De Bergrede - Pastoraal uitgelegd Westminster Chapel 'Helmen, van Casque Adrian tot US Fritz' H^ ^\3. LEDERKLEDING LEDERMODE LEDEREN PARKA'S 398.- LEDERMODE Een feestje zonHer alcohol. Is dat leuk? "ura {S n Sf^-" Geslaagd jubileumconcert 'Ons Koor' is een kwestie van vertrouwen WSSKAAN8ISDIN6 wandtegels Restantenhal 't Hoad Boekbespreking: Westtninster Chapel r/M BJadz. 3 'Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen'. Het is niet verrassend dat deze Zaligspreking als eerste komt, omdat ze dui delijk de sleutel is van alles wat daarna volgt. Er is zonder enige twijfel een zeer duidelijke volgorde in deze Zaligsprekingen. Dit is noodzakelijkerwijs de Zaligspreking die als eerste komt omdat zonder haar er geen ingang in het Koninkrijk der hemelen mogelijk is. Er is niemand in het Koninkrijk Gods die niet arm van geest is. Het is een essentieel onderdeel van het Evangelie dat overtuiging van zonde altijd voorafgaat aan bekering; het Evangelie van Christus veroordeelt voordat het vrijspreekt. Met andere woorden: de Bergrede bereikt ons en zegt: daar is de berg die u moet beklimmen, de hoogte die u moet overwinnen; en als u naar de berg kijkt waarvan u gezegd is die te bestijgen, is het eerste dat u zich moet reali seren, dat u het niet kunt, dat u totaal onbekwaam bent in en van uzelf, en dat elke poging om dit in eigen kracht te doen een stellig bewijs is dat u de zaak niet begrepen hebt. Ze veroordeelt al dadelijk in het begin de visie die haar beschouwt als een programma om onmiddellijk door de mens, zoals hij op dat moment is, in werking gezet te worden. Last des Heeren Vreze des Heeren BUCKINHAM GATE, LONDON, SWIE 6BS James'i Underground StatiofV'';:c« ■.j> Bus Station Victoria jtC'Slation (British Rail and Underqfourïd District; A :^s^ Circle A Victoria linnr>) De speciaalzaak met 40-jarige ervaring in SUÈDE, LEDER- EN LAMSVACHTKLEDING Voor HEM en HAAR Normale prijs 598,- DEZE WEEK HET ADRES BEKEND OM HAAR SERVICE EN VAKMANSCHAP Kolveniershof 25, GOES, tel. (01100) 2 35 11 P.S. Bij aankoop van een lederen kledingstuk wordt tolgeld vergoed. INTERNATIONALE BRUIDSMODE BRUIDSMODE St. Domusstraat 2-4 ZIERIKZEE Zoekt u voor een koopje? Kijk bij: Oosthavendijk 52 Middeiharnis Tel. (01870) 24 16 Happy hour...? VRIJDAG 16 NOVEMBER 1990 „EILANDEN NIEUWS' Deze woorden zijn van een groot predi ker. Vele jaren verkondigde hij in ge trouwheid het Woord van zijn Zender, en dat midden in een wereldstad. Ik doel op dr. D. Martyn Lloyd Jones 1899-1981 die vanaf 1939 verbonden was aan West- minster Chapel, vlakbij Buckingham Palace, hartje Londen. 'De laatste der Puriteinen', zo werd (en wordt) hij wel genoemd. In de Engelse taalwereld verschenen van hem tientallen boeken: lezingen, bijbelstudies, maar ook preken. Vele bij belboeken behandelde hij successieve lijk vanaf zijn kansel: zijn publicaties zijn er nog getuige van. De laatste tijd werden er enkele in het Nederlands ver taald. Zo ook die over de Bergrede; het citaat waarmee dit artikel inzet, is daar uit genomen. Lloyd Jones legde de Bergrede uit in zes tig preken. De schriftelijke weergave daarvan verscheen in Engeland in 1987. Drs. H. de Deugd vertaalde ze onlangs in onze taal en uitgeverij Groen te Lei den bracht ze uit in twee fraaie, kloe ke delen. Ongeveer tegelijkertijd kwam bij De Banier te Utrecht de vertaling van een serie Bijbellezingen over Efeze 5:18 tot 6:9 uit; de vertaling is van dr. R. Schoon hoven. In deze bespreking beperk ik me met name tot de studies over de Berg rede, hoewel de aanbeveling gelijkelijk beide bundels betreft. Welnu - het eerste deel zet in met een hoofdstuk dat enkele biografische aan tekeningen bevat van de hand van drs. Joz. A. de Koeijer, hervormd predikant te Wilnis. 