Nieuwe mogelijkheden voor de natuur
Nieuw gedeelte N59 te Oostflakkee
komt jaar eerder gereed
Nieuw busstation Dirksland in gebruik
Plaatwerk
Auto op verboden paralelweg,
botsing met brommer
Zeldzame sterren
verdwenen
Oliebollen-aktie
G.Z.B. 'Advendo'
Garage Knöps B.V.
flamiSiemaa
Ramoco b.v.
Goeree-Overflakkee
KIEVIT WARMTE
Het duurste
wat u kunt kopen,
is een
goedkope 'miskoop'
hutbrediUe
Ingebruikname volgend jaar oktober
alle merken
BIBÜO^
%r
;'öoelbo^::
63e Jaargang
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1990
No. 5950
Tel.
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk
(01870) 26 29. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. (01870) 33 92
FAX (01870) 57 36
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 12,00 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 36 cent per mm; bij contract speciaal tarief.
Giro 167930 Bank: Rabo Middelharnis Rek.no. 34.20.01.108
In het kader van een totaalplan voor
de buitendijkse oeververdediging in
het Zoommeer worden op het ogen
blik in het ondiepwater gebied bij de
Krammersche Slikken bij het eiland
Goeree-Overflakkee vijf eilanden
van totaal 30 ha. gemaakt. Het pro-
jekt wordt gezamenlijk door Rijks
waterstaat Zeeland en Consulent
schap Natuur, Milieu en Faunabe
heer gefinancierd. Het grote moe
rasgebied wat hier gaat ontstaan
biedt extra kansen voor vogels en
vissen en geeft een extra bescher
ming tegen afkalving van de droog
gevallen slikken.
Na tuurontwikkeling
Het is een van de eerste konkrete voor
beelden van de uitwerking van een
nieuw beleid naar de geest van het vorig
jaar door de regering vastgestelde Na
tuurbeleidsplan en de 3e Nota Water
huishouding. Met het projekt 'Natuur
ontwikkeling Krammersche Slikken-
West' worden extra kansen gegeven aan
de natuur onder en boven water. De
werken zijn in oktober gestart en gaan
vijf maanden in beslag nemen.
Nieuwe Tonge - Berend Bouwman
was al jarenlang een goed getrainde
wegenbouwer. Het trajekt dat hij zo
juist had afgerond, liep van Oude -
naar Nieuwe Tonge en Berend glom
van trots toen hij het gereedgekomen
wegstuk overzag. Rubber-asfalt had
hij in het wegdek verwerkt, blijft nau
welijks water op staan en rijdt vrijwel
geruisloos, een grote stap voorwaarts
dus. Na al deze mijmeringen stapte
Berend in zijn dienstauto maar kreeg
nog voor hij de huisdeur naderde een
absoluut wereld-idee. De nieuwe weg
was nog niet officieel geopend, dus
hinderlijke snelheidskontrole of me
deweggebruikers bestonden er een
voudig niet. Daar, op die weg, kon hij
zijn eigen 6-cyl.-GTi-24V-Turbo eens
fors aan de tand voelen. Hij droomde
al van snelheden die de legale ruim 2x
overschreden. Berend ging vroeg
naar bed die avond want hij wilde zich
op komende gebeurtenissen solide
voorbereiden. De volgende ochtend,
gelijktijdig met het hanengekraai,
reed onze pseudo-coureurz'n bolide
uit de garage en besloot te speren van
Oude - naar N ieuwe Tonge. Rustig liet
hij de motor en olie op bedrijfstempe-
ratuur komen. Toen, aan het begin
van de nieuwe weg, gaf Berend een
vreselijke dot gas. De machine brieste
vooruit, passeerde na luttele secon
den de landelijke limiet en over
schreed tenslotte moeiteloos de 200
km/u-grens. Berend voelde zich tof,
tof, tof! Evenals de chauffeur van de
besteleend die al voortsukkelend óók
de nieuwe weg zat uit te proberen.
