Concert Kulturele Kring 'de Welle' in Middelharnis Uit de Historie Sommelsdijk SASKJA BOVAG GARANTIEBEWIJS Diplomazwemnien in 'de Staver' een receptie, koffiemaaitijd of koud buffet in een eeuwenoud fort ^'FORTSf/^fiPRINS FREDERIK'-' Sint-Nicolaasintocht op 17 november te M'harnis IN DE BRANDING Bladz. 2 „EILANDEN NIEUWS" VRIJDAG 2 NOVEMBER 1990 In de reeks concerten, die de Kulturele Kring 'De Welle' organiseert in samenwerking met de Verenigde Spaarbank te Middelharnis, treden donderdagavond 15 november a.s., weer twee coryfeeën van het internationale concertpodium op, te weten de fluitiste Abbie de Quant en de pianist Rudolf Jansen. Deze laatste trad ook op in het concert van 15 maart j.l. met de wereld vermaarde sopraan Elly Ameling. Het concert vindt plaats in de Exoduskerk te Sommelsdijk en begint om 20.15 uur. Op het programma staan werken uit de romantiek en vroeg 20e-eeuwse periode. Abbie de Quant Fluitiste Abbie de Quant werd in Den Haag geboren, waar zij haar eerste fluitlessen kreeg bij de solofluitist van het Residentie Orkest Jan Prins. Later studeerde zij verder bij Koos Verheul en in 1970 studeerde zij af aan het Brabantse Conservatorium, waar zij tevens de Prix d'Excellence behaalde. In 1969 was haar reeds het Diploma d'Onore te Sienna verleend en ze ontving tevens lessen van de ver maarde fluitist Severino Gazzeloni. Zij won op tal van inter nationale concoursen prijzen, waaronder het vermaarde Concours te München, alsmede het Gaudeamus Concours. Abbie de Quant speelde en speelt bij alle vooraanstaande Nederlandse orkesten en bij tal van buitenlandse ensembles, waarbij o.m. Neville Marriner, Luciano Berio, Roberto Benzi, Raymond Leppard en Collin Davis haar diri genten waren. Zij maakte voor Philips, C.B.S. e.a. reeds een aantal gram mofoonplaten en disks o.m. met Rudolf Jansen en de harpist Edward Witsenburg met wie ze een vast duo heeft gevormd. Rudolf Jansen De pianist Rudolf Jansen werd geboren in Arnhem en sloot zijn studie af aan het Amsterdams Conservatorium in 1966 met het behalen van de Prix d'Excellence. Tezelfdertijd werd hij onderscheiden met de zilveren medaille van het Amster dams Consertgebouw. Hoewel hij ook solistisch optrad, in recitals zowel als met orkest, is hij toch in de eerste plaats als een begeleider van het hoogste nivo bekend geworden en als zodanig maakt hij met tal van de allergrootste solisten uitge breide internationale tournees. Hij speelde voor Evelyn Lear, Ernst Haefliger, Irina Arkhipova, Jean-Pierre Rampal, Agnes Giebel en Han de Vries. Hij maakte een ontelbaar aantal platen en disks met o.m. Elly Ameling, Peter Schreier, Robert Holl, Hans-Peter Blochwitz en zeer recent met Die trich Fischer-Dieskau. Hij houdt zich voorts bezig met het geven van master classes in geheel de wereld. Rudolf Jansen is als docent voor het hoofdvak piano verbon den aan het Sweelinck-Conservatorium te Amsterdam. De kaartverkoop voor dit belangwekkende en interessante concert is gestart bij de bekende adressen, te weten: de ver enigde Spaarbank te Middelharnis, V.V.V. te Middelharnis, Reisburo Buijsse te Middelharnis en Hans Dolieslager, Pie terstraat 22-24 te Goedereede. De entreeprijs bedraagt 20,- en voor de vele jongeren tot en met 14 jaar, die fluitlessen ontvangen in onze regio 14,-. "De Welle' ontvangt u weer graag op donderdag 15 nov. a.s. (VIH) Kerkelijk leven (1) Ds. G. V. d. Zee vertelt: „Met de val van Brielle in 1572 kwam er een grote veran dering in het bestel van Staat en Kerk. Ds. Arnoldus Fransz VOor een zich pas reformerende ge meente was het wel jammer, dat bij de aanvang der hervorming zich direkt al grote moeilijkheden openbaarden en dat nog wel met de predikant. De klassis verwees deze zaak naar de synode. Ds. Arnoldus Fransz wordt bestraft Het verhaal hierover lezen wij in de pro vinciale notulen van 22 juni 1574, toen zijn zaak diende ter synode te Dor drecht. Daar werd hij onder handen genomen over de volgende 'sonden'. Ten eerste was hij uit Engeland overge komen met een vrouw, die hij niet wette lijk getrouwd had. Een kwaad dat in deze tijd zeer dikwijls voortkwam. Maar hij wilde dit verbloemen door te zeggen, dat hij haar wel getrouwd had. Hij viel echter door de mand en werd op leu gens betrapt. Vervolgens had hij gedaan evenals de pastoor voorheen, door geld te nemen voor de bediening van de Heilige Doop en andere kerkelijke diensten. Dit is met de reformatie afgeschaft omdat de pre dikanten aangesteld werden op trakte ment en niet op bezoldiging van losse werkzaamheden. Nadat hij zijn schuld bekend had, heeft de synode besloten hem te handhaven, zodat hij naar Sommelsdijk terug mocht keren. Echter zou men naarstig op hem letten en informeren of hij zich in andere opzichten ook misdragen had. Indien hij goed van leven was, dan zou de synode hem een tijdlang in zijn dienst laten, tenzij hij zich weer ergerlijk aanstelde. Indien zulke afdwalingen weer aan het licht kwamen, dan zou de synode hem overplaatsen naar een andere gemeente, die het meest geschikt zou worden geacht. Nog datzelfde jaar vinden wij zijn hand tekeningen onder de akta. Daar staat Arnoldus de Stuer, predikant in Sommelsdijk. Dit is dezelfde als Arnoldus Fransz. Na de bestraffing der synode, verscheen Arnoldus Fransz. op 5 juni 1574 ter klas sikale vergadering te Brielle, waar hij zijn schuld beleed. Daarom mocht hij naar Sommelsdijk terug met de medede ling dat men naar zijn gedrag zou infor meren. Indien hij onberispelijk van wandel was, dan mocht hij blijven, maar zo niet, dan zou men hem daar vandaan halen en een ander in zijn plaats stellen. Een week later kreeg hij ter samenkomst der predikanten de opdracht de Dijk graaf te vermanen wegens hoererij. Indien dit geen baat gaf, dan moest hij de plaatselijke overheid daarvan in ken nis stellen en aan de klassis antwoord geven. Het gaat niet goed Ds. Arnoldus past niet in en bij Som melsdijk. De klassikale notulen van 15 juli 1574 melden wel, dat hij de verma ning der broeders heeft aangenomen, maar dat hij gehoorzaam wil zijn. zo men hem wil overplaatsen. Dan zal hij ook zijn dochter van zich verwijderen. Inmiddels zou men schrijven aan de Baljuw van Sommelsdijk om bericht te mogen ontvangen aangaande beroe- pingswerk, waarna de klassis daartoe alles in het werk zou stellen. De klassis werkte door. De voorzitter ds. Gallinaceus van Brielle stelde zich in verbinding met de klassis Delft, Dordt en Rotterdam ten einde de predikant van Sommelsdijk daar vandaan te krij gen. A] zou deze dan ook wat minder onderhoud hebben dan te „Somer- dijck", hij moest en zou weg. Daarom ging de volgende brief uit naar de drie genoemde klasses. Genade en vrede van Gode de Vader door Jesum Christum, Amen. Seer lieve Broeders ende