Garage van Geest gereed voor de komende jaren ^-0^ Goeree-Overflakkee: let op uw landschap Plaatwerk 3^6^42) Misschien idee voor Flakkeese boer; de cichorei-teelt! KIEVIT WARMTE iiHiDnyBO hudnrechtse SKIBROEK boco Garage Knöps B.V. karels autoschade FOCWA Bruse bemanning nam deel aan redding collega's Citroen-Hesselink Ramoco b.v. Goeree-Overflakkee Keukenrenovatie 'de Vliedberg' Ouddorp a 1 miljoen! CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond Cichorei is in 't verleden op de eilan den een veel geteeld landbouwpro- dukt geweest maar sinds de vijftiger jaren is de cichorei-teelt geheel ver dwenen. Een nieuw gestichte b.v., Benuline Nederland b.v., gaat daar met ingang van volgend seizoen ver andering in brengen;in Roosendaal komt een fabriek die per jaar de opbrengst van 3000 ha cichorei gaat verwerken ten behoeve van de pro- duktie van inuline en fructose, een vloeibare zoetstof. Sanitair - Centr. verwarming 01870-2609 V.W. Audi-dealer Van Geest te Stel- lendam staat ook zelf wel'es ver baasd over de expansie van z'n bedrijf, maar desondanks weet hij het hoofd verbazend koel te houden. Ruim 25 jaar geleden begon hij met 2 a 3 man personeel en de verkoop van wat auto's, maar z'n personeels bestand is inmiddels tot 16 man gegroeid en jaarlijks verkoopt hij zo'n twee honderd nieuwe en 350 gebruikte auto's. Niet verbazend dan ook dat hij z'n bedrijf aan de Stellendamse Mr. Iman Caustraat aan die groei aan heeft moeten pas sen, niet voor 't eerst trouwens, maar nou heeft hij het zo grondig gedaan dat hij denkt wel wat jaren toe te kunnen... G. L. Ouweneel TRUIEN va 49.95 Modecentrum OUDE TONGE OPEN: do, vr. en zat. v.a. 10 uur. alle merken Middelharnis Telefoon 01870-2222 Dirksland, 01877 - 1357 AUTOMOBIELBEDRIJF VISSER Hoe vaak overkomt het de natuur- man niet? Hij bezocht een poosje zijn geliefde terreinen niet en bij het weerzien blijkt dat er stevig huisge houden is. Mij gebeurde het weer in augustus jl. Om precies te zijn de vierentwintigste. Na bijna 'een half jaar Goeree-Overflakkee niet rond geweest te zijn, maakten mijn vriend Ben V. d. Velden en ik weer eens de bekende Goereese vogelpelgrimage, het kleurrijk en lawaaierig recreatie- gedoe trotserend. Welnu, de ons zo dierbare plekken langsgaand, kreeg het netvlies de ene uppercut na de andere te verwerken. „Zijn ze hele maal...'" was de verbitterde reaktie. RENAULT-dealer De Slikken De Punt ^OMBi Zeelandia No. 6049 POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk Tel. (01870) 26 29. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. (01870) 33 92 FAX (01870) 57 36 KWARTAALABONNEMENT 13,00 JAARABONNEMENT 50,- ADVERTENTIEPRIJS 37 cent per mm; bij contract speciaal tarief. Giro 167930 Bank: Rabo Middelharnis Rek.no. 34.20.01.108 Om de produktiekosten zo laag moge lijk te houden zal ook op de transport kosten dienen te worden gelet waarom de te betalen hectares zo dicht mogelijk bij de te stichten fabriek zullen worden gezocht, ook dus op Goeree-Overtlak- kee. Dinsdag 19 november wordt er dan ook een telersbijeenkomst belegd in "de Schakel" te Dirksland. "s avonds om half acht. Daar zullen geïnteresseerden alle informatie krijgen over de af te sluiten kontrakten en over het te verwachten rendement dat. naar verwachting, zal liggen tussen dat van wintertarwe en suikerbieten. Benuline b.v., een samenwerkingsver band tussen Suikerunie en de Belgische agro industrie Warcoing S.A., verwacht een grote belangstelling voor de uit gifte die de eerstvolgende