EIIIVI1DEt1-niEUW5 m Politieberichten Overdenking uit de Heilige Schrift Weer truckrun met verstandelijk gehandicapten Brandweerwedstrijden in Nieuwe Tonge HERINNERING HET KIJKVENSTER Jaarmarkt Herkingen Twee vacatures Jeugddienst Exodusl(erl( 'ingU - Een hindoe in het CDA - Kleurloos - Christelijk of humanistisch? Morgen, zaterdag 20 juni vertrek ken er (om 10.15 uur) zo'n 125 trucks en bussen vanaf de Oost Havendijk in Middelharnis. De Oost Havendijk is de straat waar het tehuis voor verstandelijk gehandi capten Hernesseroord is gevestigd, en het is vanuit dit tehuis dat de trucks en bussen vertrekken. een huis verkopen... Makelaar Tamboer De ideale oplossing voor ieder een die met een dubbel l<ijk- probleem te kampen heeft. Brilleglazen met een komforta- bel breed leesdeel dat geleide lijk en zonder zictitbare overgang verloopt naar de sterkte die u nodig heeft om ook in de verte goed te kunnen zien. Maak eens een afspraak en wij vertellen u alles over goed zien op iedere afstand met één en dezelfde bril. 9? WCENT/?^ Zandpad 56 Middelharnis Tel. (01870) 8 34 37 GOEDEREEDE Vernieling Diefstal Illegale recreatie Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw rmeubelen als eieren. flakkee expresse bv - 15 - 2e Blad VRIJDAG 19 JUNI 1992 No. 6109 blik op kerk en samenleving In de CDA-fraktie van de Tweede Kamer heeft een zekere heer Ramlal zijn intrede gedaan. Zoals de naam al doet vermoeden is hij een allochtoon, namelijk een Surinaamse hindoe. Dat is toch wel een gebeurtenis om even bij stil te staan. Dat mensen uit het buitenland, zelfs mensen van een ander ras of met een andere huidskleur, die zich blijvend in ons land hebben gevestigd, deelnemen aan de Nederlandse politiek, en zetels innemen in gemeenteraden, provinciale staten of kamers, dat is uiteraard het probleem niet. Wanneer ze helemaal zijn geïntegreerd in onze samenleving, dan mogen ze ook politieke verantwoor delijkheid dragen. Maar kan een niet- christen namens het CDA- de partij die toch nog altijd de C in haar naam heeft staan - in de Tweede Kamer zitten? In het begin van de jaren 80 is het CDA tot stand gekomen. De Katholieke Volks partij, de Anti Revolutionaire Partij en de Christelijk Historische Unie gingen samen één christelijk front vormen. Ze waren daartoe min of meer gedwongen doordat ze - de één meer, de ander min der - hun eigen partij zagen afkalven. Samen sterker, werd de leus. Met name voor de ARP was dat niet zo'n probleem. Had hun voorman. Abraham Kuyper De 'vracht' welke de chauffeurs deze dag vervoeren is zeer en zeer kostbaar, het zijn namelijk de bewoners van dit tehuis. Zij zijn voor de vijfde maal door de chauffeursvereniging Flakkee uitge nodigd om deel te nemen aan een zoge naamde truckrun. De rit met deze bewoners voert via Mid delharnis, Sommelsdijk, Dirksland, Me lissant en Goedereede naar de Brouwers- dam. Daar zullen de bewoners overstap pen in een tram van het Rijdend Tram Museum wat daar gevestigd is en deze zullen de bewoners met een authentieke stoomtram vervoeren naar Port Zélande. Hier zullen de bewoners pannekoeken gaan eten. 's Middags gaan de trucks weer terug via Ouddorp, Stellendam, Dirksland, Sommelsdijk en Middel harnis. niet gezegd dat we 'met Rome stoelen op één en dezelfde wortel des geloofs'? Bin nen de CHU stond men altijd wat meer gereserveerd tegenover Rome. Maar goed, de fusie ging door. Al zijn na meer dan tien jaar de zogenaamde 'bloed groepen' toch altijd nog herkenbaar, en al speelt het bij bepaalde benoemingen nog wel degelijk een rol tot welke van die bloedgroepen iemand behoort... 