EIIIVtlDEn-IIIElJWS
Overdenking
KOM EENS
GEZELUG
lANGSDIT
uit de
Heilige Schrift
Damvereniging
ffiVTOÉ»!
SVR-kampeerboeren
houden 'open huis'
pimpernel
TOYOTA
aWCENT/?^
'V
HET_„
"^KUKVENSTER
Bijeenkomst studieclub
Groente- en Bloemzaadteelt
'Eiland Tholen'
Een harde eis
en een innig gebed
Fa. B. van Eek Zn.
Manisch-depressJeve stoornis
VERVOLGVERHAAL
2e Blad
VRIJDAG 19 FEBRUARI 1993
No. 6177
stelt de vraag naar hun wezenlijke
betrokkenheid bij geloof en kerk. En
dan blijkt daaruit voornamelijk dat de
totale individualisering ook aan de
kerk(en) niet voorbijgaat. Men gelooft
voor zichzelf, en daarbij speelt de ander
nauwelijks een rol. Men kan toch wel
geloven, ook al gaat men niet zo vaak
naar de kerk, of al neemt men niet deel
aan kerkelijke aktiviteiten. Men heeft
niets tegen de kerk, maar men ziet er ook
eigenlijk het nut niet van in.
Het is uiteraard zeer te vrezen dat ook de
jongeren die zo denken, op den duur
niet voor de kerk behouden zullen blij
ven. De formele band die hen nog aan
de kerk verbindt wordt vroeg of laat
gemakkelijk doorgesneden.
Zoals gezegd heeft het rapport betrek
king op de Gereformeerde Kerken,
maar de zaken die erin worden gesigna
leerd gaan aan andere kerken niet voor
bij. In allerlei kerken en groepen zitten
jongeren die de zondagse kerkgang en
de door-de-weekse catechisatie ervaren
als iets dat eigenlijk buiten het leven
staat. Als iets waarmee ze eigenlijk op
hun werk of bij hun studie 'niets kun
nen'. Zoals ze zelf plegen te zeggen:
'Waar slaat dat nu op?' En tenzij God het
verhoedt zullen er velen zijn, in allerlei
kerken, die dat leven in twee werelden
niet volhouden, en afhaken. De kerkver
lating is een proces dat nog niet tot stil
stand is gekomen.
Het zal de taak zijn van de kerken en
van allen die leiding hebben te geven
aan jongeren, hen bij te brengen dat
geloof en leven een eenheid zijn. En
daarbij is het goede voorbeeld onont
beerlijk. Het geldt vandaag als de hoog
ste wijsheid dat de kerk 'jeugd-vriende-
lijker' moet worden, maar ondanks alles
waarmee men de jongeren tegemoet
gekomen is, is de afval alleen maar toe
genomen. Wanneer de jongeren merken
dat het geloof voor de ouderen betekenis
en inhoud heeft zal dat wellicht meer
effekt hebben dan al het kunst- en vlieg
werk waarmee men probeert de jonge
ren vast te houden. En daarbij moet het
ons voortdurend gebed zijn dat de God
van het Verbond Zijn trouw zal betonen
tot in het laatste nageslacht.
Waarnemer
gewerkt met de proefboerderij 'Rus-
thoeve' en het proefstation P.A.G.V.
Het bestuur van de studieclub wordt
geadviseerd door de op Goeree-Over-
flakkee bekende bedrij fsdeskundige van
de dienst Landbouwvoorlichting, dhr.
Wals.
Het adres van de Ver. is p/a
dhr. L. Bijnagte, Molenstraat 17,
4694 BG Scherpenisse, (01666) 21 81.
VANDERZEE
&VAN GEEST
Dorpsweg 2!^. Sommelsdijk
Brilcentrum Keuvelaar biedt u
een ongeëvenaarde kollektie in
modieuze brilmonturen van we
reldberoemde modehuizen als
Yves Saint Laurent, Cartier,
Valentino, Lanvin, Cazal
en vele anderen.