'De praktizijn', zo typeert hij Lloyd-Jones. 'The Doctor', aldus de aan duiding door het eenvoudige gemeente- lid. En met deze twee trefwoorden samen wordt misschien wel een goede kenschets van deze prediker en zijn boodschap gegeven. Hij was zeer intelligent. Op prille leeftijd behaalde hij het artsendiploma, en enige tijd later al werd hij toegelaten tot het Koninklijk College van Artsen. Een grote toekomst in die sektor ruilde hij echter in voor een eenvoudige predikan- tenbestaan, toen namelijk de last des Heeren op zijn hart werd gelegd. Hij stelde zijn briljante gaven in de dienst van de Evangelieverkondiging. En dat hij grote gaven van Bijbeluitleg bezat, tonen zijn geschriften overtuigend. Maar 'the Doctor' was niet alleen ge leerd. Hij was ook de 'praktizijn' die de praktijk der godzaligheid èn kende èn beoefende èn predikte. Zijn theologie was een bevindelijke godgeleerdheid. Aan de wetenschap paarde hij vroom heid. De diepte van zijn prediking was gelegen in de ernst, de zeggingskracht, het eeuwige, het persoonlijke, het diep- bevindelijke. Hij volstond in zijn bedie ning niet met een objektieve weergave van de stand van zaken, maar hij wor stelde om het behoud van zijn hoorders. En hen die in meerdere of mindere mate iets kenden van het leven der genade gaf hij leiding en onderwijs. Opdat ze hech ter en vaster zouden zijn gefundeerd in de kennis van de Heere Jezus Christus en opdat zij die vrachten zouden verto nen die een klare blijk van het nieuwe leven zijn. Aan de aantekeningen van ds. De Koeijer ontleen ik het geven dat zijn befaamde studies over de diverse brie ven van Paulus en Petms. alsmede over de Bergrede uit de na-oorlogse tijd dateren. Op oud-calvijnse wijze werkt hij een Bijbel boek door, waarbij hij meer Schrift- dan tekstmatig te werk gaat. 'De Bergrede' is hiervan een treffend voorbeeld. Met deze studies wil hij het volk opnieuw in aanra king brengen met de leerinhouden van de Schrift, met de fundamenten van de Kerk. Hij beoogt een herbestudering en herbele ving van de reformatorische en puriteinse erfenis. Zijn verklaringen zijn doorweven met de namen van de groten uit de kerkge schiedenis: Bunyan. Luther, Calvijn, Owen. Whitefleld, Edwards en Spurgeon. Het is niet zo gemakkelijk in kort bestek een karakteristiek van Lloyd-Jones' uit leg te geven. Ze is zodanig vol en rijk dat alleen een uitvoerige uiteenzetting met vele citaten aan de inhoud van deze boe ken recht zou doen. Een enkele duiding. In de hoop dat u er smaak in krijgt. Laat ik allereerst noemen wat me vooral als formeel punt opviel: de schrijver maakt het Schriftgedeelte dat hij behan delt volstrekt helder door - en dat door beide boeken heen - daarvan steeds de onderverdeling en het totale verband weer te geven. Zo wijdt hij het gehele 'hoofdstuk twee' aan een analyse van de Bergrede zelf En impliciet trekt hij daar geestelijke lessen en gevolgtrekkingen uit. Op dezelfde wijze wordt iets verder in het eerste deel het onderlinge verband A special