EIIAI1DEI1-rilEUW5 7J Uit de Historie Ouddorp Overdenking Met 'n goede verhuizer kunt u rustig gaan slapen uit de Heilige Schrift Haamstede conferentie 1991 6 juli zeepkistenrace Hernesseroord flakkee expresse bv ^^x^^EN^'?^ hypotheek Qj] op maat... nvm 2e Blad VRIJDAG 10 MEI 1991 No. 5998 HET KIJKVENSTER blik op kerk en samenlevi De Gereformeerde Kerken Hoopgevende geluiden Geen organisatie De toestand in de Gerefoimeerde Ker ken lijkt, voor hen die willen blijven bij Schrift en Belijdenis, langzamerhand onhoudbaar te worden. Althans, tijdens een vergadering van het Confessioneel Gereformeer Beraad werd, volgens een verslag in Trouw (6 mei) door een lid uit gesproken: „Zoals wij op dit moment bezig zijn in zuidoost-Groningen, is voor mij spoedig de tijd aangebroken om de Gereformeerde Kerken te verla ten." Een ander merkte op: „Slechts in enkele kerken hoort men nog praten over de Drieëenheid, de avondmaals-, doop- en belijdenisformulieren worden niet meer voorgelezen, en het is zelfs zover gekomen dat toneel en dans hun intrede hebben gedaan in onze kerken. Het ziet ernaar uit dat het laatste uur voor onze kerken heeft geslagen." Ik kan uiteraard niet beoordelen of deze konstateringen conform de werkelijk heid zijn. Ook in de Gereformeerde Ker ken zijn nog predikanten die trouw zijn aan Schrift en Belijdenis. Met name onder de jongere dienaren van het Woord schijnt er een kentering te zijn die zou kunnen wijzen op een terugkeer naar 'de oude paden'. Ónder hen zou een aantal ook affiniteit hebben met de evangelische beweging. Of dat een ver sterking betekent voor het reformatori sche deel van die kerken is natuurlijk de vraag. Maar een en ander geeft wel problemen in het beroepingswerk. Want Schriftge- trouwe dienaren van het Woord durven nauwelijks een beroep naar een andere gemeente in overweging te nemen uit vrees dat de vakature die zij veroorza ken zal worden vervuld door een collega die er andere inzichten op nahoudt De Nederlandse Hervormde Kerk wor stelt al veel langer met deze problema tiek. Alleen is de situatie daar veel over zichtelijker, doordat de modaliteiten (wil men: richtingen) duidelijker afge bakend zijn. De kans dat bijvoorbeeld een Gereformeerde Bonds-gemeente die vakant is, een predikant zou krijgen van een andere modaliteit, is bijna nihil, omdat de kerkeraad wel weet in welke sektor hij het moet zoeken. En het omge keerde, dat een midden-orthodoxe ge meente een Bonder zou beroepen, is ook ondenkbaar. Vandaar dat er in de kring van het Con fessioneel Gereformeerd Beraad stem men zijn opgegaan om zich te profileren als een aparte modaliteit binnen de Gereformeerde Kerken. Daardoor zou den 'behoudende' gemeenten de krach ten wat kunnen bundelen en zichzelf en elkaar kunnen vrijwaren voor - zoals het genoemd wordt - 'verbrokkeling en verdwijning'. Toch heeft het CGB besloten die weg niet op te gaan. Men is bang, wanneer men een afzonderlijke modaliteit zou gaan vormen, dat vele kansels voor leden van het CGB gesloten zouden blij ven. Nu men in feite nog op veel plaat sen terecht kan wil men die gelegenheid ook benutten om zo mogelijk de invloed binnen de Kerken te vergroten. Er is natuurlijk voor dat besluit iets te zeggen. Ook de Gereformeerde Bond in de NHK heeft in haar naam als doel staan: 'verdediging en verbreiding van de waarheid'. Maar van die verbreiding komt natuurlijk niet zóveel terecht, omdat men als predikant niet wordt gevraagd in gemeenten die tot een andere modaliteit behoren. Het is voor mij de vraag of dat op den duur ook niet de praktijk zal worden binnen de Gereformeerde Kerken. Want men mag dan niet zo'n strakke organi