EIÜVI1DEI1-l1IEmi/5
Overdenking
iiiiiiiii^
Kerstzangavond te Middelharnis
op zaterdag 24 december 1994
uit de
Heilige Schrift
Kerstklanken vanuit
Vroonlande te Dirksland
Kerstfeest van de
Prins Johan Frisoschool
pimpernel
Kerstnachtdienst
in Stellendam
In ons geslacht
BE GJkFiMlIli
||i||ji||||||||:|||||H||
jlllllilËiiiiiiHSIii
Kerstconcert te Dirksland
een huis
verkopen...
AKTIE ZUINiG STOKEN
Kerstavond in Nieuwe Tonge
Uitslagen H.V. 'Krammer'
Kerstzangavond
te Stad aan 't Haringvliet
BEZICHTIGING KERK
Kerstfeestviering
van de Prins Mauritsschool
VERVOLGVERHAAL
2e Blad
VRIJDAG 16 DECEMBER 1994
No. 6360
De Hervormde zangvereniging 'Je-
duthun' zal op D.V. zaterdag 24 de
cember haar jaarlijkse kerstzang
avond houden. Het thema van deze
kerstzangavond zal zijn 'De poor
ten van het paradijs'.
Dit thema zal onderverdeeld zijn in ver
schillende meditatieve thema's, als de
omringende engelen, de verkondigende
engelen, de zingende engelen, minder
dan de engelenen meer dan de engelen.
Medewerking verlenen
Hervormde zangvereniging 'Jeduthun'
en het Prins Mauritskoor, beide o.l.v.
Mar van der Veer.
De sopranen Betty Schroevers en Lies-
beth Struik. Orgel: Bart-Jaap de Bakker
(koorzang) en André v. d. Beek (samen
zang).
De declamatie/meditatie zal verzorgd
worden door ds. L. W. Ch. Ruijgrok.
De algehele leiding is in handen van diri
gent Mar van der Veer. T-> 1 1 J 11 J
De kerkdeuren zullen geopend zijn om
Wij mogen u van harte uitnodigen deze 19.00 uur. Toegang is gratis,
kerstzangavond bij te wonen, iedereen is Aan de uitgang zal een kollekte worden
welkom, jong of oud, om de geboorte gehouden ten bate van het zendingspro-
van de Heere Jezus te gedenken. jekt Kinderhuis in Lokichar (Kenia).
Op woensdag 21 december wordt er een
kerstzangavond georganiseerd in Vroon
lande te Dirksland.
Aan deze avond werken mee het Chr.
Gem. koor 'Middelharnis' o.l.v. dirigent
dhr. J. de Geus en 'Het Vroonlande
koor' o.l.v. dirigent/pianist Jaap Hollaar.
De koren zingen o.a.: „Nu sijt welkome.
Eer zij God in onze dagen en Stille
nacht". Een en ander zal worden afge
wisseld door samenzang van bekende
kerstliederen. De meditatie wordt deze
avond verzorgd door ds. Paul. Het
Vroonlandekoor is opgericht in 1976 en
heeft ongeveer 20 enthousiaste leden. De
gemiddelde leeftijd van de leden van het
koor is 70 jaar. Zij repeteren elke woens
dagavond in Vroonlande van 18.30 tot
19.30 uur en zingen psalmen, gezangen
en vaderlandse liederen.
Aanvang 19.30 uur. Een ieder hartelijk
welkom.
Op woensdag 21 december is het weer
zover, dat muziekvereniging 'Amicitia'
en het gemengd koor 'Excelsior' weer
hun traditionele Kerstconcert in het ver
enigingsgebouw 'De Schakel' zullen
geven. 'Amicitia' staat deze avond onder
leiding van dirigent Teus Schreurs en
'Excelsior' staat onder leiding van Elvira
Vos.
Deze avond zal ook het gelegenheids
kinderkoor van 'Excelsior' enkele liedjes
ten gehore brengen. Het kinderkoor
treedt alleen met de Kerstconcerten op,
en bestaat uit kinderen van de leden van
het grote koor.
