Gemeente Goedereede bepleitte
visserijbelangen op Europees niveau
R.E.D. en EMGO hopen in 1993
een groot windenergiepari( te bouwen
Vanuit Middelharnis met jacht naar Ameriica
Plaatwerk
St4ig
....MmiminMeê
korels
autoschade
AMf'
Citroen- Hesselmk
KIEVIT WARMTE
OPEN JEUGDWERK
Garage Knöps B.V.
VERWERS auto's
Kollekte
Ned.
Rode Kruis
Ramoco b.v.
alle merken
VRIJDAG 22 MEI 1992
No. 6102
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 8 26 29. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. (01870) 8 33 92
FAX (01870) 8 57 36
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
KWARTAALABONNEMENT 13,50 JAARABONNEMENT 52,00
ADVERTENTIEPRIJS 38 cent per mm; bij contract speciaal tarief.
Giro 167930 Bank: Rabo Middelharnis Rek.no*. 34.20.01.108
Het gemeentebestuur van Goede
reede heeft van de unieke gelegen
heid gebruik kunnen maken om het
visserijbeleid, zowel nationaal als
internationaal bezien, nader te be
spreken met vertegenwoordigers van
de (sub)commissie voor de visserij
van het Europees Parlement.
Via de heer Visser jr. (zoon van wethou
der Visser), die als parlementair mede
werker fungeert van één der leden van
het Europees Parlement, kon de com
missie voor de visserij uit deze gemeente
worden geïnviteerd om de bespreking in
commissieverband van het Europees
Parlement mee te maken en daarbij
daadwerkelijk inbreng te leveren.
Daartoe werd op maandag 18 mei jl. een
reis naar Brussel ondernomen om in het
gebouw van de Europese Gemeenschap
aan de te voeren discussies deel te
nemen.
De (sub)commissie stond onder voorzit
terschap van een Franse vertegenwoor
diger, die zelf ook burgemeester is van
een visserij-gemeente en deze gemeente
telde evenals deze gemeente 12.000
inwoners.
Door de burgemeester werd er op gewe
zen, na vooraf enkele inleidende vragen
te hebben beantwoord over de gang van
zaken in ons land, dat het visserijbeleid
zowel nationaal als internationaal vol
op in de belangstelling staat en zelfs van
levensbelang is voor een niet onbelang
rijke economische ontwikkeling. Het
visserijbeleid getuigt van veelal een
strak TAC (toewijzing visbestand voor
alle lidstaten in EG-verband per jaar) en
nationaal quotumsysteem (hoeveelheid
te vangen vis per lidstaat) beleid. Het
gevolg hiervan is, dat een beperking
bestaat ten aanzien van de uitoefening
van de visserij.
Het gevolg hiervan is weer, dat een ver
gaande controle wordt uitgeoefend door
de overheid op het visserij-gebeuren met
alle gevolgen vandien, hetgeen leidt tot
een sfeer van wantrouwen tussen over
heid en de vissers.
Het controle-systeem in ons land bete
kent reeds op een schepenbestand van
570 een uitgaafin de personele sfeer van
15 miljoen per jaar.
De schepen hebben een aanvoercapaci-
teit van 75 miljoen per jaar.
Een evenwichtiger beleid, waarbij ook
van de zijde van de vissers meer inbreng
kan worden geleverd in het opstellen
daarvan verdient aanbeveling en dit is
zeker noodzakelijk te achten. Dit kan
bereikt worden door de (internationale)
hoeveelheden en soorten vis voor meer
dere jaren tegelijk vast te leggen. Hier
door zal het uitoefenen van de visserij
op dit meerjarenbeleid beter kunnen
worden afgestemd en zal de druk op de
controle worden verminderd en zal het
draagvlak worden vergroot. Dit zal voor
de komende 10 jaar temeer van belang
zijn, aangezien in Europees verband er
van wordt uitgegaan, dat de Noordzee
voor alle (belanghebbende) lidstaten
van de EG voor de visserij wordt
opengesteld.
De heer J. 't Mannetje (SGP) sprak als
praktiserend visser en schetste in het
kort de gevolgen van de toepassing van
de omvangrijke controle-maatregelen
zowel op zee (waar het gaat onder
andere over de maaswijdte van de net
ten) als aan de wal (bij aanvoer).
De heer C. Noorthoek (CDA) stelde
eveneens, dat het EG-beleid en het
daarop afgestemde beleid per lidstaat
noodzaakt tot een strak keurslijf en het
stelsel van het per jaar vaststellen van
TAC's en quota geeft onvoldoende flexi
biliteit. Het gevolg van een en ander is
namelijk, dat het accent teveel wordt
gelegd op de toepassing van een wijd uit
gebreid controle-systeem, waarbij van
het systeem van de zogenaamde uitput-
controle wordt uitgegaan, hetgeen bete
kent, dat de aan boord aanwezige vis
wordt gecontroleerd bij aanvoer aan de
afslagen. Het is duidelijk, dat zowel
overbenutting van het quotum, doch
ook onderbenutting van het quotum
ongewenst is.
