EIÜVriDEri-IIIEUWS 10 december boedelveiling Overdenking pimpernel De Samaritaan Unieke verkoop 78 toerenplaten uit de Heilige Schrift ^Miliiiiwi: oud indische recepten uit de Een adventsroep 'Originele keuken van Surabaya' Bijvoeden? Kindvriendelijk! iilii^iiiiHBiiiiiilii HET ,KIJkVENSTER Ie trekking december-aktie 1994 2e Blad VRIJDAG 2 DECEMBER 1994 No. 6356 Blik op kerk -y? en samenleving ij - De homokwestie - Een onzalig besluit - Dreigende woorden „Hervormde Kerk: huis of gedoogzone voor homo's". Met die titel boven een artikel in het blad 'Woord en dienst' werd de hele discussie samengevat. De discussie zoals die plaatsvond op de jongste vergadering van de Generale Sy node van de Nederlandse Hervormde Kerk. Het vreemde besluit dat daar werd genomen - waarover straks - zal het laatste woord niet zijn dat over deze pro blematiek is gesproken, en het was ook niet het eerste... De kwestie dateert eigenlijk al van 1989. Toen bepaalde de hoogste vergadering van de Ned. Herv. Kerk - overigens met een kleine meerderheid - dat geen maat regelen mochten worden genomen tegen praktiserende homofielen. Met die maat regelen was dan vooral bedoeld uitslui ting van deelname aan het Heilig Avond maal. Vanwege de commotie die daarna ontstond werd dat besluit later weer af gezwakt, zodat de verschillende richtin gen er tijdelijk mee konden leven. Er werd toen een commissie in het leven geroepen 'ter bestudering van de exegeti sche en hermeneutische aspekten van sexualiteit naar aanleiding van vragen rond homoxexualiteit'. Dat is nogal een hele mondvol, zodat dit gezelschap al spoedig werd aangeduid als de 'seks- commissie'. Het rapport dat deze com missie nu op de synodetafel had gelegd bevredigde eigenlijk niemand, en dat was ook wel, de situatie kennende, een beetje te verwachten. Aan de ene kant zijn er de homofielen die voor zichzelf en voor hun wijze van leven een volwaardige plaats in de kerk opeisen. Wanneer hun levenspraktijk voor een kerkeraad aanleiding is om ver manend of handelend op te treden, dan voelen ze zich behandeld als tweede- rangslidmaten. Anderzijds is er de rech terflank van de kerk die het op grond van de Schriftgegevens niet anders kan zien dan dat een homofiele praxis in strijd is met Gods gebod, en zich geroepen weet de Avondmaalstafel heilig te houden. Het ziet er niet naar uit dat tussen die twee opinies ooit een compromis kan worden gevonden. Wanneer ergens dui delijk wordt hoezeer de Hervormde Kerk een verdeeld huis is, dan wel in deze kwestie. Wat er tenslotte uitgekomen is is het advies aan homo's: voel je je niet thuis in eigen gemeente en vrees je van de Avondmaalstafel te worden geweerd, probeer het dan in een naburige gemeen te, waar de kerkeraad er geen moeite mee heeft. En laat een bezwaarde kerke raad zelf ook naar zo'n gemeente ver wijzen. Dat is natuurlijk een onzalig besluit want homo's voelen zich daardoor toch enigs zins gediscrimineerd - in hun eigen ge meente is voor hen geen plaats - en ker keraden kunnen toch om des gewetens wil homo's niet doorsturen naar een andere gemeente? Het enige positieve aan dit besluit is dat de vrede bewaard blijft, maar het is wel een bedenkelijke vrede... Hoe gevoelig deze zaken liggen bleek wel tijdens de synodevergadering, waar soms woorden vielen die getuigden van weinig begrip voor het standpunt van de ander. Helaas heerst er ook in de kerk een geest van 'alles moet kunnen'. En dientengevolge worden zij die zich be roepen op de Heilige Schrift, in de be klaagdenbank gezet. Dat laatste gebeurde ook op een wijze die aan duidelijkheid niets te wensen overliet in het dagblad Trouw van woens dag 23 november. Een commentaartje op deze kwestie eindigde met deze veelzeg gende zin: „Maar het blijft onverteerbaar, dat de oordelende afwijzers volledig hun rech ten mogen uitoefenen, terwijl tegelijker tijd een groep meelevende en oprechte kerkleden tot mindere lidmaten verklaard worden". Dreigende taal aan het adres van hen die gehoorzaam willen zijn aan het Woord van God. Waarnemer ondernemersver. 