EIIAtlDEII-rilEUWS Overdenking Kombi-avond NODIG? uit de Heilige Schrift Winterconcert Excelsior HET 'KIJKVENSTER Heilig Avondmaal TOYOTA No. 6175 ngO blik op kerk en samenlevir - Twee wetsontwerpen - Een trieste ontwikkeling HOPERBAÖJe LCTTtRS D€ LUCHT IN Z0H9ER MUNTJES BELLEN Als u problemen heeft met le zen of, zoals men wel zegt, uw armen wat te kort worden, wordt tiet tijd eens bij Brilcen- trum Keuvelaar te komen kijken. Grote keuze in monturen, des kundig en vrijblijvend advies. Oogmeting op afspraak. <b ^WCENT/?^ Zandpad 56 Middelharnis Tel. (01870) 8 34 37 LAfUNEOEyAAti PEMis noussos AKTIE ZUINIG STOKEN KLIM DOOR VAN DER ZEE VAN GEEST - 52 - 2e Blad VRIJDAG 12 FEBRUARI 1993 Het zijn me de weken wèl voor de Tweede Kamer! Vorige week en ook deze week het debat over de euthanasie, en nu ook nogeens de anti-discriminatiewet! Twee zaken die zeer bedreigend zijn voor het volksdeel dat nog wenst te leven bij het Woord van God. Het eerstgenoemde wetsontwerp gaat eigenlijk helemaal niet over euthanasie, al heeft het wel konsekwenties voor deze materie. Het betreft namelijk de nieuwe wet op de lijkbezorging, voornamelijk de verklaring die een arts moet geven over de doodsoorzaak, want euthanasie was strafbaar en daar kon hij voor ver volgd worden. De nieuwe wet brengt daarin in zoverre geen verandering dat euthanasie nog steeds strafbaar blijft, maar de arts moet nu verklaren dat hij zorgvuldig heeft gehandeld. Natuurlijk is dat een tweeslachtige wet. Een compromis tussen twee niet te ver enigen standpunten. Daarom is er wel gezegd: het CDA krijgt het principiële gelijk, de PvdA de praktijk! Het zou natuurlijk van de gekken zijn wanneer er een wet bestond die diefstal strafbaar stelde en waarbij tegelijk werd bepaald dat de dief die zichzelf eerlijk aangaf niet vervolgd zou worden. Maar dat is hier het geval. De arts wordt zijn eigen rechter. En zonder gevaar kunnen niet alleen mensen die daarom vragen, maar ook wilsonbekwamen - demente bejaar den, mensen in coma en zwaar gehandi capte kinderen - 'uit hun lijden worden verlost'. Weer zijn de grenzen verlegd en het is te vrezen dat ze in de toekomst nog verder zullen opschuiven. De anti-discriminatiewèt is een ander verhaal. Die staat al jaren op stapel. Zij gaat uit van het beginsel dat niemand terwille van geloof, levensbeschouwing, ras, huidskleur, leefwijze, e.d. mag wor den gediscrimineerd. Juristen hebben al aangetoond dat zo'n wet eigenlijk volkomen overbodig is. Immers, hij of zij die zich beledigd voelt of oneerlijk behandeld, kan nu ook al naar de rechter stappen. Daar is geen anti-discriminatiewet - eigenlijk: wet gelijke behandeling - voor nodig. Maar kerken en verenigingen zouden door deze wet weleens kunnen worden gedwarsboomd. Voor scholen is een uit zonderingspositie ingebouwd. Maar om een voorbeeld te noemen, bejaarden- en verzorgingstehuizen kunnen straks niet meer weigeren mensen om de een of andere reden niet op te nemen. Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat de sfeer in zo'n huis grondig bedorven kan worden doordat sommige bewoners er qua opvattingen en leefwijze totaal niet in passen. Het is al vaker opgemerkt: als de anti discriminatiewet in werking treedt is er nog één volksdeel dat gediscrimineerd mag worden: dat gedeelte dat wenst te leven bij het Woord van God. Dat komt ervan wanneer het beginsel van de auto nome mens gesteld wordt boven de norm van Gods Wet. Waarnemer *»t, I Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws. Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. Hoe krijg ik een vies geworden koperen halskettinkje schoon? Antwoord: Leg het een nacht in een bakje met petroleum. Al dat zwart en groen laat dan los. Als het koper goed drooggewreven is, kunt u het met een klein beetje koperpoets poetsen, maar zorg wel dat die pasta niet tussen de schakels komt! Hoe groot zijn de letters van de reclamezin netjes die door vliegtuigjes boven steden en stranden worden voortgesleept? Antwoord: Die letters zijn circa twee meter hoog en zeker 1.75 m breed. De gebruikte vliegtuigjes kunnen minstens twintig letters voorttrekken. Ik hoorde, dat je tegenwoordig onderweg naar, en ook in Spanje, zonder gedoe met buitenlandse muntjes naar huis kunt op bellen en dan de kosten op je eigen telefoon rekening, of die van je ouders kunt laten zetten. Hoe moet dat dan in een telefoon cel daar? Antwoord: In een buitenlandse cel hebt u vaak nog één muntje nodig om het nummer voor 'Nederland direct' te draaien. Dat muntje komt echter in een aantal cellen na dat gesprek weer terug. Als er geen munttelefoon bij de hand is, kunt u aan de kiosken een telefoonkaart kopen om een kaarttoestel aan de praat te krijgen. Kiest u onderstaande num mers, dan krijgt u een Nederlandse tele foniste aan de lijn aan wie u het gewenste kengetal en abonneenummer in ons land kunt opgeven. In dat geval worden de gesprekskosten op rekening van de abonnee met dat nummer bijge schreven. U kiest in België 11.0031; in Luxemburg 0800.0031; in Frankrijk 19.0031 en in Spanje 900.99.0031. (Voor méér landen zijn erg dgl. direct-num- mers). Wordt het gevaar van lawines niet erg over dreven? Ik zag in Zwitserland zo'n sneeuw- laag voorbijschuiven. Later kon men de opgehoopte sneeuw met een soort rijdende centrifuge-blazer wegspuiten. Antwoord: Dan zag u slechts een zg. stuiflawine van losse, pas gevallen sneeuw die ging glijden over een oude, eerder gevallen en in elkaar gedrukte vaste sneeuwlaag. Gevaarlijker zijn de slagla wines die ontstaan door het ontdooien van de warm wordende onderlaag. Door het smeltwater raakt de sneeuw los van de bodem en kan door geluid of andere trillingen, dan wel door stijgende tempe ratuur en toeneming van het smeltwater op drift geraken. Dan schuift een groot pakket oude en verse sneeuw omlaag, sleurt de lager liggende massa's mee en kan zo'n omvang krijgen dat er huizen, treinen, auto's en mensen onder bedol ven worden. De ernstigste rampen doen zich evenwel voor door grondlawines, waarbij vaste sneeuw ook delen van de bodem meesleurt. Dan komen er stenen, rotsblokken, grote hoeveelheden aarde met bomen, struiken en muurtjes naar beneden. Zo'n grondlawine kan dwars door een bos heenbreken en alle ter plaatse groeiende bomen met kluit en al meesleuren. Zij kunnen dorpen en wegen bedelven, huizen doen instorten en het is daarna moeilijk de grond- massa's weg te graven om ingesloten personen te bevrijden. Blijf in voorjaar èn voorzomer dus toch uit de buurt van hellingen met bordjes lawinegevaar. Wat voor nationaliteit heeft die Demiroe- zooi toch? Antwoord: Demis Roussos is op 15 juni 1946 in Alexandrië geboren en is dus een Egyptenaar. Hij volgde daar muziekles sen, studeerde daarna aan het conserva torium in Athene. Op weg naar Enge land strandde hij door een staking in Parijs en daar werd zijn eerste plaat 'Rain tears" opgenomen. „Och, Heere! zekerlijk ik ben Uw knecht, ik ben Uw knecht, een zoon Uwer dienstmaagd; Gij hebt mijn banden losgemaakt". (Psalm 116:16) Voor wie is het Heilig Avondmaal inge steld? Kent u het antwoord uit de Cate chismus? (81). Het weerspiegelt zich in