EIÜVriDEri-IIIEUWS
10 december
boedelveiling
Overdenking
pimpernel
De Samaritaan
Unieke verkoop
78 toerenplaten
uit de
Heilige Schrift
^Miliiiiwi:
oud
indische recepten uit de
Een adventsroep
'Originele
keuken van Surabaya'
Bijvoeden?
Kindvriendelijk!
iilii^iiiiHBiiiiiilii
HET
,KIJkVENSTER
Ie trekking
december-aktie 1994
2e Blad
VRIJDAG 2 DECEMBER 1994
No. 6356
Blik op kerk -y?
en samenleving ij
- De homokwestie
- Een onzalig besluit
- Dreigende woorden
„Hervormde Kerk: huis of gedoogzone
voor homo's". Met die titel boven een
artikel in het blad 'Woord en dienst'
werd de hele discussie samengevat. De
discussie zoals die plaatsvond op de
jongste vergadering van de Generale Sy
node van de Nederlandse Hervormde
Kerk. Het vreemde besluit dat daar werd
genomen - waarover straks - zal het
laatste woord niet zijn dat over deze pro
blematiek is gesproken, en het was ook
niet het eerste...
De kwestie dateert eigenlijk al van 1989.
Toen bepaalde de hoogste vergadering
van de Ned. Herv. Kerk - overigens met
een kleine meerderheid - dat geen maat
regelen mochten worden genomen tegen
praktiserende homofielen. Met die maat
regelen was dan vooral bedoeld uitslui
ting van deelname aan het Heilig Avond
maal. Vanwege de commotie die daarna
ontstond werd dat besluit later weer af
gezwakt, zodat de verschillende richtin
gen er tijdelijk mee konden leven.
Er werd toen een commissie in het leven
geroepen 'ter bestudering van de exegeti
sche en hermeneutische aspekten van
sexualiteit naar aanleiding van vragen
rond homoxexualiteit'. Dat is nogal een
hele mondvol, zodat dit gezelschap al
spoedig werd aangeduid als de 'seks-
commissie'. Het rapport dat deze com
missie nu op de synodetafel had gelegd
bevredigde eigenlijk niemand, en dat
was ook wel, de situatie kennende, een
beetje te verwachten.
Aan de ene kant zijn er de homofielen
die voor zichzelf en voor hun wijze van
leven een volwaardige plaats in de kerk
opeisen. Wanneer hun levenspraktijk
voor een kerkeraad aanleiding is om ver
manend of handelend op te treden, dan
voelen ze zich behandeld als tweede-
rangslidmaten. Anderzijds is er de rech
terflank van de kerk die het op grond van
de Schriftgegevens niet anders kan zien
dan dat een homofiele praxis in strijd is
met Gods gebod, en zich geroepen weet
de Avondmaalstafel heilig te houden.
Het ziet er niet naar uit dat tussen die
twee opinies ooit een compromis kan
worden gevonden. Wanneer ergens dui
delijk wordt hoezeer de Hervormde Kerk
een verdeeld huis is, dan wel in deze
kwestie.
Wat er tenslotte uitgekomen is is het
advies aan homo's: voel je je niet thuis
in eigen gemeente en vrees je van de
Avondmaalstafel te worden geweerd,
probeer het dan in een naburige gemeen
te, waar de kerkeraad er geen moeite
mee heeft. En laat een bezwaarde kerke
raad zelf ook naar zo'n gemeente ver
wijzen.
Dat is natuurlijk een onzalig besluit want
homo's voelen zich daardoor toch enigs
zins gediscrimineerd - in hun eigen ge
meente is voor hen geen plaats - en ker
keraden kunnen toch om des gewetens
wil homo's niet doorsturen naar een
andere gemeente? Het enige positieve
aan dit besluit is dat de vrede bewaard
blijft, maar het is wel een bedenkelijke
vrede...
