Historie Sommelsdijlise Kerlcgraclit MEDISCHE DIENSTEN Wie schrijft er mee van en over Flakkee? Zangavond Woord en Daad in Dreischor DE JEUGD VAN VROEGER Stichting Ontmoeting Publikatie Stichting Kerkgracht Sommelsdijk: HET "iKIJKVENSTER Diefstal bijen en honing verkopen... 'm (1) Inleiding een huis [UJ Makelaar Tamboer Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRIJDAG 2 JUNI 1995 Sommelsdijk staat aan de voor avond van een belangrijke histori sche gebeurtenis: het hergraven van de eeuwenoude kerkgracht. Mocht het plan slagen dan wordt er zeer zeker geschiedenis geschre ven, mede omdat het geheel uit voerbaar werd door de inzet van vrijwilligers en donateurs. Maar zover zijn we nog niet. Om het e.e.a. te kunnen realiseren is de Stichting Kerkgracht Sommelsdijk opgericht. Achter de schermen wordt al hard gewerkt en binnen kort treedt de Stichting met haar plannen naar buiten. Los hiervan is ondergetekende, als secretaris van bovengenoemde Stichting, in het verleden gaan spitten op zoek naar meer gegevens over dit stukje Sommelsdijkse historie. In een reeks artikelen zult u meer te we ten komen over de kerkgracht van Sommelsdijk, hierbij zullen tal van opmerkelijke zaken de revue pas seren. Toen ik de literatuur er eens op na sloeg, bleek er bijzonder weinig gepubliceerd te zijn over de Sommelsdijkse kerkgracht. Dit is op zich opmerkelijk, daar deze gracht toch een belangrijke positie innam in het oude Sommelsdijk. Als beeldken- merk van de oude nederzettingsstruktuur van het dorp Sommelsdijk nam de kerk gracht een prominente plaats in: het was deze gracht die de karakteristieke ring- vorm van het dorp bepaalde. Het was bovendien jarenlang één van dè beeld bepalende kenmerken van het eeuwenou de dorp. Toch bleek men al vrij spoedig tot bebouwing van een groot gedeelte van de kerkgracht en het kerkhof over te gaan, waarom deed men dat? Ik zal hier in een volgend artikel nader op ingaan. Wat zal er verder ter sprake komen? Het onderhoud: in het archief trof ik reeds aantekeningen aan uit de zeventiende en achttiende eeuw. In 1747 werd er langs de straatzijde een stenen kaaimuur aan gebracht; hiervan zijn nog een tweetal bestekken aanwezig. Deze bestekken omschrijven uitvoerig hoe en wat de am bachtslieden moesten doen, en we krij gen tevens een duidelijk beeld hoe de kerkgracht er in het midden van de acht tiende eeuw uitzag. We lezen over dempingspcrikelen uit de negentiende eeuw en hoe men omzag naar mogelijkheden om tot regelmatige waterverversing over te gaan. In 1888 legde de plaat.selijke huisarts Dr. T. Bree- snee nog een plan voor om de watercir culatie in de kerkgracht te verbeteren. Het gemeentebestuur zette haar vraagte kens bij de uitvoerbaarheid van dit plan en alles bleef bij het oude. In 1909 klaagden omwoners wederom over stankoverlast. Deze klachten wer den door het gemeentebestuur niet hele maal serieus genomen, omdat enkele on dertekenaars van een verzoekschrift aan de gemeenteraad er simpelweg geen last van konden hebben en omdat een wet houder en een raadslid, beiden wonende aan de Enkele Ring, verklaarden, dat zij weinig of geen last ondervonden van de kerkgracht. Ditmaal werd wel aange- De kerkgracht anno 1616. drongen op algehele demping, maar het verzoek werd afgewezen, mede omdat het water uit de gracht als bluswater onmisbaar was; als dit water er niet was geweest, dan