satie willen, het zal toch wel bekend zijn hoe ds. X. denkt en wat ds. Y. preekt. Zelfs schijnen er lijsten te bestaan met namen van predikanten die in bepaalde gemeenten wel, of juist niet worden gevraagd. Dan ontstaat er toch een zekere afbakening, ook al wil men niet als een gesloten groep optreden. Waarnemer (2e serie, nr. 2) III. De kerk De tijd vóór de Hervorming Het is genoegzaam zeker, dat de oudste bewoners dezer plaats heidenen waren. In de gewijde bossen hielden zij hun godsdienst-oefeningen. De naam Die penhorst betekent dan ook 'dichte bos grond'. Met de komst der Engelse zendelingen omstreeks het jaar 700 zullen zij de christelijke godsdienst hebben aange nomen. Ook is het zo goed als zeker, dat er geestelijke personen aanwezig waren, eerder dan het later opgekomen Goeree. Het blijkt namelijk uit een privilegie van de curie en de parochie van Ouddorp, gegeven op 29 juni 1450 door Frank van Borsselen, dat vóór dit jaar de pastoor van Ouddorp het bestuur had over de kerk van Goeree. Hij liet daar de dienst verrichten door een kapelaan. Maar toen Goeree in bevolking toenam, ver kregen zij op hun verzoek de vergun ning zelf een pastoor en kapelaan te mogen hebben. De kerkmeesters van Goeree moesten daarvoor jaarlijks aan de pastoor van Ouddorp een vergoeding geven van drie lood fijn zilver trooys gewicht. Te Ouddorp zijn nog andere geestelijke personen geweest, die een kollege vorm den van kanunniken. Zij hadden een kapel ter ere van de heilige Maagd ter plaatse waar nu preekhil ligt. De Hervorming Toen de watergeuzen de stad Goeree in hun bezit kregen, won meteen de Her vorming veld. De eerste klassikale vergadering vond plaats op 9 april 1574. De diensten wer den toen verricht door de predikanten van Goeree. De rollen waren dus nu omgekeerd. Eerst zorgde Ouddorp voor het later ontstane Goeree, maar nu zorgde Goeree voor Ouddorp. De predikanten ds. Adriaan Allardi Jan sen, de gewezen monnik, diende daar van 1574-1577 en zijn opvolger ds. A. Johannis van 1577-1593. Daarna is Ouddorp een zelfstandige Hervormde gemeente geworden met de komst van ds. J. Cornet, die er was van 1595 en na 2 jaren vertrok naar Steen bergen. Zijn opvolger, ds. C. Dammannus kwam in 1601 uit HekeUngen en bleef hier 18 jaren zonder in konflikt te komen met de kerkelijke beroerte der remonstran ten. Hij vertrok naar Oostvoorne. Daarna stond hier ds. Nikolaas Russius van 1619-1622, waarna hij vertrok naar St. Anthony-polder. Zijn opvolger was ds. Levinus Stamper, die in 1632 emeri taat verkreeg. De vakature werd vervuld door ds. D. Radeus van 1636 tot zijn overlijden in 1639. Tenslotte werd ds. W. Pretorius in 1639 bevestigd. Hij vertrok na 14 jaren dienst naar Emmerik. Maarssen ds. G. van der Zee EN 9-1-1958 Opmerkingen: 1. Jacobus Cornet was een schoolmees ter uit Poortvliet. 2. In Ouddorp hebben de Remonstran ten geen rol gespeeld. Toen in Goeree een predikant de Gereformeerde leer begon aan te vallen, keerde de hele gemeente zich tegen hem en ging naar Ouddorp ter kerke (Kerkelijke Kroniek, 1967, no. 2). 3. Al had men dan geen moeite met Remonstranten, men had wel ander soortige moeite met Ds. Russius. Prof A. Th. van Deursen zegt op p. 146 van 'Bavianen en Slijkgeuzen': Russius van Ouddorp liep een classicale beris ping op, omdaqt hij op de preekstoel gezegd zou hebben: „men behoorde tegen de mennonisten niet te disputeren met monde of geschrifte, maar met gal gen en stroppen". Op pag. 173 lezen we: „Ook bij de poublieke gebeden gaf men de voorkeur aan de vertrouwde klanken van een vast formulier boven een vrij gebed. Wie toch het laatste verkoos, zou zijn gebed in elk