EIIAI1DEI1-rilEUW5
7J
Uit de Historie
Ouddorp
Overdenking
Met 'n goede verhuizer
kunt u rustig gaan slapen
uit de
Heilige Schrift
Haamstede
conferentie 1991
6 juli zeepkistenrace Hernesseroord
flakkee expresse bv
^^x^^EN^'?^
hypotheek Qj]
op maat... nvm
2e Blad
VRIJDAG 10 MEI 1991
No. 5998
HET
KIJKVENSTER
blik op kerk
en samenlevi
De Gereformeerde Kerken
Hoopgevende geluiden
Geen organisatie
De toestand in de Gerefoimeerde Ker
ken lijkt, voor hen die willen blijven bij
Schrift en Belijdenis, langzamerhand
onhoudbaar te worden. Althans, tijdens
een vergadering van het Confessioneel
Gereformeer Beraad werd, volgens een
verslag in Trouw (6 mei) door een lid uit
gesproken: „Zoals wij op dit moment
bezig zijn in zuidoost-Groningen, is
voor mij spoedig de tijd aangebroken
om de Gereformeerde Kerken te verla
ten." Een ander merkte op: „Slechts in
enkele kerken hoort men nog praten
over de Drieëenheid, de avondmaals-,
doop- en belijdenisformulieren worden
niet meer voorgelezen, en het is zelfs
zover gekomen dat toneel en dans hun
intrede hebben gedaan in onze kerken.
Het ziet ernaar uit dat het laatste uur
voor onze kerken heeft geslagen."
Ik kan uiteraard niet beoordelen of deze
konstateringen conform de werkelijk
heid zijn. Ook in de Gereformeerde Ker
ken zijn nog predikanten die trouw zijn
aan Schrift en Belijdenis. Met name
onder de jongere dienaren van het
Woord schijnt er een kentering te zijn
die zou kunnen wijzen op een terugkeer
naar 'de oude paden'. Ónder hen zou
een aantal ook affiniteit hebben met de
evangelische beweging. Of dat een ver
sterking betekent voor het reformatori
sche deel van die kerken is natuurlijk
de vraag.
Maar een en ander geeft wel problemen
in het beroepingswerk. Want Schriftge-
trouwe dienaren van het Woord durven
nauwelijks een beroep naar een andere
gemeente in overweging te nemen uit
vrees dat de vakature die zij veroorza
ken zal worden vervuld door een collega
die er andere inzichten op nahoudt
De Nederlandse Hervormde Kerk wor
stelt al veel langer met deze problema
tiek. Alleen is de situatie daar veel over
zichtelijker, doordat de modaliteiten
(wil men: richtingen) duidelijker afge
bakend zijn. De kans dat bijvoorbeeld
een Gereformeerde Bonds-gemeente die
vakant is, een predikant zou krijgen van
een andere modaliteit, is bijna nihil,
omdat de kerkeraad wel weet in welke
sektor hij het moet zoeken. En het omge
keerde, dat een midden-orthodoxe ge
meente een Bonder zou beroepen, is ook
ondenkbaar.
Vandaar dat er in de kring van het Con
fessioneel Gereformeerd Beraad stem
men zijn opgegaan om zich te profileren
als een aparte modaliteit binnen de
Gereformeerde Kerken. Daardoor zou
den 'behoudende' gemeenten de krach
ten wat kunnen bundelen en zichzelf en
elkaar kunnen vrijwaren voor - zoals
het genoemd wordt - 'verbrokkeling
en verdwijning'.
Toch heeft het CGB besloten die weg
niet op te gaan. Men is bang, wanneer
men een afzonderlijke modaliteit zou
gaan vormen, dat vele kansels voor
leden van het CGB gesloten zouden blij
ven. Nu men in feite nog op veel plaat
sen terecht kan wil men die gelegenheid
ook benutten om zo mogelijk de invloed
binnen de Kerken te vergroten.
