Expositie 1940-1945 in Goerees Torenmuseum TOPKUVSSE BERBER NU spimi omm Aktie om 'de Hudson' in oude glorie te lierstellen van kempen Biz. 2 EILANDEN-NIEUWS VRUDAG 12 MEI 1995 In een kleine nabeschouwing geef ik graag mijn indrukken weer bij de opening van deze tentoonstel ling op 5 mei jl. De heer Grinwis deed daar in de krant van 9 mei op duidelijke wijze verslag van. Van mij de overpeinzingen. Na de spektakulaire en grappige ouvertu re distilleerde ik deze zinsnede uit de openingstoespraak van Burgemeester Sinke. „Laten wij deze dag, onze Bevrij dingsdag, toch vooral in ere houden en niet nu al gaan denken: zegt het de men sen na ons nog wel genoeg? In Frankrijk wordt op 14 juli nog elk jaar op ieder dorpspleintje een daverend feest gehou den om die kostbare vrijheid te gedenken en te vieren. Men viert dan als uitbundi ge reaktie op het despotisme de bestor ming van de Bastille. Dat was in 1789! Zitten wij dan hier nu reeds met de be vrijding in 1945 in onze maag? Nee toch? Deze vrijheid tot in lengten van dagen te mogen blijven vieren was onze Burgemeesters wens. Als ik nu iets schrijf over deze tentoon stelling wil ik mij graag en vooral rich ten tot de jeugd. Ik zou even stil willen staan bij het fenomeen: oorlog. Want je moet je een weloverwogen oordeel vor men over wat 'oorlog' inhoudt als je straks tegenover die dingen komt te staan die de oorlog uitbeelden: een bunker, wapens, een parachutist, maar ook: een klein koud (piepklein kacheltje) kamertje met een vrouwtje dat aardappels raspt om koekjes van te bakken, een man die naar de Engelse radio luistert (daar stond de doodstraf op bij ontdekking). Kijk en denk erover na. Vind jij dit zinvol? Is een oorlog zinvol? Door alle eeuwen heen is er altijd weer een gek geweest, die de kop op stak met een heftige territoriumdrang - in dit geval was het Adolf Hitler, die heel Europa wilde onderwerpen. Zijn 'Groot Duitse Rijk' was zijn droom. Hij kon geweldige opzwepende toespraken hou den en zorgde heel slim voor veel goede sociale voorzieningen in zijn land. Zo werd hij de 'grote' man. Alle Duitsers zullen dit zeker niet gewild hebben, maar helaas velen volgden hem blindelings. Hij bracht al van 1933 af een geweldig sterk leger op de been. In Europa zag men dit gevaar te laat. In september 1939 viel hij Polen binnen, hij was niet meer te stuiten. Vrijwel elk Europees land werd nu ingelijfd. Zo ook op 10 mei 1940 Nederland na een heldhaftige strijd van ons kleine, slecht uitgeruste leger. Zware bombardementen op Rotterdam en Middelburg met duizenden doden, dwongen ons tot overgave. De bezetting bracht onderwerping: wat zij zeiden, moest gebeuren of je 't wilde of niet, je huis uit, slavenarbeid, je mond dicht houden. Geen koningin meer (die sprak ons bemoedigend toe vanuit Londen), alleen nog: Hitler. De Holland se vlag? Die bestond niet meer. We stop ten hem in de diepste lade van onze kast. Tot ééns: wanneer? Lees die verhalen maar in dat mooie boekje 'Kom van avond met verhalen' dan begrijp je wat we moesten verduren, vijf jaren lang. In de grote steden werd ontzettende honger geleden als straf op de Spoorwegstaking. Alle spoorwerkers legden als één man 't bijltje erbij neer in september 1943 (daar zat een enorme organisatie achter van 't verzet), uit protest tegen alle volle trei nen met kleren, machines en levensmid delen die elke dag naar Duitsland reden. O.K. zeiden de Duitsers dan ook geen voedseltransport meer naar de grote ste den: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht. De mensen hongerden daar let terlijk dood of bevroren (drie heel stren ge winters), want kolen waren ook ver boden. De totale geallieerde strijdmacht: Engel sen, Canadezen, Amerikanen, ook Polen, moest er aan te pas komen om Europa te bevrijden van deze gek