EIIIVI1DEt1-niEUW5
m
Politieberichten
Overdenking
uit de
Heilige Schrift
Weer truckrun
met verstandelijk
gehandicapten
Brandweerwedstrijden
in Nieuwe Tonge
HERINNERING
HET
KIJKVENSTER
Jaarmarkt Herkingen
Twee vacatures
Jeugddienst Exodusl(erl(
'ingU
- Een hindoe in het CDA
- Kleurloos
- Christelijk of humanistisch?
Morgen, zaterdag 20 juni vertrek
ken er (om 10.15 uur) zo'n 125
trucks en bussen vanaf de Oost
Havendijk in Middelharnis. De Oost
Havendijk is de straat waar het
tehuis voor verstandelijk gehandi
capten Hernesseroord is gevestigd,
en het is vanuit dit tehuis dat de
trucks en bussen vertrekken.
een huis
verkopen...
Makelaar Tamboer
De ideale oplossing voor ieder
een die met een dubbel l<ijk-
probleem te kampen heeft.
Brilleglazen met een komforta-
bel breed leesdeel dat geleide
lijk en zonder zictitbare
overgang verloopt naar de
sterkte die u nodig heeft om
ook in de verte goed te kunnen
zien. Maak eens een afspraak
en wij vertellen u alles over
goed zien op iedere afstand
met één en dezelfde bril.
9?
WCENT/?^
Zandpad 56 Middelharnis
Tel. (01870) 8 34 37
GOEDEREEDE
Vernieling
Diefstal
Illegale recreatie
Gaat u maar rustig slapen.
Wij verhuizen uw
rmeubelen als eieren.
flakkee expresse bv
- 15 -
2e Blad
VRIJDAG 19 JUNI 1992
No. 6109
blik op kerk
en samenleving
In de CDA-fraktie van de Tweede
Kamer heeft een zekere heer Ramlal
zijn intrede gedaan. Zoals de naam al
doet vermoeden is hij een allochtoon,
namelijk een Surinaamse hindoe. Dat is
toch wel een gebeurtenis om even bij stil
te staan.
Dat mensen uit het buitenland, zelfs
mensen van een ander ras of met een
andere huidskleur, die zich blijvend in
ons land hebben gevestigd, deelnemen
aan de Nederlandse politiek, en zetels
innemen in gemeenteraden, provinciale
staten of kamers, dat is uiteraard het
probleem niet. Wanneer ze helemaal
zijn geïntegreerd in onze samenleving,
dan mogen ze ook politieke verantwoor
delijkheid dragen. Maar kan een niet-
christen namens het CDA- de partij die
toch nog altijd de C in haar naam heeft
staan - in de Tweede Kamer zitten?
In het begin van de jaren 80 is het CDA
tot stand gekomen. De Katholieke Volks
partij, de Anti Revolutionaire Partij en
de Christelijk Historische Unie gingen
samen één christelijk front vormen. Ze
waren daartoe min of meer gedwongen
doordat ze - de één meer, de ander min
der - hun eigen partij zagen afkalven.
Samen sterker, werd de leus. Met name
voor de ARP was dat niet zo'n probleem.
Had hun voorman. Abraham Kuyper
De 'vracht' welke de chauffeurs deze dag
vervoeren is zeer en zeer kostbaar, het
zijn namelijk de bewoners van dit
tehuis. Zij zijn voor de vijfde maal door
de chauffeursvereniging Flakkee uitge
nodigd om deel te nemen aan een zoge
naamde truckrun.
De rit met deze bewoners voert via Mid
delharnis, Sommelsdijk, Dirksland, Me
lissant en Goedereede naar de Brouwers-
dam. Daar zullen de bewoners overstap
pen in een tram van het Rijdend Tram
Museum wat daar gevestigd is en deze
zullen de bewoners met een authentieke
stoomtram vervoeren naar Port Zélande.
Hier zullen de bewoners pannekoeken
gaan eten. 's Middags gaan de trucks
weer terug via Ouddorp, Stellendam,
Dirksland, Sommelsdijk en Middel
harnis.
niet gezegd dat we 'met Rome stoelen op
één en dezelfde wortel des geloofs'? Bin
nen de CHU stond men altijd wat meer
gereserveerd tegenover Rome. Maar
goed, de fusie ging door. Al zijn na meer
dan tien jaar de zogenaamde 'bloed
groepen' toch altijd nog herkenbaar, en
al speelt het bij bepaalde benoemingen
nog wel degelijk een rol tot welke van die
bloedgroepen iemand behoort...