Opvallend, eksklusief en vaak
verrassend redelijk in prijs.
Kom passen bij Keuvelaar.
Zandpad 56 Middelharnis
Tel. (01870) 8 34 37
blik op kerk "^P
en samenleving cJ?
- Jeugd en kerk
- Individualisering
- Geloof en leven
Vele jongeren zijn niet meer betrokken
bij de kerk en het kerkelijk leven. Voor
zpver zij nog 'geloven' blijft de prakti
sche uitvoering daarvan beperkt tot de
zondag. Verreweg het grootste deel van
de jongeren leeft in twee werelden die
volkomen van elkaar gescheiden zijn. In
hun bezig zijn door de week - werk, stu
die, vrije tijdsbesteding, sportbeoefe
ning - onderscheiden ze zich niet van
onkerkelijke en ongelovige leeftijdgeno
ten. Alleen de zondag is totaal anders en
staat in geen enkele relatie tot de rest van
hun leven.
Dat zijn zomaar enkele uitspraken - vrij
weergegeven overigens - uit een rapport
dat onlangs verscheen in de Gerefor
meerde Kerken, en dat vorige week op
de Generale Synode van die Kerken
besproken werd.
Enkele jaren geleden was in diezelfde
Gereformeerde Kerken een discussie op
gang gekomen over kerkverlating. Dit
naar aanleiding van een studie van Piet
van der Ploeg onder de titel 'Het lege tes
tament'. Eén van de voornaamste oorza
ken voor de kerkverlating door jongeren
was volgens de auteur gelegen in het feit
dat de religie voor vele jongeren slechts
iets uiterlijks was geweest. Hun ouders
namen hen mee naar de kerk, stuurden
hen naar catechisatie, maar lieten niets
zien of merken van wat het geloof voor
hen persoonlijk betekende. De jongeren
prikten daar doorheen en ouder gewor
den haakten zij af.
Het rapport dat nu aan de orde is heeft
betrekking op de jongeren die nog op de
een of andere manier 'meedoen'. Het
Sinds tien jaar is op het eiland Tholen
de naar het eiland vernoemde studie
club voor Groente- en Bloemzaadteelt
aktief en 't mag gezegd, met een steeds
groeiend ledenbestand waaronder ook
geïnteresseerden van Goeree-Overflak-
kee.
Op donderdag 25 februari, 's avonds om
half acht, wordt in de 'Wellevaete',
Hoenderweg 133 te Sint Annaland weer
een interessante bijeenkomst gehouden,
in combinatie met een alg. ledenver
gadering.
Een medewerker van het Instituut voor
Plantenziektekundig Onderzoek behan
delt dan de leefwijze en de bestrijding
van bladluis en trips en dat zal voor
velen interessant zijn. In een jubileum
boekwerkje waarin de voorbije tien jaar
worden belicht wordt teruggezien op
een reeks voorlichtingsavonden en de
uitkomsten van de proeven die op het
proefveld genomen zijn.
De beschikbaarheid van het proefveld
wordt uniek genoemd. Er wordt samen-
Zaterdag in Ridderkerk:
Onder het motto 'Zoek zelf je eigen
kampeerboer/boerin uit' organiseert de
Stichting Vrije Recreatie morgen, zater
dag 20 februari een eenmalige Vakantie
beurs te Ridderkerk. Van de ruim 1100
kampeerboeren die bij de SVR zijn aan
gesloten en die dus borg staan voor rust,
ruimte en betaalbaarheid zullen boeren
uit het hele land en zelfs uit het buiten
land (voornamelijk Frankrijk) zich pre
senteren op deze gratis toegankelijke
SVR-Vakantiebeurs.
Sportief vakantiehouden
Evenals voorgaande jaren organiseert
de SVR een viertal van dergelijke beur
zen. De eerste van dit jaar werd gehou
den op 23 januari te Arnhem (3500
bezoekers); de beurs in Ridderkerk is de
tweede en ook hier verwachten de orga
nisatoren een gigantische drukte.
