EIÜVriDEri-tllEUWS Uit de Historie Stellendam Dankbetuiging Prins Bernhard Personeel en Direktie wensen u een gezellig uiteinde en een voorspoedig en gezond 1992 wij starten het nieuwe jaar met een Donderdag 2 januari 9.00 uur start uitverkoop Krachttoer voor de boeren Politieberichten Politiebericliten Bar slechte voorzomer was een dieptepunt pimpernel Goedereede 5e blad VRIJDAG 27 DECEMBER 1991 No. 6062 (2e serie, nr. 6) Schipper Brinkman Aren, voer voor de oorlog als schipper op de S.L. 12 die z'n vader in 1921 had gekocht. Het schip werd door de Duit sers gevorderd en Aren zat zonder werk. Hij kreeg al spoedig een aanbod van de Zuid Hollandse Reddingsmaatschappij om als schipper te varen op de President Jan Leis te Hoek van Holland. Dat was 1945, 7 jaar later zou Aren op zee omkomen. In januari 1952 zaten er op de Maas vlakte twee slepers in nood. Aren die al meerdere gewaagde reddingen op zijn naam had voer te hulp. De Jan Leis werd door een grondzee gekanteld en schip per Brinkman werd, toen het schip weer overeind kwam, vermist. Schipper Brinkman naar zijn laatste rustplaats gebracht (van één onzer verslaggevers) Onder klokgelui is gistermiddag schip per Arend Brinkman in zijn geboorte dorp ten grave gedragen. Velen, zeer velen, hebben de omgekomen mensen redder op zijn laatste tocht begeleid. Aan Brinkmans met bloemen omkran ste groeve stonden behalve de familie, zijn medestrijders en vele autoriteiten, alle vissers van Stellendam. Want giste ren waren de schepen niet uitgevaren. Het was dan ook vol in het kleine haven tje, waar de reddingboten, de 'President J. V. Wierdsma' en de 'President Jan Leis' naast elkaar een ligplaats hadden gevonden. Halfstok hingen daar de vlaggen... Twee posthume onderscheidingen Een grote menigte had zich, zoals we gisteren reeds in een deel van onze edi ties konden melden, tegen tweeën voor het ouderlijk huis van schipper Brink man opgesteld. Binnen leidde de Geref. predikant van Hoek van Holland, ds. P. Rullman, de rouwdienst. Even later for meerde zich de stoet. Achter de naaste familie liep de machinist van de "Konin gin Wilhelmina' W. van Seters, een zwa ger van de omgekomene. Op een kussen droeg deze de posthuum verieende reddingsmedaille. Naast de graven van zijn vroegere mak kers. Bas de Blok en L. J. de Jager was schipper Brinkman een laatste rust plaats gedolven. Als eerste spreker deelde de burgemees ter van Stellendam mede, dat bij Kon. Besluit aan schipper Brinkman pos thuum was toegekend de ere-medaille voor menslievend hulpbetoon. Ds. Rullman sprak vervolgens naar aan leiding van het Bijbelwoord, dat er maar één schrede is tussen ons en de dood. „Brinkman", aldus de spr., „heeft zijn leven voor zijn vrienden gesteld De heer Murk Leis, president-direkteur van de Kon. Zuidhollandse Mij tot Red ding van Schipbreukelingen vertelde, dat schipper Brinkman ruim 100 men sen had gered is de zes jaar van zijn schippersloopbaan. „Nooit hebben wij een zo jeugdig schipper gehad", aldus de kritisch selekteren hypotheek Qfl! op maat... Makelaar Tamboer Tel. (01870)8 34 77 heer Leis. Hij zei voorts, een schrijven van deelneming te hebben ontvangen van prinses Wilhelmina en dat de Maat schappij Brinkman de gouden redding medaille posthuum heeft toegekend. Nadat mr W. F. P. C. Viétor namens L. Smit en Co's Internationale Sleepdienst gewaagd had van het „onbegrijpelijk aantal tegenslagen", dat zich de afgelo pen week bij Hoek van Holland heeft voorgedaan, nam de bootsman van de 'Radmar', de heer J. Velleman, het woord. „We hebben jou leren kennen. Brinkman, toen je ons door de