EHAtlDEtl-tllEUWS Klaas Bolt op CD KERSTPAKKETTEN en RELATIEGESCHENKEN Boer(en)le ven Op reis naar Amerika De Wacht aan de lijn Groothandel Kool en Zn. heeft ze in alle prijsklassen ^^^"^T Groothandel A. KOOL Zn. Jan Knap e Mzn. Nu levering uit voorraad /■r-'-ij-O U kunt ze kant en klaar afhalen. Bezoek geheel vrijblijvend onze showroom r Joos Jansestraat 35, 3245 XH Sommelsdijk I. ^>wJy Telefoon (01870) 26 90 Kerstzang en muziekavond t Kerstconcert Mijnsheerenland VERVOLGVERHAAL Niet uitgegeven manuscript, beschikbaar gesteld door M. A. Knape 2e Blad DINSDAG 11 DECEMBER 1990 No. 5959 Op woensdag 11 april 1990 overleed te Haarlem de organist Klaas Bolt. Een afschuwelijke ziekte sloopte zijn li chaam. Een ingrijpende operatie kon dit proces niet meer keren. Klaas Bolt werd geboren op 6 maart 1927 te Appingedam. Zijn eerste orgel lessen kreeg hij op het Arp Schnitger- orgel van de Der Aa-kerk in Groningen, van organist Johan van Meurs, die vele jonge organisten de liefde voor het his torische orgel wist bij te brengen. Als organist van het Meere-orgel in Noord laren solliciteerde Bolt in 1953 bij het stadsbestuur van Haarlem, en na een vergelijkend examen werd hij benoemd tot 'kerkelijk organist' van de Grote of St. Bavokerk in deze stad. Tot zijn over lijden toe heeft hij deze funktie vervuld. Bovendien was hij werkzaam als docent aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Op zijn 'eigen orgel' in Haarlem won hij in 1956 en 1957 het Internationaal Improvisatieconcours. Bij uitstek was Bolt spraakmakend op het gebied van de gemeentezangbegelei- ding. In 1979 schreef hij in het orgaan van de Nederlandse Organistenvereni ging (NOV) een uitvoerig stuk. 'De gemeentezang in een crisissituatie'. In dit artikel lichtte hij z'n eigen ideeën toe, die toen als erg eigenzinnig werden ervaren. Bolt vond, dat de gemeentezang, vooral in de kerkelijke 'sfeer' waarin hij zich zelf bewoog (hervormd, midden-ortho dox en gereformeerd) te snel, te licht en te vlot was. Deze zangcultuur was naar zijn mening genivelleerd en gladjes. Kortom, de gemeentezang in de zon dagse eredienst had z'n hart. In 1979 waren zijn opvattingen voor velen zeer onorthodox, hoewel ze in de tachtiger jaren meer en meer terrein wonnen doordat jonge vakmusici voor hem wer den ingewonnen. Hij propageerde een stijl van zingen, waarin (naar Calvijn) 'poids et majesté', voornaamheid, deftig heid en goede stijl kenmerkend waren. Het historische orgel uit de 17e tot en met de 19eeeuwdiende hem hierbij heel duidelijk tot uitgangspunt. Uw recensent heeft Bolt een aantal malen bezig gezien en gehoord. Vol verve en met liefde voor het waardevolle bezit aan Hollandse orgels kon hij spre ken én... improviseren. Bolt was geen scherpslijper in die zin dat hij met een 'hokjesgeest' bevangen was. Als één der eersten (in de jaren '50) hield hij zich bezig met een historisch verant woorde uitvoeringspraktijk van de oude orgelmuziek. Aan de andere kant heeft Bolt z'n grote bewondering voor iemand als Jan Zwart nooit onder stoelen of banken geschoven. In het reformato risch gezinsblad 'Terdege' van 24 juni 1987 (artikel t.g.v. de 50e sterfdag van Zwart) zei hij: „Jaren geleden heb ik al publiekelijk getuigd van mijn grote waardering voor Jan Zwart. Ik voel me zelfs in meer dan één opzicht met hem verwant. Zijn grote belangstelling voor en kennis van de Nederlandse orgel kunst en zijn liefde voor de gemeente zang en de begeleiding daarvan, dat zijn dingen die me uit het hart gegrepen zijn. Zwart kende geweldig veel historische orgels en wist daarvoor belangstelling te kweken bij een groot publiek. Hij was ook de enige organist, die Sweelinck herdacht, in de Oude Kerk te Amster dam". Even verder voegt hij er overigens wel iets aan toe, m.i. terecht: „Ik heb de indruk dat Zwart zo lang verguisd is (door vakorganisten, PK) omdat dat emotionele