EIIAI1DEI1-I1IEUW5
Overdenking
Berichten uit
de Gezondheidswijzer
uit de
Heilige Schrift
NIEUW BIJ FLAKKEE:
Volksuniversiteit nu ook
in Stad en Nieuwe Tonge
DE GAPEMDE
AFGROND
muuniGEi
Borstvoeding:
goed voor het milieu!
Koffie-ochtend in Den Bommel
VERVOLGVERHAAL
2e Blad
VRIJDAG 6 JANUARI 1995
No. 6365
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
TOdENi OP KOCICHUIO
Is het waar, dat kerktorens op koeiehui-
den gebouwd zijn en waarom is dat ge
daan? Gebeurt het nu nog?
Antwoord: Er zijn in ons land lang gele
den wel dierehuiden gebruikt bij de
bouw, maar er staan geen stenen torens
of komplete kerkgebouwen op, zoals u
verteld werd. Er zijn verhalen in omloop,
dat koeiehuiden een hoge toren meer
veerkracht zouden geven bij storm, doch
wie nadenkt zal begrijpen, dat zo'n enor
me stenen kolos de huid zou verpletteren
en alle veerkracht eruit zou persen. Er is
bij de vondst van de restanten van hui
den bij funderingen van oude bouwwer
ken ook wel eens gedacht, dat men vroe
ger offers aan de goden bracht bij de
aanvang van het werk. Na de komst van
het christendom mocht dat natuurlijk niet
meer en toen zouden de bouwmeesters
de geestelijken hebben wijsgemaakt, dat
je op huiden moest bouwen om aantas
ting van de houten fundering tegen te
gaan. Er zijn nog altijd mensen die
menen dat een gelooide runderhuid, dus
leder, in de grond niet vergaat. Dat is een
misverstand. Ook leer vergaat wel dege
lijk en zelfs vrij vlug, behalve in het con
serverende humuszuur van het veen. De
huiden die men onder stenen gebouwen
in het veen terugvond, bleken echter met
behulp van balken en rijshout gebruikt te
zijn als damwand van de bouwput; In de
Middeleeuwen wist men in Amsterdam
met dgl. konstrukties toch een groot deel
van het grondwater tegen te houden. Het
lekwater kon men wegscheppen, en later
wegpompen, als er palen geheid werden
voor de bouw. Natuurlijk heeft men
slechts weinig huiden in de Amster
damse en andere veengebieden terugge
vonden, want nadat de palen geslagen
waren kon men de runderhuiden wegha
len omze in een volgende bouwput op
nieuw te gebruiken. Doch af en toe stort
te zo'n primitieve damwand in en heeft
men de huiden in arren moede maar la
ten zitten. Toen men die later terugvond,
ontstond het sprookje dat die als funda
ment voor belangrijke gebouwen ge
bruikt moesten zijn. We weten wel zeker,
dat dit niet waar is. Voor de Utrechtse
Dom, die in de jaren 1320-1381 ge
bouwd is, heeft men gaten gegraven tot
men een vaste ondergrond bereikte en
vervolgens die gaten volgestort met
veldkeien. Zo wisten onze voorouders in
vele plaatsen voor eens stevig fundament
te zorgen.
Er moet een postzegel bestaan met een
kluut er op. Door wat voor land en in
welke waarde werd die uitgegeven?
Antwoord: De kluut staat afgebeeld op
en zegel van 2,10 kronen die is versche
nen in 1986 in een Zweedse serie met
drie watervogels.
>w
KLEUR BEKENNEND
Ik ben nu 40 en word erg grijs. Kan ik
om de 14 dagen mijn haar met kleur-
shampoo spoelen of heeft dat nadelige
gevolgen?
Antwoord: Een kleurspoeling is veel
minder schadelijk dan vaak verven van
het haar. Door bepaalde verfstoffen kan
het haar uitdrogen en harder worden. Die
kleurshampoo wast u er zo weer uit. Het
door u gebruikte produkt bevat water-
stofperoxyde (H2O2), dat in de voorge
schreven verdunde oplossing als een zéér
zwak zuur werkt. Als u uw haar af en toe
een goede crèmebehandeling gunt, be
staat er o.i. voorlopig geen gevaar.
8ET-0VEII EN OUO-OUEfl
Kunt u mij vertellen, welke aanduidingen
er volgen voor onze voorouders na over
grootvader en bet-overgrootvader? Oer
oud-bet?
