EIÜMIDEn-niEUWS Oproep foto's voormalige Rijks H.B.S. Sportief bewegen, hoe en waarom? Orgelconcours te Oude Tonge Overdenking m uit de Heilige Schrift Bazar in De Goede Ree VERVOLGVERHAAL ^WCENT/?^ Waarom? Daarom! de juiste taxatie- Makelaar Tamboer 2e Blad VRIJDAG 15 MEI 1992 No. 7000 Wellicht is het u bekend dat dit jaar de Regionale Scholengemeenschap (ooit Rijks H.B.S.) te Middelharnis 75 jaar bestaat. Als onderdeel van de hieraan gewijde jubileumviering (in de week van 22 tot en met 26 juni) zal een fototentoonstelling worden ingericht. Als samenstellers van deze tentoonstelling zijn wij op zoek naar foto's die betrekking hebben op de toenmalige H.B.S. met name uit de periode 1917-1960. Bent u in het bezit van dergelijk beeldmateriaal en wilt u dit tijdelijk aan ons afstaan, dan verzoeken wij u kontakt op te nemen met de school, tel. (01870) 8 27 77. Uw eventuele bijdrage aan onze expositie wordt erg op prijs gesteld! We kunnen u verzekeren dat uw foto's met grote behoedzaamheid zullen worden behandeld. Onlangs verscheen in een tijdschrift van een sportbond het verhaal van een zekere Antoon. Een man met een behoorlijk overgewicht en boven dien een stevige roker, met 'amper lucht'. Dit ervoer hij toen hij op ver zoek van een hardlopende kennis eens mee fietste tijdens diens trai ning. Als een soort verzorger van een hardloopenthousiast fietste hij, flink zwetend, mee. Een dag later pakte Antoon de fiets weer. Ditmaal niet als begeleider van zijn sportieve kennis, maar meer omdat hij eigenlijk al lang wist dat hij toch wat meer zou moeten bewegen. Met een fiets aan de hand legde hij op een sukkeldraf de eerste 150 meter af Verder kwam hij niet. Om wat op adem te komen, klom hij op de fiets en trapte zo rustig een paar kilometer. Zo zag het eerste 'trainingsschema' eruit van de man, die op deze opmerkelijke manier, letterlijk de eerste sportieve stappen zette. Al vrij gauw kon Antoon de fiets thuis laten en durfde hij het aan om alleen te gaan hardlopen. Iets dat hij nu nog steeds doet, want hij voelt zich er fit bij. Een opvallend verhaal. Zeker omdat Antoons eerste stappen in geen enkel trainingsboek voorkomen. Dat is ook het aardige van dit verhaal. Het onder streept weer eens, dat precies wanneer het jou uitkomt, je in je eigen beginners tempo en op de manier die jezelf het prettigst vindt met wat meer bewegen kunt beginnen. Als gevolg van, bijvoorbeeld, de massale joggingrage heerste lange tijd de idee dat je vooral 'vaak en flink moest zweten in je trainingspak' wilde sportief bewegen zin hebben. De laatste jaren benadruk ken onderzoekers echter steeds vaker, dat het inbouwen van enkele eenvou dige bewegingsvormen in je leefpatroon, al sterk tot een gezonde leefstijl bij draagt. Juist degenen die nu (nog) het minst aktief zijn, blijken de meeste baat te hebben bij wat meer lichaamsbewe ging! Zij zullen zich al vrij snel fitter gaan voelen. Gewoon door regelmatig eens wat meer - 6 - Ze zouden er vreemd van opkijken, en zouden hem beslist van ketterij ver denken. Dan besluit het drietal het gerecht onmiddellijk kennis te geven van deze onwettige samenkomst in de duinen bij Dishoek. te wandelen, te fietsen, te zwemmen of karweitjes te doen, waarbij het lichaam zich moet inspannen. Zoals wel blijkt uit het verhaal van Antoon zijn er dus talrijke mogelijkheden om wat meer te bewegen. In Amerika, het land van waaruit ooit de joggingrage kwam overwaaien, is nu veel belangstelling voor de zogenaamde 'wandeltherapie'. Dagelijks een half uurtje wandelen heeft al een gunstige uitwerking op zaken als overgewicht, cholesterolgehalte, bloeddruk, stress en een tegenwoordig zeer aktueel onder werp, botontkalking. In plaats van een halfuurtje wandelen is fietsen of zwem men natuurlijk