Een Pastorale en Betrouwbare VRIEND... OOK VOOR U Brandstof besparen? Geen kunst aan! Aanbod in woningtextiel blijft groeien 2-KAMERFLAT L m\ PIET DE KORTE ÊMM Ford Escort 1.3 Laser Vooral bedtextiel zit flink in de lift Kies nu voor deze Vriend Bladz. 2 „EILANDEN NIEUWS" VRIJDAG 9 NOVEMBER 1990 De Vriend van Oud en Jong is geen gewoon blad, maar een vriend die helpt en ant woord geeft. Persoonlijke, bijbelse antwoorden op levensvragen van^jonge en oude lezers. D D Ik abonneer mij ten minste tot en met 1991 op De Vriend en ontvang het fraaie boek 'Engelse geloofs getuigen'. Ik neem nog geen definitief besluit, maar wil eerst voor 10,- drie maanden kennismaken met De Vriend. Naam Straat Postcode/Woonplaats Deze hon in een ongefrankeerde envelop opsturen naar: Antwoordnummer 10514 2300 VL LEIDEN Daarnaast geeft De Vriend zijn lezers iedere veertien dagen stof tot bezinning en verantwoorde ontspanning. De jongeren hebben een eigen pagina met leerzame puzzels en een verhaal en krijgen persoonlijke antwoorden op hun vragen. Het is zoals de naam zegt: een vriend voor jong en oud. Concreet vindt u in De Vriend de volgende rubrieken: Een eenvoudige schriftuurlijk-bevindelijke meditatie De pastorale rubriek waarin Jan de Timmerman antwoorden geeft op vragen van lezers Boeiende vervolgverhalen Bijbelse puzzels Antwoorden op brieven van lezers Kerkgeschiedenis Pagina's voor jongeren Kortom ...en neem een abonnement op de Vriend van Oud en Jong, voor f 42.50 per jaar. Wanneer u zich tenminste tot en met 1991 abon neert, ontvangt u het fraaie boek 'Engelse geloofsgetuigen' van F. van Holten geheel gratis. U kunt ook drie maanden kennismaken met De Vriend voor slechts 10,-. LEUSDEN In het verleden bekeek men het brandstofverbruik van een auto alleen vanuit de daarmee gepaard gaan de kosten. Nu zijn daar nog twee invals hoeken bijgekomen: milieubescher ming en het zuinig omgaan met de aardolie-reserves. Elke liter die minder wordt verbruikt, voorkomt een overeen komstige hoeveelheid uitlaatgassen. Het is dus om een aantal redenen nuttig om zuinig om te gaan met brandstof. Wat kun je zoal doen, vóórdatje wegrijdt om brandstof te besparen? Geen onnodige ballast meenemen! Eruit met de zware gereedschapstas die alleen op langere buitenlandse rei zen nodig zou kunnen zijn; eruit met het reservetankje tijdens stadsritten! En ook eruit met het kinderstoeltje en de inklap bare kinderwagen als er geen kleine kin deren meerijden. ledere kilo die extra moet worden vervoerd verhoogt natuur lijk het brandstofverbruik. Geen imperiaal op de auto laten zit ten als dit niet nodig is. Behalve het gewicht speelt hier ook de luchtweer- stand een rol. Zoals de chef van de on derzoeksafdeling Herbert Schuster en zijn mannen tijdens meer der tests hebben vastgesteld, wordt de cW-waarde (een maat voor de lucht- weerstand) door een lege imperiaal 13 procent slechter. Bij ski-dragers heeft men zelfs een cW-waardeverhoging van 33 procent gemeten en dat scheelt (bij voorbeeld voor een Passat met 66 kW) ongeveer 0,4 liter brandstof op 100 kilo meter. Ook spatlappen aan de achter wielen, te lante antennes, extra schijn werpers die niet in de carrosserie geïntegreerd zijn en brede banden ver hogen de luchtweerstand en daarmee het verbruik. Zorg voor de juiste bandenspanning en controleer deze regelmatig! Een iets hogere spanning is niet schadelijk, maar is bij volledige belading en lange trajekten op autosnelwegen zelfs aan te bevelen. Te lage spanning daarentegen verhoogt, door de wrijvende werking van het rub ber, de rolweerstand en daarmee het brandstofverbruik, afgezien nog van het echt sneller slijten van de banden. Versleten bougies en vervuilde lucht- filters veroorzaken een verhoogd brandstofverbruik. Versleten bougies geven geen korrekte vonk en met half verstopte luchtfilters heeft de motor UITSCHAKELEN! Het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor uw portemonnee, om voor een gesloten