Engelse cathedraalmuziek
te Dirksland
Pasfoto's I
REMBLOKSET
Verkeersonveiligheid in woon
omgeving het meest voelbaar
TE HARD RIJDEN HOOFDOORZAAK VERKEERSONGEVALLEN
Verbond van Verzekeraars
ondersteunt VVN-campagnes
SHETLAND
PONY'S
Binnenkort 'pinnen'
in Ooitgensplaat
C.P.B. 'GOEREE'
Minder snel?
Dank u wel
Voetgangers en fietsers vaker
bij verkeersongeval betrokken
dan autorijder
Hisschemöller
GROENE WARMTE
NU BU TOYOTA:
4 koplopers na de
2e ronde schaak-
kampioenschap G-O 1995
Wat kunt u
nog meer verwachten?
Ophalen oud papier
Tel. (01815) 2251
De nieuwe Centrale
Verwarming
Geen olie Geen gas
Maar warmte uit de
grond!
Groene Warmte B.V.
Postbus 200
3253 ZK Ouddorp
Tel. (01879)3366
Buiten kantoortijd:
Tel. (01110) 14401
TOYOTA
VOOR STARLET
INCL. BTW EN EXCL. MONTAGE
Automobielbedrijf Flakkee B.V.
Op elk willekeurig tijdstip zijn er meer mensen te voet of
per fiets onderweg dan per auto of openbaar vervoer. En
hoewel lopen en fietsen de veiligste vormen van
voortbewegen zijn, zijn deze kwetsbare
verkeersdeelnemers veel vaker bij verkeersongevallen
betrokken dan autorijders en -passagiers. Veilig Verkeer
Nederland en De Voetgangersvereniging voeren nu
opnieuw samen actie tégen de verkeersonveiligheid en
vóór een veilig, leefbaar verkeer voor alle
verkeersdeelnemers. Opzet is om burgers te mobiliseren
bij het signaleren van verkeersonveilige situaties en daar
samen met de betrokken wegbeheerders (gemeente,
provincie) iets aan te doen. Het terugdringen van hard
rijden staat hierbij centraal.
Emoties
Verkeersonveiligheid melden bij VVN of
De Voetgangersvereniging
Antennes
Gedrag
Bel 06 -350 340 80 en
geef uw mening over
verkeers(on)veiligheid
Provinciale verscliillen
BeldeWN
te hard rijden-lijn
06-35034080*
Doel: minder verkeersslachtoffers en minder schade
Biz. 2
EILANDEN-MEUWS
VRIJDAG 12 MEI 1995
Op D.V. zaterdag 20 mei hoopt de
Christelijke Oratorium Vereniging
'Middelharnis' met medewerking
van Marijke Nieuwenweg (so
praan) en Bas de Vroome (orgel)
een concert te verzorgen in het
prachtige kerkgebouw van de her
vormde gemeente te Dirksland. De
algehele leiding is in handen van
dirigent Rinus Verhage. Het con
cert wordt georganiseerd door de
Stichting Kerkconcerten 'Goeree-
Overflakkee' en begint om 20.00
uur. De toegangsprijs is 7,50;
scholieren, 65+ en CJP-pashou-
ders: ƒ5,00.
Wat kunt u verwachten
Het programma is een dwarsdoorsnede
van de Engelse Anthem-conipositics
vanaf W. Byrd in de 16e eeuw tot aan
CV. Stanford in deze eeuw. De 'ant
hem'-. De 'short anthems' zijn eenvoudi
ge, korte werkjes zonder contrapunt en
vrijwel syllabisch homofoon.
De C.O.V. 'Middelharnis' zingt in Dirks
land echter alleen 'full- en verse ant
hems'. Van William Byrd wordt uit
gevoerd de imposante full anthem 'Sing
joyfully', een zesstemmig contrapuntisch
meesterwerk, waar met name de tekst
'Blow the trumpet in the new moon'
prachtig geïllustreerd wordt met bijna
schallende trompetsignalen. Is de 'full
anthem' een grootse polyfoni.sche com
positie, de 'verse anthem' ontleent haar
naam aan het feit dat het motet in ver
schillende duidelijk onderscheiden 'ver
ses' is ingedeeld, welke afwisselend aan
solisten/instrumentalisten of aan het koor
zijn toebedeeld. Het is evident dat met
name in dit genre Marijke Nieuwenweg
flink aan de slag kan. William Byrd com
poneerde het 'Teach me, O Lord' voor
solo en koor. Nog tot nu tcx; worden in
Engeland de solo's door een 'choirboy'
gezongen. Uiteraard is Marijke geen
'choirboy'; de .schoonheid van haar stem
is niet meer of minder, maar anders en in
ieder geval van grote rijkdom. De orga
nisatie is dan ook blij, dat juist zij de
vele fraaie en tere solo's in dit concert
zingt.
