EIIAI1DEn-l1IEUW5
Wie schrijft er mee
van en over Flakkee?
NIEUWS
Daar gaat-ie
Rabobank Telebankieren
Z/
uit de kerken
Informatie-avond over
de Voordelta
SR
buijs
HET
KIJKVENSTER
't Zajje mar overkomme
Op 't Hóót
de juiste
taxatie-
Makelaar Tamboer
25 gebruikers in een jaar tijd
i
No. 6065
- Twee berichten
- De joodse sabbat
- Wetticisme
PADDËSTOSLSTUDie
AfGEVENDS SUÈDS
STENGELS BAKKEN
OnGA NISTEN-VEHENIGING
fiscale adviezen
belastingaangiften
bedrijfseconomische begeleiding
jaarrapportages
administraties
Onze kantoren zijn ook op zaterdag geopend
van 10.00 - 12.00 uur
ONS OUDSTE GELD
GELOOr, HOOP EN LIEFDE
Tijdens de traditionele nieuwjaars
receptie van de Rabobank IMiddel-
harnis werd een officieel tintje ge
geven aan het ondertekenen van de
25ste overeenkomst van Rabobank
Telebankieren. De overeenkomst
Telebankieren werd namens Deur
waarderskantoor van Kampenhout
en Groen te Sommelsdijk onderte
kend door de heer van Nimwegen,
terwijl de sinds 1 september 1991
benoemde direkteur,de heer Core-
mans, tekende namens de Rabobank
Middelharnis.
3e Blad
VRIJDAG 10 JANUARI 1992
blik op kerk
en samenleving
Soms kunnen een paar krantenbericht
jes je aan het denken zetten. Bij mij was
dat vandaag het geval. Twee dingen die
betrekking hebben op de wijze waarop
orthodoxe joden de sabbat vieren.
Jeruzalem en omgeving worden de laat
ste dagen getroffen door uitzonderlijke
sneeuw- en regenval. Maar - zo hebben
de streng-orthodoxe rabbijnen bepaald
- op sabbat mag geen last worden gedra
gen, dus ook geen paraplu. Dan maar
niet naar de synagoge en dus binnen
blijven!
Het andere bericht was soortgelijk.
Ouders kregen het verbod hun kinderen
in een wandelwagentje te zetten op sab
bat, en om voedsel uit het huis te dragen.
Anders mag dat wèl, want er is een touw
om Jeruzalem gespannen dat de hele
stad tot één woonstede maakt. Maar
door de abnormale sneeuwval is het
touw op enkele plaatsen gebroken...
Wie denkt hier niet aan de woorden van
de Heere Jezus, dat farizeeërs de mensen
lasten oplegden, zwaar om te dragen.
Een zo letterlijke toepassing van de wet
maakt duidelijk dat men van de geeste
lijke strekking van die wet geen notie
heeft. Enerzijds probeert men aan die
letterlijke opvatting te ontkomen, want
het is natuurlijk dwaasheid, te denken
dat men het gebod kan opheffen door
een touw om. de stad heen te spannen...
Maar als dan dat touw breekt, dan geldt
dat gebod in zijn volle kracht!
Door zulke simpele krantenberichtjes
gaan we nog beter begrijpen hoe veront
waardigd de Heere Jezus kon reageren
op dit soort casuïstiek van de wetgeleer
den. Denk maar aan de verschillende
gevallen die ons in het Evangelie wor
den beschreven, waarin de Heere Jezus
op sabbat mensen genas. Aan die over
ste van de synagoge bijvoorbeeld, die
zei: „Er zijn zes dagen waarin men moet
werken, komt dan en laat u genezen en
niet op de dag van de sabbat". En bij een
andere gelegenheid aan de vraag van de
Heere Jezus: „is het ook geoorloofd op
de sabbat gezond te maken?"
Wat een moeite heeft het Hem gekost om
duidelijk te maken dat de sabbat er is
voor de mens, en niet de mens voor
de sabbat!
Overigens hoeven we niet zo ver te gaan
om dit soort wetticisme aan te treffen.
