EiüviiDEri-iiiEmi/s
i^^t
Wie schrijft er mee
van en over Flakkee?
Rolstoelgebruikers en bejaarden
maakten een stoomtramrit
RAI: verbetering
autoverkopen
IVIógge Adrie!
L-*.
3e Blad
VRIJDAG 14 JULI 1995
No. 6417
Deze vraag- en antwoord-rubriek
staat geheel ten dienste van de
lezer die er kosteloos gebruik van
kan maken. Uw vragen op velerlei
gebied kunt u sturen aan: Redactie
Eilanden-Nieuws, Postbus 8,
Middelharnis, met in de- linkerbo
venhoek "Vragen-rubriek" ver
meld. De vragen worden door des
kundigen beantwoord en zullen
binnen enkele weken na de inzen
ding compleet met antwoord in
deze rubriek worden gepubliceerd.
icmiiuca uioroen:
Ik ben bezig een boek te schrijven.
Hoe vind ik een uitgever die het in de
handel wil brengen zodat iedereen
het kan kopen?
Antwoord: De moeilijkheid is niet
het schrijven van een boek, maar
juist het vinden van een uitgever die
bereid is het risico te nemen om veel
geld te investeren in het laten zetten,
drukken evt. illustreren, doen inbin
den en bij de boekhandelaren aanbie
den van een partij boeken, waarvan
tevoren niet te voorspellen valt, of
het grote publiek er wel enige inte
resse voor zal tonen. Daarom moet
een beginneling veel moeite doen en
alsmaar copieën van zijn werk toe
sturen naar uitgeverijen, of op andere
wijze trachten er belangstellmg voor
te wekken. De sphrijver moet dan al
over een origineel en interessant
werk beschiklcen. Als er nog maar
weinig of niets op papier staat, heeft
een beginner helemaal geen kans. De
uitgevers ontvangen elke week sta
pels slecht leesbare en onbruikbare
geschriften, soms wemelend van de
taal- en stijlfouten. Kent u toevallig
iemand van naam, of met erkende
vakbekwaamheid, die uw manuscript
wil beoordelen en het dan bij een
erkende uitgever wil aanbevelen, dan
is er al veel gewonnen. Wilt u zicht-
zendingen rondsturen, zorg dan voor
feilloos typewerk en voor fotoco-
pieën van een goed onderhouden
copiëerapparaat, dat geen gevlekte of
slecht leesbare bladen aflevert.
Vermeld uw naam en adres enige
malen op en in de bundels, zodat er
geen verwisseling kan plaatsvinden
met andermans werk, en sluit bij uw
brief een grote enveloppe in met uw-
eigen adres erop en ook voldoende
postzegels voor retourzending.
Anders krijgt u zo'n copie niet meer
terug. Adressen van uitgeverijen kunt
u bij een boekhandelaar opvragen of
in een bibliotheek uit een adresboek
overnemen. Mocht u gunstige reac
ties ontvangen en wifeen uitgever
het eens met uw geesteskind probe
ren, onderteken dan niet klakkeloos
een contract. Laat het concept eerst
lezen aan iemand die thuis is in dgl.
zaken, want als er een (eerste) boekje
op proef wordt uitgebracht, moet u
de rechten voor een evt.
Feuilletonbewerking, toneel-, t.v.- of
filmproduktie voor uzelf reserveren.
Dit voor het geval u werkelijk succes
zou boeken. Maar in dat geval klopt
u maar tijdig bij ons aan voor verdere
adviezen.
SPMÜ901 VlISiELBN
Bank en postkantoor rekenen een
tarief voor 't tellen van gespaarde
guldens, riksen of vergulde vijfjes.
Hoe wissel ik kosteloos?
Antwoord: Laat die geldmakers er
buiten. Ga met gedeelten naar de
kassa's van de supermarkt. Daar heb
ben ze dagelijks tekort aan kleingeld
en geven ze graag biljetten van hon
derd voor uw zilvergeld en die gou
den vijfjes!
