EIIIVt1DEt1-l1IEUW5
Stop de inbrekers
ƒ300,
Overdenking
Glavimans Junior B.V.
uit de
Heilige Schrift
Rommelmarkt op
het Havenhoofd
te Goedereede
Toch een
Avondvierdaagse I
Credo-singers
in de Bethelkerk
Voorspeelmiddag
Slagweric/iioorn
HET
VENSTER
VERVOLGVERHAAL
De klokken
van Guardia
Kompleet infra-rood inbraak-alarm
Jezus op de oever
2e Blad
VRIJDAG 15 APRIL 1994
No. 6292
blik op kerk -^p
en samenleving Ij
- Zorgen om de kerk
- Getolereerd uitstel
- Opmerkelijk geluid
Er zijn tegenwoordig genoeg zaken
waarover een mens zorgen kan hebben.
De ontwrichting van de samenleving, als
gevolg van de normloosheid. De onvei
ligheid, in en buitenshuis. De vele vor
men van verslaving. De economische
situatie en de werkloosheid. De politieke
verwarring, die met de verkiezingen op
handen nog steeds groter schijnt te wor
den. Enzovoort, enzovoort. Ieder kan de
rij naar eigen believen aanvullen.
Ik werd getroffen door een artikel dat
begon met de woorden: „Hebt u ook
zorg over de kerk? Er zijn mensen die
ervan wakker liggen. Net als Jeremia die
klaagde over de verwoesting van Sion.
Er is reden genoeg om bezorgd en ver
drietig te zijn". Als voorbeelden worden
dan genoemd het beruchte rapport over
de onkerkelijkheid in Nederland, en het
kerkelijk gebeuren rondom Samen-op-
Weg.
Het artikel stond in het Hervormd Week
blad van 7 april en was van de hand van
Dr C. Vermeulen, predikant te Valken
burg (ZH). Een nog jonge vrouw had
tegen hem gezegd: „We worden in de
uitverkoop gedaan. Het meest haalbare
spelen we nog in de wacht, maar we
moeten aan alle kanten concessies doen
terwille van de éénwording met een
kerk, waarmee we helemaal niet één
^ijn-"
In bedoeld artikel werden de zaken zó
glashelder geformuleerd dat ik het niet
beter zou kunnen verwoorden. Wanneer
het gaat over die gemeenten die niet mee
Op zaterdag 23 april hoopt de Eben
Haëzerschool te Goedereede-Haven-
hoofd een rommelmarkt te houden in en
rondom de school. De opbrengst van
deze rommelmarkt is o.a. bestemd voor
buitenspelmateriaalcomputerapparatuur
en programmatuur en (afhankelijk van
de opbrenst) voor andere leer- en hulp
middelen. Het belooft een gezellige dag
te worden: 's morgens vroeg zijn er al
mensen in de weer om stapels oliebollen
te bakken, zodat u tegen koffietijd een
vers bolletje kunt komen kopen.
Trouwen dat 'bakkie' kunt u ook op de
rommelmarkt nuttigen. Verder treft u
allerlei kraampjes aan met o.a. oude
spulletjes, handwerkartikelen, tweede
hands boeken en nog veel en veel meer.
Voor de kinderen is er die dag ook heel
wat te beleven: raden, grabbelen, sjoelen,
enz. enz.
Kom daarom naar onze rommelmarkt!!
Op 23 april van 9.30 tot 16.00 uur bent u
welkom. Mensen die met de auto komen,
verzoeken we te parkeren langs de
haven van Goedereede-Havenhoofd,
zodat er geen verkeerschaos ontstaat in
de Blauwe Distelstraat; het is dan onge
veer drie minuten lopen naar de rommel
markt.
A.G. Eggebeen
„En wat doen ze nu?"
Spinello kijkt zijn geheimschrijver
nieuwsgierig aan.
„Er komen er nog een paar naar de mis,
de rest wil niets meer met onze moeder
kerk te maken hebben. Maar het zijn
goede en gemakkelijk te leiden mensen.
Ik voor mezelf geloof, dat ze de mis
kunnen met SoW, dan stelt Dr Vermeu
len dat die aanvankelijk geen strobreed
in de weg zullen worden gelegd. Alleen
vraagt hij zich - terecht - af hoe lang
dat zal duren... Want de kerkelijke prak
tijk heeft ons wat dat betreft wel enige
ervaring bezorgd. Ik laat hem nu zelf aan
het woord:
„We kennen de kerkelijke praktijk
op het punt van de omstreden beslui
ten. Denk maar aan de openstelling
van de ambten voor vrouwen. Er is
een aanvankelijke tolerantie tegen
over bezwaarden, maar na een aantal
jaren is de gevoerde strijd vergeten,
men kent de argumenten niet meer.