Hoe gevoelig deze zaken liggen bleek
wel tijdens de synodevergadering, waar
soms woorden vielen die getuigden van
weinig begrip voor het standpunt van de
ander. Helaas heerst er ook in de kerk
een geest van 'alles moet kunnen'. En
dientengevolge worden zij die zich be
roepen op de Heilige Schrift, in de be
klaagdenbank gezet.
Dat laatste gebeurde ook op een wijze
die aan duidelijkheid niets te wensen
overliet in het dagblad Trouw van woens
dag 23 november. Een commentaartje op
deze kwestie eindigde met deze veelzeg
gende zin:
„Maar het blijft onverteerbaar, dat de
oordelende afwijzers volledig hun rech
ten mogen uitoefenen, terwijl tegelijker
tijd een groep meelevende en oprechte
kerkleden tot mindere lidmaten verklaard
worden".
Dreigende taal aan het adres van hen die
gehoorzaam willen zijn aan het Woord
van God. Waarnemer
ondernemersver. 'Dirksland'
1. V. d. Wende, Fortstraat 25, Herkin
gen, 1 min. boodschappen.
2. H. Melissant, Zweosplein 8, Herkin
gen, 1 min. boodschappen.
3. E. Bartelds, Molenzicht 49, Dirks
land, waardebon 100,-.
4. M. Grootens, Voorstraat 16, Dirks
land, waardebon 75,-.
5. A. Lugthart, Clematis 32, Dirksland,
waardebon 75,-.
6. P. van Veelen, Straatdijk 25, Dirks
land, waardebon 50,-.
7. Abrahamse, Beatrixlaan 8, Dirks
land, waardebon 50,-.
8. G. van Veen, Wilhelminalaan 28a,
Dirksland, waardebon 50,-.
9. P. Wolfert, Oudewei 5, Dirksland,
waardebon 25,-.
10.1. Stolk, Binnenweg 12, Melissant,
waardebon 25,-.
11Mw. Zoon-Knops, P. van Weellaan
10, Dirksland, waardebon 25,-.
12. L. Burgers, Weelstraat 10, Ooster-
land, waardebon 25,-.
13. M. Panis, Emmalaan 22, Dirksland,
waardebon 25,-.
Schakel klub Stellendam
Aanstaande zaterdag D.V. 3 december
zal er een spelavond worden gehouden.
Zijn jullie benieuwd?
Kom dan allemaal weer. Nieuwe jonge
ren zijn ook altijd welkom. We beginnen
om 19.30 uur, maar de Schuur is om
19.00 uur al open. Tot ziens allemaal.
14. V. d. Nieuwendijk, Nieuweweg 36,
Melissant, waardebon 15,-.
15. J. V. d. Valk, Irenestraat 32, Middel-
hamis, waardebon 15,-.
16. Blankers, Volkerakstraat 7, Herkin
gen, waardebon 15,-.
17. P. Westdorp, P. van Luenenstraat 7,
Herkingen, waardebon 15,-.
18. E. Mulder, Deurloo 12, Dirksland,
waardebon ƒ15,-.
Prijzen kunnen worden afgehaald bij
V. d. Groef B.V., Voostraat 22, Dirks
land, tel. (01877) 2115.
met optimaal resultaat
een huis
verkopen... nvm
Makelaar Tamboer
Tel. (01870)8 34 77
Zoals u bekend is wordt elk jaar de bazar
gehouden in het verpleeghuis De Sama
ritaan te Sommelsdijk. Veel oude en
vaak nog mooie spullen worden dan via
de rommelmarkt en veiling verkocht.
Dit jaar was er geen veiling tijdens de
bazar maar deze vindt nu een paar maan
den later, op 10 december, plaats.
Uit alle binnen gekomen artikelen zijn de
mooiste, vaak antieke, spullen apart ge
houden voor de veiling. Dit zijn de oude
spullen die rommelmarkten en veilingen
vaak zo aantrekkelijk maken.
'Voor een prikkie' een mooi, oud, soms
antiek, stuk in huis.
Grootmoederstijd is dus goed vertegen
woordigd tijdens de veiling.
De veiling begint om 10.00 uur in de
rekreatiezaal van De Samaritaan en is
voor iedereen vrij toegankelijk.
