De post brengt het bij je thuis
m
President Clinton
kiest voor Cadillac
Open ochtend voor vrouwen
Nevenstaande
garagehouders
zijn gerechtigd APK II
keuringen te verrichten
MEDISCHE DIENSTEN
/teufingsr^
bedrijf j
Bladz. 2
Tegenwoordig vinden we het vanzelf
sprekend, dat als we vandaag een
brief versturen deze de andere dag
bij de gedresseerde in de bus gestopt
wordt; 'De post brengt het bij je
thuis' is een bekende reclamespot.
Een eeuw geleden was dit heel
anders. Men had toen nog geen
beschikking over efficiënte sorteer-
apparaten en mobiele voertuigen,
die wij auto's noemen. Zeker op het
geïsoleerde eiland Goeree-Overflak-
kee was het rond 1870 nog een
zootje op het gebied van de post
verzending.
Het postverkeer (ca. 1870)
Het telegraafverkeer
(ca. 1870)
Uw auto schoon in een knopomdraai
Carwash Centrum
Jac. de Gast
'Omgaan met schuldgevoelens'
06-11
APK^
Fleetwood Brougham basis
voor nieuwe auto van Bill Clinton
Net zoals zijn beroemde voorgan
gers Roosevelt, Hoover, Truman,
Eisenhower, Kennedy, Nixon en
Reagan is de nieuwbakken Ameri
kaanse president Bill Clinton op 20
januari de trotse 'eigenaar' gewor
den van een splinternieuwe Cadillac.
De traditie, die wil dat dit merk de
voorkeur heeft van de meeste bewo
ners van het Witte Huis, wordt
zodoende gerespekteerd. Dit keer
werd voor een verlengde limousine
geopteerd, die is gebouwd op basis
van het vernieuwde Fleetwood
Brougham-model.
„EILANDEN NIEUWS"
VRIJDAG 12 FEBRUARI 1993
In 1870 werd de vereniging 'Levens
kwestie' in het leven genomen. Deze ver
eniging, waarvan de naam in eerste
instantie doet denken aan een anti-
abortusgroepering of iets dergelijks,
richtte zich tot de Minister van Finan
ciën, teneinde het post- en telegraafver-
keer naar en over het eiland te ver
beteren. Het is wellicht aardig een beeld
te schetsen hoe de toestand op dit gebied
in het verleden was.
Slechts eenmaal daags ontvingen alle
op het eiland gelegen plaatsen brieven
en kranten, en ook slechts eenmaal
bestond gelegenheid tot verzending.
Vaak kwam het voor, met name in het
voor- en najaar, dat de post van buiten
het eiland niet dagelijks, of niet op
dezelfde dag kon worden ontvangen.
De postroute liep van Hellevoetsluis
naar het Dirkslandse Sas en van daar
naar de verschillende gemeenten op het
eiland. Op het eiland geschiedde de ver
zending door lopers (boden); van post-
karren was zelfs op de grootste trajekten
geen sprake.
Van de lopers moesten sommigen reeds
20.00 uur, anderen 3.00 uur op weg,
opdat de brieven 7.00 uur aan het over-
zetveer waren. Deze wijze van verzen
ding was, vooral voor geldswaarden,
over het nachtelijke eiland niet alleen
traag, maar ook onveilig. Bovendien was
de weg van het Dirkslandse Sas tot Som-
melsdijk nog een kleiweg, die bij regen
achtig weer vrijwel onbegaanbaar was.
Maar ook de weg van het Dirkslandse
Sas naar het Havenhoofd was op vele
plaatsen geheel en al onbegaanbaar.
Dit trajekt was belangrijk, daar men
alleen bij hoogwater met een roeiboot of
zeilschuit van en tot het Sas kon varen;
bij laag water moest de zware brieven-
zak van en naar het Hoofd gedragen
worden langs een glibberig en modderig
voetpad van ruim een meter breed.
Het overbrengen over het Haringvliet
geschiedde per schuit en bij stil weer per
roeiboot; een conducteur ter bewaking
en verzorging van de brievenzak was er
niet; alles was aan de postschipper en
zijn knecht overgelaten. Deze wijze van
vervoer was uiterst traag en vrij ongere
geld; daar men te veel van de weersge
steldheid afhankelijk was; bij zware
ijsgang was het eiland volkomen ge
ïsoleerd.