'Dirksland' 1. V. d. Wende, Fortstraat 25, Herkin gen, 1 min. boodschappen. 2. H. Melissant, Zweosplein 8, Herkin gen, 1 min. boodschappen. 3. E. Bartelds, Molenzicht 49, Dirks land, waardebon 100,-. 4. M. Grootens, Voorstraat 16, Dirks land, waardebon 75,-. 5. A. Lugthart, Clematis 32, Dirksland, waardebon 75,-. 6. P. van Veelen, Straatdijk 25, Dirks land, waardebon 50,-. 7. Abrahamse, Beatrixlaan 8, Dirks land, waardebon 50,-. 8. G. van Veen, Wilhelminalaan 28a, Dirksland, waardebon 50,-. 9. P. Wolfert, Oudewei 5, Dirksland, waardebon 25,-. 10.1. Stolk, Binnenweg 12, Melissant, waardebon 25,-. 11Mw. Zoon-Knops, P. van Weellaan 10, Dirksland, waardebon 25,-. 12. L. Burgers, Weelstraat 10, Ooster- land, waardebon 25,-. 13. M. Panis, Emmalaan 22, Dirksland, waardebon 25,-. Schakel klub Stellendam Aanstaande zaterdag D.V. 3 december zal er een spelavond worden gehouden. Zijn jullie benieuwd? Kom dan allemaal weer. Nieuwe jonge ren zijn ook altijd welkom. We beginnen om 19.30 uur, maar de Schuur is om 19.00 uur al open. Tot ziens allemaal. 14. V. d. Nieuwendijk, Nieuweweg 36, Melissant, waardebon 15,-. 15. J. V. d. Valk, Irenestraat 32, Middel- hamis, waardebon 15,-. 16. Blankers, Volkerakstraat 7, Herkin gen, waardebon 15,-. 17. P. Westdorp, P. van Luenenstraat 7, Herkingen, waardebon 15,-. 18. E. Mulder, Deurloo 12, Dirksland, waardebon ƒ15,-. Prijzen kunnen worden afgehaald bij V. d. Groef B.V., Voostraat 22, Dirks land, tel. (01877) 2115. met optimaal resultaat een huis verkopen... nvm Makelaar Tamboer Tel. (01870)8 34 77 Zoals u bekend is wordt elk jaar de bazar gehouden in het verpleeghuis De Sama ritaan te Sommelsdijk. Veel oude en vaak nog mooie spullen worden dan via de rommelmarkt en veiling verkocht. Dit jaar was er geen veiling tijdens de bazar maar deze vindt nu een paar maan den later, op 10 december, plaats. Uit alle binnen gekomen artikelen zijn de mooiste, vaak antieke, spullen apart ge houden voor de veiling. Dit zijn de oude spullen die rommelmarkten en veilingen vaak zo aantrekkelijk maken. 'Voor een prikkie' een mooi, oud, soms antiek, stuk in huis. Grootmoederstijd is dus goed vertegen woordigd tijdens de veiling. De veiling begint om 10.00 uur in de rekreatiezaal van De Samaritaan en is voor iedereen vrij toegankelijk. Wilt u van tevoren reeds een kijkje nemen bij de te veilen artikelen, dan kunt u terecht in de hal van het verpleeghuis waar een aantal artikelen zijn uitgestald. Op de veilingdag zelf staan alle artikelen ter bezichtiging opgesteld in de rekre- atie-zaal en kunt u tussen 10.00 en 12.00 uur komen kijken. Op deze dag start ook een verkoop van unieke oude 78 toerenplaten. Van 10 t/m 31 december kunnen belang stellenden zeldzame 78 toerenplaten ko pen in het verpleeghuis De Samaritaan. Deze aktie is opgezet door de huisradio van de stichting HDG, Radio ROGOS. Tegenwoodig hebben we de CD-disc en de aloude langspeelplaten en singles worden zeldzaam. De oude 78 toeren langspeelplaten zijn al tientallen jaren gewillige objekten voor verzamelaars. Vele unieke opnamen zijn intussen ver schenen op deze 78 toerenplaten en er is een levendige ruil en verkoop ontstaan onder de echte verzamelaars. Worden ze nog gedraaid? Soms, maar bij de meesten worden deze platen zorgvuldig bewaard. Een originele Louis Davids of een eerste persing van een Ramblersplaat blijft natuurlijk een kostbaar bezit en heeft voor velen een grote emotionele waarde. In De Samaritaan worden deze oude op namen vastgelegd op meer moderne ap paratuur. Op deze wijze kan de huisom- roep putten uit een unieke