EIÜVriDEtl-tllEUWS m Overdenking Politie te Water te Stellendam uit de Heilige Schrift KOM EENS GEZEIUG lANGSDIT fiEVeET'\Mll Bazar Geref. Kerk Middelharnis Zaterdagavond uit? De Open Deur in! Paasgroetaktie Friedensstimme volgende week van start HET KIJKVENSTER Allesverdurende liefde TOYOTA LEZING 2e Blad VRIJDAG 19 MAART 1993 No. 6185 blik op kerk en same cerk -jP nleving Cj - Bisschops-vakatures - Geruchten - Scherpe verhoudingen Als het zo doorgaat zit de rooms- katholieke Nederlandse kerkprovincie straks zonder bisschoppen! Het bisdom Breda is al sinds vorig jaar vakant - bisschop Ernst is met pensioen gegaan. In februari verdween bisschop Gijsen van Roermond plotseling van het to neel, om gezondheidsredenen. En vorige week maakte bisschop Bahr van Rotterdam zijn aftreden bekend, ook om gezondheidsredenen, die echter van psychische aard zijn. Dat houdt in dat er nu van de acht bisschopszetels drie onbezet zijn. Het plotselinge heengaan van de laatste twee heeft natuurlijk binnen en buiten de roomse kerk tot allerlei spekulaties geleid. Bisschop Gijsen was onder de roomsen een omstreden figuur. Hij ver tegenwoordigde het oude, klassieke roomse denken en de roomse levens sfeer, niet bereid tot enig compromis. En daar was - op z'n zachtst gezegd - in het progressieve Nederland lang niet ieder een gelukkig mee. Zijn aftreden werd, begrijpelijk, betreurd door de traditio nele rooms-katholieken, maar tevens met gejuich begroet door alles wat pro gressief is. Van zijn collega Bahr geldt precies het omgekeerde. Hij is begonnen als zeer traditioneel, maar heeft zich tijdens de uitoefening van zijn ambt ontwikkeld tot een woordvoerder van het moderne roomse denken. Een man die altijd bereid was naar de mening van anderen te luisteren en die die ander ook zo ver mogelijk tegemoet kwam. De minder gezagsgetrouwe roomsen verkeren dan ook in een soort rouw stemming als gevolg van zijn aftreden... Niet alleen het heengaan van deze beide bisschoppen doet de roomse kerkpro vincie gonzen van allerlei geruchten, maar vooral maakt men zich druk over de vraag wie hun opvolgers zullen zijn. Het is frappant hoe Rome altijd kans ziet tussen de klippen door te zeilen en temidden van alle spanningen de een heid te bewaren. Nederland staat in het Vaticaan bekend als een rebelse kerk provincie, waar de rooms-katholieken zo ongeveer halve protestanten zijn. Maar als het erop aankomt, dan blijkt de paus de touwtjes stevig in handen te hebben, ondanks het gemor van de 8 mei-beweging en van alles wat zich progressief noemt... Onwillekeurig gingen mijn gedachten terug naar 140 jaar geleden, toen de rooms-katholieke hiërarchie in Neder land opnieuw werd ingesteld. Tijdens de Republiek was de uitoefening van de r.k. godsdienst officieel niet toegestaan, al werd ze in de praktijk wel geduld. Maar toen na de scheiding van Kerk en Staat (1795) alle godsdiensten voor de wet gelijk gesteld werden, kwam de weg vrij voor de opbouw van een eigen kerke lijk leven. Op 4 maart 1853 verhief Paus Pius IX de apostolische vicariaten Roermond, Den Bosch en Breda tot bisdommen en in de noordelijke provincies stelde hij het aartsbisdom Utrecht en het bisdom Haarlem in. Bij die gelegenheid noemde de paus de protestanten 'lieden die onkruid hadden gezaaid tussen de tarwe". Een en ander leidde tot een fel protest van protestantse zijde, de zoge naamde april-beweging. Het was een rechtstreekse petitie aan het adres van Koning Willem III en een bedekte aan val op Thorbecke, de minister-presi dent, die werd verdacht van geheime steun aan het katholicisme. De koning, hoewel hij in zijn hart sympathiseerde met de protestantse aktie, kon natuurlijk weinig doen. Maar