jaren tot 3000 ha beperkt lijkt te zullen blijven, 't Lijkt voor geïnteresseerden dan ook zaak om er bij te zijn, dinsdag de 19e op de infor matiebijeenkomst in Dirksland. Inlichtingen kunnen ingewonnen wor den bij dhr. Reemeijer. tel. (01870) 72 62. of 38 47 (tijdens kantooruren). Wim Maaskant (zoon van Aart Maas kant), schipper op de kotter Bou 201 heeft een belangrijke rol gespeeld bij eht redden van de bemanning van de Texelse Noordzeekotter Deo Juvante TX9. De Anna Maria Bou 201 lag op twee mijl afstand van de TX 9 toen het de noodsig nalen van de brandende Texelse kotter opving en vervolgens in volle vaart naar het in nood verkerende schip opstoom- de. De bemanning had het schip al moe ten verlaten. Aan de redding namen verder deel twee Amerikaanse helicopters, een Ameri kaanse fregat en een containerschip, als mede en later de Deense blusboot Spolum. Toen men dacht dat de brand geblust was gingen Jan de Vries (van de Deo Juvante) en Frank Dupape van de Anna Maria weer aan boord, maar ze moesten haastig terugkeren op de Bou 201 omdat de brand weer oplaaide. Het brandende schip werd vervolgens door de Bou 201 en de Deense blusboot Spol- lum naar de rede van Texel gesleept, waar brandblussers uit Den Helder en Texel het bluskarwei samen met de Deense blusboot voltooiden. De Deo Juvante van de eigenaar Jan Drijver, die juist die week niet aan boord was is vorig jaar overgenomen van de schipper Piet Vlietland uit Ouddorp. Het schip is in 1979 aebouwd bij Maas kant als de TX 36. De vis aan boord kreeg geen schade en is in de afslan van Den Helder verkocht. OOSTDIJK 49, SOMMELSDIJK Ter gelegenheid van de autoshow die hij vèndaag en morgen (zaterdag) houdt heeft hij zijn relaties dan ook een uitno digingskaart gestuurd waarop de op luchting over het gereedkomen van "het bouwen en verbouwen, de ongemakken en de herrie' te ontdekken valt. In plaats van al dat ongerief is er nu de rust gekomen, alle rust. zegt de kaart, om in de uitnodigende showroom te genie ten van de komplete Volkswagen en Audi-serie. uiteraard kompleet met de slechts enkele weken oude Audi 80 en de nagelnieuwe VW Golf III waarvan de vakpers inmiddels heeft laten weten dat die weer iets beter is dan al de voor gaande Golfs die op Neerlands en Flak keese wegen al zo"n faam hebben op gebouwd. Een direktiekantoor heeft hij gekregen, maar of we daar toch vooral niet de nadruk wilden leggen, 't Is waar, zake lijke gesprekken werden voorheen veeL al in de huiskamer gepleegd waarbij mevr. van Geest zich discreet aan de was of de strijk terugtrok, maar een eigen kantoor lijkt dhr. van Geest een tikkeltje gênant te vinden... Met aanstekelijker enthousiasme praat hij over de grotere kantoorruimte die er is gekomen voorde administratie en voor de verkoopafde ling, over de uitbreiding van de werk plaats, de uitrusting van de plaat- werkerij en over - eindelijk - de ruimte om auto's afleveringsgereed te maken, want ook daaraan wordt de grootste zorg besteed. De bebouwde oppervlakte bedraagt inmiddels zo'n 1400 - en daar achter ligt nog'es voldoende ruimte om meerdere tientallen occasions een plek te geven. Garage van Geest nu. nog steeds met de ARAL-benzinepomp waar uit burg. Kleynenberg in 1966. ter ope ning van het bedrijf, voor een tientje benzine tankte. Het ARAL-merk wordt in januari waarschijnlijk door dat van MOBIL vervangen. Praat met dhr. van Geest - maak hem er desnoods voor wakker - over VW- en Audi. de best verkochte auto's in Europa, ook kwalitatiefde