4: Het samengaan van een rooms-katho- lieke partij met twee protestants-christe- lijke partijen was voor sommigen al onverteerbaar. De kloof tussen Rome en de Reformatie is te diep, dan dat ze zou kunnen worden overbrugd, zonder ver loochening van beginselen. Geen won der dat het CDA geworden is tot een partij waarin de christelijke elementen uiterst vaag geworden zijn. Ook al is het officiële uitgangspunt nog 'het bijbels getuigenis van Gods geboden en belof ten', en al spreekt men graag over 'Evan gelische inspiratie'. Met een beetje goe de wil kan men Rome en de Reformatie nog onder deze noemer samenbrengen, maar in de pohtieke besluitvorming komt er weinig meer van deze beginse len uit de verf Maar wat betekenen deze leuzes nu, wanneer ook niet-christenen deel kun nen uitmaken van de Kamerfraktie? Voor een hindoe is de bijbel, het Evange- He, geen norm of uitgangspunt. Maar wat dan wel? Toen de heer Ramlal werd gevraagd naar wat hem nu in het CDAa aantrok, noemde hij als voornaamste punten: het sterke solidariteitsgevoel en het geloof in de eigen verantwoordelijk heid van de mens. Zijn dat nu nog christelijke beginselen of louter humanistische? En in het laat ste geval: wat betekent dat de C nog in het CDA? Wie het weet mag het zeggen... Waarnemer met optimaal resultaat Tel. (01870)8 34 77 iNVMi De dag zal muzikaal begeleid worden in Dirksland waar de muziekvereniging Amicitia die dag op het Schakelplein een muziek Play-inn organiseert, terwijl de boerenkapel van Goedereede de bewoners welkom zal heten bij Port Zélande met een muzikale groet. Het bestuur van de chauffeursvereni ging is blij dat er weer talloze transport ondernemers bereid zijn gebleken hun materiaal beschikbaar te stellen. Uiteraard zijn zij ook zeer verguld met de medewerking van de chauffeurs die toch ook weer opnieuw bereid zijn hun vrije zaterdag ter beschikking te willen stellen om de rit te gaan maken. En natuurlijk mogen de bestuursleden dank baar zijn voor verdere gestes vanuit het bedrijfsleven en vanuit andere vereni gingen voor de spontane hulp en voor de verrassingszak welke iedere bewoner na afloop van de truckrun krijgt aangebo den. Om 16.05 uur hoopt ieder weer op 'Hernesseroord' terug te zijn. We wensen de deelnemende chauffeurs en de meerijdende bewoners dan ook weer een heel fijne dag toe. Op een parkeerplaats aan de Beatrixweg te Ouddorp werd de ruitenwisser van een personenauto vernield. Op de Brouwersdam werd een afzet- hek vernield. Te Goedereede werd aan de Hoofddijk een zwart/grijze citybike gestolen. Op de Vrijheidsweg werd een grijs/ oranje kleurig surfzeil ontvreemd. Op de Brouwersdam werd een antra- cietkleurige Mercedes 300 voorzien van het Belgische kenteken KEZ-290 ont vreemd. Tijdens een controle bleek dat twee vakantiegangers gebruik maakten van 'gevonden' fietsen. Beiden waren dan ook vergeten de 'gevonden' fietsen aan te geven bij de politie. Tegen beide perso nen werd proces-verbaal opgemaakt ter wijl de fietsen weer aan de eigenaars teruggegeven zullen worden. Op de Deltahaven te Stellendam werd een ruit van een personenauto ingesla gen. Uit de auto werd echter niets ontvreemd. Het afgelopen weekend werd een ille gale recreant bekeurd op de Brouwers dam. Tegen een inwoner uit Ouddorp werd proces-verbaal opgemaakt terzake een illegale camping in de gemeente Goede reede. De spullen voor de jaarmarkt zullen dit jaar weer opgehaald worden, en wel zaterdag 20 juni. Vanaf 9.00 uur zullen wij weer langs komen. Bewoners van buiten Herkingen kunnen hun spullen van 9.00 tot 12.00 uur aanbieden bij de loods van J. Tuinstra. Iedereen alvast bedankt voor de medewerking. Jaarmarktcommissie Herkingen „Gij Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar de hemel?" „En zij stelden er twee". (Handelingen 1:11a en 23a) Wanneer er