Om tot een verantwoord visserijbeleid te
komen zou een verschuiving van het
quotumjaar van 1 april tot 1 april aanbe
veling verdienen boven het hanteren
van het kalenderjaar als tijdvak voor de
bepaling van het (nationaal) quotum. Er
is thans een duidelijke en noodzakelijke
naijver onder de vissers, omdat men van
mening is, dat zijn collega meer zal van
gen dan het voor hem toegestane quo
tum. Op deze wijze kan het zelfs voor
komen, dat aangekochte (dure) quota
niet geheel kunnen worden opgevist
vanwege het bereiken van het natio
naal quotum.
Toepassing van een meerjarenbeleid
kan zowel voor de visserij als voor de
overheid uitkomst bieden, waarbij met
name de controle ook meer aanvaard
baar kan worden toegepast.
Spreker brak voorts een lans voor de toe
komstige ontwikkeling van de visserij,
zowel lokaal als nationaal, door er op te
wijzen, dat het onderwijs in de visserij-
seictor zo veel mogelijk dient te worden
bevorderd. Momenteel kampen visserij-
scholen met een (te) beperkt aantal leer
lingen met alle gevolgen vandien voor
de toekomstige bemanning van de vis-
sersvloot. Een en ander roept wrevel op
bij de vissers en de belangrijke vraag is
of het strenge controle-beleid, dat voor
de Nederlandse vissersvloot wordt toe
gepast, ook in andere EG-lidstaten
wordt gehanteerd. Door de strenge toe
passing van de maatregelen in Neder
land wordt in internationaal verband
weleens minachtend gedaan over de
Nederlandse vissers, doch spreker vraagt
zich af of de konsekwenties bij de visse
rij door andere lidstaten eveneens en op
dezelfde wijze worden aanvaard. Indien
dit niet het geval is konstateert spreker
een grote mate van onrecht bij de hante
ring van het visserijbeleid.
De heer T. A. Bakelaar (PvdA) sloot zich
aan bij de woorden van de heer J. 't
Mannetje waar het gaat over de mate
van controle in internationaal verband.
Als er sprake is van een controle
systeem, dat in alle lidstaten op dezelfde
wijze wordt toegepast kan er sprake zijn
van een 'rechtvaardige' toepassing hier
van en zal men hiervoor, nationaal
bezien, ook meer begrip kunnen op
brengen.
Van de zijde an de vertegenwoordigers
van de (sub)commissie werd in het alge-
meen wel waardering uitgesproken voor
de wijze, waarop de commissieleden
van Goedereede de belangen naar voren
hadden gebracht.
Van de zijde van de Engelse vertegen
woordiger werd eveneens gepleit voor
wijziging van het quotumjaar van
1 april tot 1 april.
Van de zijde van de Duitse vertegen
woordiging werd eveneens ingegaan op
de onderwijsproblematiek voor de jonge
vissers, hetgeen vergaande gevolgen kan
hebben voor de bemanning van de vlo
ten in de toekomst.
Overigens werd met enige terughou
dendheid weliswaar gesproken over het
controle-beleid voor Nederland, het
geen er toe geleid heeft dat zelfs een
Minister van Landbouw en Visserij
gedwongen werd tot,aftreden, aldus de
Portugese vertegenwoordiger.
De voorzitter van de (sub)commissie
voor de visserij bedankte hierna de 'Hol
landse' vertegenwoordigers voor hun
waardevolle inbreng in de discussies
voor deze commissie waarop de burge
meester wederkerig de voorzitter be
dankte voor de wijze, waarop de ge
legenheid werd geboden om de visserij-
belangen te bepleiten en de wijze,
waarop hiervoor bij de leden van de
(sub)commissie aandacht bestond.
Al met al kon gezegd worden, dat op
deze wijze een belangrijke inbreng kon
worden geleverd door de commissie vis
serij van deze gemeente voor het te voe
ren visserijbeleid in EG-verband voor
de komende jaren.
Tijdens een windenergie-informatie
avond, die was georganiseerd door
de Streekcommissie Goeree-Over-
flakkee op 19 mei in Middelharnis,
hebben de heer Klepper van EMGO
en algemeen direkteur Ykema van
de N.V. R.E.D. (moedermaatschap
pij van de EMGO) mededelingen
gedaan over hun windenergieplan-
nen.
