Garage van Geest
gereed voor de komende jaren
^-0^
Goeree-Overflakkee: let op uw landschap
Plaatwerk
3^6^42)
Misschien idee
voor Flakkeese boer;
de cichorei-teelt!
KIEVIT WARMTE
iiHiDnyBO
hudnrechtse
SKIBROEK
boco
Garage Knöps B.V.
karels
autoschade
FOCWA
Bruse bemanning nam deel
aan redding collega's
Citroen-Hesselink
Ramoco b.v.
Goeree-Overflakkee
Keukenrenovatie 'de Vliedberg'
Ouddorp a 1 miljoen!
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
Cichorei is in 't verleden op de eilan
den een veel geteeld landbouwpro-
dukt geweest maar sinds de vijftiger
jaren is de cichorei-teelt geheel ver
dwenen. Een nieuw gestichte b.v.,
Benuline Nederland b.v., gaat daar
met ingang van volgend seizoen ver
andering in brengen;in Roosendaal
komt een fabriek die per jaar de
opbrengst van 3000 ha cichorei gaat
verwerken ten behoeve van de pro-
duktie van inuline en fructose, een
vloeibare zoetstof.
Sanitair - Centr. verwarming
01870-2609
V.W. Audi-dealer Van Geest te Stel-
lendam staat ook zelf wel'es ver
baasd over de expansie van z'n
bedrijf, maar desondanks weet hij
het hoofd verbazend koel te houden.
Ruim 25 jaar geleden begon hij met
2 a 3 man personeel en de verkoop
van wat auto's, maar z'n personeels
bestand is inmiddels tot 16 man
gegroeid en jaarlijks verkoopt hij
zo'n twee honderd nieuwe en 350
gebruikte auto's. Niet verbazend
dan ook dat hij z'n bedrijf aan de
Stellendamse Mr. Iman Caustraat
aan die groei aan heeft moeten pas
sen, niet voor 't eerst trouwens,
maar nou heeft hij het zo grondig
gedaan dat hij denkt wel wat jaren
toe te kunnen...
G. L. Ouweneel
TRUIEN va 49.95
Modecentrum
OUDE TONGE
OPEN: do, vr. en
zat. v.a. 10 uur.
alle merken
Middelharnis
Telefoon 01870-2222
Dirksland, 01877 - 1357
AUTOMOBIELBEDRIJF
VISSER
Hoe vaak overkomt het de natuur-
man niet? Hij bezocht een poosje
zijn geliefde terreinen niet en bij het
weerzien blijkt dat er stevig huisge
houden is. Mij gebeurde het weer in
augustus jl. Om precies te zijn de
vierentwintigste. Na bijna 'een half
jaar Goeree-Overflakkee niet rond
geweest te zijn, maakten mijn vriend
Ben V. d. Velden en ik weer eens de
bekende Goereese vogelpelgrimage,
het kleurrijk en lawaaierig recreatie-
gedoe trotserend. Welnu, de ons zo
dierbare plekken langsgaand, kreeg
het netvlies de ene uppercut na de
andere te verwerken. „Zijn ze hele
maal...'" was de verbitterde reaktie.
RENAULT-dealer
De Slikken
De Punt
^OMBi
Zeelandia
No. 6049
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 26 29. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. (01870) 33 92
FAX (01870) 57 36
KWARTAALABONNEMENT 13,00 JAARABONNEMENT 50,-
ADVERTENTIEPRIJS 37 cent per mm; bij contract speciaal tarief.
Giro 167930 Bank: Rabo Middelharnis Rek.no. 34.20.01.108
Om de produktiekosten zo laag moge
lijk te houden zal ook op de transport
kosten dienen te worden gelet waarom
de te betalen hectares zo dicht mogelijk
bij de te stichten fabriek zullen worden
gezocht, ook dus op Goeree-Overtlak-
kee.
Dinsdag 19 november wordt er dan ook
een telersbijeenkomst belegd in "de
Schakel" te Dirksland. "s avonds om half
acht. Daar zullen geïnteresseerden alle
informatie krijgen over de af te sluiten
kontrakten en over het te verwachten
rendement dat. naar verwachting, zal
liggen tussen dat van wintertarwe en
suikerbieten.
