EHIVnDEfl-mEUWS
Frieslander goed voor milieu
en bedrijfsresultaat
Geen Tijd?
Overdenking
m
uit de
Heilige Schrift
Damvereniging
Landelijke
Bouwopleidingsdag
op 4 februari
eii schoffies
0y|
Iedereen kan iets
tegen botontkalking doen
®TOYOTA
een huis
verkopen...
Op vrijdag 4 februari aanstaande
houdt de bouw in het hele land
open huis. Op deze dag zijn veel
werkplaatsen voor de bouwoplei
dingen open, om iedereen kennis te
laten maken met de vakopleiding.
De Bouwopleidingsdag wordt geor
ganiseerd door de samenwerkings
verbanden voor bouwopleidingen
in Nederland en de Stichting Vak
opleiding Bouwbedrijf (SVB).
Bij Brilcentriim Keuvelaar weten ze
:wat kinderen voor brillen wi!ï|fi.
tl .beetje sterk, een beetje fleurig
IP céii beetje blits: Sn \^n, mamma
mogen ze pok nog best een beetje
betaalbaar zijn.
<i)
^^■^rj^^
A;
Een moderne volksziekte
Bewegen
Calcium
Vitamine D
Voorlichtingsbijeenkomst
Veel nieuwe modellen en
occasions.
VANDERZEE
&VANGEESf
Makelaar Tamboer
'Ernst Nut en Ontspanning '52'
te Melissant
Het CNV helpt bij het invullen
van belastingformulieren
7-
2e Blad
VRIJDAG 28 JANUARI 1994
No. 6271
Het aardappelras de Frieslander
heeft zich ontwikkeld tot één van
de milieuvriendelijkste rassen van
Nederland. Dit is gebleken uit
praktijk-onderzoek gedurende de
afgelopen jaren door het Selektie-
bedrijf Kooi B.V. uit Vrouwen
parochie. Het milieu is in het
brandpunt van de (politieke) be
langstelling komen te staan. ledere
aardappelteler zet zich in om zo
weinig mogelijk gewasbescher
mingsmiddelen te gebruiken. Te
lers van vatbare rassen spelen
daarbij echter wel een soort 'Rus
sische roulette'. Een paar keer gaat
het goed, en dan plotseling slaat de
phytophthora genadeloos toe. Hier
betekent experimenteren het ne
men van grote risico's.
Geheel anders ligt dit bij een aantal
moderne resistente rassen. Frieslander
telers bijvoorbeeld durven, in de weten
schap dat ze in het geheel geen risico
nemen, hierin heel ver te gaan.
In de aanloopjaren werd de Frieslander,
gelijk op met de andere rassen, in het tra
ditionele spuitschema meegenomen. Al
gauw bleek evenwel dat de meeste van
die behandelingen, achteraf bekeken,
overbodig waren.
Dit leidde in de praktijk tot steeds lagere
doseringen en minder spuitbeurten.
Bij milieubewuste telers schommelt
thans het totale jaargebruik tussen 0.8-
1.6 kg bruto middel per hectare.
Ten opzichte van een Bintje-gewas te
Honderd acht en zestig uren
telt een hele volle week.
Twee daarvan zijn er slechts nodig
om te luisteren naar de preek.
Honderd zes en zestig uren
voor onszelf en voor ons werk.
En nog twee zijn er dan over
voor Gods dienst en voor de kerk.
Maar twee uur in de week slechts,
dat is nog geen twee procent,
van die honderd acht en zestig,
die de week in uren kent.
Slechts twee uren om te horen,
naar wat God te zeggen heeft.
Maar nog honderd zes en zestig,
die men voor zichzelve heeft.
Daarvan veertig om te werken,
honderd zes en zestig rest
om te slapen, zeg maar zestig:
die dat slapen kan, slaapt best.
Blijven er nog zes en zestig,
voor een hobby, overwerk.
Hoe zal men dan kunnen zeggen:
„Ik heb geen tijd meer voor de kerk".
