eiiaudbi-iiieuws De Flakkeese Gemeenschap Dam- en schaakver. Dirksland Consumentengedrag wordt grilliger 3e Blad VRIJDAG 2 DECEMBER 1994 No. 6356 Over welke bezittingen met betrek king tot de binnenscheepvaart op Goeree en Overflakkee heeft het bestuur van het Streekmuseum te Sommelsdijk het beheer, vroeg ik me wel eens af tijdens het schrijven van de serie over deze schepen. De heer E. Blokland, suppoost-be heerder van het Streekmuseum liet me een aantal zeer interessante at tributen over de scheepvaart zien. Allereerst wees de heer Blokland me op een oud afschrift tot aanstel ling van een markt- en beurtschip- per te Dirksland uit 1799. Afschrift uit: Gemeente-archief Rotterdam Amptenboek 1787-1806 S 435,-4 maart 1799: David Droogendijk bij acte van schout en municipaliteit (gemeentebestuur) van de Oude Tonge de 23e aug. 1798 aange- stelt tot ordinaris (gewoon) marktsciiip- per van gemelde plaats op Dordrecht en Rotterdam. Is 't zelve vice versa van Rotterdam geapprobeert (goedgekeurd). De legplaats is in de Gelderse kaay nabij de Koningsteeg. idem 459,- 7 October 1799: Dirk Droogendijk bij acte der municipa liteit van Dirksland 3 october 1799 aan gesteld zijnde tot ordinaris markt- en beurtschipper van Dirksland op Dor drecht, Rotterdam, Schiedam en Delft in de plaats van Leendert Mastendijk, is deselve aanstelling voor zooveel Rotter dam aangaat, geapprobeert, ook vice versa van hier op Dirksland geaccor- deert. Legplaats voor die als marktschuit zal komen is in de Kolk agter de Koombeurs bewesten 't schip van Bergen op Zoom. De schift wonende te ac^z^^ wordt vols;ens art. 15 der herziene Rijnvaart-akte bij deze toegelaten tot het bestuur tot £z^ n-^.-^^Wï^ ^^p\De Voorzitter der Comtnissie van Deskundigen *?2 j^<v^>'-=*?^>C) —1 ''"O'' Rijnvaart te (^..^-^^^^^^^^-z-jse^K^it^-»-^ Kort na de opening van het ISGO- kantoor wil ik nog even stilstaan bij een (of dè) voorloper van het ISGO Intergemeentelijk Sa menwerkingsverband Goeree- Overflakkee): Stichting 'De Flak keese Gemeenschap'. Na de oprichting van het Wetenschappe lijk Genootschap Goeree-Overflakkee in 1945, gingen er stemmen op om tot de oprichting te komen van een lichaam, waarin de belangen die het gehele eiland Goeree-Overflakkee aangaan, zouden worden gediend. Het Wetenschappelijk Genootschap - de naam zegt het al - was een puur wetenschappelijke instel ling. In de jaarboeken van dit genoot schap stonden interessante artikelen over o.a. geneeskunde, geschiedenis, theolo gie, natuur, etc. Het bekendst is wel het jaarboek over 1953: 'Gebroken Dijken' een standaardwerk in de geschiedschrij ving van ons eiland. Zo kort na de Tweede Wereldoorlog waren er proble men te over op Goeree-Overflakkee. Als je dat nu eens bekijkt, dan vallen de pro blemen van vandaag de dag nogal mee. Alhoewel de problematiek rondom 'Het Binnenhof' nu toch ook catastrofale vor men aan gaat nemen. Maar laat ik nu eens kijken waarmee men zich zo'n halve eeuw geleden bezighield. Allereerst nog iets over de totstandko ming van de Stichting 'De Flakkeese Ge meenschap'. In die tijd waren er 13 ge meenten op het eiland en nog verschei dene zelfstandige waterschappen. Door deze versnippering van krachten en machten kon men zich tegenover hogere overheden en andere instanties vaak niet sterk maken, zeker als men te kampen had met verdeeldheid. Samenbundeling van krachten was gewenst en zo partici peerden alle gemeenten en zoveel moge lijk instanties op het.eiland in één or gaan: De Flakkeese Gemeenschap. De eerste aanzet werd gegeven in 1945. De instelling noemde men toen nog 'Eert ka mer van welvaart'. We lezen de eerste opzet opgesteld door het Wetenschappe lijk Genootschap: 1. Er dient een orgaan te komen, het welk de Flakkeesche belangen alles- overkoepelend vertegenwoordigt en, in de practijk des levens, zoo bij de provinciale als 's Lands overheid, als elders, daadwerkelijk en krachtig be hartigt. Het Wetenschappelijk Ge nootschap kan en mag dit orgaan niet zijn. Het te scheppen orgaan moet op breede basis staan, en dermate repre sentatief zijn, dat zijn stem, waar deze zich ook laat hooren, als gezagheb bend aanvaard wordt. Als vorm schijnt de Stichting wederom aanbe velenswaardig te zijn: zij komt snel tot stand en bezit meteen rechtsper soonlijkheid. 