'Excelsior' zal ook dit jaar weer op eer
ste Kerstdag een concert op Port Zélande
verzorgen, dit concert vindt plaats op de
Gran Place en begint 's morgens 11 uur
tot 1 uur 's middags.
Het concert in Dirksland met 'Amicitia'
zal om half 8 beginnen, zaal open om 7
uur en de toegang is gratis.
met optimaal resultaat
Makelaar Tamboer
Tel. (01870)8 34 77
Aktieweek5/12t/m11/12
Korte omscl
uljving weersoir
standigheden:
HERKINGEN - Met dit schrijven nodi
gen we alle ouders van onze leerlingen
en verdere belangstellel'iden uit om het
kerstfeest van onze school op 23 decem
ber a.s. bij te wonen.
We hopen om 19.00 uur te beginnen in
de kerk van de Gereformeerde Gemeente
aan het Onderlangs.
Deze bijeenkomst is ook via de kerktele
foon te beluisteren.
Op deze avond zal er een kollekte wor
den gehouden t.b.v. onze adoptiekinde
ren van de stichting Woord en Daad.
Tenslotte willen we allen bedanken, die
deze avond mogelijk hebben gemaakt.
De huis-aan-huis aktie van de oudercom-
missie heeft het mooie bedrag van
1513,80 opgebracht.
De Evangelisatiecommissie van de Ge
reformeerde Kerk in Stellendam heeft
een kerstnachtdienst in de agenda staan
voor zaterdag 24 december. Aanvang
22.30 uur.
Samenzang begint om 22.15 uur.
Het thema luidt: 'Kerstfeest: Het feest
van Gods liefde"
Drs. J. Koster verzorgt de meditatie, ver
der wordt er medewerking verleend door
Fanfare 'De Hoop'. Martin Kolf (orgel)
en het koor 'Canticum' o.l.v. K. Over-
weel. U bent van harte welkom.
Op donderdag 22 december 1994 is er
een Kerstavond in Nieuwe Tonge. Mede
werking hieraan wordt verleend door
Kinderkoor Apollo, Gemengd koor
Apollo en Harmonie Apollo.
Een kerstverhaal wordt verteld door dhr.
H. Kom. Ook wordt onder begeleiding
van de Harmonie een aantal Kerstliede
ren samen gezongen.
Het belooft een mooie avond te worden.
De avond wordt gehouden in 'Ons
Dorpshuis' en begint om 20.00 uur. Zaal
open om 19.30 uur.
De uitslag van de rondviswedstrijd van
10 december van de hengelaarsvereni
ging Krammer:
1. A. Bruinsma268 cm.
2. T. Elschot210 cm.
3. T. V. d. Poel184 cm.
4. R. de Jong179 cm.
5. L. Koppenaa!155 cm.
6. C. van Nimwegen154 cm.
7. A. Both147 cm.
8. R. Zuetenhorst53 cm.
9. C.v.d. Welle50 cm.
10. Fl. van Enthoven18 cm.
De overige deelnemers behaalden geen
vangstresultaat.
De volgende wedstrijd is de seizoen-af
sluitende surprisewedstrijd. Deze wordt
gehouden op 17 december op het strand
van Rockanje van 10.30 tot 13.30 uur.
Afhalen wedstrijdkaarten van 8.30 tot
9.00 uur.
Voor nadere informatie over de wed
strijden:
Berkenlaan 4, 3257 XA Ooltgensplaat,
tel. (01873)2118.
Voor lidmaatschappen:
J. Volwerk, Pluvier 18, 3245 TE Som-
melsdijk, tel. (01870) 86283.
„Het boek des geslachts van
Jezus Christus, de Zoon van
David, de Zoon van Abraham."
(Matth. 1:1)
Allemaal namen leest u in het begin van
het heilig Evangelie, dat Mattheüs be
schrijft. Voornamelijk namen van man
nen, maar er worden ook enige vrouwen
genoemd. Bekende en onbekende namen
komt u tegen. De aartsvaders worden
eerst genoemd en vervolgens leest u van
het voorgeslacht van David. Dan wordt
deze koning van Israël genoemd met
daarna zijn nakomelingen. Het is een ge-
slachtsregister, dat de afstamming laat
zien van Jozef, de man van Maria, uit
welke geboren is Jezus, gezegd Christus.