top en boven dien steunend op een welhaast feilloos georganiseerde service-verlening. Kortere reparatieduur is ook het motto dat bij Garage Van Geest gehuldigd wordt zodat waar nodig gebruik wordt gemaakt van de 24 uurs besteldienst van onderdelen vanuit het centrale maga zijn in Amersfoort, pas nodig, uiteraard, wanneer het onderdelen betreft die onverhoopt niet in het eigen magazijn beschikbaar zijn. Dat geldt zowel voor de personenwagens als de lichtere trans portwagen, met name de V.W. Transpor ter waarvan hij er per jaar zeker dertig afzet. Aan de meest parate kennis ontbreekt het geen van de medewerkers, maar daarvoor volgt elk van hen dan ook jaar lijks een bijscholingscursus, nodig om dat de techniek zich jaarlijks verfijnt. Dat zit 'm ónder de motorkap, maar wat dhr. Van Geest ook deugd doet in de gro tere veiligheid die z'n wagens de inzit tenden bieden. Nog vorige week bracht de sleepdienst zo'n wagen op z'n erf waaruit de bestuurder slechts met lichte verwondingen tevoorschijn was geko men na de konfrontatie met die ontoe- geetlijke dikke boom. „Steeds kompleter en steeds veiliger auto's" zo beveelt dhr. van Geest z'n V.W.'s en Audi's aan en in de showroom staat de hele range gereed om bewonderd te worden. Daar zal zeker veel gebruik van worden gemaakt door alle klanten van heel Goeree- Overtlakkee en dat is vooral waar nu Garage Van Geest een steunpunt heeft in Oude Tonge. uoorolle iStethetd! VINGERLING :!-MlOOElHARMS-TFL 01870-ZS18 Peugeot Talbot Peugeot Talbot dealer Ka.stanjelaan 41-43 Middelharnis - tel 01870-3094 Het begon al bij de aankomst op Over- tiakkee \ia de Hellegatsdam. Het voor naamste streven van Rijkswaterstaat lijkt daar om van de polder Het Oude Land een zo groot mogelijk deel in beslag te gaan nemen voor een nieuw verkeersknooppunt met toebehoren. Vanaf deze omwoelde plaats westwaarts kijkend, richting Oude Tonge. wordt het zicht over het polderlandschap belem merd door de dijklichamen voor de nieuwe N'59. Het deed pijn en we sloegen dan ook af naar Den Bommel. Het oprekken, verbreden en geschikt maken voor sneller verkeer van de Molendijk tussen Den Bommel en Stad aan het Haringvliet had ikeerdergekon- stateerd en pogen te verwerken. Maar dat gebeuren was me die vierentwintig ste weer ontschoten en bij het weerzien mompelden we: ..o ja. hier zijn ze ook bezig geweest". Heftiger waren de emo ties bij de Stadsche Hoek. ten westen van Stad. Is dit niet een van de fijnste punten van Overflakkee? Recht vooruit de Blanke Slikken \an Tiengemeten met schuin daarachter de onbegrensde ge zichtseinder van de Spuimond. Linksen rechts de wijdsheid van het Haringvliet. Met niet al te helder weer. zodat de con touren van de Botlek onzichtbaar blij ven, herleeft op de Stadsche Hoek het indrukwekkend schouwspel van dejege delta van weleer. Welnu, dat is nu over. Want op die vie rentwintigste ontwaarden wij vanaf de Stadsche Hoek op het grasgorsje rechts vers opgeworpen lange aarden wallen in l'ormaties die verdacht veel weg hadden van een toekomstige jachthaven. Weg onbegrensde gezichtseinder? Wordt het ook vanaf de Stadsche Hoek een voor grond van plezierjachtmasten? Het kleur rijke drijvende horizontale flatgebouw, kompleet met de obligate auto's rondom geparkeerd. Ontgoocheld gingen wij verder. Om na tweehonderd meter de volgende voltreffer te incasseren. De oosthoek van de Brienenspolder ge- Langeweg 38 Nieuwe Tonge tel. 01875-1396 voor Verkoop Service 01871 - 1662 Verkoop na 1 7.00 uur: C. Breen, 