Nieuwe mogelijkheden voor de natuur Nieuw gedeelte N59 te Oostflakkee komt jaar eerder gereed Nieuw busstation Dirksland in gebruik Plaatwerk Auto op verboden paralelweg, botsing met brommer Zeldzame sterren verdwenen Oliebollen-aktie G.Z.B. 'Advendo' Garage Knöps B.V. flamiSiemaa Ramoco b.v. Goeree-Overflakkee KIEVIT WARMTE Het duurste wat u kunt kopen, is een goedkope 'miskoop' hutbrediUe Ingebruikname volgend jaar oktober alle merken BIBÜO^ %r ;'öoelbo^:: 63e Jaargang VRIJDAG 9 NOVEMBER 1990 No. 5950 Tel. POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk (01870) 26 29. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. (01870) 33 92 FAX (01870) 57 36 CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond ABONNEMENTSPRIJS 12,00 PER KWARTAAL ADVERTENTIEPRIJS 36 cent per mm; bij contract speciaal tarief. Giro 167930 Bank: Rabo Middelharnis Rek.no. 34.20.01.108 In het kader van een totaalplan voor de buitendijkse oeververdediging in het Zoommeer worden op het ogen blik in het ondiepwater gebied bij de Krammersche Slikken bij het eiland Goeree-Overflakkee vijf eilanden van totaal 30 ha. gemaakt. Het pro- jekt wordt gezamenlijk door Rijks waterstaat Zeeland en Consulent schap Natuur, Milieu en Faunabe heer gefinancierd. Het grote moe rasgebied wat hier gaat ontstaan biedt extra kansen voor vogels en vissen en geeft een extra bescher ming tegen afkalving van de droog gevallen slikken. Na tuurontwikkeling Het is een van de eerste konkrete voor beelden van de uitwerking van een nieuw beleid naar de geest van het vorig jaar door de regering vastgestelde Na tuurbeleidsplan en de 3e Nota Water huishouding. Met het projekt 'Natuur ontwikkeling Krammersche Slikken- West' worden extra kansen gegeven aan de natuur onder en boven water. De werken zijn in oktober gestart en gaan vijf maanden in beslag nemen. Nieuwe Tonge - Berend Bouwman was al jarenlang een goed getrainde wegenbouwer. Het trajekt dat hij zo juist had afgerond, liep van Oude - naar Nieuwe Tonge en Berend glom van trots toen hij het gereedgekomen wegstuk overzag. Rubber-asfalt had hij in het wegdek verwerkt, blijft nau welijks water op staan en rijdt vrijwel geruisloos, een grote stap voorwaarts dus. Na al deze mijmeringen stapte Berend in zijn dienstauto maar kreeg nog voor hij de huisdeur naderde een absoluut wereld-idee. De nieuwe weg was nog niet officieel geopend, dus hinderlijke snelheidskontrole of me deweggebruikers bestonden er een voudig niet. Daar, op die weg, kon hij zijn eigen 6-cyl.-GTi-24V-Turbo eens fors aan de tand voelen. Hij droomde al van snelheden die de legale ruim 2x overschreden. Berend ging vroeg naar bed die avond want hij wilde zich op komende gebeurtenissen solide voorbereiden. De volgende ochtend, gelijktijdig met het hanengekraai, reed onze pseudo-coureurz'n bolide uit de garage en besloot te speren van Oude - naar N ieuwe Tonge. Rustig liet hij de motor en olie op bedrijfstempe- ratuur komen. Toen, aan het begin van de nieuwe weg, gaf Berend een vreselijke dot gas. De machine brieste vooruit, passeerde na luttele secon den de landelijke limiet en over schreed tenslotte moeiteloos de 200 km/u-grens. Berend voelde zich tof, tof, tof! Evenals de chauffeur van de besteleend die al voortsukkelend óók de nieuwe weg zat uit te proberen. De snelheidsduivel klom furieus in de remmen, twee voeten op één pedaal, en voorkwam daarmee een vreselijke klap. Opeens reed hij keurig 50, strak achter de besteleend. Maar plotseling zag Berend een ster in de voorruit van z'n bolide en nog één en nog één. De weg bleek nog n iet geveegd en de eend spatte los grind omhoog. Bij de geboorte van de zevende ster kwam er langs de weg een groot bord in beeld met 't opschrift: „Karels Auto schade en voorruitservice". Berend stuurde direkt naar het schadebedrijf en meldde daar dat hij sterretjes zag, maareen kop sublieme Karels-koffie verkwikte hem terstond. De pitten en sterren in de voorruit waren gelukkig goed te herstellen en dat bracht Berend in de zevende hemel. Hij had zich echter voorgenomen in het ver volg minder roekeloos te rijden en be slist meer afstand te houden! KARELS AUTOSCHADE Langeweg 38 - Nieuwe Tonge Telefoon 01875-1396 Eilanden en geulen Als een archipel komen vijf eilanden in het ondiepe water te liggen. Ze worden gemaakt met zand uit de direkte omge ving. Tussen de eilanden wordt een geu lenpatroon gegraven. Via deze