EIIIVtlDEn-IIIElJWS Overdenking KOM EENS GEZELUG lANGSDIT uit de Heilige Schrift Damvereniging ffiVTOÉ»! SVR-kampeerboeren houden 'open huis' pimpernel TOYOTA aWCENT/?^ 'V HET_„ "^KUKVENSTER Bijeenkomst studieclub Groente- en Bloemzaadteelt 'Eiland Tholen' Een harde eis en een innig gebed Fa. B. van Eek Zn. Manisch-depressJeve stoornis VERVOLGVERHAAL 2e Blad VRIJDAG 19 FEBRUARI 1993 No. 6177 stelt de vraag naar hun wezenlijke betrokkenheid bij geloof en kerk. En dan blijkt daaruit voornamelijk dat de totale individualisering ook aan de kerk(en) niet voorbijgaat. Men gelooft voor zichzelf, en daarbij speelt de ander nauwelijks een rol. Men kan toch wel geloven, ook al gaat men niet zo vaak naar de kerk, of al neemt men niet deel aan kerkelijke aktiviteiten. Men heeft niets tegen de kerk, maar men ziet er ook eigenlijk het nut niet van in. Het is uiteraard zeer te vrezen dat ook de jongeren die zo denken, op den duur niet voor de kerk behouden zullen blij ven. De formele band die hen nog aan de kerk verbindt wordt vroeg of laat gemakkelijk doorgesneden. Zoals gezegd heeft het rapport betrek king op de Gereformeerde Kerken, maar de zaken die erin worden gesigna leerd gaan aan andere kerken niet voor bij. In allerlei kerken en groepen zitten jongeren die de zondagse kerkgang en de door-de-weekse catechisatie ervaren als iets dat eigenlijk buiten het leven staat. Als iets waarmee ze eigenlijk op hun werk of bij hun studie 'niets kun nen'. Zoals ze zelf plegen te zeggen: 'Waar slaat dat nu op?' En tenzij God het verhoedt zullen er velen zijn, in allerlei kerken, die dat leven in twee werelden niet volhouden, en afhaken. De kerkver lating is een proces dat nog niet tot stil stand is gekomen. Het zal de taak zijn van de kerken en van allen die leiding hebben te geven aan jongeren, hen bij te brengen dat geloof en leven een eenheid zijn. En daarbij is het goede voorbeeld onont beerlijk. Het geldt vandaag als de hoog ste wijsheid dat de kerk 'jeugd-vriende- lijker' moet worden, maar ondanks alles waarmee men de jongeren tegemoet gekomen is, is de afval alleen maar toe genomen. Wanneer de jongeren merken dat het geloof voor de ouderen betekenis en inhoud heeft zal dat wellicht meer effekt hebben dan al het kunst- en vlieg werk waarmee men probeert de jonge ren vast te houden. En daarbij moet het ons voortdurend gebed zijn dat de God van het Verbond Zijn trouw zal betonen tot in het laatste nageslacht. Waarnemer gewerkt met de proefboerderij 'Rus- thoeve' en het proefstation P.A.G.V. Het bestuur van de studieclub wordt geadviseerd door de op Goeree-Over- flakkee bekende bedrij fsdeskundige van de dienst Landbouwvoorlichting, dhr. Wals. Het adres van de Ver. is p/a dhr. L. Bijnagte, Molenstraat 17, 4694 BG Scherpenisse, (01666) 21 81. VANDERZEE &VAN GEEST Dorpsweg 2!^. Sommelsdijk Brilcentrum Keuvelaar biedt u een ongeëvenaarde kollektie in modieuze brilmonturen van we reldberoemde modehuizen als Yves Saint Laurent, Cartier, Valentino, Lanvin, Cazal en vele anderen. Opvallend, eksklusief en vaak verrassend redelijk in prijs. Kom passen bij Keuvelaar. Zandpad 56 Middelharnis Tel. (01870) 8 34 37 blik op kerk "^P en samenleving cJ? - Jeugd en kerk - Individualisering - Geloof en leven Vele jongeren zijn niet meer betrokken bij de kerk en het kerkelijk leven. Voor zpver zij nog 'geloven' blijft de prakti sche uitvoering daarvan beperkt tot de zondag. Verreweg het grootste deel van de jongeren leeft in twee werelden die volkomen van elkaar gescheiden zijn. In hun bezig zijn door de week - werk, stu die, vrije tijdsbesteding, sportbeoefe ning - onderscheiden ze zich niet van onkerkelijke en ongelovige leeftijdgeno ten. Alleen de zondag is totaal anders en staat in geen enkele relatie tot de rest van hun