Engelse cathedraalmuziek te Dirksland Pasfoto's I REMBLOKSET Verkeersonveiligheid in woon omgeving het meest voelbaar TE HARD RIJDEN HOOFDOORZAAK VERKEERSONGEVALLEN Verbond van Verzekeraars ondersteunt VVN-campagnes SHETLAND PONY'S Binnenkort 'pinnen' in Ooitgensplaat C.P.B. 'GOEREE' Minder snel? Dank u wel Voetgangers en fietsers vaker bij verkeersongeval betrokken dan autorijder Hisschemöller GROENE WARMTE NU BU TOYOTA: 4 koplopers na de 2e ronde schaak- kampioenschap G-O 1995 Wat kunt u nog meer verwachten? Ophalen oud papier Tel. (01815) 2251 De nieuwe Centrale Verwarming Geen olie Geen gas Maar warmte uit de grond! Groene Warmte B.V. Postbus 200 3253 ZK Ouddorp Tel. (01879)3366 Buiten kantoortijd: Tel. (01110) 14401 TOYOTA VOOR STARLET INCL. BTW EN EXCL. MONTAGE Automobielbedrijf Flakkee B.V. Op elk willekeurig tijdstip zijn er meer mensen te voet of per fiets onderweg dan per auto of openbaar vervoer. En hoewel lopen en fietsen de veiligste vormen van voortbewegen zijn, zijn deze kwetsbare verkeersdeelnemers veel vaker bij verkeersongevallen betrokken dan autorijders en -passagiers. Veilig Verkeer Nederland en De Voetgangersvereniging voeren nu opnieuw samen actie tégen de verkeersonveiligheid en vóór een veilig, leefbaar verkeer voor alle verkeersdeelnemers. Opzet is om burgers te mobiliseren bij het signaleren van verkeersonveilige situaties en daar samen met de betrokken wegbeheerders (gemeente, provincie) iets aan te doen. Het terugdringen van hard rijden staat hierbij centraal. Emoties Verkeersonveiligheid melden bij VVN of De Voetgangersvereniging Antennes Gedrag Bel 06 -350 340 80 en geef uw mening over verkeers(on)veiligheid Provinciale verscliillen BeldeWN te hard rijden-lijn 06-35034080* Doel: minder verkeersslachtoffers en minder schade Biz. 2 EILANDEN-MEUWS VRIJDAG 12 MEI 1995 Op D.V. zaterdag 20 mei hoopt de Christelijke Oratorium Vereniging 'Middelharnis' met medewerking van Marijke Nieuwenweg (so praan) en Bas de Vroome (orgel) een concert te verzorgen in het prachtige kerkgebouw van de her vormde gemeente te Dirksland. De algehele leiding is in handen van dirigent Rinus Verhage. Het con cert wordt georganiseerd door de Stichting Kerkconcerten 'Goeree- Overflakkee' en begint om 20.00 uur. De toegangsprijs is 7,50; scholieren, 65+ en CJP-pashou- ders: ƒ5,00. Wat kunt u verwachten Het programma is een dwarsdoorsnede van de Engelse Anthem-conipositics vanaf W. Byrd in de 16e eeuw tot aan CV. Stanford in deze eeuw. De 'ant hem'-. De 'short anthems' zijn eenvoudi ge, korte werkjes zonder contrapunt en vrijwel syllabisch homofoon. De C.O.V. 'Middelharnis' zingt in Dirks land echter alleen 'full- en verse ant hems'. Van William Byrd wordt uit gevoerd de imposante full anthem 'Sing joyfully', een zesstemmig contrapuntisch meesterwerk, waar met name de tekst 'Blow the trumpet in the new moon' prachtig geïllustreerd wordt met bijna schallende trompetsignalen. Is de 'full anthem' een grootse polyfoni.sche com positie, de 'verse anthem' ontleent haar naam aan het feit dat het motet in ver schillende duidelijk onderscheiden 'ver ses' is ingedeeld, welke afwisselend aan solisten/instrumentalisten of aan het koor zijn toebedeeld. Het is evident dat met name in dit genre Marijke Nieuwenweg flink aan de slag kan. William Byrd com poneerde het 'Teach me, O Lord' voor solo en koor. Nog tot nu tcx; worden in Engeland de solo's door een 'choirboy' gezongen. Uiteraard is Marijke geen 'choirboy'; de .schoonheid van haar stem is niet meer of minder, maar anders en in ieder geval van grote rijkdom. De orga nisatie is dan ook blij, dat juist zij de vele fraaie en tere solo's in