De Vereniging pleitte vooral op de ver
betering van de wegen van en naar het
Sas. Dit was een kostbare aangelegen
heid, bovendien was er een goedkopere
optie. De raden van de gemeenten in het
oostelijk deel van het eiland (Sommels-
dijk, Middelhamis, Nieuwe Tonge, Oude
Tonge, Den Bommel, Stad aan 't Haring
vliet en Ooltgensplaat) hadden namelijk
in 1869 reeds verzocht om de postboot in
het vervolg aan te laten meren te Mid
delhamis, hetgeen veel goedkoper was.
In 1878 kwam de Postboot in gebruik,
een door stoom gedreven raderboot.
Haar standplaats was niet Dirksland of
Middelhamis, maar Stellendam. Twee
maal per weekdag voer ze via Middel
hamis naar Hellevoetsluis en terug.
Postboden brachten de brieven van het
eiland naar de boot aan het Haven
hoofd van Middelhamis en haalden de
ontvangen brieven daar af
Voortaan was te Middelhamis (m.i.v.
1891) het hoofdkantoor van de poste
rijen op het eiland gevestigd: Dirksland
werd hulpkantoor. Zondagas maakte de
boot maar één reis, dit was tevens de
enige gelegenheid om op die dag van of
op het eiland te komen. Ook kwamen
Het postkantoor op de Voorstraat te Sou,
!k ca. I9I0.
aan het eind van de vorige eeuw postkar-
ren in gebruik, die het vervoer over de
nieuw aangelegde grindwegen aanmer
kelijk versnelden. Overal verrezen in de
loop vanjaren postagentschappen, waar
van er de laatste tijd ook weer de nodige
wegens bezuinigingen werden opgeheven.
In het gehele Arrondissement Brielle -
waaronder Goeree-Overflakkee ressor
teerde - was geen enkel Rijkskantoor
aanwezig. Op het eiland bestond alleen
het kantoor Dirksland van de Rotter-
damsche Telegraafmaatschappij (in 1854
opgericht). Van en naar Dirksland moes
ten dus alle telegrammen voorde andere
gemeenten door lopers gebracht wor
den. Het bodenloon bedroeg van 0,50
tot 1,50, naar gelang de afstand. Dit
voor die tijd hoge bedrag stond lijnrecht
tegenover de lage gebruikskosten van de
telegraaf op zich, waardoor het gebruik
van de normaal gesproken goedkope
telegraaf hier op bezwaren stuitte. Maar
het tijdsverlies, aan het bezorgen per
bode verbonden, was nog van veel meer
gewicht. Meer dan vier uur waren voor
vele gemeenten voor bezorgen nodig, en
dat tijdsverloop ontnam meermalen alle
waarde aan het bericht; vooral voor de
handel, die als gevolg van de landbouw
hier op het eiland van veel gewicht was,
moest zulk een aanzienlijk tijdsverhes
niet gering geschat worden.
Het toenemende verkeer vorderde ook
hier verbetering van de bestaande toe
stand; vermeerdering van kantoren. De
gemeentebesturen en de particulieren
waren daarvan zozeer overtuigd, dat
reeds in verschillende gemeenten aan
vragen om verbindingslijnen herhaal
delijk waren ingediend en dat verschil
lende gebouwen beschikbaar werden
gesteld om te dienen als telegraafloka-
len, maar dit alles zonder resultaat. In
1884 werden de lijnen door het Rijk
overgenomen en daarna in 1886 op het
postkantoor overgebracht. Langzaam
aan zagen onze voorouders hier en daar
de telegraafpalen hun intrede doen in
het Flakkeese landschap. De telegraaf
zou het tenslotte afleggen tegen de tele
foon. De hedendaagse telecommunica-
tiemogelijkheden zijn bijna onbegrensd.
Toch is Goeree-Overflakkee nog kwets
baar, zoals enkele maanden terug bleek
toen voor een dag de telefoon buiten
gebruik was, wegens een technische
storing.
Middelhamis
Jan Both
Keuze uit 7 wasplaatsen voor o.a.
Caravans
Bestelwagens
Middelgrote vrachtwagens
Personenauto's
Motorfietsen
Keuze uit div. programma's voor zowel automatisch wassen
als hogedrukwas.