In de 17e eeuw verrijkt vooral Henry
Purceli de anthcm. De struktuur van de
'verse anthem' bereikte de cantatevorm
met een inleidende symphony, solo's,
duetten, terzetten, koor en basso conti
nuo. Ai deze elementen worden ver-
klankt in het zeer bekende 'Rejoice in
the Lord' van deze componist.
De eerste helft van de 19e eeuw was een
dieptepunt voor de Engelse kerkmuziek.
De Oxford-beweging zette zich krachtig
in om uit deze impasse te komen. Hierbij
valt vooral de naam van Samuel Sebas
tian Wesley. In zijn manifest 'A few
words on Cathedral Music' en in zijn
composities voerde hij een krachtig plei
dooi voor een grote koerswijziging. Met
name een diep respekt voor de teksten
die hij toonzette leverde een expressieve
melodiek, die gepaard ging met een zeer
eigen harmonisch caloriet, waarin toch
zijn grote bewondering voor Bach door
klinkt.
Wellicht komen deze elementen nergens
duidelijker tot uiting dan in het uit te
voeren 'Blessed be the God and Father'.
Het pionierswerk van Wesley werd
krachtig voortgezet door C. V. Stanford
(1852-1924). Van hem klinken de
indrukwekkende lofzangen van Maria en
Simeon.
- Mooie orgelsoli door Bas de Vroome,
die vorig jaar Arie J. Keijzer opvolgde
als docent orgel aan het Rotterdams
Conservatorium. Bas, die organist is
van de Oude- en de Nieuwe Kerk te
Delft, is een van de meest gevraagde
concertgevers in ons land,
- Een prachtige cngelstalige Te Deum-
compositie van de Duitse Mendels-
.sohn, die wel tien keer Engeland be
zocht en bevriend was met de Wes-
leys.
- Tenslotte kunt u de C.O.V. 'Middel
harnis' ook nog beluisteren in Psalm 150
in een toonzetting van Stanford en in
het gezang 'Praise my soul, the King
of Heaven' van J. Goss.
Om de diepgang van tekst en muziek
optimaal te kunnen meebeleven zorgt de
Stichting Kerkconcerten als vanouds
voor een tekstboekje. De uitvoerenden
en de organisatoren ncxligen u van harte
uit deze avond bij te wonen om met
elkaar rijker te worden van deze Engelse
Cathedraal Muziek.
Voor uw
MIDDELHARNIS
Door medewerkers van de commissie
'oud papier' van de Ned. Herv. Kerk zal
morgenochtend, zaterdag, weer oud
papier worden opgehaald. U wordt vrien
delijk gevraagd het rond half negen
gebundeld buiten te zetten.
Drog Reform. Foto Quelle
MIDDELHARNIS j
Tel. (01870) 8 24 41
TE KOOP
van particulier
1 en 2 jr. oud,
met en zonder papieren.
Heeft u een Starlet LO of 1.3 (10/'84-12/'89) en zijn uw
remblokken aan vervanging toe, rij dan langs bij Toyota
Direct Service. In een mum van iijd monteren wij voor
delig een nieuwe originele remblokset. Ook voor andere
kleine reparaties bent u van
harte welkom en we doen
dat goedkoper dan u denkt
KUINE REPARATIES SNEL EN ZONDER AFSPRAAK.
Dorpsweg 28 - 3245 VC Sommelsdijk - Tel. (01870) 84466
Afgelopen maandag 8 mei werd de twee
de ronde gespeeld van het schaakkam-
pioenschap van Gocree-Overflakkee.
Deze ronde werd gespeeld in "De Parel
van de Delta' te Middelharnis. Na deze
2e ronde zijn er nog 4 spelers die de
volle twee punten behaalden. Dit zijn
Mourik, Vcrolmc, J. Santifort en Taaie.
De partij tussen Sparreboom en Markwat
is uitgesteld. Een van hen kan zich nog
bij het viertal van de kop scharen.
Na de genoemde namen volgt een zestal
met 1'/^ punt waaronder Van Hooff en
Lagendijk die hun onderlinge strijd met
remise afsloten. De andere mensen met
IVi punt zijn Bakelaar, Wijnands, Smit
en Van der Waal. Ook zij zijn nog volop
in de race voor het kampioenschap.
