Wie schrijft er mee van en over Flakkee? Onderhoud kerk en toren UUT VROEGER JAEREN Fa. B. van Eek Zn. Bladz. 2 STHIPTIP SeiNENOe vuunvusGEN (Op z 'n Ouddurps verteld deur Miena Paddemoes) Miena Paddemoes GEBAKKEN PEREN T WEER IN BED (III) „EILANDEN NIEUWS VRIJDAG 19 MAART 1993 Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. WÊJNGAAUD Onze tuinmuur wordt de hele middag door de zon verwarmd. Daar willen wij druiven langs planten. Kunt u zeggen welk ras en hoe het moet? Antwoord: Voor buitenteelt worden aan bevolen de 'Glorie van Boskoop' die blauwe druiven geeft, en de sterke (voor beginners geschikte) 'Witte Van der Laan". Leid de scheuten langs horizon taal gespannen draden en dan zodanig omhoog dat de toppen een meter uit elkaar komen. Het ideale grondmengsel bestaat uit drie delen tuingrond en één deel (al goed verteerde) mest. Van belang is een goede afwatering. Het plantgat moet het wortelgestel ruim plaats bie den. Houd als onderlinge afstand tussen de struiken IVi meter aan en plant de druiven pas in de nazomer. Koop nu vast een goed boekje over druiventeelt en raadpleeg dat geregeld. Ik kreeg een stel stripboekjes over Dick Bos. Uit hoeveel delen bestaat die reeks? Waar kan ik de ontbrekende nog kopen? Antwoord: Deze stripboekjes dateren van eind dertiger jaren. Er ïaestaan ver scheidene series met in totaal 73 verha len. Voor de originele boekjes wordt al ƒ30,- per deeltje betaald. Er zijn wel eens exemplaren te koop bij handelaren die gespecialiseerd zijn in stripboeken. U kunt zich ook wenden tot 'Het Strip- schap'. Postbus 11335,1001 GH Amster dam, tel. (020) 685 22 29. Die vereniging geeft het orgaan 'Het Stripschrift' uit. Geëmigreerde familieleden die in Brazilië wonen, schreven over vuurvliegjes die 's avonds rode en groene lichtsignalen afge ven. Wat zijn dat voor 'vliegende verkeers lichten Antwoord: U geloofde het verhaal niet, maar de beschrijving in die lange brief klopt precies. In Zuid-Amerika komen vuurvliegen voor van het geslacht Py- cophorus, die tot de Kniptorren (Elateri- dae) behoren, en waarvan zowel de volwassen mannetjes als de vrouwtjes licht geven. Daarbij worden afwisselend rode en groene lichtsignalen waargeno men. Dat zijn natuurlijk geen verkeers lichten, maar ze hebben meer met 'de verkering' te maken! Andere Ameri kaanse vuurvliegjes zijn de Lampyridae die tot de superfamilie der Zachtschild- kevers (Malacodumata) gerekend wor den. In Europa kennen we drie soorten licht- kevers waarvan de vrouwtjes en ook de larven reeds licht geven. Het zijn de zg. glimwormen die hier het meest tot de verbeelding spreken. Deze larven van de Lampyridae noctiluca leven liefst in vochtige gebieden zoals drassige gras landen en moerassen. Ze eten graag slakken. Men kan die kleine glimwor men 's avonds soms in groten getale tus sen het loof van een aantal struiken zien blinken, als zij zich ophouden op de tak ken van planten waar zich slakken bevinden. De mannetjes vliegen daar boven rond en zoeken met hun grote ogen naar de nog op larven lijkende vrouwtjes, die tussen grashalmen en kruiden rondkruipen. Beide kunnen met hun onderbuik licht uitstralen. Bij de kleinere Luciola lusitanica geven de mannetjes na de schemering elke se conde een lichtflits af, die door wach tende vrouwtjes wordt beantwoord. Bij de kortschildglimworm (Phosphaenus hemipterus) trekken de moeilijk tussen de vegetatie te vinden vrouwtjes de man netjes met groenig licht aan. Vroeger jaeren - ik hea 't oover de twinteger jaeren - kwam d'r nogal 's 'n kasjiesveint langs de deure. Dat kasjie dat 'n bie z'n hao, zat