kollektie die bij de bewoners van De Samaritaan veel herinneringen oproept. Op zaterdag 10 december start de ver koop van deze oude 78 toerenplaten. T/m 31 december staan deze platen in de hal van het verpleeghuis en kunnen be langstellenden hun favoriete platen uit zoeken. Voor een paar gulden kunt u in het bezit komen van originele opnamen uit vroe gere jaren. De opbrengst van deze aktie komt ten goede aan de huisomroep. Het repertoire omvat Hollandse, klassie ke, instrumentale, Engelstalige en gees telijke muziek. „Zend Uw licht en Uw waarheid, dat die mij leiden;" (Psalm 43:3a) De woorden van onze tekst zijn een ge bed. De dichter giet zijn hart uit voor de Heere, Die alles ziet en weet. Hij zoekt het licht en de waarheid niet bij de men sen, dus ook niet bij Gods volk, maar bij de Heere Zelf. Hij belijdt; „Uw licht o, Heere mis ik. Ik lig in duisternissen en Uw waarheid ken ik niet. Zend Uw licht". Wij, u en ik, hebben het duister gemaakt in deze wereld en in ons eigen hart. We hebben de Heere in Wie gans geen duis ternis is verlaten en we zijn de vorst der duisternis en de vader der leugenen toe gevallen. Er is geen licht en geen waar heid meer bij ons te vinden. Diegene, die dat niet ziet, zegt: „Och dat valt nogal mee". Zo erg is het niet. Maar als de Heere ons door Zijn Woord en Geest komt te ontdekken aan ons duiste re en leugenachtige hart, dan komt daar die vraag van onze tekst naar voren en vraagt zulk een ziel met David: „Zend Uw licht en Uw waarheid dat die mij lei den". Dan is het een roep uit de nood tot God. Zo niet te kunnen naderen tot de berg Zijner heiligheid. Wie zal dan voor God bestaan? Dan moet heel ons leven ons gaan ver oordelen. Zo komt er reeds enig licht in ons leven, dat de duisternis openbaar maakt en zo komt de waarheid die ons eerlijk gaat maken voor God. Strafwaardig! En de roep wordt gehoord: „Is er nog een middel om de welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen? Zo is de roep in onze tekst, een advents roep: „Zend Uw Licht en Uw Waarheid dat die mij leiden, dat zij mij brengen tot de berg Uwer heiligheid en tot Uw wo ningen." Het is de roep om de komst van Christus, Die de Heere God eens zou ge ven tot een Licht voor een volk, dat in duisternis wandelt en woont in het land van de schaduw des doods en tot de Waarheid aan een volk dat van nature de leugen liever heeft gehad dan de waar heid. Het licht dat God zendt, is aan een per soon verbonden. Gelijk het aardse licht aan de zon verbonden is, is het licht der zaligheid gebonden aan Christus Jezus. In de volheid des tijds is Hij gekomen, de Zonne der Gerechtigheid. Maar ook toen hebben wij de duisternis liever gehad dan het licht. Ja, we hebben gezondigd tegen de wet en het evangelie. Maar zie nu wil dat licht des Heeren schijnen in een duistere plaats. Het mijdt de duistere plaats van uw hart niet. Nee juist omgekeerd het wil er schijnen. God heeft er lust in Zijn licht neder te zenden, maar Hij moet dikwijls klagen: „Gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven en overvloed zoudt hebben." De een wandelt bij het licht van zijn ver stand, een ander bij inwendig licht. Hier vraagt de dichter om licht bij de Heere vandaan. „Zend Uw waarheid." Licht en waarheid behoren bij elkaar, zoals duisternis en leugen. Uw waarheid dus ook daarin heeft hij God nodig. Hij is de Zender van de waarheid. Christus is het Licht der wereld (Joh. 8) en ook de Weg, de Waar heid en het Leven (Joh. 14). O, alles is in Hem te vinden voor alles missende men sen, die zichzelf als duistere en leugen achtige mensen hebben leren kennen. Zeg eens heeft u wel eens met de ogen van het geloof iets van dat heerlijk Licht en die heerlijke Waarheid in Christus mogen zien schitteren? „Dat die mij lei den." Zo zult u alleen geleid kunnen worden in dit leven