Benuline b.v., een samenwerkingsver
band tussen Suikerunie en de Belgische
agro industrie Warcoing S.A., verwacht
een grote belangstelling voor de uit
gifte die de eerstvolgende jaren tot 3000
ha beperkt lijkt te zullen blijven, 't Lijkt
voor geïnteresseerden dan ook zaak om
er bij te zijn, dinsdag de 19e op de infor
matiebijeenkomst in Dirksland.
Inlichtingen kunnen ingewonnen wor
den bij dhr. Reemeijer. tel. (01870) 72 62.
of 38 47 (tijdens kantooruren).
Wim Maaskant (zoon van Aart Maas
kant), schipper op de kotter Bou 201
heeft een belangrijke rol gespeeld bij eht
redden van de bemanning van de
Texelse Noordzeekotter Deo Juvante
TX9.
De Anna Maria Bou 201 lag op twee mijl
afstand van de TX 9 toen het de noodsig
nalen van de brandende Texelse kotter
opving en vervolgens in volle vaart naar
het in nood verkerende schip opstoom-
de. De bemanning had het schip al moe
ten verlaten.
Aan de redding namen verder deel twee
Amerikaanse helicopters, een Ameri
kaanse fregat en een containerschip, als
mede en later de Deense blusboot
Spolum. Toen men dacht dat de brand
geblust was gingen Jan de Vries (van de
Deo Juvante) en Frank Dupape van de
Anna Maria weer aan boord, maar ze
moesten haastig terugkeren op de Bou
201 omdat de brand weer oplaaide. Het
brandende schip werd vervolgens door
de Bou 201 en de Deense blusboot Spol-
lum naar de rede van Texel gesleept,
waar brandblussers uit Den Helder en
Texel het bluskarwei samen met de
Deense blusboot voltooiden.
De Deo Juvante van de eigenaar Jan
Drijver, die juist die week niet aan boord
was is vorig jaar overgenomen van de
schipper Piet Vlietland uit Ouddorp.
Het schip is in 1979 aebouwd bij Maas
kant als de TX 36.
De vis aan boord kreeg geen schade en is
in de afslan van Den Helder verkocht.
OOSTDIJK 49, SOMMELSDIJK
Ter gelegenheid van de autoshow die hij
vèndaag en morgen (zaterdag) houdt
heeft hij zijn relaties dan ook een uitno
digingskaart gestuurd waarop de op
luchting over het gereedkomen van "het
bouwen en verbouwen, de ongemakken
en de herrie' te ontdekken valt.
In plaats van al dat ongerief is er nu de
rust gekomen, alle rust. zegt de kaart, om
in de uitnodigende showroom te genie
ten van de komplete Volkswagen en
Audi-serie. uiteraard kompleet met de
slechts enkele weken oude Audi 80 en de
nagelnieuwe VW Golf III waarvan de
vakpers inmiddels heeft laten weten dat
die weer iets beter is dan al de voor
gaande Golfs die op Neerlands en Flak
keese wegen al zo"n faam hebben op
gebouwd.
Een direktiekantoor heeft hij gekregen,
maar of we daar toch vooral niet de
nadruk wilden leggen, 't Is waar, zake
lijke gesprekken werden voorheen veeL
al in de huiskamer gepleegd waarbij
mevr. van Geest zich discreet aan de was
of de strijk terugtrok, maar een eigen
kantoor lijkt dhr. van Geest een tikkeltje
gênant te vinden... Met aanstekelijker
enthousiasme praat hij over de grotere
kantoorruimte die er is gekomen voorde
administratie en voor de verkoopafde
ling, over de uitbreiding van de werk
plaats, de uitrusting van de plaat-
werkerij en over - eindelijk - de ruimte
om auto's afleveringsgereed te maken,
want ook daaraan wordt de grootste
zorg besteed. De bebouwde oppervlakte
bedraagt inmiddels zo'n 1400 - en daar
achter ligt nog'es voldoende ruimte om
meerdere tientallen occasions een plek
te geven. Garage van Geest nu. nog
steeds met de ARAL-benzinepomp waar
uit burg. Kleynenberg in 1966. ter ope
ning van het bedrijf, voor een tientje
benzine tankte. Het ARAL-merk wordt
in januari waarschijnlijk door dat van
MOBIL vervangen.
Praat met dhr. van Geest - maak hem er
desnoods voor wakker - over VW- en
Audi. de best verkochte auto's in
Europa, ook kwalitatiefde top en boven
dien steunend op een welhaast feilloos
georganiseerde service-verlening.