Twee procent voor God de Schepper
is toch niet te veel gevraagd?
Acht en negentig procent blijft,
om te doen wat óns behaagt.
Voor onszelf en voor de wereld:
acht en negentig procent.
Twee voor God: ons zieleleven
wordt beslist niet zo verwend.
Ja, de ziel wordt erg verwaarloosd,
het lichaam stelt te hoge prijs.
Maar hoe zal dat straks dan moeten
als de dood komt met zijn zeis?
Gelezen in het kerkblad
van de Exodus Gemeente
velde betekent dit, voor phytophthora
bestrijding, een reduktie van 80%.
Ten opzichte van een volledige volgroei
de en ingeschuurde Bintje-oogst betekent
het een reduktie vaii 90% op het totaal
aantal gebruikte kilogrammen gewasbe
schermingsmiddelen.
Dit is nog geen 20% van het streefgetal
dat voor het jaar 2000 in het 'Meerjaren
plan Gewasbescherming' is vastgelegd.
Deze gunstige ontwikkeling hangt geheel
samen met de aard van het ras. De Fries
lander is namelijk buitengewoon vroeg
en ongevoelig voor onderzeeërvorming
en koude-stress. In de praktijk wordt hij
ook als eerste geplant en als eerste ge
rooid.
Door de vroege bodembedekking en het
vroege tijdstip van rooien, kan in de
meeste gevallen het gebruik van -
(groeiremmende) - bodemherbiciden
achterwege blijven. Resistentie tegen
aardappelmoeheid en virusziekten maakt
bovendien het bestrijden van aaltjes en
toprol overbodig.
Door de geringe ziektedruk in het voor
seizoen en daarnaast door het feit dat het
ras, met een 'acht' voor resistentie tegen
knol-phytophthora, in de praktijk prak
tisch voor 100% onvatbaar is voor deze
knolziekte en kan zonder risico worden
volstaan met een minimale preventie
tegen phytophthora. Dezelfde hoge knol
resistentie maakt ook een chemische
loofvemietiging voor het rooien overbo
dig, terwijl uiteraard bij vroege aardap
pelen kiemremmingsmiddelen nimmer
worden toegepast.
Al met al blijft dan uitsluitend over, een
preventieve bespuiting van het loof tegen
phytophthora. Voor een vroege teeltplan-
ning is dat één- tot tweemaal en voor een
oogst in begin augustus (met opbreng
sten tot 55 ton per hectare) volstaat twee
tot viermaal spuiten per seizoen.
Uitgaande van het milieuvriendelijke
middel 'Shirlan', is dat een totaalgebruik
van 0,8-1,6 kilo bruto middel per hecta
re.
Dit betekent niet alleen een flink terug-
drukken van gewasbeschermingsmidde
len maar het levert ook een niet te ver
waarlozen financiële besparing op van
ongeveer 1.600 gulden per hectare, aan
middel en handelingen.
De Frieslander wordt niet alleen veel in
gecontroleerde teeltprogramma's ge
bruikt, ook de individuele teler is altijd
milieuvriendelijk met het ras bezig.
De bouw kan niet zonder goede vaklie
den. Op termijn is er bij bouwbedrijven
volop vraag naar mensen die beschikken
over moderne vakkennis, vaardigheden
en met een helder inzicht in het bouw
proces. Tijdens de open dag in de bouw
op 4 februari is er voor bezoekers infor
matie verkrijgbaar over de vakopleidin
gen in de bouw alsmede over de kortlo
pende cursussen voor werknemers in de
bouw op het adres van de S.S.P.B.,
Schoolstraat 11a, 3241 AC Middel-
harnis.
De Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf
uit Zoetermeer verzorgt alle opleidingen
en cursussen in de bouw. De opleidingen
vallen onder het leerlingwezen en
bestaan uit werken en leren tegelijk.
Leerlingen die van het VBO komen,
kunnen direkt met een leer) ing wezenop
leiding beginnen. Ook voor leerlingen
met een andere opleiding, zoals MAVO
of HAVO, zijn er echter volop mogelijk
heden. De meeste opleidingen die de
SVB verzorgt duren twee jaar.