medehelpers in den Heere. Ulieden is wel ken lijk hoe dat onse classe van den synode opgeleyt is nae de saecke Amoldy de Stuer des Dienaers in Sommer- dijck te vernemen. Ende twee Dienaers des Woorts derwaerts gesonden hebbende, heb ben deselve bevonden dat Arnoldus hoe eer hoe liever van daer moet genomen worden ende op een ander gestelt werden na ordinantie als toen in de synode besloten, opdat wij die hope van een heerlicke kercke te bouwen in Sommerdijck niet en verliesen, die sich daer seer schoon vertoonende is. Daerom alsoo wy by ons Arnoldus niet en weten te laten, bidden U lieve Broeders of by u in uwe classe niet een plaets en is daerghi hem sout connen stellen ende daer hy soe veelonderhouts mochte hebben als hynu in Sommerdijck heeft, dat is 200 gulden 's Jaers, ende ons een getrouw dienaer toe- schicken die wy in syne plaetse wederom mochten stellen. Diet doet U seer lieve Broeders de gansche classis seer vrundelick bidden ende begeert dat ghy doch mette allereersten aen die kercke van Den Briel antwoordt wilt schryven. Hiermede syt den almogenden Heere bevo len die U ende onzen arbeyt segene Amen. Datum ut laste ende onder zegel onser classe desen 16 juli 1574. Verandering Kort daarna blijkt, dat deze eerste predi kant van Sommelsdijk is verwijderd. In 1578 werd hij opgevolgd door ds. J. C. Kempe. die hier elf jaren bleef, dus tot 1589. Deze Johan Comelisse Kempe was reeds in 1568 uit Zierikzee gebannen, omdat hij naar luid van de sententie van de Hertog van Alva loper en armbezor ger was onder de sektariers. Ook was hij gewapend ter predikatie gegaan. Welnu, deze strijdbare held kregen wij in Sommelsdijk, waar hij dan met zegen Op 17 november a.s. is het weer zover. Sint-Nicolaas zet na een jaar van afwe zigheid weer voet aan vaste wal in Middelharnis. Terwijl zijn trouwe knechten de klein tjes weer zullen verwenen met de peper noten en ander lekkers, zal Sinterklaas muzikaal worden onthaald door Sem- pre Crescendo. Na de ontvangst en de toespraak door de Burgemeester, mevrouw J. G. Sleurink- Rabbinge, zal de Sint een rondgang maken over het winkelcentrum D'n Diek en de Lijnbaanpromenade en via D'n Diek weer naar de Kaai, alwaar de route zijn einde zal vinden. zijn werk verrichtte tot 1589. Toen ver trok hij naar Haamstede, alwaar hij overleed in 1599, zoals zijn grafsteen vermeldt. Hij werd opgevolgd door ds. Christiaan Merlinus, die hier stond van 1591- 1616. Elders dopen en zieken bezoeken Op de synode te Dordrecht anno 1590 deed zich een en ander voor, waarmee Sommelsdijk geen raad wist. Men vroeg aan de vergadering of het ook geoorloofd was voor een predikant zieken te bezoeken in een ander dorp, als mensen van die plaats zulks hadden verzocht. Het betrof hier gemeenten die wettelijk vakant waren, maar waar de de dominee niet wilde vertrekken, gesteund als hij werd door de plaatselijke over heid. Vele lidmaten wilden dan niets van deze predikant hebben en zochten elders hulp. Zo stond het ook met de aanbieding van kinderen tot de Heilige Doop. Desgelijks met het ontvangen van lid maten van elders om die dan tot des Heeren Heilig Avondmaal toe te laten. De synode gaf ten antwoord, dat zo de gemeente wettelijk vakant was, deze din gen dan geoorloofd waren. Doch wan neer een predikant door de kerk ont slagen was, maar door de plaatselijke magistraat gehandhaafd was, dat hij dan niet