EIÜVriDEII-IIIEUVS Overdenking \{i\.\\\\ NODIG; Blokcursussen uit de Heilige Schrift Succes De Hoop Stellendam Cursus 'Beter slapen' in Middelharnis Toneelgroep 'de Zwaluw' Sommelsdijk TOYOTA Thuiskraamzorg Haringvliet en Drechtstreek samen verder als Kraamzorg de Eilanden HET KIJKVENSTER Balsem uit Gilead ■\li€tp;wtlwatin-- :;^■,:■7V-;|ïéiïzen ■■-■::■„:;■ 2e Blad VRIJDAG 14 JANUARI 1994 No. 6267 blik op kerk en samenleving ingcj? - De Kaski-cijfers - De Nérac-enquête - Waar zijn we mee bezig? Het is niet de eerste keer dat in deze kolommen Samen-op-Weg aan de orde wordt gesteld en het zal ook wel niet de laatste keer zijn. Vooral nu 1994 naar alle waarschijnlijkheid een beslissend jaar zal zijn, omdat in dit jaar de classi- cale vergaderingen zich moeten uitspre ken over de nieuwe kerkorde van de Verenigde Protestantse Kerk. Nog steeds wordt binnen de kerken, en met name binnen de Nederlandse Her vormde Kerk, gediscussieerd over de vraag hoe groot het percentage is dat min of meer bereid is aan het SoW-proces mee te werken. Vorig jaar verscheen het zogenaamde Kaskirapport, waaruit de grote middenmoot van de kerk meende te kunnen opmaken dat Samen-op-Weg in brede kringen leeft. Een tweetal Hervormde Synodeleden publiceerde toen echter een artikel in de Waarheids vriend, waarin zij op grond van de cijfers tot heel andere conclusies kwamen. In een groot deel van de kerk zou SoW absoluut niet leven, integendeel, voor vele Hervormden "hoeft het eigenlijk helemaal niet". Ja, dan krijgt een buiten staander de gedachte: wie heeft nu het gelijk aan z'n zijde? Het is een zelfde soort discussie als waarbij de ene partij zegt dat een fles halfvol is, terwijl de andere met evenveel stelligheid beweert dat die fles halfleeg is.... Na het Kaski rapport kwam de enquête van de stichting Nérac, tot nog toe een tamelijk onbekende grootheid. Het is een partikulier bureau, dat op eigen initiatief alle Hervormde gementen had aange schreven met een eenvoudig enquête-for mulier, waarop kon worden ingevuld of de betreffende gemeente aktief was in het SoW-proces, en of men vóór of tegen een fusie met Gereformeerden en Luthersen was. De stichting Nérac wilde met de uitsla gen van deze enquête aantonen dat over de hele linie de bereidheid om samen te gaan véél minder is dan men van syno- dewege wil doen geloven. Maar deze aktiviteiten zijn - ik zou bijna zeggen: uiteraard - in de kerken bijzonder slecht gevallen. Men was van mening dat deze stichting z'n boekje te buiten was gegaan doordat men on-ambtelijk bezig was. Niet een stichting moet uitmaken of twee of drie kerken gaan fuseren, maar die beslissing valt op ambtelijk niveau. Daar is natuurlijk niet veel tegenin te brengen, al zit achter deze waarschuwing bepaald wel de vrees dat op deze manier de waar heid weleens aan het licht zou kunnen komen. De eerste resultaten van genoem de enquête wijzen namelijk ook sterk in de richting dat de meerderheid in de Hervormde Kerk totaal niets ziet in Samen-op-Weg.... Om op de cijfers terug te komen: 34 pro cent van de Hervormde Gemeenten kent geen enkele vorm van samenwerking met de Gereformeerden. Bij 42 procent is énige samenwerking en 24 procent zegt dat de samenwerking in een gevor derd stadium is. Maar dat betreft dan de gemeenten. En dan moet men bedenken dat gemeenten met geen of weinig sa menwerking in de regel veel groter zijn dan de gemeenten waar wèl samenwerking is. Zou men dus niet het aantal gemeen ten procentsgewijs indelen, maar het aantal Hervormden, dan zouden de cij fers heel anders uitvallen. Een andere vraag is: wat wordt