Kortere reparatieduur is ook het motto
dat bij Garage Van Geest gehuldigd
wordt zodat waar nodig gebruik wordt
gemaakt van de 24 uurs besteldienst van
onderdelen vanuit het centrale maga
zijn in Amersfoort, pas nodig, uiteraard,
wanneer het onderdelen betreft die
onverhoopt niet in het eigen magazijn
beschikbaar zijn. Dat geldt zowel voor
de personenwagens als de lichtere trans
portwagen, met name de V.W. Transpor
ter waarvan hij er per jaar zeker dertig
afzet.
Aan de meest parate kennis ontbreekt
het geen van de medewerkers, maar
daarvoor volgt elk van hen dan ook jaar
lijks een bijscholingscursus, nodig om
dat de techniek zich jaarlijks verfijnt.
Dat zit 'm ónder de motorkap, maar wat
dhr. Van Geest ook deugd doet in de gro
tere veiligheid die z'n wagens de inzit
tenden bieden. Nog vorige week bracht
de sleepdienst zo'n wagen op z'n erf
waaruit de bestuurder slechts met lichte
verwondingen tevoorschijn was geko
men na de konfrontatie met die ontoe-
geetlijke dikke boom. „Steeds kompleter
en steeds veiliger auto's" zo beveelt dhr.
van Geest z'n V.W.'s en Audi's aan en in
de showroom staat de hele range gereed
om bewonderd te worden. Daar zal
zeker veel gebruik van worden gemaakt
door alle klanten van heel Goeree-
Overtlakkee en dat is vooral waar nu
Garage Van Geest een steunpunt heeft
in Oude Tonge.
uoorolle iStethetd!
VINGERLING :!-MlOOElHARMS-TFL 01870-ZS18
Peugeot
Talbot
Peugeot Talbot dealer
Ka.stanjelaan 41-43
Middelharnis - tel 01870-3094
Het begon al bij de aankomst op Over-
tiakkee \ia de Hellegatsdam. Het voor
naamste streven van Rijkswaterstaat
lijkt daar om van de polder Het Oude
Land een zo groot mogelijk deel in
beslag te gaan nemen voor een nieuw
verkeersknooppunt met toebehoren.
Vanaf deze omwoelde plaats westwaarts
kijkend, richting Oude Tonge. wordt het
zicht over het polderlandschap belem
merd door de dijklichamen voor de
nieuwe N'59. Het deed pijn en we sloegen
dan ook af naar Den Bommel.
Het oprekken, verbreden en geschikt
maken voor sneller verkeer van de
Molendijk tussen Den Bommel en Stad
aan het Haringvliet had ikeerdergekon-
stateerd en pogen te verwerken. Maar
dat gebeuren was me die vierentwintig
ste weer ontschoten en bij het weerzien
mompelden we: ..o ja. hier zijn ze ook
bezig geweest". Heftiger waren de emo
ties bij de Stadsche Hoek. ten westen
van Stad. Is dit niet een van de fijnste
punten van Overflakkee? Recht vooruit
de Blanke Slikken \an Tiengemeten met
schuin daarachter de onbegrensde ge
zichtseinder van de Spuimond. Linksen
rechts de wijdsheid van het Haringvliet.
Met niet al te helder weer. zodat de con
touren van de Botlek onzichtbaar blij
ven, herleeft op de Stadsche Hoek het
indrukwekkend schouwspel van dejege
delta van weleer.
Welnu, dat is nu over. Want op die vie
rentwintigste ontwaarden wij vanaf de
Stadsche Hoek op het grasgorsje rechts
vers opgeworpen lange aarden wallen in
l'ormaties die verdacht veel weg hadden
van een toekomstige jachthaven. Weg
onbegrensde gezichtseinder? Wordt het
ook vanaf de Stadsche Hoek een voor
grond van plezierjachtmasten? Het kleur
rijke drijvende horizontale flatgebouw,
kompleet met de obligate auto's rondom
geparkeerd. Ontgoocheld gingen wij
verder. Om na tweehonderd meter de
volgende voltreffer te incasseren. De
oosthoek van de Brienenspolder ge-
Langeweg 38
Nieuwe Tonge
tel. 01875-1396
voor
Verkoop Service 01871 - 1662
Verkoop na 1 7.00 uur:
C. Breen, 01878 - 2496
Dhr. Van Geest ziel de toekomst mei
goed vertrouwen in. Hij denkt dat ook
op Goeree-Overflakkee de automobiel-
branche door de moeilijke tijd heen is.
