EIIIVI1DEII-I1IEUW5 „EHBO meer dan een pleister alleen" Overdenking Warmste november sinds 300 jaar ililiiiiiW uit de Heilige Schrift lliiiiiiiPiiiiiK IlilHiiiiHHiijpiii llllllllllliilIB^^^ Stoffel kijkt terug: de juiste taxatie... Toch God gezien! Weerpraatje VERVOLGVERHAAL |j|p||l|||||iiip|||||B^ 2e Blad VRUDAG 23 DECEMBER 1994 No. 6362 Veul lezers van EN wete wel dat ik altied veul an EHBO ha gedaen. Op Haarken waer géén dokter weunt (wiele binne op Haarken zoender dokter in zoender burge meester groatgebrocht) is er al van jaeren terug iemand, die tussen de dokters in Melissant in Dirksland in stieng voor de êêrste opvang EHBO. Vroeger was dat Wolfert de Durpspliesje. Daer gieng je naer toe voor allerlei oengelokjes (Wol fert weet alles, zei een kleine joen- gen). Noe las ik dat er op Haarken weer een EHBO cursus gaet beginne (daer motje naer toe gaen oor, doewe). In in Ouddurp bestaet de afd. 50 jaer. Toen docht ik daer zit wel een verhaeltje in voor de krante dienk ik. EHBO waerom gae je daer naer toe, in wat trek je noe om dat te doen. Wel bie mien was het zo. In de oorlog, in dan biezoender toen wiele geëvakueerd wazze, toen gebeurende der veul aarge diengen, deur bommen in granaten. Maansen stierve wel un keer met 30 geliek, deur een bomberdement. Noe kon ik der wel niet helpe, mar ik docht as ik noe us kón helpe dan wist ik niet hoe. Toen, nae den oorlog er een cursus EHBO kwam vanuut Dirksland, toen binne mun der direkt naer toe gegaen. In mit de Ramp hadden we er veul gemak van bie het helpen. Mun hadde les in 't lege schoollokael van de gemeenteschole oender an de Kaejendiek, laeter in de bovenzael van de Brandweerkazerne, in oak nog in Ons Huis in weer laeter nog een kêêr bie oens thuus in de weunkaemer an de Peuterdiek 13c. Vanuut Dirksland kwamme de êêrste kêêr un paer EHBO- ers praktijkles geve. Dr. Diel gaf les, in dr. Huisman. Bie eerstgenoemde hadde mun êên bie- zoendere opleiding... Ik zat in het bestuur in dan vroeg un of ik bie de slag- ter un vaarkusoage mee wouw brienge. Dan gaf un daer les over. Hie ontleedde dan dat oage in liet zieje hoe dat un aoge er van binnen in van buten uutziejt. Dan nam un un komme waeter in goaiende daer dan de lens in, dan kon je goewd zieje dat dat gêên zwart bolletje was, zoas je zouw dienke, mar net een klein sliemetje. In dan gieng un dat haerfijn uutlaage. Zo oak mit de loengen van un vaarke. Die wiere opgepompt om beter te kanne begriepe hoe ut allemaele waarkt. In wat dienk je van de levere die wier oak bekeken in uutmekaore gehaeld, om te laete kieke dat het net un spoenze is. Dien dokter nam de levere an stukken mee naer huus om te bakken (eet ze). In oak het harte wier opegemaekt om de kaemers in de boezems te bekieken in de kleppen. Dat was leerzaem in oak inte ressant in bloederig, dan konje an bloed wenne. Ik dienk dat Dr. Huisman wel un jaer of tiene les heit gegeve op Haarken. Bie mekaore hadde er toen toch wel meer dan 20 un diploma. Mar niet alle maele kwamme ze dikwels in anraeking met oengelokken. Wel thuus netuurlijk in in de buurt. Mar ik wier in de plekke van Wolfert weer de tussenpersoon tus sen de dokters. Ik dienk dat er geen twintig huzen op Haarken binne daer ik niet geweest binne voor een groat of klein oengeluk(je). As ik dat allemaele most opschrieve, had ik heel EN noadig. lenkele wil ik er van vertelle om te bewiezen dat EHBO meer is dan un pleister alleen. Soms heel droevig, dat kan ik niet vertel le, dat mag niet. Hut allermoaiste van EHBO is voor mien un bliej gezicht in un moeder of vaoder die zeijt dat Jantje of Mientje weer lache kanne as ze gehol- pe binne. Soms is niks doewe oak EHBO, dat za'k je nog wel vertelle strakjes. Noe za 'k j'es wat vertelle van twee tum- merlui. Dien eenen had in zun hand gestoke mit un