Antwoord: De juiste volgorde van jong
naar oud is: achterkleinzoon, kleinzoon,
zoon, vader, grootvader, overgrootvader
en dan bet-overgrootvader. Die heet in
sommige streken wel eens oudovergroot-
vader. Diens ouders worden wel eens
bet-oudovergrootouders genoemd. Men
sen die het niet zo precies weten, of grap
pig willen zijn, spreken wel eens van
bet-bet-overgrootouders, maar dat dub
bele bet is een nieuwvorming die ner
gens officieel is vastgelegd. Het woordje
'bet' is trouwens volkomen verouderd.
We vinden het verder alleen nog in ter
men als 'betweter*. In het Middelneder
lands stond het voor 'meer dan', 'beter'
enz. Het lijstje voorouders loopt dus niet
verder door. Een 'oeroudbetovergrootva
der' bestaat niet.
Maandthema januari
'mondverzorging
Nederlanders zijn zuinig op hun
gebit. In 1993 ging driekwart van
de bevolking naar de tandarts en
gaven we 262 miljoen gulden uit
aan mondverzorgende produkten.
Er lopen in Nederland dan ook vrij
veel (jonge) mensen rond zonder
vullingen in hun mond. In onze
buurlanden is dat een zeldzaam
heid. Deze maand besteedt de Ge
zondheidswijzer, het informatie
centrum van de GGD Zuidhol
landse Eilanden, speciale aandacht
aan mondverzorging en heeft daar
over een informatiepakketje sa
mengesteld, dat iedereen gratis kan
ophalen of aanvragen.
Dit informatiepakketje geeft onder meer
informatie over goed poetsen en bevat
enkele plakverklikkers. Bij het kauwen
daarop wordt tandplak roze gekleurd,
zodat men weet waar extra goed gepoetst
moet worden. Ook is in het informatie
pakketje een uitgebreide brochure over
kronen en bruggen opgenomen. Verder
wordt aangegeven waar men terecht kan
met een klacht over de tandarts en welke
Een nieuw jaar - een nieuw
(goed) begin!
Wist u dat borstvoeding
milieuvriendelijk is? Het bespaart grote
hoeveelheden energie, grondstoffen en
brandstof, die wèl nodig zijn voor de
produktie, distributie en de bereiding van
kunstvoeding.
In Nederland worden in zeven grote fa
brieken halffabrikaten voor kunstvoe
ding gemaakt. Als gevolg daarvan is er
ook een behoorlijke uitstoot van schade
lijke stoffen in het milieu (en ander af
val).
Moedermelk heeft verder géén verpak
kingsmateriaal nodig, dus óók geen
milieubelastend afval.
Dit was zomaar één aspekt van de vele
voordelen. Misschien iets om over na te
denken?
De borstvoedingsorganisatie La Leche
League houdt o.a. hierover weer een
bijeenkomst te
SOMMELSDIJK woensdagavond
11 januari om 20.00 uur.
(Pimpelmees 27).
Het onderwerp is: voordelen van borst
voeding voor o.a. het milieu èn voor de
moeder-kind-relatie.
Alle (a.s.) moeders (je baby mag gerust
mee!) en andere belangstellenden harte
lijk welkom!
Voor hulp en/of informatie over borst
voeding, kun je kontakt opnemen met:
Carla van Gils, (01873-1716).
MLEK IN OE NEK
Als ik mijn zilveren hangertje draag,
krijg ik zwarte vlekken in mijn hals. Alsof
ik me niet gewassen heb. Wat doe ik er
tegen?
Antwoord: Bij veel mensen wordt de
huid enigszins zwart bij het dragen van
zilveren sieraden, horloges enz. U moet
dan zorgen voor afdoende isolatie tussen
het metaal en uw gevoelige huid door de
onderzijde van dgl. hangers te voorzien
van een laagje kleurloze nagellak.
Op donderdag 12 januari 1995 is er een
koffie-ochtend voor 55-plussers van
Oostflakkee in Den Bommel, georgani
seerd door de Stichting Welzijnswerk
voor Ouderen 'Oostflakkee'.
Voor deze morgen hebben wij de politie
uitgenodigd. Deze zal algemene informa
tie geven over hun werkzaamheden. Te
vens bent u in de gelegenheid vragen te
stellen.
De koffie-ochtend wordt gehouden in 't
Westerlicht, Oranjestraat 35a in Den
Bommel en begint om 10.00 uur.