Alle dagen geopend
DIRKSLAND. Korteweegje 41-45, tel. (01877) 11 22
TEXACO
■mtii^->^
Het postvervoer van Middelhamis-Ouddorp v.v. Rond 1900.
Door wie georganiseerd?
De Doopsgezinde kemgroep 'van vrouw
tot vrouw'.
Waar?
In de ontmoetingsruimte van de Doops
gezinde Kerk, Dorpstienden 3, Oud-
dorp.
Wanneer?
Woensdag 17 februari van 9.30-11.00
uur. De kerk is open vanaf 9.00 uur.
Programma
Willemien Lemkes uit Alphen aan de
Rijn zal ingaan op het thema 'Omgaan
met schuldgevoelens'.
Na de inleiding volgen er groepsge
sprekken.
Muzikale medewerking van Jeanet Boers
en Arja Cranendonk.
Kinder-oppas is aanwezig.
van vrijdag 12 februari 1993
t/m zondag 14 februari 1993
WEEKEND-DIENST ARTSEN
Middelhamis - Sommelsdijk:
van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter D. W. van
Kempen, tel. (01870)8 27 10.
Dirksland - Herkingen - Melissant:
van vrijdagavond 18.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter H. C. Graaf-
land, tel. (01877) 12 27.
Stellendam - Goedereede:
van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag
avond 24.00 uur dokter P. J. Bulthuis, tel.
(01879)13 67.
Ouddorp:
W. J. Bron, A, J. Jansen, O. Nieuwland-
seweg 27, tel. (01878) 13 12.
Nieuwe Tonge - Oude Tonge:
van vrijdagavond 17.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter G. M. de
Jager, tel. (01875) 13 01
Stad aan 't Haringvliet -
Den Bommel - Ooltgensplaat:
van vrijdagavond 18.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter A. J. M. F.
Janssen, tei. (01871) 13 06.
TANDARTSEN
Uitsluitend voor spoedgevallen, tand
arts G. A. Dogterom, Kerkstraat 57,
Nieuwe Tonge, tel. (01875) 23 25 (van
11.00 tot 11.30 uur).
Natuurgeneeskundige
M. L. C. MASTENBROEK
Middelhamis. Tel. (01870) 8 64 59
(zaterdagochtend van 11.00 tot 11.30 uur)
APOTHEEK 'SOMMELSDIJK'
Marktveld 1, Sommelsdijk, (01870) 8 39 34
Zaterdag 10.00-11.30 en 17.00-18.00 uur
Zondag 17.30-18.00 uur.
Buiten genoemde tijden: (01870) 8 39 34
APOTHEKEN
„MENHEERSE" - „ST. JORIS
Voorstraat 16, M'harnis, (01870) 8 36 66
St. Jorisdoelstraat 34-36,
Sommelsdijk, (01870) 8 72 77
Openingstijden op werkdagen:
8.30-12.30 uur en van 13.00-18.00 uur
Weekendd. Apoth. Menheerse, Voorstr. 16
Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur
en 17.30 tot 18.00 uur.
Zondag van 11.00 tot 11.30 uur
en van 17.30 tot 18.00 uur.
Buiten deze tijden: (01870) 8 36 66
APOTHEEK DIRKSLAND
maandag tot vrijdag8.30-17.30 uur
zaterdag9.00-12.00 uur
Voor spoedrecepten (buiten openingstijden)
tel. (01877) 15 80; Apotheek, Voorstraat 25.
APOTHEEK „OUDDORP"
Boompjes 3-5, tel. (01878) 37 89
Maandag t/m vrijdag 8.30-18.00 uur
Zaterdag 12.00-13.00 en 16.30-17.00 uur
Zondag 12.00-12.30 uur
Buiten deze uren voor spoedrecepten,
via de arts verkregen, bereikbaar via de zij
ingang. Boompjes 5 (bij de Kreek).
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via de
antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder.
Oude Tonge. (01874) 24 41; L. Tjebbes, Mid
delhamis, (01870) 8 29 66; W. J. Vink, Som
melsdijk, (01870) 8 28 97.
KRUISWERK
ZUIDHOLLANDSE EILANDEN
Voor wijkverpleegkundige hulpvragen en
informatie is het Kruiswerk 24 uur per dag
bereikbaar via telefoonnummer
(06) 099 22 99
Dagelijks van 13.00-14.00 uur
Spreekuur afdeling Ouder- en Kindzorg
(voor ouders van jonge kinderen)
(01870) 8 23 00 voor gemeente Oostflakkee
en Middelhamis.