4:
Het samengaan van een rooms-katho-
lieke partij met twee protestants-christe-
lijke partijen was voor sommigen al
onverteerbaar. De kloof tussen Rome en
de Reformatie is te diep, dan dat ze zou
kunnen worden overbrugd, zonder ver
loochening van beginselen. Geen won
der dat het CDA geworden is tot een
partij waarin de christelijke elementen
uiterst vaag geworden zijn. Ook al is het
officiële uitgangspunt nog 'het bijbels
getuigenis van Gods geboden en belof
ten', en al spreekt men graag over 'Evan
gelische inspiratie'. Met een beetje goe
de wil kan men Rome en de Reformatie
nog onder deze noemer samenbrengen,
maar in de pohtieke besluitvorming
komt er weinig meer van deze beginse
len uit de verf
Maar wat betekenen deze leuzes nu,
wanneer ook niet-christenen deel kun
nen uitmaken van de Kamerfraktie?
Voor een hindoe is de bijbel, het Evange-
He, geen norm of uitgangspunt. Maar
wat dan wel? Toen de heer Ramlal werd
gevraagd naar wat hem nu in het CDAa
aantrok, noemde hij als voornaamste
punten: het sterke solidariteitsgevoel en
het geloof in de eigen verantwoordelijk
heid van de mens.
Zijn dat nu nog christelijke beginselen
of louter humanistische? En in het laat
ste geval: wat betekent dat de C nog in
het CDA? Wie het weet mag het zeggen...
Waarnemer
met optimaal resultaat
Tel. (01870)8 34 77
iNVMi
De dag zal muzikaal begeleid worden in
Dirksland waar de muziekvereniging
Amicitia die dag op het Schakelplein
een muziek Play-inn organiseert, terwijl
de boerenkapel van Goedereede de
bewoners welkom zal heten bij Port
Zélande met een muzikale groet.
Het bestuur van de chauffeursvereni
ging is blij dat er weer talloze transport
ondernemers bereid zijn gebleken hun
materiaal beschikbaar te stellen.
Uiteraard zijn zij ook zeer verguld met
de medewerking van de chauffeurs die
toch ook weer opnieuw bereid zijn hun
vrije zaterdag ter beschikking te willen
stellen om de rit te gaan maken. En
natuurlijk mogen de bestuursleden dank
baar zijn voor verdere gestes vanuit het
bedrijfsleven en vanuit andere vereni
gingen voor de spontane hulp en voor de
verrassingszak welke iedere bewoner na
afloop van de truckrun krijgt aangebo
den. Om 16.05 uur hoopt ieder weer op
'Hernesseroord' terug te zijn.
We wensen de deelnemende chauffeurs
en de meerijdende bewoners dan ook
weer een heel fijne dag toe.
Op een parkeerplaats aan de Beatrixweg
te Ouddorp werd de ruitenwisser van
een personenauto vernield.
Op de Brouwersdam werd een afzet-
hek vernield.
Te Goedereede werd aan de Hoofddijk
een zwart/grijze citybike gestolen.
Op de Vrijheidsweg werd een grijs/
oranje kleurig surfzeil ontvreemd.
Op de Brouwersdam werd een antra-
cietkleurige Mercedes 300 voorzien van
het Belgische kenteken KEZ-290 ont
vreemd.
Tijdens een controle bleek dat twee
vakantiegangers gebruik maakten van
'gevonden' fietsen. Beiden waren dan
ook vergeten de 'gevonden' fietsen aan te
geven bij de politie. Tegen beide perso
nen werd proces-verbaal opgemaakt ter
wijl de fietsen weer aan de eigenaars
teruggegeven zullen worden.
Op de Deltahaven te Stellendam werd
een ruit van een personenauto ingesla
gen. Uit de auto werd echter niets
ontvreemd.
Het afgelopen weekend werd een ille
gale recreant bekeurd op de Brouwers
dam.
Tegen een inwoner uit Ouddorp werd
proces-verbaal opgemaakt terzake een
illegale camping in de gemeente Goede
reede.
De spullen voor de jaarmarkt zullen dit
jaar weer opgehaald worden, en wel
zaterdag 20 juni. Vanaf 9.00 uur zullen
wij weer langs komen. Bewoners van
buiten Herkingen kunnen hun spullen
van 9.00 tot 12.00 uur aanbieden bij de
loods van J. Tuinstra. Iedereen alvast
bedankt voor de medewerking.
