EIIAIIDEII-niEUWS Overdenking vanDrongelen De Wacht aan de lijn uit de Heilige Schrift Kerst- en samenzangavond HET KIJKVENSTER MEDISCHE DIENSTEN De wonderbare visvangst Jan Knape Mzn. ingcJ? - Visitatie - Geestelijke armoede - Wat we nodig hebben AKTIE ZUINIG STOKEN Brilcentrum Keuvelaar heeft een schitterende kollektie speelse, vlotte, leuke, gekke, oersterke, maffe, modieuze, flitsende, fleu rige, kleurige kinderbrillen. Kom kijken bij Keuvelaar. 9? WCENT/^^ Zandpad 56 Middelharnis Tel. 01870-3437 de juiste Q]! taxatie... nvm Makelaar Tamboer van vrijdag 14 december 1990 t/m zondag 16 december 1990 WEEKEND-DIENST ARTSEN Middelharnis - Sommelsdijk: 06-11 maandag 24 december Ned. Herv. Kerk M'harnis aanvang 19.30 uur VERVOLGVERHAAL - 39 - Niet uitgegeven manuscript, beschikbaar gesteld door M. A. Knape 2e Blad VRIJDAG 14 DECEMBER 1990 No. 5960 blik op kerk en samenlev Het is opvallend hoeveel aandacht de pers - zowel de dagbladen als de kerke lijke periodieken - heeft geschonken aan het visitatierapport, dat onlangs besproken is op de Generale Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk. De visitatie heeft in de Kerk van de Reformatie al oude papieren. Van het begin af is deze 'pastorale controle' gebruikelijk geweest. Regelmatig wor den kerkeraden en gemeenten bezocht door andere ambtsdragers uit de classis om te zien of het kerkelijk en geestelijk leven op peil is, en de visitatoren zijn weer verplicht van die bezoeken verslag te doen. Voor wat de Hervormde Kerk betreft vindt de visitatie meestal plaats via een gesprek met de kerkeraad, voorafgegaan door een bezoek aan het predikantsge zin. Daarnaast dient ook gelegenheid te worden gegeven aan gemeenteleden om eventuele klachten of vragen ter kennis van de visitatoren te brengen. Kerkordelijk zijn de visitatoren-gene raal verplicht om eens in de vijfjaar aan de Generale Synode een overzicht te verstrekken over het geestelijk leven van Kerk en gemeenten. Dat is dus nu kort geleden weer gebeurd, en het beeld dat de visitatoren schetsten heeft nogal wat gespreksstoi op de Synode opgeleverd, maar ook stof voor journalisten om hun bladen mee te vullen. Het visitatie-rapport was namelijk nogal 'in mineur... Met het Samen-op-Weg- proces wil het nog niet zo vlotten. Het gesprek tussen de 'modaliteiten' zit behoorlijk vast. Inzake de ethische vra gen is er verwarring. In tal van gemeen ten tobt men met langdurige vakatures in de kerkeraad, en is het moeilijk geschikte ambtsdragers te vinden, en zovoorts! Vooral inzake het geestelijk gehalte van de gemeenten heeft de visitatie grote zor gen. Er is veel liturgische vernieuwing, er is ook veel instruktief werk - kringen, leerhuizen, maar ondanks dat alles is er een gebrek aan bijbelse toekomstver wachting, en is er allerwege een veldwin nende ervaring van zinloosheid. De diagnose stellen is nog weer iets anders dan een therapie aanwijzen. De visitatoren doen dat wel. Ze denken aan het opstellen van een werkplan door de kerkeraden en het bevorderen van een 'teamgeest' binnen de kerkeraden, ook aan een betere communicatie tussen kerkeraad en gemeente, het houden van gemeentedagen, enz. Het is op z'n opvallend dat in de ver schillende andere