verstaan onder "enige samenwerking"? Wanneer dat niets meer is dan af en toe een geza menlijke kerkeraadsvergadering, dan kan men ternauwernood van samenwerking spreken. En daaruit blijkt dan ook niet dat men bereid is Samen-op-Weg te gaan. In ieder geval mag men zich aan de top van de kerken nog weleens goed beden ken. Want als de bereidheid inderdaad zo gering is, dan moet een toekomstige één wording falikant mislukken omdat er niet voldoende draagvlak is. Een ambtsdrager uit de midden-ortho doxe sektor van de Hervormde Kerk moet onlangs gezegd hebben: „Waar beginnen we eigenlijk aan? We doen ons uiterste best om er 700.000 Gerefor meerden bij te krijgen, van wie een flink deel weinig meelevend is, en de prijs die we er straks voor betalen is dat we 700.000 Hervormden kwijt zullen raken die het meest trouwe deel van de kerk vormen". Het is goed dat we het ook eens van die kant horen! Waarnemer Op zaterdag 8 januari jl. heeft Fanfare orkest De Hoop 0.1.V. Arie Stolk haar traditionele nieuwjaarsconcert gegeven in de gymnastiekzaal van het Haegse Huus te Stellendam. Chr. Gem. Zangver. 'Hart en Stem' uit Ouddorp o.l.v. Jan Bezuyen en Chr. Gem. Zangver. Soli Deo Gloria uit Stellendam o.l.v. Marco Kalkman verleenden medewerking aan deze jaarlijks terugkerende muzikale happening. Voor de pauze werden door orkest en koren gezamenlijk een aantal geestelijke liederen ten gehore gebracht, waarbij bleek dat orkest- en koorleden elkaar uit stekend aanvoelden en borg stonden voor een zeer verantwoorde vertolking. Bepaald indruk maakte het door De Hoop uitgevoerde werk Avalon van de componist Jan van der Roost. Dit werk zal in maart a.s. worden uitgevoerd op het KNF-topconcours te Arnhem, waar Arie Stolk en zijn muzikanten weer een gooi zullen doen naar het landskam pioenschap. Avalon bleek al voor een belangrijk deel te 'zitten' en zodoende heeft men nu nog ruim twee maanden de tijd om de verdere finesses aan te bren gen. Verder was er o.a. een piano-solo van Jan Bezuyen met begeleiding van De Hoop: Homage to Ricky. Ook dit bleek een gelukkige muzikale combinatie te zijn. Na de pauze speelde De Hoop nog een aantal werken uit het zogenaamde 'lich tere' genre met muziek van o.a. Whitney Houston. Met de Radetzki Mars van Johan Strauss kwam een eind aan deze mooie muzikale avond, waarna orkest en koren een staande ovatie ten deel viel. De publieke belangstelling was overwel digend: met ruim 300 luisteraars was de kleine gymzaal van het Haegse Huus tot de nok toe gevuld. Jammer dat een con- MIDDELHARNIS - Kruiswerk Zuidhollandse Eilanden Gezond heid Service organiseert in de maanden februari en maart aan staande een cursus 'Beter Slapen', bedoeld voor volwassenen die last hebben van inslaap- en doorslaap problemen. Mensen die last hebben van 'slapeloos heid' hebben dit probleem soms al jaren lang. Moeilijk inslapen, veel en vroeg wakker worden, piekeren en niet meer in slaap kunnen komen, zijn voor hen bekende verschijnselen. Vaak nemen ze daarvoor slaapmiddelen in. Voor diege nen die van de slaapmiddelen af willen, en voor anderen die slecht slapen, is deze cursus bedoeld. De cursus bestaat uit 8 wekelijkse bij eenkomsten en een follow-up-bijeen- komst na 3 maanden. De cursus wordt gegeven: Data: woensdag 2, 9, 16 en 23 februari, 9, 16, 23 en 30 maart, 25 mei 1994. Plaats: wijkgebouw Kruiswerk Zuidhollandse Eilanden, Langeweg 72, Middelharnis. Tijd: 20.00 tot 22.00 uur. Kosten: f 130.00 voor leden van Kruiswerk ZHE en 215,00 voor niet-leden. Voor meer informatie (er is onder andere een folder beschikbaar) en aanmelden (tot 21 januari 