EIIAIIDEII-niEUWS
Overdenking
vanDrongelen
De Wacht
aan de lijn
uit de
Heilige Schrift
Kerst- en
samenzangavond
HET
KIJKVENSTER
MEDISCHE DIENSTEN
De wonderbare visvangst
Jan Knape Mzn.
ingcJ?
- Visitatie
- Geestelijke armoede
- Wat we nodig hebben
AKTIE ZUINIG STOKEN
Brilcentrum Keuvelaar heeft een
schitterende kollektie speelse,
vlotte, leuke, gekke, oersterke,
maffe, modieuze, flitsende, fleu
rige, kleurige kinderbrillen. Kom
kijken bij Keuvelaar.
9?
WCENT/^^
Zandpad 56 Middelharnis
Tel. 01870-3437
de juiste Q]!
taxatie... nvm
Makelaar Tamboer
van vrijdag 14 december 1990
t/m zondag 16 december 1990
WEEKEND-DIENST ARTSEN
Middelharnis - Sommelsdijk:
06-11
maandag 24 december
Ned. Herv. Kerk M'harnis
aanvang 19.30 uur
VERVOLGVERHAAL
- 39 -
Niet uitgegeven manuscript,
beschikbaar gesteld door
M. A. Knape
2e Blad
VRIJDAG 14 DECEMBER 1990
No. 5960
blik op kerk
en samenlev
Het is opvallend hoeveel aandacht de
pers - zowel de dagbladen als de kerke
lijke periodieken - heeft geschonken
aan het visitatierapport, dat onlangs
besproken is op de Generale Synode
van de Nederlandse Hervormde Kerk.
De visitatie heeft in de Kerk van de
Reformatie al oude papieren. Van het
begin af is deze 'pastorale controle'
gebruikelijk geweest. Regelmatig wor
den kerkeraden en gemeenten bezocht
door andere ambtsdragers uit de classis
om te zien of het kerkelijk en geestelijk
leven op peil is, en de visitatoren zijn
weer verplicht van die bezoeken verslag
te doen.
Voor wat de Hervormde Kerk betreft
vindt de visitatie meestal plaats via een
gesprek met de kerkeraad, voorafgegaan
door een bezoek aan het predikantsge
zin. Daarnaast dient ook gelegenheid te
worden gegeven aan gemeenteleden om
eventuele klachten of vragen ter kennis
van de visitatoren te brengen.
Kerkordelijk zijn de visitatoren-gene
raal verplicht om eens in de vijfjaar aan
de Generale Synode een overzicht te
verstrekken over het geestelijk leven van
Kerk en gemeenten. Dat is dus nu kort
geleden weer gebeurd, en het beeld dat
de visitatoren schetsten heeft nogal wat
gespreksstoi op de Synode opgeleverd,
maar ook stof voor journalisten om hun
bladen mee te vullen.
Het visitatie-rapport was namelijk nogal
'in mineur... Met het Samen-op-Weg-
proces wil het nog niet zo vlotten. Het
gesprek tussen de 'modaliteiten' zit
behoorlijk vast. Inzake de ethische vra
gen is er verwarring. In tal van gemeen
ten tobt men met langdurige vakatures
in de kerkeraad, en is het moeilijk
geschikte ambtsdragers te vinden, en
zovoorts!
Vooral inzake het geestelijk gehalte van
de gemeenten heeft de visitatie grote zor
gen. Er is veel liturgische vernieuwing,
er is ook veel instruktief werk - kringen,
leerhuizen, maar ondanks dat alles is er
een gebrek aan bijbelse toekomstver
wachting, en is er allerwege een veldwin
nende ervaring van zinloosheid.
De diagnose stellen is nog weer iets
anders dan een therapie aanwijzen. De
visitatoren doen dat wel. Ze denken aan
het opstellen van een werkplan door de
kerkeraden en het bevorderen van een
'teamgeest' binnen de kerkeraden, ook
aan een betere communicatie tussen
kerkeraad en gemeente, het houden van
gemeentedagen, enz.