Enkelen zijn in de voorbije jaren opge
heven maar anderen overleefden en
daar is Garage Van Geest de op een na
grootste van. Een blijver dus...
Uit de beantwoording door B en W van
Goedereede van de vragen uit de alge
mene beschouwingen op de gem. begro
ting 1992 bleek dat het Verzorgingshuis
"de Vliedberg' te Ouddorp de renovatie
van de keuken overweect; kosten
LOOO.OOO-! Die uitbreiding heefl te
maken met de uitbreiding van de thuis
zorg door vermeerdering van het aantal
uitzendmaaltijden, en de Gemeente
wordt dan ook verondersteld een bij
drage te leveren in het kader van het
flankerend ouderenbeleid.
Door het bestuur van "de Vliedberg'
wordt momenteel ook onderhandeld
over de aankoop van een nabijgelegen
terrein (tegenover 'de Vliedberg' aan de
Hofdijksweg) voor de bouw van een
aantal aanleunwoningen.
scheurd tot bouwland en nu. in plaats
van gras, een uitgestrekte tarwe-akker.
Dat betekent 's winters niet langer
vluchten Brandganzen en Grauwe Gan
zen en in de trektijden geen grote troe
pen Kieviten en Goudplevieren. Exit.
Bedrukt gingen we door naar de Slikken
van Flakkee. Onderweg konden we vast
stellen dat men nijver doende was de
Oudelandse Dijk autovriendelijker te
maken.
Voor mijzell'zijn de Slikken van Flak
kee veel meer dan een terrein met kans
op fijne vogels. Staande in de file of deel
nemend aan vergaderingen, hoe vaak
overkomt het me niet dat ik dan mijzelf
een snelle run naarde kruin van de Die-
derikse Zeedijk wens om uit te kijken
over de Slikken. Wijdsheid. rust en
ruimte. De delta op zijn best. Ongetwij
feld heb ik wel eens geschreven dat de
Slikken mij doen denken aan De Beer.
Dat zegt genoeg.
De vierentwintigste bij die Diederikse
Zeedijk arriverend, stonden er onder
aan de voet heel wat auto's en publiek op
de kruin. Dus op rust viel niet te reke
nen. De knock-out van deze dag kwam
toen we de dijkkruin hadden bereikt.
Buitendijks, naar rechts toe. zo ver als
het oog reikte, was aan de dijkvoet een
lietspad aangelegd. Met. deze middag,
nog allerlei kleurrijk gedoe er op ook.
Kennelijk een manifestatie! ..Hoe ko
men ze er op. Waarom moeten nu juist
ook de Slikken aan alle kanten bereik
baar worden gemaakt. Was het al niet
genoeg dat op Goeree-Overflakkee de
dijken opengingen voor het publiek,
waardoor in de weinig stille uithoeken
die er nog waren, de verstoring kon toe
nemen. Ongetwijfeld zullen broed- en
wintervogels zich nu genoodzaakt zien
hun tolerantiegrens te verleggen verder
de Slikken op. zodat ze minder terrein
beschikbaar krijgen.
Dreigde er budget onbesteed te blijven
met volgend jaar kans op budgetverla
ging, of waren de heren politici beducht
voor stemmenverlies waardoor verwij
dering van het pluche dreigde? Op welke
mogelijkheden zitten ze nu nog te broe
den om Koning Recreatie ter wille te
zijn?" Dat waren zo de reakties die Ben
en ik bcmompelden.
Terneergeslagen reisden wij af. Langs de
Klinkerlandse Zeedijk stonden vijf ko
lossale windturbines het landschap te
domineren. Ook nieuw. Onlangs viel te
lezen wat de kuststrook aan windturbi
nes nog te wachten staat. Dag land
schap.
