De post brengt het bij je thuis m President Clinton kiest voor Cadillac Open ochtend voor vrouwen Nevenstaande garagehouders zijn gerechtigd APK II keuringen te verrichten MEDISCHE DIENSTEN /teufingsr^ bedrijf j Bladz. 2 Tegenwoordig vinden we het vanzelf sprekend, dat als we vandaag een brief versturen deze de andere dag bij de gedresseerde in de bus gestopt wordt; 'De post brengt het bij je thuis' is een bekende reclamespot. Een eeuw geleden was dit heel anders. Men had toen nog geen beschikking over efficiënte sorteer- apparaten en mobiele voertuigen, die wij auto's noemen. Zeker op het geïsoleerde eiland Goeree-Overflak- kee was het rond 1870 nog een zootje op het gebied van de post verzending. Het postverkeer (ca. 1870) Het telegraafverkeer (ca. 1870) Uw auto schoon in een knopomdraai Carwash Centrum Jac. de Gast 'Omgaan met schuldgevoelens' 06-11 APK^ Fleetwood Brougham basis voor nieuwe auto van Bill Clinton Net zoals zijn beroemde voorgan gers Roosevelt, Hoover, Truman, Eisenhower, Kennedy, Nixon en Reagan is de nieuwbakken Ameri kaanse president Bill Clinton op 20 januari de trotse 'eigenaar' gewor den van een splinternieuwe Cadillac. De traditie, die wil dat dit merk de voorkeur heeft van de meeste bewo ners van het Witte Huis, wordt zodoende gerespekteerd. Dit keer werd voor een verlengde limousine geopteerd, die is gebouwd op basis van het vernieuwde Fleetwood Brougham-model. „EILANDEN NIEUWS" VRIJDAG 12 FEBRUARI 1993 In 1870 werd de vereniging 'Levens kwestie' in het leven genomen. Deze ver eniging, waarvan de naam in eerste instantie doet denken aan een anti- abortusgroepering of iets dergelijks, richtte zich tot de Minister van Finan ciën, teneinde het post- en telegraafver- keer naar en over het eiland te ver beteren. Het is wellicht aardig een beeld te schetsen hoe de toestand op dit gebied in het verleden was. Slechts eenmaal daags ontvingen alle op het eiland gelegen plaatsen brieven en kranten, en ook slechts eenmaal bestond gelegenheid tot verzending. Vaak kwam het voor, met name in het voor- en najaar, dat de post van buiten het eiland niet dagelijks, of niet op dezelfde dag kon worden ontvangen. De postroute liep van Hellevoetsluis naar het Dirkslandse Sas en van daar naar de verschillende gemeenten op het eiland. Op het eiland geschiedde de ver zending door lopers (boden); van post- karren was zelfs op de grootste trajekten geen sprake. Van de lopers moesten sommigen reeds 20.00 uur, anderen 3.00 uur op weg, opdat de brieven 7.00 uur aan het over- zetveer waren. Deze wijze van verzen ding was, vooral voor geldswaarden, over het nachtelijke eiland niet alleen traag, maar ook onveilig. Bovendien was de weg van het Dirkslandse Sas tot Som- melsdijk nog een kleiweg, die bij regen achtig weer vrijwel onbegaanbaar was. Maar ook de weg van het Dirkslandse Sas naar het Havenhoofd was op vele plaatsen geheel en al onbegaanbaar. Dit trajekt was belangrijk, daar men alleen bij hoogwater met een roeiboot of zeilschuit van en tot het Sas kon varen; bij laag water moest de zware brieven- zak van en naar het Hoofd gedragen worden langs een glibberig en modderig voetpad van ruim een meter breed. Het overbrengen over het Haringvliet geschiedde per schuit