beitel. Jae niet zoamar oor, nee, un jaop van een woende. In bloeije man, as un vaerke, dat geslacht wier. Net binne ze binnen of dun gewoenden gaet zweete, zweetdroppels op zun veurhoad. Jannie, mun vrouwe gauw om waeter in laete drienke. Toen un verboende was zaag ik, „noe za'k even naer den dokter belle of je kan komme". Ikke naer de kaemer (an den Meulendiek in de wienkel was ut) om te bellen. Kom gauw, riep Jannie, hie valt flauw. Toe zeit ze tegen zun kameraod, geef die stoel, dan lage mun daer zun voeten op (benen omhoog). In wat dienkje, eer dat un die stoele had gepakt valt un demef- fen, zo slap as un wante. Twee groate bouwvakkers van der stokje op de vloere. Zo kwam je dat nog al us tegen oor. In daer mot je tegenkanne. Er tegen kon (kan) ik gelokkig best, mar toch is er verschil in of un kind un aarg oengelok overkomt of un groat maans. ■Vooral as hut heel aarg is... dan gaet ur veul in je om oor. Vooral as je dan naer die ouwers kiekt. Gelokkig is niet alles even aarg, nee je kan oak wel us lache. Later dan, as je der an trug dienkt. Zo was ter un man mit un klein boatje in de haevene. In die had un joengen bie zun in z'n vrouwe. Noe wordt die joen gen op de kaoije omgereje mit un brommer geloaf ik. Die joengen bluuft laage in is even buten westen. In as ik dan geroepe wier was ik er meest heel vlug bie. Zo noe oak, in daer was dat ventje toch gae gille, man nog an toe. Jae wat mot je dan doewe. Eerst mar us kieke of je wat kan onldekke dat gebroke kan weze. Nee niks te ontdekken... wel stienge zun oagen wat sterk in un beetje wild. Ik doche, dat is un hersenschod- ding. Dus stille laete laage tot den dokter komt. Niks doewe is oak EHBO. Wel gemakkelijke neerlage in maeke dat un niet stikt in zun eigen toenge. Noe bleef un of in toe wel gille. Dat was vooral voor pa un hard gelag, hie wist niet hoe un hut had, dat snap je. Dat valt niet mee, moet je kind mar weze. Doe je d'r noe wat an of niet, zeit un op un gegeven oagenblik. Ik zaage, mun lieve man, ik mot hier niks an doewe, want dan motden dokter nog us mit zun gaen solle. Daer pakt un mun bie mun schoeren man in schod mun deur mekao re of mun hoad d'r of most. Zo mot je niet doewe zeije de omstanders, in hae- lende die man van mun. Wat had die voader ur laeter spiet van. Ik nam un 't niet kwaeluk oor, mar noe komt hut... nae dat ten dokter geweest was zeit un in het doolhof van prijskaartjes Makelaar Tamboer Tel. (01870)8 34 77 hie mag wel vervoerd worre naer de boat of naer huus, mar op de boat was geen plekke in hie wennende vaare weg, dus naer huus mit een ziekewaegen, dat kos tende nog al wat, in hie most hut zelf betaele docht un (zeker elfhonderd gul den) mar hoe noe, dan mar naer de lege wienkel bie ons an de Meulendiek. Zo zag je dan un waere optocht over Haarken, mit un brancard mit die joen gen er op naer de wienkel. Daer hei un gelege tot tegen dun aevend, ze ha gege- te bie oens in toen had die man hut voor mekaore dat un mit un ziekenauto naer huus kon. Kiek dat was EHBO op Herken. In dan zag je dankbaere ouwers, dat doe je dan goed. Un jaer laeter kwam die joengen oens mit zun ouwers nog us opzoeke, want hie wist niet wie wiele wazze, want hie as helemaele van de kaerte dien dag. Dat binne noe natuurlijk geen echte EHBO karweitjes, mar bie oens wel. Verdrienke, verbrande, hartverlamming, alles kwam je tegen waer je bie geroepe wier as de maansen mit de handen in 't haer zatte. In dan komt hut op anpakke an oor. Nog een geval wil ik vertelle in dat was echt un geval waer bie gelache is. Ik kan hut wel vertelle, hut is al heel lang geleje in de patiënt kwam niet van 't durp, mar van vaare weg. Op un zaeterdagaevund kwam iemand mun roepe, „Stoffel, trek komme, der leit un man an den Koaiendiek, bie de Copure, hie doewt niks