Omdat het kamperen bij de boer een
sportieve vorm van vakantiehouden is
(op SVR-minicampings) worden zelfs
jeugd-survivaltochten georganiseerd), is
dit jaar gekozen voor sportaccomoda-
ties als plaats van handeling; in Ridder
kerk voor de Sporthal van het Recreatie
centrum 'de Fakkel'.
De Stichting Vrije Recreatie prijst zich
gelukkig, dat de heer Jan Hoek van
Dijke zich, in zijn funktie van voorzitter
van de provinciale VW Zuid-Holland
en tevens oud-lid van het College van
Gedeputeerde Staten in de provincie
Zuid-Holland, bereid heeft verklaard
deze beurs officieel te openen.
Boerengastvrijheid
In de afgelopen 22 jaar hebben 50.000
kamperende donateurgezinnen (welk
aantal nog steeds groeit) de weg naar de
SVR-minicampings gevonden en zijn
unaniem enthousiast over de rust, ruim
te, betaalbaarheid en boerengastvrij
heid van de SVR-kampeerboer.
Zaterdag dus: een unieke gelegenheid
om kennis te maken met het Kamperen
bij de Boer. SVR-kampeerboeren en
En de Heere zeide: „Simon, Simon,
ziet, de Satan heeft ulieden zeer
begeerd, om te ziften als de tarwe.
Maar ik heb voor u gebeden, dat uw
geloof niet ophoude".
(Lukas 22:31 en 32)
We zien hen in onze gedachten om de
Heere Jezus heenstaan: de discipelen,
die even te voren aan het twisten waren
over de vraag, wie van hen de mééste
was. Ze voerden geen heilige gesprekken
en er waren geen goede gedachten aan
gaande de Heere in hun hart.
Die twistgesprekken hadden geen en
kele zin. Dat blijkt wel uit de ernstige
woorden, die de Heere Jezus spreekt. Er
is geen reden tot hoogmoed. Want er is
een vijand, die het erop toelegt, de disci
pelen ten val te brengen. Daar gaat de
Heere Jezus voor waarschuwen.
Simon Petrus wordt allereerst aange
sproken. Hij ging toch altijd voorop?
Maar de anderen worden niet overgesla
gen. De Heere spreekt over 'ulieden', in
het meervoud. Ook de andere discipelen
worden in de waarschuwing van de
Heere Jezus betrokken.
De woorden van de Heere klinken dan
ook bijzonder ernstig. De Satan heeft
zeer begeerd, u te ziften als de tarwe! Het
beeld is de discipelen wel bekend. Na
het maaien en het dorsen van tarwe of
gerst bleven af en koren samen over. En
als het hard genoeg waaide, werden bei
den in de lucht gegooid. Het lichte kaf,
dat geen waarde had, waaide weg en het
kostbare koren bleef over. En nu wil de
Satan ook de discipelen ziften: natuur
lijk met de bedoeling, hen als kaf open
baar te doen komen.
Zouden ze staande blijven, als de storm
van de verzoeking over hen heen zou
gaan? De Satan verwacht duidelijk van
niet. Maar dan zouden Petrus en de
andere discipelen voor eeuwig verloren
gaan! Daar is het de Boze ook om te
doen. Als hij zou kunnen, zou hij niet
alleen de discipelen, maar ook ons allen
meeslepen naar het eeuwig verderf
Wees daarom op zijn listen bedacht!
Want zijn haat tegen de Heere is nog
even groot als weleer. En er zijn moge
lijkheden genoeg, die hij kan benutten.
Hij richt zijn pijlen op de jongeren op
school of in dienst. Als hij het eens zover
zou kunnen krijgen, dat ze zich voor de
Heere en Zijn dienst zouden schamen!
Hij belaagt degenen, die een tijd van
ziekte of kruisdragen meemaken. Als hij
ze eens tot oneer van God zou kunnen
doen spreken en leven!