Laten we vooropstellen dat de weke
lijkse rustdag een groot goed is, waar we
zuinig op dienen te zijn. En niemand
verdenke mij ervan dat ik het pleit zou
willen voeren voor een zondag waarop
alles geoorloofd is.
Maar wie kent in eigen kring geen voor
beelden van een zondagsviering waarin
alles gebonden is aan regeltjes die
nauwgezet in acht moeten worden geno
men, zonder iets te kennen van de
vreugde in de dienst van God?
Nog niet zo lang geleden was er een dis
cussie aan de gang over de vraag of
gehandicapten op zondag wel gebruik
mochten maken van een invalidew
agentje om de kerkdiensten te kunnen
bijwonen. En daarbij werd serieus de
opvatting verdedigd dat ze dan maar
beter thuis konden blijven en een
preek lezen!
Er zijn kerken waarin het sacrament
van de Heilige Doop wordt bediend in
door-de-weekse diensten, alleen omdat
Bie oengs op ut durp, weunde un caféhouwerin die ate soengdags nog alles
dikkels kenien. Noe was dat op ut boerelangd nie zo ongeweun, wangt un
kenien koffe zelf oppkweke van de etensresten, in un kenien nam nie
zoveul plek in as un vaarke. 't Was dan dus goedkoap eiwitvoedsel.
Asse dan kenien atte, dan maekte de caféhouwer zelf dat kenien klaer,
wangt dat kon-un zo goed, da zeije ze allied van um. Affein, de kookcere-
monie gebeurde altied op zaeterdag, dan stoeng soengdags de eteriej klaer,
in zoas gebrukeluk was wier dur op de mêêste plekken altied om twaolf uur
middageten gegete. In jawel, soendags om twaolf uur waren de aepels gaer,
de groente in orde, in ieder kreeg na dazze gebede hadde un stikkie kenien
op 't bord mit un beetje sju, mar toen ze dur an begonne te eten, wassut niet
te eten, dur zat zoon raore smaek an alles, dazze 't weg ha motte gooie. Wat
wastur gebeurd? Wel daer waer de caféhouwer kookte, was ut nog al duus-
ter. je had van die huzen, daer zat de keuken niet an un butenmuur, dus
daer was 't altied un beetje doenker, in noe hattun pur ongelok niet in de
zoutpot gegrepe toen un ut kenien zoute, mar in de sodapot. Nou je ken wel
vatte, dat dat inderdaed niet weg te kriegen was. Inplek van lekker kenien,
is ut toen mar soep mit broad geworre die zoengdag;, in 't is um verder
zovaar ik weet noait van zun leven méér overkomme. We voengde ut alle-
mael zoengde van dat kenien, mar je kon ut niet méér herstelle. Gedaene
zaeken neme noe êênmal gêên kêér. Dat was dan ut verhael van ut kenien
mi soda. In 't is allang geleje oor, al voor '40.
Un ouwe Flakkejenaer
Wat een mooi verhaal over het meester worden van de zwemkunst. Ja zo ging
het, zo hebben wij (65-1- -ers) het allemaal geleerd en we weten nog hoe 'lekker'
vloedwater was. Dat komt niet terug. Menigeen ziet zich zelf dan weer terug in
die tijd denken we. Wie toen 15 was is nu wellicht al grootmoeder/vader. We
danken u voor deze bijdrage.
Redaktie E.N.
Nae un kwakkelzeumer gieng ik dienken waeren de zeumers noe vroeger
moaier? As kind brocht ik m'n vakantie deur op 't hóót in Menheerse. 't
Zwemmen op 't hóót was voor veul van oengs kinders un hêêl gebeuren.
Wie heit ur niet zwemmen geleerd van de hêêren Boomsma? Ut toeval
wilde dat de hêêren, un tweelieng, oenze overburen waeren. Dus de buur-
kinders mosten lêêren zwemmen.
