De Bergrede -
Pastoraal uitgelegd
Westminster Chapel
'Helmen,
van Casque Adrian
tot US Fritz'
H^
^\3.
LEDERKLEDING
LEDERMODE
LEDEREN PARKA'S
398.-
LEDERMODE
Een feestje zonHer
alcohol. Is dat leuk?
"ura
{S
n
Sf^-"
Geslaagd jubileumconcert
'Ons Koor'
is een kwestie van vertrouwen
WSSKAAN8ISDIN6
wandtegels
Restantenhal
't Hoad
Boekbespreking:
Westtninster
Chapel
r/M
BJadz. 3
'Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het Koninkrijk der hemelen'.
Het is niet verrassend dat deze Zaligspreking als eerste komt, omdat ze dui
delijk de sleutel is van alles wat daarna volgt. Er is zonder enige twijfel een
zeer duidelijke volgorde in deze Zaligsprekingen. Dit is noodzakelijkerwijs
de Zaligspreking die als eerste komt omdat zonder haar er geen ingang in
het Koninkrijk der hemelen mogelijk is. Er is niemand in het Koninkrijk
Gods die niet arm van geest is. Het is een essentieel onderdeel van het
Evangelie dat overtuiging van zonde altijd voorafgaat aan bekering; het
Evangelie van Christus veroordeelt voordat het vrijspreekt.
Met andere woorden: de Bergrede bereikt ons en zegt: daar is de berg die u
moet beklimmen, de hoogte die u moet overwinnen; en als u naar de berg
kijkt waarvan u gezegd is die te bestijgen, is het eerste dat u zich moet reali
seren, dat u het niet kunt, dat u totaal onbekwaam bent in en van uzelf, en dat
elke poging om dit in eigen kracht te doen een stellig bewijs is dat u de zaak
niet begrepen hebt. Ze veroordeelt al dadelijk in het begin de visie die haar
beschouwt als een programma om onmiddellijk door de mens, zoals hij op
dat moment is, in werking gezet te worden.
Last des Heeren
Vreze des Heeren
BUCKINHAM GATE, LONDON, SWIE 6BS
James'i
Underground
StatiofV'';:c«
■.j>
Bus Station Victoria
jtC'Slation (British Rail and
Underqfourïd District; A
:^s^ Circle A Victoria linnr>)
De speciaalzaak met 40-jarige ervaring in
SUÈDE, LEDER- EN LAMSVACHTKLEDING
Voor HEM en HAAR
Normale prijs 598,-
DEZE WEEK
HET ADRES BEKEND OM HAAR SERVICE
EN VAKMANSCHAP
Kolveniershof 25, GOES, tel. (01100) 2 35 11
P.S. Bij aankoop van een lederen kledingstuk wordt tolgeld vergoed.
INTERNATIONALE
BRUIDSMODE
BRUIDSMODE
St. Domusstraat 2-4
ZIERIKZEE
Zoekt u
voor een koopje?
Kijk bij:
Oosthavendijk 52
Middeiharnis
Tel. (01870) 24 16
Happy hour...?
VRIJDAG 16 NOVEMBER 1990
„EILANDEN NIEUWS'
Deze woorden zijn van een groot predi
ker. Vele jaren verkondigde hij in ge
trouwheid het Woord van zijn Zender,
en dat midden in een wereldstad. Ik doel
op dr. D. Martyn Lloyd Jones 1899-1981
die vanaf 1939 verbonden was aan West-
minster Chapel, vlakbij Buckingham
Palace, hartje Londen. 'De laatste der
Puriteinen', zo werd (en wordt) hij wel
genoemd.
In de Engelse taalwereld verschenen
van hem tientallen boeken: lezingen,
bijbelstudies, maar ook preken. Vele bij
belboeken behandelde hij successieve
lijk vanaf zijn kansel: zijn publicaties
zijn er nog getuige van. De laatste tijd
werden er enkele in het Nederlands ver
taald. Zo ook die over de Bergrede; het
citaat waarmee dit artikel inzet, is daar
uit genomen.
Lloyd Jones legde de Bergrede uit in zes
tig preken. De schriftelijke weergave
daarvan verscheen in Engeland in 1987.