kerken - al is het met andere woorden - dezelfde klachten te horen zijn. Leest men verslagen van classes en synoden van de kleinere ker ken die tot de Gereformeerde Gezindte behoren, dan komt men vaak de klacht tegen dat er zo weinig werk van de Hei lige Geest wordt waargenomen; dat het nog niet ontbreekt aan kerkgang en offervaardigheid, maar wel aan diep gang. Ik vrees dan ook dat de aanbevelingen van de visitatoren niet de middelen zijn die het geestelijk leven op een hoger peil kunnen brengen. Wat de Hervormde nodig heeft en wat de andere kerken nodig hebben is een doopwerking van de Heilige Geest. Niet dat de ambtsdra gers en gemeenteleden dan verder wel op hun lauweren kunnen rusten. Maar met allerlei werkplannen en organisato rische aktiviteiten kunnen we niet over de Heilige Geest beschikken. Waarnemer De tabel voor de week van: 3 december t.e.m. 9 december 1990 Normaal jaar- Weekslreel- Totaal streef- verbruik verbruik verbruik 500 m' 14 m= 90 m= 600 m' 17 m' 110 m= 700 m' 20 m' 128 m' 800 m' 23 m= 146 m' 900 m= 26 m" 165 m= 1000 m» 29 m= 184 m= 1100 m' 32 m= 203 m' 1200 m= 35 m= 221 m= 1300 m= 38 m= 239 m' 1400 m= 41 m= 257 m= 1500 m= 44 m= 276 m= 1600 m= 47 m' 293 m' 1700 m' 50 m' 312 m= 1800 m' 53 m= 331 m= 1900 m= 56 tn'' 350 m' 2000 m= 59 m' 367 m' 2200 m= 65 m^ 404 m3 2400 m^ 71 m= 439 m' 2600 m= 77 m= 478 m" 2800 m' 83 m' 514 m' 3000 m= 89 m= 552 m= 3500 m= 104 m' 645 m' 4000 m' 119 m' 738 m= 4500 m= 134 m= 829 m^ 5000 m' 149 m= 921 m= 5500 m= 164 m= 1013 m= 6000 m= 179 m' 1104 m= Weergegevens Valkenburg Z-H berekeningsmodel NV. GEB ZHW Weersomstandigheden: Afgelopen week lag de buitentemperatuur iets boven normaal, de windsnelheid lag op het normale niveau. in het doolhof van prijskaartjes MAKELAAR I Tel. 01870-3477 van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur dokter van Kem pen, tel. (01870) 27 10. Dirksland - Herkingen - Melissant: van vrijdagavond 18.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur dokter H. O. Zoon, tel. (01877) 12 62. Stellendam - Goedereede: van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag avond 24.00 uur dokter R. P. van Rijs wijk, tel. (01879) 12 07. Ouddorp: W. J. Bron, A. J. Jansen, O. Nieuwland- seweg 27, tel. (1878) 13 12. Nieuwe Tonge - Oude Tonge: van vrijdagavond 17.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur dokter G. C. A. M. van Hattem, tel. (01874) 12 59. Stad aan 't Haringvliet - Den Bommel - Ooltgensplaat: van vrijdagavond 18.00 uur tot maan dagmorgen 8.00 uur dokter H. P. Maas, tel. (01871) 12 69. Natuurgeneeskundige M. L. C. MASTENBROEK Middelharnis. Tel. (01870) 64 59 (zaterdagochtend van 11.00 tot 11.30 uur) APOTHEEK 'SOMMELSDIJK' Marktveld 1, Sommelsdijk, Tel. (01870) 39 34 Zaterdag 10.00-11.30 en 17.00-18.00 uur Zondag 17.30-18.00 uur. APOTHEKEN „MENHEERSE" - „ST. JORIS" Voorstraat 16, MIDDELHARNIS Telefoon (01870) 36 66 St. Jorisdoelstraat 34-36, SOMMELSDIJK Telefoon (01870) 72 77 Openingstijden op werkdagen: 8.30-12.30 uur en van 13.00-18.00 uur Weekenddienst Apoth. Menheerse, Voorstraat 16 Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur en 17.30 tot 18.00 uur. Zondag van 11.00 tot 11.30 uur en van 17.30 tot 18.00 uur. Buiten deze