EIIIVt1DEt1-l1IEUW5 Stop de inbrekers ƒ300, Overdenking Glavimans Junior B.V. uit de Heilige Schrift Rommelmarkt op het Havenhoofd te Goedereede Toch een Avondvierdaagse I Credo-singers in de Bethelkerk Voorspeelmiddag Slagweric/iioorn HET VENSTER VERVOLGVERHAAL De klokken van Guardia Kompleet infra-rood inbraak-alarm Jezus op de oever 2e Blad VRIJDAG 15 APRIL 1994 No. 6292 blik op kerk -^p en samenleving Ij - Zorgen om de kerk - Getolereerd uitstel - Opmerkelijk geluid Er zijn tegenwoordig genoeg zaken waarover een mens zorgen kan hebben. De ontwrichting van de samenleving, als gevolg van de normloosheid. De onvei ligheid, in en buitenshuis. De vele vor men van verslaving. De economische situatie en de werkloosheid. De politieke verwarring, die met de verkiezingen op handen nog steeds groter schijnt te wor den. Enzovoort, enzovoort. Ieder kan de rij naar eigen believen aanvullen. Ik werd getroffen door een artikel dat begon met de woorden: „Hebt u ook zorg over de kerk? Er zijn mensen die ervan wakker liggen. Net als Jeremia die klaagde over de verwoesting van Sion. Er is reden genoeg om bezorgd en ver drietig te zijn". Als voorbeelden worden dan genoemd het beruchte rapport over de onkerkelijkheid in Nederland, en het kerkelijk gebeuren rondom Samen-op- Weg. Het artikel stond in het Hervormd Week blad van 7 april en was van de hand van Dr C. Vermeulen, predikant te Valken burg (ZH). Een nog jonge vrouw had tegen hem gezegd: „We worden in de uitverkoop gedaan. Het meest haalbare spelen we nog in de wacht, maar we moeten aan alle kanten concessies doen terwille van de éénwording met een kerk, waarmee we helemaal niet één ^ijn-" In bedoeld artikel werden de zaken zó glashelder geformuleerd dat ik het niet beter zou kunnen verwoorden. Wanneer het gaat over die gemeenten die niet mee Op zaterdag 23 april hoopt de Eben Haëzerschool te Goedereede-Haven- hoofd een rommelmarkt te houden in en rondom de school. De opbrengst van deze rommelmarkt is o.a. bestemd voor buitenspelmateriaalcomputerapparatuur en programmatuur en (afhankelijk van de opbrenst) voor andere leer- en hulp middelen. Het belooft een gezellige dag te worden: 's morgens vroeg zijn er al mensen in de weer om stapels oliebollen te bakken, zodat u tegen koffietijd een vers bolletje kunt komen kopen. Trouwen dat 'bakkie' kunt u ook op de rommelmarkt nuttigen. Verder treft u allerlei kraampjes aan met o.a. oude spulletjes, handwerkartikelen, tweede hands boeken en nog veel en veel meer. Voor de kinderen is er die dag ook heel wat te beleven: raden, grabbelen, sjoelen, enz. enz. Kom daarom naar onze rommelmarkt!! Op 23 april van 9.30 tot 16.00 uur bent u welkom. Mensen die met de auto komen, verzoeken we te parkeren langs de haven van Goedereede-Havenhoofd, zodat er geen verkeerschaos ontstaat in de Blauwe Distelstraat; het is dan onge veer drie minuten lopen naar de rommel markt. A.G. Eggebeen „En wat doen ze nu?" Spinello kijkt zijn geheimschrijver nieuwsgierig aan. „Er komen er nog een paar naar de mis, de rest wil niets meer met onze moeder kerk te maken hebben. Maar het zijn goede en gemakkelijk te leiden mensen. Ik voor mezelf geloof, dat ze de mis kunnen met SoW, dan stelt Dr Vermeu len dat die aanvankelijk geen strobreed in de weg zullen worden gelegd. Alleen vraagt hij zich - terecht - af hoe lang dat zal duren... Want de kerkelijke prak tijk heeft ons wat dat betreft wel enige ervaring bezorgd. Ik laat hem nu zelf aan het woord: „We kennen de kerkelijke praktijk op het punt van de omstreden beslui ten. Denk maar aan de openstelling van de ambten voor vrouwen. Er is een aanvankelijke