leven. Dat zijn zomaar enkele uitspraken - vrij weergegeven overigens - uit een rapport dat onlangs verscheen in de Gerefor meerde Kerken, en dat vorige week op de Generale Synode van die Kerken besproken werd. Enkele jaren geleden was in diezelfde Gereformeerde Kerken een discussie op gang gekomen over kerkverlating. Dit naar aanleiding van een studie van Piet van der Ploeg onder de titel 'Het lege tes tament'. Eén van de voornaamste oorza ken voor de kerkverlating door jongeren was volgens de auteur gelegen in het feit dat de religie voor vele jongeren slechts iets uiterlijks was geweest. Hun ouders namen hen mee naar de kerk, stuurden hen naar catechisatie, maar lieten niets zien of merken van wat het geloof voor hen persoonlijk betekende. De jongeren prikten daar doorheen en ouder gewor den haakten zij af. Het rapport dat nu aan de orde is heeft betrekking op de jongeren die nog op de een of andere manier 'meedoen'. Het Sinds tien jaar is op het eiland Tholen de naar het eiland vernoemde studie club voor Groente- en Bloemzaadteelt aktief en 't mag gezegd, met een steeds groeiend ledenbestand waaronder ook geïnteresseerden van Goeree-Overflak- kee. Op donderdag 25 februari, 's avonds om half acht, wordt in de 'Wellevaete', Hoenderweg 133 te Sint Annaland weer een interessante bijeenkomst gehouden, in combinatie met een alg. ledenver gadering. Een medewerker van het Instituut voor Plantenziektekundig Onderzoek behan delt dan de leefwijze en de bestrijding van bladluis en trips en dat zal voor velen interessant zijn. In een jubileum boekwerkje waarin de voorbije tien jaar worden belicht wordt teruggezien op een reeks voorlichtingsavonden en de uitkomsten van de proeven die op het proefveld genomen zijn. De beschikbaarheid van het proefveld wordt uniek genoemd. Er wordt samen- Zaterdag in Ridderkerk: Onder het motto 'Zoek zelf je eigen kampeerboer/boerin uit' organiseert de Stichting Vrije Recreatie morgen, zater dag 20 februari een eenmalige Vakantie beurs te Ridderkerk. Van de ruim 1100 kampeerboeren die bij de SVR zijn aan gesloten en die dus borg staan voor rust, ruimte en betaalbaarheid zullen boeren uit het hele land en zelfs uit het buiten land (voornamelijk Frankrijk) zich pre senteren op deze gratis toegankelijke SVR-Vakantiebeurs. Sportief vakantiehouden Evenals voorgaande jaren organiseert de SVR een viertal van dergelijke beur zen. De eerste van dit jaar werd gehou den op 23 januari te Arnhem (3500 bezoekers); de beurs in Ridderkerk is de tweede en ook hier verwachten de orga nisatoren een gigantische drukte. Omdat het kamperen bij de boer een sportieve vorm van vakantiehouden is (op SVR-minicampings) worden zelfs jeugd-survivaltochten georganiseerd), is dit jaar gekozen voor sportaccomoda- ties als plaats van handeling; in Ridder kerk voor de Sporthal van het Recreatie centrum 'de Fakkel'. De Stichting Vrije Recreatie prijst zich gelukkig, dat de heer Jan Hoek van Dijke zich, in zijn funktie van voorzitter van de provinciale VW Zuid-Holland en tevens oud-lid van het College van Gedeputeerde Staten in de provincie Zuid-Holland, bereid heeft verklaard deze beurs officieel te openen. Boerengastvrijheid In de afgelopen 22 jaar hebben 50.000 kamperende donateurgezinnen (welk aantal nog steeds groeit) de weg naar de SVR-minicampings gevonden en zijn unaniem enthousiast over de rust, ruim te, betaalbaarheid en boerengastvrij heid van de SVR-kampeerboer. Zaterdag dus: een unieke gelegenheid om kennis te maken met het Kamperen bij de Boer. SVR-kampeerboeren en En de Heere zeide: „Simon, Simon, ziet, de Satan heeft ulieden zeer begeerd, om te ziften als de tarwe. Maar ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude". (Lukas 22:31 en 32) We zien hen in onze gedachten om de Heere