EIIAI1DEn-l1IEUW5 Wie schrijft er mee van en over Flakkee? NIEUWS Daar gaat-ie Rabobank Telebankieren Z/ uit de kerken Informatie-avond over de Voordelta SR buijs HET KIJKVENSTER 't Zajje mar overkomme Op 't Hóót de juiste taxatie- Makelaar Tamboer 25 gebruikers in een jaar tijd i No. 6065 - Twee berichten - De joodse sabbat - Wetticisme PADDËSTOSLSTUDie AfGEVENDS SUÈDS STENGELS BAKKEN OnGA NISTEN-VEHENIGING fiscale adviezen belastingaangiften bedrijfseconomische begeleiding jaarrapportages administraties Onze kantoren zijn ook op zaterdag geopend van 10.00 - 12.00 uur ONS OUDSTE GELD GELOOr, HOOP EN LIEFDE Tijdens de traditionele nieuwjaars receptie van de Rabobank IMiddel- harnis werd een officieel tintje ge geven aan het ondertekenen van de 25ste overeenkomst van Rabobank Telebankieren. De overeenkomst Telebankieren werd namens Deur waarderskantoor van Kampenhout en Groen te Sommelsdijk onderte kend door de heer van Nimwegen, terwijl de sinds 1 september 1991 benoemde direkteur,de heer Core- mans, tekende namens de Rabobank Middelharnis. 3e Blad VRIJDAG 10 JANUARI 1992 blik op kerk en samenleving Soms kunnen een paar krantenbericht jes je aan het denken zetten. Bij mij was dat vandaag het geval. Twee dingen die betrekking hebben op de wijze waarop orthodoxe joden de sabbat vieren. Jeruzalem en omgeving worden de laat ste dagen getroffen door uitzonderlijke sneeuw- en regenval. Maar - zo hebben de streng-orthodoxe rabbijnen bepaald - op sabbat mag geen last worden gedra gen, dus ook geen paraplu. Dan maar niet naar de synagoge en dus binnen blijven! Het andere bericht was soortgelijk. Ouders kregen het verbod hun kinderen in een wandelwagentje te zetten op sab bat, en om voedsel uit het huis te dragen. Anders mag dat wèl, want er is een touw om Jeruzalem gespannen dat de hele stad tot één woonstede maakt. Maar door de abnormale sneeuwval is het touw op enkele plaatsen gebroken... Wie denkt hier niet aan de woorden van de Heere Jezus, dat farizeeërs de mensen lasten oplegden, zwaar om te dragen. Een zo letterlijke toepassing van de wet maakt duidelijk dat men van de geeste lijke strekking van die wet geen notie heeft. Enerzijds probeert men aan die letterlijke opvatting te ontkomen, want het is natuurlijk dwaasheid, te denken dat men het gebod kan opheffen door een touw om. de stad heen te spannen... Maar als dan dat touw breekt, dan geldt dat gebod in zijn volle kracht! Door zulke simpele krantenberichtjes gaan we nog beter begrijpen hoe veront waardigd de Heere Jezus kon reageren op dit soort casuïstiek van de wetgeleer den. Denk maar aan de verschillende gevallen die ons in het Evangelie wor den beschreven, waarin de Heere Jezus op sabbat mensen genas. Aan die over ste van de synagoge bijvoorbeeld, die zei: „Er zijn zes dagen waarin men moet werken, komt dan en laat u genezen en niet op de dag van de sabbat". En bij een andere gelegenheid aan de vraag van de Heere Jezus: „is het ook geoorloofd op de sabbat gezond te maken?" Wat een moeite heeft het Hem gekost om duidelijk te maken dat de sabbat er is voor de mens, en niet de mens voor de sabbat! Overigens hoeven we niet zo ver te gaan om dit soort wetticisme aan te treffen. Laten we vooropstellen dat de weke lijkse rustdag een groot goed is, waar we zuinig op dienen te zijn. En niemand verdenke mij ervan dat ik het pleit zou willen voeren voor een zondag waarop alles geoorloofd is. Maar wie kent in eigen kring geen voor beelden van een zondagsviering waarin alles gebonden is aan regeltjes die nauwgezet in acht moeten worden geno men, zonder iets te kennen van de vreugde in de dienst van God? Nog niet zo lang geleden was er een dis cussie aan de gang over de vraag of gehandicapten op zondag wel gebruik mochten maken van een invalidew agentje om de kerkdiensten te kunnen bijwonen. En daarbij werd serieus de opvatting verdedigd dat ze dan maar beter thuis konden blijven en een preek lezen! Er zijn kerken waarin het sacrament van de Heilige Doop wordt bediend in door-de-weekse diensten, alleen omdat Bie oengs op ut durp, weunde un caféhouwerin die ate soengdags nog alles dikkels kenien. Noe was dat op ut boerelangd nie zo ongeweun, wangt un kenien koffe zelf oppkweke van de etensresten, in un kenien nam nie zoveul plek in as un vaarke. 