Drs. H. de Deugd vertaalde ze onlangs
in onze taal en uitgeverij Groen te Lei
den bracht ze uit in twee fraaie, kloe
ke delen.
Ongeveer tegelijkertijd kwam bij De
Banier te Utrecht de vertaling van een
serie Bijbellezingen over Efeze 5:18 tot
6:9 uit; de vertaling is van dr. R. Schoon
hoven. In deze bespreking beperk ik me
met name tot de studies over de Berg
rede, hoewel de aanbeveling gelijkelijk
beide bundels betreft.
Welnu - het eerste deel zet in met een
hoofdstuk dat enkele biografische aan
tekeningen bevat van de hand van drs.
Joz. A. de Koeijer, hervormd predikant
te Wilnis. 'De praktizijn', zo typeert hij
Lloyd-Jones. 'The Doctor', aldus de aan
duiding door het eenvoudige gemeente-
lid. En met deze twee trefwoorden
samen wordt misschien wel een goede
kenschets van deze prediker en zijn
boodschap gegeven.
Hij was zeer intelligent. Op prille leeftijd
behaalde hij het artsendiploma, en
enige tijd later al werd hij toegelaten tot
het Koninklijk College van Artsen. Een
grote toekomst in die sektor ruilde hij
echter in voor een eenvoudige predikan-
tenbestaan, toen namelijk de last des
Heeren op zijn hart werd gelegd. Hij
stelde zijn briljante gaven in de dienst
van de Evangelieverkondiging. En dat
hij grote gaven van Bijbeluitleg bezat,
tonen zijn geschriften overtuigend.
Maar 'the Doctor' was niet alleen ge
leerd. Hij was ook de 'praktizijn' die de
praktijk der godzaligheid èn kende èn
beoefende èn predikte. Zijn theologie
was een bevindelijke godgeleerdheid.
Aan de wetenschap paarde hij vroom
heid. De diepte van zijn prediking was
gelegen in de ernst, de zeggingskracht,
het eeuwige, het persoonlijke, het diep-
bevindelijke. Hij volstond in zijn bedie
ning niet met een objektieve weergave
van de stand van zaken, maar hij wor
stelde om het behoud van zijn hoorders.
En hen die in meerdere of mindere mate
iets kenden van het leven der genade gaf
hij leiding en onderwijs. Opdat ze hech
ter en vaster zouden zijn gefundeerd in
de kennis van de Heere Jezus Christus
en opdat zij die vrachten zouden verto
nen die een klare blijk van het nieuwe
leven zijn.
Aan de aantekeningen van ds. De
Koeijer ontleen ik het geven dat zijn
befaamde studies over de diverse brie
ven van Paulus en Petms. alsmede over
de Bergrede uit de na-oorlogse tijd
dateren.
Op oud-calvijnse wijze werkt hij een Bijbel
boek door, waarbij hij meer Schrift- dan
tekstmatig te werk gaat. 'De Bergrede' is
hiervan een treffend voorbeeld. Met deze
studies wil hij het volk opnieuw in aanra
king brengen met de leerinhouden van de
Schrift, met de fundamenten van de Kerk.
Hij beoogt een herbestudering en herbele
ving van de reformatorische en puriteinse
erfenis. Zijn verklaringen zijn doorweven
met de namen van de groten uit de kerkge
schiedenis: Bunyan. Luther, Calvijn, Owen.
Whitefleld, Edwards en Spurgeon.
Het is niet zo gemakkelijk in kort bestek
een karakteristiek van Lloyd-Jones' uit
leg te geven. Ze is zodanig vol en rijk dat
alleen een uitvoerige uiteenzetting met
vele citaten aan de inhoud van deze boe
ken recht zou doen. Een enkele duiding.
In de hoop dat u er smaak in krijgt.