met zijn waan ideeën. Wat is er gevochten! Wat zijn er veel jonge jongens gesneuveld. Maar wat moeten de Duitsers bang geweest zijn voor de Grote Invasie. Vanaf 't uiterste puntje van Noorwegen: Tromsö, tot aan 't zuidelijkste puntje van Frankrijk: Biarritz werd de kust versterkt met bun kers vol afwcergeschut, duizenden en duizenden. Ook het eiland Goeree-Over- flakkee lag in die kuststreek, de ge vechtszone. Daarom zie je hier die bun ker en ook een doorsnee daarvan (heel knap gemaakt door Jan Kees Grinwis). Waren wij daar blij mee hier in Neder land, voelden wij ons extra beschermd? Welnee, helemaal niet. Maar niemand had iets te vertellen dan alleen de bezet ter. Hele kustdorpen (ook Goercc Haven- htxifd) werden afgebroken, de hele kust strook, werd één mijnenveld. Je weet als je op een landmijn trapt (je ziet hem niet, hij is licht ingegraven), dan vlieg je in duizend stukjes de lucht in. Ik weet van een boer in Ouddorp met een boerderij vlakbij de duinen. Zijn akkers lagen daar en hij had drie kleine kinderen beneden de vijf. Ze speelden elke dag in de tuin rondom de boerderij. Op een dag kwa men de Duitsers en legden die hele tuin vol landmijnen. Daarbij cxik in de aard appel- en graanakkers. En wal zeiden de Duitsers? „Dat was om ons te bescher men tegen de Engelsen en Amerikanen!" Zou je dan niet helemaal uit je vel sprin- V ^ZBf°^IMÜ P.STR.M. 400 CM BREED Een viersterren 100% zuiver scheerwollen tapijt met fijne noppenstruc tuur (boucié) en "action- back" rug. Breedte 400 cm en in 9 actuele tinten. Geschikt voor wonen (zv/aar gebruik) en slapen. Antistatisch, brandv^erend en geschikt voor vloervervs^arming. c/a/ lialpas ^oea tapijten en ^onfijnen gen? Dat deed die boer dan ook, maar hij was machteloos. Om zijn kinderen te beschermen bouwde hij een hoog en ste vig hek langs 't straatje om de boerderij. In de tuin vloog je de lucht in, op zijn akkers ook, dus jarenlang geen gewas. Dan vraag ik jullie dus nu nog eens: is een oorlog zinvol? Bereik je er iets mee? Worden mensen, wordt de wereld er beter van? Deze man Adolf Hitler had in zijn ogen een 'heilig' ideaal maar dat had ook Napoleon, ook Saddam Hoessein. Vul maar in: Bosnië, Kroatië. Denk je, dat er ooit één ideaal zo 'heilig' kan zijn, dat je daardoor en daarvoor miljoenen mensen dood mag gaan maken? Nee toch? Oorlog is niet meer dan een gekte, een ziekte van bepaalde gestoorde mensen die denken daar iets mee te be reiken. Als je dan nu voor die bunkers staat hoop ik dat je denkt: „Nou, daar is ons land dan toen mooi in verzeild ge raakt, ongewild. Voor mij hoeft 't nóóit meer. Aan de jeugd is de toekomst: geef zo'n gek nooit meer de kans. De tentoon stelling is symbolisch bedoeld, hij stemt tot nadenken. Neem dat mee in je achter hoofd. Heeft Goeree nu plotseling een 'Ooriogs- museum'? Zo doet een hardnekkig ge rucht de ronde. Welnee. Zoals overal elders in den lande worden plaatselijke situaties uitgebeeld en herdacht. Op dit eiland waren oorlogssituaties met vrese lijk wapengekletter verre. Het zou absurd zijn hier een 'Oorlogsmuseum' te stich ten. Het is slechts een kleinschalige, een malige expositie van wat er hier gebeur de. In Overtoom(N.Br.) is een volledig ingericht Ooriogsmuseum met alles wat dat werkelijk inhoud: wapens, tanks. Geen vergelijk met hier. Nu wijd ik mij even aan de makers van deze tentoonstelling. Het 'driemanschap' van het eerste uur. De mannen, die in mijn vorige stuk over deze expositie nog anoniem wilden blijven. Nu noem ik ze: de heer Kees Schippers, de heer Aad de Looze en Jan-Kees Grinwis, beiden uit Ouddorp. Mijn man was de 'architect', hij had de planning en de technische realisatie in handen. Vele vergaderingen - met vele bouwtekeningen - in onze woonkeuken in de Pieterstraat gingen hieraan vooraf, ik