eiiahdeii-iiieuws APK KEURING NODIG? Overdenking Cursus maakt einde aan bedplassen TOYOTA^ uit de Heilige Schrift Kampeerders slaan massaal de tenten op bij kampeerboeren Wat zegt MEN, en wat zegt U? DE GAPËMIE AFGROMD J^l^^l^^g HET ,KIJkVENSTER Flakkee B.V. 'Geld speelt in bepaalde kringen geen roF AKTIE ZUINIG STOKEN de juiste taxatie... VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 24 FEBRUARI 1995 No. 6379 Blik op kerk "y? en samenleving Cj - De leegloop van de kerken - Nieuwe experimenten - Niets geleerd Dat de belangstelling voor de kerk, en voor de kerkdiensten de laatste jaren sterk verminderd is kan voor niemand meer nieuws zijn. Op sommige plaatsen moet zelfs gesproken worden van leeg loop. Volgens sommigen is het einde van die weg nog niet in zicht, anderen ver wachten dat er een kentering op komst is. Geen wonder dat koortsachtig wordt ge zocht naar mogelijkheden om het aantal kerkgangers weer wat op te vijzelen. Daarbij huldigen sommigen de gedachte dat de traditionele kerkdienst de grote massa niet langer aanspreekt. Daarom willen ze alles op de helling zetten en - zoals dat heet - de diensten een meer eigentijdse vorm geven. Op die manier denkt men jongeren èn ouderen weer te motiveren voor de kerkgang. Mijn aandacht werd getrokken door een bericht dat ik in de kerkelijke pers tegen kwam. De titel luidde: 'Experimenteren met kerkdiensten'. Onder dat thema zal op zaterdag 22 april in de Kampense Bo venkerk een zogenaamde Werkdag wor den georganiseerd door het Samenwer kingsorgaan voor de Eredienst, het Gere formeerd Jeugd- en Jongerenpastoraat, en de Hervormde Jeugdraad. Volgens het bericht moet het een dag worden 'vol in formatie en vooral inspiratie', waarbij ruime aandacht zal worden besteed aan kinderen en jongeren in de kerkdienst. En dan letterlijk: „Er zijn werkwinkels over popmu ziek, kinderliederen, jongeren en liturgie, wat gebeurt er na de kinder- nevendienst, kennismaken met multi cultureel jongerentheater, enz." Wie een klein beetje op de hoogte is van de ontwikkelingen na de oorlog moet zich verbaasd de ogen uitwrijven bij het kennisnemen van zo'n bericht. Heeft men nu echt niets geleerd van het verle den? Er is toch waarlijk al genoeg geëx perimenteerd op het terrein van de ere diensten! En ondanks dat bleek de leeg loop van de kerken niet te stuiten. Ik moest in dit verband denken aan een verhaaltje van de reeds enkele jaren gele den overleden ds. Jac. van Dijk. Het gaat over een ontmoeting tussen twe Ameri kaanse dominees. De ene klaagde: „Ik doe alles voor mijn gemeente. Ik heb een kerk gebouwd, een clublokaal laten in richten, bij elke vergadering ben ik aan wezig. Ik organiseer uitstapjes, elke week een dansavond, ik heb een sport club opgericht, ik zorg voor eerste rangs artiesten voor onze kerkconcerten, maar het helpt niets. Ik krijg de mensen niet naar de kerk". Waarop de andere ant woordde: „Probeer het eens met gods dienst"... Ik denk dat met dit geestige verhaaltje alles gezegd is. Wanneer het Woord, het Evangelie van het kruis het niet doet, wat zal het dan wèl doen? Met alle geëxperi- menteer heeft men niets anders bereikt dan dat steeds meer mensen de kerk de rug toekeerden. Voor popmuziek en jongerentheater kun nen de mensen ergens anders, en beter terecht. Afgezien van het feit dat het de kerk onwaardig is. Waarnemer OOLTGENSPLAAT - Kruiswerk Zuidhollandse Eilanden Gezond heid Service (KGS) start op 9 maart een cursus Droge Bed Trai ning. De cursus is bedoeld voor ouders van in bed plassende kinde ren in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar. In deze training leren ouders hoe zij hun kind het beste kunnen hel pen om droog te worden. Eén op de tien kinderen in de leeftijdsca tegorie 7 t/m 12 jaar heeft moeite om 's nachts hun plas op te houden. Bedplas sen is het verschijnsel dat een kind van 7 jaar of ouder in bed plast, voordat het wakker wordt om naar de wc te gaan. Bij het merendeel van deze kinderen zijn geen lichamelijke oorzaken voor het bedplassen aanwezig. Deze kinderen kunnen in veel gevallen leren om droog te worden. Om ouders te leren hoe zij hun kind het beste kunnen helpen om droog te worden, organiseert KGS de Droge Bed Training. Opzet van de cursus De cursus bestaat uit twee delen. In de eerste vier bijeenkomsten worden de ouders opgeleid om hun kind zelfstandig thuis droog te maken. Stapsgewijs wordt het kind voorbereid op de zogenaamde intensieve nacht. Tijdens deze nacht leert het kind met behulp van een piaswekker op tijd uit zijn bed te komen om te plas sen. De hulp van de ouders iS hierbij erg belangrijk. Het tweede deel begint in de vijfde bij eenkomst. Het resultaat van de training bekeken en er wordt geleerd hoe de ouder thuis zelf met de training door moet gaan. Na zes weken wordt het uit eindelijke resultaat pas echt zichtbaar. Daarom is er nog een bijeenkomst waar mee de Droge Bed Training wordt afge sloten. Resultaten 70% van de kinderen waarvan de ouders de Droge Bed Training volgen, zijn bij de zevende bijeenkomst droog. Drie maanden later is dit aantal 80%. Een klein aantal van deze kinderen (maxi maal 10%) valt binnen een jaar terug en gaat weer bedplassen. Cursusinformatie De cursus start op donderdag 9 maart 1995 en wordt gegeven in het wijkge- bouw van Kruiswerk ZHE, Lindenlaan 4 te Ooltgensplaat. De cursus bestaat uit 7 bijeenkomsten, die duren van 20.00 tot 20.00 uur. Kosten Kosten voor deelname aan de cursus zijn 80,00 voor leden van het Kruiswerk en 165,00 voor niet-leden. Het cursusboek en de koffie en/of thee zijn hierbij inbe grepen. U moet tijdens de cursus zelf een piaswekker huren. Deze kosten zijn niet bij de cursusprijs inbegrepen. Opgeven Heeft u interesse of wilt u meer informa tie over de cursus, dan kunt u kontakt Automobielbedrijf Dorpsweg 28 3245 VC SOMMELSDIJK Tel. (01870) 84466 Ingezonden: Allereerst mijn verontschuldiging dat ik in m'n vorige stukje Dokkum als plaats van het Jopie Huisman-museum geschre ven heb, dat moet Workum zijn, hierme de heb ik dit dus rechtgezet. Ik wil het ditmaal over het volgende hebben. Een zich als kunstkenner voordoende direkteur van het Rijksmuseum heeft na langdurig drammen het gemeentebestuur van Amsterdam zover gekregen dat het 750.000,- beschikbaar stelt voor de aankoop van een in Amerika vervaardigd neonbuizen-porno-reclame-objekt, dit, om de lustgevoelens van deze vos en consorten te bevredigen. Als je dan bedenkt dat het Nederlandse volk met grote opofferingsgezindheid geld bijeen brengt om mensen te helpen de schade, door de watersnood veroor zaakt, te doen herstellen, steekt schrij nend daartegen af, het in het water gooi en van deze 750.000,- het had beter besteed kunnen worden. Wat zijn dat dan voor mensen die dit op hun geweten hebben? Dit zijn mensen uit een bepaald circuit die zich op vooraan staande plaatsen