Deze week bij Van Drongelen 182.25 79.- 179.00 VIOLEN 15 t/m 26 februari GESLOTEN Nijntje in de l(inderl(amer Ph. MELISSANT "^1 1S"FL Dagboek uit duitse dwangarbeid PARADE TAPIJT TERRAZZO KAMERBREED VINYL PARADE TAPIJT DREAMLAND sta-caravan buijs Piet en Jannie Bechthum A VIS AUTOVERHUUR Het ene bombardement na het andere in Ooitgensplaat DE GROOTSTE IN KAMERBREED TAPIJT EN VINYL UIT DE VERRE OMTREK! projekt en trapgeschikt. "fl A AA 400 cm breed, p.mtr. Gratis gelegd 500 cm breed, p.mtr. 400 cm breed, keuze uit 10 rol Uit voorraad; vanaf p.mtr. Kamer trapgeschikt. Gratis gelegd p.mtr. Buijs Buijs Zoeict u een goede bijverdienste? Neem dan Gratis land Tel. (01877) 18 50 Ellanden-Nieuws: een krant die G-E-L-E-Z-E-N wordt!! T.H. in Elspeet: Mooie ruime voor 2 pers. v.a.g.v., incl. 2 fietsen. Vrij voor: 19-6, 3-7 t/m 10-7, 7-8 t/m 14-8 en na 21-8. Tel. (01848) 21 82 Ons kantoor is van Administratiekantoor Marijkelaan 27, MELISSANT Een begrip op weringsgebied FLAKKEE" fiscale adviezen belastingaangiften bedrijfseconomische begeleiding jaarrapportages administraties Onze kantoren zijn ook op zaterdag geopenc;! van 10.00 - 12.00 uur Van de bekende Dick Bruna-boekjes Behang Gordijntjes Hemeltje voor wieg Lannpje Verf- en Behangspeciaalzaak Hoflaan 27 3241 GK MIDDELHARNIS Telefoon (01870) 8 47 39 Dirksland, Bosdreef 1, 01877-238S of 01877-1357, Ouddorp, Kabbelaars- bank 1, Port Zéiande 01117-1710, Zierikzee, Oudeweg 1, 01110-17902 Bijgaand weer een aflevering uit tiet oorlogsvertiaal van oud-Middeiriarnisser Cor de Gans. We tiopen in ell< van de volgende nummers een klein gedeelte van het dagboek te publiceren. We hebben al bemerkt dat het veler interesse heeft. (aflevering 8) Na enkele uren keerden allen weer op hun basis terug en iedereen had wel iets kunnen bemachtigen. Daarna was het groot feest. We zorgden er allemaal wél voor dat niets van die trein in de barak achterbleef, want het kon niet anders of de S.A., Gestapo, of wat dan ook, moest nu wel komen. Tot aller verwondering en blijdschap bleef een onderzoek uit en hoorden we er nooit iets van. Dit was mijn verhaal over de treinroof, dat ik om de span ning wat te hebben kunnen weergeven, wat gedetailleerd heb verteld. Niet iedere dag was het feest en dus nu weer de reali teit van elke dag. Gisteren (19 febraari) is er weer gebombardeerd op Wanne- eikel, Cunningsfeld en Bochum. De collega's hebben het weer zwaar gehad. De gehele dag regende het en zij moesten alsmaar bomtrechters dichten en de rails aanleggen. Hard werken met weinig eten. Ik ben tenminste blij dat ik niet behoefte werken met mijn gewonde vinger. Wel moest ik met een locomotief mee om eten bij hen te brengen. Ik ben nu weer al enkele weken bezig brood te ruilen voor tabaksbonnen, maar het lukte niet tot nu toe. De tabaksbon nen zijn ook praktisch niets meer waard, want je kunt er bijna geen tabaksartikelen meer op krijgen omdat de win kels leeg zijn. Gelukkig heb ik nu toch nog een pakje sigaret ten en shag met bonnen kunnen kopen en wellicht gaat de ruil, om brood, nu wat beter. We krijgen ook alsmaar minder eten van de Eisenbahn. Het is nu enkel en alleen maar knol- of koolsoepwater. Ik gooi het zure vocht meestal weg of geef het aan iemand die nog meer honger heeft dan ik, misschien zit er nog een spoortje voeding in. Dit weegt echter niet op tegen de last die je van die plons water hebt. Het is wellicht wel een liter en je staat voortdu rend in de WC, of bij een paaltje, of een boom. Ik hoor hier nu van de Duitsers zelf dat ook zij geen etenswa ren meer hebben, en dat is wel logisch natuuriijk. Al jaren is hun voedsel gerantsoeneerd en niet iedere Duitser durft of kan iets klauwen. Op deze manier is het niet zo lang meer