kokende branding naar de veilige wal gebracht". Van de verdere sprekers noemen wij de voorzitter van de wijkgraad voor Hoek van Holland, de heer D. van der Burg, het oud-hoofd van de Chr. school te Stellendam, de heer Jongsman en de direkteur van de Kon. Noord- en Zuid hollandse Reddingsmaatschappij, de heer H. de Booy. „Aan alle 25 stations van de K.N.Z.H.R.M, hangt vandaag de vlag halfstok", aldus deze spreker. De Geref predikant te Stellendam, ds. Los, dankte tenslotte namens de familie voor de belangstelling, waarna duizen den Stellendammers in défilé langs het graf trokken. Onder de aanwezige autoriteiten merk ten wij op de Commandant van het dis- trikt 4 en 5 van het Loodswezen, kapi tein ter Zee J. Tissot van Patot en de hoofdcommissaris van Politie, H. M. C. A. Staal. Kransen en bloemstukken waren ero.m. van de bemanningen van de reddingbo ten, alsmede van die van de 'Radmar" en de "Merope". Voorts van de Kon. Marine, het Loodswezen, Van den Tak's Ber gingsmij., L. Smit en Co., het Engelse garnizoen in Hoek van Holland en de bemanningen van de sleepboten. (wordt vervolgd) J. L. Struik In het artikel 1891 LYNDEN 1991, Nederiandse plaats in USA honderd jaar, (E.N. van 8 november jl.) schreven wij o.a., dat wij in het Lynden Pio neer Museum oog in oog hadden gestaan met Prins Bernhard. Dit wil zeg gen met een afbeelding van hem als jong officier. Van diens particulier secretaris ontvingen wij dezer dagen de volgende brief: Zeer geachte Heren Apon en van der Vliet, Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard der Nederlanden heeft mij verzocht u te danken voor uw brief van 11 november jl. met het blad 'Eilanden Nieuws' en de door u gemaakte foto. De Prins heeft met belang stelling hiervan kennis genomen. Met de meeste hoogachting enz. U begrijpt, dat wij recht verguld waren met deze reaktie uit paleis Apon/v. d. Vliet Auto's van de weg Op vrijdagavond merkte een automo bilist uit Vierpolders vrij laat een brom fietser op en remde krachtig. Zijn auto begon te slippen, waarna hij van de dijk afreed. Het ongeluk gebeurde op de Eendrachtsdijk in Stellendam. Draaien aan de knop van de radio en een windvlaag waren ook voldoende om met een personenauto in de sloot te belanden. Dat overkwam zaterdag avond een inwoner van Scharendijke op de Provincialeweg bij Ouddorp. Er vie len geen gewonden. In de nacht van zaterdag op zondag raakte een 21-jarige inwoner van Dirks- land de macht over zijn stuur kwijt en kwam daarna met zijn auto in de sloot tot stilstand. Daardoor werd een 18- jarige inwoonster van Dirksland, die achterin de auto zat, gewond. Zij moest naar het ziekenhuis worden overge bracht. De andere inzittenden bleven ongedeerd. Het ongeluk gebeurde op de Provincialeweg bij Stellendam. Diefstallen Vorige week maandag werd ingebro ken in een snackcorner aan de haven in Stellendam. Een radio-cassette-recorder was de buit. Dinsdag werd geprobeerd om in te breken in een auto op de poolparkeer- plaats in Stellendam. Vrijdagavond werd ingebroken in een woning aan de Brielsestraat in Stellen dam terwijl de bewoners, zowel als hun buren te gast waren op een bruiloft. Diverse sieraden, geld, kleding, audio- apparatuur en een draagbare telefoon werden gestolen. Ook werd er vrijdagavond ingebroken in een vissersboot in de Binnenhaven in Stellendam. De daders namen kratten kabeljauw en wijüng mee. Tussen 15 en 20 december werd een rol met 300 meter schapengaas gestolen aan de Scharrezeeweg in Ouddorp. De scha de bedraagt ongeveer 540,-. Zaterdag werd ingebroken in een woning aan de Pretoriuslaan in Oud dorp. De buit