2. Doelstelling en Algemeene werking. De kamer van welvaart moet worden het Practische Complement, de aan- vulling-in-de-practijk, van het Wetenschappelijk Genootschap. Beide instellingen dienen wèl vriend schappelijke betrekkingen te onder houden met elkander, maar overigens moeten zij geheel op eigen beenen staan, zonder welken organisatori- schen band dan ook. De KvW moet worden de, het gansche Eiland repre- senteerende. Stoottroep, die alle ge meente quaesties in de practijk aan pakt. Deze Kamer dient een Eiland- Parlement te vormen, waarin evenwel het praten op den achtergrond en het doen op den voorgrond moet staan. Al zal zij niet uit het oog mogen ver liezen, dat eerst verstandige en des kundigen menschen samen praten moeten alvorens ze, onberaden, tot doen zouden besluiten. De KvW kan en moet hier een deel der werkzaam heden op de grens van beider belan gensfeer van het WG overnemen. Tot voordeel van beide. 3. Samenstelling der Kamer. De Kamer moet niet te groot worden, evenmin te select zijn. Zij moet het gansche Eiland op voldoende breeden grond slag vertegenwoordigen. Haar samen stelling zij meer organisch dan naar politieke richtlijnen opgebouwd; de samenstelling onzer Eilandbevolking is wel zoo, dat, bij de hieronder voor gestelde inrichting der Kamer, de ver schillende godsdienstige en politieke levensbeschouwingen automatisch Amptenboek 1806-1826 f 857,13 February 1826: David Droogendijk bij acte als voren in dato 9 January 1.1. aangesteld tot ordina ris Markt- en Beurtschipper van Dirks land op Rotterdam, Dordrecht, Schiedam en Delft in de plaats van zijn vader Dirk Droogendijk enz. David Droogendijk voornoemd, David Droogendijk Dzn. is geboren te Dirksland 30 october 1803, en overleden aldaar op 29 october 1883. Hij was de vader van Arriaantje Droo gendijk genealogie Breesnee blz. 39. Men kan hieruit afleiden dat voor het onderhouden van een beurtdienst, ook veel beurtveer genoemd, heel wat kwam kijken en dat de tarieven voor de verle ning van een aanstelling in deze niet gering waren. Onlangs ontving het Streekmuseum van de familie Donkersloot een in linnen be drukt Rijnschipperspatent uitgereikt in 1920 door het Koninkrijk der Nederlan den Reg. No. 3581Het patent heeft toe behoord aan schipper Donkersloot uit Den Bommel. Ongeluk Donkersloot Naar aanleiding van een reaktie van de heer P. Zuydijk uit Den Bommel dat er een schippersknecht, varende op de Neeltje van Eliza Mast te Den Bommel in Rotterdam zou zijn verongelukt is op mijn verzoek door de heer J. J. van Nim- wegen een onderzoek ingesteld. Helaas bleek de overlevering van de heer Zuydijk juist te zijn. Op 9 oktober 1929 is tijdens het laden of lossen van de Neeltje de schippersknecht Jacob Donkersloot uit Den Bommel te Rotterdam verongelukt. Jacob was een zoon van Dirk Donkersloot en van Neel tje van Zanten. Jacob Donkersloot be reikte de leeftijd van slechts 21 jaar. De omgekomene was geen familie van schipper Jan Donkersloot van het Rijn schipperspatent hierboven genoemd. Museum In het museum is voldoende ruimte ge maakt voor het tentoonstellen van enige zeer fraaie scheepswimpels. Opvallend is de Rouwwimpel afkomstig van schipper C. van Gelder uit Goedereede. Een prachtige wimpel is die ook zeker met het opschrift: 'De Koophandel' en vertegenwoordigd zullen zijn, en, waar noodig, dus zeker tot gelding gebracht kunnen worden. Derhalve worde bepaald, dat de Kamer besta uit ten minste 40 en ten hoogste 60 leden, te verdeelen in vier sectie, elk van tenminste 10 en ten hoogste 15 leden. Deze Secties waren te noemen: de Administratief-rechtelijke, de Agrarische, de Economische en de Sociale Sectie. En men begon goed. Het allereerst werd getracht de