EHIVIIDEfl-niEUWS Een verkeersongeval Regel de zaken goed! WN wil 'hanepoten' op het wegdek De geschiedenis van het Fort te Ooltgensplaat Gratis stukje grond in Frankrijk bij een fles Gaston de Lagrange Het Haventje Wilgen knotten PABO-Middelburg houdt open dag Solistenconcours Sempre Crescendo Good-Luck verliest twee punten Verkoop zendingswinkeltje No. 5953 Verkeersongevallen komen dagelijks voor. Bijna iedereen maakt in zijn leven wel eens een verkeersongeval mee. De papieren rompslomp is vaak groot. Verklaringen moeten worden opgenomen, de schade getaxeerd, etc. Vaak blijkt achteraf dat bepaalde gegevens ontbreken, gegevens die van groot belang kunnen zijn voor degene die de schade moet betalen. Mocht u in de toekomst bij een verkeersongeval betrokken raken, Buro Slachtoffer hulp Goeree-Overflakkee zet in dit artikel de belangrijkste aktiviteiten op een rijtje. De politie Kopie politierapport of proces-verbaal Wat moet u verder doen? Advies en informatie Hanepoten De laatste jaren is er een toene mende belangstelling voor de histo rie. Met name het openstellen van oude gebouwen en historische be zienswaardigheden draagt hiertoe bij. Veel wordt dan ook geschreven over het verleden van ons culturele erfgoed! Rond de geschiedkundige wetenswaardigheden van het Fort Prins Frederik te Ooltgensplaat schijnt een hardnekkige overleve ring te bestaan waarin de ouderdom van het Fort schroomlijk overdreven wordt. Deze zomer maakte een krant zelfs melding van een der tiende eeuwse oorsprong. Voorgeschiedenis Het Fort Telefonische tijdmelding en weerbericht worden 06-nummers Rias Olivier De Motte Beperkte voorraad 2e Blad DINSDAG 20 NOVEMBER 1990 Wanneer iemand betrokken raakt bij een verkeersongeval is het belangrijk dat direkt na het ongeval (en bij voor keur ter plekke) zoveel mogelijk gege vens worden verzameld. Voor het no teren van de gegevens kunt u het blauwe Europees Schadeformulier ('aanrijdings formulier') gebruiken. Het is verstandig altijd een dergelijk formulier bij u te hebben. U kunt dit formulier, als u het niet hebt, gratis krijgen bij uw tussenper soon of verzekeringsmaatschappij. Maar het is bij een verkeersongeval ook verstandig de politie te waarschuwen. Wanneer de politie bij het ongeval aan wezig is, kan deze u van dienst zijn bij het verzamelen van de gegevens. De politie kan bij lichte aanrijdingen bij voorbeeld de gegevens van de betrokke nen controleren (identiteit, kenteken, e.d.). Bij ernstige aanrijdingen, bijvoor beeld met gewonden of grote schade kan de politie een zogenaamd registratiefor mulier opmaken. Dit noemt men ook wel een politierapport). Is er sprake van zichtbaar letsel of heeft één van de betrokkenen een grove ver keersovertreding gemaakt, dan maakt de politie meestal een proces-verbaal op. Een proces-verbaal is veel uitgebreider dan een registratieformulier. Niet alleen worden de gegevens over het ongeval uitvoeriger opgeschreven, maar ook de verklaringen van de betrokkenen en eventuele getuigen worden genoteerd. Het opmaken van een proces-verbaal kost soms veel tijd als bijvoorbeeld niet alle getuigen direkt kunnen worden gehoord, of als de politie een technisch onderzoek van de voertuigen wil doen. Het is in een aantal gevallen mogelijk ook een tijdje later nog een proces verbaal of een politierapport te laten maken. Zoiets kunt u laten doen als het lichamelijk letsel ernstiger blijkt. U heeft dan toch nog de feiten op papier, maar het is verstandiger als de politie op de plaats van het ongeval de gegevens opneemt. U kunt daar altijd om vragen. Bij lich tere aanrijdingen vraagt de politie meest al of u de schade onderling regelt en een Europees Schadeformulier invult. In dien u dat doet en er blijken toch proble men te zijn, dan is het vaak zo dat u niet voor een tweede keer de politie kunt bel len. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wan neer de tegenpartij niet wil tekenen of als er meningsverschillen ontstaan over de invulling van het formulier. Het is mogelijk inzage te krijgen in het registratieformulier of het proces-ver baal. De politie mag u echter geen kopie geven. Zij kan u wel het nummer van het proces-verbaal of registratieformulier geven. U kunt dan een kopie krijgen bij de Nederlandse Vereniging van Auto mobielassuradeuren (IWVA), afdeling processen-verbaal (Postbus 7070, 2701 AB Zoetermeer, telefoon (079) 21 00 00). Een kopie is niet kosteloos en daarom is het verstandig eerst even te bellen over de wijze van betaling en de gegevens die u nodig hebt voor het krijgen van een kopie. Als alle gegevens zijn verzameld moet u zo snel mogelijk (meestal binnen twee dagen) uw verzekeringsmaatschappij inlichten over het ongeval. Hebt u een tussenpersoon of assurantiekantoor dan kan deze u daarbij helpen en u de nodige informatie geven. Eventueel moet u ook de ziektekostenverzekeraar, een ongevallenverzekeraar of de arbeids ongeschiktheidsverzekeringsmaat schappij op de hoogte stellen. Lichame lijke klachten moet u laten behandelen door een (huis)arts. Dit kan ook van belang zijn voor de latere schaderege ling. Zeker bij letselschade is het ver standig tijdig zelf een deskundige in te schakelen. Als u vragen heeft of wanneer hulp nodig is naar aanleiding van een mis drijf of verkeersongeval, kunt u kontakt opnemen met het Buro Slachtofferhulp Goeree-Overflakkee. Het Buro is bereikbaar tijdens werkda gen onder tel.nr. (01870) 35 55; 24 uur via de huro's van de Rijkspolitie gemeente Oostflakkee (01874) 12 44 gemeente Middelharnis (01870) 24 44 gemeente Goedereede (01878) 12 44 U kunt ook tijdens het wekelijks spreek uur op woensdagmorgen van 10-11 uur terecht op het adres Koningin Juliana- weg 45 te Middelharnis (gemeentehuis). Alle hulp en advies is KOSTELOOS en wordt gegeven door gespecialiseerde vrijwilligers die bij het Buro Slachtoffer hulp Goeree-Overflakkee werkzaam zijn. GOEDEREEDE Zaterdagavond 24 november gaat de deur van 'de Ark' om half 8 weer voor jullie open. Deze avond staat in het teken van quiz en spel. Het wordt een gezellige avond dus reden genoeg om te komen. Ieder een tussen de 12 en 15 jaar is van harte welkom. De Havenmeesters Het zeer ernstige mistongeval op de autosnelweg bij Breda is voor Veilig Verkeer Nederland weer aanleiding geweest in de media opnieuw te pleiten voor het aanbrengen van meer elektronische signaleringssystemen, het geven van doel treffende verkeersvoorlichting en het koppelen van verkeersveiligheidsinfor- matie aan weersvoorspellingen op radio en televisie. Gebleken is dat weggebruikers bij dichte mist veel meer houvast moeten krijgen voor een veiliger rijgedrag. Grootschalige mistongevallen zijn namelijk een struktureel probleem, waarop de verkeersdeelnemers telkens weer in onvol doende mate blijken te zijn voorbereid. Vrijwel iederjaarisereen dag waarbij in dichte mist op grote schaal aanrijdin gen plaatsvinden. Dit soort ongevallen heeft, in termen van slachtoffers, altijd een ernstige afloop, de schade is enorm en de chaos op de wegen kompleet. Uit onderzoek is overigens gebleken dat er in Nederland geen vaste plaatsen zijn waar veelvuldig mist voorkomt. Veilig Verkeer Nederland vindt het nog altijd onjuist dat het ministerie van Ver keer en Waterstaat twee jaar geleden het idee om op bepaalde plaatsen van het auto(snel)wegennet 'hanepoten' (omgekeerde V's) op het wegdek te schilderen heeft verworpen. 