is waarschijnlijk niet meer dan een horloge. Wel hadden de daders een grote troep achtergelaten. '^^^^^^TVVK^^i Landbouwpraatje Vanwaar de boerenachterdocht bij de vrijmaking van handelsverkeer? Zijn de boeren bang dat ze op de groter wordende markt het onder spit delven? Angst is een slechte raadgever. Liberalisatie zal de Ne derlandse boer zeker geen windeie ren leggen. Al vijfjaar lang tobben ruim honderd landen met de vraag hoe het handelsver keer opgevoerd kan worden. Een GATT- handelsronde (GATT staat voor Alge mene Overeenkomst inzake Handel en Tarieven) is eind 1986 gestart in Uru guay en spitst zich sindsdien toe op libe ralisatie van het verkeer en de handel. Voor de eerste maal is op de GATT- agenda het agrarisch verkeer als afzon derlijk dossier opgenomen. Pikant de tail: tijdens deze handelsronde in GATT-verband blijkt juist het land bouwdossier een van de moeilijkste struikelblokken te zijn in het liberali satie-verhaal. Waar draait het in de GATT om als landbouw over de tong gaat? De GATT- partijen willen meer toegang tot eikaars markt, een vermindering van de steun aan boeren (interne steun die in het kader van ieders landbouwbeleid wordt geboden) en minder steun of subsidies bij de export van landbouwprodukten. In vaktermen draait het dus om drie ele menten: minder importbelemmeringen, minder interne steun en minder export subsidies. Genoemde elementen spelen juist een belangrijke rol in de landbouw politiek die vele GATT-partijen zelf voe ren. Op agrarisch terrein zijn twee supermachten direkt in beeld: de Ver enigde Staten als grootste agrarische exporteur ter wereld en de Europese Gemeenschap als tweede exporteur en als eerste importeur van agrarische goederen. Beide handelsblokken hebben grote belangen bij het GATT-liberaliserings proces en willen beide hun positie zo veilig mogelijk stellen. Blessure-tijd Amerika heeft enkele jaren geleden zijn eisen ingediend bij de GATT. Die komen neer op een vermindering van de importbeperkingen en de interne steun met 75% in tien jaar tijd. De exportsteun zou in Amerikaanse ogen zelfs met 90% moeten dalen. Deze vergaande eis is direkt in het verkeerde Europese keelgat geschoten. De EG kon heel moeizaam met een tegenvoorstel komen: verleden jaar bleek de Gemeenschap bereid de steun met 30% te verminderen en wel gerekend over een periode van 1986 tot 1996. Tussen het Amerikaanse en Euro pese voorstel zat een dermate groot gat dat de GATT-handelsronde noodge dwongen in een verlenging moest ko men. Na een jaar 'blessure-tijd' zijn de posi ties van de Verenigde Staten en de EG elkaar dicht genaderd: een procentuele steunvermindering van 35% in vijf a zes jaar tijd. Deze consensus lijkt aardig, maar de uitwerking en de nadere voorwaarden roepen nog veel onzekerheid op. Wat is precies 35%? Welk uitgangsjaar wordt gekozen? Betekent steunafbraak ook een vermindering van exporthoeveelhe- den of alleen maar exportsubsidies of wellicht een combinatie van beide? Hoe zit het met andere randvoorwaarden die invloed kunnen hebben op de concur rentie? Kortom: boeren in Europa en in Nederland zijn nog niet veel wijzer van de 'hoopvolle' GATT-ontwikkelingen. Tenzij... Wat betekent de 'GATT-show' voor de doorsnee boer? Als de belangrijkste GATT-partijen hun agrarische exporten in hoeveelheden reduceren zal de Neder landse melkveehouder minder ruimte krijgen. De Nederlandse zuivel, die steeds meer over de Europese grenzen Oostflakkee, Middelharnis en Dirksland Alkohol en verkeer In de nacht van dinsdag op woensdag werd een inwoner uit Sommelsdijk aan gehouden, omdat hij een auto