Het is op z'n opvallend dat in de ver
schillende andere kerken - al is het met
andere woorden - dezelfde klachten te
horen zijn. Leest men verslagen van
classes en synoden van de kleinere ker
ken die tot de Gereformeerde Gezindte
behoren, dan komt men vaak de klacht
tegen dat er zo weinig werk van de Hei
lige Geest wordt waargenomen; dat het
nog niet ontbreekt aan kerkgang en
offervaardigheid, maar wel aan diep
gang.
Ik vrees dan ook dat de aanbevelingen
van de visitatoren niet de middelen zijn
die het geestelijk leven op een hoger peil
kunnen brengen. Wat de Hervormde
nodig heeft en wat de andere kerken
nodig hebben is een doopwerking van
de Heilige Geest. Niet dat de ambtsdra
gers en gemeenteleden dan verder wel
op hun lauweren kunnen rusten. Maar
met allerlei werkplannen en organisato
rische aktiviteiten kunnen we niet over
de Heilige Geest beschikken.
Waarnemer
De tabel voor de week van:
3 december t.e.m. 9 december 1990
Normaal jaar-
Weekslreel-
Totaal streef-
verbruik
verbruik
verbruik
500 m'
14 m=
90 m=
600 m'
17 m'
110 m=
700 m'
20 m'
128 m'
800 m'
23 m=
146 m'
900 m=
26 m"
165 m=
1000 m»
29 m=
184 m=
1100 m'
32 m=
203 m'
1200 m=
35 m=
221 m=
1300 m=
38 m=
239 m'
1400 m=
41 m=
257 m=
1500 m=
44 m=
276 m=
1600 m=
47 m'
293 m'
1700 m'
50 m'
312 m=
1800 m'
53 m=
331 m=
1900 m=
56 tn''
350 m'
2000 m=
59 m'
367 m'
2200 m=
65 m^
404 m3
2400 m^
71 m=
439 m'
2600 m=
77 m=
478 m"
2800 m'
83 m'
514 m'
3000 m=
89 m=
552 m=
3500 m=
104 m'
645 m'
4000 m'
119 m'
738 m=
4500 m=
134 m=
829 m^
5000 m'
149 m=
921 m=
5500 m=
164 m=
1013 m=
6000 m=
179 m'
1104 m=
Weergegevens Valkenburg Z-H
berekeningsmodel NV. GEB ZHW
Weersomstandigheden:
Afgelopen week lag de buitentemperatuur
iets boven normaal,
de windsnelheid lag op het normale niveau.
in het doolhof van prijskaartjes
MAKELAAR I
Tel. 01870-3477
van zaterdagmorgen 8.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter van Kem
pen, tel. (01870) 27 10.
Dirksland - Herkingen - Melissant:
van vrijdagavond 18.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter H. O. Zoon,
tel. (01877) 12 62.
Stellendam - Goedereede:
van vrijdagavond 17.00 uur tot zondag
avond 24.00 uur dokter R. P. van Rijs
wijk, tel. (01879) 12 07.
Ouddorp:
W. J. Bron, A. J. Jansen, O. Nieuwland-
seweg 27, tel. (1878) 13 12.
Nieuwe Tonge - Oude Tonge:
van vrijdagavond 17.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter G. C. A. M.
van Hattem, tel. (01874) 12 59.
Stad aan 't Haringvliet -
Den Bommel - Ooltgensplaat:
van vrijdagavond 18.00 uur tot maan
dagmorgen 8.00 uur dokter H. P. Maas,
tel. (01871) 12 69.
Natuurgeneeskundige
M. L. C. MASTENBROEK
Middelharnis. Tel. (01870) 64 59
(zaterdagochtend
van 11.00 tot 11.30 uur)
APOTHEEK 'SOMMELSDIJK'
Marktveld 1, Sommelsdijk,
Tel. (01870) 39 34
Zaterdag 10.00-11.30 en 17.00-18.00 uur
Zondag 17.30-18.00 uur.
APOTHEKEN
„MENHEERSE" - „ST. JORIS"
Voorstraat 16, MIDDELHARNIS
Telefoon (01870) 36 66
St. Jorisdoelstraat 34-36,
SOMMELSDIJK
Telefoon (01870) 72 77
Openingstijden op werkdagen:
8.30-12.30 uur en van 13.00-18.00 uur
Weekenddienst Apoth. Menheerse,
Voorstraat 16
Zaterdagen van 10.30 tot 11.30 uur
en 17.30 tot 18.00 uur.
