EIÜVI1DEI1-l1IEmi/5 Overdenking iiiiiiiii^ Kerstzangavond te Middelharnis op zaterdag 24 december 1994 uit de Heilige Schrift Kerstklanken vanuit Vroonlande te Dirksland Kerstfeest van de Prins Johan Frisoschool pimpernel Kerstnachtdienst in Stellendam In ons geslacht BE GJkFiMlIli ||i||ji||||||||:|||||H|| jlllllilËiiiiiiHSIii Kerstconcert te Dirksland een huis verkopen... AKTIE ZUINiG STOKEN Kerstavond in Nieuwe Tonge Uitslagen H.V. 'Krammer' Kerstzangavond te Stad aan 't Haringvliet BEZICHTIGING KERK Kerstfeestviering van de Prins Mauritsschool VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 16 DECEMBER 1994 No. 6360 De Hervormde zangvereniging 'Je- duthun' zal op D.V. zaterdag 24 de cember haar jaarlijkse kerstzang avond houden. Het thema van deze kerstzangavond zal zijn 'De poor ten van het paradijs'. Dit thema zal onderverdeeld zijn in ver schillende meditatieve thema's, als de omringende engelen, de verkondigende engelen, de zingende engelen, minder dan de engelenen meer dan de engelen. Medewerking verlenen Hervormde zangvereniging 'Jeduthun' en het Prins Mauritskoor, beide o.l.v. Mar van der Veer. De sopranen Betty Schroevers en Lies- beth Struik. Orgel: Bart-Jaap de Bakker (koorzang) en André v. d. Beek (samen zang). De declamatie/meditatie zal verzorgd worden door ds. L. W. Ch. Ruijgrok. De algehele leiding is in handen van diri gent Mar van der Veer. T-> 1 1 J 11 J De kerkdeuren zullen geopend zijn om Wij mogen u van harte uitnodigen deze 19.00 uur. Toegang is gratis, kerstzangavond bij te wonen, iedereen is Aan de uitgang zal een kollekte worden welkom, jong of oud, om de geboorte gehouden ten bate van het zendingspro- van de Heere Jezus te gedenken. jekt Kinderhuis in Lokichar (Kenia). Op woensdag 21 december wordt er een kerstzangavond georganiseerd in Vroon lande te Dirksland. Aan deze avond werken mee het Chr. Gem. koor 'Middelharnis' o.l.v. dirigent dhr. J. de Geus en 'Het Vroonlande koor' o.l.v. dirigent/pianist Jaap Hollaar. De koren zingen o.a.: „Nu sijt welkome. Eer zij God in onze dagen en Stille nacht". Een en ander zal worden afge wisseld door samenzang van bekende kerstliederen. De meditatie wordt deze avond verzorgd door ds. Paul. Het Vroonlandekoor is opgericht in 1976 en heeft ongeveer 20 enthousiaste leden. De gemiddelde leeftijd van de leden van het koor is 70 jaar. Zij repeteren elke woens dagavond in Vroonlande van 18.30 tot 19.30 uur en zingen psalmen, gezangen en vaderlandse liederen. Aanvang 19.30 uur. Een ieder hartelijk welkom. Op woensdag 21 december is het weer zover, dat muziekvereniging 'Amicitia' en het gemengd koor 'Excelsior' weer hun traditionele Kerstconcert in het ver enigingsgebouw 'De Schakel' zullen geven. 'Amicitia' staat deze avond onder leiding van dirigent Teus Schreurs en 'Excelsior' staat onder leiding van Elvira Vos. Deze avond zal ook het gelegenheids kinderkoor van 'Excelsior' enkele liedjes ten gehore brengen. Het kinderkoor treedt alleen met de Kerstconcerten op, en bestaat uit kinderen van de leden van het grote koor. 