allied boesvol mit van alles in nog wat: band, klosjies gaeren, asseliengen, haerspellen voor de dotte - want vroeger drooge de vrouwelien altied lank haer - strik- kehouwers voor de meisjies - dêêr bleef je strikke altied móój mit stóó - stofkammen - luuzekammen zeije ze aok wel - voor 't ongedierte op je hóód, spellen, kaertjies brat, naojnaelden in stopnaelden, kamferballen - dêér rook altied de hêêle klêêrekasse nae - in nog wel méér van dat soort negoossie, al kan 'k 'r noe niejt zóó gaow mêêr ópkomme wat allemaele. As zóó'n man an de deure kwam, dan nam moewder toch wel 's 'n pakkie haerspellen of 'n klosjie twien van z'n. Uut goejegeid, dienk 'k. Dat soort spillen ka'je ommers altied wel gebruuke, vooral twien, want d'r wier veel versteld in diejn tied. Ze verkochte dichte aok gallegen. Die hao ze an 'n stringe om d'r nikke hange, zóó mit 'n bandjie of 'n feeter bie mekaore ebonge, want van die eelestiekies, zóóas je die teegenwoordeg heit, hao je toe nog niejt. glaof k. Wiele, as kinders, zaonekende dan wel 's om 'n sierspelle'ie, of 'n brosjie, da'je bie zóó'n veint kon kaope, mar moewder zei dan steevast: „Dat houwt zóómar jimmer an mit joele, dat gezeur om van dat goewd om je eige mit op te tuugene. Nêè óór, gêên dienkene an. 'k Kan m'n goeje geld wel beeter gebruuke!" An d'aore kant waere m'n, a'm'n zóó'n kasjiesveint teegen kwamme onger- weege, aok wel 'n bee'ie benaowd van z'n. In uus aogen dee ze toch aok altied wel 'n bee'ie vreemd, vonge m'n. Net ofdat ze toch niejt hêélemaele te vertrouwene waere. Vreemde bin toch mar vreemde. Waer of niejt? Mar d'r kwamme toch aok wel méér bekende mit goewd langs de deure. Dienk mar an Merien Jelier. Die liejp mit twéé kurreven an 'n juk. Merien verkocht koffiebóónen, zoewtekoeke in suuker. Moewder hao altied koffie- bóónen van z'n, in zoewtekoeke. Soms stieng d'r wel 's 'n lorreboer langs de Haoge Pad, a'm'n nae schoole gienge. Die hao altied 'n aopie op z'n schoere. Om de andacht van de kin ders te trekkene netuurlek. A»'n dan 'n paerouwe kousen of'n zoo'ie lorren kreeg, gaf 'n je 'n flui'ie, zóó êênj'ie dat uutrollende, a'je d'r op blaezende. Dan wier dat flui'ie wel zóó lank as je latjie, wêêr je op schoole je leijn'ies mit dee trekke op je leije. Laeter, toe 'k wat ouwer wier, most 'k al zóó zoewtjiesan m'n moewder góó hellepe. Moewderse hao 't eareg druk in diejn tied, 't Stóót m'n nog bie, dat vaoder, toe 'k 's eeven niks zat te doewene, tee m'n zei: „Miena, a'je noe toch niks om haon heit, dan ka'je móój 's wat voor mien doewe. Joe kan best 's eeven 'n knoppe a' m'n broek zette, want die hangt 'r mar an 'n drae'ie mêêr bie. Da's net 'n móój waarekie voor joe". Veinten drooge toe altied gallegen om d'r broek op te bouwene. Die dee ze mit knoppen an d'r broeksband vast. In dat waere d'r wel zesse: twêê an weerskante van vooren, in twêê op d'r gat. In die knoppen die rochte d'r nogal 's óf mit al dat bukkene van die veinten op d'r wearek. Mar dat was gêên kleinegeid, óór, zóó'n knoppe an zóó'n veintebroek zette. Dêêr hao je wel 'n viengerhoewd bie nóódeg. Glaof dat mar! Want reekent d'r op dat dat stug goewd was, dat goewd van die waerkbroeken. Je hao van die zwaere pieloose broeken in van die bombeziene. Die waere nog stugger dan die pieloose. Dêêr was hêélemaele niejt deur te kommene mit je naelde. Dat veintegoewd most 'r teegen kunnen toentertied, bie al dat zwaere waerek op 't land in op de boerderieje. Veel kruupwaerek hao ze te doewene bie 't wiejene van de juun, in de aerepels, in de selotten, de suuker- peen, in de jaopiespeen, om mar 's wat