één en ander laat wel zien hoe scherp de verhoudingen toen nog waren, en hoe beducht men in het protestantse kamp was voor een herle vend rooms-katholicisme. Waarnemer in het doolhof van prijskaartjes de juiste taxatie... Makelaar Tamboer Tel. (01870)8 34 77 Vrijdag 26 en zaterdag 27 maart hoopt de aktiviteitencommissie van de Gere formeerde Kerk van Middelharnis aan de Koningin Julianaweg weer een bazar te houden met o,a. gebakken vis, boe kenmarkt, een koffiehoekje, een hand- werkkraam, een verloting met een heel mooie hoofdprijs, een rad van avontuur enz. enz., met als doel het aanbrengen van dubbele ramen in de kerk. U be;nt van harte welkom op 26 maart van 19.00 tot 22.00 uur en op 27 maart van 10.00 tot 16.00 uur. D.V. 20 maart is er voor de jeugd van 15 jaar en ouder weer een Open Deur avond. Op deze avond zal de aandacht gericht worden op het Shaare Zedek zie kenhuis in Israël. We hopen deze avond iemand in ons midden te hebben die ons wat wil laten zien en horen hoe dit ziekenhuis funk- tioneert en hoe wij daarbij mee kun nen helpen. Ben je nieuwsgierig? Kom dan ook, en neem je vriend(innen) mee! De Ark in Goedereede gaat om 19.30 uur open en we willen om 20.15 uur met het pro gramma beginnen. Tot ziens. „i/tet ^iHnet\kitUk Brilcentrum Keuvelaar biedt u een ongeëvenaarde kollektie in modieuze brilmonturen van we reldberoemde modehuizen als Yves Saint Laurent, Cartier, Valentino, Lanvin, Cazal en vele anderen. Opvallend, eksklusief en vaak verrassend redelijk in prijs. Kom passen bij Keuvelaar. ^WCENT/^^ Zandpad 56 Middelharnis Tel. (01870) 8 34 37 Diefstallen en inbraak De afgelopen week werd bij de Rijkspo litie te Water Stellendam aangifte ge daan van 2 diefstallen en een inbraak. Diefstal rubberboot Van het terrein van een jachthaven in de Buitenhaven van Stellendam werd een grijskleurige rubberboot ontvreemd waar van de nieuwwaarde 3.500.- was. Inbraak in speedkruiser Ook werd op datzelfde terrein ingebro- j ken in een speedkruiser, waar behalve i een reddingsvlot ook 4 zwemvesten wer den buitgemaakt. Voor de eigenaar bete kende dit een schadepost van 6.000,-. De dader kon bij de spullen komen door 3 hangsloten kapot te maken. Om op het terrein van de jachthaven te komen werden gaten in de afrastering geknipt. Diefstal vanaf sporfrvisservaartuig In de nacht van zaterdag 13 maart op zondag 14 maart werd de eigenaar van het sportvissersschip MIJNTJE JU NIOR ernstig gedupeerd door een dief stal aan boord van zijn vaartuig. Er wer den namelijk 2 reddingsvlotten en 19 hengels met molens ontvreemd, alsme de een kist met gereedschap. De red dingsvlotten lagen aan dek in een spe ciale houder. Om bij de hengels te komen werd een hangslot van het luik, dat toegang gaf tot het ruim, geforceerd. De waarde van het onvreemde is onge veer 17.000,-. Een ieder die inlichtingen kan verschaf fen over deze diefstallen wordt verzocht kontakt op te nemen met de Rijkspolitie te Water Stellendam, tel. (01879) 16 12 of (06) 452 87 48 91 (autotelefoon aan boord van het Rijkspolitievaartuig RP 21). Doorvaren na aanvaring Tussen vrijdagmiddag 12 maart en za terdagmiddag 13 maart werd in de Bin nenhaven van Stellendam de sleepboot GOOTEII aangevaren door een nog on bekend vaartuig. De sloopboot lag ge meerd aan één van de steigers in de Bin- ..Daarom heb Ik Mijn aangezicht gesteld als een keisteen..." (Jesaja 50:7) Bij het onderzoek van de Schrift stuit je soms op teksten, die het uiterlijk hebben van een ruwe, donkere schelp. Zo voor het oog schuilt er weinig aantrekkelijks in. Hun buitenkant is vreemd en merk waardig en je bent geneigd maar snel verder te lezen. En toch, schuilen er soms de schoonste parels in. Zo'n tekst is ook het woord, dat boven deze meditatie staat uitgeschreven. Het is ontleend aan een lied, waarin Jesaja profeteert van het lijden en sterven van Christus als de Knecht des Heeren. Ech ter, is het niet uiterst merkwaardig en vreemd, als Christus hier van Zichzelf getuigt: „Daarom heb Ik Mijn aange zicht gesteld als een keisteen..."