EllAIIDEII-niEUWS Uit de Historie Ouddorp Overdenking Samenzangavond in Herv. kerk te Sommelsdijk uit de Heilige Schrift Werk in uitvoering VERLOREN STRUD Hoopvol verder (2e serie, nr. 4) IV. De Christelijke School Aantekening V. Christelijk verenigingsleven Aantekening VI. Wat van de geschiedenis van Land en Volk hier in Ouddorp gebeurde De ideale oplossing voor ieder een die met een dubbel kijk- probleem te kampen heeft. Brilleglazen met een komforta- bel breed leesdeel dat geleide lijk en zonder zichtbare overgang verloopt naar de sterkte die u nodig heeft om ook in de verte goed te kunnen zien. Maak eens een afspraak en wij vertellen u alles over goed zien op iedere afstand met één en dezelfde bril. WCENT/?^ Zandpad 56 Middelharnis Tel. 01870-3437 hypotheek Qj] op maat... Makelaar Tamboer Texaco servicestation JaC. de Gast 01877-1122 -^ Carwash Centrum VERVOLGVERHAAL - 2 - 2e Blad VRIJDAG 24 MEI 1991 No. 6001 22 maart 1884 werd een oud schoolge bouw aangekocht voor 16,60. Aan dit oude schoolgebouw is een merk waardige historie verbonden. Op den 2den April 1856 strandden op de Ouddorpsche kust 61 exemplaren 'Dol fijnen', welke bestudeerd werden door Prof. Dr. J. van der Hoeven uit Leiden. Bij die gelegenheid heeft men ongeveer 350 van deze dieren in zee geteld. De heer Jac. Ruigentuin schoot op de groote dieren, waardoor hij stranding van meerdere exemplaren voorkwam. De visschen werden met behulp van paar den verder op het strand gesleept. De opbrengst van de uit de 'Dolfijnen' bereide en verkochte traan leverde het geld, dat besteed werd, om de school te kunnen bouwen. (E.N.) Ds. Johan Louis Tichelaar, 1882-1889, opende 7 februari 1885 de Chr. School. Ds. Doornveld neemt op zich, als sep tember 1899 de kas van de schoolvereni ging in zorgelijke staat verkeert, bij de een of ander honderd gulden voor de school te lenen. Eerder dat jaar had hij al een kachel aan de school geschon ken. Op 1 november 1900 bedankt hij wegens vertrek naar Andel als lid van de school vereniging, maar belooft tot wederop zegging jaarlijks 10,- aan de school te schenken. Hij wordt door ds. Rössing hartelijk bedankt voor zijn bereidwillig heid en liefde betoond aan de school, (aldus dhr. Nelis). In 1887 koliekten gehouden in Geref Kerk te Paterson die ca. ƒ180,- op brachten. Naar Paterson waren veel Flakkeeë- naars, waaronder Ouddorpers geëmi greerd. Over de Ouddorpse Chr. School ver schenen 2 Jubileumboekjes, die het waard zijn te lezen. 19 februari 1927 werd de J.V. 'Daniël' opgericht. Aantal leden 25. Na één jaar was dit teruggezakt tot 14. Ook daarna schommelde het ledental nog eens: 1942: 29 leden; 1979: 37. Op dit moment 19 leden. 1946 steunde de J.V. de oprichting van de zondagsschool en van de meisjes vereniging. 1981 werd de J.V. (jongelingsvereniging) een Jeugdvereniging, waardoor ook dames volwaardig lid konden worden. Bij het jubileum werd de vereniging gefeliciteerd namens de Mannenvereni- ging. Vrouwenvereniging, Knapenver- eniging en Meisjesvereniging. De vergadering werd gesloten door ds. W. J. op 't Hof Hij wees erop, dat het leek alsof de geschiedenis zich herhaalde: de kerkeraad, die bij de oprichting huiverig stond tegenover de JV had opnieuw niets van zich laten horen. Toch was hij van mening, dat tussen de kerkeraad en de JV een goede relatie behoort te bestaan. Na deze woroden sloot de dominee