EIIAIIDEn-IIIEUWS
Uit de Historie
Ouddorp
Overdenking
Havendag in Den Bommel
uit de
Heilige Schrift
^OvEU^^
Openlucht-concert
2e Pinksterdag
Zwart speelt Widor
Aktieve
natuurwerkvakanties
in Zuid-Holland
Na ruim 40 jaar
weer predikant voor Doopsgezinde
Gemeente te Ouddorp
\V,CENr/?^
Pinksteren doet uitzien
naar de toekomst!
(2e serie, nr. 3)
Opmerkingen
Over de Gereformeerde Kerk
Totstandkoming
Geref. Gemeente Ouddorp
Brilcentrum Keuvelaar biedt u
een ongeëvenaarde kollektie in
modieuze brilmonturen van we
reldberoemde modehuizen als
Yves Saint Laurent, Cartier,
Valentino, Lanvin, Cazal
en vele anderen.
Opvallend, eksklusief en vaak
verrassend redelijk in prijs.
Kom passen bij Keuvelaar.
Zandpad 56 Middelharnis
Tel, 01870-3437
ENSEMBLE SPEELGOED
populaire muziek uit de
16e en I7e eeuw
De Doopsgezinden
Weer dominee
voor Ouddorpse dopersen
De Stichting Natuur- en Land
schapsbeheer Zuid-Holland organi
seert in samenwerking met diverse
vrijwilligersgroepen natuurwerk
vakanties voor gezinnen en jongeren
van 16 jaar en ouder. Deze zomer
kampen duren steeds zes dagen,
waarvan vier dagen gewerkt wordt in
natuurgebieden. De kosten variëren
van 35,- tot 55,- per persoon per
week (inclusief eten).
Texaco servicestation Jac. d6 Gast
01877-1122
Carwash Centrum
2e Blad
VRIJDAG 17 MEI 1991
No. 6000
Ook ouderling W. Voogd en diaken Kr.
Voogd lieten zich hierbij niet onbetuigd
om een woord van vermaning en opwek
king te spreken. Aan het eind van de ker
keraadsvergadering van 26 juni 1899
smeekt ds. Doomveld in zijn dankgebed
de Heere om afwending van het gevaar
dat de kerk dreigt. Waarschijnlijk doelt
hij hier op de invoering door de synode
van het Reglement op de Generale Kas.
In haar vergadering van 30 maart 1900
besluit de kerkeraad hiertegen een pro
testbriefaan de synode te richten, die als
volgt luidt:
'De Kerkeraad der Ned. Herv. Gemeente te
Ouddorp (Z.H.) gevoelt zich gedrongen te
protesteren tegen de vaststelling en den
inhoud van het Reglement en den inhoud
van het Reglement op de Generale Kas ten
behoeve van de Ned. Herv. Kerk. Tegen de
vaststelling omdat de Synode de grenzen
van haar uitgevoerd macht is te buiten
gegaan, de leden der onderscheidene Clas
ses niet gehoord hebbende inzake de veran
dering in het Reglement, teruggebracht
door de additioneele bepaling van art. 16,7'
Reglement op de Kerkeraden.
Tegen de inhoud omdat een verplichte con
tributie in strijd is met de vrije barmhartig
heid, die in de Christelijke Kerk behoort te
worden uitgeoefend. Trouwens, ieder lid
maat belooft de belangen der Ned. Herv.
Kerk in het bijzonder te zullen behartigen.
Volgens deze belofte mag men verwachten
dat elk lidmaat de belangen der Kerk over
eenkomstig het groot beginsel des geloofs
zal behartigen. Maar men vordere niet, dat
de rechtzinnige gedwongen wordt te steunen
de noodlijdende kerk der vrijzinnige. Reden
waarom de Kerkeraad u verzoekt dit Regle
ment verder in te trekken en een Kas of
Fonds in het leven te roepen waaraan èn
rechtzinnige èn vrijzinnige afzonderlijk en
dan ook vrijwillig kan geven
Niet alleen de Kerk maar ook de School
had ds. Doornvelds belangstelling. Hoe
wel hij geen voorzitter is geweest heeft
hij toch bijna zijn gehele ambtsperiode
zitting gehad in het bestuur van de
Christelijke School alhier. Het voorzit
terschap van genoemd bestuur werd
sinds 1889 bekleed door de Doopsge
zinde predikant K. W. Rössing.
Tussen beide predikanten was binnen
het bestuur een uitstekende verhouding.