tijden: (01870) 36 66 APOTHEEK „OUDDORP" Boompjes 3-5, tel. (01878) 37 89 Maandag t/m vrijdag 8.30-18.00 uur Zaterdag 12.00-13.00 en 16.30-17.00 uur Zondag 12.00-12.30 uur Buiten deze uren voor spoedrecepten, via de arts verkregen, bereikbaar via de zij-ingang. Boompjes 5 (bij de Kreek). TANDARTSEN Uitsluitend voor spoedgevallen, tand arts ten Voorde, Oost Achterweg 17, Sommelsdijk, tel. (01870) 63 93 (van 11.00 tot 11.30 uur). DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, tel. (01874) 24 41; L. Tjebbes, Middelharnis, tel. (01870) 29 66; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel. (01870)28 97. WIJKVERPLEGING Achthuizen(01873) 1440 Den Bommel(01871) 13 12 Dirksland(01877) 15 00 Goedereede(01879) 12 67 Herkingen(01876) 92 24 Melissant(01877) 12 34 M'harnis/S'dijk(01870) 23 00 Nieuwe Tonge(01875) 13 90 Ooltgensplaat(01873) 13 10 Ouddorp(01878) 13 21 Oude Tonge(01874) 12 89 Stad a/h Haringvliet(01871) 23 01 Stellendam(01879) 12 96 Lezen: Lu kas 5:1-11 Het eigenlijke thema in Lukas 5 is Jezus, die doorgaat met Zijn werk. De arbeid in Galilea als deel van Zijn totale bezig zijn. Hij schakelt daartoe mensen in in Zijn dienst. Met precisie zoekt Hij hen uit om van zeevisser, visser van mensen te worden. Noem dit maar het doel, de scopus van de wonderbare visvangst. Gevangen door en voor Hem. De disci pelen sluiten zich aan bij de Heere Jezus, ze worden door Hem geroepen om straks apostel te zijn. We willen te midden van dit grootste gebeuren, waarin Jezus aktief en werk zaam is, vooral letten op de wijze waarop dat toegaat. Hoe gaat de Heere Jezus met mensen om? Hoe recruteert Hij hen? Hoe brengt Hij de vissers tot gehoorzaam volgen? De schare dringt op Hem aan om het Woord Gods te horen. De vissers hou den zich afzijdig. Moe en teleurgesteld, omdat zij die nacht niets hebben gevan gen. Ze laten Hem praten. Totdat Hij ook hen erbij betrekt en gevangen neemt. Van stap tot stap verder gaand. Een roepende Jezus. Hij heeft het schip nodig om ongestoord verder te gaan met Zijn werk. Hij vordert het schip. Nu moet Simon wel luisteren. Na de ver kondiging volgt dat vreemde bevel. Echt iemand die er geen verstand van heeft. Schoenmaker blijf bij je leest. Een vreemde opdracht om naar dieper water te varen en het net uit te werpen. Met een belofte erbij, veelbelovend klinkt het 'om te vangen'. Simon is de ervaren visser, de vakman. Hoe reageert hij? Zal hij zijn hart gevuld, gevuld met frustraties, teleurstel lingen en tegenvallers eens goed luch ten? Een bot nee? Heel bescheiden en eerbiedig is het 'Meester...' Hij heeft nog weinig smaak in het Evangelie en toch al zoveel eerbied. Voortgang is er te be speuren in de namen aan Christus gege ven. Meester - Heere - Oudste Broeder, een groeien in 't geloof en in de kennis van Christus. Meester, dat is Hij. Eén is uw Meester. Aan Hem gehoorzaamheid en eerbied verschuldigd. Volgt Hem, dient Hem. Maar toch valt het antwoord niet hele maal mee. Er komt geen nee over zijn lippen. Daar houdt het positieve mee op. Verder is het aarzeling, twijfeling, ver zuchting. Zo van; moet dat nu echt? Lege boten, de vuile netten zijn net weer schoon, de nachtarbeid was ingespan nen,... Een bepaalde mate van