hebben weten te drin gen, geholpen door mede-kliekgenoten. Zij zijn herkenbaar aan hun gezwollen- onsamenhangende taaltje en hun verbon denheid in desastreus gedrag. Zij zijn gemakkelijk te herkennen. Zaterdag avond in een praatprogramma was zo'n pief die beweerde dat na Mondriaan de wereld veranderd was, hij haalde de ruimtevaart, de Jumbo-jets, de computers en nog veel meer erbij als tekens dat Mondriaan de wereld een nieuwe impuls tot voortbestaan gegeven had, klinkklare nonsens natuurlijk. Het enigste wat ik na Mondriaan heb zien veranderen is het dessin van theedoeken en plastic bood schappentassen. Geld speelt geen rol, lees de kranten en je valt van de ene verbazing in de andere. Drie vrouwen ontvangen 250.000,- voor het regelen van tien schijnhuwelij ken voor Afrikanen. Een bepaalde groe pering in onze regering wil mensen hier heen halen om ze om te kunnen bouwen van mannetje naar vrouwtje, of anders om 200.000,- p.p. Vroeger was een smid iemand die een vak geleerd had en dingen maakte waar behoefte aan was. Nu is er een smid die ogenschijnlijk alleen onzinnige prakke- denksels voortbrengt, en, meestal veel geld kostende. Het meest treurige aan alles is dat dit weggegooide geld meestal niet ten goede komt aan ons eigen volk maar als lokaas over onze grenzen ge smeten wordt. Aart de Neef opnemen met het secretariaat van KGS, tel. (06) 0992299 (gratis) tussen 09.00 en 12.00 uur. Opgeven voor de cursus is mogelijk tot 28 februari 1995. Vooraf gaand aan de cursus neemt de cursusleid ster kontakt op om te bekijken of deze training geschikt is voor het kind. Wie zeggen de mensen dat Ik, de Zoon des mensen, ben? Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben? (Mattheüs 16:13b, 15b) Hoe de mensen over me denken, dat zal me een zorg zijn! Zo praten veel mensen, vandaag de dag. Ze zeggen wat ze den ken, en ze doen wat ze willen. En hoe die ander daarover oordeelt, dat interes seert hen niet. Ieder heeft toch het recht zichzelf te zijn? Je bent toch aan nie mand verantwoording schuldig? Blijkbaar denkt de Heere Jezus daar anders over. Wanneer Hij Zich met Zijn discipelen heeft teruggetrokken in Ceasarea Filippi, een stukje 'heidens' gebied, dan neemt Hij hen apart en dan vraagt Hij hoe de mensen Hem en Zijn werk beoordelen. Natuurlijk weet Hij dat Zelf wel. Hij heeft de meningen van mensen niet no dig. Hij doorziet de mensen op een vol maakte manier. En toch wil Hij het horen uit de mond van Zijn discipelen. Of ze ervan op de hoogte zijn hoe er over Hem gedacht wordt. Wanneer die vraag vandaag eens gesteld kon worden... Hoe denkt de grote massa over Jezus? We zouden schrikken van de antwoorden! Velen in onze samenleving kennen Zijn Naam alleen als een vloek. Voor anderen is Hij de stichter van een wereldreligie. Of een wijze rabbi. Of een lichtend voorbeeld. Of de bevrijder van ontrechten en vertrapten. Het is goed dat we op de hoogte zijn van al die eenzijdige en onjuiste beelden van Jezus. We hebben de taak en de roeping te getuigen van de Christus der Schriften. Maar we zullen moeten weten in welke omgeving en onder welke om standigheden we dat doen. We zullen het adres moeten kennen waaraan de bood schap is gericht. We leven in een wereld die van God vervreemd is en die denkt Christus niet nodig te hebben. Ontelbare mensen weten niet Wie Hij is en wat Hij kwam doen. Maar weten wij het zelf? Dat is de kardi nale vraag. Niet hoe