EIÜVriDEII-IIIEUVS
Overdenking
\{i\.\\\\
NODIG;
Blokcursussen
uit de
Heilige Schrift
Succes De Hoop
Stellendam
Cursus 'Beter slapen'
in Middelharnis
Toneelgroep 'de Zwaluw'
Sommelsdijk
TOYOTA
Thuiskraamzorg Haringvliet en Drechtstreek
samen verder als Kraamzorg de Eilanden
HET
KIJKVENSTER
Balsem uit Gilead
■\li€tp;wtlwatin--
:;^■,:■7V-;|ïéiïzen ■■-■::■„:;■
2e Blad
VRIJDAG 14 JANUARI 1994
No. 6267
blik op kerk
en samenleving
ingcj?
- De Kaski-cijfers
- De Nérac-enquête
- Waar zijn we mee bezig?
Het is niet de eerste keer dat in deze
kolommen Samen-op-Weg aan de orde
wordt gesteld en het zal ook wel niet de
laatste keer zijn. Vooral nu 1994 naar
alle waarschijnlijkheid een beslissend
jaar zal zijn, omdat in dit jaar de classi-
cale vergaderingen zich moeten uitspre
ken over de nieuwe kerkorde van de
Verenigde Protestantse Kerk.
Nog steeds wordt binnen de kerken, en
met name binnen de Nederlandse Her
vormde Kerk, gediscussieerd over de
vraag hoe groot het percentage is dat min
of meer bereid is aan het SoW-proces
mee te werken. Vorig jaar verscheen het
zogenaamde Kaskirapport, waaruit de
grote middenmoot van de kerk meende
te kunnen opmaken dat Samen-op-Weg
in brede kringen leeft. Een tweetal
Hervormde Synodeleden publiceerde
toen echter een artikel in de Waarheids
vriend, waarin zij op grond van de cijfers
tot heel andere conclusies kwamen. In
een groot deel van de kerk zou SoW
absoluut niet leven, integendeel, voor
vele Hervormden "hoeft het eigenlijk
helemaal niet". Ja, dan krijgt een buiten
staander de gedachte: wie heeft nu het
gelijk aan z'n zijde? Het is een zelfde
soort discussie als waarbij de ene partij
zegt dat een fles halfvol is, terwijl de
andere met evenveel stelligheid beweert
dat die fles halfleeg is....
Na het Kaski rapport kwam de enquête
van de stichting Nérac, tot nog toe een
tamelijk onbekende grootheid. Het is een
partikulier bureau, dat op eigen initiatief
alle Hervormde gementen had aange
schreven met een eenvoudig enquête-for
mulier, waarop kon worden ingevuld of
de betreffende gemeente aktief was in
het SoW-proces, en of men vóór of tegen
een fusie met Gereformeerden en
Luthersen was.
De stichting Nérac wilde met de uitsla
gen van deze enquête aantonen dat over
de hele linie de bereidheid om samen te
gaan véél minder is dan men van syno-
dewege wil doen geloven. Maar deze
aktiviteiten zijn - ik zou bijna zeggen:
uiteraard - in de kerken bijzonder slecht
gevallen. Men was van mening dat deze
stichting z'n boekje te buiten was gegaan
doordat men on-ambtelijk bezig was.
Niet een stichting moet uitmaken of twee
of drie kerken gaan fuseren, maar die
beslissing valt op ambtelijk niveau. Daar
is natuurlijk niet veel tegenin te brengen,
al zit achter deze waarschuwing bepaald
wel de vrees dat op deze manier de waar
heid weleens aan het licht zou kunnen
komen. De eerste resultaten van genoem
de enquête wijzen namelijk ook sterk in
de richting dat de meerderheid in de
Hervormde Kerk totaal niets ziet in
Samen-op-Weg....