als een wettig predikant kon gelden. Daar een gemeente niet zonder dienaar kon zijn, mocht een naburig predikant daar werkzaamheden ver richten. In elk geval moest zich deze dan met de classis verstaan. En daar de synode begrepen had, dat deze moeilijkheden reeds lang zich te Sommelsdijk hadden voorgedaan tot grote verstoring der gemeente en tot groot bezwaarnis der omwonende pre dikanten, besloot zij te schrijven aan de klassis, opdat de zaak weer in het reine mocht komen. Predikanten Nog vermelden wij de namen van twee predikanten, n.l. ds. A. Stamperius die in 1616 kwam en op zijn oude dag be zwaarlijk meerde gemeente kon dienen. Maar met de gunst van de Ambachts heer kreeg hij dan toch nog in 1642 het zojuist zelfstandig geworden Den Bom mel. Daarna stond hier ds. A. Heydanus van 1642-1670. (wordt vervolgd) J. L. Struijk Afgelopen zaterdag zijn de volgende kandidaten geslaagd voor het zwem diploma: Diploma A: Chris Vroegindeweij, Robert Kamer ling, Noortje de Beer, Marije Vreeswijk, Annemieke van de Hel, Jerry de Blok, Frank Zoetewij, Mariëlle Vroege, Bart Knape, Marianne Noteboom, Tineke Siepman, Marjolein Wams, Kristel van Nieuwenhuijzen, Janine van Wagenin- gen, Marieke Koppenaal, Marie Louise Wiegel, Jos Kreeft, Kim van Nieuwen huijzen, Marilieze Vroegindewey, Bob Kuckelkorn, Martien de Witte, Debbie Meiaard, Pieter Smitshoek, Josyenne Verhoeff Patrick Leeuwenburg, Ger- dine van Essen, Esther Silvia van Essen, Jan Dirk Vroegindeweij, Marco Best- man, Leon Stoutjesdijk, Wilma Cabaret, Marty v. d. Marel. Diploma B: Marieke Breeman, Laura Trommel, Ronny van de Velde, Maryke Prins, Niels van Delft, Jacqueline Jansen, Miranda Hout, Menno van Nimwegen, Léarco Kooman Daniël Oudzegel, Wil- ko Kattestaart, Adriaan C. Dekker, Irene Buijs, Benjamin Alblas. Jannetje D. Rossen, Tamara Nadia Goedhart, Mar- loes Dilling, Kim Noteboom, Esther Meyer, Jolanda Welleman, Ilco Melis sant, Heleen Jongejan, Willeke Vroegin deweij, Jeroen Maliepaard, Bram Heres, Deborah van Nimwegen, Hugo Ma- ckloet, Meredith Zweers, Ellen Brouwer, Hanneke van Rees, Lars Bergkotte, Vic- Uw zekerheid voor een scherp ge prijsde en goed onderhouden auto. tor Minnaar, Sander Keuvelaar, Remco Klink, Corma Tieleman, Martijn Luyen- dijk, Corné Verweij, Femke Sanne de Vries, Mariëlle Koningswoud. Ilonka van Balen, Martine van de Sluijs, Paul Wouter Boekhoff Ds. D. Rietdijk, De laatste profeet. Uitgeverij De Banier, Utrecht. Paperback. 116 pag. Prijs/17,90. Dominee Rietdijk, predikant van de Gereformeerde gemeente te Moerka- pelle, schreef een praktikale handlei ding ten behoeve van de bespreking van het bijbelboek Maleachi. Het boekje is bedoeld als een leidraad voor zelfstudie of bespreking op Bijbel kringen in groepsverband. In een negental verhan delingen gaat de schrijver dit laatste Bij belboek van het Oude Testament door. Aan het eind van elk hoofdstuk zijn vra gen ter bespreking opgenomen. Dit boekje is ontstaan uit een serie preken die ds. Rietdijk in de zomer van 1989 in zijn gemeente hield. Drs. C. den Boer e.a., Messiasbelijdende joden - vroeger en nu. Uitgeverij Boekencentrum te 's-Gravenmhage. Paperback. 