te noemene. Mar teegenwoordeg? Allemaele van die spiekerbroeken! Dêêr bin ze zóó deurheene, bie de kniejen. In verstelle? Da's d'r niejt mêêr bie! Wiele moste dat vroeger lêêre op schoole. Nè'ies verstelle, de boewl! Mar noe - zei'k al - noe is dat uut d'n tied, ouwerwes! Zóóas zóó veel! Is het werkelijk waar dat je van peren eten afslankt? Antwoord: Als u na een flinke maaltijd óók nog eens enige peren toe neemt, zult u er beslist niet slanker van worden. Dan moet u vruchten kiezen in plaats van calorieënrijker voedsel. Maar alvo rens u aan zo'n perendiëet begint, kunt u beter uw huisarts raadplegen. In die reclameblaadjes staan soms heel ver keerde adviezen en sommige mensen kiezen uit onkunde totaal verkeerde dië ten. En dan zitten ze later met de 'gebak ken peren'. Hoe krijg ik weervlekken uit een katoenen camping-bed? Antwoord: Tegen dgl. vochtvlekken in dat camping-goed is helaas nog geen kruid gewassen. Maar de wasmiddelen fabrikanten zitten niet stil... BEWOONDE BONEN Ingesloten stuur ik u enkeleprinsessebonen met inwoning en enkele voormalige bewo ners daarvan uit een linnen zakje met zaad boontjes van 1991, dat in een trommel bewaard werd. Kunt u ontdekken wat het voor beestjes zijn en hoe ze in die bonen komen? Antwoord: U hebt te doen met vreterij van de bonekever. Vroeg in het seizoen leggen de volwassen kleine grijze snuit- keverachtige vrouwtjes van de Acanthos- celides- en Bruchus-soorten al haar eitjes in de scheden van de groeiende boneplanten. De larven die daaruit tevoorschijn komen, zoeken hun voed sel in de bonen en kunnen zich daarin ook verpoppen. In het najaar vindt u dan volgroeide jonge kevertjes in de geoogste bonen. Vaak is er aan de bui tenkant geen enkele beschadiging of hooguit een verkleurd plekje te zien. Vindt u bonen met gaatjes, dan heeft de bonekever zich al een weg naar buiten gebaand en is het vruchtvlees daarin grotendeels of geheel verdwenen. De aangetaste bonen kunt u dus gelijk weg doen. De bestrijding kan bij kwekers en handelaren in het groot plaatsvinden. Zaaizaad moet koel worden bewaard en bovendien worden behandeld met 1 gram lindaanstuif per kg. zaad. Con sumptiebonen kunt u koelen en wel drie dagen bij -20 graden, of 5 uur bij -40 "Celsius in plastic zakken. De bewaarplaatsen moeten precies als het zaad onder handen worden genomen. Als u zaaigoed in huis haalt, koop het dan bij een vertrouwde leverancier die het op de juiste manier behandeld heeft. GESPIKKELDE ANTHURIUM Bijgesloten een blad van een mooi ontwik kelde anthurium van 70 cm breed en 40 cm hoog. Nu komen er grijs verkleurende bladeren in en later doden punten en spik kels. Kunt u nagaan wat er aan te doen is? Antwoord: Die witte spikkeltjes zijn hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door zg. trips (Thysanoptera), die ook als onweersbeestjes bekend staan. Zij voe den zich door de opperhuid van blade ren af te schaven en dan uit de onder liggende cellen het plantesap op te zui gen. Daarbij ontstaan witte tot zilver achtige spikkels. De insekten verdwij nen dan. Er bestaan verscheidene be strijdingsmiddelen. Bij een zaadhandel. tuincentrum of kwekerij zal men u kun nen adviseren welk daarvan uit milieu oogpunt de voorkeur verdient. Aan de bestaande vlekjes is nu niets meer te doen, maar u kunt de plant wel in de gaten houden. In juni begint de gevaar lijke periode weer en dan is het zaak, meteen met de behandeling te beginnen. Uw verzorgingsmethode is prima, dus daar ligt het niet aan. Westdijk 33-56 Middelharnis Tel. (01870)8 30 35/ 8 20 60 Fietsen, brommers, reparatie Tot de kwestie, die ons bezighoudt terug komende, ontmoeten wij naar tijdorde nu de Publicatie van het Intermediair uitvoerend bewind dd. 12Julij 1798.'Uijt kragte en te rvoldoening van en aan het zesde der additioneele articulen tot de acte van Staatsregeling', alsmede inge volge de laatstgenoemde publicatie, kwam den lOden December 1798 te Middelharnis een vergelijk tot stand tus- schen de vertegenwoordigers der aldaar bestaande Kerkgenootschappen. 