EIIAIIDEn-IIIEUWS Uit de Historie Ouddorp Overdenking Havendag in Den Bommel uit de Heilige Schrift ^OvEU^^ Openlucht-concert 2e Pinksterdag Zwart speelt Widor Aktieve natuurwerkvakanties in Zuid-Holland Na ruim 40 jaar weer predikant voor Doopsgezinde Gemeente te Ouddorp \V,CENr/?^ Pinksteren doet uitzien naar de toekomst! (2e serie, nr. 3) Opmerkingen Over de Gereformeerde Kerk Totstandkoming Geref. Gemeente Ouddorp Brilcentrum Keuvelaar biedt u een ongeëvenaarde kollektie in modieuze brilmonturen van we reldberoemde modehuizen als Yves Saint Laurent, Cartier, Valentino, Lanvin, Cazal en vele anderen. Opvallend, eksklusief en vaak verrassend redelijk in prijs. Kom passen bij Keuvelaar. Zandpad 56 Middelharnis Tel, 01870-3437 ENSEMBLE SPEELGOED populaire muziek uit de 16e en I7e eeuw De Doopsgezinden Weer dominee voor Ouddorpse dopersen De Stichting Natuur- en Land schapsbeheer Zuid-Holland organi seert in samenwerking met diverse vrijwilligersgroepen natuurwerk vakanties voor gezinnen en jongeren van 16 jaar en ouder. Deze zomer kampen duren steeds zes dagen, waarvan vier dagen gewerkt wordt in natuurgebieden. De kosten variëren van 35,- tot 55,- per persoon per week (inclusief eten). Texaco servicestation Jac. d6 Gast 01877-1122 Carwash Centrum 2e Blad VRIJDAG 17 MEI 1991 No. 6000 Ook ouderling W. Voogd en diaken Kr. Voogd lieten zich hierbij niet onbetuigd om een woord van vermaning en opwek king te spreken. Aan het eind van de ker keraadsvergadering van 26 juni 1899 smeekt ds. Doomveld in zijn dankgebed de Heere om afwending van het gevaar dat de kerk dreigt. Waarschijnlijk doelt hij hier op de invoering door de synode van het Reglement op de Generale Kas. In haar vergadering van 30 maart 1900 besluit de kerkeraad hiertegen een pro testbriefaan de synode te richten, die als volgt luidt: 'De Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente te Ouddorp (Z.H.) gevoelt zich gedrongen te protesteren tegen de vaststelling en den inhoud van het Reglement en den inhoud van het Reglement op de Generale Kas ten behoeve van de Ned. Herv. Kerk. Tegen de vaststelling omdat de Synode de grenzen van haar uitgevoerd macht is te buiten gegaan, de leden der onderscheidene Clas ses niet gehoord hebbende inzake de veran dering in het Reglement, teruggebracht door de additioneele bepaling van art. 16,7' Reglement op de Kerkeraden. Tegen de inhoud omdat een verplichte con tributie in strijd is met de vrije barmhartig heid, die in de Christelijke Kerk behoort te worden uitgeoefend. Trouwens, ieder lid maat belooft de belangen der Ned. Herv. Kerk in het bijzonder te zullen behartigen. Volgens deze belofte mag men verwachten dat elk lidmaat de belangen der Kerk over eenkomstig het groot beginsel des geloofs zal behartigen. Maar men vordere niet, dat de rechtzinnige gedwongen wordt te steunen de noodlijdende kerk der vrijzinnige. Reden waarom de Kerkeraad u verzoekt dit Regle ment verder in te trekken en een Kas of Fonds in het leven te roepen waaraan èn rechtzinnige èn vrijzinnige afzonderlijk en dan ook vrijwillig kan geven Niet alleen de Kerk maar ook de School had ds. Doornvelds belangstelling. Hoe wel hij geen voorzitter is geweest heeft hij toch bijna zijn gehele ambtsperiode zitting gehad in het bestuur van de Christelijke School alhier. Het voorzit terschap van genoemd bestuur werd sinds 1889 bekleed door de Doopsge zinde predikant K. W. Rössing. Tussen beide predikanten was binnen het bestuur een uitstekende verhouding. Terwijl de ene predikant de vergadering opende