Een Pastorale en Betrouwbare
VRIEND... OOK VOOR U
Brandstof besparen? Geen kunst aan!
Aanbod in woningtextiel blijft groeien
2-KAMERFLAT
L
m\ PIET DE KORTE ÊMM
Ford Escort
1.3 Laser
Vooral bedtextiel zit flink in de lift
Kies nu voor deze Vriend
Bladz. 2
„EILANDEN NIEUWS"
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1990
De Vriend van Oud en Jong is geen gewoon
blad, maar een vriend die helpt en ant
woord geeft. Persoonlijke, bijbelse
antwoorden op levensvragen van^jonge en
oude lezers.
D
D
Ik abonneer mij ten minste tot en met 1991 op De
Vriend en ontvang het fraaie boek 'Engelse geloofs
getuigen'.
Ik neem nog geen definitief besluit, maar wil eerst
voor 10,- drie maanden kennismaken met De
Vriend.
Naam
Straat
Postcode/Woonplaats
Deze hon in een ongefrankeerde envelop opsturen naar:
Antwoordnummer 10514
2300 VL LEIDEN
Daarnaast geeft De Vriend zijn lezers
iedere veertien dagen stof tot bezinning
en verantwoorde ontspanning.
De jongeren hebben een eigen pagina
met leerzame puzzels en een verhaal en
krijgen persoonlijke antwoorden op hun
vragen. Het is zoals de naam zegt: een
vriend voor jong en oud.
Concreet vindt u in De Vriend de
volgende rubrieken:
Een eenvoudige schriftuurlijk-bevindelijke
meditatie
De pastorale rubriek waarin Jan de
Timmerman antwoorden geeft op vragen
van lezers
Boeiende vervolgverhalen
Bijbelse puzzels
Antwoorden op brieven van lezers
Kerkgeschiedenis
Pagina's voor jongeren
Kortom
...en neem een abonnement
op de Vriend van Oud en
Jong, voor f 42.50 per jaar.
Wanneer u zich tenminste
tot en met 1991 abon
neert, ontvangt u het
fraaie boek 'Engelse
geloofsgetuigen'
van F. van Holten
geheel gratis.
U kunt ook drie
maanden kennismaken
met De Vriend voor
slechts 10,-.
LEUSDEN In het verleden bekeek
men het brandstofverbruik van een auto
alleen vanuit de daarmee gepaard gaan
de kosten. Nu zijn daar nog twee invals
hoeken bijgekomen: milieubescher
ming en het zuinig omgaan met de
aardolie-reserves. Elke liter die minder
wordt verbruikt, voorkomt een overeen
komstige hoeveelheid uitlaatgassen. Het
is dus om een aantal redenen nuttig om
zuinig om te gaan met brandstof.
Wat kun je zoal doen, vóórdatje wegrijdt
om brandstof te besparen?
Geen onnodige ballast meenemen!
Eruit met de zware gereedschapstas
die alleen op langere buitenlandse rei
zen nodig zou kunnen zijn; eruit met het
reservetankje tijdens stadsritten! En ook
eruit met het kinderstoeltje en de inklap
bare kinderwagen als er geen kleine kin
deren meerijden. ledere kilo die extra
moet worden vervoerd verhoogt natuur
lijk het brandstofverbruik.
Geen imperiaal op de auto laten zit
ten als dit niet nodig is. Behalve het
gewicht speelt hier ook de luchtweer-
stand een rol. Zoals de chef van de on
derzoeksafdeling Herbert
Schuster en zijn mannen tijdens meer
der tests hebben vastgesteld, wordt de
cW-waarde (een maat voor de lucht-
weerstand) door een lege imperiaal 13
procent slechter. Bij ski-dragers heeft
men zelfs een cW-waardeverhoging van
33 procent gemeten en dat scheelt (bij
voorbeeld voor een Passat met 66 kW)
ongeveer 0,4 liter brandstof op 100 kilo
meter. Ook spatlappen aan de achter
wielen, te lante antennes, extra schijn
werpers die niet in de carrosserie
geïntegreerd zijn en brede banden ver
hogen de luchtweerstand en daarmee
het verbruik.
Zorg voor de juiste bandenspanning
en controleer deze regelmatig! Een
iets hogere spanning is niet schadelijk,
maar is bij volledige belading en lange
trajekten op autosnelwegen zelfs aan
te bevelen.
Te lage spanning daarentegen verhoogt,
door de wrijvende werking van het rub
ber, de rolweerstand en daarmee het
brandstofverbruik, afgezien nog van het
echt sneller slijten van de banden.