dit concert zingt. In de 17e eeuw verrijkt vooral Henry Purceli de anthcm. De struktuur van de 'verse anthem' bereikte de cantatevorm met een inleidende symphony, solo's, duetten, terzetten, koor en basso conti nuo. Ai deze elementen worden ver- klankt in het zeer bekende 'Rejoice in the Lord' van deze componist. De eerste helft van de 19e eeuw was een dieptepunt voor de Engelse kerkmuziek. De Oxford-beweging zette zich krachtig in om uit deze impasse te komen. Hierbij valt vooral de naam van Samuel Sebas tian Wesley. In zijn manifest 'A few words on Cathedral Music' en in zijn composities voerde hij een krachtig plei dooi voor een grote koerswijziging. Met name een diep respekt voor de teksten die hij toonzette leverde een expressieve melodiek, die gepaard ging met een zeer eigen harmonisch caloriet, waarin toch zijn grote bewondering voor Bach door klinkt. Wellicht komen deze elementen nergens duidelijker tot uiting dan in het uit te voeren 'Blessed be the God and Father'. Het pionierswerk van Wesley werd krachtig voortgezet door C. V. Stanford (1852-1924). Van hem klinken de indrukwekkende lofzangen van Maria en Simeon. - Mooie orgelsoli door Bas de Vroome, die vorig jaar Arie J. Keijzer opvolgde als docent orgel aan het Rotterdams Conservatorium. Bas, die organist is van de Oude- en de Nieuwe Kerk te Delft, is een van de meest gevraagde concertgevers in ons land, - Een prachtige cngelstalige Te Deum- compositie van de Duitse Mendels- .sohn, die wel tien keer Engeland be zocht en bevriend was met de Wes- leys. - Tenslotte kunt u de C.O.V. 'Middel harnis' ook nog beluisteren in Psalm 150 in een toonzetting van Stanford en in het gezang 'Praise my soul, the King of Heaven' van J. Goss. Om de diepgang van tekst en muziek optimaal te kunnen meebeleven zorgt de Stichting Kerkconcerten als vanouds voor een tekstboekje. De uitvoerenden en de organisatoren ncxligen u van harte uit deze avond bij te wonen om met elkaar rijker te worden van deze Engelse Cathedraal Muziek. Voor uw MIDDELHARNIS Door medewerkers van de commissie 'oud papier' van de Ned. Herv. Kerk zal morgenochtend, zaterdag, weer oud papier worden opgehaald. U wordt vrien delijk gevraagd het rond half negen gebundeld buiten te zetten. Drog Reform. Foto Quelle MIDDELHARNIS j Tel. (01870) 8 24 41 TE KOOP van particulier 1 en 2 jr. oud, met en zonder papieren. Heeft u een Starlet LO of 1.3 (10/'84-12/'89) en zijn uw remblokken aan vervanging toe, rij dan langs bij Toyota Direct Service. In een mum van iijd monteren wij voor delig een nieuwe originele remblokset. Ook voor andere kleine reparaties bent u van harte welkom en we doen dat goedkoper dan u denkt KUINE REPARATIES SNEL EN ZONDER AFSPRAAK. Dorpsweg 28 - 3245 VC Sommelsdijk - Tel. (01870) 84466 Afgelopen maandag 8 mei werd de twee de ronde gespeeld van het schaakkam- pioenschap van Gocree-Overflakkee. Deze ronde werd gespeeld in "De Parel van de Delta' te Middelharnis. Na deze 2e ronde zijn er nog 4 spelers die de volle twee punten behaalden. Dit zijn Mourik, Vcrolmc, J. Santifort en Taaie. De partij tussen Sparreboom en Markwat is uitgesteld. Een van hen kan zich nog bij het viertal van de kop scharen. Na de genoemde namen volgt een zestal met 1'/^ punt waaronder Van Hooff en Lagendijk die hun onderlinge strijd met remise afsloten. De andere mensen met IVi punt zijn Bakelaar, Wijnands, Smit en Van der Waal. Ook zij zijn nog volop in de race voor het kampioenschap. Nagekomen uitslag uit de Ie ronde: J. van Dam - H. TaaieO - I De uitslagen van de 2e ronde gespeeld op maandag 8 mei: C. J. Smit - C. Bakelaar^A - Vi A. L. Mourik - J. NoordijkI - O W. J. Tanis- M. VerolmeO- I