De snelheidsduivel klom furieus in de
remmen, twee voeten op één pedaal,
en voorkwam daarmee een vreselijke
klap. Opeens reed hij keurig 50, strak
achter de besteleend. Maar plotseling
zag Berend een ster in de voorruit
van z'n bolide en nog één en nog één.
De weg bleek nog n iet geveegd en de
eend spatte los grind omhoog. Bij de
geboorte van de zevende ster kwam
er langs de weg een groot bord in
beeld met 't opschrift: „Karels Auto
schade en voorruitservice". Berend
stuurde direkt naar het schadebedrijf
en meldde daar dat hij sterretjes zag,
maareen kop sublieme Karels-koffie
verkwikte hem terstond. De pitten en
sterren in de voorruit waren gelukkig
goed te herstellen en dat bracht
Berend in de zevende hemel. Hij had
zich echter voorgenomen in het ver
volg minder roekeloos te rijden en be
slist meer afstand te houden!
KARELS AUTOSCHADE
Langeweg 38 - Nieuwe Tonge
Telefoon 01875-1396
Eilanden en geulen
Als een archipel komen vijf eilanden in
het ondiepe water te liggen. Ze worden
gemaakt met zand uit de direkte omge
ving. Tussen de eilanden wordt een geu
lenpatroon gegraven. Via deze geulen
kunnen de vissen naar de diepere delen
van het meer zwemmen. Tussen de
waterplanten die vooral in de rustige
delen massaal zullen gaan groeien,
komen voor vissen uitstekende paai-
gebieden.
Andere vogels en vissen
De eilanden zullen de eerste jaren nog
kaal zijn. In de loop van de jaren veran
dert dat en gaan biezen, riet en wilgen
bezit nemen van het terrein. Na het
maken van de eilanden is rust in het
gebied een belangrijke voorwaarde voor
het vestigen van bijzondere vogelsoor
ten, zoals de lepelaar en de visarend.
Tussen de waterplanten zal een aparte
leefwereld ontstaan met een veelsoortige
visstand. Hierin is voor de snoek een
belangrijke plaats toegedacht. Deze vis
soort levert een belangrijke bijdrage aan
het tegengaan van ongewenste hoge
aantallen brasem. Hierdoor wordt een
vertroebeling van het water voorkomen
en zullen watervlooien eventuele algen-
ontwikkelingen beter in toom houden.
Deze manier van natuurbeïnvloeding
noemt men Aktief Biologisch Beheer.
Veranderingen
Het Krammer-Volkerak is na de afslui
ting in april 1987 sterk veranderd. Zout
water werd zoet en het getij verdween.
Een zeearm is een zoet meer geworden.
Veel plante- en diersoorten uit het zoute
milieu verdwenen voorgoed en hun
plaats wordt ingenomen door andere,
die in het nieuwe milieu wel gedijen.
Door de aanleg van de eilanden wordt
de natuur in deze gebieden een handje
geholpen in t^: richting van een even
wichtige levensgemeenschap voor plant
en dier.
^DVIES
I van een erkende
l ELECTRONICA
V^ VAKZAAK
Zoek daarom de zekerheid
van een erkende
consumenten-electronica
vakzaak:
RENAULT-dealer
voor
Verkoop Service 01871
t Verkoop na 17.00 uur:
C. Breen, 01878 - 2496
Sanitair - Centr. verwarming
01870-2609
De explosieve ontwikkeling van het aantal ernstige-, en dodelijke ver
keersongevallen op de Provincialeweg te Oostflakkee, heeft Rijkswa
terstaat doen besluiten de aanleg van de nieuwe Autoweg N59 versneld
uit te voeren. Niet pas in 1993 of, zoals een nadere planning deed ver
moeden in 1992-, maar al volgend jaar oktober zal het nieuwe wegge
deelte door het verkeer in gebruik kunnen worden genomen. Niet
alleen de weggebruikers-, maar zeker ook RWS projektmanager dhr.