Om op de cijfers terug te komen: 34 pro
cent van de Hervormde Gemeenten kent
geen enkele vorm van samenwerking
met de Gereformeerden. Bij 42 procent
is énige samenwerking en 24 procent
zegt dat de samenwerking in een gevor
derd stadium is. Maar dat betreft dan de
gemeenten. En dan moet men bedenken
dat gemeenten met geen of weinig sa
menwerking in de regel veel groter zijn
dan de gemeenten waar wèl samenwerking
is. Zou men dus niet het aantal gemeen
ten procentsgewijs indelen, maar het
aantal Hervormden, dan zouden de cij
fers heel anders uitvallen.
Een andere vraag is: wat wordt verstaan
onder "enige samenwerking"? Wanneer
dat niets meer is dan af en toe een geza
menlijke kerkeraadsvergadering, dan kan
men ternauwernood van samenwerking
spreken. En daaruit blijkt dan ook niet
dat men bereid is Samen-op-Weg te
gaan.
In ieder geval mag men zich aan de top
van de kerken nog weleens goed beden
ken. Want als de bereidheid inderdaad zo
gering is, dan moet een toekomstige één
wording falikant mislukken omdat er
niet voldoende draagvlak is.
Een ambtsdrager uit de midden-ortho
doxe sektor van de Hervormde Kerk
moet onlangs gezegd hebben: „Waar
beginnen we eigenlijk aan? We doen ons
uiterste best om er 700.000 Gerefor
meerden bij te krijgen, van wie een flink
deel weinig meelevend is, en de prijs die
we er straks voor betalen is dat we
700.000 Hervormden kwijt zullen raken
die het meest trouwe deel van de kerk
vormen". Het is goed dat we het ook
eens van die kant horen!
Waarnemer
Op zaterdag 8 januari jl. heeft Fanfare
orkest De Hoop 0.1.V. Arie Stolk haar
traditionele nieuwjaarsconcert gegeven
in de gymnastiekzaal van het Haegse
Huus te Stellendam. Chr. Gem. Zangver.
'Hart en Stem' uit Ouddorp o.l.v. Jan
Bezuyen en Chr. Gem. Zangver. Soli
Deo Gloria uit Stellendam o.l.v. Marco
Kalkman verleenden medewerking aan
deze jaarlijks terugkerende muzikale
happening.
Voor de pauze werden door orkest en
koren gezamenlijk een aantal geestelijke
liederen ten gehore gebracht, waarbij
bleek dat orkest- en koorleden elkaar uit
stekend aanvoelden en borg stonden
voor een zeer verantwoorde vertolking.
Bepaald indruk maakte het door De
Hoop uitgevoerde werk Avalon van de
componist Jan van der Roost. Dit werk
zal in maart a.s. worden uitgevoerd op
het KNF-topconcours te Arnhem, waar
Arie Stolk en zijn muzikanten weer een
gooi zullen doen naar het landskam
pioenschap. Avalon bleek al voor een
belangrijk deel te 'zitten' en zodoende
heeft men nu nog ruim twee maanden de
tijd om de verdere finesses aan te bren
gen.
Verder was er o.a. een piano-solo van
Jan Bezuyen met begeleiding van De
Hoop: Homage to Ricky. Ook dit bleek
een gelukkige muzikale combinatie te
zijn.
Na de pauze speelde De Hoop nog een
aantal werken uit het zogenaamde 'lich
tere' genre met muziek van o.a. Whitney
Houston. Met de Radetzki Mars van
Johan Strauss kwam een eind aan deze
mooie muzikale avond, waarna orkest en
koren een staande ovatie ten deel viel.
De publieke belangstelling was overwel
digend: met ruim 300 luisteraars was de
kleine gymzaal van het Haegse Huus tot
de nok toe gevuld. Jammer dat een con-
MIDDELHARNIS - Kruiswerk
Zuidhollandse Eilanden Gezond
heid Service organiseert in de
maanden februari en maart aan
staande een cursus 'Beter Slapen',
bedoeld voor volwassenen die last
hebben van inslaap- en doorslaap
problemen.