't Zit t'r weer op óór, 't is weer achter 't rikje, 'k hao weer heal wat gezieje
ofgeloape zaeterdag hier in 't durp. D'r was weer zo'n triatlon, je weet wel,
waer ze d'r eige uut te naed loape, nadat ze earst gefietst boa in gezwomme
in de Greveliengen. 't Was waarm weer oor, zei mar gerust heat. 'k Hao nog
even weze kieke hier taanden an de weg, want daer was h't einde, nou dan
zieje wat óór, dikke maansen mit korte witte beentjes, van weege die korte
broek, aores zou je ze niet zieje, of heale dunne maansen, zo bruun as koffie
in die liepe te wachten tot ze voorbie kwamme. 'k Mot earlijk zage, 't is een
heale prestaosie óór om zoiets te organiseren in te doewen, dat kon je oak
duudelijk zieje an de maansen van de organisasie die keeke heal gewichtig,
zo mit een gezicht van: „Noe hao wiele voor 't zaagen".
'k Kwam mit m'n fiets bie zo'n hek, jae!, want d'r warre heal wat wegen
ofgezet, dat hao ze eerst netjes weze vraege an al die maansen die daer
weune, dienk 'k? Of dat ze d'r auto healemaele buuten durp wouwe zette,
da's makkelijk as je even weg mot, dan hoef je 't niet te vraegen of dat je
asjeblieft uut je eige geraasje mag, dat schil weer, toch? De boeren hadde oak
een verplichte vrieje dag, want jae, je kan mit je sproeikarre niet tussen die
fietsers gae rieje, da's veul te gevaerlijk. Nou Adrie, de Dirkslanders binne
buutengeweun blieje óór mit de eer, ze kwamme dan oak 'massaal' kieke bie
de finish, 'k hao d'r gèloaf ik twintig geteld, de rest warre d'r van aore plek
ken. Nou Adrie 'k had wel een beetje meeliejen mit de maansen die bie de
luudsprekers weune óór, 't warre mit recht LUUD-spreekers, wat een kebaol,
tjonge nog an toe, ze dienke zeker dat de maansen doaf binne! 'n Dutje nae 't
eten konne ze wel vergete óór, 't was net of ur een ouwe karre mit vierkante
wielen voorbie kwam, bonke, bonke, paf in dan koekoek eanen deun, mar dat
krieg je d'r gratis bie omdat de maansen zo 'meewaarke' dienk 'k mar zo!
Mar zo as ik al zei: 'k kwam mit m'n fiets bie zo'n hek (net of je in een weije
zit, d'ouwe weije!) 'k vroeg netjes:„'k Zou der langs wille?"... „Waar moet
je naar toe?" „Dat gae joe toch niks an?" zei ik, in dan kieke ze naer je of je
een kleuter bint. „'k Zou d'r noe toch echt langs wille óór!" vroeg 'k krege
lig. „Je zal toch motte wachte!" 'k Hao even gewacht, je kon toch niks aores.
In dan hoar je nog us wat oak, nou jae 'k had liever niks gehoard, dat begriep
je wel, d'n eanen haelde d'n aoren in, de achterankommers keke verbete
tegen de konte van de voorste an.
Eindelijk mocht 'k d'r deur, mar halverwege bin 'k mar omgedraoid, de man
had geliek óór, levensgevaerlijk, ze rieje je bienae doad, earlijk waer, ze hao
zo'n verbete blik in der oagen. 'k Kwam weer bie dat hek netuurlijk, daer hao
'k netjes gevroge of ik asjeblieft naer m'n eige huus mocht. Wat m'n daer
opviel warre de 'opgewekte in blieje gezichten' van maansen in de auto's die
moste wachte, noe hadde die 'lekker' weer daervoor, zo'n kleine 30 graeje,
de kinders achterin hadden 't oak buutengeweun naer hun zin.
Toen 'k eindelijk weer thuus was hao 'k d'r us over zitte dienke. 't Is toch
wel een prestaosie, zeker mit dat heete weer om zo'n aande te fietsen in te
loapen. De meute maansen zitte mit zukke'n weer as één schutteldoek in d'r
stoel! ;Ze praete ofkeurend over die gasten die daer loape te zwoegen, zelf
hao ze te veul in te vet gegeete, d'n asbak mit peuken, 'n leeg kratje in de
biekeuken, veul te weinig beweging in zonder dat ze 't beseffe hao z'n lootje
genoome op hart in vaetziekten in om van het opgestoke vièngertje nog mar
te zwiegen. Joe geloaft toch oak wel Adrie dat die loapers veul oefene, nie
roake of drienke? Ze zurge goed voor d'r lief, dienk je oak niet? In jae, al dat
ongemak, och, 't mot mar 'n kear. Wat ik wel aarg vindt, binne de verdwaas
de blikken, net of d'r niks aores is in 't leven, daer hao'k moeite mee in zeker
het taelgebruuk. Mar om noe alles of te kraeken? nee, want ik dienke mar zo,
wiele hao oak wel us één garreltje in 't wiel, toch? In mit dat beate weer
binne onze oaren oak vet van de butter die smelt op ons hoad, of niet soms?