geval met het Onze Vader moeten beëindigen. Bij ds. Rus sius, die zich afwijking van deze regels veroorloofde, liepen de toehoorders onder het slotgebed lachende de kerk uit. Op p. 44 staat: De preken van Russius dienen niet tot stichtinge van soodani- gen eenvoudigen gemeente". (Acta Den Brief 24 mei 1622) (bij de kerkvisitatie gekonstateerd). Op pg. 67,68: Russius werd eens midden onder de predikatie opgeschrikt door het krachtige geeuwen van een ver moeide of misschien ook verveelde vrouw. Terstond voer Russius tegen haar uit: „so daereen koe sate daerghij sitt, sij Als u problemen heeft met le zen of, zoals men wel zegt, uw armen wat te kort worden, wordt het tijd eens bij Brilcen- trum Keuvelaar te komen kijken. Grote keuze in monturen, des kundig en vrijblijvend advies. Oogmeting op afspraak. Zandpad 56 Middelharnis Tel. 01870-3437 kritisch selekteren Makelaar Tamboer Tel. 01870-3477 soude haar christelijker dragen". Al sprekend klapte hij zij boek dicht, en verliet dadelijk het gebouw ten aan schouwen van de verbaasde kerkgan gers. De ouderlingen wezen Russius op het onbehoorlijke van zijn gedrag, maar zijn toorn was nog niet bedaard. Ge hebt zeker de vrouw zelf hiertoe gehuurd, was zijn verbitterd bescheid. Op pag. 193 wordt verteld over hem. dat hij uit Engeland afkomstig was en dat hij zich in 1621 voor de classis Dor drecht verantwoorden moest voor het feit, dat hij een Puritein was. (Acta Dor drecht 23-6-1721). Russius geeft dat toe, en zegt dat er geen betere christenen bestaan dan de puri teinen. De classis neemt dan genoegen met de door hem gegeven omschrijving (De kerk van Edam hield in 1608 purita nisme voor sectarische nieuwlichting. Acta Edam 28 juli 1608). Tenslotte: Op pg. 81-82 is te lezen: „Ongenoegen tussen ds. Russius van Ouddorp en zijn gemeente bracht velen er toe hun heil te gaan zoeken bij de doopsgezinden". Aantekening Puriteinen stonden voor een zuivere leer en zuivere levenswandel. Hun naam werd bedoeld als spotnaam, maar werd later ook wel met ere gebruikt. De moeite met Ds. Russius zal wel meest van persoonlijke aard geweest zijn. In de eerste serie schreef ik al over Ds. A. G. van Dijkhuizen. Nu slechts het vol gende: Van Ds. Van Dijkhuizen liet de kerkbodecommissie van Hervormd Oud dorp onlangs verschijnen het met smaak uitgevoerde brochuurtje met de titel 'Schets over een treffend beeld van een christen, naar de grondtrekken door Paulus gegeven in Efeze 5:8'. (E.N.) In een recensie van dit boekje lees ik: Ds. A. G. van Dijkhuizen diende de Ouddorpse gemeente van 1818 tot 1864, op enkele jaren na een halve eeuw dus. Hij werd waarschijnlijk rond 1790 gebo ren te Nijkerk op de Veluwe. In zijn jeugdjaren zal de jongeman zeker ver nomen hebben van de godsdienstige opwekking die zich in het Nijkerk van de jaren 1750-1752 openbaarde. De ont dekkende prediking van ds. G. Kuypers is daartoe het middel geweest. De eerste gemeente van Van Dijkhuizen was Rijnswaterwoude. Ruim 80 jaar tevoren was aldaar eveneens de bekende Theodorus van der Groe zijn ambtelijk werk begonnen; hij kwam er op 30- jarige leeftijd tot bekering. In april 1817 vertrok ds. Van Dijkhuizen naar Wijk bij Heusden. Hij werd er de opvolger van de rechtzinnige ds. Bemardus Moor rees, die een jaar tevoren op zijn beurt de plaats van de bevindelijke prediker D. A Detmar innam. Moorres zou er vanaf 1831 overigens nog een twintigtal jaren staan. Al in maart 1818 deed ds. Van Dijkhuizen intree in Ouddorp. Hij bleef er tot zijn dood in 1864. Doleantie In september 1892 ontvangt de kerke- raad een brief van George Tanis KEz. en Teunis Tanis JEz., waarin verzocht wordt de synodale organisatie van 1816 af te schaffen en de Kerkorde van 1619 weer voor geldig te verklaren. Bovendien bevat ze de oproep om weder te keren tot de onvervalschte leer der H. Schrift, kortelijk samengevat in de drie formulieren van Enigheid. 