10 De- cenber 1798; en de eerste zinsnede van art. 6 beveelt het treffen van een vergelijk 'binnen de eerstkomende zes maanden na de aanneming der Staatsregeling'! De Staatsregeling was 1 mei 1798 gepro clameerd en de termijn van zes maan den was 10 December dus lang ver streken. De inhoud der publicatie van het Uitvoerend bewind, dd. 11 October 1798 toont ons echter, dat het later tot stand komen van het vergelijk niets aan zijne kracht te kort doet. Overeenkom- süg den inhoud van art. 6 add. art. is dan ook: 1. door en tengevolge van het vergelijk, de Hervormde kerk met pastorie het eigendom geworden der Ned. Herv. Gemeente; 2. door de Wetsbepaling, de toren het eigendom geworden der Burgelijke Gemeente. En welke zijn nu verder de gevolgen van die eigendomsverkrijging? De vierde zinsnede van art. 6 zegt: 'de alzo ge naaste Kerken en pastorijen blijven ten allen tijde, onder de bezitting, beheering en het speciaal onderhoud dier kerkge meenten, aan welke dezelven, volgens het hiervoorgaand onderling kontakt zijn toegewezen'; en de zesde zinsnede zegt: dat 'de torens ten allen tijde onder de beheering en het onderhoud der bur gerlijke gemeenten blijven'. Dus de ker ken moeten onderhouden worden door de kerkgemeenten en de torens door de burgelijke gemeenten. Is dat de beteeke- nis? Heeft de Wetgever dat, en dat alléén willen voorschrijven? Maar wat is dat anders, dan de gewone regel, dat iedere eigenaar zijn eigendom men onderhoudt? Mij dunkt, als men let op het voorgaande; dat dan blijkt, dat de Wetgever door deze bepalingen mogelij- ken twijfel heeft willen wegnemen over hetgeen de kerkgemeente, en hetgeen de burgerlijke gemeente voortaan zou heb ben te onderhouden. Eene andere of meerdere beteekenis, eene ruimere strek king aan deze onderhoudsvoorschriften te geven, schijnt mij even ongegrond als ongezond. Ik kan dan ook onmogelijk aannemen, dat door deze bepalingen van art. 6 wet tig bestaande verplichtingen van derden tegenover de eigenaren van kerk of toren, zijn te niet gedaan. Waar de tijde lijke bezitters - als éénig belanghebben den - in 1465 regt op hadden, daar hebben ook de eigenaars van 1798 regt op; tenzij men bewijze dat dit regt is te niet gegaan. En voor het te niet gaan van een onderhoudsplicht, als 't in dezen geldt, behoort men eene uitdrukkelijke wetsbepaling of overeenkomst tusschen geregtigde en plichtige te kunnen aan voeren. Te vergeefs zocht de ondergeteekende die tot heden. De laatste zinsnede van art. 6 - die aanleiding geeft tot de geheele kwestie schijnt gegeven te hebben - heeft, dunkt mij, eenvoudig dezen zin: de torens zijn en blijven het eigendom der burgerlijke gemeenten; dat is, ze mogen niet aan een Kerkgenootschap worden overgedragen, hiervoor (voor de torens) mag aan eene Kerkgemeente niets in rekening worden gebragt; het beheer en het onderhoud daarvan blijft rusten op de burgerlijke gemeente. Maar waarom zou nu die burgerlijke gemeente haar regt verliezen op de resti tutie der onderhoudskosten? Door de slotbepaling van art. 6? Onmogelijk. Het staat er met geen enkel woord in; en het is evenmin uit de geschiedenis als uit de strekking