psalm 116. Denkt u aan dat zwaargela den vers 3: „de banden des doods had den mij omvangen en angsten der hel hadden mij getroffen, ik vond benauwd heid en droefenis". Wat vinden wij wanneer we onszelf voor Gods Aangezicht beproeven; wan neer we onze 'vervloeking' zoals het for mulier zegt, bedenken? Wat anders dan de zonde die haar strikken in de dood heeft uitgezet? Nee, wij schrijven elkaar de maat niet voor. Maar waar God er in werkt worden we er wel in gebroken en verbroken; en... we worden er in getrok ken. Naar de Heere! Alles wat van God is, trekt tot God. Denkt u aan vers 4. „Maar... ik riep de Naam des Heeren aan, zeggende: Och Heere bevrijd mijn ziel". Een vuurpijl snort omhoog. En weeft zich door heel de psalm niet het diepe hartelijke voornemen om deze God, die hoort, te dienen? Voor wie is het Avondmaal ingesteld? Voor wie van een zucht en een klacht tot God weet en... van een Naam! „De Heere is genadig en rechtvaardig en onze God is ontfermende". Toen die Naam open ging in Gods genade, in Christus, toen was dat, toen was Hij het antwoord op de vraag van de dichter. De Heilige Geest trekt tot die Naam, die in Christus zo rijk en diep is geopenbaard. Zijn bloed reinigt van alle zonde. Dat antwoord kwam niet na maar mid den in de crisis. Klaagt u dat u dit ant woord niet kreeg? Hoe bent u daar onder? Gelatenheid is niet uit het geloof Schreeuwt en zucht uw hart tot God; zoals een hert dat smacht naar de water-' stromen? (Ps. 42). Heere ik roep tot u; waar bent u toch; geeft een teken mij ten goede. Dit sacrament is ingesteld om te voeden en op te voeden; tot de zekerheid van het heil buiten mij; in Christus. Wie kreeg de Heere lief? Wie groeide in in de kennis van de boosheid van eigen hart en in de kennis van de genade van God? Er staan tere bloemen in de genade in de gemeente; ook sterke bomen. Toch is er maar een tafel! Om allen telkens opnieuw te leren, tot ver ootmoediging en tot verrassing, dat de Heere goed is voor... 'eenvoudigen' zegt de psalm. Dat zijn zondaren die zichzelf niet kunnen helpen. Omdat... Omdat ze zo 'gebonden' zijn. Wat is de zonde een strik; wat is het ongeloof een band die de adem beneemt; wat heeft de zonde een vreemde kracht; tegen God in. Hebt u er last van? Of houdt u de zonde in dubbel hartigheid vast; u wilt zonde en genade? U eet en drinkt uzelf een oordeel. Bekeer u. Psalm 116. Wie heeft die psalm gemaakt en gezongen? David? „Och, Heere zeker lijk, ik ben uw knecht... Gij hebt mijn banden losgemaakt". De banden des doods... Psalm 116. Wie heeft de psalm gezon gen? De Heere Jezus Christus! Toen Hij met Zijn discipelen uitging, na de Paas maaltijd. „Och Heer' ik ben o ja ik ben uw knecht, uw dienstmaagds zoon. Gij slaaktet mijne banden..." Wat is dat Woord rijk en diep in Zijn mond. Hij is de Knecht! Hij gaf zich in gehoorzaam heid en in liefde tot het recht van God, tot in de banden van de dood. Ja, maar dat 'slaken' dat losmaken van die ban den dat klopt toch niet?! Zij bonden Hem, staat er in het evangelie. Ja, daar staat Hij in onze banden; in de zonde die ons bindt. Wie zegt daar 'ja' op? De meesten rukken eens aan die banden; maar dan maken ze zich het er gemak kelijk in. Christus heeft Zich laten binden. En dit is het wonder van het Heilig Avond maal; daar komen we Hem zo tegen, in banden! Gebonden opdat Hij ons zou ontbinden. Vandaar dat gebroken brood en die vergoten wijn. Opdat we Hem zo in geloof zouden zien en Zijn liefde en genade voor gebondenen zouden proe ven. Zo worden wij van onze banden bevrijd. Door Hem die wij in het