'Hanepoten', die menige Nederlander van vakantiereizen in Italië en Frankrijk kent, zijn een goed hulpmiddel voor automobilisten om een veilige snelheid en volgafstand te kunnen bepalen bij mist en slecht weer. Ze zijn op een afstand van 40 meter van elkaar op het wegdek geschilderd. Op borden langs de weg wordt dan de bedoeling van de tekens verklaard en tevens een adviessnelheid gegeven die afhankelijk is van de mistomstandigheden ter plaatse. Als het zo mistig is dat de weggebruiker bij het overschrijden van een 'hanepoot' alleen nog maar het volgende teken op het wegdek kan zien, wordt hem geadvi seerd niet sneller dan 40 kilometer per uur te rijden. Zijn er twee 'hanepoten' zichtbaar, dan is de adviessnelheid 60 kilometer per uur. MIDDELBURG - De Pedagogische Akademie voor leraren Basis Onderwijs (PABO) houdt donderdag 22 november 1990 een open dag in haar gebouw aan de Kruitmolenlaan 60 te Middelburg. Belangstellenden voor de opleiding voor leraar basisonderwijs aan zowel openbare, algemeen bijzondere, protes- tants-christelijke als katholieke scholen kunnen deze dag van 09.30 tot 14.15 uur informatie krijgen over de inhoud van de opleiding. Het programma begint voor allen om half 10. Bezoekers kunnen er tevens de sfeer binnen de akademie proeven. Na ontvangst, rondleiding en algemene inleiding bestaat het programma uit het bijwonen van lessen en het spreken met huidige studenten en docenten. Bovendien kan er door middel van een videopresentatie kennis gemaakt wor den met het werken in het basis onderwijs. Alweer voor de tiende keer houdt de Koninklijke Fanfare 'Sempre Cres cendo" uit Middelharnis-Sommelsdijk haar Onderling solistenconcours, en wel op 24 november a.s. In de grote zaal van het Diekhuus, Bene den Zandpad te Middelharnis zullen diverse solisten, duo's, trio's en kwartet ten te beluisteren zijn, zowel uit het senior-orkest als uit het jeugdorkest van Sempre. Ook zal het Jeugdorkest van Sempre op deze avond een optreden verzorgen. De jeugdleden tot 18 jaar zullen weder om 'strijden" om de 'Gerrit van Lente wisseltrofee'. De jury bestaat o.a. uit de heer Arie Stolk, dirigent van Sempre en de piano begeleiding is zoals altijd in handen van Wim Soeters. Misschien bent u van plan muziekles te gaan nemen, of misschien bespeelt u al een instrument? Dan is dit een mooie gelegenheid om kennis te maken met 'Sempre Crescendo'. U bent van harte welkom op 24 novem ber in het Diekhuus te Middelharnis om 19.00 uur. De toegang is gratis. Zaterdag 17 november speelde Good- Luck z'n tweede competitiewedstrijd. Dit gebeurde opnieuw in de Staver, waar het weer gezellig druk was, tegen Schel- devogels 1. De ploeg uit Bergen op Zoom stond binnen 1 minuut al op een 1-0 achterstand. Leo van der Made benutte de strafworp die Diane Slui handig versierde. Niet lang daarna maakte Scheldevogels weer gelijk. Hierna bleven de goals een tijdje uit. Twee ploegen die aan elkaar gewaagd waren met kansen aan beide kanten. Dick Boeter nam namens Good-Luck een voorsprong door een strafworp goed af te maken. Maar weer kwam Schelde vogels langszij. Toen kreeg Good-Luck een opleving, de doelpunten vielen en het team ging soe peler draaien. Een afstandsschot van Leo van der Made. uit een goed ingestu deerde vrije worp scoorde Anton Mol en Dick Boeter schoot vanaf de middel lijn raak. Scheldevogels maakte 5-3 maar Antol Mol bracht de marge weer op 3 goals. Vlak voor rust maakte Scheldevogels er nog 6-4 van. De tweede helft zakte het niveau ver beneden peil. Zo goed als het in de eerste helft draaide, zo moeizaam ging het nu. Er werden wat slordige fouten gemaakt en Scheldevogels rook z'n kansen. Daar bij kwam nog het feit dat de scheidsrech ter bijna alles tegen Good-Luck floot. Onder de paal kon Good-Luck niets doen of er werd gefloten. In deze fase speelden ze meer tegen de scheidsrech ter dan tegen de tegenstander. Scheldevogels maakte dankbaar ge bruik van de problemen van Good- Luck en via een afstandsschot en