Zondag van 11.00 tot 11.30 uur
en van 17.30 tot 18.00 uur.
Buiten deze tijden: (01870) 36 66
APOTHEEK „OUDDORP"
Boompjes 3-5, tel. (01878) 37 89
Maandag t/m vrijdag 8.30-18.00 uur
Zaterdag 12.00-13.00 en 16.30-17.00 uur
Zondag 12.00-12.30 uur
Buiten deze uren voor spoedrecepten,
via de arts verkregen, bereikbaar via de
zij-ingang. Boompjes 5 (bij de Kreek).
TANDARTSEN
Uitsluitend voor spoedgevallen, tand
arts ten Voorde, Oost Achterweg 17,
Sommelsdijk, tel. (01870) 63 93 (van
11.00 tot 11.30 uur).
DIERENARTSEN
De weekenddienst wordt opgegeven via
de antwoordapparaten bij: P. R. J. M.
Schilder, Oude Tonge, tel. (01874) 24 41;
L. Tjebbes, Middelharnis, tel. (01870)
29 66; W. J. Vink, Sommelsdijk, tel.
(01870)28 97.
WIJKVERPLEGING
Achthuizen(01873) 1440
Den Bommel(01871) 13 12
Dirksland(01877) 15 00
Goedereede(01879) 12 67
Herkingen(01876) 92 24
Melissant(01877) 12 34
M'harnis/S'dijk(01870) 23 00
Nieuwe Tonge(01875) 13 90
Ooltgensplaat(01873) 13 10
Ouddorp(01878) 13 21
Oude Tonge(01874) 12 89
Stad a/h Haringvliet(01871) 23 01
Stellendam(01879) 12 96
Lezen: Lu kas 5:1-11
Het eigenlijke thema in Lukas 5 is Jezus,
die doorgaat met Zijn werk. De arbeid in
Galilea als deel van Zijn totale bezig
zijn. Hij schakelt daartoe mensen in in
Zijn dienst. Met precisie zoekt Hij hen
uit om van zeevisser, visser van mensen
te worden. Noem dit maar het doel, de
scopus van de wonderbare visvangst.
Gevangen door en voor Hem. De disci
pelen sluiten zich aan bij de Heere
Jezus, ze worden door Hem geroepen
om straks apostel te zijn.
We willen te midden van dit grootste
gebeuren, waarin Jezus aktief en werk
zaam is, vooral letten op de wijze
waarop dat toegaat. Hoe gaat de Heere
Jezus met mensen om? Hoe recruteert
Hij hen? Hoe brengt Hij de vissers tot
gehoorzaam volgen?
De schare dringt op Hem aan om het
Woord Gods te horen. De vissers hou
den zich afzijdig. Moe en teleurgesteld,
omdat zij die nacht niets hebben gevan
gen. Ze laten Hem praten. Totdat Hij
ook hen erbij betrekt en gevangen
neemt. Van stap tot stap verder gaand.
Een roepende Jezus. Hij heeft het schip
nodig om ongestoord verder te gaan met
Zijn werk. Hij vordert het schip. Nu
moet Simon wel luisteren. Na de ver
kondiging volgt dat vreemde bevel. Echt
iemand die er geen verstand van heeft.
Schoenmaker blijf bij je leest. Een
vreemde opdracht om naar dieper water
te varen en het net uit te werpen. Met een
belofte erbij, veelbelovend klinkt het
'om te vangen'.
Simon is de ervaren visser, de vakman.
Hoe reageert hij? Zal hij zijn hart
gevuld, gevuld met frustraties, teleurstel
lingen en tegenvallers eens goed luch
ten? Een bot nee? Heel bescheiden en
eerbiedig is het 'Meester...' Hij heeft nog
weinig smaak in het Evangelie en toch al
zoveel eerbied. Voortgang is er te be
speuren in de namen aan Christus gege
ven. Meester - Heere - Oudste Broeder,
een groeien in 't geloof en in de kennis
van Christus. Meester, dat is Hij. Eén is
uw Meester. Aan Hem gehoorzaamheid
en eerbied verschuldigd. Volgt Hem,
dient Hem.