Terwijl de ene predikant de vergadering
opende met Schriftlezing en gebed werd
deze door de andere met dankgebed
gesloten.
I. In de notulen van de poldervergade
ringen van 29 juni 1756 wordt van de nu
geheten Ned. Herv. Kerk gesproken van
'de gereformeerde kerk'. (E.N.)
II. Typerend voor de opvatting van A J.
Nelis is dit woord van hem, nadat hij het
bericht over de Doleantie had weer
gegeven:
Bewogen tijdens dus! Toch blijkt uit het
vervolg dat hoewel mensen de Her
vormde Gemeente verlieten, de Heere
dat nog niet deed. Zo vernam ik dat tij
dens de ambtsbediening van ds. Doom
veld Klaartje van de Langedijk (KI.
Tanis) in de middelijke weg tot de Heere
bekeerd werd.
III. In 'De Afscheiding van 1843 deel
VII, door Dr. C. Smits, lees ik over
Ouddorp:
Ruim 2450 inwoners behoren tot de
Hervormde Kerk, er zijn 90 Doopsge
zinden en 10 Rooms-Katholieken" (Ik
denk dat dit in 1834 zo was).
In: De Afscheiding van 1834, Vlle deel:
Classis Rotterdam en Leiden door Dr.
C. Smits vond ik over de Afscheiding te
Ouddorp het volgende:
In 1841 waren er te Ouddorp 22 Afge
scheiden ('zielen') (pg. 109).
De echtparen Andries Esveld en Mar-
tijntje vanderLinde(n); Pieter Simon en
Trijntje van Dam, scheidden zich in
1836 te Goedereede af. (pag. 110).
Tot de Afgescheiden gemeente van Oud
dorp hebben ook behoord: Jan Schad-
delee en zijn vrouw Saartje van Oos
tenbrugge (pag. 115-116).
Deze beiden waren te Goedereede geen
lidmaten. Zij verzochten royement voor
hun kind uit het doopboek (pg. 116).
In Smits' boek kom ik nog de volgende
Afgescheidenen tegen: Sygje Baan, Krijn
Meyer, Krijntje Ruit, Johanna van der
Vv ijle(n), Willem van der Wiele(n).
A. van der Willigent, ouderling, geeft
met andere te kennen, dat de gemeente
te Middelhamis in het Eiland Overflak-
kee en Goedereede, in Nederland op
houdt te bestaan wegens vertrek naar
Noord-Amerika en om dat nog velen,
meest allen wensen en denken te emi
greren.
Of Van der Willigen is gegaan weet ik
niet (pag. 112).
In hoeverre het niet vrij kunnen uitoefe-
iien van hun godsdienst door de Afge
scheidenen, waar over deze kennisge
ving spreekt, in Ouddorp mee sprak, bij
het vertrek, kan ik niet zeggen.
1927. Door ds. A. de Blois werd op de
kerkeraadsvergadering van 1 december
1927 mededeling gedaan dat enige per
sonen uit Ouddorp zich bij de Geref
Gemeente te Dirksland wensten aan te
sluiten. Zij hadden reeds een gebouwtje
aangekocht (een schuur aan het Span
jaardswegje) om daarin godsdienstoefe
ning te houden. Zij verzochten of ds. De
Blois aldaar donderdag 15 december
wilde voorgaan ter gelegenheid van de
ingebruikneming van dit gebouw, dat
als kerk was ingericht. Dit werd toege
staan, de kerkeraad van Dirksland zou
zich daarbij vertegenwoordigen. Vanaf
die datum was deze gemeente te Oud
dorp station van de Geref. Gemeente te
Dirksland. Op 27 december 1928 kwam
er op de kerkeraad te Dirksland een ver
zoek van enige personen uit Ouddorp,
die hun lidmaatschap bij de Herv. Kerk
hadden opgezegd, met het verzoek zich
bij de Geri Gemeente aan te sluiten.
De kerkeraad besloot deze leden op te
nemen; er waren er ook die geen lid
waren, deze moesten vooraf belijdenis
des geloofs afleggen.
Op 26 april 1928 besloot de kerkeraad
dat de broeders te Ouddorp zelf hun ker
keraadsleden moesten kiezen, omdat
wanneer dit op een ledenvergadering te
Dirksland zou geschieden, men toch
niemand van de kandidaten kende. De
gekozenen zouden dan in de gemeente
Dirksland (volgens kerkrecht) tweemaal
worden afgelezen en konden daarna te
Ouddorp in hun ambt worden beves
tigd. Gekozfen werden Cornells Aleman
voor ouderling en Willem Bosland voor
diaken. Op 25 juli 1928 werden deze
broeders in hun ambt bevestigd door ds.