vol te houden Ivoor hen. Vandaag mijn laatste suikerbieten gekookt. Jammer, want daar kon ik toch altijd een soort stroop van maken, en al was dat wel niet zo lekker, het voedde toch wel. Nu hebben we weer wat knollen opgedaan, en dus weer eens een ver- anderingetje. Die knollen eten we rauw, of als we van de spoorweg knol soep krijgen vermengen we dat, zodat je dan wat meer hou vast aan die soep hebt. Als toetje nemen we dan een paar stukjes rauwe knol. Vandaag ook nog een stuk rubber op de kop getikt, dat bestemd is voorde schoenzolen. Mijn schoenen waren er wel aan toe, want we lopen bijna altijd op keislag of kolengruis en dat wil wel slijten. Maar voorlopig kan ik dus weer vooruit. Vannacht moesten we weer een paar maal een wandeling naar de bunker maken, hetgeen de volgende dag goed te mer ken is. Je bent dan loom en moe en, vooral slaperig. Door de ondervoeding van de laatste maanden worden we toch ook loom en vlug vermoeid. We zijn eigenlijk te lui om over een afrastering heen te stappen. Als die maar een halve meter hoog is lopen we gewoon om tot er een doorgang is of iets dergelijks. Dat geldt voor iedereen hier en bewijst toch wel hoe lichame lijk en geestelijk we verzwakt zijn. ik stop er voor vandaag mee en ga proberen wat te slapen. Dat zal best lukken als 'de Tommy' ons maar met rust laat. Woensdag 21 februari 1945 Een. dag om nooit te vergeten. We hebben weer een bomaanval gehad en het is een wonder dat we er zo goed doorheen gekomen zijn. Omdat ik nog steeds niet kan werken met mijn ontstoken vinger, lag ik vanmiddag wat op bed te rusten. Ineens wordt er 'volalarm' geblazen. Ik klim van bed en tegelijkertijd val len rondom al de bommen. De vliegtuigen waren om de een of andere reden al boven ons, zonder dat het alarmsysteem ze had bemerkt. Ik ben toen natuurlijk niet naar De Stolle aan de overzijde van de spoorbaan gelopen, maar gelijk achter de barak onder de spoordijk gedoken. Letterlijk en figuurlijk. Ik zie die manke Pool nóg voor mij uit hollen en van de trap springen. Die kerel loopt altijd met een stok en schuifelt maar wat voort, maar het kan best zijn dat hij nog maar 40 of 45 jaar oud is, want leeftijd schatten valt hier niet mee. Ieder een is jaren ouder dan in werkelijkheid. Maar goed, die man kon niet snel lopen, maar nu sprong hij in drie sprongen van de trappen af naar de schuilkelder onder de spoorbaan. Toch altijd wel zo'n 20 treden. Wat kan er veel als een mens in doodsangst is. Het was een zeer zware aanval. Het doordringende gebrom en gedreun van de honderden bommenwerpers boven je. Het schieten van het afweergeschut, het fluiten van de neer- suizende bommen, en de ontploffingen van het inslaan, waardoor de luchtdruk je longen bijna doet barsten. Het is een hel. De angstkreten van de mensen rondom je in het schemerduistser van die spelonk onder de spoorbaan. En het allerergste is eigenlijk nog dat je maar moet afwach ten. Je kunt niet aktief iets doen, je niet verdedigen. Je moet maar afwachten of die neersuizende fluitende bom van vijfhonderd kilo ver genoeg naast je valt, of die andere, de volgende, die vier of vijf tegelijk, en zo een uur, of twee uur lang. Het is het nadeel van deze niet veilige schuilplaats onder de spoorbaan. Je zit midden in de hel. In de Stolle hoor je wel het gedreun van de ingeslagen bommen, maar verder merk je niet veel van de aanval. Drie kwartier duurde deze aanval, maar voor jezelf duurt het een eeuwigheid. Enfin, toen de aanval over was, het was ongeveer drie uur in de middag, helder zonnig weer, was het donker vanwege de rook en neervallende as, verbrande resten van papier en textiel. Een raar gezicht, nét een soort zonsverduistering (en dat was het natuurlijk ook) want in