in zijn muziek vaak in het banale werd getrokken. Jan Zwart is overstelpend veel geïmiteerd. En die imitaties waren (en zijn, PK) veelal ver beneden de maat, met veel smakeloos, banaal en bombastisch gedoe". Bolts ideeën waren intussen ook de gere formeerde gezindte niet ongemerkt voor- bijgegaan. Lindenberg Boeken en Mu ziek organiseerde in 1979 in de Oude Kerk in Rotterdam-Delfshaven een sa- menzangavond. waar psalmen, met Bolt aan het orgel, werden uitgevoerd naar Bolts eigen visie. In 1984 werd zo'n avond herhaald, nu rond het orgel in de Oude Kerk van Rotterdam-Charlois. Van beide avon den werden LP's uitgebracht, die ook weer heel stimulerend werkten op an dere organisten, waaronder ondergete kende. Een groot deel van beide LP's werd nu samengebundeld tot een CD, eveneens door Lindenberg Boeken en Muziek. Het Hess-orgel in Charlois (1784) is bij uitstek een gemeentezangorgel. Heel vocaal van klank, met een nog heel klas sieke intonatie, en tegelijkertijd draag krachtig. Kortom, een uiterst fraai orgel, in 1983 heel vakkundig en stijlgetrouw gerestaureerd door de fa. Van Vulpen. Het orgel in Delfshaven vertegenwoor digt een heel ander aspekt van het feno meen 'hollands begeleidingsorgel". Het betreft hier een Batz-'Witte-orgel uit 1855, met een monumentale, ietwat dikke klank, eveneens duidelijk bedoeld voor de begeleiding van de gemeente zang. Dit orgel is nog nooit gerestau reerd.: bewijs van de oerdegelijke make lij die Witte kenmerkt. Zo worden op deze posthuum uitge bracht Bolt-CD twee fraaie 'samenzang- orgels' bij elkaar gebracht, met ondanks de verscheidenheid een sterke mate van overeenkomst: het vermogen te inspi reren! Bolt zélf werd door deze orgels in elk geval geïnspireerd: tót zeer fraaie, stijl volle voorspelen, soms fugatisch of canonisch, dan weer solistisch (Psalm 88, Charlois!). De samenzang is soms vierstemmig, canonisch of als beurtzang uitgevoerd. Met uitzondering van de Lofzang van Zacharias omvat de CD uitsluitend psalmen. Voor wie is geïnteresseerd in deze ma nier van het begeleiden van samenzang, voor wie 'gewoon" een samenzangop- name wil hebben, en met name voor organisten die inspiratie willen opdoen voor de begeleiding van de eredienst is dit een uiterst aantrekkelijke CD. Vooral van Bolts begeleiding gaat een welda dige rust uit, die de schoonheid van onze prachtige psalmmelodieën geheel laat uitkomen. Verdere kenmerken van het spel van Bolt zijn eenvoud, helderheid en een zeer hoog niveau van musi ceren. Bolt was bovendien aktief als adviseur bij orgelbouwprojekten. Veel historische orgels die de laatste jaren werden geres taureerd stonden onder zijn toezicht. Bolt was een voorstander van piëteitvol restaureren, denken vanuit de visie van de vroegere orgelmakers, van wie de orgels nóg getuigen van het hoge niveau van hun ambacht. Ook orgelmakers werden door Bolt geïnspireerd om hier van diepgaand onderzoek te doen, hun eigen werk te spiegelen aan de hoge kwaliteit van onze historische instru menten. Met name orgelmakers als de gebr. Reil hebben zich sterk door Bolt laten stimu- lieren hierin. Hun restauratie (1987) van het orgel in de Hervormde Kerk te Som melsdijk (Meere-orgel uit 1821) - door Bolt als adviseur begeleid - zou niet op dit niveau zijn uitgevoerd als deze orgel makers zich niet al jaren geleden door Bolt op het spoor van de historische orgelbouw hadden laten zetten! NIEUWE TONGE - Op dinsdag 18 december zal er door de onderstaande verenigingen een Kerstavond worden gegeven waarbij iedereen van harte welkom is. Medewerking door: het kinderkoor Jong ApoUo o.l.v. Nelleke Brugge- man; de muziekver. Apollo o.l.v. Harry v. d. Bos; Gem. zangver Apollo o.l.v. Peter v. d. Hey- den. Samenzang met medewerking van de genoemde koren en muziek. De avond wordt gehouden in de zaal van Ons Dorpshuis. Kor- teweegje 16. De aanvang is om 19.30 