sputte ring. Overdag vangen met zulke netten? Vergeet 't maar. Wij hebben de hele nacht gearbeid, gesloofd, getobt, ge zwoegd, gezweten. Wij. Wat zouden wij kunnen? Wie kun nen door ambtsdragers gevangen wor den. Als 't van ons afhangt... Hoe te arbeiden? Hoe in de dienst des Heeren staan in deze gemeente? Wij weten genoeg aan te dragen om tegen te sparte len en het vervolgens niet te doen. Een onmogelijke opdracht. Het meest heb ben wij onszelf tegen. Kunt u de op dracht niet intrekken? 't Is toch vruchte loos. Alle moeiten en inspanningen zul len niet baten. Het gehoorzamen ver loopt niet zonder bescheiden protest. Maar mogen we nee zeggen tegen Hem? Gaat Zijn bevel niet samen met een belofte? Moeten we dan ook niet in de weg van de onmogelijkheid Hem vol gen? Het verstand spreekt; nee! Het haalt niets uit! Het is ijdel en zinloos! Zo vechten geloof en twijfel, vertrouwen en wantrouwen het uit. Zo is de strijd tus sen Geest en vlees. Jezus' Woord is een werkzaam Evange lie. Dat Woord doet wat. De ervaren vis ser gaat overstag. Hij geeft zich aan Jezus' leiding over. Dat is onmogelijk voor vlees. De overmacht van Gods Geest werkt dit door Zijn Woord. Eigen bedenksels afzweren, tegen alle vlese lijke overleggingen kiezen voor Zijn Woord. Jezus wordt hem te sterk. Het triomferend geloof, dat over de onmoge lijkheden heenreikt, vastgeklemd aan Zijn Woord. Rekening houden met Gods almacht tegen alle zichtbare en hoorbare tegenkrachten in. Voor per soonlijk geloof is dit onmisbaar. Onder worpen aan die Stem, toevertrouwd aan Zijn Evangelie. Gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord. In de kruisiging van de ervaring en het prijsgeven van onszelf vertrouwen leren oefenen in Zijn onfeil bare beloften. Wat deed Christus daar toe? De grootste liefdesinspanning in de donkerste nacht staat op Zijn Naam. Golgotha en Gethsémané, niet tever geefs gestreden en gebeden. Ook geldt dit voor het ambtelijke. Simon moet het net uitwerpen. „Ja", zo werpt één tegen, „het is klaarlichte dag". Juist daarom, 't Is de dag der genade, der zaligheid. „Op Uw Woord". Van wij, zien wij de verschuiving naar U, Gij, Hij. Je mag niet op eigen initiatief uitgaan, er mag in Gods mensenzee niet gevist wor den voor eigen eer en naam. Instrument in Zijn hand en dienst. Zijn Woord telt oneindig veel meer dan alle andere woorden. Dat is moeilijk voor mensen die altijd weer zelf bezig zijn, graag voor de Heere uitlopen, liever de Heere hen laten volgen dan dat zij Hem volgen. Het vraagt voortschrijding tot algehele gehoorzaamheid. Beide oren èn het gehele hart op Hem gericht. Hij zal doen boven bidden en denken. Daarom: weg overleggingen, weg bezwaren, weg tegen werpingen. Hij kan wat wij niet kunnen. Hij beveelt en 't staat er. Met het woordje werpen proeven we de trillende dyna miek van het koninkrijk. Had Simon dat verwacht? Had hij daarop gerekend? Alle verwachtingen worden overtroffen. In één uitwerping twee schepen vol met vissen. „Dat doende..." In de opvolging van Zijn bevel. Alleen in die weg gelukt het. Zon der die gehoorzaamheid zal het niet gelukken. De vissen vliegen of lopen niet vanzelf in het net. De Heere zegent het gebruik der middelen: de boot, het net, de