Er is natuurlijk voor dat besluit iets te
zeggen. Ook de Gereformeerde Bond in
de NHK heeft in haar naam als doel
staan: 'verdediging en verbreiding van
de waarheid'. Maar van die verbreiding
komt natuurlijk niet zóveel terecht,
omdat men als predikant niet wordt
gevraagd in gemeenten die tot een
andere modaliteit behoren.
Het is voor mij de vraag of dat op den
duur ook niet de praktijk zal worden
binnen de Gereformeerde Kerken. Want
men mag dan niet zo'n strakke organi
satie willen, het zal toch wel bekend zijn
hoe ds. X. denkt en wat ds. Y. preekt.
Zelfs schijnen er lijsten te bestaan met
namen van predikanten die in bepaalde
gemeenten wel, of juist niet worden
gevraagd. Dan ontstaat er toch een
zekere afbakening, ook al wil men niet
als een gesloten groep optreden.
Waarnemer
(2e serie, nr. 2)
III. De kerk
De tijd vóór de Hervorming
Het is genoegzaam zeker, dat de oudste
bewoners dezer plaats heidenen waren.
In de gewijde bossen hielden zij hun
godsdienst-oefeningen. De naam Die
penhorst betekent dan ook 'dichte bos
grond'.
Met de komst der Engelse zendelingen
omstreeks het jaar 700 zullen zij de
christelijke godsdienst hebben aange
nomen.
Ook is het zo goed als zeker, dat er
geestelijke personen aanwezig waren,
eerder dan het later opgekomen Goeree.
Het blijkt namelijk uit een privilegie van
de curie en de parochie van Ouddorp,
gegeven op 29 juni 1450 door Frank van
Borsselen, dat vóór dit jaar de pastoor
van Ouddorp het bestuur had over de
kerk van Goeree. Hij liet daar de dienst
verrichten door een kapelaan. Maar
toen Goeree in bevolking toenam, ver
kregen zij op hun verzoek de vergun
ning zelf een pastoor en kapelaan te
mogen hebben. De kerkmeesters van
Goeree moesten daarvoor jaarlijks aan
de pastoor van Ouddorp een vergoeding
geven van drie lood fijn zilver trooys
gewicht.
Te Ouddorp zijn nog andere geestelijke
personen geweest, die een kollege vorm
den van kanunniken. Zij hadden een
kapel ter ere van de heilige Maagd ter
plaatse waar nu preekhil ligt.
De Hervorming
Toen de watergeuzen de stad Goeree in
hun bezit kregen, won meteen de Her
vorming veld.
De eerste klassikale vergadering vond
plaats op 9 april 1574. De diensten wer
den toen verricht door de predikanten
van Goeree. De rollen waren dus nu
omgekeerd. Eerst zorgde Ouddorp voor
het later ontstane Goeree, maar nu
zorgde Goeree voor Ouddorp.
De predikanten ds. Adriaan Allardi Jan
sen, de gewezen monnik, diende daar
van 1574-1577 en zijn opvolger ds. A.
Johannis van 1577-1593.
Daarna is Ouddorp een zelfstandige
Hervormde gemeente geworden met de
komst van ds. J. Cornet, die er was van
1595 en na 2 jaren vertrok naar Steen
bergen.
Zijn opvolger, ds. C. Dammannus kwam
in 1601 uit HekeUngen en bleef hier 18
jaren zonder in konflikt te komen met
de kerkelijke beroerte der remonstran
ten. Hij vertrok naar Oostvoorne.
Daarna stond hier ds. Nikolaas Russius
van 1619-1622, waarna hij vertrok naar
St. Anthony-polder. Zijn opvolger was
ds. Levinus Stamper, die in 1632 emeri
taat verkreeg.
De vakature werd vervuld door ds. D.
Radeus van 1636 tot zijn overlijden in
1639.
Tenslotte werd ds. W. Pretorius in 1639
bevestigd. Hij vertrok na 14 jaren dienst
naar Emmerik.