Hij is uit het nageslacht van David en
van het volk, dat uit Abraham is gespro
ten.
Het is geen stamboom, om in te roemen.
Wat betreft de positie, die de meeste ge
noemde mannen hebben ingenomen, valt
het nog wel mee. De aartsvaders zijn
grote en rijke herdersvorsten geweest. En
hoe arm en gering zijn voorgeslacht ook
was, David is in Israël op de troon geko
men. Tot een rijk koning is hij gewor
den. En generaties lang heeft zijn nage
slacht op de troon te Jeruzalem gezeten.
Daarna is er van de roem en eer uit vroe
ger dagen niet veel meer over gebleven.
Maar wat zijn het voor mannen geweest?
De Bijbel is er niet onduidelijk over.
Abraham, Izak en Jakob zijn zondige
mensenkinderen geweest. Leugen en be
drog is in de aartsvader!ijke tenten voor
gekomen. En wat er van Juda staat opge
tekend getuigt ook niet van een hoog
staand zedelijk peil. De zonden van Da
vid worden evenmin verzwegen in het
Woord des Heeren. De goddeloosheden
van Davids nageslacht blijven niet on
vermeld. De moordpartijen van Joram,
die een schoonzoon was van Achab en
Izebel; en de afgodische praktijken, die
op last van Manasse in stad en tempel
van Jeruzalem moesten worden inge
voerd. Van de laatsten, die in dit ge-
slachtsregister worden genoemd, is wei
nig bekend. Over hen kan evenwel dit
gezegd worden, dat zij in een ruwe en
harde tijd geleefd hebben, waarin ook zij
hun aandeel hebben gehad.
Deze stamboom is er dus niet één, om
mee voor de dag te komen. Dit ge-
slachtsregister laat niet alleen zien, hoe
van vader op zoon de lijn van Abraham
via David tot aan Jozef, de man van
Maria, is; zodat de slotsom kan zijn, dat
het ene geslacht komt en het andere gaat.
Dat leren ons de stambomen van men
sen, die tegenwoordig door velen worden
uitgezocht. De vergankelijkheid van dit
leven alsmede het komen en gaan van de
geslachten stellen zij ons voor ogen. Aan
ieder leven op aarde komt een einde. De
boodschap van menselijke geslachtsre-
gisters is, dat er een tijd is om geboren te
worden en een tijd om te sterven. Maar
deze stamboom laat ons ook zien de ver
dorvenheid van het menselijke geslacht.
Niets goeds woont er in een mens. De
mens op aarde heeft zijn weg verdorven.
Wat een onreinheid, boosheid en kwaad
heeft de mens voortgebracht. En daar is
in de loop van de eeuwen geen verande
ring in gekomen. Er is geen ontwikke
ling ten goede onder de mensen te be
speuren. En hoe kan het ook anders? Wie
zal een reine geven uit de onreine? Het
antwoord, dat Gods Woord op die vraag
geeft, is: niet één. Niemand heeft ooit
iets goeds, dat voor de Heere bestaan
kan, voortgebracht. Niemand heeft ook
een beter nageslacht voortgebracht. Wij
zijn allen onreinen, die uit onreinen ge
boren zijn. Noodzakelijk is het, om dat
van onszelf te weten en het voor God te
belijden. Dan sta ik niet boven die zon
daren uit dit geslachtsregister, maar kom
ik naast hen te staan. Dan is dit het boek
van mijn geslacht. Dan ben ik van de
zelfde lap gescheurd. Dan wordt hier
mijn verdorvenheid aangewezen. Dat is
geen afstamming om trots op te zijn. Het
is integendeel schandelijk en smartelijk.
Maar uit zo'n geslacht ben ik nu afkom
stig. Hebt u dat leren kennen, geachte
lezer? Is ontdekkend licht over uw af
komst gevallen en weet u zich persoon
lijk zondaar voor God, een onreine uit
onreinen voortgekomen? Dan hebt u uw
afkomst ook betreurd en beweend. Dan
klinkt het u niet vreemd, wie deze man
nen uit het boek van dit geslacht zijn.