meer". Snel dur heen in oendertussen was un bie gekom- me in trok mit zun voet in kreunende as je dur an kwam. Dudeluk gebroke. Dokter belle, ,,briengt un alvast mar voorzichtig in 't wijkgebouw", zeit un. Zo gezeit zo gedaen, vakkundig vervoerd op un draegbaer, in in de behandelkae- mer in 't groene kruusgebouw op taefel geleit. Zun sokke mit oendersteuning van hulp uutgetrokke in de voet mit kossens in rust geleid. Den dokter wouw mar un foto laete maeke... Dus ziekenhuus gebeld voor vervoer. Noe komt het min der ernstige van EHBO. Hie zei „Ik mot pHie had nl. nog al knap veul vocht ingenomen in was smoorzat.Dus 't wier hoag waeter. „Dat wordt dwei len", zeit de anwezige pliesje, „dat wordt dweile Stoffeltje". „Dat geloaf je toch niet", zei ik (noe had de zuster geen dienst, dus die kon niks oprume). Ik gieng naer 't magezein om un flesse (weet je wel ee) in die lei ik an bie die kloris. Tjoenge, tjoenge wat un waeter zit ur in un Schiedammertje, un flesse haest vol. As je toen dun dokter in die pliesje gezieje had, die lagge slap, dat snap je. Noe kom er nog wat bie, un joengetje van un aor durp hielp mun mit verbin den, in noe, zag un dit allemaele. Hie zeit: „Mot dat oak as je EHBO heit?" Ik zaage, „ja dat hoart er allemaele bie". „Dan gae ik ur un maendag al of', zeit un, „want dat kan ik noait". Hut meeste van wat we op Haarken ha gedaen is echter niet zo lollig geweest oor, nee soms droevig, in-droevig, waer- bie je oak wel us meer sociaal waarker was in most trachten te troasten, dan EHBO-er. Mar hut geeft voldoening as je iemand bie kan staen in zulke oagenblikken. Daarom volg de cursus EHBO, het is nodig, ook op Herkingen. Ook op Flak- kee, ja overal. C. Huizer Niemand heeft ooit God gezien; De eniggeboren Zoon, Die in de schoot des Vaders is. Die heeft Hem Ons verklaard" (Johannes 1 vers 18) De apostel Johannes schrijft zijn eigen Kerstevangelie. En dat is wel sterk afwij kend van wat de evangelist Lukas vertelt over de gebeurtenissen in Efratha's vel den en de geboorte te Bethlehem. Lukas 2 klinkt menselijk en daardoor be grijpelijker. Het Kerstevangelie van de gewezen arts staat dan ook hoog geno teerd bij ons. Het wordt met Kerst niet gauw overge slagen. Er zijn meer Kerstliederen getoonzet op Lukas dan op Johannes! Toch laat Johannes licht vallen op het aloude Kerstgebeuren dat het overden ken méér dan waard is. Hij vat als het ware alles voor ons samen in de woorden van de tekst hierboven afgedrukt. De geboorte van de Heere Jezus in Beth lehem's stal heeft tot achtergrond dat 'niemand ooit God heeft gezien'. Het zien van God, de Heere staat cen traal in de Bijbel. Dat heeft bij de Bijbel- heiligen geleefd. Men behoeft alleen maar te denken aan de hartstochtelijke vraag van een Mozes in het Oude Testa ment: Heere, toon mij nu Uw heerlijk heid. Mozes bidt op een ingrijpend moment van zijn leven of hij de Heere mag zien. En het zal u niet moeilijk vallen ook andere Bijbelse figuren te noemen, die met dezelfde vraag hebben geworsteld. Ook Thomas kwam met de vraag bij Je zus: Heere, toon ons nu de Vader. Ook hij wilde God wel eens zien. Leeft dat niet in het hart van ieder gelo vige om God te zien? Er zijn natuurlijk vele mensen, die zich daarover niet bekommeren. Het ongeloof ziet alleen aan wat voor ogen is en verder komt men niet. De dwaas zegt in zijn hart dat er geen God is en dan ontbreekt ten enenmale de vraag naar het God's bestaan! Maar, zo betoogt Johannes, God wordt door niemand gezien. Dat kan niet. Hij is namelijk te groot, te heerlijk en te ver blindend voor een mens. Óns oog zou verblind worden en ons hart ineenkrim pen. Wie zal God zien en leven. Dat is wel duidelijk geworden in Efra tha's velden, toen de Heerlijkheid des Heeren de herders omscheen. Zij, die waren verkoren om iets van