deze goedbezochte herden kingsbijeenkomst met gebed. (E.N. 24-3- 1987). In het jubileumverslag lezen we dat de J.V. ook meewerkte aan de oprichting van de BLO-school te Middelharnis. Met een Geref. J.V. maakte ik kennis in mijn jongelingsjaren en herinner me nog vriend Padmos en Spee. In de 'Maas- en Scheldebode van 1900 stond het volgende Plaatselijk Bericht: OUDDORP - De N.H. Chr. Jongedoch- tersvereniging heeft zooals in vorige jaren wederom van haren arbeid doen blijken door p.m. 100 stuks kleeding- stukken uit te reiken en op andere manier hare weldadigheid uit te oefe nen. Zij wordt in ieders belangstelling aanbe volen om in staat gesteld te worden haren arbeid voort te zetten. Wederom geven zult gij misschien zeg gen: Och ja. In een gemeente die jaar lijks minstens ƒ25.000 (zegge vijf en twintig duizend gulden) sterken drank verbruikt, zal men toch niet tevergeefs komen vragen? „Voor de Ouddorpse Volksuniversiteit spraken Mr. Hilterman en Ds. T. Poot, Ned. Herv. Predikant van Middelharnis (E.N. 24-2-1961). In de eerste Flakkeese Almanak 1977- 1978 worden alle toen aanwezige vereni gingen te Ouddorp opgesomd. Op pag. 74 staat daar: Volksuniversiteit 'Aka- demei'. De Romeinen bouwden hun nederzet tingen in de Ouden Oostdijk en tegen over de Oude Stee aan de Oudelandse- weg (C. J. Hameeteman. EN 30-9-1988). Dr. Verseput schreef: Reeds in de Romeinse tijd bestond er te Ouddorp een nederzetting. Deze heeft zich zeker 20 km. verder dan nu in zee bevonden. Het is dus thans onmogelijk vondsten ter plaatse te doen. Het hui dige duinlandschap is nog jong. In de Middeleeuwen vielen er meer gebieden droog. (Opbouw mei 1947). In het jaarverslag 1973 van 'de Motte' wordt de konH'isie getrokken dat waar zich Romeinen vestigden ook andere inheemse volksstammen woonden. De Romeinen hadden weinig belangstel ling voor onbewoonde gebieden, of ze moesten van groot strategisch belang zijn. Ze haddenb mensen nodig die voor hen konden werken en die voor de voed selvoorziening zorgden. Goeree-Over- flakkee schijnt in die tijd - aldus het verslag - grensgebied te zijn geweest van verschillende volksstammen. Tijdens de overwinningen van de Romeinse keizer Caesar (54-50 v. Chr.), was het grootste deel van Goeree-Overfiakkee waar schijnlijk gebied van de Menapii, terwijl het oostelijk deel van het gebied wat nu Overflakkee is. tot het domein van de Eburones behoorde (E.N.). De Noormannen landden ook op Oud dorpse grond. In de tijd van de Hoekse en Kabel jauwse twisten, moest Goedereede vele belegeringen doorstaan en alle keren dat die afgeslagen werden, koelde de belegeraar zijn woede op het nabijgelegen Ouddorp (C. J. Ha meeteman, EN). (wordt vervolgd) J. L. Struik kritisch selekteren NVM, MAKELAAR I Tel. 01870-3477 Enige tijd geleden besloot de raad van de gemeente Middelharnis de kruising Langeweg/Rottenburgseweg in Middel harnis te rekonstrueren. Uit de plaatse lijke pers heeft u kunnen vernemen dat hierop een mini-rotonde wordt aange legd. Inmiddels is dit plan gereed om te worden uitgevoerd. De voorbereidende werkzaamheden zullen aanvangen op maandag 27 mei aanstaande. Vanaf deze datum tot 8 juli 1991 zal het wegverkeer niet op de gebruikelijke wijze van de kruising gebruik kunnen maken. In eerste in stantie zullen de toevoerwegen aan de nieuw te maken situatie worden aange past. Hierdoor zal enig oponthoud in de