sacra ment door het geloof, in de kracht van de Heilige Geest, ontmoeten. Daar trekken nieuwe banden! Van liefde en overgave; van verootmoediging en stille vreugde. Hij zong psalm 116: „Gij hebt mijn ban den losgemaakt..." Ja toch. Het werd Pasen. Zijn handen kwamen los. En die handen vergaderen en voeden een ge meente die het leert zeggen, leven en zin gen: Ik ben, o Heer' o ja ik ben uw knecht. Uw dienstmaagds zoon. Gij hebt mijn banden losgemaakt!" Hardinxveld-Giessendam G.C.K. De tabel voor de week van: 1 1 februari 1993 t.e.m. 7 februari 1993 Normaal jaar- Weeksireef- Totaal streef- verbruik verbruik verbruik 500 m= 14 m= 188 m= 600 m= 17 m= 226 m= 700 m' 20 m' 266 m' 800 m' 23 m^ 302 m= 900 m= 25 m= 342 m> 1000 m" 28 m' 380 m= 1100 m= 31 m= 419 m= 1200 m= 34 m' 459 m^ 1300 m' 37 m' 496 m' 1400 m= 40 m= 536 m= 1500 m' 43 m= 575 m= 1600 m' 46 m' 613 m= 1700 m' 49 m= 653 m' 1800 m' 52 m= 691 m= 1900 m' 54 m' 731 m= 2000 m'' 57 m= 769 m' 2200 m= 63 m' 848 m= 2400 m^ 69 m" 926 m= 2600 m' 75 m» 1004 m3 2800 m= 81 m» 1080 m= 3000 m= 87 m= 1159 m= 3500 m' 101 m= 1355 m' 4000 m' 116 m= 1554 m' 4500 m^ 131 m' 1754 m= 5000 m= 145 m» 1948 m= 5500 m= 160 m= 2144 m» 6000 m= 175 m^ 2342 m' Weergegevens Valkenburg Z-H berekeningsmodel NV. GEB ZHW Weersomstandigheden: Afgelopen week lag de buitentemperatuur iets boven het normale niveau, het waaide echter minder hard dan normaal. Hoe kun je klimop op een muur fris en ver zorgd houden? Antwoord: Zelfhechtende klimop ont trekt vocht aan de stenen, dus helpt 't uw huis droog te houden. Niet weghalen dus. Wel kunt u met de heggeschaar om de paar jaar losse takken, dode blade ren, verlaten vogelnestjes en te hoog (over goot en onder de pannen) ko mende ranken verwijderen. MIDDELHARNIS/SOMMELSDIJK Morgenavond is het weer de beurt aan een zogenaamde kombi-avond. De kombi-avond geeft al aan dat we de avond gekombineerd organiseren. Het logo boven dit stukje is alleen maar bedoeld om je niet te laren zoeken naar wat er morgen in 'De Hoeksteen' staat te gebeuren. Samen met de J.V. van Sommelsdijk 'Tolle lege" en de J.V. van Middelharnis 'Ichtus' hopen we deze avond te luiste ren maar mevr. Hoek-van Kooten. Het onderwerp zal je in ieder geval aanspre ken. Het thema van de avond is name lijk: 'Over verkering gesproken...' Mevr. Hoek-van Kooten heeft bij jullie geen verdere introduktie nodig. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de boeken die ze geschreven heeft. Het woord ver kering hoeven we jullie niet uit te leggen. Iedereen weet wat ermee bedoeld wordt of blijft het misschien toch maar een vaag begrip. Misschien kun je er wel helemaal niet mee overweg. Misschien vindt je het fantastisch en als ze je vra gen wat het is, dan weet je niet eens hoe je het uit moet leggen. Voor een ander neemt het weer honderden vragen met zich mee. Je begrijpt het al, er is niets zo wonder lijk als verkering. Daarom is het goed om met elkaar eens na te denken over dit onderwerp. Mevr. Hoek-van Kooten wil je een eind op weg helpen en wegwijs maken in en rond verkering. Lijkt jou dat wel wat, dan kom je gewoon! We hopen de avond om 20.00 uur te beginnen. 'De Hoeksteen' aan de Ring in Middelharnis is om 19.30 uur open. Je weet, je bent van harte welkom. Graag tot ziens, tot morgen. Dorpsweg 28. Sommelsdijk DIRKSLAND - Op 19 februari 1993 geeft Gemengd koor 'Excelsior' uit Dirksland haar jaarlijkse winterconcert in 'De Schakel' in Dirksland. Medewerking verlenen: - Gemengd koor 'Excelsior' uit Dirks land o.l.v. dirigent L. M. Gebben. - Accordeonorkest 'Com Brio' uit Zuid- land o.l.v. dirigent J. Kluin. Aanvang: 19.45 uur. Zaal open: 19.00 uur. Toegangsprijs 7,50 per persoon. Kaarten kunt u telefonisch reserveren bij dhr. M. Knöps, tel. (01877) 16 58 of aan de zaal. Wij rekenen op uw komst. )^l^l^l^^.