"Uu; hulp had resultaat: CD's van Lindenberg VERBRUGGE Folder aanvragen DE SPELREGELS OP EEN RIJ Japonnen en pakjes Eilanden-Nieuws: een krant die G-E-L-E-Z-E- OPGELET! Voordeelpakkers 3 5 2 1 4 II 3 !5 35 .59 .95 .98 .89 .79 .69 .98 .98 .98 .59 .19 .19 .29 .98 .98 .98 .98 .59 .75 95 .79 .95 .95 .95 FOUTEN MAKEN IS MENSELIJK... KL^\GEN MAG! Heeft u weleens het gevoel dat u er niet doorheen komt bij de overheid? U moet lang wachten op een antwoord, u vindt dat u niet goed bent behandeld en uw klacht daar over vindt geen gehoor? Dan kunt u naar de Nationale ombudsman, mr. drs. M. Oosting, in Den Haag. Die haalt desnoods voor u de onderste steen boven. Vijf veel voorkomende problemen Instanties waarover u een klacht kunt Indienen bij de Nationale ombudsman* Voorbeelden uit de praktijk DANKBETUIGING De tweede voor slechts De duurste 10.- Modehuis ANN ETTE Zandpad 90, Middelharnis, (01870) 82431 UNESCO CENTRUM NEDERLAND te witten of behangen, metsel- of timmerwerk of andere klussen VAN NELLE SUPRA KOFFIE Binnenweg 9, Sommelsdijk. Tel. 82338 Aanbiedingen geldig t.e.m. 23 januari .1995 De Nationale ombuds man mag méér! Klachten over waterschappen Bureau Nationale ombudsman afdeling Voorlichting Postbus 29729 - 2502 LS DEN HAAG DINSDAG 10 JANUARI 1995 EILANDEN-NIEUWS Blz.3 **i^**********«-**-**-;K--»****-*****-«-***-* Langs deze weg wil ik een ieder bedanken voor het medeleven tijdens mijn verblijf in het zieken huis. Allereerst komt de Heere alle dank toe, die mij tot hiertoe nog gespaard heeft en het weer in alles wel maakte. Dank aan de doktoren en verplegend personeel van de afdelingen 3A, 4A en GB van het Ikazia- ziekenhuis. I Ds. Teeuw voor de geestelijke verzorging en aan een ieder die met ons in deze dagen meegeleefd hebben, in de vorm van kaarten, bezoek en tele foon, ook namens mijn vrouw en kinderen harte lijk dank. W. Grootenboer Mercuriusstraat 14 Oude Tonge 10.- Namens Derde-Wereldkinderen met een handicap: Veel dank!" In 45 jaar mocht het UNESCO Centrum Nederland vele projecten in ontwikkelings landen mede mogelijk maken. Dank zij de financiële steun van velen kon onder meer hulp worden verleend aan scholen en opleidingen, alfabetiseringsprogramma's, onder wijsprojecten voor kinderen met een handicap, jeugd- en jongerenprojecten en bibliotheken. Wij zenden u graag ons werkverslag en onze jubileumwens. Geef de wereld een toekomst: begin met de jeugd! Oranje Nassaulaan 5, 1075 AH Amsterdam Telefoon (020) 6730100. GirO 194800 In de laatste tijd verschenen weer enkele nieuwe CD's van Lindenberg Boeken en Muziek te Rotterdam. We willen ze in twee afleveringen kort de revue laten passeren. Allereerst is daar de sampler 'LBCD or gan collection', die in ruim 74 minuten een representatief overzicht geeft van een twaalftal nieuwe produkties. Varië rend van keuzes uit de laatste Bach-CD's met organist Bram Beekman, Carl Phi- lipp Emanuel Bach door Peter van Dijk, Hendrik Andriessen door Albert de Klerk, en Felix Mendelssohn-Bartholdy door Jan Jansen op het Utrechtse Dom orgel, geeft deze een aantrekkelijk scala van fraaie orgelmuziek te horen, eigen lijk zonder uitzondering voorbeeldig uit gevoerd op passende orgels. LBCD 38 is een verzameling opnamen van improvisaties, uitgevoerd door wij len Klaas Bolt, in leven organist van de Grote of St. Bavokerk te Haarlem. 