God te zien, zij versmolten en vielen ter aarde. Zij vreesden met grote vreze. Wie zal God zien en leven? Johannes leert ons, dat de weg naar God toe is afgesloten. Van de mens uit gezien is er geen door komen meer aan. God, de Heere is een verre en vreemde voor ons geworden, onherkenbaar en onbereikbaar. Ook dat is Kerst, te vergelijken met het nachtelijk duister van Efratha's velden. Dan is er nog wel leven met een kleine letter. Maar als Hij ontbreekt dan is dat geen Leven te noemen. Toen werd het Kerst! Het is alsof Johannes een geheel nieuwe bladzijde omslaat van de mensengeschie denis. God's Zoon werd op deze aarde geboren. Naar Hem werden de herders uit de don kere velden geleid door het Woord dat de engelen spraken. Jezus is geboren. In Hem is het Licht en het Leven. Hij was immers in de schoot des Vaders, d.w.z. héél dicht bij God. God uit God, Licht uit Licht en Leven uit Leven. In Hem is God tot deze wereld gekomen. En dat was zichtbaar. Men kon om zo te zeggen in dit Kindeke God zien en voe len. Dichter bij kon God niet tot ons ko men. In de gebruikelijke weg van de geboorte heeft het de Heere behaagd zich aan mensen te openbaren. Zo ontneemt Hij met Kerst elk mens het excuus, dat Hij niet te vinden zou zijn. „Die heeft Hem ons verklaard!" De Heere Jezus is Gods' verklaring op aarde, zegt Johannes. Nu is verklaren zoveel als openbaren, bekend maken. Straks als Jezus zijn openlijke dienst aanvaardt, doet Hij niet anders dan bekend maken en uitleggen wie Zijn Vader in de hemel nu eigenlijk was en is. Hij is Degene, die het verlorene zoekt en hij, die God als maar zoekt, doch in eigen kracht niet kan vinden, wordt door Zijn Woorden toch gebracht tot het vin den. God, de Heere is immers een gans Andere dan dat wij dachten. Het volk gezeten in duisternis zal een groot Licht zien. Jezus Christus, de Openbaring van Zijn Vader verspreidt het wonderlijke Licht van genade en vergeving. Allen, die deze verklaring in Jezus gaan zien en geloven, vieren Kerstfeest op een geheel andere wijze dan wie ook.. Want zij hebben toch God gezien. Zoals de Herders en de wijzen uit het Oosten, Maria en Jozef en zovele anderen na hen. Omdat het Kerst geworden is en de Eniggeboren Zoon het aangezicht van de Vader heeft uitgestraald op aarde, daar om is er sprake van Licht en Leven. Kerstfeest bracht God uit de hemel weer op de aarde en Jezus brengt door geboor te en leven dit hemelse Licht weer in het hart. Het (schreiend) hart dat zingen mag het ere zij God op aarde en in de hemel. Dan is het pas echt Kerstfeest: Toch God gezien! J. T. C. (door Jan Versteegt) November 1994 werd een historische maand. Nog nooit eerder in de klimatologische geschie denis was een slachtmaand zo warm. De gemid delde etmaaltemperatuur kwam uit op 10.2 gra den, waarmee ons landelijk instituut in De Bilt het jaar 1899 naar het tweede plan wist te schui ven. Toen was de etmaaltemperatuur 9.1 graden. Hoe absurd warm het geweest is moge blijken uit de normale temperatuur over de maand, die bedraagt volgens het langjarig gemiddelde 5.9 graden. De afgelopen maand werd daardoor de warmste in bijna driehonderd jaar en het was de tweede maal dit jaar dat een absoluut record sneuvelde. Ook juli lukte het om een record aan flarden te schieten. Het jaar 1938 raakte door de thermi sche explosies in november het eeuwrecord kwijt, dat stond op 8.7 graden. Vooral de eerste helft van de maand was zeer warm, op 4 november steeg het kwik in Beek en Oost-Maarland tot 211 graden en daarmee werd een nieuw decade-record in de wacht gesleept. Bovendien steeg het kwik in het zuiden van Limburg op drie etmalen boven de 20 graden en dat was nooit eerder gebeurd in deze eeuw. De tweede tien-daagse periode leverde ook in De Bilt een record op. Het gemiddelde bedroeg 11.1 