geulen kunnen de vissen naar de diepere delen van het meer zwemmen. Tussen de waterplanten die vooral in de rustige delen massaal zullen gaan groeien, komen voor vissen uitstekende paai- gebieden. Andere vogels en vissen De eilanden zullen de eerste jaren nog kaal zijn. In de loop van de jaren veran dert dat en gaan biezen, riet en wilgen bezit nemen van het terrein. Na het maken van de eilanden is rust in het gebied een belangrijke voorwaarde voor het vestigen van bijzondere vogelsoor ten, zoals de lepelaar en de visarend. Tussen de waterplanten zal een aparte leefwereld ontstaan met een veelsoortige visstand. Hierin is voor de snoek een belangrijke plaats toegedacht. Deze vis soort levert een belangrijke bijdrage aan het tegengaan van ongewenste hoge aantallen brasem. Hierdoor wordt een vertroebeling van het water voorkomen en zullen watervlooien eventuele algen- ontwikkelingen beter in toom houden. Deze manier van natuurbeïnvloeding noemt men Aktief Biologisch Beheer. Veranderingen Het Krammer-Volkerak is na de afslui ting in april 1987 sterk veranderd. Zout water werd zoet en het getij verdween. Een zeearm is een zoet meer geworden. Veel plante- en diersoorten uit het zoute milieu verdwenen voorgoed en hun plaats wordt ingenomen door andere, die in het nieuwe milieu wel gedijen. Door de aanleg van de eilanden wordt de natuur in deze gebieden een handje geholpen in t^: richting van een even wichtige levensgemeenschap voor plant en dier. ^DVIES I van een erkende l ELECTRONICA V^ VAKZAAK Zoek daarom de zekerheid van een erkende consumenten-electronica vakzaak: RENAULT-dealer voor Verkoop Service 01871 t Verkoop na 17.00 uur: C. Breen, 01878 - 2496 Sanitair - Centr. verwarming 01870-2609 De explosieve ontwikkeling van het aantal ernstige-, en dodelijke ver keersongevallen op de Provincialeweg te Oostflakkee, heeft Rijkswa terstaat doen besluiten de aanleg van de nieuwe Autoweg N59 versneld uit te voeren. Niet pas in 1993 of, zoals een nadere planning deed ver moeden in 1992-, maar al volgend jaar oktober zal het nieuwe wegge deelte door het verkeer in gebruik kunnen worden genomen. Niet alleen de weggebruikers-, maar zeker ook RWS projektmanager dhr. Rongen en projektleider S. Bezuijen zijn daar bijzonder mee ingeno men. Evenzeer geldt dat voor de Aannemerscombinatie 'A 59' die het karwei, zonder onderbreking af zal kunnen maken. De eerste werkzaamheden voor de aanleg van het nieuwe weggedeelte, dat het dorp Oude Tonge van een doorgaand verkeersstroom zal ontlasten, begonnen al in 1987. Uit technisch oogpunt zou het werk al gereed hebben kunnen zijn, maar om financiële redenen moest tot een getemporiseerde uitvoering worden besloten. Gekonfronteerd met wat dhr. Rongen noemt de 'schrikbarende' toename van het aantal ongelukken - in '89 met 6 doden en 30 gewonden - heeft Rijkswaterstaat aan versnelling van de aan leg de grootste prioriteit gegeven. In de procedure die in een dergelijk uit zonderlijk geval in werking treedt past dan niet meer een aanbestedings procedure van een volgend bestek, maar wordt voor het vervolg van het werk met de aannemerscombinatie met open begroting gewerkt. Zo ook met de 'A 59' combinade, waarin Boskalis, van Herk en Heijmans partici peren. Mede dankzij het werkbare weer zal het grondwerk al volgende maand kunnen worden opgeleverd; oorspronkelijk zou dat pas volgend jaar zomer gereed zijn. Met spoed zal gewerkt worden aan het aanbrengen van de funderingskon- struktie van breek-asfalt cement waarin gebroken oude verharding is gebruikt. De asfalt slijtlaag zal bestaan uit RAB, Rubber Asfalt Beton waarin N.B. oude autobanden zijn verwerkt, eerstens terwille van de vei ligheid, omdat het dan toepasbare 'zeer open asfaltbeton' watervorming en stuifwater voorkomt, maar het RAB is ook van akoestische waarde omdat het bijzonder geluiddempend is waarom van 'fiuister-asfalt' wordt gesproken; ook is het veel duurzamer dan het traditionele asfalt... Overi gens behoeven de tien huiseigenaren die daarvoor in aanmerking komen niet te vrezen dat Rijkswaterstaat het nu minder ernstig zal nemen met de berekende geluidsoverlast in die woningen, de eerder voorgenomen voor zieningen ter reduktie van het geluid zullen onveranderd worden aangebracht. Volgend jaar oktober wordt de ingebruikname van het nieuwe, 8 km lange en incl. kunstwerken 60 miljoen kostende weggedeelte verwacht. Dan zul len