'Klaas Bolt improviseert op vijf histori sche orgels in Nederland'. Het betreft hier improvisaties in oude stijlen op de orgels in Haarlem (Bavokerk en Nieuwe Kerk), Zandvoort (Hervormde Kerk), Krewerd (Hervormde Kerk) en Gronin gen (Martinikerk). Op ieder orgel blijkt Bolt een meester in het denken vanuit de klankwereld van dat instrument. Zo speelt hij met veel invoelingsvermogen op het Zandvoortse orgel (Knipscheer 1849) een reeks variaties over het gezang 'Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de do5n' in romantische stijl. Op het uit 1531 daterende orgel in Krewerd wordt een geheel andere stijl gehanteerd. Als indrukwekkende bekroning en afsluiting klinkt het avondlied "k Wil U, o God, mijn dank betalen' in plenumregistratie op het grote Bavo-orgel. Sommige van deze opnamen maakte Bolt voor LP of radio (Zandvoort, Krewerd), de andere zijn live-opnamen. Als totaal een uiterst leerzame CD voor organisten, een uitne mend voorbeeld van verantwoorde koraalimprovisatie. De dubbel-CD 'Felix Mendelssohn-Bar tholdy - Orgelwerken' werd volgespeeld door Jan Jansen, organist van de Dom kerk te Utrecht - op het Domorgel (gro tendeels Batz 1831). Opgenomen zijn alle zes Sonates, de drie Preludia en Fuga's, en een aantal van de onbekende re werken. Gezegd moet worden, dat het Domorgel zich werkelijk uitnemend leent voor de vertolking van deze mu ziek. Er is een perfekte balans tussen hel derheid en grondtonigheid, tussen fris heid en statigheid. Jan Jansen presenteert hier een romantische Mendelssohn in zeer beheerste tempi, gebruik makend van de vele kleurmogelijkheden van het Batz-orgel. De opname - door de heer A. van der Waal, 'huisopnemer' bij Lindenberg - is mooi helder èn ruimtelijk. Beide CD's zijn goed vol: 78.19" en 79.06"! Even-als bij de Bolt-CD biedt het tekst boekje veel informatie, in dit geval voor al een lezenswaard verhaal over Men delssohn van de hand van drs. Mieke Breij. Onze nieuwsgierigheid naar de ge bruikte registraties wordt, jammer ge noeg, niet bevredigd. Een produktie op hoog niveau. N.a.v. LBCD - Organ Collection 2 (74,15"), 14,90 (LBSCD94). Klaas Bolt improviseert op vijf liistorische orgels in Nederland (71,47"), 42,50 (LBCD38). Felix Mendelssohn Bartholdy Orgelwerken (78,19" en 79,06", 49,90 (LBCD43/44). Middelharnis Paul Kieviet Heeft u iets (ook straatwerk) Bel dan: (01870)86043 Snelfiltermaling; pak 250 gram IGLO KABELJAUW Graatloos; pak 400 gram VERKAOE BESCHUIT 2 rollen 13 stuks LASSIE TOVERRIJST Pak 400 gram HAK APPELMOES Extra kwaliteit; pot 720 ml SMITHS CHIPS Naturei, papril<a, Chees Union; zak 200 gr ROOMBOTER VAN SPIJKJES Pak 200 gram PUNSELIE'S STROOPKOEKJES Pak 230 gram BAKKERS SPEKULAAS Pak 400 gram VERKADE KNAPPERTJES Pak 190 gram DELI CHOC Melk chocoladekoekjes; pak 150 gram ROOMBOTER STROOPWAFELS O Pak 8 stuks SPORTLIVE O Diverse smaken; 3 pakjesiL WILHELMINA PEPERMUNT Zak 200 gram ANTA FLU Normaal of Mentol; zak 200 gram ENGELS DROP Zak 200 gram ZACHTE ZOETE DROP Zak 500 gram GLANS-MUNT OF HONING DROP i 3 rollenI PRODENT TANDPASTA Coiemint of Softmint; 3 tubes 75 ml. ELNETT normaal of sterk H H Bus 400 gram gratis tasflakonI I DREFT AFWAS Normaal of citroen; flakon 750 ml DIXAN VLEKKENKAMPIOEN QC Vat 6 kilo^O ARIEL FUTUR Normaal of Color; koffer a 5 kilo VIAKAL A Kalkreiniger; bus a 500 mlT" Uitverkocht en prijswijzigingen voorbehouden. ationale ombudsman Heeft u een klacht? Leg deze dan eerst voor aan de betreffende instan tie. Mogelijk komt u er samen uit. Bent u niet tevreden over het resul taat en heeft de gebeurtenis waar over u klaagt niet langer dan een jaar geleden