Laat ik allereerst noemen wat me vooral
als formeel punt opviel: de schrijver
maakt het Schriftgedeelte dat hij behan
delt volstrekt helder door - en dat door
beide boeken heen - daarvan steeds de
onderverdeling en het totale verband
weer te geven. Zo wijdt hij het gehele
'hoofdstuk twee' aan een analyse van de
Bergrede zelf En impliciet trekt hij daar
geestelijke lessen en gevolgtrekkingen
uit. Op dezelfde wijze wordt iets verder
in het eerste deel het onderlinge verband
A special welcom awaits all who are newcomers to London
Tel.no. 01 834.1731
Zaterdag 10 november hield het Man
nenkoor 'Ons Koor' haar jubileumcon
cert in de Herv. Kerk te Sommelsdijk
t.g.v. hun 55-jarig bestaan.
Van het gehele eiland en daarbuiten
waren vele muziekliefhebbers naar Som
melsdijk gekomen om in een geheel
gevulde kerk te luisteren wat het man
nenkoor te bieden had. Gezien het pro
gramma waren de verwachtingen hoog
gespannen.
Het mannenkoor 'Ons Koor' opende de
avond met een drietal gedragen num
mers. Het koor klonk prachtig homo
geen en het publiek luisterde ademloos.
Met tenorsolist Jan Ossevoort werd
samen het Panis Angelicus vertolkt, wat
prachtig klonk met orgelbegeleiding
van Wim Soeters.
Vervolgens was het de beurt aan het
Oeral Kozakkenkoor om zich te laten
horen. Met hun oud-Russische liturgi
sche muziek werd van fluisterzacht tot
beheerst hard gezongen. Dit koor heeft
goede stemmen in zich en wordt met
strakke hand gedirigeerd door Marcel
Verhoeff Het was de moeite waard om
naar te luisteren.
Tenorsolist Jan Ossevoort nam een drie
tal solo's voor zijn rekening met Wim
Soeters aan de vleugel. Een prachtige
stem in een akoestisch schitterende
mimte.
Het tweede gedeelte van het programma
was wat vrolijker wat betreft program
makeuze van beide koren en werd zeer
gewaardeerd door het publiek. Vooral de
stukken met koor en solist waren een
mooi geheel.
Na staande ovaties aan de medewerken
den ging iedereen voldaan huiswaarts,
want het was een kwalitatief hoogstaand
concert.
Het mannenkoor kan dan ook terugzien
op een geslaagd jubileumjaar. Eerst de
reis naar Italië en nu dit concert met
zoveel succes afgesloten.
De volgende optredens van het man
nenkoor zij n op 17 december in de Herv.
Kerk te Sommelsdijk samen met One
More Voice het jaarlijkse Kerstconcert.
21 december medewerking aan een
Kerstzangavond in De Staver en 8 april
1991 medewerking aan een avond van
Het Vervolgd Christendom met Rei-
nata Heemskerk.
Het Legermuseum in Delft toont van 1 december 1990 tot en met 7 april 1991
de tijdelijke tentoonstelling 'Helmen, van Casque Adrian tot US Fritz'. In
een grote verscheidenheid en variatie wordt de ontwikkeling van de
moderne helm gepresenteerd. De direkte aanleiding voor de expositie is een
grote donatie van militaire helmen door de tekenaar van politieke prenten,
Fritz Behrendt. De helm heeft door de eeuwen heen altijd drie funkties
gehad: hij beschermt het hoofd, is statussymbool en onderscheidt vriend
van vijand. De helm zoals wij die kennen is afgeleid van Westeuropese
exemplaren, die gedragen werden door geharnaste strijders in II 00 tot 1650.
Naast antieke heimem zijn ook de eerste stalen helmen tentoongesteld, die
in de Eerste Wereldoorlog werden gedragen. In 1914 groeide de behoefte aan
een goede hoofdbescherming. De Fransen namen het initiatief om een sta
len helm te ontwikkelen, waarbij het ontwerp van generaal Adrian model
stond. Spoedig verschenen ook de Engelse 'Tin-hat' en de Duitse 'Stahl-
helm' op het strijdtoneel. Behalve deze drie bekende modellen zijn de vele
variaties, uit vele landen tentoongesteld. Ook de modernste Amerikaanse
helm - gemaakt van de kunststof Kevlar - is te zien. Deze helm draagt de bij
naam 'Fritz', vanwege de gelijkenis met een Duits model. De ontwikkeling
van militaire helmen heeft grote invloed gehad op het gebruik van hoofdbe
scherming in de rest van de samenleving. Op de expositie wordt daarom bij
zondere aandacht besteed aan veiligheidshelmen, industriële helmen en
helmen voor gebruik in de sport en verkeer.