overweg de motor af te zetten. Want tenslotte verbruikt een middenklasse-auto. bijvoorbeeld een Volkswagen Golf 1,8 l met 66 kW wanneer hij stilstaat met draaiende motor 1,2 liter brandstaof per uur en dat is toch 20 cc per minuut. „last van astma" en vraagt, ter compen satie van de gebrekkige luchttoevoer, om een extra druk op het gaspedaal. Dat zijn de belangrijkste maatregelen bij een stilstaande auto. Nu enkele tips voor het zuinig rijden zelf. Na het starten de nog koude motor niet stilstaand „warm laten draaien" maar direkt wegrijden. Bij een beetje gasgeven wordt de motor toch nooit warm maar verbruikt brandstof voor niets. Ook leidt dit „warm draaien" tot een verhoogde slijtage van de cilinders en uitlaatgasinstailatie en tot een hogere uitstoot van schadelijke stoffen. Altijd met een klein beetje gasgeven optrekken en bij een handgeschakel- de versnellingsbak direkt doorschake len naar de tweede versnelling. Dan met voor tweederde ingedrukt gaspedaal ac celereren en vervolgens telkens bij zo'n 2500 t/min doorschakelen naar de vol gende versnelling. Hier bewijst een toe- renteller dus zijn nut! Het is namelijk voordeliger met meer gasgeven bij een laag toerental te accelereren dan met minder gas bij een hoog toerental. De re den daarvoor is, dat hoe hoger het toe rental is des te vaker per seconde moeten de cilinders met mengsel gevuld wor den. Dit wordt niet door het minder in trappen van het gaspedaal gecompen seerd. Uitzondering op de regel: vóór en tij dens het inhalen moet men de motor in een lagere versnelling vlot laten draaien, omdat deze dan een groter vermogen ontwikkelt en dat maakt het inhalen sneller en daardoor veiliger. Is de gewenste rijsnelheid bereikt, dan steeds in de hoogst mogelijke versnel ling rijden zolang de motor draait met zo'n 1500 tot 2000 toeren per minuut. Ook op de lange helling is het rijden in de hoogst mogelijke versnelling aan te raden. Alleen voor bochten en zeker voor haarspeldbochten terugschakelen om, met lage snelheid uit de bocht ko mend, met voldoende vermogensreserve te kunnen accelereren. Indien mogelijk niet op topsnelheid rijden! De luchtweerstand, die door de motor overwonnen moet worden neemt met het kwadraat van de snelheid toe. Bij een Passat 1,8 1 met 66 kW kan door het rijden met 130 km/u in plaats van met 170 km/u (bijna topsnelheid) 4 tot 5 liter per 100 km bespaard worden. Al door 5 km/u onder de topsnelheid te rij den wordt ongeveer 1 liter brandstof per 100 km bespaard. door John de Rijke UTRECHT Uit reakties van de groothandelsbedrijven die in Neder land een aanzienlijk aandeel in de omzet van gordijnstofen hebben, is naar voren gekomen dat drukstoffen vorig jaar al bijna 50% van de totale afzet voor hun rekening namen. Dit percentage zal zeker nog toenemen naarmate nog meer winkeliers het aandurven een kollektie op te bou wen met kwaliteitsprodukten in een hogere prijsklasse. Het gevolg van deze ontwikkeling is, dat in de gordijnstoffenwereld sterk mo dieus wordt gewerkt; elk jaar verandert een groot deel van de stoffenkollektie, die voor de handel het eerst getoond worden op de zich als vakbeurs profile rende INTER DECOR, zoals die recen- tehjk in Utrecht werd gehouden. Zelf maken Floraal is de modieuze trend gebleken. In bijna elke stijlrichting vindt men momenteel bloemdessins in warme, van rood afgeleide, kleuren. Vaak schilder achtige, in aqaureltechniek uitgevoerde, kollekties die in hun veelkleurigheid een rijke uitstraling hebben. Voor de consument is er in elk geval keus volop, zowel in „stof aan de meter" als kant-en-klare gordijnen, die nu ook al als draperie worden geleverd. In die geest heeft Deja een uniek programma gepresenteerd onder de naam „Decora tions". Het betreft een nieuwe, op life style en woonkultuur afgestemde, serie, waarin de consument aan de hand van een aantal met zorg geselekteerde mo dellen in staat wordt gesteld zelfde stof fen te laten konfektioneren. Deze, als