Mensen die last hebben van 'slapeloos
heid' hebben dit probleem soms al jaren
lang. Moeilijk inslapen, veel en vroeg
wakker worden, piekeren en niet meer in
slaap kunnen komen, zijn voor hen
bekende verschijnselen. Vaak nemen ze
daarvoor slaapmiddelen in. Voor diege
nen die van de slaapmiddelen af willen,
en voor anderen die slecht slapen, is deze
cursus bedoeld.
De cursus bestaat uit 8 wekelijkse bij
eenkomsten en een follow-up-bijeen-
komst na 3 maanden.
De cursus wordt gegeven:
Data: woensdag 2, 9, 16 en 23
februari, 9, 16, 23 en 30 maart,
25 mei 1994.
Plaats: wijkgebouw Kruiswerk
Zuidhollandse Eilanden,
Langeweg 72, Middelharnis.
Tijd: 20.00 tot 22.00 uur.
Kosten: f 130.00 voor leden van
Kruiswerk ZHE en 215,00
voor niet-leden.
Voor meer informatie (er is onder andere
een folder beschikbaar) en aanmelden
(tot 21 januari 1994): Kruiswerk ZHE
Gezondheid Service, algemeen secretari
aat, (01880) 2 63 11, tussen 09.00 en
12.00 uur. De cursus gaat alleen door bij
voldoende belangstelling.
Stichting Pastorale Leergangen
Rotterdam
De Stichting Pastorale Leergangen
op Gereformeerde Grondslag te
Rotterdam hoopt in februari a.s.
een derde blokcursus te organise
ren.
Deze blokcursus zal worden gehouden
op twee zaterdagen, te weten op 12 en 26
februari 1994 van 10.00 tot ca. 12.30
uur. Deze bijeenkomsten worden gehou
den in een zaal van de Hoflaankerk,
Oudedijk 2 te Rotterdam-Kralingen.
Thema: 'Geloven en de wereld van het
lijden vanuit medisch en bijbels per-
spektief'
12 februari: Drs. F. de Stoppelaar over:
Medische zorg rond de lijdende;
26 februari: Dr. O. J. van der Ploeg
over: Pastorale benadering van de lij
dende.
Drs. F. de Stoppelaar is zenuwarts te
Voorschoten, dr. O. J. v. d. Ploeg is Her
vormd predikant te Rotterdam en hoofd
docent aan de Pastorale Leergangen te
Rotterdam.
Men kan zich als deelnemer opgeven bij:
A. B. van Woerkom, Witte van Haem-
stedestraat 3, 3132 HZ Vlaardingen.
Tel. (010) 434 16 39. De kosten voor
deelname bedragen 50,- (inclusief evt.
syllabus en koffie). Dit bedrag over te
maken, voor 5 februari a.s. op postreke
ning nr. 5856191 t.n.v. St. Past. Leerg.
Rotterdam p/a A. B. van Woerkom te
Vlaardingen, of op bankrekening nr.
3054.11.020 van de Rabobank te
Vlaardingen.
Stichting Pastorale Leergangen
te Rotterdam
eert van een dergelijk niveau plaats moet
vinden in een te kleine zaal, die boven
dien akoustisch niet aan de voorwaarden
voldoet. Een concertzaal in Stellendam
blijft dan ook een van de grote wensen
van De Hoop en haar dirigent.
„Is er geen balsem in Gilead?
Is er gen heelmeester aldaar?"
Gilead was de landstreek aan de overzij
de van de Jordaan. Het was een vrucht
baar land. Weelderig was de planten
groei Met name trof men daar veel
geneeskrachtige kruiden aan, waaruit
drank en balsem werd vervaardigd.
Men vertelt, dat men bij warm en voch
tig weer en een gunstige wind, de heerlij
ke geuren van die kruiden reeds van ver
kon insnuiven.
