EHIVnDEfl-mEUWS Frieslander goed voor milieu en bedrijfsresultaat Geen Tijd? Overdenking m uit de Heilige Schrift Damvereniging Landelijke Bouwopleidingsdag op 4 februari eii schoffies 0y| Iedereen kan iets tegen botontkalking doen ®TOYOTA een huis verkopen... Op vrijdag 4 februari aanstaande houdt de bouw in het hele land open huis. Op deze dag zijn veel werkplaatsen voor de bouwoplei dingen open, om iedereen kennis te laten maken met de vakopleiding. De Bouwopleidingsdag wordt geor ganiseerd door de samenwerkings verbanden voor bouwopleidingen in Nederland en de Stichting Vak opleiding Bouwbedrijf (SVB). Bij Brilcentriim Keuvelaar weten ze :wat kinderen voor brillen wi!ï|fi. tl .beetje sterk, een beetje fleurig IP céii beetje blits: Sn \^n, mamma mogen ze pok nog best een beetje betaalbaar zijn. <i) ^^■^rj^^ A; Een moderne volksziekte Bewegen Calcium Vitamine D Voorlichtingsbijeenkomst Veel nieuwe modellen en occasions. VANDERZEE &VANGEESf Makelaar Tamboer 'Ernst Nut en Ontspanning '52' te Melissant Het CNV helpt bij het invullen van belastingformulieren 7- 2e Blad VRIJDAG 28 JANUARI 1994 No. 6271 Het aardappelras de Frieslander heeft zich ontwikkeld tot één van de milieuvriendelijkste rassen van Nederland. Dit is gebleken uit praktijk-onderzoek gedurende de afgelopen jaren door het Selektie- bedrijf Kooi B.V. uit Vrouwen parochie. Het milieu is in het brandpunt van de (politieke) be langstelling komen te staan. ledere aardappelteler zet zich in om zo weinig mogelijk gewasbescher mingsmiddelen te gebruiken. Te lers van vatbare rassen spelen daarbij echter wel een soort 'Rus sische roulette'. Een paar keer gaat het goed, en dan plotseling slaat de phytophthora genadeloos toe. Hier betekent experimenteren het ne men van grote risico's. Geheel anders ligt dit bij een aantal moderne resistente rassen. Frieslander telers bijvoorbeeld durven, in de weten schap dat ze in het geheel geen risico nemen, hierin heel ver te gaan. In de aanloopjaren werd de Frieslander, gelijk op met de andere rassen, in het tra ditionele spuitschema meegenomen. Al gauw bleek evenwel dat de meeste van die behandelingen, achteraf bekeken, overbodig waren. Dit leidde in de praktijk tot steeds lagere doseringen en minder spuitbeurten. Bij milieubewuste telers schommelt thans het totale jaargebruik tussen 0.8- 1.6 kg bruto middel per hectare. Ten opzichte van een Bintje-gewas te Honderd acht en zestig uren telt een hele volle week. Twee daarvan zijn er slechts nodig om te luisteren naar de preek. Honderd zes en zestig uren voor onszelf en voor ons werk. En nog twee zijn er dan over voor Gods dienst en voor de kerk. Maar twee uur in de week slechts, dat is nog geen twee procent, van die honderd acht en zestig, die de week in uren kent. Slechts twee uren om te horen, naar wat God te zeggen heeft. Maar nog honderd zes en zestig, die men voor zichzelve heeft. Daarvan veertig om te werken, honderd zes en zestig rest om te slapen, zeg maar zestig: die dat slapen kan, slaapt best. Blijven er nog zes en zestig, voor een hobby, overwerk. Hoe zal men dan kunnen zeggen: „Ik heb geen tijd meer voor de kerk". Twee procent voor God de Schepper is toch niet te veel gevraagd? Acht en negentig procent blijft, om te doen wat óns behaagt. Voor onszelf en voor de wereld: acht en negentig procent. Twee voor God: ons zieleleven wordt beslist niet zo verwend. Ja, de ziel wordt erg verwaarloosd, het lichaam stelt te hoge prijs. Maar hoe zal dat straks dan moeten als de dood komt met zijn zeis? Gelezen in het kerkblad van de Exodus Gemeente velde betekent dit, voor phytophthora bestrijding, een reduktie van 80%. Ten opzichte van een volledige volgroei de en ingeschuurde Bintje-oogst betekent het een reduktie vaii 90% op het totaal aantal gebruikte kilogrammen gewasbe