Nagekomen uitslag uit de Ie ronde:
J. van Dam - H. TaaieO - I
De uitslagen van de 2e ronde gespeeld
op maandag 8 mei:
C. J. Smit - C. Bakelaar^A - Vi
A. L. Mourik - J. NoordijkI - O
W. J. Tanis- M. VerolmeO- I
R. van Hooff- I. LagendijkVi - Vi
J. Santifort - J. van Genderen1 - O
W. Sparreboom - W. Markwatuitg.
M. L. van der Waal -
R. van Doorn^A - Vi
W. L. Knöps - J. van DamO - 1
K. W. Wijnands - C. Wassenaar1 - O
H. Taaie - W. de Vos1 - O
E.Verbeek- J. GrinwisI -O
P. Lesuis - L. Neleman1 - O
F. Tr(X)st - E. Santifortuitg.
W. H. M. van Geclen - L. Stolkuitg.
A. A. Khaneshir-E. Meiaard1 - O
In de maand juli a.s. zal er bij de
Rabobank Ooitgensplaat een geldauto
maat worden geplaatst. Deze is toegan
kelijk voor iedereen die in het bezit is
van een bankpas met pincode.
In augustus, dus na de bouwvakvakan
tie, zal gestart worden met een interne
verbouwing. De bankhal en spreekka
mers zullen anagepast worden aan de
eisen van deze tijd waarbij de privacy
nog verder gewaarborgd zal worden. In
de komende periode zullen de cliënten
via een persoonlijke brief worden geïn
formeerd.
Op D.V. donderdag 18 mei a.s. hopen
we onze laatste vergaderavond van dit
seizoen te houden.
Aanvang 20.00 uur, in verenigingsge
bouw 'Oostdam' te Goedereede.
Mw. Schaly-Hoey-Smit hoopt deze
avond voor ons te verzorgen, met een
lezing over 'Engelse Tuinen'.
We hopen dat we u allemaal mogen be
groeten.
We mogen terugzien op een seizoen met
vele goede, leerzame en ontspannende
avonden.
Met name willen we de avond noemen,
die perfekt werd verzorgd door bakker
Kommer Akershoek uit Ouddorp.
Vanaf deze plaats willen we bakker
Akershoek met zijn medewerkers nog
eens bedanken. Het bestuur
C. van der Does - M. Bom^A - Vi
De 3e ronde wordt op woensdag 17
mei gespeeld in 'de Grutterswei' te
Oude Tonge. De indeling van deze
ronde volgt hieronder:
H. Taaie
M. Verolme
C. Bakelaar
W. Markwat
R. van Hooff
I. Lagendijk
R. van Doom
J. Noordijk
J. van Dam
J. van Genderen
E. Santifort
M. Bom
L. Stolk
C. Wassenaar
L. Neleman
J. Grinwis
- A. L. Mourik
- J. Santifort
- M. L. v. d. Waal
-C.J.Smit
- W. Sparreboom
- K. W. Wijnands
- E. Verbeek
- A. A. Khancshir
- P. Lesuis
- W. J. Tanis
- W. L. Knöps
- W. H. M. van Geelen
- C. van der Does
- F. Troost
- W. de Vos
- F. Meiaard
Lopen en fietsen /ijn ideale ver
voersvormen; ge/ond. geen milieu
verontreiniging, weinig ruimtebe
slag, geen geluidshinder, weinig par
keerproblemen. Toch IS het met
altijd even gemakkelijk om voetgan
ger of fieiser te /ijn. Drukke straten
oversteken. voorbij tlitsende
(vrachl)auto"s. opengebroken trot
toirs ot winkeluiisiallingen op de
stoep maken het er voor de voetgan
ger niet veiliger op. Zeker als de
voetganger een kind. bejaarde of
gehandicapte is. is hel vaak ondoen
lijk om op zulke gevaarlijke situaties
en ongemakken alen te /ijn.
Onveiligheidsgevoel
De Voetgangersvereiiiging staat al
ruim 40 jaar op de bres voor voet
gangers en andere kwetsbare ver
keersdeelnemers en werkt aan obsta
kelvrije trottoirs, veilige schoolrou-
tes. overjteekvoor/ieningen. poeplo-
/e stoepen, verlichting en vooral
aandacht voor te hoge snelheden.
De te hoge snelheden van gemotori
seerde verkeersdeelnemers hebben
grote invloed op het onveiligheids
gevoel van alle overige erkeers-
deelnemers.
Uil onderzoek blijkt tevens dat te
hard rijden de hoofdoor/aak van ver-
keersongevallen is. Geen wonder
dus dat "de onbeschermde, kwetsbare
verkeersdeelnemers zich zo onveilig
voelen.