uur Zaal gaat open om 19.00 uur. Toegang gratis en wordt u aangeboden door deze verenigingen. Zo restaureerde orgelmaker Blank in 1986 het Wolfferts-orgel in de Grote of Maartenskerk in Zaltbommel. Bolt, als adviseur bij het projekt betrokken, gaf ter gelegenheid van de ingebruikname een presentatieconcert. De opnamen hiervan werden - door Lindenberg - aanvankelijk op LP, en nu op CD gezet. Het betreft hier een classi cistisch orgel met een nogal ingetogen, sterk kleurrijk karakter. Bovendien - dat blijkt uit de dispositie - een uitnemend samenzangorgel. Bolt had er zo een samenzangavond kunnen houden! De CD begint met magistrale geïmprovi seerde variates op de melodie van Psalm 79, merkwaardig tevens de melodie van 'De Geuzen zijn in Bomlerweerd geval len' (1600). Met uitzondering van Bach- werken (Preludium en Fuga in c en koraalvoorspel 'Christ, unser Herr, zum Jordan kam") omvat de CD verder muziek die naadloos bij het Bommeler orgel aansluit: werken van Wesley, Boëly, Calvière en Padre Davide di Bergamo. Het voert te ver ieder werk afzonderlijk te bespreken. Een scala aan registratiemogelijkheden passeert de revue: echt een presentatieconcert. Soms muziek die een tikje 'leeg' is (Boëly), dan weer stekr effektgericht (Bergamo!), maar optimaal geschikt om dit orgel voor te stellen. Van Bach kan dat iets minder worden gezegd. Het kan wel, een groot Bachwerk op dit orgel, maar de monumentaliteit en helderheid van een orgel als Alkmaar of Groningen worden gemist. Interessant, dat zéker. Daar de Zaltbommel-CD een live-op name is, moet een enkel kuchje door de gewelven of een speelfoutje opgevat worden als bijdragend tot de authentici teit van dit klankdocument, en niet als storend worden ervaren. Ook déze CD is zeer aanbevelenswaardig. Deze beide CD's zijn voorzien van zéér uitvoerige documentatie, en opname- technisch uitstekend. Alleen het Delfs- haven-aandeel van de samenzang-CD is ADD (1979!), maar eveneens zeer acceptabel. N.a.v. „O God mijns heils, mijn toever laat" - Klaas Bolt improviseert en begeleidt samenzang. MACD 02. Prijs 42,50. Lindenberg Boeken en Muziek, Rotterdam. Klaas Bolt - Live-concert Grote of Maartenskerk, Zaltbommel. LBCD 16. Prijs 42,50. Lindenberg Boeken en Muziek, Rotterdam. Middelharnis Paul Kieviet Een mooie zomer is 't geweest, met hoge temp'raturen. Die zouden, zo bleek achteraf, tot in oktober duren. Het ging de boeren naar de zin; ze konden nog genieten bij 't oogsten van de aardappels en van de suikerbieten. Het weer werkte in alles mee. Slechts nu en dan wat regen. Wat men zelfs goed gebruiken kon; zoveel kwam juist gelegen. Er kon enorm veel werk verzet; men werkte lange dagen. Men hoorde, wat betreft het werk, daarover niemand klagen. Soms werkte men wel dag en nacht; bij velen werd het jachten', alsof 'was het een voorgevoel', zij 'nattigheid' verwachtten. 't Liep alles soepel en gesmeerd. Men kon niet beter wensen. En dat 'het tekent onze tijd', zelfs bijna zonder mensen. Men was zo druk steeds in de weer, dat men er niet op lette, hoe dat de herfst op 't polderland toch reeds zijn stempel zette. Toen kwam 'voor velen onverwacht het herfstweer als een wonder. De bliksem kliefde zelfs de lucht, en hard klonk ook de donder. De regen viel in stromen neer; de wind schudde de bomen. Zo was, na lange droge tijd, nu echt de herfst gekomen. Nog staan er vruchten op het land. Niet alles nog geborgen. Maar dat is niet het grootst bezwaar, men heeft nog and're zorgen. Beschotten blijken wel zeer hoog, niet alzo zijn de prijzen. De kosten zijn niet 'navenant daar zij 'de pan uit rijzen Dat is het weer, waar veel boeren nu terecht wel over klagen. Niet iedereen met zo'n bedrijf kan deze lasten dragen. Desondanks ploegt de boer weer voort; kan 'staken' wel vergeten. Wij moeten immers allemaal, van zijn produkten eten? Arjaon van Herken Op zaterdagavond 15 