De dissidenten krijgen dan te maken
met wanbegrip, met een neerbuigend
medelijden en met een toenemende
pressie om eindelijk met hun tijd
mee te gaan. Als er geen hervormde
meerdere vergaderingen blijven,
worden gemeenten en personen die
hervormd willen blijven toch inge
deeld bij de verenigde kerk. Dan is
er ook geen echt vrije keuze voor de
gemeenten, alleen een getolereerd
uitstel van het plaatselijk samengaan.
We kunnen ons dan weer voorberei
den op de bekende vraag: 'zijn jullie
nog niet zo ver?' en voor die vraag
ben ik allergisch. Hij lijkt wel tole
rant, maar hij klinkt mij hoogmoedig
en ongeestelijk in de oren."
Ik vond dat een zeer opmerkelijk geluid,
nu eens niet uit kringen van de Ger.
Bond, maar van een man die duidelijk tot
de Confessionele Vereniging behoort.
We zouden zeggen: dan horen we het
ook eens van die kant.
Want het is inderdaad een irritante hou
ding van de leidinggevenden binnen de
kerken om hun plannen door te drukken,
ondanks alle tegenstand, en dan wat
neerbuigend te doen tegen hen die zich
verzetten, alsof ze alleen maar een eindje
achteraankomen.
Dat is dan één van de zorgen die we heb
ben over de kerk. En soms denk je: lagen
er maar méér mensen over wakker...
Dan werden die zorgen wellicht ook
méér gebracht op de plaats waar ze
horen: aan de troon van Gods genade.
Waarnemer
voor huis en kantoor,
120 db sirene, afstandbediening, auto-reset,
zeer eenvoudige montage.
Eigen import, dus zeer
lage prijs: Tijdelijk slechts
inkl. B.T.W.
Postbus 164, 3253 ZJ Ouddorp
Telefoon (01879) 15 33 Fax (01879) 35 99
MIDDELHARNIS
Het Rode Kruis gaat alsnog de
avondvierdaagse organiseren. De
avondvierdaagse zal plaatsvinden
in de week van 31 mei t/m 3 juni.
Toen het Rode Kruis er achter kwam dat
er echt geen avondvierdaagse zou wor
den georganiseerd, betreurde men dit
erg. De avondvierdaagse is een jarenlan
ge traditie voor de gemeente Middelhar-
nis, waar honderden mensen enthousiast
aan mee liepen. Om deze traditie in stand
te houden gaat het Rode Kruis zich met
man en macht inzetten om de avondvier
daagse te organiseren. Met leden van het
Rode Kruis en met mensen die zich eer
der ingezet hebben, is er voldoende man
kracht om de avondvierdaagse te organi
seren. Hierbij zal bijzondere aandacht
worden besteed aan de verkeersveilig
heid van de deelnemers.
U kunt zich elke maandagavond voor-
inschrijen. Dit kan tussen 19.30 en 21.00
uur, in het Rode Kruis-gebouw (in het
Diekhuus). Dinsdag 31 mei kunt u zich
vanaf 18.00 uur inschrijven bij de start
plaats (recreatiecentrum 'De Staver').
Mensen die een bijdrage willen leveren
aan de organisatie zijn ook van harte
welkom.
U kunt hiervoor na 18.00 uur kontakt
opnemen met medewerkers van het Rode
Kruis: dhr. J. M. Blok, tel. (01870)
85006 of mevr. M. J. Hartensveld, tel.
(01870)83529.
lliieijiiile
•iet
■'Se
,,En in die nacht vingen zij niets; en
als het nu morgenstond geworden
was, stond Jezus op de oever"
(Johannes 213 en 4)
Wachten duurt lang. Zeker voor een
bedrijvig man als Petrus. Christus had
beloofd, dat Hij Zijn discipelen zou ont
moeten in Galilea, maar Hij laat ze eerst
nog wachten. En dat is niets voor Petrus.
En daarom hoor ik hem op een avond
zeggen: Ik ga vissen. En daar zijn de
andere discipelen direkt voor te vinden.
Ze gaan, denk ik, naar hetzelfde vissers
schip, dat Petrus drie jaar geleden aan de
kant gelegd had. Ze halen de netten
tevoorschijn, en ze gaan het water op.