van het artikel af te leiden. En dat geldt evenzeer voor de kerk. Rechts het door de polder gefinancierde tochtportaal. Hiermede kunnen wij van de Staatsre geling van 1798 afstappen, en rest ons alleen nog te onderzoeken, of ook latere Wetsbepalingen geacht moeten worden verandering in den meerbesproken on derhoudsplicht der dijklanden te heb ben gebragt? Naar tijdorde volgt dan de Staatsrege ling van 16 October 1801Na al het voor afgaande behoeft alleen art. 13 bespre king. Het luidt: 'Ieder Kerkgenootschap blijft onherroepelijk in het bezit van het geen met den aanvang der eeuw be stond. Men bevestigde het eigendoms- regt der kerkelijke gemeenten, 't 'Uti possidetis' bij het begin der eeuw, werd eigendomstitel voor de respectieve kerk genootschappen. Met de torens heeft dat artikel dan ook niets te maken; eenvou dig omdat daaromtrent geene schikkin gen tusschen de kerkgenootschappen waren te pas gekomen; en het meerge noemde art. 6 over den eigendom daar van definidef had uitspraak gedaan. Door de Staatsregeling van 1801 is ook de zaak der kerken als afgedaan te beschouwen. In alle latere Staatsregelin gen en Constitutioneele Wetten is over dit onderwerp niet meer gehandeld. Volledigheidshalve zij alleen nog even gesproken over het Besluit van Koning Lodewijk dd. 2 Augustus 1808, 'ter rege ling van de zaken, welke op de uitoefe ning van de Godsdienst betrekking hebben'. Door dit besluit overschreed Koning Lodewijk - naar mijne meening - de grenzen zijner Constitutioneele bevoegdheid. Hij reageerde in den zin van het 6e der add. artt. Stsr. 1798. Hij deed dat onbevoegd, omdat art. 1 der Constitutioneele Wetten van 1806 zegt: 'De Constitutioneele Wetten thans vi- geerende... zullen in hun geheel be waard blijven, met uitzondering alleen lijk van zoodanige, welk uitdrukkelijk door de tegenwoordige Constitutioneele Wetten zullen vernietigd zijn'. En in art. 6 der Constitude luidt het: De '...Godsdienstige wetten, tegenwoordig in Holland in gebruik... kunnen niet worden veranderd dan door de Wet'. Door 'de Wet' dus; niet door een besluit van den Koning. Maar wil men toch aan dat Besluit kracht van Wet toekennen, dan is er alleen een argument te meer in te vinden, dat 'reëele lasten blyven' (art. 9 slot). Resumerende is dus mijne slotsom deze: dat de, door de Uijtgifte, op de dijklanden klevende onderhoudslast der 'Kerck met haer toebehooren' door geene wetsbepaling is te niet gedaan. De vraag blijft nu alleen nog over: is de toren een 'toebehooren' van de kerck te achten? Ik meen: ja. Eene aanhoorig- heid, eene hulpzaak. een toebehooren is eene zaak. die 'zonder zich aan of met eene andere onafscheidelijk te verbin den, veel minder zich daarin op te los sen, alleen wegens hare bestemming om de hoofdzaak tot dienares en hulp te zijn, in menigerlei opzicht haar tot en rechtsgevolgen deelt' (Mr. J. E. Goud- smit, Pandecten-systeem Ie deel 44). Het woord 'hulpzaak' drukt de bestem ming uit. En is de toren in dezen geene zaak 'van nature bestemd, om de hoofd zaak zelve te dienen en hare nuttigheid te bevorderen? Was een kerk zonder toren - in vorige eeuwen vooral - geen onding? En vooral hier. waar de uitge vers ter bedijking blijkbaar met het stichten eener kerk beoogden, dat zij of hunne pachters niet van de toenmaals onontbeerlijke hulp der Kerk zouden zijn verstoken, die zoowel oproeping door klokgelui voor de gezamenlijke aanbidding, als voor de begrafensisen medebragt. En is de bestemming van den toren geen 'blijvende'? En is die bestemming niet daadwerkelijk verwe zenlijkt? Immers ja. Welnu; dan zijn ook alle vereischten voor eene hulpzaak, voor een 'toebehooren' daar. Het aard of nagelvast zijn is geen kenmerkend onderscheid. Ik houd dan ook den bedoelden toren wel degelijk voor een 'toebehooren', een z.g. 