graden. Naast extreem warm was november aan de droge kant. Gemiddeld valt er in ons land in die maand ongeveer 80 mm regen, maar nu werd er over de KNMI stations 48 mm in de regenme ters opgevangen. Natuurlijk waren er verschil len. Zo kreeg de Betuwe slechts 28 mm, tegen 80 in de Noordoostpolder. Op ons landelijk instituut in De Bilt viel 36 mm neerslag, tegen 80 normaal. Over de zon konden we niet echt klagen, de warmtebron scheen landelijk gezien 58 uur en dat komt aardig overeen met het gemiddelde. Leeuwarden en Eindhoven kregen ruim 68 uur, tegen 53 op het vliegveld Valkenburg bij Leiden. De landelijk hoogste temperatuur werd gemeten in Beek en Oost-Maarland, op 4 november werd het daar 21.1 graden. De laagste temperatuur viel ook in Limburg, Oost-Maarland noteerde op 30 november —1.2 graden. De afgelopen novembermaand stond in schril kontrast met die van verleden jaar. Toen bedroeg de gemiddelde temperatuur slechts 2.2 graden en daarmee veroverde november 1993 een derde plaats in het klassement van koudste slacht maanden. Er werden toen in De Bilt vijf ijsdagen in de wacht gesleept, een absoluut record sinds 1706. Dit jaar kwam het kwik geen enkele maal bene den het vriespunt op ons landelijk instituut. UOOR H. iklI¥6i^Lli%S vandaar het bloed uit de mond, dat de boerin liefderijk wegveegde telkens. „Voorlopig in elk geval niet vervoeren, 't Zal wel een hopeloos geval zijn, Sinke. Zijn vrouw moet gewaarschuwd worden". 't Was een zware gang. Doch baas Sinke maakte zich gereed. Toen hij aan het hek was, de dokter bleef nog, werd hij door zijn vrouw teruggeroepen. „Lokkerse is al overleden", zei zij. Ze snikte, alsof haar eigen man ter ziele was. En Sinke, ontzet, ging, niet vermoedend, dat zijn oog een schier even tragisch toneel zou zien. „Is er wat met mijn man?" vroeg vrouw Lokkerse. Zo, op een morgen, in al die sneeuw, kwam Sinke niet aanlopen. En Marius was naar het station, moest voorbij Sinke. En Sinke deed zo vreemd. En een tijd geleden was zijn knecht ook over de weg gehold. En toen had zij het rijtuig van de dokter gezien. En haar man was nog niet terug, terwijl de trein... „Is er wat met mijn man, boer Sinke?" „Ik heb een harde boodschap, vrouw Lokkerse. De Heere moge je kracht geven, want een arm men senkind kan het niet. Je man... een ongeluk... het paard op hol.de slede omgeslagen. Behoorlijke zinnen kon Sinke niet uiten. Want als een verdwaasde staarde vrouw Lokkerse, zwaar leunend op de tafelrand, hem aan. „Is.'t Is toch niet waar?" Dat was niet een menselijke kreet. Sinke knikte. Sprakeloos. ,,'t Is heel, heel ernstig met je man, vrouw Lokkerse. Hij ligt bij mij op het hof. De dokter geeft..." „Geen hoop? Is...?" „God zij met je, arme vrouw. Je man is al overle den". Het hoge woord was er uit. Een door merg en been dringende gil klonk door het vertrekje. De beide kinderen, bij moeder thuis, huilden om het hardst. Vrouw Lokkerse was bewusteloos gevallen. De schrik had haar overmand. Sinke, ten einde raad en ook in de war, riep ijlings een buurvrouw; deelde haar het verpletterende nieuws mede en verzocht haar hulp. Meteen keek hij uit naar het rijtuig van de dokter, dat gelukkig spoedig naderde. Van 't lijk van de man ging de dokter naar 't be wusteloze lichaam van de vrouw, die na een half uur bijkwam. En Sinke liep langs de school. Meester Huisman moest de kinderen op de hoogte brengen. Door het dorp liepen reeds geruchten. Ter hoogte van 'Het Dorpshuis' ontmoette Sinke Janse, die niet beter wist, of zijn vrouw was reeds thuis. En hij vertelde. Het was een konstematie. Heel het dorp kwam in rep en roer. Die avond werd het lijk van Lokkerse naar de wo ning vervoerd, omdrie dagen later, onder zeer grote belangstelling, ten grave te worden gedra gen. Dominee Grietman sprak een prachtig