Alle 55-plussers van Oostflakkee zijn
van harte welkom.
nieuwe regels er per 1 januari 1995 gel
den voor de vergoeding voor tandheel
kundige hulp.
Het gratis informatiemateriaal kunt u
ophalen of telefonisch aanvragen bij de
Gezondheidswijzer in de GGD-vestiging
die het dichtst bij u in de buurt is:
Middelharnis: Sportlaan 5, tel. (01870)
86641.
Ook kunt u in uw bibliotheek een boe-
kententoonstelling over dit thema bekij
ken.
De Gezondheidswijzer Zuidhollandse
Eilanden is het informatiecentrum van
de GGD waar iedereen vragen kan stel
len op het terrein van de gezondheid. In
de Gezondheidswijzer kunt u op het
gebied van ziekte, gezondheid en gezond
heidszorg folders en artikelen vinden,
maar bijvoorbeeld ook adressen van
patiënten-verenigingen of informatie
over cursussen. Veel materiaal is koste
loos te verkrijgen.
Al ging ik ook in een dal van de schaduw
des doods, ik zou geen kwaad vrezen,
want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw
staf, die vertroosten mij. (Psalm 23:4)
De Heere leidt Zijn schapen naar grazi
ge weiden en aan rustige wateren, maar
meer dan eens ook op zeer moeilijke we
gen. En zowel van het een als het ander
weet David. Een dal van de schaduw des
doods, een dal van diepe duisternis.
Waaraan denkt David? Aan het Pales
tijnse bergland, dat hij als schaapherder
door en door kende. Dat bergland wordt
op verschillende plekken doorsneden
door diepe ravijnen waarin het zonlicht
niet kan doordringen. Het is daar donker
en gevaarlijk. Rovers en roofdieren hiel
den zich nogal eens in zulke dalen
schuil. De dood loerde er van alle kanten
op de schapen. Maar David denkt bij
deze woorden niet alleen aan deze dalen,
maar ook aan donkere dalen die er in ons
leven kunnen zijn. Zulke dalen waren er
ook in zijn leven. Trouwens zulke dalen
van volslagen duisternis worden nie
mand bespaard. Vroeg of laat krijgen we
allemaal te maken met zorg, verdriet, de
dood. En nu zingt David hier: Al moet ik
ook door een diep, donker dal, ik hoef
toch niet bang te zijn, ik vrees geen
kwaad. Dit is geen goedkope grootspraak
van iemand die nog nooit wat heeft mee
gemaakt. Het is ook geen overmoed,
maar geloofsmoed, de moed van het ver
trouwen in God. Hij zal er bij zijn. Dat
mag David zeker weten, dat mag een
ieder zeker weten die bij de Heere
schuilt. Dat mogen we weten om Zijns
Naams wil, omdat Hij het zelf belooft.
Gij zijt met mij, bij mij. Wat de toekomst
brengen moge, mij geleidt des Heeren
hand.
Het dal van de tekst is ook letterlijk het
dal van de dood, waar we allen een keer
doorheen moeten. Wanneer we daaraan
denken, worden we overvallen door hui
ver. En toch heeft voor een ieder die bui
ten Christus en Zijn verzoenend lijden en
sterven niet meer kan de dood zijn diep
ste verschrikking verloren. Voor zulken
is de dood slechts een doorgang tot het
eeuwige leven. Ook dan, in dat uur geldt
het: Gij zijt met mij.
De woorden 'Gij zijt met mij' vormen
het geheim van Davids vertrouwen en
gerustheid.
Gij zijt met mij. God met mij. God met
ons, Immanuel. En zo klinkt hier een van
de namen van de Zoon van God. Hij is
het diepste geheim waarom God onze
God en Herder kan en wil zijn. Hij is op
Golgotha verlaten, opdat wij tot God ge
nomen en nimmermeer van Hem verla
ten zouden worden. En zo, door zich te
bukken onder onze schuld en te dragen
onze straf, verwierf Hij verzoenig voor
zondaren, verdiende Hij het 'God met
ons', het 'Gij zijt met mij'.
Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.