plaatsgevonden, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Nationale ombudsman. Valt de instantie binnen het werkterrein van de Nationale ombudsman dan kan hij een onderzoek instellen. Dit kost u niets. Tot voor kort kon u alleen met klachten over de rijksoverheid en de politie bij de Nationale ombudsman terecht. Maar het werkterrein van de Nationale ombudsman is onlangs uitgebreid. Hij mag nu ook klachten onderzoeken over een groot aantal andere instanties, de zogenaamde zelfstandige bestuursorganen. U moet daarbij denken aan bijvoor beeld de bedrijfsverenigingen, het GAK en de Sociale Verzekerings bank. De complete lijst met instan ties die nu binnen het werkterrem van de Nationale ombudsman vallen kunt u met de bon aanvragen. U krijgt niet de informatie waar u om hebt gevraagd of die u toekomt U moet lang wachten op afhan deling van uw zaak of beant woording van uw brief Wettelijke regels zijn niet goed toegepast Er zijn administratieve fouten gemaakt U bent niet beleefd behandeld. De Nationale ombudsman Mr.Drs. M. Oosting Sinds 1 januari 1994 mag de Natio nale ombudsman ook klachten over de waterschappen, de hoogheem raadschappen en de zuiveringschap pen in onderzoek nemen. Ook hier geldt als voorwaarde dat u uw pro bleem eerst aan de instantie zelf moet voorleggen. Vindt u dat uw klacht niet juist is afgehandeld, dan kunt u met uw klacht naar de Natio nale ombudsman. In dat geval mag de gebeurtenis waarover u klaagt zich niet langer geleden dan 1 januari 1994 hebben afgespeeld. Naam Adres Postcode en woonplaats O wil een gratis folder O wil de complete lijst met instanties waarover de Nationale ombudsman een klacht mag onderzoeken Stuur de ingevulde bon in een gefrankeerde envelop naar Algemeen burgerlijk Informatie Beheer Groep pensioenfonds Kadaster Arbeidsbureaus Ministeries Bedrijfsschappen Pensioen- en Uitkeringsraad Bedrijfsverenigingen Politie Belastingdienst Raden voor de Kinder Binnenlandse bescherming Veiligheidsdienst Rijksdienst voor het Centraal Bestuur voor de Wegverkeer Arbeidsvoorziening Sociale Verzekeringsbank Centraal Bureau Visadienst Rijvaardigheidsbewijzen Waterschappen, •GAK zuiveringschappen Griffies van de Gerechten Huurcommissies Deze lijst is niet compleet. Immigratie- en De volledige lijst kunt u op Naturalisatiedienst vragen met bijgaande coupon. Geld naar verkeerd rekeningnummer De Nationale ombudsman vindt dat het Centraal bureau motorrijtuigenbelasting (CBM) niet zorgvuldig heeft gehandeld bij een teruggave. Een man uit Utrecht betaalde per abuis tweemaal zijn motor rijtuigenbelasting. Het CBM zegde toe het geld terug te storten, maar maakte een typefout in het gironummer van de man. Daardoor kwam het geld bij een ander terecht. Toen de man belde om te vragen waar het geld bleef, werd de fout nog niet ontdekt. Dat gebeurde pas tijdens het onderzoek van de Nationale ombudsman. Aangiftebiljet voor overleden man De Nationale ombudsman vindt het niet juist dat de Belastingdienst een vrouw uit Amsterdam steeds post stuurde voor haar overleden echtgenoot. Tot twee maal toe berichtte de vrouw dat haar man al meer dan een jaar geleden was overleden. Toch kreeg zij nog een aangiftebiljet en later een aanmaning voor haar overleden man in de bus. De Belastingdienst heeft de vrouw excuses aangeboden. De gege vens van de vrouw zijn inmiddels aan gepast. Lang wachten óp proces-verbaal De Nationale ombudsman vindt dat de rijkspolitie te Vianen te lang heeft gewacht met het opmaken van een pro ces-verbaal. Een