en bij stil weer per roeiboot; een conducteur ter bewaking en verzorging van de brievenzak was er niet; alles was aan de postschipper en zijn knecht overgelaten. Deze wijze van vervoer was uiterst traag en vrij ongere geld; daar men te veel van de weersge steldheid afhankelijk was; bij zware ijsgang was het eiland volkomen ge ïsoleerd. De Vereniging pleitte vooral op de ver betering van de wegen van en naar het Sas. Dit was een kostbare aangelegen heid, bovendien was er een goedkopere optie. De raden van de gemeenten in het oostelijk deel van het eiland (Sommels- dijk, Middelhamis, Nieuwe Tonge, Oude Tonge, Den Bommel, Stad aan 't Haring vliet en Ooltgensplaat) hadden namelijk in 1869 reeds verzocht om de postboot in het vervolg aan te laten meren te Mid delhamis, hetgeen veel goedkoper was. In 1878 kwam de Postboot in gebruik, een door stoom gedreven raderboot. Haar standplaats was niet Dirksland of Middelhamis, maar Stellendam. Twee maal per weekdag voer ze via Middel hamis naar Hellevoetsluis en terug. Postboden brachten de brieven van het eiland naar de boot aan het Haven hoofd van Middelhamis en haalden de ontvangen brieven daar af Voortaan was te Middelhamis (m.i.v. 1891) het hoofdkantoor van de poste rijen op het eiland gevestigd: Dirksland werd hulpkantoor. Zondagas maakte de boot maar één reis, dit was tevens de enige gelegenheid om op die dag van of op het eiland te komen. Ook kwamen Het postkantoor op de Voorstraat te Sou, !k ca. I9I0. aan het eind van de vorige eeuw postkar- ren in gebruik, die het vervoer over de nieuw aangelegde grindwegen aanmer kelijk versnelden. Overal verrezen in de loop vanjaren postagentschappen, waar van er de laatste tijd ook weer de nodige wegens bezuinigingen werden opgeheven. In het gehele Arrondissement Brielle - waaronder Goeree-Overflakkee ressor teerde - was geen enkel Rijkskantoor aanwezig. Op het eiland bestond alleen het kantoor Dirksland van de Rotter- damsche Telegraafmaatschappij (in 1854 opgericht). Van en naar Dirksland moes ten dus alle telegrammen voorde andere gemeenten door lopers gebracht wor den. Het bodenloon bedroeg van 0,50 tot 1,50, naar gelang de afstand. Dit voor die tijd hoge bedrag stond lijnrecht tegenover de lage gebruikskosten van de telegraaf op zich, waardoor het gebruik van de normaal gesproken goedkope telegraaf hier op bezwaren stuitte. Maar het tijdsverlies, aan het bezorgen per bode verbonden, was nog van veel meer gewicht. Meer dan vier uur waren voor vele gemeenten voor bezorgen nodig, en dat tijdsverloop ontnam meermalen alle waarde aan het bericht; vooral voor de handel, die als gevolg van de landbouw hier op het eiland van veel gewicht was, moest zulk een aanzienlijk tijdsverhes niet gering geschat worden. Het toenemende verkeer vorderde ook hier verbetering van de bestaande toe stand; vermeerdering van kantoren. De gemeentebesturen en de particulieren waren daarvan zozeer overtuigd, dat reeds in verschillende gemeenten aan vragen om verbindingslijnen herhaal delijk waren ingediend en dat verschil lende gebouwen beschikbaar werden gesteld om te dienen als telegraafloka- len, maar dit alles zonder resultaat. In 1884 werden de lijnen door het Rijk overgenomen en daarna in 1886 