dec. a.s., om 20.00 uur geeft de Cantorij van Mijnsheerenland naar - intussen al bijna trad. - kerstconcert in de sfeervolle Dorpskerk van Mijnsheerenland. De cantorij verzorgt samen met een instrumen taal ensemble een afwisselend programma van vokale en instrumentale kerstmuziek uit ver schillende perioden en verschillende landen. André Heuvelman (trompettist in het R'dams Philharmonisch Orkest) is solist in een klas siek Concert voor trompet en orkest van T. Albinoni. Het instrumentaal ensemble bestaat verder uit; Cor v. d. Linden en Ini de Knegt-van Eijk, viool; Mirjam Huizer, cello; Marian Meeusen. hobo. blokfluit; Linda van der Leeuw, fagot, blokfluit; Herman Lammers, div. instrumenten. De cantorij staat o.l.v. Herman Lammers. Piet Hamelink is dirigent van het ensemble. Taegang vrij (koll. bij de uitgang). Velen van ons zullen bij het horen van de naam Amerika denken, dit is voor mij toch een onmogelijkheid, om hier eens op bezoek te gaan. En inderdaad het ligt niet naast de deur en wanneer er in vroegere jaren geen familie naar toe is geëmigreerd, moet men wel bijzonder onderne mend zijn, wil men hier eens naar toe gaan. Degenen die gaan, wil ik trachten een beetje wegwijs te maken in een reis naar dit werelddeel. Alvorens het zo ver is dat men van Schiphol vertrekt, komt er heel wat kijken. Waar wil men naar toe, naar de oostkust (New York) e.d.? of naar de Westkust (Los Angelos) e.d.? En in welke tijd van het jaar? De beste tijd voor ons Hollanders is het voorjaar, of het najaar. Elk seizoen heeft zijn eigen bekoring. De zomer is veel te warm. En al heeft men overal in de auto's en huizen airconditioning, men wil toch ook wel eens buiten komen. De Amerikanen zelf vangen dit veelal op door 's zomers naar de bergen te trek ken, of anders verblijft men veelal in de enorme winkelcentra (Macy en Sears). Deze zijn ongeveer 3 a 4 keer zo groot als het Zuidpleinwinkelcentrum bij ons, en geheel airconditioned en 's winters verwarmd. Voor Amerika heb je nodig een geldig paspoort dat bij vertrek uit Nederland nog minstens 6 maanden geldig moet zijn. Een visum is nu niet meer nodig. Wel is dit aan te raden wanneer men een bezoek aan Canada brengt, en bv. bij de Niagara-watervallen even in Canada wil kijken, en ook wanneer men langer dan 90 dagen in Amerika denkt te blijven. De langste tijd die je in de USA als tou rist (non emigrant) mag blijven is een half jaar. Maar binnen dit tijdsbestek kan je veel zien en bezoeken. Hoe boek ik nu een reis? Dit kan via een erkend reisburo, ook vele banken bezit ten die tegenwoordig, of men kan lid worden van een van de twee vereniging van immigranten, 'Wereldkontakt' of 'Wij komen'. Voor een bedrag van nog geen 20 gulden per jaar is men lid en dit biedt vele voordelen. De reis in het voor- of naseizoen is ook aanmerkelijk goed koper als in de zomer. Dit is al gauw een voordeel van 400,- op een retour. Met wie vlieg ik nu? Je kan met een lijn- vlucht, b.v. KLM, TWA North West, Continental, Delta of Royal Jordans Airways. Deze vliegen bijna allen op vast gestelde vertrekuren en zonder ver tragingen redelijk op tijd. Men kan ook met een charter, b.v. Martinair. Deze proberen ook zoveel mogelijk op tijd te vliegen, maar dit loopt wel eens uit. De Charters zijn goedkoper als de lijn diensten en zij vliegen ook met prima materiaal. De Transatlantische vlucht over de oceaan bedraagt van Amster dam naar New York 8 uur. En naar Los Angelos of San Francisco 12 uur. Men vliegt terug in de tijd d.w.z. New York is 6 uur vroeger als Nederland en Los Angelos 10 uur. Zodat de eerste dag een erg lange wordt, en je wel even een paar dagen moet acclimatiseren. Doch dit ben je ook weer gauw gewend. De snelheid van het toestel is 900 km per uur, en de heenweg vliegt men altijd tegen wind, zodat deze langer is als de terugreis in uren. In het toestel wat body wide