vissen. Een grote menigte wordt omsloten door het net. Wie deed dat? De macht van Christus Jezus schittert. Zijn presentie waarborgt en verzekert een goede vangst. Zijn heerlijkheid staat vast. Ook èn in dit grote wonder. Zoals Hij de vissen in het net terecht doet komen, brengt Hij zondaren bij Zichzelf Door Zijn Woord en Geest. Want dat moeten wij niet onvermeld laten: dit gevangen worden heeft symbolische betekenis. Een me nigte, een volheid in 't net. Het is en lijkt vaak moedeloos en vruchteloos zwoe gen. Na de droevige nacht een blijde morgen, na de duisternis licht. En voor Wie is deze vangst? Voor de Meester. Zij hebben nu zoveel gevangen dat ze ach ter Hem aan kunnen. Voor wie zijn de gevangenen vandaag? Voor de dienaar? Voor de visser? Nee, voor Hem in Wiens dienst zij staan. Al spoedig spartelt Simon zelf in 't net. Met een vreemd gebed. Hij ziet eigen geringheid en nietigheid in het licht van Zijn wondermacht en grootheid. De zegen doet knielen. De gunst scheurt Zijn hart. Hij belijdt nu; „Heere". On derworpen aan Hem. Laten wij ons ver wonderen over Jezus. Hij vangt en een door Hem gevangene laat Hij nooit meer los. Daarom merkt Luther op bij deze tekst: „derhalve leert ons deze tekst dat wij op de Heere moeten vertrouwen. God wil ons met deze geschiedenis lok ken om met ons hele hart op Christus te vertrouwen". Of zoals de trefzekere kanttekeningen: „het Woord, dat is bevel waarin zij ook begrepen een toe zegging begrepen te zijn". Want Jezus gaat door met Zijn werk. Om te vangen en Hij is door niets en niemand te vervangen. Ds. H. Westerhout (samenvatting van de intredepreek op 5 november 1989) Komolete woninqinrichtinq Oortqensplaat Vy 01873-1437 Oo^gensplaat Stichting MAATSCHAPPELIJK WERK Telefoon (01870) 51 66 Buiten kantooruren telefonische hulpdienst, telefoon (01880) 2 59 52. Stichting KRAAMCENTRUM „Haringvliet" Tel. (01883) 1 00 00 Stichting Gezinsverzorging „Dirksland",tel. (01877) 24 78 „Middelharnis-Sommelsdijk", tel. (01870) 28 84 „Goeree-Overflakkee" (Nieuwe Tonge, Stad en Oostflakkee) tel. (01874) 10 44 Stichting Bejaardenwerk „MIDDELHARNIS" Tel. (01870)33 66. St. Welzijnswerk voor Ouderen „OOSTFLAKKEE" Tel. (01871) 15 45 OPVANG van SLACHTOFFERS BIJ MISDRIJVEN en VERKEERSONGEVALLEN Postbus 273, MIDDELHARNIS Telefoon (01870) 35 55 Ned. M.S. Stichting afd. Goeree-Overflakkee Contact-Coördinator: K. M. Schippers-Berghuis tel. (01879) 18 15 Vertrouwenstelefoon Ned. Patiënten Vereniging (01870) 21 74 (01878) 31 49 Alarmering Brandweer, Politie, Ambulance ..Geen spoed? bel het plaatselijke nummer". ALCOHOLPROBLEMEN Bel AA (Alcohohcus Anonymus) voor hulp en inf tel. (01887) 36 85 Ver. Reumapatiënten Goeree-Overflakkee e.o. Tel. (01879)24 88 Medewerking verlenen: Herv. Ge mengd koor 'Jeduthun' o.l.v. Mar van der Veer; Prins Mauritskoor o.l.v. Mar van der Veer; Katalin Agoston, viool; Karin de Bruijne, dwarsfluit; Hans Kom, trompet; Luud Barendregt en Jan Verduin, orgel en Maurits van Wijck, Annemiek van Wijck, Carolien Grootenboer en Danielle Verduin, solozang. Het geheel onder leiding van Mar van der 'Veer. U wordt hartelijk uitgenodigd deze Kerst- en samenzangavond bij te wo nen. De kerk is 19.00 uur open en de toegang