Maar nu vermeldt de tekst niet, dat dit
het boek des geslachts is van Jozef, de
man van Maria. Neen, de aanhef van het
Evangelie is anders. Daarom begint juist
de Evangeliebeschrijving van Mattheüs
met dit geslachtsregister. Wat hier staat
is het Evangelie. Dit is het boek des ge
slachts van Jezus Christus. Hij, Die Gods
Zoon is, heeft geboren willen worden en
de menselijke natuur willen aannemen
uit zo'n verdorven mensengeslacht. Zo
laag is Hij afgedaald en zo diep heeft Hij
Zich vernederd. Hij schaamt Zich niet
zulken ais de mannen en vrouwen uit dit
geslachtsregister Zijn broederen te noe
men. Het wonder en de genade van Zijn
vernedering laat Mattheüs van het begin
van zijn Evangeliebeschrijving af uitko
men. Wat mensen niet kunnen voort
brengen, omdat zij het krachtens hun val
in Adam niet hebben gewild, dat komt
bij God vandaan. Hier is er niet één, die
een reine geeft uit een onreine. Maar
God doet het. Bij Hem is het mogelijk.
En Hij heeft het ook gedaan. In Zijn
Zoon, Die geboren wordt uit de maagd
Maria, geeft God de Reine uit een onrei
ne. Afgedaald is Hij, om de mensen in
alles gelijk te worden, uitgenomen de
zonde. En waarom is Hij gekomen, om
onder de mensen te wonen? Waarom is
Hij mens geworden? Om te sterven! Om
Zichzelf ten offer te geven op het vloek-
hout des kruises. De Reine, van God ge
geven, komt om der zonden dood te ster
ven. Zo draagt Hij in de plaats van al
Gods kinderen de straf en betaalt Hij hun
schuld. Hun zonden neemt Hij op, draagt
Hij weg en verzoent Hij bij God door
Zijn offerande op Golgotha. Daarom is
Hij in ons geslacht gekomen.
Omdat de naam van Jezus Christus aan
dit boek des geslachts verbonden en ge
geven is, is er in dit geslachtsregister niet
alleen sprake van de menselijke verdor
venheid, die voortgaat van geslacht tot
geslacht, maar ook van de diepe vernede
ring van Jezus Christus, Gods Zoon, Die
Zich niet schaamt de mensen gelijk te
worden met uitzondering van de zonde.
Door het geloof in Hem wordt de verdor
venheid des harten gereinigd en kan de
zondaar, die zijn zonden heeft leren be
treuren en bewenen, voor God bestaan.
Mogelijk is het geworden, om voor God
te leven en van het eeuwig verderf te wor
den behouden, omdat Jezus Christus in
ons geslacht is ingegaan. Maar daartoe is
nu noodzakelijk, om door een waar ge
loof in Christus te worden ingelijfd. No
dig is het op geestelijke wijze met Hem
verbonden te worden.
Nodig is het van Zijn geslacht te worden.
Ja, het is nodig Zijn eigendom te worden
voor leven en sterven. Dat kan en wil de
Heilige Geest werken. Die Geest neemt
het uit Christus en legt het in zondaars
harten. En waar die Geest werkzaam is,
daar krijgt u eerst kennis van uw ellende.
Daar gaat het nooit buiten om. Daar
begint het altijd mee.
En wetende hoe groot mijn zonde en
ellende is, ga ik om genade en verlossing
smeken. Mijn zonde en ellende is zo
groot, dat ik mijzelf daar nooit van kan
verlossen.
Wat ik ook probeer, er komt niets van
terecht. Maar nu verneem ik van het
boek des geslachts van Jezus Christus en
ik lees, dat Hij in ons geslacht is inge
gaan. Nu wordt mij een mogelijkheid
van zalig worden getoond. Er is een
Verlosser gekomen, Die de straf gaat
dragen en de schuld betalen. Wanneer
het buiten hope is geworden en het voor
mij een afgesneden zaak is geworden,
om ooit verlost te worden, dan wordt mij
deze Verlosser geschonken en mag ik
Zijn genade ontvangen. Dan is Hij voor
mij gekomen en gestorven. Hij heeft het
voor mij gedaan en ik mag mij Zijn
eigendom weten. Dat alles werkt de
Heilige Geest in mijn hart en Hij schenkt
mij het geloof, zodat ik het ook weten
mag en mij aan Jezus Christus toever
trouwen zal. Met die ontvangen kennis
kan ik getroost leven en mag ik straks
zalig sterven.