op het postkantoor overgebracht. Langzaam aan zagen onze voorouders hier en daar de telegraafpalen hun intrede doen in het Flakkeese landschap. De telegraaf zou het tenslotte afleggen tegen de tele foon. De hedendaagse telecommunica- tiemogelijkheden zijn bijna onbegrensd. Toch is Goeree-Overflakkee nog kwets baar, zoals enkele maanden terug bleek toen voor een dag de telefoon buiten gebruik was, wegens een technische storing. Middelhamis Jan Both Keuze uit 7 wasplaatsen voor o.a. Caravans Bestelwagens Middelgrote vrachtwagens Personenauto's Motorfietsen Keuze uit div. programma's voor zowel automatisch wassen als hogedrukwas. Alle dagen geopend DIRKSLAND. Korteweegje 41-45, tel. (01877) 11 22 TEXACO ■mtii^->^ Het postvervoer van Middelhamis-Ouddorp v.v. Rond 1900. Door wie georganiseerd? De Doopsgezinde kemgroep 'van vrouw tot vrouw'. Waar? In de ontmoetingsruimte van de Doops gezinde Kerk, Dorpstienden 3, Oud- dorp. Wanneer? Woensdag 17 februari van 9.30-11.00 uur. De kerk is open vanaf 9.00 uur. Programma Willemien Lemkes uit Alphen aan de Rijn zal ingaan op het thema 'Omgaan met schuldgevoelens'. Na de inleiding volgen er groepsge sprekken. Muzikale medewerking van Jeanet Boers en Arja Cranendonk. Kinder-oppas is aanwezig. van vrijdag 12 februari 1993 t/m zondag 14 februari 1993 WEEKEND-DIENST ARTSEN Middelhamis - Sommelsdijk: van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur dokter D. W. van Kempen, tel. (01870)8 27 10. Dirksland - Herkingen - Melissant: van vrijdagavond 18.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur dokter H. C. Graaf- land, tel. (01877) 12 27. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag avond 24.00 uur dokter P. J. Bulthuis, tel. (01879)13 67. Ouddorp: W. J. Bron, A, J. Jansen, O. Nieuwland- seweg 27, tel. (01878) 13 12. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur dokter G. M. de Jager, tel. (01875) 13 01 Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooltgensplaat: van vrijdagavond 18.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur dokter A. J. M. F. Janssen, tei. (01871) 13 06. TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tand arts G. A. Dogterom, Kerkstraat 57, Nieuwe Tonge, tel. (01875) 23 25 (van 11.00 tot 11.30 uur). Natuurgeneeskundige M. L. C. MASTENBROEK Middelhamis. Tel. (01870) 8 64 59 (zaterdagochtend van 11.00 tot 11.30 uur) APOTHEEK 'SOMMELSDIJK' Marktveld 1, Sommelsdijk, (01870) 8 39 34 Zaterdag 10.00-11.30 en 17.00-18.00 uur Zondag 17.30-18.00 uur. Buiten genoemde tijden: (01870) 8 39 34 APOTHEKEN „MENHEERSE" - „ST. JORIS Voorstraat 16, M'harnis, (01870) 8 36 66 St. Jorisdoelstraat 34-36, Sommelsdijk, (01870) 8 72 77 Openingstijden op werkdagen: 8.30-12.30 uur en van 13.00-18.00 uur Weekendd. Apoth. Menheerse, Voorstr. 