Maarssen ds. G. van der Zee
EN 9-1-1958
Opmerkingen:
1. Jacobus Cornet was een schoolmees
ter uit Poortvliet.
2. In Ouddorp hebben de Remonstran
ten geen rol gespeeld. Toen in Goeree
een predikant de Gereformeerde leer
begon aan te vallen, keerde de hele
gemeente zich tegen hem en ging
naar Ouddorp ter kerke (Kerkelijke
Kroniek, 1967, no. 2).
3. Al had men dan geen moeite met
Remonstranten, men had wel ander
soortige moeite met Ds. Russius.
Prof A. Th. van Deursen zegt op p. 146
van 'Bavianen en Slijkgeuzen': Russius
van Ouddorp liep een classicale beris
ping op, omdaqt hij op de preekstoel
gezegd zou hebben: „men behoorde
tegen de mennonisten niet te disputeren
met monde of geschrifte, maar met gal
gen en stroppen". Op pag. 173 lezen we:
„Ook bij de poublieke gebeden gaf men
de voorkeur aan de vertrouwde klanken
van een vast formulier boven een vrij
gebed. Wie toch het laatste verkoos, zou
zijn gebed in elk geval met het Onze
Vader moeten beëindigen. Bij ds. Rus
sius, die zich afwijking van deze regels
veroorloofde, liepen de toehoorders
onder het slotgebed lachende de kerk
uit.
Op p. 44 staat: De preken van Russius
dienen niet tot stichtinge van soodani-
gen eenvoudigen gemeente". (Acta Den
Brief 24 mei 1622) (bij de kerkvisitatie
gekonstateerd).
Op pg. 67,68: Russius werd eens midden
onder de predikatie opgeschrikt door
het krachtige geeuwen van een ver
moeide of misschien ook verveelde
vrouw. Terstond voer Russius tegen haar
uit: „so daereen koe sate daerghij sitt, sij
Als u problemen heeft met le
zen of, zoals men wel zegt, uw
armen wat te kort worden,
wordt het tijd eens bij Brilcen-
trum Keuvelaar te komen
kijken.
Grote keuze in monturen, des
kundig en vrijblijvend advies.
Oogmeting op afspraak.
Zandpad 56 Middelharnis
Tel. 01870-3437
kritisch selekteren
Makelaar Tamboer
Tel. 01870-3477
soude haar christelijker dragen". Al
sprekend klapte hij zij boek dicht, en
verliet dadelijk het gebouw ten aan
schouwen van de verbaasde kerkgan
gers.
De ouderlingen wezen Russius op het
onbehoorlijke van zijn gedrag, maar
zijn toorn was nog niet bedaard. Ge hebt
zeker de vrouw zelf hiertoe gehuurd, was
zijn verbitterd bescheid.
Op pag. 193 wordt verteld over hem. dat
hij uit Engeland afkomstig was en dat
hij zich in 1621 voor de classis Dor
drecht verantwoorden moest voor het
feit, dat hij een Puritein was. (Acta Dor
drecht 23-6-1721).
Russius geeft dat toe, en zegt dat er geen
betere christenen bestaan dan de puri
teinen. De classis neemt dan genoegen
met de door hem gegeven omschrijving
(De kerk van Edam hield in 1608 purita
nisme voor sectarische nieuwlichting.
Acta Edam 28 juli 1608).
Tenslotte: Op pg. 81-82 is te lezen:
„Ongenoegen tussen ds. Russius van
Ouddorp en zijn gemeente bracht velen
er toe hun heil te gaan zoeken bij de
doopsgezinden".
Aantekening
Puriteinen stonden voor een zuivere leer
en zuivere levenswandel. Hun naam
werd bedoeld als spotnaam, maar werd
later ook wel met ere gebruikt. De
moeite met Ds. Russius zal wel meest
van persoonlijke aard geweest zijn.
In de eerste serie schreef ik al over Ds. A.