Rongen en projektleider S. Bezuijen zijn daar bijzonder mee ingeno
men. Evenzeer geldt dat voor de Aannemerscombinatie 'A 59' die het
karwei, zonder onderbreking af zal kunnen maken.
De eerste werkzaamheden voor de aanleg van het nieuwe weggedeelte, dat
het dorp Oude Tonge van een doorgaand verkeersstroom zal ontlasten,
begonnen al in 1987. Uit technisch oogpunt zou het werk al gereed hebben
kunnen zijn, maar om financiële redenen moest tot een getemporiseerde
uitvoering worden besloten. Gekonfronteerd met wat dhr. Rongen noemt
de 'schrikbarende' toename van het aantal ongelukken - in '89 met 6
doden en 30 gewonden - heeft Rijkswaterstaat aan versnelling van de aan
leg de grootste prioriteit gegeven. In de procedure die in een dergelijk uit
zonderlijk geval in werking treedt past dan niet meer een aanbestedings
procedure van een volgend bestek, maar wordt voor het vervolg van het
werk met de aannemerscombinatie met open begroting gewerkt. Zo ook
met de 'A 59' combinade, waarin Boskalis, van Herk en Heijmans partici
peren. Mede dankzij het werkbare weer zal het grondwerk al volgende
maand kunnen worden opgeleverd; oorspronkelijk zou dat pas volgend
jaar zomer gereed zijn.
Met spoed zal gewerkt worden aan het aanbrengen van de funderingskon-
struktie van breek-asfalt cement waarin gebroken oude verharding is
gebruikt. De asfalt slijtlaag zal bestaan uit RAB, Rubber Asfalt Beton
waarin N.B. oude autobanden zijn verwerkt, eerstens terwille van de vei
ligheid, omdat het dan toepasbare 'zeer open asfaltbeton' watervorming
en stuifwater voorkomt, maar het RAB is ook van akoestische waarde
omdat het bijzonder geluiddempend is waarom van 'fiuister-asfalt' wordt
gesproken; ook is het veel duurzamer dan het traditionele asfalt... Overi
gens behoeven de tien huiseigenaren die daarvoor in aanmerking komen
niet te vrezen dat Rijkswaterstaat het nu minder ernstig zal nemen met de
berekende geluidsoverlast in die woningen, de eerder voorgenomen voor
zieningen ter reduktie van het geluid zullen onveranderd worden aangebracht.
Volgend jaar oktober wordt de ingebruikname van het nieuwe, 8 km lange
en incl. kunstwerken 60 miljoen kostende weggedeelte verwacht. Dan zul
len de 4 viaducten gereed zijn (Stationsweg, Oudelandsedijk, Schoólweg
en Bommelsedijk), zal de omlegging bij de Schaapsweg-, en zal de bouw
van een O.K. benzinestation met zogeheten verzorgingsplaats bij Oude
Tonge, aan de Noordzijde van de nieuwe weg, een feit zijn. Het steeds
intensiever wordend verkeer is er hard aan toe...!
Op 1 november j.l. was het zo ver dat het nieuwe busstation
in Dirksland in gebruik kon worden genomen.
Daarmee kwam een einde aan een jarenlange ellende van
dagelijks terugkerende bodemtrillingen en overlast voor de
bewoners van de Winterstraat en de Stationsweg. Klachten
van bewoners aan het adres van de gemeente gaan zo'n 20
jaar terug.
Nu de bus 'er uit' is, en voortaan de route Boezemweg-Kaai
wordt gereden, worden de Winterstraat en de Stationsweg
opgeknapt. De gemeente heeft daarvoor in 1985 door het
bureau Grontmij al een rekonstruktieplan laten maken.
Op grond van de gemeentelijke Inspraakverordening zullen
de bewoners door de gemeente tijdig bij het plan worden
betrokken. Ook voor de passagiers betekent het nieuwe bus
station een grote verbetering. Als het straks helemaal klaar is
zullen de busreizigers voortaan van alle kanten beschut en
droog op de bus kunnen wachten; goed nieuws ook voor al
die bezoekers van het Ziekenhuis die op het openbaar ver
voer aangewezen zijn.