de massa over Hem denkt, maar Wie Hij is en wat Hij bete kent voor ons. Jezus Zelf maakt daar geen geheim van. Ik, de Zoon des mensen, zegt Hij. En de Zoon des mensen is in het Oude Testa ment niemand minder dan de Messias. Hij Die heerst over al de werken van Gods handen. Onder Wiens, voeten de Heere alles heeft gelegd. Hij geeft dus Zijn discipelen de woorden in de mond. En toch moeten ze het zelf zeggen. Daarom vraagt Hij op de man af: Maar gij. Wie zegt gij dat Ik ben? Je kunt je niet langer verschuilen achter de publie ke opinie, niet volstaan met de mening van deze of gene te geven. Je zult kleur moeten bekennen. Ook wij kunnen niet om die vraag heen. Telkens wanneer Zijn Woord opengaat, wanneer we in de kerk zitten, en op zoveel andere momenten legt Hij de vraag aan ons voor: Wie zegt gij dat Ik ben? Hij wil weten wat we in Hem zien, wat we van Hem verwachten. En Hij wacht op antwoord. Een vragen lijst kun je desnoods oningevuld laten Aan een enquête hoefje niet mee te doen als je geen zin hebt. Maar deze vraag kan niemand ontwijken. Hoe komt een mens ertoe om met Petrus te belijden: Gij zijt de Christus? Luister, dat zegt Hij Zelf: Vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard. Niemand kan immers zeggen dat Jezus de Heere is dan door de Heilige Geest? Met ons natuur lijk oog zien we niets in Hem. Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht. Maar bij het licht van de Heilige Geest zien we Hem, de Koning, ons van Israels God gegeven. En zeggen we met heel ons hart: „Gij zijt veel schoner dan de mensenkinderen, genade is uitgestort op Uw lippen". W. van Gorsel Aktieweek 13/2 t/m 19/2 Korte oms chrijving weersi omstandigheden: in het doolhof van prijskaartjes Makelaar Tamboer Tel. (01870)8 34 77 MEERKERK Nog meer dan vorig jaar zullen de kampeerders in 1995 liiezen voor een vakantie op liet platteland; het aantal van ruim 1,3 miljoen overnachtingen bij de SVR-kampeerboer van toen zal in 1995 zeker worden over schreden. Tot deze konklusie komt de Stichting Vrije Recreatie na de diverse beurzen waaraan de Stichting heeft deelgenomen en de onlangs gehouden eigen SVR- vakantiebeurzen. Stonden reeds op de Kampeer- CaravanRAI (november 1994) en de Vakantiebeurs Utrecht (januari j.l.) mede-standhouders versteld van de enor me drukte bij de SVR-stand waar infor matie werd gegeven over kampeervakan- ties op het boerenerf, op de in januari en februari georganiseerde SVR-vakantie- beurzen (te Stadskanaal, Noordwijker- hout, 's-Hertogenbosch en Enschede) werd de groeiende belangstelling voor deze vorm van recreatie nog eens bena drukt door een ongekend aantal bezoe kers. Zo'n kleine twintigduizend recrean ten lieten zich daar voorlichten over de vele mogelijkheden van de SVR in bin nen- en buitenland, hetgeen voor velen reden genoeg was om zich aan te melden als donateur van de Stichting en meteen een vakantie bij de boer te boeken. 