'Want', stel- Heil-rijke Hemelvaart „Ik ga heen om u plaats te bereiden." (Joh. 14:2b) Kerstfeest: Gods Zoon komt van de hemel naar de aarde. Een heilsfeit! We vieren het en gedenken het. Hemelvaart. Gods Zoon keert terug van de aarde naar de hemel. Niet minder een heilsfeit. Maar het vereist wel wat meer moeite om het heil erin te zien! We mogen zoeken het ook uit die hemel vaart te peuren. Op de avond voor Zijn kruislijden en sterven, sprak Jezus een woord tot Zijn discipelen, dat een helder licht werpt op Zijn hemelvaart: „Ik ga heen om plaats te bereiden." Jezus gaat naar de hemel om daar voor te Zijnen alvast de plaats in gereedheid te brengen, waar zij straks ook zullen komen. Dat khnkt in ieder geval niet slecht. Een prachtig woord voor hemelzoekers! Ja, maar laten zulke hemelzoekers niet ver geten, dat Jezus dit woord spreekt terwijl Hij nog aan het kruis zal moeten lijden en sterven. We vinden nergens in de Bij bel een reden om bij voorbaat heel gemakkelijk en heel blij te doen over de hemel. Want de hemel is voor ons men sen een oord, waar we door de zonden niet meer kunnen en mogen komen. En Jezus gaat de weg naar de hemel door de dood heen, om voor onze zonden te boe ten. En waar Jezus droefheid en lijden ontmoette op de weg die Hij voor ons naar de hemel moest gaan, zullen wij onze zonden zeer zeker ook hebben leren betreuren en bewenen, willen we er de diepte en de rijkdom van hebben ingezien, dat Jezus naar de hemel gaat om plaats te bereiden. Ja, voordat wij een duidelijk zicht krijgen op de hemel waar Jezus voor de zijnen heengaat, zal de schuld van ons leven beleden en ver geven moeten zijn, door het bloed dat Christus aan het kruis gestort heeft. Denk ondertussen niet, lezer, dat dat een hopeloze en onmogelijke zaak is. Zo zult u het misschien wel beleven. Maar daarin gaat u dan ook precies dezelfde weg, die allen gingen toen de ernst van hun schuld hun voor ogen kwam. Dan kunnen we niet meer geloven, dat er voor ons nog genade en zaligheid is. Gods Woord komt ons dan echter oprichten. Het zegt ons: „Maar neen, daar is vergeving altijd bij U geweest." Om die vergevint te verwerven heeft God Zijn Zoon naar de aarde gezonden. En nu Hij Zijn werk afheeft, gaat Hij weer van de aarde weg. Maar al degenen, die bij zichzelf geen reden meer tot gra tie vinden, en door het geloof op Chris tus leerden zien om bij Hem te zoeken, wat ze zelf niet hadden, mogen dan ook dat heerlijk woord van Jezus' hemel vaart vernemen: „Ik ga heen om u plaats te bereiden." Heerlijke woorden! De weg van het lij den ging Ik in plaats van u; de weg naar de heerlijkheid ga Ik voor u uit! Jezus verlaat de Zijnen met Zijn hemelvaart niet voorgoed; Hij gaat enkel voor hen uit, om de heerlijke plaats waar zij straks zullen komen voor hen te bespreken en in gereedheid te brengen. Vanuit Jezus' hemelvaart mogen we weten, dat er in de hemel op ons gerekend wordt, als we daar zullen komen. We zijn geen onver wachte gasten. We zullen reeds als bewoners ingeschreven staan. Jezus gaat heen naar het Vaderhuis. Zo noemt Hij de hemel. Huis van de Vader. God is Zijn Vader. Voor wie in Christus gelooft, en daarmee kind van God werd, is God ook een Vader. Die hoort dan ook thuis in het Vaderhuis. Die wordt er dan ook beslist verwacht. Jezus heeft de komst van dat kind alvast aangekon digd. „Ik ga heen om u plaats te bereiden." Wie in het geloof mag weten, dat