gratis. ■.l^l^l^^l^J^l^J^l^l^4.J^l^.l^l^****'^^■*¥*'^'^*>^**i^****4■¥*4■****4■*'^**'^4■*¥■**4■***4■*■*'^*******^■'^■* Dan komt er weer een glimlach op het gezicht van de Burgemeesteren hij geeft toe dat zoiets tot de rechten van mijn heer de Ortskommandant behoort. Na tuurlijk, mijnheer de Ortskommandant kan hem opdracht geven de lijn te laten bewaken, al was het dag en nacht! Maar niet door de mannen van het lijstje! Als de lijn bewaakt moet worden dan door de NSB- ers! De zaak dreigt vast te lopen, de Duitser denkt: hoe raak ik hem kwijt, en de Hollandse Burgemeester vraagt zich af: hoe kom ik hier vandaan. Dan brengt het rinkelen van de telefoon uitkomst. De herr Ortskommandant grijpt gretig naar de hoorn. Hij zegt nog: „Ik heb niets meer voor u, heer Burgemeester, u kunt gaan!" De heer Burge meester vraagt nog: „Wordt ik toch zeker wel weg gebracht zoals ik herheen gesleept ben?"... De ander brult al in het toestel: „Hallo... Hallo"... Als de herr Ortskommandant klaar is met zijn telefoongesprek en zijn papieren op tafel ordent begint hij opnieuw veel lelijke woorden te zeggen: Daar heeft die koppige Hollander het lijstje laten liggen! „Kurt... Ernst"... Maar neen, wacht een ogenblik, hij blijft peinzend staan met de hand aan zijn voorhoofd in het midden van de kamer... Die andere morgen staat heel de gemeente Oost hoek op zijn achterste benen, zoals de volksmond dat uitdrukt. Men bespreekt het geval op hoeken en kanten; „De Ie Ambtenaar van de Secretarie is opgetrokken!" Als men niet dadelijk vat wie er bedoeld wordt dan legt men het nader uit: „die vent van de steun!" of: „die vent vande kostwin nersvergoeding!" Er zijn maar weinig mensen, die hem bij zijn naam kennen, want hij wordt in de wandeling meestal „dè ambtenaar van de Secreta rie" genoemd, omdat hij niet uit Oosthoek geboortig is. De andere ambtenaren genieten dat voorrecht wel en worden alzo vertrouwelijk met hun voornaam aangeduid. De ambtenaar dan is opgetrokken! Met dat 'optrekken' bedoeld de bevolking van Oosthoek, dat iemand met de noorderzon verdwijnt. Meest al gebeurt dat met medeneming van de gelden, die men onder zijn beheer heeft. De mensen op straat veronderstellen dan ook, dat de ambtenaar de gemeentekas heeft geplunderd en voor zijn ver dere leven geborgen zal zijn als het hem gelukt uit de handen van de politie te blijven. Sommigen weten het preciese bedrag te noemen, de schurk heeft niet minder dan dertig duizend gulden buit gemaakt! Er doen dadelijk verschillende verha len de ronde: „'t was indertijd met de steun ook al niet pluis", en „met de kostwinnersvergoedingen waren er ook dingen niet in orde!" Men heeft het wel gezegd: waarom moest er ook een vreemde ling benoemd worden en waarom geen Oosthoe ker! De lezer, die zich de geschiedenis herinnert van de benoeming van de heer Holtzappel, zal zich wellicht verwonderen, of denken, dat ik mij hier vergis. Ik vergis mij niet. De mensen zijn nu eenmaal inkonsekwent. Ik weet daar geen verkla ring voor. De Burgemeester van Oosthoek zit intussen zeer met het geval verlegen. Het is goed, dat hem de ganse waarheid niet ineens overvalt anders zou hij zeker de kluts zijn kwijtgeraakt. Als hij die avond bemerkt, dat er