man deed op 25 april aangifte van mishandeling van zijn zoon. De zoon deed dit later zelf ook nog. Wegens tijdgebrek verzuimde de politie om van de aangifte een proces verbaal op te maken. Hierdoor kon ook het arrondissementsparket te Dordrecht geen actie ondernemen. De minister van Justitie gaf toe dat de politie zich niet dienstbaar had opgesteld en deelde mee dat de betrokken ambtenaar over de zaak was onderhouden. DETAM doet te lang over berekening uitkering Het kostte de DETAM zeseneenhalve maand om een herberekening te maken van het bedrag dat de heer A. uit 2^e- land aan een werkloosheidsuitkering zou ontvangen. Dat vindt de Nationale ombudsman veel te lang. Daarnaast vindt de Nationale ombudsman dat de DETAM het fiscaal nadeel moet ver goeden, dat de man door deze trage afhandeling heeft geleden. De DETAM heeft deze aanbeveling van de Nationa le ombudsman inmiddels opgevolgd. Te lang wachten op huursubsidie De Nationale ombudsman vindt dat een vrouw veel te lang heeft moeten wach ten op de uitbetaling van haar huursub sidie. Zij hoorde in juli van het ministe rie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer dat zij 2.340,- aan huursubsidie zou ontvangen. Het ministerie zou haar spoedig benaderen om de uitbetaling te regelen. De vrouw moest echter tien weken wachten voordat zij het geld op haar rekening kreeg overgemaakt. Dat vond de Nationale ombudsman veel te lang. Wanneer kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman? Als u vindt dat u niet juist bent behandeld door instanties of ambtenaren van de rijksoverheid (waaronder nu ook de zelfstandige bestuursorganen), de politie en de water schappen. Aan welke voorwaarden moet uw klacht in ieder geval voldoen? De instantie moet vallen binnen het werkterrein van de Nationale ombudsman; gemeenten en provincies vallen buiten het werkterrein van de Nationale ombudsman. U dient de klacht eerst te hebben voorgelegd aan de betrokken ambtenaar of instantie. De gebeurtenis waarover u wilt klagen mag zich niet lan ger dan één jaar geleden hebben afgespeeld. Hoe moet u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman? De klacht moet op schrift staan. Vermeld in uw brief uw naam, adres, woonplaats en telefoonnummer. Beschrijf korten duidelijk wat er is gebeurd en over welke instantie of ambtenaar u klaagt. Twijfelt u of u met uw klacht terecht kunt bij de Nationale ombudsman of hebt u andere vragen, dan kunt altijd eerst even bellen. Wat doet de Nationale ombudsman met uw klacht? De Nationale ombudsman bekijkt eerst of hij uw klacht mag onderzoeken. Hij laat u zo spoedig mogelijk weten of dit het geval is. Kan hij uw klacht niet in onderzoek nemen, dan schrijft hij u waarom en verwijst hij u, wanneer mogelijk, door naar een andere instantie. Kan hij uw klacht wèl in behandeling nemen, dan stelt hij een - gratis - onderzoek in, dat in veel gevallen wordt afgesloten met een rapport. Hierin schrijft de Nationale ombudsman of hij vindt dat juist of niet juist is gehandeld. Soms doet hij een aanbeveling, bijvoorbeeld om geleden financiële schade te vergoeden. Hij blijft bewaken wat er met de aanbevelingen gebeurt. De aanbevelingen worden vrijwel steeds opgevolgd. Regel matig wordt het probleem dat aanleiding gaf tot de klacht al opgelost tijdens het onderzoek; dan komt er meestal geen rapport meer. NATIONALE OMBUDSMAN Postbus 29729 2502 LS DEN HAAG 070 - 3 563 563

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1995 | | pagina 3