't Was dan dus goedkoap eiwitvoedsel. Asse dan kenien atte, dan maekte de caféhouwer zelf dat kenien klaer, wangt dat kon-un zo goed, da zeije ze allied van um. Affein, de kookcere- monie gebeurde altied op zaeterdag, dan stoeng soengdags de eteriej klaer, in zoas gebrukeluk was wier dur op de mêêste plekken altied om twaolf uur middageten gegete. In jawel, soendags om twaolf uur waren de aepels gaer, de groente in orde, in ieder kreeg na dazze gebede hadde un stikkie kenien op 't bord mit un beetje sju, mar toen ze dur an begonne te eten, wassut niet te eten, dur zat zoon raore smaek an alles, dazze 't weg ha motte gooie. Wat wastur gebeurd? Wel daer waer de caféhouwer kookte, was ut nog al duus- ter. je had van die huzen, daer zat de keuken niet an un butenmuur, dus daer was 't altied un beetje doenker, in noe hattun pur ongelok niet in de zoutpot gegrepe toen un ut kenien zoute, mar in de sodapot. Nou je ken wel vatte, dat dat inderdaed niet weg te kriegen was. Inplek van lekker kenien, is ut toen mar soep mit broad geworre die zoengdag;, in 't is um verder zovaar ik weet noait van zun leven méér overkomme. We voengde ut alle- mael zoengde van dat kenien, mar je kon ut niet méér herstelle. Gedaene zaeken neme noe êênmal gêên kêér. Dat was dan ut verhael van ut kenien mi soda. In 't is allang geleje oor, al voor '40. Un ouwe Flakkejenaer Wat een mooi verhaal over het meester worden van de zwemkunst. Ja zo ging het, zo hebben wij (65-1- -ers) het allemaal geleerd en we weten nog hoe 'lekker' vloedwater was. Dat komt niet terug. Menigeen ziet zich zelf dan weer terug in die tijd denken we. Wie toen 15 was is nu wellicht al grootmoeder/vader. We danken u voor deze bijdrage. Redaktie E.N. Nae un kwakkelzeumer gieng ik dienken waeren de zeumers noe vroeger moaier? As kind brocht ik m'n vakantie deur op 't hóót in Menheerse. 't Zwemmen op 't hóót was voor veul van oengs kinders un hêêl gebeuren. Wie heit ur niet zwemmen geleerd van de hêêren Boomsma? Ut toeval wilde dat de hêêren, un tweelieng, oenze overburen waeren. Dus de buur- kinders mosten lêêren zwemmen. Op un maendagaevund in 1938 gieng ut gebeuren. M'n vaoder nam twee kinders mee op de fiets. Ik mocht bie de dunne héêr achterop. De aere had de fiets hêêlemael voor z'n eigen noadig. We hadden eigengenaoide zwem- pakken en van dat dikke interlock, dat goed wier loodzwaer in 't waeter in liepe, liepe! Zo lêêrde wiele al geliek mit klearen an zwemmen. De eerste les begon bie hoag waeter. Ik mos op un houten trapje gaen zitten in aolsmar un treedje laeger, tot ik tot an m'n kin in 't waeter zat. Je mos êêrst an 't wae ter wennen hiete dat. Mar ik bekeeuwde 't haest van angst. Ik had gelokkig gêên tied om al die vissen in paelieng te dienken aores had ik 't noait geleerd. Daernae kwam de béênslag. Drievend an de kant van 't waeter goed de keien vasthouwen, kurken om je middel in dan intrekken, sprei den in sluuten. Toen ik dat onder de knie had de aermslag. As dat goed gieng aolles tegeliek dat was 't moeilukste. Mar aol mit aol hè ik 't uuteinde- luk toch geleerd. Ut was hêêrluk zwemmen in dat frisse zoute buutenwaeter. Kinders die noe lêêren zwemmen in un zwembad durven geweun niet in 't buutenwaeter. Zeumers op 't hóót was 't aoltied gezellig, vooral as de boat ankwam. Dan giengen de durfals hun beste kunsten vertóóne. Duuken in sprienge van de anlegsteigers. Je had oak de êên in twêê kilometer zwem- wedstreijen van de sluus van 't hóót naer 'Hotel Meier' op 't Viengerlieng. As je daer uuteindelijk ankwam, kreeg je un kop boeljon in un medalje. Ik ha hiervan nog un krantenverslag uut 1942. Ut was dan un hêêl gebeuren in Menheerse. Jammer dat deur de vervuulieng van 't