De herder is niet ongewapend, hij is er
op voorbereid dat hij oog in oog kan
komen te staan met een leeuw of een
beer. Vandaar die stok, een met spijkers
beslagen knots. Daarmee kon hij de
-schapen uitstekend beschermen. Ook in
het geloof hebben we weet van vijanden,
die het op ons voorzien hebben: de dui
vel, de wereld, ons eigen zondige en
zwakke vlees. We kunnen ze in eigen
kracht niet aan. Zij zijn zo sterk, wij zo
zwak. Maar nu zegt de Heere tot allen
die tot Hem de toevlucht nemen: Ik help
u. Ik zal voor u strijden, u mag schuilen
achter Mij. Achter de goede Herder zijn
we veilig. Hij heeft immers op Golgotha
alle vijandelijke machten overwonnen.
En gelovend in Hem, vertrouwend op
Hem doet Hij ons delen in Zijn overwin
ning. En het gaat af op de eindoverwin
ning.
Naast een stok heeft de Herder ook nog
een staf, een lange stok om er de kudde
mee te leiden. Als een schaap teveel uit
het goede spoor gaat, krijgt hij met die
staf een tik. En aan het einde van die staf
zit een soort schepje waarmee de herder
een kluitje kan werpen naar een schaap
dat afdwaalt. Met de staf worden de
schapen geleid en voor afdwalen behoed.
Uw staf, die vertroost mij. We mogen in
het geloof weten dat de goede Herder
over ons waakt, ons niet aan onszelf
overlaat, maar ons in het oog houdt, in
Zijn hart draagt. Wat een troost!
Psalm 23 wordt wel genoemd de nachte
gaal onder de psalmen. Op hoge toon
wordt gezongen van de zorg en de lei
ding van de Heere. Is deze Heere nu
ook uw Herder en de jouwe? Daar komt
het op aan. Alleen dan is de troost en de
bemoediging van deze psalm ook de
onze. En we hoeven er niet aan te twij
felen of Hij onze Herder wil zijn. Het
staat in Zijn eigen Woord. Hij wil niet
liever. Hij nodigt er toe uit: Kom, kniel
voor Mij, vertrouw uw leven toe aan Mij
en u zult het ondervinden hoe goed en
rijk het leven is met Mij. Dan is Hij met
ons al de dagen, tot en met de laatste dag
van ons leven toe. Want ook in het uur
van de dood laat Hij ons niet alleen. Dan
brengt Hij ons thuis, in de kooi, samen
met anderen van Zijn schapen. En daar
zullen de schapen van Christus niet meer
hongeren en niet meer dorsten, en zal de
zon op hen niet vallen, noch enige hitte.
Want het Lam, dat in het midden van de
troon is, zal hen weiden en zal hen tot
een Leidsman zijn tot levende fonteinen
der wateren; en God zal alle tranen van
hun ogen afwissen. Wat een uitzicht! Zo
zullen wij, de schapen Uwer weiden in
eeuwigheid Uw lof. Uw eer verbreiden,
en zingen van geslachten tot geslachten
Uw trouw. Uw roem. Uw onverwinb're
krachten.
Goedereede, F. Hoek
TOYOTA
KLEINE REPARATIES SNEL EN ZONDER AFSPRAAK.
Automobielbedrijf Fial<l<ee B.V.
Het nieuwe programma 1995 ligt
klaar. In januari starten de cursus
sen Bloemen- en Droogbloemdeko
raties, Fotografie, Kunstgeschie
denis, Literatire Ontmoetingen,
Sieraden maken. Tiffany, Quilten,
Taartdekoraties en Wijnkennis.
Omdat er veel animo is voor de cursus
Bloemen- en Droogbloemdekoraties,
start deze cursus nu ook op woensdag
avond 11 januari a.s. in het Trefpunt in
Stad aan het Haringvliet. De cursus is
elke 2e woensdag van de maand van
20.00 tot 22.00 uur en kost 60,- voor 6
lessen, exclusief materiaal. Het benodig
de materiaal wordt door docente Ellen
ScheuUer aangeleverd en kost ongeveer
20,- per avond.
De cursus Patchwork/Quilten wordt door
Cok de Jager gegeven in de Kantbloem
in Nieuwe Tonge. Eén maal per 14
dagen op maandagmiddag van 13.00 tot
15.00 uur. Zes lessen kosten 82,50 en
de eerste les is op 23 januari a.s.
In de informatie-gids staan alle cursus
sen, die door de Volksuniversiteit wor
den georganiseerd vermeld met kosten,
tijden, lokaties en een korte inhoud van
de cursus.
Voor inlichtingen en aanvraag van de
informatie-gids, die gratis wordt toege
zonden: (01870) 87722.