In as je je tingels achter je eige vestje steekt möje oak nog naer d'n dokter...
Dus 'k schodde m'n hoad mar us, in dienke bie m'n eige: „Verbeter de wae-
reld in begin bie je eige!" Kwa Adrie 'k gae de krante mar 's leeze, de groete
van ongs, de groete an je vrouwe, je weet weer 's wat over Flakkee.
J. Wolfert, Dirksland
f/FT f/FH/ll m
Waar huist de koepel waarin je ruim-
tevaartreizen beleeft?
Antwoord: Dat is 't Omniversum,
President Kennedylaan 5, 2517 JK
Den Haag, tel. 070-310.66.65, in
vakanties open 11-21 uur, te bereiken
met tramlijnen 7 en 8.
iCHILOBRS FUN
Hebt u het adres van de fanclub van
Annie Schilder?
Antwoord: Het secretariaat van die
fanclub huist aan de Verlengde Vaart
N.Z. 101, 7887 EJ Erica. Sluit een
aan uzelf geadresseerde enveloppe in
met extra postzegels er op, als u
documentatiemateriaal en een foto
aanvraagt!
Vroeger heb ik eens een recept voor
spritskoekjes gekregen van onze bak
ker, maar dat is spoorloos verdwenen
nu ik jaren lang niet meer gebakken
heb. Toch wil ik het weer eens probe
ren. Kunt u mij aan dat recept hel
pen?
Antwoord: Het zal niet precies het
zelfde zijn, maar dit is wel voor
sprits die u zelf gemakkelijk in ver
scheidene vormen en figuren kunt
bakken. Zorg tevoren voor een spuit
zak met grove mondopening en liefst
een kartelrand, leg alles wat u nodig
hebt klaar en laat de over intussen
matig voorverwarmen. Kneed dan
een soepel deeg van 350 gram boter,
350 g suiker en 500 g bloem. Meng
daar gelijk een theelepel kaneelpoe-
der of het merg uit een half vanille
stokje doorheen. Doe dit boterdeeg
meteen zonder het rust te gunnen, in
de gereedliggende spuitzak en spuit
het dan in de diverse vormen op een
ingevet bakblik. U kunt langwerpige
koekjes maken, maar ook rondjes en
ovaaitjes, vierkantjes of nog andere
figuren. Schuif het bakblik in de
oven en bak uw spritjes in ongeveer
20 minuten lichtbruin. Daarna kun
nen ze op het bakblik liggend afkoe
len.
maan op oi mac
Hoe komt 't dat peulvruchten vaak zo
zwaar op de maag liggen? En wat
kun je daar het beste tegen doen?
Antwoord: Van een goede, stevige
maaltijd wordt wel eens iets te veel
genoten, maar dat "volle" gevoel kan
door een kop thee na het eten reeds
worden weggespoeld. De zaadhuid
van peulvruchten bevat vezelstoffen,
dus die bieden stevige voeding. Ze
zorgen ook voor prima stofwisseling,
en daarom moeten wij er - ook s
zomers - toch geregeld van blijven
eten. Week ze wel goed: 100 gr.
gedroogde peulvruchten komen over
een met ca 400 gr. gekookte. Neem
dus vier keer zoveel water om ze 10
a 12 uur te laten weken, zodat ze vol
ledig zwellen en niet gedeeltelijk.
inOEfI BRaiOiBOEKET
Mijn vrouw wil haar bruidsboeket
laten namaken, maar dan van zijden
bloemen. Nu zijn de meeste wel in
zijde te koop, maar niet de blauwe
druifjes. Weet u soms waar die ver
krijgbaar zijn, of waar we die speci
aal voor ons kunnen laten maken?