Versleten bougies en vervuilde lucht-
filters veroorzaken een verhoogd
brandstofverbruik. Versleten bougies
geven geen korrekte vonk en met half
verstopte luchtfilters heeft de motor
UITSCHAKELEN! Het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor uw portemonnee, om
voor een gesloten overweg de motor af te zetten. Want tenslotte verbruikt een middenklasse-auto.
bijvoorbeeld een Volkswagen Golf 1,8 l met 66 kW wanneer hij stilstaat met draaiende motor
1,2 liter brandstaof per uur en dat is toch 20 cc per minuut.
„last van astma" en vraagt, ter compen
satie van de gebrekkige luchttoevoer, om
een extra druk op het gaspedaal.
Dat zijn de belangrijkste maatregelen
bij een stilstaande auto. Nu enkele tips
voor het zuinig rijden zelf.
Na het starten de nog koude motor
niet stilstaand „warm laten draaien"
maar direkt wegrijden. Bij een beetje
gasgeven wordt de motor toch nooit
warm maar verbruikt brandstof voor
niets. Ook leidt dit „warm draaien" tot
een verhoogde slijtage van de cilinders
en uitlaatgasinstailatie en tot een hogere
uitstoot van schadelijke stoffen.
Altijd met een klein beetje gasgeven
optrekken en bij een handgeschakel-
de versnellingsbak direkt doorschake
len naar de tweede versnelling. Dan met
voor tweederde ingedrukt gaspedaal ac
celereren en vervolgens telkens bij zo'n
2500 t/min doorschakelen naar de vol
gende versnelling. Hier bewijst een toe-
renteller dus zijn nut! Het is namelijk
voordeliger met meer gasgeven bij een
laag toerental te accelereren dan met
minder gas bij een hoog toerental. De re
den daarvoor is, dat hoe hoger het toe
rental is des te vaker per seconde moeten
de cilinders met mengsel gevuld wor
den. Dit wordt niet door het minder in
trappen van het gaspedaal gecompen
seerd.
Uitzondering op de regel: vóór en tij
dens het inhalen moet men de motor in
een lagere versnelling vlot laten draaien,
omdat deze dan een groter vermogen
ontwikkelt en dat maakt het inhalen
sneller en daardoor veiliger.
Is de gewenste rijsnelheid bereikt, dan
steeds in de hoogst mogelijke versnel
ling rijden zolang de motor draait met
zo'n 1500 tot 2000 toeren per minuut.
Ook op de lange helling is het rijden in
de hoogst mogelijke versnelling aan te
raden. Alleen voor bochten en zeker
voor haarspeldbochten terugschakelen
om, met lage snelheid uit de bocht ko
mend, met voldoende vermogensreserve
te kunnen accelereren.
Indien mogelijk niet op topsnelheid
rijden! De luchtweerstand, die door
de motor overwonnen moet worden
neemt met het kwadraat van de snelheid
toe.
Bij een Passat 1,8 1 met 66 kW kan door
het rijden met 130 km/u in plaats van
met 170 km/u (bijna topsnelheid) 4 tot 5
liter per 100 km bespaard worden. Al
door 5 km/u onder de topsnelheid te rij
den wordt ongeveer 1 liter brandstof per
100 km bespaard.
door John de Rijke
UTRECHT Uit reakties van de
groothandelsbedrijven die in Neder
land een aanzienlijk aandeel in de
omzet van gordijnstofen hebben, is
naar voren gekomen dat drukstoffen
vorig jaar al bijna 50% van de totale
afzet voor hun rekening namen. Dit
percentage zal zeker nog toenemen
naarmate nog meer winkeliers het
aandurven een kollektie op te bou
wen met kwaliteitsprodukten in een
hogere prijsklasse.
Het gevolg van deze ontwikkeling is, dat
in de gordijnstoffenwereld sterk mo
dieus wordt gewerkt; elk jaar verandert
een groot deel van de stoffenkollektie,
die voor de handel het eerst getoond
worden op de zich als vakbeurs profile
rende INTER DECOR, zoals die recen-
tehjk in Utrecht werd gehouden.
Zelf maken
Floraal is de modieuze trend gebleken.
In bijna elke stijlrichting vindt men
momenteel bloemdessins in warme, van
rood afgeleide, kleuren. Vaak schilder
achtige, in aqaureltechniek uitgevoerde,
kollekties die in hun veelkleurigheid een
rijke uitstraling hebben.
Voor de consument is er in elk geval
keus volop, zowel in „stof aan de meter"
als kant-en-klare gordijnen, die nu ook
al als draperie worden geleverd. In die
geest heeft Deja een uniek programma
gepresenteerd onder de naam „Decora
tions". Het betreft een nieuwe, op life
style en woonkultuur afgestemde, serie,
waarin de consument aan de hand van
een aantal met zorg geselekteerde mo
dellen in staat wordt gesteld zelfde stof
fen te laten konfektioneren. Deze, als
interieurkonfektie bedoelde kwaliteiten,
worden verder aangevuld met het pro
gramma „Explosion of Color", waarin
kombinatiemogelijkheden worden ge
boden in gordijnstoffen, meubelstoffen,
wandbekleding en borders. Een verras
send pakket, dat in alle opzichten weet
te voorzien in de behoefte van de consu
ment om het karakter van de direkte
woonomgeving een weerspiegeHng te
laten zijn voor de eigen levensstijl.