R. van Hooff- I. LagendijkVi - Vi J. Santifort - J. van Genderen1 - O W. Sparreboom - W. Markwatuitg. M. L. van der Waal - R. van Doorn^A - Vi W. L. Knöps - J. van DamO - 1 K. W. Wijnands - C. Wassenaar1 - O H. Taaie - W. de Vos1 - O E.Verbeek- J. GrinwisI -O P. Lesuis - L. Neleman1 - O F. Tr(X)st - E. Santifortuitg. W. H. M. van Geclen - L. Stolkuitg. A. A. Khaneshir-E. Meiaard1 - O In de maand juli a.s. zal er bij de Rabobank Ooitgensplaat een geldauto maat worden geplaatst. Deze is toegan kelijk voor iedereen die in het bezit is van een bankpas met pincode. In augustus, dus na de bouwvakvakan tie, zal gestart worden met een interne verbouwing. De bankhal en spreekka mers zullen anagepast worden aan de eisen van deze tijd waarbij de privacy nog verder gewaarborgd zal worden. In de komende periode zullen de cliënten via een persoonlijke brief worden geïn formeerd. Op D.V. donderdag 18 mei a.s. hopen we onze laatste vergaderavond van dit seizoen te houden. Aanvang 20.00 uur, in verenigingsge bouw 'Oostdam' te Goedereede. Mw. Schaly-Hoey-Smit hoopt deze avond voor ons te verzorgen, met een lezing over 'Engelse Tuinen'. We hopen dat we u allemaal mogen be groeten. We mogen terugzien op een seizoen met vele goede, leerzame en ontspannende avonden. Met name willen we de avond noemen, die perfekt werd verzorgd door bakker Kommer Akershoek uit Ouddorp. Vanaf deze plaats willen we bakker Akershoek met zijn medewerkers nog eens bedanken. Het bestuur C. van der Does - M. Bom^A - Vi De 3e ronde wordt op woensdag 17 mei gespeeld in 'de Grutterswei' te Oude Tonge. De indeling van deze ronde volgt hieronder: H. Taaie M. Verolme C. Bakelaar W. Markwat R. van Hooff I. Lagendijk R. van Doom J. Noordijk J. van Dam J. van Genderen E. Santifort M. Bom L. Stolk C. Wassenaar L. Neleman J. Grinwis - A. L. Mourik - J. Santifort - M. L. v. d. Waal -C.J.Smit - W. Sparreboom - K. W. Wijnands - E. Verbeek - A. A. Khancshir - P. Lesuis - W. J. Tanis - W. L. Knöps - W. H. M. van Geelen - C. van der Does - F. Troost - W. de Vos - F. Meiaard Lopen en fietsen /ijn ideale ver voersvormen; ge/ond. geen milieu verontreiniging, weinig ruimtebe slag, geen geluidshinder, weinig par keerproblemen. Toch IS het met altijd even gemakkelijk om voetgan ger of fieiser te /ijn. Drukke straten oversteken. voorbij tlitsende (vrachl)auto"s. opengebroken trot toirs ot winkeluiisiallingen op de stoep maken het er voor de voetgan ger niet veiliger op. Zeker als de voetganger een kind. bejaarde of gehandicapte is. is hel vaak ondoen lijk om op zulke gevaarlijke situaties en ongemakken alen te /ijn. Onveiligheidsgevoel De Voetgangersvereiiiging staat al ruim 40 jaar op de bres voor voet gangers en andere kwetsbare ver keersdeelnemers en werkt aan obsta kelvrije trottoirs, veilige schoolrou- tes. overjteekvoor/ieningen. poeplo- /e stoepen, verlichting en vooral aandacht voor te hoge snelheden. De te hoge snelheden van gemotori seerde verkeersdeelnemers hebben grote invloed op het onveiligheids gevoel van alle overige erkeers- deelnemers. Uil onderzoek blijkt tevens dat te hard rijden de hoofdoor/aak van ver- keersongevallen is. Geen wonder dus dat "de onbeschermde, kwetsbare verkeersdeelnemers zich zo onveilig voelen. Ook Veilig Verkeer .Nederland is van mening dat er meer aandacht moet zijn voor de provinciale en gemeentelijke wegen dan voor de autosnelwegen. Veilig Verkeer Nederland (VVNl en De Voeigangersvereniging voeren daarom nu gezamenlijk actie om aandacht te vragen voor de proble matiek van de kwetsbaarste ver keersdeelnemers in het verkeer en om het te hard rijden zo veel moge lijk terug ie dringen, l'it onderzoek