die schemertoestand verscheen soms opeens een zonnestraal als de rook wat minder dik was. Rondom me heen kon ik niet ver zien, maar achteraf bleek alles (onze barak) nog overeind te staan. Maar hoe was het met mijn broer? Hij was die morgen bij Wanne-eikel gaan werken, en daar was meestal de luchtaan val het ergste. Ik heb nooit kunnen achterhalen wat de reden daarvan was. Misschien was het uit een militair oogpunt toch wel iets belangrijks. Wellicht (te) veel luchtafweergeschut of zoek lichten? In ieder geval ben ik nog behoorlijk ongerust geweest over hem. Hij kwam maar niet opdagen en meestal werkten we tot een uur of vijf 's avonds. Die avond, om halfzeven was hij er nóg niet, en ben ik uit eindelijk op pad gegaan om hem te zoeken. Halverwege op weg naar Wanne-eikel kwam ik hem op de 'spoordijk tegen. Hij werd nog boos op me omdat ik me aanstelde etc, maar dat gebeurde wel meer. Achteraf gezien moest hij op die wijze afreageren natuurlijk. Ook hij had midden in de aanval gezeten en had nog een uit Rotterdam afkomstige kerel helpen verbinden, omdat z'n beide benen er zowat af waren. Er zijn veel mensen bij het bombardement omgekomen. We hebben wel weer voor een week genoeg nu. Vanavond hebben we aardappelschillen met boerenkool gegeten. Het smaakte wel, maar ja als je honger hebt smaakt alles. De gaarkeuken van de Eisenbahn moest vandaag alles bij elkaar schrapen om voor ons nog wat eten op te kunnen scheppen. Ik verlang nu toch wel erg naar huis. We hebben nu bijna iedere dag, praktisch doorlopend, alarm en zitten bijna de meeste tijd onder de grond of in de betonnen bunkers. Dan daarbij ook nog 's nachts nog zo'n drie of vier maal naar de bunker. Zo wen je natuurlijk wel aan gevaar, maar het geeft je bijna geen rust. En al is de nei ging er wel om gewoon te blijven waar je bent tot ze inder daad gaan bombarderen, dus als de bommen gaan vallen, je bent toch eigenlijk verplicht om zo weinig mogelijk risico's te nemen om toch weer heelhuids thuis te komen. Toch word ik het niet moe maar zat, en wat heb ik met die oorlog te maken? We zitten deze week nu al voor de derde maal zonder electriciteit en moeten 's avonds op de kamer met een petroleumlamp genoegen nemen. Maar laat ik daar over maar niet klagen. Thuis zitten ze waarschijnlijk wel in het donker. Zaterdag 3 maart 1945 Van de week wéér een bombardement gehad. Ik zal daar niet meer over uitweiden. Wat moeten die mensen hier lijden. Misschien hebben ze er zelf wel om gevraagd. Misschien zijn ze te veel verblind geweest met hun overwinningen enz. maar als je nu hier hoort en ziet wat ze te verduren hebben, krijg je wel af en toe medelijden met ze. Van de week zat ik in de wachtkamer bij de dokter, waar een stuk of vijf Duitsers zaten. De een vertelde dat zijn vrouw dood was, de tweede had zijn dochtertje dood onder het puin van zijn woning gehaald, en de derde was alles kwijt. Zo heeft ieder gezin hier zijn tragiek. Laat ik dan maar niet klagen. We hebben de gehele dag door alarm. Vandaag begon het al om kwart over zeven tot twaalf uur. Van één uur tot zes uur. Nu, om halfzeven is er vooralarm en ik weet niet wat het van avond en vannacht wordt. Verder moeten we nu ook bijzon der oppassen voor de jachtvliegtuigen, want die duiken bijna loodrecht naar beneden en schieten op alles wat beweegt. Juist omdat ze uit de wolken duiken of zeer laag vliegen hoor je ze niet aankomen en ze blijven ook nog buiten het bereik van het afweergeschut. De radaropsporingsapparatuur heeft helemaal geen vat op die dingen, dus je wordt ook door geen alarmsysteem gewaarschuwd. Het zal wel een kwade maand worden. Wij geloven allemaal dat het niet veel langer meer kan duren. De aanvallen wor den steeds heviger, bijna 