eiüvhdeii-iiieuws De bank van Middelharnis Overdenking uit de Heilige Schrift Uitslag 2e trekking decemberaktie 1994 Kerstfeest CPB 'Goeree' ilillG^^EIlBE iBIIilHHÏ!!^^ llllllllllilllil^llH^ HETI ,KIJKVENSTER Adventsbede VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 9 DECEMBER 1994 No. 6358 Blik op kerk "y? en samenleving Cj - Aftrekposten - Een wantoestand - Met twee maten „Ik weet wat ik doe", zei een goede ken nis dezer dagen, „ik geef volgend jaar mijn hond op als aftrekpost voor de be lasting. Ik heb die hond tenslotte voor de veiligheid van mijn vrouw en mij. En als de inspekteur het accepteert van de cri minelen, waarom dan niet van mij? Dat zou je reinste discriminatie zijn". Ja, dat was een klein novemberstormpje, toen door middel van een VARA-uitzen ding bekend werd dat de fiscus de aan schaf van wapens met munitie en het on derhoud van een pitbull beschouwt als legitieme aftrekposten voor drugshande laars.Ook politiek Den Haag was even geschokt. Het CDA stelde er kamervra gen over en een meerderheid in de Ka mer vindt dat er aan deze praktijken een einde moet komen. Inmiddels heeft staatssecretaris Vermeend van Financiën toegezegd maatregelen te overwegen om aan deze wantoestanden een einde te maken. Het is natuurlijk geen wonder dat de be volking, en ook de politici, verontwaar digd reageren wanneer zo'n zaak bekend wordt. Het is, zeggen we tegenwoordig, „van de gekken" dat strafbare feiten op deze manier door de fiscus worden be loond. Zo werkt de overheid, en zo wer ken we in feite allemaal mee aan het instandhouden van malafide praktijken. Want als bovengenoemde kosten aftrek baar zijn, dan worden ze voor een deel door de overheid betaald. Maar de over heid heeft geen geld, die krijgt het van de belastingbetalers... Dus wij allen, u en ik, draaien gedeeltelijk op voor de kosten van verwerving, door de drugs handelaars gemaakt. Aan de ene kant doen politie en justitie hun best om de criminaliteit te beteugelen, aan de andere kant helpt de fiscus deze criminaliteit in stand houden. Dat is een wantoestand. Toch liggen, bij nader inzien, de zaken nog niet zó simpel. Want alle illegale on dernemingen in ons land worden wel fis caal aangeslagen. Iedereen die winst maakt, op welke manier dan ook, moet daarvan een deel afdragen aan de fiscus. Om een voorbeeld te noemen, de prosti tutie - die wel oogluikend wordt toege staan, maar wettelijk is verboden! - is voor de fiscus ook een 'bedrijf' waarbij winst wordt gemaakt. En datzelfde geldt van de koffieshops en van de drugshandel. Of de aktiviteiten wettelijk toegestaan zijn of niet, dat is niet de zorg van de fiscus. Als er maar belasting wordt betaald. Ethische nor men en waarden blijven buiten beschou wing. Voor de gewone belastingbetaler zijn de kosten van verwerving aftrek baar. Waarom dan niet voor hen die hun winst op illegale wijze hebben verkre gen? Dan zou er met twee maten geme ten worden. Geloofwaardigheid staat vandaag de dag hoog in het vaandel. Ook aan de over heid mag de eis worden gesteld dat zij geloofwaardig is. Wanneer zij dan - te recht! - een einde wil maken aan de af trekbaarheid van bovengenoemde kos ten, dan zal zij het hele belastingbeleid op de helling moeten zetten. Dan zullen criminelen en verboden organisaties en instellingen anders en harder moeten worden aangepakt. Maar vóór het zover is za! er nog wel wat water door onze Nederlandse rivieren stromen. Waarnemer Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. EENiPETTEÜ Bij het verven van de kozijnen zijn er spatjes op het behang terecht gekomen. Hoe haal ik die weg zonder het behang te beschadigen? Antwoord: Van afwasbaar behang kunt u gekleurde stipjes met terpentine weg nemen, als u de omgeving ervan maar niet laat verkleuren. Papier kunt u beter vervangen of overplakken met een res tant dat u eerst in de zon laat verkleuren tot het de zelfde