Voor de meeste beroepen zijn er ver
volgopleidingen mogelijk van één of
twee jaar. Gedurende de opleiding is de
leerling in dienst van een bouwbedrijf of
een samenwerkingsverband. De leer- en
arbeidsovereenkomst die wordt afgeslo
ten, garandeert werk én een opleiding.
Met de vakopleidingen van de SVB kan
worden doorgeleerd voor assistent-uit
voerder, uitvoerder en aannemer, maar
ook voor beroepen als bijvoorbeeld
bouwkundig tekenaar, calculator en le
raar.
De kwaliteit van de bouwwerken wordt
in belangrijke mate bepaald door de uit
voerende vaklieden op de bouwplaats.
Werknemers in de bouw kunnen hun
vakkundigheid op niveau houden door
gebruik te maken van het scholingsver
lof, ledere werknemer heeft per jaar
recht op twee scholingsdagen voor het
volgen van praktijkgerichte cursussen.
De SVB biedt daartoe vele cursussen
aan, waaronder Bouwtechnische gebre
ken. Uitzetten en maatvoeren. Diagnose
en onderhoud oude gebouwen. Oriëntatie
Bouwtechnieken en Milieubewust wer
ken op de bouwplaats.
Wie als vakman hogerop wil, krijgt in de
bouw dus alle mogelijkheden.
Kontaktpersoon voor Goeree-Over-
flakkee is de Coördinator J. W. de
Geus.
/'"^w
,,En Jezus zeide tot hen: ,,Ik ben het
brood des levens; die tot Mij komt zal
geenszins hongeren en die in Mij gelooft
zal nimmermeer dorsten"
(Joh. 6:35}
Deze vermanende en vertroostende
woorden heeft de Heere Jezus uitgespro
ken te Kapemaüm. Een dag na het won
der van de vermenigvuldiging van de vijf
broden en de twee visjes. Op die dag
waren er meer dan vijfduizend mensen
bij de Heere Jezus geweest. Al die men
sen had Hij te eten gegeven.
Zij waren verzadigd en er waren nog
twaalf manden of korven vol brood over
gebleven. Na de maaltijd, na dit wonder
waren de mensen diep onder de indruk
en dan zeggen zij van de Heere Jezus:
„Deze is waarlijk de Profeet, Die in de
wereld komen zou. Op dat moment zijn
zij bereid de Heere Jezus te volgen,
waarheen Hij ook gaat. Zij begeren Hem
zelfs als Koning.
De Heere Jezus kent echter hun harten en
Hij doorgrondt hun gedachten. Hij weet
dat het deze mensen niet gaat om het
geen waarvoor Hij gekomen is. Het gaat
deze mensen om de Heere Jezus als
Wonderdoener. Daar is Hij echter niet
voor gekomen. Dit wonder en alle ande
re wonderen zijn tekenen van Zijn macht
en majesteit. Hij is niet gekomen om
wonderen te doen, om lege magen te vul
len maar om harten en levens te vullen
met Hemzelf. Hij is het brood des
levens.
Het Brood dat uit de hemel is nederge
daald en Die aan de wereld het leven
geeft en zo iemand van dit Brood eet, die
zal in der eeuwigheid leven. Dat maakt
de Heere Jezus de mensen in Kapernaüm
duidelijk, maar wat was dat moeilijk
voor hen en wat is dat ook moeilijk voor
ons. De Heere Jezus gaat spreken over
ander brood en dan vallen Zijn woorden
gelijk verkeerd. Hoor Hem spreken -
Werkt niet om de spijze, om brood, dat
vergaat, maar werkt om de spijze die
blijft tot in het eeuwige leven, welke de
Zoon des mensen ulieden geven zal. Ik
ben het Brood des levens, die tot Mij
komt zal geenszins hongeren en die in
Mij gelooft zal nimmermeer dorsten.