G. van Dijkhuizen. Nu slechts het vol
gende: Van Ds. Van Dijkhuizen liet de
kerkbodecommissie van Hervormd Oud
dorp onlangs verschijnen het met smaak
uitgevoerde brochuurtje met de titel
'Schets over een treffend beeld van een
christen, naar de grondtrekken door
Paulus gegeven in Efeze 5:8'. (E.N.)
In een recensie van dit boekje lees ik:
Ds. A. G. van Dijkhuizen diende de
Ouddorpse gemeente van 1818 tot 1864,
op enkele jaren na een halve eeuw dus.
Hij werd waarschijnlijk rond 1790 gebo
ren te Nijkerk op de Veluwe. In zijn
jeugdjaren zal de jongeman zeker ver
nomen hebben van de godsdienstige
opwekking die zich in het Nijkerk van
de jaren 1750-1752 openbaarde. De ont
dekkende prediking van ds. G. Kuypers
is daartoe het middel geweest.
De eerste gemeente van Van Dijkhuizen
was Rijnswaterwoude. Ruim 80 jaar
tevoren was aldaar eveneens de bekende
Theodorus van der Groe zijn ambtelijk
werk begonnen; hij kwam er op 30-
jarige leeftijd tot bekering. In april 1817
vertrok ds. Van Dijkhuizen naar Wijk
bij Heusden. Hij werd er de opvolger
van de rechtzinnige ds. Bemardus Moor
rees, die een jaar tevoren op zijn beurt de
plaats van de bevindelijke prediker D.
A Detmar innam. Moorres zou er vanaf
1831 overigens nog een twintigtal jaren
staan. Al in maart 1818 deed ds. Van
Dijkhuizen intree in Ouddorp. Hij bleef
er tot zijn dood in 1864.
Doleantie
In september 1892 ontvangt de kerke-
raad een brief van George Tanis KEz. en
Teunis Tanis JEz., waarin verzocht
wordt de synodale organisatie van 1816
af te schaffen en de Kerkorde van 1619
weer voor geldig te verklaren.
Bovendien bevat ze de oproep om weder
te keren tot de onvervalschte leer der H.
Schrift, kortelijk samengevat in de drie
formulieren van Enigheid. 'Want', stel-
Heil-rijke Hemelvaart
„Ik ga heen om u plaats
te bereiden."
(Joh. 14:2b)
Kerstfeest: Gods Zoon komt van de
hemel naar de aarde. Een heilsfeit! We
vieren het en gedenken het.
Hemelvaart. Gods Zoon keert terug van
de aarde naar de hemel. Niet minder een
heilsfeit. Maar het vereist wel wat meer
moeite om het heil erin te zien! We
mogen zoeken het ook uit die hemel
vaart te peuren.
Op de avond voor Zijn kruislijden en
sterven, sprak Jezus een woord tot Zijn
discipelen, dat een helder licht werpt op
Zijn hemelvaart: „Ik ga heen om
plaats te bereiden." Jezus gaat naar de
hemel om daar voor te Zijnen alvast de
plaats in gereedheid te brengen, waar zij
straks ook zullen komen.
Dat khnkt in ieder geval niet slecht. Een
prachtig woord voor hemelzoekers! Ja,
maar laten zulke hemelzoekers niet ver
geten, dat Jezus dit woord spreekt terwijl
Hij nog aan het kruis zal moeten lijden
en sterven. We vinden nergens in de Bij
bel een reden om bij voorbaat heel
gemakkelijk en heel blij te doen over de
hemel. Want de hemel is voor ons men
sen een oord, waar we door de zonden
niet meer kunnen en mogen komen. En
Jezus gaat de weg naar de hemel door de
dood heen, om voor onze zonden te boe
ten. En waar Jezus droefheid en lijden
ontmoette op de weg die Hij voor ons
naar de hemel moest gaan, zullen wij
onze zonden zeer zeker ook hebben
leren betreuren en bewenen, willen we er
de diepte en de rijkdom van hebben
ingezien, dat Jezus naar de hemel gaat
om plaats te bereiden. Ja, voordat wij
een duidelijk zicht krijgen op de hemel
waar Jezus voor de zijnen heengaat, zal
de schuld van ons leven beleden en ver
geven moeten zijn, door het bloed dat
Christus aan het kruis gestort heeft.