tint heeft als de be smeurde baan. Scheur de randen zo af dat die dunner worden en pas het patroon netjes op elkaar. Tocrf Piamuooimi Wij hebben er vaak over gelezen en ook over gepraat, maar nu wij zélf een echte Engelse plumpudding willen maken, ont breekt ons het ouderwetse recept. Hebt u dat? En kan dat wel, met rauwe eieren? Antwoord: Het lijkt riskant, met die rauwe eieren. Daarom moet u niet enkele weken tevoren beginnen, zoals vroeger wel in sommige Engelse huishoudens gebeurde, maar pas één dag voor 't ge bruik het beslag gaan bereiden. Smaak en geur van de kruiden kunnen in 24 uur voldoende op het deeg inwerken. Er be staan veel familietradities en andere werkwijzen, maar hier volgt een ouder wets Brits recept. Roer voor 4 a 6 per sonen 3 eieren glad door 100 gram witte basterdsuiker, snijd 100 g kalfsniervet fijn in 50 g. bloem. Meng dat men 500 g in stukjes gesneden goudreinetten, circa 150 gram verkruimeld wittebrood, 100 g sultanarozijnen en 100 g ontpitte tafelro- zijnen, 100 g krenten, 100 g gesnipperde stemgember, 50 g oranjesnippers, 50 g gesneden sukade, 100 g gemalen of fijn gemaakte amandelen, en werk dat door elkaar met 1 deciliter bier, 1 dl. cognac. mÊmmn Oostdijk 1 ABNAMROZ^^bank Open Huis ABN-AMRO Bank Middelharnis Op zaterdag 10 december a.s. houdt de ABN-AMRO Bank open huis. Iedereen is welkom om eens te kijken hoe het pand, dat velen nog kennen als de modezaak van Nipius, er weer als een modem bankkantoor uitziet. De inrichting van het kantoor heeft een forse verandering ondergaan. De cliënten kunnen terecht aan open balies; het on persoonlijke kogelvrije glas is verdwe nen. De afdeling zaken is nu gehuisvest op de 2e etage waar men de beschikking heeft over een aparte balie. Vanaf 13.00 uur is men van harte wel kom om onder het genot van een hapje en een drankje het geheel eens rustig te bekijken en kennis te maken met de medewerkers die u graag zullen ontmoe ten in hun nieuwe werkomgeving. Vanaf 15.00 uur zal het met de rust zijn gedaan. Dan zullen 2 Ajax spelers hun opwachting maken. Wie het worden blijft nog even een geheim. Dan is er de mogelijkheid om een handtekening te bemachtigen of met een speler op de foto te gaan. De verwachting is dat vooral de jeugd haar interesse zal tonen. Vanaf maandag 12 december is het kan toor geopend op maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur. De geldautomaat is uiteraard 24 uur per dag beschikbaar. 1 dl. rum, 1 dl. gemberstroop, een thee lepel kaneel, een theelepeltje nootmus kaat en een snuifje gemalen kruidnagel, de geraspte schil van een goed gewassen citroen en een mespunt zout. Dit meng sel moet zeker 24 uur in uw kelder of koelkast staan, zodat het geheel de juiste smaak verkrijgt. Vier uur vóór de kerst maaltijd moet het deeg 'au bain marie' worden gekookt. De Engelsen gebruiken daarvoor een tevoren uitgekookte doek, waarvan het middendeel met boter be streken en met bloem bestrooid wordt. U kunt een bal kneden van het deeg en in zo'n doek leggen, welke met touw kan worden dichtgeknoopt. De pudding moet dan wel 3 a 4 uur in een pan water mee- koken. Op het juiste tijdstip wordt de massa op een schaal uitgestort en be strooid met poedersuiker. Als de pudding op de eettafel staat, kunt u er pas de rum overheen gieten en die aansteken. (Zorg er voor dat er geen papieren of plastic kerstversiering boven die tafel hangt!) Geef er een schaaltje met abrikozensaus bij. oacaiOEE-iNCE Hoe kan ik een uitgebloeide witte Pha- laenopsis orchidee in 't volgend seizoen weer tot bloeien brengen? Antwoord: Als het zo ver is, kunt u de uitgebloeide tak boven een oog afsnij den. Indien uw Phalaenopsis in goede konditie verkeert, nooit in de zon staat, op kamertemperatuur blijft en eens per maand een beetje mest krijgt, kan ze na vijf a zes maanden opnieuw bloeien. „Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij neder- kwaamt, dat de bergen van Uw aangezicht vervloten" (Jesaja64:l} De uitdrukking 'och, dat', die onder de profeten nogal eens voorkomt, drukt een wens, een sterke begeerte uit, die uit drukkelijk met de toekomst te maken heeft. En dat is juist het opvallende van de tekst, dat er nog van een toekomstver wachting sprake is. Hoe kan dat toch? Er is niets meer van het volk Israël over. De stad Jeruzalem ligt in puin. De tempel is in vlammen opgegaan. En het land ligt woest. De kinderen Israels zijn wegge voerd in ballingschap. Waaraan is het dan nog te zien, dat de Heere hun God is geweest en dat zij naar Zijn Naam zijn genoemd? Het blijkt nergens meer uit. Zij zijn verlaten en vergeten. Het is voor bij. Zoals vroeger wordt het nooit meer. Persoonlijk kan dat ook de beleving zijn. In des Heeren werken hebt u zich mogen verblijden. De Heere heeft bemoeienis sen met u gehouden en Zijn gunstbewij zen u geschonken. Het heeft evenwel een weinig tijds geduurd. En de vijanden zijn machtig geworden. Vele voorrechten zijn u ontnomen. En wat is er nog over van dat vroegere leven in het huis des Heeren en in de nabijheid van God? Langs moeilijke en zware wegen bent u geleid. Het lijkt alsof u van God verlaten bent en er alom duisternis in uw leven heerst. Dan kunt u doen zoals velen van de kin deren Israels hebben gedaan, toen zij in de ballingschap terecht waren gekomen. Zij hebben zich geschikt en aan de om standigheden in Babel aangepast. Hun vaderland hebben zij vergeten en hun af komst verloochend. Een nieuwe tijd is voor hen aangebroken en daar zullen zij van maken wat ervan te maken valt. Maar dat kan nu juist het ware Israël niet. Eerder zou hun rechterhand zichzelf vergeten, dan dat zij Jeruzalem zouden vergeten. Zij denken nog altijd terug aan de oude tijden. Zij zien om naar het ver leden. Niet alleen met gevoelens van spijt, dat het zo moest gaan en met Israël moest aflopen; maar juist in schuldbesef. Zij hebben leren klagen over hun schuld en hun ongerechtigheden, die de schei ding tussen hen en de Heere hebben ver oorzaakt. Het is bij hen tot de ware ver ootmoediging gekomen, dat hun zonden oorzaak zijn. Wee nu onzer, dat wij zo gezondigd hebben. Dat het donker is ge worden in uw leven en niet meer als vroeger, is daar soms oorzaak voor? Zijn uw zonden daar niet schuldig aan? Op nieuw past verootmoediging voor Gods aangezicht. De oorzaak ligt bij u en mij. Ware verootmoediging is niet alleen belijdenis en belevenis van schuld voor Gad, maar gaat gepaard onder de aan drijving van de Heilige Geest met begeerte naar genade, ja naar terugkeer in de gemeenschap met God. En dat leidt tot de bede van de tekst. Sterk is het ver langen, dat wordt uitgesproken: och, dat Gij de hemelen scheurdet! Waar nergens uitkomst is te vinden, alle hoop ontvallen is en de ziel er ziel ook niet uitkomen kan, wordt de bede tot God in de Hoge gericht. Het beeld, dat de profeet ge bruikt, maakt de toestand van zo'n ziel duidelijk. Het herinnert aan de Gods openbaring bij de Sinaï. Donker is de lucht geworden. Dreigende wolken pak ken zich samen. Het wordt zoals bij het uitbreken van een onweersbui tot stik- kens toe benauwd. En in de natuur wordt het ijzig stil. Geen vogel laat dan zijn geluid horen. Er heerst spanning en be nauwdheid. En in het hart wordt ver zucht: och, dat Gij de hemelen scheurdet. Het kan zo niet blijven. Het wordt omko men in deze nood. In deze duisternis is het niet meer uit te houden. En sterk wordt in de ziel begeerd: och, dat Gij de hemelen scheurdet. Licht en uitkomst wordt begeerd. Dat is het eerste, dat de ziel in nood niet missen kan. In de nacht van angst en zorgen schijne het licht van Boven. Dan kom de waarheid omrent ons leven aan het licht. Dan worden de zaken gezien zoals zij zijn. Dan wordt ontdekt hoe hopeloos het is gesteld en hoe hulpeloos de mens is. Ontdekkend licht laat