16 Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur en 17.30 tot 18.00 uur. Zondag van 11.00 tot 11.30 uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Buiten deze tijden: (01870) 8 36 66 APOTHEEK DIRKSLAND maandag tot vrijdag8.30-17.30 uur zaterdag9.00-12.00 uur Voor spoedrecepten (buiten openingstijden) tel. (01877) 15 80; Apotheek, Voorstraat 25. APOTHEEK „OUDDORP" Boompjes 3-5, tel. (01878) 37 89 Maandag t/m vrijdag 8.30-18.00 uur Zaterdag 12.00-13.00 en 16.30-17.00 uur Zondag 12.00-12.30 uur Buiten deze uren voor spoedrecepten, via de arts verkregen, bereikbaar via de zij ingang. Boompjes 5 (bij de Kreek). DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder. Oude Tonge. (01874) 24 41; L. Tjebbes, Mid delhamis, (01870) 8 29 66; W. J. Vink, Som melsdijk, (01870) 8 28 97. KRUISWERK ZUIDHOLLANDSE EILANDEN Voor wijkverpleegkundige hulpvragen en informatie is het Kruiswerk 24 uur per dag bereikbaar via telefoonnummer (06) 099 22 99 Dagelijks van 13.00-14.00 uur Spreekuur afdeling Ouder- en Kindzorg (voor ouders van jonge kinderen) (01870) 8 23 00 voor gemeente Oostflakkee en Middelhamis. (01879) 12 96 voor gemeente Dirksland en Goedereede. Spreekuur afdeling Thuiszorg (voor ouderen, zieken en gehandicapten) (01879) 12 67 voor gemeente Goedereede. (01874) 12 89 voor gemeente Oostflakkee. (01870) 8 59 00 voor gemeente Middelhamis. (01877) 15 00 voor gemeente Dirksland. Stichting MAATSCHAPPELIJK WERK Telefoon (01870) 8 51 66 Buiten kantooruren telefonische hulpdienst, telefoon (01880) 2 59 52. Stichting KRAAMCENTRUM 'Haringvliet' Tel. (01883) 1 00 00 GEZINSVERZORGING Aanvraag hulp voor heel Goeree-Overflakkee: (01874) 10 44 Jufianastraat 9 te Oude Tonge Stichting Bejaardenwerk „MIDDELHARNIS" Tel. (01870) 8 33 66. St. Welzijnswerk voor Ouderen „OOSTFLAKKEE" Tel. (01874) 13 44 OPVANG van SLACHTOFFERS BIJ MISDRIJVEN en VERKEERSONGEVALLEN Postbus 273, Middelhamis, (01870) 8 35 55 Ned. M.S. Stichting afd. Goeree-Overflakkee K. M. Schippers-Berghuis, (01879) 18 15 Vertrouwenstelefoon Ned. Patiënten Vereniging (01870) 21 74 (01878) 31 49 Alarmering Brandweer, Politie, Ambulance ALCOHOLPROBLEMEN Bel AA (Alcoholicus Anonymus) voor hulp en inf tel. (01887) 38 85 Ver. Reumapatiënten Goeree-Overflakkee e.o. Havenweg 8, Ouddorp, tel. (01878) 19 27 LOTGENOTEN-SPREEKUUR voor vrouwen met borstkanker elke 2e maandag van de maand van 15.00- 16.00 uur in Groene Kruisgebouw Dirksland, Oranjelaan 59, tel. (01877) 15 00 Vrouwen kunnen bellen/langskomen. NED. LEVERPATIËNTEN VER. Regio-kontaktpersoon: H. G. Snaauw-v. d. Krol, (01873) 18 21 PATIËNTEN OMBUDSMAN ZIEKENHUIS dhr. A Wagner, Postbus 20,3247 ZG D'land V.W. BEDRIJFSWAGENS TOYOTA Toyota Starlet 1.3 XLibeige M 19.500 sept.'90 Toyota Corolla 1.3 SDblauw M 8.950 sept.'85 Toyota Corolla 1.3 HBwit 9.950 mrt.'86 Toyota Corolla 1.6 SD XLrood 15.850 mei'88 Toyota Corolla 1.3HBXLrood ƒ16.850 sept.'88 Toyota Corolla 1.6 GTSrood ƒ23.750 aug.'89 Toyota Corolla 1.6GTS-iwit ƒ24.750 aug.'90 Toyota Carina 1.6 LG XLgrijs M ƒ21.250 sept.'89 Toyota Carina 1.6 SD XLrood M ƒ20.950 mei'89 Toyota Cressida 2.0 6 cylbeige M ƒ21.500 mrt.'88 Toyota Corolla 1.3 DX 3-drsrood ƒ11.800 febr.'88 Toyota Lite-Ace Diesel Bestelwit 15.950 juni'88 Toyota Corolla 1.3 12V 3-drs. SXLgrijs 12.950 aug.'87 Toyota Carina II 2.0 Dieselgrijs M apr.'88 V.W. Transporter, gesloten bestel 13.900 Turbo Dieselgroen excl. nov.'87 V.W. Bestel T800 1.9 Benzinerood ƒ21.000 dec.'91 excl. Volvo 940 CL Spoilergroen M ƒ43.000 jan.'91 Volvo 245 GL Dieselrood 28.750 mei'89 Volvo 240 GL LPGgrijs M ƒ20.750 jan.'91 Volvo 460 GL LPGwit ƒ23.750 jan.'91 Volvo 440 GLrood ƒ31.750 juli'92 Volvo 440 DLwit ƒ25.250 