(01879) 12 96 voor gemeente Dirksland
en Goedereede.
Spreekuur afdeling Thuiszorg
(voor ouderen, zieken en gehandicapten)
(01879) 12 67 voor gemeente Goedereede.
(01874) 12 89 voor gemeente Oostflakkee.
(01870) 8 59 00 voor gemeente Middelhamis.
(01877) 15 00 voor gemeente Dirksland.
Stichting
MAATSCHAPPELIJK WERK
Telefoon (01870) 8 51 66
Buiten kantooruren telefonische hulpdienst,
telefoon (01880) 2 59 52.
Stichting KRAAMCENTRUM
'Haringvliet' Tel. (01883) 1 00 00
GEZINSVERZORGING
Aanvraag hulp voor heel
Goeree-Overflakkee: (01874) 10 44
Jufianastraat 9 te Oude Tonge
Stichting Bejaardenwerk
„MIDDELHARNIS" Tel. (01870) 8 33 66.
St. Welzijnswerk voor Ouderen
„OOSTFLAKKEE" Tel. (01874) 13 44
OPVANG van SLACHTOFFERS
BIJ MISDRIJVEN
en VERKEERSONGEVALLEN
Postbus 273, Middelhamis, (01870) 8 35 55
Ned. M.S. Stichting
afd. Goeree-Overflakkee
K. M. Schippers-Berghuis, (01879) 18 15
Vertrouwenstelefoon
Ned. Patiënten Vereniging
(01870) 21 74 (01878) 31 49
Alarmering
Brandweer, Politie, Ambulance
ALCOHOLPROBLEMEN
Bel AA (Alcoholicus Anonymus)
voor hulp en inf tel. (01887) 38 85
Ver. Reumapatiënten
Goeree-Overflakkee e.o.
Havenweg 8, Ouddorp, tel. (01878) 19 27
LOTGENOTEN-SPREEKUUR
voor vrouwen met borstkanker
elke 2e maandag van de maand van 15.00-
16.00 uur in Groene Kruisgebouw Dirksland,
Oranjelaan 59, tel. (01877) 15 00
Vrouwen kunnen bellen/langskomen.
NED. LEVERPATIËNTEN VER.
Regio-kontaktpersoon:
H. G. Snaauw-v. d. Krol, (01873) 18 21
PATIËNTEN OMBUDSMAN
ZIEKENHUIS
dhr. A Wagner, Postbus 20,3247 ZG D'land
V.W. BEDRIJFSWAGENS
TOYOTA
Toyota Starlet 1.3 XLibeige M 19.500 sept.'90
Toyota Corolla 1.3 SDblauw M 8.950 sept.'85
Toyota Corolla 1.3 HBwit 9.950 mrt.'86
Toyota Corolla 1.6 SD XLrood 15.850 mei'88
Toyota Corolla 1.3HBXLrood ƒ16.850 sept.'88
Toyota Corolla 1.6 GTSrood ƒ23.750 aug.'89
Toyota Corolla 1.6GTS-iwit ƒ24.750 aug.'90
Toyota Carina 1.6 LG XLgrijs M ƒ21.250 sept.'89
Toyota Carina 1.6 SD XLrood M ƒ20.950 mei'89
Toyota Cressida 2.0 6 cylbeige M ƒ21.500 mrt.'88
Toyota Corolla 1.3 DX 3-drsrood ƒ11.800 febr.'88
Toyota Lite-Ace Diesel Bestelwit 15.950 juni'88
Toyota Corolla 1.3 12V 3-drs. SXLgrijs 12.950 aug.'87
Toyota Carina II 2.0 Dieselgrijs M apr.'88
V.W. Transporter, gesloten bestel 13.900
Turbo Dieselgroen excl. nov.'87
V.W. Bestel T800 1.9 Benzinerood ƒ21.000 dec.'91
excl.