Jezus heenstaan: de discipelen, die even te voren aan het twisten waren over de vraag, wie van hen de mééste was. Ze voerden geen heilige gesprekken en er waren geen goede gedachten aan gaande de Heere in hun hart. Die twistgesprekken hadden geen en kele zin. Dat blijkt wel uit de ernstige woorden, die de Heere Jezus spreekt. Er is geen reden tot hoogmoed. Want er is een vijand, die het erop toelegt, de disci pelen ten val te brengen. Daar gaat de Heere Jezus voor waarschuwen. Simon Petrus wordt allereerst aange sproken. Hij ging toch altijd voorop? Maar de anderen worden niet overgesla gen. De Heere spreekt over 'ulieden', in het meervoud. Ook de andere discipelen worden in de waarschuwing van de Heere Jezus betrokken. De woorden van de Heere klinken dan ook bijzonder ernstig. De Satan heeft zeer begeerd, u te ziften als de tarwe! Het beeld is de discipelen wel bekend. Na het maaien en het dorsen van tarwe of gerst bleven af en koren samen over. En als het hard genoeg waaide, werden bei den in de lucht gegooid. Het lichte kaf, dat geen waarde had, waaide weg en het kostbare koren bleef over. En nu wil de Satan ook de discipelen ziften: natuur lijk met de bedoeling, hen als kaf open baar te doen komen. Zouden ze staande blijven, als de storm van de verzoeking over hen heen zou gaan? De Satan verwacht duidelijk van niet. Maar dan zouden Petrus en de andere discipelen voor eeuwig verloren gaan! Daar is het de Boze ook om te doen. Als hij zou kunnen, zou hij niet alleen de discipelen, maar ook ons allen meeslepen naar het eeuwig verderf Wees daarom op zijn listen bedacht! Want zijn haat tegen de Heere is nog even groot als weleer. En er zijn moge lijkheden genoeg, die hij kan benutten. Hij richt zijn pijlen op de jongeren op school of in dienst. Als hij het eens zover zou kunnen krijgen, dat ze zich voor de Heere en Zijn dienst zouden schamen! Hij belaagt degenen, die een tijd van ziekte of kruisdragen meemaken. Als hij ze eens tot oneer van God zou kunnen doen spreken en leven! Zo is hij er altijd weer op uit, om Gods werk aan te vallen. Hij heeft er behagen in, als mensen reeds in uiterlijke zin de dienst des Heeren vaarwel zeggen. Maar hoe graag zou de Satan óók de uitverko renen Gods verleiden! Maar zijn macht is beperkt. Dat komt reeds naar voren in de uitspraak van de Heere Jezus, dat de Satan begeert, om de discipelen te ziften. Het is weliswaar een brutale, uitdagende vraag, waarmee de Boze niet alleen Petrus maar ook de Héére wil treffen, maar hij moet het dan toch maar vra gen! Hij kan niet uit eigener beweging Petrus aanvallen. Ook in dit opzicht is de duivel aan de Heere onderworpen. Wat een troost! Intussen wordt het verzoek van de Satan wel ingewilligd. Straks zal Petrus in de storm der verzoeking terechtkomen. Dan gaat de duivel hem ziften. Maar dan horen we opnieuw van een vraag. En dit keer van de zijde van de Heere Jezus. Maar...! Maar IK heb voor u gebeden! Eigenlijk staat er: „Ik heb u rondom in de gebeden gezet". De duivel draait als een verscheurend dier om Petrus heen, maar overal komt hij die gebeden van de Heere Jezus tegen. Ze zijn als een vurige muur om hem heen. Ik heb voor u gebeden. Dat gebed is reeds voltooid. Het is al gebeden, voor dat de Satan ging ziften. Het is zelfs al verhoord, als Petrus nog in zijn over moed verzekert, dat de Heere over hém geen zorg behoeft te hebben. Och, die krachtige taal blijkt na korte tijd geen enkele waarde te hebben. De Heere Jezus weet beter. Hij weet van de aanvallen van de Boze. Ook Hem wilde de Satan ziften als de tarwe. Daar door weet de Heere van de strijd, die gevoerd moet worden. En dat maakt het gebed van de Borg zo nodig. Hij vraagt erom, dat Petrus' geloof niet zal ophou den. Dat is een beeld uit de oorlog. In de