schrijf oktober 1994. Om van die ruimte op die torcnzolder vol ander materiaal iets te maken is een gigantisch karwei geweest. Het takelen alleen al! Naar beneden met spullen, naar boven met spullen (blokken beton o.a.). Mijn man coördineerde de zaken, leder had zijn taak maar de samenwerking was optimaal. Wat bewonderde ik ze avond aan avond (vier dagen per week) naar die ijskoude toren toe te gaan. Van zeven tot elf, twaalf uur, met slechts een hete kan koffie om zich te warmen. Wat een idealisten. De heren de Looze en Grin wis zorgden voor de realisatie van de bunkers, de mensen in uniform, de para chutist, de wapens, gebruikt in de ooriog. Mijn man nam de aanleg van het clektri- citeitscircuit voor zijn rekening, de be lichting, het 'kamertje', de levensmidde len uit de ooriog, de perso<insbewijzen, de bonkaarten. Ook de prachtige teke ning met overzicht van alle bunkers, in gebouwd in de duinen op dit eiland, wat veel research vereiste. In de hechte kameraadschap - het sa menwerkingsverband - dat in deze maanden ontstond tussen 'de drie' bleek duidelijk het ingespeeld zijn op elkaar, ieders onmisbaarheid, was er één uitge vallen, dan hadden de andere twee de tentcwnstelling nooit voor elkaar kunnen krijgen. Met veel extra uren tot slot - (X)k hele zaterdagen, 's nachts tot één uur - is 't uiteindelijk gelukt. In zijn t(x;psraak prees de heer Visser op deze vijfde mei uitvoerig de prestaties van het tweetal: de heren de Looze en Grinwis, zoals ook in de krant van 9 mei jl. vermeld. Voor hun noeste arbeid aan de tentoonstelling. Wel. De heren van Oosterom en Kastelein werden geprezen voor de samenstelling van het boekje. Ook vermeld. Nu, dachten wij, dat was het dan. Ik vcxïide reeds een lichte kater over al die lange avonden alleen. Maar nee, nu werd de heer Schippers toch ook nog geprezen voor zijn 'bijdrage aan deze tentoonstelling'. Welke bijdrage, wat had hij gedaan? Men wist het niet. Hij wordt derhalve ook niet vermeld in de krant. Immers: geen enkele taakom schrijving. En dat spijt mij zeer. Pres taties zijn prachtig, erkenning is ook wat waard. Naast het navenante bezettingsgebeuren is er op de begane vl(x;r beneden bij de entree een zorgvuldige selektie toegepast in landbouwgereedschap. Doordat de enorme - op zich mooie, maar te grote - boerenwagen verwijderd is. ziet men eigenlijk nu pas goed het mozaïek in steentjes in de vloer. In de vitrines staan bodemvondsten van De Motte mcxii ge rangschikt. In weer andere vitrines zijn prachtige oude kleurige (gebl(x;mde, ge- ruiten) kostuums te zien. beschikbaar ge steld door oude. gerenommeerde Goc- rcese boerenfamilies. De stoffen zijn heel bijzonder, o.a. sits. Ik zag ook een prachtige crèmekleurige keuvel, die nog op een kopje geplaatst zou kunnen wor den. Er komen hier ook nog kaartjes bij te staan, zoals boven op de tentoonstel lingszolder. Het museum zoals het nu is, beneden, maakt een weloverwogen even wichtige indruk. De mogelijkheid bestaat nog er enkele vitrines bij te plaatsen voor o.a. oude kostuums, een rouwkeuvel, kanten kin derondergoed, welwillend in bruikleen ter beschikking gesteld door het Streek museum te Sommelsdijk. En oude ge bruiksvoorwerpen uit de huizen, uit Het is alweer zo'n dertig jaar gele den, dat de voormalige zeesleper 'Hudson' ligplaats nam, als ijsfa briek, in de vissershaven van Stel- lendam. Het heeft z'n plezierige reden dat wij terug komen op deze markante sleepboot, die in de oor logsjaren zeer aktief geweest is. De Hudson, gebouwd in 1938, behoorde tot één der beroemdste zeeslepers uit de geschiedenis van rederij Smit en de Hol landse sleepvaart. Zij behoorde namelijk tot de eerste gene ratie motorsleepboten, op basis waarvan er later zoveel zijn gebouwd. Deze 56 jaar oude sleper is gedeeltelijk in