EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Uit de Historie Sommelsdijk Het 'Binnenhof begint welgemoed aan enerverende nieuwe periode Programma januari-mei 1991 international Art Centre De school Ie paal voor nieuwbouw a.s. voorjaar (15) (1) De school met de bijbel MHIClllTKIiJifi De onderwijzersopleiding J. L. Struijk Een heleboel mensen zullen straks best jaloers zijn op de werkplek van de 450 a 475 werknemers van het Werkvoorzieningschap 'Binnenhof te Middelharnis. Ze worden veron dersteld volgend jaar nog in de bestaande behuizing aan het Haven- eind te Sommelsdijk te bivakkeren, maar met ingang van 1992 wordt dat anders omdat dan naar het Indu strieterrein 'Oostplaat' kan worden verhuisd waar a raison van zo'n 13,5 miljoen een geheel nieuw bedrijf wordt gesticht, ruim en weldoor dacht van opzet. Dinsdagmorgen toen door de bestuurderen even werd verwijld bij het 35-jarig be staan van het Schap werd het nieuwe plan gepresenteerd en óf dat in druk maakte... een huis HJ verkopen... Makelaar Tamboer AKTIE ZUINIG STOKEN 4e Blad VRIJDAG 7 DECEMBER 1990 No. 5958 In „Sommelsdijks' verleden" vertelt dhr. J. L. Braber ook over de school. Ik vermeld er slechts uit, dat het hoofd der school: monsieur (mesjeu, J.L.S.) werd genoemd. (In 1922 nog, J.L.S.). Ook dat de lagere school heette: de Duytse school (Duytse school Nederlandse school. Vgl. in 't Wilhelmus wordt gezegd: „ben ik van Duytsen bloed van Nederlands bloed. Verduytsen vertalen in het Nederlands). Mogelijk werd dit Duytse wel als onder scheiding van Franse school gebruikt. Dhr. J. L. Braber schrijft: In 1914 werd een voorstel van de schoolcommissie om weereen Franse school te gaan hou den, niet aangenomen door de raad. Hij zegt ook ergens: In 1605 was Aert van Meldert „Duytsche schoolmeester" maar er was ook een 'Francoyse' meester. In een art. van L. van Wallenburg, in E.N. van 13 juni 1978 vond ik: „Zo werd er te Sommelsdijk in de winter van 1836 op 1837 op zondag een cursus in lezen en schrijven georgabniseerd voor vol wassenen, waarvan door 70 mensen gebruik gemaakt werd, sommigen wa ren al boven de vijftig". (In hun jeugd hadden dezen te weinig of niet school gegaan). 23 augustus 1910 werd een oprichtings vergadering gehouden. „Op deze vergadering spelen de finan ciën een belangrijke rol". Aan het eind van de vergadering is ƒ700,- beschik baar voor het bouwen ener school. Tevens zijn enkele mensen aangewezen om een rondgang door het dorp te maken en zo nog meer gelden ter beschikking te krijgen. Een 'onbekende dame' schonk tien jaar lang elk jaar ƒ50,- en ze is onbekend gebleven. Het saldo zou tot 'enkele duizenden guldens" groeien vooraleer in 1911 met 63 leden werd besloten een nieuwe school te bou wen waardoor dhr. J. Joppe op 28 februari 1911 de eerste steen legde. Het was voor hem een ceremonieel, na alles wat zich al had afgespeeld, en het zal met ontroering zijn geweest dat hij zei de steen te leggen 'in de Naam des Heeren Heeren'. De notulen herinneren eraan dat de aannemer dhr. Joppe moest zeggen de steen nog 'enige peuters' (wat tikken) te geven, met zoveel wijding had dhr. Joppe zich van z'n taak gekweten! Aan veler dierbare wens dat hun kinde ren, conform de gegeven doopbelofte, christelijk onderwijs zouden ontvangen kon voortaan tegemoet worden geko men; de liberale tegenakties waren over wonnen. Die hadden bestaan uit het ingooien van ruiten en het besmeuren van de gevel van het huis van een van de latere oprichters. Een van hen moet zich daartegen zelfs met de kachelpook heb ben gewapend". ,p v, Uit hetzelfde blad deze foto van het titel blad van het herdenkingsboekje: In de oude school aan de Jacob Bane- straat haalde ik nog Engelse les bij het hoofd der school, dhr. de Zeeuw. E.N. vermeldt nog deze bijzonderheid uit dit boekje: „Voor de vervanging van de versleten ragebol was er, in 1940, geen geld. De werkster Pietertje moet toen nijdig ge zegd hebben: „Of ze hem dan maar met wat snorharen van de penningmeester moest opvullen". In E.N., 1961, schreef F. den Eerzamen onder deze titel het volgende artikel: Er was vroeger, d.w.z. nog in het begin dezer eeuw, niet veel gelegenheid op 't eiland om te studeren. De meeste kinde ren gingen met hun 12e jaar van school, de meisjes in 't huishouden en de jon gens bij vader in de zaak of bij een boer naar 't land. Een enkele kreeg een baan tje op 't kantoor van een notaris of ont vanger of bij de post, en alleen de kinderen van de meer gegoeden gingen 'over water' naar een H.B.S. in Holland. Alleen Middelharnis had aan de school nog een zevende en achtste leerjaar, waarin ook vreemde talen onderwezen werden, een soort mulo-onderwijs dus. Er was echter één onderwijsinrichting, die voor heel wat jongens en meisjes het begin van een andere carrière is gewor den, n.l. de Rijksnormaallessen te Som melsdijk, gewoonlijk de 'Nor' genoemd. Ook ik heb aan die school mijn oplei ding 'genoten". Ze was gevestigd in de school van Som melsdijk. De lessen werden gegeven op woensdag- en zaterdagmiddag van één tot acht uur met een pauze van twintig minuten voor het eten van een boter ham. Maar dan was er op donderdag nog twee uur les in de school van Mid delharnis, "s zomers van half zeven tot half negen in de morgen en 's winters van twaalf tot twee. Dat kwam zo: de les sen werden gegeven door de hoofden van scholen van Middelharnis, Som melsdijk, Dirksland, Melissant, Stellen- dam, Oude Tonge (later ook Nieuwe Tonge) en Stad en een paar onderwijzers uit Middelharnis. De direkteur was de heer M. de Jong. het hoofd der school te Middelharnis. De heren uit de buitenge meenten lieten zich met paard en wagen brengen of kwamen te voet. Speciaal bevoegd voor hun vak was er niet één, maar door routine kwamen ze op de hoogte van de eisen die op het examen voor onderwijzer gesteld werden. Jon gens en meisjes, die werkten, slaagden dan ook gewoonlijk. Maar lang niet alle leerlingen bereikten het einddoel. Ik kwam op school in april 1897 en er zaten toen in de eerste klasse 20 leerlingen, waarvan ruim de helft tot het examen gekomen is. Dat wil niet zeggen, dat de andere mislukt zijn, maar ze gingen over naar een kantoor of een andere studie. Ik ga nu een en ander meedelen, waaruit men kan zien, dat het studeren voor onderwijzer niet altijd even plezierig was. Ik ging 's woensdags half negen al de deur uit en reed dan mee met bode Van der Waard - de karre van Bas zei men vroeger. In Stellendam stapten er nog twee jongens in en in Melissant twee, later drie. In de verschillende dor pen, deed Jan Dirk z'n boodschappen en zodoende kwamen we ongeveer half één in Sommelsdijk aan, in de winter vaak half bevroren van de kou. Dan hadden we les van één tot acht. Dat we dan 's avonds bij de spaarzame verlich ting door zogenaamde vleermuisbran ders moeite haden om de ogen open te houden en nog wat op te steken, zal nie mand verwonderen. Dan ging ik naar m'n 'kosthuis" in Sommelsdijk, want ik moest er met de jongens van Stellendam overnachten, 's Zomers moest ik al vroeg op, want halfzeven begonnen de lessen in Middelharnis. Op papier duurden ze twee uur, maar oom een uur of acht mochten we al gaan; de onderwijzers moesten immers half negen weer voor de klas. 's Winters moesten we er om twaalf uur zijn, maar dan ging de school pas uit en werden de lokalen even gelucht en om halftweestonden we vaak weer buiten. Dat kwam dus neer op een uur les. En dan moest ik naar Goeree gaan lopen, "s Zomers was dat niet zo erg, dan kon je wel eens meerijden, al was het maar op een boerenwagen. Maar 's winters was het een hele tocht voor een jongen. Meestal waren we met z'n drieën. Zoon en Roon van Stellendam en ik. Soms gingen we de koninklijke weg over Dirksland en Melissant, maar we gin gen ook wel eens binnendoor tot half weg de haven van Dirksland, waar Mijnders ons voor twee centen overzette en dan ging het regelrecht op 'Fortuun- tje" aan, een herberg tussen Melissant en Stellendam, waar we even pauzeerden. Ook gingen we wel via het Dirkslandse sas over de buitendijk naar Stellendam. Met mooi weer was het wel te doen, maar met regen en wind viel het niet mee. Verscheidene keren ben ik kletsnat thuisgekomen en in 't begin had ik altijd blaren op mijn voeten. De wegen waren vaak ook slecht, in de zomer met een dikke laag stof en in 't najaar of met sneeuw een modderpoel. Vier jaar lang heb ik de tocht gemaakt en ik heb, voor zover ik me herinneren kan, slechts een paar malen de school verzuimd, 's Zaterdags ging ik weer met de kar mee, weer door de verschillende dorpen. Om acht uur reed ik dan mee met de onder- wijzerswagen van Stellendam en moest dan van Stellendam naar Goeree lopen, in de winter vaak in 't stikdonker. Ik was dan pas half elf thuis. Van der Waard reed met de heren, die om zeven uur klaar waren, naar huis. Later besefte ik pas, dat het van die heren niet fair was, om een kleine jongen een uurtje te laten tippelen en daardoor zelf een uur eer thuis te zijn. Als je leerling van een normaalschool was, moest je als kwekeling ingeschre ven worden in de gemeente waar je woonde. De dagen, dat ik thuis was, ging ik dus naar school en kreeg ik een plaatsje in één van de lokalen. Zo moest je de praktijk van 't les geven leren, maar 't kwam er vaak op neer, dat je als manusje van alles gebruikt werd; pun tjes slijpen aan griffels en potloden, boe ken kaften, werk nazien, boodschappen doen. En als er een onderwijzer of onderwijzeres weg was, mocht je les geven in zo'n klas. Sommige gemeenten gaven zo'n kwekeling een kleine toelage, maar in Goeree waren ze niet scheutig, zelfs al had ik wekenlang een klas. Enfin, door de praktijk leerde je, hoe je met een klas kinderen moest omgaan en hoe je ze wat kunt bijbrengen. De 19e april 1901, dus morgen precies 60 jaar geleden, deed ik in Den Haag mijn examen voor onderwijzer. Dat was heel anders dan tegenwoordig. Je deed eerst schriftelijk examen, dat bestond uit het maken van een dictee en een opstel, een stel sommen en een aardrijkskunde opgave, b.v. een vergelijking van Noord en Zuid-Limburg, of van Oost- en West- Utrecht. We werden geëxamineerd door een door de regering benoemde commissie. Je kwam dus voor vreemde heren, die niets van je wisten en die na een ondervraging van een half uur je cijfer voor hun vak samenstelden. Tegenwoordig hebben de leerlingen der kweekscholen hun eigen leraren als examinatoren, die precies weten welke stof ze behandeld hebben. Door het Rijk benoemde gecommiteer- den wonen de examens bij en oordelen mee over de prestaties der kandidaten. Ik behoef niet te zeggen, dat de oplei ding aan de Rijksnormaallessen een zeer smalle basis had - we leerden geen vreemde talen, geen wiskunde, geen let terkunde, geen muziek en handen arbeid. Morgen, woensdag 19 april 1961. is het 60 Jaar geleden dat de heer F. den Eerza men te Den Haag examen deed voor onderwijzer. Hij genoot zijn opleiding aan de Normaalschool ('de Nor' te Som melsdijk. Ter herinnering aan dit feit heeft de heer den Eerzamen dit artikel geschreven. Redaktie (wordt vervolgd) Letterlijk alle disciplines van het Werk voorzieningschap zijn aan de totstand koming van het plan te pas gekomen, het dagelijks en het algemeen bestuur, het management team, de overlegorga nen, de medezeggenschapscommissie, uiteraard de projektontwikkelaar HEVO my uit Veghel, en medewerkers van het buro voor architectuur en ruim telijke ontwikkeling D. Vroegindeweij b.v., architect BNA, zélfs een gedegen huisvestingsonderzoek is er geweest om maar te voorkomen dat de nieuwbouw ook maar één manco zou vertonen, want met het ongemak daarvan hebben ze door de jaren heen geworsteld bij 'het Binnenhof. De dislokatie was een van de manco's in het bestaande gebouw, inpandig moes ten flinke afstanden worden afgelegd, maar dat wordt anders in de nieuw bouw. Daar komt het magazijn centraal te liggen zodat de afstanden sterk wor den bekort. Die afdelingen die lawaai produceren liggen gescheiden van de werkruimtes waar 't vrijwel geluidloos toegaat en de hele werkomgeving zal gaan voldoen aan de voorwaarden zo die in de ARBO wet zijn voorgeschreven maar nauwelijks meer in de bestaande bebouwing kunnen worden gereali seerd. Totale nieuwbouw wordt het dus op 'de Oostplaat', direct aan de Dwarsweg, dichtbij de voetbalvelden van 'Flakkee'. Twee hectares bouwgrond zijn aange kocht en tegenover de gemeente heeft 'het Binnenhof zich verplicht een 3e hectare aan te kopen, grenzend aan de al gekochte oppervlakte, naar 't lijkt ge scheiden door een geprojekteerde weg, maar die zal worden omgebogen zodat het nieuwe Binnenhof-complex een aaneengesloten geheel wordt. De bouwer krijgt er een klein jaar voor om het neer te zetten, een karwei waar mee volgend voorjaar, eind februari mis schien al, met het slaan van de eerste paal begonnen zal worden. Begin 1992 moet de nieuwbouw in gebruik geno men zijn want het 'Binnenhof wil graag de grootst mogelijke Overheidssubsidie binnenhalen, heel terecht overigens, want het bedrijf wijkt qua bedrijfsvoe ring niet af van enig ander bedrijf in de commerciële sector. Ook daarbij werd, bij het ingaan van een nieuwe periode, stilgestaan. Inclusief het administratief personeel bedraagt het personeelsbestand van 'Binnenhof 450 a 475 man en op een gebied als het onze, met 45.000 inwoners is dat veel. complimenteus veel, omdat het wat zegt over de flakkeese mentaliteit. Ieder die bij het 'Binnenhof werkt is dat dienst verband op vrijwillige basis aangegaan. Om aangenomen te worden is het zaak te behoren tot de zgn. 'personenkring', d.w.z. meer of minder arbeidsonge schikt te zijn, gehandicapt of door fysieke of psychische omstandigheden niet in staat te zijn elders aan het arbeidsproces deel te nemen, zodat een baan bij 'het Binnenhof nuttig kan zijn voor het revalideringsproces en het per soonlijk welzijn. Niemand uit die cate gorieën wordt tot 'het Binnenhof ver plicht, ze zouden ook thuis hun uitke ring af kunnen wachten, want ieder heeft recht op inkomen. Ieder heeft ook recht op werk en dat wordt op Goeree- Overflakkee door de medewerkers van 'Binnenhof graag aangegrepen. Met bussen vol worden ze dagelijks aangere den en ze zouden hun werkplek niet graag meer missen. Ze krijgen er een welverdiend salaris voor het - aange paste - werk dat ze leveren. Afhankelijk van de mogelijkheden en capaciteiten wordt zowel eenvoudig als 'zeer moei lijk' werk geleverd. Het 'Binnenhof-bestuur is ingenomen met het systeem van budgetfinanciering die een verzelfstandiging van de Werk voorzieningschappen inhoudt, maar hen anderzijds wel noopt een sociaal beleid met een economische doelstel ling te voeren. Het 'Binnenhof-bestuur heeft getoond die grotere verantwoorde lijkheid aan te kunnen al eist het een niet aflatende attentie, tot het ontvangen van opdrachten, tot de zo gunstig moge lijke verkoop, maar ook tot verbetering van de werkmethodes en de scholing van het personeel, scholing die er meer malen toe leidt dat 'Binnenhof mede werkers weer naar het bedrijfsleven vertrekken en dat wordt als heel posi tief ervaren. Een impressie van hoe het worden gaat. Links het grote magazijn met daarachter nog net zichtbaar, het dak van de werkruimten waar met de verwerking van metaal veel geluid wordt geproduceerd. Rechts van het magazijn komen de werkruimten. Los van het hoofdgebouw komt een vleugel waarin de kantoren en de kantine gehuisvest worden. De weg vooraan is de Dwarsweg. De te behouwen oppervlakte bedraagt 10.000 m^. Maandag 7 januari start het nieuwe creatieve seizoen bij het I.A.C. Na een zeer succesvol verlopen eerste seizoen zijn op voorhand al een paar groepen bijna vol, maar er blijft genoeg keus over. Ook voor twee nieuwe cursussen, te weten: etsen en aquarel en een speciaal programma voor kinderen vanaf 10 jaar op de woensdagmiddag. Het programma overzicht ziet er als volgt uit: Maandagmiddag ETSEN (1 groep) en OLIEVERF (1 groep)13.30-16.00 uur Maandagavond OLIEVERF (2 groepen)19.45-22.15 uur Dinsdagmiddag OLIEVERF (1 groep)13.30-16.00 uur Dinsdagavond AQUAREL (1 groep) en PORTRET (1 groep)19.45-22.15 uur Woensdagmiddag TEK/SCHILDEREN VOOR KINDEREN vanaf 10 jaar14.00-16.00 uur Een groep bestaat uit maximaal 8 cursisten. Op woensdagmiddag organiseert het lAC vanaf 9 januari 1991 teken en schilderles voorkinderen vanaf 10jaar. U kunt uw kind(eren) inschrijven per lesblok van 4 middagen. Zo rond de leeftijd van 10 jaar krijgen de meeste kinderen de behoefte om 'beter' te leren tekenen. Aan de hand van echte stillevens leren ze beter te kijken, waardoor het tekenen mak kelijker wordt. Ook voor volwassenen geldt, dat als je bewust kijkt kunnen je handen het tekenen. De stillevens zullen gericht zijn op onderwerpen die kinde ren aanspreken. Ze leren vorm/verhoudingen/kleur/licht- donker en de juiste technieken om het allemaal op papier van 50x65 cm. met grafietstift en acrylverf Tussendoor krij gen de kinderen uiteraard een glas limonade o.i.d. Voor de cursussen voor volwassenen zijn de prijzen als volgt: 12 lessen van twee-en-een-half uur voor ƒ240,- excl. materiaal. Voor de woensdagmiddag (kinderen vanaf 10 jaar): 4 lessen van twee uur 50,- excl. materiaal of ƒ65,- materiaal. incl. Voor informatie over de cursussen, exposities, relatiege schenken en opdrachten (portret, landschap, ets) kunt u terecht bij het International Art Centre, Ring 40, 3241 CS Middelharnis, telefoon (01870) 71 55. Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 13.00-17.00 uur. met optimaal resultaat Tel. 01870-3477 De tabel voor de week van: 26 november t.e.m. 2 december 1990 Normaal jaar- Weekstreef- Totaal streef- verbruik verbruik verbruik 500 m= 13 m' 76 m= 600 m^ 16 m' 93 m' 700 m" 19 m= 108 m= 800 m' 21 m' 123 m' 900 m= 24 m' 139 m= 1000 m' 27 m= 155 m' 1100 m» 30 m= 171 m' 1200 m= 32 m= 186 m= 1300 m^ 35 m= 201 m= 1400 m' 38 m= 216 m' 1500 m' 41 m= 232 m= 1600 m^ 43 m' 246 m' 1700 m' 46 m^ 262 m' 1800 m= 49 m^ 278 m' 1900 m' 52 m' 294 m' 2000 m> 54 m= 308 m= 2200 m= 60 m= 339 m3 2400 m= 65 m= 368 m' 2600 m' 71 m' 401 m' 2800 m= 76 m= 431 m' 3000 m' 82 m= 463 m" 3500 m' 96 m= 541 m= 4000 m= 110 m= 619 m= 4500 m» 124 m= 695 m> 5000 m= 138 m' 772 m= 5500 m' 152 m= 849 m' 6000 m' 165 m= 925 m= Weergegevens Valkenburg Z-H berekeningsmodel NV. GEB ZHW Weersomstandigheden: Afgelopen week lag de buitentemperatuur iets beneden normaal, het waaide tevens minder dan normaal.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 13