ook goed. Bewegen hoeft geen ingewikkelde zaak te zijn. In het dagelijks leven zijn altijd wel mogelijkheden te vinden, om meer te bewegen. Ook als je (bijvoorbeeld) zit tend werk hebt. Denk er eens over om met de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de bus of auto. Of neem eens wat vaker de trap in plaats van de lift. En een wandeling in de lunchpauze is niet alleen goed voor de gezondheid, je knapt er vaak ook nog van op. Langzaam maar zeker zul je merken dat het lichaam het op prijs zal stellen meer 'gebruikt' te worden. Het uithoudings vermogen zal beter worden, de spieren gaan beter funktioneren, zelfs de botten waarderen lichamelijke aktiviteit. Zij zullen dan namelijk op latere leeftijd een beter antwoord hebben op ont kalking. Belangrijker is misschien nog wel datje je door regelmatige beweging fitter gaat voelen. Het dagelijks funktioneren gaat je gemakkelijker af Pure winst dus. Het is dan ook logisch dat het onder werp 'meer bewegen' een belangrijke plaats inneemt in het KRO-programma 'Je zult het zien'. In dit programma staat het veranderen van leefgewoonten ten einde tot een gezonde leefstijl te komen centraal. Ook kunt u de speciale 'Je zult het zien' aktiekrant bestellen door 1,90 over te maken op giro 234593 van het Nederlands Instituut voor Sport en Gezondheid te Oosterbeek onder ver melding van aktiekrant 'Je zult het zien'. Brilcentrum Keuvelaar biedt u een ongeëvenaarde kollektie in modieuze brilmonturen van we reldberoemde modehuizen als Yves Saint Laurent, Cartier, Valentino, Lanvin, Cazal en vele anderen. Opvallend, eksklusiet en vaak verrassend redelijk in prijs. Kom passen bij Keuvelaar. <b Zandpad 56 Middelharnis Tel. (01870) 8 34 37 Het orgelconcours te Oude Tonge staat weer voor de deur! Op zaterdag 24 oktober a.s. wordt dit tweejaarlijks evenement al weer voor de achtste keer gehouden op het Frobe- nius-orgel in de Ned. Herv. Kerk te Oude Tonge. Zo'n twintig amateur-organisten zullen dan door een vakkundige jury op hun prestaties worden beoordeeld. Deelname is mogelijk voor organisten of organistes, woonachtig op Goeree- Overflakkee, Schouwen-Duiveland, Tho- len en St. Philipsland. Doel van het concours is het stimuleren van orgelmu ziek, en in het bijzonder de kerkorgel- muziek. Vandaar de eis dat alle deel nemers, naast een vrij orgelwerk, een koraalgebonden orgelcompositie als verplicht werk moeten spelen. Deze keer is gekozen voor het volgende verplichte werk: 1. Koraal met 2 variaties naar keuze uit de Tien Koraalpartita's (uitgegeven t.g.v. 6e lustrum van de Ver. van Orga nisten der Gereformeerde Gemeen ten (de zgn. 'bruine bundel'). of: 2. 2 koraalbewerkingen naar keuze uit de Choralvorspiele band I van G. Ph. Telemann (uitgave Barenreiter 3581). De maximale speelduur van het ver plichte èn vrije werk bij elkaar is 15 minuten. De drie deelnemers, die het hoogste aan tal punten behalen spelen 's avonds samen met de juryleden het slotconcert. De jury bestaat dit jaar uit: Dick Sander- man, organist te Rijssen en Christiaan Ingelse, organist van de St. Janskerk te Gouda. De organisatie is, evenals voorgaande keren, in handen van de Stichting Kerk- concerten Goeree-Overflakkee, in samen werking met de Vereniging van Orgel vrienden. Voor inlichtingen kunt u terecht bij de heer T. C. van Dieren, Berkenhof 14 te Middelharnis, tel. (01870) 8 35 37. ,,En opdat ik mij door de uitnemend heid der openbaringen niet zou ver heffen, zo is mij gegeven een scherpe doom in het vlees, namelijk een engel des satans, dat hij mij met vuis ten slaan zou, opdat ik mij niet zou verheffen". (2 Korinthe 12:7) Het is maar hoogst zelden, dat de apostel Paulus in zijn brieven over zich zelf spreekt. We horen maar weinig van zijn persoonlijke leven. Het stuit