door de overste Leidsman Christus Jezus in Wie het Licht en de Waarheid is gekomen. Zij dan de bede in deze adventstijd voor een volk dat in het duister dwaalt maar ook voor u persoonlijk en allen die u lief zijn; „zend Heere Uw licht en Uw waar heid dat die mij leiden." Om zo ook eens als onze levenslamp uit gaat ingeleid en gebracht te worden tot de berg van Gods heiligheid en in te gaan in Gods woningen. Dan zal er verheuging zijn in de God der blijdschap, dan tokkelen de snaren op de harp en zingt een begenadigde ziel: „Ge loofd zij God met diepst ontzag. Dan is voor hen de dood in Christus verslonden tot eeuwige overwinning. Zeg eens is die adventsroep om licht en waarheid de uwe geworden? De Heere vervulle deze roep in uw leven en bidt het dan maar dagelijks mee met de psalm- dichter van de 43e Psalm: Zend Heer' Uw licht en waarheid neder. En breng mij, door dien glans geleid. Tot Uw gewijde tente weder Dan klimt mijn bange ziel gereder Ten berge van Uw heiligheid. Daar mij Uw gunst verbeidt. R. Veldman N. A. VAN KEMPEN makelaar o.z., beëdigd taxateur Nieuw van Loewe: Full Digital 100. RADIO-TELEVISIE WASAUTOMATEN Verkoop en reparatie alle merken Dorpsweg 37 3253 AG OUDDORP TEL (01878)1618 Onlangs is bij uitgeverij C. van Koppen B.V. te Ouddorp verschenen: door Ernst L. van Toll. ISBN 90-71992-12-8. Prijs 23,90. Het 15-jarig jubileum van Indonesisch restaurant Surabaya te Middelburg bleek een goede aanleiding te zijn om een kookboekje samen te stellen waarin de culinaire filosofie, waarop de keuken van Surabaya gebaseerd is, tot uiting wordt gebracht. Een filosofie van restaurant Surabaya die berust op originaliteit en authenticiteit. De Oost-Javaanse keuken, zoals die zich in Surabaya (de tweede stad van Indonesië) ontwikkelde, onder ging door de eeuwen heen vele invloe den van buiten. De Oost-Javaanse plaats Surabaya is immers een haven en han delsstad, waar vele (culinaire) invloeden zich vermenoden. Generatie op generatie Die invloeden vindt de lezer ook terug in de recepturen die in dit boekje staan. Daarnaast bevat het authentieke recepten die generaties lang van moeder op doch ter werden doorgegeven en uiteindelijk door Ernst van Toll opgetekend werden met de bedoeling het Nederlandse pu bliek kennis te laten maken met de typi sche en exotische Surabayaanse smaak en de oorspronkelijkheid niet verloren te laten gaan door deze aan de komende generaties door te geven. Ernst van Toll is geboren in Sarangen, Oost-Java en groeide op in Surabaya. Hoe, wat en wanneer? Dat zijn vragen waar elke voeden de moeder over na gaat denken. Alle adviezen die gegeven worden. Wat is dan verstandig? Als borstvoedingsorganisatie La Leche League proberen we uit te gaan van de behoeften van de baby, omdat baby's nog niet voor zichzelf op kunnen komen. We willen graag mei a.s. en voedende moeders hierover van gedachten wisse len. Ook andere belangstellenden zijn van harte welkom. De bijeenkomsten, waar u welkom bent, ook als u nog niet eerder bent geweest, zijn in Goedereede en Sommelsdijk. In Goedereede, Geuzenpad 30, aan vang 9.30 uur. In Sommelsdijk, Pimpelmees 27, aan vang 20.00 uur. Voor verdere informatie of hulp kunt u bellen met: Anneke Akershoek, tel. (01879) 2498. Carla van Gils, tel. (01873) 1716. Joke Kamp, tel. (01873) 2763. Wij verhuren ook de elektrische kolf. Een stukje nostalgische sfeer en eetcul- tuur die hij meegenomen heeft naar Ne derland is treffend weergegeven in dit boekje dat zich, door de aanwijzingen om gerechten en bijgerechten te combi neren tot volledige maaltijden, onder scheidt van andere Indonesische kook boeken. Foto's van toen Een lijst van ingrediënten en toko's en restaurants die aangesloten zijn bij de culinaire organisatie Selected Indonesian Restaurants (SIR), waartoe restaurant Surabaya ook