verkeersafdoening ontstaan. In week 28 (van 8 tot en met 13 juli) ten slotte zal de kruising volledig voor het wegverkeer worden afgesloten. In deze week zal de rotonde zelf worden aange legd. De werkzaamheden worden echter zo uitgevoerd, dat het bestemmingsver keer mogelijk blijft. De overlast welke de werkzaamheden met zich brengen, kunt u zelf voorko men door het kruispunt in de komende periode zoveel mogelijk te vermijden. Daartoe adviseren wij u gebruik te maken van de aangegeven omleidings route. KORTEWEEGJE 41-45 POSTBUS 23 3247 ZG DIRKSUNO ,.En de hoop beschaamt niet". (Romeinen 5:5) „Hoop doet leven" is een bekend ge zegde. „Moed verloren alles verloren" is pre cies het tegenovergestelde maar zegt in wezen hetzelfde. Zoals zoveel uitspraken zijn ook deze gezegden erg algemeen. Ze kunnen zeker niet zonder meer naast de woor den van de apostel Paulus in Romeinen 5 gelegd worden. Die gezegden bieden immers geen wezenlijke garanties voor wat er werkelijk te gebeuren staat: Hoe veel hoop is op teleurstelling uitgelopen, maar toen Paulus en Silas in de gevan genis zaten en er menselijkerwijs niets goeds meer te verwachten viel zongen ze toch Gode ter eer. Menig ernstig zieke leeft nog van de hoop op herstel en, al nemen zijn krachten dagelijks af, men probeert die hoop toch vaak nog te voe den, al misleidt men daardoor de ster vende. Hoop heeft alleen recht van bestaan en is dan zinvol als ze op goede gronden rust. En dat doet de hoop waarvan Pau lus in dit hoofdstuk spreekt: Ze bloeit op uit het geloof dat vrede met God geeft door de Heere Jezus Christus. Geloof dat beproefd en gelouterd is door lijden en ervaringen van het leven, door vol harding in de dagelijkse strijd en het zien daarbij op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs. Er is dan ook een nauwe verbinding met de voorafgaande verzen, waarin Paulus daarover spreekt, door het kleine woord je 'en' van de tekst hierboven. Dat woordje kan dus niet alleen niet gemist worden maar het wijst ons ook de enige weg naar de hoop, die niet beschaamt noch teleurgesteld laat uitkomen, 't Is dan ook de vraag of de hoop, die koes tert in allerlei omstandigheden van uw leven, inderdaad rust in het volbrachte werk van Gods Zoon: Een vraag om mee tot uzelf in te keren! Paulus spreekt ook niet van 'hoop beschaamt niet' maar van dé; hoop: Weer zo'n klein, gemakkelijk over het hoofd gezien woordje, maar toch van doorslag gevende betekenis. Het wijst op het unieke, geheel enige karakter van de hoop waarvan Paulus spreekt en die niet teleursteld: Er is geen hoop of verwach ting die met de christelijke hoop vergele ken kan worden. Ze verduurt alle tegen spoed en kruis; ze schenkt rust in een onrustig bestaan; ze maakt sterk in aan vechting en bestrijding; ze is het hcht in de donkerste tunnel die een mens door moet; ze geeft moed en krachten als wij aan het eind zijn en geen uitkomst zien. Hoe dat kan? Waarom Paulus zó van de hoop van een christen spreken kan? Wanneer zijn we daar zo zeker van? De apostel Paulus laat ons niet in het onzekere: Hij vervolgt met de woorden „omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de Heilige Geest Die ons gegeven is". Ik mag het ook met andere woorden zeggen: Wanneer het pinksteren in ons leven geworden is doordat de Heilige Geest het verlos singswerk van Gods Zoon tot het hoog ste goed voor ons hart