blijkt dat verkeerson veiligheid, vooral in de eigen woon- Wie iets wil doen aan een verkeersonveilige situatie in zijn eigen omge ving, kan contact opnemen met de plaatselijke afdeling van Veilig Ver keer Nederland of met de consuls van De Voetgangersvereniging. Adres sen en telefoonnummers zijn op te vragen bij Veilig Verkeer Nederland in Hilversum, telefoon 035 - 211441 of bij De Voetgangersvereniging in Den Haag, telefoon 070 - 3471501. Voetgangers èn gemotoriseerd verkeer verkeersonveiligheid! omgeving, veel emoties oproept. Uileraard als er ongevallen te betreu ren zijn, maar ook het gedrag van andere verkeersdeelnemers kan door snelheid, lawaai of hel onvoldoende rekening houden mei elkaar de gemoederen hoog doen oplopen. Veel mensen blijken problemen te hebben met verkeersonveilige situ aties in de eigen buurt. VVN en De Voeigangersvereniging kunnen met hun plaatselijke afdelingen of con suls juist hier een belangrijke rol vervullen. Speciaal verkeersdeelne mers als voetgangers, fietsers en ouderen hebben „goede antennes., voor het opmerken van verkeerson veilige situaties. Soms ervaren zij letterlijk aan den lijve dat de ver keerssituaties te wensen overlaten. Zij kunnen dus goed constateren hoe het met de verkeers(on)veiligheid is gesteld. Gevoelens Nu het ministerie van Verkeer en Waterstaai hel verkeersveiligheids- beleid decentraliseert naar de provin cies en de gemeente, is dit voor de burger de kans om zijn stem te laten horen. Het beleid is ermee gediend als de burger wordt geprikkeld, ini tiatief loont en zijn verantwoorde lijkheid neemt. Temeer daar ver keersveiligheid niet alleen beslaat uit de cijfers van de ongcalstatisiieken, maar ook op andere gronden is geba seerd. Zoals gevoelens van onveilig heid De/e subjeciieve beleving van de verkeerstonivciligheid valt niet in cijfers uit te drukken, maar maakt wel deel uil van hoe burgers het ver keer ervaren. Met de lokale en regionale gegevens over verkeersonveiligheid gaan De Voeigangersvereniging en VVN naar de betrokken instanties, zoals weg beheerders, gemeenie en provincie. Veel meer nu dan nu hel geval is. moet verkeersveiligheid worden ingebouwd vanaf ite eerste planolo gische ideeën voor de wegenaanleg. In een veilig verkeerssysteem is de mens de maat der dingen, niet de auto of welk ander vervoermiddel ook. In een ideale siiuaiie zou een infra structuur via de weg van de natuur lijke evolutie tot stand moeten komen. Hierbij volgen de verkeers maatregelen het natuurlijk gedrag van mensen. Wegen moeten zo zijn ingericht dat hel gebruik voorspelbaar is en dat onzekerheid bij verkeersdeelnemers wordt voorkomen. Binnen de bebouwde kom, op pro- Mag t wat minder© Er wordt naar u geluisterd! Veilig crkcf r .Vt'dcrlaiid heeft een 06- telefoonlijn gcupcnd. Op dit nummer 06-35034080 (eirca 75 cent per min.) worden publieksreacties verzameld over verkeersioniveiiigheid. VVN- voorzitter Drs. Harry van den Berg stelt de bellers een aantal vragen. De antwoorden op deze vragen worden na afloop van de huidige campagne over verkeersioniveiiigheid en minder snel rijgedrag gepresenteerd aan de politiek verantwoordelijke personen. Bel daarom nu 06 - 35034080 want ook uw mening telt! vinciale wegen en op ongevalsge- voelige plaatsen, hechten VVN en De Voeigangersvereniging vooral aan een veilige snelheid met een geloofwaardige limiet. Hierdoor zou ook de nu nog vaak voorkomende oversignalering kunnen worden afgebouwd. Verder is De Voetgan gersvereniging voorstander van de invoering van de 3()-kin grens bin nen de bebouwde kom met uitzonde- X'oetgangers en fietsers zijn veel vaker bij een verkeersongeval betrokken dan