„,Balsem van Gilead" bezat een alom
bekende, genezende kracht.
Ook trof men in Gilead veel dokters van
naam aan.
Ja, er had zich zelfs een soort van medi
sche wetenschap ontwikkeld.
Reukwerk en medicijnen van Gilead
werden uitgevoerd naar vele Oosterse
landen.
Zo lezen wij in Genesis 37 van
Ismaëlieten, die Jozef van zijn 'vrome'
broers kochten voor 20 zilverlingen, dat
ze uit Gilead kwamen en op hun kame
len meevoerden: specerijen en balsem en
mirre omdat af te brengen naar
Egypte", (vers 25).
En in Jeremia 46 vers 11 wordt de raad
gegeven: ,,Ga henen op naar Gilead en
haal balsem, gij jonkvrouwe, dochter van
Egypte".
„Is er geen balsem in Gilead. Is er geen
heelmeester aldaar?" Als de profeet
Jeremia deze vraag stelt, staat hem voor
ogen, de geestelijke krankheid van zijn
volk.
Zwaar had Israël gezondigd. De toorn
van God dreigde zich straffend over het
schuldig volk te ontlasten. Het laat
Jeremia niet onberoerd. De afval van het
volk schokt hem diep.
En verslagen vraagt hij zich af of er voor
zulk een ziekte ergens een geneesmiddel
is: „Is er geen balsem in Gilead?"
En ook: „Is er geen heelmeester aldaar?"
(Jeremia 8:22a) Want bij een geneesmiddel hoort een
dokter, die de juiste diagnose stelt.
Het volk van Israël was geestelijk ziek,
maar besefte het niet. Had daarom geen
behoefte aan genezing.
Evenmin als wij van huis uit beseffen,
zondeziek te zijn. Begrippen als zonde
en genade zijn ons vreemd. Waarachtig
besef van zonde is een schaars artikel.
We zijn brave burgers. Geven ieder het
zijne en doen geen vlieg kwaad.
Gans anders wordt het, als de Heilige
Geest door het Woord ons de ogen
opent. Als we door genade leren zien
Wie en wat God is. Dan gaan we de
zonde zien in haar afschuwelijke en ver-
doemelijk karakter. Dan leren we ver
staan met schrik en vrees, dat we tot ster-
vens toe ziek zijn vanwege onze zonden.
Melaats van top tot teen.
Dan vragen we: ,,Is er geen balsem in
Gilead? Is er geen heelmeester aldaar?"
Gode zij dank... het antwoord mag zijn:
ja!
Er is een Heelmeester, Die onze ziekte
kan genezen.
Zijn dierbaar bloed, vergoten aan het
kruis van Golgotha, reinigt van alle zon
den.
Kent u, ken jij uw ongerechtigheden, dat
ge tegen de Heere hebt overtreden?
Is het gebed van Jeremia ook het uwe:
„Genees mij Heere".
Dan nodigt de grote Heelmeester, de
Heere Jezus Christus, u tót Hem te
komen. En wat uw kwaal ook mag zijn.
Hij geneest u.
En... deze hemelse Dokter helpt u gratis.
Hij presenteert geen rekening.
Hij kreeg Zelf de rekening gepresen
teerd.
En heeft ze op Golgotha voldaan.
De prijs is betaald.
Al bij deze Dokter geweest.
Wie zich geestelijk gezond voelt, gaat
aan Hem voorbij.
Die gezond zijn, hebben de medicijn
meester niet nodig.
Maar wie zich ziek weet, die ga tot Hem,
Die uw krankheden kent en liefderijk
geneest.
„Is er geen balsem in Gilead?" Ja!... er
is!
„Is er geen heelmeester aldaar?"
Gode zij dank... voluit: zelter!
Eenmaal wordt de apotheek van Jezus
gesloten.
Dan is Zijn genadewerk voltooid.
Dan zal niemand meer zeggen: „ik ben
ziek".