met Schriftlezing en gebed werd deze door de andere met dankgebed gesloten. I. In de notulen van de poldervergade ringen van 29 juni 1756 wordt van de nu geheten Ned. Herv. Kerk gesproken van 'de gereformeerde kerk'. (E.N.) II. Typerend voor de opvatting van A J. Nelis is dit woord van hem, nadat hij het bericht over de Doleantie had weer gegeven: Bewogen tijdens dus! Toch blijkt uit het vervolg dat hoewel mensen de Her vormde Gemeente verlieten, de Heere dat nog niet deed. Zo vernam ik dat tij dens de ambtsbediening van ds. Doom veld Klaartje van de Langedijk (KI. Tanis) in de middelijke weg tot de Heere bekeerd werd. III. In 'De Afscheiding van 1843 deel VII, door Dr. C. Smits, lees ik over Ouddorp: Ruim 2450 inwoners behoren tot de Hervormde Kerk, er zijn 90 Doopsge zinden en 10 Rooms-Katholieken" (Ik denk dat dit in 1834 zo was). In: De Afscheiding van 1834, Vlle deel: Classis Rotterdam en Leiden door Dr. C. Smits vond ik over de Afscheiding te Ouddorp het volgende: In 1841 waren er te Ouddorp 22 Afge scheiden ('zielen') (pg. 109). De echtparen Andries Esveld en Mar- tijntje vanderLinde(n); Pieter Simon en Trijntje van Dam, scheidden zich in 1836 te Goedereede af. (pag. 110). Tot de Afgescheiden gemeente van Oud dorp hebben ook behoord: Jan Schad- delee en zijn vrouw Saartje van Oos tenbrugge (pag. 115-116). Deze beiden waren te Goedereede geen lidmaten. Zij verzochten royement voor hun kind uit het doopboek (pg. 116). In Smits' boek kom ik nog de volgende Afgescheidenen tegen: Sygje Baan, Krijn Meyer, Krijntje Ruit, Johanna van der Vv ijle(n), Willem van der Wiele(n). A. van der Willigent, ouderling, geeft met andere te kennen, dat de gemeente te Middelhamis in het Eiland Overflak- kee en Goedereede, in Nederland op houdt te bestaan wegens vertrek naar Noord-Amerika en om dat nog velen, meest allen wensen en denken te emi greren. Of Van der Willigen is gegaan weet ik niet (pag. 112). In hoeverre het niet vrij kunnen uitoefe- iien van hun godsdienst door de Afge scheidenen, waar over deze kennisge ving spreekt, in Ouddorp mee sprak, bij het vertrek, kan ik niet zeggen. 1927. Door ds. A. de Blois werd op de kerkeraadsvergadering van 1 december 1927 mededeling gedaan dat enige per sonen uit Ouddorp zich bij de Geref Gemeente te Dirksland wensten aan te sluiten. Zij hadden reeds een gebouwtje aangekocht (een schuur aan het Span jaardswegje) om daarin godsdienstoefe ning te houden. Zij verzochten of ds. De Blois aldaar donderdag 15 december wilde voorgaan ter gelegenheid van de ingebruikneming van dit gebouw, dat als kerk was ingericht. Dit werd toege staan, de kerkeraad van Dirksland zou zich daarbij vertegenwoordigen. Vanaf die datum was deze gemeente te Oud dorp station van de Geref. Gemeente te Dirksland. Op 27 december 1928 kwam er op de kerkeraad te Dirksland een ver zoek van enige personen uit Ouddorp, die hun lidmaatschap bij de Herv. Kerk hadden opgezegd, met het verzoek zich bij de Geri Gemeente aan te sluiten. De kerkeraad besloot deze leden op te nemen; er waren er ook die geen lid waren, deze moesten vooraf belijdenis des geloofs afleggen. Op 26 april 1928 besloot de kerkeraad dat de broeders te Ouddorp zelf hun ker keraadsleden moesten kiezen, omdat wanneer dit op een ledenvergadering te Dirksland zou geschieden, men toch niemand van de kandidaten kende. De gekozenen zouden dan in de gemeente Dirksland (volgens kerkrecht) tweemaal worden afgelezen en konden daarna te Ouddorp in hun ambt worden beves tigd. Gekozfen werden Cornells Aleman voor