1994): Kruiswerk ZHE Gezondheid Service, algemeen secretari aat, (01880) 2 63 11, tussen 09.00 en 12.00 uur. De cursus gaat alleen door bij voldoende belangstelling. Stichting Pastorale Leergangen Rotterdam De Stichting Pastorale Leergangen op Gereformeerde Grondslag te Rotterdam hoopt in februari a.s. een derde blokcursus te organise ren. Deze blokcursus zal worden gehouden op twee zaterdagen, te weten op 12 en 26 februari 1994 van 10.00 tot ca. 12.30 uur. Deze bijeenkomsten worden gehou den in een zaal van de Hoflaankerk, Oudedijk 2 te Rotterdam-Kralingen. Thema: 'Geloven en de wereld van het lijden vanuit medisch en bijbels per- spektief' 12 februari: Drs. F. de Stoppelaar over: Medische zorg rond de lijdende; 26 februari: Dr. O. J. van der Ploeg over: Pastorale benadering van de lij dende. Drs. F. de Stoppelaar is zenuwarts te Voorschoten, dr. O. J. v. d. Ploeg is Her vormd predikant te Rotterdam en hoofd docent aan de Pastorale Leergangen te Rotterdam. Men kan zich als deelnemer opgeven bij: A. B. van Woerkom, Witte van Haem- stedestraat 3, 3132 HZ Vlaardingen. Tel. (010) 434 16 39. De kosten voor deelname bedragen 50,- (inclusief evt. syllabus en koffie). Dit bedrag over te maken, voor 5 februari a.s. op postreke ning nr. 5856191 t.n.v. St. Past. Leerg. Rotterdam p/a A. B. van Woerkom te Vlaardingen, of op bankrekening nr. 3054.11.020 van de Rabobank te Vlaardingen. Stichting Pastorale Leergangen te Rotterdam eert van een dergelijk niveau plaats moet vinden in een te kleine zaal, die boven dien akoustisch niet aan de voorwaarden voldoet. Een concertzaal in Stellendam blijft dan ook een van de grote wensen van De Hoop en haar dirigent. „Is er geen balsem in Gilead? Is er gen heelmeester aldaar?" Gilead was de landstreek aan de overzij de van de Jordaan. Het was een vrucht baar land. Weelderig was de planten groei Met name trof men daar veel geneeskrachtige kruiden aan, waaruit drank en balsem werd vervaardigd. Men vertelt, dat men bij warm en voch tig weer en een gunstige wind, de heerlij ke geuren van die kruiden reeds van ver kon insnuiven. „,Balsem van Gilead" bezat een alom bekende, genezende kracht. Ook trof men in Gilead veel dokters van naam aan. Ja, er had zich zelfs een soort van medi sche wetenschap ontwikkeld. Reukwerk en medicijnen van Gilead werden uitgevoerd naar vele Oosterse landen. Zo lezen wij in Genesis 37 van Ismaëlieten, die Jozef van zijn 'vrome' broers kochten voor 20 zilverlingen, dat ze uit Gilead kwamen en op hun kame len meevoerden: specerijen en balsem en mirre omdat af te brengen naar Egypte", (vers 25). En in Jeremia 46 vers 11 wordt de raad gegeven: ,,Ga henen op naar Gilead en haal balsem, gij jonkvrouwe, dochter van Egypte". „Is er geen balsem in Gilead. Is er geen heelmeester aldaar?" Als de profeet Jeremia deze vraag stelt, staat hem voor ogen, de geestelijke krankheid van zijn volk. Zwaar had Israël gezondigd. De toorn van God dreigde zich straffend over het schuldig volk te ontlasten. Het laat Jeremia niet onberoerd. De afval van het volk schokt hem diep. En verslagen vraagt hij zich af of er voor zulk een ziekte ergens een geneesmiddel is: „Is er geen balsem in Gilead?" En ook: „Is er geen heelmeester aldaar?" (Jeremia 8:22a) Want bij een geneesmiddel hoort een dokter, die de juiste diagnose stelt. Het volk van Israël was geestelijk ziek, maar besefte het niet. Had daarom geen behoefte aan genezing. Evenmin als wij van huis uit beseffen, zondeziek te zijn. Begrippen als zonde en genade zijn ons vreemd. Waarachtig besef van zonde is een schaars artikel. We zijn brave