Is dat ook uw wetenschap? Het is nog te
verkrijgen. Zoekt de Heere nog. Die zich
laat vinden in dit heden der genade. Wie
die wetenschap heeft ontvangen is er
klein onder en vol verwondering, dat de
Heere naar zo'n verdorven mensenkind
heeft omgezien en in Christus aan hem
gedenkt. Gode daarvoor alleen de eer!
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen;
Men loov' Hem vroeg en spa;
De wereld hoor'en volg' mijn zangen.
Met Amen, Amen, na.
(Psalm 72:11berijmd)
Ouddorp J. G. van Loon, V.D.M.
Dinsdag 20 december wordt er in de Ger.
Kerk te Stad aan 't Haringvliet een kerst
zangavond gehouden.
Medewerking verlenen: Chr. Gem. Zang
vereniging 'Soli Deo Gloria' o.l.v. Paul
Kieviet. Mandoline-orkest 'Estampida'
o.J.v. Leo Verkerk. Orgel: Kees Ville-
rius. Trompet: Jacques van Broekhoven.
Dwarsfluit: Annemieke Wielhouwer.
Dr. J. Vlaardingerbroek opent en sluit de
avond. Ds. L. D. Burger verzorgt de me
ditatie.
U wordt van harte uitgenodigd deze
avond bij te wonen. Aanvang 19.30 uur.
OUDDORP
Het vernieuwde kerkgebouw van de Ger.
Gem. te Ouddorp is voor het publiek te
bezichtigen op zaterdag 17 december,
van 10.00 tot 16.00 uur.
N. A. VAN KEiyiPEN
DIRKSLAND - De jaarlijkse kerstfeest
viering van de Prins Maurits is op D.V.
donderdag 22 december 1994. De avond
heeft ais thema: 'Maria bewaarde al
deze woorden'. Er wordt verteld, gede
clameerd en gezongen. Ook is er veel
samenzang.
De plaats van samenkomst is het kerkge
bouw van de Gereformeerde Gemeente.
De kerk is open om 18.30 uur en de
avond begint om 19.00 uur.
Het programma zal te beluisteren zijn op
de kerktelefoon van de plaatselijke ker
ken. De kerktelefoonluisteraars krijgen
van te voren een programma thuisbe
zorgd. Komt allen!
IMHIR II. iaiMG!^lAN§
-5-
dan moest het stedelijk bestuur worden
bewerkt, opdat de huizen van ontucht
verdwenen.
Zekerheid heeft Horringa niet, nog niet,
maar hij is er van overtuigd, dat ook in
deze stad in die huizen meisjes tegen
haar wil worden vastgehouden, na onder
mooie beloften te zijn binnengelokt.
Wat er gebeuren moest? Horringa zet het
uiteen. Als in alle plaatsen, waar thans
gewekt wordt, getuigen en redden. Om
Christus' wil. Voor de publieke huizen
posten plaatsen, traktaten uitdelen, pra
ten met hen, die binnen willen gaan en zich willen
gaan wentelen in het slijk der zonde. Zo mogelijk
in kontakt komen met de vrouwen en meisjes, die
zich veil geven en haar wijzen op het ontzettende
en zondige van haar levenswijze.
Dat is niet zo eenvoudig. Horringa zegt de zaken
precies zoals ze zijn. Hij laat het voorbeelden
regenen. In Amsterdam liepen Van der Steur en
Van Velthuysen vaak met knikkende knieën vóór
de bordelen, daar mishandeling hun deel werd,
toen de houders der publieke huizen bemerkten,
dat door hun optreden het bezoek verminderde.
Van hulp of bescherming van de politie was geen
sprake.
In Arnhem was een internationaal vrouwenhande
laar, die ook huizen in Zutphen, Deventer en Har
derwijk exploiteerde. Hij was een vriend van de
politie-commissaris en zijn luguber bedrijf floreer
de. De Middemachtzending ging er aan het werk.