schermingsmiddelen. Dit is nog geen 20% van het streefgetal dat voor het jaar 2000 in het 'Meerjaren plan Gewasbescherming' is vastgelegd. Deze gunstige ontwikkeling hangt geheel samen met de aard van het ras. De Fries lander is namelijk buitengewoon vroeg en ongevoelig voor onderzeeërvorming en koude-stress. In de praktijk wordt hij ook als eerste geplant en als eerste ge rooid. Door de vroege bodembedekking en het vroege tijdstip van rooien, kan in de meeste gevallen het gebruik van - (groeiremmende) - bodemherbiciden achterwege blijven. Resistentie tegen aardappelmoeheid en virusziekten maakt bovendien het bestrijden van aaltjes en toprol overbodig. Door de geringe ziektedruk in het voor seizoen en daarnaast door het feit dat het ras, met een 'acht' voor resistentie tegen knol-phytophthora, in de praktijk prak tisch voor 100% onvatbaar is voor deze knolziekte en kan zonder risico worden volstaan met een minimale preventie tegen phytophthora. Dezelfde hoge knol resistentie maakt ook een chemische loofvemietiging voor het rooien overbo dig, terwijl uiteraard bij vroege aardap pelen kiemremmingsmiddelen nimmer worden toegepast. Al met al blijft dan uitsluitend over, een preventieve bespuiting van het loof tegen phytophthora. Voor een vroege teeltplan- ning is dat één- tot tweemaal en voor een oogst in begin augustus (met opbreng sten tot 55 ton per hectare) volstaat twee tot viermaal spuiten per seizoen. Uitgaande van het milieuvriendelijke middel 'Shirlan', is dat een totaalgebruik van 0,8-1,6 kilo bruto middel per hecta re. Dit betekent niet alleen een flink terug- drukken van gewasbeschermingsmidde len maar het levert ook een niet te ver waarlozen financiële besparing op van ongeveer 1.600 gulden per hectare, aan middel en handelingen. De Frieslander wordt niet alleen veel in gecontroleerde teeltprogramma's ge bruikt, ook de individuele teler is altijd milieuvriendelijk met het ras bezig. De bouw kan niet zonder goede vaklie den. Op termijn is er bij bouwbedrijven volop vraag naar mensen die beschikken over moderne vakkennis, vaardigheden en met een helder inzicht in het bouw proces. Tijdens de open dag in de bouw op 4 februari is er voor bezoekers infor matie verkrijgbaar over de vakopleidin gen in de bouw alsmede over de kortlo pende cursussen voor werknemers in de bouw op het adres van de S.S.P.B., Schoolstraat 11a, 3241 AC Middel- harnis. De Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf uit Zoetermeer verzorgt alle opleidingen en cursussen in de bouw. De opleidingen vallen onder het leerlingwezen en bestaan uit werken en leren tegelijk. Leerlingen die van het VBO komen, kunnen direkt met een leer) ing wezenop leiding beginnen. Ook voor leerlingen met een andere opleiding, zoals MAVO of HAVO, zijn er echter volop mogelijk heden. De meeste opleidingen die de SVB verzorgt duren twee jaar. Voor de meeste beroepen zijn er ver volgopleidingen mogelijk van één of twee jaar. Gedurende de opleiding is de leerling in dienst van een bouwbedrijf of een samenwerkingsverband. De leer- en arbeidsovereenkomst die wordt afgeslo ten, garandeert werk én een opleiding. Met de vakopleidingen van de SVB kan worden doorgeleerd voor assistent-uit voerder, uitvoerder en aannemer, maar ook voor beroepen als bijvoorbeeld bouwkundig tekenaar, calculator en le raar. De kwaliteit van de bouwwerken wordt in belangrijke mate bepaald door de uit voerende vaklieden op de bouwplaats. Werknemers in de bouw kunnen hun vakkundigheid op niveau houden door gebruik te maken van het scholingsver lof, ledere werknemer heeft per jaar recht op twee scholingsdagen voor het volgen van praktijkgerichte cursussen. De SVB biedt daartoe vele cursussen aan, waaronder Bouwtechnische gebre ken. Uitzetten en maatvoeren. Diagnose en onderhoud