welcom awaits all who are newcomers to London Tel.no. 01 834.1731 Zaterdag 10 november hield het Man nenkoor 'Ons Koor' haar jubileumcon cert in de Herv. Kerk te Sommelsdijk t.g.v. hun 55-jarig bestaan. Van het gehele eiland en daarbuiten waren vele muziekliefhebbers naar Som melsdijk gekomen om in een geheel gevulde kerk te luisteren wat het man nenkoor te bieden had. Gezien het pro gramma waren de verwachtingen hoog gespannen. Het mannenkoor 'Ons Koor' opende de avond met een drietal gedragen num mers. Het koor klonk prachtig homo geen en het publiek luisterde ademloos. Met tenorsolist Jan Ossevoort werd samen het Panis Angelicus vertolkt, wat prachtig klonk met orgelbegeleiding van Wim Soeters. Vervolgens was het de beurt aan het Oeral Kozakkenkoor om zich te laten horen. Met hun oud-Russische liturgi sche muziek werd van fluisterzacht tot beheerst hard gezongen. Dit koor heeft goede stemmen in zich en wordt met strakke hand gedirigeerd door Marcel Verhoeff Het was de moeite waard om naar te luisteren. Tenorsolist Jan Ossevoort nam een drie tal solo's voor zijn rekening met Wim Soeters aan de vleugel. Een prachtige stem in een akoestisch schitterende mimte. Het tweede gedeelte van het programma was wat vrolijker wat betreft program makeuze van beide koren en werd zeer gewaardeerd door het publiek. Vooral de stukken met koor en solist waren een mooi geheel. Na staande ovaties aan de medewerken den ging iedereen voldaan huiswaarts, want het was een kwalitatief hoogstaand concert. Het mannenkoor kan dan ook terugzien op een geslaagd jubileumjaar. Eerst de reis naar Italië en nu dit concert met zoveel succes afgesloten. De volgende optredens van het man nenkoor zij n op 17 december in de Herv. Kerk te Sommelsdijk samen met One More Voice het jaarlijkse Kerstconcert. 21 december medewerking aan een Kerstzangavond in De Staver en 8 april 1991 medewerking aan een avond van Het Vervolgd Christendom met Rei- nata Heemskerk. Het Legermuseum in Delft toont van 1 december 1990 tot en met 7 april 1991 de tijdelijke tentoonstelling 'Helmen, van Casque Adrian tot US Fritz'. In een grote verscheidenheid en variatie wordt de ontwikkeling van de moderne helm gepresenteerd. De direkte aanleiding voor de expositie is een grote donatie van militaire helmen door de tekenaar van politieke prenten, Fritz Behrendt. De helm heeft door de eeuwen heen altijd drie funkties gehad: hij beschermt het hoofd, is statussymbool en onderscheidt vriend van vijand. De helm zoals wij die kennen is afgeleid van Westeuropese exemplaren, die gedragen werden door geharnaste strijders in II 00 tot 1650. Naast antieke heimem zijn ook de eerste stalen helmen tentoongesteld, die in de Eerste Wereldoorlog werden gedragen. In 1914 groeide de behoefte aan een goede hoofdbescherming. De Fransen namen het initiatief om een sta len helm te ontwikkelen, waarbij het ontwerp van generaal Adrian model stond. Spoedig verschenen ook de Engelse 'Tin-hat' en de Duitse 'Stahl- helm' op het strijdtoneel. Behalve deze drie bekende modellen zijn de vele variaties, uit vele landen tentoongesteld. Ook de modernste Amerikaanse helm - gemaakt van de kunststof Kevlar - is te zien. Deze helm draagt de bij naam 'Fritz', vanwege de gelijkenis met een Duits model. De ontwikkeling van militaire helmen heeft grote invloed gehad op het gebruik van hoofdbe scherming in de