01878 - 2496 Dhr. Van Geest ziel de toekomst mei goed vertrouwen in. Hij denkt dat ook op Goeree-Overflakkee de automobiel- branche door de moeilijke tijd heen is. Enkelen zijn in de voorbije jaren opge heven maar anderen overleefden en daar is Garage Van Geest de op een na grootste van. Een blijver dus... Uit de beantwoording door B en W van Goedereede van de vragen uit de alge mene beschouwingen op de gem. begro ting 1992 bleek dat het Verzorgingshuis "de Vliedberg' te Ouddorp de renovatie van de keuken overweect; kosten LOOO.OOO-! Die uitbreiding heefl te maken met de uitbreiding van de thuis zorg door vermeerdering van het aantal uitzendmaaltijden, en de Gemeente wordt dan ook verondersteld een bij drage te leveren in het kader van het flankerend ouderenbeleid. Door het bestuur van "de Vliedberg' wordt momenteel ook onderhandeld over de aankoop van een nabijgelegen terrein (tegenover 'de Vliedberg' aan de Hofdijksweg) voor de bouw van een aantal aanleunwoningen. scheurd tot bouwland en nu. in plaats van gras, een uitgestrekte tarwe-akker. Dat betekent 's winters niet langer vluchten Brandganzen en Grauwe Gan zen en in de trektijden geen grote troe pen Kieviten en Goudplevieren. Exit. Bedrukt gingen we door naar de Slikken van Flakkee. Onderweg konden we vast stellen dat men nijver doende was de Oudelandse Dijk autovriendelijker te maken. Voor mijzell'zijn de Slikken van Flak kee veel meer dan een terrein met kans op fijne vogels. Staande in de file of deel nemend aan vergaderingen, hoe vaak overkomt het me niet dat ik dan mijzelf een snelle run naarde kruin van de Die- derikse Zeedijk wens om uit te kijken over de Slikken. Wijdsheid. rust en ruimte. De delta op zijn best. Ongetwij feld heb ik wel eens geschreven dat de Slikken mij doen denken aan De Beer. Dat zegt genoeg. De vierentwintigste bij die Diederikse Zeedijk arriverend, stonden er onder aan de voet heel wat auto's en publiek op de kruin. Dus op rust viel niet te reke nen. De knock-out van deze dag kwam toen we de dijkkruin hadden bereikt. Buitendijks, naar rechts toe. zo ver als het oog reikte, was aan de dijkvoet een lietspad aangelegd. Met. deze middag, nog allerlei kleurrijk gedoe er op ook. Kennelijk een manifestatie! ..Hoe ko men ze er op. Waarom moeten nu juist ook de Slikken aan alle kanten bereik baar worden gemaakt. Was het al niet genoeg dat op Goeree-Overflakkee de dijken opengingen voor het publiek, waardoor in de weinig stille uithoeken die er nog waren, de verstoring kon toe nemen. Ongetwijfeld zullen broed- en wintervogels zich nu genoodzaakt zien hun tolerantiegrens te verleggen verder de Slikken op. zodat ze minder terrein beschikbaar krijgen. Dreigde er budget onbesteed te blijven met volgend jaar kans op budgetverla ging, of waren de heren politici beducht voor stemmenverlies waardoor verwij dering van het pluche dreigde? Op welke mogelijkheden zitten ze nu nog te broe den om Koning Recreatie ter wille te zijn?" Dat waren zo de reakties die Ben en ik bcmompelden. Terneergeslagen reisden wij af. Langs de Klinkerlandse Zeedijk stonden vijf ko lossale windturbines het landschap te domineren. Ook nieuw. Onlangs viel te lezen wat de kuststrook aan windturbi nes nog te wachten staat. Dag land schap. Goeree-Overflakkee bezocht ik voor het eerst zomer 1958. vijf jaar nadat de stormramp zijn stempel op de samenle ving in de delta had gezet. En ook op het landschap. Na 1958 kwam ik er tot 1964 een of tweemaal perjaar; sindsdien veel vuldig. Tot 1963 ging dat via de ponten uit N'umansdorp of Hellevoetsluis. ener verende tochten die voerden langs tot de verbeelding sprekende maar onbereik bare oorden als de Ventjagersplaat en goede service en vooraenge orii^pn FOTO - FILM - REPORTAGE - VIDEO COMPUTER OTO'VIDEO-/ C3 Cn C3 FOTO'VIDEO-AUDIC c=j CU m CU /aar 35 Molenweg i - OuaOOfp - TeMoon 0187S-16'2 e" 2'SO t lV9sr*raliee'st'H8i 8 - SommBlsdijk - Telefooii 01870-6341 Slijkplaat. 