naamsonbekendheid van het eiland op te heffen. Verscheidene journa listen werden uitgenodigd, waarna in de landelijke pers artikelen verschenen over het eiland en haar problematiek. De leden van Gedeputeerde Staten zetten al spoedig voet aan wal en zelfs de Minis ter-president, de Commissaris van de Koningin en de Secretaris-generaal van Binnenlandse Zaken brachten een be zoek aan het eiland. Zij legden hun oor te luisteren en lieten zich informeren over de noden en behoeften van het eiland. Bovenaan het verlanglijstje stond: de brug. De voorloorlogse plan nen van de oud-burgemeester van Middelhamis, Ulbo J. Mijs, werden weer uit de ijskast gehaald, met als belangrijk ste promotor de heer P. D. Sieling. Een ander zorgen-kindje waren de veerver- bindingen. En inderdaad, wat heeft men toch afgetobd met de RTM. Er was altijd wel wat met die boten. Andere zaken waar men zich in die eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog mee bezig hield waren de oorlogs- en inundatieschade (de bezetters hadden in februari 1944 zo'n 2/3 deel van het eiland onder water gezet). De schade aan de goede land bouwgronden was enorm. Bovendien was het eiland zo goed als boomloos geworden (in het voorjaar van 1947 was de herbeplanting in volle gang). Maar ook de toestand van het duingebied als beveiliging tegen de zee en de electrifi- catie van Oostflakkee had de aandacht. In november 1947 werd een enquête bij het vervoer in alle veerdiensten gehou den. Hieruit kwam naar voren, dat in de veren Middelharnis-Hellevoetsluis, Den Bommel-Numansdorp en de Galathee- Dinteloord respektievelijk 25800, 13500 en 9400 auto's per jaar werden overge zet, waarbij 414.000 wachturen en 46.800 vaaruren werden gemaakt. De kosten van vervoer bedroegen per jaar verdere decoraties die oorspronkelijk in bezit is geweest van David Drogendijk. Een wimpel waarvan de herkomst onbe kend is, iieeft als opschrift DP Op Hoop van Zegen. Staan de initialen DP voor De Plaat? Wie zal het zeggen, maar wat als decora tie op de wimpel bijzonder opvalt is een fraai getekende en gekleurde tulp. De wimpels zijn meters lang. Voorts hangt er een beurtvlag van beurt schipper A. Troost uit Stellendam d.d. 1858. Verder heeft het Streekmuseum enige modellen staan van de tjalk Vertrouwen van Job Buskoop, later van zijn zoon Marinus te Sommelsdijk, van het beurt- schip Maria van de onlangs overleden schipper Simon Polak uit Middelharnis en het model van het beurtschip Sara van Gerrit Zoon uit Sommelsdijk. Blokland, een man die met hart en ziel voor het Streekmuseum in de weer is, liet me ook nog een brillenkoker zien van schipper D. Drogendijk d.d. 1827 - 19 februari 1886 in cartouche. Kompas Ook de binnenscheepvaart deed het niet zonder kompas. Een waardevol kompas is het Streekmuseum rijker geworden door een gift van Jilles Zoon, geboren 1924 te Rotterdam als zoon van Gerrit Zoon en Adriaantje van den Doel. Dit kompas is achtereenvolgens gebruikt door zijn voorvaderen: Comelis van den Doel, veerschipper op Heivoet, geboren 1793 te Herkingen, overleden 1851 te Onwaard, gehuwd met Josina van Breda, geboren 1793 te Wil lemstad, overleden 1854 te Onwaard. ruim 523.000,-. Dit betekent voor de totale eilandbevolking 34.000 inwo ners, 15,39 extra belasting per inwoner of 61,56 per gezin van vier personen! Over de toestand aan boord van de boten, volgt hier een voorbeeld: Op maandag 19 oktober 1959 werd van de zijde van het Arbeidsbureau het vervoer van de flakkeese pendelarbeiders gecon troleerd aan boord van de stoomboot 'Grevelingen', varende van Middelhar- nis-Havenhoofd naar Hellevoetsluis. Het schip had een afgesloten en verwarmd passagiersverblijf met 65 zitplaatsen. Er waren die morgen (6.00 uur) 195 passa giers aan boord! 