ergens in een bedrijf of in de kerk een vacature ontstaat, wil men die graag weer vervuld zien: Het werk moet immers zo goed en snel mogelijk door gaan! Soms is men er voorspoedig in, maar soms spreekt men van een onver vulbare vacature als er niemand is die de lege plaats kan of wil innemen óf als er geen financieel draagvlak voor is om die vacature te vervullen. Met de hemelvaart van de Heere Jezus was er een lege plaats in de discipelen kring ontstaan. Ze waren als wezen ach tergelaten en niemand was bij machte die plaats in te nemen. Hoe zou dat ook kunnen? Gods eigen Zoon, de enige volkomen Zaligmaker is niet te vervangen: Ieder, hoe rijk geze gend ook, kan voor anderen niet zijn wat Hij is. We schieten in alles tekort. Zo is het gemis van de rijke Christus de grootste leegte en de diepste smart die zich denken laat. Het doet schreeuwen als een hert naar de waterstromen: „Och, dat Gij de hemel scheurdet, dat Gij nederkwaamt, dat de bergen van Uw aangezicht vervloden". De discipelen zagen na 's Heeren hemel vaart dan ook verlangend omhoog: Zou de Heere weerkomen? Ze konden Hem niet missen. Geen dag; geen uur! Maar ze zochten het wel in de goede richting: Ze zagen omhoog! Neen, ze lieten hun hoofden niet als een bieze hangen; ze gaven zich niet over aan hun verdriet, de leegte en het gemis. En zo bleef het ook in de dagen daarna: In de opperzaal kwamen ze elke dag samen en riepen ze de Heere aan. Eén van hart en zin hoop ten ze op de door Christus gegeven belofte: Ik maak u wel wezen maar Ik laat u geen wezen! Ik zal de Heilige Geest, de Trooster, zenden. Die zal bij u blijven en in u zijn. En gij zult Mijn getuigen wezen in Jeruzalem, Samaria, Galilea en tot aan de einden der aarde. Mijn vacature zal weer vervuld worden en ge zult niets tekort komen. Integen deel, gij zult rijk en moedig zijn als nooit tevoren: Mijn dienaren, die in Mijn voetsporen zullen gaan en velen tot eeu wige zegen zullen zijn. Uit verlies winst: Zo zult gij na Mijn heengaan voortgaan. Is het niet de belofte van Pinksteren en moet het u niet het hoofd doen opheffen als u zich van God verlaten en aan uzelf overgeleverd voelt? „Gij, Galilese mannen, wat staat gij en ziet op naar de hemel?" Maar in diezelfde dagen misten de disci pelen nog een tweede uit hun kring! 't Was helemaal op de achtergrond komen te staan, toen ze het na 's Heeren lijden, sterven, opstaan en verschijnen zo goed gekregen hadden met en door Hem. Ze hadden niemand gezien dan Jezus alleen: Waarom zouden ze Judas dan gemist hebben? Dat werd na 's Heeren hemelvaart anders. Petrus ging daarin voorop: Hij sprak van het verschrikkelijke dat door Judas gedaan en met hem gebeurd was. Niet dat het buiten Gods Raad om gegaan was, maar naar 's mensen ver antwoordelijkheid was het één nog hui veringwekkender dan het ander: Zo laag kan het met een mens aflopen en het gebied is op z'n plaats om voor zo groot kwaad bewaard te worden! Een tweede vacature dus! Eén die ook vervuld moest worden: „Een ander neme zijn opzienersambt" staat er geschreven. Daarom moest de hand aan de ploeg geslagen worden: „En zij stelden er twee", maar verder kwamen ze niet; en ze legden het in Gods hand wie Hij zou aanwijzen om Judas' plaats in te nemen. Werken en bidden ging samen terwijl ze vol verwachting uitzagen naar de komst van de andere Trooster, de Heilige Geest. Ze durfden het zelf niet aan: Wie toch kent het hart dan alleen de Heere? Waren ze daar niet van overtuigd ge raakt na wat ze met Judas hadden meegemaakt? Matthias is het geworden. Maar we horen niets meer van hem: Is het dan toch Paulus geweest, die het twaalftal verkozen apostelen weer heeft volgemaakt?... Ook van anderen horen we echter