hem tegen de borst om zichzelf op de voor grond te plaatsen. Dat hoeft ons niet te verbazen. Want uit zijn brieven blijkt overduidelijk dat hij weet wie hij in zich zelf is. Maar hij weet ook wie de Heere is en wat Hij voor hem betekent. Daarom is het zo goed te begrijpen dat de apostel niet de christen in het middelpunt van de belangstelling plaatst maar alle aan dacht vraagt voor de Christus der Schrif ten. Hij heeft maar een begeerte. Om van de Middelaar Gods en der mensen te getuigen. Want in Hem ligt al ons heil. Toch kan het wel eens noodzakelijk zijn om iets van onszelf te vertellen. Niet om daar zelf iets mee te worden. Maar omdat het dienstbaar is aan de zaak van het evangelie. Dat is de reden dat Paulus hier spreekt over zijn persoonlijke omstandigheden. De aanleiding is deze: In de gemeente van Korinthe waren dwaalleraren, die het woord Gods verdraaiden. Uit haat tegen het evangelie hadden ze allerlei bedenkingen geuit over de persoon van Paulus. Ze zeiden zijn brieven zijn wel bewogen en vol vuur. Toch is de persoon van Paulus zelf zwak en zijn spreken is verachtelijk. Hij beroemt zich er wel op een apostel des Heeren te zijn, maar daar wordt door ons sterk aan getwij feld. Tegenover die mening gaat Paulus zich weren. En dat doet hij op een manier, die totaal vreemd voor hem is. Namelijk door te roemen op wat hij zoal als apostel heeft meegemaakt. Door zo te spreken sluit hij zich aan bij het gedrag van zijn tegenstanders. Even hiervoor geeft hij een uitvoerig relaas van zijn wedervaren. We lezen ervan in het slot van 2 Korinthe 11. Al met al is het een indrukwekkende reeks. We horen van geselingen en schipbreuk, van honger en dorst, van koude en naaktheid. Het zijn de dieptepunten van zijn apostolische loopbaan, waarin hij door de hand des Heeren is uitgered. En nadat hij van de moeiten en de zorgen heeft gesproken noemt hij ook een hoogtepunt in zijn leven. Er was een tijd waarin hij de hemelse heerlijkheid mocht ervaren. Heel voorzichtig roert hij het aan. Het gebeurt in alle voorzich tigheid, door van zichzelf te spreken in de derde persoon als hij zegt ik ken een mens in Christus. Daarmee bedoelt hij niemand anders mee dan zichzelf De apostel denkt met vreugde terug aan het moment waarop hij werd opgetrok ken in de derde hemel waar hij met Christus mocht zijn in het paradijs. Meer kan hij er niet van zeggen. Want het was te schoon en te heerlijk. Wat daar werd gezien, is ook op geen enkele wijze te vertolken. Onze menselijke begrippen schieten te kort. Hij weet nog precies wanneer het was. Het is al veer tien jaar geleden. Maar toch staat die dag voorgoed in zijn geheugen gegrift. Nooit zal hij wat hij toen zag en hoorde meer kunnen vergeten. Wanneer we iets van de hemelse vreugde hebben gesmaakt als Christus Zelf aan ons kwijtraakt dan daalt om zo te zeggen de hemel in ons hart, waardoor we ons verblijden in God. We zouden dat altijd wel vast willen houden. Maar het ge beurt niet. Zulke momenten gaan voor bij. Het kan en het mag ook niet anders wezen. Want hoe groot het ook is er schuilen wel enorme gevaren in voor ons vlees, dat we meedragen zolang we op aarde zijn. Maar al te gemakkelijk worden we er iets mee. We gaan er prat op. En we gaan onszelf verheerlijken, voor iets wat we uit genade uit Gods hand mochten ontvangen. En nu zorgt de Heere er Zelf wel voor dat we zulke heerlijke zaken ook kunnen verdragen, zonder dat het leven des geloofs er door wordt geschaad. God bewaart zijn kinderen voor zelf-ver- heffing. Dat doet hij bij Paulus door en scherpe doorn in het vlees. Een doom doet zeer. Wanneer zijn punt doordringt in het vlees veroorzaakt dat pijn. Bij iedere beweging gaat ze steken. Het houdt niet op. Totdat ze verwijderd wordt houden we er last