gemaakt heeft en in Hem al ons heil gevonden is! Of: wan neer het liefdevolle werk van de Heere Jezus Christus niet meer buiten onze gezichtskring valt, maar juist is gaan leven voor ons als noodzakelijk en alles vervullend; meer nog ook allesbeheer send en dragend. Dan heeft onze hoop recht van bestaan. Het verlossingswerk van Christus, door de Heilige Geest levend in het hart, is de grond en het vaste fundament voor de nimmer teleurstellende hoop van het geloof: Gered te worden van de toeko mende toorn Gods in het gericht ten laatste dage om in te gaan in de rust die er overblijft voor het volk van God. U hebt er God om gevraagd maar geen antwoord gekregen? U vindt dat de hoop op Gods ontferming vergeefse hoop is? Hij heeft u ongetroost gelaten? Maar vergis u niet: U krijgt geen antwoord alsof het loon was op goede werken, direkt uitbetaald! Neen, het geschiedt alleen als vervulling van Gods belofte zoals de discipelen de Heilige Geest op de pinksterdag ontvingen: Op Gods tijd eB op Gods wijze! „Zo Hij dan vertoeft, verbeidt Hem; Hij zal gewis komen", want „Die het beloofd heeft is getrouw" en die het van Hem verwacht zal niet beschaamd worden: De volkomen ver lossing zal u niet ontgaan! Hier geeft Hij er reeds een voorsmaak van als Hij niet met u handelt naar uw zonden maar genadig en barmhartig vrede geeft en rust voor uw ziel. Ook uitkomst biedt als u niet meer verder kunt en een weg waar langs uw voet kan gaan. Ja, u moogt veel van Hem verwachten en wat kan Hij van u verwachten? Staat Hij reeds lang tever geefs op u te wachten? Sloeg u Zijn roep stem in de wind en moet Hij ook van u zeggen: „Ik heb u zoals een hen haar kiekens bijeenvergadert, bijeen willen vergaderen en gij hebt niet gewild"? Nog is het het tijdperk van de hoop, van wachten en uitzien en... ook de Heere ziet nog uit naar u zoals de vader van de verloren zoon in de gelijkenis. Hij zegt: „Maak mij één van Uw huurlingen", maar zie op wat die vader deed en hoop Op dezelfde genade, want die hoop beschaamt niet. Hoopvol kunt u weer verder, luisterend naar Zijn stem! W. H. van K. Zaterdag 1 juni a.s. verzorgt het Hervormde gemengde koor 'Jeduthun' een (samen-)zangavond. De avond begint om 20.00 uur in de Nederlands Hervormde kerk te Sommelsdijk en staat onder leiding van Mar van der Veer. De toegang is gratis. Naast 'Jeduthun' zullen het 'Prins Mauritskoor' en de sopraan Willy Feytel-Bach hun medewerking verlenen. De laatste heeft een zangstudie aan het conservatorium gevolgd. Het 'Prins Mauritskoor' heeft inmiddels heel wat bekendheid verworven. Naast een aantal optredens in binnen- en bui tenland (Engeland en Hongarije) heeft het koor ook een cd op zijn naam staan ('Van dirre dom deyne'). Dit jongerenkoor heeft zijn sporen ruimschoots verdiend. Hetzelfde geldt voor 'Jeduthun'. Naast tal van optredens is dit koor ook op muziekkassettes te beluisteren. Verdere muzikale medewerking verleent Katolin Agoston. Zij komt uit Transsylvanië (Roemenië) en heeft aan het conser vatorium in Budapest gestudeerd. Zij zal deze avond vioolmuziek ten gehore brengen. Orgelspel zal Bart-Jaap de Bakker verzorgen. Hij is een aankomend jong talent. Mar van der Veer is dirigent. Op deze avond wordt ook een meditatie gehouden, en wel door ds. W. H. van Kooten. Deze zal ook de opening en de slui ting van de zangavond verzorgen. A.5.E68E8EEN Is er een