Denk ondertussen niet, lezer, dat dat
een hopeloze en onmogelijke zaak is. Zo
zult u het misschien wel beleven. Maar
daarin gaat u dan ook precies dezelfde
weg, die allen gingen toen de ernst van
hun schuld hun voor ogen kwam. Dan
kunnen we niet meer geloven, dat er
voor ons nog genade en zaligheid is.
Gods Woord komt ons dan echter
oprichten. Het zegt ons: „Maar neen,
daar is vergeving altijd bij U geweest."
Om die vergevint te verwerven heeft
God Zijn Zoon naar de aarde gezonden.
En nu Hij Zijn werk afheeft, gaat Hij
weer van de aarde weg. Maar al degenen,
die bij zichzelf geen reden meer tot gra
tie vinden, en door het geloof op Chris
tus leerden zien om bij Hem te zoeken,
wat ze zelf niet hadden, mogen dan ook
dat heerlijk woord van Jezus' hemel
vaart vernemen: „Ik ga heen om u plaats
te bereiden."
Heerlijke woorden! De weg van het lij
den ging Ik in plaats van u; de weg naar
de heerlijkheid ga Ik voor u uit! Jezus
verlaat de Zijnen met Zijn hemelvaart
niet voorgoed; Hij gaat enkel voor hen
uit, om de heerlijke plaats waar zij straks
zullen komen voor hen te bespreken en
in gereedheid te brengen. Vanuit Jezus'
hemelvaart mogen we weten, dat er in de
hemel op ons gerekend wordt, als we
daar zullen komen. We zijn geen onver
wachte gasten. We zullen reeds als
bewoners ingeschreven staan.
Jezus gaat heen naar het Vaderhuis. Zo
noemt Hij de hemel. Huis van de Vader.
God is Zijn Vader. Voor wie in Christus
gelooft, en daarmee kind van God werd,
is God ook een Vader. Die hoort dan ook
thuis in het Vaderhuis. Die wordt er dan
ook beslist verwacht. Jezus heeft de
komst van dat kind alvast aangekon
digd.
„Ik ga heen om u plaats te bereiden."
Wie in het geloof mag weten, dat het ook
hem geldt, roept verwonderd uit: Ook
voor mij? O, dat kan toch niemand, die
zondaar voor God werd, op. Dat God
over de zonden wilde heenzien, was
groot. Maar dat de hemel dan zelfs voor
me open gaat, dat is bijzonder groot. Ja,
maar God geeft ons in Zijn Zoon deel
aan al Zijn weldaden, en dit is er een
van. U mag hem dus ook zeker ont
vangen!
U was een verloren zoon. een weggelo
pen dochter. God wil zulken in Chris-
tuss Zijn Zoon, in dit leven weer in
genade aannemen tot Zijn kinderen. En
ze mogen weten, dat Christus ten hemel
is gevaren, opdat „zelfs 't wederhorig
kroost altijd bij God zou wonen." O wat
worden we klein onder de grote welda
den des Heeren. Hemelvaart is voor al
degenen die er de grootheid van ver
staan, dan inderdaad ook een zaak van
wegzinken en verwonderen.
De discipelen, tot wie de Heere Jezus
deze dingen zei, verstonden het niet in
zijn geheel. Er bleven hen dingen duis
ter. Ze wisten niet waar Jezus heenging,
evenmin als de weg die Hij zou gaan. De
Heere wijst hen de weg. Het antwoord is
eenvolidig: „Ik ben de Weg, en de Waar
heid en het Leven." Luther heeft gezegd:
„Christus is de eerste, de middelste en de
hoogste trap op de hemelladder."