De Blois.
Kerkgebouw der Geref. Gemeente te Ouddorp
De kleine Doopsgezinde Gemeente van Ouddorp heeft de
zondagmiddagdienst waarin ds. J. Smink werd bevestigd en
intrede deed als een door God gegeven wonder ervaren. „Als
kleine broederschap zijn we veertig jaar door de woestijn
gegaan en dag aan dag hebben wij om een dienstknecht
gesmeekt", zo verwoordde ouderling P. Bosland de eigen
dankbaarheid en verwondering en die van de gemeente. Die
werd trouwens door ds. Smink gelijk op zijn verantwoordelijk
heid gewezen: „de dienst van vanmiddag is weliswaar een
intrededienst van een predikant-, maar voor de gemeente is
het een aantrede-dienst", legde ds. Smink zijn nieuwe
gemeente voor.
De laatste predikant die de Doopsgezinde Gemeente van
Ouddorp diende, tot 1946, was (wijlen) ds. Thiessen. Diens
dochter, mevr. Mulder uit Haarlem bood ds. Smink een
psalmboekje aan dat aan haar vader had toebehoord, inhou
dende „De CL (150, red.) Psalmen des Propheten Davids". Het
boekje werd uitgegeven in 1927 te Kruiningen. (E.N.)
(wordt vervolgd) j. L. Struik
Ds. Smink en zijn - van oorsprong Griekse - echtgenote.
HERKINGEN -In het kader van het 10-
jarig bestaan van Theetuin 'De Bongerd'
speelt en zingt op maandag 20 mei a.s.
om 15.00 uur
Theetuin 'de Bongerd' is verheugd in
zijn jubileumseizoen ook het ensemble
'Speelgoed' bereid gevonden te hebben
nogmaals op te treden, na hun succes
van twee jaar geleden.
Niet alleen uit Nederlands, maar ook uit
Duits, Engels, Frans en Italiaans reper
toire wordt muziek ten gehore gebracht.
'Speelgoed', dat optreedt onder het
motto 'Pastime with good Company', zal
ditmaal Sjoukje van den Eykel moeten
missen en bestaat derhalve uit: Anneke
Trompper, blokfluit en zang; Jan Tromp-
per en Bram Schrier, blokfluiten; Nel-
leke de Leeuw, viool; Maarten Pieters,
cello; Hans van Brakel en Wim van
Ham, luit en gitaar.
Toegang vrij.
Theetuin 'de Bongerd', Molendijk 65,
Herkingen (benedendijks, even voorbij
de molen, naast witte boerderij).
Op 7 februari 1930 werd de gemeente
van Ouddorp zelfstandig; de institue-
ring had plaats door de consulent ds. De
Blois, met een tekstwoord uit Ps. 84.
De gemeente telt thans 81 leden en 66
doopleden.
(Uit: Geschiedenis van een ker, ds. P.
Blok en Th. de Waal, p. 55 en 56, 1967).
Over de Doopsgezinden de volgende
aantekeningen:
I. C. J. Hameeteman zegt in E.N., dat
deze Ouddorpse gemeente wel heette: de
Verenigde Vlaamse en Waterlandse
Mennonietengemeente in de eilande
van Westvoome.
Ik vond in Doopsgezinde Bijdragen
1907, dat in 1765 de oude Vlamingen
zich verenigden met de Waterlanders.
II. Over de gemeente te Ouddorp en
Goedereede zijn, volgens het bovenge
noemd geschrift van 1907, eerst sinds
1645 schriftelijke bescheiden aanwezig.
Het vertelt in een noot dat bij vonnis van
10 februari 1534JanJoosten van Goede
reede leraar der Anabaptisten te Am-
„En de Geest en de Bruid
zeggen: Kom!" (Openb. 22:17a).
De Geest en de Bruid. Dat zijn er twee.
Ze zijn echter één in verlangen. Ze ver
langen namelijk beiden naar de komst
van de Bruidegom. En die Bruidegom is
niemand minder dan de Heere Jezus
Christus.
De Geest is de Bruidswerver van Chris
tus op de aarde. Hij is op pinksteren
door de Vader en de Zoon uitgezonden
om met goddelijke trekking zondaren in
te winnen voor een geestelijk huwelijk
met Christus.