oude gebouwen. Oriëntatie Bouwtechnieken en Milieubewust wer ken op de bouwplaats. Wie als vakman hogerop wil, krijgt in de bouw dus alle mogelijkheden. Kontaktpersoon voor Goeree-Over- flakkee is de Coördinator J. W. de Geus. /'"^w ,,En Jezus zeide tot hen: ,,Ik ben het brood des levens; die tot Mij komt zal geenszins hongeren en die in Mij gelooft zal nimmermeer dorsten" (Joh. 6:35} Deze vermanende en vertroostende woorden heeft de Heere Jezus uitgespro ken te Kapemaüm. Een dag na het won der van de vermenigvuldiging van de vijf broden en de twee visjes. Op die dag waren er meer dan vijfduizend mensen bij de Heere Jezus geweest. Al die men sen had Hij te eten gegeven. Zij waren verzadigd en er waren nog twaalf manden of korven vol brood over gebleven. Na de maaltijd, na dit wonder waren de mensen diep onder de indruk en dan zeggen zij van de Heere Jezus: „Deze is waarlijk de Profeet, Die in de wereld komen zou. Op dat moment zijn zij bereid de Heere Jezus te volgen, waarheen Hij ook gaat. Zij begeren Hem zelfs als Koning. De Heere Jezus kent echter hun harten en Hij doorgrondt hun gedachten. Hij weet dat het deze mensen niet gaat om het geen waarvoor Hij gekomen is. Het gaat deze mensen om de Heere Jezus als Wonderdoener. Daar is Hij echter niet voor gekomen. Dit wonder en alle ande re wonderen zijn tekenen van Zijn macht en majesteit. Hij is niet gekomen om wonderen te doen, om lege magen te vul len maar om harten en levens te vullen met Hemzelf. Hij is het brood des levens. Het Brood dat uit de hemel is nederge daald en Die aan de wereld het leven geeft en zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. Dat maakt de Heere Jezus de mensen in Kapernaüm duidelijk, maar wat was dat moeilijk voor hen en wat is dat ook moeilijk voor ons. De Heere Jezus gaat spreken over ander brood en dan vallen Zijn woorden gelijk verkeerd. Hoor Hem spreken - Werkt niet om de spijze, om brood, dat vergaat, maar werkt om de spijze die blijft tot in het eeuwige leven, welke de Zoon des mensen ulieden geven zal. Ik ben het Brood des levens, die tot Mij komt zal geenszins hongeren en die in Mij gelooft zal nimmermeer dorsten. Wat is hun reaktie? Wat is hun ant- woord? Dat Hij, de Heere Jezus, niet moetdenken dat Hij meer is dan Mozes. In Mozes' tijd gebeurde er nog een gro ter wonder, toen regende het brood, het manna uit de hemel. Niet Mozes, zo zegt de Heere Jezus, maar dat heeft Mijn Vader gedaan. Hij gaf het brood uit de hemel en dat doet Hij nog. Hij geeft het ware hemelse brood en dat Brood ben Ik. Uw vaders hebben het manna in de woestijn gegeten en zij zijn gestorven. Ik ben het Brood dat uit de hemel neder daalt, opdat de mens daarvan ete en niet sterve. Ik ben het Brood des levens. Het manna was voor instandhouding van het lichaam, het was tijdelijk, alleen voor dit leven, maar wie de Heere Jezus eet en drinkt, die ontvangt spijs en drank voor het hart, voor de ziel, die spijs en drank blijft, die mens leeft en zal eeuwig leven. Zij hadden en wij hebben de Heere Jezus nodig, want Zijn vlees is waarlijk spijs en Zijn bloed is waarlijk drank. De Israëlieten moesten er iedere dag op uit om het manna te verzamelen en zo moe ten ook wij iedere dag werkzaam zijn om de Heere Jezus, als het levende Brood en het levende Water te zoeken en wie Hem zoekt zal Hem vinden en die Hem vindt, die zal Hem geen dag kunnen en willen missen. Die zal Hem dagelijks zoeken in de grazige weiden van het Woord. Die zal Hem zoeken in het gebed en op de rustdag in de verkondiging van het Woord. Hij geeft het leven, Hij onderhoudt het leven. Hij stilt de honger en Hij lest de dorst. Hebt u en jij honger en dorst? Die honger en dorst wil en kan God door Zijn Woord en door Zijn Geest in ons werken en de Geest geeft ons Jezus Christus als het