(O
yL^^^I
Dr. Lloyd-Jones was vele Jaren voorganger van de Westminster Chapel te Londen.
tussen de onderscheidene Zaligsprekin
gen duidelijk - welk een boodschap
spreekt al niet daaruit! In dit verband
noem ik ook het hofodstuk over 'De let
teren de geest' dat een zeer verhelderend
zicht geeft op het gedeelte van de Berg
rede dat met vers 21 van Mattheüs 5
begint.
Als tweede punt wijs ik erop dat Lloyd-
Jones zo nadrukkelijk steeds de beteke
nis van Gods Wet aangeeft. En dat in al
z'n funkties, zoals de gereformeerde
belijdenis daarover spreekt. Heel belang
rijk is in dit verband het 18e hoofdstuk
uit deel I dat de verhouding van de
Heere Christus tot de Wet Gods laat
zien. „In zekere zin", zo lezen we, „werd
de Wet gegeven om de mens te laten zien
dat hij zich nooit voor God zou kunnen
rechtvaardigen, en opdat we tot Christus
gebracht zouden mogen worden. In de
woorden van Paulus: de Wet is onze
tuchtmeester geweest tot Christus, opdat
wij uit het geloof zouden gerechtvaar
digd worden". Als we geen duidelijk
begrip hebben van de Wet, zullen we
nooit de betekenis van het kruis be
grijpen.
Direct hiermee verband houdende zou
ik vervolgens willen accentueren dat
Lloyd-Jones zijn hoorders en lezers eer
lijk behandelt. Hij spreekt hen aan in
wat ze zijn. Mensen buiten de kennis
van de HEERE en Zijn Christus zijn
hulpeloos en hopeloos. Alleen door een
almachtig werk van Hem Zelf en uit
genade alleen is er zaligheid. Zulk een
zaligheid die nu in Christus voorhan
den is.
Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de
gerechtigheid, want zij zullen verzadigd
worden. Wat zij verlangen zal hen gegeven
worden. Hier heeft u het hele Evangelie.
Hier openbaart zich het Evangelie van
genade: de gerechtigheid is volledig een
gave Gods. U zult nooit uzelf met gerechtig
heid kunnen vervullen: zonder Hem zult u
nooit de gelukzaligheid vinden. Om dit te
verkrijgen moet u slechts uw volkomen
armoede of ellende beseffen. Dat is alles. Als
u en ik onze ellende kennen, deze hongeren
dit omkomen van de honger, deze dood die
in ons is, dan zal God ons verzadigen, dan
zal God ons deze gezegende gave geven. En
die tot Mij komt zal ik geenszins uit
werpen.
Deze volkomen ontlediging aan eigen
mogelijkheden en dit geheel geworpen
worden op een Ander - deze houding en
deze aansporing weerspreken een opti
mistische kijk op menselijk kunnen.
Inclusief van de mens die genade ont
ving. Het zal dan ook niet verwonderen
dat de spits van Lloyd-Jones' preken niet
ligt in activisme en dadendrang, maar in
een afhankelijk leven in de vreze des
HEEREN. In een leven dat het ook voor
de praktijk van de heiligmaking alles
van de HEERE Zelf verwacht.
Ik zou naar verscheidene pagina's kun
nen verwijzen waar dat blijkt. Overigens
- het ligt geheel in de lijn van Jezus' pre
diking vanaf de berg. Wie zullen de
aarde beërven? De zachtmoedigen.
Wien is het Koninkrijk der hemelen? De
armen van geest. Het fragment waarmee
deze bespreking begon, geeft het ook al
aan. „Er is voor de mens niets rampzali
ger dan te denken dat hij de Zaligspre
kingen zomaar in de praktijk kan
proberen te brengen. Deze Zaligspre
kingen herinneren ons er aan dat dit
volslagen onmogelijk is. Het gaat
om) het geduldige wachten totdat G6d
de volheid schenkt die alleen Hij kan
geven".