Wat is hun reaktie? Wat is hun ant-
woord? Dat Hij, de Heere Jezus, niet
moetdenken dat Hij meer is dan Mozes.
In Mozes' tijd gebeurde er nog een gro
ter wonder, toen regende het brood, het
manna uit de hemel. Niet Mozes, zo zegt
de Heere Jezus, maar dat heeft Mijn
Vader gedaan. Hij gaf het brood uit de
hemel en dat doet Hij nog. Hij geeft het
ware hemelse brood en dat Brood ben Ik.
Uw vaders hebben het manna in de
woestijn gegeten en zij zijn gestorven. Ik
ben het Brood dat uit de hemel neder
daalt, opdat de mens daarvan ete en niet
sterve. Ik ben het Brood des levens. Het
manna was voor instandhouding van het
lichaam, het was tijdelijk, alleen voor dit
leven, maar wie de Heere Jezus eet en
drinkt, die ontvangt spijs en drank voor
het hart, voor de ziel, die spijs en drank
blijft, die mens leeft en zal eeuwig leven.
Zij hadden en wij hebben de Heere Jezus
nodig, want Zijn vlees is waarlijk spijs
en Zijn bloed is waarlijk drank. De
Israëlieten moesten er iedere dag op uit
om het manna te verzamelen en zo moe
ten ook wij iedere dag werkzaam zijn om
de Heere Jezus, als het levende Brood en
het levende Water te zoeken en wie Hem
zoekt zal Hem vinden en die Hem vindt,
die zal Hem geen dag kunnen en willen
missen. Die zal Hem dagelijks zoeken in
de grazige weiden van het Woord. Die
zal Hem zoeken in het gebed en op de
rustdag in de verkondiging van het
Woord.
Hij geeft het leven, Hij onderhoudt het
leven. Hij stilt de honger en Hij lest de
dorst. Hebt u en jij honger en dorst? Die
honger en dorst wil en kan God door
Zijn Woord en door Zijn Geest in ons
werken en de Geest geeft ons Jezus
Christus als het ware brood en het leven
de water. De Israëlieten hadden niet
alleen brood maar ook water nodig. Ook
daar heeft God op de woestijntocht voor
gezorgd. Hun dorst werd gelest en zo lest
God door Zijn Geest onze dorst naar
Jezus Christus. Hij is ook het water des
levens en wie in Hem gelooft zal nim
mermeer dorsten. Hem eten als het
Brood des levens en Hem drinken als het
Water des levens, dat is het ware geloof
bezitten. Dat Brood en dat Water is
onmisbaar, het is levensnoodzakelijk op
de woestijnreis van dit leven en voor het
ingaan in het beloofde land, het hemelse
Kanaan. Dan blijft de woestijn wel de
woestijn, het volmaakte is hier niet, maar
de reizigers gaan voort in de wetenschap
dat hun een beter lot bereid is. Zij gaan
van kracht tot kracht steeds voort, etende
en drinkende van het Brood des levens
en het Water des levens en elk hunner
zal het zalig oord ontvangen en voor
eeuwig verzadigd worden met het
Godd'lijk beeld.
Waddinxveen kand. L. D. Burger
Zandpad 56. MiddclhiOTiisVit'l. 0187Ó-83457
DIRKSLAND - Botontkalking of
wel osteoporose staat middenin de
belangstelling. Kranten en tijd
schriften schrijven erover, op de
televisie praat men erover en bin
nenkort wordt er op 8 februari
1994 bij in de regio een voorlich
tingsbijeenkomst georganiseerd
over dit onderwerp.
Osteoporose betekent dat de hoeveelheid
botweefsel zodanig verminderd is, dat
botten bij het minste of geringste breken.
De stijging van het aantal ziekenhuisop
names als gevolg van botontkalking is
enorm. Jaarlijks zijn het er al 12.000. En
een verdrievoudiging daarvan ligt in de
lijn der verwachting. Gelukkig zijn er
manieren om osteoporose minder kans te
geven.