had meer dan eens de mo gelijkheid bestaan dat het halve dorp in vlammen was opgegaan! De Inspekteur van de Volksgezondheid bleef desondanks aandringen op dem ping en schakelde Gedeputeerde Staten in. Het gemeentebestuur moest te 's-Gra- venhage op het matje komen, maar dem ping bleef uit. In al het gefilo.sofeer over de demping rees het idee om, als er daadwerkelijk tot demping werd overge gaan, op de gedempte gracht in het ver volg een weckmarkt te houden. De gracht werd niet gedempt en de week- markt liet op zich wachten. Eerst in 1924 werd de eeuwenoude weekmarkt weer heropgericht, nota bene in het jaar waar in de demping van de kerkgracht een feit werd! In 1910 werd het water door een watcr- zuiveringsbedrijf onderzocht en zij had den een oplossing gevonden om door middel van een chemisch middel het water in de kerkgracht te ontdoen van alle onreinheden. Het gemeentebestuur had hiervoor echter geen interesse. In 1924 werd eigenlijk hals over kop een raadsbesluit tot demping van de kerk gracht genomen. Dit besluit werd met gemengde gevoelens ontvangen. De omwonenden waren blij, maar er waren ook mensen, die vonden dat dit regou- reuze plan te overhaast was genomen. Bovendien waren zij doordrongen van de cultuur-historische waarde van de kerk gracht. Het was de Bond Heemschut uit Amsterdam, die als eerste ageerde, bijge staan door K. Blokhuis, direkteur van de plaatselijke gasfabriek. Zij wezen niet alleen op de schoonheid van het dorp Sommelsdijk, die verloren dreigde te gaan, maar zij droegen ook alternatieven aan om tot een betere waterverversing te komen. In regionale en landelijke kran ten verschenen ingezonden stukken van voor- en tegenstanders. De gemeenteraad bleef echter bij zijn standpunt en de kerkgracht werd gedempt. Einde verhaal zult u denken, maar nee nu moest de gracht weer open. In 1959 bleek de bluswatervoorziening in de oude kern niet toereikend te zijn; er moest weer een open bluswaterreservoir komen. Waar had men die gedacht, juist ja, op het kerkhof. Er werd een ontwerp gemaakt en de gemeenteraad stemde er gaarne mee in, ook al was het een dure ingreep. Toen het raadsbesluit ter goed keuring (begrotingswijziging) naar Ge deputeerde Staten werd gestuurd, kreeg de gemeente al spoedig bericht van G.S. of het niet zinvol zou zijn om de oude kerkgracht te hergraven, omdat de ont worpen blusvijver gewoonweg niet in de historische ambiance van Sommelsdijk zou passen. Het hergraven van de kerk gracht had otik haar voordelen, zoals de beschikking hebben over veel meer blus water - in plaats van de 60 m' (blusvij ver) ruim 1000 m' - en men was dan gelijk de onderhoudskosten van het grote hekwerk rondom het kerkhof kwijt. De gemeente besloot dan maar om de blus vijver aan te passen naar de wensen van GS. Eind jaren zeventig werd er wederom serieus gedacht om de kerkgracht te her graven. De reden: vandalisme. Er werden door jongelui ruiten van het kerkgebouw ingegtwid, er werd gevcxït- bald op het kerkhof en er werd graf schennis gepleegd. Het plaatsen van een hekwerk was bij zonder kostbaar en niet geheel vandalis- mevrij. Het enige wat die opgeschoten jeugd kon tegenhouden was een breed water; de kerkgracht. De plannen verdwenen ech ter in de ijskast, totdat iemand ze weer tcvcKirschijn zal gaan halen. En zo zijn we beland in 1995. De ge meenteraad stelde het Dorpsvernieu wingsplan