strijd werd wel eens een klein gedeelte van een leger afgesneden van de hoofd macht. Dat betekende onherroepelijk de ondergang. En dat wil de duivel nu met Petrus ook doen. Hij wil hem afsnijden van de troon der genade. En nu heeft de Heere gebeden, dat hij daar niet in zal slagen. Petrus' geloof mag niet ophouden. De Heere spreekt niet over zijn kracht of moed. Maar over zijn gelóóf Dat is de verborgen schat in het leven van Petrus, waar de Boze niet bij kan. Dat is het geheimenis der genade, die de Heere in zijn leven openbaarde. De Heere spreekt niet over de beoefe ning van zijn geloof. Daar zal niets van overblijven. Straks zal Petrus zichzelf Vervloeken. Nochtans zal de duivel het verliezen. Waarom? Omdat tarwe nooit kaf kan worden! Met andere woorden: wat het eigendom is van de Heere, kan nooit in handen van de Boze komen. Dat zou toch in strijd zijn met Zijn eeu wig welbehagen? Zijn de woorden van de Heere ook voor ons tot onderwijs? Beseffen we, met welk een vijand we te doen hebben? Grijpt het ons aan, voor onszelf en voor onze kinderen? Onze tijd wordt wel in het bij zonder getekend door de verleidende krachten van de Boze. En begeren we dan óók te schuilen bij de biddende Hogepriester? Hij heeft gebeden, maar toen Hij aan het kruis geschud en geslin gerd werd, was er niemand, die het voor Hém opnam. Maar door dat verzoenend werk is Zijn gebed zo krachtig, dat de duivel er niets tegen vermag. Tegenover de harde eis van de Satan staat het innige gebed van de Borg. En Petrus' geloof zal niet ophouden, want het is door de Heere zelf gewerkt. Ken nen we ook die schuilplaats onder de doorboorde handen van Christus? Dat is een blijvende schuilplaats en daarom belijden we, dat datgene, wat de Heere werkt, blijft tot in der eeuwigheid. Dat ware geloof zal niet ophouden. Het zal uitlopen op de eeuwige lofzang, waarin gezongen wordt van Hem, die nóóit laat varen de werken Zijner handen. Werkendam Ds. W. Arkeraats -boerinnen presenteren hun mini-cam- ping, bij de centrale SVR-stand kan men terecht voor nadere informatie over het Kamperen bij de Boer in het algemeen en over de werkwijze van de SVR in het bijzonder, terwijl in een aparte sprekers- hoek door de voorzitter vragen uit het publiek zullen worden beantwoord en de SVR-diaserie en -videofilm zal wor den vertoond. Van 10.00 tot 16.00 uur is iedere recreant van harte welkom in de Sporthal van Recreatiecentrum 'de Fakkel' aan de Sportlaan 8 te Rid derkerk. De vrije toegang en het gratis kopje koffie tekenen al voor die (SVR)-boerengastvrijheid. Aangezien de voorgaande SVR-vakantie- beurzen elk jaar weer meer bezoekers trokken (met vorig jaar een recordaantal van maar liefst vijftienduizend!, ver wacht de SVR dat in 1993 ook dit record zal worden gebroken. Radio Flakkee: In de uitzending van Radio Flakkee van a.s. maandagavond 22 februari zal in het programma Slof-formatie deze keer aandacht besteed worden aan de ma- nisch-depressieve stoornis. Een psycho loog en een patiënt zullen daaraan hun medewerking verlenen. Het programma begint om 9 uur en is te beluisteren via FM kanaal 104.9 of via de kabel kanaal 100.8. 'Ernst Nut en Ontspanning '52' te Melissant Uitslagen van maandag 15 februari Ie afdeling: B. Visbeen - J. Looy1 - 1 T. Goedegebuur - C. VisbeenO - 2 2e afdeling: A Visbeen - J. Non2 - O H. van Heukelen - J. DoornO - 2 B. van Engen - M. Wiegel1 - 1 AKTIE ZUINIG STOKEN - 54 - Hun klederen waren haveloos, hun schoeisel was stuk gelopen, hun gezich ten waren zwart van de aarde en de rook. Hoe dichter Kees bij Smolensk kwam, des te moeilijker viel het hem vooruit te komen. Duizenden mensen verdrongen zich op de weg en wilden de poort binnentrekken. Plotseling kon hij niet verder, voor hem stond een haag van wel honderd rijen schreeuwende