mei'91 Volvo 440 GL LPGrood ƒ21.950 sept.'90 Volvo 440 GL injbeige M ƒ21.500 nov.'89 Volvo 440 GLEblauw M ƒ21.750 jan.'89 Volvo 340 DL 5-drsrood 15.250 apr.'90 Volvo 340 DL Sedan Automaatwit 15.250 mei'88 Volvo 340 Base 5-drswit 10.250 okt.'87 Volvo 340 DL 1.7blauw IW 9.900 febr.'88 27.000 km v.d.Zee/v.Geest 105.000 km v.d.Zee/v.Geest 89.000 km v.d.Zee/v.Geest 71.000 km v.d.Zee/v.Geest 69.000 km v.d.Zee/v.Geest 68.000 km v.d.Zee/v.Geest 76.000 km v.d.Zee/v.Geest 125.000 km v.d.Zee/v.Geest 78.000 km v.d.Zee/v.Geest 75.000 km v.d.Zee/v.Geest 32.000 km v. Erkelens 59.000 km V. Erkelens 106.000 km Stellendam* 159.000 km V. Splunter 88.480 km 7.200 km van Geest van Geest VOLVO 82.000 km Karels 153.000 km Karels 192.000 km Karels 128.000 km Karels 22.000 km Karels 16.500 km Karels 96.000 km Karels 73.000 km Karels 56.000 km Karels 48.000 km Karels 60.000 km Karels 59.000 km Karels 57.312 km van Geest LID AUTO SLIEDRECHTAVASHINGTON Het nieuwe presidentiële voertuig is het neusje van de zalm. In totaal zullen er drie exemplaren van worden gebouwd in nauwe samenwerking met de Ameri kaanse veiligheidsdienst. Elk voertuig is het resultaat van een hechte samenwer king tussen verschillende General Mo- tors-afdelingen. Zo werden het chassis, de motor en de versnellingsbak aange past door Cadillac en GM's 'Advanced Engineering'-afdeling. WERKGROEP V.B.O.K. OP GOEREE-OVERFLAKKEE Ongewenst zwanger? Bel voor hulp aan moeder èn kind (01870) 8 55 47. Landelijk dienstencentrum VBOK te Amersfoort, tel. (033) 62 02 44. Het interieur en het exterieur van de wagen zijn van de hand van de Cadillac Design Studio en de speciale beveili gingsinstallaties kwamen tot stand door een samenwerking van Cadillac 'Engi neering' en GM 'Parts Fabrication'. Veiligheid was vanzelfsprekend het ge hanteerde sleutelwoord bij het ontwer pen en de bouw van de wagen. Zo is de presidentiële wagen bijvoorbeeld 7,5 centimeter hoger dan een normalge Brougham. Op die manier was er ruimte om grotere ruiten te plaatsen om de pre sident maximala zichtbaar te maken voor het publiek tijdens officiële cere monies en defile's. Aan de buitenkant is de wagen zwart en binnenin zijn blauwe stoffen met leder gecombineerd. Ook is Zebrano-hout gebruikt om het geheel nog smaakvoller te maken. Het presidentieel logo is aangebracht op elk van de achterdeuren en in het mid den van de achterste zetels. Achter het volledig afgeschermde bestuurderskom- partiment is er in de passagiersruimte plaats voor zes personen indien men gebruik maakt van de drie aanwezige opklapbare stoelen. De presidentiële wagen is 6,85 meter lang, de wielbasis bedraagt 4,25 meter (vergeleken met de respektievelijk 5,71 en 3,08 meter van de normale Brougham die in Arlington-Texas wordt gebouwd). De spoorbreedte bedraagt 1,60 meter vooraan en 1,58 meter achteraan. Deze wagen is 22 centimeter langer dan de Cadillac die in 1984 aan president Rea gan werd afgeleverd. Gezien het gewicht van het voertuig is de wagen uitgerust met speciale wielen en banden en werd een speciaal reinsysteem ontwikkeld. De wagen maakt gebruik van loodvrije benzine. Als krachtbron doet een V8- motor dienst, uiteraard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1993 | | pagina 6