Maar dat loopt op een teleurstelling uit.
In de donkere avond gaat het net over
boord... één keer... nog een keer... en
nog eens. Maar steeds weer: lege netten.
Geen enkele vis gevangen... alle moeite
voor niets. Om moedeloos van te wor
den.
Het is eigenlijk net als drie jaar geleden.
Toen hadden ze ook niets gevangen.
Maar toen was de Heere Jezus gekomen,
en Hij had ze opnieuw het water opge
stuurd: steek af naar de diepte! En toen
hadden ze een rijke vangst gehad. De
macht van Jezus had de vissen in het net
gebracht. En het wonderlijke was: ze
waren ook zelf gevangen. Ze moesten
volgen op de roepstem van Christus: Ik
zal u vissers van mensen maken. Maar
wat was er van terecht gekomen? In deze
donkere nacht hadden ze het gevoel, dat
ze weer op hetzelfde punt waren aange
komen. Weer op het schip. Weer lege
netten. Zou de Heere Jezus wel echt zijn
opgestaan? Jazeker, Hij was wel even
aan hen verschenen, maar waar was Hij
nu?
Misschien kunt u wel iets van deze disci
pelen begrijpen. Omdat het ook in uw
leven zo donker is. Zo moedeloos. Zo
hopeloos. Teleurgesteld in het leven,
misschien ook wel teleurgesteld in het
geloof. Als u terugkijkt naar de afgelo
pen weken, dan weet u het niet meer. Ja
zeker, het is Pasen geweest. U bent naar
de kerk gekomen, of hebt geluisterd bij
de kerktelefoon. U hebt de blijde bood
schap gehoord: Christus is opgestaan uit
de dood. De macht van de satan is ver
slagen. Nu is er hoop en uitzicht over de
dood heen. Maar toch, het was alsof het
niet wou doordringen in uw hart. Het
bleef zo donker. En toen het Paasfeest
voorbij was, bent u maar weer aan het
werk gegaan, net als de discipelen. Voort
in de sleur van elke dag. Maar de kracht
en de blijdschap van Pasen wordt gemist.
Uw levensscheepje vaart door de nacht,
en het is zo donker om u heen. Mis
schien een groot verdriet in uw leven, en
u moet eenzaam verder. Misschien wel
in de steek gelaten door anderen. Of in
uw gezin: zorgen over uw kinderen.
Tegenslag op uw werk, of op school. En
de vragen komen omhoog: Waar is God?
Waar is mijn geloof? Waar is mijn hou
vast?
En dat kan ook, wanneer wel alles voor
spoedig gaat in uw leven. Maar dat u
toch geen vrede vindt in uw hart. Want
de Heere kwam in uw leven. En bij het
ontdekkend licht van Zijn Woord en
Geest kwamen uw zonden levensgroot
op u af. Een schuld, die u zelf nooit weg
krijgt. Als ik sterven moet: wat dan?
Want dan heb ik niets om voor God te
verschijnen? Wat ik ook doe: telkens
weer lege netten. En misschien dat u wel
eens denkt: Laat ik maar ophouden met
bidden, ophouden met geloven, want het
helpt toch niet. En u ziet in het woord
van deze tekst uw leven getekend: In die
nacht vingen zij niets.
Toch moeten we dan goed lezen, hoe het
er staat: In die nacht, die bepaalde nacht.
Dat was niet toevallig. Gods hand hield
de vissen uit het net. En waarom? Opdat
de discipelen met hun eigen pogingen
aan een eind zouden komen. Opdat ze
over zouden blijven als ellendige en
arme mensen. Want zo zou de Heere
zich kunnen openbaren in al Zijn heer
lijkheid. In de volheid van Zijn genade.
Om lege netten te vullen, ja om lege har
ten te vullen met Zijn genade. Daarom,
het was Gods leiding, dat ze die nacht
van beproeving en teleurstelling moesten
doormaken. Maar ook in die nacht ver
geet Christus ze niet!
Hij ziet hen, ook al zien ze Hem niet. Hij
weet wat ze aftobben, en Hij houdt ze
vast. En zo doet de Heere nog. Hij ziet
ook u. In die bepaalde nacht, die u moet
doormaken. Die donkere tijd in uw le
ven, waar een ander misschien niets van
af weet. Hij weet ervan. En Hij heeft ook
met uw leven Zijn wijze bedoeling. Om
af te breken, wat van u is. Zodat u leeg
en schuldig overblijft. Want juist in die
weg wil Hij zich openbaren. Wil Hij
Zich bekend maken als de Vorst van
Pasen, de Heiland vol van genade en
liefde. Hij wil juist daar beginnen, waar
u aan een eind gekomen bent. Wanl na
de nacht laai Hij de morgenstond aanbre
ken.