162 Pendelarbeiders en 13 overige passagiers. De pendelarbei ders werden in de volgende situatie aan getroffen: 77 mannen bevonden zich noodgedwongen in de buitenlucht, 60 mannen hadden een zitplaats in het afge sloten gedeelte, 45 mannen bevonden zich zittend of staand in de gangpaden tussen de zitbanken in het passagiersver blijf! Hier moest iets aan gebeuren, maar hoe? De RTM zette, na de nodige besprekin gen, nieuwe en/of grotere boten in, maar het bleef hetzelfde. Door de mechanisa tie van de landbouw groeide het aantal pendelarbeiders en bedrijven vestigden zich niet op het eiland, juist vanwege de slechte verbindingen, want ook het goe derenvervoer was met de opkomst van de vrachtwagen veranderd. Het vervoer per schip liep terug, want ook de havens op het eiland werden moeilijker bereik baar, enerzijds door achterstallig onder houd (bij gebrek aan financiën), ander zijds door het groter worden van de schepen. Er moest een brug komen, maar dat was natuurlijk nogal wat. Toch zette de Flak keese Gemeenschap door. In 1952 werd er een Naamloze Vennootschap opge richt; eigenlijk voortgekomen uit de Brugcommissie van de Flakkeese Ge meenschap. Het verhaal van de brug is een verhaal apart. Een mooi, maar een te lang verhaal om in dit artikel te verwer ken. Niet alleen de verkeersproblematiek en de wederopbouw van Goeree-Overflak kee, eigenlijk infra-structurele zaken, hadden de aandacht van de Stichting. Ook op sociale, culturele, recreatieve en economische aangelegenheden richtte men zich. Voorbeelden zijn o.a. de Pieter van den Doel, schipper sluiswach- ter (Sas van Dirksland) geboren 1817 te Dirksland, overleden 1885 te Melissant, gehuwd met Johanna Schilperoord, geboren 1832 te Sommelsdijk, overle den? Jilles van den Doel, schipper. Zijn laatste schip was de Vrouw Helena. Jilles van den Doel is geboren 1858 te Melissant en overleden 1937 te Sommelsdijk. Jilles van.den Doel was gehuwd met Lena Korteweg, geboren 1862 te Sommelsdijk en aldaar overleden in 1924. Als laatste schipper die het kompas ge bruikt heeft, wordt genoemd Jilles van Zetten, zoon van Jacob van Zetten en van Willempje'van den Doel. Het Streekmuseum bevat ook bezittingen die afkomstig zijn van de visserij uit onze omgeving, maar dat is een hoofd stuk apart. Alle voorwerpen of rekwisie ten zijn best waard ze eens te gaan bekij ken! Voorts is het van belang te attenderen op de rubriek De Maas en Scheldebode die in copievorm in Eilanden Nieuws wordt opgenomen. Daarin komt men regelma tig berichtjes tegen die op de scheepvaart betrekking hebben gehad. Schuttevaer Bij verschillende schippers is melding gemaakt dat zij bestuurslid geweest zijn van Schuttevaer, afdeling Goeree en Overflakkee. De een wat korter dan de ander, beter gezegd de een wat langer dan de ander, gezien menige staat van dienst. Ieder jaar wordt in de maand de cember vergaderd. De schippers zoeken dan de thuishavens op om gezamenlijk oprichting van een beschutte werkplaats (Het Binnenhof - 1955), nauwe betrok kenheid bij het maatschappelijk werk en de werkloosheidsproblematiek en de oprichting van een Culturele Commissie. De toestand van de monumenten- en archiefzorg op het eiland werd onder de loupe genomen en er kwamen besprekin gen met de gemeentebesturen op het eiland en overige instanties, zoals Mo numentenzorg en de Provinciale archief- inspektie, op gang, maar dit alles leverde weinig, en voor wat het laatste betreft, niets op. Ook de voorgestelde geheel herziene en geaktualiseerde geschied schrijving van ons prachtige eiland kwam niet van de grond. De Flakkeese Gemeenschap had geen dwingende of verplichtende bevoegdhe den, en dat was misschien wel de kracht van deze Stichting: niet regerend, maar stimulerend. In het midden van de jaren zestig, na de opening van de Haringvliet- brug en de gemeentelijke herindeling, verdween de Flakkeese Gemeenschap geheel onopvallend in het niets. Het was of er nooit een gemeenschap van eilan- delijke bestuurders had bestaan, die los van de plaatselijke politiek een eilande- lijke koers voer ten nutte van het gehele eiland en de bewoners van Goeree- Overflakkee. Middelhamis Jan Both Uitslagen van 28 november 1994 M. van 'tGeloof-D. Keuvelaar1-1 C. van Welie - J. Stolk1-1 P. v.d. Groef- K. de