de 4 viaducten gereed zijn (Stationsweg, Oudelandsedijk, Schoólweg en Bommelsedijk), zal de omlegging bij de Schaapsweg-, en zal de bouw van een O.K. benzinestation met zogeheten verzorgingsplaats bij Oude Tonge, aan de Noordzijde van de nieuwe weg, een feit zijn. Het steeds intensiever wordend verkeer is er hard aan toe...! Op 1 november j.l. was het zo ver dat het nieuwe busstation in Dirksland in gebruik kon worden genomen. Daarmee kwam een einde aan een jarenlange ellende van dagelijks terugkerende bodemtrillingen en overlast voor de bewoners van de Winterstraat en de Stationsweg. Klachten van bewoners aan het adres van de gemeente gaan zo'n 20 jaar terug. Nu de bus 'er uit' is, en voortaan de route Boezemweg-Kaai wordt gereden, worden de Winterstraat en de Stationsweg opgeknapt. De gemeente heeft daarvoor in 1985 door het bureau Grontmij al een rekonstruktieplan laten maken. Op grond van de gemeentelijke Inspraakverordening zullen de bewoners door de gemeente tijdig bij het plan worden betrokken. Ook voor de passagiers betekent het nieuwe bus station een grote verbetering. Als het straks helemaal klaar is zullen de busreizigers voortaan van alle kanten beschut en droog op de bus kunnen wachten; goed nieuws ook voor al die bezoekers van het Ziekenhuis die op het openbaar ver voer aangewezen zijn. De kosten van dit alles zijn geraamd op totaal ƒ635.000,-. Voor aankoop en sloop van het oude tramstation trok de gemeente Dirksland 220.000,- uit, voor aanleg van het bus station ruim 200.000,- voor het opknappen van de Winter straat/Stationsweg 200.000,-, voor rekonstruktieplan bijna ƒ15.000,-. OOLTGENSPLAAT Op dinsdag 13 november a.s. organiseert de Gemengde Zangvereniging 'Adven- do' uit Ooltgensplaat met een aantal enthousiaste leden een oliebollen-aktie ter ondersteuning van het piano-fonds. Wederom zal er naar worden gestreefd om de knapperige versheid en kwaliteit van de vorige keren te waarborgen. De oliebollen worden huis-aan-huis te koop aangeboden, maar zijn 's morgens vanaf 9.00 uur ook te koop in de voorma lige bakkerij van de fa. de Ruiter aan de Pieter Biggestraat. Middelharnis Telefoon 01870-2222 Voor alle TAXATIES, Agrarische bemiddeling Beleggingen AUTOMOBIELBEDRIJF VISSER Peugeot/Talbot dealer ^i^'l|..|.||J«ll«] OUDE TONGE - Een heel bewust gemaakte overtreding, die schering en inslag blijkt te zijn - het omzeilen van de stoplichten bij Oude Tonge door met de auto over een gedeelte van de verboden paralelweg te snellen - heeft woensdag morgen vroeg, tegen zevenen tot een ongeluk geleid dat zich aanvankelijk ern stig aan liet zien. Een inwoner van Capelle reed in zijn personenauto over de paralelweg richting Middelharnis; op het moment dat hij de Prov. weer wilde gaan berijden lette hij wel op achteropkomend-, maar onvoldoende op evt. naderend verkeer. De naderende bromfietser Bert van Biert 17) uit Stad, met als passagier D. Verolme uit Sommelsdijk, beiden werkzaam bij Pakomi te Oude Tonge, werd niet tijdig opgemerkt, met als gevolg dat de auto zijn doorgang ver sperde met een frontale botsing als gevolg. De bromfietsbestuurder vloog tegen de voorruit en samen met z'n passagier kwam hij op wegdek en in de berm terecht. Naar het leek was dhr. van Biert zwaargewond, maar in het Ziekenhuis bleken zijn verwondingen niet van ernstige aard zodat hij waarschijnlijk mor gen, zaterdag, het ziekenhuis weer mag verlaten. Ook de automobilist werd, met o.a. een gebroken neus, in het ziekenhuis opgenomen. De auto werd zwaar beschadigd, de brommer totaal vernield. Ten tijde van het ongeluk en het geflits van blauwe politielampen constateerden we dat ook in die omstandigheden, met stapvoets rijdend verkeer, door meerderen de paralelweg wordt verkozen (red.). voor aOe jiOterhód VINGERL1NG3-MIDDELHARNIS-TEL 0)870-2518 1» 1662 OOSTDIJK 49, SOMMELSDIJK Hei station kreeg een ruime opzet en een stallingsruimte voor fietsen. Rechts, waar de vrouw met kind loopt, komen de bussen binnen, links laden en lossen ze de passagiers. ook bij aan- en verkoop van woningen, boerderijen, landerijen enz. J. A. Mijs N. A. van Kempen Tel. (01877) 13 09 Tel. (01877) 26 14 Peugeot Talbot Kastanjelaan 41-43 Middelharnis - Tel. (01870) 30 94 FOTO FILM - REPORTAGE - VIDEO - COMPUTER 1=3 CZI CJ CD en C3 De stille getuigen: de hromfietsbestuurder heeft de voorruit verbrijzeld.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 1