Zo is hij er altijd weer op uit, om Gods
werk aan te vallen. Hij heeft er behagen
in, als mensen reeds in uiterlijke zin de
dienst des Heeren vaarwel zeggen. Maar
hoe graag zou de Satan óók de uitverko
renen Gods verleiden! Maar zijn macht
is beperkt. Dat komt reeds naar voren in
de uitspraak van de Heere Jezus, dat de
Satan begeert, om de discipelen te ziften.
Het is weliswaar een brutale, uitdagende
vraag, waarmee de Boze niet alleen
Petrus maar ook de Héére wil treffen,
maar hij moet het dan toch maar vra
gen! Hij kan niet uit eigener beweging
Petrus aanvallen. Ook in dit opzicht is
de duivel aan de Heere onderworpen.
Wat een troost!
Intussen wordt het verzoek van de Satan
wel ingewilligd. Straks zal Petrus in de
storm der verzoeking terechtkomen.
Dan gaat de duivel hem ziften. Maar
dan horen we opnieuw van een vraag.
En dit keer van de zijde van de Heere
Jezus. Maar...! Maar IK heb voor u
gebeden!
Eigenlijk staat er: „Ik heb u rondom in
de gebeden gezet". De duivel draait als
een verscheurend dier om Petrus heen,
maar overal komt hij die gebeden van de
Heere Jezus tegen. Ze zijn als een vurige
muur om hem heen.
Ik heb voor u gebeden. Dat gebed is
reeds voltooid. Het is al gebeden, voor
dat de Satan ging ziften. Het is zelfs al
verhoord, als Petrus nog in zijn over
moed verzekert, dat de Heere over hém
geen zorg behoeft te hebben. Och, die
krachtige taal blijkt na korte tijd geen
enkele waarde te hebben.
De Heere Jezus weet beter. Hij weet van
de aanvallen van de Boze. Ook Hem
wilde de Satan ziften als de tarwe. Daar
door weet de Heere van de strijd, die
gevoerd moet worden. En dat maakt het
gebed van de Borg zo nodig. Hij vraagt
erom, dat Petrus' geloof niet zal ophou
den. Dat is een beeld uit de oorlog. In de
strijd werd wel eens een klein gedeelte
van een leger afgesneden van de hoofd
macht. Dat betekende onherroepelijk de
ondergang. En dat wil de duivel nu met
Petrus ook doen. Hij wil hem afsnijden
van de troon der genade.
En nu heeft de Heere gebeden, dat hij
daar niet in zal slagen. Petrus' geloof
mag niet ophouden. De Heere spreekt
niet over zijn kracht of moed. Maar over
zijn gelóóf Dat is de verborgen schat in
het leven van Petrus, waar de Boze niet
bij kan. Dat is het geheimenis der
genade, die de Heere in zijn leven
openbaarde.
De Heere spreekt niet over de beoefe
ning van zijn geloof. Daar zal niets van
overblijven. Straks zal Petrus zichzelf
Vervloeken. Nochtans zal de duivel het
verliezen. Waarom? Omdat tarwe nooit
kaf kan worden! Met andere woorden:
wat het eigendom is van de Heere, kan
nooit in handen van de Boze komen.
Dat zou toch in strijd zijn met Zijn eeu
wig welbehagen?
Zijn de woorden van de Heere ook voor
ons tot onderwijs? Beseffen we, met welk
een vijand we te doen hebben? Grijpt
het ons aan, voor onszelf en voor onze
kinderen? Onze tijd wordt wel in het bij
zonder getekend door de verleidende
krachten van de Boze. En begeren we
dan óók te schuilen bij de biddende
Hogepriester? Hij heeft gebeden, maar
toen Hij aan het kruis geschud en geslin
gerd werd, was er niemand, die het voor
Hém opnam. Maar door dat verzoenend
werk is Zijn gebed zo krachtig, dat de
duivel er niets tegen vermag.