Jaarmarktcommissie Herkingen
„Gij Galilese mannen, wat staat gij
en ziet op naar de hemel?"
„En zij stelden er twee".
(Handelingen 1:11a en 23a)
Wanneer er ergens in een bedrijf of in de
kerk een vacature ontstaat, wil men die
graag weer vervuld zien: Het werk moet
immers zo goed en snel mogelijk door
gaan! Soms is men er voorspoedig in,
maar soms spreekt men van een onver
vulbare vacature als er niemand is die de
lege plaats kan of wil innemen óf als er
geen financieel draagvlak voor is om die
vacature te vervullen.
Met de hemelvaart van de Heere Jezus
was er een lege plaats in de discipelen
kring ontstaan. Ze waren als wezen ach
tergelaten en niemand was bij machte
die plaats in te nemen.
Hoe zou dat ook kunnen? Gods eigen
Zoon, de enige volkomen Zaligmaker is
niet te vervangen: Ieder, hoe rijk geze
gend ook, kan voor anderen niet zijn wat
Hij is. We schieten in alles tekort.
Zo is het gemis van de rijke Christus de
grootste leegte en de diepste smart die
zich denken laat. Het doet schreeuwen
als een hert naar de waterstromen:
„Och, dat Gij de hemel scheurdet, dat
Gij nederkwaamt, dat de bergen van Uw
aangezicht vervloden".
De discipelen zagen na 's Heeren hemel
vaart dan ook verlangend omhoog: Zou
de Heere weerkomen? Ze konden Hem
niet missen. Geen dag; geen uur! Maar
ze zochten het wel in de goede richting:
Ze zagen omhoog! Neen, ze lieten hun
hoofden niet als een bieze hangen; ze
gaven zich niet over aan hun verdriet, de
leegte en het gemis. En zo bleef het ook
in de dagen daarna: In de opperzaal
kwamen ze elke dag samen en riepen ze
de Heere aan. Eén van hart en zin hoop
ten ze op de door Christus gegeven
belofte: Ik maak u wel wezen maar Ik
laat u geen wezen! Ik zal de Heilige
Geest, de Trooster, zenden. Die zal bij u
blijven en in u zijn. En gij zult Mijn
getuigen wezen in Jeruzalem, Samaria,
Galilea en tot aan de einden der aarde.
Mijn vacature zal weer vervuld worden
en ge zult niets tekort komen. Integen
deel, gij zult rijk en moedig zijn als nooit
tevoren: Mijn dienaren, die in Mijn
voetsporen zullen gaan en velen tot eeu
wige zegen zullen zijn. Uit verlies winst:
Zo zult gij na Mijn heengaan voortgaan.
Is het niet de belofte van Pinksteren en
moet het u niet het hoofd doen opheffen
als u zich van God verlaten en aan uzelf
overgeleverd voelt?
„Gij, Galilese mannen, wat staat gij en
ziet op naar de hemel?"
Maar in diezelfde dagen misten de disci
pelen nog een tweede uit hun kring! 't
Was helemaal op de achtergrond komen
te staan, toen ze het na 's Heeren lijden,
sterven, opstaan en verschijnen zo goed
gekregen hadden met en door Hem. Ze
hadden niemand gezien dan Jezus
alleen: Waarom zouden ze Judas dan
gemist hebben?
Dat werd na 's Heeren hemelvaart
anders. Petrus ging daarin voorop: Hij
sprak van het verschrikkelijke dat door
Judas gedaan en met hem gebeurd was.
Niet dat het buiten Gods Raad om
gegaan was, maar naar 's mensen ver
antwoordelijkheid was het één nog hui
veringwekkender dan het ander: Zo laag
kan het met een mens aflopen en het
gebied is op z'n plaats om voor zo groot
kwaad bewaard te worden!
Een tweede vacature dus!
Eén die ook vervuld moest worden:
„Een ander neme zijn opzienersambt"
staat er geschreven.
Daarom moest de hand aan de ploeg
geslagen worden: „En zij stelden er
twee", maar verder kwamen ze niet; en
ze legden het in Gods hand wie Hij zou
aanwijzen om Judas' plaats in te nemen.
Werken en bidden ging samen terwijl ze
vol verwachting uitzagen naar de komst
van de andere Trooster, de Heilige
Geest. Ze durfden het zelf niet aan: Wie
toch kent het hart dan alleen de Heere?
Waren ze daar niet van overtuigd ge
raakt na wat ze met Judas hadden
meegemaakt?
Matthias is het geworden.