? Een keisteen is hard. Koud. Onbewogen. Het is bepaald geen kompliment, als men van iemand zegt: hij of zij is van steen. Het roept het beeld voor ons op van een keiharde zakenman, die terwille van de winst niets en niemand ontziet. Of van de een of andere politieke dicta tor, die om z'n macht te handhaven niet luistert naar de noodkreten uit z'n volk, maar met ijzeren vuist blijft regeren. De vraag komt dan ook boven: wat bedoelt Christus hiermee? Immers, de betekenis van ons tekstwoord kan on mogelijk zijn, dat Christus met een sta len hart onder de mensen is rond gegaan. Zonder mededogen en Zich niets aantrekkend van hun leed, hun strijd en moeite. Elk, die thuis is in de Schrift weet: het was juist anders. Heel Z'n gestalte, heel Z'n optreden was één indrukwekkend getuigenis van Z'n grote bewogenheid over de verloren schapen van het huis Israels. Bedoelt Christus dan soms, dat Hij Z'n aangezicht gepantserd heeft tegenover Z'n eigen lijden? U weet: zulke keisteen naturen zijn er wel. Mensen, die zich ogenschijnlijk nergens iets van aantrek ken en schier onbewogen hun weg gaan. Echter, ook dat was bij Christus geens zins het geval. Eén blik in de lijdensge schiedenis leert u het tegendeel en doet u zien, hoe Christus tot in het diepst van Zijn ziel geroerd is geweest. Denkt u alleen maar aan dat ene woord: „Ik moet met een doop gedoopt worden en hoe word Ik geperst"! Nee, we moeten onze tekst goed lezen. Er staat, dat Hij alleen Z'n aangezicht gesteld heeft tot een keisteen. Let wel: Z'n hart bloedde. Z'n ziel kromp ineen, toen Judas Hem verried. Toen Petrus Hem verloochende. Toen het Sanhedrin Hem in het aangezicht spuwde. Toen Hij op Golgotha moest ingaan in Gods gericht om Diens toom tegen de zonde te dragen. Maar... onder dat alles stelde Hij Z'n aangezicht toch als een keisteen. En dat wil in dit verband zeggen: Hij verdroeg het. Hij verduurde het. Hij duldde het. Want wat geldt nu van de keisteen, zoals die daar buiten op het veld ligt? Wel, die keisteen verdraagt alles. Wordt hij be schenen door de brandende, oosterse zon... hij verdraagt het. Slaat de regen, of de hagel er striemend op neer... hij ver draagt het. Wordt hij opgepakt en meters ver weggeslingerd... hij verdraagt het. De keisteen verdraagt alles. De schoppende voet, de spuwende mond, vorst en hitte, regen en droogte... alles! Welnu, zo heeft ook Christus als een keisteen alles verdragen. Volgen we Hem in deze lijdensweken op Zijn gang naar Golgotha, dan moeten we zeggen: wat heeft men Hem niet aangedaan. Hij is bespot en gehoond. Gegeseld en gesla gen. De doornenkroon werd op Zijn hoofd gedrukt, de spijkers gingen door Zijn handen. En... nu had de Heiland de macht om met één machtswoord een einde te maken aan heel dat gruwelijke spel, dat men met Hem speelde, maar - en hier blinkt Z'n onpeilbare zondaars liefde - Hij deed dat niet. Nee, Hij heeft Z'n aangezicht gesteld als een keisteen. Hij heeft het verdragen om het grote offer der verzoening te kunnen brengen. Wat een wonder. Hier kan ons hart niet anders dan wegzinken in aanbidding en verwondering. Hoe trouw is Hij aan Z'n Vader. Maar ook, hoe vol liefde jegens het verlorene! Denk het u in: Hij heeft alles verduurd om mensen, die niets ver diend hebben terug te brengen tot het kindschap Gods. Hen te verlossen van schuld en vloek en te brengen tot de