het ook hem geldt, roept verwonderd uit: Ook voor mij? O, dat kan toch niemand, die zondaar voor God werd, op. Dat God over de zonden wilde heenzien, was groot. Maar dat de hemel dan zelfs voor me open gaat, dat is bijzonder groot. Ja, maar God geeft ons in Zijn Zoon deel aan al Zijn weldaden, en dit is er een van. U mag hem dus ook zeker ont vangen! U was een verloren zoon. een weggelo pen dochter. God wil zulken in Chris- tuss Zijn Zoon, in dit leven weer in genade aannemen tot Zijn kinderen. En ze mogen weten, dat Christus ten hemel is gevaren, opdat „zelfs 't wederhorig kroost altijd bij God zou wonen." O wat worden we klein onder de grote welda den des Heeren. Hemelvaart is voor al degenen die er de grootheid van ver staan, dan inderdaad ook een zaak van wegzinken en verwonderen. De discipelen, tot wie de Heere Jezus deze dingen zei, verstonden het niet in zijn geheel. Er bleven hen dingen duis ter. Ze wisten niet waar Jezus heenging, evenmin als de weg die Hij zou gaan. De Heere wijst hen de weg. Het antwoord is eenvolidig: „Ik ben de Weg, en de Waar heid en het Leven." Luther heeft gezegd: „Christus is de eerste, de middelste en de hoogste trap op de hemelladder." Zie maar op Hem. Met uw zonden en schulden. Met uw overtredingen en tekortkomingen. Hij verwierf gerechtig heid en heiligheid. Hij ging voor zulken de weg door de dood, en de weg naar het leven; ja, zelfs de weg naar de hemel. Wie in Hem is, zal ook komen, waar Hij is." Wie van deze dingen weet, zal vaak met heimwee uitzien naar de dag dat Jezus wederkomt. Die verwacht die dag met groot verlangen. Want Jezus heeft be loofd: „En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn en u plaats zal bereid heb ben, zo kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt waar Ik ben." Sommelsdijk A. de Lange len de briefschrijvers, 'het heil kan de gemeente alleen toekomen wanneer zij met verwerping van al wat uit de verdor- vene rede opwelt alleenlijk uit de H. Schrift, die waarachtig Gods Woord is, haar belijdenis put'. Hoewel de kerkeraad, toen bestaande uit ds. Meinsma. W. Voogd, K. Lodder, T. Koek, K. Voogd, H. Koek en T. Grin- wis deze brief niet onbeantwoord laat, verklaren de beide ondertekenaars van de brief alsmede de gezusters J. J. en H. M. H. Schokker dat zij niet langer leden van de Synodale Hervormde Gemeente van Ouddorp kunnen zijn. 'Wij voelen ons vereenigd met de Gereformeerde Kerken in Nederland die leer, tucht en dienst der Kerk onzer Vaderen omhel zen, vervat in hunne belijdenisgeschrif ten en kerkrechtelijk de Dordtsche Kerkenorde van den jare 1618-1619 de Kerken regen'. In navolging hiervan delen 28 januari 1893 de volgende personen mee, dat zij ook 'medegaan met de reformatie der Kerk te dezer plaatse'; Jannetje Boe laars, Klaartje Meijer, A. Tanis KEz., A. Westhoeve Kd., G. Aleman Mz., P. Witte Ez., H. Tanis KEz. en H. v. d. Pole, (aldus A. J. Nelis in De Waarheidsvriend van 25 augustus 1988 76e jaargang nr. 33 in een artikelen-serie over Ds. Y. Doorn- veld (1864-1925); Hij trok van dorp tot dorp steeds voort). Over Ds. Doornveld citeer ik uit het zelfde nummer; Als een getrouw dienstknecht deed ds. Doornveld hier in Ouddorp zijn werk, enerzijds wijzend op de verlorenheid van de mens buiten Christus, anderzijds roepend en lokkend om het heil bij Hem te zoeken. Ernstig klinken de vermanin gen op de doopzittingen. De vaders wor den opgeroepen om ernst met hun eigen Doop te maken, opdat het hun ook ernst zij met de Doop van hun kinderen; 'Waarom vraagt ge Doop voor uw kinde ren, terwil ge zelfde uwe door belijdenis niet hebt aanvaard? Hoe is er vrijmoe digheid om uwe