wei nig of niets meer en toch waren ze onder de twaalven. En is Paulus niet de heidenapostel bij uitstek, die pas uitge zonden is toen er een nieuwe vacature in de discipelen apostelen) kring ont stond omdat Jacobus, de broeder van Johannes, met het zwaard gedood werd door de koning Herodes? De Heere vergist Zich niet en Hij zet Zijn werk voort, ook al vallen dienaren weg. Hij stelt de één na de ander om te dienen met de wijsheid en volharding van de Heilige Geest, Die op Pinksteren de lege plaats van Gods Zoon op aarde innam en waakt over Zijn Kerk in de don kerste tijden. Die geen lege plaatsen laat omdat ook de leegte van hart en leven niet buiten Zijn Raad en voorzienig bestel omgaat: Ja, Hij maakt leeg om uw lege leven te kunnen vullen met Zijn overvloed aan genade en gaven, met Zichzelf! Mh. W.H.v.K. verhuizingen - verpalfkingen Lorentz 1 Cricketpad 15 3241 LX Middelharnis 3223 EA Hellevoetsluis Tel. 01870-82188 Tel. 01883-20016 Kreeftstraat 36 Wielsingel 24 4301 ZD Zierikzee 3261 VJ Oud-Beijerland Tel. 01110-13163 Tel. 01860-13624 Flakkee Expresse... opvallend goed in verhulzen voor particulier en bedrijf Morgen, zaterdag 20 juni, hoopt de brandweer van Nieuwe Tonge een ge westelijke wedstrijd te organiseren in de klasse Tas HD. Op deze wedstrijd hopen we alle ploe gen een leerzame wedstrijd voor te scho telen. Voor de mensen waarbij de term Tas HD niet veel zegt een kleine uitleg. De letters Tas staan voor tankautospuit en de letters HD voor hoge druk. Dat wil zoveel zeggen als dat het om een brand weerauto gaat die een bepaalde hoeveel heid water bij zich heeft en dit onder hoge druk kan gebruiken voor de brand bestrijding. Het gaat dan niet om een uitslaande brand, maar om een begin van brand in een keuken, slaapkamer of bij de kachel. Vroeger moest men bij iedere brand bij gebrek aan speciaal materiaal altijd pompen én verzuipen. Maar nu in onze moderne tijd kan men mede door gebruik van water onder hoge druk bij een begin van brand veel doen. Dus daar zal ook de wedstrijd om draaien. Snelheid en inzicht samenvoe gen tot een goed geheel en met gebruik van perslucht en hoge druk de eventuele slachtoffers te redden en de brand snel te blussen. Zo ziet u het zal er op 20 juni 14x om spannen als de ploegen hun opdracht krijgen. Dit alles is goed voor het publiek te zien en daarom nodigen wij als Brandweer Nieuwe Tonge u graag uit om de mensen die altijd voor u klaar staan eens van dichtbij aan het werk te zien. Het is zeker geen spelletje voor ons eigen plezier, maar een spel om als bij u de haan kraait altijd goed geoefend paraat te staan. De wedstrijd is in ons dorp zelf, maar mocht u het niet op zoeken aan laten komen, kom dan naar de kazerne aan de Achterweg en daar helpen wij u graag verder. Tot ziens op 20 juni. Bluseenheid Nieuwe Tonge Zondag 28 juni 1992 om 10.00 uur is het weer zover. We hebben dan weer een jeugddienst. Het thema is deze keer 'Bui gen en barsten'. Verder werken mee ds. Romkes uit West- maas en het koor Vaya Con Dios uit Zuidland. Na afloop hebben we weer een lekker bakje koffie of een heerlijke beker limonade. Komt dus allen, tot ziens op 28 juni. De jeugddienstcommissie Voor orgelliefhebbers staan aanstaande zaterdag, D.V. 20 juni, de deuren van de Hervormde Kerk te Sommelsdijk open. Een zestiental aankomende organisten zal een scala aan fraaie orgelmuziek uit voeren op het Meere-orgel in deze kerk. Onder leiding van hun docent, Paul Kie viet, hebben ze een gevarieerd pro gramma ingestudeerd waarvan ze ook willen laten genieten. De muziek die wordt gespeeld geeft een interessant beeld van wat er door (soms nog heel jonge) amateur-organisten kan worden bereikt met enthousiasme èn inzet. Dat hiervoor een prachtig histo risch orgel als dat in Sommelsdijk mag worden gebruikt is bijzonder fijn èn leerzaam. Het programma voorziet o.m. in 'ga lante' 18e eeuwse muziek, werk van twee leden van de familie Bach (vader en zoon), engelse voluntarymuziek, Tele- mann, Pachelbel, Sweelinck, recente psalmbewerkingen van Geert Bieriing en Paul Kieviet, en muziek van Jan Zwart ('Een vaste burcht'). Eén leerling speelt een eigen compositie. Welkom! De aanvang is om 20.00 uur. Toegang vrij. ^^4^.