OPEN HUIS IN ONZE SHOWROOM Vrijdag 19 maart van 2 tot 9 uur en zaterdag 20 maart van 10 tot 5 uur GRINWIS van hardhouten deuren en kast-schuifwand systemen Dagboek uit duitse dwangarbeid D dQ^ ELECTRONICS Tel. (01878) 11 72 IEDEREEN IS WELKOM, PIET DE KORTE GEZOND AFSLANKEN 01879-1431 VRIJDAG 19 MAART 1993 „EILANDEN NIEUWS Bladz. 3 KOOLWEG 29a /i (in plaats van kaarten) ZONWERINGSCENTRUM OOK VOOR TUINMEUBELEN VOOR 'KWALITEITS-SERVICE' EN 'KWALITEITS-PRODUKTEN' UW KOSTPRIJS PER HA OMLAAG Steunpunten: (01871) 20 66 (01874) 25 55 (01686) 25 50 BEL ONS VOOR EEN SNELLE LEVERING!! tnieke koUekl.e WUid eenperfecie Prijmv^Naiian»^^ Adverteren in Eilanden Nieuws betel<ent dat uw advertentie ool< buiten de bebouwde l<om wordt gelezen. DE GREVELINGEN Buijs Buijs rtt^rrrf"'^''™' camping en caravanhandel tel. (01875) 12 59 Adverteert in Eilanden-Nieuws WÊiEJGA.- Nederlgnd Bijgaand weer een aflevering uit tiet oorlogsvertiaal van oud-Middeliiarnisser Cor de Gans. We hopen in elk van de volgende nummers een l<lein gedeelte van het dagboek te publiceren. We hebben al bemerkt dat het veler interesse heeft. (aflevering 13) Dinsdag 17 april 1945 Gisterenmorgen om acht uur zijn we vertrokken met onze wagens in de richting Hollandse grens, althans we hebben geprobeerd bij Ruhrord aan de Rijn te komen. We moesten daar over die brug zien te komen. Om zes uur 's avonds zijn we in Hambom aangekomen, ongeveer^lS km van de Rijn vandaan. Het was erg warm en we hadden een afstand van 30 km afgelegd. We zagen er uit als negers van het zweet en het stof. We kwamen door Botrop, Donnersberg, Oosterveld en Stekrade. Het is een mooie omgeving, veel bos en heuvelachtig. We konden de nacht doorbrengen bij een Duitse boer, die tevens metselaar, bak ker, kruidenier en manusje van alles was. Voor ons dus van alles te halen. We hebben bij hem al onze gerst geruild (hij had een paard) voor brood, boter en suiker. Bovendien kre gen we koffie en zelfs zuurtjes. We hebben in een schuur geslapen en dat lukte allemaal wel. Vanmorgen al bijtijds op stap gegaan, op weg naar Ruhrord, en aldaar aangekomen zagen we, dat we over een baileybrug, de Rijn over moesten. De brug was geheel in gebruik voor het oprukkende leger. Het was éénrichtingsverkeer van solda ten. We mochten er niet over en tevens werd ons gezegd dat alle bruggen over de Rijn op deze wijze in gebruik waren, en we dus nérgens toestemming zouden krijgen. We zijn zelfs nog bij een mihtaire commandant in Hamborn geweest voor een vergunning, om zo vlug mogelijk over die brug te komen, maar alles vruchteloos. Die commandant raadde ons aan naar een 'doorgangslager' te gaan, dat werd beheerd door Amerikanen. Dat kamp is gelegerd in Walsum, vlak aan de Rijn. We besloten toen maar naar dat kamp te gaan. We konden ook niet de Rijn naar boven volgen tot Wezel en dan via Lobith naar huis gaan, omdat daar het front nog was. Boven dien, in dat kamp was eten en, misschien viel het 'afvoeren' naar huis wel mee. In ieder geval, we hadden niets te verlie zen, en konden altijd vertrekken als het ons niet beviel. Toen we het kamp naderden, zag het wit van de tenten. Het leek wel een kampeerterrein, met op de achtergrond barak ken. We zagen al gauw, dat het allemaal papieren hutjes waren van wit karton, met een geraamte van latten en planken. We bouwden er zelf ook een, en het werd een aardig onder komen. Alleen, als het zou gaan regenen viel