Realistisch
Ook de decorateurskollektie van Eijffin-
ger ademt, door het aktuele kleurge
bruik, een eigentijdse sfeer uit. Met
name in de in satijn uitgevoerde „Flower
Show" komen de fraaiste florale compo
sities tot bloei.
Toch blijft de, in 6 dessins en 18 kleur-
stellingen te leveren kwaliteit, betaal
baar door de realistische prijsstelling
{ƒ49,- per meter op 140 cm breedte).
Hetzelfde geldt voor de nieuwe Angelo
ets-druk kollektie van Holland Haag, die
geraffineerde resultaten in dessin- en
kleurcompositie laat zien. Het kleur-
etsen van gordijnstof biedt enorme
mogelijkheden voor het maken van een
zich onderscheidende dessinering. De
in eerste instantie geheel zwart geverfde
stoffen worden vervolgens bedrukt met
kleurstofen, die via een chemische reak-
tie voor een uniek kleurenspel zorgen.
Holland Haag heeft deze techniek in
een aantal Angelo-dessins toegepast.
Alle kwaliteiten zijn voorzien van een
vuilwerende finish met Scotchgard of
Rucoguard.
Emotioneel
Volgens ICI Fibres, de belangrijkste
fabrikant van hoogwaardige merkga-
rens aan tapijtfabrikanten over de ge
hele wereld, weerkaatsen de kleuren
voor 1991/1992 de trend van de jaren
negentig: bezorgdheid voor elkaar en de
omgeving. Zo zijn de kleuren van het
naturalisme ontleend aan de natuur
(gouden herfstkleuren en tinten bruin
en mosgroen). Een andere levensstijl
groep - Uptown - manifesteert in de
kleuren leiblauw, eierschaal en lichte
houttinten de bezorgdheid om de kwali
teit van leven en emoties. Retro ontleent
zijn inspiratie aan de jaren dertig en vijf
tig en geeft dat weer in een palet van
nertsbonttinten, parelgrijs en tussen
schakeringen van citroengeel en mint.
Een drietal Angelo-kwaliteiten van Holland Haag. V.l.n.r. „Lambada", „Pantheon". „Tulip"
Laat de motor niet onnodig draaien
bij stilstaande auto! Zet bij het lang
wachten voor een gesloten overweg of
geopende brug, de motor af Drie minu
ten onbelast draaien kost ongeveer net
zoveel brandstof als 1 kilometer rijden
met een snelheid van 50 km/u. Onbelast
draaien van de motor is de meest nutte
loze en daardoor duurste bedrijfssitua
tie van uw auto.
Deze acceleratie- en snelheidstips wer
den door de VW-Onderzoeksafdeling
opgesteld. Uitgebreide rijtests met de ge
noemde VW Passat gaven in het dage
lijkse gebruik (stad, buitenweg en snel
weg) met een vlotte rijstijl en niet lettend
op zuinigheid, een verbruik te zien van
bijna 10 liter per 100 kilometer. Met
inachtneming van voorgaande tips
kwam het verbruik uit op slechts 8 liter.
Nog duidelijker werd het verschil in al
leen stadsverkeer: een vlotte rijstijl verg
de 12 leter per 100 kilometer, een rijstijl
zoals hier wordt aanbevolen slechts 9
liter.
Dan zijn er nog de groepen Masquerade
en Media Mix. die uitgesproken metaal-
kleuren en felle technicolorkleuren om
vatten. Interessante kleurvoorspellingen,
deeluitmakend van het Carpet Vision
Program, waarmee ICI Fibres tapijtfa
brikanten wil aanmoedigen meer aan-
dachte te besteden aan het emotionele
aspekt van tapijt....
Overleg
Dankzij de prduktiegeverfde garens is
men verzekerd van een hoge kleurstabi-
liteit. Met name wollen garens staan er
om bekend dat zij goed geverfd kunnen
worden. Toch vraagt het kiezen van een
nieuw tapijt (in kleur) om goed overleg.
Daarom is het van belang tapijt aan de
rol te bekijken of tenminste een groter
staal ter hand te nemen alvorens tot aan
schaf over te gaan. Tapijt kopen is een
investering voor een langere termijn en
alle waar is naar zijn geld. Zuiver
scheerwol tapijt wordt trouwens voor
zien van het IWS-label; via een sterren
aanduiding wordt bovendien bij ieder
wolmerk aangegeven welke gebruiks
mogelijkheden het betreffende tapijt
heeft. Tevens biedt wol het voordeel dat
het niet kan branden.