behoort, ontbreken niet en kompletteren de informatie. Een aantal sfeervolle zwart-wit foto's van oud- Surabaya en kleurenfoto's van gerechten voegen aan dit kookboekje een echte cul turele en historische waarde toe. VERVOLGVERHAAL liiiiiliiiiHiiiiiliiilliiii ]M>OK II. KE^GMAI^S -1- HOOFDSTUK 1 Het dorp noemen we Grol. Zo heet het niet, maar wat doet de juiste naam er toe? Het ligt in de vette kleistreken van Zee land. Dus is het een landbouwdorpje. Het is als het ware omgeven door een net van boerderijen. Grol zelf is een lange, geplaveide weg met links en rechts woningen, soms aanééngebouwd, soms van elkaar ge scheiden. Aan het ene eind van die weg ontstond een kleine verbreding. Dat is het markt plein. Op dat marktplein verrees de kerk, daterend al van enige honderden jaren terug. In die kerk werd het Woord Gods niet verkondigd, al lag dat Woord er wel op de kansel. Bij dominee Grietman kwamen dan ook geen mensen in de kerk. Die was alleen vrij goed gevuld, als de dominee van Kwadamme op de kansel stond. Die gaf geen stenen, maar brood. Rechts van de hoofdweg waren hier en daar zijwe gen, aan weerszijden bebouwd met kleine, lage huisjes, een lapje grond er vóór en een lapje er' achter, die bereikt moesten worden over een smal bruggetje, want langs de weg liep een brede sloot. In die huisjes woonden de landarbeiders. Eén van die zijwegen was vrij lang. Eigenlijk was hij een hoofdweg, die later de hoofdstraat van het dorp werd. Aan die weg waren wel enkele landar beidershuisjes gebouwd, maar de meeste waren toch voor middenstanders. Ook waren er winkels. Uit het dorp over die weg lopend, kwam men op een dijk. En dan was daar een tweesprong. Links ging de weg naar Otdam, een onderdeel van Grol. Dat was min of meer een industrieplaats. Het had een paar fabriekjes en een scheepstimmerwerf. Er was een haven. Het had ook sluizen. Want in Ot dam begon het kanaal, dat de landstreek door sneed. En aangezien dat kanaal druk bevaren werd, was er in Otdam veel vertier. Daarom gin gen de mensen, vooral de jongelui, van Grol 's Za- terdagsavonds en 's Zondags naar Otdam, waar leven en beweging was. Er was nog veel meer. Want men vatte er het leven luchtig op. Daar waren de cafe's, waar muziek gemaakt werd en gedanst. Tot twaalf, één uur in de nacht. Rechts van de tweesprong ging er een weg naar Doorveld, ook een onderdeel van Grol. Dat bestond uit zes woningen en een vrij hoog ge bouw. Dat was het het station, waar alle treinen stopten. Er was nu een man in Grol en die heette Marius Lokkerse. Hij woonde aan de weg naar Otdam, in een van de enkele landarbeidershuisjes tussen die andere woningen in. Want Lokkerse was landar beider. In Grol zei men 'boereknecht'. Hij werkte niet alleen op het land, maar ook op de boerderij. Hij was in vaste dienst van Hendrikus Jansen, wiens boerderij aan de andere kant van het dorp gelegen was, de kant naar Kwadamme op. Marius Lokkerse had een vrouw en zes kinderen. De oudste was een meisje en zij heette Marie. Zij was toen twaalf jaar. Moeder Lokkerse was niet overdreven sterk. Zij had echter ook een zwak ka rakter. Dat was jammer. Want al kan er onder Gods toelating veel gebeuren, als zij niet zo zwak van karakter was geweest, zou het, naar de mens gesproken, met Marie niet zo ver gekomen zijn. Nu was het al bedenkelijk. Want dat kleine, ver waande ding van twaalf jaar speelde de baas over moeder. De moeder had niet de kracht en de moed, om op te treden. Voor haar vader had Marie wel respekt. Maar Lokkerse trad ook verkeerd op. Eigenlijk was het meisje zijn oogappel en aangezien het ding dat zeer goed wist, kon zij, min of meer vleiend optre dend, heel wat van haar vader gedaan krijgen, eigenlijk meer dan de andere kinderen. En zo gebeurde het ook, dat Lokkerse al te weinig aan dacht schonk aan de klachten van