'Excelsior' zal ook dit jaar weer op eer ste Kerstdag een concert op Port Zélande verzorgen, dit concert vindt plaats op de Gran Place en begint 's morgens 11 uur tot 1 uur 's middags. Het concert in Dirksland met 'Amicitia' zal om half 8 beginnen, zaal open om 7 uur en de toegang is gratis. met optimaal resultaat Makelaar Tamboer Tel. (01870)8 34 77 Aktieweek5/12t/m11/12 Korte omscl uljving weersoir standigheden: HERKINGEN - Met dit schrijven nodi gen we alle ouders van onze leerlingen en verdere belangstellel'iden uit om het kerstfeest van onze school op 23 decem ber a.s. bij te wonen. We hopen om 19.00 uur te beginnen in de kerk van de Gereformeerde Gemeente aan het Onderlangs. Deze bijeenkomst is ook via de kerktele foon te beluisteren. Op deze avond zal er een kollekte wor den gehouden t.b.v. onze adoptiekinde ren van de stichting Woord en Daad. Tenslotte willen we allen bedanken, die deze avond mogelijk hebben gemaakt. De huis-aan-huis aktie van de oudercom- missie heeft het mooie bedrag van 1513,80 opgebracht. De Evangelisatiecommissie van de Ge reformeerde Kerk in Stellendam heeft een kerstnachtdienst in de agenda staan voor zaterdag 24 december. Aanvang 22.30 uur. Samenzang begint om 22.15 uur. Het thema luidt: 'Kerstfeest: Het feest van Gods liefde" Drs. J. Koster verzorgt de meditatie, ver der wordt er medewerking verleend door Fanfare 'De Hoop'. Martin Kolf (orgel) en het koor 'Canticum' o.l.v. K. Over- weel. U bent van harte welkom. Op donderdag 22 december 1994 is er een Kerstavond in Nieuwe Tonge. Mede werking hieraan wordt verleend door Kinderkoor Apollo, Gemengd koor Apollo en Harmonie Apollo. Een kerstverhaal wordt verteld door dhr. H. Kom. Ook wordt onder begeleiding van de Harmonie een aantal Kerstliede ren samen gezongen. Het belooft een mooie avond te worden. De avond wordt gehouden in 'Ons Dorpshuis' en begint om 20.00 uur. Zaal open om 19.30 uur. De uitslag van de rondviswedstrijd van 10 december van de hengelaarsvereni ging Krammer: 1. A. Bruinsma268 cm. 2. T. Elschot210 cm. 3. T. V. d. Poel184 cm. 4. R. de Jong179 cm. 5. L. Koppenaa!155 cm. 6. C. van Nimwegen154 cm. 7. A. Both147 cm. 8. R. Zuetenhorst53 cm. 9. C.v.d. Welle50 cm. 10. Fl. van Enthoven18 cm. De overige deelnemers behaalden geen vangstresultaat. De volgende wedstrijd is de seizoen-af sluitende surprisewedstrijd. Deze wordt gehouden op 17 december op het strand van Rockanje van 10.30 tot 13.30 uur. Afhalen wedstrijdkaarten van 8.30 tot 9.00 uur. Voor nadere informatie over de wed strijden: Berkenlaan 4, 3257 XA Ooltgensplaat, tel. (01873)2118. Voor lidmaatschappen: J. Volwerk, Pluvier 18, 3245 TE Som- melsdijk, tel. (01870) 86283. „Het boek des geslachts van Jezus Christus, de Zoon van David, de Zoon van Abraham." (Matth. 1:1) Allemaal namen leest u in het begin van het heilig Evangelie, dat Mattheüs be schrijft. Voornamelijk namen van man nen, maar er worden ook enige vrouwen genoemd. Bekende en onbekende namen komt u tegen. De aartsvaders worden eerst genoemd en vervolgens leest u van het voorgeslacht van David. Dan wordt deze koning van Israël genoemd met daarna zijn nakomelingen. Het is een ge- slachtsregister, dat de afstamming laat zien van Jozef, de man van Maria, uit welke geboren is Jezus, gezegd Christus. Hij is uit het nageslacht van David en van het volk, dat uit Abraham is gespro ten. Het is geen stamboom, om in te roemen. Wat betreft de positie, die de meeste ge noemde mannen hebben ingenomen, valt het nog wel mee. De aartsvaders zijn grote en rijke herdersvorsten geweest. En hoe arm en gering zijn voorgeslacht ook was, David is in