Punt één is voldoende lichaamsbeweging
in alle leeftijdsfasen en vooral tijdens de
jeugd. Zo vanzelfsprekend als lichame
lijke arbeid vroeger was, zo 'bijzonder'
is het vandaag de dag. Want de moderne
mens leidt een zittend bestaan. In ver
band met osteoporose is dat ongunstig.
Lichamelijke aktiviteit en sporten die het
skelet belasten (lopen, joggen, tennis en
gymnastiek bijvoorbeeld) zijn goed voor
de vorming van het bot. Want hoe hoger
de eisen, hoe meer het bot zich daaraan
aanpast en hoe steviger het wordt.
Voor de opbouw en instandhouding van
onze botten is calcium (kalk) nodig. We
moeten er dus voor zorgen dat we vol
doende calcium binnenkrijgen, gemid
deld zo'n 800 tot 1000 milligram per
dag. Dat gaat vrijwel vanzelf via onze
normale voeding. Wie bijvoorbeeld 2
glazen melk of melkprodukten (halfvol
en mager is ook prima) en 1 a 2 plakken
kaas per dag tot zich neemt, heeft al drie
kwart van de benodigde hoeveelheid cal
cium binnen.
Voor de opname van calcium is vitamine
D nodig. Het lichaam maakt zelf vitami
ne D aan. Dat gebeurt in de huid, onder
invloed van de ultra-violette straling uit
het daglicht. Wie regelmatig buiten
komt, heeft een voorraad vitamine D
voor het hele jaar. Dat betekent dus ook,
dat de vitamine D-voorziening een pro
bleem kan '.vorden bij ouderen die veel
thuis zitten.
De bijeenkomst wordt gehouden:
datum: donderdag 3 februari 1994.
tijd: 20.00 - 22.00 uur.
plaats: Dirksland, Oranjelaan 59.
kosten: 2,50 voor leden Kruiswerk
ZHE, 5,00 voor niet-leden
Kruiswerk ZHE.
Voor meer informatie kunnen geïnteres
seerden tussen 09.00 en 12.00 uur bellen
naar (01880) 26311. Bij te weinig aan
meldingen kan de bijeenkomst niet door
gaan. Aanmelden kan via hetzelfde num
mer.
Dorpsweg 28, Sommelsdijk
met optimaal resultaat
Tel. (01870)8 34 77
|NVM,
'MAKF.LlAfll
Uitslagen van maandag 24 januari
Ie afdeling:
T. Goedegebuur - A. Visbeen2 - O
H. Visbeen-B. v. d. Spaan1 - 1
B. Visbeen- A. het Jonk1 -1
2e afdeling:
H. van Heukelen - M. WiegelO - 2
J. Non - L. BloklandO - 2
Voor het laten invullen van uw belas
tingformulier kunt u in de maand maart
bij het CNV terecht. Op tal van plaatsen
in Zeeland en Goeree-Overflakkee wor
den dan weer de belastingzittingen
gehouden. Als u van deze service
gebruik wilt maken, dient u hiervoor een
afspraak te maken via de CNV-belasting-
lijn, tel. (01100) 20310, te bereiken van
maandag 7 tot en met vrijdag 11 februari
van 14.00 tot 16.00 uur, op 8 en 10
februari ook 's avonds bereikbaar van
19.00 tot 21.00 uur.
Kosten per formulier: voor CNV-leden
6,00; voor niet-leden 30,00 per for
mulier. Er wordt alleen voor particulie
ren ingevuld.
^^***4■*¥'f■4^*'^^^*¥'^'^^■¥'^'^***'^'^'^'^*'^¥^¥'^'^****'^***^*^'^*4■'^'^lfl^'^l^'^^'^^^'^'^*'^4■****'^*^■*l^^^
En hoewel zij er anders niet veel zin in
hebben om er 's nachts op uit te trekken,
glinsteren nu hun ogen. De kapitein heeft
hun beloofd dat zij, evenals in de andere
plaatsen, ook Hilversum zouden men
plunderen.