ware brood en het leven de water. De Israëlieten hadden niet alleen brood maar ook water nodig. Ook daar heeft God op de woestijntocht voor gezorgd. Hun dorst werd gelest en zo lest God door Zijn Geest onze dorst naar Jezus Christus. Hij is ook het water des levens en wie in Hem gelooft zal nim mermeer dorsten. Hem eten als het Brood des levens en Hem drinken als het Water des levens, dat is het ware geloof bezitten. Dat Brood en dat Water is onmisbaar, het is levensnoodzakelijk op de woestijnreis van dit leven en voor het ingaan in het beloofde land, het hemelse Kanaan. Dan blijft de woestijn wel de woestijn, het volmaakte is hier niet, maar de reizigers gaan voort in de wetenschap dat hun een beter lot bereid is. Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort, etende en drinkende van het Brood des levens en het Water des levens en elk hunner zal het zalig oord ontvangen en voor eeuwig verzadigd worden met het Godd'lijk beeld. Waddinxveen kand. L. D. Burger Zandpad 56. MiddclhiOTiisVit'l. 0187Ó-83457 DIRKSLAND - Botontkalking of wel osteoporose staat middenin de belangstelling. Kranten en tijd schriften schrijven erover, op de televisie praat men erover en bin nenkort wordt er op 8 februari 1994 bij in de regio een voorlich tingsbijeenkomst georganiseerd over dit onderwerp. Osteoporose betekent dat de hoeveelheid botweefsel zodanig verminderd is, dat botten bij het minste of geringste breken. De stijging van het aantal ziekenhuisop names als gevolg van botontkalking is enorm. Jaarlijks zijn het er al 12.000. En een verdrievoudiging daarvan ligt in de lijn der verwachting. Gelukkig zijn er manieren om osteoporose minder kans te geven. Punt één is voldoende lichaamsbeweging in alle leeftijdsfasen en vooral tijdens de jeugd. Zo vanzelfsprekend als lichame lijke arbeid vroeger was, zo 'bijzonder' is het vandaag de dag. Want de moderne mens leidt een zittend bestaan. In ver band met osteoporose is dat ongunstig. Lichamelijke aktiviteit en sporten die het skelet belasten (lopen, joggen, tennis en gymnastiek bijvoorbeeld) zijn goed voor de vorming van het bot. Want hoe hoger de eisen, hoe meer het bot zich daaraan aanpast en hoe steviger het wordt. Voor de opbouw en instandhouding van onze botten is calcium (kalk) nodig. We moeten er dus voor zorgen dat we vol doende calcium binnenkrijgen, gemid deld zo'n 800 tot 1000 milligram per dag. Dat gaat vrijwel vanzelf via onze normale voeding. Wie bijvoorbeeld 2 glazen melk of melkprodukten (halfvol en mager is ook prima) en 1 a 2 plakken kaas per dag tot zich neemt, heeft al drie kwart van de benodigde hoeveelheid cal cium binnen. Voor de opname van calcium is vitamine D nodig. Het lichaam maakt zelf vitami ne D aan. Dat gebeurt in de huid, onder invloed van de ultra-violette straling uit het daglicht. Wie regelmatig buiten komt, heeft een voorraad vitamine D voor het hele jaar. Dat betekent dus ook, dat de vitamine D-voorziening een pro bleem kan '.vorden bij ouderen die veel thuis zitten. De bijeenkomst wordt gehouden: datum: donderdag 3 februari 1994. tijd: 20.00 - 22.00 uur. plaats: Dirksland, Oranjelaan 59. kosten: 2,50 voor leden Kruiswerk ZHE, 5,00 voor niet-leden Kruiswerk ZHE. Voor meer informatie kunnen geïnteres seerden tussen 09.00 en 12.00 uur bellen naar (01880) 26311. Bij te weinig aan meldingen kan de bijeenkomst niet door gaan. Aanmelden kan via hetzelfde num mer. Dorpsweg 28, Sommelsdijk met optimaal resultaat Tel. (01870)8 34 77 |NVM, 'MAKF.LlAfll Uitslagen van maandag 24 januari Ie afdeling: T. Goedegebuur - A. Visbeen2 - O H. Visbeen-B. v. d. Spaan1 - 1 B. Visbeen- A. het Jonk1 -1 2e afdeling: H. van Heukelen - M. WiegelO - 2 J. Non - L. BloklandO - 2 Voor het laten invullen van uw belas tingformulier kunt u in de maand maart bij het CNV