25-jarig bestaan SVR De voortdurende groei van het dona teursbestand en de konstante aanmelding van nieuwe boeren en partikulieren, die tegen bescheiden vergoeding hun grond ter beschikking stellen van de rust- en ruimtezoekende recreant is voor de SVR reden om het jubileumjaar optimistisch in te gaan. Zo heeft de Stichting grootse plannen voor de viering van het 25-jarig bestaan, begin september, waarvoor de voorbereidingen al in volle gang zijn. Het ligt in de bedoeling een weekend lang met zoveel mogelijk aangesloten kampeerders in het midden des lands de grootste camping van Nederland (mis schien wel van Europa) te creëren. Een enquête onder de 70.000 donateurgezin nen (200.000 recreanten) wijst uit dat een groot deel van hen, dat weekend, dit jubileumfeest willen meevieren. De lokatie ligt nog niet vast (de definitieve goedkeuring van de betreffende provin cie is nog niet ontvangen), maar het draaiboek is gereed. „Voor zover er in Nederland nu nog kampeerders zijn die de SVR niet ken nen, zal dat in september zeker niet meer het geval zijn", aldus de jubilerende Stichting Vrije Recreatie. Autoriteit op gebied van recreatie Op initiatief van voorzitter, boer Wim van den Berg, in 1970 begonnen met een handjevol kampeerboeren en enkele tien tallen donateurs, heeft de Stichting zich in de afgelopen vijfentwintig jaar ont popt als een onpartijdig belangenbeharti ger voor zowel de kampeerder als grond bezitter. Door de grote ervaring die de Stichting heeft op het gebied van recre atie wordt de SVR gezien als een autori teit op dit gebied en zelfs gemeentebe sturen schromen niet om bij de SVR aan te kloppen voor advies bij het bepalen van hun kampeerbeleid. Volgens de SVR zelf - met campings in Nederland, België, Luxemburg, Frank rijk, Spanje, Portugal, Duitsland, Zwit serland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Hongarije, Denemarken, Finland, Engeland en Ierland - schuilt haar kracht in het verenigen van zowel kampeerboe ren als kampeerders in één en dezelfde organisatie. „Zo kunnen we afspraken met elkaar maken, waaraan zowel de ene als de andere partij zich heeft te houden", laat de SVR weten. Die afspraken behelzen onder meer de zorg voor het milieu, de hygiëne op en de inrichting van de cam pings en, last but not least, 'de tarieven'. Deze afspraken - door de SVR samenge vat in de slogan 'Rust, Ruimte en Betaal baarheid' - vormen, samen met het goede gastheerschap van de kampeer boeren en -boerinnen, voor de recreant een waarborg voor een prettige, alleszins betaalbare vakantie op het platteland. Vêrtimi uit cfe &er$tefBren van dB Middernacht zending -23- Vroeg of laat krijg je je straf thuis; ik hoop evenwel, dat je tot inkeer kom; hier zal voor je gebeden worden". En met een trouwhartige blik en een warme handdruk had hij afscheid geno men. Alleen nog gezegd: „Vergeet je moeder niet; schrijf haar geregeld; steun haar ook financieel, als je dat enigszins kunt". Die ouwe was nog niet zo dwaas! Die zag het heel goed in, dat zij geen meisje voor het dorp was. Nu ja, zijn goed be doeld preekje nam zij maar op de koop toe. Zij kon het beter verdragen van hem dan van Jaap Folmer, die er tenslotte een aparte bedoeling mee had: zijn eigenbelang dienen. Hartelijk blij en opgelucht voelde Marie zich, toen de dag van vertrek dan eindelijk aangebroken was. Gisteravond nog had moeder gehuild, alsof zij naar het kerkhof werd gebracht, 't Was eenvoudig bespottelijk geweest. De laatste weken was zij zo weinig mogelijk naar huis geweest: je werd wee van al die jeremiades. Moeder had toch al lang geweten, dat zij Grol ver laten zou, direkt als zij meerderjarig was. Dat had zij warempel vaak genoeg gezegd. Had moeder dat soms alleen als een dreigement opgevat? Nu, dan had zij zich wel deerlijk vergist! Tjonge, wat was moeder te keer gegaan. Had zij dan, als oudste dochter, niet de plicht, moeder te steunen? Alleen de twee kinderen, die