Welzeker, de Geest heeft hard zijn best
moeten doen, om een Bruid voor Chris
tus te krijgen. Er was op aarde nl. nie
mand, die zomaar zei, dat hij Christus
wel wilde. De een vond zich te goed voor
het huwelijk met de Zoon van God, de
ander vond zich te slecht. Weer een
ander meende dat hij te jong was, en er
waren er ook die dachten, dat ze te oud
waren. In al die situaties heeft de Geest
de mensen ervan moeten overtuigen dat
ze geheel ongelukkig waren in zichzelf
En dat ze geen geluk zouden vinden,
tenzij ze toestemden in het huwelijk met
de Zoon van God.
O, de Geest moest ze soms de dood voor
ogen stellen, eer ze toestemden om
Bruid van Christus te worden.
Maar toen werd het verlangen naar de
Bruidegom dan toch geboren. Toen gin
gen de ogen van de Bruid er ook steeds
meer voor open hoe heerlijk het leven
met de Bruidegom wel zou zijn. Daar
zorgde de Geest ook wel voor. Wat Hij
bleef maar goed spreken van Zijn
Heere; Hij bleef maar vertellen van de
onuitsprekelijke liefde van Christus.
De Geest en de Bruid. Ja, in die volg
orde. De Geest voorop; de Geest als
Leidsman; de Geest als Bruidswerver.
Zonder de Geest was de bruid geen
bruid geweest. Dan was ze slechts een
eenzaam en ongelukkig mens zonder
toekomst. Door de Geest verlangt ze nu,
en ziet ze uit. Door de Geest wordt ze
steeds zo aangesproken, dat ze niet van
haar Bruidegom kan loskomen.
O ja, de reis naar de Bruidegom duurt
wel lang. De tijd tussen werving voor het
huwelijk en de voltrekking van het
huwelijk is wel een lange tijd. Het
moment waarop de ontmoeting zal
plaatsvinden, is zelfs nog niet eens
bekend. Hoewel... de Bruidegom heeft al
wel gezegd: „Zie, Ik kom haastiglijk".
Zijn komst nadert spoedig. Daar mag de
Bruid naar uitzien.
Nu, dat doet ze ook. Met de Geest en
vanuit de Geest. Samen met haar Bruids
werver roept ze het uit: „Kom!" Een
woord slechts, maar een woord vol ver
langen. Vol uitzien.
Wanneer het met de kerk goed is; wan
neer het met onszelf goed is, dan verlan
gen wij naar Christus' wederkomst; dan
zien we uit naar de ontmoeting met
Hem. Spurgeon zegt: „zover moet een
christen het brengen, dat hij alle dagen
Christus' wederkomst verwacht, dat
hem de toekomst des Heeren niet on
aangenaam verrast".
Dat betekent wel, dat er hier en nu een
geestelijk leven van ons gevraagd wordt!
Een leven met de Pinkstergeest, de
Bruidswerver. Want van onszelf uit zit
ten we altijd maar weer vast in het hier
en nu. Er moet van alles en nog wat
gebeuren. Dit moet ik doen, en daar
moet ik heen.
Zo is een mens bezig van de vroege mor
gen, tot de late avond. Er is geen tijd om
aan Christus te denken; laat staan dat er
verlangen leeft naar Zijn korrist.
Dat er uitgeroepen wordt: „Kom, Heere
Jezus".
O, zelfs als we door de Geest voor Chris
tus geworven zijn, en weten dat het
hemels huwelijk in het verschiet ligt,
zijn we soms zo bezet met allerlei din
gen, dat we door de Geest helemaal
opnieuw bewerkt moeten worden, om de
liefde weer levend te maken, om het ver
langen weer heftig te doen voelen.
Maar dat gebeurt gelukkig ook. De
Geest is een werkzame Geest, die blijft
doorgaan met spreken tot het hart van
hen, die Hij inwon voor Christus. Hij
werkt zo, dat ze weer tenvolle zien, wat
ze in Christus hebben. Hij doet het
aardse weer met een doorzienende blok
aanschouwen, zodat de armoede en de
ellende ervan weer duidelijk voor ogen
staat. En dan trekt het hart weer yolop
heen naar Christus. De Bruid verlangt,
aangedreven door de Geest weer volop
naar haar Bruidegom, en ze roept:
„Kom!"