Maar de tegenstand van het stadsbestuur, van de
politie, van de bewoners in de buurt van de publie
ke huizen, was er ongelooflijk. Door de 'gele rij
ers', door de bordeelhouders omgekocht, werden
de Middernachtzendelingen met de blanke sabel
verjaagd! Maar men hield moedig stand te
Arnhem en Horringa is er van overtuigd: het werk
daar en elders zal op den duur met zegen worden
bekroond. Want het is Gods werk. En dat kunnen
mensen niet vernietigen.
In Harderwijk was het met de tegenstand navenant
geweest. De burgemeester zag lijdelijk toe. Maar
de vissersbevolking, trouw aan Gods Woord, hielp
dapper mee, opdat de huizen van ontucht, daar
gesticht speciaal voor de soldaten der koloniale
reserve, mochten verdwijnen.
Horringa vertelt van een treffend geval. Een los
bandig jongeling uit de Zaanstreek, die zich had
laten ronselen voor het Indische leger en in Har
derwijk een ontuchtig leven leidde, werd middels
de Middemachtzending gegrepen en tot Christus
gebracht. De Saulus werd een Paulus. Hij werd
een krachtig getuige, reeds in de kazerne te Har
derwijk en thans in Indië, vertelt Horringa. Zulk
een zegen op het werk bemoedigt.
In Amsterdam loopt het nog niet vlot, maar in
Zaandam werden successen behaald. Door de ont
ketende aktie van de Middernachtzending ver
wierp de gemeenteraad er een voorstel, om de
prostitutie te reglementeren. In Den Helder was
bewerkt, dat het bestaande stelsel werd ingetrok
ken en vervangen door strafbepalingen tegen het
houden van huizen van ontucht.
Daarentegen - Horringa is nog steeds aan het
woord en zijn hoorders hangen aan zijn lippen,
want hij schildert - is het in Leeuwarden geheel
mis. Een bordeelhouder huurt er de schutters af,
die uit het bordeel de Middernachtzendelingen
aanvallen. En de politie doet niets. Wat?! Aan de
agenten is openlijk geboden, niet de minste hulp te
bieden. Wegens het zogenaamd verstoren van de
rust zijn er lieden van de Middemachtzending ge
verbaliseerd en veroordeeld!
„Maar nu heb ik", aldus Horringa, „wat deze stad
betreft, een verblijdende mededeling, die vertrou
welijk wordt gedaan. Ik heb gister een langdurig
onderhoud gehad met de commissaris van politie,
van wie men mij had verteld, dat hij feitelijk één
der onzen is. Het is mij gebleken, dat dit juist is.
Hij is een fel tegenstander van de verordening, die
hij natuuriijk moet uitvoeren. Op zijn hulp kunnen
wij ten volle rekenen, als hier het werk wordt aan
gevat. Van de burgemeester persoonlijk is die
medewerking niet te verwachten. Deze staat op het
standpunt, dat de Middemachtzending de vrijheid
van anderen aanrandt. Dat is de vrijheid, die ban
deloos is, als de orkaan! Toch gelooft de commis
saris niet, dat de tegenstand van de burgemeester
fel zal zijn. Maar we weten niet, wat er zal gebeu
ren. We moeten op alle mogelijkheden voorbereid
zijn".
Horringa laat zijn hoorders niet in het onzekere.
Als zij zich aan de arbeid geven, moeten zij weten,
waaraan zij toe zijn. Mishandelingen kunnen hun
deel worden. Maar - God zal zegen geven! Zijn
oog slaat met welgevallen het in zwakheid onder
nomen werk gade.