voor Sommelsdijk vast. On derdeel daarvan is het hergraven van de kerkgracht. Echter de gemeente stelde hiervoor geen geld beschikbaar, maar deed een oproep om vanuit de bevolking initiatieven te ontplooien, teneinde de schoonheid van Sommelsdijk te vergro ten en één van de belangrijkste histori sche en beeldbepalende elementen van het oude dorp in oude luister te herstel len. Hierop werd gehoor gegeven door een aantal vrijwilligers, die de Stichting Kerkgracht Sommelsdijk hebben opge richt, (wordt vervolgd) Jan Both, .secretaris St. Kerkgracht Blik op kerk ^P en samenleving Cj - Evangelische invloeden - Niet te organiseren Met Pinksteren in zicht wordt in de ker kelijke pers extra aandacht gevraagd voor de Heilige Geest en Zijn werk. In verschillende kerken en kringen wordt de behoefte gevoeld aan een réveil, een opwekking, wegens de matheid en de geesteloosheid van het kerkelijk leven. En gelijk wordt aangevoeld hoe onmach tig wij, mensen, zijn, hoe diep-afhankc- lijk van de Heilige Geest, Die als de wind blaast waarheen Hij wil. Desondanks worden er, met name vanuit de charismatische beweging, telkens po gingen gedaan om zoiets als een opwek king te organiseren. In de Nederlandse Hervormde Kerk is een werkgroep opge richt door ds. Evert van de Poll, voor heen zelf behorend tot de Pinksterbewe ging, maar daarna Hervormd predikant in Lelystad. Het Evangeli.sch Werkver band, een club waarbij ongeveer 40 pre dikanten zich hebben aangesloten, en die beslist geen richting of modaliteit wil zijn, publiceert dezer dagen een manifest waarin onder andere in de Hervormde Kerk ruimte wordt gevraagd voor de 'overdoop'. Deze dominees hebben moeite met de kinderdoop, die volgens hen niet bijbels te funderen is, maar alleen een produkt is van de traditie. De secretaris-generaal van de NHK, Dr. K. Blei, heeft in een eerste reaktie opge merkt dat er in de Hervormde Kerk geen ruimte is voor de 'overdoop'. Wie de doop wil herhalen doet daarmee afbreuk aan de kinderdoop. De 'overdoop' is ook niet los verkrijgbaar, maar behoort bij een andere geloofsovertuiging. ^f: :f: Ook vanuit een andere kerk, namelijk de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt, kwam, zo las ik onlangs, kritiek op de Evangelische beweging. In een vergade ring van Reformanda, de behoudende vleugel in die kerken, waarschuwde Ds. C. J. Breen tegen de invloed die vanuit deze beweging ook op zijn kerken uit gaat. Men is, zo stelt Ds. Breen, mijns inziens terecht, het zicht kwijt op de rechte verhouding van Woord en Geest, omdat subjectivisme en individualisme de kop opsteken. De jongeren werken veel met het begrip 'stille tijd'. Ze bedoelen daarmee het bezig zijn met Schriftlezing, meditatie en gebed. Daar kan uiteraard geen verkeerd woord van worden gezegd, alleen de term deugd niet. Die is, volgens Ds. Breen, teveel belast en loopt parallel met 'inwendig licht' van de dopersen. Een stap verder is dat de Heere buiten Zijn Woord om alleriei dingen aan men sen zou openbaren. Dat riekt allemaal naar geestdrijverij. Soms ben je blij dat je het ook eens van een andere kant hoort! Wij, mensen, zijn helaas wel in staat de Geest tegen te staan, te bedroeven, uit te blussen. Maar we kunnen (gelukkig!) de Heilige Geest niet organiseren. Hij is vrijmachtig in Zijn werk. Het enige dat we wel kunnen en mogen doen is smeken om Zijn wer king en doorwerking in gemeente, huis en hart. God geve ons gezegende Pink sterdagen, waarop de vruchten van de Geest zichtbaar mogen worden. Waarnemer Even weer uw aandacht voor de Stichting Ontmoeting. 