zijn vrouw over de brutaliteit van Marie. In de woning van Marius Lokkerse was het kraak- zindelijk. Man, vrouw en kinderen kwamen ook knap voor de dag. Niet overdreven. Precies 'naar de stand'. Maar keurig. Zodat de mensen zich af vroegen, hoe dat mogelijk was. Moeder Lokkerse kon nu eenmaal met een dubbeltje meer doen dan een ander. Lokkerse en zijn vrouw waren lange tijd ter kerk gegaan bij de oude dominee. Maar toen die over leden was en dominee Grietman verscheen, was de verandering gekomen. Zij waren slechts eenvoudi ge mensen, Lokkerse en zijn vrouw, maar zij voel den: deze dominee brengt Gods Woord niet. Hun waarlijk geestelijke honger werd niet gestild. En toen zij bespeurden, dat er op het dorp nog ande ren waren, die evenzo dachten, kwam er langza merhand een band. Er kwam, wat men zou kunnen noemen, een gezelschap, dat bevrediging buiten de kerk zocht, door elkaar onderling te stichten. Het aantal vrienden was niet heel groot, maar het groeide. En het won in aanzien, toen Cornells Sinke, de zeer gegoede boer van 'Olmenhoeve', moed greep, de publieke opinie van Grol tartte en zich aansloot. Dat had tot gevolg, dat er meerma len een evangelist optrad en Sinke, die een door tastend man was, reeds de idee had geopperd, een gebouwtje te stichten: naast de kerk een Evange lisatie in de Ned. Herv. Kerk. 'Olmenhoeve' was gelegen een paar honderd meter van de dijk naar Doorveld, de weg naar het station dus op. Op een kwartier afstand van 'Olmenhove' lag 'Eikenhof'. Daar woonde Hermannus Boer. Hij was, wat men noemt, een 'kalf van een vent'. Hij hield veel van zijn vrouw en zijn kinderen, van wie Klaas toen twaalf jaar was. Deze jongen was niet voor boer in de wieg gelegd. Daarover dach ten allen gelijk. Er zat een 'kop' op Klaas. En daarom zou Klaas op studie gaan. Dat was ook zijn liefste wens. Het gymnasium in Middelburg zou hem opnemen. De boer was onverschillig voor welke vorm van godsdienst ook. Hij kwam dientengevolge nooit in de kerk. Nu wilde het geval echter, dat zijn vrouw vaak op 'Olmenhoeve' een bezoek afstak en zeer bevriend werd met boerin Sinke. Dat had tot gevolg, dat er bij vrouw Boer een honger naar Gods Woord kwam en een dorsten naar de fontei nen des levenden waters. Dat had weer tot gevolg, dat de boerin van 'Eikenhof' zo nu en dan het 'ge zelschap' bezocht, dat vaak samenkwam in de grote keuken van 'Olmenhoeve'. En Hermannus Boer, want zijn vrouw deed niets zonder hem, vond het best. Hij hield van zijn vrouw en gunde haar graag dat genoegen, zoals hij meende. Als hij er maar buiten bleef. Allen op de boerderij wisten het, waar moeder heenging. Maar de kinderen, voor zover tot onder scheid van jaren gekomen, hielden het met vader. De enige uitzondering was Klaas, die gevoelig was voor moeders verhalen uit de Bijbel en die, toen hij twaalf jaar was, zelfs reeds in de Bijbel snuffel de. Moeder Boer, die knieën boog en handen vouwde, dankte er God voor. Zijn Geest werkte in die jongen. En bij dat danken steeg het gebed omhoog: „Heere, laat dat zaad niet verstikken, als straks de jongen het leven, het harde leven ingaat". Midden in Grol was een smalle weg, ongeplaveid, zodat het er in het najaar en in de winter, wanneer het niet vroor, een modderpoel was. En aan die smalle weg, die doodliep, stonden een drietal lage huisjes. In het laatste woonde Fokko Folmer, een landarbeider. (wordt vervolgd) r.\ ONTWERP ADVIES AANLEG ONDERHOUD Tel. (01876) 94 20, Herkingen tuinarchitektuur hoveniersbedrijf b.v. VOOR AL UW TAXATIES Postbus 7, 3248 ZG Melissant Tel. (01877) 2614 Fax 3904 Een absoluut trillingsvrij beeld door Loewe Full Digital 100. Bijvoorbeeld bij Loewe Concept Plus. Kijkt u eens naar de voorsprong die Loewe heeft. Bij ons verkrijgbaar:

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1994 | | pagina 5