Antwoord: Wij geven u een aantal
adressen van leveranciers die zich in
de kunstbloemen hebben gespeciali
seerd en waarvan er velen ook zijden
exemplaren-leveren. De bedoelde
blauwe druifjes zijn blijkbaar te klein
voor het gros van de bloemenhande
laren, maar misschien weten deze
groothandelaren er wel raad op. Wij
noemen u in alfabetische volgorde:
Botania international, Auvergnestraat
13-15, 4611 LL Bergen op Zoom, tel.
01640-57764; Coralin Blijvende
Schoonheid, Compressorstraat 16,
1033 NE Amsterdam, tel. 020-
6313588, bgg 02990-26192; Chined
Holding, Uithofslaan 6, 2544 NV
Den Haag, tel. 01742-92399 en
90154; Fiori Kunstflora, Piushaven
20d, 5017 AN Tilburg, tel 013-
369020; Flower Fashion Nederland,
Twelloseweg 79a, 7396 BM Ter-
wolde, tel. 05717-2222; I.S.F.,
Kwakmanstraat 6, 2375 XZ Rijp
wetering, tel. 01712-2518; Jim Jon,
Surinamestraat 27, 2585 OH Den
Haag, tel 070-3638611; Ruud
Roelofs Silk Flowers, Genenberg la,
Sint-Michielsgestel, tel. 04105-
14233; Sunflower Silk, Rosenveldt-
straat 54, 3025 RW Rotterdam, tel.
010-4762944; Vervloed Sfeerbren
gers, Beatrijspad 23, 3813 DL
Amersfoort, tel. 033-724043.
Samenspel
Flakkeese zaterdagvliegers
Bovenstaande postduivenorganisatie
nam op 8 juli 1995 deel aan een wed-
vlucht vanuit Aalst. Afstand 95 km. In
concours waren 2641 duiven die om
08.10 uur met Noordenwind gelost
werden.
De eerste duif arriveerde om 09.33.21
uur en haalde een snelheid van 1135.77
m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt:
H. Grinwis 1; J. K. van Wijk 2; J. Bake-
laar 3, 4, 10, 18; J. P. Keymel 5, 9; J. H.
Ju 6; L. Tanis 7; A. Kievit 8; Comb. Kie
vit Kievit 11; Combinatie Grinwis 12,
23; Joh. Grinwis 13; A. Klyn 14, 15, 25;
H. Kleyn 16, 21; Combinatie Kievit 17;
Comb. Pijl-Verhage 19, 24; C. Venne-
man 20; K. Meyer 22.
Woensdag 5 juli was de eerste officiële doordeweekse
rijdag van de R.T.M, stoomtram te Ouddorp. Ruim
778 personen maakten van de gelegenheid gebruik
om met de historische stoomtram van de
Zuidhollandse- en Zeeuwse eilanden een ritje te
maken door het mooie duingebied van De Punt en
over de Brouwersdam met een wijds uitzicht over de
Grevelingen. Een onverwacht grote toeloop, daar
attracties zoals de oude stoomtram bij mooi weer wei
nig of geen aftrek vinden. 5 juli was in ouddorp een
stralende zonnige dag met temperaturen tussen de 20
en 25°C, waardoor velen verpoosden aan de water
kant of de watersport bedreven op de Grevelingen.
De R.T.M, organisatie verwachtte weinig toeloop. Echter
tegen 12.30 uur begonnen er wat belangstellenden binnen te
druppelen, die plaats namen in de gereed staande rijtuigen. De
eerste tram zat niet helemaal vol, maar was toch aardig bezet.
Voor de rit van 14.30 uur had een groep van 22 personen uit
Dirksland een rijtuig gereserveerd. Onder deze groep bevond
zich iemand die zeer moeilijk ter been was. Met de auto waar
in zij arriveerde werd zij zo dicht mogelijk bij het gereserveer
de rijtuig gebracht en weer opgehaald bij terugkomst.