Zie maar op Hem. Met uw zonden en
schulden. Met uw overtredingen en
tekortkomingen. Hij verwierf gerechtig
heid en heiligheid. Hij ging voor zulken
de weg door de dood, en de weg naar het
leven; ja, zelfs de weg naar de hemel.
Wie in Hem is, zal ook komen, waar
Hij is."
Wie van deze dingen weet, zal vaak met
heimwee uitzien naar de dag dat Jezus
wederkomt. Die verwacht die dag met
groot verlangen. Want Jezus heeft be
loofd: „En zo wanneer Ik heen zal
gegaan zijn en u plaats zal bereid heb
ben, zo kom Ik weder en zal u tot Mij
nemen, opdat gij ook zijn moogt waar
Ik ben."
Sommelsdijk
A. de Lange
len de briefschrijvers, 'het heil kan de
gemeente alleen toekomen wanneer zij
met verwerping van al wat uit de verdor-
vene rede opwelt alleenlijk uit de H.
Schrift, die waarachtig Gods Woord is,
haar belijdenis put'.
Hoewel de kerkeraad, toen bestaande
uit ds. Meinsma. W. Voogd, K. Lodder,
T. Koek, K. Voogd, H. Koek en T. Grin-
wis deze brief niet onbeantwoord laat,
verklaren de beide ondertekenaars van
de brief alsmede de gezusters J. J. en H.
M. H. Schokker dat zij niet langer leden
van de Synodale Hervormde Gemeente
van Ouddorp kunnen zijn. 'Wij voelen
ons vereenigd met de Gereformeerde
Kerken in Nederland die leer, tucht en
dienst der Kerk onzer Vaderen omhel
zen, vervat in hunne belijdenisgeschrif
ten en kerkrechtelijk de Dordtsche
Kerkenorde van den jare 1618-1619 de
Kerken regen'.
In navolging hiervan delen 28 januari
1893 de volgende personen mee, dat zij
ook 'medegaan met de reformatie der
Kerk te dezer plaatse'; Jannetje Boe
laars, Klaartje Meijer, A. Tanis KEz., A.
Westhoeve Kd., G. Aleman Mz., P. Witte
Ez., H. Tanis KEz. en H. v. d. Pole,
(aldus A. J. Nelis in De Waarheidsvriend
van 25 augustus 1988 76e jaargang nr. 33
in een artikelen-serie over Ds. Y. Doorn-
veld (1864-1925); Hij trok van dorp tot
dorp steeds voort).
Over Ds. Doornveld citeer ik uit het
zelfde nummer;
Als een getrouw dienstknecht deed ds.
Doornveld hier in Ouddorp zijn werk,
enerzijds wijzend op de verlorenheid
van de mens buiten Christus, anderzijds
roepend en lokkend om het heil bij Hem
te zoeken. Ernstig klinken de vermanin
gen op de doopzittingen. De vaders wor
den opgeroepen om ernst met hun eigen
Doop te maken, opdat het hun ook ernst
zij met de Doop van hun kinderen;
'Waarom vraagt ge Doop voor uw kinde
ren, terwil ge zelfde uwe door belijdenis
niet hebt aanvaard? Hoe is er vrijmoe
digheid om uwe kinderen als kinderen
van geloovigen den H. Doop te laten toe
dienen, terwijl er geen geloof is voor het
Sacrament des Heilig Avondmaals?'
(wordt vervolgd) J. L. Struik
MIDDELHARNIS/SOMMELSDIJK
Oud papier 'Ons Koor'
Zaterdag 11 mei a.s. komen leden van
'Ons Koor' langs om uw oud papier op te
helan. Graag 9 uur gebundeld op de
stoep. Bij voorbaat dank.