eeu wige vreugde. Gewillig zette Hij de beker van het lijden aan Z'n Uppen, opdat Hij zondaren de beker van de verlossing zou kunnen toereiken. Ziet u Hem gaan? Met een bloedend hart, maar dan toch alles verdragend en alles verdurend? O, dat is allereerst diep verootmoedigend. Het zijn immers uw en mijn zonden, die Hem deze smarten- weg hebben doen betreden. Zoals dat bekende vers het zegt: Ik deed door al mijn zonden Hem al die jamm'ren aan...! Wat heeft Christus niet moeten verdragen. Nee, niet alleen van de joden en de overpriesters en de soldaten, maar ook van u en mij. In de lijdensgeschiede nis wordt ons a.h.w. de spiegel voorge houden. Wat heb ik Hem niet aan gedaan door m'n ongeloof en onbekeer- lijkheid. M'n ongehoorzaamheid en onverschilligheid. M'n opstand en ver zet. Ja, van nature schop ook ik Hem als een keisteen weg uit m'n leven. Welk een kwaad. Legt Gods Geest dat voor me open, dan word ik verslagen in het hart. Dan houd ik geen been meer over om op te staan. Dan blijft slechts één gebed over: „O God, wees mij, zondaar ge nadig"! Maar zie dan nog eens op die allesver- dragende Christus. Zeker, Hij had het recht om ook u met één machtswoord weg te vagen. We hebben immers niets anders verdiend. En toch: Hij heeft het alles tot op heden nog verdragen. Ook van u. Ook van jou. Want u bent er nog? U bent nog in het heden van de genade. In de dag der zaligheid, waarin Christus in het gewaad van Z'n Woord worstelt om uw behoud. O, een wenende Christus staat voor u en roept het u toe: Beken toch in deze uw ure, wat tot uw vrede is dienende. Val Hem dan schuldbelijdend te voet en smeek het nog heden: Heere Jezus, ont ferm U mijner. En u, die van verre staat en die niet nader durft te komen. Trek Zijn gewillig heid en zondaarsliefde toch niet langer in twijfel. Zie eens, wat Hij ervoor heeft over gehad. Durft u Hem dan nog langer te verdenken in Z'n trouw en gewillig heid? Z'n bloedend hart nog langer te wederstaan? Moet onder zoveel liefde uw hart niet smelten en de belijdenis zich baanbreken: „Kom ik om, dan kom ik om, maar ik zal tot de Koning gaan"! Tenslotte: u, die in Christus uw leven vond, bedenk: Gij zijt duur gekocht. Wat heeft Hij niet moeten verdragen, ook omwille van u. Dat geeft al dieper berouw. Al groter verwondering. Maar dat snoert ook het leven al meer vast aan Hem om Hem in de kracht van de Geest dan ook blijvend aan te hangen met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde. Wat is Hij dat waard. Wat heeft Hij daar een eeuwig recht op. Dat de snaren van uw ziel zich stemmen tot die ene belijdenis: U bid ik aan, o macht der Liefde. M. L. W. Ch. R. VAN DER ZEE a VAN GEEST Dorpsweg 28, Sommelsdijk nenhaven en had schade aan beide zijden van het schip voor een totaalbe drag van ongeveer 6.000,-. Na de aan varing is de dader er vandoor gegaan zonder zijn identiteit achter te laten. Er werden sporen aangetroffen en veiligge steld. Er wordt naarstig gespeurd naar de dader. Ook in deze zaak zijn tips van harte welkom. Vanaf volgende week start de stichting Friedensstimme de zogenaamde Paas groetaktie. De bedoeling is mensen op te roepen om rond de paasdagen een bemoediging te sturen aan christenen in de voormalige Sovj et-Unie in de vorm van een lektuurpakket. Naast enkele paaskaarten, zal hier een Nieuw Testa ment en het boek 'Het ontstaan van de Bijbel' in worden opgenomen. De organisatie verwacht dat er zo'n 5 tot 10.000 pakketten verzonden zullen wor den. Naast het verzenden van pakketten is het ook mogelijk kaarten te ver sturen. De paasdagen krijgen in de Russische gemeenten meer aandacht dan bijvoor beeld de kerstdagen. Dit in tegenstelling tot de traditie in Nederland. De