Verfijnd
Afgezien van de sterk groeiende wo-
ningtextielmarkt in Nederland, zit voor
al bedtextiel flink in de lift. Dat er betere
produkten gekocht worden, mag blijken
uit het feit dat de gemiddelde prijs van
een éénpersoons overtrekset gestegen is
tot ƒ61,50. Een beetje kwaliteit kost al
snel meer dan 100,-, terwijl een goede
satijnen overtrekset niet beneden de
ƒ150,- verkocht wordt. Desondanks is
de verwachting, dat de consument - de
vele kleuren en uitgesproken dessins ten
spijt - meer zal vragen naar de verfijnde,
betere kwaliteiten.
Ontwerper M. Jansen van Damai is van
mening, dat speciaal bij de in drie series
onderverdeelde „Blanchette"-kollektie
sprake is van een duidelijke afstemming
op verschillende consumentengroepen.
Daarnaast ontwierpen de stylisten van
Damai, in samenwerking met het be
kende Italiaanse huis Vicenzo Zucchi
een gelijnamige kollektie die uitge
bracht is in 5 dessins, waaronder enkele
geraffineerde „omkeerdessins", in meer
dere kleurstellingen. Bij ieder dessin
dekbedovertrek kan de consument kie
zen uit een reeks bijpassende artikelen.
Doordat het slapen steeds meer in de
belangstelling komt, valt de aandacht
ook sterker op het juiste kussen. Als
enige in Nederland heeft de firma Peters
in Edam voor het veren kussen het waar-
borgzegel van de Nederlandse Vereni
ging van Huisvrouwen. Onder het merk
„Windsor" heeft dit bedrijf een uitge
kiende kollektie dekbedden en kussens
op de markt gebracht, waaronder het
gepatenteerde Multiflex hoofdkussen,
dat dankzij de wigvorm en een uitgeba
lanceerde vulling (30% kapok en 70%
Rhombo-fill, een vormherstellende po-
lyether) de noodzakelijke ondersteu
ning geeft waar het lichaam elke nacht
om vraagt.
Goed idee
In de sektor huishoudtextiel presen
teerde Winkler Nederland in Lisse een
nieuwe kollektie tafelkleden in de tren
dy kleuren messing, roestbruin, zwart,
aubergine, paars en amazonegroen. In
dezelfde kleuren en met satijnapplika-
ties zijn er dekservetten bij leverbaar,
zodat een ruime combinatiemogelijk
heid aanwezig is. Op zichzelf al een
goed idee voor de komende feestdagen.
En als we het daarover hebben kan het
ook de moeite waard zijn om bij de
manufacturier te vragen naar de nieuwe
tafellakens en theedoeken van Scholco/
Van Heek. Deze bekende Twentse textiel
wever (een der laatste in Nederland!) is
van geen enkele import afhankelijk; van
garen tot eindprodukt wordt in eigen
beheer vervaardigd. De thema's mogen
gezien worden: enerzijds moderne folk
lore in vrolijke heldere kleuren, ander
zijds ingetogen eerlijkheid in licht ver
stofte pasteltinten, aangevuld met „Blue
Coordinates", een op Delfts blauw geba
seerde serie met een uni rand of ruit, in
prijzen variërend van 5,95 tot 7,95
per stuk. Het gemiddelde prijsniveau
van een tafellaken ligt op 45,-. Ook in
dit segment gaat de trend naar meer
luxe.
ZONWERINGCENTRUM
AANGEBODEN:
Bouwjaar 1984. In zeer
goede staat. Div. extra's.
APK tot mei 1991
Tel. (01878) 39 25
na 17.00 uur
TE HUUR, evt. TE KOOP
nr. 71 in 'Vroonlande' te Dirksland
Deze flat bevindt zich op de 2e etage van de
zuidelijke vleugel, met uitzicht op Dirksland.
Inlichtingen: Tel. (078) 15 17 60
Kruis aan
waar uw
voorkeur
naar uit gaat
Engelse geloofsgetuigen
Twaalf godgeleerden uit
ie 16e eti 17c eeuw.
Een waardevol hoek over een
helanfjijke periode uit de Engelse
kerkgeschiedenis Aan de orde
komen hekenje j;odj;eleerden nis
hacic Amhrosms en
\\j John Ou'en, hai
W Matiew Mende
19,90
Erkend
dealer
UW leverancier van zonwering, rolluil^en, raambel<lecling
Nieuwepad 7
3241 CK Middelharnis
Tel. (01870)21 20/39 01
OPENINGSTIJDEN:
di - WO - vr - za 10.30-12.00 en 13.30-17.00 uur
vrijdagavond op afspraal< (volg route gemeentelijk opslagterrein)