burgers. Geven ieder het zijne en doen geen vlieg kwaad. Gans anders wordt het, als de Heilige Geest door het Woord ons de ogen opent. Als we door genade leren zien Wie en wat God is. Dan gaan we de zonde zien in haar afschuwelijke en ver- doemelijk karakter. Dan leren we ver staan met schrik en vrees, dat we tot ster- vens toe ziek zijn vanwege onze zonden. Melaats van top tot teen. Dan vragen we: ,,Is er geen balsem in Gilead? Is er geen heelmeester aldaar?" Gode zij dank... het antwoord mag zijn: ja! Er is een Heelmeester, Die onze ziekte kan genezen. Zijn dierbaar bloed, vergoten aan het kruis van Golgotha, reinigt van alle zon den. Kent u, ken jij uw ongerechtigheden, dat ge tegen de Heere hebt overtreden? Is het gebed van Jeremia ook het uwe: „Genees mij Heere". Dan nodigt de grote Heelmeester, de Heere Jezus Christus, u tót Hem te komen. En wat uw kwaal ook mag zijn. Hij geneest u. En... deze hemelse Dokter helpt u gratis. Hij presenteert geen rekening. Hij kreeg Zelf de rekening gepresen teerd. En heeft ze op Golgotha voldaan. De prijs is betaald. Al bij deze Dokter geweest. Wie zich geestelijk gezond voelt, gaat aan Hem voorbij. Die gezond zijn, hebben de medicijn meester niet nodig. Maar wie zich ziek weet, die ga tot Hem, Die uw krankheden kent en liefderijk geneest. „Is er geen balsem in Gilead?" Ja!... er is! „Is er geen heelmeester aldaar?" Gode zij dank... voluit: zelter! Eenmaal wordt de apotheek van Jezus gesloten. Dan is Zijn genadewerk voltooid. Dan zal niemand meer zeggen: „ik ben ziek". Dan klinkt eeuwig het loflied Hem ter ere, die als Heelmeester grote wonderen deed. Wie hem daar loven mag, leerde het in beginsel hier op aarde: „Loof Hem, Die u, al wat gij hebt misdreven. Hoeveel het zij, genadig wil vergeven. Uw krankheên kent en liefderijk geneest. Die van 't verderf uw leven wil verschonen. Met goedheid en barmhartigheên u kronen, Die in de nood uw redder is geweest" Zingen wij het al mee? B. H.H. Toneelgroep 'de Zwaluw' presenteert de klucht 'Een schat van een buste'. In dit stuk van 3 bedrijven gebeuren weer dol dwaze en komische dingen rondom de buste van grootvader. De uitvoeringen zijn vrijdag 8 januari, zaterdag 29 januari en zaterdag 5 febru ari. Op vrijdag is de entree 5,- en op de zaterdagen 6,- beide incl. 1 kopje kof fie. Ab v. d. Valk verzorgt, zoals elk jaar, de muziek. U kunt de kaarten bestellen en afhalen bij: Betty Wijnen, Patrijsstraat 17, tel. (01870) 8 23 43 of bij Cora van Nimwegen, Azaleastraat 3, tel. (01870) 8 58 26. De mogelijkheid bestaat ook om elke maandagavond tussen 19.00-19.30 uur de kaarten af te halen bij het wijkge bouw. Koop snel, want op op! Tot ziens bij wijkvereniging 'de Zwa luw', Sperwer 5, Sommelsdijk. VAN DER ZEE VAN GEEST Dorpswèg 28; Sommelsdijk j|rife€:ntruin ifeüvelaar beschita fgaianceerée apparatujur *Ê)<)r ilmg ëri over^ goedopgeyifc^;; llii^loen die'u deskundig kuÉ-? iiKiftlset^pwelte'soort lenzen»- #örS hetrfneest geschikt zijn Thuiskraamzorg Haringvliet te Hellevoetsluis en Thuiskraamzorg Drechtstreek te Ridderkerk zijn vanaf 1 januari 1994 als één organisatie verder gegaan onder de naam Kraamzorg de Eilanden. Het doel van de fusie is een verbetering van de efficiency, alsook het behoud van de verdere optimalisering van de kwaliteit van het kraamzorgprodukt (door een schaalvergroting, breder produktaanbod e.d.). Hierdoor kan ook in de toekomst een kwalitatief en veelzijdiger kraamzorgpro dukt tegen een redelijke prijs aan de cliënt worden aangeboden. Door de fusie van bovenvermelde kraamzorgorganisaties zal het verzorgingsge bied gaan bestaan uit Albrandswaard, Barendrecht, Dordrecht, Heerjansdam, H.I. Ambacht, Goeree-Overflakkee, Rozenburg, Ridderkerk, Voome-Putten en Zwijndrecht. Gezien het aanzienlijke verzorgingsgebied dat hierdoor ontstaat, zal de stich ting georganiseerd worden vanuit de bestaande lokaties, te weten Hellevoetsluis (statutaire vestiging) en Ridderkerk. Uiteraard kunt u blijven reken op onze van oudsher bekende dienstverlening. Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met het direktie-sekretariaat te Hellevoetsluis via telefoonnummer (01883) 10000. -3- Zonder naar het gejammer te luisteren wil Evert opnieuw toeslaan'. Nee, het ziet er voor Simon niet al te best uit. Het is zijn eigen schuld, hij is zelf begonnen. Maar... opeens springt Evert op en loopt hard haar het land terug. Simon weet niet hoe hij het heeft. Met een pijnlijk gezicht kijkt hij op. Au, wat doet zijn hoofd zeer. Wat sloeg die ketter hard! Tot zijn verbazing is Evert er niet meer. Wat? Hij loopt naar zijn spa. Simon krimpt ineen. „Nu gaat hij zijn spa halen om me dood te slaan", jam mert hij zacht, terwijl hij over zijn gehele lichaam begint te beven. „Ja, ja, daar trekt het geuzenjong zijn spa uit de grond!" „Nee, nee! - schreeuwt Simon en hij steekt zijn armen in de lucht. - Nee, o nee Evert, sla me niet dood! Ik heb het zo niet gemeend!" Simon denkt, dat zijn laatste uur is geslagen. En... het is zijn eigen schuld! Maar wat? Evert legt zijn spa op zijn schouder en loopt weg. Simon ziet het en begint ruimer te ademhalen. Haastig staat hij op om te zien wat Evert eigenlijk van plan is. „Wat? Nee, dat kan niet!" Simon kan zijn ogen niet geloven. Maar neen, hij vergist zich niet. Evert verwijdert zich hoe langer hoe verder. Opeens begint zijn 'heldennatuur' weer te leven. „Ha, ha! Je duft niet hè, wacht maar, ik zal je krij gen!" Simon roept uit alle macht. Hij is nou toch veilig en als Evert soms terug zou komen, dan zou hij hem nooit meer in kunnen halen. Hij houdt er ech ter wel rekening mee, dat Evert terugkomt. „Lafaard! Geuzengebroed!" Langzaam loopt Simon naar de plaats waar zijn mand met beeldjes eenzaam is achtergebleven. De mand is omvergerold. Hij tilt het deksel even op om te zien of er geen heiligen zijn gesneuveld. Enkele ogenblikken later vervolgt hij zijn weg. „Als de Spanjaarden komen, dan zal ik het hem wel betaald zetten. Wacht maar, ketterjong! - mompelt Simon - En niet alleen hem, maar heel zijn geuzenfamilie". Ondertussen loopt Evert diep in gedachten naar huis. Zijn wilde driften zijn bekoeld. Hij heeft er spijt van. Dat had hij nooit mogen doen! De ouders van Evert zijn godvrezende mensen. Reeds lang heeft de familie Hendriksz de roomse kerk verlaten. Een jaar of zes geleden was het begonnen. Boer Hendriksz en zijn vrouw waren trouwe leden van de roomse kerk. Zij deden met hun kinderen trouw de plichten die de kerk voor schreef. Simon de beeldjeskoopman kwam al vele jaren aan de deur om zijn beeldjes te verkopen en vrouw Hendriksz kocht zo nu en dan wel eens wat van hem. Totdat er op zekere dag een marskramer aan de deur kwam. De vreemdeling deed goede zaken. De boerin had van alles nodig. Het gebeur de niet zo dikwijls dat er een koopman op de hoeve kwam. Toen ze de marskramer betaald had, zei de vreemdeling plotseling: „Ik heb nog iets anders, iets mooiers. Dit zijn allemaal dingen van de wereld - en hij wees op wat vrouw Hendriksz had gekocht - Ik heb iets dat onmisbaar is". De boerin had hem verwonderd aangekeken. Zij begreep er niets van, maar zij wilde toch weten wat de marskramer bedoelde. Zij behoefde niets te