tolerantie tegen over bezwaarden, maar na een aantal jaren is de gevoerde strijd vergeten, men kent de argumenten niet meer. De dissidenten krijgen dan te maken met wanbegrip, met een neerbuigend medelijden en met een toenemende pressie om eindelijk met hun tijd mee te gaan. Als er geen hervormde meerdere vergaderingen blijven, worden gemeenten en personen die hervormd willen blijven toch inge deeld bij de verenigde kerk. Dan is er ook geen echt vrije keuze voor de gemeenten, alleen een getolereerd uitstel van het plaatselijk samengaan. We kunnen ons dan weer voorberei den op de bekende vraag: 'zijn jullie nog niet zo ver?' en voor die vraag ben ik allergisch. Hij lijkt wel tole rant, maar hij klinkt mij hoogmoedig en ongeestelijk in de oren." Ik vond dat een zeer opmerkelijk geluid, nu eens niet uit kringen van de Ger. Bond, maar van een man die duidelijk tot de Confessionele Vereniging behoort. We zouden zeggen: dan horen we het ook eens van die kant. Want het is inderdaad een irritante hou ding van de leidinggevenden binnen de kerken om hun plannen door te drukken, ondanks alle tegenstand, en dan wat neerbuigend te doen tegen hen die zich verzetten, alsof ze alleen maar een eindje achteraankomen. Dat is dan één van de zorgen die we heb ben over de kerk. En soms denk je: lagen er maar méér mensen over wakker... Dan werden die zorgen wellicht ook méér gebracht op de plaats waar ze horen: aan de troon van Gods genade. Waarnemer voor huis en kantoor, 120 db sirene, afstandbediening, auto-reset, zeer eenvoudige montage. Eigen import, dus zeer lage prijs: Tijdelijk slechts inkl. B.T.W. Postbus 164, 3253 ZJ Ouddorp Telefoon (01879) 15 33 Fax (01879) 35 99 MIDDELHARNIS Het Rode Kruis gaat alsnog de avondvierdaagse organiseren. De avondvierdaagse zal plaatsvinden in de week van 31 mei t/m 3 juni. Toen het Rode Kruis er achter kwam dat er echt geen avondvierdaagse zou wor den georganiseerd, betreurde men dit erg. De avondvierdaagse is een jarenlan ge traditie voor de gemeente Middelhar- nis, waar honderden mensen enthousiast aan mee liepen. Om deze traditie in stand te houden gaat het Rode Kruis zich met man en macht inzetten om de avondvier daagse te organiseren. Met leden van het Rode Kruis en met mensen die zich eer der ingezet hebben, is er voldoende man kracht om de avondvierdaagse te organi seren. Hierbij zal bijzondere aandacht worden besteed aan de verkeersveilig heid van de deelnemers. U kunt zich elke maandagavond voor- inschrijen. Dit kan tussen 19.30 en 21.00 uur, in het Rode Kruis-gebouw (in het Diekhuus). Dinsdag 31 mei kunt u zich vanaf 18.00 uur inschrijven bij de start plaats (recreatiecentrum 'De Staver'). Mensen die een bijdrage willen leveren aan de organisatie zijn ook van harte welkom. U kunt hiervoor na 18.00 uur kontakt opnemen met medewerkers van het Rode Kruis: dhr. J. M. Blok, tel. (01870) 85006 of mevr. M. J. Hartensveld, tel. (01870)83529. lliieijiiile •iet ■'Se ,,En in die nacht vingen zij niets; en als het nu morgenstond geworden was, stond Jezus op de oever" (Johannes 213 en 4) Wachten duurt lang. Zeker voor een bedrijvig man als Petrus. Christus had beloofd, dat Hij Zijn discipelen zou ont moeten in Galilea, maar Hij laat ze eerst nog wachten. En dat is niets voor Petrus. En daarom hoor ik hem op een avond zeggen: Ik ga vissen. En daar zijn de andere discipelen direkt voor te vinden. Ze gaan, denk ik, naar hetzelfde vissers schip, dat Petrus drie jaar geleden aan de kant gelegd had. Ze halen de netten tevoorschijn, en ze gaan het water op. Maar dat loopt op een teleurstelling uit. In de donkere avond gaat het net over boord... één