Compressorstraat 16, 1033 NE Amsterdam, tel. 020- 6313588, bgg 02990-26192; Chined Holding, Uithofslaan 6, 2544 NV Den Haag, tel. 01742-92399 en 90154; Fiori Kunstflora, Piushaven 20d, 5017 AN Tilburg, tel 013- 369020; Flower Fashion Nederland, Twelloseweg 79a, 7396 BM Ter- wolde, tel. 05717-2222; I.S.F., Kwakmanstraat 6, 2375 XZ Rijp wetering, tel. 01712-2518; Jim Jon, Surinamestraat 27, 2585 OH Den Haag, tel 070-3638611; Ruud Roelofs Silk Flowers, Genenberg la, Sint-Michielsgestel, tel. 04105- 14233; Sunflower Silk, Rosenveldt- straat 54, 3025 RW Rotterdam, tel. 010-4762944; Vervloed Sfeerbren gers, Beatrijspad 23, 3813 DL Amersfoort, tel. 033-724043. Samenspel Flakkeese zaterdagvliegers Bovenstaande postduivenorganisatie nam op 8 juli 1995 deel aan een wed- vlucht vanuit Aalst. Afstand 95 km. In concours waren 2641 duiven die om 08.10 uur met Noordenwind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 09.33.21 uur en haalde een snelheid van 1135.77 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: H. Grinwis 1; J. K. van Wijk 2; J. Bake- laar 3, 4, 10, 18; J. P. Keymel 5, 9; J. H. Ju 6; L. Tanis 7; A. Kievit 8; Comb. Kie vit Kievit 11; Combinatie Grinwis 12, 23; Joh. Grinwis 13; A. Klyn 14, 15, 25; H. Kleyn 16, 21; Combinatie Kievit 17; Comb. Pijl-Verhage 19, 24; C. Venne- man 20; K. Meyer 22. Woensdag 5 juli was de eerste officiële doordeweekse rijdag van de R.T.M, stoomtram te Ouddorp. Ruim 778 personen maakten van de gelegenheid gebruik om met de historische stoomtram van de Zuidhollandse- en Zeeuwse eilanden een ritje te maken door het mooie duingebied van De Punt en over de Brouwersdam met een wijds uitzicht over de Grevelingen. Een onverwacht grote toeloop, daar attracties zoals de oude stoomtram bij mooi weer wei nig of geen aftrek vinden. 5 juli was in ouddorp een stralende zonnige dag met temperaturen tussen de 20 en 25°C, waardoor velen verpoosden aan de water kant of de watersport bedreven op de Grevelingen. De R.T.M, organisatie verwachtte weinig toeloop. Echter tegen 12.30 uur begonnen er wat belangstellenden binnen te druppelen, die plaats namen in de gereed staande rijtuigen. De eerste tram zat niet helemaal vol, maar was toch aardig bezet. Voor de rit van 14.30 uur had een groep van 22 personen uit Dirksland een rijtuig gereserveerd. Onder deze groep bevond zich iemand die zeer moeilijk ter been was. Met de auto waar in zij arriveerde werd zij zo dicht mogelijk bij het gereserveer de rijtuig gebracht en weer opgehaald bij terugkomst. De rit van 16.00 uur zou een bijzondere krachtproef voor de R.T.M, medewerkers worden. Het Rode Kruis, afdeling West Schouwen, had gereserveerd voor deze rit met een groep bestaande uit 107 bejaarde mensen en zeven rolstoelgebrui kers, die hun rolstoel beslist niet konden verlaten. Eén der R.T.M, personenrijtuigen beschikt over een gesloten bagage ruimte. Dit rijtuig was in de weken voorafgaand aan deze dag door de R.T.M, enigszins aangepast: de vloer was geheel vlak gemaakt en voor de beide grote bagagedeuren van 2 x 2 m. waren schotten gemaakt met daarin ramen, zodat in deze voor malige bagageruimte een aantal rolstoelgebruikers plaats zou den kunnen nemen. Bij eventueel slecht weer zouden zij via de ramen in de schotten toch van het uitzicht kunnen genieten. De rit begon voor deze groep bij het Bezoekerscentrum De