terecht. Op tal van plaatsen in Zeeland en Goeree-Overflakkee wor den dan weer de belastingzittingen gehouden. Als u van deze service gebruik wilt maken, dient u hiervoor een afspraak te maken via de CNV-belasting- lijn, tel. (01100) 20310, te bereiken van maandag 7 tot en met vrijdag 11 februari van 14.00 tot 16.00 uur, op 8 en 10 februari ook 's avonds bereikbaar van 19.00 tot 21.00 uur. Kosten per formulier: voor CNV-leden 6,00; voor niet-leden 30,00 per for mulier. Er wordt alleen voor particulie ren ingevuld. ^^***4■*¥'f■4^*'^^^*¥'^'^^■¥'^'^***'^'^'^'^*'^¥^¥'^'^****'^***^*^'^*4■'^'^lfl^'^l^'^^'^^^'^'^*'^4■****'^*^■*l^^^ En hoewel zij er anders niet veel zin in hebben om er 's nachts op uit te trekken, glinsteren nu hun ogen. De kapitein heeft hun beloofd dat zij, evenals in de andere plaatsen, ook Hilversum zouden men plunderen. Enkele ogenblikken later zijn ook zij verdwenen. Onmiddellijk hierna volgt er een ven del musketiers. Luid zingend trekken zij de La- rense weg op. De voorhoede van het Spaanse leger is op gang gekomen. Achter de kolonnes rijdt een batterij vuurmonden. Wanneer er onraad zou zijn, dan zal de infanterie door deze kanonnen worden ondersteund. In Hilversum is het stil. Diverse bewoners zijn naar veiliger streken vertrokken. Velen zijn echter gebleven. Misschien trekken de Spanjaarden niet verder dan Laren. Het is donker op de straten. De luiken voor de vensters zijn goed gesloten. Velen zijn naar bed gegaan. Alleen de klepperman loopt door de straten. Hij moet de bewoners waarschu wen wanneer er onraad is. In de verte klinkt ged ruis. De man weet wat dit betekent. Al ratelende met zijn instrument holt hij door de straten. In minder dan geen tijd zijn de bewoners van Hilver sum op de been. Nauwelijks is de klepperman het dorp doorgelopen of een groep Spaanse ruiters stuift het dorp binnen. De klepperman wil nog naar huis lopen, maar daar krijgt hij de kans niet meer voor. Hij komt de ruiters tegen. Met gevelde lans stormt één van de ruiters op hem af. Een stoot, en bloedend valt de arme man op de grond. Hij is het eerste slachtoffer. Grijnslachend voegt de Spanjaard zich weer bij de groep. Midden in het dorp houden de Spanjaarden halt, springen van hun paarden en bestormen de huizen. Zij trappen de deuren in en dringen de huizen bin nen. Zonder pardon steken zij vele bewoners neer en roven hun voornaamste bezittingen. Ondertus sen zijn de anderen gearriveerd en met een wild gehuil stormen zij de straten in. Zij hebben vol macht om te plunderen. Een vijftal Spanjaarden loopt door de straten. Zij zoeken een huis met een voorname inwoner. Daar is immers veel meer te halen dan bij de eenvoudi ge boerenmensen. Uit een steegje komt een man tevoorschijn. Zijn gezicht heeft valse trekken. Het is Simon de beeldjeskoopman. Zijn mand heeft hij ditmaal niet bij zich. Zijn ogen glinsteren en zon der aarzelen loopt hij op de vijf soldaten af. Met gebaren tracht hij duidelijk te maken, dat hij een huis weet waar veel te halen is. De soldaten gelo ven hem en volgen de beeldjeskoopman door de bossen naar de boerderij van Hendriksz. Telkens wrijft Simon zich in de handen van plezier. Nu zal hij wraak nemen. Ha, ha, wat zal die ketterse Evert raar opkijken. De rode haan zal kraaien, daar zal hij wel voor zorgen. De soldaten beginnen echter te mopperen en te dreigen. Het duurt zo lang. Simon krijgt het er benauwd van. Eindelijk nade ren zij de hoeve. Gelukkig voor Simon, want de Spanjaarden zijn aan het eind van hun geduld. Vele bewoners van Hilversum trachten te vluch ten, maar dat lukt niet. Slechts een enkeling kan verdwijnen. De vluchtelingen worden met ruw geweld naar de markt gedreven, mannen, vrouwen en kinderen. De niets ontziende Spanjaarden roven de huizen leeg en laden alles in grote zakken. Hun