haar oude luister hersteld, doch er moet nog heel veel aan gebeuren, wil zij op eigen kracht inzetbaar zijn. Nederiand viert heden het vijftigste be vrijdingsjaar. De 'Hudson' heeft een veel bewogen loopbaan achter de rug. Wij willen u dan niet onthouden, om in deze tijd van herdenken, deze zeesleepboot wederom aan u voor te stellen. De 'Hudson' was nauwelijks tien maan den oud. toen de tweede wercldooriog uitbrak. De sleper was onderweg naar Dakar, om een sleep af te leveren. Na daar te hebben gebunkerd, wilde men vertrekken, maar het schip werd in be slag genomen door franse officieren. Als voorzorg haalden zij de verstuivers uit de hoofdmotor, om ontsnapping te voorko men. Maar, de opvarenden van de Hudson waren op zulke tegenvallers voor bereid, ze monteerden de reserve verstuivers en maakten zich gereed om naar Freetown te varen. Dit lukte en vanaf die tijd was de Hud son in geallieerde dienst. In september 1940 kreeg de Hudson een belangrijke opdracht. Bij een poging van de geallieerden Da kar in te nemen, werd het Britse slag schip 'Resolution' door een torpedo ge troffen. Ondanks zware slagzij ontkwam dit schip en voer onder eigen kracht rich ting Freetown. Men besloot de Hudson dit slagschip te laten binnen brengen, hetgeen lukte. Als dank kreeg de Hudson een kanons- top van het zware geschut van de 'Re solution'. Een jaar later, in oktober 1941, na de berging van de tanker 'Britisch Mariner', werd de sleepboot naar Swansea in En geland gedirigeerd, van waaruit veel sleepwerk werd verricht. Veel schepen zijn hier getroffen door bommen en torpedo's. Medio 1943 werd de Hud.son naar Al giers gestuurd, om daar sleepwerk te gaan verrichten. Bij aankomst kon de Hudson direkt aan de slag. De 'Ford Confidence', een met munitie geladen vrachtschip vkwg in brand en de Hudson kwam direkt in aktie. Eerst werd een Brits hospitaalschip uit de gevarenzone gesleept en aansluitend een Amerikaans trtxipenschip verhaald. Toen sleepte de Hudson het levensge vaarlijke schip de haven uit, met gevaar vooreigen leven. DIRKSLAND P.V. de Snelpost Uitslag wedvlucht vanuit Roye d.d. 6 mei 1995, in concours 556 duiven, gelost om 8.00 uur met N.O. wind. Ie duif 11.11.34= 1287.00 m/min. Laatste duif 11.28.33 1182.19 m/min. B. van Es (78) 1, 2, 3, 5, 7, 10, 22, 23, 24, 26, 27, 30, 33, 34, 35, 36, 38, 40, 45, 49, 55. 61. 65, 68, 73, 75, 92, 95, 98, 100; M. V. d. Baan (33) 4, 16, 32, 46, 64, 66, 86, 96, 97; A. Zoon (15)) 6, 12, 21, 25, 47, 69; A. M. v. d. Kroon (11) 8, 17, 18. 42, 82, 94; A. de Lange (17) 9, 15, 37, 44, 48, 78; L. Tijl (136) 11, 50, 67, 7174, 8183. 89,93. 99; A. P. de Vogel (27) 13. 29, 31, 43, 53, 56, 59, 63; J. du Pree (14) 20, 79; Joh. van Rutten (57) 28, 52, 54, 57, 58, 84, 85, 87, 88, 90, 91; H. Klink (16) 41, 77, 80; L. v. d. Baan (43) 51, 60, 62; Mevr. Doom (17) 76; D. Klootwijk (13) 103, 136; A. Bestman (14) 120; J. de Bruin (12) 121; L. Arens- man(24) 14. 19.39,70.72. vroeger tijden in Goedereede. De bodem vondsten blijven apart. Al met al is 't heerlijk, dat alles nu in gereedheid is voor 't aankomende sei zoen. Een paar geweldige schoonmaak- dames zorgen voor een frisse en schone toren. De twee gastvrouwen achter de balie, mevrouw Nuys en mej. de Jong, die in onderling overleg bij toerbeurt werken, verklaarden heel veel plezier te hebben in hun nieuwe werkkring. Voorlopig is het museum donderdag en zaterdag open. Nadere openingstijden worden nog gepubliceerd. U weet, u kunt behalve de genoemde lokaties ook nog de beiaard bezichtigen op de tweede zolder. En helemaal boven het onovertroffen uitzicht over het wijde land en de zilveren stromen. U bent welkom! Dieke Schipers-Vaarzon Morel De sleeptros brandde zelfs door en de bemanning van de Hudson moest aan boord van het brandende schip, om weer