waeter dat allemael voorbie is. Mar al mit al ha dur hêêl wat maensen van de hêêren Boomsma geleerd 't hóód boven 't waeter te houwen. Un klearmaekersdochter Op dinsdag 28 januari 1992 houdt de Stichting 'Goereese Gemeenschap' een avond voor haar leden en donateurs. Ook voor andere belangstellenden staat de toegang vrij. De plaats van samen komst is het verenigingsgebouw 'Oost dam' in Goedereede. De avond begint om 19.45 uur. Er zal deze avond worden gesproken over 'de Voordelta', het gebied voor de kust van o.a. Goeree. Meerdere sprekers zullen op deze avond het woord voeren. Er wordt een inleiding gehouden door drs. J. van Alphen van Rijkswaterstaat, die zijn visie zal geven als projektleider van het beleidsplan 'Voordelta'. Andere visies zullen naar voren komen in de inleidingen van Ing. J. K. Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Visserij bond, D. J. Verstand, hoofdconsulent van de Recron (recreatie-ondernemers) en G. van Velzen, Burgemeester van de Gemeente Goedereede. De veranderingen die de komende jaren voor onze kust zullen plaatsvinden, zijn voor de visserij, de natuur en de recreatie van groot belang. Ieder is daarom harte lijk welkom. in het doolhof van prijskaartjes Tel. (01870)8 34 77 NVMi de kinderwagen 's zondags contrabande is... Zijn we bij dit soort opvattingen zo ver verwijderd van de streng-orthodoxe joodse sabbatsviering? Nogmaals, laten we ernst maken met het vierde gebod. Maar niet, zoals de Heere Jezus Zelf heeft gezegd, dat gebod krachteloos maken door onze inzet tingen. Waarnemer NED. HERV. KERK Beroepen Brakel B. J. van de Kamp te Scherpen- zeel (Gld.); te Gameren J. Bel der te Loon op Zand; te Hoevelaken A. W. van der Plas te Urk (deelgemeente De Bron); te Giessen J. Quist te Hendrik Ido Am bacht. Aangenomen naar Amerongen-Overberg A. B. Sloof te Katwijk aan de Rijn. Bedankt voor IJzendoorn D. Breure te Haaften. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Huizen drs. J. J. Blom te Edam. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Kants en te Wetsinge-Sauwerd D. Mak, kandidaat te Kampen; te Gro- ningen-Zuid A. P. Feijen te Heemse; te Bergentheim, te Meppel en te Zuidhorn T. de Boer te Pretoria (Zuid-Afrika) (Die Vrye Geref Kerke), wonende te Drach ten; te Rotterdam-Oost H. Folkers te Hasselt (Ov.). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Helder H. P. Brandsma te Amsterdam-Nieuw-West. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Middelburg-Zuid A. J. Gunst te Tho- len; te Hoogeveen Chr. van der Poel te Yerseke; te Rotterdam-IJsselmonde C. A van Dieren te Stolwijk. Bedankt voor Houten R. Kattenberg te Arnhem; voor Nieuwerkerk (Zld.) en te Westka- pelle R. Boogaard te Leiderdorp; voor Amersfoort G. J. van Aalst te Benthui- zen; voor Aagtekerke M. Mondria te Waardenburg; voor Lethbridge (Can.) B. van der Heiden te Hardinxveld- Giessendam; voor Hamilton (Can.) G. M. de Leeuw te Barneveld. Het is nota bene rijwielhandelaar Job Akershoek te Ouddorp die de schitterende scooter t.w.v. 3.000,-; de hoofdprijs uit de verloting bij Combi Foto Hameeteman heeft gewonnen! De trekking werd verricht door de notaris te Goede reede. Combi Foto Hameeteman stelde de scooter beschik baar in samenwerking met JVC onder al haar kliën- ten die in de periode januari-december 1991 een JVC produkt bij hen hebben gekocht. De 2e prijs: een JVC portable radio type RC125 tw.v. 179,- werd gewonnen door J. Peters, Oude- landsedijk 3 te Oude Tonge en de 3e prijs: een JVC portable radio type RC115 tw.v. 149,- ging naar de familie Bouwman, Oosterbanweg 1 in Renesse. De 2e en 3e prijs zijn beschikbaar gesteld door JVC. De prijswinnaars zijn inmiddels op de hoogte gesteld en worden hierbij nogmaals van harte gefeliciteerd. Mevr. (r) en dhr. Akershoek (midden) nemen de hoofdprijs in ontvangst, uitgereikt door Fam. Hameeteman T in de winkel te Ouddorp. Deze vraag- en antwoord-rubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kosteloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post