Tegenover de harde eis van de Satan
staat het innige gebed van de Borg. En
Petrus' geloof zal niet ophouden, want
het is door de Heere zelf gewerkt. Ken
nen we ook die schuilplaats onder de
doorboorde handen van Christus? Dat
is een blijvende schuilplaats en daarom
belijden we, dat datgene, wat de Heere
werkt, blijft tot in der eeuwigheid. Dat
ware geloof zal niet ophouden. Het zal
uitlopen op de eeuwige lofzang, waarin
gezongen wordt van Hem, die nóóit laat
varen de werken Zijner handen.
Werkendam
Ds. W. Arkeraats
-boerinnen presenteren hun mini-cam-
ping, bij de centrale SVR-stand kan men
terecht voor nadere informatie over het
Kamperen bij de Boer in het algemeen
en over de werkwijze van de SVR in het
bijzonder, terwijl in een aparte sprekers-
hoek door de voorzitter vragen uit het
publiek zullen worden beantwoord en
de SVR-diaserie en -videofilm zal wor
den vertoond.
Van 10.00 tot 16.00 uur is iedere
recreant van harte welkom in de
Sporthal van Recreatiecentrum 'de
Fakkel' aan de Sportlaan 8 te Rid
derkerk. De vrije toegang en het
gratis kopje koffie tekenen al voor
die (SVR)-boerengastvrijheid.
Aangezien de voorgaande SVR-vakantie-
beurzen elk jaar weer meer bezoekers
trokken (met vorig jaar een recordaantal
van maar liefst vijftienduizend!, ver
wacht de SVR dat in 1993 ook dit record
zal worden gebroken.
Radio Flakkee:
In de uitzending van Radio Flakkee van
a.s. maandagavond 22 februari zal in het
programma Slof-formatie deze keer
aandacht besteed worden aan de ma-
nisch-depressieve stoornis. Een psycho
loog en een patiënt zullen daaraan hun
medewerking verlenen.
Het programma begint om 9 uur en is te
beluisteren via FM kanaal 104.9 of via
de kabel kanaal 100.8.
'Ernst Nut en Ontspanning '52'
te Melissant
Uitslagen van maandag 15 februari
Ie afdeling:
B. Visbeen - J. Looy1 - 1
T. Goedegebuur - C. VisbeenO - 2
2e afdeling:
A Visbeen - J. Non2 - O
H. van Heukelen - J. DoornO - 2
B. van Engen - M. Wiegel1 - 1
AKTIE ZUINIG STOKEN
- 54 -
Hun klederen waren haveloos, hun
schoeisel was stuk gelopen, hun gezich
ten waren zwart van de aarde en de
rook.
Hoe dichter Kees bij Smolensk kwam,
des te moeilijker viel het hem vooruit te
komen. Duizenden mensen verdrongen
zich op de weg en wilden de poort binnentrekken.
Plotseling kon hij niet verder, voor hem stond een
haag van wel honderd rijen schreeuwende en tie
rende soldaten, die vooruit wilden, maar door een
sterke macht met gevelde bajonet tegen gehouden
werd.
„Vooruit dan toch! Loop door! Maak baan!" werd
er achter hem gebulderd, maar er was geen schijn
van kans om voorwaarts te gaan. Opeens geroep
van: „De Keizer!" Een enkele kreet van 'Vive
l'Empereur!', maar over het geheel dof zwijgen of
geroep van: „Wij willen ook naar binnen".
Aanvankelijk kon Kees niets zien van de leger
macht van de Keizer. Plotseling openden zich de
rijen achter hem en daar reed de garde: eerst de
bereden grenadiers, dan andere afdelingen ruite
rij, de Keizer zelf, omgeven door een aantal offi
cieren, en dan kwam, waarnaar Kees hunkerend
uitzag: het regiment van de Rode Lanciers. Een
schok van vreugde ging door zijn gemoed, toen
hij zijn krijgsmakkers zag, maar onmiddellijk
werd zijn blijdschap getemperd. Was dat de hele
troep? het hele regiment? Dan was er maar een
twintigste van wat er geweest was.