rest van de samenleving. Op de expositie wordt daarom bij zondere aandacht besteed aan veiligheidshelmen, industriële helmen en helmen voor gebruik in de sport en verkeer. (O yL^^^I Dr. Lloyd-Jones was vele Jaren voorganger van de Westminster Chapel te Londen. tussen de onderscheidene Zaligsprekin gen duidelijk - welk een boodschap spreekt al niet daaruit! In dit verband noem ik ook het hofodstuk over 'De let teren de geest' dat een zeer verhelderend zicht geeft op het gedeelte van de Berg rede dat met vers 21 van Mattheüs 5 begint. Als tweede punt wijs ik erop dat Lloyd- Jones zo nadrukkelijk steeds de beteke nis van Gods Wet aangeeft. En dat in al z'n funkties, zoals de gereformeerde belijdenis daarover spreekt. Heel belang rijk is in dit verband het 18e hoofdstuk uit deel I dat de verhouding van de Heere Christus tot de Wet Gods laat zien. „In zekere zin", zo lezen we, „werd de Wet gegeven om de mens te laten zien dat hij zich nooit voor God zou kunnen rechtvaardigen, en opdat we tot Christus gebracht zouden mogen worden. In de woorden van Paulus: de Wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaar digd worden". Als we geen duidelijk begrip hebben van de Wet, zullen we nooit de betekenis van het kruis be grijpen. Direct hiermee verband houdende zou ik vervolgens willen accentueren dat Lloyd-Jones zijn hoorders en lezers eer lijk behandelt. Hij spreekt hen aan in wat ze zijn. Mensen buiten de kennis van de HEERE en Zijn Christus zijn hulpeloos en hopeloos. Alleen door een almachtig werk van Hem Zelf en uit genade alleen is er zaligheid. Zulk een zaligheid die nu in Christus voorhan den is. Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden. Wat zij verlangen zal hen gegeven worden. Hier heeft u het hele Evangelie. Hier openbaart zich het Evangelie van genade: de gerechtigheid is volledig een gave Gods. U zult nooit uzelf met gerechtig heid kunnen vervullen: zonder Hem zult u nooit de gelukzaligheid vinden. Om dit te verkrijgen moet u slechts uw volkomen armoede of ellende beseffen. Dat is alles. Als u en ik onze ellende kennen, deze hongeren dit omkomen van de honger, deze dood die in ons is, dan zal God ons verzadigen, dan zal God ons deze gezegende gave geven. En die tot Mij komt zal ik geenszins uit werpen. Deze volkomen ontlediging aan eigen mogelijkheden en dit geheel geworpen worden op een Ander - deze houding en deze aansporing weerspreken een opti mistische kijk op menselijk kunnen. Inclusief van de mens die genade ont ving. Het zal dan ook niet verwonderen dat de spits van Lloyd-Jones' preken niet ligt in activisme en dadendrang, maar in een afhankelijk leven in de vreze des HEEREN. In een leven dat het ook voor de praktijk van de heiligmaking alles van de HEERE Zelf verwacht. Ik zou naar verscheidene pagina's kun nen verwijzen waar dat blijkt. Overigens - het ligt geheel in de lijn van Jezus' pre diking vanaf de berg. Wie zullen de aarde beërven? De zachtmoedigen. Wien is het Koninkrijk der hemelen? De armen van geest. Het fragment waarmee deze bespreking begon, geeft het ook al aan. „Er is voor de mens niets rampzali ger dan te denken dat hij de Zaligspre kingen zomaar in de praktijk kan proberen te brengen. Deze Zaligspre kingen herinneren ons er aan dat dit volslagen onmogelijk is. Het gaat om) het geduldige wachten totdat G6d de volheid schenkt die alleen Hij kan