Volvo 940 CL Spoilergroen M ƒ43.000 jan.'91
Volvo 245 GL Dieselrood 28.750 mei'89
Volvo 240 GL LPGgrijs M ƒ20.750 jan.'91
Volvo 460 GL LPGwit ƒ23.750 jan.'91
Volvo 440 GLrood ƒ31.750 juli'92
Volvo 440 DLwit ƒ25.250 mei'91
Volvo 440 GL LPGrood ƒ21.950 sept.'90
Volvo 440 GL injbeige M ƒ21.500 nov.'89
Volvo 440 GLEblauw M ƒ21.750 jan.'89
Volvo 340 DL 5-drsrood 15.250 apr.'90
Volvo 340 DL Sedan Automaatwit 15.250 mei'88
Volvo 340 Base 5-drswit 10.250 okt.'87
Volvo 340 DL 1.7blauw IW 9.900 febr.'88
27.000 km
v.d.Zee/v.Geest
105.000 km
v.d.Zee/v.Geest
89.000 km
v.d.Zee/v.Geest
71.000 km
v.d.Zee/v.Geest
69.000 km
v.d.Zee/v.Geest
68.000 km
v.d.Zee/v.Geest
76.000 km
v.d.Zee/v.Geest
125.000 km
v.d.Zee/v.Geest
78.000 km
v.d.Zee/v.Geest
75.000 km
v.d.Zee/v.Geest
32.000 km
v. Erkelens
59.000 km
V. Erkelens
106.000 km
Stellendam*
159.000 km
V. Splunter
88.480 km
7.200 km
van Geest
van Geest
VOLVO
82.000 km
Karels
153.000 km
Karels
192.000 km
Karels
128.000 km
Karels
22.000 km
Karels
16.500 km
Karels
96.000 km
Karels
73.000 km
Karels
56.000 km
Karels
48.000 km
Karels
60.000 km
Karels
59.000 km
Karels
57.312 km
van Geest
LID
AUTO
SLIEDRECHTAVASHINGTON
Het nieuwe presidentiële voertuig is het
neusje van de zalm. In totaal zullen er
drie exemplaren van worden gebouwd
in nauwe samenwerking met de Ameri
kaanse veiligheidsdienst. Elk voertuig is
het resultaat van een hechte samenwer
king tussen verschillende General Mo-
tors-afdelingen. Zo werden het chassis,
de motor en de versnellingsbak aange
past door Cadillac en GM's 'Advanced
Engineering'-afdeling.
WERKGROEP V.B.O.K.
OP GOEREE-OVERFLAKKEE
Ongewenst zwanger? Bel voor hulp aan
moeder èn kind (01870) 8 55 47.
Landelijk dienstencentrum VBOK
te Amersfoort, tel. (033) 62 02 44.
Het interieur en het exterieur van de
wagen zijn van de hand van de Cadillac
Design Studio en de speciale beveili
gingsinstallaties kwamen tot stand door
een samenwerking van Cadillac 'Engi
neering' en GM 'Parts Fabrication'.
Veiligheid was vanzelfsprekend het ge
hanteerde sleutelwoord bij het ontwer
pen en de bouw van de wagen. Zo is de
presidentiële wagen bijvoorbeeld 7,5
centimeter hoger dan een normalge
Brougham. Op die manier was er ruimte
om grotere ruiten te plaatsen om de pre
sident maximala zichtbaar te maken
voor het publiek tijdens officiële cere
monies en defile's. Aan de buitenkant is
de wagen zwart en binnenin zijn blauwe
stoffen met leder gecombineerd. Ook is
Zebrano-hout gebruikt om het geheel
nog smaakvoller te maken.
Het presidentieel logo is aangebracht op
elk van de achterdeuren en in het mid
den van de achterste zetels. Achter het
volledig afgeschermde bestuurderskom-
partiment is er in de passagiersruimte
plaats voor zes personen indien men
gebruik maakt van de drie aanwezige
opklapbare stoelen.
De presidentiële wagen is 6,85 meter
lang, de wielbasis bedraagt 4,25 meter
(vergeleken met de respektievelijk 5,71
en 3,08 meter van de normale Brougham
die in Arlington-Texas wordt gebouwd).
De spoorbreedte bedraagt 1,60 meter
vooraan en 1,58 meter achteraan. Deze
wagen is 22 centimeter langer dan de
Cadillac die in 1984 aan president Rea
gan werd afgeleverd. Gezien het gewicht
van het voertuig is de wagen uitgerust
met speciale wielen en banden en werd
een speciaal reinsysteem ontwikkeld.
De wagen maakt gebruik van loodvrije
benzine. Als krachtbron doet een V8-
motor dienst, uiteraard gekoppeld aan
een automatische versnellingsbak.