Wilt u van tevoren reeds een kijkje
nemen bij de te veilen artikelen, dan kunt
u terecht in de hal van het verpleeghuis
waar een aantal artikelen zijn uitgestald.
Op de veilingdag zelf staan alle artikelen
ter bezichtiging opgesteld in de rekre-
atie-zaal en kunt u tussen 10.00 en 12.00
uur komen kijken.
Op deze dag start ook een verkoop van
unieke oude 78 toerenplaten.
Van 10 t/m 31 december kunnen belang
stellenden zeldzame 78 toerenplaten ko
pen in het verpleeghuis De Samaritaan.
Deze aktie is opgezet door de huisradio
van de stichting HDG, Radio ROGOS.
Tegenwoodig hebben we de CD-disc en
de aloude langspeelplaten en singles
worden zeldzaam. De oude 78 toeren
langspeelplaten zijn al tientallen jaren
gewillige objekten voor verzamelaars.
Vele unieke opnamen zijn intussen ver
schenen op deze 78 toerenplaten en er is
een levendige ruil en verkoop ontstaan
onder de echte verzamelaars.
Worden ze nog gedraaid?
Soms, maar bij de meesten worden deze
platen zorgvuldig bewaard. Een originele
Louis Davids of een eerste persing van
een Ramblersplaat blijft natuurlijk een
kostbaar bezit en heeft voor velen een
grote emotionele waarde.
In De Samaritaan worden deze oude op
namen vastgelegd op meer moderne ap
paratuur. Op deze wijze kan de huisom-
roep putten uit een unieke kollektie die
bij de bewoners van De Samaritaan veel
herinneringen oproept.
Op zaterdag 10 december start de ver
koop van deze oude 78 toerenplaten.
T/m 31 december staan deze platen in de
hal van het verpleeghuis en kunnen be
langstellenden hun favoriete platen uit
zoeken.
Voor een paar gulden kunt u in het bezit
komen van originele opnamen uit vroe
gere jaren.
De opbrengst van deze aktie komt ten
goede aan de huisomroep.
Het repertoire omvat Hollandse, klassie
ke, instrumentale, Engelstalige en gees
telijke muziek.
„Zend Uw licht en Uw waarheid,
dat die mij leiden;"
(Psalm 43:3a)
De woorden van onze tekst zijn een ge
bed. De dichter giet zijn hart uit voor de
Heere, Die alles ziet en weet. Hij zoekt
het licht en de waarheid niet bij de men
sen, dus ook niet bij Gods volk, maar bij
de Heere Zelf. Hij belijdt; „Uw licht o,
Heere mis ik. Ik lig in duisternissen en
Uw waarheid ken ik niet. Zend Uw
licht".
Wij, u en ik, hebben het duister gemaakt
in deze wereld en in ons eigen hart. We
hebben de Heere in Wie gans geen duis
ternis is verlaten en we zijn de vorst der
duisternis en de vader der leugenen toe
gevallen. Er is geen licht en geen waar
heid meer bij ons te vinden.
Diegene, die dat niet ziet, zegt: „Och dat
valt nogal mee". Zo erg is het niet. Maar
als de Heere ons door Zijn Woord en
Geest komt te ontdekken aan ons duiste
re en leugenachtige hart, dan komt daar
die vraag van onze tekst naar voren en
vraagt zulk een ziel met David: „Zend
Uw licht en Uw waarheid dat die mij lei
den".
Dan is het een roep uit de nood tot God.
Zo niet te kunnen naderen tot de berg
Zijner heiligheid. Wie zal dan voor God
bestaan?
Dan moet heel ons leven ons gaan ver
oordelen.
Zo komt er reeds enig licht in ons leven,
dat de duisternis openbaar maakt en zo
komt de waarheid die ons eerlijk gaat
maken voor God. Strafwaardig!
En de roep wordt gehoord: „Is er nog
een middel om de welverdiende straf te
ontgaan en wederom tot genade te
komen?