's Zomers ging het naar de Hom.pelvoet. de Kwade Hoek. Scheel- hoek en de Punt. 's Winters hoofdzake lijk naar de ganzengebieden langs de noordkust van. toen nog. het eiland. Rond Goedereede. thans een belangrijk ganzengebied. waren toen nauwelijks ganzen te vinden. De oude Scheelhoek die. met de buiten- gronden van de Kroningspolder, volsla gen anders van struktuur was dan de Scheelhoek van vandaag heb ik nog net meegemaakt. Omstreeks 1960 gingen de draglines daar aan het werk. Niet lang daarna startte het karwei aan de zuid kant van Goeree. rond De Punt. Men moet de oude Punt hebben gekend om te beseffen hoe daar is huisgehouden. Zozeer dat het van onbenul en lomp heid getuigt om de naam De Punt nog te gebruiken voor hetgeen resteert. Net zoals degeen die er in slaagde in de Preekhilpolder een bouwwerk te laten neerzetten dat als een uppercut op het netvlies aankomt (bezit Goeree geen welstandscommissie?), ook nog de ver metelheid bezat het bouwsel de naam te geven van hetgeen daar landschappelijk definitief ten grave werd gedragen. In het kielzog van deltadammen en vaste oeververbindingen die Goeree- Overflakkee in de jaren zestig van vier kanten bereikten, werd op het voorma lige eiland de infrastruktuur onder han den genomen. Zodat de toeristenstro men het deltagebied in bezit konden nemen. Toch vond ik. tot die vierentwin tigste augustus, dat Goeree-Overflakkee er eigenlijk nog genadig van was afgeko men. Zeker vergeleken met Schouwen- Duiveland. waarvan ik het idee heb dat daar nog meer wonden in het landschap zijn aangebracht. Hoe dan ook, Zuidwest-Nederland is opengebroken. Natuurlijk heb ik geen recht tot klagende ver.wijten. Want waar haal ik de rechtvaardiging vandaan om al die in de Randstad en Ruhrgebied opeengepakte medemensen de toegang tot de Zeeuwse kust te ontzeggen. Maar met de stilte en de ruimte van de Delta van dertig jaar geleden in herinnering, doen de huidige taferelen we! pijn. En wat aan ruilverkavelingen, infrastruktu- rele verbeteringen, campings, bunga lowparken en landsehapverziekende windturbineparkeh staan ons nog te wachten? Gelet op de tendens in Europa economische centra te verschuiven naar het zuiden, mag worden aangenomen dat vanuit de Randstad nog heel wat assen zuidwaarts zullen gaan leiden. Zullen die de Delta ongemoeid laten? En zullen de autoriteiten die de ko mende decennia het beleid gaan uitma ken, oog en gevoel hebben voor de delta van weleer? Zodat anachronismes als in de Preekhil of de massieve, brutaal in het open Grevelingenlandschap neerge zette recreatiestad op de Kabbelaars- bank - komen beide scheppingen van dezelfde tekentafel? - niet langer zullen gebeuren? Laten we het hopen. Zodat een paar deltavergezichten die de wijds heid. rust en ruimte van vroeger uitstra len, behouden blijven. Overgenomen uit liet herfstnummer van de Sterna, het tijdschrift van de ISatuur- en Vogelwacht Schouwen Duiveland en de Ver. voor Natuur- en Landschapsbescherming Goeree- Overflakkee.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1991 | | pagina 1