Maar toch valt het antwoord niet hele
maal mee. Er komt geen nee over zijn
lippen. Daar houdt het positieve mee op.
Verder is het aarzeling, twijfeling, ver
zuchting. Zo van; moet dat nu echt?
Lege boten, de vuile netten zijn net weer
schoon, de nachtarbeid was ingespan
nen,... Een bepaalde mate van sputte
ring. Overdag vangen met zulke netten?
Vergeet 't maar. Wij hebben de hele
nacht gearbeid, gesloofd, getobt, ge
zwoegd, gezweten.
Wij. Wat zouden wij kunnen? Wie kun
nen door ambtsdragers gevangen wor
den. Als 't van ons afhangt... Hoe te
arbeiden? Hoe in de dienst des Heeren
staan in deze gemeente? Wij weten
genoeg aan te dragen om tegen te sparte
len en het vervolgens niet te doen. Een
onmogelijke opdracht. Het meest heb
ben wij onszelf tegen. Kunt u de op
dracht niet intrekken? 't Is toch vruchte
loos. Alle moeiten en inspanningen zul
len niet baten. Het gehoorzamen ver
loopt niet zonder bescheiden protest.
Maar mogen we nee zeggen tegen Hem?
Gaat Zijn bevel niet samen met een
belofte? Moeten we dan ook niet in de
weg van de onmogelijkheid Hem vol
gen? Het verstand spreekt; nee! Het
haalt niets uit! Het is ijdel en zinloos! Zo
vechten geloof en twijfel, vertrouwen en
wantrouwen het uit. Zo is de strijd tus
sen Geest en vlees.
Jezus' Woord is een werkzaam Evange
lie. Dat Woord doet wat. De ervaren vis
ser gaat overstag. Hij geeft zich aan
Jezus' leiding over. Dat is onmogelijk
voor vlees. De overmacht van Gods
Geest werkt dit door Zijn Woord. Eigen
bedenksels afzweren, tegen alle vlese
lijke overleggingen kiezen voor Zijn
Woord. Jezus wordt hem te sterk. Het
triomferend geloof, dat over de onmoge
lijkheden heenreikt, vastgeklemd aan
Zijn Woord. Rekening houden met
Gods almacht tegen alle zichtbare en
hoorbare tegenkrachten in. Voor per
soonlijk geloof is dit onmisbaar. Onder
worpen aan die Stem, toevertrouwd aan
Zijn Evangelie. Gelooft Zijn heil- en
troostrijk Woord. In de kruisiging van de
ervaring en het prijsgeven van onszelf
vertrouwen leren oefenen in Zijn onfeil
bare beloften. Wat deed Christus daar
toe? De grootste liefdesinspanning in de
donkerste nacht staat op Zijn Naam.
Golgotha en Gethsémané, niet tever
geefs gestreden en gebeden.
Ook geldt dit voor het ambtelijke. Simon
moet het net uitwerpen. „Ja", zo werpt
één tegen, „het is klaarlichte dag". Juist
daarom, 't Is de dag der genade, der
zaligheid. „Op Uw Woord". Van wij, zien
wij de verschuiving naar U, Gij, Hij. Je
mag niet op eigen initiatief uitgaan, er
mag in Gods mensenzee niet gevist wor
den voor eigen eer en naam. Instrument
in Zijn hand en dienst. Zijn Woord telt
oneindig veel meer dan alle andere
woorden. Dat is moeilijk voor mensen
die altijd weer zelf bezig zijn, graag voor
de Heere uitlopen, liever de Heere hen
laten volgen dan dat zij Hem volgen.
Het vraagt voortschrijding tot algehele
gehoorzaamheid. Beide oren èn het
gehele hart op Hem gericht. Hij zal doen
boven bidden en denken. Daarom: weg
overleggingen, weg bezwaren, weg tegen
werpingen. Hij kan wat wij niet kunnen.
Hij beveelt en 't staat er. Met het woordje
werpen proeven we de trillende dyna
miek van het koninkrijk.