232 pag. Prijs 34,90. Enkele jaren geleden gaf de E.O. in een aantal lezingen aandacht aan de zoge naamde Messiasbelijdende joden, hen uit het zaad van Abraham die Jezus als de gekomen Christus leerden belijden. Samen vormen zij een groep die in de geschiedenis van de kerk nogal eens over het hoofd gezien is. Een goed initiatief van de Evangelische Omroep dus! De voordrachten zijn inmiddels gebundeld in dit boek. De eerste artikelen geven enkele historische lijnen weer aangaande de ontwikkeling van de kerk gedurende de eerste eeuwen. Een heel boeiend hoofdstuk vond ik dat van dr. J. Haitsma waarin hij iets vertelt over twee predikaten uit de 17e en 18e eeuw, Fr. Ragstat a Weille en Chr. Salo mon Duijtsch. Beiden waren tot het Christendom bekeerde joden. En om nog één bijdrage te noemen: dat van drs. H. de Leede over mr. Isaac da Costa en zijn Bijbellezingen. De resterende bij dragen gaan nader in op de ontwikke lingen gedurende de laatste eeuw. Met name na de tweede wereldoorlog. De verscheidenheid van benadering door de diverse scribenten is weliswaar duidelijk merkbaar, waardoor de bun del als geheel een aantal vragen op roept.. Toch acht ik dit boek een waarde vol element in de reeks publicaties over de verhouding kerk en Israël. Dr. Jakob van Bruggen, Mattheüs. Het evangelie voor Israël. Uitgeverij Kok te Kampen. Gebonden. 510 pag. Prijs 72,-. Binnen vrij korte tijd verschijnt nu het derde deel in een serie commentaren op het Nieuwe Testament dat dr. J. van Bruggen is aangevangen. Na 'Christus op aarde' en "Marcus' kwam dit deel 'Mattheüs' uit. Gevat in een fraaie band als de vorige delen en - wat belangrijker is - samengesteld vanuit dezelfde erudi tie en vooral Schriftgetrouwheid. De initiatiefnemer-samensteller is hoog leraar Nieuwtestamentische vakken aan de Theologische Universiteit van de Gereforrheerde Kerken (Vrijgemaakt) in Kampen. Hij ziet deze reeks als een voortzetting van een eerdere, namelijk sedert 1922 verschenen commentaren- reeks. De auteur onderscheidt zich van veel andere hedendaagse commentaar schrijvers door zijn eerbied voor de overgeleverde tekst. Ik duidde er al op. In die zin wordt hier gereformeerde Schriftuitleg geboden. Zulk een exegese namelijk die als axioma heeft de door de Heilige Geest geïnspireerde Woorden Gods. Niet dat zulks steeds wordt uitge sproken, maar het is de dragende ge dachte die aan alle (ook wetenschappe lijk verantwoorde) Bijbeluitleg vooraf gaat. Al met al wordt hier een uitvoerige. Schriftgebonden en daarom alleszins betrouwbare verklaring van het Mat- theüsevangelie geboden. Van belang voor predikanten - natuurlijk! - maar ook voor iedere belangstellende Bijbel lezer. Drs. C. den Boer, De brief van Paulus aan de Galaten. Uitgeverij Kok-Voorhoeve te Kampen. Paperback. 230 pag. Prijs 29,50. De lezingen van ds. C. den Boer in het wekelijkse radioprogramma 'de Bijbel open' worden door velen beluisterd. Na de series over de brief aan de Romeinen alsmede over de pastorale brieven aan Timotheüs was nu de inhoud van Pau- lus' brief aan de Galaten aan de beurt. In ongeveer een twintigtal voordrachten behandelde hij deze zo uitermate be langrijke brief Bekend is immers hoe mannen als Luther en Calvijn niet alleen in de Romeinen- maar evenzeer in de Galatenbrief de boodschap van Gods vrij machtige genade hebben gele zen - en vandaaruit doorgegeven. Dominee Den Boer geeft de schat die in dit Bijbelboek begrepen is in handzame pasmunt, dat is op eenvoudige wijze, door. Opdat de gemeente leve ook bij dit deel van het Woord Gods. De vele voet- Bedrijven en paitikulieren komen