ogen glinsteren. In verschillende huizen staan vaders met een grimmig gezicht te wachten. Velen hebben spaden, knuppels of hooivorken bij zich. Met alles wat in hun macht ligt, zullen zij hun vrouwen en kinderen verdedigen. Met een hoonge lach stormen de Spanjaarden voorwaarts. Musket ten knallen en binnen enkele ogenblikken liggen de dappere huisvaders stervend op straat. In koelen bloede steken zij vrouwen, kinderen en zelfs zui gelingen neer. Snel stelen de soldaten wat waarde heeft. Het vee wordt uit de schuren en weilanden gehaald en naar de markt gebracht. Eén van de soldaten loopt met een brandende toorts in zijn hand naar een schuur. Hij houdt deze bij het rieten dak en kletterend kringelen de vlam men omhoog. In minder dan geen tijd staat de schuur in brand. De soldaat loopt naar het woon huis en steekt ook daar het dak aan. De gehele omtrek is hel verlicht. Gillend loopt opeens een vrouw met twee kinderen het huis uit. Het huis is wel geplunderd, maar de arme moeder met de kin deren had zich op de zolder verstopt. De bloed honden hadden hen niet ontdekt. De Spanjaarden hebben haar man gedood. Als de vrouw naar haar man wil lopen, duwen de soldaten haar ruw terug. Huis en schuur branden als fakkels. In enkele ogenblikken tijds is een heel gezin beroofd en ver moord. Al de ouden van dagen vinden de dood. Het moordenaarsfeest gaat verder. Op diverse plaatsen branden de huizen. Tientallen soldaten waggelen dronken door de straten... Een ruiter komt aangereden. Het schuim staat het paard op de bek. De Spaanse ruiter schreeuwt iets tegen een paar soldaten. Hij moet op het stadhuis aan. Schouderophalend verdwijnen de soldaten. Ze weten het stadhuis niet te staan. Er zit voor de rui ter niets anders op dan verder te zoeken. Op het stadhuis is het een drukte van belang. De bevel hebber van de Spaanse troepen zit in de kamer van de burgemeester. Zijn gezicht ziet rood. Hij heeft teveel wijn gedronken. Enkele officieren zijn niet nuchter meer. Zij zingen en brallen hun Spaanse liedjes. De burgemeester heeft hevig geprotesteerd tegen de plundering, maar honend hebben de Spaanse officieren hem uitgelachen en hem gedwongen bij hen te blijven zitten. Bleek staart hij voor zich uit. Hij is er ook niet zeker van dat hij het er levend afbrengt. Plotseling wordt de deur geopend. Een ruiter stapt binnen en overhandigt de bevelhebber een brief. Deze opent de brief, die met grote lakzegels is gesloten. Hij leest. Zijn gezicht betrekt. Hij krijgt bevel om onmiddellijk terug te trekken! Een groot Staats leger is onderweg om het Gooi van Span jaarden te zuiveren. De opperbevelhebber durft de strijd neit aan. De eerste afdelingen voetvolk zijn reeds uit Laren weggetrokken. Bevelen klinken en weldra wordt er op de trompet 'verzamelen' geblazen. Het duurt echter meer dan een uur voordat de soldaten staan aangetreden. Allemaal zijn ze beladen met buit. Enkele soldaten ontbreken. Bevend staat de groep gevangenen te wachten. De soldaten beginnen te mopperen. Ze zijn nog lang niet klaar. De bevelhebber laat zich niet ver murwen en het duurt dan ook niet lang of de eerste groep marcheert Hilversum uit. De groep muske tiers krijgt bevel ome gevangenen en het vee te begeleiden. Als laatsten vertrekken de ruiters en weldra zijn de Spanjaarden uit Hilversum verdwe nen. Vloekend en tierend drijven de soldaten de gevan genen en het vee voor zich uit. Het gaat veel te langzaam. De kapitein van de groep ergert zich er aan. Hij laat alles halt houden en roept een paar van zijn manschappen en geeft hun enkele beve len. Onmiddellijk lopen de soldaten naar de gevan genen en halen de vrouwen en kinderen weg. Schoten vallen... Machteloos ballen de mannen de handen tot vuisten. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1994 | | pagina 5