interieurkonfektie bedoelde kwaliteiten, worden verder aangevuld met het pro gramma „Explosion of Color", waarin kombinatiemogelijkheden worden ge boden in gordijnstoffen, meubelstoffen, wandbekleding en borders. Een verras send pakket, dat in alle opzichten weet te voorzien in de behoefte van de consu ment om het karakter van de direkte woonomgeving een weerspiegeHng te laten zijn voor de eigen levensstijl. Realistisch Ook de decorateurskollektie van Eijffin- ger ademt, door het aktuele kleurge bruik, een eigentijdse sfeer uit. Met name in de in satijn uitgevoerde „Flower Show" komen de fraaiste florale compo sities tot bloei. Toch blijft de, in 6 dessins en 18 kleur- stellingen te leveren kwaliteit, betaal baar door de realistische prijsstelling {ƒ49,- per meter op 140 cm breedte). Hetzelfde geldt voor de nieuwe Angelo ets-druk kollektie van Holland Haag, die geraffineerde resultaten in dessin- en kleurcompositie laat zien. Het kleur- etsen van gordijnstof biedt enorme mogelijkheden voor het maken van een zich onderscheidende dessinering. De in eerste instantie geheel zwart geverfde stoffen worden vervolgens bedrukt met kleurstofen, die via een chemische reak- tie voor een uniek kleurenspel zorgen. Holland Haag heeft deze techniek in een aantal Angelo-dessins toegepast. Alle kwaliteiten zijn voorzien van een vuilwerende finish met Scotchgard of Rucoguard. Emotioneel Volgens ICI Fibres, de belangrijkste fabrikant van hoogwaardige merkga- rens aan tapijtfabrikanten over de ge hele wereld, weerkaatsen de kleuren voor 1991/1992 de trend van de jaren negentig: bezorgdheid voor elkaar en de omgeving. Zo zijn de kleuren van het naturalisme ontleend aan de natuur (gouden herfstkleuren en tinten bruin en mosgroen). Een andere levensstijl groep - Uptown - manifesteert in de kleuren leiblauw, eierschaal en lichte houttinten de bezorgdheid om de kwali teit van leven en emoties. Retro ontleent zijn inspiratie aan de jaren dertig en vijf tig en geeft dat weer in een palet van nertsbonttinten, parelgrijs en tussen schakeringen van citroengeel en mint. Een drietal Angelo-kwaliteiten van Holland Haag. V.l.n.r. „Lambada", „Pantheon". „Tulip" Laat de motor niet onnodig draaien bij stilstaande auto! Zet bij het lang wachten voor een gesloten overweg of geopende brug, de motor af Drie minu ten onbelast draaien kost ongeveer net zoveel brandstof als 1 kilometer rijden met een snelheid van 50 km/u. Onbelast draaien van de motor is de meest nutte loze en daardoor duurste bedrijfssitua tie van uw auto. Deze acceleratie- en snelheidstips wer den door de VW-Onderzoeksafdeling opgesteld. Uitgebreide rijtests met de ge noemde VW Passat gaven in het dage lijkse gebruik (stad, buitenweg en snel weg) met een vlotte rijstijl en niet lettend op zuinigheid, een verbruik te zien van bijna 10 liter per 100 kilometer. Met inachtneming van voorgaande tips kwam het verbruik uit op slechts 8 liter. Nog duidelijker werd het verschil in al leen stadsverkeer: een vlotte rijstijl verg de 12 leter per 100 kilometer, een rijstijl zoals hier wordt aanbevolen slechts 9 liter. Dan zijn er nog de groepen Masquerade en Media Mix. die uitgesproken metaal- kleuren en felle technicolorkleuren om vatten. Interessante kleurvoorspellingen, deeluitmakend van het Carpet Vision Program, waarmee ICI Fibres tapijtfa brikanten wil aanmoedigen meer aan- dachte te besteden aan het emotionele aspekt van tapijt.... Overleg Dankzij de prduktiegeverfde garens is men verzekerd van een hoge kleurstabi- liteit. Met name wollen garens staan er om bekend dat zij goed geverfd kunnen worden. Toch vraagt het kiezen van een nieuw tapijt (in kleur) om goed overleg. Daarom is het van belang tapijt aan de rol te bekijken of tenminste een groter staal ter hand te nemen alvorens tot aan schaf over te gaan. Tapijt kopen is een investering voor een langere termijn en alle waar is naar zijn geld. Zuiver scheerwol tapijt wordt trouwens voor zien van het