bestuur der terwijl hij te veel alcohol had gedronken. Zijn ademalcoholgehalte bleek 310 ug/1 te bedragen, hetgeen goed was voor een rijverbod van 2 uur en een boete van ƒ250,-. Diverse aanrijdingen Aan de Oosthavendijk in Dirksland kwam op maandagavond een auto in de sloot terecht. Bij onderzoek bleek dat de persoon die de auto bestuurd had, niet in het bezit van een rijbewijs was. Hij heen afzet, zal zeker een veer moeten laten. Eenzelfde hoeveelheidsregulering (in vaktermen quotering geheten) zal zich voordoen bij granen, bij vlees (ook varkens- en pluimveevlees) en bij suiker. Het ligt dan voor de hand dat juist de Nederlandse landbouw, die uitermate exportgericht is, een deuk overhoudt aan de GATT. Tenzij... de Nederlandse boeren en tuinders een sterke concur rentiepositie weten te behouden door snel, akkuraat en op de juiste kwaliteit te mikken. De perspektieven op de groter wordende markt liggen bij produkten die exclusief zijn en een hoge toege voegde waarde hebben (zeer komplex bewerkte agrarische produkten). Op die toer weten de Nederlandse boer en tuin der steeds beter de weg te vinden. Het schoolvoorbeeld heet tuinbouw. Desondanks zullen veehouders en akker bouwers de eerstkomende jaren voor een krachttoer staan om onder druk van de GATT om te schakelen! Dat vraagt tijd, energie en zal ook tot een zekere sanering leiden. De onzekerheid en de vraag wie de mondiale race wel of niet overleeft maakt de gezindheid in boe- renkringen ten opzichte van de GATT er niet vriendelijker op. B. Schouwing was door de mist in een bocht van de weg geraakt. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Tegen de man wordt proces verbaal opgemaakt. Op vrijdagavond kwam een inwoner uit Oude Tonge eveneens naast de weg terecht, toen hij met een te hoge snelheid de Oudelandsedijk op wilde rijden. Hij verloor de macht over het stuur en kwam uiteindelijk tegen een naast de weg staande schuur tot stilstand. De auto werd zwaar beschadigd en de schuur dreigde zelfs in te storten. Na zorgvuldig stutwerk kon dat toch voorkomen wor den. Diefstallen en inbraken Op maandag werd er vanaf een parkeer plaats in Middelharnis een auto gesto len. Het betrof hier een Opel Kadett, kenteken LL-71-TJ. In Nieuwe Tonge werd een container van de ruilverkaveling opengebroken. Uit de container werden meerdere rol len zwart nylongaas gestolen, dat wordt gebruikt voor oeverafzetting van nieuwe sloten e.d. Verder werd er afgelopen week in een tweetal bedrijven in Oude Tonge inge broken. In deze gevallen wordt er niets vermist, maar wel is de aangebrachte schade aanzienlijk. In de nacht van dinsdag op woensdag werd er ingebroken in een sportzaak in Dirksland. Uit de winkel werd een grote hoeveelheid schaatsen en meerdere fiet sen ontvreemd. De gestolen goederen werden vermoedleijk in een bestelauto geladen, die ook in Dirksland gestolen was. Die auto werd later in de week teruggevonden in de buurt van Eind hoven. Verder werd er in meerdere woningen ingebroken: Op donderdagavond werd er ingebroken in een woning in Som melsdijk. De buit bestond hier uit siera den en cheques. Tussen donderdagmiddag en vrijdag ochtend werd er ingebroken in een woning in Nieuwe Tonge. Hier had men het voorzien op diverse apparaten, zoals een televisie en een magnetron. Weerkundig jaaroverzicht (door J. H. Pelleboer) Als wij op zoek gaan naar de plussen en minnen ten aanzien van het weer in 1991, komen wij - wat de tegenvallers betreft - in de eerste plaats de zeer slechte voorzomer (mei en juni) tegen. Voor alle groei en bloei was de nacht van 21 april rampzalig zowel