Russi sche christenen begroeten elkaar die OUDDORP Mw. Eva den Hartog komt vertellen over haar ervaringen als Heil-officier voor de plattelandsvrouwen. Zij is vooral be kend in de internationale hulpverle ning. Datum: 24 maart a.s. Aanvang 20.00 uur in Dorpstienden. dagen met het bijbelwoord: 'De Heere is waarlijk opgestaan'. Het zijn ook dagen waarin extra evange- lisatie-aktiviteiten worden onderno men. Op straat, in gevangenissen, zie kenhuizen en andere tehuizen klinkt de blijde boodschap van Zijn opstanding. Om hen in dit werk te bemoedigen, start Friedensstimme opnieuw een ver- zendaktie. Op deze manier wordt er tegelijkertijd een nieuw boek (Het ont staan van de Bijbel) op grote schaal onder de Russische gemeenten ver spreid. VERVOLGVERHAAL JUfii/JLjLa: ^Br-etCi^a» BER DOES - 62 - „Ja, misschien", zei moeder, „maar waarom schrijft hij dan niet? De Keizer is al een paar weken in Parijs. We had den best al een brief van hem kunnen krijgen. Nu hij geen bericht stuurt, vrees ik het ergste". „Wie weet", onderbrak Corry haar moe der, „of hij niet plotseling voor ons staat? Als hij in Parijs is, krijgt hij stellig verlof en dan komt hij onmiddellijk naar Amsterdam". Vader en moeder antwoordden niet op die opmer king, zoiets durfden zij niet te hopen. Weer bleef het enige tijd stil. „Kees weg, misschien voorgoed weg. Van Willem hebben we het hele jaar niets gehoord. O, het is zo vreselijk", zei moeder klagend en ze barstte in snikken uit. „Kom, moeder", troostte vader, „je moet niet gaan schreien. Corry en ik zijn ook vol zorg, we laten echter de moed niet zinken. We moeten sterk zijn in de beproeving, je weet ook wel, dat na de don kerste nacht de lichtende morgen weer daagt. We hebben toch geen reden om te wanhopen. Natuurlijk, het is mogelijk dat onze jongens het op dit ogenblik zwaar hebben; maar het kan ook, dat ze nog steeds gespaard zijn en evenals wij hunkerend uitzien naar de dag, waarop we weer allen bij elkaar zijn". De tranenvloed had moeder lucht gegeven. Ze knikte en zei onder haar snikken door: „Het was verkeerd, dat ik toegaf aan mijn moede loosheid, maar soms wordt het mij te machtig, dat begrijpen jullie wel. Ik zal nu sterk zijn. God is overal, op zee en op de Russische sneeuwvelden. In Zijn hand zijn onze jongens veilig". HOOFDSTUK 8 Een donkere en sombere maand, die januari maand van het jaar 1813. De winter heerste in al zijn wreedheid; felle kou, gure Noordoosten wind, strenge vorst en bittere, bittere armoede. Wat een leed werd er geleden in de sloppen en ste gen van de grote stad. Lebrun rapporteerde aan de Keizer; „Er wordt veel geleden onder het volk". Amsterdam ver keerde in de omstandigheid, dat er op de turf veer tig procent meer belasting gelegd was dan in andere gemeenten, wat tot gevolg had, dat een aantal van de welgestelde burgers, die elders onderdak konden vinden, gedurende de koude periode de stad verlieten, en dit was natuurlijk weer ten nadele van de winkelstand. De hele maand januari hield de vorst aan. Was de materiële ellende groot, bang was ook de geestelijke toestand der bevolking. De enkelen, die uit de Russische hel ontkomen waren, hadden niet gezwegen. Zij vertelden van de vreselijke ont beringen, daar geleden, en van de verschrikke lijke dingen, die zich daar hadden afgespeeld. De verhalen gingen van mond tot mond en, zoals dat gewoonlijk het geval is, het lijden nam in de ver beelding steeds groter afmetingen aan. En wat nog erger was, de jongelingen, die er voor in aan merking kwamen, zouden datzelfde lijden moe ten doormaken, want Napoleon liet de banier van de oorlog weer wapperen en daarvoor waren sol daten nodig. Het regende verordeningen, decreten, wetten, alle