Op un maendagaevund in 1938 gieng ut gebeuren. M'n vaoder nam twee
kinders mee op de fiets. Ik mocht bie de dunne héêr achterop. De aere had
de fiets hêêlemael voor z'n eigen noadig. We hadden eigengenaoide zwem-
pakken en van dat dikke interlock, dat goed wier loodzwaer in 't waeter in
liepe, liepe! Zo lêêrde wiele al geliek mit klearen an zwemmen. De eerste les
begon bie hoag waeter. Ik mos op un houten trapje gaen zitten in aolsmar
un treedje laeger, tot ik tot an m'n kin in 't waeter zat. Je mos êêrst an 't wae
ter wennen hiete dat. Mar ik bekeeuwde 't haest van angst. Ik had gelokkig
gêên tied om al die vissen in paelieng te dienken aores had ik 't noait
geleerd. Daernae kwam de béênslag. Drievend an de kant van 't waeter
goed de keien vasthouwen, kurken om je middel in dan intrekken, sprei
den in sluuten. Toen ik dat onder de knie had de aermslag. As dat goed
gieng aolles tegeliek dat was 't moeilukste. Mar aol mit aol hè ik 't uuteinde-
luk toch geleerd. Ut was hêêrluk zwemmen in dat frisse zoute buutenwaeter.
Kinders die noe lêêren zwemmen in un zwembad durven geweun niet in 't
buutenwaeter. Zeumers op 't hóót was 't aoltied gezellig, vooral as de boat
ankwam. Dan giengen de durfals hun beste kunsten vertóóne. Duuken in
sprienge van de anlegsteigers. Je had oak de êên in twêê kilometer zwem-
wedstreijen van de sluus van 't hóót naer 'Hotel Meier' op 't Viengerlieng.
As je daer uuteindelijk ankwam, kreeg je un kop boeljon in un medalje. Ik
ha hiervan nog un krantenverslag uut 1942. Ut was dan un hêêl gebeuren in
Menheerse. Jammer dat deur de vervuulieng van 't waeter dat allemael
voorbie is.
Mar al mit al ha dur hêêl wat maensen van de hêêren Boomsma geleerd 't
hóód boven 't waeter te houwen.
Un klearmaekersdochter
Op dinsdag 28 januari 1992 houdt de
Stichting 'Goereese Gemeenschap' een
avond voor haar leden en donateurs.
Ook voor andere belangstellenden staat
de toegang vrij. De plaats van samen
komst is het verenigingsgebouw 'Oost
dam' in Goedereede. De avond begint
om 19.45 uur.
Er zal deze avond worden gesproken
over 'de Voordelta', het gebied voor de
kust van o.a. Goeree. Meerdere sprekers
zullen op deze avond het woord voeren.
Er wordt een inleiding gehouden door
drs. J. van Alphen van Rijkswaterstaat,
die zijn visie zal geven als projektleider
van het beleidsplan 'Voordelta'. Andere
visies zullen naar voren komen in de
inleidingen van Ing. J. K. Nooitgedagt,
voorzitter van de Nederlandse Visserij
bond, D. J. Verstand, hoofdconsulent
van de Recron (recreatie-ondernemers)
en G. van Velzen, Burgemeester van de
Gemeente Goedereede.
De veranderingen die de komende jaren
voor onze kust zullen plaatsvinden, zijn
voor de visserij, de natuur en de recreatie
van groot belang. Ieder is daarom harte
lijk welkom.
in het doolhof van prijskaartjes
Tel. (01870)8 34 77
NVMi
de kinderwagen 's zondags contrabande
is... Zijn we bij dit soort opvattingen zo
ver verwijderd van de streng-orthodoxe
joodse sabbatsviering?
Nogmaals, laten we ernst maken met het
vierde gebod. Maar niet, zoals de Heere
Jezus Zelf heeft gezegd, dat gebod
krachteloos maken door onze inzet
tingen.
Waarnemer
NED. HERV. KERK
Beroepen
Brakel B. J. van de Kamp te Scherpen-
zeel (Gld.); te Gameren J. Bel der te Loon
op Zand; te Hoevelaken A. W. van der
Plas te Urk (deelgemeente De Bron); te
Giessen J. Quist te Hendrik Ido Am
bacht.
Aangenomen
naar Amerongen-Overberg A. B. Sloof
te Katwijk aan de Rijn.