het hele tenten kamp in elkaar. Er viel echter niet veel te kiezen ook, omdat de paar barakken vol met vluchtelingen zijn. Het aantal barakken is te weinig voor de duizenden die hier nu kamperen. In de barakken zo vertelde men ons woonden 1500 Hollanders en miljoenen wandluizen. Ook vertoeven hier veel 'buitenlanders', hetgeen we natuur lijk wel merken aan de verschillende talen die gesproken worden. We kregen vandaag een flink portie aardappelen met rode kool, jus en cornedbeef Na het eten was erop het terrein een feest gebrouwen. Met veel harmonicamuziek werd veel gedanst en gezongen, tot diep in de nacht. Het was erg gezel lig en romantisch. Woensdag 18 april 1945 Vanmorgen is het tweede transport mensen afgevoerd. Het waren vijftien auto's met dertig man per auto. Dat is dus een transport van vierhonderd en vijftig man. Nog enkele dagen zo'n groot transport en dan zijn wij aan de beurt. We hebben ons moeten laten inschrijven en aan de hand daarvan wor den we in groepen afgevoerd. We hopen dus nu maar weer. We handelen nog steeds in eten en rooksel. Er zijn er onder ons die nog steeds last hebben van diarree. Vooral H. Zorge uit Dirksland. Ik weet echt niet of het wel goed met hem afloopt. Zodra ik 's morgens wakker word zie ik hem naar een greppel gaan. Daarna gaat hij liggen of zitten eten. Na een korte tijd weer naar de greppel. Daarna weer eten en ver volgens naar de greppeL dan weer eten, naar greppel, eten - greppel, eten - greppel. En zo gaat dat door nu al vele dagen achter elkaar. Hij zegt zelf; „Je moet zoiets over-eten", „ik heb nu eten genoeg en kan het dus wel volhouden" (Later bleek dat hij gelijk heeft gekregen). Het was vannacht weer bar koud. Ja, we liggen nu weer op de koude grond, weliswaar met wat papier onder ons, maar ja, 's nachts is de temperatuur om het vriespunt, óf het vriest enkele graden. O ja, bij het transport dat vandaag vertrok waren J. Troost en Gerrit Buth. Misschien zijn ze eerder thuis dan wij en kun nen bericht doen. We kregen vandaag extra voeding. Er zat o.a. een pak 'Pem- mican', een bak biscuit, drie stukken chocolade, een doos thee, suiker, melkpoeder, een bus margarine, een plak suiker, een bus havermout, een bus kaas, een bus vlees, twintig zuur tjes, vier zuiveringstabletten, zes lucifers, een rol closetpa- pier, een doos vuuraanmakers. Vermoedelijk is dat een rantsoen voor de soldaten. Jammer genoeg zaten er geen sigaretten in. De Amerikanen hechten weinig waarde aan het roken, want officieel wordt daarvoor niet gezorgd. Wij moeten het doen met gevonden peuken, maar ook dat rookt wel. L. Meijer is nu met het (gestolen) restant gerst weg, om bij een boer te ruilen voor sigaretten of eieren, of wat dan ook. We kunnen nu volop eten en dat doen we dan ook de gehele dag. De Amerikaanse keuken is goed, maar al het voedsel valt op een gloeiende plaat. We hebben doorlopend honger. Vrijdag 20 april 1945 Vandaag moesten we uit onze papieren tent. Het begon te regenen en dus stortte alles in elkaar. We kunnen nu niet lan ger buiten verblijven en moeten noodgedwongen de barak ken in. Doordat er veel Hollanders zijn vertrokken is daar nu voldoende ruimte gekomen. Maar wat een wandluizen. Wanneer je met een mes tussen de geploegde houtdelen van de wand snijdt, vallen de dikke, vette ondieren er met tiental len uit. We moeten er maar niet te veel bij denken, we zijn ook al ingespoten tegen het