Dat lezen we in vers 4: Als het nu mor
genstond geworden was... Boven de
heuvels zien we de zon opkomen. Over
het water hangt nog de kille nevel van de
vroege morgen.
En op het stille strand: de Heere Jezus!
Hij stond op de oever, zegt deze tekst. In
de grondtekst staat een woord, dat te
maken heeft met 'stukbreken'. De oever
is de plaats, waar de golven stuk breken
tegen het strand. Waar de kracht van het
water wordt gebroken. En nu Jezus op de
oever: de golven breken stuk aan Zijn
voeten.
En dat is nu Pasen. Christus op de oever.
Ja-zeker, Hij is eerst ondergegaan in de
wateren van Gods toom over de zonde.
Als Christus moet sterven aan het kruis,
dan kan Hij zeggen met psalm 42: Al
Uw golven en baren zijn over Mij heen
gegaan. Maar dan wordt het Pasen.
Christus staat op uit de dood. De donkere
nacht moet plaats maken voor een blijde
morgen. De Heere Jezus heeft Zich door
de wateren van Gods oordeel heenge-
worsteld. En nu staat Hij aan de overzij
de. De dood en het graf overwonnen. De
golven breken stuk aan Zijn voeten. Hij
is Overwinnaar. En zo mag ik Hem aan
wijzen, wanneer u deze meditatie leest:
Zie, daar staat Hij!
Uw levens-scheepje vaart misschien
door de nacht. Het is misschien donker
en moeilijk. Maar zie, de morgen breekt
aan. Jezus staat aan de oever! De golven
breken stuk aan Zijn voeten. De golven
van uw nood, uw angst, uw eenzaam
heid. Het is misschien een bruisende
watervloed. Maar Hij is sterker, dan de
machten van de duisternis.
De golven breken stuk aan Zijn voeten.
Ook de hoge golven van uw schuld en
zonde. Wanneer de Heilige Geest uw
ogen opende, dan hebt u het ontdekt: een
stroom van ongerechtigheden, had de
overhand op mij! En u kunt dat zelf nooit
wegkrijgen. Maar zie dan op de Heere
Jezus. Hij staat aan de oever, in de lich
tende morgen. En die stroom van onge
rechtigheden breekt stuk aan Zijn voeten.
Hij heeft een volkomen verzoening aan
gebracht door Zijn lijden aan het kruis.
En door Zijn dood heeft Hij voor u het
eeuwige leven verworven. En nu komt
Hij, ook door middel van deze meditatie,
om u te troosten en te bemoedigen. Om
in uw donkere hart het licht van Pasen te
laten schijnen: Ik ben uw heil alleen.
Verwacht het van Mij. Want ik wil uw
lege hart vervullen met de overvloed van
Mijn genade. Leest u Johannes 21 er
maar op na. De discipelen vielen van de
ene verrassing in de andere. En zo mag
het ook bij u zijn. Kniel dan maar neer
aan Zijn voeten. Want bij Hem is gena
de. Bij Hem is leven. Bij Hem is kracht
om voort te gaan op een moeilijke weg.
Christus, Hij is een volkomen Zaligma
ker. Daarom, wijs Hem niet af Ga niet
zonder Hem verder. Want daar komt u
mee om. Laat ook uw bede zijn:
..Verhoog, o Heere, Uw naam en kracht;
zo zal ons vrolijk zingen
door lucht en wolken dringen;
Zo wordt Uw heerschappij en macht
door ons nog eeuwen lang,
geloofd met psalmgezang"
(Psalm 21:13)
Middelhamis
W. Westland
Op zaterdag 16 april wordt door het
bekende Rotterdamse koor The Credo
Singers een zang- en orgelavond gege
ven in de Bethelkerk aan de Boergoense-
vliet in Rotterdam/Charlois.
Tevens werkt mee het jongerenkoor
Young-Voices uit Berkel en Rodenrijs.
Het gesproken woord is van dominee L.
Romein uit Pijnacker.
Teke Bijlsma is de organist en het geheel
staat onder leiding van dirigent Jan
Stolk.
Aanvang 20.00 uur en de toegang is vrij.