24 uur per dag. Alles is ontwricht. Er is geen eten meer. Er is geen reparatie meer mogelijk. Het hele Ruhrgebied ligt lam. Enfin, we hopen dat we gauw naar huis kunnen. Ik ben er in elk geval klaar voor en kan als het moet ieder ogenblik opstappen. Maar nog even geduld. Het is bar slecht met het eten. Gisteren was het zo slecht dat we allemaal kramp hebben gehad. Gelukkig hebben we weer wat knollen kunnen ruilen en hebben we weer voor een paar dagen eten. Op het land valt er nu niets meer te halen natuurlijk. Alle voorraden zijn er afgehaald. De knollen hebben we meestal van uit de wagons, of door ruiling met tabak. Meestal loopje onbewust te loeren op de een of andere wagon waar wel eens iets te eten in kan zitten. Kort geleden kwamen we 's middags uit de Stolle en zagen op het verlaten rangeerterrein een Duitser van een open goede renwagon weglopen. Mijn broer en ik liepen op een zo onopvallende manier (voor onze collega's en/of Duitsers) er naartoe, ten eerste om geen run er naar toe te veroorzaken, of om betrapt te worden. Iedereen wil dan ook meedoen natuurlijk en dat is niet mogelijk, maar je moet natuurlijk ook oppassen voor de beambten van de Eisenbahn, eventuele volksturm, Hitlerju- gend, S.A. èn normale politie. We komen bij die wagon en ik klim op de buffer om over de rand van de laadruimte te kijken of er iets eetbaars in ligt en wat zie ik? Aan de overzijde van die wagon, stond een Duitse beambte op de andere buffer en keek over de rand of er iets eetbaars in lag. Ik weet niet wie het vlugst wegdook, wellicht even snel. Ik zag hem tenminste nog nét wegduiken. Ik pikte daarna wel een paar knollen mee en dat heeft hij wellicht later ook wel gedaan. Zowel hij-, als ik, hadden geluk. Inmiddels gaat de rabarber in de tuintjes hier al groeien en is natuuriijk eetbaar maar... zonder suiker is zoiets bijna niet eetbaar natuurlijk. Op het ogenblik werken we voor de Wehrmacht. De spoor wegen hebben ons uitgeleend. Waarschijnlijk gedwongen omdat er minder werk aan de spoorlijn was. We moesten in Wattenscheid puin ruimen van de gebombardeerde huizen, om de wegen weer wat begaanbaar te maken. Ik heb daar van de week brood geruild voor tabak. Andere levensmiddelen krijg je hier niet te pakken. Ik moest vandaag mijn kleren maar weer eens wassen. Schoon krijg ik ze niet en bovendien is het twee dagen later weer hét zo zwart. We leven hier letteriijk óp en in de kolen, omdat we rondom in de mijnen zitten en door de bombarde menten overal zwart stof neer valt. (wordt vervolgd) VRIJDAG 12 FEBRUARI 1993 ,EILANDEN NIEUWS" DERDE BLAD CARAVANS ,,De Grevelingen" is oflicieel dealer van de riante Muller, Atlas, Sunseeker en Likon stacaravans en mobiele bungalows. Kom eens kijken op onze perma- -.^ ^sr^ nente show. Wij hebben ook altijd DE GREVELINGEN Nieuwe Tonge T^^^^^J:;^^''''"''^''' camping en caravanhandel tel. (01875) 12 59 Battenoord Ruime keuze uit Zonneschermen Windvast Knil(3rmschermen Sereens Horren Hordeuren Rollullcen Luilels Jaloezieën Vertikale ialoezieen Rolgordijnen Markiezen Jaloe2ieënfabriel< West Acfiterweg 55 3245 BJ Sommelsdiil< (01870) 8 34 84 Tevens reparatie en onderhoud van alle zonwering. Alles op maat gemaakt. BELASTINGADVISEURS Hofclijl<sweg 3 3253 KC Ouddorp Tel. 01878-3266 Fax 3650 Groeneweegje 13E Postbus 170 4300 AD Zierikzee Tel 01110-17490 Fax 17296 IAvtsIwrtiiiM Oplcor». U kunt het beste een auto huren bij Avis. Uitsluitend praktisch nieuwe auto's, scherpe tarieven en Ie klas service. Aantrekkelijke tarieven per dag, per week, per maand. Speciale weekendaanbieding: van vrijdagmiddag t/m maandagochtend. AFBEELDING SPOORDIJK BOCHUM-WATTENSCHEID

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1993 | | pagina 12