van. Die doom in het vlees is maar beeldspraak. In werkelijkheid zo zegt de apostel is het een engel des satans, die hem met vuis ten slaat. Dat gebeurt niet maar een enkele maal. Maar telkens weer. Op de vraag wat we ons hierbij moeten voorstellen worden nogal wat verschil lende antwoorden gegeven. Sommigen zeggen dat het aanvechtingen zijn van het geweten over zijn vroegere leven. Anderen menen dat het slaat op zijn tegenstanders, die telkens beletten om het evangelie te verkondigen. Of had die doom in het vlees te maken met licha melijk lijden, waardoor het leven een voortdurende marteling is geweest. Was het een ongeneeslijke ziekte of hoofd pijn? We weten het niet. Een ding staat vast, zeer deed het wel. De smart werd nog verzwaard omdat deze hel zo dicht bij zijn hemel bleek te zijn. Het wordt niet voor niets direkt na elkaar ge noemd. En de uitnemendheid der open baringen die hem deed optrekken in de derde hemel in een wereld zonder zonde, en de engel des satans die hem met vuisten sloeg. En de verhoging en de vernedering, ze staan zo kort bij elkaar. Is het geen raad sel, dat God zoiets kan toelaten. Dat een kind des Heeren zo'n bekwaam apostel als Paulus nu zo gehinderd wordt in zijn bediening door de macht van de boze. Waarom moet er nu na het hoogste genot van de hemelse zaken zo'n aller diepst dal volgen. Is het wel nodig en wat is daarvan het nut. We kunnen ons wel voorstellen dat de apostel voortdurend tot de Heere is gegaan om dit alles neer te leggen voor Zijn aangezicht. Sme kend om uitkomst en hulp. Zodat de doom weggenomen zou worden uit het vlees. En die engel van satan weggezon den werd uit zijn leven, zodat de druk ontnomen werd. We weten wat Paulus de Heere heeft gebeden, want hij noemt het onszelf. En uit zijn gebed blijkt dat hij achter die onverklaarbare zaken toch het hande len van God opmerkt. Achter die engel des satans ziet hij toch zijn God, Hem Die alle dingen regeert en bestuurt naar zijn welbehagen. Op zich kan die boze macht niets tegen hem uitrichten als de Heere het niet toestaat. Ja nog meer. Hij weet ook dat de Heere het niet alleen toe laat maar het ook zo wil. Al komt het niet direkt uit Gods hand, het komt wel door zijn hand. Er staat mij is gegeven. En dat woordje gegeven veronderstelt daar is de Hefhebbende wil des Heeren achter. Wanneer we niet geoefend zijn op de leerschool des geloofs zou dat voor ons voldoende aanleiding geven om maar te breken met God. En we zou den gehoor geven aan de oproep van de vrouw van Job zegen God en sterf Maar wanneer we door de Heere bidden heb ben geleerd en we weet hebben van de goedheid des Heeren zullen met onze noden en zorgen toch tot Hem uitgaan. Ook al begrijpen we zijn handelen niet en gaat het met strijd en aanvechting gepaard komt er toch zo al enig licht. Zo breekt er al iets door van het antwoord op onze waaroms. U hoort het in het getuigenis van Paulus: En opdat ik mij door de uitnemendheid der openbarin gen niet zou verheffen. Aan het einde van het zelfde vers wordt het nog een keer herhaald: Opdat ik mij niet zou verheffen. Zo wordt in de kastijding ook de liefde volle hand van God ontdekt. Wat Hij me geeft doet zeer voor mijn vlees, maar Hij gebraikt het als een middel om me te bewaren van trots, een van de ergste zonden die er is. Want trots en zelfver heffing houdt me verre van God, in Wie het leven en de zaligheid is. En wanneer we dat zien gaan we niet alleen erkennen dat Hij alle dingen doet medewerken ten goede degenen die Hem liefhebben, we gaan Hem zelf in het kruis dat Hij over ons leven beschikt aanbidden als een barmhartig en gena dig God. Die ons niet over heeft voor het verderf, noch voor onszelf, maar ons dicht bij Zich wil houden opdat we zou den leven uit de volheid van