6 mei jl. was er een bevrijdings zangavond in de Herv. Kerk te Nieuwe Tonge. Hoewel er, helaas, weinig belangstel lenden waren, mogen we toch terugzien op een goede avond. We mochten luisteren naar goede koorzang, afgewisseld door solozang en panfluitspel. Ook hoorden we dat we alleen vrij zijn als de Zoon ons vrijgemaakt heeft. Nu nog de financiële zijde. De kollekte voor Ontmoe ting bracht op 397,50, de kollekte voor de onkosten bracht op 393,50 en bij de kerkte lefoonluisteraars mochten we nog 181.75 in ontvangst nemen, zodat we totaal 972,50 in ontvangst mochten nemen. Na aftrek van de onkosten hebben we nog 400,- over mogen maken naar Ontmoeting. Verder bestaat er met ingang van heden de mogelijk heid om diverse kado-artikelen te kopen t.b.v. Stichting Ontmoeting. We hebben diverse soorten kaarten die per 4 stuks 2,- kosten. Verder geduldspelletjes (leuk voor kinderen), nagelknipper en schaartje in hoes je, puntenslijper. Ook is er het boek 'Uit de politiepraktijk' van Lennart Pnns nog voor radig. Tenslotte hebben we ook nog diverse CD/MC's in voorraad. U ziet, er is vast wel wat voor u bij. U belt maar voor een afspraak (01875-2291) of u komt gewoon aan bij M. van der Valk, Fr. van Borselenstraat 32 in Nieuwe Tonge. We hopen velen van u te ont moeten. Het is voor onze naaste in nood. Van een perceel koolzaad te Kruiningen aan de Hogenakkerweg werd een kast met bijen ontvreemd en van andere kas ten werd de honing afgenomen en mee genomen. De imker, afkomstig uit Dor drecht, zit met een schadepost. Schade wordt geschat op 400,-. De politie verzoekt om evt. getuigen zich te melden op het buro te Kruiningen, (01130)81810. van vrijdag 2 juni 1995 t/m zondag 5 juni 1995 WEEKEND-DIENSTEN ARTSEN Middelharnis - Sommelsdijk: van zaterdagmorgen 8.00 uur tot dins dagmorgen 8.00 uur dokter D. W. van Kempen, tel. (01870) 82710. Dirksland - Herkingen - Melissant: van vrijdagavond 18.00 uur tot dinsdag morgen 8.00 uur dokter T. v. d. Doel, tel. (01877) 1752. Ouddorp: dienst via telefoon (01878) 1312. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 17.(X) uur tot dinsdag morgen 8.00 uur dokter J. D. Wolters, tel. (01879) 1367. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot dinsdag morgen 8.00 uur dokter M. de Jager, tel. (01875) 1301. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooitgensplaat: van vrijdagavond 18.00 uur tot dinsdag morgen 8.00 uur dokter A. J. M. F. Jans sen, tel. (01871) 1306. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tandarts Buth, van Heesch, Boezemweg 62, Dirks land, tel. (01877) 1183 (van 11.00 tot 11.30 uur). Klassiek hotncopaat M. L. C. MASTENBROEK Middelharnis. Tel. (01870) 8 64 59. (zaterdagochtend van 11.00 tot 11.30 uur) APOTHEKEN Apotheek Menheerse Voorstraat 16, M'harnis, (01870) 8 36 66 Werkdagen van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 18.00 uur. Zaterdag van 10.30 tot 11.30 uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Zon- en feestdagen van 11.00 tot 11.30 uur en van 17.30 lot 18.00 uur. Buiten deze tijden: (01870) 8 36 66. Apotheek Sf. Joris St. Joris Doelstraat 34-36, Sommelsdijk, Tel. (01870) 87277 Geopend op werkdagen van 8.30 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 18.00 uur. Inkontlncntic-lijn Meditheek: 87277. Voor avond- en weekendiensten: zie Apotheek Menheerse. APOTHEEK DIRKSLAND Voorstraat 25, Dirksland Openingslijden van ma. l/m vr.: 08.30-12.30 uur. 12.30-13.00 uur gesloten) 13.00-18.00 uur. Openingslijden van za. t/m zo.: za.09.