en tie rende soldaten, die vooruit wilden, maar door een sterke macht met gevelde bajonet tegen gehouden werd. „Vooruit dan toch! Loop door! Maak baan!" werd er achter hem gebulderd, maar er was geen schijn van kans om voorwaarts te gaan. Opeens geroep van: „De Keizer!" Een enkele kreet van 'Vive l'Empereur!', maar over het geheel dof zwijgen of geroep van: „Wij willen ook naar binnen". Aanvankelijk kon Kees niets zien van de leger macht van de Keizer. Plotseling openden zich de rijen achter hem en daar reed de garde: eerst de bereden grenadiers, dan andere afdelingen ruite rij, de Keizer zelf, omgeven door een aantal offi cieren, en dan kwam, waarnaar Kees hunkerend uitzag: het regiment van de Rode Lanciers. Een schok van vreugde ging door zijn gemoed, toen hij zijn krijgsmakkers zag, maar onmiddellijk werd zijn blijdschap getemperd. Was dat de hele troep? het hele regiment? Dan was er maar een twintigste van wat er geweest was. Na de ruiterij trok de niet-bereden garde de poort binnen en daarop werd de baan vrijgegeven voor de massa ongeregelde troepen. Een ogenblik was er een hevig gedrang en Kees, nog altijd met zijn marmiet op de rug en zijn bagage bij zich, liep enige tijd gevaar onder de voet gelopen te worden; doch hij kwam gelukkig heelhuids binnen de stad. De straten waren in minder dan geen tijd overvol met soldaten; de garde-soldaten kregen hun kwartieren bij de burgers en de anderen trachtten zich met geweld een plaatsje te veroveren. Ze had den zo gehoopt op een goede verzorging in Smo lensk, dat ze zich die niet wilden laten ontgaan. Maar het werd een vreselijke teleurstelling. De garde had de goede kwartieren, kreeg voldoende rantsoen vlees en brood; wat er over was, kon ver strekt worden aan de vluchtelingen. En nog altijd kwam er een stroom van soldaten de stad binnen. Het kostte Kees enige moeite voor hij zijn mak kers gevonden had. Ze waren ondergebracht in een groot gebouw, dat goed verwarmd was; toen hij binnentrad, zaten ze juist aan de maaltijd. De lanciers keken vreemd op, toen ze daar een vreemd uitgedoste; hun schijnbaar onbekende man zagen binnentreden, maar een der soldaten herkende hem. Met een gezicht, alsof hij aan zichzelf twijfelde, liep hij op hem toe en riep dan: „De wachtmeester! De wachtmeester Sweers!" Dat gaf een opschudding; allen stonden op, kwa men naar hem toe. Dat was een blijde ver rassing. „We dachten, dat je gesneuveld was", zei de rit meester. Kees vertelde van zijn val, zijn verblijf in de ambulance en zijn wandeling van Borodino naar Smolensk. Zijn makkers vertelden hun erva ringen. Dat was een verhaal van voortdurende strijd tegen de Kozakken en de troepen van Koe- toesow. Kees verbaasde zich er over; hij had slechts zelden een gevechtshandeling bijge woond. Maar een van de lanciers gaf de verkla ring: Zij waren ingedeeld geweest bij de troepen van generaal Ney en van Davoust, die de opruk kende Russen moesten tegenhouden. Terwijl zij met elkander aan het praten waren, kwamen er berichten binnen van nieuwe tegen slagen. De troepen, die de rechterflank van het leger hadden moeten beschermen, waren uit hun legerplaats verjaagd; ze rukten nu ook op Smo lensk aan. Het leger dat de linkerflank beschutten moest, was eveneens op de terugtocht. Het stond nu wel vast, dat Napoleon niet in Smolensk kon blijven om te overwinteren; hij moest zuidwaarts afbuigen. Wel versperde daar de Berezina hem de weg, maar hij hoopte gebruik te kunnen maken van de bruggen, die er waren of die door de pon- tonniers over de rivier gelegd zouden worden. „En wat gaat u nu doen, wachtmeester? Houdt u die uniform aan?" en de vrager wees op zijn zon derlinge klederdracht. „Het liefst kwam ik weer bij de troep", zei Kees, „de wandeling is me niet tegengevallen, maar