^/tet ^1
V&rtiêtB} uil de Bêfsteiaren
van de
Miédernavht zending
mÊiÊmM.MSJismmMm.
-9-
Haar hoop bleek overigens al spoedig
een fata morgana. Want Marie ging wel
mee naar het gezelschap, maar tot haar
ontzetting vernam moeder, dat het meis
jes 's zaterdagsavonds weleens in Otdam
werd gezien. Dat stond gelijk met het
zoeken van het schijnschoon der wereld.
Dat deden zelfs fatsoenlijke meisjes uit
Grol, die nooit ter kerk gingen, niet.
Er moest een stokje voor gestoken wor
den. Maar de grote vraag was: hoe? Een
flauwe poging, er rechtstreeks over te
praten, werd met een spottende lach van
Marie begroet. En dan: moeder behoefde heel niet
ongerust te zijn, hoor; boer Meeuwsen had het ook
liever niet, dus zou zij wel niet meer vrij krijgen,
's zaterdagsavonds. Moeder moest trouwens ook
niet denken, dat het erg was. Dat was alleen de
naam, er gebeurde niets bijzonders.
Nu, moeder dacht er het hare van. Maar de bewe
ring van Marie, dat deze er niets aan vond en ook
wel geen vrij meer krijgen zou, stelde haar wat
gerust.
Inderdaad kwam Marie verschillende zaterdag
avonden daarna een uurtje thuis, zodat het scheen,
dat het gaan naar Otdam, met zijn druk vertier, tot
het verleden ging behoren.
Maar toen, heel toevallig, kwam moeder Lokkerse
tot de wetenschap, dat Marie haar eenvoudig voor
gelogen had, toen zij beweerde, dat boer Meeuw
sen „het liever niet had". Het stond als een paal
boven water, dat de boer, die volstrekt niet slecht
was, maar onverschillig, ondoordacht, levenslus
tig, haar op Otdam gewezen had en haar, tegen de
zin van de boerin, vrij gegeven had!
Dat deed moeder Lokkerse weer tot andere
gedachten komen. En toen Marie, het was enige
dagen na het gesprek er over, zelf verklaarde in
Otdam te zijn geweest, nam moeder Sinke in ver
trouwen. Hij wist wel het een en ander; sloeg
Marie ook gade, voor zover hem dat mogelijk was,
maar bijzonderheden waren hem niet bekend.
„Wat moet ik doen? Het kind is zeer moeilijk te
regeren. Zij wil niet eens geregeerd worden.
Tenminste niet door haar moeder".
Sinke wist slechts één oplossing: hij wilde vols
trekt geen kwaad van de persoon van Meeuwsen
zeggen, had er geen enkele reden voor; maar de
sfeer deugde daar niet voor het meisje; zij moest
daar zo spoedig mogelijk weg en komen in een
woning, waar inet God en godsdienst werd gere
kend; hij zou eens praten met zijn vrouw; mis
schien was er op 'Olmenhoeve' plaats; en zo niet,
dan op 'Eikenhof'; van vrouw Boer ging ook een
goede leiding uit, terwijl de boer niet tegenwerkte.
Enkele dagen later was hij er weer. Marie moest, 't
was ongeveer net de tijd van weer inhuren van
dienstbaren, boerin Meeuwsen de dienst opzeggen;
zij kon op 'Olmenhoeve' komen. Mogelijk was dat
een oplossing en kon in die weg het meisje op het
goede pad worden gehouden. Want Sinke was er
ook van overtuigd: zoals het nu ging, liep het ver
keerd; het schaap zou verdrinken, eer het water
had gezien.
Het lag voor de hand, dat deze oplossing moeder
Lokkerse aanlokte. Maar zij had er een zwaar
hoofd in, instinktmatig vermoedend, dat Marie er
zich met alle kracht tegen verzetten zou.
Natuurlijk werd dat vermoeden bewaarheid.
Gevat, als zij was, had Marie onmiddellijk het plan
dóór en de toeleg begrepen. Ha! moeder had met
Sinke gepraat en die kwezel wou eens goochem
wezen! Jawel, zij zou haar vrijheid inboeten en
onder controle van Sinke en diens vrouw komen!
Ze zou wel dwaas zijn! Fijner dan bij Meeuwsen
kon zij het niet hebben!