woord. Zou hij wel ooit voor een arbeider zó hebben gespro ken? De mensen waren er beduusd van. Hij sprak van ongerepte sneeuw, die rood gekleurd werd door het bloed van een goed mens, een voorbeel dig huisvader, een plichtsgetrouw arbeider. Maar hij sprak niet van Christus, Wien te dienen de lust van Lokkerse was geweest. Sinke sprak er wel van. Niet aan het graf. Dat was geen gewoonte op het dorp. Alleen de dominee had daar het woord. Of niemand. Neen, Sinke praatte met moeder Lokkerse. Meer malen. Hartelijk. Praatte ook met haar in het ge bed. Men wist op het dorp wel te vertellen, dat de weduwe Lokkerse lichamelijk had geleden. Meer malen was zij op de dagen vóór de begrafenis be wusteloos gevallen. Zij leek ineens jaren ouder. Van haar geestelijke strijd, veel zwaarder en af- mattender nog dan haar lichamelijk lijden, wist men niet. Dat wist Sinke alleen. Doch die zweeg. Alleen zijn vrouw was op de hoogte. Moeder Lokkerse had op het punt gestaan, haar geloof te verliezen. Zij was in volle opstand. Tot - het Licht doorbrak; zij de handen vouwen kon en stamelen: „Heere, erbarm U mijner; ver geef mijn kleingeloof; wees een Vader voor wedu wen en wezen". Dat wist boer Sinke. Doch hij zweeg er over. „We laten je niet in de steek", zei hij tot vrouw Lokkerse. „En boer Jansen heeft er ook over ge praat. Gebrek zul je niet lijden". Nog dagen lang was het ongeval het onderwerp van het gesprek in Grol en Otdam. Dan zonk de belangstelling in. Meester Huisman kwam niet meer, om over Marie te spreken. Aan de moeder had hij geen steun. En hij begreep ook wel, dat het nu niet zou kunnen, wat hij de heftig huilende Marie duidelijk trachtte te maken. Marie, die een paar weken later de school verliet. Om te gaan dienen bij de boer. Boer Meeuwsen. Fokko Folmer had er voor gezorgd. Door het me delijden van de boerin op te wekken. Folmer was arbeider bij Meeuwsen. En zijn jongen. Jaap, werkte er toen ook. Dat was geen toeval! Er w geen toeval. HOOFDSTUK 4 Zij had zorgen, de weduwe Lokkerse. In de jaren, die volgden. Niet zozeer zorgen van materiële aard. Boer Sinke hield zijn woord. En ook Hendrikus Jansen gerui me tijd. Er kon niet van hem gezegd, dat hij het zeer lang deed. Maar verplichtingen had hij ten slotte niet meer. Doch Sinke stak haar de behulp zame hand toe. Een 'zuster in den Heere' mocht niet verkommeren en gebrek lijden. Dus zorgde hij zoveel mogelijk. Marie was de deur uit en verdiende meer dan ge woonlijk in Grol werd betaald. Boer Meeuwsen was niet kwaad en zijn vrouw was een goede ziel. Zij was veel te goed. Marie ging een loopje met haar nemen, toen zij bespeur de, dat zij bij de boer een potje breken kon. De boer wilde haar niet op het land en niet onder de koeien hebben. Hij had bepaald een zwak voor het meisje, dat voorspoedig opgroeide; flink uit de kluiten gewassen was; er, volgens de Grollenaars, zijn kon. Marie had een andere boer moeten hebben. Niet Meeuwsen, die haar, zij het niet opzettelijk, stijfde in haar trots. Zij had ook een andere boerin moeten hebben. Deze was te goed. Zij zag verkeerde karaktertrekken. Maar ging ze niet tegen. Nee, materiële zorgen had moeder Lokkerse niet. Zij leidde met haar kinderen een sober leven, maar dat was altijd sober geweest. Marie was de deur uit, kon ook wat afstaan van haar verdiensten, al was het niet veel. Jan groeide op, zou spoedig van school gaan, om bij boer Jansen te komen. Na de vader, de zoon. De boeren van Grol waren niet slecht. Zij hadden veel voor hun arbeiders over. Eerlijk is eerlijk. En daarom moet dat getuigd. Dat de lonen miniem waren en de werktijden ongeli miteerd lang, lag niet aan de boeren van Grol alleen. Men moet alles zien in het raam van de tijd. NVMi luMtfLAWIJ (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1994 | | pagina 5