Bedankt
voor IJzendoorn D. Breure te Haaften.
GEREF. KERKEN
Aangenomen
naar Huizen drs. J. J. Blom te Edam.
GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt)
Beroepen
te Kants en te Wetsinge-Sauwerd D.
Mak, kandidaat te Kampen; te Gro-
ningen-Zuid A. P. Feijen te Heemse; te
Bergentheim, te Meppel en te Zuidhorn
T. de Boer te Pretoria (Zuid-Afrika) (Die
Vrye Geref Kerke), wonende te Drach
ten; te Rotterdam-Oost H. Folkers te
Hasselt (Ov.).
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen
te Den Helder H. P. Brandsma te
Amsterdam-Nieuw-West.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen
te Middelburg-Zuid A. J. Gunst te Tho-
len; te Hoogeveen Chr. van der Poel te
Yerseke; te Rotterdam-IJsselmonde C.
A van Dieren te Stolwijk.
Bedankt
voor Houten R. Kattenberg te Arnhem;
voor Nieuwerkerk (Zld.) en te Westka-
pelle R. Boogaard te Leiderdorp; voor
Amersfoort G. J. van Aalst te Benthui-
zen; voor Aagtekerke M. Mondria te
Waardenburg; voor Lethbridge (Can.)
B. van der Heiden te Hardinxveld-
Giessendam; voor Hamilton (Can.) G.
M. de Leeuw te Barneveld.
Het is nota bene rijwielhandelaar Job Akershoek te
Ouddorp die de schitterende scooter t.w.v. 3.000,-;
de hoofdprijs uit de verloting bij Combi Foto
Hameeteman heeft gewonnen!
De trekking werd verricht door de notaris te Goede
reede.
Combi Foto Hameeteman stelde de scooter beschik
baar in samenwerking met JVC onder al haar kliën-
ten die in de periode januari-december 1991 een
JVC produkt bij hen hebben gekocht.
De 2e prijs: een JVC portable radio type RC125
tw.v. 179,- werd gewonnen door J. Peters, Oude-
landsedijk 3 te Oude Tonge en de 3e prijs: een JVC
portable radio type RC115 tw.v. 149,- ging naar de
familie Bouwman, Oosterbanweg 1 in Renesse.
De 2e en 3e prijs zijn beschikbaar gesteld door JVC.
De prijswinnaars zijn inmiddels op de hoogte
gesteld en worden hierbij nogmaals van harte
gefeliciteerd.
Mevr. (r) en dhr. Akershoek (midden) nemen de hoofdprijs
in ontvangst, uitgereikt door Fam. Hameeteman T
in de winkel te Ouddorp.
Deze vraag- en antwoord-rubriek staat
geheel ten dienste van de lezer die er
kosteloos gebruik van kan maken. Uw
vragen op velerlei gebied kunt u sturen
aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Post
bus 8, Middelharnis, met in de linker
bovenhoek „Vragen-rubriek" vermeld.
De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele
weken na de inzending compleet met
antwoord in deze rubriek worden ge
publiceerd.
Waaraan kan ik giftige paddestoelen her
kennen?
Antwoord: Die hebben geen enkel ken
merk waar u ze allemaal aan kunt
onderscheiden van niet-giftige. Er zijn
meer dan 1200 soorten en bij alle groe
pen komen giftige soorten voor. Zelfs
een kenner moet wel héél goed de vele
honderden verschijningsvormen kun
nen onderscheiden alvorens hij met
zekerheid kan zeggen, welke wèl of niet
eetbaar zijn. En sommige gevaarlijke
paddestoelen lijken verdacht veel op
ongevaarlijke.
Ik kocht een suède jasje, maar na een dag
dragen bleek me dat het afgeeft. Wat is daar
aan te doen?
Antwoord: Niets. Als suède pas van een
atelier komt, kan het enigszins afgeven
als gevolg van de kleurbehandeling,
maar dit gaat spoedig voorbij als u het
jasje normaal draagt.
Weet u een recept om zelf zoute stengels
te bakken?