Had Simon dat verwacht? Had hij
daarop gerekend? Alle verwachtingen
worden overtroffen. In één uitwerping
twee schepen vol met vissen. „Dat
doende..." In de opvolging van Zijn
bevel. Alleen in die weg gelukt het. Zon
der die gehoorzaamheid zal het niet
gelukken. De vissen vliegen of lopen
niet vanzelf in het net. De Heere zegent
het gebruik der middelen: de boot, het
net, de vissen.
Een grote menigte wordt omsloten door
het net. Wie deed dat? De macht van
Christus Jezus schittert. Zijn presentie
waarborgt en verzekert een goede vangst.
Zijn heerlijkheid staat vast. Ook èn in
dit grote wonder. Zoals Hij de vissen in
het net terecht doet komen, brengt Hij
zondaren bij Zichzelf Door Zijn Woord
en Geest. Want dat moeten wij niet
onvermeld laten: dit gevangen worden
heeft symbolische betekenis. Een me
nigte, een volheid in 't net. Het is en lijkt
vaak moedeloos en vruchteloos zwoe
gen. Na de droevige nacht een blijde
morgen, na de duisternis licht. En voor
Wie is deze vangst? Voor de Meester. Zij
hebben nu zoveel gevangen dat ze ach
ter Hem aan kunnen. Voor wie zijn de
gevangenen vandaag? Voor de dienaar?
Voor de visser? Nee, voor Hem in Wiens
dienst zij staan.
Al spoedig spartelt Simon zelf in 't net.
Met een vreemd gebed. Hij ziet eigen
geringheid en nietigheid in het licht van
Zijn wondermacht en grootheid. De
zegen doet knielen. De gunst scheurt
Zijn hart. Hij belijdt nu; „Heere". On
derworpen aan Hem. Laten wij ons ver
wonderen over Jezus. Hij vangt en een
door Hem gevangene laat Hij nooit
meer los. Daarom merkt Luther op bij
deze tekst: „derhalve leert ons deze tekst
dat wij op de Heere moeten vertrouwen.
God wil ons met deze geschiedenis lok
ken om met ons hele hart op Christus te
vertrouwen". Of zoals de trefzekere
kanttekeningen: „het Woord, dat is
bevel waarin zij ook begrepen een toe
zegging begrepen te zijn". Want Jezus
gaat door met Zijn werk. Om te vangen
en Hij is door niets en niemand te
vervangen.
Ds. H. Westerhout
(samenvatting van de
intredepreek op 5 november 1989)
Komolete woninqinrichtinq Oortqensplaat Vy 01873-1437
Oo^gensplaat
Stichting
MAATSCHAPPELIJK WERK
Telefoon (01870) 51 66
Buiten kantooruren
telefonische hulpdienst,
telefoon (01880) 2 59 52.
Stichting KRAAMCENTRUM
„Haringvliet" Tel. (01883) 1 00 00
Stichting Gezinsverzorging
„Dirksland",tel. (01877) 24 78
„Middelharnis-Sommelsdijk",
tel. (01870) 28 84
„Goeree-Overflakkee"
(Nieuwe Tonge, Stad en Oostflakkee)
tel. (01874) 10 44
Stichting Bejaardenwerk
„MIDDELHARNIS"
Tel. (01870)33 66.
St. Welzijnswerk voor Ouderen
„OOSTFLAKKEE" Tel. (01871) 15 45
OPVANG van SLACHTOFFERS
BIJ MISDRIJVEN
en VERKEERSONGEVALLEN
Postbus 273, MIDDELHARNIS
Telefoon (01870) 35 55
Ned. M.S. Stichting
afd. Goeree-Overflakkee
Contact-Coördinator:
K. M. Schippers-Berghuis
tel. (01879) 18 15
Vertrouwenstelefoon
Ned. Patiënten Vereniging
(01870) 21 74 (01878) 31 49
Alarmering
Brandweer, Politie, Ambulance
..Geen spoed?
bel het plaatselijke nummer".
ALCOHOLPROBLEMEN
Bel AA (Alcohohcus Anonymus)
voor hulp en inf tel. (01887) 36 85
Ver. Reumapatiënten
Goeree-Overflakkee e.o.