^^J^***^^^^♦*♦♦♦♦♦♦♦♦»♦♦♦♦♦♦*»♦*♦***♦*♦»*»♦♦*♦♦*♦♦***♦♦♦*♦*♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦¥♦**♦♦♦♦ Morgenochend om zes uur wacht ik jul lie allemaal bij de West-Monsterkerk en vergeet niet om je gereedschap mee te brengen, want dat kunnen we voor deze schoonmaak niet missen". De meesten reageren enthousiast en men is vastbesloten de volgende dag de beeldenstorm voort te zetten. Na deze afspraak gaan de mannen naar huis en ook Hans de kleer maker haast zich naar zijn woning achter de St. Pieterskerk. Adriaanken en haar moeder zitten reeds lang in de grootste spanning op hem te wachten. Maar als de vrouw van Hans alles hoort schudt zij telkens het hoofd. Nee, zo moet het niet. Het wil er bij Adriaanken niet in, dat de Heere door zulke middelen gediend wil worden. Toch begint zij te twijfelen, als Hans haar op EHa wijst, die op Gods bevel de Baaispriesters doodde. Maar ook in het hart van lange Hans is er veel strijd. Hij voelt, dat geweld in de geestelijke strijd niet past en dat dit nooit tot de eer des Heeren kan zijn. Ja, dat moet Hans beamen, daar kan hij niet van onderuit. Maar als de kleermaker aan de martelvuren dacht, die ook in Middelburg had den gebrand, dan vervult hem een gevoel van wraak en maakt hij zichzelf wijs dat de Heere Zich in Zijn straffen vaak van mensen bedient. Boordevol gedachten gaat het gezin van de kleer maker naar bed. Het is later dan anders gewor den, maar hoe kan het ook anders. Daarvoor is er deze dag teveel gebeurd. Nog voordat de zon boven de horizon is versche nen, staat lange Hans op. Hij kan het in bed niet meer uithouden. Het is overal nog even stil, zo te zien ligt iedereen nog te slapen. De rust heeft ook invloed op de kleermaker en zijn gespannen zenuwen worden er door gekalmeerd. Even later gaat hij naar zijn werkplaats en knielt neer om te bidden. Daarna haalt hij zijn Liesveldse Bijbel tevoorschijn om zich daarin een ogenblik te ver diepen. Er komt echter niets van terecht, want daar valt de klopper op de deur. Haastig bergt Hans de Bijbel weer op in de hoekkast in zijn werkplaats en een minuut later opent hij de deur. Voor hem staat Jacob de Questere die meteen met de deur in huis valt: „Je hebt je niet verslapen meester Hans, kom direkt mee, want het zal een drukke dag worden. En we zijn de eersten niet, want er staan al veel vrienden op ons te wachten. We moeten nu han delen en voor onze rechten opkomen". Hans blijft echter zwijgend in het deurgat staan. Hij is het met zichzelf niet eens of hij meegaan zal of niet. De Questere ziet het en met overredende stem zegt hij: „Schiet nou op meester Hans, laten we niet te lang op ons laten wachten. Adriaan de lijn- draaier, Sampson de timmerman, Hans de beeld snijder, en zoveel anderen staan reeds lang bij de kerk". Hans schudt het hoofd en antwoordt onzeker: „Het is mij niet duidelijk of we er goed aan doen. Ik ben bereid als het nodig mocht zijn mijn leven voor de goede zaak te geven, al zal ik het marte laarschap niet zoeken. Maar ik vraag me af of de Heere Zijn zegen over daden van geweld kan geven. Moeten we niet liever smaadheid lijden en de voetstappen drukken van de Heere Jezus, want Zijn tijd is altijd de