een dubieuze strafworp was het 6-6. Leo van der Made werd nog gewisseld door Jan van der Velde maar ook deze tactische zet van coach Weydema mocht niet meer baten. In de slootminuten scoorde Scheldevo gels 6-7 en was het gedaan met de strijd. De eerste helft zag het publiek mooi korfbal met veel doelpunten. Er was echter nog een tweede helft waarbij niets meer lukte bij Good-Luck en zij ook nog werden tegengewerkt door de belang rijke man met de fluit. Jammer, want Good-Luck had vandaag beter ver diend. De wedstrijdbal van vandaag was af komstig van Formido Bouwmarkt. Vol gende week gaan we het weer proberen in de uitwedstrijd tegen Voltreffers 1 in Oosterhout. Overige uitslagen: Good-Luck 2-Ventura-Sport410 - 3 Good-Luck 3 - D.S.O. 38 - 8 Kieviten 2 - Good-Luck 46-7 Good-Luck 5 - Emerge 311 - 4 ScheldevogelsB-Good-LuckB... 3 - 2 Korvo D - Good-Luck D1 - 3 Aan de hand van het bekende artikel van de heer J. Klok (archivaris te Brielle) in 'Van Westvoorne tot St. Adolfsland' dat De Motte in 1979 uitgaf, worden de tot nu toe bekende feiten nogeens op een rijtje gezet. De ligging van het Fort is op de meest oostelijke punt van Flakkee nabij Oolt gensplaat. Tot 1594 was dit nog een uit gestrekt gorzengebied. In dat jaar werd de Weipolder gesticht. Nadat in 1571 Ooltgensplaat door de Watergeuzen was geplunderd, althans de kostbaarheden in de kerk werden weggehaald om in Engeland aan de hoogste bieder verkocht te worden, besloot men een bolwerk aan te leggen. Later noemde men dat de Schans. Op de kaart van St. Adolfsland geda teerd 1728 door Anthonie van Weel is deze Schans afgebeeld aan de buiten zijde van de polderdijk. Archeologisch onderzoek door De Motte in de jaren 1979-1987 toonde de juiste ligging van de Schans aan; nog steeds buitendijks. Afval waarmee de Schans werd aangeplempt stamt uit het laatste kwart van de zestiende eeuw. Hiermee is aangetoond dat de Schans en het latere Fort alleen hun strategische ligging gemeen hadden. Het verhaal als zou de toren van het Fort - ook wel don- jon genoemd - eveneens uit het begin van de 80-jarige oorlog stammen wordt nergens bevestigd. Zoals Klok terecht opmerkt; de landme- ters die de omgeving van Ooltgensplaat in het begin van de achttiende eeuw in kaart brachten zouden een dergelijk bouwwerk zeker hebben opgemerkt en afgebeeld hebben. Zaterdag 24 november a.s. worden door vrijwilligers van de Vereniging voor Natuur- en Landschapsbescherming Goeree-Overflakkee weer wilgen ge knot. De aktiviteiten "90/"91 beginnen aan de Krammerweg ten oosten van Oude Tonge. Het restant van de negentig te knotten wilgen is dan aan de beurt. Een ieder die iets voor het behoud van de natuurelementen wil doen, kan ons daar a.s. zaterdag bij helpen. De aktie begint om half negen en duurt tot onge veer half één. Handgereedschap en motorzaag zijn aanwezig, maar wie in bezit is van goed gereedschap kan dit zeker meenemen. Het afkomende openhaardhout zal on der de helpers worden verdeeld en ver kocht voor 10,- per m'. De Krammerweg is te bereiken via de Plattegrond van bei ton gemaaki in iSo6. In 1780, ten tijde van het uitbreken van de Vierde Engelse Oorlog, gingen de Staten grote prioriteiten stellen aan de kustverdediging van ons land. In 1793 werd vermoedelijk op de plaats van de voormalige Schans een batterij aange legd in verband met de dreigende Franse bezetting. Kort daarna werd Nederland door de Fransen bezet. Napoleon wenste vanaf Flakkee een nauwe verbinding met de verdedigings werken van Willemstad. In het eerste decennium van de 19e eeuw werd in Willemstad een Fort gebouwd, genaamd; de Ruyter en in Ooltgensplaat een Fort, genaamd; Duquesne. Zo was men in staat om de vaarroute op het Volkerak onder kruisvuur te brengen. In 1811 waren de werkzaamheden zo verre voltooid