IWS-label; via een sterren aanduiding wordt bovendien bij ieder wolmerk aangegeven welke gebruiks mogelijkheden het betreffende tapijt heeft. Tevens biedt wol het voordeel dat het niet kan branden. Verfijnd Afgezien van de sterk groeiende wo- ningtextielmarkt in Nederland, zit voor al bedtextiel flink in de lift. Dat er betere produkten gekocht worden, mag blijken uit het feit dat de gemiddelde prijs van een éénpersoons overtrekset gestegen is tot ƒ61,50. Een beetje kwaliteit kost al snel meer dan 100,-, terwijl een goede satijnen overtrekset niet beneden de ƒ150,- verkocht wordt. Desondanks is de verwachting, dat de consument - de vele kleuren en uitgesproken dessins ten spijt - meer zal vragen naar de verfijnde, betere kwaliteiten. Ontwerper M. Jansen van Damai is van mening, dat speciaal bij de in drie series onderverdeelde „Blanchette"-kollektie sprake is van een duidelijke afstemming op verschillende consumentengroepen. Daarnaast ontwierpen de stylisten van Damai, in samenwerking met het be kende Italiaanse huis Vicenzo Zucchi een gelijnamige kollektie die uitge bracht is in 5 dessins, waaronder enkele geraffineerde „omkeerdessins", in meer dere kleurstellingen. Bij ieder dessin dekbedovertrek kan de consument kie zen uit een reeks bijpassende artikelen. Doordat het slapen steeds meer in de belangstelling komt, valt de aandacht ook sterker op het juiste kussen. Als enige in Nederland heeft de firma Peters in Edam voor het veren kussen het waar- borgzegel van de Nederlandse Vereni ging van Huisvrouwen. Onder het merk „Windsor" heeft dit bedrijf een uitge kiende kollektie dekbedden en kussens op de markt gebracht, waaronder het gepatenteerde Multiflex hoofdkussen, dat dankzij de wigvorm en een uitgeba lanceerde vulling (30% kapok en 70% Rhombo-fill, een vormherstellende po- lyether) de noodzakelijke ondersteu ning geeft waar het lichaam elke nacht om vraagt. Goed idee In de sektor huishoudtextiel presen teerde Winkler Nederland in Lisse een nieuwe kollektie tafelkleden in de tren dy kleuren messing, roestbruin, zwart, aubergine, paars en amazonegroen. In dezelfde kleuren en met satijnapplika- ties zijn er dekservetten bij leverbaar, zodat een ruime combinatiemogelijk heid aanwezig is. Op zichzelf al een goed idee voor de komende feestdagen. En als we het daarover hebben kan het ook de moeite waard zijn om bij de manufacturier te vragen naar de nieuwe tafellakens en theedoeken van Scholco/ Van Heek. Deze bekende Twentse textiel wever (een der laatste in Nederland!) is van geen enkele import afhankelijk; van garen tot eindprodukt wordt in eigen beheer vervaardigd. De thema's mogen gezien worden: enerzijds moderne folk lore in vrolijke heldere kleuren, ander zijds ingetogen eerlijkheid in licht ver stofte pasteltinten, aangevuld met „Blue Coordinates", een op Delfts blauw geba seerde serie met een uni rand of ruit, in prijzen variërend van 5,95 tot 7,95 per stuk. Het gemiddelde prijsniveau van een tafellaken ligt op 45,-. Ook in dit segment gaat de trend naar meer luxe. ZONWERINGCENTRUM AANGEBODEN: Bouwjaar 1984. In zeer goede staat. Div. extra's. APK tot mei 1991 Tel. (01878) 39 25 na 17.00 uur TE HUUR, evt. TE KOOP nr. 71 in 'Vroonlande' te Dirksland Deze flat bevindt zich op de 2e etage van de zuidelijke vleugel, met uitzicht op Dirksland. Inlichtingen: Tel. (078) 15 17 60 Kruis aan waar uw voorkeur naar uit gaat Engelse geloofsgetuigen Twaalf godgeleerden uit ie 16e eti 17c eeuw. Een waardevol hoek over een helanfjijke periode uit de Engelse kerkgeschiedenis Aan de orde komen hekenje j;odj;eleerden nis hacic Amhrosms en \\j John Ou'en, hai W Matiew Mende 19,90 Erkend dealer UW leverancier van zonwering, rolluil^en, raambel<lecling Nieuwepad 7 3241 CK Middelharnis Tel. (01870)21 20/39 01 OPENINGSTIJDEN: di - WO - vr - za 10.30-12.00 en 13.30-17.00 uur vrijdagavond op afspraal< (volg route gemeentelijk opslagterrein)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 10