De kosten van dit alles zijn geraamd op totaal ƒ635.000,-.
Voor aankoop en sloop van het oude tramstation trok de
gemeente Dirksland 220.000,- uit, voor aanleg van het bus
station ruim 200.000,- voor het opknappen van de Winter
straat/Stationsweg 200.000,-, voor rekonstruktieplan bijna
ƒ15.000,-.
OOLTGENSPLAAT
Op dinsdag 13 november a.s. organiseert
de Gemengde Zangvereniging 'Adven-
do' uit Ooltgensplaat met een aantal
enthousiaste leden een oliebollen-aktie
ter ondersteuning van het piano-fonds.
Wederom zal er naar worden gestreefd
om de knapperige versheid en kwaliteit
van de vorige keren te waarborgen.
De oliebollen worden huis-aan-huis te
koop aangeboden, maar zijn 's morgens
vanaf 9.00 uur ook te koop in de voorma
lige bakkerij van de fa. de Ruiter aan de
Pieter Biggestraat.
Middelharnis
Telefoon 01870-2222
Voor alle TAXATIES,
Agrarische bemiddeling
Beleggingen
AUTOMOBIELBEDRIJF
VISSER
Peugeot/Talbot dealer
^i^'l|..|.||J«ll«]
OUDE TONGE - Een heel bewust gemaakte overtreding, die schering en inslag
blijkt te zijn - het omzeilen van de stoplichten bij Oude Tonge door met de auto
over een gedeelte van de verboden paralelweg te snellen - heeft woensdag
morgen vroeg, tegen zevenen tot een ongeluk geleid dat zich aanvankelijk ern
stig aan liet zien. Een inwoner van Capelle reed in zijn personenauto over de
paralelweg richting Middelharnis; op het moment dat hij de Prov. weer wilde
gaan berijden lette hij wel op achteropkomend-, maar onvoldoende op evt.
naderend verkeer. De naderende bromfietser Bert van Biert 17) uit Stad, met als
passagier D. Verolme uit Sommelsdijk, beiden werkzaam bij Pakomi te Oude
Tonge, werd niet tijdig opgemerkt, met als gevolg dat de auto zijn doorgang ver
sperde met een frontale botsing als gevolg. De bromfietsbestuurder vloog tegen
de voorruit en samen met z'n passagier kwam hij op wegdek en in de berm
terecht. Naar het leek was dhr. van Biert zwaargewond, maar in het Ziekenhuis
bleken zijn verwondingen niet van ernstige aard zodat hij waarschijnlijk mor
gen, zaterdag, het ziekenhuis weer mag verlaten. Ook de automobilist werd, met
o.a. een gebroken neus, in het ziekenhuis opgenomen. De auto werd zwaar
beschadigd, de brommer totaal vernield. Ten tijde van het ongeluk en het geflits
van blauwe politielampen constateerden we dat ook in die omstandigheden,
met stapvoets rijdend verkeer, door meerderen de paralelweg wordt verkozen (red.).
voor aOe jiOterhód
VINGERL1NG3-MIDDELHARNIS-TEL 0)870-2518
1»
1662
OOSTDIJK 49, SOMMELSDIJK
Hei station kreeg een ruime opzet en een stallingsruimte voor fietsen.
Rechts, waar de vrouw met kind loopt, komen de bussen binnen, links laden en lossen ze de passagiers.
ook bij aan- en verkoop
van woningen, boerderijen, landerijen enz.
J. A. Mijs N. A. van Kempen
Tel. (01877) 13 09 Tel. (01877) 26 14
Peugeot
Talbot
Kastanjelaan 41-43
Middelharnis - Tel. (01870) 30 94
FOTO FILM - REPORTAGE - VIDEO - COMPUTER
1=3 CZI CJ CD en C3
De stille getuigen: de hromfietsbestuurder heeft de voorruit verbrijzeld.