Antwoord: Meng tien gram gist aan met
een kopje lauwe melk. Smelt 50 gram
boter of margarine en kneed daarin 200
g bloem met 12 g (een eetlepel) zout en
de aangelengde gist tot een stevig deeg.
Laat dit ongeveer drie kwartier op een
warm plekje rijzen en rol het dan uit op
een met bloem bestoven tafelblad. Snijd
van die platte deeglap dunne reepjes en
vorm daarvan stengels en desgewenst
ook krakelingen. U kunt ze in circa 20
min. gaar bakken in een goed voorver
warmde oven, maar ook in een koeke-
pan met een groot deksel erop.
Kunt u mij helpen aan het adres van het
'Secretariaat Organisten-vereniging Ger.
Getneente'.
Antwoord: Het adres luidt: Dhr. A.
Krijgsman, Merelhoven 2, 2902 KJ
Capelle a.d. IJssel, tel. (010) 450 30 22.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen
te Terneuzen en te Opheusden J. Roos te
Chilliwack (Canada).
BELASTINGADVISEURS
Holdijksweg 3
3253 KC Ouddorp
Tel. 01878-3266 Fax 3650
Groeneweegje 13E
Postbus 170 4300 AD Zierikzee
Tel 01110-17490 Fax 17296
Wie zijn eigenlijk de uitvinders van ons geld
en waar zijn de eerste geldstukken ge
maakt? Hoe ging dat toen?
Antwoord: Als we gaan graven in de
geschiedenis van ons geld, kan worden
vastgesteld, dat de Chinezen het eerst op
het idee kwamen om kunstig vervaar
digde messen, mooi glanzende, porse
leinachtige schelpen (die nu als Cy-
praeidae bekend staan) en andere bege
renswaardige zaken te gaan gebruiken
als voorwerpen met afgesproken vaste
waarde, waarmee goederen geruild kon
den als bij verkoop van het eigen pro
dukt de gewenste artikelen niet aan
wezig waren en elders gehaald en toch
ergens mee betaald moesten worden. Op
die manier beschikten zij al zo'n dui
zend jaar vóór Christus over een vorm
van geld. De munten daarentegen zijn
volgens de Griekse schrijver Herodotus
een uitvinding van de oude Grieken in
het staatje Lydië (gelegen tegenover
Athene op de westelijke punt van klein-
Azië), waar langs de oevers van een
rivier de Pactolus brokjes electrum wer
den gevonden. Dat was een natuurlijke
legering van zilver en goud, waarvan al
sieraden werden vervaardigd. De koop
lieden daar hadden ook behoefte aan
een ruilmiddel met een vaste waarde en
besloten daarvoor dgl. kleine klompjes
electrum te gebruiken. Die kregen eerst
een instempeling als een soort garantie,
dat ze officieel betaalmiddel waren. Er
zijn van die 'geldstukjes" uit circa 600
vóór Christus teruggevonden, bestaande
uit een onregelmatig gevormd brokje
electrum van 15 tot 20 mm doorsnede,
met een 'ingeslagen afbeelding van een
leeuw. Toen later bleek, dat zulke brok
jes erts onderling ongelijke hoeveelhe
den goud en zilver bevatten, ging het
staatje Lydië het electrum splitsen in
goud en zilver en tijdens de regering van
koning Kroisos (560-547 vóór Chr.) de
eerste echte munten slaan, die nu nog
bekend staan als gouden en zilveren
'staters'. Het koninklijk zegel op die
munten bestond uit de koppen van een
leeuw en een stier en vormde voor de
gebruikers een waarborg, dat deze sta
ters het juiste gewicht aan goud en zilver
bevatten. Andere Griekse stad-staatjes
gingen toen al gauw eigen munten slaan,
eerst éénzijdig met een enkel gegraveerd
stempel, waarop een verhit plaatje goud,
zilver of later brons werd gelegd en met
een hamer bewerkt, daarna tweezijdig
door ook nog een gegraveerd stempel
onder de drevel te leggen, waarmee zo'n
munt geslagen werd.
Waar zijn die symbolische broches en han
gertjes met kruis, hari en anker, die als
'gdcof hoop en liefde' bekend staan, eigen
lijk aan ontleend?