Israël op de troon geko men. Tot een rijk koning is hij gewor den. En generaties lang heeft zijn nage slacht op de troon te Jeruzalem gezeten. Daarna is er van de roem en eer uit vroe ger dagen niet veel meer over gebleven. Maar wat zijn het voor mannen geweest? De Bijbel is er niet onduidelijk over. Abraham, Izak en Jakob zijn zondige mensenkinderen geweest. Leugen en be drog is in de aartsvader!ijke tenten voor gekomen. En wat er van Juda staat opge tekend getuigt ook niet van een hoog staand zedelijk peil. De zonden van Da vid worden evenmin verzwegen in het Woord des Heeren. De goddeloosheden van Davids nageslacht blijven niet on vermeld. De moordpartijen van Joram, die een schoonzoon was van Achab en Izebel; en de afgodische praktijken, die op last van Manasse in stad en tempel van Jeruzalem moesten worden inge voerd. Van de laatsten, die in dit ge- slachtsregister worden genoemd, is wei nig bekend. Over hen kan evenwel dit gezegd worden, dat zij in een ruwe en harde tijd geleefd hebben, waarin ook zij hun aandeel hebben gehad. Deze stamboom is er dus niet één, om mee voor de dag te komen. Dit ge- slachtsregister laat niet alleen zien, hoe van vader op zoon de lijn van Abraham via David tot aan Jozef, de man van Maria, is; zodat de slotsom kan zijn, dat het ene geslacht komt en het andere gaat. Dat leren ons de stambomen van men sen, die tegenwoordig door velen worden uitgezocht. De vergankelijkheid van dit leven alsmede het komen en gaan van de geslachten stellen zij ons voor ogen. Aan ieder leven op aarde komt een einde. De boodschap van menselijke geslachtsre- gisters is, dat er een tijd is om geboren te worden en een tijd om te sterven. Maar deze stamboom laat ons ook zien de ver dorvenheid van het menselijke geslacht. Niets goeds woont er in een mens. De mens op aarde heeft zijn weg verdorven. Wat een onreinheid, boosheid en kwaad heeft de mens voortgebracht. En daar is in de loop van de eeuwen geen verande ring in gekomen. Er is geen ontwikke ling ten goede onder de mensen te be speuren. En hoe kan het ook anders? Wie zal een reine geven uit de onreine? Het antwoord, dat Gods Woord op die vraag geeft, is: niet één. Niemand heeft ooit iets goeds, dat voor de Heere bestaan kan, voortgebracht. Niemand heeft ook een beter nageslacht voortgebracht. Wij zijn allen onreinen, die uit onreinen ge boren zijn. Noodzakelijk is het, om dat van onszelf te weten en het voor God te belijden. Dan sta ik niet boven die zon daren uit dit geslachtsregister, maar kom ik naast hen te staan. Dan is dit het boek van mijn geslacht. Dan ben ik van de zelfde lap gescheurd. Dan wordt hier mijn verdorvenheid aangewezen. Dat is geen afstamming om trots op te zijn. Het is integendeel schandelijk en smartelijk. Maar uit zo'n geslacht ben ik nu afkom stig. Hebt u dat leren kennen, geachte lezer? Is ontdekkend licht over uw af komst gevallen en weet u zich persoon lijk zondaar voor God, een onreine uit onreinen voortgekomen? Dan hebt u uw afkomst ook betreurd en beweend. Dan klinkt het u niet vreemd, wie deze man nen uit het boek van dit geslacht zijn. Maar nu vermeldt de tekst niet, dat dit het boek des geslachts is van Jozef, de man van Maria. Neen, de aanhef van het Evangelie is anders. Daarom begint juist de Evangeliebeschrijving van Mattheüs met dit geslachtsregister. Wat hier staat