Dan klinkt eeuwig het loflied Hem ter
ere, die als Heelmeester grote wonderen
deed. Wie hem daar loven mag, leerde
het in beginsel hier op aarde:
„Loof Hem, Die u, al wat gij hebt
misdreven.
Hoeveel het zij, genadig wil vergeven.
Uw krankheên kent en liefderijk geneest.
Die van 't verderf uw leven wil
verschonen.
Met goedheid en barmhartigheên
u kronen,
Die in de nood uw redder is geweest"
Zingen wij het al mee?
B.
H.H.
Toneelgroep 'de Zwaluw' presenteert de
klucht 'Een schat van een buste'. In dit
stuk van 3 bedrijven gebeuren weer dol
dwaze en komische dingen rondom de
buste van grootvader.
De uitvoeringen zijn vrijdag 8 januari,
zaterdag 29 januari en zaterdag 5 febru
ari. Op vrijdag is de entree 5,- en op de
zaterdagen 6,- beide incl. 1 kopje kof
fie.
Ab v. d. Valk verzorgt, zoals elk jaar, de
muziek.
U kunt de kaarten bestellen en afhalen
bij: Betty Wijnen, Patrijsstraat 17, tel.
(01870) 8 23 43 of bij Cora van
Nimwegen, Azaleastraat 3, tel. (01870)
8 58 26.
De mogelijkheid bestaat ook om elke
maandagavond tussen 19.00-19.30 uur
de kaarten af te halen bij het wijkge
bouw. Koop snel, want op op!
Tot ziens bij wijkvereniging 'de Zwa
luw', Sperwer 5, Sommelsdijk.
VAN DER ZEE
VAN GEEST
Dorpswèg 28; Sommelsdijk
j|rife€:ntruin ifeüvelaar beschita
fgaianceerée apparatujur *Ê)<)r
ilmg ëri over^ goedopgeyifc^;;
llii^loen die'u deskundig kuÉ-?
iiKiftlset^pwelte'soort lenzen»-
#örS hetrfneest geschikt zijn
Thuiskraamzorg Haringvliet te Hellevoetsluis en Thuiskraamzorg Drechtstreek
te Ridderkerk zijn vanaf 1 januari 1994 als één organisatie verder gegaan onder
de naam Kraamzorg de Eilanden.
Het doel van de fusie is een verbetering van de efficiency, alsook het behoud
van de verdere optimalisering van de kwaliteit van het kraamzorgprodukt (door
een schaalvergroting, breder produktaanbod e.d.).
Hierdoor kan ook in de toekomst een kwalitatief en veelzijdiger kraamzorgpro
dukt tegen een redelijke prijs aan de cliënt worden aangeboden.
Door de fusie van bovenvermelde kraamzorgorganisaties zal het verzorgingsge
bied gaan bestaan uit Albrandswaard, Barendrecht, Dordrecht, Heerjansdam,
H.I. Ambacht, Goeree-Overflakkee, Rozenburg, Ridderkerk, Voome-Putten en
Zwijndrecht.
Gezien het aanzienlijke verzorgingsgebied dat hierdoor ontstaat, zal de stich
ting georganiseerd worden vanuit de bestaande lokaties, te weten Hellevoetsluis
(statutaire vestiging) en Ridderkerk. Uiteraard kunt u blijven reken op onze van
oudsher bekende dienstverlening.
Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met het direktie-sekretariaat te
Hellevoetsluis via telefoonnummer (01883) 10000.
-3-
Zonder naar het gejammer te luisteren
wil Evert opnieuw toeslaan'. Nee, het ziet
er voor Simon niet al te best uit. Het is
zijn eigen schuld, hij is zelf begonnen.
Maar... opeens springt Evert op en loopt
hard haar het land terug. Simon weet niet
hoe hij het heeft. Met een pijnlijk gezicht
kijkt hij op. Au, wat doet zijn hoofd zeer. Wat
sloeg die ketter hard!