keer... nog een keer... en nog eens. Maar steeds weer: lege netten. Geen enkele vis gevangen... alle moeite voor niets. Om moedeloos van te wor den. Het is eigenlijk net als drie jaar geleden. Toen hadden ze ook niets gevangen. Maar toen was de Heere Jezus gekomen, en Hij had ze opnieuw het water opge stuurd: steek af naar de diepte! En toen hadden ze een rijke vangst gehad. De macht van Jezus had de vissen in het net gebracht. En het wonderlijke was: ze waren ook zelf gevangen. Ze moesten volgen op de roepstem van Christus: Ik zal u vissers van mensen maken. Maar wat was er van terecht gekomen? In deze donkere nacht hadden ze het gevoel, dat ze weer op hetzelfde punt waren aange komen. Weer op het schip. Weer lege netten. Zou de Heere Jezus wel echt zijn opgestaan? Jazeker, Hij was wel even aan hen verschenen, maar waar was Hij nu? Misschien kunt u wel iets van deze disci pelen begrijpen. Omdat het ook in uw leven zo donker is. Zo moedeloos. Zo hopeloos. Teleurgesteld in het leven, misschien ook wel teleurgesteld in het geloof. Als u terugkijkt naar de afgelo pen weken, dan weet u het niet meer. Ja zeker, het is Pasen geweest. U bent naar de kerk gekomen, of hebt geluisterd bij de kerktelefoon. U hebt de blijde bood schap gehoord: Christus is opgestaan uit de dood. De macht van de satan is ver slagen. Nu is er hoop en uitzicht over de dood heen. Maar toch, het was alsof het niet wou doordringen in uw hart. Het bleef zo donker. En toen het Paasfeest voorbij was, bent u maar weer aan het werk gegaan, net als de discipelen. Voort in de sleur van elke dag. Maar de kracht en de blijdschap van Pasen wordt gemist. Uw levensscheepje vaart door de nacht, en het is zo donker om u heen. Mis schien een groot verdriet in uw leven, en u moet eenzaam verder. Misschien wel in de steek gelaten door anderen. Of in uw gezin: zorgen over uw kinderen. Tegenslag op uw werk, of op school. En de vragen komen omhoog: Waar is God? Waar is mijn geloof? Waar is mijn hou vast? En dat kan ook, wanneer wel alles voor spoedig gaat in uw leven. Maar dat u toch geen vrede vindt in uw hart. Want de Heere kwam in uw leven. En bij het ontdekkend licht van Zijn Woord en Geest kwamen uw zonden levensgroot op u af. Een schuld, die u zelf nooit weg krijgt. Als ik sterven moet: wat dan? Want dan heb ik niets om voor God te verschijnen? Wat ik ook doe: telkens weer lege netten. En misschien dat u wel eens denkt: Laat ik maar ophouden met bidden, ophouden met geloven, want het helpt toch niet. En u ziet in het woord van deze tekst uw leven getekend: In die nacht vingen zij niets. Toch moeten we dan goed lezen, hoe het er staat: In die nacht, die bepaalde nacht. Dat was niet toevallig. Gods hand hield de vissen uit het net. En waarom? Opdat de discipelen met hun eigen pogingen aan een eind zouden komen. Opdat ze over zouden blijven als ellendige en arme mensen. Want zo zou de Heere zich kunnen openbaren in al Zijn heer lijkheid. In de volheid van Zijn genade. Om lege netten te vullen, ja om lege har ten te vullen met Zijn genade. Daarom, het was Gods leiding, dat ze die nacht van beproeving en teleurstelling moesten doormaken. Maar ook in die nacht ver geet Christus ze niet! Hij ziet hen, ook al zien ze Hem niet. Hij weet wat ze aftobben, en Hij houdt ze vast. En zo doet de Heere nog. Hij ziet ook u. In die bepaalde nacht, die u moet doormaken. Die donkere tijd in uw le ven, waar een ander misschien niets van af weet. Hij weet ervan. En Hij heeft ook met uw leven Zijn wijze bedoeling. Om af te breken, wat van u is. Zodat u leeg en schuldig overblijft. Want juist in die weg wil Hij zich