is het Evangelie. Dit is het boek des ge slachts van Jezus Christus. Hij, Die Gods Zoon is, heeft geboren willen worden en de menselijke natuur willen aannemen uit zo'n verdorven mensengeslacht. Zo laag is Hij afgedaald en zo diep heeft Hij Zich vernederd. Hij schaamt Zich niet zulken ais de mannen en vrouwen uit dit geslachtsregister Zijn broederen te noe men. Het wonder en de genade van Zijn vernedering laat Mattheüs van het begin van zijn Evangeliebeschrijving af uitko men. Wat mensen niet kunnen voort brengen, omdat zij het krachtens hun val in Adam niet hebben gewild, dat komt bij God vandaan. Hier is er niet één, die een reine geeft uit een onreine. Maar God doet het. Bij Hem is het mogelijk. En Hij heeft het ook gedaan. In Zijn Zoon, Die geboren wordt uit de maagd Maria, geeft God de Reine uit een onrei ne. Afgedaald is Hij, om de mensen in alles gelijk te worden, uitgenomen de zonde. En waarom is Hij gekomen, om onder de mensen te wonen? Waarom is Hij mens geworden? Om te sterven! Om Zichzelf ten offer te geven op het vloek- hout des kruises. De Reine, van God ge geven, komt om der zonden dood te ster ven. Zo draagt Hij in de plaats van al Gods kinderen de straf en betaalt Hij hun schuld. Hun zonden neemt Hij op, draagt Hij weg en verzoent Hij bij God door Zijn offerande op Golgotha. Daarom is Hij in ons geslacht gekomen. Omdat de naam van Jezus Christus aan dit boek des geslachts verbonden en ge geven is, is er in dit geslachtsregister niet alleen sprake van de menselijke verdor venheid, die voortgaat van geslacht tot geslacht, maar ook van de diepe vernede ring van Jezus Christus, Gods Zoon, Die Zich niet schaamt de mensen gelijk te worden met uitzondering van de zonde. Door het geloof in Hem wordt de verdor venheid des harten gereinigd en kan de zondaar, die zijn zonden heeft leren be treuren en bewenen, voor God bestaan. Mogelijk is het geworden, om voor God te leven en van het eeuwig verderf te wor den behouden, omdat Jezus Christus in ons geslacht is ingegaan. Maar daartoe is nu noodzakelijk, om door een waar ge loof in Christus te worden ingelijfd. No dig is het op geestelijke wijze met Hem verbonden te worden. Nodig is het van Zijn geslacht te worden. Ja, het is nodig Zijn eigendom te worden voor leven en sterven. Dat kan en wil de Heilige Geest werken. Die Geest neemt het uit Christus en legt het in zondaars harten. En waar die Geest werkzaam is, daar krijgt u eerst kennis van uw ellende. Daar gaat het nooit buiten om. Daar begint het altijd mee. En wetende hoe groot mijn zonde en ellende is, ga ik om genade en verlossing smeken. Mijn zonde en ellende is zo groot, dat ik mijzelf daar nooit van kan verlossen. Wat ik ook probeer, er komt niets van terecht. Maar nu verneem ik van het boek des geslachts van Jezus Christus en ik lees, dat Hij in ons geslacht is inge gaan. Nu wordt mij een mogelijkheid van zalig worden getoond. Er is een Verlosser gekomen, Die de straf gaat dragen en de schuld betalen. Wanneer het buiten hope is geworden en het voor mij een afgesneden zaak is geworden, om ooit verlost te worden, dan wordt mij deze Verlosser geschonken en mag ik Zijn genade ontvangen. Dan is Hij voor mij gekomen en gestorven. Hij heeft het voor mij gedaan en ik mag mij Zijn eigendom weten. Dat alles werkt de Heilige Geest in mijn hart en Hij schenkt mij het geloof, zodat ik het ook weten mag en mij aan Jezus Christus toever trouwen zal. Met die ontvangen kennis kan ik getroost leven en mag ik straks zalig sterven. Is dat ook uw wetenschap? Het is nog te verkrijgen. Zoekt de Heere nog. Die zich laat vinden in dit heden der genade. Wie die wetenschap heeft ontvangen is er klein onder en vol verwondering, dat de Heere naar zo'n verdorven mensenkind heeft omgezien en in Christus aan hem gedenkt. Gode daarvoor alleen de eer! Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen; Men loov' Hem vroeg en spa; De wereld hoor'en volg' mijn zangen. Met Amen, Amen, na. (Psalm 72:11berijmd) Ouddorp J. G. van Loon, V.D.M. Dinsdag 20 december wordt er in de Ger. Kerk te Stad aan 't Haringvliet een kerst zangavond gehouden. Medewerking verlenen: Chr. Gem. Zang vereniging 'Soli Deo Gloria' o.l.v. Paul Kieviet. Mandoline-orkest 'Estampida' o.J.v. Leo Verkerk. Orgel: Kees Ville- rius. Trompet: Jacques van Broekhoven. Dwarsfluit: Annemieke Wielhouwer. Dr. J. Vlaardingerbroek opent en sluit de avond. Ds. L. D. Burger verzorgt de me ditatie. U wordt van harte uitgenodigd deze avond bij te wonen. Aanvang 19.30 uur. OUDDORP Het vernieuwde kerkgebouw van de Ger. Gem. te Ouddorp is voor het publiek te bezichtigen op zaterdag 17 december, van 10.00 tot 16.00 uur. N. A. VAN KEiyiPEN DIRKSLAND - De jaarlijkse kerstfeest viering van de Prins Maurits is op D.V. donderdag 22 december 1994. De avond heeft ais thema: 'Maria bewaarde al deze woorden'. Er wordt verteld, gede clameerd en gezongen. Ook is er veel samenzang. De plaats van samenkomst is het kerkge bouw van de Gereformeerde Gemeente. De kerk is open om 18.30 uur en de avond begint om 19.00 uur. Het programma zal te beluisteren zijn op de kerktelefoon van de plaatselijke ker ken. De kerktelefoonluisteraars krijgen van te voren een programma thuisbe zorgd. Komt allen! IMHIR II. iaiMG!^lAN§ -5- dan moest het stedelijk bestuur worden bewerkt, opdat de huizen van ontucht verdwenen. Zekerheid heeft Horringa niet, nog niet, maar hij is er van overtuigd, dat ook in deze stad in die huizen meisjes tegen haar wil worden vastgehouden, na onder mooie beloften te zijn binnengelokt. Wat er gebeuren moest? Horringa zet het uiteen. Als in alle plaatsen, waar thans gewekt wordt, getuigen en redden. Om Christus' wil. Voor de publieke huizen posten plaatsen, traktaten uitdelen, pra ten met hen, die binnen willen gaan en zich willen gaan wentelen in het slijk der zonde. Zo mogelijk in kontakt komen met de vrouwen en meisjes, die zich veil geven en haar wijzen op het ontzettende en zondige van haar levenswijze. Dat is niet zo eenvoudig. Horringa zegt de zaken precies zoals ze zijn. Hij laat het voorbeelden regenen. In Amsterdam liepen Van der Steur en Van Velthuysen vaak met knikkende knieën vóór de bordelen, daar mishandeling hun deel werd, toen de houders der publieke huizen bemerkten, dat door hun optreden het bezoek verminderde. Van hulp of bescherming van de politie was geen sprake. In Arnhem was een internationaal vrouwenhande laar, die ook huizen in Zutphen, Deventer en Har derwijk exploiteerde. Hij was een vriend van de politie-commissaris en zijn luguber bedrijf floreer de. De Middemachtzending ging er aan het werk. Maar de tegenstand van het stadsbestuur, van de politie, van de bewoners