vliegtuigen zijn b.v. de DC-10 en de Boeing 747 767 ontvangt men 2 keer een maaltijd, lx warm en lx brood. Men wordt regelmatig getrakteerd op een drankje, ook zijn bij de ingang de laatste nieuwsbladen. Dit is alles bij de prijs inbegrepen. Men komt ook rond met belastingvrije artikelen, b.v, sieraden, parfums, sigaret ten e.d. Ongeveer \Vi uur voor men gaat landen worden er door de stuwardessen 2 formulieren uitgereikt, een landings- kaart en een douane-aangifteformulier, beiden moeten met pen in blokletters worden ingevuld. Van de landingskaart wordt een gedeelte in je paspoort geniet, en dit moet men niet vergeten om bij terugkeer naar Nederland weer af te geven. Het is nl. een bewijs dat je weer uit de USA bent vertrokken. Is men eenmaal geland, b.v. op J.F. Ken nedy Airport, in New York, dan gaat het toestel niet meer naar de slurf Maar blijft op het vliegveld staan. Er komt dan een heel grote bus waar wel 300 mensen ingaan. Deze drukt zichzelf op de hoogte van de vliegtuigdeuren en men kan dan zo overstappen en wordt naar de hal gereden. Men kan zo veel meer toestellen gelijk behandelen, en onder tussen weer bijtanken en schoonmaken. Daarna rijdt het pas na de slurf voor het ophalen van de passagiers voor de retourvlucht naar Nederland. (wordt vervolgd) Dirksland A. J. V. d. "Vliet - 38 - De Burgemeester van Westplaat is bleek van woede als hij voor de Ortskomman- dant staat en dat geeft de Duitser zoveel genoegen, dat hij daarin de kracht vindt om kalm te blijven. Hij zegt met een Judasgrijns: „Neemt u plaats, heer Bur gemeester". Zijn hand nodigt naar een stoel. „Het spijt me, dat ik op deze wijze een onderhoud tussen ons moest bewerken. U moet leren verstaan, dat de Duitse Weermacht beveelt en dat de Hollandse autoriteiten onvoor waardelijk moeten gehoorzamen". De Burgemeester staat op zijn benen te beven, zijn hart hamert in zijn borst als een defekte machine. Hij valt zwaar neer op de aangewezen stoel en haalt diep adem, want hij gaat het deze Mof aan zijn verstand brengen, dat hij alleen voor het brute geweld gezwicht is. Een Burgemeester wordt met een revolver in zijn rug gedwongen om in een zijspan plaats te nemen! Men rijdt met hem weg in razende vaart, hij voelt de ingewanden in zijn buik nog schudden! En die twee Moffen grijnzen... grijnzen... en aldoor die revolver!... 't Is een schandaal! Een ongehoord schandaal! De Burgemeester protesteert met alle toepasselijke Duitse woorden die hij vinden kan, hij worstelt met zijn talenkennis en foetert op zichzelf, dat hij vroeger op de HBS niet beter zijn best gedaan heeft! Wat zou hij deze Mof eens alles... alles wil len zeggen, zijn gloeiende woede, zijn diepe min achting... zijn tong struikelt... Hij slaat met de vuist op tafel, zijn stem davert door de kamer. Hij zal zich beklagen bij Seys Inquart! „Heb je me verstaan?" vraagt hij in goed Nederlands omdat zijn hoofd te moe wordt om de Duitse woorden tot een zin aaneen te schakelen. De Duitser zit achterover geleund in zijn stoel. Hij begint een sigaret te draaien, tergend kalm alsof al dit onweer hem niet aangaat. Dat is te veel voor de Burgemeester. Hij gaat zich te buiten aan een paar vloeken. Wanneer zullen fatsoenlijke mensen het toch eens atleren om zich zó driftig te maken, dat ze niet meer goed weten wat er over hun lippen komt? De zonde baart zonde, een lange keten van zonde... De Burgemeester van Westplaat zal er later berouw van hebben. De ander kijkt even op van zijn werk. Hij glundert om de machteloze woede van deze Hollandse Burgemeester. Hij geniet op voorhand van het vooruitzicht, dat hij hem nog woedender gaat maken. Hij gaat hem het verhaal doen van de tele foonlijn, die op verschillende plaatsen is door geknipt! „Dat liegt u, die is niet doorgeknipt! Die is door de tram kapot gereden, omdat jullie d"r geen ver stand van hebben om een draad te spannen!'"... De Mof maakt een afwerend gebaar. Daar behoeft niet over te worden gepraat, die zaak is uitgemaakt. De Chef-machinist van de tram heeft hem dat vanmorgen ook al willen vertellen. Hij glimlacht welwillend om de onnozelheid van de Hollanders, die denken, dat ze een officier van de Duitse Weermacht alles kunnen wijsmaken. Dan ineens verstrakt zijn gezicht, tussen de ogen komt een strenge rimpel, zijn stem klinkt bars: „Daar over mag niet meer worden gesproken. Wie na dezen nog durft te beweren, dat de telefoonlijn kapot gereden is door de tram, die zal ik laten vat ten opdat hij worde gestraft als belediger van de Duitse Weermacht. De Duitse Weermacht heeft uitgemaakt, dat er is gesaboteerd en daarmee uit!"... „En ik zal blijven volhouden, dat de lijn kapot gereden is, omdat dat de enige waarheid is!"' De Burgemeester springt op van zijn stoel, hij leunt over de tafel heen alsof hij zijn tegenstander wil aanvallen. Die scharrelt rustig met zijn handen in wat paperassen die op zijn schrijfmap liggen. De tafel is breed en degelijk, dankzij de goede zorgen van collega Oosthoek. En terwijl de Burgemeester hem doordringend aankijkt en zijn handen doel loos de papieren verleggen begint hij te vertellen van het door hem genomen besluit om in het ver volg tot nader order de telefoonlijn tussen Oost hoek en Westplaat te doen bewaken. Hij vertelt van het lijstje van wachtsmannen en van de Joden. De Burgemeester luistert aanvankelijk zwijgend, hij is overweldigd door zoveel tyrannic. Welk een Satanisch gejudas!... De Joden elke nacht!... Hij zakt neer op zijn stoel, komt weer overeind, leunt opnieuw over de tafel heen. Zijn stem is hees als van een marktkoopman: „Dat nooit!... Nooit!... Wat hebben die arme Joden jullie gedaan! Als er wacht moet worden gehouden langs de lijn dan zal ik de mensen daarvoor aan wijzen. Dan zal ik dat de NSB-ers laten doen; die hebben het vertrouwen van de Duitse Weer macht; die hebben er belang bij, dat er niet gesa boteerd wordt, 't Komt in orde!"... Hij grijnst om zijn eigen plotselinge inval. „Vanavond nog loopt de hele NSB-kliek langs de lijn, mijnheer de Orts- kommandant!"... Het is vreemd, nu hij deze Duit ser overtroefd heeft voelt hij ineens zijn woede verdwijnen, er komt een kalme zelfverzekerdheid over hem. Hij maakt zich gereed om weg te gaan. Maar mijnheer de Ortskommandant houdt hem tegen en zegt, dat de Burgemeester de zaak nog steeds niet begrijpt of niet wil begrijpen. Deze maatregel is niet alleen getroffen om de verbin ding tussen de Duitse bezetting van Oosthoek en Westplaat te beveiligen tegen daden van terreur, maar er moet wel terdege een strafmaatregel in worden gezien. Kijk eens, hier hebt u het lijstje... Ik sprak daarnet immers, dat ik verschillende per sonen uitverkoren had om de lijn te bewaken. Hier zijn hun namen, heer Burgemeester"... En zonder te veel bij na te denken neemt de Bur gemeester het lijstje aan. Het is even stil als hij de namen leest. Aan de muur tikt langzaam en nadrukkelijk een oud-Hollandse klok. Als de Burgemeester klaar is met zijn lektuur zakt zijn hand met het papier zwaar op de tafel en hij zegt: „Dacht ik het niet?!... De braafste burgers van mijn dorp!... Ik denk er niet aan"... Het onderhoud laait opnieuw in alle hevigheid op. Ze keffen nu allebei als twee kwade honden: De lijn is doorgeknipt. - Het is niet waar, kapotge- reden door de tram!... De Duitse Weermacht is wel in staat om een telefoonlijn goed aan te leg gen. Het blijkt dat de Duitse Weermacht daar toe niet in staat is!... Het heeft volstrekt niet hard gewaaid. Dan heb je zeker dronken op je nest gelegen!... Als ze zover gekomen zijn met het debat snijdt de Duitser het gesprek bot af met te zeggen, dat hij zich verplicht acht om de telefoon lijn te laten bewaken en daarmee uit! (wordt veiyolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 5