goede oogst, dan kan hij reke nen op een goede omzet. Valt de hooi- oogst tegen, zodat de boeren 's winters duur veevoeder moeten kopen, dan daalt zijn omzet met snelle sprongen. De rest van de gemeenteraadsleden zat op het land. Alles moet immers wijken voor de belangrijkste periode van het jaar: de hooibouw. Van der Zande doet zelf niet mee aan de hooi bouw, ook al zou hij het dolgraag nog doen. Hij is er echter wel altijd bij en komt nog steeds onder de invloed van het grote gebeuren. Hij leeft er in mee, alsof hij nog in zijn volle kracht was. Neen, hij voelt wel dat dit geen waar is. Hij is niet meer in zijn volle kracht. De eens zo sterke boer zou het werk onmogelijk meer kunnen doen. Drie jaar geleden is hij ernstig ziek geweest, zo zelfs dat het er op ging lijken dat hij afscheid zou moeten nemen van dit leven. Langzaam maar zeker was hij opgeknapt, maar met zijn kracht was het gedaan. De dokter had hem eerlijk en betrekke lijk openhartig verteld, dat hij zicli voortaan rus tig moet houden en dat hij beslist geen zwaar werk meer mag doen. Hoe moeilijk het voor de boer ook was, hij moest het advies van de dokter opvolgen, dat had hij goed begrepen en hij heeft dit tot nu toe zo trouw mogelij k gedaan, uitzonde ringen daargelaten. Het had hem heel wat gekost, om op deze minder prettige wijze de leiding van de boerderij over te moeten dragen aan zijn zoon Adriaan, een flinke jonge boer. Maar al kan hij niet meer werken, toch regelt de boer nog veel dingen. Uiteindelij kis hij nog de baas en als het een of ander hem niet zint, dan laat hij zich wel horen. In zijn blauw gestreept overhemd en met zijn lakense pet op het hoofd staat boer Van der Zande te kijken als een veldheer op het slag veld. Als er een nieuw voer hooit het erf oprijdt, grijpt hij er in en voelt of het droog is, en met genoegen snuift hij de heerlijke geur van het hooi op. Als de lucht zich goed houdt en er geen ongeluk ken gebeuren komt hij vandaag nog klaar. Hij is later begonnen dan zijn buurman, maar die is nog lang niet klaar. Het duurt nog wel minstens drie dagen voordat deze het laatste voer hooit van het land heeft gereden. „Die kerels kunnen niet werken", zegt boer Van der Zande en er klinkt trots in zijn stem. Het doet hem goed, dat hij straks alles binnen heeft, terwijl buurman Schepel nog tot over de oren in 't werk zit. Hij kan het rnaar niet begrijpen, dat ze daar niet meer gang achter het werk zetten. Afijn, het is altijd zo geweest en het zal wel altijd zo blijven. Het laatste voer hooi voor de middag is even over half twaalf bij de hooiberg gereden, als Marie, de zuster van boer Van der Zande, roept dat het mid dagmaal gereed is. Van der Zande is al een jaar of tien weduwnaar. Ja, tien jaar geleden! Toen werd de oude boerderij geheel vernieuwd. De oude schuur was afgebroken en op dezelfde plaats werd een nieuwe en grotere schuur gebouwd. En toen gebeurde het vreselijke. Zijn mooie nieuwe hofstee was bijna voltooid. Alles scheen zo mooi en aan tegenslagen werd niet in het minst gedacht. Plotseling werd de boerin ziek en haar ziekbed werd sterfbed. „Om haar", zei hij altijd, „heb ik mijn hofstee ver nieuwd". Dat was niet helemaal waar, want samen hebben zij er zich op verheugd, dat de buren afgunstig naar de mooie boerderij zouden kijken. De vrouw van boer Van der Zande was een hoogmoedige vrouw geweest. Zij deed