in de buurt van de publie ke huizen, was er ongelooflijk. Door de 'gele rij ers', door de bordeelhouders omgekocht, werden de Middernachtzendelingen met de blanke sabel verjaagd! Maar men hield moedig stand te Arnhem en Horringa is er van overtuigd: het werk daar en elders zal op den duur met zegen worden bekroond. Want het is Gods werk. En dat kunnen mensen niet vernietigen. In Harderwijk was het met de tegenstand navenant geweest. De burgemeester zag lijdelijk toe. Maar de vissersbevolking, trouw aan Gods Woord, hielp dapper mee, opdat de huizen van ontucht, daar gesticht speciaal voor de soldaten der koloniale reserve, mochten verdwijnen. Horringa vertelt van een treffend geval. Een los bandig jongeling uit de Zaanstreek, die zich had laten ronselen voor het Indische leger en in Har derwijk een ontuchtig leven leidde, werd middels de Middemachtzending gegrepen en tot Christus gebracht. De Saulus werd een Paulus. Hij werd een krachtig getuige, reeds in de kazerne te Har derwijk en thans in Indië, vertelt Horringa. Zulk een zegen op het werk bemoedigt. In Amsterdam loopt het nog niet vlot, maar in Zaandam werden successen behaald. Door de ont ketende aktie van de Middernachtzending ver wierp de gemeenteraad er een voorstel, om de prostitutie te reglementeren. In Den Helder was bewerkt, dat het bestaande stelsel werd ingetrok ken en vervangen door strafbepalingen tegen het houden van huizen van ontucht. Daarentegen - Horringa is nog steeds aan het woord en zijn hoorders hangen aan zijn lippen, want hij schildert - is het in Leeuwarden geheel mis. Een bordeelhouder huurt er de schutters af, die uit het bordeel de Middernachtzendelingen aanvallen. En de politie doet niets. Wat?! Aan de agenten is openlijk geboden, niet de minste hulp te bieden. Wegens het zogenaamd verstoren van de rust zijn er lieden van de Middemachtzending ge verbaliseerd en veroordeeld! „Maar nu heb ik", aldus Horringa, „wat deze stad betreft, een verblijdende mededeling, die vertrou welijk wordt gedaan. Ik heb gister een langdurig onderhoud gehad met de commissaris van politie, van wie men mij had verteld, dat hij feitelijk één der onzen is. Het is mij gebleken, dat dit juist is. Hij is een fel tegenstander van de verordening, die hij natuuriijk moet uitvoeren. Op zijn hulp kunnen wij ten volle rekenen, als hier het werk wordt aan gevat. Van de burgemeester persoonlijk is die medewerking niet te verwachten. Deze staat op het standpunt, dat de Middemachtzending de vrijheid van anderen aanrandt. Dat is de vrijheid, die ban deloos is, als de orkaan! Toch gelooft de commis saris niet, dat de tegenstand van de burgemeester fel zal zijn. Maar we weten niet, wat er zal gebeu ren. We moeten op alle mogelijkheden voorbereid zijn". Horringa laat zijn hoorders niet in het onzekere. Als zij zich aan de arbeid geven, moeten zij weten, waaraan zij toe zijn. Mishandelingen kunnen hun deel worden. Maar - God zal zegen geven! Zijn oog slaat met welgevallen het in zwakheid onder nomen werk gade. „Ook in deze stad moet de aktie beginnen. Het werk van getuigen en redden. Het beste is, een afdeling van de Middemachtzending te stichten in een ietwat grotere bijeenkomst dan deze. Voor lopig word ik dan hier geposteerd als leider van het werk. We moeten dan gaan doen, wat ik zoe ven heb uiteengezet. Daarvoor zijn