ouderling en Willem Bosland voor diaken. Op 25 juli 1928 werden deze broeders in hun ambt bevestigd door ds. De Blois. Kerkgebouw der Geref. Gemeente te Ouddorp De kleine Doopsgezinde Gemeente van Ouddorp heeft de zondagmiddagdienst waarin ds. J. Smink werd bevestigd en intrede deed als een door God gegeven wonder ervaren. „Als kleine broederschap zijn we veertig jaar door de woestijn gegaan en dag aan dag hebben wij om een dienstknecht gesmeekt", zo verwoordde ouderling P. Bosland de eigen dankbaarheid en verwondering en die van de gemeente. Die werd trouwens door ds. Smink gelijk op zijn verantwoordelijk heid gewezen: „de dienst van vanmiddag is weliswaar een intrededienst van een predikant-, maar voor de gemeente is het een aantrede-dienst", legde ds. Smink zijn nieuwe gemeente voor. De laatste predikant die de Doopsgezinde Gemeente van Ouddorp diende, tot 1946, was (wijlen) ds. Thiessen. Diens dochter, mevr. Mulder uit Haarlem bood ds. Smink een psalmboekje aan dat aan haar vader had toebehoord, inhou dende „De CL (150, red.) Psalmen des Propheten Davids". Het boekje werd uitgegeven in 1927 te Kruiningen. (E.N.) (wordt vervolgd) j. L. Struik Ds. Smink en zijn - van oorsprong Griekse - echtgenote. HERKINGEN -In het kader van het 10- jarig bestaan van Theetuin 'De Bongerd' speelt en zingt op maandag 20 mei a.s. om 15.00 uur Theetuin 'de Bongerd' is verheugd in zijn jubileumseizoen ook het ensemble 'Speelgoed' bereid gevonden te hebben nogmaals op te treden, na hun succes van twee jaar geleden. Niet alleen uit Nederlands, maar ook uit Duits, Engels, Frans en Italiaans reper toire wordt muziek ten gehore gebracht. 'Speelgoed', dat optreedt onder het motto 'Pastime with good Company', zal ditmaal Sjoukje van den Eykel moeten missen en bestaat derhalve uit: Anneke Trompper, blokfluit en zang; Jan Tromp- per en Bram Schrier, blokfluiten; Nel- leke de Leeuw, viool; Maarten Pieters, cello; Hans van Brakel en Wim van Ham, luit en gitaar. Toegang vrij. Theetuin 'de Bongerd', Molendijk 65, Herkingen (benedendijks, even voorbij de molen, naast witte boerderij). Op 7 februari 1930 werd de gemeente van Ouddorp zelfstandig; de institue- ring had plaats door de consulent ds. De Blois, met een tekstwoord uit Ps. 84. De gemeente telt thans 81 leden en 66 doopleden. (Uit: Geschiedenis van een ker, ds. P. Blok en Th. de Waal, p. 55 en 56, 1967). Over de Doopsgezinden de volgende aantekeningen: I. C. J. Hameeteman zegt in E.N., dat deze Ouddorpse gemeente wel heette: de Verenigde Vlaamse en Waterlandse Mennonietengemeente in de eilande van Westvoome. Ik vond in Doopsgezinde Bijdragen 1907, dat in 1765 de oude Vlamingen zich verenigden met de Waterlanders. II. Over de gemeente te Ouddorp en Goedereede zijn, volgens het bovenge noemd geschrift van 1907, eerst sinds 1645 schriftelijke bescheiden aanwezig. Het vertelt in een noot dat bij vonnis van 10 februari 1534JanJoosten van Goede reede leraar der Anabaptisten te Am- „En de Geest en de Bruid zeggen: Kom!" (Openb. 