Enkele ogenblikken later zijn ook zij
verdwenen. Onmiddellijk hierna volgt er een ven
del musketiers. Luid zingend trekken zij de La-
rense weg op. De voorhoede van het Spaanse leger
is op gang gekomen. Achter de kolonnes rijdt een
batterij vuurmonden. Wanneer er onraad zou zijn,
dan zal de infanterie door deze kanonnen worden
ondersteund.
In Hilversum is het stil. Diverse bewoners zijn
naar veiliger streken vertrokken. Velen zijn echter
gebleven. Misschien trekken de Spanjaarden niet
verder dan Laren. Het is donker op de straten. De
luiken voor de vensters zijn goed gesloten. Velen
zijn naar bed gegaan. Alleen de klepperman loopt
door de straten. Hij moet de bewoners waarschu
wen wanneer er onraad is. In de verte klinkt ged
ruis. De man weet wat dit betekent. Al ratelende
met zijn instrument holt hij door de straten. In
minder dan geen tijd zijn de bewoners van Hilver
sum op de been. Nauwelijks is de klepperman het
dorp doorgelopen of een groep Spaanse ruiters
stuift het dorp binnen. De klepperman wil nog
naar huis lopen, maar daar krijgt hij de kans niet
meer voor. Hij komt de ruiters tegen. Met gevelde
lans stormt één van de ruiters op hem af. Een
stoot, en bloedend valt de arme man op de grond.
Hij is het eerste slachtoffer. Grijnslachend voegt
de Spanjaard zich weer bij de groep.
Midden in het dorp houden de Spanjaarden halt,
springen van hun paarden en bestormen de huizen.
Zij trappen de deuren in en dringen de huizen bin
nen. Zonder pardon steken zij vele bewoners neer
en roven hun voornaamste bezittingen. Ondertus
sen zijn de anderen gearriveerd en met een wild
gehuil stormen zij de straten in. Zij hebben vol
macht om te plunderen.
Een vijftal Spanjaarden loopt door de straten. Zij
zoeken een huis met een voorname inwoner. Daar
is immers veel meer te halen dan bij de eenvoudi
ge boerenmensen. Uit een steegje komt een man
tevoorschijn. Zijn gezicht heeft valse trekken. Het
is Simon de beeldjeskoopman. Zijn mand heeft hij
ditmaal niet bij zich. Zijn ogen glinsteren en zon
der aarzelen loopt hij op de vijf soldaten af. Met
gebaren tracht hij duidelijk te maken, dat hij een
huis weet waar veel te halen is. De soldaten gelo
ven hem en volgen de beeldjeskoopman door de
bossen naar de boerderij van Hendriksz. Telkens
wrijft Simon zich in de handen van plezier. Nu zal
hij wraak nemen. Ha, ha, wat zal die ketterse Evert
raar opkijken. De rode haan zal kraaien, daar zal
hij wel voor zorgen. De soldaten beginnen echter
te mopperen en te dreigen. Het duurt zo lang.
Simon krijgt het er benauwd van. Eindelijk nade
ren zij de hoeve.
Gelukkig voor Simon, want de Spanjaarden zijn
aan het eind van hun geduld.
Vele bewoners van Hilversum trachten te vluch
ten, maar dat lukt niet. Slechts een enkeling kan
verdwijnen. De vluchtelingen worden met ruw
geweld naar de markt gedreven, mannen, vrouwen
en kinderen. De niets ontziende Spanjaarden roven
de huizen leeg en laden alles in grote zakken. Hun
ogen glinsteren. In verschillende huizen staan
vaders met een grimmig gezicht te wachten. Velen
hebben spaden, knuppels of hooivorken bij zich.
Met alles wat in hun macht ligt, zullen zij hun
vrouwen en kinderen verdedigen. Met een hoonge
lach stormen de Spanjaarden voorwaarts. Musket
ten knallen en binnen enkele ogenblikken liggen
de dappere huisvaders stervend op straat. In koelen
bloede steken zij vrouwen, kinderen en zelfs zui
gelingen neer. Snel stelen de soldaten wat waarde
heeft. Het vee wordt uit de schuren en weilanden
gehaald en naar de markt gebracht.