(X)-12.00 uur/ 17.00-17.30 uur zo. 11.30-12,00 uur/ 17.00-17.30 uur Voor spoedrecepien huilen deze uren wordt u vriendelijk verzocht te bellen met (01877) 1580 APOTHEEK 'OUDDORP' Boompjes 3-5, tel. (01878) 37 89 Werkdagen van 8.30 tol 18.00 uur. Zaterdag van 12.00 lot 13.00 uur en van 16.30 tol 17.00 uur Zondag van 12.00 tot 12.30 uur en van 17.30 lot 18.00 uur. Bullen deze uren via (01878) 3789. DIERENARTSEN De wcekcnddicnsl wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, (01874) 24 41; L. Tjebbes, KRL'ISW'FRK ZUIDHOLLANDSE EILANDEN Voor wijkverpleegkundige hulpvragen en informatie: (06) 099 22 99 Dagelijks van 13.00-14.00 uur Spreekuur afdeling Ouder- en Kindzorg (voor ouders van jonge kinderen) (01870) 8 23 00 voor gemeente Oostflakkee en Middelharnis. (01879) 12 96 voor gemeente Dirksland en Goedereede. Spreekuur afdeling Thuiszorg (voor ouderen, zieken en gehandicapten) (01879) 12 67 voor gemeente Goedereede. (01874) 12 89 voor gemeente Oostflakkee. (01870) 8 59 00 voor gemeente Middelharnis. (01877) 15 00 voor gemeente Dirksland. Stichting MAATSCHAPPELIJK WERK Telefoon (01870) 8 51 66 Buiten kantooruren telefonische hulpdienst, telefoon (01880) 2 59 52. Slichting KRAAMCENTRUM 'Haringvliet'. Tel. (01883) 1 00 00 GEZINSVERZORGING Aanvraag hulp voor heel Goeree-Overflakkee: (01874) 10 44 Stichting Bcjaardenwerk 'MIDDELHARNIS'. Tel. (01870) 8 33 66 St. Welzijnswerk voor Ouderen 'OOSTFLAKKEE'. Tel. (01874) 13 44 OPVANG van SLACHTOFFERS BIJ MISDRIJVEN en VERKEERSONGEVALLEN Postbus 273, Middelharnis, (01870) 8 35 55 NED. M. S. STICHTING afd. Goeree-Overflakkee K. M. Schippers-Berghuis, (01879) 18 15 VERTROUWENSTELEFOON NED. PATIËNTEN VERENIGING (01870) 8 21 74 (01878) 31 49 ALARMERING Brandweer, Politic, Ambulance 06-11 ALCOHOLPROBLEMEN Voor hulp en Inf. tel. (01887) 38 85 VER. REUMAPATIENTEN Goerce-Overflakkcc e.o. Havenweg 8, Ouddorp, tel. (01878) 19 27 LOTGENOTEN-KONTAKTGROEP voor vrouwen met borstkanker elke 2e maandag van de maand van 15.00- 16.00 uur In Groene Krulsgebouw Dirksland, Oranjelaan 59, tel. (01877) 15 00 Vrouwen kunnen bellen/langskomen. NED. LEVERPATIËNTEN VER. Regio-konlakipersoon: H. G. Snauw-v. d. Krol, (01873) 18 21 PATIËNTEN OMBUDSMAN ZIEKENHUIS dhr. A. Wagner, Postbus 20, 3247 ZO D'land WERKCJROEP V.B.O.K. OP GOEREE-OVERFLAKKEE Ongewenst zwanger? Bel voor hulp aan moeder èn kind (01870) 85547; (01875) 2153 Landelijk dienstencentrum VBOK ie Amersfoort, tel. (033) 62 02 44; (06) 0730 Enkele keren heb ik al geschreven over de armoede van de landarbeiders in Ooitgensplaat in de oorlogsjaren, de dertiger jaren en daarvoor. Nu wil ik eens schrijven over de jeugd van 60-70 jaar geleden. 