^.J^l^^^l^l^^^.l^l^^.^.l^l^J^l^l^4.^.^^^.l^^.l^^.l^l^4■*'^'^'^>^'^***^■**>^^■^.^■>^l^^.^.^.^.l^^.^■4■^.^.l^* Hij brak van een van de broden, die hij in zijn broodzak had, een stuk af, begon te eten en dronk daarbij een slok water uit zijn veldfles. Het verkwikte hem en gesterkt liep hij verder. Hij zag dat hij steeds dichter bij de voorttrekkende legermassa k wam; hij kon de stemmen soms onderscheiden. Daar hoorde hij het signaal: Rust! En nu was opeens de regelmaat in de troep verdwenen; alles liep door elkaar. Men nam maatregelen voor de komende nacht. Kees voelde zich wel vermoeid, maar hij kon nog een paar mijl voortlopen en dus de stap er maar weer ingezet. Nu voelde hij toch, dat hij vermoeid was. Nog één mijl en dan had hij er genoeg van. Hij zou zich inrichten voor de nacht. Dat was echter wel heel moeilijk. Er was nergens een onderdak te vinden. Als hij beschutting wilde vin den, moest hij die zichzelf verschaffen en handig als hij was slaagde hij daarin naar wens. Onder weg had hij dat reeds bedacht. Hij had een vijftal stokken opgeraapt, twee er van zette hij in de grond, verbond ze door een stok en steunde dan de twee stokken door twee andere, die met de beide eerste stokken een rechthoekige driehoek vormden. Over de lat en de twee schuine stokken hing hij de dekens en nu had hij tenminste een beschutting, als de wind 's nachts zou opsteken. Van stro, stokken en stukken hout maakte hij een brandstapel en spoedig brandde er een lustig vuurtje. Er was voldoende brandstof om het vuur een paar uur brandende te houden. „Had ik nu maar een pan en wat vlees!" dacht hij. „Dan kon ik een lekkere soep koken!" Helaas, dat bleef bij wensen. Hij nam daarom een stuk brood en at dat smakelijk op. Honger bleek ook hier weer de beste saus. Hij had nu tijd alles rustig te overpeinzen. De dag had hem niet teleur gesteld, hij was goed opgeschoten. Maar zoals nu kon hij zijn tocht niet voortzetten. Hij had nog één brood; dat zou morgen op zijn. Hij moest dus zorgen voor proviand en zo alleen voort te trek ken, was toch ook gevaarlijk. In de verte, toch zeker wel een mijl van hem af, zag hij de vuren van het leger. Zijn vuurtje leek daarbij wel een voorpost. Bang was hij niet, maar de eenzaam heid drukte hem toch. Hij had genoeg gehoord van de vermetelheid der Kozakken om te weten, dat ze zodra ze er de kans toe zouden krijgen, op deze menigte zouden aanvallen. Ineens schrok hij op. Hoorde hij daar niet schieten? Hij keek, ha, hij zag bij het schijnsel der kampvuren zwarte gedaanten op kleine paardjes voortjagen in de richting van het leger. Instinctief gooide hij met handenvol aarde het vuur uit. Het schieten hield op. Hij hoorde geen stemmen meer, hij voelde dat de slaap hem overmande. Hij legde zich neer op de grond, hoorde aan het dreunen van de aarde, dat de Kozakken dicht langs hem heen wegdraaf- den en dan sliep hij in. Toen hij de volgende morgen wakker werd, was hij verkleumd van kou en zijn ledematen waren verstijfd. Hij stond op, maakte wat gymnastische toeren om zich lenig te maken, at wat van zijn brood, brak zijn bivak af en begaf zich weer op weg. Het was nog vroeg, de schemering hing over het veld en het was koud; het had stellig drie of vier graden gevroren. Een koude wind gierde over de vlakte, maar over een uurtje zou de zon opgaan en