Tot zijn verbazing is Evert er niet meer.
Wat?
Hij loopt naar zijn spa. Simon krimpt ineen. „Nu
gaat hij zijn spa halen om me dood te slaan", jam
mert hij zacht, terwijl hij over zijn gehele lichaam
begint te beven.
„Ja, ja, daar trekt het geuzenjong zijn spa uit de
grond!"
„Nee, nee! - schreeuwt Simon en hij steekt zijn
armen in de lucht. - Nee, o nee Evert, sla me niet
dood! Ik heb het zo niet gemeend!"
Simon denkt, dat zijn laatste uur is geslagen. En...
het is zijn eigen schuld!
Maar wat?
Evert legt zijn spa op zijn schouder en loopt weg.
Simon ziet het en begint ruimer te ademhalen.
Haastig staat hij op om te zien wat Evert eigenlijk
van plan is.
„Wat? Nee, dat kan niet!"
Simon kan zijn ogen niet geloven. Maar neen, hij
vergist zich niet. Evert verwijdert zich hoe langer
hoe verder. Opeens begint zijn 'heldennatuur'
weer te leven.
„Ha, ha! Je duft niet hè, wacht maar, ik zal je krij
gen!"
Simon roept uit alle macht. Hij is nou toch veilig
en als Evert soms terug zou komen, dan zou hij
hem nooit meer in kunnen halen. Hij houdt er ech
ter wel rekening mee, dat Evert terugkomt.
„Lafaard! Geuzengebroed!"
Langzaam loopt Simon naar de plaats waar zijn
mand met beeldjes eenzaam is achtergebleven. De
mand is omvergerold. Hij tilt het deksel even op
om te zien of er geen heiligen zijn gesneuveld.
Enkele ogenblikken later vervolgt hij zijn weg.
„Als de Spanjaarden komen, dan zal ik het hem
wel betaald zetten. Wacht maar, ketterjong! -
mompelt Simon - En niet alleen hem, maar heel
zijn geuzenfamilie".
Ondertussen loopt Evert diep in gedachten naar
huis. Zijn wilde driften zijn bekoeld. Hij heeft er
spijt van. Dat had hij nooit mogen doen!
De ouders van Evert zijn godvrezende mensen.
Reeds lang heeft de familie Hendriksz de roomse
kerk verlaten. Een jaar of zes geleden was het
begonnen. Boer Hendriksz en zijn vrouw waren
trouwe leden van de roomse kerk. Zij deden met
hun kinderen trouw de plichten die de kerk voor
schreef. Simon de beeldjeskoopman kwam al vele
jaren aan de deur om zijn beeldjes te verkopen en
vrouw Hendriksz kocht zo nu en dan wel eens wat
van hem. Totdat er op zekere dag een marskramer
aan de deur kwam. De vreemdeling deed goede
zaken. De boerin had van alles nodig. Het gebeur
de niet zo dikwijls dat er een koopman op de
hoeve kwam. Toen ze de marskramer betaald had,
zei de vreemdeling plotseling: „Ik heb nog iets
anders, iets mooiers. Dit zijn allemaal dingen van
de wereld - en hij wees op wat vrouw Hendriksz
had gekocht - Ik heb iets dat onmisbaar is".
De boerin had hem verwonderd aangekeken. Zij
begreep er niets van, maar zij wilde toch weten
wat de marskramer bedoelde. Zij behoefde niets te
vragen, want uit een geheime lade van zijn mars
haalde de marskramer een gedeelte van de Bijbel.
Hij vroeg of hij er iets uit mocht voorlezen. De
boerin aarzelde. De Bijbel was het boek van de
ketters. Toch gaf zij toestemming. De marskramer
las eerbiedig de gelijkenis van de verloren zoon en
de bergrede. Vrouw Hendriksz was oog en oor.