aan het Fort dat men 5 a 6000 man kan herbergen om eventueel het eiland te ontzetten. Fort Duquesne genoemd naar een Fran se Markies (1610-1688) werd omgeven door drie versterkingen zogeheten Re- douten (kleine veldschansen). Op 3 december 1990 worden de bekende telefoonnummers 003 (KNMl-weerbe- richt) en 002 (PTT-tijdmelding) gewij zigd in 06-nummers. De tijdmelding kan met ingang van die datum gebeld worden op het telefoonnummer 06- 8002; het weerbericht verhuist naar het nummer 06-8003. Het tarief van de tijd melding blijft 15 cent per oproep, dat van het weerbericht wordt 15 cent per 47 seconden of gedeelte daarvan. provinciale weg richting Oude Tonge. Voorbij Oude Tonge bij dierenpension 'Ons Eiland' rechtsaf, einde weg links de Heerendijk op en rechts naar beneden. Verdere inlichtingen: Anton Tromper(01870) 41 56 Kees van 't Zelfde(01870) 55 66 Het Fort is trapeziumvormig; de wallen zijn van halve en hele bastions voorzien. Zoals gebruikelijk in die tijd, werd op het terreplein van het Fort een stenen geschutstoren gebouwd. Deze bestaat uit twee bouwlagen. Het onderste deel deed dienst als kruitopslagplaats. Boven in verbleven tijdens dienst de man schappen. Het kolossale karakter van zo'n kruitto- ren is er kennelijk de oorzaak van dat men dit bouwwerk een hogere ouder dom toeschrijft dan de rest van het Fort. Al met al is het Fort te Ooltgensplaat een monumentaal bouwwerk uit het begin van de vorige eeuw, dat zeker onze belangstelling waard is en door een goed beheer voor de toekomst behouden moet blijven! Want dat is om met de heer Klok te spre ken; het waarachtig wel waard! OUDDORP Op D.V. zaterdag 24 november hopen we onze najaarsverko ping te houden van het zendingswinkel tje. Naast de u bekende artikelen heb ben wij ook weer onze kerst- en nieuw jaarskaarten. Via de fam. J. v. d. Perk hebben we een aantal zeer goedkope CD's en MC's ontvangen. We hebben ook de Kerst CD's van het Mannenkoor 'Ethan' te Yerseke en van Martin Mans, alsmede de opname van Pieter Heykoop. Verder vertelcassettes, ook voor de Kerst en preekcassettes. U bent allen hartelijk welkom in het zaaltje van de kerk der Ger. Gem. Zaterdag 24 november van 10-12 en van 1-4 uur. In Frankrijk gaan wonen onbetaalbaar? Niet voor kopers van een fles Gaston de Lagrange cognac. In oktober lan ceert importeur Martini Rossi een originele aktie in de slijterijen; bij elke fles Gaston de Lagrange cognac een stukje grond in Frankrijk! De grondeigenaren in spé hoe ven er geen slok minder om te drinken, want de grond kost ze geen franc. Natuurlijk is het lapje grond gelegen in de Cognac-streek, het epicentrum van de wereldberoemde Franse drank. Gaston de Lagrange oogst er een cognac, die bij de ken ners bekend is om z'n magnifieke smaak. Binnenkort kan de kennissenkring van Gaston de Lagrange wel eens flink uitgebreid worden. Elke koper van een fles (VSOP en Napoleon) wordt grondbezitter in Frankrijk. Gratuit! „Voor dat doel hebben we een vierkante meter grond aan gekocht in de Cognac", zegt produkt manager Jurriaan Tas van Martini Rossi in Gouda, „ledere koper die de bon invult, wordt mede-eigenaar van die vierkante meter. Ja, alles gaat helemaal officieel. Onze notaris ter plekke schrijft de aktes op naam uit en die sturen wij de mensen vervolgens thuis". Kopers kunnen dus met een heuse akte 'pronken' over hun nieuwe status als grondbezitter in Frankrijk. Het enige wat zij moeten doen is een fles Gaston de Lagrange kopen en de bon opsturen. Hoewel het aantal eigenaren van een meter grond in principe onbeperkt kan zijn, is de voorraad Gaston de Lagrange dat niet. Enige slagvaar digheid is geboden dus. De flessen zijn op het cognac- schap in de slijterij te herkennen aan het aktielabel.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 5