Maar we horen niets meer van hem: Is
het dan toch Paulus geweest, die het
twaalftal verkozen apostelen weer heeft
volgemaakt?...
Ook van anderen horen we echter wei
nig of niets meer en toch waren ze onder
de twaalven. En is Paulus niet de
heidenapostel bij uitstek, die pas uitge
zonden is toen er een nieuwe vacature in
de discipelen apostelen) kring ont
stond omdat Jacobus, de broeder van
Johannes, met het zwaard gedood werd
door de koning Herodes?
De Heere vergist Zich niet en Hij zet
Zijn werk voort, ook al vallen dienaren
weg.
Hij stelt de één na de ander om te dienen
met de wijsheid en volharding van de
Heilige Geest, Die op Pinksteren de lege
plaats van Gods Zoon op aarde innam
en waakt over Zijn Kerk in de don
kerste tijden.
Die geen lege plaatsen laat omdat ook
de leegte van hart en leven niet buiten
Zijn Raad en voorzienig bestel omgaat:
Ja, Hij maakt leeg om uw lege leven te
kunnen vullen met Zijn overvloed aan
genade en gaven, met Zichzelf!
Mh.
W.H.v.K.
verhuizingen - verpalfkingen
Lorentz 1 Cricketpad 15
3241 LX Middelharnis 3223 EA Hellevoetsluis
Tel. 01870-82188 Tel. 01883-20016
Kreeftstraat 36 Wielsingel 24
4301 ZD Zierikzee 3261 VJ Oud-Beijerland
Tel. 01110-13163 Tel. 01860-13624
Flakkee Expresse... opvallend goed in verhulzen
voor particulier en bedrijf
Morgen, zaterdag 20 juni, hoopt de
brandweer van Nieuwe Tonge een ge
westelijke wedstrijd te organiseren in de
klasse Tas HD.
Op deze wedstrijd hopen we alle ploe
gen een leerzame wedstrijd voor te scho
telen. Voor de mensen waarbij de term
Tas HD niet veel zegt een kleine uitleg.
De letters Tas staan voor tankautospuit
en de letters HD voor hoge druk. Dat wil
zoveel zeggen als dat het om een brand
weerauto gaat die een bepaalde hoeveel
heid water bij zich heeft en dit onder
hoge druk kan gebruiken voor de brand
bestrijding. Het gaat dan niet om een
uitslaande brand, maar om een begin
van brand in een keuken, slaapkamer of
bij de kachel. Vroeger moest men bij
iedere brand bij gebrek aan speciaal
materiaal altijd pompen én verzuipen.
Maar nu in onze moderne tijd kan men
mede door gebruik van water onder
hoge druk bij een begin van brand
veel doen.
Dus daar zal ook de wedstrijd om
draaien. Snelheid en inzicht samenvoe
gen tot een goed geheel en met gebruik
van perslucht en hoge druk de eventuele
slachtoffers te redden en de brand snel
te blussen. Zo ziet u het zal er op 20 juni
14x om spannen als de ploegen hun
opdracht krijgen.
Dit alles is goed voor het publiek te zien
en daarom nodigen wij als Brandweer
Nieuwe Tonge u graag uit om de mensen
die altijd voor u klaar staan eens van
dichtbij aan het werk te zien.
Het is zeker geen spelletje voor ons eigen
plezier, maar een spel om als bij u de
haan kraait altijd goed geoefend paraat
te staan.
De wedstrijd is in ons dorp zelf, maar
mocht u het niet op zoeken aan laten
komen, kom dan naar de kazerne aan de
Achterweg en daar helpen wij u graag
verder. Tot ziens op 20 juni.
Bluseenheid Nieuwe Tonge
Zondag 28 juni 1992 om 10.00 uur is het
weer zover. We hebben dan weer een
jeugddienst. Het thema is deze keer 'Bui
gen en barsten'.
Verder werken mee ds. Romkes uit West-
maas en het koor Vaya Con Dios uit
Zuidland. Na afloop hebben we weer
een lekker bakje koffie of een heerlijke
beker limonade.
Komt dus allen, tot ziens op 28 juni.
De jeugddienstcommissie
Voor orgelliefhebbers staan aanstaande
zaterdag, D.V. 20 juni, de deuren van de
Hervormde Kerk te Sommelsdijk open.
Een zestiental aankomende organisten
zal een scala aan fraaie orgelmuziek uit
voeren op het Meere-orgel in deze
kerk.
Onder leiding van hun docent, Paul Kie
viet, hebben ze een gevarieerd pro
gramma ingestudeerd waarvan ze ook
willen laten genieten.