mannen nodig, die in Gods kracht durven. Vervolgens moeten we volkssamenkomsten beleggen, waar de bedoeling van het werk populair wordt uiteengezet. Dan moeten handtekeningen worden verzameld en een adres de raad aangeboden, opdat ook hier de ge reglementeerde huizen van ontucht verdwijnen. De overheid, ook die in deze stad, gaat mank. Zij overtreedt de Goddelijke zedewet en daarmee on dermijnt zij haar eigen grondslag. Want de Over heid, die deze wet loslaat, mist ten enenmale het recht tot opleggen van overheidsbepalingen". Er worden nog verschillende vragen gesteld. Het eind is, dat alle aanwezige mannen, ook de beide predikanten, zich beschikbaar stellen, onder Hor- ringa's leiding te werken en ook te posten voor de huizen van ontucht, de bezoekers te waarschuwen. Er komt in beginsel reeds een afdeling van de Middernachtzending tot stand, die enige weken later definitief wordt, als een grotere bijeenkomst wordt gehouden. En dan gaat Horringa aan het werk. De tegenstand is groot. De bespotting nog groter. Maar vele gewetens worden wakker geschud. De politie is lijdelijk eerst, maar wordt hulpvaardiger, als blijkt, dat de commissaris, voor zover dat mogelijk is, de aktie steunt. Er verlopen maanden. Maar het werk gaat door. Honderden handtekeningen vergezellen een adres aan de raad, die... zwicht. De gereglementeerde huizen van ontucht verdwijnen. Doch Horringa blijft in deze Universiteitsstad, waar de clandestiene huizen nog lang floreren. Het posten wordt niet gestaakt. Het getuigen in de naam van Jezus gaat door. Het redden ook. Het dossier van Horringa getuigt van veel zegen. Dit verhaal is één van die zegeningen. We ontmoeten Horringa, die doelbewuste, enthou siaste strijder, wel weer. HOOFDSTUK 3 Lokkerse had dus gelijk gekregen: er viel die nacht een dik pak sneeuw. En de volgende dag. En nog twee dagen daarna. Och, wat waren dat Grol en Doorveld en Otdam mooi. In de stad, waar Horringa de aktie van de Middemacht zending aangevangen had, werd de sneeuw vertre den onder duizenden voeten en hadden de sneeuw ruimers handen vol werk, om dat 'lastige goedje' op te mimen. (wordt vervolgd) INVMi Imakelaari Normaal Streef- Totaal streef- jaar- verbruik ver 3ruik ver m" bruik 500 11 5,50 56 28,00 600 14 7,00 66 33,00 700 16 8,00 78 39,00 800 18 9,00 87 43,50 900 21 10,50 101 50,50 1000 23 11,50 109 54,50 1100 25 12,50 122 61,00 1200 28 14,00 132 66,00 1300 30 15,00 143 71,50 1400 32 16,00 153 76,50 1500 35 17,50 165 82,50 1600 37 18,50 176 88,00 1700 39 19,50 187 93,50 1800 42 21,00 198 99,00 1900 44 22,00 209 104,50 2000 46 23,00 220 110,00 2200 51 25,50 242 121,00 2400 56 28,00 265 132,50 2600 60 30,00 285 142,50 2800 65 32,50 307 153,50 3000 70 35,00 329 164,50 3500 81 40,50 386 193,00 4000 93 46,50 439 219,50 4500 105 52,50 495 247,50 5000 117 58,50 551 275,50 5500 128 64,00 605 302,50 6000 140 70,00 660 330,00 Afgelopen w( zienlijk bove veel harder di ;ek lag de buitent 1 het normale niv m normaal emperatuur aan- eau, het waaide Weergegevens Berekeningsmo 'alkenburg (ZH) delNVGEBZHW ONTWERP ADVIES AANLEG ONDERHOUD Tel. (01876) 94 20, Herkingen tuinarchitektuur hoveniersbedrijt b.v. makelaar o.z., beëdigd taxateur VOOR AL UW TAXATIES Postbus 7, 3248 ZG Melissant Tel. (01877) 2614 Fax 3904

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1994 | | pagina 5