de gevaren zien, die dreigen, en brengt ook de valse ver wachting en de ijdelheden van het be staan aan het licht. Maar meer is nodig dan ontdekkend licht. En daar is het deze ziel ook om te doen. In de diepten van ellende en in de verlorenheid van dit bestaan, waar een mens steeds weer in geworpen wordt, is God Zelf nodig. En zo klinkt in deze Ad ventsbede uok: dat Gij nederkwaamt! De Heere moet nederdalen. Hij moet er Zelf aan te pas komen. Hij blijve niet van verre. Maar de Heere sta bij en terzijde. Dat God er is en met u gaat, is zoveel meer dan, dat Hij licht in de duisternis geeft. En om Hemzelf is het te doen. Met de Heere is er ook verwachting van de toekomst. Dat komt uit in de laatste woorden van deze Adventsbede. Deze bede besluit met: dat de bergen van Uw aangezicht vervloten. Wanneer de Heere Zelf nederkomt en Zijn volk tot Hulp en Sterkte is, dan verdwijnen de bergen van schuld en ongerechtigheid, van moeite en zorg, van vrees en onzekerheid. Het wordt dan een vlak veld tussen de ziel en de Heere. Er is weer een gebaande weg, die gegaan kan worden. Al is het nog zo donker, door Gods hulp en genade is er verwachting van de toekomst. En daar wordt in deze bede sterk naar verlangd. Gods volk van alle eeuwen weet van deze bede. Niet alleen het ware Israël in de ballingschap, maar ook het volk, dat heden ten dage in duisternis wandelt. Het leert door de onderwijzing des Geestes bidden om, uitzien naar en wachten op de komst van God Zelf. Het heeft Hem nodig. Die hun zaak komt afhandelen en Die hen terugbrengt in de gemeenschap met God. En Hij is gekomen. God is Mens geworden in Jezus Christus. Het Woord is vlees geworden. En aan het hout des kruises is alles volbracht wat bij God te doen was voor de zaligheid van Gods Kerk. Door Zijn komst is alles uit de weg geruimd, dat nog tussen een ziel en de Heere in kan staan. Zo heeft de Heere deze bede gehoord en in Christus verhoord. Nog altijd blijft deze bede van node. Wat God in Christus heeft gedaan, moet wor den toegepast en door de ziel worden verkregen. Daar is de Persoon van God, de Heilige Geest voor nodig. Hij moet komen, om het Licht te maken in de har ten en uitkomst te geven. Zo leeft de Kerk voortdurend in de verwachting van Hem, Die eens komen zal op de wolken des hemels, om het heil van al Gods gunstgenoten te volmaken. En om wat komen gaat en te wachten staat, wordt steeds gebeden èn wordt verlangend uit gezien. Dat op uw klacht de hemel scheure, dat Zich de Heer' ontdekk' De God van vader Jakob beure u in een hoog vertrek! Hij doe in gunstrijk welbehagen uit Sions tentpelzalen, om u te helpen en te schragen. Zijn zegen nederdalen (Psalm 20:1berijmd) Ouddorp J. G. van Loon, V.D.M. Niet op dinsdag-, maar op donderdag 15 december houdt de CPB 'Goeree' haar Kerstfeestviering in 'Oostdam' te Goede- reede. Op dinsdag 13 december bezoek aan het Kerstconcert in 'de Doelen' te Rotter dam. De vertrektijden van de bus zijn: Stellendam, 18.20 uur (nieuwe bushalte). Ouddorp, 18.25 uur, Dorpstienden. Goeree-Havenhoofd, 18.30 uur, bushalte. met optimaal resultaat een huis verkopen... nvm! Makelaar Tamboer Tel. (01870)8 34 77 manTE-viarELSaKKEit Mijn wafelijzer geeft zwart af Hoe maak ik dat schoon? Antwoord: Met een betere kwaliteit schuursponsje dan u het probeerde en een scheutje afwasmiddel. Dan afwassen met heet water, afdrogen en de binnen kant lichtjes invetten met bakvet of bak- olie. GOEDEREEDE D.V. zaterdagavond 10 december staan de deuren van de Ark te Goedereede weer open. We hopen iemand in ons midden te hebben van de Wycliffe Bij belvertalers. Wij vinden het heel gewoon dat we de Bijbel kunnen pakken om eruit te lezen. Voor veel mensen in verre lan den is dit niet mogelijk omdat er geen Bijbel in hun taal is. Hoe de Wycliffe Bijbelvertalers dit proberen te verhelpen kunnen jullie zaterdagavond horen. Iedereen vanaf 15 jaar