geven". Maar laat dit niet in mindering komen op een leven waarin de vruchten van het geloof aanwezig zijn. Want om de vruchten zal het gaan, om het heilige leven, om de praktijk der godzaligheid; de vreze des HEEREN. De Bergrede herinnert ons er krachtig aan dat een christen noodzakelijkerwijs iemand is die in de vreze Gods leeft. Hier is het leven waar we toe geroepen zijn, en ik houd staande dat, als nu iedere christen in de kerk naar de Bergrede leefde, de grote opwekking waar we voor bidden en waar we naar verlangen, al zou zijn begonnen. Er zouden verbazingwekkende en verbijste rende dingen gebeuren. De wereld zou geschokt zijn en mannen en vrouwen zou den getrokken en aangetrokken worden door onze Heere en Heiland Jezus Christus. N.a.v. Dr. D. Martyn Lloyd-Jones, De Bergrede, pastoraal uitgelegd. Delen 1 en 2. Uitgeverij J. J. Groen Zn., Leiden. 320 resp. 328 pag. Prijs 49,- per deel (gebonden) of ƒ39,- per deel (paperback). Dr. D. Martyn Lloyd-Jones, Wordt niet dronken in wijn. Het werk van de Heilige Geest in tiet huwelijk, gezin en werk. Uitgeverij De Banier te Utrecht. Paperback. 356 pag. Prijs 28.50. Middeiharnis J. M. J. Kieviet (01110) 1 52 04 Dat kan best leuk zijn. Het is natuurlijk waar dat de meeste mensen lekker loskomen na een alcoholisch drankje, en dat we ook gewend zijn om op feestjes lekker te drinken. Daar is op zich niets op tegen. Maar bedenk wel, dat als je een feestje geeft, je ook voor een deel verantwoordelijk bent voor je vrienden. Het aardige is dat iedereen zo lang zamerhand wel weet dat je rekening met je vervoer moet houden als je naar een feestje gaat. Je maakt afspraken wie er drinkt, en wie er rijdt. Of je neemt een taxi, of ander openbaar vervoer. Dat is gelukkig al heel gewoon. Maar er zijn veel meer gelegenheden die niet direct feestjes te noemen zijn, maar waar toch gedronken wordt. Recepties, de happy hour op de zaak, een gezellige lunch, een etentje met vrienden... Zo zijn er elke week wel momenten waarbij alcohol gedronken wordt, en mensen ongemerkt toch met een slok op in de auto stappen. Die momenten zij erg gevaarlijk. We zijn wel gewend om op te passen, en niet te rijden met alcohol, maar alcoholgebruik is in het dagelijks leven heel gewoon geworden. We drinken eigenlijk minder op feestjes, maar meer bij andere gele genheden en vaak overdag. En bij die andere gelegenheden zijn we toch geneigd om gewoon in de auto te stappen... Ook een fietser met een slok op is strafbaar Iedereen mag natuurlijk voor zich zelf (of haarzelf) bepalen hoeveel hij of zij drinkt. Zolang een ander daar geen last van heeft is dat gewoon je eigen zaak. Maar op het moment dat iemand die alcohol gedronken heeft zich in het verkeer begeeft, dan is het niet meer zijn of haar zaak. En het maakt niet uit of je op de fiets stapt, in de auto of op de brommer... alcohol en verkeer gaan nooit samen. Het mag gewoon niet, sterker nog, het is altijd strafbaar. Wist je overigens dat je na een avondje flink drinken de volgende ochtend nog steeds moet oppas sen? Alcohol heeft tijd nodig om af te breken. Vijf kwartier voor één glas alcohol, ongeacht de soort al cohol. Dus reken maar uit hoe lang je moet slapen voor alles wat je genuttigd hebt uit je lijf is... Veel liefs en rijd veilig. Uw Wilhelmina Dücker. BBJig^ Veilig Verkeer Nederland

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 11