op haar volgden, konden ook helpen, de anderen niet. Kijk, dat was nu weer zo'n onzinnig argument ge weest. Zij had alle mogelijke moeite gedaan, het te ontzenuwen, hoewel praten met moeder feitelijk water naar zee dragen was. Zij verdiende warem pel het dubbele van wat zij bij Meeuwsen kreeg. Het sprak toch vanzelf, dat zij moeder geld zenden zou. Nee, nee, dat kwam alles wel in orde, moeder zou het zien. Dan dacht zij, zittend in de trein, die voortjoeg over de Brabantse heide, weer aan boer Meeuwsen, die haar volkomen gelijk had gegeven, dat zij naar de stad ging. „Je bent er nu eenmaal voor geknipt", had hij gezegd, „en ik zal je hel pen". Want de grote moeilijkheid was geweest, een be trekking te vinden. Je moest toch uitkijken. Je had op de wereld alle mogelijke mensen. Nu had moe der eens gezien, dat zij wel voorzichtig was! Om haar te helpen had Meeuwsen voor drie maanden een abonnement genomen op een van de stedelijke bladen, waarvan de advertenties nauwkeurig waren nagezien. 't Was niet gegaan met toestem ming van de boerin, die zich er niet mee wilde inlaten, daar zij het voor Marie absoluut verkeerd vond, naar een stad te gaan. Zij kende het meisje aardig goed! En toen was er dan eindelijk iets gevonden, dat de moeite van nader bekijken waard was. Er werd nota bene een meisje uit Zeeland gevraagd! Zij had er op geschreven en haar brief was in goede aarde gevallen. Mevrouw Verlaar in de Vischstraat vroeg een dienstbode uit Zeeland, omdat zij had vernomen, dat de meisjes uit Zeeland betrouwbaar waren. Afgaande op het goed getuigenis van de boer wilde zij Marie wel hebben. Het loon was, gerekend naar wat in Grol betaald werd, enorm. Zonder verdere informaties had Marie zich ver huurd, indiensttreding drie weken later. Twee weken was zij nog op de boerderij gebleven. Toen een week thuis, om zich gereed te maken. In die week was zij enkele malen met Sien Saaman naar de stad geweest, om nog het een en ander te kopen. Haar moeder had zij buiten alles gelaten. Die was te ouderwets. Heel wat geklaag had zij in die week moeten aan horen en heel wat waarschuwingen moeten incas seren. Alleen de jongste kinderen, vooral aan Mieke, die nu negen was en aan wie zij zeer gehecht was, waren er trots op, dat Marie naar de grote stad ging. Behalve de burgemeester, de dok ter en zo was er van het dorp nog nooit iemand in zo'n stad geweest. En Klaas Boer dan natuurlijk. Die was daar student. Nou ja, haar een zorg. On langs was hij nog thuis geweest en hij ging nog steeds met zijn moeder naar het lokaal. Dat was "ook zo'n dooie Piet, net als Jaap Folmer. Het was een opluchting, toen eindelijk de dag van vertrek was aangebroken. Zij had gehoopt, dat Sien Saaman haar naar de trein zou brengen. Dat was tenminste pog een prettig, lollig afscheid ge weest. Maar moeder had er op gestaan en toen had Sien zich teruggetrokken. Toen zij voorbij 'Ol menhoeve' liepen, over de weg naar Doorveld, was zowaar Jaap Folmer nog voor de dag geko men. Die had natuurlijk op de loer gestaan, net als die zaterdagavond, toen zij met Sien uit Otdam kwam, zo geniepig mogelijk. Ook Sinke en zijn vrouw hadden haar de hand gedrukt. Dat alles had zij liever niet gewild. Maar ja, je zat in het schuitje en je moest meevaren. En - onder dat 'varen' was zij tot de ontdekking gekomen, dat het afscheid van het dorp haar toch nog niet zo gemakkelijk viel. En in de trein (onder tranen