Na de ruiterij trok de niet-bereden garde de poort
binnen en daarop werd de baan vrijgegeven voor
de massa ongeregelde troepen. Een ogenblik was
er een hevig gedrang en Kees, nog altijd met zijn
marmiet op de rug en zijn bagage bij zich, liep
enige tijd gevaar onder de voet gelopen te worden;
doch hij kwam gelukkig heelhuids binnen de
stad.
De straten waren in minder dan geen tijd overvol
met soldaten; de garde-soldaten kregen hun
kwartieren bij de burgers en de anderen trachtten
zich met geweld een plaatsje te veroveren. Ze had
den zo gehoopt op een goede verzorging in Smo
lensk, dat ze zich die niet wilden laten ontgaan.
Maar het werd een vreselijke teleurstelling. De
garde had de goede kwartieren, kreeg voldoende
rantsoen vlees en brood; wat er over was, kon ver
strekt worden aan de vluchtelingen. En nog altijd
kwam er een stroom van soldaten de stad
binnen.
Het kostte Kees enige moeite voor hij zijn mak
kers gevonden had. Ze waren ondergebracht in
een groot gebouw, dat goed verwarmd was; toen
hij binnentrad, zaten ze juist aan de maaltijd. De
lanciers keken vreemd op, toen ze daar een
vreemd uitgedoste; hun schijnbaar onbekende
man zagen binnentreden, maar een der soldaten
herkende hem. Met een gezicht, alsof hij aan
zichzelf twijfelde, liep hij op hem toe en riep dan:
„De wachtmeester! De wachtmeester Sweers!"
Dat gaf een opschudding; allen stonden op, kwa
men naar hem toe. Dat was een blijde ver
rassing.
„We dachten, dat je gesneuveld was", zei de rit
meester. Kees vertelde van zijn val, zijn verblijf in
de ambulance en zijn wandeling van Borodino
naar Smolensk. Zijn makkers vertelden hun erva
ringen. Dat was een verhaal van voortdurende
strijd tegen de Kozakken en de troepen van Koe-
toesow. Kees verbaasde zich er over; hij had
slechts zelden een gevechtshandeling bijge
woond. Maar een van de lanciers gaf de verkla
ring: Zij waren ingedeeld geweest bij de troepen
van generaal Ney en van Davoust, die de opruk
kende Russen moesten tegenhouden.
Terwijl zij met elkander aan het praten waren,
kwamen er berichten binnen van nieuwe tegen
slagen. De troepen, die de rechterflank van het
leger hadden moeten beschermen, waren uit hun
legerplaats verjaagd; ze rukten nu ook op Smo
lensk aan. Het leger dat de linkerflank beschutten
moest, was eveneens op de terugtocht. Het stond
nu wel vast, dat Napoleon niet in Smolensk kon
blijven om te overwinteren; hij moest zuidwaarts
afbuigen. Wel versperde daar de Berezina hem de
weg, maar hij hoopte gebruik te kunnen maken
van de bruggen, die er waren of die door de pon-
tonniers over de rivier gelegd zouden worden.
„En wat gaat u nu doen, wachtmeester? Houdt u
die uniform aan?" en de vrager wees op zijn zon
derlinge klederdracht.
„Het liefst kwam ik weer bij de troep", zei Kees,
„de wandeling is me niet tegengevallen, maar met
een paard onder mij en mijn makkers bij mij, voel
ik me toch meer op mijn gemak".
Maar de ritmeester ontnam hem elke illusie.
„Een paard is er niet beschikbaar; er is een groot
tekort aan paarden. Velen van ons rijden op paar
den, die de reiskoetsen of de bagagewagens voort
trokken; zelfs de paarden van de artillerie zijn
door ons in gebruik genomen. Het aantal paar
den, dat we verloren hebben, is percentsgewijze
groter dan het aantal omgekomen soldaten. Als ik
u was, zou ik een plaats zien te krijgen bij de garde
te voet en lukt dat niet, dan zou ik op eigen gele
genheid zien weg te komen".
Dit laatste lachte de wachtmeester het meest toe.