openbaren. Wil Hij Zich bekend maken als de Vorst van Pasen, de Heiland vol van genade en liefde. Hij wil juist daar beginnen, waar u aan een eind gekomen bent. Wanl na de nacht laai Hij de morgenstond aanbre ken. Dat lezen we in vers 4: Als het nu mor genstond geworden was... Boven de heuvels zien we de zon opkomen. Over het water hangt nog de kille nevel van de vroege morgen. En op het stille strand: de Heere Jezus! Hij stond op de oever, zegt deze tekst. In de grondtekst staat een woord, dat te maken heeft met 'stukbreken'. De oever is de plaats, waar de golven stuk breken tegen het strand. Waar de kracht van het water wordt gebroken. En nu Jezus op de oever: de golven breken stuk aan Zijn voeten. En dat is nu Pasen. Christus op de oever. Ja-zeker, Hij is eerst ondergegaan in de wateren van Gods toom over de zonde. Als Christus moet sterven aan het kruis, dan kan Hij zeggen met psalm 42: Al Uw golven en baren zijn over Mij heen gegaan. Maar dan wordt het Pasen. Christus staat op uit de dood. De donkere nacht moet plaats maken voor een blijde morgen. De Heere Jezus heeft Zich door de wateren van Gods oordeel heenge- worsteld. En nu staat Hij aan de overzij de. De dood en het graf overwonnen. De golven breken stuk aan Zijn voeten. Hij is Overwinnaar. En zo mag ik Hem aan wijzen, wanneer u deze meditatie leest: Zie, daar staat Hij! Uw levens-scheepje vaart misschien door de nacht. Het is misschien donker en moeilijk. Maar zie, de morgen breekt aan. Jezus staat aan de oever! De golven breken stuk aan Zijn voeten. De golven van uw nood, uw angst, uw eenzaam heid. Het is misschien een bruisende watervloed. Maar Hij is sterker, dan de machten van de duisternis. De golven breken stuk aan Zijn voeten. Ook de hoge golven van uw schuld en zonde. Wanneer de Heilige Geest uw ogen opende, dan hebt u het ontdekt: een stroom van ongerechtigheden, had de overhand op mij! En u kunt dat zelf nooit wegkrijgen. Maar zie dan op de Heere Jezus. Hij staat aan de oever, in de lich tende morgen. En die stroom van onge rechtigheden breekt stuk aan Zijn voeten. Hij heeft een volkomen verzoening aan gebracht door Zijn lijden aan het kruis. En door Zijn dood heeft Hij voor u het eeuwige leven verworven. En nu komt Hij, ook door middel van deze meditatie, om u te troosten en te bemoedigen. Om in uw donkere hart het licht van Pasen te laten schijnen: Ik ben uw heil alleen. Verwacht het van Mij. Want ik wil uw lege hart vervullen met de overvloed van Mijn genade. Leest u Johannes 21 er maar op na. De discipelen vielen van de ene verrassing in de andere. En zo mag het ook bij u zijn. Kniel dan maar neer aan Zijn voeten. Want bij Hem is gena de. Bij Hem is leven. Bij Hem is kracht om voort te gaan op een moeilijke weg. Christus, Hij is een volkomen Zaligma ker. Daarom, wijs Hem niet af Ga niet zonder Hem verder. Want daar komt u mee om. Laat ook uw bede zijn: ..Verhoog, o Heere, Uw naam en kracht; zo zal ons vrolijk zingen door lucht en wolken dringen; Zo wordt Uw heerschappij en macht door ons nog eeuwen lang, geloofd met psalmgezang" (Psalm 21:13) Middelhamis W. Westland Op zaterdag 16 april wordt door het bekende Rotterdamse koor The Credo Singers een zang- en orgelavond gege ven in de Bethelkerk aan de Boergoense- vliet in Rotterdam/Charlois. Tevens werkt mee het jongerenkoor Young-Voices uit Berkel en Rodenrijs. Het gesproken woord is van dominee L. Romein uit Pijnacker. Teke Bijlsma is de organist en het geheel staat onder leiding van dirigent Jan Stolk. Aanvang 20.00 uur en de toegang is vrij. STELLENDAM OPBRENGST KOLLEKTE De kollekte voor 'Stichting Flakkee hulpgoederen Polen' heeft