Antwoord: Het symbool met de ver
vlochten afbeeldingen van een kruis,
een anker en een hartje verwijst naar een
veel geciteerde Bijbeltekst, nl. de eerste
brief van Paulus aan de Korinthiërs in
1 Kor. 13:13 „Zo blijven dan: geloof
hoop en liefde, deze drie, maar de
meeste van deze is de liefde."
In een korte toespraak feliciteerde de
heer Coremans de heer van Nimwegen
met het feit dat zijn bedrijfis overgegaan
op een uiterst moderne vorm van ban
caire dienstverlening.
Na het in ontvangst nemen van een
tegoedbon voor een attentie aan het per
soneel zei de heer van Nimwegen ver
heugd te zijn dat zijn kantoor op
Telebankieren is overgegaan.
Het ondertekenen van de overeenkomst
vond plaats nabij de lokatie waar Tele
bankieren voor de bezoekers van de
geslaagde nieuwjaarsreceptie werd ge
demonstreerd.
Nadat de eerste chënt zich eind 1990
voor deze efficiënte en goedkope manier
van betalen had aangemeld, bleek al vrij
snel een brede interesse te bestaan voor
dit alom bekende fenomeen.
Nu inmiddels weer een cliënt de voorde
len van Telebankieren heeft onderkend
en zich heeft aangemeld, mag de Rabo
bank Middelharnis zich rekenen onder
de 15 landelijke Rabobanken met meer
dan 25 Telebankcliënten.
Gezien de grote belangstelling voor
Telebankieren, gaat de Rabobank Mid
delharnis er van uit dat dit aantal bin
nen een jaar zal zijn verdubbeld.
Hoewel men zou vermoeden dat Tele
bankieren alleen voor grote bedrijven
interessant is, blijkt in de praktijk dat
ook kleinere bedrijven steeds meer van
deze betaalvorm gebruik gaan maken.
Ook zijn agrarische ondernemers ge-
interesseerd in deze elektronische be
taalmethode.
Bij Telebankieren worden betalingsop
drachten van de personal computer van
het bedrijf rechtstreeks per telefoonlijn
naar de computer van de Rabobank
gezonden. Omgekeerd kunnen gegevens
direkt per telefoonlijn van de bank naar
de ondernemer worde gecommuni
ceerd, zodat deze dus niet langer op
rekeningafschriften hoeft te wachten.
Beter en sneller via de computer ge
ïnformeerd zijn over binnenkomende
betalingen is dus een van de grote voor
delen van Rabobank Telebankieren.
Ook als een kliënt meerdere rekeningen
heeft, en zelfs als die bij verschillende
Rabobanken worden aangehouden.
Per rekening kan men in een oogopslag
zien wat is geboekt, maar ook wat nog in
de pijplijn zit. Naast aktuele rekeningin
formatie zijn ook de historische gege
vens van de lopende en de voorafgaande
maanden op afroep beschikbaar.
Naast de verwerking van binnenlandse
betalingsopdrachten kunnen ook bui
tenlandse overboekingen via Teleban
kieren worden verwerkt.
Het aanmaken en verzenden van beta
lingsopdrachten is met Rabobank Tele
bankieren gemakkelijker dan ooit.
Betalingsopdrachten kunnen handma
tig worden ingevoerd, maar ook geauto
matiseerd vanuit de financiële admi
nistratie.
Betalingsopdrachten die men gelijktij
dig invoert, hoeven niet onmiddellijk
uitgevoerd te worden. Bij het invoeren
van de betalingsopdrachten kan per
opdracht worden aangegeven, wanneer
die uitgevoerd dient te worden.
Voor periodiek terugkerende betalingen
hoeft slechts eenmaal opdracht te wor
den gegeven, voorzien van uitvoerings
datum en betalingsfrequentie.
De computer van de bank zorgt tot
nader order dat er steeds precies op het
juiste moment wordt betaald.
Op die wijze wordt dus afgerekend met
een aantal tijdrovende handelingen.
Daarnaast wordt de kans op menselijke
fouten verkleind en kan informafie snel
en overzichtelijk worden verkregen.