Daarbij werd een visie gegeven op
mogelijke ontwikkelingen in de toe
komst. Heel realistisch is de bouw van
een windenergiepark van twaalf wind
turbines met een rotor van ongeveer 35
meter in de polder Van Pallandt bij Mid
delharnis. Zo'n park kan bij harde wind
6.000 kilowatt leveren. Over een jaar
gerekend kan zo'n park evenveel elektri
citeit leveren als door circa 3.000 gezin
nen wordt verbruikt.
De definitieve beslissing tot de bouw zal
door R.E.D. en EMGO nog in 1992 wor
den genomen, zodat de bouw in 1993
kan plaatsvinden. De beslissing zal
afhangen van:
- de verkrijging van de benodigde
vergunningen;
- de, prijs die mogelijke leveranciers
voor de windturbines vragen;
- de vooruitzichten of de nationale
doelstelling - de bouw van wind
turbine-parken met een totaal vermo
gen van 1.000.000 kilowatt vóór het
jaar 2000 - haalbaar is en of verwacht
mag worden dat de windturbines in
de komende jaren goedkoper gaan
worden.
Klepper en Ykema toonden zich opti
mistisch.
Ykema benadrukte wel dat er verschil
lende mogelijkheden zijn voor milieu
vriendelijke energievoorziening en dat
wind één van die mogelijkheden is.
Er moet steeds goed beoordeeld worden
of we de mogelijkheid kiezen die per
bestede gulden het meeste bijdraagt aan
een schoner milieu en energie-bespa
ring.
Elektriciteit uit wind blijft vooralsnog
flink duurder dan elektriciteit uit ge
wone centrales of warrhte-kracht-op-
wekking.
De particuliere windturbine-eigenaren,
op Goeree-Overflakkee verenigd in
Delta-wind, stelden kritische vragen
over de vergoeding die zij van EMGO
krijgen.
Ykema noemde die vergoeding al heel
hoog. Hij zegde toe dat alle eerder
gedane toezeggingen gestand worden
gedaan. Bovendien is hij bereid met
Delta-Wind te praten en voor een terug-
geleverde kilowatt-uur van een particu
lier windturbine-eigenaar evenveel te
betalen als het EMGO en R.E.D. zelf
kost om een kilowatt-uur met windener
gie te produceren.
Dirksland, 01877 - 1357
Sanitair- Centr. verwarming
(01870)8 26 09
Toen hij, in z'n geboorteplaats Hil-
versum, nog maar een jonkie was,
toen heeft Kees Schoeman al z'n
eigen wil getoond. Naar zee wilde
hij, varen, maar om enigerlei reden
is'ie afgekeurd en uit louter balorig
heid is'ie toen tóch 't land uitgegaan,
op z'n i9e, naar Australië waar hij
veertig jaar zou blijven en van welk
land hij nóg de nationaliteit bezit.
Schoeman is terug maar denk niet
dat op z'n 61e z'n aard zich heeft
.erloochend. Nóg «il'ie varen en
nou gaat'ie, met een jacht van 9.25
mtr. naar Amerika...! Heus!
Aanvankelijk zou hij solo gaan, maar
intussen is hij de analiste Marit Visser
tegen 't ranke lijf gelopen en nou gaan ze
samen. Schoeman heeft in Australië al
heel wat zout water geproefd, hij voer
rond Zuid Amerika en liep eens pp de
klippen ergens bij Tasmanië, hij kent de
oceaan en weet wat hem te wachten
staat. Marit rekent op hooguit een paar
dagjes zeeziek en voorts een aangename
tocht langs de Azoren en de Bermuda's
naar de Amerikaanse havenplaats Char
leston in de omgeving waarvan de goede
87-jarige vriend van dhr. Schoeman
woont. In zes weken tijds hopen ze hem
te bereiken, vervolgens twee weken bij
hem te blijven en dan weer zes weekjes
over de oceaan terug. De vriendschap
dateert al van 36 jaar geleden toen de
Amerikaan in een vakblad voor verze
keraars een artikel had geschreven dat
Schoemans', makelaar in levensverze
keringen, aandacht trok, waaruit corres
pondentie en vriendschap is ontstaan.
Tien jaar geleden nam Schoeman het
vliegtuig, nou komt'ie 'by boat', heeft'ie
z'n vriend laten weten en die heeft zich
nogal verbaasd, maar hij verwacht
ze...
Schoeman heeft z'n jacht aangepast op
de werf van Jachtservice Flaquee van
Joop en Adèle van Dis te Middelharnis
JI^OIMBU
OOLTGENSPLAAT - ACHTHUIZEN
DEN BOMMEL e.o.
/an maandag 25 mei tot en met zaterdag
juni 1992 zal de jaarlijkse huis-aan-
huis-kollekte voor het Néd. Rode Kruis
gehouden worden. Deze kollekte heeft
plaats in het jaar dat het Ned. Rode
Kruis 125 jaar bestaat.