De rit van 16.00 uur zou een bijzondere krachtproef voor de
R.T.M, medewerkers worden. Het Rode Kruis, afdeling West
Schouwen, had gereserveerd voor deze rit met een groep
bestaande uit 107 bejaarde mensen en zeven rolstoelgebrui
kers, die hun rolstoel beslist niet konden verlaten. Eén der
R.T.M, personenrijtuigen beschikt over een gesloten bagage
ruimte. Dit rijtuig was in de weken voorafgaand aan deze dag
door de R.T.M, enigszins aangepast: de vloer was geheel vlak
gemaakt en voor de beide grote bagagedeuren van 2 x 2 m.
waren schotten gemaakt met daarin ramen, zodat in deze voor
malige bagageruimte een aantal rolstoelgebruikers plaats zou
den kunnen nemen. Bij eventueel slecht weer zouden zij via de
ramen in de schotten toch van het uitzicht kunnen genieten. De
rit begon voor deze groep bij het Bezoekerscentrum De Punt
en was een groot succes, zowel voor de R.T.M, als voor de
bejaarde passagiers van het westelijk deel van Schouwen. Het
zien van al die glunderende gezichten in de tramrijtuigen gaf al
een grote voldoening. Eén echtpaar wilde persé op een bepaal
de bank in een rijtuig zitten. Bij navraag bleek dat, vele, vele
jaren geleden hun gelukkige huwelijk was begonnen in de
tram op die bank. De R.T.M, trams schijnen meerdere gelukki
ge huwelijken op hun geweten te hebben.
Naar aanleiding van deze gebeurtenissen heeft de R.T.M,
organisatie het plan opgevat om een R.T.M, rijtuig zodanig te
restaureren en te herbouwen dat het geheel ingericht zal zijn
voor rolstoelgebruikers. Minimaal 20 en maximaal 30 rolstoe
len zullen in dit rijtuig een plaats kunnen vinden, normalle zit
plaatsen zullen ontbreken. Wel zullen een aantal losse stoelen
voor begeleiders aanwezig zijn. Het rijtuig zal voorzien wor
den van een geheel vlakke vloer met voorzieningen om rol
stoelen vast te zetten. De normale doorgangen met de smalle
schuifdeuren zullen geheel ontbreken. Uiterlijk zal dit rijtuig
een normaal personenrijtuig met bagageafdeling lijken, waar
bij de bagageafdeling gaat dienen als toegang voor de rolstoe
len via de grote deuren. Aan de haltes De Punt en port Zélande
zijn de perrons reeds zo hoog en toegankelijk geconstrueerd
dat daar geen extra voorzieningen nodig zijn. bij de R.T.M,
remise, waar de ritten beginnen en eindigen zal het perron ver
hoogd moeten worden met een langzame steiging. het is te
begrijpen dat deze werkzaamheden, het reconstmeren van een
compleet R.T.M, rijtuig en perronvoorzieningen, een flink
bedrag zullen vergen.
Daarnaast zal de remise uitgebreid moeten worden, nu reeds
staan een aantal historische goederenwagons, waaronder het
oudste voertuig waarover de R.T.M, beschikt, van het bouw
jaar 1898, constant in de buitenlucht. Het gedwongen verblijf
van het historische R.T.M, trammaterieel in de buitenlucht te
Hellevoetsluis tussen 1966 en 1989, is ruim 40% van het in
1966 geredde materieel noodlottig geworden. Dit was in 1989
zo slecht geworden dat het noodzakelijkerwijze gesloopt
meest worden, daar vervoer over de weg naar Ouddorp te
gevaarlijk werd geacht. Komt U dezer dagen maar eens kijken
naar locomotief 57 en motorwagen M67. U kunt dan zien wat
een jarenlang verblijf in de buitenlucht in het Nationaal
Spoorwegmuseum te Utrecht, dus niet eens aan zee, aan deze
twee voertuigen heeft aangericht.
De R.T.M, gaat nu eerst naarstig onderzoeken of er moge
lijkheden zijn om deze plannen te kunnen realiseren. Voor
12 augustus a.s. heeft de R.T.M, al weer een aanvraag voor
een tramrit van vier rolstoelgebruikers.
Tekening
van een R.T.M.
personenrijtuig met
bagageafdeling
waarvan
de personenafdeling
geheel ingericht zal
worden voor
rolstoelgebruikers
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen als eieren.
flakkee verhuizingen b.v.
De verkoop van nieuwe personen
auto's is in de eerste zes maanden
van dit jaar met 3,9 procent toege
nomen tot 278.528 stuks. Daarmee
ontwikkelt de afzet in ons land zich
conform de eerder dit jaar uitge
sproken verwachting van RAI en
BOVAG dat de personenautover
kopen dit jaar op een niveau van
450.000 eenheden uitkomen.