meer en meer naar het dorpje Ooltgensplaat aan het Volkerak op Goeree Overflakkee om er een aantal onvergetelijke uurtjes door te brengen met heerlijke hapjes en drankjes. Wat denkt U bij voorbeeld van een koud buffet, uitgebreide koffiemaaltijd, speenvarken aan het spit, mosselmaaltijd of barbecuen? En dat alles m een oergezellige herberg met een sfeer uit vervlogen tijden waar groepen tot 200 personen zich ongedwongen kunnen verpozen tegen zeer redelijke prijzen. Denk aan het oude fort met z'n prachtige gewelven als U iets te vieren hebt, want U bent er van harte welkom Ons adres is: Havendijk 16, Postbus 32, 3257 LH Ooltgensplaat, Telefoon 01873-1625 rekreatiecentrum MIES VREUGDENHIL noten en tekstverwijzingen geven gele genheid tot verdere studie en bespreking. O Tot slot een boek voor oudere meisjes. Mies Vreugdenhil, Saskia in de branding. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. 153 pag. Prijs/22,50. Dit enkele maanden geleden versche nen boek is het vervolg op het veelgele zen meisjesboek 'Saskia'. Overigens heeft de schrijfster al verscheidene boe ken voor meisjes geschreven. Enkele titels: 'Anoek slaat haar vleugels uit' en 'Maria ter Laar'. Ook een drietal gedich tenbundels staat op haar naam, te weten 'Vooruitzicht', 'Ik geloof en 'Vindens tijd'. Mies Vreugdenhil woonde in haar jeugd in Dirksland. Ze ging in Middelharnis op school. Al in 1953 - ze was toen veer tien jaar - werden er gedichten van haar geplaatst in Eilanden-Nieuws. Haar boeken verdienen een hartelijke aanbeveling. Ook 'Saskia in de bran ding'. Aan boeken als deze is behoefte. Boeken waarin enerzijds niet - zoals vroeger wel gebeurde - min of meer wordt voorbijgegaan aan wat er zoal aan pijn en verdriet in een jong leven aanwe zig kan zijn, maar waarin anderzijds binnen het verhaal zelf een uitweg, een bijbelse heenwijzing naar herstel en genezing, wordt gewezen. Mevrouw Vreugdenhil combineert in haar boeken een eigentijdse thematiek met een Schriftuurlijke boodschap. Waarbij het een het ander niet in de weg staat. De schrijfster heeft de gave op gevoelige doch niet al te emotionele wijze de problematiek te beschrijven die voor onze tieners zo wezenlijk en ingrij pend kan zijn. En zij doet dat openhar tig en eerlijk. De 'Saskia' in dit deel is dezelfde waar over het eerder ging. Velen kennen haar dus al. In 'Saskia in de branding' volgen we haar levensweg verder. Ze is inmid dels zelfstandig gaan wonen. Er komt plotseling een grote wijziging in haar situatie. Zouden haar problemen opge lost zijn? Eerst denkt ze van wel. Wat er eerder gebeurde, blijft haar echter ach tervolgen. Haar omgeving van wie ze veel steun en meeleven ondervindt, kan helaas niet echt peilen wat er in haar omgaat. Als ze aan een vriend haar geheim bekent, valt ze opnieuw in een donker gat. Zou de HEERE haar gebe den wel horen?, zo vraagt ze vertwijfeld. Tot ze leert begrijpen wat haar overieden oma eens zei: „We willen alles zelf rege len, en dan vragen we of de HEERE het goed vindt". Saskia moet leren achter aan te komen. Dat is een heel moeilijke, maar ook de beste weg... Terecht typeerde de uitgever dit boek als een boeiend en levensecht verhaal dat zeker de meisjes die 'Saskia' lazen zal interesseren, maar dat ook afzonderiijk te lezen is. J. K. Nieuwe boeken

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1990 | | pagina 6