22:17a). De Geest en de Bruid. Dat zijn er twee. Ze zijn echter één in verlangen. Ze ver langen namelijk beiden naar de komst van de Bruidegom. En die Bruidegom is niemand minder dan de Heere Jezus Christus. De Geest is de Bruidswerver van Chris tus op de aarde. Hij is op pinksteren door de Vader en de Zoon uitgezonden om met goddelijke trekking zondaren in te winnen voor een geestelijk huwelijk met Christus. Welzeker, de Geest heeft hard zijn best moeten doen, om een Bruid voor Chris tus te krijgen. Er was op aarde nl. nie mand, die zomaar zei, dat hij Christus wel wilde. De een vond zich te goed voor het huwelijk met de Zoon van God, de ander vond zich te slecht. Weer een ander meende dat hij te jong was, en er waren er ook die dachten, dat ze te oud waren. In al die situaties heeft de Geest de mensen ervan moeten overtuigen dat ze geheel ongelukkig waren in zichzelf En dat ze geen geluk zouden vinden, tenzij ze toestemden in het huwelijk met de Zoon van God. O, de Geest moest ze soms de dood voor ogen stellen, eer ze toestemden om Bruid van Christus te worden. Maar toen werd het verlangen naar de Bruidegom dan toch geboren. Toen gin gen de ogen van de Bruid er ook steeds meer voor open hoe heerlijk het leven met de Bruidegom wel zou zijn. Daar zorgde de Geest ook wel voor. Wat Hij bleef maar goed spreken van Zijn Heere; Hij bleef maar vertellen van de onuitsprekelijke liefde van Christus. De Geest en de Bruid. Ja, in die volg orde. De Geest voorop; de Geest als Leidsman; de Geest als Bruidswerver. Zonder de Geest was de bruid geen bruid geweest. Dan was ze slechts een eenzaam en ongelukkig mens zonder toekomst. Door de Geest verlangt ze nu, en ziet ze uit. Door de Geest wordt ze steeds zo aangesproken, dat ze niet van haar Bruidegom kan loskomen. O ja, de reis naar de Bruidegom duurt wel lang. De tijd tussen werving voor het huwelijk en de voltrekking van het huwelijk is wel een lange tijd. Het moment waarop de ontmoeting zal plaatsvinden, is zelfs nog niet eens bekend. Hoewel... de Bruidegom heeft al wel gezegd: „Zie, Ik kom haastiglijk". Zijn komst nadert spoedig. Daar mag de Bruid naar uitzien. Nu, dat doet ze ook. Met de Geest en vanuit de Geest. Samen met haar Bruids werver roept ze het uit: „Kom!" Een woord slechts, maar een woord vol ver langen. Vol uitzien. Wanneer het met de kerk goed is; wan neer het met onszelf goed is, dan verlan gen wij naar Christus' wederkomst; dan zien we uit naar de ontmoeting met Hem. Spurgeon zegt: „zover moet een christen het brengen, dat hij alle dagen Christus' wederkomst verwacht, dat hem de toekomst des Heeren niet on aangenaam verrast". Dat betekent wel, dat er hier en nu een geestelijk leven van ons gevraagd wordt! Een leven met de Pinkstergeest, de Bruidswerver. Want van onszelf uit zit ten we altijd maar weer vast in het hier en nu. Er moet van alles en nog wat gebeuren. Dit moet ik doen, en daar moet ik heen. Zo is een mens bezig van de vroege mor gen, tot de late avond. Er is geen tijd om aan Christus te denken; laat staan dat er verlangen leeft naar Zijn korrist. Dat er uitgeroepen wordt: „Kom, Heere Jezus". O, zelfs als we door de Geest voor Chris tus geworven zijn, en weten dat het hemels huwelijk in het verschiet ligt, zijn we soms zo bezet met allerlei din gen, dat we door de Geest helemaal opnieuw bewerkt moeten worden, om de liefde weer levend te maken, om het ver langen weer heftig te doen voelen. Maar dat gebeurt gelukkig ook. De Geest is een werkzame Geest, die blijft doorgaan met spreken tot het hart van hen, die Hij inwon voor Christus. Hij werkt zo, dat ze weer tenvolle zien, wat ze in Christus hebben. Hij doet het aardse weer met een doorzienende blok aanschouwen, zodat de armoede en de ellende ervan weer duidelijk voor ogen staat. En dan trekt het hart weer yolop heen naar Christus. De Bruid verlangt, aangedreven door de Geest weer volop naar haar Bruidegom, en ze roept: „Kom!" Ja, het hart van de Bruid zindert van ver langen. Want haar Bruidegom is haar alles. Hij is haar sterke Held, haar Rots op wie ze bouwt; Hij