Ook Veilig Verkeer .Nederland is
van mening dat er meer aandacht
moet zijn voor de provinciale en
gemeentelijke wegen dan voor de
autosnelwegen.
Veilig Verkeer Nederland (VVNl en
De Voeigangersvereniging voeren
daarom nu gezamenlijk actie om
aandacht te vragen voor de proble
matiek van de kwetsbaarste ver
keersdeelnemers in het verkeer en
om het te hard rijden zo veel moge
lijk terug ie dringen,
l'it onderzoek blijkt dat verkeerson
veiligheid, vooral in de eigen woon-
Wie iets wil doen aan een verkeersonveilige situatie in zijn eigen omge
ving, kan contact opnemen met de plaatselijke afdeling van Veilig Ver
keer Nederland of met de consuls van De Voetgangersvereniging. Adres
sen en telefoonnummers zijn op te vragen bij Veilig Verkeer Nederland
in Hilversum, telefoon 035 - 211441 of bij De Voetgangersvereniging in
Den Haag, telefoon 070 - 3471501.
Voetgangers èn gemotoriseerd verkeer verkeersonveiligheid!
omgeving, veel emoties oproept.
Uileraard als er ongevallen te betreu
ren zijn, maar ook het gedrag van
andere verkeersdeelnemers kan door
snelheid, lawaai of hel onvoldoende
rekening houden mei elkaar de
gemoederen hoog doen oplopen.
Veel mensen blijken problemen te
hebben met verkeersonveilige situ
aties in de eigen buurt. VVN en De
Voeigangersvereniging kunnen met
hun plaatselijke afdelingen of con
suls juist hier een belangrijke rol
vervullen. Speciaal verkeersdeelne
mers als voetgangers, fietsers en
ouderen hebben „goede antennes.,
voor het opmerken van verkeerson
veilige situaties. Soms ervaren zij
letterlijk aan den lijve dat de ver
keerssituaties te wensen overlaten.
Zij kunnen dus goed constateren hoe
het met de verkeers(on)veiligheid is
gesteld.
Gevoelens
Nu het ministerie van Verkeer en
Waterstaai hel verkeersveiligheids-
beleid decentraliseert naar de provin
cies en de gemeente, is dit voor de
burger de kans om zijn stem te laten
horen. Het beleid is ermee gediend
als de burger wordt geprikkeld, ini
tiatief loont en zijn verantwoorde
lijkheid neemt. Temeer daar ver
keersveiligheid niet alleen beslaat uit
de cijfers van de ongcalstatisiieken,
maar ook op andere gronden is geba
seerd. Zoals gevoelens van onveilig
heid De/e subjeciieve beleving van
de verkeerstonivciligheid valt niet in
cijfers uit te drukken, maar maakt
wel deel uil van hoe burgers het ver
keer ervaren.
Met de lokale en regionale gegevens
over verkeersonveiligheid gaan De
Voeigangersvereniging en VVN naar
de betrokken instanties, zoals weg
beheerders, gemeenie en provincie.
Veel meer nu dan nu hel geval is.
moet verkeersveiligheid worden
ingebouwd vanaf ite eerste planolo
gische ideeën voor de wegenaanleg.
In een veilig verkeerssysteem is de
mens de maat der dingen, niet de
auto of welk ander vervoermiddel
ook.
In een ideale siiuaiie zou een infra
structuur via de weg van de natuur
lijke evolutie tot stand moeten
komen. Hierbij volgen de verkeers
maatregelen het natuurlijk gedrag
van mensen.
Wegen moeten zo zijn ingericht dat
hel gebruik voorspelbaar is en dat
onzekerheid bij verkeersdeelnemers
wordt voorkomen.
Binnen de bebouwde kom, op pro-
Mag t wat minder©
Er wordt naar u geluisterd!
Veilig crkcf r .Vt'dcrlaiid heeft een 06-
telefoonlijn gcupcnd. Op dit nummer
06-35034080 (eirca 75 cent per min.)
worden publieksreacties verzameld
over verkeersioniveiiigheid. VVN-
voorzitter Drs. Harry van den Berg stelt
de bellers een aantal vragen. De
antwoorden op deze vragen worden na
afloop van de huidige campagne over
verkeersioniveiiigheid en minder snel
rijgedrag gepresenteerd aan de politiek
verantwoordelijke personen.