is van harte wel kom. Het programma begint weer om ±20.00 uur. OUDDORP Vrijdag 2 december was er de tweede trekking van de decemberaktie van de Ondernemers Vereniging Ouddorp. De aktie, een kassabonaktie, is gestart op za terdag 19 november tijdens de intocht van Sint Nicolaas. De klant verzamelt voor een bedrag van 100,- kassabon nen en levert deze dan in bij een van de deelnemende zaken. De delenemers zijn herkenbaar aan het blauwe raambiljet. De prijswinnaars werden vrijdag verwel komd op de nieuwe Rabobank West- Flakkee. Hier kregen zij een bosje bloe men en een levensmiddelenpakket. De Rabobank geeft niet alleen een goede raad maar ook aan het eind van de trek king een reischeque van 999,99. Er volgen nu nog 4 trekkingen van zes le vensmiddelenpakketten. Vrijdag 9 de cember is de 3e trekking en wie weet staat u er dan een volgende keer bij. De prijswinnaars zijn: mevr. Verheijden, Rustburg 22; mevr. Mierop, Marijkeweg 13, de heer van IJperen, Hermansweg 3, mevr. Aleman, Pr. Hendrikweg 14, mevr. Tanis, Hoge Pad 8 en mevr. Wa- genaar, Zeebrekersweg 10, allen uit Oud dorp. il BOOR II. liJIVG]IL%I>fS -3- „Ik zou zo graag willen, dat u inzag. Marie te kort te doen, als u haar van school neemt. Zij is voor de boeken ge boren". ,,Van boeken kunnen we niet leven", vond moeder. Dat was een waarheid als een koe, als je die letterlijk opvat. En Huisman nam de opmerking letterlijk op. Daarom zweeg hij er over. „Wat moet Marie dan, meester?" Lokkerse wilde het nu precies weten. Al dat er om heen praten bracht hem niet verder. „U moet haar onderwijzeres laten worden. Zij is er voor geknipt". Moeder Lokkerse schudde heftig het hoofd. „Dat is niet voor ons soort mensen", vond zij. Nu lachte Huisman smakelijk. „Voor wie dan?" vroeg hij vervolgens. „Het gaat er om, wie er geschikt voor is. En dan doet het er niet toe, of het kind van een arbeider of van een boer of van een burger is. U begrijpt toch wel, dat ik in het belang van het meisje kom? Ik heb er zelf geen belang bij, hoor". Nee, dèt begreep Lokkerse ook. Vandaar, dat hij zijn vrouw wel wat bot vond in haar opmerkingen. Het moest zijns inziens op prijs worden gesteld, dat meester zo voor Marie opkwam, ook al wilde moeder hem niet volgen. „Ik begrijp het wel, meester. Het is heel vriende lijk van u, dat u eens komt praten. Maar wat u wilt, gaat toch niet. En met mijn vrouw ben ik het eens, dat een arbeidersdochter niet zo hoog springen moet. Het beste is, dat Marie van school komt en naar de boer gaat". „Je moet het zelf weten, Lokkerse. Maar dan kom er niets van Marie terecht. Het is eigenlijk een misdaad, zo'n begaafd kind dienstbode te laten worden. Maar... u is de vader en de moeder, u beslist". „Meester kan er heel gemakkelijk over praten, maar zo eenvoudig is. het niet", zei moeder op stel lige toon. Want zij bespeurde, dat haar man oren kreeg naar het voorstel van meester Huisman. En dat mocht niet. Waarom zou ik er gemakkelijk over praten? Welke bezwaren hebt u toch? Dat een arbeiders dochter geen onderwijzers worden moet, is natuur lijk onzin". „Och, meester, dat leren kost immers veel te veel geld? Waar zullen we het vandaan halen? We kun nen nauwelijks rondkomen". „Zie, dat is ten minste eens een bezwaar, waarover te praten valt. En dan wil ik u wel meedelen, dat er van dat bezwaar niet veel overblijft". En dan kwam de uiteenzetting: zij moest dan naar de Normaalschool in de stad, driemaal per week. De andere dagen kon zij bij Huisman op school haar werk maken. De lessen op de Normaalschool werden gratis gegeven. Met de trein kon Marie naar de stad. Dat was niet duur met een school- kaart en bovendien, als hij er werk van maakte, en Huisman zou dat natuurlijk doen, dan vergoedde het rijk de reiskosten. En het rijk was ook bereid, de boeken in bruikleen te geven. Wat bleef er nu van het bezwaar over? Zo goed als niets. Moeder Lokkerse ging