De muziek die wordt gespeeld geeft een
interessant beeld van wat er door (soms
nog heel jonge) amateur-organisten kan
worden bereikt met enthousiasme èn
inzet. Dat hiervoor een prachtig histo
risch orgel als dat in Sommelsdijk mag
worden gebruikt is bijzonder fijn èn
leerzaam.
Het programma voorziet o.m. in 'ga
lante' 18e eeuwse muziek, werk van twee
leden van de familie Bach (vader en
zoon), engelse voluntarymuziek, Tele-
mann, Pachelbel, Sweelinck, recente
psalmbewerkingen van Geert Bieriing
en Paul Kieviet, en muziek van Jan
Zwart ('Een vaste burcht'). Eén leerling
speelt een eigen compositie.
Welkom! De aanvang is om 20.00 uur.
Toegang vrij.
^^4^.^^J^***^^^^♦*♦♦♦♦♦♦♦♦»♦♦♦♦♦♦*»♦*♦***♦*♦»*»♦♦*♦♦*♦♦***♦♦♦*♦*♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦¥♦**♦♦♦♦
Morgenochend om zes uur wacht ik jul
lie allemaal bij de West-Monsterkerk en
vergeet niet om je gereedschap mee te
brengen, want dat kunnen we voor deze
schoonmaak niet missen".
De meesten reageren enthousiast en
men is vastbesloten de volgende dag de
beeldenstorm voort te zetten. Na deze afspraak
gaan de mannen naar huis en ook Hans de kleer
maker haast zich naar zijn woning achter de St.
Pieterskerk. Adriaanken en haar moeder zitten
reeds lang in de grootste spanning op hem te
wachten. Maar als de vrouw van Hans alles hoort
schudt zij telkens het hoofd. Nee, zo moet het niet.
Het wil er bij Adriaanken niet in, dat de Heere
door zulke middelen gediend wil worden. Toch
begint zij te twijfelen, als Hans haar op EHa wijst,
die op Gods bevel de Baaispriesters doodde.
Maar ook in het hart van lange Hans is er veel
strijd. Hij voelt, dat geweld in de geestelijke strijd
niet past en dat dit nooit tot de eer des Heeren kan
zijn. Ja, dat moet Hans beamen, daar kan hij niet
van onderuit. Maar als de kleermaker aan de
martelvuren dacht, die ook in Middelburg had
den gebrand, dan vervult hem een gevoel van
wraak en maakt hij zichzelf wijs dat de Heere
Zich in Zijn straffen vaak van mensen bedient.
Boordevol gedachten gaat het gezin van de kleer
maker naar bed. Het is later dan anders gewor
den, maar hoe kan het ook anders. Daarvoor is er
deze dag teveel gebeurd.
Nog voordat de zon boven de horizon is versche
nen, staat lange Hans op. Hij kan het in bed niet
meer uithouden. Het is overal nog even stil, zo te
zien ligt iedereen nog te slapen. De rust heeft ook
invloed op de kleermaker en zijn gespannen
zenuwen worden er door gekalmeerd. Even later
gaat hij naar zijn werkplaats en knielt neer om te
bidden. Daarna haalt hij zijn Liesveldse Bijbel
tevoorschijn om zich daarin een ogenblik te ver
diepen. Er komt echter niets van terecht, want
daar valt de klopper op de deur. Haastig bergt
Hans de Bijbel weer op in de hoekkast in zijn
werkplaats en een minuut later opent hij de deur.
Voor hem staat Jacob de Questere die meteen met
de deur in huis valt:
„Je hebt je niet verslapen meester Hans, kom
direkt mee, want het zal een drukke dag worden.
En we zijn de eersten niet, want er staan al veel
vrienden op ons te wachten. We moeten nu han
delen en voor onze rechten opkomen". Hans blijft
echter zwijgend in het deurgat staan. Hij is het
met zichzelf niet eens of hij meegaan zal of niet.
De Questere ziet het en met overredende stem
zegt hij: „Schiet nou op meester Hans, laten we
niet te lang op ons laten wachten. Adriaan de lijn-
draaier, Sampson de timmerman, Hans de beeld
snijder, en zoveel anderen staan reeds lang bij
de kerk".
Hans schudt het hoofd en antwoordt onzeker:
„Het is mij niet duidelijk of we er goed aan doen.