STELLENDAM
OPBRENGST KOLLEKTE
De kollekte voor 'Stichting Flakkee
hulpgoederen Polen' heeft het mooie
bedrag van 1.853,35 opgebracht!
Kollektanten en gevers hartelijk dank.
Op zaterdag 16 april 1994 vindt er een
voorspeelmiddag plaats in de Grutters
wei in Oude Tonge, die middag treden
vanaf 15.00 uur voor het voedicht leer
lingen van de Docenten: Anno Appelo
(slagwerk) en Jos den Boer (Hoorn),
welke zijn verbonden aan de Muziek
school 'De Hoop' Stellendam, de Kon.
Fanfare 'Sempre Crescendo' Middelhar-
nis-Sommelsdijk, en de Stichting Mu
ziekonderwijs Oostflakkee.
Dit is het resultaat van samenwerking
tussen deze drie WVC-erkende Muziek
opleidingen, d.m.v. het 'Overlegorgaan
Eilandelijk Muziekonderwijs' direkteur/
coördinator Arie Stolk. Naast de voor
speelavonden, worden ook de muziek-
examens zo'n 3 maal per jaar gezamen
lijk georganiseerd, bovendien hebben
alle drie de opleidingen een zoveel mo
gelijk gezamenlijk personeelsbeleid, en
een uniform leerplan. Dit alles is voor de
opleidingen en hun fanfare-orkesten van
zéér groot belang om de kwaliteit te
waarborgen, en zo mogelijk te verhogen.
Op deze zaterdag kunt u getuige zijn van
het uitstekende muzikale niveau van
onze leerlingen.
weer zullen bijwonen, als u hen voor mogelijke
gevaren waarschuwt. U en de Waldenzen hebben
dan vrede, en de Dominikanen, als ze tenminste
komen, kunnen dan onverrichterzake naar Rome
terugkeren".
„Dat gelooft u zelf niet, Bartolo".
Spinello schudt langzaam het hoofd.
,,Dat de Dominikanen zonder buit weer zullen
aftrekken?" vraagt de geheimschrijver en hij ver
volgt: dan zullen ze zich wel tevreden stellen met
dominee Pasquali en de andere gevangenen. Voor
u, mijnheer Spinello, zou het in elk geval veel en
veel beter zijn, als de gehele zaak te Cosenza werd
behandeld. Daarom adviseer ik u dringend om de
Vicaris-Generaal zijn zin te geven, als hij weer om
de gevangenen vraagt, en stuur hem de gevange
nen".
,,Ik zal er nog eens over denken", antwoordt
Spinello, „maar ik weet vooruit, dat u wel gelijk
zult hebben".
Er wordt op de deur geklopt. Tegelijkertijd stapt er
een bediende naar binnen.
„Wat is er?"
De bediende geeft Spinello een brief uit Cosenza.
„Die komt uit Cosenza, ik kan mij wel voorstellen,
wat er in staat. Hier lees hem". Spinello geeft de
brief aan zijn geheimschrijver. Deze begint te
lezen. Ondertussen loopt de Marchese ongeduldig
heen en weer. Opeens loopt hij naar Bartolo en
leest over diens schouder mee. Bartolo leest lang
zaam en met nadruk. Hij is namelijk aan het
gedeelte van de brief gekomen, waarin de Mar
chese van Spinello wordt geprezen om zijn ijver
voor de zuiverheid van de leer der heilige moeder
kerk. Hij heeft niet alleen de goddeloze verieider
dominee Pasquali onschadelijk gemaakt, maar ook
de ogen van de inquisitie geopend voor de gruwe
lijke ketterij, waarmee de gemeenten van Guardia
en San Sifto zijn besmet. Om hieraan definitief
een eind te maken, zal de Groot-Inquisiteur, kardi
naal Ghislieri zelf naar Calabrië komen, zodra dit
mogelijk is. Hij meent bij de Marchese alle mede
werking te krijgen en deze zaak tot volle tevreden
heid op te lossen. De brief besluit met de hoop, dat
de hulp van de wereldlijke macht niet nodig zou
zijn.
Bartolo legt de brief naast zich neer.
„Heb ik het niet gezegd, heer Marchese? Zij ko
men. De kardinaal van Allessandria zal niet aarze
len, om het vette hapje, dat wij hem in de mond
geschoven hebben, in te slikken. Ik raad u aan om
zo spoedig mogelijk meer soldaten in dienst te
nemen. De duidelijke zinspeling op de wereldlijke
macht van de onderkoning van Napels behoeft
geen verder bewijs".