Punt en was een groot succes, zowel voor de R.T.M, als voor de bejaarde passagiers van het westelijk deel van Schouwen. Het zien van al die glunderende gezichten in de tramrijtuigen gaf al een grote voldoening. Eén echtpaar wilde persé op een bepaal de bank in een rijtuig zitten. Bij navraag bleek dat, vele, vele jaren geleden hun gelukkige huwelijk was begonnen in de tram op die bank. De R.T.M, trams schijnen meerdere gelukki ge huwelijken op hun geweten te hebben. Naar aanleiding van deze gebeurtenissen heeft de R.T.M, organisatie het plan opgevat om een R.T.M, rijtuig zodanig te restaureren en te herbouwen dat het geheel ingericht zal zijn voor rolstoelgebruikers. Minimaal 20 en maximaal 30 rolstoe len zullen in dit rijtuig een plaats kunnen vinden, normalle zit plaatsen zullen ontbreken. Wel zullen een aantal losse stoelen voor begeleiders aanwezig zijn. Het rijtuig zal voorzien wor den van een geheel vlakke vloer met voorzieningen om rol stoelen vast te zetten. De normale doorgangen met de smalle schuifdeuren zullen geheel ontbreken. Uiterlijk zal dit rijtuig een normaal personenrijtuig met bagageafdeling lijken, waar bij de bagageafdeling gaat dienen als toegang voor de rolstoe len via de grote deuren. Aan de haltes De Punt en port Zélande zijn de perrons reeds zo hoog en toegankelijk geconstrueerd dat daar geen extra voorzieningen nodig zijn. bij de R.T.M, remise, waar de ritten beginnen en eindigen zal het perron ver hoogd moeten worden met een langzame steiging. het is te begrijpen dat deze werkzaamheden, het reconstmeren van een compleet R.T.M, rijtuig en perronvoorzieningen, een flink bedrag zullen vergen. Daarnaast zal de remise uitgebreid moeten worden, nu reeds staan een aantal historische goederenwagons, waaronder het oudste voertuig waarover de R.T.M, beschikt, van het bouw jaar 1898, constant in de buitenlucht. Het gedwongen verblijf van het historische R.T.M, trammaterieel in de buitenlucht te Hellevoetsluis tussen 1966 en 1989, is ruim 40% van het in 1966 geredde materieel noodlottig geworden. Dit was in 1989 zo slecht geworden dat het noodzakelijkerwijze gesloopt meest worden, daar vervoer over de weg naar Ouddorp te gevaarlijk werd geacht. Komt U dezer dagen maar eens kijken naar locomotief 57 en motorwagen M67. U kunt dan zien wat een jarenlang verblijf in de buitenlucht in het Nationaal Spoorwegmuseum te Utrecht, dus niet eens aan zee, aan deze twee voertuigen heeft aangericht. De R.T.M, gaat nu eerst naarstig onderzoeken of er moge lijkheden zijn om deze plannen te kunnen realiseren. Voor 12 augustus a.s. heeft de R.T.M, al weer een aanvraag voor een tramrit van vier rolstoelgebruikers. Tekening van een R.T.M. personenrijtuig met bagageafdeling waarvan de personenafdeling geheel ingericht zal worden voor rolstoelgebruikers Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. flakkee verhuizingen b.v. De verkoop van nieuwe personen auto's is in de eerste zes maanden van dit jaar met 3,9 procent toege nomen tot 278.528 stuks. Daarmee ontwikkelt de afzet in ons land zich conform de eerder dit jaar uitge sproken verwachting van RAI en BOVAG dat de personenautover kopen dit jaar op een niveau van 450.000 eenheden uitkomen. De gemiddelde prijs van een personen auto bedraagt op dit moment 38.530 gul den en ligt daarmee 3,4 procent hoger dan in de eerste "helft