verbinding te maken met de nieuwe sleeptros. Uiteindelijk kon de 'Ford Confidence', die in lichterlaaie stond, buiten de haven, aan de grond worden gezet. De bemanning werd voor deze helden daad onderscheiden met het kruis van verdienste en het oorlogs-herinnerings- kruis. Na vijf bange oorlogsjaren kwam de Hudson in 1945 weer in de haven van Maassluis. Een bange periode lag achter haar en haar bemanning. Na de oorlog heeft de Hudson nog 18 jaar gevaren onder de vlag van Smit int. sleepdienst. In 1963 werd de Hudson omgedoopt tot Ebro, en heeft nog anderhalf jaar gevaren onder die naam, toen zij uit de vaart 'werd genomen. De heer Dirk de Jager kocht de Ebro in 1964 en stationeerde haar in Stellendam. Onder de naam 'Johan Dirk', genoemd naar z'n kleinzoon, heeft de zeesleper dienst gedaan als ijsfabriek. In 1977 werd de drijvende ijsfabriek ver kocht aan de heer H. Tanis, die de ijspro- duktie voor de vissersschepen voortzette en het schip als naam 'Elizabeth' gaf. De voormalige 'Hudson' bleef men her kennen als een sleepboot van Smit, doch van binnen was zij als zodanig niet meer herkenbaar. In 1989 werd de verkoop aan sloper Stolk in Hendrik Ido Ambacht een feit. Een aantal enthousiastelingen, met ge voel voor maritieme historie, zagen in dit schip een stukje 'Hollands Glorie' ver dwijnen, dat verdiende behouden te blij ven. Met de sloper werd overieg gepleegd om de afbraak op een wat langere baan te schuiven. Er werd de 'Stichting Help de Hudson' opgericht en na verloop van tijd was er genoeg geld binnen om de zeesleper te redden van haar definitieve ondergang. Vele particuliere donateurs en ook vele bedrijven hebben het mogelijk gemaakt om de 'Hudson' te behouden en nog worden er verwoede pogingen daartoe ondernomen. Inmiddels is het exterieur van de Hudson grotendeels in oude luister hersteld, maar van binnen moet er nog van alles aan worden gedaan. Na bijna twee jaar op de kant te hebben gestaan bij H.V.O. werd de Hudson naar Verolme in de Botlek gebracht waar zij een facelift onderging. Ook dit heeft het nodige gekost en daar om is het wenselijk dat meerdere dona teurs tot de stichting toetreden om op deze wijze de 'Hudson' geheel in oude luister te herstellen. Nu het schip aan de buitenkant ziender ogen opknapt, krijgt ze bij het publiek steeds meer waardering. Dit ondervonden wij, toen we met de Hudson op 4 mei jl. in Rotterdam lagen onder het monument 'De Boeg', bij de Leuvehaven waar prinses Margriet en vele anderen een krans legden, ter nage dachtenis aan de opvarenden van de koopvaardij, in de oorlog 1940-1945, die op zee hun leven gaven voor het vader land. Dit evenement vond plaats om 11.00 uur en aansluitend kwamen twee sleepboten, die de Hudson weer naar Maassluis brachten, want daar wachtte het volgen de programma, de dodenherdenking om 20.00 uur en de volgende dag 'bevrij dingsdag'. De Hudson lag er op 5 mei geheel gepavoiseerd bij en 's avonds geheel ver licht, met op de achtergrond, ook ver licht, de Grote Kerk. De Hudson lag daar als symbool en mo nument in Maassluis, omdat vroeger de haven van Maassluis vol lag met deze zeeslepers en ook hiervan niets meer over is. Dit projekt moet in stand gehouden wor den en dat kan alleen met uw hulp. Bent u nog geen donateur? Meld u zich dan aan voor 25,- per jaar bij: Stichting 'Help de Hudson', secr. Merijntje Gijzenstraat 29, 4681 BN Nieuw Vossemeer. Heel hartelijk dank. Maarten Bezuijen ZUIVBIJCNSinVDt WMHi»»WW^* ■,;.^4v^è****ii«*T«**w^'^*«*^'^^ l SSSJS^SRSWKSWW»^ NIEUWSTRAAT 1 - OUDE TDNGE - TEL. (01 874] 1 577 ■ift l«!S»gï«**V-*'*^' Ze weerde zich dapper m oorlogslijd. '1tet^~ '-.Ck-^^^"" Jarenlang was ze ijsjui»uk in Slellendam. Ze niaaki haar rentree; hier ligt ze in Maassluis.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 14