De gemiddelde prijs van een personen
auto bedraagt op dit moment 38.530 gul
den en ligt daarmee 3,4 procent hoger
dan in de eerste "helft van 1994. Dit heeft
tot gevolg dat de fiscale opbrengsten
(BPM en BTW) uit de autoverkoop niet
alleen zijn toegenomen door de hogere
aantallen maar ook door de hogere prij
zen. Auto's worden o.a. duurder vanwe
ge steeds betere voorzieningen op gebied
van veiligheid en milieu. Aangezien de
belastingen op nieuwe auto's in percen
tages worden uitgedrukt, profiteert de
fiscus ook van deze stijging.
Algemeen voorzitter drs. G. E. L. M.
Worm van de RAI Vereniging vindt dit
geen goede ontwikkeling: „Nieuwe tech
nische voorzieningen die nodig zijn om
aan steeds strengere overheidseisen te
voldoen, maken auto's duurder met als
gevolg dat diezelfde overheid extra in
komsten krijgt. Om dit te compenseren,
zou de BPM verlaagd moeten worden.
Het is beter dat het geld van de autoko
pers bij de industrie terecht kom, zodat
die nog meer kan besteden aan onder
zoek en ontwikkeling, dan bij de over
heid die deze extra inkomsten niet be
steedt aan veiligheid of milieu".
Het aantrekken van de Nederlandse eco
nomie heeft een duidelijke invloed op de
bedrijvigheid in het midden- en kleinbe
drijf. Deze bedrijven gebruiken voor hun
dienstverlening veelal lichte bedrijfswa
gens. De verkoop van deze bestelwagens
is in de periode tot en met juni met liefst
25,6 procent tot 28.785 voertuigen toe
genomen.
Ook de zware bedrijfsautosector profi
teert van het economisch herstel. De
meeste fabrikanten van vrachtauto's en
trekkers hebben een volgeboekte order
portefeuille. De afzet in het segment
vanaf 3,5 ton GVW groeide met 6,2 pro
cent tot 6.361 voertuigen.
RAI en BOVAG gaan voor het hele jaar
uit van een afzet van ongeveer 450.000
personenauto's, 50.000 bestelwagens en
12.500 vrachtauto's en u-ekkers.
Samenspel
Flakkeese zaterdagvliegers
Bovenstaande postduivenorganisatie
nam op 7 juli 1995 deel aan een wed-
vlucht vanuit Dax. Afstand 977 km. In
concours waren 128 duiven die
oml3.00 uur met Noordenwind gelost
werden.
De eerste duif arriveerde om 13.50.16
uur en haalde een snelheid van 887.63
m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt:
T. van der bok 1,3,9, 11P. van Moort
Sr. 2; D. J. van Noort 4; W. van Seters 5,
13; C. Vermeulen 6, 19; J. v. d. Slik
Zn. 7; P. van den Boogert 8, 25; D. Ma
liepaard 10, 22; G. Kieviet 12, 17; J. J.
Torreman 14; H. Kagchelland 15; L. S.
van der Baan 16; H. Kleyn 18; Ant. Re-
dert 20; Groenendijk-Nimwegen 21; W.
Grootenboer 23; A. J. A. Volaart 24.
Samenspel
Flakkeese zaterdagvliegers
Bovenstaande postduivenorganisatie
nam op 8 juli 1995 deel aan een wed-
vlucht vanuit Pont St. Maxence. Af
stand 297 km. In concours waren 732
duiven die om 07.40 uur met Noorden
wind gelost werden.
De eerste duif arriveerde om 12.02.01
uur en haalde een snelheid van 1133.24
m.p.min. De gedetailleerde uitslag luidt:
J. N. Troost 1, 7; A. J. A. Volaart 2; J. P.
Keymel 3; P. Venneman 4; Comb. Pijl-
Veriiage 5, 23; J. Bakelaar 6; A. Riedijk 8;
J. Kleynenberg 9; J. K. van Wijk 10, 15;
Comb. Kievit Kievit 11; J. A.
Koppelman 12, 21; J. Akershoek 13, 19;
A. de Gans 14; J. L. Torreman 16; H.
Kleyn 17; C. Nagtegaal 18; A. Kievit 20;
H. Grinwis 22,24; Combinatie Grinwis 25.
K,/BRKBIDE Middelharnis
VBiHUIZBtS Tel. 01870-8218
Hellevoetsluis
Tel. 01883-20016
Zierikzee
Tel, 01110-13163
Oud-Beijerland
Tel. 01860-13624