Maar laat dit niet in mindering komen
op een leven waarin de vruchten van het
geloof aanwezig zijn. Want om de
vruchten zal het gaan, om het heilige
leven, om de praktijk der godzaligheid;
de vreze des HEEREN.
De Bergrede herinnert ons er krachtig aan
dat een christen noodzakelijkerwijs iemand
is die in de vreze Gods leeft. Hier is het
leven waar we toe geroepen zijn, en ik houd
staande dat, als nu iedere christen in de
kerk naar de Bergrede leefde, de grote
opwekking waar we voor bidden en waar
we naar verlangen, al zou zijn begonnen. Er
zouden verbazingwekkende en verbijste
rende dingen gebeuren. De wereld zou
geschokt zijn en mannen en vrouwen zou
den getrokken en aangetrokken worden
door onze Heere en Heiland Jezus Christus.
N.a.v. Dr. D. Martyn Lloyd-Jones,
De Bergrede, pastoraal uitgelegd.
Delen 1 en 2.
Uitgeverij J. J. Groen Zn.,
Leiden. 320 resp. 328 pag.
Prijs 49,- per deel (gebonden) of
ƒ39,- per deel (paperback).
Dr. D. Martyn Lloyd-Jones,
Wordt niet dronken in wijn. Het
werk van de Heilige Geest in tiet
huwelijk, gezin en werk.
Uitgeverij De Banier te Utrecht.
Paperback. 356 pag. Prijs 28.50.
Middeiharnis
J. M. J. Kieviet
(01110) 1 52 04
Dat kan best leuk zijn.
Het is natuurlijk waar dat de meeste mensen lekker loskomen na
een alcoholisch drankje, en dat we ook gewend zijn om op feestjes
lekker te drinken. Daar is op zich niets op tegen. Maar bedenk wel,
dat als je een feestje geeft, je ook voor een deel verantwoordelijk
bent voor je vrienden.
Het aardige is dat iedereen zo lang
zamerhand wel weet dat je rekening
met je vervoer moet houden als je
naar een feestje gaat. Je maakt
afspraken wie er drinkt, en wie er
rijdt. Of je neemt een taxi, of ander
openbaar vervoer. Dat is gelukkig al
heel gewoon. Maar er zijn veel
meer gelegenheden die niet direct
feestjes te noemen zijn, maar waar
toch gedronken wordt. Recepties,
de happy hour op de zaak, een
gezellige lunch, een etentje met
vrienden...
Zo zijn er elke week wel momenten
waarbij alcohol gedronken wordt,
en mensen ongemerkt toch met een
slok op in de auto stappen. Die
momenten zij erg gevaarlijk. We
zijn wel gewend om op te passen,
en niet te rijden met alcohol, maar
alcoholgebruik is in het dagelijks
leven heel gewoon geworden.
We drinken eigenlijk minder op
feestjes, maar meer bij andere gele
genheden en vaak overdag. En bij
die andere gelegenheden zijn we
toch geneigd om gewoon in de
auto te stappen...
Ook een fietser
met een slok op is
strafbaar
Iedereen mag natuurlijk voor zich
zelf (of haarzelf) bepalen hoeveel hij
of zij drinkt. Zolang een ander daar
geen last van heeft is dat gewoon
je eigen zaak. Maar op het moment
dat iemand die alcohol gedronken
heeft zich in het verkeer begeeft,
dan is het niet meer zijn of haar
zaak. En het maakt niet uit of je op
de fiets stapt, in de auto of op de
brommer... alcohol en verkeer gaan
nooit samen. Het mag gewoon niet,
sterker nog, het is altijd strafbaar.
Wist je overigens dat je na een
avondje flink drinken de volgende
ochtend nog steeds moet oppas
sen? Alcohol heeft tijd nodig om af
te breken. Vijf kwartier voor één
glas alcohol, ongeacht de soort al
cohol. Dus reken maar uit hoe lang
je moet slapen voor alles wat je
genuttigd hebt uit je lijf is...
Veel liefs en rijd veilig.
Uw Wilhelmina Dücker.
BBJig^ Veilig Verkeer Nederland