Hij overwoog een en ander rijpelijk en dan
besloot hij de wandelstaf weer op te nemen. Van
zijn krijgsmakkers hoorde hij, dat de Keizer op 14
november Smolensk zou verlaten. Hij verwachtte,
dat de andere troepen spoedig daarop zouden
vertrekken; daarom maakte hij zich gereed om
ook op 14 november de reis te aanvaarden. Als hij
zich niet ver van de garde verwijderde, zou hij
allicht enige steun van zijn vrienden hebben. En
dus op mars. Het leger trok in de richting van
Krasnoi aan de Dnjepr. Wat Napoleon niet wist,
maar wat hij spoedig gewaar zou worden, was, dat
Koetoesow enige mijlen zuidwaarts evenwijdig
aan hem oprukte; langs zijwegen, die op de weg
van Krasnoi naar Smolensk uitkwamen, zond hij
telkens legerafdelingen om de Franse troepen in
de flank aan te vallen. Zijn doel was Napoleon de
pas af te snijden; dat kon gebeuren bij de Dnjepr,
die de Keizer de weg versperde, of een 200 kilome
ter verder bij de Berezina. Van Smolensk af was
het een voortdurende strijd. De Russen hadden
verreweg de overmacht aan artillerie en aan man
schappen, maar toch gelukte het de Franse troe
pen, dank zij de weergaloze moed van Ney en de
voorzichtigheid van Davoust, de Dnjepr te berei
ken. Nu was het doel de Berezina. In Orscha had
men vrij voldoende levensmiddelen gevonden,
ook materiaal om een brug te leggen. Het verloop
van het leger was echter verschrikkelijk; van de
35.000 man van de garde waren er slechts 6000
over. Davoust had van zijn zeventigduizend man
vierduizend strijders over. Maar behalve deze
nog ordelijke troepen waren er tienduizenden
ongeorganiseerde soldaten, die alleen, in groepen
van tien twintig of in benden van honderden
manschappen voorttrokken.
Bij de Berezina was de verzamelplaats; daar ver
enigden zich de resten van het eens zo machtige
leger. Napoleon was er ook aangekomen. Het
aanvankelijk plan was om bij Borisow over te
trekken, doch die stad was door de Russen bezet;
(wordt vervolgd)
Westdijk 33-56
Middelharnis
1) Tel. (01870) 8 30 35/
11 8 20 60
Fietsen., brommers,
reparatie
ONTWERP ADVIES
AANLEG ONDERHOUD
Tel. (01876) 94 20. Herkingen
tuinarchitektuur hoveniersbedhjf b.v.
De label voor de week van:
8 februari 1993 te.m. 14 februari 1993
Normaal jaar-
Weekstreef-
Totaal streef-
verbruik
verbruik
verbrulk
500 m'
15 m»
203 m'
600 m'
19 m=
245 m=
700 m'
22 m=
288 m=
800 m'
25 m^
327 m^
900 m=
28 m'
370 m'
1000 m=
31 m'
411 m=
1100 m»
35 m=
454 m'
1200 m'
38 m=
497 m=
1300 m'
41 m=
537 m=
1400 m=
44 m"
580 m'
1500 m'
48 m=
623 m=
1600 m=
51 m=
664 m=
1700 m'
54 m=
707 m'
1800 m=
57 m=
748 m'
1900 m'
61 m'
792 m='
2000 m'-
64 m=
833 m'
2200 m=
70 m'
918 m^
2400 m'
77 m^
1003 m>
2600 m>
83 m'
1087 m3
2800 m'
90 m=
1170 m»
3000 m'
96 m=
1255 m'
3500 m=
113 m=
1468 m»
4000 m=
129 m^
1683 m=
4500 m=
146 m»
1900 m=
5000 m»
162 m=
2110 m'
5500 m'
178 m=
2322 m»
6000 m»
195 m=
2537 m=
Weergegevens Valkenburg Z-H
berekeningsmodel NV. GEB ZHW
Weersomslandigheden:
Afgelopen week lag de buitentemperatuur
iets beneden het normale niveau,
het waaide echter minder hard dan normaal.