dat zou de aanblik van de streek veranderen. Het leger was ook ontwaakt, maar nog niet marsvaardig. Bij de keukenwagens werd de och- tendkost uitgereikt en de soldaat gaat niet op mars, voordat hij gegeten heeft. Kees liep stevig door; nu hij weer het ritme van het lopen te pakken had, gevoelde hij zich opgewekt. Elke stap - en dat gaf hem moed - bracht hem dichter bij Amsterdam. Hoe zou het thuis zijn? dacht hij. Wat een zorgen zouden ze over hem hebben. Hij had sinds mei niets van hen gehoord en zij hadden misschien een of twee brieven van hem gekregen. Neen, ze konden zich niet inden ken, in welk een benarde toestand hij en met hem het hele leger verkeerde. Kwam de zon maar, dacht Kees, het blijft zo koud. Maar de zon kwam niet; het leek wel of er een nevel over de aarde hing; en die nevel werd grauwer en vormde dichte wolken van damp. De wind werd snijdend koud, een grauwe lucht omhulde alles. Langzaam vielen sneeuwvlokken, eerst weinige, maar dan steeds meer. In een oog wenk was zijn borst met een sneeuwlaag bedekt. Het leger was nu ook op mars; Kees zag de gelede ren voorovergebogen onder het gewicht van hun ransels voortmarcheren. Spoedig lag er een dichte sneeuwlaag op de grond, de weg werd één geheel met de aangrenzende vel den. Soms zakte Kees' voet weg, hij was in een diep wagenspoor geraakt. De wind nam toe in kracht, joeg de sneeuw voort. Kees besloot itu op het leger aan te houden; hij was er nu niet zo ver van verwijderd. Welk een menigte van unifor men, ruiterij en voetvolk. Hij zag uniformen van kurassiers, grenadiers, voltigeurs, tirailleurs, trein- soldaten; en dat liep allemaal voorovergebogen voort, de sneeuw trotserend en klappertandend van koude. Soms een verwensing, als ze uitgleden of hun voet voelden verdwijnen in een put. Allen sukkelden voort. Kees was een van de vlug sten. Als hij nu maar een uniform van de rode lan ders zag. Maar die was nergens te ontdekken. Zo viel de avond, veel spoediger dan de vorige dag. De soldaten begonnen vuren aan te leggen. Kees hoopte ook wel ergens een plaatsje machtig te worden. Maar dat was misgerekend. „Wat heb je bij je? Vlees?" „Niets?" „Wij moeten er ook zelf voor zorgen; dat zou wel makkelijk wezen, als een ander dat voor je deed. Neen hoor, hier is geen plaats". Bij een ander: „Heb je soms een marmiet?" (een soepketel). „Hoe zou ik daaraan komen?" „Ja, jongen, ga dan maar heen, wij hebben wel vlees, maar geen marmiet; we krijgen dus ook niets". Bij een derde: „Ja, we hebben een goede soep; we moeten er nog een brood in hebben, dan wordt ze dikker. Wat, heb je geen brood? Heb je niet. ga dan gauw door". Teleurgesteld, ijskoud ging Kees weg; geen eten, geen vuur, geen onderdak. Hij liep langs verschil lende bivaks. Hij zag hoeveel mannen ver kleumd, stervende van kou waren. Kom, dacht hij: Niet bij de pakken blijven neerzitten. Werken. Hij wist nog wat hout bij elkaar te scharrelen, sloeg zijn bivak op, de twee driehoeken en de lat er over, daar tegenaan de dekens, die hij uit vrees voor diefstal goed vastsjorde en maakte een vuur tje, dat spoedig heerlijk brandde en een koeste rende warmte gaf Hij had nog geen vijf minuten van de warmte genoten of uit de kring van een der vuren maakte zich een man los, die naar het bivak van Kees toe- stapte en in een Amsterdamse tongval, die Kees als muziek in de oren klonk, zei: „Je hebt daar een heerlijk fikke gemaakt; er is best plaats voor twee, mag ik bij je zitten?" „Ik heb wel vuur, maar geen eten", zei Kees. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1993 | | pagina 5