kinderen als kinderen van geloovigen den H. Doop te laten toe dienen, terwijl er geen geloof is voor het Sacrament des Heilig Avondmaals?' (wordt vervolgd) J. L. Struik MIDDELHARNIS/SOMMELSDIJK Oud papier 'Ons Koor' Zaterdag 11 mei a.s. komen leden van 'Ons Koor' langs om uw oud papier op te helan. Graag 9 uur gebundeld op de stoep. Bij voorbaat dank. De 7e Haamstede-conferentie zal D.V. op 3, 4 en 5 september in Conferentie oord 'De Burght' te Burgh/Haamstede worden gehouden. Deze conferentie heeft tot doel theologen door middel van lezingen toe te rusten vanuit de beginse len van de Reformatie en de Nadere Reformatie. In de lezingen zal de nadruk liggen op het persoonlijke en pastortale karakter. Het woord zal worden gevoerd door: ds. C. J. P. van de Bas (Hoevelaken), Ds. A. Beens (Lunteren), Ds. P. D. J. Buijs (Zwaagwesteinde), Ds. K. ten Klooster (Middelharnis), Dr. R. Seldenrijk (Zeist) en Ds. W. van Vlastuin (Wouterswoude). De opening zal dit keer geschieden door Ds. M. C. Tanis (Sliedrecht), terwijl Ds. P. den Butter (Driebergen) de conferen tie hoopt te sluiten. De deelname staat open voor predikan ten, evangelisten, alsmede voor studen ten, die zich voorbereiden op de dienst des Woords. Verwacht wordt, dat de doelstelling van de conferentie wordt onderschreven. Voor eventuele inlichtingen kan men zich wenden tot ds. K. ten Klooster te Middelharnis, tel. (01870) 25 29 of ds. C. G. Vreugdenhil te Vlissingen, tel. (01184) 7 84 98. Zaterdag 6 juli organiseert Hernesseroord het jaarlijkse zomerfeest. Alle inwoners van Goeree-Overflakkee zijn die dag van harte welkom. Op Hernesseroord staan die dag verschillende kermisattrakties en worden er allerlei aktiviteiten ge organiseerd. Speciaal voor de kinderen van de basisscholen organiseren wij een zeepkisten-race. Die dag is er een circuit uitgezet dat door de teams zo snel mogelijk moet worden uit gereden. Het ZEEPKISTENTEAM bestaat uit een zelfgemaakte kar op 4 wielen zonder motor, een duwer en een bestuurder. De duwer en de bestuurder moeten hal verwege het circuit wisselen. Er zijn hindernissen en scherpe bochten, dus houdt daar rekening mee met de konstruktie van je zeepkist. Je kunt natuurlijk altijd aan een volwasssene vragen je te helpen bij het bouwen. Met de zeepkisten-race kun je schitterende prijzen winnen. Jouw team hoeft die dag niet het snelste te zijn, want de zeepkisten worden ook op andere kwahteiten beoordeeld. Zoals originaliteit, kreativiteit, techniek, de leukste enz. Een van de prijzen die je kunt winnen is een helicoptervlucht. Voor de kinderen die niet van vliegen houden zijn er ook nog kadobonnen die je bij een speelgoedzaak kunt besteden. ledere deelnemer krijgt tevens een verrassing. Het feest begint om 13.00 uur en duurt tot 17.30 uur. Tussen 13.00 en 13.30 uur moet jouw team zich melden bij de wedstrijdleiding. Als je mee wilt doen moetje het onderstaande strookje invullen en opsmren naar: Hernesseroord afd. rekreatie Oosthavendijk 30 3241 LK te Middelharnis Je kunt het strookje ook afgeven bij de receptie van Hernesseroord. De deelname is gratis. Inlichtingen kun je altijd krijgen bij de afdeling Rekreatie. Telefoon (01870) 38 88. Tot 6 juh. ----------------------------------------------------------------------->g-------------- Namen Team School Adres Plaats Telefoon teamleider; Leeftijd Teamleden I 'MAKELAAR' Lorentz 1 3241 LX Middelharnis Tel. 01870-2188 Cricketpad 15 3223 EA Hellevoetsluis Tel. 01883-20016 Kreeftstraat 36 4301 ZD Zierikzee Tel. 01110-13163 Wielsingel 24 3261 VJ Oud-Beijerland Tel. 01860-13624

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1991 | | pagina 5