vragen, want uit een geheime lade van zijn mars haalde de marskramer een gedeelte van de Bijbel. Hij vroeg of hij er iets uit mocht voorlezen. De boerin aarzelde. De Bijbel was het boek van de ketters. Toch gaf zij toestemming. De marskramer las eerbiedig de gelijkenis van de verloren zoon en de bergrede. Vrouw Hendriksz was oog en oor. Het was voor haar zo nieuw. Toen de marskramer ophield, vroeg zij met trillende stem of zij dat boek zou mogen kopen. Voor een klein bedrag werd het haar eigendom. Na het vertrek van de man begon de boerin te lezen. Zij vergat de tijd en het eten stond nog niet op tafel toen haar man de woonkamer binnen kwam. Verschrikt wilde zij haar boek verbergen, maar dat was te laat. Boer Hendriksz had zijn wenkbrauwen gefronst, toen hij van de marskra mer hoorde. Toch was ook hij nieuwsgierig ge worden. Hij had niets meer gezegd, maar de boerin moest avond aan avond uit het Boek der boeken voorle zen. De Heere had het willen zegenen en klaar en duidelijk mochten beiden zien, dat de roomse leer een afgodische leer is, en dat niet Maria, maar de Heere Jezus alleen reinigt van alle zonden. Vanaf die tijd werden de beelden niet Tneer in het huis gevonden. Boer Hendriksz had ze begraven. Hij was daar juist mee bezig toen Simon de beeldjes koopman aankwam. Het was gelukkig dat zij leven hadden geleerd. Nu konden zij immers zelf de Bijbel onderzoeken. En het Boek der boeken is hun dierbaar geworden. Vader en moeder Hendriksz trachten zo veel als in hun vermogen ligt, hun beide kinderen. Evert en Geerte, op te voeden naar de nije leer. En deze opvoeding is niet zonder invloed geweest. Daarom was Evert opgehouden om Simon te slaan. Plot seling zag hij in, dat het verkeerd was wat hij nu deed... Evert loopt langzaam verder. Hij schaamt zich diep. Waren dat de vruchten van zijn opvoeding? HOOFDSTUK 2 Zo loopt Evert in gedachten verdiept verder. Het is stil in de bossen. Zo nu en dan springt er een konijn voor zijn voeten weg. De talrijke eek hoorntjes springen van tak op tak. Dan ziet hij de boerderij voor zich. Evert slaat het pad in met aan weerskanten een heg. Deze heggen zijn de trots van zijn vader. Toen deze de boerderij van Evert's grootvader overnam, heeft hij de heggen geplant. Nog enkele ogenblikken, dan is Evert thuis. Zijn spa zet hij in de schuur. Daarna loopt hij met een bezorgd gezicht naar de woonkamer. Als vader nu maar niets ziet of vraagt. Als hij er naar vraagt, dan zal hij alles eerlijk vertellen, neemt hij zich voor. Als hij de kamer binnenstapt, ziet hij de sombere gezichten van zijn vader, moeder en Geerte. Ook Jan, de knecht, kijkt niet erg vrolijk. Evert kijkt hen verbaasd aan. „Het is goed, dat je thuis bent. Evert, ik heb slech te berichten meegebracht uit het dorp", zegt boer Hendriksz. Zijn anders zo bruin gezicht ziet iets bleker dan gewoonlijk. Daarna vertelt hij in sobere woorden wat hij in het dorp heeft gehoord. En dat is precies hetzelfde wat Simon de beeldjeskoop man vertelde. Simon heeft dus niet gelogen. Er heersten in de Lage Landen aan de Noordzee droevige tijden. De tachtigjarige oorlog woedde in alle hevigheid. Eerst leek het alsof de Spaanse legers de Nederlanden zouden verpletteren, maar met de inneming van Den Briel begon de teleur stelling plaats te maken voor hoop. Enkhuizen, Veere, Vlissingen en vele andere steden hadden dit voorbeeld gevolgd. (wordt vervolgd) f'S"*^ zandpad 5è, Mii&d£üuuiis;::£'. üii;70-834j7 ■**********'f***'f******¥***¥*'f-**¥-¥***********'t******'h¥*********¥4-****¥¥'f*^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1994 | | pagina 5