Zo is de roep in onze tekst, een advents
roep: „Zend Uw Licht en Uw Waarheid
dat die mij leiden, dat zij mij brengen tot
de berg Uwer heiligheid en tot Uw wo
ningen." Het is de roep om de komst van
Christus, Die de Heere God eens zou ge
ven tot een Licht voor een volk, dat in
duisternis wandelt en woont in het land
van de schaduw des doods en tot de
Waarheid aan een volk dat van nature de
leugen liever heeft gehad dan de waar
heid.
Het licht dat God zendt, is aan een per
soon verbonden. Gelijk het aardse licht
aan de zon verbonden is, is het licht der
zaligheid gebonden aan Christus Jezus.
In de volheid des tijds is Hij gekomen,
de Zonne der Gerechtigheid.
Maar ook toen hebben wij de duisternis
liever gehad dan het licht. Ja, we hebben
gezondigd tegen de wet en het evangelie.
Maar zie nu wil dat licht des Heeren
schijnen in een duistere plaats.
Het mijdt de duistere plaats van uw hart
niet. Nee juist omgekeerd het wil er
schijnen.
God heeft er lust in Zijn licht neder te
zenden, maar Hij moet dikwijls klagen:
„Gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij
het leven en overvloed zoudt hebben."
De een wandelt bij het licht van zijn ver
stand, een ander bij inwendig licht. Hier
vraagt de dichter om licht bij de Heere
vandaan.
„Zend Uw waarheid." Licht en waarheid
behoren bij elkaar, zoals duisternis en
leugen. Uw waarheid dus ook daarin
heeft hij God nodig. Hij is de Zender van
de waarheid. Christus is het Licht der
wereld (Joh. 8) en ook de Weg, de Waar
heid en het Leven (Joh. 14). O, alles is in
Hem te vinden voor alles missende men
sen, die zichzelf als duistere en leugen
achtige mensen hebben leren kennen.
Zeg eens heeft u wel eens met de ogen
van het geloof iets van dat heerlijk Licht
en die heerlijke Waarheid in Christus
mogen zien schitteren? „Dat die mij lei
den."
Zo zult u alleen geleid kunnen worden in
dit leven door de overste Leidsman
Christus Jezus in Wie het Licht en de
Waarheid is gekomen.
Zij dan de bede in deze adventstijd voor
een volk dat in het duister dwaalt maar
ook voor u persoonlijk en allen die u lief
zijn; „zend Heere Uw licht en Uw waar
heid dat die mij leiden."
Om zo ook eens als onze levenslamp uit
gaat ingeleid en gebracht te worden tot
de berg van Gods heiligheid en in te
gaan in Gods woningen.
Dan zal er verheuging zijn in de God der
blijdschap, dan tokkelen de snaren op de
harp en zingt een begenadigde ziel: „Ge
loofd zij God met diepst ontzag. Dan is
voor hen de dood in Christus verslonden
tot eeuwige overwinning.
Zeg eens is die adventsroep om licht en
waarheid de uwe geworden? De Heere
vervulle deze roep in uw leven en bidt
het dan maar dagelijks mee met de psalm-
dichter van de 43e Psalm:
Zend Heer' Uw licht en waarheid neder.
En breng mij, door dien glans geleid.
Tot Uw gewijde tente weder
Dan klimt mijn bange ziel gereder
Ten berge van Uw heiligheid.
Daar mij Uw gunst verbeidt.
R. Veldman
N. A. VAN KEMPEN
makelaar o.z., beëdigd taxateur
Nieuw van Loewe:
Full Digital 100.
RADIO-TELEVISIE
WASAUTOMATEN
Verkoop en reparatie
alle merken
Dorpsweg 37
3253 AG OUDDORP
TEL (01878)1618
Onlangs is
bij uitgeverij
C. van
Koppen B.V.
te Ouddorp
verschenen:
door Ernst L. van Toll.
ISBN 90-71992-12-8. Prijs 23,90.