„Ook in deze stad moet de aktie beginnen. Het
werk van getuigen en redden. Het beste is, een
afdeling van de Middemachtzending te stichten in
een ietwat grotere bijeenkomst dan deze. Voor
lopig word ik dan hier geposteerd als leider van
het werk. We moeten dan gaan doen, wat ik zoe
ven heb uiteengezet. Daarvoor zijn mannen nodig,
die in Gods kracht durven. Vervolgens moeten we
volkssamenkomsten beleggen, waar de bedoeling
van het werk populair wordt uiteengezet. Dan
moeten handtekeningen worden verzameld en een
adres de raad aangeboden, opdat ook hier de ge
reglementeerde huizen van ontucht verdwijnen. De
overheid, ook die in deze stad, gaat mank. Zij
overtreedt de Goddelijke zedewet en daarmee on
dermijnt zij haar eigen grondslag. Want de Over
heid, die deze wet loslaat, mist ten enenmale het
recht tot opleggen van overheidsbepalingen".
Er worden nog verschillende vragen gesteld. Het
eind is, dat alle aanwezige mannen, ook de beide
predikanten, zich beschikbaar stellen, onder Hor-
ringa's leiding te werken en ook te posten voor de
huizen van ontucht, de bezoekers te waarschuwen.
Er komt in beginsel reeds een afdeling van de
Middernachtzending tot stand, die enige weken
later definitief wordt, als een grotere bijeenkomst
wordt gehouden.
En dan gaat Horringa aan het werk.
De tegenstand is groot. De bespotting nog groter.
Maar vele gewetens worden wakker geschud. De
politie is lijdelijk eerst, maar wordt hulpvaardiger,
als blijkt, dat de commissaris, voor zover dat
mogelijk is, de aktie steunt.
Er verlopen maanden. Maar het werk gaat door.
Honderden handtekeningen vergezellen een adres
aan de raad, die... zwicht. De gereglementeerde
huizen van ontucht verdwijnen.
Doch Horringa blijft in deze Universiteitsstad,
waar de clandestiene huizen nog lang floreren. Het
posten wordt niet gestaakt. Het getuigen in de
naam van Jezus gaat door. Het redden ook.
Het dossier van Horringa getuigt van veel zegen.
Dit verhaal is één van die zegeningen.
We ontmoeten Horringa, die doelbewuste, enthou
siaste strijder, wel weer.
HOOFDSTUK 3
Lokkerse had dus gelijk gekregen: er viel die
nacht een dik pak sneeuw. En de volgende
dag. En nog twee dagen daarna. Och, wat
waren dat Grol en Doorveld en Otdam mooi. In de
stad, waar Horringa de aktie van de Middemacht
zending aangevangen had, werd de sneeuw vertre
den onder duizenden voeten en hadden de sneeuw
ruimers handen vol werk, om dat 'lastige goedje'
op te mimen. (wordt vervolgd)
INVMi
Imakelaari
Normaal
Streef-
Totaal streef-
jaar-
verbruik
ver
3ruik
ver
m"
bruik
500
11
5,50
56
28,00
600
14
7,00
66
33,00
700
16
8,00
78
39,00
800
18
9,00
87
43,50
900
21
10,50
101
50,50
1000
23
11,50
109
54,50
1100
25
12,50
122
61,00
1200
28
14,00
132
66,00
1300
30
15,00
143
71,50
1400
32
16,00
153
76,50
1500
35
17,50
165
82,50
1600
37
18,50
176
88,00
1700
39
19,50
187
93,50
1800
42
21,00
198
99,00
1900
44
22,00
209
104,50
2000
46
23,00
220
110,00
2200
51
25,50
242
121,00
2400
56
28,00
265
132,50
2600
60
30,00
285
142,50
2800
65
32,50
307
153,50
3000
70
35,00
329
164,50
3500
81
40,50
386
193,00
4000
93
46,50
439
219,50
4500
105
52,50
495
247,50
5000
117
58,50
551
275,50
5500
128
64,00
605
302,50
6000
140
70,00
660
330,00
Afgelopen w(
zienlijk bove
veel harder di
;ek lag de buitent
1 het normale niv
m normaal
emperatuur aan-
eau, het waaide
Weergegevens
Berekeningsmo
'alkenburg (ZH)
delNVGEBZHW
ONTWERP ADVIES
AANLEG ONDERHOUD
Tel. (01876) 94 20, Herkingen
tuinarchitektuur hoveniersbedrijt b.v.
makelaar o.z., beëdigd taxateur
VOOR AL UW TAXATIES
Postbus 7, 3248 ZG Melissant
Tel. (01877) 2614 Fax 3904