is haar Gerechtig heid en haar Heiligheid; haar Hulp en haar Uitkomst. Buiten Hem kan ze niet leven. Met Hem zal ze leven. O, haar hart roept uit tof God Die leeft, en aan haar ziel het leven geeft. Ze zingt: „ja, mijn ziel dorst naar den Heer', God des levens, ach wanneerzal ik naad'ren voor Uw ogen, in Uw huis Uw naam ver hogen." Geestelijk verlangen. Leeft dat ook in uw hart? Ach blijf niet op een afstand staan. De Geest is ook naar u toe bezig om te werven. Te werven voor Christus. Weet dat die toekomst uw enige toe komst is. Wat een dag is er in het verschiet! De dag waarop vervuld zal zijn: „de bruiloft des Lams is gekomen, en Zijn vrouw heeft zichzelven bereid." Dan worden die twee voorgoed verenigd. Dan zal het altijd feest zijn. Sommelsdijk A. de Lange ROTTERDAM - In de Rotterdamse Grote of Sint Laurenskerk zal op tweede Pinksterdag, maandag 20 mei a.s., de bekende organist Everhard Zwart een uniek orgelconcert geven. Het concert begint om kwart over acht en opent met composities van Jan Zwart en Feike Asma, César Franck en Joseph Bonnet; na een korte pauze zal de orga nist Everhard Zwart zijn virtuositeit bewijzen door het spelen van de gehele tweede Symphonic van Charles-Marie Widor. Een concert dat niet gemist mag worden. Dus jong en oud; weer of geen weer; maandag 20 mei a.s. naar de Grote of Sint Laurenskerk. De aanvang van deze orgelbespeling is 20.15 uur, de toegang slechts 7,50. sterdam veroordeeld werd tot onthoof ding. III. Aan dit geschrift ontleen ik nog: Al wilden de Doopsgezinden geen wa penen dragen en geen eed afleggen, de Staten van Holland en West-Friesland hadden 'vertrouwen dat ze goed epa- triotten en liefhebbers van de Staat dezer landen waren'. (1624). In 1947 beproefde de overheid van Goe- ree de Doopsgezinden te dwingen mee te doen aan de oefening in de wapen handel. In 1708 al werden 6 broeders aangesproken, die met geween ter wacht gegaan waren. Ook in deze gemeente was de offervaar digheid voor buitenlandse noden groot, zo werd o.a. in 1671 473,- voor de Palt- zers bijeengebracht, in 1710/ 150,-en in 1613 ƒ50,- voor de Zwitsers, in 1714 60,- voor Pools Pruisen. Tenslotte: OUDDORP - De doopsgezinde ge meente Ouddorp op Goeree-Overflak- kee krijgt na 44 jaar weer een predikant. Op 14 juni doet ds. J. Smink, tot voor kort predikant van de kerk van de Naza- rener te Rotterdam, intrede. Hij wordt bevestigd door B. K. Homan, emeritus predikant te Enkhuizen. Ouddorp werd in 1945 vacant door het vertrek van ds. J. Thiessen naar Blokzijl. De doopsgezinde gemeente van Oud dorp met twintig leden neemt in het geheel van de broederschap een eigen plaats in. Zij zingt Gods lof uit de oude hervormde liedbundel en is in theolo gisch opzicht te situeren op de rechter vleugel. Smink is zoon van een baptis tenpredikant die vaak in Ouddorp voor ging. Als gevolg daarvan heeft hijzelf al ruim twintig jaar geleden in de doopsge zinde gemeente van Ouddorp zijn eerste preek gehouden. Sindsdien preekt hij er enkele malen per jaar. Uit die kontakten kwam het beroep voort. Smink is predi kant geweest bij de kerk van de Nazare- ner te Wuppertal en Kassei (West-Duits land), Haarlem en sinds 1982 Rotter dam. Hij is voorzitter geweest van Naza- rener Wereld Zendingsvereniging. Thans is hij nog voorzitter van de Stichting Nederlandse Volkszending, die in 1946 door zijn vader is opgericht. (Trouw?) Zaterdag 25 mei a.s. staat Den Bommel in het teken van de waterrecreatie. Met name in en rond de haven worden die dag verschillende evenemen ten georganiseerd