Het 15-jarig jubileum van Indonesisch
restaurant Surabaya te Middelburg bleek
een goede aanleiding te zijn om een
kookboekje samen te stellen waarin de
culinaire filosofie, waarop de keuken van
Surabaya gebaseerd is, tot uiting wordt
gebracht. Een filosofie van restaurant
Surabaya die berust op originaliteit en
authenticiteit. De Oost-Javaanse keuken,
zoals die zich in Surabaya (de tweede
stad van Indonesië) ontwikkelde, onder
ging door de eeuwen heen vele invloe
den van buiten. De Oost-Javaanse plaats
Surabaya is immers een haven en han
delsstad, waar vele (culinaire) invloeden
zich vermenoden.
Generatie op generatie
Die invloeden vindt de lezer ook terug in
de recepturen die in dit boekje staan.
Daarnaast bevat het authentieke recepten
die generaties lang van moeder op doch
ter werden doorgegeven en uiteindelijk
door Ernst van Toll opgetekend werden
met de bedoeling het Nederlandse pu
bliek kennis te laten maken met de typi
sche en exotische Surabayaanse smaak
en de oorspronkelijkheid niet verloren te
laten gaan door deze aan de komende
generaties door te geven.
Ernst van Toll is geboren in Sarangen,
Oost-Java en groeide op in Surabaya.
Hoe, wat en wanneer? Dat
zijn vragen waar elke voeden
de moeder over na gaat denken. Alle
adviezen die gegeven worden. Wat is
dan verstandig?
Als borstvoedingsorganisatie La Leche
League proberen we uit te gaan van de
behoeften van de baby, omdat baby's
nog niet voor zichzelf op kunnen komen.
We willen graag mei a.s. en voedende
moeders hierover van gedachten wisse
len. Ook andere belangstellenden zijn
van harte welkom.
De bijeenkomsten, waar u welkom bent,
ook als u nog niet eerder bent geweest,
zijn in Goedereede en Sommelsdijk.
In Goedereede, Geuzenpad 30, aan
vang 9.30 uur.
In Sommelsdijk, Pimpelmees 27, aan
vang 20.00 uur.
Voor verdere informatie of hulp kunt u
bellen met:
Anneke Akershoek, tel. (01879) 2498.
Carla van Gils, tel. (01873) 1716.
Joke Kamp, tel. (01873) 2763.
Wij verhuren ook de elektrische kolf.
Een stukje nostalgische sfeer en eetcul-
tuur die hij meegenomen heeft naar Ne
derland is treffend weergegeven in dit
boekje dat zich, door de aanwijzingen
om gerechten en bijgerechten te combi
neren tot volledige maaltijden, onder
scheidt van andere Indonesische kook
boeken.
Foto's van toen
Een lijst van ingrediënten en toko's en
restaurants die aangesloten zijn bij de
culinaire organisatie Selected Indonesian
Restaurants (SIR), waartoe restaurant
Surabaya ook behoort, ontbreken niet en
kompletteren de informatie. Een aantal
sfeervolle zwart-wit foto's van oud-
Surabaya en kleurenfoto's van gerechten
voegen aan dit kookboekje een echte cul
turele en historische waarde toe.
VERVOLGVERHAAL
liiiiiliiiiHiiiiiliiilliiii
]M>OK II. KE^GMAI^S
-1-
HOOFDSTUK 1
Het dorp noemen we Grol. Zo heet
het niet, maar wat doet de juiste
naam er toe?
Het ligt in de vette kleistreken van Zee
land. Dus is het een landbouwdorpje. Het
is als het ware omgeven door een net van
boerderijen.
Grol zelf is een lange, geplaveide weg
met links en rechts woningen, soms
aanééngebouwd, soms van elkaar ge
scheiden. Aan het ene eind van die weg
ontstond een kleine verbreding. Dat is het markt
plein.
Op dat marktplein verrees de kerk, daterend al van
enige honderden jaren terug. In die kerk werd het
Woord Gods niet verkondigd, al lag dat Woord er
wel op de kansel. Bij dominee Grietman kwamen
dan ook geen mensen in de kerk. Die was alleen
vrij goed gevuld, als de dominee van Kwadamme
op de kansel stond. Die gaf geen stenen, maar
brood.