autorijders en -pas sagiers. Dit blijkt uit onderzoek an De octgangersvereniging, dat gepubliceerd is in 'Het \'oetgan- gers Cijferboek. De cijfers achter de voetganger in het verkeer'. Het in 1993 geregi streerde aantal slachtoffers (doden en gewonden) onder fietsers en voet gangers - ruim 3200 - staal ook in schril contrast tol hel werkelijke aan tal slachtoffers, dat ruim 70.000 bedroeg. Onder autorijders en in zittenden werden 45.980 doden en gewonden geteld tegen 19.159 gere gistreerde slachtoffers. Voorts blijkt dal mensen procentueel meer lijd besteden aan het zich verplaatsen te voel of per fiets (samen 48 pet.) dan per auto (35 pet.). Kinderen zijn de kwetsbaarste groep weggebruikers: het aantal verkeers slachtoffers per 1000 inwoners in de leeftijdsgroep van 5 tol 15 jaar ligt iwee keer hoger dan gemiddeld. In gebieden waar de snelheidsgrens 50 km/u is, z.oals binnen de bebouw de kom, kwamen bijna 1000 botsin gen tussen motorvoertuigen en voet gangers voor. In gebieden met een lagere snelheidsgrens - zoals 30-km gebieden - lag dit aantal op een frac tie hiervan, namelijk 56' Oversteken is voor voetgangers hel gevaarlijkst; hier vindt ruim 73 pci. van de ongevallen plaats. Tevens is per provincie gekeken naar hel belang van verplaatsingen ie voet. Hieruit bleek dal inwoners van de Randstad veel meer lopen dan de voetgangers vereniging inwoners van andere provincies. Het minst wordt er gelopen in Friesland, Drenthe en Overijssel. Gemiddeld is de Nederlander een kwart van de tijd die hij/zij zich per dag in hei verkeer begeeft, voetgan ger. In de vrije tijd neemt het aantal verplaatsingen te voel nog steeds toe. Aanleiding van hel uitgebreide onderzoek van De Voelgangersver- eniging was de onderschatting van het belang van verplaatsing te voet en per fiets in de officiële mobili- teits- en ongevalscijfers. Doel van het onderzoek was een correcte weergave van de inobiliieit te voel van de Nederlandse bevolking in relatie tot de algehele mobiliteit in ons land. Volgens De Voetgangers- vereniging dienen deze reële cijfers door alle overheden te worden gehanteerd om de juiste maatregelen te nemen bij de uitvoering van hel verkeers veiligheidsbeleid. Mag t wat minder Bal «n VVN iQrgt «rwoor dmX um maning av*r t* hard rijdvn wordt gehoord door d« polllivk. Het in Den Haag gevestigde Verbond van Verzekeraars is de koepelorga nisatie waarbij bijna alle in Nederland werkzame verzekeringsmaat schappijen zijn aangesloten. Het Verbond behartigt de gezamenlijke belangen van zo'n 300 leden. Met Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft het Verbond van Verzekeraars al jaren een goede band. De organisatie van Verzekeraars ondersteunt VVN bij bepaalde projecten, zoals de actie "Mag "t Wat Minder?" en bij de campagne gericht op jonge bestuurders. -Sponsoring van de VVN-acties door het Verbond van Verzekeraars gebeurt op basis van concrete projec ten. En met name die projecten waarvan de organisatie van verzeke raars vindt dat ze goed aansluiten bij de eigen prioriteiten. Overigens hebben alle belangwek kende pogingen om de aantallen ver keersslachtoffers en de hoeveelheid schade die in het verkeer optreedt terug te brengen, de warme belang stelling van hel Verbond van Verze keraars. Naast de steun aan VVN entameert en financiert hel Verbond van Verzekeraars ook wetenschappe lijk onderzoek van de SWOV om de verkeersveiligheid te vergroten. Voorts is men samen met onder meer de ANWB sinds kort actief in hel helicopiertrauma-team en heeft men onlangs hel initiatief genomen tot het instellen van een "whiplash"- platform.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 10