bus 8, Middelharnis, met in de linker bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden ge publiceerd. Waaraan kan ik giftige paddestoelen her kennen? Antwoord: Die hebben geen enkel ken merk waar u ze allemaal aan kunt onderscheiden van niet-giftige. Er zijn meer dan 1200 soorten en bij alle groe pen komen giftige soorten voor. Zelfs een kenner moet wel héél goed de vele honderden verschijningsvormen kun nen onderscheiden alvorens hij met zekerheid kan zeggen, welke wèl of niet eetbaar zijn. En sommige gevaarlijke paddestoelen lijken verdacht veel op ongevaarlijke. Ik kocht een suède jasje, maar na een dag dragen bleek me dat het afgeeft. Wat is daar aan te doen? Antwoord: Niets. Als suède pas van een atelier komt, kan het enigszins afgeven als gevolg van de kleurbehandeling, maar dit gaat spoedig voorbij als u het jasje normaal draagt. Weet u een recept om zelf zoute stengels te bakken? Antwoord: Meng tien gram gist aan met een kopje lauwe melk. Smelt 50 gram boter of margarine en kneed daarin 200 g bloem met 12 g (een eetlepel) zout en de aangelengde gist tot een stevig deeg. Laat dit ongeveer drie kwartier op een warm plekje rijzen en rol het dan uit op een met bloem bestoven tafelblad. Snijd van die platte deeglap dunne reepjes en vorm daarvan stengels en desgewenst ook krakelingen. U kunt ze in circa 20 min. gaar bakken in een goed voorver warmde oven, maar ook in een koeke- pan met een groot deksel erop. Kunt u mij helpen aan het adres van het 'Secretariaat Organisten-vereniging Ger. Getneente'. Antwoord: Het adres luidt: Dhr. A. Krijgsman, Merelhoven 2, 2902 KJ Capelle a.d. IJssel, tel. (010) 450 30 22. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Terneuzen en te Opheusden J. Roos te Chilliwack (Canada). BELASTINGADVISEURS Holdijksweg 3 3253 KC Ouddorp Tel. 01878-3266 Fax 3650 Groeneweegje 13E Postbus 170 4300 AD Zierikzee Tel 01110-17490 Fax 17296 Wie zijn eigenlijk de uitvinders van ons geld en waar zijn de eerste geldstukken ge maakt? Hoe ging dat toen? Antwoord: Als we gaan graven in de geschiedenis van ons geld, kan worden vastgesteld, dat de Chinezen het eerst op het idee kwamen om kunstig vervaar digde messen, mooi glanzende, porse leinachtige schelpen (die nu als Cy- praeidae bekend staan) en andere bege renswaardige zaken te gaan gebruiken als voorwerpen met afgesproken vaste waarde, waarmee goederen geruild kon den als bij verkoop van het eigen pro dukt de gewenste artikelen niet aan wezig waren en elders gehaald en toch ergens mee betaald moesten worden. Op die manier beschikten zij al zo'n dui zend jaar vóór Christus over een vorm van geld. De munten daarentegen zijn volgens de Griekse schrijver Herodotus een uitvinding van de oude Grieken in het staatje Lydië (gelegen tegenover Athene op de westelijke punt van klein- Azië), waar langs de oevers van een rivier de Pactolus brokjes electrum wer den gevonden. Dat was een natuurlijke legering van zilver en goud, waarvan al sieraden werden vervaardigd. De koop lieden daar hadden ook behoefte aan een ruilmiddel met een vaste waarde en besloten daarvoor dgl. kleine klompjes electrum te gebruiken. Die kregen eerst een instempeling als een soort garantie, dat ze officieel betaalmiddel waren. Er zijn van die 'geldstukjes" uit circa 600 vóór Christus teruggevonden, bestaande uit een onregelmatig gevormd brokje electrum van 15 tot 20 mm doorsnede, met een 'ingeslagen afbeelding van een leeuw. Toen later bleek, dat zulke brok jes erts onderling ongelijke hoeveelhe den goud en zilver bevatten, ging het staatje Lydië het electrum splitsen in goud en zilver en tijdens de regering van koning Kroisos (560-547 vóór Chr.) de eerste echte munten slaan, die nu nog bekend staan als gouden en zilveren 'staters'. Het koninklijk zegel op die munten bestond uit de koppen van een leeuw en een stier en vormde voor de gebruikers een waarborg, dat deze sta ters het juiste gewicht aan goud en zilver bevatten. Andere Griekse