Tel. (01879)24 88
Medewerking verlenen: Herv. Ge
mengd koor 'Jeduthun' o.l.v. Mar van
der Veer; Prins Mauritskoor o.l.v. Mar
van der Veer; Katalin Agoston, viool;
Karin de Bruijne, dwarsfluit; Hans
Kom, trompet; Luud Barendregt en
Jan Verduin, orgel en Maurits van
Wijck, Annemiek van Wijck, Carolien
Grootenboer en Danielle Verduin,
solozang.
Het geheel onder leiding van Mar van
der 'Veer.
U wordt hartelijk uitgenodigd deze
Kerst- en samenzangavond bij te wo
nen. De kerk is 19.00 uur open en de
toegang gratis.
■.l^l^l^^l^J^l^J^l^l^4.J^l^.l^l^****'^^■*¥*'^'^*>^**i^****4■¥*4■****4■*'^**'^4■*¥■**4■***4■*■*'^*******^■'^■*
Dan komt er weer een glimlach op het
gezicht van de Burgemeesteren hij geeft
toe dat zoiets tot de rechten van mijn
heer de Ortskommandant behoort. Na
tuurlijk, mijnheer de Ortskommandant
kan hem opdracht geven de lijn te laten
bewaken, al was het dag en nacht! Maar
niet door de mannen van het lijstje! Als
de lijn bewaakt moet worden dan door de NSB-
ers!
De zaak dreigt vast te lopen, de Duitser denkt: hoe
raak ik hem kwijt, en de Hollandse Burgemeester
vraagt zich af: hoe kom ik hier vandaan. Dan
brengt het rinkelen van de telefoon uitkomst. De
herr Ortskommandant grijpt gretig naar de
hoorn. Hij zegt nog: „Ik heb niets meer voor u,
heer Burgemeester, u kunt gaan!" De heer Burge
meester vraagt nog: „Wordt ik toch zeker wel weg
gebracht zoals ik herheen gesleept ben?"... De
ander brult al in het toestel: „Hallo... Hallo"...
Als de herr Ortskommandant klaar is met zijn
telefoongesprek en zijn papieren op tafel ordent
begint hij opnieuw veel lelijke woorden te zeggen:
Daar heeft die koppige Hollander het lijstje laten
liggen! „Kurt... Ernst"... Maar neen, wacht een
ogenblik, hij blijft peinzend staan met de hand
aan zijn voorhoofd in het midden van de
kamer...
Die andere morgen staat heel de gemeente Oost
hoek op zijn achterste benen, zoals de volksmond
dat uitdrukt. Men bespreekt het geval op hoeken
en kanten; „De Ie Ambtenaar van de Secretarie is
opgetrokken!" Als men niet dadelijk vat wie er
bedoeld wordt dan legt men het nader uit: „die
vent van de steun!" of: „die vent vande kostwin
nersvergoeding!" Er zijn maar weinig mensen, die
hem bij zijn naam kennen, want hij wordt in de
wandeling meestal „dè ambtenaar van de Secreta
rie" genoemd, omdat hij niet uit Oosthoek
geboortig is. De andere ambtenaren genieten dat
voorrecht wel en worden alzo vertrouwelijk met
hun voornaam aangeduid.
De ambtenaar dan is opgetrokken! Met dat
'optrekken' bedoeld de bevolking van Oosthoek,
dat iemand met de noorderzon verdwijnt. Meest
al gebeurt dat met medeneming van de gelden, die
men onder zijn beheer heeft. De mensen op straat
veronderstellen dan ook, dat de ambtenaar de
gemeentekas heeft geplunderd en voor zijn ver
dere leven geborgen zal zijn als het hem gelukt uit
de handen van de politie te blijven. Sommigen
weten het preciese bedrag te noemen, de schurk
heeft niet minder dan dertig duizend gulden buit
gemaakt! Er doen dadelijk verschillende verha
len de ronde: „'t was indertijd met de steun ook al
niet pluis", en „met de kostwinnersvergoedingen
waren er ook dingen niet in orde!" Men heeft het
wel gezegd: waarom moest er ook een vreemde
ling benoemd worden en waarom geen Oosthoe
ker! De lezer, die zich de geschiedenis herinnert
van de benoeming van de heer Holtzappel, zal
zich wellicht verwonderen, of denken, dat ik mij
hier vergis. Ik vergis mij niet. De mensen zijn nu
eenmaal inkonsekwent. Ik weet daar geen verkla
ring voor.