Eén van de soldaten loopt met een brandende
toorts in zijn hand naar een schuur. Hij houdt deze
bij het rieten dak en kletterend kringelen de vlam
men omhoog. In minder dan geen tijd staat de
schuur in brand. De soldaat loopt naar het woon
huis en steekt ook daar het dak aan. De gehele
omtrek is hel verlicht. Gillend loopt opeens een
vrouw met twee kinderen het huis uit. Het huis is
wel geplunderd, maar de arme moeder met de kin
deren had zich op de zolder verstopt. De bloed
honden hadden hen niet ontdekt. De Spanjaarden
hebben haar man gedood. Als de vrouw naar haar
man wil lopen, duwen de soldaten haar ruw terug.
Huis en schuur branden als fakkels. In enkele
ogenblikken tijds is een heel gezin beroofd en ver
moord. Al de ouden van dagen vinden de dood.
Het moordenaarsfeest gaat verder. Op diverse
plaatsen branden de huizen. Tientallen soldaten
waggelen dronken door de straten...
Een ruiter komt aangereden. Het schuim staat het
paard op de bek. De Spaanse ruiter schreeuwt iets
tegen een paar soldaten. Hij moet op het stadhuis
aan. Schouderophalend verdwijnen de soldaten. Ze
weten het stadhuis niet te staan. Er zit voor de rui
ter niets anders op dan verder te zoeken. Op het
stadhuis is het een drukte van belang. De bevel
hebber van de Spaanse troepen zit in de kamer van
de burgemeester. Zijn gezicht ziet rood. Hij heeft
teveel wijn gedronken. Enkele officieren zijn niet
nuchter meer. Zij zingen en brallen hun Spaanse
liedjes.
De burgemeester heeft hevig geprotesteerd tegen
de plundering, maar honend hebben de Spaanse
officieren hem uitgelachen en hem gedwongen bij
hen te blijven zitten. Bleek staart hij voor zich uit.
Hij is er ook niet zeker van dat hij het er levend
afbrengt.
Plotseling wordt de deur geopend. Een ruiter stapt
binnen en overhandigt de bevelhebber een brief.
Deze opent de brief, die met grote lakzegels is
gesloten. Hij leest. Zijn gezicht betrekt. Hij krijgt
bevel om onmiddellijk terug te trekken! Een groot
Staats leger is onderweg om het Gooi van Span
jaarden te zuiveren. De opperbevelhebber durft de
strijd neit aan. De eerste afdelingen voetvolk zijn
reeds uit Laren weggetrokken.
Bevelen klinken en weldra wordt er op de trompet
'verzamelen' geblazen. Het duurt echter meer dan
een uur voordat de soldaten staan aangetreden.
Allemaal zijn ze beladen met buit. Enkele soldaten
ontbreken. Bevend staat de groep gevangenen te
wachten.
De soldaten beginnen te mopperen. Ze zijn nog
lang niet klaar. De bevelhebber laat zich niet ver
murwen en het duurt dan ook niet lang of de eerste
groep marcheert Hilversum uit. De groep muske
tiers krijgt bevel ome gevangenen en het vee te
begeleiden. Als laatsten vertrekken de ruiters en
weldra zijn de Spanjaarden uit Hilversum verdwe
nen.
Vloekend en tierend drijven de soldaten de gevan
genen en het vee voor zich uit. Het gaat veel te
langzaam. De kapitein van de groep ergert zich er
aan. Hij laat alles halt houden en roept een paar
van zijn manschappen en geeft hun enkele beve
len. Onmiddellijk lopen de soldaten naar de gevan
genen en halen de vrouwen en kinderen weg.
Schoten vallen... Machteloos ballen de mannen de
handen tot vuisten. (wordt vervolgd)