Goeree-Overflakkee bezocht ik voor het
eerst zomer 1958. vijf jaar nadat de
stormramp zijn stempel op de samenle
ving in de delta had gezet. En ook op het
landschap. Na 1958 kwam ik er tot 1964
een of tweemaal perjaar; sindsdien veel
vuldig. Tot 1963 ging dat via de ponten
uit N'umansdorp of Hellevoetsluis. ener
verende tochten die voerden langs tot de
verbeelding sprekende maar onbereik
bare oorden als de Ventjagersplaat en
goede service en vooraenge orii^pn
FOTO - FILM - REPORTAGE - VIDEO COMPUTER
OTO'VIDEO-/
C3 Cn C3 FOTO'VIDEO-AUDIC
c=j CU m CU
/aar 35 Molenweg i - OuaOOfp - TeMoon 0187S-16'2 e" 2'SO
t lV9sr*raliee'st'H8i 8 - SommBlsdijk - Telefooii 01870-6341
Slijkplaat. 's Zomers ging het naar de
Hom.pelvoet. de Kwade Hoek. Scheel-
hoek en de Punt. 's Winters hoofdzake
lijk naar de ganzengebieden langs de
noordkust van. toen nog. het eiland.
Rond Goedereede. thans een belangrijk
ganzengebied. waren toen nauwelijks
ganzen te vinden.
De oude Scheelhoek die. met de buiten-
gronden van de Kroningspolder, volsla
gen anders van struktuur was dan de
Scheelhoek van vandaag heb ik nog net
meegemaakt. Omstreeks 1960 gingen de
draglines daar aan het werk. Niet lang
daarna startte het karwei aan de zuid
kant van Goeree. rond De Punt. Men
moet de oude Punt hebben gekend om te
beseffen hoe daar is huisgehouden.
Zozeer dat het van onbenul en lomp
heid getuigt om de naam De Punt nog te
gebruiken voor hetgeen resteert. Net
zoals degeen die er in slaagde in de
Preekhilpolder een bouwwerk te laten
neerzetten dat als een uppercut op het
netvlies aankomt (bezit Goeree geen
welstandscommissie?), ook nog de ver
metelheid bezat het bouwsel de naam te
geven van hetgeen daar landschappelijk
definitief ten grave werd gedragen.
In het kielzog van deltadammen en
vaste oeververbindingen die Goeree-
Overflakkee in de jaren zestig van vier
kanten bereikten, werd op het voorma
lige eiland de infrastruktuur onder han
den genomen. Zodat de toeristenstro
men het deltagebied in bezit konden
nemen. Toch vond ik. tot die vierentwin
tigste augustus, dat Goeree-Overflakkee
er eigenlijk nog genadig van was afgeko
men. Zeker vergeleken met Schouwen-
Duiveland. waarvan ik het idee heb dat
daar nog meer wonden in het landschap
zijn aangebracht.
Hoe dan ook, Zuidwest-Nederland is
opengebroken. Natuurlijk heb ik geen
recht tot klagende ver.wijten. Want waar
haal ik de rechtvaardiging vandaan om
al die in de Randstad en Ruhrgebied
opeengepakte medemensen de toegang
tot de Zeeuwse kust te ontzeggen. Maar
met de stilte en de ruimte van de Delta
van dertig jaar geleden in herinnering,
doen de huidige taferelen we! pijn. En
wat aan ruilverkavelingen, infrastruktu-
rele verbeteringen, campings, bunga
lowparken en landsehapverziekende
windturbineparkeh staan ons nog te
wachten? Gelet op de tendens in Europa
economische centra te verschuiven naar
het zuiden, mag worden aangenomen
dat vanuit de Randstad nog heel wat
assen zuidwaarts zullen gaan leiden.
Zullen die de Delta ongemoeid laten?
En zullen de autoriteiten die de ko
mende decennia het beleid gaan uitma
ken, oog en gevoel hebben voor de delta
van weleer? Zodat anachronismes als in
de Preekhil of de massieve, brutaal in
het open Grevelingenlandschap neerge
zette recreatiestad op de Kabbelaars-
bank - komen beide scheppingen van
dezelfde tekentafel? - niet langer zullen
gebeuren? Laten we het hopen. Zodat
een paar deltavergezichten die de wijds
heid. rust en ruimte van vroeger uitstra
len, behouden blijven.
Overgenomen uit liet herfstnummer
van de Sterna, het tijdschrift van de
ISatuur- en Vogelwacht Schouwen
Duiveland en de Ver. voor Natuur- en
Landschapsbescherming Goeree-
Overflakkee.