De Burgemeester van Oosthoek zit intussen zeer
met het geval verlegen. Het is goed, dat hem de
ganse waarheid niet ineens overvalt anders zou
hij zeker de kluts zijn kwijtgeraakt. Als hij die
avond bemerkt, dat er geen wacht gelopen wordt
aan de lijn maakt hij zich niet bijzonder ongerust.
Hij berekent bij zichzelf:twas al vier uur voordat
hij de ambtenaar aan het werk kon zetten, er is
heel wat voor te doen: Joden opzoeken in het
bevolkingsregister, rooster opmaken, de mensen
oproepen... Het ligt voor de hand, dat de ambte
naar met al die soesah niet meer op tijd gereed is
kunnen komen en hij neemt zich voor om dat bij
de Ortskommandant goed te praten. Hij twijfelt er
niet aan of dat zal hem wel gelukken. Op het
tramstation ontmoet hij de heer Holtzappel. Die
is daar om de zaak van het wachtlopen in bijzon
derheden te regelen, de herr Ortskommandant
heeft hem dat verzocht en hij heeft gaarne zijn
medewerking toegezegd. De Burgemeester doet
hem uitleg van het geval, de heer Holtzappel trekt
bedenkelijke rimpels in zijn voorhoofd: „Bevel is
bevel!"... „Zeker, bevel is bevel... maar dan moet
de uitvoering mogelijk zijn. Deze keer was dit
blijkbaar op zó korte termijn niet het geval!... Ik
zal u nader bericht doen, mijnheer Holtzappel".
Maar de heer Holtzappel behoeft geen nadere
berichten van de Burgemeester: „Ik ontvang mijn
instrukties wel van de heer Ortskommandant,
Burgemeester"...
Het is goed, dat de heer Holtzappel niet kan weten
wat er in de Burgemeester omgaat! Ze nemen
afscheid met een handdruk. De Burgemeester
begeeft zich naar de Secretarie om zich nader van
de zaak op de hoogte te stellen. Hij is er van over
tuigd, dat de ambtenaar daar op 't ogenblik druk
bezig is met een vuurrood hoofd en met een
kwaad gezicht... Maar de ambtenaar is er niet. Hij
zegt tegen de Secretaris; „Daar begrijp ik niks
van!"... De Secretaris geeft hem tekst en uitleg.
want die heeft er ook al niets van begrepen: „Toen
ik om half zes naar huis ging was-ie druk in de
weer om de oproepingen klaar te maken. Ik heb
nog tegen hem gezegd: laat een van de heren je
een handje helpen, maar dat vond-ie niet nodig.
Ik ben er bijna mee klaar, zei hij, en ik ga de
oproepingen zelfbij de bode brengen... Ik snap er
niks van... Och, och, och, wat moet daarvan
terecht komen!" Hij wordt bleek van angst om het
mislukken van deze zaak: „Nog zó gezegd: laat
één van de heren je helpen... Ik kan er volstrekt
niets aan doen. Burgemeester, het ligt niet aan
mij. Als het aan mij gelegen had"...
De Burgemeester knikt, dat hij de verontschuldi
gingen van de Secretaris aanvaardt en verklaart
nog eens, dat het een gek geval is; „'t zal wel wat
stof opwaaien". Als hij gewaar wordt, dat de
Secretaris zich tamelijk overstuur maakt zegt hij;
„maak je geen bijzondere zorgen, de Ortskom
mandant zal die éne nacht wel overstappen, ik
maak me ook niet ongerust". De Secretaris vraagt
nog: „Zou u denken?"... „Ja, voor die éne nacht"...
Maar als de Burgemeester 's avonds laat nog bij
de Secretaris aan huis komt is alle gerustheid bij
hem geweken. „Dar is iets niet in orde. Secretaris...
Drie keer heb ik bij hem aangebeld, het huis is
potdicht"... Hij schudt zijn hoofd. De Secretaris
schudt ook zijn hoofd. Ze staan voor een
raadsel.
De Burgemeester stelt voor, dat ze samen nog
even naar de Secretarie gaan om eens in de papie
ren van de ambtenaar te kijken.
(wordt vervolgd)