Rechts van de hoofdweg waren hier en daar zijwe
gen, aan weerszijden bebouwd met kleine, lage
huisjes, een lapje grond er vóór en een lapje er'
achter, die bereikt moesten worden over een smal
bruggetje, want langs de weg liep een brede sloot.
In die huisjes woonden de landarbeiders.
Eén van die zijwegen was vrij lang. Eigenlijk was
hij een hoofdweg, die later de hoofdstraat van het
dorp werd. Aan die weg waren wel enkele landar
beidershuisjes gebouwd, maar de meeste waren
toch voor middenstanders. Ook waren er winkels.
Uit het dorp over die weg lopend, kwam men op
een dijk. En dan was daar een tweesprong. Links
ging de weg naar Otdam, een onderdeel van Grol.
Dat was min of meer een industrieplaats. Het had
een paar fabriekjes en een scheepstimmerwerf. Er
was een haven. Het had ook sluizen. Want in Ot
dam begon het kanaal, dat de landstreek door
sneed. En aangezien dat kanaal druk bevaren
werd, was er in Otdam veel vertier. Daarom gin
gen de mensen, vooral de jongelui, van Grol 's Za-
terdagsavonds en 's Zondags naar Otdam, waar
leven en beweging was. Er was nog veel meer.
Want men vatte er het leven luchtig op. Daar
waren de cafe's, waar muziek gemaakt werd en
gedanst. Tot twaalf, één uur in de nacht.
Rechts van de tweesprong ging er een weg naar
Doorveld, ook een onderdeel van Grol. Dat
bestond uit zes woningen en een vrij hoog ge
bouw. Dat was het het station, waar alle treinen
stopten.
Er was nu een man in Grol en die heette Marius
Lokkerse. Hij woonde aan de weg naar Otdam, in
een van de enkele landarbeidershuisjes tussen die
andere woningen in. Want Lokkerse was landar
beider. In Grol zei men 'boereknecht'. Hij werkte
niet alleen op het land, maar ook op de boerderij.
Hij was in vaste dienst van Hendrikus Jansen,
wiens boerderij aan de andere kant van het dorp
gelegen was, de kant naar Kwadamme op.
Marius Lokkerse had een vrouw en zes kinderen.
De oudste was een meisje en zij heette Marie. Zij
was toen twaalf jaar. Moeder Lokkerse was niet
overdreven sterk. Zij had echter ook een zwak ka
rakter. Dat was jammer. Want al kan er onder
Gods toelating veel gebeuren, als zij niet zo zwak
van karakter was geweest, zou het, naar de mens
gesproken, met Marie niet zo ver gekomen zijn.
Nu was het al bedenkelijk. Want dat kleine, ver
waande ding van twaalf jaar speelde de baas over
moeder. De moeder had niet de kracht en de moed,
om op te treden.
Voor haar vader had Marie wel respekt. Maar
Lokkerse trad ook verkeerd op. Eigenlijk was het
meisje zijn oogappel en aangezien het ding dat
zeer goed wist, kon zij, min of meer vleiend optre
dend, heel wat van haar vader gedaan krijgen,
eigenlijk meer dan de andere kinderen. En zo
gebeurde het ook, dat Lokkerse al te weinig aan
dacht schonk aan de klachten van zijn vrouw over
de brutaliteit van Marie.
In de woning van Marius Lokkerse was het kraak-
zindelijk. Man, vrouw en kinderen kwamen ook
knap voor de dag. Niet overdreven. Precies 'naar
de stand'. Maar keurig. Zodat de mensen zich af
vroegen, hoe dat mogelijk was. Moeder Lokkerse
kon nu eenmaal met een dubbeltje meer doen dan
een ander.