dat ook gevoelen, maar zij gaf geen kamp. „Meester vergeet, dat Marie eten moet. En dat kan een meisje van haar leeftijd flink. En zij moet toch ook behoorlijk gekleed gaan?" „Natuurlijk", dacht het luisterende meisje boven, dat alle hoop nog niet verloren had. Want vader had nog niet pertinent 'nee' gezegd, „...en dat alles is voor ons soort mensen niet te betalen, meester. Zij kan toch ook niet op klompen naar de stad?" bedacht moeder toen weer. „Een kleine opoffering moet u zich natuurlijk ge troosten. Maar ik meen, dat dit plicht van ouders is". „Het gaat niet, meester. Ik zie geen kans. Marie die jaren.hoe lang duurt het wel niet?" „Vier jaar maar, vrouw Lokkerse". „Vier jaar! Nee, dat gaat niet, hoor. Vier jaar lang eten geven en goed kleden, dat gaat niet. We had den gedacht, dat Marie nu wat zou gaan verdienen. Dan kon zij daar thuis wat van geven en onze zor gen verlichten". ,,Maar wanneer u zich een kleine opoffering getroost, gaat dat over vier jaar veel beter. Want als Marie dan de akte heeft en ergens onderwijzers wordt, kan zij veel meer aan u geven, dan wanneer zij dienstbode is. Van dat schamele loon blijft niet veel over". „Ik zie er niets in", hield moeder vol. „Mijn man denkt er ook zo over". Huisman betwijfelde dat zeer sterk, maar hij dacht er geen moment aan, de man tegen de vrouw uit te spelen. „Hoor eens", zei hij, opstaande, „u behoeft van avond nog geen beslissing te nemen. Mijn voorstel kwam allicht wat onverwacht. Denkt u er beiden nog eens rustig een weekje over na. Inderdaad, het kost wat opoffering, maar later zult u blij zijn, dat offer te hebben gebracht. Me dunkt, u mag de toe komst van Marie niet tegenwerken". „Ja meester, u hebt gelijk. Het beste is, dat wij er nog eens over nadenken en er met elkaar over pra ten". Huisman vertrok, het luisterende meisje op de zol der in een beste stemming achterlatend: moeder wilde er niet van horen, maar die was voor haar geen faktor van betekenis; vader nam de beslissing en... vader weifelde, dat had het scherpe ding aan zijn stem gehoord. Zij zou de eerstvolgende dagen wel flink zeuren. Allicht lukte het dan. Fijn! altijd schoenen dragen; die nare, vernederen de klompen uit; en netjes in de kleren; en driemaal per week naar de stad; wat zouden de meisjes op het dorp jaloers zijn! Ha, daar kwam vader terug. Nog even luisteren, wat die twee zouden zeggen! „We moeten het niet doen, Marius. Het is veel te duur. We waren zo blij, dat Marie wat gaat verdie nen en als we dit doen, gaat zij veel meer kosten. Dat is toch niet te betalen. En 't is voor Marie heel niet goed". „Wat bedoel je, moeder?" „Je weet, hoe trots zij is. We weten niet, waar ze die trots van heeft. Maar, 't is soms niet om uit te staan. En als wij ze laten leren, wordt dat nog veel erger. Zij moet eenvoudig blijven", „'k Weet nog niet, moeder. Laten we nu niet di- rekt beslissen. We hebben nog een week de tijd. En er een gebedszaak van maken. Dit kan ook een vingerwijzing Gods zijn". Moeder Lokkerse geloofde er niets van. Maar zij zweeg. „En wat dat trotse van Marie betreft, ik heb hoop, dat dat er langzamerhand wel af gaat. En als dienstbode zou zij al even trots kunnen zijn dan als schooljuffrouw. Trots komt uit het hart voort, niet uit wat een mens is of doet". Dat was nog niet zo'n domme opmerking van Lokkerse. Maar zijn vrouw begreep die niet. „Vanavond praten we er niet meer over", zei Lok kerse. Marie op de zolder wist genoeg: haar kansen ston den niet slecht. Behoedzaam, zonder lawaai te maken, verliet zij, stijf van de kou, haar luisterplaats en zocht het bed op. Geen half uur later ging Lokkerse sluiten; om ne gen uur 's avonds was zo goed als geheel Grol, van de arbeidersstand wel te verstaan, naar bed. ,,We krijgen een dik pak sneeuw", meende Lokkerse, toen hij weer binnenkwam. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1994 | | pagina 5