'pertinenz', een 'aisiamentum' van de kerk. Hij deelt dus haar lot en regtsgevolgen. Moeten nu de polders - als zoodanig - kerk en toren onderhouden? Neen; niet de polders als zoodanig. Want op die vereeniging van landen, die een gemeen waterkeerings- en waterloozingsbelang hebben, is die plicht niet gelegd. Gedenksteen tochtpoitaal. Dan zouden de vroonen ook mee moe ten betalen. Op het publiekregtelijk lig- chaam 'polder' genoemd, rust de on derhoudsplicht niet; de last kleeft op de z.g. dijklanden. Dat er nu echter overwe gend bezwaar zou bestaan, om de kos ten van dien op het dijkland klevende last - namens de eigenaren van dat land - door het polderbestuur te doen innen en betalen, zou ik niet willen beweren. De mannen, die - hetzij door regtstreek- sche keuze, hetzij door benoeming op voordragt der Ingelanden - de voor den grondeigendom zoo gewigtige water- schapszorg hebben te behartigen; zij zijn zeer zeker ook wel de best-ge- roepenen, om voor het nakomen van eenen op dien eigendom rustende last te zorgen. Men versta mij echter wél; van het polderbestuur - als zoodanig - kan de nakoming van den onderhoudsplicht in regten evenmin gevorderd worden, als van den polder, als zoodanig. In reg ten zijn alleen de eigenaren der dijklan den aansprakelijk daarvoor. Mijn antwoord op de drie in den aanhef gestelde vragen kan nu niet twijfelachtig zijn. Ik hoop het moge hierboven vol doende zijn gemotiveerd. Het is echter een geheel ander, dan ik zelf oorspron kelijk gedacht en ook gewenscht had. Ik meende dat het vloekte tegen de geest des tijds, dien we sinds de fransche revo lutie beleven, dat een grondeigenaar - als zoodanig - heeft bij te dragen in de kosten van eenigen eeredienst, voor het onderhoud van eenig kerkgebouw. Ik meende, dat dit - tengevolge van het dóór en na de revolutie tot rijpheid gebragte en in leven verwezenlijkte hoofdbeginsel van ons huidig Staatsregt (Scheiding van Kerk en Staat) - onbe staanbaar was. Deze omstandigheid moge de uitvoerigheid blijken, waar mede ik in het bovenstaande reden trachtte te geven voor mijne veran derde meening. Het antwoord op de gestelde vragen is: Ad 1 en 2: De dijklanden moeten zoowel den toeren als de kerk onderhouden; Ad 3: Een onderscheid te maken tus schen het uitwendige en het inwendige is geheel willekeurig en op niets ge grond. Willen de belanghebbenden bij het onderhoud zich met de beperkte uitvoe ring van den onderhoudsplicht tevreden stellen: het staat hun natuurlijk vrij, en de eigenaren der dijklanden mogen daarvoor erkentelijk zijn. Zoolang ech ter die beperking van den onderhouds plicht tot het uitwendige, niet behooriijk is overeengekomen; kunnen zij, die het onderhoud mogen vorderen, altijd op die beperking terugkomen. De polderbesturen waren dus wel dege lijk belast met het onderhoud van toren en kerk. Deze onderhoudsplicht werd enige jaren later afgekocht. Het onder houd van de toren ligt thans bij het gemeentebestuur van Middelharnis. De kosten van onderhoud van beide gebouwen is tegenwoordig gemakkelij ker te dragen als ten tijde dat de polders hiervoor verantwoordelijk waren. De toren en de kerk zijn beiden namelijk 'Grote' Rijksmonumenten, waarvan een groot gedeelte van de onkosten door de Rijksdienst voor de Monumentenzorg wordt vergoed. Middelharnis I 1 Jan Both

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1993 | | pagina 6