Ik ben bereid als het nodig mocht zijn mijn leven
voor de goede zaak te geven, al zal ik het marte
laarschap niet zoeken. Maar ik vraag me af of de
Heere Zijn zegen over daden van geweld kan
geven. Moeten we niet liever smaadheid lijden en
de voetstappen drukken van de Heere Jezus, want
Zijn tijd is altijd de beste tijd".
De Questere kijkt Hans met verbazing aan en
direkt heeft hij zijn weerwoord klaar.
„Maar heeft de Heere ons dan Zelf niet het voor
beeld gegeven, toen Hij de tempel, het huis Zijns
Vaders, reinigde van de koophandel? En als de
Heere de tempel een moordenaarskuil noemde
omdat de wisselaars daar hun geldzaken afdeden
en de handelaars hun handel dreven, hebben wij
dan geen recht om de roomse kerk eveneens een
afgodstempel te noemen en wordt het dan geen
tijd om handelend op te treden?" In het hart van
lange Hans woedt een zware strijd. Wat moest hij
doen? Wat De Questere zegt is waar, maar
toch...?
„Denk eens aan de gevangenen om des geloofs
wil in de Steen", begint de diaken weer; „Mogen
we hen door onze lafheid aan de marteldood
overleveren? Ook de pastoor van Biggekerke
bevindt zich daar en vooral hem wacht een ver
schrikkelijke straf omdat h ij zijn priesterambt
heeft ontwijd". Lange Hans veert overeind en ter
wijl hij zijn wenkbrauwen fronst zegt hij: „Ja, je
hebt gelijk, we moeten er iets aan doen en de
Heere geve er Zijn zegen over. We zullen nu de
afgoderij in de kerk uitroeien".
Even later valt de deur in het slot en zo vlugt ze
kunnen lopen beide mannen naar de grote markt,
waar reeds een grote menigte voor de kerk staat te
wachten. Het lijkt wel alsof men op de komst van
De Questere heeft gewacht, want zodra krijgt de
menigte hem en lange Hans in het oog of onder
een oorverdovend gejuich wordt de kerkdeur van
de West-Monster met felle bijlslagen in stukken
gehakt. Het duurt dan ook niet lang of de beelden
stormers, aangevuurd door de oude Stulte, stor
men de kerk binnen. Met zijn houten kruk wijst
hij de sieraden aan die de vorige dag gespaard
zijn gebleven. Ook het heihg Sacramentshuisje
wordt met een touw naar beneden gehaald. De
hosties rollen over de grond maar worden onder
hoongelach vertrapt. Vooral het viskopersaltaar
wordt zwaar beschadigd, terwijl er van het altaar
dat de opstanding voorstelt bijna niets over
blijft.
Binnen een uur is de West-Monster van de beel
den en sieraden gezuiverd en joelend en juichend
verlaten zij de kerk om ook de andere kerken
onder handen te nemen. Een gedeelte van de
beeldenstormers trekt naar de Oost-Monster- of
abdijkerk. In een minimum van tijd wordt de
deur van de Voorkerk in stukken gehakt en begint
ook hier het vemielingswerk. In niets ontziende
woede worden de beelden van hun voetstuk
gehaald en met bijlslagen verpulverd. De fraaie
altaren ondergaan spoedig hetzelfde lot. Steeds
meer mensen komen nu op de been en de toe
staand begint in Middelburg chaotisch te wor
den.
De pastoor van deze parochiekerk is onmiddel
lijk na de komst van de beeldenstormers naar
burgemeester Claesz. gegaan om namens de bis
schop hulp te vragen. Direkt daarna gaat burge
meester Claesz. met zijn ambtgenoot Joosse naar
de abdij om poolshoogte te nemen. Onderweg
sluit een groep geestelijken zich bij hen aan. Zij
durven echter de kerk niet binnen te gaan uit
vrees dat het volk zich tegen hen zal keren.
De beide burgemeesters gaan zonder aarzelen de
kerk binnen, om te trachten een eind te maken
aan de vemielzucht van het volk. Hun verzoek de
beelden en altaren te sparen heeft echter geen
enkel resultaat. Zij zien dan ook wel dat zij niets
kunnen doen, het volk luistert niet eens. Dan sme
ken zij om in elk geval het tafereel uit het hoog
koor en de sculpture van Graaf Willem te sparen,
op voorwaarde dat deze binnen 24 uur uit de kerk
zullen worden verwijderd. Dit verzoek wordt toe
gestaan en met een man of zeven gaan zij naar het
hoogkoor om dit te beschermen. Het gelukt hen
deze waardevolle dingen te behouden.
(wordt vervolgd)