Van deze gelegenheid maken we graag
gebruik om de kollekte extra onder uw
aandacht te brengen. In deze tijd met
veel rampen en andere calamiteiten is er
veel geld nodig om aan de grote aan
vraag voor hulp te kunnen voldoen.
Mogen we u voor deze keer opwekken
iets extra's voor het Rode Kruis en mits-
Mevr. Warrick (uiterst links) werpt de fles. de Spirit of John kan te water.
Kees en Marit, wekenlang op elkaar aangewezen, maar dat lijkt geen bezwaar te zijn.
en die hebben hem uitstekend geholpen.
Ingebouwd werd een radarinstallatie en
het sateliet navigatiesysteem, een stuur-
automaat zodat niet altijd de helmstok
behoeft te worden gehanteerd en zo zijn
er meer voorzieningen aangebracht die
de lange tocht zullen vergemakkelijken.
Er is voldoende proviand aan boord en
twee waterzakken die samen 160 liter
drinkwater bevatten. Het dek werd ver
stevigd en de accomodatie nagekeken
en a.s. donderdag kunnen ze vertrekken,
't schip is zelfs gedoopt...!
Daar is zelfs de Australische ambassa
deur in ons land, mr. Warrick Weemaes
voor uit Den Haag gekomen. Hij vond
de tocht dermate interessant dat hij dhr.
Schoeman, z'n landgenoot, graag wilde
ontmoeten. De echtgenote van de am
bassadeur verrichtte de doop door een
fles champagne tegen een ijzeren staaf
stuk te zwiepen. De boot werd 'Spirit of
John' genoemd, vernoemd naar een
NIEUWE TONGE
D.V. zaterdagavond 23 mei organiseert
zaterdagavond jeugd een PUZZEL-
TOCHT voor jongeren van 15 jaar en
ouder. We doen dit lopend, trek dus
maar stevige wandelschoenen aan.
Om 8 uur start de eerste groep vanuit
Elim, zorg daarom datje om kwart voor
8 aanwezig bent voor de uitieg en de
spelregels.
Voor de beste groep hebben we natuur
lijk een leuke prijs, doe dus je best!
Als jullie allemaal weer komen zal het
een leuke en spannende avond worden.
Tot ziens. het J.W.C.
RENAULT-dèaler
voor Goeree-Overflakkee
dien voor uw medemens, dichtbij en
veraf te geven?
Bij voorbaat heel hartelijk dank.
goede - maar helaas vorig jaar overle
den - zeilvriend, gedecoreerd oorlogs-
vlieger en voortreffelijk zeiler. In zijn
geest hoopt Schoeman door te gaan in
de zeilsport die hen beiden lief was en
John's naam staat dus op de flanken van
het jacht dat straks de oceaan gaat
bedwingen. De 'Spirit of John' is een
voorbeeld van de goede Australisch-
Nederlandse betrekkingen, met de Aus
tralische vlag op de achtersteven, de
thuishaven is het Australische Fre-
mantle, een eind van hier, maar eens
loopt de 'Spirit of John' daar binnen, zo
neemt dhr. Schoeman zich voor.
Het jacht werd behouden vaart gewenst,
ook door de ambassadeur wiens 'great
grandfather', z'n overgrootvader nog
woonde in Zeeuws Vlaanderen. Marit
hoopt in hèt blad 'Zeilen' verslag te doen
van de vorderingen van de tocht. Haar
column zal ze per fax overseinen.
AUTOMOBIELBEDRIJF
VISSER
Kllnkerlandseweg 9 Tel. (01875) 22 35
3244 BD Nieuwe Tonge Fax (01875) 19 85
Langeweg 38
Nieuwe Tonge
tel. 01875-1396
OOSTDIJK 49, SOMMELSDIJK
Voor topkwaHleil. goede service en voordelige prijien
FOTO FILM - REPORTAGE VIDEO - COMPUTER
C3 C3 C3 D FOTO VIDEO AUDIO
CU C3 C3 C3 C3
Wesfslraar 35 - Molenweg 4 - Ouddorp - Teleloan (01B78) 16 f2 en 21 20
Filiaal Renesse: Prinishop - Hogezoom 172 - Telefoon 101116} 24 00
Filiaal Sommelsdiik Wesikrakeelsiraat 8 - Sommelsdiik - Jsieloon (01870) S6B41
Verkoop Service (01871) 16 62
Verkoop na 17.00 uur: C. Breen, (01878) 24 96
Middelharnis
Telefoon (01870) 8 22 22
Peugeot
Talbot
Peugeot-Talbot dealer
Kastanjeiaan 41-43
Middelharnis - Tel. (01870) 8 30 94