geen wacht gelopen wordt aan de lijn maakt hij zich niet bijzonder ongerust. Hij berekent bij zichzelf:twas al vier uur voordat hij de ambtenaar aan het werk kon zetten, er is heel wat voor te doen: Joden opzoeken in het bevolkingsregister, rooster opmaken, de mensen oproepen... Het ligt voor de hand, dat de ambte naar met al die soesah niet meer op tijd gereed is kunnen komen en hij neemt zich voor om dat bij de Ortskommandant goed te praten. Hij twijfelt er niet aan of dat zal hem wel gelukken. Op het tramstation ontmoet hij de heer Holtzappel. Die is daar om de zaak van het wachtlopen in bijzon derheden te regelen, de herr Ortskommandant heeft hem dat verzocht en hij heeft gaarne zijn medewerking toegezegd. De Burgemeester doet hem uitleg van het geval, de heer Holtzappel trekt bedenkelijke rimpels in zijn voorhoofd: „Bevel is bevel!"... „Zeker, bevel is bevel... maar dan moet de uitvoering mogelijk zijn. Deze keer was dit blijkbaar op zó korte termijn niet het geval!... Ik zal u nader bericht doen, mijnheer Holtzappel". Maar de heer Holtzappel behoeft geen nadere berichten van de Burgemeester: „Ik ontvang mijn instrukties wel van de heer Ortskommandant, Burgemeester"... Het is goed, dat de heer Holtzappel niet kan weten wat er in de Burgemeester omgaat! Ze nemen afscheid met een handdruk. De Burgemeester begeeft zich naar de Secretarie om zich nader van de zaak op de hoogte te stellen. Hij is er van over tuigd, dat de ambtenaar daar op 't ogenblik druk bezig is met een vuurrood hoofd en met een kwaad gezicht... Maar de ambtenaar is er niet. Hij zegt tegen de Secretaris; „Daar begrijp ik niks van!"... De Secretaris geeft hem tekst en uitleg. want die heeft er ook al niets van begrepen: „Toen ik om half zes naar huis ging was-ie druk in de weer om de oproepingen klaar te maken. Ik heb nog tegen hem gezegd: laat een van de heren je een handje helpen, maar dat vond-ie niet nodig. Ik ben er bijna mee klaar, zei hij, en ik ga de oproepingen zelfbij de bode brengen... Ik snap er niks van... Och, och, och, wat moet daarvan terecht komen!" Hij wordt bleek van angst om het mislukken van deze zaak: „Nog zó gezegd: laat één van de heren je helpen... Ik kan er volstrekt niets aan doen. Burgemeester, het ligt niet aan mij. Als het aan mij gelegen had"... De Burgemeester knikt, dat hij de verontschuldi gingen van de Secretaris aanvaardt en verklaart nog eens, dat het een gek geval is; „'t zal wel wat stof opwaaien". Als hij gewaar wordt, dat de Secretaris zich tamelijk overstuur maakt zegt hij; „maak je geen bijzondere zorgen, de Ortskom mandant zal die éne nacht wel overstappen, ik maak me ook niet ongerust". De Secretaris vraagt nog: „Zou u denken?"... „Ja, voor die éne nacht"... Maar als de Burgemeester 's avonds laat nog bij de Secretaris aan huis komt is alle gerustheid bij hem geweken. „Dar is iets niet in orde. Secretaris... Drie keer heb ik bij hem aangebeld, het huis is potdicht"... Hij schudt zijn hoofd. De Secretaris schudt ook zijn hoofd. Ze staan voor een raadsel. De Burgemeester stelt voor, dat ze samen nog even naar de Secretarie gaan om eens in de papie ren van de ambtenaar te kijken. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 5