had moeder haar vaarwel gezegd en - maar dat wist Marie niet - tot de boerderij van Sinke lopen schreien, doch daar had zij troost gezocht en gevonden en daar was voor het dwaze kind gebeden) had Marie nog steeds aan Grol gedacht. Hoe was het mogelijk: zij had er naar gesnakt, het 'gat' te verlaten en zij zag op tegen haar komen in de stad, al had zij nog zo veel bravour en al nam zij het air van grande dame aan. Alleen het laatste half uur had zij haar gedachten geconcentreerd op haar toekomstig verblijf en was zij welbewust uit de lange trein gestapt. Maar toen zij midden in het drukke beweeg stond; toen zij heg noch steg wist en, sjouwend haar vrij zware koffer, de stroom volgde, in de hoop, iemand te ontmoeten, die op haar wachtte - want op raad van Sinke had zij geschreven, met welke trein zij kwam - werd zij aan moedeloosheid ten prooi. Hoe zij ook uitzag, er scheen niemand te zijn, die haar afhaalde. Dat deprimeerde haar geducht. Met een blik van radeloosheid zag zij om zich heen. Maar dan klaarde haar gezicht ineens op: een juf frouw in een blauw mantelpak naderde. In haar verwarring zag Marie niet, dat zij een band om de linkerarm droeg. „Als ik me niet vergis, is u hier geheel vreemd?" vroeg zij beleefd. „Als ik u van dienst kan zijn, graag, hoor. U behoeft voor mij niet bevreesd te zijn". En zij wees op de band aan de arm, waarop het woord 'Stationswerk' was vermeld. „Het be hoort speciaal tot mijn werk, jonge meisjes te hel pen. Moet u de stad in?" ,,Ik moet naar mevrouw Verlaar in de Visch straat", zei Marie, tóch dankbaar, dat iemand zich over haar ontfermde. „Er zou iemand aan het sta tion zijn. Ik ben hier nog nooit geweest". „O, wordt u afgehaald? Maar er is hier niemand. We kunnen wel even bij de uitgang zien. Het komt een enkele maal voor, dat men daar op passagiers wacht". Bij de uitgang bleek evenwel ook niemand te zijn. „Is u familie van mevrouw Verlaar?" „Nee, ik kom daar in dienstbetrekking. Ik heb toch geschreven met welke trein ik kom". „O, dus u weet niet zeker, dat u gehaald wordt? Ik vermoed nu van niet. U hebt het wel geschreven, maar dat zal wel niet zijn opgevat als een verzoek, om u te halen". De pientere juffrouw van het stationswerk had natuurlijk reeds lang in de gaten, dat zij met een onervaren meisje te doen had. (wordt vervolgd) Normaal Streef- Totaal streef- jaar- verbruik vcr bruik ver m> liruik 500 12 6,00 197 98,50 600 15 7,50 236 118,00 700 17 8,50 275 137,50 800 20 10,00 315 157,50 900 22 11,00 358 179,00 1000 25 12,50 394 197,00 1100 27 13,50 437 218,50 1200 30 15,00 475 237,50 1300 32 16,00 515 257,50 1400 35 17,50 555 277,50 1500 37 18,50 596 298,00 1600 40 20,00 637 318,50 1700 42 21,00 676 338,00 1800 45 22,50 717 358,50 1900 47 23,50 758 379,00 2000 50 25,00 797 398,50 2200 55 27,50 879 439,50 2400 60 30,00 960 480,00 2600 65 32,50 1040 520,00 2800 70 35,00 1120 560,00 3000 75 37,50 1201 600,50 3500 88 44,00 1406 703,00 4000 100 50,00 1608 804,00 4500 113 56,50 1810 905,00 5000 126 63,00 2016 1008,00 5500 139 69,50 2217 1108,50 6000 151 75,50 2422 1211,00 Afgelopen zienlijk bov de veel hart veek lag de buite en het normale n er dan normaal. ntemperatuur aan- iveau en het waai- Weergegevens V Berekeningsmot Energiebedrijf L (voor geheel Zü allcenburg (ZH) iel NV EN ECO, yen Haag, Voorburg d-Holland) NVMi ^MAKELAMI oe«eooe9ee«aae»«e*»«e««

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 5