het mooie bedrag van 1.853,35 opgebracht! Kollektanten en gevers hartelijk dank. Op zaterdag 16 april 1994 vindt er een voorspeelmiddag plaats in de Grutters wei in Oude Tonge, die middag treden vanaf 15.00 uur voor het voedicht leer lingen van de Docenten: Anno Appelo (slagwerk) en Jos den Boer (Hoorn), welke zijn verbonden aan de Muziek school 'De Hoop' Stellendam, de Kon. Fanfare 'Sempre Crescendo' Middelhar- nis-Sommelsdijk, en de Stichting Mu ziekonderwijs Oostflakkee. Dit is het resultaat van samenwerking tussen deze drie WVC-erkende Muziek opleidingen, d.m.v. het 'Overlegorgaan Eilandelijk Muziekonderwijs' direkteur/ coördinator Arie Stolk. Naast de voor speelavonden, worden ook de muziek- examens zo'n 3 maal per jaar gezamen lijk georganiseerd, bovendien hebben alle drie de opleidingen een zoveel mo gelijk gezamenlijk personeelsbeleid, en een uniform leerplan. Dit alles is voor de opleidingen en hun fanfare-orkesten van zéér groot belang om de kwaliteit te waarborgen, en zo mogelijk te verhogen. Op deze zaterdag kunt u getuige zijn van het uitstekende muzikale niveau van onze leerlingen. weer zullen bijwonen, als u hen voor mogelijke gevaren waarschuwt. U en de Waldenzen hebben dan vrede, en de Dominikanen, als ze tenminste komen, kunnen dan onverrichterzake naar Rome terugkeren". „Dat gelooft u zelf niet, Bartolo". Spinello schudt langzaam het hoofd. ,,Dat de Dominikanen zonder buit weer zullen aftrekken?" vraagt de geheimschrijver en hij ver volgt: dan zullen ze zich wel tevreden stellen met dominee Pasquali en de andere gevangenen. Voor u, mijnheer Spinello, zou het in elk geval veel en veel beter zijn, als de gehele zaak te Cosenza werd behandeld. Daarom adviseer ik u dringend om de Vicaris-Generaal zijn zin te geven, als hij weer om de gevangenen vraagt, en stuur hem de gevange nen". ,,Ik zal er nog eens over denken", antwoordt Spinello, „maar ik weet vooruit, dat u wel gelijk zult hebben". Er wordt op de deur geklopt. Tegelijkertijd stapt er een bediende naar binnen. „Wat is er?" De bediende geeft Spinello een brief uit Cosenza. „Die komt uit Cosenza, ik kan mij wel voorstellen, wat er in staat. Hier lees hem". Spinello geeft de brief aan zijn geheimschrijver. Deze begint te lezen. Ondertussen loopt de Marchese ongeduldig heen en weer. Opeens loopt hij naar Bartolo en leest over diens schouder mee. Bartolo leest lang zaam en met nadruk. Hij is namelijk aan het gedeelte van de brief gekomen, waarin de Mar chese van Spinello wordt geprezen om zijn ijver voor de zuiverheid van de leer der heilige moeder kerk. Hij heeft niet alleen de goddeloze verieider dominee Pasquali onschadelijk gemaakt, maar ook de ogen van de inquisitie geopend voor de gruwe lijke ketterij, waarmee de gemeenten van Guardia en San Sifto zijn besmet. Om hieraan definitief een eind te maken, zal de Groot-Inquisiteur, kardi naal Ghislieri zelf naar Calabrië komen, zodra dit mogelijk is. Hij meent bij de Marchese alle mede werking te krijgen en deze zaak tot volle tevreden heid op te lossen. De brief besluit met de hoop, dat de hulp van de wereldlijke macht niet nodig zou zijn. Bartolo legt de brief naast zich neer. „Heb ik het niet gezegd, heer Marchese? Zij ko men. De kardinaal van Allessandria zal niet aarze len, om het vette hapje, dat wij hem in de mond geschoven hebben, in te slikken. Ik raad u aan om zo spoedig mogelijk meer soldaten in dienst te nemen. De duidelijke zinspeling op de wereldlijke macht van de onderkoning van Napels behoeft geen verder bewijs". De Marchese zwijgt nog steeds. Koortsachtig wer ken zijn gedachten. Dan zegt hij: „Maak het ant woord