Bel daarom nu 06 - 35034080 want ook
uw mening telt!
vinciale wegen en op ongevalsge-
voelige plaatsen, hechten VVN en
De Voeigangersvereniging vooral
aan een veilige snelheid met een
geloofwaardige limiet. Hierdoor zou
ook de nu nog vaak voorkomende
oversignalering kunnen worden
afgebouwd. Verder is De Voetgan
gersvereniging voorstander van de
invoering van de 3()-kin grens bin
nen de bebouwde kom met uitzonde-
X'oetgangers en fietsers zijn veel
vaker bij een verkeersongeval
betrokken dan autorijders en -pas
sagiers. Dit blijkt uit onderzoek
an De octgangersvereniging, dat
gepubliceerd is in 'Het \'oetgan-
gers Cijferboek.
De cijfers achter de voetganger in
het verkeer'. Het in 1993 geregi
streerde aantal slachtoffers (doden en
gewonden) onder fietsers en voet
gangers - ruim 3200 - staal ook in
schril contrast tol hel werkelijke aan
tal slachtoffers, dat ruim 70.000
bedroeg. Onder autorijders en in
zittenden werden 45.980 doden en
gewonden geteld tegen 19.159 gere
gistreerde slachtoffers. Voorts blijkt
dal mensen procentueel meer lijd
besteden aan het zich verplaatsen te
voel of per fiets (samen 48 pet.) dan
per auto (35 pet.).
Kinderen zijn de kwetsbaarste groep
weggebruikers: het aantal verkeers
slachtoffers per 1000 inwoners in de
leeftijdsgroep van 5 tol 15 jaar ligt
iwee keer hoger dan gemiddeld.
In gebieden waar de snelheidsgrens
50 km/u is, z.oals binnen de bebouw
de kom, kwamen bijna 1000 botsin
gen tussen motorvoertuigen en voet
gangers voor. In gebieden met een
lagere snelheidsgrens - zoals 30-km
gebieden - lag dit aantal op een frac
tie hiervan, namelijk 56'
Oversteken is voor voetgangers hel
gevaarlijkst; hier vindt ruim 73 pci.
van de ongevallen plaats.
Tevens is per provincie gekeken naar
hel belang van verplaatsingen ie
voet. Hieruit bleek dal inwoners van
de Randstad veel meer lopen dan
de voetgangers
vereniging
inwoners van andere provincies. Het
minst wordt er gelopen in Friesland,
Drenthe en Overijssel.
Gemiddeld is de Nederlander een
kwart van de tijd die hij/zij zich per
dag in hei verkeer begeeft, voetgan
ger. In de vrije tijd neemt het aantal
verplaatsingen te voel nog steeds toe.
Aanleiding van hel uitgebreide
onderzoek van De Voelgangersver-
eniging was de onderschatting van
het belang van verplaatsing te voet
en per fiets in de officiële mobili-
teits- en ongevalscijfers. Doel van
het onderzoek was een correcte
weergave van de inobiliieit te voel
van de Nederlandse bevolking in
relatie tot de algehele mobiliteit in
ons land. Volgens De Voetgangers-
vereniging dienen deze reële cijfers
door alle overheden te worden
gehanteerd om de juiste maatregelen
te nemen bij de uitvoering van hel
verkeers veiligheidsbeleid.
Mag t wat minder
Bal «n VVN iQrgt «rwoor dmX um maning av*r
t* hard rijdvn wordt gehoord door d« polllivk.
Het in Den Haag gevestigde Verbond van Verzekeraars is de koepelorga
nisatie waarbij bijna alle in Nederland werkzame verzekeringsmaat
schappijen zijn aangesloten. Het Verbond behartigt de gezamenlijke
belangen van zo'n 300 leden. Met Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft
het Verbond van Verzekeraars al jaren een goede band. De organisatie
van Verzekeraars ondersteunt VVN bij bepaalde projecten, zoals de
actie "Mag "t Wat Minder?" en bij de campagne gericht op jonge
bestuurders.
-Sponsoring van de VVN-acties door
het Verbond van Verzekeraars
gebeurt op basis van concrete projec
ten. En met name die projecten
waarvan de organisatie van verzeke
raars vindt dat ze goed aansluiten bij
de eigen prioriteiten.
Overigens hebben alle belangwek
kende pogingen om de aantallen ver
keersslachtoffers en de hoeveelheid
schade die in het verkeer optreedt
terug te brengen, de warme belang
stelling van hel Verbond van Verze
keraars. Naast de steun aan VVN
entameert en financiert hel Verbond
van Verzekeraars ook wetenschappe
lijk onderzoek van de SWOV om de
verkeersveiligheid te vergroten.
Voorts is men samen met onder
meer de ANWB sinds kort actief in
hel helicopiertrauma-team en heeft
men onlangs hel initiatief genomen
tot het instellen van een "whiplash"-
platform.