ongedierte. Wanneer er echter zo'n massa van die dieren zijn, kan het niet anders of ze komen aan je lichaam. Vannacht zijn er weer veel vliegtuigen overgevlogen. Het waren natuurlijk Amerikanen, dus arme Duitsers aan de andere kant van het front. Gelukkig is het voor ons voorbij. We hebben nu de gestolen stationswagen verruild aan een boer voor 24 sigaretten, 50 gram tabak en 50 gram Oekraïnen shag en, bovendien een half pond suiker. Nu hebben we te roken en te drinken, voldoende eten én rust. Zondag 22 april 1945 Vanmorgen zouden we afgevoerd worden naar Holland. We hebben de gehele morgen in de kou en regen staan wachten, maar er kwamen geen auto's. In de middag moesten we weer terug naar die luizenhokken. Ons humeur is beneden alle peil. Het wachten alleen al is een grote opgave en nu deze teleurstelling weer. In gedachten ben je 's morgens dicht bij huis. je leeft er alleen voor, en dan inééns, weg droom. Mis- chien nu morgen wel. Maandag 23 april 1945 Vanmorgen heb ik eerst maar weer wandluizen gevangen. We raken er nu langzamerhand zelf onder. Het is wel uitkij ken met die rotbeesten omdat je er allerlei ziekten door kan krijgen. Gelukkig konden we half in de ochtend afreizen. Nu ston den achttien G.M.C, vrachtauto's gereed. Het is zoals altijd, een duwen en trekken geweest, waardoor ik achter op de laadbak kwam. Ik ben toen maar op mijn knieën gaan zitten, want het achterschot is betrekkelijk laag en met zo'n hele, staande massa 'veemensen' ben ik bang in een bocht of hoe dan ook, over dat schot geduwd te worden. Om twaalf uur reden we weg. We reden niet in de richting 'grens' maar... richting Munster. We dachten allemaal: „over enkele uren zijn we in Limburg of Noord-BrabanfMaar in plaats van dichter bij huis, gin gen we weer dieper Duitsland in. Naar Munster, wat een kronkels, wat een militaire ambtenarij. Tegen de avond waren we in Munster, want snel kon niet worden gereden over die vernielde wegen vol gaten en kui len. Mijn knieën waren doorgeschaafd en we waren allemaal beroerd van het geschok en gehots. We werden in een groot gebouw ondergebracht waar we ont luisd werden. Met een grote flitspuit werd onder- en in je kle ren gespoten en daarna kregen we soep. De vrouwen en kinderen (ik weet niet waar die vandaan kwa men) kregen extra melk. Om zeven uur in de avond moesten we weer verder en wer den weer met de vrachtauto's naar het station gebracht. Daar stond een goederentrein, bestaande uit gesloten wagons, waar we in moesten. De trein zou naar Holland gaan, zo werd ons verzekerd. De trein stond in Mecklenburg, zo ik vernam. We kregen wat beschuit voor onderweg. De Amerikanen namen afscheid en vertelden ons dat we naar Maastricht werden gebracht. Nou, dat was dan nog een hele reis. Dat werd de gehele nacht rij den natuurlijk. Het was koud in die wagon en natuurlijk geen enkel comfort. We zaten er ook met te veel mensen in. We reden na zonsondergang weg en passeerden stukgescho- ten of gebombardeerde bruggen. Ook passeerden we een grote brug, en staken vermoedelijk de Rijn over (bleek later de brug bij Remagen te zijn). Als je door de deuropening naar buiten keek zag je alleen maar diep onder je water. Het leek allemaal gammel en onbetrouwbaar, maar ja, je springt dan niet uit die trein, je pleegt ook geen zelfmoord. Je zit daar maar, je laat alles over je heen komen. Je gaat naar huis. We passeerden die nacht Duimen en Krefeld. Dinsdag 