gereed, Bartolo! Schrijf, dat wij de kardi naal in alles terwille zullen zijn. Laat er in door schemeren, dat er geen bezwaren meer zijn, om de gevangenen naar Cosenza over te brengen. We zullen hem de moeite besparen, naar ons toe te komen. Zorg er verder voor, dat het in de gemeen ten van de Waldenzen bekend wordt, wat hun te wachten staat en probeer de mensen kalm te laten blijven. Als de kardinaal maar eerst weer vertrok ken is, dan zullen we alles wel weer in orde bren gen. Ik zou wel willen, dat ze al weer weg waren. De verschijning van een rode hoed heeft voor mij altijd iets onaangenaams". „Vooral als die staat op het hoofd van de kardinaal van Allessandria", voegt Bartolo er aan e. „We hebben verkeerd gedaan om de Waldenzen aan te klagen", Spinello zucht. Daarom is het u van belang, de gevolgen zo onschadelijk mogelijk te makeii", zegt Bartolo, „u weet, dat u op mij kunt rekenen". De Marchese verlaat de kamer en Bartolo schrijft het antwoord aan de Vicaris-Generaal van Cosenza. De geheimschrijver past er wel voor op, dat hij niet schrijft, wat hij er bij denkt of spreekt. HOOFDSTUK 4 Het is enkele weken later. Het leven in de dorpen en stadjes van de Walden zen gaat zijn gewone gang. Niets wijst er op, dat er iets gaat gebeuren. Toch gaat er iets gebeuren, dat weten de Waldenzen maar al te goed. Het is een publiek geheim, dat de kardinaal van Allessandria naar Guardia en San Sifto zal komen om de kette rij uit te roeien. In beide plaatsen heerst dan ook een angstige spanning. Wanneer zal de kardinaal komen? Niemand weet het. Dag na dag verstrijkt en er gebeurt niets. Zou het bericht van de komst van de Groot-Inquisiteur wel waar zijn? Niemand weet, hoe het bericht werd verspreid. Maar op een koude regenachtige morgen komen er twee Dominikaner-monniken, onder bevel van kapitein Baldi, de poort van Guardia binnen. „U weet wat u te doen staat, kapitein", zegt een van de monniken, broeder Michele, terwijl hij naar de poort kijkt. De kapitein laat dadelijk de poort sluiten en plaatst er vier soldaten voor. Dan gaat hij met de anderen verder om bij de andere poort hetzelfde te doen. Niemand kan nu de stad ongehinderd verlaten. De beide monniken gaan regelrecht naar de kerk en geven opdracht, in naam van de Groot- Inquisiteur, kardinaal Ghislieri, de klokken te lui den. Dat gebeurt. Enkele ogenblikken later beieren de klokken hun zware tonen over de stad Guardia. De bewoners schrikken. Wat gebeurt er? Slechts enkelen hebben gezien, dat er monniken en soldaten de stad zijn binnengekomen. Dadelijk stromen zij uit hun huizen naar de markt om te horen, wat het luiden van de klokken, op dit onge wone uur te betekenen heeft. Op de markt is het weldra een drukte van belang. Maar ook daar is niets te zien. Opeens komen een aantal soldaten en twee monni ken de markt op. Midden op de markt blijven zij staan. Op het zien van de monniken ontstaat er grote onrust onder de menigte. Hier en daar wor den zelfs dreigementen gehoord. Enkelen roepen: „Weg met de monniken. Geef ons dominee Pasquali terug!" Anderen zeggen: „Laten we horen wat ze te zeg gen hebben!" De trommels worden geroerd. Het wordt stil op de markt van Guardia. Een van de monniken klimt op een stoel. „Geliefde broeders", zo begint hij, „wij zijn naar Guardia gekomen, om met u over ernstige zaken spreken. Er is toch niets belangrijkers, dan het heil van uw zielen. En daarover waakt de herder der schapen, Zijne Heiligheid, Pius IV. (wordt vervolgd) f*lf't4-****4-**'f¥*'f-**'f****'f***'f4-*'f'f**'f't-***'t¥*'f'f't-***'f*'f***4-*********

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1994 | | pagina 5