met een paard onder mij en mijn makkers bij mij, voel ik me toch meer op mijn gemak". Maar de ritmeester ontnam hem elke illusie. „Een paard is er niet beschikbaar; er is een groot tekort aan paarden. Velen van ons rijden op paar den, die de reiskoetsen of de bagagewagens voort trokken; zelfs de paarden van de artillerie zijn door ons in gebruik genomen. Het aantal paar den, dat we verloren hebben, is percentsgewijze groter dan het aantal omgekomen soldaten. Als ik u was, zou ik een plaats zien te krijgen bij de garde te voet en lukt dat niet, dan zou ik op eigen gele genheid zien weg te komen". Dit laatste lachte de wachtmeester het meest toe. Hij overwoog een en ander rijpelijk en dan besloot hij de wandelstaf weer op te nemen. Van zijn krijgsmakkers hoorde hij, dat de Keizer op 14 november Smolensk zou verlaten. Hij verwachtte, dat de andere troepen spoedig daarop zouden vertrekken; daarom maakte hij zich gereed om ook op 14 november de reis te aanvaarden. Als hij zich niet ver van de garde verwijderde, zou hij allicht enige steun van zijn vrienden hebben. En dus op mars. Het leger trok in de richting van Krasnoi aan de Dnjepr. Wat Napoleon niet wist, maar wat hij spoedig gewaar zou worden, was, dat Koetoesow enige mijlen zuidwaarts evenwijdig aan hem oprukte; langs zijwegen, die op de weg van Krasnoi naar Smolensk uitkwamen, zond hij telkens legerafdelingen om de Franse troepen in de flank aan te vallen. Zijn doel was Napoleon de pas af te snijden; dat kon gebeuren bij de Dnjepr, die de Keizer de weg versperde, of een 200 kilome ter verder bij de Berezina. Van Smolensk af was het een voortdurende strijd. De Russen hadden verreweg de overmacht aan artillerie en aan man schappen, maar toch gelukte het de Franse troe pen, dank zij de weergaloze moed van Ney en de voorzichtigheid van Davoust, de Dnjepr te berei ken. Nu was het doel de Berezina. In Orscha had men vrij voldoende levensmiddelen gevonden, ook materiaal om een brug te leggen. Het verloop van het leger was echter verschrikkelijk; van de 35.000 man van de garde waren er slechts 6000 over. Davoust had van zijn zeventigduizend man vierduizend strijders over. Maar behalve deze nog ordelijke troepen waren er tienduizenden ongeorganiseerde soldaten, die alleen, in groepen van tien twintig of in benden van honderden manschappen voorttrokken. Bij de Berezina was de verzamelplaats; daar ver enigden zich de resten van het eens zo machtige leger. Napoleon was er ook aangekomen. Het aanvankelijk plan was om bij Borisow over te trekken, doch die stad was door de Russen bezet; (wordt vervolgd) Westdijk 33-56 Middelharnis 1) Tel. (01870) 8 30 35/ 11 8 20 60 Fietsen., brommers, reparatie ONTWERP ADVIES AANLEG ONDERHOUD Tel. (01876) 94 20. Herkingen tuinarchitektuur hoveniersbedhjf b.v. De label voor de week van: 8 februari 1993 te.m. 14 februari 1993 Normaal jaar- Weekstreef- Totaal streef- verbruik verbruik verbrulk 500 m' 15 m» 203 m' 600 m' 19 m= 245 m= 700 m' 22 m= 288 m= 800 m' 25 m^ 327 m^ 900 m= 28 m' 370 m' 1000 m= 31 m' 411 m= 1100 m» 35 m= 454 m' 1200 m' 38 m= 497 m= 1300 m' 41 m= 537 m= 1400 m= 44 m" 580 m' 1500 m' 48 m= 623 m= 1600 m= 51 m= 664 m= 1700 m' 54 m= 707 m' 1800 m= 57 m= 748 m' 1900 m' 61 m' 792 m=' 2000 m'- 64 m= 833 m' 2200 m= 70 m' 918 m^ 2400 m' 77 m^ 1003 m> 2600 m> 83 m' 1087 m3 2800 m' 90 m= 1170 m» 3000 m' 96 m= 1255 m' 3500 m= 113 m= 1468 m» 4000 m= 129 m^ 1683 m= 4500 m= 146 m» 1900 m= 5000 m» 162 m= 2110 m' 5500 m' 178 m= 2322 m» 6000 m» 195 m= 2537 m= Weergegevens Valkenburg Z-H berekeningsmodel NV. GEB ZHW Weersomslandigheden: Afgelopen week lag de buitentemperatuur iets beneden het normale niveau, het waaide echter minder hard dan normaal.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1993 | | pagina 5