door watersportvereniging 'Het Bommelse Gors'. Zo kan de jeugd 's morgens gratis meevaren in jeugd- zeilbootjes, kan er de gehele dag met kano's gevaren worden, zal het sloepwezen met enige karakteristieke sloepen aanwezig zijn en is e r's avonds een vlootschouw. Voorts wordt er door de middenstandsvereniging een gezellige braderie georganiseerd met ook nautische stands en is er 's avonds een feestavond gepland. Veerdienst - In een tijd waarin allang geen veerdiensten meer (nodig) zijn met de 'overkant', heeft de watersportvereniging gemeend om op deze dag de oude veerdienst tussen Den Bommel en Numansdorp in ere te herstellen. Vanaf 9.30 uur 's morgens zal er een boot varen die aansluiting geeft op een busverbinding vanuit Numansdorp terug naar Den Bommel. Deze busver binding zal worden onderhouden met een 'klassieke' bus, stammend uit de periode dat het veer nog bestond. Belangstellenden kunnen tegen geringe vergoeding gebruik maken van deze unieke gelegenheid om terug te gaan in de tijd. Burgemeester C. M. de Vos van Oostflakkee zal het nautisch gedeelte van deze dag openen en daarna omstreeks half tien met het eerste veer afvaren in de richting van Numansdorp. De werkzaamheden variëren per kamp: in de kampen in de Alblasserwaard en de Krimpenerwaard wordt voorname lijk gehooid met hooirijf- en hark. Het gaat om kwetsbare, vaak drassige ter- reintjes waar het maaisel afgevoerd moet worden om een gevarieerder be groeiing te krijgen. De beheerder van het terrein heeft meestal geen tijd of geld om het gebied te onderhouden of het is onmogelijk om machinaal te hooien. In het kamp in De Horsten werken de deelnemers in het bos. Ze zorgen er onder andere voor dat overhangende takken boven een sloot worden afge zaagd. In de kampen wordt alleen met handgereedschap gewerkt en steeds onder deskundige begeleiding van kamp- begeleiders. Deze zijn voor het meren deel afkomstig uit aktieve vrijwilligers groepen zoals de Werkgroep Afgezaagd en de Werkgroep Natuurbeschermings- kampen Alblasserwaard. Natuurlijk wordt er niet alleen gewerkt in een kamp. Er is ook voldoende tijd ingeruimd voor ontspanning en gezel ligheid. De kampbegeleiders organise ren tal van aktiviteiten zoals excursies, bezoek aan bezoekerscentrum, zwem- KORTEWEEGJE 41-45 POSTBUS 23 3247 ZG DIRKSLAND men in zee of plas, kampvuur of kano tocht. De kampen worden gehouden op ver schillende plaatsen in Zuid-Holland: 8-13 juli: Den Donk (Alblasserwaard) 16 jaar en ouder 22-27 juli: Den Horsten (Wassenaar) gezinnen 5-10 augustus: Ouderkerk (Krimpenerwaard) gezinnen 12-17 augustus: Den Donk (Alblasserwaard) 16 jaar en ouder Het kamp op Den Donk van 12 tot 17 augustus is een speciaal themakamp. In dit kamp wordt het werken in de natuur gekombineerd met aktiviteiten rond de persoon en het denken van Franciscus van Assisi. Dit kamp wordt georgani seerd door de Werkgroep Natuurbe- schermingskampen Alblasserwaard en de Franciscaanse beweging. De deelnemers overnachten in een een voudige akkomodatie of in eigen tenten. Er wordt gezamenlijk gekookt en gege ten en er is plaats voor zo'n 30 deelne mers per kamp. Voor mensen die houden van een ak tieve vakantie in een rustige omgeving met werk en ontspanning in een goede sfeer is dit de manier om er voor weinig geld een week uit te zijn! Bel of schrijf voor een uitgebreide folder met opgaveformulier naar: Stichting Natuur- en Landschapsbeheer Zuid-Holland Postbus 558, 2800 AN Gouda Tel. (01820) 2 45 00

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1991 | | pagina 5