Zijn genade. Sommelsdijk JCdT in het doolhof van prijskaartjes Tel. (01870)8 34 77 Het boek met de Tien Koraalpartita's (de bmine bundel van de VOGG) is tegen een sterk gereduceerde prijs 25,-) eveneens verkrijgbaar bij bovenstaand adres. Verdere publikatie omtrent inschrijving e.d. volgt eind augustus a.s. Woensdag 20 mei is er van alles te doen in verzorgingshuis De Goede Ree. Dan wordt de jaarlijks terugkerende bazar gehouden. Zoals de laatste jaren gebruikelijk is, komt de opbrengst ten goede aan be woners. We hopen dat we van de opbrengst audio-visuele middelen kunnen aan schaffen waardoor kreatieve en rekrea- tieve aktiviteiten verder uitgebouwd kunnen worden en/of gerealiseerd. Personeelsleden, vrijwilligers en bewo ners leveren bij dit gebeuren belangen loos hun inzet en we hopen vele be zoekers tussen 14.00 en 20.00 uur te begroeten. Het is zeker de moeite waard met een rommelmarkt, oude boekenkraam, ver schillende lekkemijen, allerlei spelen waarbij mooie prijzen te winnen zijn (o.a. rad van avontuur, en een verloting die 's avonds om 20.00 uur bekend zal worden gemaakt). De plaatselijke middenstand heeft deze prijzen beschikbaar gesteld en we ho pen mede daardoor op een geslaagde dag. Samen lopen ze weldra naar de hoeve van boer Jans. die een paard voor de huifkar spant om naar Middelburg te rijden. Daar vertelt pastoor Joris de rentmeester van Bewestenschelde wat er op het ogenblik bij Dishoek gaande is. Heer Philbert van Serooskerke begrijpt dat er nu vlug gehandeld moet worden. Onmiddellijk geeft hij schout Jan Turk, zijn notaris Guillaume Dey- noot en enkele dienaren opdracht naar Dishoek te gaan om de prediking van de ketters te versto ren en de namen te noteren van hen die daarbij aanwezig zijn. Met de grootste spoed vertrekt men, maar toch komt men te laat. Reeds in Koudekerke waar men tegen het noenmaal aankomt horen de gerechts dienaars dat de prediking al lang was geëindigd. Alle aanwezigen zijn al thuis en men ziet zich genoodzaakt onverrichterzake naar Middelburg terug te keren. Toch voelt de rentmeester zich ver plicht de volgende dag de plaats waar de ketters hadden vergaderd, te bezoeken, terwijl hij in een uitvoerig schrijven de Landvoogdes in Brussel verslag uitbrengt wat er allemaal in Dishoek is gebeurd en dat met alle mogelijke middelen een herhaling zal worden voorkomen. De drie mannen zijn inmiddels naar Koudekerke teruggekeerd en Jansz. en Cornells hebben pas toor Joris bij de pastorie in Koudekerke afgezet. Lijnke zat reeds lang met de morgenmaaltijd te wachten en nog steeds was zijn eerwaarde niet teruggekomen. Toen hij thuiskwam mopperde zij op hem, maar de pastoor trok zich er niets van aan. Lijnke mopperde haast iedere dag. Met moeite kon pastoor Joris het brood door de keel krijgen. Eigenlijk had hij liever gehad dat boer Jansz. en Cornells hem met rust hadden gelaten, dan had hij ook nergens van afgeweten. Somber staarde hij even later in zijn kamer voor zich uit. De heilige moederkerk is hem dierbaar. Wat zou den al die mensen er toch in zien de kerk te verla ten? De vergeving van zonden kan men er immers verkrijgen. En toch, nee, het zijn geen misdadi gers. Toen pakte pastoor Joris zijn rozenkrans en begon zijn gebeden te prevelen. Jansz. en Comelis waren vergenoegd naar huis gereden. Zij waren ervan overtuigd, dat zij een goed werk voor de moederkerk hadden verricht. Toen waren beide mannen ook overgegaan tot de orde van de dag... HOOFDSTUK 3 IN DE WERKPLAATS VAN LANGE HANS Het is 1 juli 1566 geworden. Het is warm vandaag, de zon brandt op het Walcherse landschap. De hemel is strak blauw en er is geen wolkje te zien. Stil hangen de bladeren aan de bomen en strui ken en zelfs de toppen worden niet door een windje beroert. Het is dan ook