Ja, het hart van de Bruid zindert van ver
langen. Want haar Bruidegom is haar
alles. Hij is haar sterke Held, haar Rots
op wie ze bouwt; Hij is haar Gerechtig
heid en haar Heiligheid; haar Hulp en
haar Uitkomst. Buiten Hem kan ze niet
leven. Met Hem zal ze leven. O, haar
hart roept uit tof God Die leeft, en aan
haar ziel het leven geeft. Ze zingt: „ja,
mijn ziel dorst naar den Heer', God des
levens, ach wanneerzal ik naad'ren voor
Uw ogen, in Uw huis Uw naam ver
hogen."
Geestelijk verlangen. Leeft dat ook in
uw hart? Ach blijf niet op een afstand
staan. De Geest is ook naar u toe bezig
om te werven. Te werven voor Christus.
Weet dat die toekomst uw enige toe
komst is.
Wat een dag is er in het verschiet! De dag
waarop vervuld zal zijn: „de bruiloft des
Lams is gekomen, en Zijn vrouw heeft
zichzelven bereid." Dan worden die
twee voorgoed verenigd. Dan zal het
altijd feest zijn.
Sommelsdijk
A. de Lange
ROTTERDAM - In de Rotterdamse
Grote of Sint Laurenskerk zal op tweede
Pinksterdag, maandag 20 mei a.s., de
bekende organist Everhard Zwart een
uniek orgelconcert geven.
Het concert begint om kwart over acht
en opent met composities van Jan Zwart
en Feike Asma, César Franck en Joseph
Bonnet; na een korte pauze zal de orga
nist Everhard Zwart zijn virtuositeit
bewijzen door het spelen van de gehele
tweede Symphonic van Charles-Marie
Widor.
Een concert dat niet gemist mag worden.
Dus jong en oud; weer of geen weer;
maandag 20 mei a.s. naar de Grote of
Sint Laurenskerk.
De aanvang van deze orgelbespeling is
20.15 uur, de toegang slechts 7,50.
sterdam veroordeeld werd tot onthoof
ding.
III. Aan dit geschrift ontleen ik nog:
Al wilden de Doopsgezinden geen wa
penen dragen en geen eed afleggen, de
Staten van Holland en West-Friesland
hadden 'vertrouwen dat ze goed epa-
triotten en liefhebbers van de Staat
dezer landen waren'. (1624).
In 1947 beproefde de overheid van Goe-
ree de Doopsgezinden te dwingen mee
te doen aan de oefening in de wapen
handel. In 1708 al werden 6 broeders
aangesproken, die met geween ter wacht
gegaan waren.
Ook in deze gemeente was de offervaar
digheid voor buitenlandse noden groot,
zo werd o.a. in 1671 473,- voor de Palt-
zers bijeengebracht, in 1710/ 150,-en in
1613 ƒ50,- voor de Zwitsers, in 1714
60,- voor Pools Pruisen.
Tenslotte:
OUDDORP - De doopsgezinde ge
meente Ouddorp op Goeree-Overflak-
kee krijgt na 44 jaar weer een predikant.
Op 14 juni doet ds. J. Smink, tot voor
kort predikant van de kerk van de Naza-
rener te Rotterdam, intrede. Hij wordt
bevestigd door B. K. Homan, emeritus
predikant te Enkhuizen. Ouddorp werd
in 1945 vacant door het vertrek van ds. J.
Thiessen naar Blokzijl.
De doopsgezinde gemeente van Oud
dorp met twintig leden neemt in het
geheel van de broederschap een eigen
plaats in. Zij zingt Gods lof uit de oude
hervormde liedbundel en is in theolo
gisch opzicht te situeren op de rechter
vleugel. Smink is zoon van een baptis
tenpredikant die vaak in Ouddorp voor
ging. Als gevolg daarvan heeft hijzelf al
ruim twintig jaar geleden in de doopsge
zinde gemeente van Ouddorp zijn eerste
preek gehouden. Sindsdien preekt hij er
enkele malen per jaar. Uit die kontakten
kwam het beroep voort. Smink is predi
kant geweest bij de kerk van de Nazare-
ner te Wuppertal en Kassei (West-Duits
land), Haarlem en sinds 1982 Rotter
dam. Hij is voorzitter geweest van Naza-
rener Wereld Zendingsvereniging. Thans
is hij nog voorzitter van de Stichting
Nederlandse Volkszending, die in 1946
door zijn vader is opgericht. (Trouw?)