met betrekking tot nieuwe lichtingen. Volgens de wet op de conscriptie zouden alle jongemannen, geboren in 1794,1795 en 1796 deel moeten nemen aan de loting van 1813. Het bleefdaarneh bij; alle weerbare mannen van 18 tot 26 moesten opge schreven worden. Die vormden de eerste ban of oproeping; de mannen van 26 tot 40 de tweede ban, de mannen van 40 tot 70 jaar de derde ban. Zo nodig zouden dezen ingezet worden bij de oorlogshandelingen. Nog was niet voldaan aan de honger naar soldaten: er moesten uit het gehele rijk 12.000 ruiters opkomen, ouder dan 22 jaar, uitgerust op kosten van de kantons, uit elk kanton 3 man. Zij zouden onmiddellijk in dienst moeten treden, want de Keizer had zijn cavalerie in Rusland verloren, daarin moest ook voorzien worden. En nog had Napoleon niet genoeg. Hij eiste paarden; alle paarden die geschikt waren voor de krijgsdienst moesten geregistreerd wor den. Door deze berichten werd Amsterdam, trouwens het hele Nederlandse volk, verontrust. Moest dan alles ten offer vallen aan die Moloch? De geest van verzet werd sterker; in brief op brief smeekte Lebrun Napoleon om toch troepen te zenden, betrouwbare troepen. Hij vergoelijkte wel het gedrag der bevolking, doch uit zijn brieven klon ken angsttonen: „Kom zelf eens naar Amsterdam", smeekte hij Napoloen, „dat zal de schrik onder de mensen brengen". En Napoleon beloofde het; Lebrun moest zij n komst alvast maar aankondigen. Doch de Keizer kwam niet; wel zond hij in de maand februari drieduizend man. Dagelijks werd er nu door de straten gepatrouilleerd; voor de rege ringsgebouwen stonden sterke wachten, die op geregelde tijden met veel bombarie werden afge lost. Dat moest de schrik er in brengen bij de Amsterdammers, maar de uitwerking was geheel anders; men begreep heel goed, dat uit al dat mili taire gedoe angst sprak. Op een avond in het laatst van februari kwam Corry weer eens opgewonden bij haar ouders bin nen. Ze had nieuws, groot nieuws. „Mevrouw heeft me alles verteld", zo begon zij. „In Oud-Beijerland moest er de 21ste geloot wor den. Alles was in orde; de heren zaten in het gebouw, de gendarmes en enige douanen stonden voor het gebouw op post en een aantal nieuwsgie rigen waren opgekomen om te horen, hoe de afloop was. Tegen tien uur kwamen de lotelingen; bijna allen waren vergezeld door hun familie. Ze waren erg druk en oproerig; er klonken kreten: „We willen niet als kanonnenvee weggevoerd worden!" „We loten niet!" De opgewondenheid nam steeds toe, maar niets hielp. De prefect, de Stassart, was ook aanwezig; hij sprak de menigte toe en trachtte haar te overre den rustig te blijven, maar hij bereikte niets. Toen heeft hij laten schieten, twee van de omstanders werden gedood, negen gekwetst, waarvan twee dodelijk. De menigte stoof uiteen. Enkele lotelin gen gingen naar binnen, maar de meesten zijn gevluchf'. Met belangstelling hadden vader en moeder toe- geluisterd, maar de eerste zei: „Wat hebben die mensen nu bereikt? Ze konden zonder wapenen toch niets doen". „Dat moet u niet zeggen; er was er een. Willem Diepenhorst, die had een pistool bij zich". „Dan wordt hij doodgeschoten, als hij gepakt wordt". „Ja, ze wilden hem arresteren, maar hij is gevlucht en de politie kan hem niet vinden". „Dat is zijn geluk, maar hoe is het met de anderen gegaan?" „Die zijn gevangen genomen. Mevrouw heeft er een paar genoemd, er waren ook vrouwen bij en twee broers: Maarten Brussaard en Adriaan Brussaard". (wordt vetyolgd) INVM; Zandpad 36 Middelharnis Tel: (01870) 8 27 84 l^l^l^^l^4^|^*'^******¥■**4■*4■*****'^******'^**********'^*****'^***¥*4■*¥'^*'t■*'^*^^'^'^^^*4■^^

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1993 | | pagina 5