niets liever dan buren en kennissen te prikkelen met haar rijkdom. Want rijk was ze, schatrijk. Een groot kapitaal bracht zij mee toen ze met Van der Zande trouwde. En dit kapitaal werd in de loop der tijd door erfenissen steeds groter. Maar... wat baat het een mens zo hij de gehele wereld gewon en lijdt schade aan zijn ziel? Dit geldt voor iedereen, óók voor de rijke boerin Van der Zande. Afstand moest ze doen van al haar schatten, die op haar sterfbed slechts een gouden zeepbel bleken te zijn. Niets kon zij er van meene men. Zo is de trotse boerin gestorven. De boer had gehuild bij haar sterfbed en haar graf Nooit was het in zijn gedachten opgekomen, dat dit zou kunnen gebeuren. Hoe dikwijls was hij als ouderling met dominee meegeweest naar sterf bedden en begrafenissen. Het waren altijd ande ren geweest. Toen heeft hij gevoeld, dat de ernst van het leven ook hen geldt. Maar zijn droefheid ging voorbij en door de drukke werkzaamheden op de boerderij vergat hij langzamerhand zijn vrouw. Zijn stug en trots karakter kwam weer boven, erger dan ooit te voren. Het leven ging verder en boer Van der Zande zette het bedrijf voort met zijn drie dochters. Dat duurde evenwel niet zo lang. Na enkele jaren had den zijn dochters, de een na de ander de boerderij verlaten. Neen, dat had hij helemaal niet erg gevonden, integendeel. Hij was er enorm trots op. Zij waren volgens hem gelukkig goed getrouwd, en wat het allervoornaamste voor hem was, zij zijn in hun stand getrouwd en kregen een man met een eigen boerderij. Wat dat betreft, is er niets te klagen en zelf heeft hij ook wat voor hen gedaan. Neen zij zijn niet zonder iets van huis gegaan. Daar heeft hij wel voor gezorgd. Boer Van der Zande is trots op zijn dochters. Eén woont er in Noorloos en de twee anderen in Blesgraaf Zijn schoonzoons zijn erg gezien. Twee zijn er lid van de gemeenteraad en de ander kerkeraadslid en lid van het schoolbestuur. Daarbij is de laatste nog hoogheemraad van de polder. Wat moet Van der Zande nog meer wensen? Neen, 't gaat best hoor. Het middagmaal is spoedig afgelopen. Het werk roept. Kort awren de gebeden. Ongeduldig luistert de boer naar het bijbellezen van zijn zoon. Het duurt veel te lang naar zijn zin. Bij buurman Schepel lezen ze tijdens de hooibouw nooit uit de Bijbel. Er mag geen tijd verloren gaan, rede neert deze. Boer Van der Zande vindt dat ze gelijk hebben. Ze moeten immers opschieten, want als het eens zou gaan regenen, dan moet het hooi van het land zijn. Zelf lezen ze altijd 's middags een hoofdstuk uit de Bijbel, want toen de boer op een middag voorstelde het in de hooitijd ook niet te doen, was tante Marie het er beslist niet mee eens. „We zijn geen heidenen", had ze gezegd, „en dacht je datje er mee opschoot? Die tien minuten zullen het heus niet doen hoor. Ik vind dat in een christelijk gezin tijdens de maaltijden uit de Bij bel behoort te worden gelezen". De boer had niets meer gezegd, want in zijn hart moest hij zijn zuster gelijk geven. En zo werd deze zaak als afgedaan beschouwd. Als het middagmaal is afgelopen, staat men haas tig van tafel op. Teun, de vaste arbeider, en Kees de daggelder, die tijdens de hooibouw op de hof stee eten om zo weinig mogelijk tijd te verliezen, gaan direkt naar de wagen om deze in de hooi berg te lossen. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1991 | | pagina 5