beste tijd". De Questere kijkt Hans met verbazing aan en direkt heeft hij zijn weerwoord klaar. „Maar heeft de Heere ons dan Zelf niet het voor beeld gegeven, toen Hij de tempel, het huis Zijns Vaders, reinigde van de koophandel? En als de Heere de tempel een moordenaarskuil noemde omdat de wisselaars daar hun geldzaken afdeden en de handelaars hun handel dreven, hebben wij dan geen recht om de roomse kerk eveneens een afgodstempel te noemen en wordt het dan geen tijd om handelend op te treden?" In het hart van lange Hans woedt een zware strijd. Wat moest hij doen? Wat De Questere zegt is waar, maar toch...? „Denk eens aan de gevangenen om des geloofs wil in de Steen", begint de diaken weer; „Mogen we hen door onze lafheid aan de marteldood overleveren? Ook de pastoor van Biggekerke bevindt zich daar en vooral hem wacht een ver schrikkelijke straf omdat h ij zijn priesterambt heeft ontwijd". Lange Hans veert overeind en ter wijl hij zijn wenkbrauwen fronst zegt hij: „Ja, je hebt gelijk, we moeten er iets aan doen en de Heere geve er Zijn zegen over. We zullen nu de afgoderij in de kerk uitroeien". Even later valt de deur in het slot en zo vlugt ze kunnen lopen beide mannen naar de grote markt, waar reeds een grote menigte voor de kerk staat te wachten. Het lijkt wel alsof men op de komst van De Questere heeft gewacht, want zodra krijgt de menigte hem en lange Hans in het oog of onder een oorverdovend gejuich wordt de kerkdeur van de West-Monster met felle bijlslagen in stukken gehakt. Het duurt dan ook niet lang of de beelden stormers, aangevuurd door de oude Stulte, stor men de kerk binnen. Met zijn houten kruk wijst hij de sieraden aan die de vorige dag gespaard zijn gebleven. Ook het heihg Sacramentshuisje wordt met een touw naar beneden gehaald. De hosties rollen over de grond maar worden onder hoongelach vertrapt. Vooral het viskopersaltaar wordt zwaar beschadigd, terwijl er van het altaar dat de opstanding voorstelt bijna niets over blijft. Binnen een uur is de West-Monster van de beel den en sieraden gezuiverd en joelend en juichend verlaten zij de kerk om ook de andere kerken onder handen te nemen. Een gedeelte van de beeldenstormers trekt naar de Oost-Monster- of abdijkerk. In een minimum van tijd wordt de deur van de Voorkerk in stukken gehakt en begint ook hier het vemielingswerk. In niets ontziende woede worden de beelden van hun voetstuk gehaald en met bijlslagen verpulverd. De fraaie altaren ondergaan spoedig hetzelfde lot. Steeds meer mensen komen nu op de been en de toe staand begint in Middelburg chaotisch te wor den. De pastoor van deze parochiekerk is onmiddel lijk na de komst van de beeldenstormers naar burgemeester Claesz. gegaan om namens de bis schop hulp te vragen. Direkt daarna gaat burge meester Claesz. met zijn ambtgenoot Joosse naar de abdij om poolshoogte te nemen. Onderweg sluit een groep geestelijken zich bij hen aan. Zij durven echter de kerk niet binnen te gaan uit vrees dat het volk zich tegen hen zal keren. De beide burgemeesters gaan zonder aarzelen de kerk binnen, om te trachten een eind te maken aan de vemielzucht van het volk. Hun verzoek de beelden en altaren te sparen heeft echter geen enkel resultaat. Zij zien dan ook wel dat zij niets kunnen doen, het volk luistert niet eens. Dan sme ken zij om in elk geval het tafereel uit het hoog koor en de sculpture van Graaf Willem te sparen, op voorwaarde dat deze binnen 24 uur uit de kerk zullen worden verwijderd. Dit verzoek wordt toe gestaan en met een man of zeven gaan zij naar het hoogkoor om dit te beschermen. Het gelukt hen deze waardevolle dingen te behouden. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1992 | | pagina 5