van 1994. Dit heeft tot gevolg dat de fiscale opbrengsten (BPM en BTW) uit de autoverkoop niet alleen zijn toegenomen door de hogere aantallen maar ook door de hogere prij zen. Auto's worden o.a. duurder vanwe ge steeds betere voorzieningen op gebied van veiligheid en milieu. Aangezien de belastingen op nieuwe auto's in percen tages worden uitgedrukt, profiteert de fiscus ook van deze stijging. Algemeen voorzitter drs. G. E. L. M. Worm van de RAI Vereniging vindt dit geen goede ontwikkeling: „Nieuwe tech nische voorzieningen die nodig zijn om aan steeds strengere overheidseisen te voldoen, maken auto's duurder met als gevolg dat diezelfde overheid extra in komsten krijgt. Om dit te compenseren, zou de BPM verlaagd moeten worden. Het is beter dat het geld van de autoko pers bij de industrie terecht kom, zodat die nog meer kan besteden aan onder zoek en ontwikkeling, dan bij de over heid die deze extra inkomsten niet be steedt aan veiligheid of milieu". Het aantrekken van de Nederlandse eco nomie heeft een duidelijke invloed op de bedrijvigheid in het midden- en kleinbe drijf. Deze bedrijven gebruiken voor hun dienstverlening veelal lichte bedrijfswa gens. De verkoop van deze bestelwagens is in de periode tot en met juni met liefst 25,6 procent tot 28.785 voertuigen toe genomen. Ook de zware bedrijfsautosector profi teert van het economisch herstel. De meeste fabrikanten van vrachtauto's en trekkers hebben een volgeboekte order portefeuille. De afzet in het segment vanaf 3,5 ton GVW groeide met 6,2 pro cent tot 6.361 voertuigen. RAI en BOVAG gaan voor het hele jaar uit van een afzet van ongeveer 450.000 personenauto's, 50.000 bestelwagens en 12.500 vrachtauto's en u-ekkers. Samenspel Flakkeese zaterdagvliegers Bovenstaande postduivenorganisatie nam op 7 juli 1995 deel aan een wed- vlucht vanuit Dax. Afstand 977 km. In concours waren 128 duiven die oml3.00 uur met Noordenwind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 13.50.16 uur en haalde een snelheid van 887.63 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: T. van der bok 1,3,9, 11P. van Moort Sr. 2; D. J. van Noort 4; W. van Seters 5, 13; C. Vermeulen 6, 19; J. v. d. Slik Zn. 7; P. van den Boogert 8, 25; D. Ma liepaard 10, 22; G. Kieviet 12, 17; J. J. Torreman 14; H. Kagchelland 15; L. S. van der Baan 16; H. Kleyn 18; Ant. Re- dert 20; Groenendijk-Nimwegen 21; W. Grootenboer 23; A. J. A. Volaart 24. Samenspel Flakkeese zaterdagvliegers Bovenstaande postduivenorganisatie nam op 8 juli 1995 deel aan een wed- vlucht vanuit Pont St. Maxence. Af stand 297 km. In concours waren 732 duiven die om 07.40 uur met Noorden wind gelost werden. De eerste duif arriveerde om 12.02.01 uur en haalde een snelheid van 1133.24 m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt: J. N. Troost 1, 7; A. J. A. Volaart 2; J. P. Keymel 3; P. Venneman 4; Comb. Pijl- Veriiage 5, 23; J. Bakelaar 6; A. Riedijk 8; J. Kleynenberg 9; J. K. van Wijk 10, 15; Comb. Kievit Kievit 11; J. A. Koppelman 12, 21; J. Akershoek 13, 19; A. de Gans 14; J. L. Torreman 16; H. Kleyn 17; C. Nagtegaal 18; A. Kievit 20; H. Grinwis 22,24; Combinatie Grinwis 25. K,/BRKBIDE Middelharnis VBiHUIZBtS Tel. 01870-8218 Hellevoetsluis Tel. 01883-20016 Zierikzee Tel, 01110-13163 Oud-Beijerland Tel. 01860-13624

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 9