Het was voor haar zo nieuw. Toen de marskramer
ophield, vroeg zij met trillende stem of zij dat
boek zou mogen kopen. Voor een klein bedrag
werd het haar eigendom.
Na het vertrek van de man begon de boerin te
lezen. Zij vergat de tijd en het eten stond nog niet
op tafel toen haar man de woonkamer binnen
kwam. Verschrikt wilde zij haar boek verbergen,
maar dat was te laat. Boer Hendriksz had zijn
wenkbrauwen gefronst, toen hij van de marskra
mer hoorde. Toch was ook hij nieuwsgierig ge
worden.
Hij had niets meer gezegd, maar de boerin moest
avond aan avond uit het Boek der boeken voorle
zen. De Heere had het willen zegenen en klaar en
duidelijk mochten beiden zien, dat de roomse leer
een afgodische leer is, en dat niet Maria, maar de
Heere Jezus alleen reinigt van alle zonden. Vanaf
die tijd werden de beelden niet Tneer in het huis
gevonden. Boer Hendriksz had ze begraven. Hij
was daar juist mee bezig toen Simon de beeldjes
koopman aankwam.
Het was gelukkig dat zij leven hadden geleerd. Nu
konden zij immers zelf de Bijbel onderzoeken. En
het Boek der boeken is hun dierbaar geworden.
Vader en moeder Hendriksz trachten zo veel als in
hun vermogen ligt, hun beide kinderen. Evert en
Geerte, op te voeden naar de nije leer. En deze
opvoeding is niet zonder invloed geweest. Daarom
was Evert opgehouden om Simon te slaan. Plot
seling zag hij in, dat het verkeerd was wat hij nu
deed...
Evert loopt langzaam verder.
Hij schaamt zich diep. Waren dat de vruchten van
zijn opvoeding?
HOOFDSTUK 2
Zo loopt Evert in gedachten verdiept verder.
Het is stil in de bossen. Zo nu en dan springt er
een konijn voor zijn voeten weg. De talrijke eek
hoorntjes springen van tak op tak. Dan ziet hij de
boerderij voor zich.
Evert slaat het pad in met aan weerskanten een
heg. Deze heggen zijn de trots van zijn vader.
Toen deze de boerderij van Evert's grootvader
overnam, heeft hij de heggen geplant.
Nog enkele ogenblikken, dan is Evert thuis. Zijn
spa zet hij in de schuur. Daarna loopt hij met een
bezorgd gezicht naar de woonkamer. Als vader nu
maar niets ziet of vraagt. Als hij er naar vraagt,
dan zal hij alles eerlijk vertellen, neemt hij zich
voor.
Als hij de kamer binnenstapt, ziet hij de sombere
gezichten van zijn vader, moeder en Geerte. Ook
Jan, de knecht, kijkt niet erg vrolijk.
Evert kijkt hen verbaasd aan.
„Het is goed, dat je thuis bent. Evert, ik heb slech
te berichten meegebracht uit het dorp", zegt boer
Hendriksz. Zijn anders zo bruin gezicht ziet iets
bleker dan gewoonlijk. Daarna vertelt hij in sobere
woorden wat hij in het dorp heeft gehoord. En dat
is precies hetzelfde wat Simon de beeldjeskoop
man vertelde. Simon heeft dus niet gelogen.
Er heersten in de Lage Landen aan de Noordzee
droevige tijden. De tachtigjarige oorlog woedde in
alle hevigheid. Eerst leek het alsof de Spaanse
legers de Nederlanden zouden verpletteren, maar
met de inneming van Den Briel begon de teleur
stelling plaats te maken voor hoop. Enkhuizen,
Veere, Vlissingen en vele andere steden hadden dit
voorbeeld gevolgd. (wordt vervolgd)
f'S"*^
zandpad 5è, Mii&d£üuuiis;::£'. üii;70-834j7
■**********'f***'f******¥***¥*'f-**¥-¥***********'t******'h¥*********¥4-****¥¥'f*^