Lokkerse en zijn vrouw waren lange tijd ter kerk
gegaan bij de oude dominee. Maar toen die over
leden was en dominee Grietman verscheen, was de
verandering gekomen. Zij waren slechts eenvoudi
ge mensen, Lokkerse en zijn vrouw, maar zij voel
den: deze dominee brengt Gods Woord niet. Hun
waarlijk geestelijke honger werd niet gestild. En
toen zij bespeurden, dat er op het dorp nog ande
ren waren, die evenzo dachten, kwam er langza
merhand een band. Er kwam, wat men zou kunnen
noemen, een gezelschap, dat bevrediging buiten de
kerk zocht, door elkaar onderling te stichten. Het
aantal vrienden was niet heel groot, maar het
groeide. En het won in aanzien, toen Cornells
Sinke, de zeer gegoede boer van 'Olmenhoeve',
moed greep, de publieke opinie van Grol tartte en
zich aansloot. Dat had tot gevolg, dat er meerma
len een evangelist optrad en Sinke, die een door
tastend man was, reeds de idee had geopperd, een
gebouwtje te stichten: naast de kerk een Evange
lisatie in de Ned. Herv. Kerk.
'Olmenhoeve' was gelegen een paar honderd
meter van de dijk naar Doorveld, de weg naar het
station dus op.
Op een kwartier afstand van 'Olmenhove' lag
'Eikenhof'. Daar woonde Hermannus Boer. Hij
was, wat men noemt, een 'kalf van een vent'. Hij
hield veel van zijn vrouw en zijn kinderen, van
wie Klaas toen twaalf jaar was. Deze jongen was
niet voor boer in de wieg gelegd. Daarover dach
ten allen gelijk. Er zat een 'kop' op Klaas. En
daarom zou Klaas op studie gaan. Dat was ook
zijn liefste wens. Het gymnasium in Middelburg
zou hem opnemen.
De boer was onverschillig voor welke vorm van
godsdienst ook. Hij kwam dientengevolge nooit in
de kerk. Nu wilde het geval echter, dat zijn vrouw
vaak op 'Olmenhoeve' een bezoek afstak en zeer
bevriend werd met boerin Sinke. Dat had tot
gevolg, dat er bij vrouw Boer een honger naar
Gods Woord kwam en een dorsten naar de fontei
nen des levenden waters. Dat had weer tot gevolg,
dat de boerin van 'Eikenhof' zo nu en dan het 'ge
zelschap' bezocht, dat vaak samenkwam in de
grote keuken van 'Olmenhoeve'. En Hermannus
Boer, want zijn vrouw deed niets zonder hem,
vond het best. Hij hield van zijn vrouw en gunde
haar graag dat genoegen, zoals hij meende. Als hij
er maar buiten bleef.
Allen op de boerderij wisten het, waar moeder
heenging. Maar de kinderen, voor zover tot onder
scheid van jaren gekomen, hielden het met vader.
De enige uitzondering was Klaas, die gevoelig was
voor moeders verhalen uit de Bijbel en die, toen
hij twaalf jaar was, zelfs reeds in de Bijbel snuffel
de. Moeder Boer, die knieën boog en handen
vouwde, dankte er God voor. Zijn Geest werkte in
die jongen. En bij dat danken steeg het gebed
omhoog: „Heere, laat dat zaad niet verstikken, als
straks de jongen het leven, het harde leven ingaat".
Midden in Grol was een smalle weg, ongeplaveid,
zodat het er in het najaar en in de winter, wanneer
het niet vroor, een modderpoel was. En aan die
smalle weg, die doodliep, stonden een drietal lage
huisjes. In het laatste woonde Fokko Folmer, een
landarbeider. (wordt vervolgd)
r.\
ONTWERP ADVIES
AANLEG
ONDERHOUD
Tel. (01876) 94 20, Herkingen
tuinarchitektuur hoveniersbedrijf b.v.
VOOR AL UW TAXATIES
Postbus 7, 3248 ZG Melissant
Tel. (01877) 2614 Fax 3904
Een absoluut trillingsvrij beeld door
Loewe Full Digital 100. Bijvoorbeeld
bij Loewe Concept Plus. Kijkt u eens
naar de voorsprong die Loewe heeft.
Bij ons verkrijgbaar: