EHIVIIDEfl-niEUWS
Een
verkeersongeval
Regel de zaken goed!
WN wil 'hanepoten'
op het wegdek
De geschiedenis van het Fort
te Ooltgensplaat
Gratis stukje grond in Frankrijk
bij een fles Gaston de Lagrange
Het Haventje
Wilgen knotten
PABO-Middelburg
houdt open dag
Solistenconcours
Sempre Crescendo
Good-Luck
verliest twee punten
Verkoop
zendingswinkeltje
No. 5953
Verkeersongevallen komen dagelijks voor. Bijna iedereen maakt in zijn
leven wel eens een verkeersongeval mee. De papieren rompslomp is vaak
groot. Verklaringen moeten worden opgenomen, de schade getaxeerd, etc.
Vaak blijkt achteraf dat bepaalde gegevens ontbreken, gegevens die van
groot belang kunnen zijn voor degene die de schade moet betalen. Mocht u
in de toekomst bij een verkeersongeval betrokken raken, Buro Slachtoffer
hulp Goeree-Overflakkee zet in dit artikel de belangrijkste aktiviteiten op
een rijtje.
De politie
Kopie politierapport
of proces-verbaal
Wat moet u verder doen?
Advies en informatie
Hanepoten
De laatste jaren is er een toene
mende belangstelling voor de histo
rie. Met name het openstellen van
oude gebouwen en historische be
zienswaardigheden draagt hiertoe
bij. Veel wordt dan ook geschreven
over het verleden van ons culturele
erfgoed! Rond de geschiedkundige
wetenswaardigheden van het Fort
Prins Frederik te Ooltgensplaat
schijnt een hardnekkige overleve
ring te bestaan waarin de ouderdom
van het Fort schroomlijk overdreven
wordt. Deze zomer maakte een
krant zelfs melding van een der
tiende eeuwse oorsprong.
Voorgeschiedenis
Het Fort
Telefonische tijdmelding en
weerbericht worden 06-nummers
Rias Olivier
De Motte
Beperkte voorraad
2e Blad
DINSDAG 20 NOVEMBER 1990
Wanneer iemand betrokken raakt bij
een verkeersongeval is het belangrijk
dat direkt na het ongeval (en bij voor
keur ter plekke) zoveel mogelijk gege
vens worden verzameld. Voor het no
teren van de gegevens kunt u het blauwe
Europees Schadeformulier ('aanrijdings
formulier') gebruiken. Het is verstandig
altijd een dergelijk formulier bij u te
hebben. U kunt dit formulier, als u het
niet hebt, gratis krijgen bij uw tussenper
soon of verzekeringsmaatschappij.
Maar het is bij een verkeersongeval ook
verstandig de politie te waarschuwen.
Wanneer de politie bij het ongeval aan
wezig is, kan deze u van dienst zijn bij
het verzamelen van de gegevens. De
politie kan bij lichte aanrijdingen bij
voorbeeld de gegevens van de betrokke
nen controleren (identiteit, kenteken,
e.d.). Bij ernstige aanrijdingen, bijvoor
beeld met gewonden of grote schade kan
de politie een zogenaamd registratiefor
mulier opmaken. Dit noemt men ook
wel een politierapport).
Is er sprake van zichtbaar letsel of heeft
één van de betrokkenen een grove ver
keersovertreding gemaakt, dan maakt
de politie meestal een proces-verbaal op.
Een proces-verbaal is veel uitgebreider
dan een registratieformulier. Niet alleen
worden de gegevens over het ongeval
uitvoeriger opgeschreven, maar ook de
verklaringen van de betrokkenen en
eventuele getuigen worden genoteerd.
Het opmaken van een proces-verbaal
kost soms veel tijd als bijvoorbeeld niet
alle getuigen direkt kunnen worden
gehoord, of als de politie een technisch
onderzoek van de voertuigen wil doen.
Het is in een aantal gevallen mogelijk
ook een tijdje later nog een proces
verbaal of een politierapport te laten
maken. Zoiets kunt u laten doen als het
lichamelijk letsel ernstiger blijkt. U
heeft dan toch nog de feiten op papier,
maar het is verstandiger als de politie op
de plaats van het ongeval de gegevens
opneemt.
U kunt daar altijd om vragen. Bij lich
tere aanrijdingen vraagt de politie meest
al of u de schade onderling regelt en een
Europees Schadeformulier invult. In
dien u dat doet en er blijken toch proble
men te zijn, dan is het vaak zo dat u niet
voor een tweede keer de politie kunt bel
len. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wan
neer de tegenpartij niet wil tekenen of
als er meningsverschillen ontstaan over
de invulling van het formulier.
Het is mogelijk inzage te krijgen in het
registratieformulier of het proces-ver
baal. De politie mag u echter geen kopie
geven. Zij kan u wel het nummer van het
proces-verbaal of registratieformulier
geven. U kunt dan een kopie krijgen bij
de Nederlandse Vereniging van Auto
mobielassuradeuren (IWVA), afdeling
processen-verbaal (Postbus 7070, 2701
AB Zoetermeer, telefoon (079) 21 00 00).
Een kopie is niet kosteloos en daarom is
het verstandig eerst even te bellen over
de wijze van betaling en de gegevens die
u nodig hebt voor het krijgen van een
kopie.
Als alle gegevens zijn verzameld moet u
zo snel mogelijk (meestal binnen twee
dagen) uw verzekeringsmaatschappij
inlichten over het ongeval. Hebt u een
tussenpersoon of assurantiekantoor dan
kan deze u daarbij helpen en u de
nodige informatie geven. Eventueel
moet u ook de ziektekostenverzekeraar,
een ongevallenverzekeraar of de arbeids
ongeschiktheidsverzekeringsmaat
schappij op de hoogte stellen. Lichame
lijke klachten moet u laten behandelen
door een (huis)arts. Dit kan ook van
belang zijn voor de latere schaderege
ling. Zeker bij letselschade is het ver
standig tijdig zelf een deskundige in te
schakelen.
Als u vragen heeft of wanneer hulp
nodig is naar aanleiding van een mis
drijf of verkeersongeval, kunt u kontakt
opnemen met het Buro Slachtofferhulp
Goeree-Overflakkee.
Het Buro is bereikbaar tijdens werkda
gen onder tel.nr. (01870) 35 55;
24 uur via de huro's van de Rijkspolitie
gemeente Oostflakkee (01874) 12 44
gemeente Middelharnis (01870) 24 44
gemeente Goedereede (01878) 12 44
U kunt ook tijdens het wekelijks spreek
uur op woensdagmorgen van 10-11 uur
terecht op het adres Koningin Juliana-
weg 45 te Middelharnis (gemeentehuis).
Alle hulp en advies is KOSTELOOS en
wordt gegeven door gespecialiseerde
vrijwilligers die bij het Buro Slachtoffer
hulp Goeree-Overflakkee werkzaam
zijn.
GOEDEREEDE
Zaterdagavond 24 november gaat de
deur van 'de Ark' om half 8 weer voor
jullie open.
Deze avond staat in het teken van quiz
en spel. Het wordt een gezellige avond
dus reden genoeg om te komen. Ieder
een tussen de 12 en 15 jaar is van
harte welkom.
De Havenmeesters
Het zeer ernstige mistongeval op de autosnelweg bij Breda is voor Veilig Verkeer
Nederland weer aanleiding geweest in de media opnieuw te pleiten voor het
aanbrengen van meer elektronische signaleringssystemen, het geven van doel
treffende verkeersvoorlichting en het koppelen van verkeersveiligheidsinfor-
matie aan weersvoorspellingen op radio en televisie.
Gebleken is dat weggebruikers bij dichte mist veel meer houvast moeten krijgen
voor een veiliger rijgedrag. Grootschalige mistongevallen zijn namelijk een
struktureel probleem, waarop de verkeersdeelnemers telkens weer in onvol
doende mate blijken te zijn voorbereid.
Vrijwel iederjaarisereen dag waarbij in dichte mist op grote schaal aanrijdin
gen plaatsvinden. Dit soort ongevallen heeft, in termen van slachtoffers, altijd
een ernstige afloop, de schade is enorm en de chaos op de wegen kompleet. Uit
onderzoek is overigens gebleken dat er in Nederland geen vaste plaatsen zijn
waar veelvuldig mist voorkomt.
Veilig Verkeer Nederland vindt het nog altijd onjuist dat het ministerie van Ver
keer en Waterstaat twee jaar geleden het idee om op bepaalde plaatsen van het
auto(snel)wegennet 'hanepoten' (omgekeerde V's) op het wegdek te schilderen
heeft verworpen.
'Hanepoten', die menige Nederlander van vakantiereizen in Italië en Frankrijk
kent, zijn een goed hulpmiddel voor automobilisten om een veilige snelheid en
volgafstand te kunnen bepalen bij mist en slecht weer.
Ze zijn op een afstand van 40 meter van elkaar op het wegdek geschilderd. Op
borden langs de weg wordt dan de bedoeling van de tekens verklaard en tevens
een adviessnelheid gegeven die afhankelijk is van de mistomstandigheden
ter plaatse.
Als het zo mistig is dat de weggebruiker bij het overschrijden van een 'hanepoot'
alleen nog maar het volgende teken op het wegdek kan zien, wordt hem geadvi
seerd niet sneller dan 40 kilometer per uur te rijden. Zijn er twee 'hanepoten'
zichtbaar, dan is de adviessnelheid 60 kilometer per uur.
MIDDELBURG - De Pedagogische
Akademie voor leraren Basis Onderwijs
(PABO) houdt donderdag 22 november
1990 een open dag in haar gebouw aan
de Kruitmolenlaan 60 te Middelburg.
Belangstellenden voor de opleiding
voor leraar basisonderwijs aan zowel
openbare, algemeen bijzondere, protes-
tants-christelijke als katholieke scholen
kunnen deze dag van 09.30 tot 14.15 uur
informatie krijgen over de inhoud van
de opleiding. Het programma begint
voor allen om half 10.
Bezoekers kunnen er tevens de sfeer
binnen de akademie proeven.
Na ontvangst, rondleiding en algemene
inleiding bestaat het programma uit het
bijwonen van lessen en het spreken met
huidige studenten en docenten.
Bovendien kan er door middel van een
videopresentatie kennis gemaakt wor
den met het werken in het basis
onderwijs.
Alweer voor de tiende keer houdt de
Koninklijke Fanfare 'Sempre Cres
cendo" uit Middelharnis-Sommelsdijk
haar Onderling solistenconcours, en wel
op 24 november a.s.
In de grote zaal van het Diekhuus, Bene
den Zandpad te Middelharnis zullen
diverse solisten, duo's, trio's en kwartet
ten te beluisteren zijn, zowel uit het
senior-orkest als uit het jeugdorkest
van Sempre.
Ook zal het Jeugdorkest van Sempre op
deze avond een optreden verzorgen.
De jeugdleden tot 18 jaar zullen weder
om 'strijden" om de 'Gerrit van Lente
wisseltrofee'.
De jury bestaat o.a. uit de heer Arie
Stolk, dirigent van Sempre en de piano
begeleiding is zoals altijd in handen van
Wim Soeters.
Misschien bent u van plan muziekles te
gaan nemen, of misschien bespeelt u al
een instrument? Dan is dit een mooie
gelegenheid om kennis te maken met
'Sempre Crescendo'.
U bent van harte welkom op 24 novem
ber in het Diekhuus te Middelharnis om
19.00 uur. De toegang is gratis.
Zaterdag 17 november speelde Good-
Luck z'n tweede competitiewedstrijd.
Dit gebeurde opnieuw in de Staver, waar
het weer gezellig druk was, tegen Schel-
devogels 1. De ploeg uit Bergen op
Zoom stond binnen 1 minuut al op een
1-0 achterstand. Leo van der Made
benutte de strafworp die Diane Slui
handig versierde. Niet lang daarna
maakte Scheldevogels weer gelijk.
Hierna bleven de goals een tijdje uit.
Twee ploegen die aan elkaar gewaagd
waren met kansen aan beide kanten.
Dick Boeter nam namens Good-Luck
een voorsprong door een strafworp goed
af te maken. Maar weer kwam Schelde
vogels langszij.
Toen kreeg Good-Luck een opleving, de
doelpunten vielen en het team ging soe
peler draaien. Een afstandsschot van
Leo van der Made. uit een goed ingestu
deerde vrije worp scoorde Anton Mol en
Dick Boeter schoot vanaf de middel
lijn raak.
Scheldevogels maakte 5-3 maar Antol
Mol bracht de marge weer op 3 goals.
Vlak voor rust maakte Scheldevogels er
nog 6-4 van.
De tweede helft zakte het niveau ver
beneden peil. Zo goed als het in de eerste
helft draaide, zo moeizaam ging het nu.
Er werden wat slordige fouten gemaakt
en Scheldevogels rook z'n kansen. Daar
bij kwam nog het feit dat de scheidsrech
ter bijna alles tegen Good-Luck floot.
Onder de paal kon Good-Luck niets
doen of er werd gefloten. In deze fase
speelden ze meer tegen de scheidsrech
ter dan tegen de tegenstander.
Scheldevogels maakte dankbaar ge
bruik van de problemen van Good-
Luck en via een afstandsschot en een
dubieuze strafworp was het 6-6. Leo van
der Made werd nog gewisseld door Jan
van der Velde maar ook deze tactische
zet van coach Weydema mocht niet
meer baten.
In de slootminuten scoorde Scheldevo
gels 6-7 en was het gedaan met de
strijd.
De eerste helft zag het publiek mooi
korfbal met veel doelpunten. Er was
echter nog een tweede helft waarbij niets
meer lukte bij Good-Luck en zij ook nog
werden tegengewerkt door de belang
rijke man met de fluit. Jammer, want
Good-Luck had vandaag beter ver
diend.
De wedstrijdbal van vandaag was af
komstig van Formido Bouwmarkt. Vol
gende week gaan we het weer proberen
in de uitwedstrijd tegen Voltreffers 1
in Oosterhout.
Overige uitslagen:
Good-Luck 2-Ventura-Sport410 - 3
Good-Luck 3 - D.S.O. 38 - 8
Kieviten 2 - Good-Luck 46-7
Good-Luck 5 - Emerge 311 - 4
ScheldevogelsB-Good-LuckB... 3 - 2
Korvo D - Good-Luck D1 - 3
Aan de hand van het bekende artikel
van de heer J. Klok (archivaris te Brielle)
in 'Van Westvoorne tot St. Adolfsland'
dat De Motte in 1979 uitgaf, worden de
tot nu toe bekende feiten nogeens op een
rijtje gezet.
De ligging van het Fort is op de meest
oostelijke punt van Flakkee nabij Oolt
gensplaat. Tot 1594 was dit nog een uit
gestrekt gorzengebied. In dat jaar werd
de Weipolder gesticht.
Nadat in 1571 Ooltgensplaat door de
Watergeuzen was geplunderd, althans
de kostbaarheden in de kerk werden
weggehaald om in Engeland aan de
hoogste bieder verkocht te worden,
besloot men een bolwerk aan te leggen.
Later noemde men dat de Schans.
Op de kaart van St. Adolfsland geda
teerd 1728 door Anthonie van Weel is
deze Schans afgebeeld aan de buiten
zijde van de polderdijk.
Archeologisch onderzoek door De Motte
in de jaren 1979-1987 toonde de juiste
ligging van de Schans aan; nog steeds
buitendijks. Afval waarmee de Schans
werd aangeplempt stamt uit het laatste
kwart van de zestiende eeuw.
Hiermee is aangetoond dat de Schans
en het latere Fort alleen hun strategische
ligging gemeen hadden. Het verhaal als
zou de toren van het Fort - ook wel don-
jon genoemd - eveneens uit het begin
van de 80-jarige oorlog stammen wordt
nergens bevestigd.
Zoals Klok terecht opmerkt; de landme-
ters die de omgeving van Ooltgensplaat
in het begin van de achttiende eeuw in
kaart brachten zouden een dergelijk
bouwwerk zeker hebben opgemerkt en
afgebeeld hebben.
Zaterdag 24 november a.s. worden door
vrijwilligers van de Vereniging voor
Natuur- en Landschapsbescherming
Goeree-Overflakkee weer wilgen ge
knot.
De aktiviteiten "90/"91 beginnen aan de
Krammerweg ten oosten van Oude
Tonge. Het restant van de negentig te
knotten wilgen is dan aan de beurt.
Een ieder die iets voor het behoud van
de natuurelementen wil doen, kan ons
daar a.s. zaterdag bij helpen. De aktie
begint om half negen en duurt tot onge
veer half één.
Handgereedschap en motorzaag zijn
aanwezig, maar wie in bezit is van goed
gereedschap kan dit zeker meenemen.
Het afkomende openhaardhout zal on
der de helpers worden verdeeld en ver
kocht voor 10,- per m'.
De Krammerweg is te bereiken via de
Plattegrond van bei ton gemaaki in iSo6.
In 1780, ten tijde van het uitbreken van
de Vierde Engelse Oorlog, gingen de
Staten grote prioriteiten stellen aan de
kustverdediging van ons land. In 1793
werd vermoedelijk op de plaats van de
voormalige Schans een batterij aange
legd in verband met de dreigende Franse
bezetting. Kort daarna werd Nederland
door de Fransen bezet.
Napoleon wenste vanaf Flakkee een
nauwe verbinding met de verdedigings
werken van Willemstad. In het eerste
decennium van de 19e eeuw werd in
Willemstad een Fort gebouwd, genaamd;
de Ruyter en in Ooltgensplaat een Fort,
genaamd; Duquesne. Zo was men in
staat om de vaarroute op het Volkerak
onder kruisvuur te brengen.
In 1811 waren de werkzaamheden zo
verre voltooid aan het Fort dat men 5 a
6000 man kan herbergen om eventueel
het eiland te ontzetten.
Fort Duquesne genoemd naar een Fran
se Markies (1610-1688) werd omgeven
door drie versterkingen zogeheten Re-
douten (kleine veldschansen).
Op 3 december 1990 worden de bekende
telefoonnummers 003 (KNMl-weerbe-
richt) en 002 (PTT-tijdmelding) gewij
zigd in 06-nummers. De tijdmelding
kan met ingang van die datum gebeld
worden op het telefoonnummer 06-
8002; het weerbericht verhuist naar het
nummer 06-8003. Het tarief van de tijd
melding blijft 15 cent per oproep, dat
van het weerbericht wordt 15 cent per 47
seconden of gedeelte daarvan.
provinciale weg richting Oude Tonge.
Voorbij Oude Tonge bij dierenpension
'Ons Eiland' rechtsaf, einde weg links de
Heerendijk op en rechts naar beneden.
Verdere inlichtingen:
Anton Tromper(01870) 41 56
Kees van 't Zelfde(01870) 55 66
Het Fort is trapeziumvormig; de wallen
zijn van halve en hele bastions voorzien.
Zoals gebruikelijk in die tijd, werd op
het terreplein van het Fort een stenen
geschutstoren gebouwd. Deze bestaat
uit twee bouwlagen. Het onderste deel
deed dienst als kruitopslagplaats. Boven
in verbleven tijdens dienst de man
schappen.
Het kolossale karakter van zo'n kruitto-
ren is er kennelijk de oorzaak van dat
men dit bouwwerk een hogere ouder
dom toeschrijft dan de rest van het
Fort.
Al met al is het Fort te Ooltgensplaat een
monumentaal bouwwerk uit het begin
van de vorige eeuw, dat zeker onze
belangstelling waard is en door een goed
beheer voor de toekomst behouden
moet blijven!
Want dat is om met de heer Klok te spre
ken; het waarachtig wel waard!
OUDDORP Op D.V. zaterdag 24
november hopen we onze najaarsverko
ping te houden van het zendingswinkel
tje. Naast de u bekende artikelen heb
ben wij ook weer onze kerst- en nieuw
jaarskaarten.
Via de fam. J. v. d. Perk hebben we een
aantal zeer goedkope CD's en MC's
ontvangen.
We hebben ook de Kerst CD's van het
Mannenkoor 'Ethan' te Yerseke en van
Martin Mans, alsmede de opname van
Pieter Heykoop.
Verder vertelcassettes, ook voor de Kerst
en preekcassettes.
U bent allen hartelijk welkom in het
zaaltje van de kerk der Ger. Gem.
Zaterdag 24 november van 10-12 en van
1-4 uur.
In Frankrijk gaan wonen onbetaalbaar? Niet voor kopers
van een fles Gaston de Lagrange cognac. In oktober lan
ceert importeur Martini Rossi een originele aktie in de
slijterijen; bij elke fles Gaston de Lagrange cognac een
stukje grond in Frankrijk! De grondeigenaren in spé hoe
ven er geen slok minder om te drinken, want de grond
kost ze geen franc.
Natuurlijk is het lapje grond gelegen in de Cognac-streek,
het epicentrum van de wereldberoemde Franse drank.
Gaston de Lagrange oogst er een cognac, die bij de ken
ners bekend is om z'n magnifieke smaak. Binnenkort kan
de kennissenkring van Gaston de Lagrange wel eens flink
uitgebreid worden. Elke koper van een fles (VSOP en
Napoleon) wordt grondbezitter in Frankrijk. Gratuit!
„Voor dat doel hebben we een vierkante meter grond aan
gekocht in de Cognac", zegt produkt manager Jurriaan
Tas van Martini Rossi in Gouda, „ledere koper die de
bon invult, wordt mede-eigenaar van die vierkante meter.
Ja, alles gaat helemaal officieel. Onze notaris ter plekke
schrijft de aktes op naam uit en die sturen wij de mensen
vervolgens thuis".
Kopers kunnen dus met een heuse akte 'pronken' over
hun nieuwe status als grondbezitter in Frankrijk. Het
enige wat zij moeten doen is een fles Gaston de Lagrange
kopen en de bon opsturen. Hoewel het aantal eigenaren
van een meter grond in principe onbeperkt kan zijn, is de
voorraad Gaston de Lagrange dat niet. Enige slagvaar
digheid is geboden dus. De flessen zijn op het cognac-
schap in de slijterij te herkennen aan het aktielabel.