70 jaar geleden gingen kinderen om te beginnen naar de bewaarschool (kleu terschool). De eerste dag werd er veel gehuild. Het viel ook niet mee om als vierjarige van huis te moeten. Alles is dan zo vreemd. Ik kan mij nog veel herinneren, het matjesvlechten, de speeltuin en het spelen in de zandbak met die kleine kruiwagentjes en schepjes. Na afloop werd alles netjes opgeborgen onder het afdak. Ieder kind zal wel eens gezegd hebben: „Ik wil niet naar school". Dat zal ik zelf ook wel eens gezegd hebben. Maar als kind kon je nog niet begrijpen dat het de eerste stap was voor je verdere leven. Spelenderwijs wordt er iets geleerd. Zoals het matjesvlechten in verschillende kleuren, waarbij men gelijk de verschillende kleuren leert. Wat zeer belangrijk was, was het leren omgaan met elkaar, en dat alles niet van jezelf alleen was. Ik heb deze dingen pas op oudere leeftijd ingezien, hoe goed het voor een kind is, om vroeg naar school te gaan. Het was een goede kleuterschool, er werd niet gekeken naar afkomst of geloof. Ieder kind was welkom, zowel van onkerkelijke als van kerkelijke ouders. Er werden verhaaltjes voorgelezen waar geen enkele oudere zich aan zou sto ten. Alles zo neutraal mogelijk. Jammer dat hier na de ramp verandering in is gekomen. Er moest zonodig een andere kleuterschool bij komen van andere opvattingen. En wat is er gemakke lijker dan kinderen te gebruiken om je doel te bereiken. Maar genoeg hierover en weer terug naar de jeugd van vroeger. Als men zes jaar was moest men naar de 'grote school' zoals men dat toen noemde om verder opgeleid te worden voor onze toekomst in de maatschappij, waar wij als kind nog geen besef van hadden. Maar er was wel verschil tussen kinderen van landarbeiders en die van middenstanders. Neem nu de grote vakantie. Wij moesten als kinderen van landarbeiders in de vakantie tarwe gaan lezen. Zoveel mogelijk. Als het gedorst en gemalen was, bracht men iedere dag een zakje meel bij de bakker (dat noemde men mek- ken). Dan had men goedkoop brood en dat was welkom in die zeer arme tijd. Maar het ging wel ten koste van onze vakantie. In oktober kon men nog landbouwverlof krijgen om als kind aardappelen te gaan lezen voor de winter. Dat was dan ook weer een besparing. Zo hielp je als kind mee om de armoede van je ouders te verzachten met als gevolg dat je met het leren in een achterstand geraakte. Maar dan kwam de tijd dat men de school ging verlaten. En wat dan? Verder leren kon in zeer veel gevallen niet. Niet om dat men daarvoor te dom was maar onze ouders hadden geen geld om bijvoorbeeld de tram naar Middelhar nis te betalen. Ik ben ervan overtuigd dat er in deze groep veel kennis verioren is gegaan. Maar er was óók geen werk, alleen de meisjes kwamen nog wel aan het werk. Op het land waar ze het onkruid weg haalden (wieden). In de winter deden ze uien afstaarten aan de put. Men had de voorkeur om meisjes te laten werken, die waren goedkoper. Er waren wel enkele jongens die het zwaardere werk deden en in de winter kon je als je geluk had stalknecht worden. De jongens verdienden iets meer. De meisjes verdienden een dubbeltje per uur en de jon gens vijftien cent. Maar het andere jaar kwam je niet meer in aanmerking, want dan werd je te duur. Ja, zo ging dat, van armoede maakt men altijd gebruik. Velen kwamen van school om in een maatschappij te leven zonder toekomst. Armoede en werkloosheid om je heen en je moet blij zijn als je vijf cent of een dubbeltje zakgeld kreeg van je ouders want die konden ook niet veel missen. En dan maar tegen je ouders zeggen: „mijn vrienden krijgen veel meer", wat natuurlijk niet waar was, want hun ouders leefden in dezelfde armoede. De grote vraag was: hex; brengen wij de dag weer door. Je kon niets