24 april 1945 De dag begon mooi. Een schitterende zonsopgang. Zonder een minuutje slaap waren we tot München-Gladbeck gena derd, waar de trein stopte. Waarom weet ik niet. Je weet niets. Of er wel of niets ernstigs is. Je weet niets over hoe of waarom. Sinds gisteren zijn we toch weer enkele kilometers dichterbij huis, terwijl we misschien al enkele honderden kilometers hebben afgelegd. Enfin, we maakten van het stilstaan gebruik om 'de benen te strekken', en hebben de trein met takken versierd. We ontmoetten nu, langs de spoorlijn weer andere be kenden. Ik ontmoette mijn oude kameraad Leen Tamboer, die een fototoestel 'gevonden' had en van het hele gebeuren foto's nam. Later besefte ik hoe uniek dit was voor later en kan van af dit tijdstip een serie foto's bijvoegen van onze thuisreis. Hierboven is een door hem gemaakte opname van de stad München-Gladbeck. Alhoewel dat op de foto niet is te zien, lag de gehele stad in puin. Toch konden we, vanaf onze plaats bij de trein, wel zien dat wij, in Wattenscheid en Gelsenkirchen, méér te verduren hadden gehad dan in deze omgeving. Gelsenkirchen bijvoorbeeld, was slechts enkele meters hoog toen we op weg naar huis, met ons wagentje door die stad trokken. Daar was letterlijk alleen maar puin. En uit die puinhopen kwam hier en daar rook, omdat er nog mensen in de kelders woonden. Maar nu dus op weg naar de grens. Overal één grote vernieling. Ik noem nu enkele plaatsen waar we passeerden. Wezel, Krefeld, Dülen, München- Gladbeck, Reydt, Odenkirchen, Geilenkirchen, Ubach, Balenbach. Daarna, ook in Holland, de plaatsen Kerkrade en Heerlen, doch het viel daar nogal mee. Toen de trein zich weer in beweging zette, waren wij spoedig aan de grens. We probeerden allen zoveel mogelijk te zien door de geopende deur en raamluiken. (wordt vervolgd) GESPECIALISEERD IN DEUREN ZONWERING EN RAAMTECHNIEKEN GEGARANDEERDE KWALITEIT VOOR EEN SCHERPE PRIJS Vraag prijs en documentatie van onze l(waiiteitsprodul(ten. ^m staat voor KWALITEIT en SERVICE GRATIS MONTAGE HET HELE JAAR DOOR Ons nieuwe adres vanaf 15 maart: Haveneind 9b, Sommelsdijk, tel. (01870) 8 21 20 8 39 01 8 39 85 Groothandel in landbouwprodukten op- en overslag meststoffen (op maat) gewasbeschermingsmiddelen J. P. Mast Den Bommel B.V. J. P. Mast Oude Tonga B.V. J. P. Mast Fijnaart B.V. Ouddorp Stellendam 'C. Pape' 'Van Oostenbrugge' Herkingen 'E. van de Velde' DIrksland 'C. v. d. Boom Gereedschappen' Oude Tonge 'Loonbedrijfv. d.Sluys' (01878) 12 62 (01879) 13 93 (01879) 24 41 (01876) 93 17 (01877) 1511 (01874) 18 26 LlH WAAT 36-58' Straatweg *\*j*'oio - 4MT9«_^ CARjmNS „De Grevelingen" is officieel dealer van de riante Muller, Atlas, Sunseeker en Likon stacaravans en mobiele bungalows. Kom eens kijken op onze perma nente shov/. Wij hebben ook altijd Battenoord Nieuwe Tonge m Computeronderdelen Onderhoud Reparatie Supplies Opleidingen Computers Printers (Maat)Software Automatisering Van Aerssenstraat 36 - 3245 BC Sommelsdijk Tel. 01870-87423 - Fax 01870-87486 /r^ Privé: Nieuwstraat 28, Stad aan 't Haringvliet X{!j^ zonder honger en toch 3 volle maaltijden per dag. Bel voor iniicTitingen: .NDELIJKE CLUB VOOR BETERE VOEDINGSGEWOONTEN li"';»'»'BETERE VOEDINGSGEWOONTEN Oosthaven 35 2801 PE Gouda Enkele opnamen van onderweg mei o.a. een 500 ponder langs de spoorlijn, (foto'.'. L Tamboer)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1993 | | pagina 7