De 7e Haamstede-conferentie zal D.V.
op 3, 4 en 5 september in Conferentie
oord 'De Burght' te Burgh/Haamstede
worden gehouden. Deze conferentie
heeft tot doel theologen door middel van
lezingen toe te rusten vanuit de beginse
len van de Reformatie en de Nadere
Reformatie.
In de lezingen zal de nadruk liggen op
het persoonlijke en pastortale karakter.
Het woord zal worden gevoerd door: ds.
C. J. P. van de Bas (Hoevelaken), Ds. A.
Beens (Lunteren), Ds. P. D. J. Buijs
(Zwaagwesteinde), Ds. K. ten Klooster
(Middelharnis), Dr. R. Seldenrijk (Zeist)
en Ds. W. van Vlastuin (Wouterswoude).
De opening zal dit keer geschieden door
Ds. M. C. Tanis (Sliedrecht), terwijl Ds.
P. den Butter (Driebergen) de conferen
tie hoopt te sluiten.
De deelname staat open voor predikan
ten, evangelisten, alsmede voor studen
ten, die zich voorbereiden op de dienst
des Woords.
Verwacht wordt, dat de doelstelling van
de conferentie wordt onderschreven.
Voor eventuele inlichtingen kan men
zich wenden tot ds. K. ten Klooster te
Middelharnis, tel. (01870) 25 29 of ds. C.
G. Vreugdenhil te Vlissingen, tel. (01184)
7 84 98.
Zaterdag 6 juli organiseert Hernesseroord het jaarlijkse zomerfeest. Alle inwoners
van Goeree-Overflakkee zijn die dag van harte welkom. Op Hernesseroord staan
die dag verschillende kermisattrakties en worden er allerlei aktiviteiten ge
organiseerd.
Speciaal voor de kinderen van de basisscholen organiseren wij een zeepkisten-race.
Die dag is er een circuit uitgezet dat door de teams zo snel mogelijk moet worden uit
gereden. Het ZEEPKISTENTEAM bestaat uit een zelfgemaakte kar op 4 wielen
zonder motor, een duwer en een bestuurder. De duwer en de bestuurder moeten hal
verwege het circuit wisselen. Er zijn hindernissen en scherpe bochten, dus houdt
daar rekening mee met de konstruktie van je zeepkist.
Je kunt natuurlijk altijd aan een volwasssene vragen je te helpen bij het bouwen. Met
de zeepkisten-race kun je schitterende prijzen winnen. Jouw team hoeft die dag niet
het snelste te zijn, want de zeepkisten worden ook op andere kwahteiten beoordeeld.
Zoals originaliteit, kreativiteit, techniek, de leukste enz.
Een van de prijzen die je kunt winnen is een helicoptervlucht. Voor de kinderen die
niet van vliegen houden zijn er ook nog kadobonnen die je bij een speelgoedzaak
kunt besteden. ledere deelnemer krijgt tevens een verrassing.
Het feest begint om 13.00 uur en duurt tot 17.30 uur.
Tussen 13.00 en 13.30 uur moet jouw team zich melden bij de wedstrijdleiding.
Als je mee wilt doen moetje het onderstaande strookje invullen en opsmren naar:
Hernesseroord afd. rekreatie
Oosthavendijk 30
3241 LK te Middelharnis
Je kunt het strookje ook afgeven bij de receptie van Hernesseroord. De deelname is
gratis. Inlichtingen kun je altijd krijgen bij de afdeling Rekreatie. Telefoon (01870)
38 88. Tot 6 juh.
----------------------------------------------------------------------->g--------------
Namen Team
School
Adres
Plaats
Telefoon teamleider;
Leeftijd Teamleden
I 'MAKELAAR'
Lorentz 1 3241 LX Middelharnis Tel. 01870-2188
Cricketpad 15 3223 EA Hellevoetsluis Tel. 01883-20016
Kreeftstraat 36 4301 ZD Zierikzee Tel. 01110-13163
Wielsingel 24 3261 VJ Oud-Beijerland Tel. 01860-13624