Zaterdag 25 mei a.s. staat Den Bommel in het
teken van de waterrecreatie. Met name in en rond
de haven worden die dag verschillende evenemen
ten georganiseerd door watersportvereniging 'Het
Bommelse Gors'.
Zo kan de jeugd 's morgens gratis meevaren in jeugd-
zeilbootjes, kan er de gehele dag met kano's gevaren
worden, zal het sloepwezen met enige karakteristieke
sloepen aanwezig zijn en is e r's avonds een vlootschouw. Voorts wordt er
door de middenstandsvereniging een gezellige braderie georganiseerd met
ook nautische stands en is er 's avonds een feestavond gepland.
Veerdienst - In een tijd waarin allang geen veerdiensten meer (nodig) zijn
met de 'overkant', heeft de watersportvereniging gemeend om op deze dag de
oude veerdienst tussen Den Bommel en Numansdorp in ere te herstellen.
Vanaf 9.30 uur 's morgens zal er een boot varen die aansluiting geeft op een
busverbinding vanuit Numansdorp terug naar Den Bommel. Deze busver
binding zal worden onderhouden met een 'klassieke' bus, stammend uit de
periode dat het veer nog bestond. Belangstellenden kunnen tegen geringe
vergoeding gebruik maken van deze unieke gelegenheid om terug te gaan in
de tijd.
Burgemeester C. M. de Vos van Oostflakkee zal het nautisch gedeelte van
deze dag openen en daarna omstreeks half tien met het eerste veer afvaren in
de richting van Numansdorp.
De werkzaamheden variëren per kamp:
in de kampen in de Alblasserwaard en
de Krimpenerwaard wordt voorname
lijk gehooid met hooirijf- en hark. Het
gaat om kwetsbare, vaak drassige ter-
reintjes waar het maaisel afgevoerd
moet worden om een gevarieerder be
groeiing te krijgen. De beheerder van
het terrein heeft meestal geen tijd of geld
om het gebied te onderhouden of het is
onmogelijk om machinaal te hooien.
In het kamp in De Horsten werken de
deelnemers in het bos. Ze zorgen er
onder andere voor dat overhangende
takken boven een sloot worden afge
zaagd. In de kampen wordt alleen met
handgereedschap gewerkt en steeds
onder deskundige begeleiding van kamp-
begeleiders. Deze zijn voor het meren
deel afkomstig uit aktieve vrijwilligers
groepen zoals de Werkgroep Afgezaagd
en de Werkgroep Natuurbeschermings-
kampen Alblasserwaard.
Natuurlijk wordt er niet alleen gewerkt
in een kamp. Er is ook voldoende tijd
ingeruimd voor ontspanning en gezel
ligheid. De kampbegeleiders organise
ren tal van aktiviteiten zoals excursies,
bezoek aan bezoekerscentrum, zwem-
KORTEWEEGJE 41-45
POSTBUS 23
3247 ZG DIRKSLAND
men in zee of plas, kampvuur of kano
tocht.
De kampen worden gehouden op ver
schillende plaatsen in Zuid-Holland:
8-13 juli: Den Donk (Alblasserwaard)
16 jaar en ouder
22-27 juli: Den Horsten (Wassenaar)
gezinnen
5-10 augustus: Ouderkerk
(Krimpenerwaard)
gezinnen
12-17 augustus: Den Donk
(Alblasserwaard)
16 jaar en ouder
Het kamp op Den Donk van 12 tot 17
augustus is een speciaal themakamp. In
dit kamp wordt het werken in de natuur
gekombineerd met aktiviteiten rond de
persoon en het denken van Franciscus
van Assisi. Dit kamp wordt georgani
seerd door de Werkgroep Natuurbe-
schermingskampen Alblasserwaard en
de Franciscaanse beweging.
De deelnemers overnachten in een een
voudige akkomodatie of in eigen tenten.
Er wordt gezamenlijk gekookt en gege
ten en er is plaats voor zo'n 30 deelne
mers per kamp.
Voor mensen die houden van een ak
tieve vakantie in een rustige omgeving
met werk en ontspanning in een goede
sfeer is dit de manier om er voor weinig
geld een week uit te zijn!
Bel of schrijf voor een uitgebreide folder
met opgaveformulier naar:
Stichting Natuur- en Landschapsbeheer
Zuid-Holland
Postbus 558, 2800 AN Gouda
Tel. (01820) 2 45 00