in ons land als tot in Frankrijk toe, wat het bevriezen van bloesems en vroege planten betreft. In ons land in de weerhut minima tot - 8 graden en aan de grond plaatselijk tot -10 graden, hetgeen zo laat in de lente extreem lage temperaturen zijn. Heel bijzonder in overwegend de hele noordwestelijke helft van het land was het zeer langdurige onweer (vier a vijf uren achtereen) in de nacht van 11 op 12 juli. Dit na de warmste dag van het jaar, 11 juli, met in het zuiden van het land een maximum van 35 graden. Eindelijk schaatsweer Het was verheugend dat er na drie extreem warme winters in de eerste helft van februari weer eens fiks geschaatst kon worden. Zelfs wedstrijden op enkele grote meren. In de nacht van 9 februari de laagste temperatuur van het jaar. Aan de grond tot —18 graden gemeten. Op vijftien dagen werd er geschaatst. Ook kwam er een einde aan een serie van drie opvallend warme jaren. Het jaar daarvoor (1990) was zelfs het warm ste jaar over 250jaar. Nu waren er enkele te koude maanden, hetgeen het gemid delde tot even boven normaal bracht. Maart record De lentemaand maart was vanaf 1706 (het begin van de betrouwbare metin gen) niet zo warm geweest. Groei en bloei, zoals onder andere bleek uit de bladontplooiing van de wilde kastanje, waren daardoor ook uitzonderlijk vroeg. Maar de domper op al deze vroege warmte bleef niet uit: de meimaand was in deze eeuw alleen in 1902,1941 en 1962 kouder. Zomer begon laat In deze eeuw was de zomer, met de eer ste zomerse dag boven 25 graden, nim mer zo laat begonnen als dit jaar, namelijk op 2 juli. Daar ging een extreem natte, koude en sombere juni aan vooraf Zowel in De Bilt als in Gro ningen de natste juni over 140 jaar. Plaatselijk o.a. in De Bilt een tekort van ruim honderd uren zon. Op enkele plaatsen in het land kwam het regencij- fer van juni even boven de 200 mm, tegen normaal 60 mm. Deze zo bar slechte voorzomer was, behalve voor de land- en tuinbouw, ook zeer nadelig voor de recreatie. Mooie terrasdagen waren er nauwelijks, zodat ook de horeca, die op dagjesmensen is aangewezen, steen en been klaagde over zo'n slechte aanloop van de zomer. Maar juli en augustus maakten als prima zomermaanden veel goed. Augustus, gemiddeld de natste maand van het jaar, was nu zo droog dat het in De Bilt zelfs een record droge oogst maand werd met 6 mm regen. Over de herfst kunnen we kort zijn. Sep tember gaf een goed aantal prima nazo- merdagen, oktober hield zich redelijk rustig. Het meest bijzondere in de herfst was de zware regenval in de eerste helft van november met in het westen van het land in ruim twee weken 150 a 180 mm regen. In zijn geheel is 1991 iets warmer geble ven dan normaal en waren de maanden februari, mei en juni vooral te koud. Kregen wij vrijwel het normale aantal, uren zon en viel er minder regen dan normaal. In de Bilt 188 mm minder regen dan normaal. In grote lijnen mag 1992 er een voor beeld aan nemen, met uitzondering van die zo late schadelijke nachtvorst en wel graag met een betere voorzomer, als het kan. De stoel trekt door Stelleitdam. Alle huizen zijn f>esloleu. geen nieuwsgierigen langs de straat. Men loopt mee in de begrafenisstoet of men is op de begraafplaats. Naast de auto met het .stoffelijk overschot van schipper Brinkman loopt de bemanning van de reddingboot 'President Jcm Leis'. ONTWERP ADVIES AANLEG ONDERHOUD Tel. (01876) 94 20, Herkingen iuinarchiiektuur hoveniersbedriif b.v. DAVERENDE OPRUIMING! g MIDDELHARNIS, (01870) 8 20 52 n MIDDELHARNIS, (01870) 8 20 52

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1991 | | pagina 17