kopen, want geld had je niet, toch hebben we nog best plezier gehad. Als de verveling toesloeg, dan ging men zwerven door de polders en de wei landen of op straat knikkeren. Soms deden we dingen die eigenlijk niet goed waren zoals in stille hoekjes kaarten wat ten strengste verboden werd door onze ouders. Op hoogtijdagen gingen we naar de kermis in Middelharnis maar dat stelde niet zoveel voor. Men had geen geld om met alles mee te doen. We probeer den om een gratis ritje te maken in de zweef. En wat het verenigingsleven betreft, dat was toen ook niet veel (dat is gelukkig nu veel beter). Wel werden er twee lokalen in de openbare school beschikbaar gesteld voor de avonduren om spelletjes te doen en een praatje te maken. Dan was men in ieder geval van de straat. Zo leefde de jeugd van toen: geen geld, geen werk en geen toekomst. Maar als ik nu om me heen kijk en zie wat de jeugd nu heeft, dan is dat wel een groot verschil met onze jeugd. Er zijn volop sporten en andere vermaak- mogelijkheden. Toch hoor ik nu ook vaak het woord verveling vallen, maar naar mijn inzicht niet terecht. Of de toekomst van deze jeugd wel rooskleuri ger is daar zet ik wel eens vraagtekens bij. Of ik ben misschien te pessimis tisch. Soms denk ik weieens, heeft de jeugd van deze tijd wel zulke goede vooruitzichten? Veel geleerd maar er niets mee kunnen doen. Laten wij hopen dat ze niet voor niets geleerd hebben. C. van Putten, Zwijndrecht Op zaterdagavond 3 juni wordt er een zangavond gehouden voor de stichting Woord en Daad in de Nederlands Hervormde kerk in Dreischor. Aan deze avond werken mee het Christelijk Thools man nenkoor 'Rehoboth', de tenor Johan Baaij, de bariton Kees Deurloo en de organist Bram Bout. De dirigent is Rijk J. Rijkse. De avond begint om half acht en de toegang is vrij. Ondanks het drukke programma is het koor bereid gevonden een optreden op Schouwen-Duiveland te verzorgen. Het mannenkoor 'Rehoboth', één van de met optimaal resultaat Tel. (01870)8 34 77 HULP EN INFORMATIE BIJ BORSTVOEDING La Leche League, (01879) 2498 Borstvoeding Natuuriijk, (01875) 2394 Ook verhuur kolven. meest befaamde koren in Zeeland, begint de avond met een intro, gevolgd door enkele optredens met psalmen en geeste lijke liederen. Johan Baaij is al vanaf de oprichting de vaste solist van het mannenkoor. In Ant werpen behaalde hij de diploma's A en B Solozang (met onderscheiding). Samen met Kees Deurloo brengt hij enkele duetten ten gehore. Bram Bout volgde jarenlang orgellessen bij de bekende organist Willem Hendrik Zwart. Al weer bijna tien jaar is hij de vaste begeleider van het mannenkoor. Sinds kort is hij ook organist bij het mannenkoor 'Ethan' uit Yerseke. Naast de begeleiding van het koor wordt door hem ook een orgelsolo gespeeld. Ds. Boer uit Sirjansland hoopt de avond te openen. De heer J. Dankers uit Wad- dinxveen, oud-leraar aan de vroegere Chr. MULO in Zierikzee en reeds jaren lang hoofdbestuurslid van de stichting Woord en Daad, vertelt iets over het zie kenhuis in Haïti. De gezamenlijke Zeeuwse comité's hou den namelijk dit jaar verschillende akties voor de bouw van een nieuwe kliniek bij dit ziekenhuis. De opbrengst van deze avond is dan ook bestemd voor de aktie 'Zeeland bouwt ziekenhuis in Haïti'. De deuren zijn vanaf zeven uur open en iedereen is welkom.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 10