De Marchese zwijgt nog steeds. Koortsachtig wer
ken zijn gedachten. Dan zegt hij: „Maak het ant
woord gereed, Bartolo! Schrijf, dat wij de kardi
naal in alles terwille zullen zijn. Laat er in door
schemeren, dat er geen bezwaren meer zijn, om de
gevangenen naar Cosenza over te brengen. We
zullen hem de moeite besparen, naar ons toe te
komen. Zorg er verder voor, dat het in de gemeen
ten van de Waldenzen bekend wordt, wat hun te
wachten staat en probeer de mensen kalm te laten
blijven. Als de kardinaal maar eerst weer vertrok
ken is, dan zullen we alles wel weer in orde bren
gen. Ik zou wel willen, dat ze al weer weg waren.
De verschijning van een rode hoed heeft voor mij
altijd iets onaangenaams".
„Vooral als die staat op het hoofd van de kardinaal
van Allessandria", voegt Bartolo er aan e.
„We hebben verkeerd gedaan om de Waldenzen
aan te klagen", Spinello zucht.
Daarom is het u van belang, de gevolgen zo
onschadelijk mogelijk te makeii", zegt Bartolo, „u
weet, dat u op mij kunt rekenen".
De Marchese verlaat de kamer en Bartolo schrijft
het antwoord aan de Vicaris-Generaal van
Cosenza. De geheimschrijver past er wel voor op,
dat hij niet schrijft, wat hij er bij denkt of spreekt.
HOOFDSTUK 4
Het is enkele weken later.
Het leven in de dorpen en stadjes van de Walden
zen gaat zijn gewone gang. Niets wijst er op, dat er
iets gaat gebeuren. Toch gaat er iets gebeuren, dat
weten de Waldenzen maar al te goed. Het is een
publiek geheim, dat de kardinaal van Allessandria
naar Guardia en San Sifto zal komen om de kette
rij uit te roeien. In beide plaatsen heerst dan ook
een angstige spanning. Wanneer zal de kardinaal
komen?
Niemand weet het.
Dag na dag verstrijkt en er gebeurt niets. Zou het
bericht van de komst van de Groot-Inquisiteur wel
waar zijn? Niemand weet, hoe het bericht werd
verspreid.
Maar op een koude regenachtige morgen komen er
twee Dominikaner-monniken, onder bevel van
kapitein Baldi, de poort van Guardia binnen.
„U weet wat u te doen staat, kapitein", zegt een
van de monniken, broeder Michele, terwijl hij naar
de poort kijkt.
De kapitein laat dadelijk de poort sluiten en plaatst
er vier soldaten voor. Dan gaat hij met de anderen
verder om bij de andere poort hetzelfde te doen.
Niemand kan nu de stad ongehinderd verlaten.
De beide monniken gaan regelrecht naar de kerk
en geven opdracht, in naam van de Groot-
Inquisiteur, kardinaal Ghislieri, de klokken te lui
den. Dat gebeurt.
Enkele ogenblikken later beieren de klokken hun
zware tonen over de stad Guardia.
De bewoners schrikken.
Wat gebeurt er?
Slechts enkelen hebben gezien, dat er monniken en
soldaten de stad zijn binnengekomen. Dadelijk
stromen zij uit hun huizen naar de markt om te
horen, wat het luiden van de klokken, op dit onge
wone uur te betekenen heeft.
Op de markt is het weldra een drukte van belang.
Maar ook daar is niets te zien.
Opeens komen een aantal soldaten en twee monni
ken de markt op. Midden op de markt blijven zij
staan. Op het zien van de monniken ontstaat er
grote onrust onder de menigte. Hier en daar wor
den zelfs dreigementen gehoord.
Enkelen roepen: „Weg met de monniken. Geef ons
dominee Pasquali terug!"
Anderen zeggen: „Laten we horen wat ze te zeg
gen hebben!"
De trommels worden geroerd.
Het wordt stil op de markt van Guardia.
Een van de monniken klimt op een stoel.
„Geliefde broeders", zo begint hij, „wij zijn naar
Guardia gekomen, om met u over ernstige zaken
spreken. Er is toch niets belangrijkers, dan het heil
van uw zielen. En daarover waakt de herder der
schapen, Zijne Heiligheid, Pius IV.
(wordt vervolgd)
f*lf't4-****4-**'f¥*'f-**'f****'f***'f4-*'f'f**'f't-***'t¥*'f'f't-***'f*'f***4-*********