geen wonder, dat er in Middelburg vrijwel niemand op straat te zien is. Iedereen zoekt binnenshuis het koelste plekje op en het werk ligt stil of wordt slechts met moeite ge daan. In het huis van Hans de kleermaker achter de St. Pieterskerk wordt echter niet op de warmte gelet. Als naar gewoonte zit lange Hans met gekmiste benen op de kleermakerstafel, maar werken doet hij niet. De schaar ligt naast hem en het nieuwe wambuis waarmee hij bezig is, ligt onaangeroerd op de tafel. Zojuist zijn twee bezoekers de werkplaats bin nengestapt, die lange Hans willen spreken. De een is Matthijs Jansz., de goudsmid, die behalve in de kunst van het smeden van zilveren en gou den sieraden, ook zeer bedreven is in de schrijf kunst. Daarom is hij door de Hervormden in Middelburg benoemd tot secretaris van het con sistorie. En er is in de stand niemand beter dan hij op de hoogte van de namen van hen die behoren tot de gemeente onder het kruis. De andere bezoe ker is Jakob de Guestere een van de diakenen. Driftig loopt deze door de werkplaats heen en weer en is een en al beweeglijkheid. Zijn voortva rend karakter is er de oorzaak van dat hij wel eens onbezonnen te werk gaat. Het is dan ook nodig, dat hij door de medebroeders steeds wordt afge remd. Ook nu loopt De Questere hard van stapel en bezorgd kijken de kleermaker en de goudsmid elkaar aan. Nee, zo moet het niet, daar komen brokken van. „Laten we maar voorzichtig zijn", onderbreekt Matthijs Jansz. de woordenvloed van de diaken, „want door al te grote voortvarendheid zouden we onze zaak grote schade kunnen berokkenen". De goudsmid veegt het zweeg van zijn voorhoofd en vervolgt: „Heer Simon Jansz. van Rome heeft mij verteld, dat de rentmeester is ingelicht over de gehouden prediking in Dishoek en dat hij niet zal dulden dat in zijn rechtsgebied opnieuw een hagepreek zal worden gehouden en daarom vind ik het erg gevaarlijk om zo dicht bij de stad gewa pend bij elkaar te komen. We moeten naar mijn mening het gevaar niet zoeken". „Nee, niet buiten de stad, maar binnen haar muren moeten we vergaderen", valt de diaken hem in de rede. „Het is toch vreselijk, dat vrije burgers, die de Heere naar Zijn Woord wensen te dienen, in het geheim als misdadigers moeten samenkomen, terwijl de roomsen in het openbaar hun bijeenkomsten mogen houden. Zij behoren een van hun kerken aan ons te geven, dan kunnen we tenminste in vrede onze godsdienstoefeningen houden. We zijn veel te bang, en vergeten dat de ware volgelingen slechts door vele verdrukkingen zullen ingaan in het koninkrijk der hemelen. En intussen neemt de bisschop zijn maatregelen. Het wordt daarom de hoogste tijd, dat we openlijk voor onze godsdienst uitkomen, wat er dan ook van komt. Als de overheid ziet hoe sterk we zijn, dan zal zijn niet aarzelen ons een kerk te geven. Maar we moeten niet talmen, anders is het mis schien te laat, nu kan het nog. Ik ben blij, dat er morgen weer een preek wordt gehouden in Brig- damme; 'k zal dan ook vandaag de mensen in Middelburg waarschuwen". „Wees toch voorzichtig Jacob", antwoordt Mat thijs Jansz., „handel niet overhaast, de vijanden mogen niets te weten komen, de tijd der vervol ging zal spoedig genoeg komen, maar nogmaals, we mogen die niet verhaasten, daar moeten we toch wel erg in hebben". Met deze woorden probeert de goudsmid de dia ken te kalmeren. Driftig schudt De Questere echter het hoofd. Nee, hij is het niet met ouderling Jansz. eens. „Maar vertel me nu eens precies wat de bedoeling is", zegt de kleermaker tot zijn bezoekers. (wordt vervolgd) il JNVM, ^*+*»j^^^*+».»^*^*^*^.^*.^*»*^»**#**#-»********»****»»*»»***»»*****»****»*»*»********»**»**»*»*********»*»»*****»»**»»»***»**»*

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1992 | | pagina 5