„Dat kan niet meer, moeder", zei zij, zich opzette
lijk beheersend, want zij wilde zich ook weer niet
te veel bloot geven. „Vanmiddag, dat kwam zo ter
sprake, heeft de boerin juist gevraagd, of ik mij
weer wilde inhuren en ik heb natuurlijk „ja" ge
zegd, want ik wist niets van uw plan. 'k Heb dus
mijn woord gegeven en „een man een man, een
woord een woord", nietwaar?"
„Dat is niet zo verschrikkelijk. Marie. Je vertelt
vrouw Meeuwsen, hoe het in elkaar zit. Dat je bij
Sinke kunt komen en dat moeder je dat vanavond
verteld heeft. Vanmiddag kon je dat nog niet
weten. Boerin Meeuwsen zal dat heel goed begrij
pen en het je niet kwalijk nemen".
„Moet ik dan mijn woord terugnemen?"
„Dat wordt niet kwalijk genomen, zoals de zaken
staan, 't Is nog niet eens de tijd, om te vragen voor
weer-inhuring. Pas over een paar weken. De boe
rin was er vroeg bij".
„Dat kwam toevallig ter sprake", zei Marie onver
schillig.
In werkelijkheid loog zij. Want nog met geen
enkel woord was er op de boerderij gesproken
over de vraag, of zij blijven wilde. Vermoedelijk
zou er niet eens over gepraat worden; werd het,
evenals vorige jaren, als een vanzelfsprekendheid
beschouwd, dat zij blijven zou.
„Nou, moeder, maar ik neem mijn woord niet
terug, hoor. Is dat pou soms Christelijk".
„Als je de omstandigheden vertelt, wordt het niet
kwalijk genomen, dat je weg gaat. Anders, ik wil
weleens gaan praten met de boerin", aarzelde moe
der.
Dat was natuurlijk olie in het vuur. Want dan
kwam uit, dat Marie er maar wat op los gelogen
had. Zij werd nu heftig.
„Dat is niet nodig, hoor, moeder. Ik kan zelf mijn
boontjes wel doppen, 'k Heb geen hulp nodig. En
op de boerderij moeten ze van ons soort mensen
niets hebben. Alleen daarom zou Meeuwsen al
weigeren, mijn woord terug te geven".
„Meeuwsen misschien. Maar de boerin niet. En
met haar heb je alleen te maken".
„Dat zou je denken", lachte Marie. „De boerin
heeft niets te zeggen, hoor. Wat de boer beslist.
gebeurt er. En hij was er bij, toen ik zei, te zullen
blijven. Hij was er heel blij om. „Je kunt het ner
gens beter krijgen", zei hij. En zó is het ook. Nee,
nee, moeder, er kan niets van komen, hoor. Ik blijf
lekker, waar ik ben. Het bevalt mij er best".
Moeder Lokkerse zuchtte, niet wetend, hoe uit de
moeilijkheden te komen. Het plan van Sinke had
haar aangelokt. Zij had er veel goeds van ver
wacht, als Marie... maar daarvoor had zij ge
vreesd. En nu...
„De omstandigheden" aarzelde zij.
„Omstandigheden? Maar wat voor omstandighe
den in vredesnaam?" vroeg Marie al heftiger. „Er
is toch niets gebeurd?" Waarom moet ik nu eigen
lijk naar Sinke?"
Meesterlijk hield zij zich van de domme.
„Ik wil je zo graag bij mensen 'van ons' hebben",
verklaarde moeder. „De omgeving bij Meeuwsen
deugt niet voor je".
„Laat ze dat maar niet horen, moeder! Dat zou
heel kwalijk genomen worden. Ik ben er nu al
ruim vier jaar en nu ineens zou het er niet deugen!
Dat is natuurlijk maar gekheid".
„Je wordt er naar de wereld getrokken, mijn kind",
zei moeder. „Dat moet ik, met Gods hulp, voor
komen. Daarom heb ik je zo graag bij Christelijke
mensen".
„Dat had moeder eerder moeten bedenken", spotte
Marie.
Tot haar verbazing gaf moeder haar gelijk.
„Dat had ik zeker. Het was verkeerd van mij. Je
had nooit bij Meeuwsen moeten komen 't Deugt er
niet voor je".
„Goeie morgen! Er zijn op het hele dorp zulke
beste mensen niet te vinden.
(wordt vervolgd)
Dorpsweg 28 - 3245 VC Sommelsdijk - Tel. (01870)84456
iHéef
■MM
Zandpad 36 Middelharnis Tel: (01870) 8 27 84