Munck0-2 H. de Munck - A. Los1-1 J. Knops - R. Vijfhuizen1-1 K. Gierman - C. v.d. Kroon1-1 W. Nieuwland - A. van Rossum2-0 J. v.d. Groef-A. Stolk2-0 W. Stolk - M. Poortvliet0-2 Schaken E. Bartelds - W. Knops1 -O J. de Jong - D. Wolfert0-1 A. van Leeuwen - W. de Vos0-1 met de familie Kerstfeest te vieren. Dit jaar wordt op 27 december vergaderd. Het huidige bestuur bestaat uit: Voorzitter is Jacob Boogaard, varende metde JomaB. Vice-voorzitter is Marinus Oomens, va rende met de Nelly. Secretaris is Leendert Bouwens, varende met de Schelde. Penningmeester is Hendrik J. Hartog, employé Rabobank Oude Tonge. Leden zijn: C. Grinwis van de Norma, J. L. Keijzer van de Jura en Iz. van der Vliet van de Ostrea. Ere-leden zijn: Mr. L. J. den Hollander sr. te Middelharnis en H. Visscher te Oude Tonge. Met dank aan mevr. De Korte-Les te Oude Tonge. EINDE D. Hoogzand Hyacinthenstraat 8 3245 CN Sommelsdijk Service, snelheid en gemak bepalen tegenwoordig het koopgedrag van de consument. Daarnaast staan veiligheid, kwaliteit en duurzaam heid hoog genoteerd op het priori teitenlijstje van het winkelend publiek. Het verschuiven van het accent van welvaart naar welzijn heeft als gevolg dat ondernemers aktiever op deze trends moeten inspelen. Op het door de gezamenlijke Raboban- ken van Midden- en Oostflakkee georga niseerde seminar voor ondernemers stond het grillige gedrag van de consu ment centraal. In zijn openingswoord wees de heer W. A. Coremans, direkteur van de Rabobank Middelharnis, op het belang van service en toegevoegde waar de. De heer Dingemans, direkteur van de Rabobank Ooltgensplaat, ging vervol gens in op specifieke trends in sektoren zoals de food, de bouw en de automo- bielbranche. Van belang daarbij is dat de ondernemer oog heeft voor de huidige bevolkingsopbouw, het groeiende aantal tweeverdieners en niet te vergeten de bestedingsruimte van tieners. De lezin gen werden afgewisseld door videobeel den, waarin de aanwezigen op soms ludieke wijze over allerlei trends werden geïnformeerd. Dient de ondernemer zijn assortiment aan te passen, uit te breiden? Of lijken zijn kansen zich juist positief te onderscheiden ten opzichte van collega ondernemers in het verbeteren van de toegevoegde waarde? Inspelen op deze consumententrends betekent volgens de onderdirekteur van Rabobank Middel harnis, de heer G. van der Have, in veel gevallen ook investeren. Investeren in een nieuwe richting, een verbouwing of uitbreiding van het assortiment om de grillige consument van de jaren negentig te kunnen blijven bedienen. Gewezen werd op diverse financieringsvormen die de Rabobank kan bieden, want iedere investering stelt immers eigen wensen aan de financiering. Faktoren als markt- perspektieven, capaciteiten en de indivi duele financiële positie van de onderne mer spelen hierbij een belangrijke rol. In het geval van onvoldoende zekerheid kunnen Staatsgarantie of het Rabobank Garantiefonds soelaas bieden, want ook voor de Rabobank geldt dat de klant koning is. Na de uiteenzetting over het gedrag van de moderne consument was er gelegen heid tot het stellen van vragen. Na afloop waren niet alleen de nieuwste consumen tentrends een stuk helderder, maar tevens heeft de Rabobank ondernemend Flak- kee weer eens laten zien dat ook zij steeds toegevoegde waarde levert aan haar relaties. epen ^iy£^:rt<r:'-r't^<^ zeil van een mafair schip op den Rijn van -itp"™ \.c-'::'^i!!krr^o:ó*<-rk-t<v^ de 19^. Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan in 1972 van Schuttevaer afdeling Goeree en Overflaldcee is een foto gemaakt door de heer P. in 't Veld. Op de foto het toenmalige bestuur. V.l.n.r. 1. J. van Zanten, schip Dankbaarheid; 2. J. Besiman, schip Da Capo, 3. A. Ter Steege, schip Condor; 4. Matth. de Korte, schip Zeeuwse Stromen; 5. mr. L. J. den Hollander, voorzitter; 6. J. van Zetten, schip Jozina; 7. P. Waling, schip Haringvliet en 8. W. Bouwens, schip Spes.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1994 | | pagina 9