stad-staatjes gingen toen al gauw eigen munten slaan, eerst éénzijdig met een enkel gegraveerd stempel, waarop een verhit plaatje goud, zilver of later brons werd gelegd en met een hamer bewerkt, daarna tweezijdig door ook nog een gegraveerd stempel onder de drevel te leggen, waarmee zo'n munt geslagen werd. Waar zijn die symbolische broches en han gertjes met kruis, hari en anker, die als 'gdcof hoop en liefde' bekend staan, eigen lijk aan ontleend? Antwoord: Het symbool met de ver vlochten afbeeldingen van een kruis, een anker en een hartje verwijst naar een veel geciteerde Bijbeltekst, nl. de eerste brief van Paulus aan de Korinthiërs in 1 Kor. 13:13 „Zo blijven dan: geloof hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde." In een korte toespraak feliciteerde de heer Coremans de heer van Nimwegen met het feit dat zijn bedrijfis overgegaan op een uiterst moderne vorm van ban caire dienstverlening. Na het in ontvangst nemen van een tegoedbon voor een attentie aan het per soneel zei de heer van Nimwegen ver heugd te zijn dat zijn kantoor op Telebankieren is overgegaan. Het ondertekenen van de overeenkomst vond plaats nabij de lokatie waar Tele bankieren voor de bezoekers van de geslaagde nieuwjaarsreceptie werd ge demonstreerd. Nadat de eerste chënt zich eind 1990 voor deze efficiënte en goedkope manier van betalen had aangemeld, bleek al vrij snel een brede interesse te bestaan voor dit alom bekende fenomeen. Nu inmiddels weer een cliënt de voorde len van Telebankieren heeft onderkend en zich heeft aangemeld, mag de Rabo bank Middelharnis zich rekenen onder de 15 landelijke Rabobanken met meer dan 25 Telebankcliënten. Gezien de grote belangstelling voor Telebankieren, gaat de Rabobank Mid delharnis er van uit dat dit aantal bin nen een jaar zal zijn verdubbeld. Hoewel men zou vermoeden dat Tele bankieren alleen voor grote bedrijven interessant is, blijkt in de praktijk dat ook kleinere bedrijven steeds meer van deze betaalvorm gebruik gaan maken. Ook zijn agrarische ondernemers ge- interesseerd in deze elektronische be taalmethode. Bij Telebankieren worden betalingsop drachten van de personal computer van het bedrijf rechtstreeks per telefoonlijn naar de computer van de Rabobank gezonden. Omgekeerd kunnen gegevens direkt per telefoonlijn van de bank naar de ondernemer worde gecommuni ceerd, zodat deze dus niet langer op rekeningafschriften hoeft te wachten. Beter en sneller via de computer ge ïnformeerd zijn over binnenkomende betalingen is dus een van de grote voor delen van Rabobank Telebankieren. Ook als een kliënt meerdere rekeningen heeft, en zelfs als die bij verschillende Rabobanken worden aangehouden. Per rekening kan men in een oogopslag zien wat is geboekt, maar ook wat nog in de pijplijn zit. Naast aktuele rekeningin formatie zijn ook de historische gege vens van de lopende en de voorafgaande maanden op afroep beschikbaar. Naast de verwerking van binnenlandse betalingsopdrachten kunnen ook bui tenlandse overboekingen via Teleban kieren worden verwerkt. Het aanmaken en verzenden van beta lingsopdrachten is met Rabobank Tele bankieren gemakkelijker dan ooit. Betalingsopdrachten kunnen handma tig worden ingevoerd, maar ook geauto matiseerd vanuit de financiële admi nistratie. Betalingsopdrachten die men gelijktij dig invoert, hoeven niet onmiddellijk uitgevoerd te worden. Bij het invoeren van de betalingsopdrachten kan per opdracht worden aangegeven, wanneer die uitgevoerd dient te worden. Voor periodiek terugkerende betalingen hoeft slechts eenmaal opdracht te wor den gegeven, voorzien van uitvoerings datum en betalingsfrequentie. De computer van de bank zorgt tot nader order dat er steeds precies op het juiste moment wordt betaald. Op die wijze wordt dus afgerekend met een aantal tijdrovende handelingen. Daarnaast wordt de kans op menselijke fouten verkleind en kan informafie snel en overzichtelijk worden verkregen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1992 | | pagina 9